thehog schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:10:
[...]
Use default time table uitzetten (dit is de default 6 tijden tabel,
maar een nwe naam gegeven) en dan max charge current bedienen dus? En dan gaat hij op die max laden? Of alleen op basis van je PV opwek?
Op dit moment is dat van het net,
Je moet een paar maanden wachten zodat er voldoende zon is en ik wat heb te verdelen
Op moment heb ik
zero export aan staan ( is een HA switch) betekend dat er geen teruglevering is
Met
Prioritize load (HA switch) aan, gaat alle PV van de omvormer zelf eerst naar verbruikers op load uitgang is er meer opwek dan wordt DC koppeling gebruikt voor opslag in accu
Eventuele verbruikers aan netaansluiting zijde die zich tussen CT-sensors en omvormer bevinden. worden bij
prioritize load aan, niet voorzien van uit de omvormer, deze krijgen dan alleen stroom als we in netgebonden mode bevinden en geen als we in eiland mode zijn, dat is dan afhankelijk van de ATS. (op display omvormer zelf is dat "zero export to load" en "zero export to CT" onderscheid
Bij uit, gaat PV opwek op de omvormer eerst naar de accu afhankelijk met welke snelheid je wilt laden
met
Max charge en onderdeel is
max grid charge die PV deel aanvult tot
max charge mits voldoende grote waarde is ingesteld.
Opwek van
Auxiliary PV op de aux ingang dat is AC gekoppelde PV gaat naar de accu als deze onder instelbare SOC waarde is.
Op moment SOC waarde wordt bereikt is afhankelijk van waar de
aux cuttoff switch op staat,
staat deze
aan dan gaat de frequentie van de 3x230V ingang omhoog (moet nog bevestigd worden of dat zo is, of dat deze altijd omhoog gaat met huidige firmware) . De PV AC-gekoppeld zijn gewone netgebonden type omvormers zoals SMA, Solis en 3f Presola 6kW volgens de norm uitschakelen boven een bepaalde net frequentie, (de terugkoppeling sensor auxiliary frequent moet ik nog nader uitzoeken), omdat ik deze nodig heb voor verbruikers schakelen op AUX deel)
Staat de
cuttoff uit, dan komt het in AC deel van omvormer en is nu niet duidelijk of dit ook teruggeleverd wordt aan het net ook als
zero export switch aan staat (hoe aux deel werkt is niet in alle firmware versies hetzelfde)
Ik heb als extra's ook nog
-een ATS in LOAD uitgang (voor bij storing of onderhoud ) om alle verbruikers direct netgebonden te schakelen
-een ATS in AUX afhankelijk of deze is vrijgegeven van uit HA (enkel positieve uurprijs is bepalend), als de normale grid-tie omvormers van "Auxiliary PV" uitgeschakeld te deze direct netgebonden te schakelen en weer te laten opstarten voor directe invoeding als de rest in eiland mode is anders kan ik aux cutoff uitschakelen en toevoegen aan de pool, maar dan ben ik ook afhankelijk van de
zero export switch stand, de omvormer kan de PV op de omvormer zelf terug regelen als vermogen niet kwijt kan, maar niet, op dit moment niet zeker, van de
Auxiliary PV (dat moet ik nog uitvoerig testen in April, wat deze nieuwe firmware doet)
Edit: dat de frequentie regeling in omvormer firmware gekoppeld is aan de
aux cuttoff of ook rekening houdt met de
zero export switch stand
[
Voor 3% gewijzigd door
Domba op 26-12-2022 21:25
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant