Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 08:06
Ik gebruik een BMV 712 Smart van Victron als shunt/BMS tussen mijn 3 batterijen en de 3 omvormers. Op de batterijen zelf gebruik ik nu een Daly BMS. Deze raad ik niemand aan. Ga voor een BMS met active balancer zoals een JK.

Het voordeel van de BMV is dat ik kan meten hoeveel Ah er door heen gaat en dit word beide kanten op gemeten. Deze werkt standaard natuurlijk prima met andere Victron apparaten. De JK en Daly kunnen ook met een driver die geschreven is door iemand uit de Victron community worden aangesloten. Het probleem is dat die nog niet goed werkt met meerdere batterijen.

Maar met 1 omvormer en 1 batterij kan dit prima werken zonder BMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
grotegok schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:01:
[...]

Top, spullen (multiplus en interface MK3-USB) zijn besteld en worden morgen bezorgd.
Welke BMS gebruik je en kan deze aan de multiplus gekoppeld worden?
Ik heb de JBD bms 100 A, 16s (gelijk met mijn cellen besteld) bij Docan. Ze zijn hier alleen te koop bij Ali☹️.
Ik ben er erg tevreden over ( o.a. actief balance). De Overkill bms in VS is identiek.
Met de driver van Louisvdw (https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery) krijg je alle data in je gx apparaat. Maar die driver werkt inmiddels ook met andere bms merken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
iemand enig idee of er op de hybride omvormers of de standalone omvormers nog btw teruggevraagd kan worden?

• KC27
  • Niet online
Ik denk alleen in combinatie met zonnepanelen en alleen nog dit jaar, Vanaf 1 januari 2023 vervalt volgens mij de btw regeling voor zonnepanelen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• rroetenberg
  • Laatst online: 06-05 16:34
KC27 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:43:
Ik denk alleen in combinatie met zonnepanelen en alleen nog dit jaar, Vanaf 1 januari 2023 vervalt volgens mij de btw regeling voor zonnepanelen.
Heb van de week panelen besteld met een normale omvormer (aangezien deze op zolder komt) en de batterij omvormer wil ik in de schuur maken die los van het huis staat, vandaar de vraag.

• KC27
  • Niet online
Dan denk ik niet dat het gaat werken, tenzij je die omvormer voor de batterijen samen met de panelen nog dit jaar laat komen en je creatief kunt boekhouden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
mahagen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:09:
[...]
Zelf met hetzelfde bezig, heb een batterij 11kWh (16x240Ah) + JBD BMS 200A. Iemand ervaring met een Deye 8kW 3fase?
Geen ervaring met 8kW 3 fase Deye wel met 12kW.

Deye kan aangestuurd worden met bijv Solar Assistant welke een MQTT client heeft.

Deye heeft veel minder tweak gehalte dan Vitron omgeving als je Seplos BMS-en gebruikt het is aansluiten en dan is het voornamelijk je huisinstallatie en de MQTT koppeling met HA.(even vanuit gaande dat je een goede en degelijke huisaansluiting hebt)
Voor Deye heb je voor Seplos BMS de firmware HW2.9 versie nodig.

(Andy van YT off grid garage heeft paar weken terug een Seplos BMS-en test voor Vitron omgeving gedaan, maar heeft daarbij voor Seplos 48150-10C firmware HW2,8 specifiek voor Vitron/SMA gebruikt,niet downloaden van zijn website als je geen vitron omgeving hebt,
Andy komt nog met een vervolg waarbij die HW2,9 wil gebruiken, ik neem binnenkort in gebruik 3x48100-10C met 48200-10E, mijn 10E is van de batch van begin deze maand, de twee 10E's die Andy heeft, zijn van de eerste (introductie) batch van pcb-versie V16)

Die HA koppeling hoop ik weer op te kunnen pakkken nu mijn slimme meter eindelijk is uitgewisseld.

2 maanden nodig gehad om een diagnose rond te krijgen voor een niet goed werkende slimme meter voor dynamisch contract

En ik heb nog twee zorgpunten in mijn huisaansluiting voor de meter die ik na verhuizing in december 2021 heb laten doen naar 3x25A waar ik nog bescherming moet aanbrengen, dat als het uitbrand niet te veel schade aanricht (niet alle 4/6mm2 GLPK kabel is vervangen, door netwerkbeheerder uitbesteed werk, was simpeler/kleinere mof dan gelijk 2 meter meer kabel vernieuwen en op 16mm2 aansluiten en dan nog een 6mm2 aansluitstrip,van type waarbij kabelisolatie niet hoeft gestript te worden in de HAK ipv de 10mm2 variant en zonder enige doormeten geplaatst ).
Er wordt nog steeds niet gerekend met 100% gelijktijdigheid en max aansluitcapaciteit gebruik.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:52
Ik ben me al een hele tijd aan het oriënteren voor nieuwe panelen Inc accu's en omvormer
Zou je als all-in-one oplossing ook deze
https://www.victronenergy...-chargers/easysolar-ii-gx
unit van Victron kunnen gebruiken?
Ik wil ook de mogelijkheid hebben om te kunnen handelen in stroom (laden vanaf het net en ontladen naar het net)
Of zouden jullie toch dan voor de losse delen gaan? Mptt en omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
creon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:09:
Ik ben me al een hele tijd aan het oriënteren voor nieuwe panelen Inc accu's en omvormer
Ik wil ook de mogelijkheid hebben om te kunnen handelen in stroom (laden vanaf het net en ontladen naar het net)
Voor Deye niet nodig, maakt ook sturing complexer.
Deye heeft een AUX of Generator ingang die je kan configureren als micro inverter ingang, daar kan ook gewoon een netgebonden type omvormer op voor AC koppeling, (12K Deye kan zelf 15.6kWp op voor DC koppeling) met de accu of doorlevering naar net
De frequentie van deze AUXin/uitgang kan gekoppeld aan de SOC van de accu omhoog gaan zodat netgebonden omvormer op tijd uitschakeld als accu vol is of doorleveren naar netaansluiting of via ATS gestuurde vanuit HomeAssitant omschakeld naar gewoon netgekonden.

Ik gebruik deze laatste omdat Deye maar max 12kW kan terugleveren en mijn netaansluiting is 3x25A (17kW), ik schakel dan mbv een ATS (met Homeassistant) een klein deel van de PV (oost & west opstelling) met netgebonden omvormers weg van de AUX ingang naar direct netgebonden voor maximale invoeding van 17kW.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• KC27
  • Niet online
creon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:09:
De Easysolar II gx is een combinatie van een Multiplus II met een ingebouwde gx kaart en een MPPT.
Dus is veel makkelijker aan te sluiten. Je hebt ook nog alle mogelijkheden van een Multiplus II (incl handelen).
Ik kan nog niet helemaal achterhalen of deze ook te gebruiken is voor island (off grid) gebruik (als je dat in de toekomst zou willen.
De 3000VA versie is wel een zware jongen (26 kg). Ik vond de Multiplus II (19 kg) al een heel hefje. Maar met twee personen moet die 26 kg makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-05 15:18
Domba schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:52:
[...]

Geen ervaring met 8kW 3 fase Deye wel met 12kW.

Deye kan aangestuurd worden met bijv Solar Assistant welke een MQTT client heeft.

Deye heeft veel minder tweak gehalte dan Vitron omgeving als je Seplos BMS-en gebruikt het is aansluiten en dan is het voornamelijk je huisinstallatie en de MQTT koppeling met HA.(even vanuit gaande dat je een goede en degelijke huisaansluiting hebt)
Voor Deye heb je voor Seplos BMS de firmware HW2.9 versie nodig.
Goed om te lezen, nog 2-3 weekjes en hij is er... Volgens de verkoper kan de Deye via bluetooth met de BMS praten, als dat niet werkt kan ik altijd modbus gebruiken. Ik wil hem ook aansturen via mijn HA, bijvoorbeeld laden bij 11c/kWh zoals vannacht, benieuwd naar de aansturing hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoYkxsLH_3qNIxW-r6V0x89d70k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2Ou9FAydrOSF8MzqoujrEs8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S4tpMJfE44LQWH-RiWIcB43CLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFEuoZ327KcoYWXwaNHwoM4S.jpg?f=fotoalbum_tile

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:53:
[...]
Goed om te lezen, nog 2-3 weekjes en hij is er... Volgens de verkoper kan de Deye via bluetooth met de BMS praten, als dat niet werkt kan ik altijd modbus gebruiken. Ik wil hem ook aansturen via mijn HA, bijvoorbeeld laden bij 11c/kWh zoals vannacht, benieuwd naar de aansturing hiervan.
Ik weet niet op welke type Deye je doelt, maar de 3 fase SG04PL3 in iedergeval heeft geen bluetooth.
Dat is CAN bus of RS485, Er zijn 1 fase van een volgende generatie SG05PL1 misschien dat die het hebben, maar verwacht het niet.

Bluetooth zoals de Seplos 10E is wel een uitkomst voor de master als je slave accu gebruikt, want dan is de master niet uitleesbaar, vanwege adress 00.
Ik weet niet wat er gebeurt, als je geen BMS aansluit waarop of de parameter charging current en discharging current staan, die normaal door de aangesloten BMS wordt aangeleverd.
Deze kan je niet via touchscreen van omvormer ingeven.

Als BMS verkeerde aanleverd of te lage voor model, dan moet er nieuwe firmware in de BMS, want over algemeen kan je product fysieke max specs aanpassen.

Deze zit niet in de set die ik gebruik voor opzetten van sturing vanuit Home Assistant,
En zover ik modbus addressen gezien heb van (Kellerza, Bloubul7, @jacauc en Sc00bs) welke ze uitlezen voor de 1-fase (modbus adressen zijn verschillend) zit deze bij hun er ook niet tussen, als ook dat zij zich beperken tot eigenlijk alleen sensors, geen sturing.
Als deze net zomin door Solar Assistant (die wel sturing parameters doet) wordt uitgelezen of beschikbaar is in de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:38:
[...]

Ik weet niet op welke type Deye je doelt, maar de 3 fase SG04PL3 in iedergeval heeft geen bluetooth.
Dat is CAN bus of RS485, Er zijn 1 fase van een volgende generatie SG05PL1 misschien dat die het hebben, maar verwacht het niet.
Bedankt, ik heb had verkeerd begrepen, wordt inderdaad RS485. Bedraad lijkt mij sowieso ook beter voor zo'n belangrijk stukje communicatie..

De JBD die ik erbij heb is goed uit te lezen via bluetooth, de app geeft beide weer, charging and discharging. Heb voor de grap er een iq7a op gezet, zie je netjes 7.40A discharging. De iq gaat dan naar zijn max en duwt 370W het net op ;)

Edit: Mag ik vragen welke integratie je gebruikt voor de Deye in HA? En kan je deze dan sturen met bijvoorbeeld je p1 of heb je ook nog een losse modbus meter in je meterkast?

[ Voor 10% gewijzigd door mahagen op 24-12-2022 18:01 ]

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:38:
[...]
Edit: Mag ik vragen welke integratie je gebruikt voor de Deye in HA? En kan je deze dan sturen met bijvoorbeeld je p1 of heb je ook nog een losse modbus meter in je meterkast?
Ik ben nog aan het schrijven, omdat ik nog geen sturing heb gezien voor HA wel monitoring
(Als het over sturing gaat dan wordt denk ik meestal solar assistant bedoeld, dat is eigenlijk een remote oplossing van het screen invoer op de omvormer zelf)

Ik heb op moment de controls naast de sensors in HA gebracht via MQTT in standaard multi entities card (dat is manueel) en nu bezig met de koppeling tussen nordpool /optimalistatie en entities waardes)

Ja ik kan P1 gebruiken of van de Deye 3phase ( met 3 CT's wordt geleverd), moet nog over langere periode testen of er verschil is.
Op dit moment gebruik ik de Tibber API voor de P1 waarden (ik wilde geen splitter toepassen vanwege een niet goed functionerende P3/P4 poort van de slimme meter) inmiddels heb ik sinds woensdag een ander hangen en nu is het wachten (administratieve verwerking waar max 10 dagen voor staat) of deze wel functioneert

@KC27 heb je een Hui compare card gebruikt voor de grafische weergave van de optimalisatie over 36 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:46:
[...]

@KC27 heb je een Hui compare card gebruikt voor de grafische weergave van de optimalisatie over 36 uur?
Die grafiek die ik heb laten zien wordt bij HA gegenereerd door een zelf geschreven python script dat ook de hele inzet van de accu optimaliseert. Dat kreeg ik niet voor elkaar in HA. Dat script maakt o.a. gebruik van de module matplotlib, waarmee je hele dataframes kunt visualiseren. Ik ben nu bezig dat hele script onder te brengen in een addon van HA, waarmee ik ook die grafieken kan oproepen binnen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35
Domba schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:52:
[...]

Heb je een link naar informatie hierover? 5 min. googlen levert mij alleen maar monitor informatie uit, niet het kunnen aansturen van (voor bijv. zelf bepalen hoeveel hij gaat laden of ontladen).

Ik heb daar nu mijn Sofar inverter opstelling voor maar zou eigenlijk naar 3 fase willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:46:
[...]

Ik ben nog aan het schrijven, omdat ik nog geen sturing heb gezien voor HA wel monitoring
(Als het over sturing gaat dan wordt denk ik meestal solar assistant bedoeld, dat is eigenlijk een remote oplossing van het screen invoer op de omvormer zelf)
De add-on van Kellerza kan wel schrijven, ik zie alleen niet zo snel welke inverters hij ondersteunt behalve de 5.5 waar hij het op heeft ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:52:
[...]
Heb je een link naar informatie hierover? 5 min. googlen levert mij alleen maar monitor informatie uit, niet het kunnen aansturen van (voor bijv. zelf bepalen hoeveel hij gaat laden of ontladen).

Ik heb daar nu mijn Sofar inverter opstelling voor maar zou eigenlijk naar 3 fase willen.
Als remote voor Deye SUN12K is er solar assistant
Die is minimaal maar heeft wel MQTT die in laatste stable van 30-10, je kan een bridge doen
Laatste stable versie werkt dat, daarmee krijg je de meest belangrijke in HA zie foto
Mijn aandacht gaat nu eerst uit naar koppeling uurtarief. Zuid-Afrika is de aandacht op de load-shedding die ze hebben, daarna kijk ik pas naar een ESP32 waar Kellerza etc al mee bezig zijn.

Volgende beta's Solarassistant verwacht ik meer node-red intergaties (beta programma , spreekt mij niet zo aan, close source en meer gericht op generator koppeling (vanwege load-shedding in ZA), dan auxiliary PV)
Kellerza groep werkt aan een losse ESP32 oplossing voor 1-fase als "lubster" zich daarbij aansluit die heeft een 3 fase en kan testen, als ook dat dan ook de modbus adressen weer geupdate zijn naar inmiddels V118

Sinds firmware na 22-7 zijn op de 3 fase Deye de poorten verhuist voor RS485 modbus naar de BMS poort die je nu moet splitten, wil je RS485 gebruiken, de RS232 is het zelfde gebleven, welke ik gebruik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56x-yW9RNIRlEAyGahxWPcO8DtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P9LyUDhffvJ9baAQrQ0eWO6Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, kort vraagje voor mijn begrip. Als ik even zoek op kant en klare powerwalls komt er diverse tegen. Meestel uitgedruk in 10 / 20 / 30 / 50 Kwh achtige vermogens. Vermogen van die dingen wordt in KwH uitgedrukt maar als ik verder kijk zie ik dat dat vaak bij 50V is. Als je dat dus gaat omvormen naar 230V blijft er amper een kwart van het vermogen over dat bruikbaar is voor je huishouden / warmtepomp etc

Mijn warmtepomp alleen trek al tientallen to vele tientallen KwHs per dag als het lekker koud wordt en dat dus bij 230v. Los van mijn warmtepomp verbruik je al 10Kwh per dag aan van alles wat je in je huis tegenkomt / koken / licht / tv / computers etc. Daar alleen zou je al een 50Kwh bank voor neer moeten zetten. Laat staan als je warmte pomp aan gaat.

Kortom - snap ik het niet of is het bijna ondoenlijk om momenteel een powerbank met beetje forse capaciteit neer te zetten waarmee je een paar dagen een all electric huis op grijze dagen aan de praat kan houden ?? Het kan zomaar zijn je dagenlang weinig stroom opwekt met je PVs.

Dan moet je toch minstens zo een 200 tot 300 wh hebben staan op 230v.

Hoe zien jullie dit ? Het lijkt nog geheel uit verhouding en druppel op gloeiende plaat. Of zie ik het verkeerd ?

thanks gr

[ Voor 0% gewijzigd door MisterB op 25-12-2022 12:49 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MisterB schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:47:
Hi all, kort vraagje voor mijn begrip. Als ik even zoek op kant en klare powerwalls komt er diverse tegen. Meestel uitgedruk in 10 / 20 / 30 / 50 Kwh achtige vermogens. Vermogen van die dingen wordt in KwH uitgedrukt maar als ik verder kijk zie ik dat dat vaak bij 50V is. Als je dat dus gaat omvormen naar 230V blijft er amper een kwart van het vermogen over dat bruikbaar is voor je huishouden / warmtepomp etc

Mijn warmtepomp alleen trek al tientallen to vele tientallen KwHs per dag als het lekker koud wordt en dat dus bij 230v. Los van mijn warmtepomp verbruik je al 10Kwh per dag aan van alles wat je in je huis tegenkomt / koken / licht / tv / computers etc. Daar alleen zou je al een 50Kwh bank voor neer moeten zetten. Laat staan als je warmte pomp aan gaat.

Kortom - snap ik het niet of is het bijna ondoenlijk om momenteel een powerbank met beetje forse capaciteit neer te zetten waarmee je een paar dagen een all electric huis op grijze dagen aan de praat kan houden ?? Het kan zomaar zijn je dagenlang weinig stroom opwekt met je PVs.

Hoe zien jullie dit ? Het lijkt nog geheel uit verhouding en druppel op gloeiende plaat. Of zie ik het verkeerd ?

thanks gr
ik denk dat je meeteenheden door elkaar haalt. een kWh is een kWh. het voltage is geen factor daarin.

kWh is een maateenheid voor hoeveel energie er in een accu zit. daarom zegt de vliegmaatschappijen dat er maximaal 100Wh accu mee mag. of die accu op 3.6V is of op 50 maakt niet uit.

dus niet naar Ampere-uren kijken maar naar de Watt-uren. ;)

de Wh krijg je door het nominale voltage te vermenigvuldigen met de ampere uren.

dus 200Ah bij 3.6v geeft 720Wh en een 48V accu van 15Ah is ook 720Wh. beide accus hebben evenveel energie erin zitten. een 400V accu zou maar 1.8Ah zijn om een extreem voorbeeld te noemen.

ik denk ook dat je lichtelijk overschat hoeveel een warmtepomp of je computers gebruikt maar das een ander verhaal, oorzaak zal dan mede ook liggen in de verwarring omtrent de eenheden. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 25-12-2022 13:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43

thanks gr
Het idee met de thuisbatterij is om het dag nacht patroon op te vangen. Dat watje overdag opwekt later op de dag gebruiken. In de winter is de productie vd zonnepanelen erg weinig en je kunt hooguit goedkopere stroom van het net in te kopen. De thuisbatterijen zijn er vanaf 5 kWh, waarbij ik 10 kWh toch wel het minimum vind. Een gemiddeld huishouden gebruikt 10-15 kWh per dag….zonder warmtepomp of ev. Uiteraard kun je meerbatterij-capaciteit plaatsen maar is dan ook evenredig duurder. Vandaar dat zelfbouw een optie is.

Je schrijft 200-300 Wh…dat is erg weinig. Misschien bedoel je hier kWh (1000 x zo veel) dat is dan weer een erg forse batterij en onnodig groot en kostbaar voor n particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen

thanks gr
10kWh is 10kW 1 uur lang of 1kW 10 uur lang of 500W 20 uur lang enz...

Meestal kies je de accu capaciteit aan de hand van je dagelijkse verbruik en opbrengst van je zonnepanelen. Als je 10kWh per dag verbruikt en je zonnepanelen leveren op een zonnige dag > 10kWh dan kan je dus daarna een hele dag met de door zon geladen accu doen.

Als je warmtepomp ook 10kWh per dag verbruikt dan zou je dus een grotere accu + meer zonnepanelen moeten nemen.

In de winter is er echter te weinig zon en krijg je de accu sowieso niet vol, op die momenten zou je dan tijdens goedkope uren kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58

thanks gr
Afgezien van je rekenfout die anderen al beantwoord hebben klopt het dat je dikke accu nodig hebt om de wintermaanden te overleven. Een werkweek geen noemenswaardige zon bij 10Kwh aan eigen verbruik per dag forceert je naar een 50Kw accu.
En voldoende panelen om in het weekend 70Kw op te wekken. 50Kw wat weer de accu in gaat en 2x10Kw om het verbruik van zaterdag en zondag te dekken.
Dat gaat je met het dakoppervlak van de gemiddelde doorzonwoning niet lukken waardoor de accu thuis meer en beter ingezet kan worden als load/peakshaving en het verplaatsen van inkoop naar periodes op de dag dat het goedkoper is. 'Iedereen' zet om 18.00 de kookplaat aan en steekt de auto dan in de oplader, stroom is dan duur. Heb jij een accu dan kan je koken vanaf de accu en die de volgende dag weer opladen als de zon lekker schijnt en er een overvloed aan energie is. Is het niet van je eigen panelen dan is het wel van andermans panelen of windmolens. Voorwaarde hier voor is wel dat je energie inkoopt met een dynamisch contract waarbij de prijs per uur fluctueert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, thanks, ja snap ik allemaal. Een 50Kw powerbank op 50v levert lijkt me gewoon iets meer dan 10kw bij 230v (ja dus 10kw in 1 uur of .5kw 20 uur lang).. En ja mijn wp nu (zeker niet optimaal moet nog veel aan ingeregeld worden en geoptimaliseerd) trekt soms 10 tallen Kw's per dag.

Mijn gewone verbruik is al ca 10Kw on average per dag. Dus als ik een 50kw powerwall oid neerzet (wat al een forse is) kan ik daar m.i. 1 dag uit putten. Alles grofweg berekend.

Wat ik bedoel te zeggen is dat momenteel de huis batterijen nog verre van toereikend lijken te zijn (op donkdere dagen) tenzij je echt gaat minimaliseren in je stroom verbruik

PS - er zat geen enkele rekenfout in mijn voorbeeld trouwens - ik ben me bewust van het verschil tussen kw en kwh.

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 25-12-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:10:
[...]

Afgezien van je rekenfout die anderen al beantwoord hebben klopt het dat je dikke accu nodig hebt om de wintermaanden te overleven. Een werkweek geen noemenswaardige zon bij 10Kwh aan eigen verbruik per dag forceert je naar een 50Kw accu.
En voldoende panelen om in het weekend 70Kw op te wekken. 50Kw wat weer de accu in gaat en 2x10Kw om het verbruik van zaterdag en zondag te dekken.
Dat gaat je met het dakoppervlak van de gemiddelde doorzonwoning niet lukken waardoor de accu thuis meer en beter ingezet kan worden als load/peakshaving en het verplaatsen van inkoop naar periodes op de dag dat het goedkoper is. 'Iedereen' zet om 18.00 de kookplaat aan en steekt de auto dan in de oplader, stroom is dan duur. Heb jij een accu dan kan je koken vanaf de accu en die de volgende dag weer opladen als de zon lekker schijnt en er een overvloed aan energie is. Is het niet van je eigen panelen dan is het wel van andermans panelen of windmolens. Voorwaarde hier voor is wel dat je energie inkoopt met een dynamisch contract waarbij de prijs per uur fluctueert.
hi, ja dit vat het goed samen (muv het feit dat ik geen rekenfout maakte) - dus 50kw huisbatterij ie effectief 10kw op 230v en afdoende voor een dag stroomverbruik (muv wp). Dus je moet het gaan zoeken in rigoreus besparen op je verbruik , slim laden etc. Nu maakt het me niks uit door saldering (weg genoeg op) en het net is mijn accu nu. Maar in toekomst wordt het lastiger.

Dus een 50kw kant en klare powerbank klinkt leuk maar je hebt nog geen kwart daarvan effectief tot je beschikking

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 25-12-2022 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
MisterB schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:14:
hi, thanks, ja snap ik allemaal. Een 50Kw powerbank op 50v levert lijkt me gewoon iets meer dan 10kw bij 230v (ja dus 10kw in 1 uur of .5kw 20 uur lang)..
Nee, een 48/50V powerbank van 50Kw levert een uur lang 50Kw. Of tien uur lang 5Kw. Bij 50V stroomt er 1000A door de leiding en bij 230V is dat nog maar 217A, in het geval van een uur lang 50Kw.

W=V*A. (minus een beetje omzetverlies omdat je van 50V DC naar 230V AC moet)

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 25-12-2022 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mahagen
jadjong schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:29:
[...]

Nee, een 48/50V powerbank van 50Kw levert een uur lang 50Kw. Of tien uur lang 5Kw.
Bijna goed, een powerbank van 50kWh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
youre right, je trekt er dus bij 230v 217 uur lang 1 Ah uit of ca. 114 uur 2Ah (wat nu het average stroom verbruik is buiten de wp) - dus een dag of 5 teer je op een vol 50Kw pack met gewoon gebruik - right (als je 10kw per dag afneemt) ? (alles heel grofweg)

[ Voor 20% gewijzigd door MisterB op 25-12-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Jep. En dan weer dat kreng vol zien te krijgen voordat de zon verdwijnt.

Voor ons eigen gebruik van 15-20Kwh per dag kwam ik uit op en 60Kwh accu met 24Kwp(60x400) aan panelen op het dak om enigszins zelfvoorzienend te zijn in de wintermaanden. En dan nog is er netvoeding nodig als backup omdat ik niet alle winterdagen denk te overleven met deze hoeveelheid apparatuur.

[ Voor 67% gewijzigd door jadjong op 25-12-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ja, 50 kw zou wel ok zijn nu voor mijn reguliere gebruik voor aantal dagen maar een wp slokt veel meer op. Met flink wat zonne panel toch niet meer dan 2 tot 20 per dag opgewekt laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:26

thanks gr
Je ziet het goed. Je kunt met de huidige generatie batterijen i.c.m. met een modern huis met warmtepomp niet off-grid.

Je schat het verbruik trouwens wel héél ruim in. Wij gebruiken hier met gezin, en zonder warmtepomp, tussen 5 en 10kwh op een dag (eerder 5). En een warmtepomp doet 30kwh op extreme dagen zoals vorige week.

Maar ook als je een lage schatting doet, bijvoorbeeld 20kwh per dag moet je een enorme batterij kopen, die onbetaalbaar zijn. 1kw = 750,- geloof ik

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, zit hier zeker op 10kw per dag on average voor regulier verbruik Dat zou best wel zuiniger wellicht maar zet nog steeds geen zoden aan de dijk. Een WP (die nog geoptimaliseerd moet worden) doet tot vele tientallen per dag als het koud is. Maar in de zomer verbruikt dat ding niks vrijwel. Dus ook hier heb je were de vraag in hoeverre je piekbelasting op wil gaan vangen. Zolang je niet off grid bent heb je nog backup (het net) -- off grid is ander verhaal maar dat ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:14:
[...]

Als remote voor Deye SUN12K is er solar assistant
Die is minimaal maar heeft wel MQTT die in laatste stable van 30-10, je kan een bridge doen
Laatste stable versie werkt dat, daarmee krijg je de meest belangrijke in HA zie foto
Mijn aandacht gaat nu eerst uit naar koppeling uurtarief. Zuid-Afrika is de aandacht op de load-shedding die ze hebben, daarna kijk ik pas naar een ESP32 waar Kellerza etc al mee bezig zijn.

Volgende beta's Solarassistant verwacht ik meer node-red intergaties (beta programma , spreekt mij niet zo aan, close source en meer gericht op generator koppeling (vanwege load-shedding in ZA), dan auxiliary PV)
Kellerza groep werkt aan een losse ESP32 oplossing voor 1-fase als "lubster" zich daarbij aansluit die heeft een 3 fase en kan testen, als ook dat dan ook de modbus adressen weer geupdate zijn naar inmiddels V118

Sinds firmware na 22-7 zijn op de 3 fase Deye de poorten verhuist voor RS485 modbus naar de BMS poort die je nu moet splitten, wil je RS485 gebruiken, de RS232 is het zelfde gebleven, welke ik gebruik [Afbeelding]
Thnx voor je antwoord maar ik zie niet echt de optie op handmatig de charge of discharge vermogen te zetten of überhaupt zelf kiezen dat hij gaat laden of ontladen op jouw commando. Of lees ik er over heen ? Het blijft een remote control voor wat je ook op het scherm kan toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PS - er zat geen enkele rekenfout in mijn voorbeeld trouwens - ik ben me bewust van het verschil tussen kw en kwh.
Of toch onbewust, nl in al je posts haal je vermogen (kW) en energie (kWh) door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:26:
[...]

Of toch onbewust, nl in al je posts haal je vermogen (kW) en energie (kWh) door elkaar.
nee dat snap ik wel, maar kwartje is gevallen mbt stroom die je eruit trekt, wat is trouwens mooie plek om info te vinden over het integreren van een powerwall binnen je bestaande installatie ? Dus wat daar voor nodig is, hoe dat exact werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Interessant topic en mij ook wel eens de vingers ( figuurlijk dan ) branden om toch eens met accu's aan de slag te gaan. Wat mij ervan weerhoud zijn een paar dingen namelijk zo'n heel pakket cellen kan toch behoorlijk stroom opleveren. Dit met alle gevaren van dien voor mensen die dan niet zo bekend zijn met elektra en zomaar wat in mekaar gaan flansen.

Ander punt wat ik verder nergens terug lees is brandgevaar want hier in de omstreken zijn er wel al huizen afgebrand door defecte accu's/laders van elektrische fietsen. Zou er niet aan moeten denken wat er kan gebeuren als je zo'n hele lading aan cellen hebt staan en er iets mis gaat. Zeker al wanneer er dan van die goedkope China cellen gaat gebruiken waarvan je nooit weet hoe betrouwbaar die zijn.

Maar evenzogoed hoop ik wel dat er toch meer gekeken gaat worden naar ontwikkelingen van opslag van elektriciteit. Zo jammer dat er in de zomermaanden veel energie verloren gaat die mooi ingezet had kunnen worden in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
MisterB schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:20:
[...]
hi, ja dit vat het goed samen (muv het feit dat ik geen rekenfout maakte) - dus 50kw huisbatterij ie effectief 10kw op 230v en afdoende voor een dag stroomverbruik (muv wp). Dus je moet het gaan zoeken in rigoreus besparen op je verbruik , slim laden etc. Nu maakt het me niks uit door saldering (weg genoeg op) en het net is mijn accu nu. Maar in toekomst wordt het lastiger.
Het is kWh en niet kw (overigens zou dit dan kW moeten zijn), we spreken over energie en niet vermogen.

Graag wel de juiste benaming gebruiken want dit brengt verwarring...
MisterB schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:20:
[...]
Dus een 50kw kant en klare powerbank klinkt leuk maar je hebt nog geen kwart daarvan effectief tot je beschikking
Fout, 50 kWh = 50 kWh, ja je hebt energie verliezen maar 1/4 effectief ter beschikking is gewoon niet juist.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja dat was inmiddels wel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
Roel1966 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:49:
Interessant topic en mij ook wel eens de vingers ( figuurlijk dan ) branden om toch eens met accu's aan de slag te gaan. Wat mij ervan weerhoud zijn een paar dingen namelijk zo'n heel pakket cellen kan toch behoorlijk stroom opleveren. Dit met alle gevaren van dien voor mensen die dan niet zo bekend zijn met elektra en zomaar wat in mekaar gaan flansen.

Ander punt wat ik verder nergens terug lees is brandgevaar want hier in de omstreken zijn er wel al huizen afgebrand door defecte accu's/laders van elektrische fietsen. Zou er niet aan moeten denken wat er kan gebeuren als je zo'n hele lading aan cellen hebt staan en er iets mis gaat. Zeker al wanneer er dan van die goedkope China cellen gaat gebruiken waarvan je nooit weet hoe betrouwbaar die zijn.

Maar evenzogoed hoop ik wel dat er toch meer gekeken gaat worden naar ontwikkelingen van opslag van elektriciteit. Zo jammer dat er in de zomermaanden veel energie verloren gaat die mooi ingezet had kunnen worden in de wintermaanden.
Cellen uit China zou ik persoonlijk niet doen ondanks dat ik ook zeer goede ervaringen lees.
Maar uit China is niet per definitie slecht, ligt ook aan de fabrikant (quality check oid).

Verder kan er weinig gebeuren mits goed gedaan maar je hebt zeker een punt.
De kans is klein maar is aanwezig dat het mis kan gaan.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Roel1966 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:49:
Als je ergens geen verstand van hebt moet je sowieso niet iets in elkaar flansen.
Er is een groot verschil tussen Li-ion (fietsaccu's) en LiFePo4 (thuisbatterij). Li-ion heeft een hele hoge energie dichtheid waardoor het uitermate geschikt is voor fietsen maar ook telefoons etc. LiFePo4 (prismatische cellen) hebben een lagere energiedichtheid, daardoor zwaarder/groter, maar zijn een stuk veiliger. Er zijn filmpjes op Youtube waar ze de cellen doorboren zonder dat er iets gebeurt.
Een thuisaccu maken van 'oude' fietsaccu's kan ook en gebeurt ook maar dan moet je die in je schuur plaatsen en niet in je huis 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Maar uit China is niet per definitie slecht, ligt ook aan de fabrikant (quality check oid).
O nee hoor, zo bedoelde ik het ook niet want zeker heb je ook Chinese cellen die prima voldoen. Maar ik denk dat de meesten die willen gaan experimenteren dan als 1ste de aller goedkoopsten zullen nemen.
Verder kan er weinig gebeuren mits goed gedaan maar je hebt zeker een punt.
Ik heb zelf ondertussen wel al een aantal Youtube filmpjes gekeken, zowel hoe het wel moet maar ook wat je niet moet doen. En tja er zitten toch best wel wat gevaren aan vast wat mij best wel tegenhoud om ermee te gaan experimenteren. Misschien ook wel omdat ik er toch voor mijn gevoel te weinig kennis van heb.
Als je ergens geen verstand van hebt moet je sowieso niet iets in elkaar flansen.
Dat zou eigenlijk wel voor zich moeten spreken maar soms heb je vooral op Youtube filmpjes erbij die het allemaal wat te gemakkelijk voor doen komen. Vaak zijn dat mensen die dan al langere tijd ervaring hebben en wel weten wat ze doen. Maar iemand die er geen idee van heeft ziet vaak bepaalde dingen niet waar die op moet letten.
Er is een groot verschil tussen Li-ion (fietsaccu's) en LiFePo4 (thuisbatterij). Li-ion heeft een hele hoge energie dichtheid waardoor het uitermate geschikt is voor fietsen maar ook telefoons etc. LiFePo4 (prismatische cellen) hebben een lagere energiedichtheid, daardoor zwaarder/groter, maar zijn een stuk veiliger.
Toch ook weer allemaal dingen die je moet weten maar dan blijft nog de vraag voor welke cellen je uiteindelijk kiest. Pak je b.v. dan LiFePo4 cellen dan kan ik mij voorstellen dat gewicht en grootte een rol gaat spelen en misschien ook de prijs ervan. Denk dat dan hoogstwaarschijnlijk Li-on cellen goedkoper zullen zijn doordat die dan in grote massa gebruikt worden. Je moet dan de afweging gaan maken qua prijs voor iets experimenteels en dan is de keuze denk ik bij velen al wel snel gemaakt en gaan ze voor de prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Roel1966 op 25-12-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
@mahagen lithium-ion is de verzamelnaam voor alle soorten, daar valt LFP ook onder. Wat jij bedoelt met fietsaccu's is net als auto's de NMC.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
binnen een huis hoeft het toch niet zo compact te zijn als in een auto / fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
!null schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:25:
@mahagen lithium-ion is de verzamelnaam voor alle soorten, daar valt LFP ook onder. Wat jij bedoelt met fietsaccu's is net als auto's de NMC.
Je hebt gelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:15:
[...]
Thnx voor je antwoord maar ik zie niet echt de optie op handmatig de charge of discharge vermogen te zetten of überhaupt zelf kiezen dat hij gaat laden of ontladen op jouw commando. Of lees ik er over heen ? Het blijft een remote control voor wat je ook op het scherm kan toch?
Dit is de eerste stap om controls in HA te hebben, hoe je sturing koppeling maakt is geheel afhankelijk hoe je systeem opbouwt en gebruikt

Weet je hoe een Deye 3 fase werkt en dat je drie stroomcircuits van 3x230V hebt waar je verbruikers kunt hebben als ook auxiliary PV die je kunt sturen (in/uitschakelen of direct netgebonden schakelen), naast de PV en die direct aan de omvormer hangt, of bepalen voor welke groep verbruikers je de accu in zet?
(ik heb zoveel mogelijk de benaming aangehouden van de laatste firmware)

Zero export off
met inverter Power limiter regel ik dan hoeveel je terugleverd 0-12kW , max is afhankelijk van een ingestelde max en door BMS-en leverbare max discharge of die wel tot 240A DC kunnen leveren ingeval van de12k Deye

Met time of use off control stond lager en niet erop screenshot ( ik heb hem omhoog gezet)
Dan laadt je accu als grid charge is enable met aantal ampere die je kunt instellen
(hier gebruik ik nog een een prefix max want bij enkel verbruikers op de load uitgang van Deye , heb je ook nog een passthrough verbruik en met 3x25A hoofdzekeringsautomaten kan ik geen uur 20-24kW continue afnemen ook al zijn het ABB C-kar automaten)
.
met time of use on, kan voor de goede tijd 1 van de 6 prefixen ("point x" gebruiken) is enkel een switch entinty.

Dit zijn entities die ik op ander dashboard, (waar ik aan stoeien ben om info om te zetten in een verbruiksplan per uur) de waarde verander, dan gaan deze op dit verzamel dashboard ook mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
MisterB schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:33:
binnen een huis hoeft het toch niet zo compact te zijn als in een auto / fiets
Exact, dus neem je de veilige route.
Vraag me ook af of de verzekering wel uitkeert als je stapel fiets accu's verantwoordelijk zijn voor de brand. Dat risico wil je gewoon niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mitsumark schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:44:
[...]

Exact, dus neem je de veilige route.
Vraag me ook af of de verzekering wel uitkeert als je stapel fiets accu's verantwoordelijk zijn voor de brand. Dat risico wil je gewoon niet nemen.
Dat, maar ik ga vraag me af in hoeverre NL verzekeraars überhaupt omgaan met thuisaccu's van bijvoorbeeld grote producenten.
Hebben ze nog eisen aan een of meerdere certificeringen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Ethirty

Who...me?

!null schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:48:
[...]

Dat, maar ik ga vraag me af in hoeverre NL verzekeraars überhaupt omgaan met thuisaccu's van bijvoorbeeld grote producenten.
Hebben ze nog eisen aan een of meerdere certificeringen bijvoorbeeld.
Meestal is de eis dat het geïnstalleerd is door een erkend installateur. Alleen de gemiddelde elektricien snapt van dit onderwerp ook niet al te veel. 🤷🏻‍♂️

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:25:
Voor auto's worden tegenwoordig ook LFP's gebruik ivm deze veel minder brandgevaarlijk zijn.

LFP komt je voornamelijk tegen in standaard range, NMC in de extended en NCA in het topmodel, die laatste zijn kruid roer me nietjes en elke cel dien je afzonderlijk af te zekeren.

Dat je nog gaat knutselen met gebruikte 18650 NCA cellen is eigenlijk een gepasseerd station, als daarmee start zorg dat alle cellen de zelfde "chemie" hebben (NMC zijn de elementen van kathode, maar e wordenr veel verschillende verhoudingen gebruikt), de leden van https://www.akkudoktor.net/forum hebben in de loop van tijd een database opgebouwd en dat je op basis van de codes zo goed als mogelijk kunt sorteren, dat je kans op mix aan cellen met verschillende "chemie" zo klein mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:43:
[...]

Dit is de eerste stap om controls in HA te hebben, hoe je sturing koppeling maakt is geheel afhankelijk hoe je systeem opbouwt en gebruikt

Weet je hoe een Deye 3 fase werkt en dat je drie stroomcircuits van 3x230V hebt waar je verbruikers kunt hebben als ook auxiliary PV die je kunt sturen (in/uitschakelen of direct netgebonden schakelen), naast de PV en die direct aan de omvormer hangt, of bepalen voor welke groep verbruikers je de accu in zet?
(ik heb zoveel mogelijk de benaming aangehouden van de laatste firmware)

Zero export off
met inverter Power limiter regel ik dan hoeveel je terugleverd 0-12kW , max is afhankelijk van een ingestelde max en door BMS-en leverbare max discharge of die wel tot 240A DC kunnen leveren ingeval van de12k Deye

Met time of use off control stond lager en niet erop screenshot ( ik heb hem omhoog gezet)
Dan laadt je accu als grid charge is enable met aantal ampere die je kunt instellen
(hier gebruik ik nog een een prefix max want bij enkel verbruikers op de load uitgang van Deye , heb je ook nog een passthrough verbruik en met 3x25A hoofdzekeringsautomaten kan ik geen uur 20-24kW continue afnemen ook al zijn het ABB C-kar automaten)
.
met time of use on, kan voor de goede tijd 1 van de 6 prefixen ("point x" gebruiken) is enkel een switch entinty.

Dit zijn entities die ik op ander dashboard, (waar ik aan stoeien ben om info om te zetten in een verbruiksplan per uur) de waarde verander, dan gaan deze op dit verzamel dashboard ook mee
Heel interessant zeker. En via de time of use zou je eventueel realtime je schedule kunnen aanpassen en zorgen dat hij gaat laden als jij dat wil. Maar het is voor mijn doel nog niet goed genoeg. Ik wil gewoon zeggen, "omvormer ga nu continu 3000W laden in de accu" etc en dat ie dat dan binnen een seconde gaat doen. Met Sofar en Victron kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ethirty schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:50:
[...]

Meestal is de eis dat het geïnstalleerd is door een erkend installateur. Alleen de gemiddelde elektricien snapt van dit onderwerp ook niet al te veel. 🤷🏻‍♂️
Ja NEN1010 idd. Maar er zijn nog een hoop meer certificeringen, van het systeem zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Domba schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:26:
[...]

Voor auto's worden tegenwoordig ook LFP's gebruik ivm deze veel minder brandgevaarlijk zijn.

LFP komt je voornamelijk tegen in standaard range, NMC in de extended en NCA in het topmodel, die laatste zijn kruid roer me nietjes en elke cel dien je afzonderlijk af te zekeren.

Dat je nog gaat knutselen met gebruikte 18650 NCA cellen is eigenlijk een gepasseerd station, als daarmee start zorg dat alle cellen de zelfde "chemie" hebben (NMC zijn de elementen van kathode, maar e wordenr veel verschillende verhoudingen gebruikt), de leden van https://www.akkudoktor.net/forum hebben in de loop van tijd een database opgebouwd en dat je op basis van de codes zo goed als mogelijk kunt sorteren, dat je kans op mix aan cellen met verschillende "chemie" zo klein mogelijk is.
Dat geklooi met die losse 18650 cellen heb ik altijd maar gedoe gevonden.

LFP in auto's is een recente ontwikkeling die nog heel klein is. Tesla en MG doen dat, niet geheel toevallig omdat die versies ook in China worden geproduceerd. Alle LFP komt namelijk uit China.

Ik denk/weet dat meer dan 95% van EVs, ook de instap modellen, nog steeds NMC is en voorlopig blijft.
En dat schiet tenminste op als je die modules pakt, heb je bijvoorbeeld 5kWh per module.

Maar je moet het wel buiten plaatsen, niet in je huis.

Ik heb 12kWh aan BMW i3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb over mijn thuis accu al een en ander gepubliceerd:
KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Misschien dat mensen die op zoek zijn naar zo'n systeem daar wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
thehog schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:50:
[...]

Heel interessant zeker. En via de time of use zou je eventueel realtime je schedule kunnen aanpassen en zorgen dat hij gaat laden als jij dat wil. Maar het is voor mijn doel nog niet goed genoeg. Ik wil gewoon zeggen, "omvormer ga nu continu 3000W laden in de accu" etc en dat ie dat dan binnen een seconde gaat doen. Met Sofar en Victron kan dat.
Kan dat niet gewoon op het apparaat zelf of via de webinterface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:50:
[...]
Dat kan nu al, dat is manueel, die schuifjes en schakelaars achter de entity zijn gewoon actief en kan je met muis bedienen.
Maar zijn wel minimaal 2 handelingen switch time of use deactiveren en schuifje max charge current bedienen of ook als je een extra invoerveld hebt gemaakt voor in Watt, die de omzetting naar ampere doet, dien je nog altijd aantal watt in te voeren.

Dat kan ook met Solar assistant, is alleen wat meer klik werk (Tab blad 4 Configuratie>Inverter (settings), edit Battery charging aanpassen of time of use deactiveren (Tab blad 3 Power) of in een van de 6 tijdsperiode een een charge activeren en percentage SOC lager zetten dan de accu heeft. In Solar assistant is het over verschillende tab bladen verspreid, In HA kan ik zelf kiezen hoe ik groepeer.

Voor mij is het een steile leercurve, tot voor 2 maanden was ik nog een Domoticz gebruiker,
Alle sensoren moet ik nog aanpassen, door verhuizing heb ik met een nieuw energie systeem te maken met andere componenten en veel kan ik wel weer gebruiken met kleine aanpassingen ( voor de helft van de sensoren, zoals 16 magneetschakelblok voor automatische bewatering van moestuin en zoals veel bij mij heeft triple bediening, bijpas bij apparaat/ moestuin m2( als er geen stroom is voor magneetklep of een inline filter verstopt is zodat ik niet gelijk hoef op te lossen), bij een ESP's een QR sticker om te scannen voor toegang tot lokale webserver voor instellingen van specifieke ESP / centrale schakelkast en domotic aansturing)

Waar ik voor knutsel is automatische koppeling aan dynamisch tarief en verwachte PV opbrengst, die ik ook manueel kan beinvloeden.
Het liefste een grafische kolom weergave per uur met gekleurde kolom delen waar ik op kan klikken/touch en met een een schuifje groter of kleiner kan maken of schuiven bijv met warmtepompboiler opwarmen.

Deye heeft standaard 6 tijdsblokken voor voorprogrameren en (laatste firmware heeft nu ook alle dagen van de week) met settings ( time of use) switch in HA of Solar Assistant of op het screen van de omvormer zelf schakelen deze in of uit.
In HA gebruik ik deze het meeste om wat te testen.
Stoppen van accu laden is maar 1 klik in HA, in Solar assistant minimaal 3 klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Domba schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:20:
[...]

Dat kan nu al, dat is manueel, die schuifjes en schakelaars achter de entity zijn gewoon actief en kan je met muis bedienen.
Maar zijn wel minimaal 2 handelingen switch time of use deactiveren en schuifje max charge current bedienen of ook als je een extra invoerveld hebt gemaakt voor in Watt, die de omzetting naar ampere doet, dien je nog altijd aantal watt in te voeren.

Dat kan ook met Solar assistant, is alleen wat meer klik werk (Tab blad 4 Configuratie>Inverter (settings), edit Battery charging aanpassen of time of use deactiveren (Tab blad 3 Power) of in een van de 6 tijdsperiode een een charge activeren en percentage SOC lager zetten dan de accu heeft. In Solar assistant is het over verschillende tab bladen verspreid, In HA kan ik zelf kiezen hoe ik groepeer.

Voor mij is het een steile leercurve, tot voor 2 maanden was ik nog een Domoticz gebruiker,
Alle sensoren moet ik nog aanpassen, door verhuizing heb ik met een nieuw energie systeem te maken met andere componenten en veel kan ik wel weer gebruiken met kleine aanpassingen ( voor de helft van de sensoren, zoals 16 magneetschakelblok voor automatische bewatering van moestuin en zoals veel bij mij heeft triple bediening, bijpas bij apparaat/ moestuin m2( als er geen stroom is voor magneetklep of een inline filter verstopt is zodat ik niet gelijk hoef op te lossen), bij een ESP's een QR sticker om te scannen voor toegang tot lokale webserver voor instellingen van specifieke ESP / centrale schakelkast en domotic aansturing)

Waar ik voor knutsel is automatische koppeling aan dynamisch tarief en verwachte PV opbrengst, die ik ook manueel kan beinvloeden.
Het liefste een grafische kolom weergave per uur met gekleurde kolom delen waar ik op kan klikken/touch en met een een schuifje groter of kleiner kan maken of schuiven bijv met warmtepompboiler opwarmen.

Deye heeft standaard 6 tijdsblokken voor voorprogrameren en (laatste firmware heeft nu ook alle dagen van de week) met settings ( time of use) switch in HA of Solar Assistant of op het screen van de omvormer zelf schakelen deze in of uit.
In HA gebruik ik deze het meeste om wat te testen.
Stoppen van accu laden is maar 1 klik in HA, in Solar assistant minimaal 3 klikken.
Zoiets als dit (grafiek van vandaag en morgen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdfQR9mAHCqcdrfshtsTdWZSEAs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SoH1mv4Cv6STfE6SuyFKstin.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@KC27 Toont ook meteen aan dat het (lokale) grid niet altijd gebaat is bij handel in energie. Fors meer in en uit aan kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
KC27 schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:17:
[...]

Zoiets als dit (grafiek van vandaag en morgen):
[Afbeelding]
Ja de middelste grafiek met zelfde aantal 36 uur dat is mijn insteek en dan uiteindelijk elke uurkolom die nog niet geweest is aanklikbaar voor een popup met paar schuifjes en paar event-schakelaars als je manueel iets wilt aanpassen.
En de onderste grafiek SOC als feedback dan over de day ahead uurprijzen als kolommen heen (ik vind persoonlijk een lijn minder helder en kolom 2 kleuren leverkosten en teruglevering)
In die popup's kan ik dan "Grid curtailment" verwerken voor bescherming van manuele aanpassingen, ik heb maar 3x25A aansluiting en meer Oost-west PV en met accu ondersteuning bijna dubbel van aansluiting.
Niet dat ik in lente/ zomer als er laat in de middag een super uurprijs is, gedachteloos te veel wil dumpen

Event schakelaars (ik weet nog niet exact wat of wat ik decentraal in de ESP's kan oplossen) als voorbeeld een situatie die soms voor komt, zoals onbeperkt warmwater.
Bijv bij mijn vorige woning had ik een buffervat met hygienespiraal als voor verwarming en een 50ltr warmwater voorraad, goed voor 20 minuten douchen en na half uur weer 20 min beschikbaar. (huidige woning heb ik een warmtepompboiler)
Als onbeperkt warmwater verwacht werd, dan was dat simpel tot nog 1-2 uur van te voren met 1 klik in te stellen.
De warmtepompen gingen dan naar maximaal om zoveel mogelijk tegen zo hoog mogelijke temperatuur in verwarmings buffervat op te slaan en terwijl de WP's daarmee bezig zijn werd de kleinere hoeveelheid benodigde warmte voor verwarming van het buffervat via een temperatuurgestuurde servoklep met mix afgetapt. Dan heb je voor 1500-2000ltr warmwater zonder verwarming van de woning te onderbreken (15kWh buffer + 12kW warmte toevoer) als ook een deforst niet merkbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:24:
@KC27 Toont ook meteen aan dat het (lokale) grid niet altijd gebaat is bij handel in energie. Fors meer in en uit aan kW
Dat zou met een lokale prijsprikkel kunnen, is enkel een andere opzet van marktwerking voor nodig.
Ik denk dat KC27 in de zelfde grote orde zit met op jaar basis netto wat overschot en 20-25MWh/ jaar aan uitwisseling ( 2 cycles als ochtend en avond prijspiek zeer gunstig zijn )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
!null schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:24:
Dat is nog maar de vraag: de day ahead prices zijn hoog bij hoge vraag volumes en idem laag bij lage vraag volumes. Opslag en afname uit het net vindt juist plaats bij lage afnames en ontlading en terug naar het net bij hoge vraag volumes. Dus daarmee wordt de netbelasting enigszins uitgemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@KC27 Waarschijnlijk is het op dit moment een positief iets omdat je buren niet handelen in energie en waarschijnlijk de extra input van jou eerder drukverlagend is idd.
Maar we gaan gewoon veel meer handelende consumenten krijgen op lange termijn.
En je ziet al dat er door de meterkast een stuk meer stroom loopt dan normaal. Vooralsnog niet persee een probleem.

@Domba Op landelijk niveau heb je Equity. Een poging om wat lokaler congestie management te doen, is met Gopacs. Maar daar kun je pas meepraten met een dikke bedrijfsaansluiting (fabriek o.i.d.)

Wat er nog niet is en moet komen imo, is een aggregatie van consumenten. En nog betere granulariteit naar wijkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
!null schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:43:
@KC27 Waarschijnlijk is het op dit moment een positief iets omdat je buren niet handelen in energie en waarschijnlijk de extra input van jou eerder drukverlagend is idd.
Maar we gaan gewoon veel meer handelende consumenten krijgen op lange termijn.
En je ziet al dat er door de meterkast een stuk meer stroom loopt dan normaal. Vooralsnog niet persee een probleem.

@Domba Op landelijk niveau heb je Equity. Een poging om wat lokaler congestie management te doen, is met Gopacs. Maar daar kun je pas meepraten met een dikke bedrijfsaansluiting (fabriek o.i.d.)

Wat er nog niet is en moet komen imo, is een aggregatie van consumenten. En nog betere granulariteit naar wijkniveau.
Op dit moment is "handelen" alleen interessant als je een goedkope "zelfbouw" accu hebt, dus het zal nog niet stormlopen met accu's hier in de buurt. Vanaf 2025 (als gestart wordt met afbouw van de saldering) wordt handelen minder en wordt het vooral opslag van je eigen productie en teruglevering aan jezelf en je overschot terugleveren op de duurste uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
!null schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:43:
Commerciele aggregator die toegang heeft tot zo gewenste EMS systeem als in Hfdst 8 van NEN1010
(van het type waarmee Enenco de Tesla Powerwall verkocht/wilde verkopen in ruil voor korting op de aanschaf)

No way

Intekenen op bepaald kwartier of uur X te leveren of dat op X-moment een deel voor eigengebruik kan reserveren, daar zou ik wel over willen nadenken.

Je wilt tenslotte ook nog kunnen inductiekoken en niet moeten vaststellen dat er onvoldoende vrij vermogen beschikbaar is, daarvoor heb je de accu niet voor aangeschaft.

De keuze om x vermogen en y energie beschikbaar te stellen en alleen een relatieve korte periode vooruit tot max een maand ( ipv jaar/ jaren) dient bij die met thuisaccu te liggen en niet bij de aggregator, dat is voort borduren op zelfde manke systeem als nu.
De handel daarvoor gaat per MW en wil je dat echt lokaal doen dan moeten er echt heel heel veel meedoen achter een 150kV koppelstation, het aantal neemt toe met kleinere gebieden

Bij een hele grote groep PV bezitters moet de EV nog komen en daar kan nog de nodige PV opwek in, een kleine thuisaccu voor ook teruglevering is dan niet rendabel, als dan een kleine accu wordt genomen of de EV als die beide kan, dan is dat voor eigen gebruik om afname te vermijden als de zon niet schijnt

Het voorstel dat er nu ligt voor 2025 en met deze prijzen zelfs van de day ahead is een kleine thuis accu dan alleen mogelijk rendabel voor etmaal inzet eigen verbruik en niet voor load shifting voor de meesten.

Het start met 65% salderen en 35% terugleververgoeding van 80% van kale levering met max van 9.9ct/kWh, regulieren energieleveranciers zullen nauwelijks meer bieden, bij maand of jaar contract periods
Een aggregator moet over het hele jaar gezien dan meer bieden dan met vermijden van afname voor eigenverbruik of je moet op dag/week/maand basis deel kunnen nemen.

Om het finaciele verschil voor wat begint met 35% minder salderen tussen levertarrief en vergoeding op te vangen is alleen voor die bereid zijn gedrag aan te passen en tijd te investeren om het te begrijpen welk risico ze nemen,
Het verschil goed maken met shiften heb je uurtarief of andere en meer tariefperiodes per dag nodig dan de twee per dag met vast of variabel contract.

Vele zullen het liefste meer jarige vaste contracten nemen als deze weer beschikbaar komen, ook al is het niet het goedkoopste om af te zijn van de omzekerheid waar ze rekening mee moeten houden en af zijn van waterval van mogelike regel veranderingen waar ze wel of niet iets mee moeten.
(neem prijsplafond 4 maanden en nog is het puzzelen hoe het uitpakt, niet alleen voor dynamisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:20:
[...]

Time of use uitzetten en dan max charge current bedienen dus? En dan gaat hij op die max laden? Of alleen op basis van je PV opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:10:
[...]
Use default time table uitzetten (dit is de default 6 tijden tabel, maar een nwe naam gegeven) en dan max charge current bedienen dus? En dan gaat hij op die max laden? Of alleen op basis van je PV opwek?
Op dit moment is dat van het net,
Je moet een paar maanden wachten zodat er voldoende zon is en ik wat heb te verdelen

Op moment heb ik zero export aan staan ( is een HA switch) betekend dat er geen teruglevering is
Met Prioritize load (HA switch) aan, gaat alle PV van de omvormer zelf eerst naar verbruikers op load uitgang is er meer opwek dan wordt DC koppeling gebruikt voor opslag in accu
Eventuele verbruikers aan netaansluiting zijde die zich tussen CT-sensors en omvormer bevinden. worden bij prioritize load aan, niet voorzien van uit de omvormer, deze krijgen dan alleen stroom als we in netgebonden mode bevinden en geen als we in eiland mode zijn, dat is dan afhankelijk van de ATS. (op display omvormer zelf is dat "zero export to load" en "zero export to CT" onderscheid

Bij uit, gaat PV opwek op de omvormer eerst naar de accu afhankelijk met welke snelheid je wilt laden
met Max charge en onderdeel is max grid charge die PV deel aanvult tot max charge mits voldoende grote waarde is ingesteld.

Opwek van Auxiliary PV op de aux ingang dat is AC gekoppelde PV gaat naar de accu als deze onder instelbare SOC waarde is.
Op moment SOC waarde wordt bereikt is afhankelijk van waar de aux cuttoff switch op staat,
staat deze aan dan gaat de frequentie van de 3x230V ingang omhoog (moet nog bevestigd worden of dat zo is, of dat deze altijd omhoog gaat met huidige firmware) . De PV AC-gekoppeld zijn gewone netgebonden type omvormers zoals SMA, Solis en 3f Presola 6kW volgens de norm uitschakelen boven een bepaalde net frequentie, (de terugkoppeling sensor auxiliary frequent moet ik nog nader uitzoeken), omdat ik deze nodig heb voor verbruikers schakelen op AUX deel)
Staat de cuttoff uit, dan komt het in AC deel van omvormer en is nu niet duidelijk of dit ook teruggeleverd wordt aan het net ook als zero export switch aan staat (hoe aux deel werkt is niet in alle firmware versies hetzelfde)

Ik heb als extra's ook nog
-een ATS in LOAD uitgang (voor bij storing of onderhoud ) om alle verbruikers direct netgebonden te schakelen
-een ATS in AUX afhankelijk of deze is vrijgegeven van uit HA (enkel positieve uurprijs is bepalend), als de normale grid-tie omvormers van "Auxiliary PV" uitgeschakeld te deze direct netgebonden te schakelen en weer te laten opstarten voor directe invoeding als de rest in eiland mode is anders kan ik aux cutoff uitschakelen en toevoegen aan de pool, maar dan ben ik ook afhankelijk van de zero export switch stand, de omvormer kan de PV op de omvormer zelf terug regelen als vermogen niet kwijt kan, maar niet, op dit moment niet zeker, van de Auxiliary PV (dat moet ik nog uitvoerig testen in April, wat deze nieuwe firmware doet)

Edit: dat de frequentie regeling in omvormer firmware gekoppeld is aan de aux cuttoff of ook rekening houdt met de zero export switch stand

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 26-12-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@Domba je antwoord steeds heel uitgebreid maar beantwoord niet mijn vraag. De vraag is heel simpel: Kan je de omvormer vertellen om een 'X' hoeveelheid vermogen of ampere te laden of ontladen op het moment dat je dat vraagt? Dus zelfsturing. Je eigen gaspedaal dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:17:
@Domba je antwoord steeds heel uitgebreid maar beantwoord niet mijn vraag. De vraag is heel simpel: Kan je de omvormer vertellen om een 'X' hoeveelheid vermogen of ampere te laden of ontladen op het moment dat je dat vraagt? Dus zelfsturing. Je eigen gaspedaal dus
Ja,
Maar je moet altijd rekening houden met andere settings.
Voor laden moet er een bron zijn die het kan leveren of samen met andere
Voor ontladen een bestemming(en) die het kan verbruiken
Anders wordt de gewenste hoeveelheid niet exact bereikt, eiland mode heeft meer beperkingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
hi, thanks, ja snap ik allemaal. Een 50Kw powerbank op 50v levert lijkt me gewoon iets meer dan 10kw bij 230v (ja dus 10kw in 1 uur of .5kw 20 uur lang).. En ja mijn wp nu (zeker niet optimaal moet nog veel aan ingeregeld worden en geoptimaliseerd) trekt soms 10 tallen Kw's per dag.

Mijn gewone verbruik is al ca 10Kw on average per dag. Dus als ik een 50kw powerwall oid neerzet (wat al een forse is) kan ik daar m.i. 1 dag uit putten. Alles grofweg berekend.

Wat ik bedoel te zeggen is dat momenteel de huis batterijen nog verre van toereikend lijken te zijn (op donkdere dagen) tenzij je echt gaat minimaliseren in je stroom verbruik

Je bent je bewust van het verschil? Maar je gebruikt het consequent verkeerd. Daar waar je kW of kw of Kw gebruikt bedoelje kWh. En voor diegene die bij Natuurkunde niet opgelet hebben; de kilo “k” is altijd met een kleine k, Watt “W” is altijd met een hoofdletter, houre “h” is weer altijd met n kleine letter… heb ik ook niet bedacht, maar dat zijn de afspraken, zodat iedereen weet waar het over gaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:04:
[...]

Ja,
Maar je moet altijd rekening houden met andere settings.
Voor laden moet er een bron zijn die het kan leveren of samen met andere
Voor ontladen een bestemming(en) die het kan verbruiken
Anders wordt de gewenste hoeveelheid niet exact bereikt, eiland mode heeft meer beperkingen
Uiteraard maar daarvoor hangt hij aan het net. Doel is energie inkopen en verkopen op juiste moment. Maar het kan dus. Mij nog niet duidelijk in welke setting maar ok dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
WillemP22 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:22:
[...]

Je bent je bewust van het verschil? Maar je gebruikt het consequent verkeerd. Daar waar je kW of kw of Kw gebruikt bedoelje kWh. En voor diegene die bij Natuurkunde niet opgelet hebben; de kilo “k” is altijd met een kleine k, Watt “W” is altijd met een hoofdletter, houre “h” is weer altijd met n kleine letter… heb ik ook niet bedacht, maar dat zijn de afspraken, zodat iedereen weet waar het over gaat. 8)7
dank willem, zal er op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 04:12:
[...]
Uiteraard maar daarvoor hangt hij aan het net. Doel is energie inkopen en verkopen op juiste moment. Maar het kan dus. Mij nog niet duidelijk in welke setting maar ok dan.
Ik probeer het te beschrijven omdat er niet maar 1 setup mogelijk is met deze hybride omvormers.

-Verbruikers kun je op 4 verschillende te onderscheiden plekken hebben, zonder control en 3 met verschillende sturing in 3 verschillende stroomcircuits waarvan (eventueel aangestuurd) twee spanningsloos kunnen zijn op sommige momenten,
-PV kan maar op 1 plek direct aan de omvormer, (3 strings op 2 MPPT's / 2+1)
- bestaande PV met eigen grid-tie type string omvormers of met micro omvormers van een al bestaande installatie bij retro-fit setups kan maar op liefst 4 verschillende plekken zitten in de setup in drie verschillende 3x230V onafhankelijke stroomkringen, waarbij twee stroomkringen spanningsloos kunnen zijn op sommige momenten.

In de wereld worden all-in-one hybride wat de Deye is, vrij regelmatig tot zelfs redelijk vaak gebruikt voor retro-fit waarbij de hybride omvormer geen eigen PV krijgt of een al bestaande omvormer vervangt, maar de Deye tussen net-aansluiting en bestaande installatie wordt geschoven met beperkt aantal kritische verbruikers verplaatingen naar de LOAD voor de eiland mode toevoeging.

Ik heb niet alle controls in Home Assistant
Bijv niet de controls voor "Grid peak shaving", die wordt gebruikt in landen met capaciteitstarief, zoals Belgie in Nederland bepaald de hoofd afzekering die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:57:
[...]

Ik probeer het te beschrijven omdat er niet maar 1 setup mogelijk is met deze hybride omvormers.

-Verbruikers kun je op 4 verschillende te onderscheiden plekken hebben, zonder control en 3 met verschillende sturing in 3 verschillende stroomcircuits waarvan (eventueel aangestuurd) twee spanningsloos kunnen zijn op sommige momenten,
-PV kan maar op 1 plek direct aan de omvormer, (3 strings op 2 MPPT's / 2+1)
- bestaande PV met eigen grid-tie type string omvormers of met micro omvormers van een al bestaande installatie bij retro-fit setups kan maar op liefst 4 verschillende plekken zitten in de setup in drie verschillende 3x230V onafhankelijke stroomkringen, waarbij twee stroomkringen spanningsloos kunnen zijn op sommige momenten.

In de wereld worden all-in-one hybride wat de Deye is, vrij regelmatig tot zelfs redelijk vaak gebruikt voor retro-fit waarbij de hybride omvormer geen eigen PV krijgt of een al bestaande omvormer vervangt, maar de Deye tussen net-aansluiting en bestaande installatie wordt geschoven met beperkt aantal kritische verbruikers verplaatingen naar de LOAD voor de eiland mode toevoeging.

Ik heb niet alle controls in Home Assistant
Bijv niet de controls voor "Grid peak shaving", die wordt gebruikt in landen met capaciteitstarief, zoals Belgie in Nederland bepaald de hoofd afzekering die.
Wederom een mooi verhaal maar weer niet antwoord op mijn vraag. Ik heb helemaal geen gebruikers aangesloten en heb geen PV hier op aangesloten. Ik wil gewoon de accu laden wanneer ik wil en ontladen als ik dat bepaal.
Ik heb zelf net maar even het modbus protocol van de Deye doorgespit maar het lijkt het niet te ondersteunen. Je kan dus niet de logica van de Deye 'uitzetten' en zelf de inverter (charging/discharging) aansturen. Of uberhaupt zeggen tegen Deye 'ga nu maximaal laden' of 'ga nu maximaal ontladen' richting je net-aansluiting.
Dus voor normaal powerwall usage prima apparaat maar voor wie met dynamische tarieven er wat aan willen verdienen is dit niet een apparaat die je hier bij kan helpen. Vooralsnog alleen de Victron en de Sofar die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:23:
[...]

Wederom een mooi verhaal maar weer niet antwoord op mijn vraag. Ik heb helemaal geen gebruikers aangesloten en heb geen PV hier op aangesloten. Ik wil gewoon de accu laden wanneer ik wil en ontladen als ik dat bepaal.
Ik heb zelf net maar even het modbus protocol van de Deye doorgespit maar het lijkt het niet te ondersteunen. Je kan dus niet de logica van de Deye 'uitzetten' en zelf de inverter (charging/discharging) aansturen. Of uberhaupt zeggen tegen Deye 'ga nu maximaal laden' of 'ga nu maximaal ontladen' richting je net-aansluiting.
Dus voor normaal powerwall usage prima apparaat maar voor wie met dynamische tarieven er wat aan willen verdienen is dit niet een apparaat die je hier bij kan helpen. Vooralsnog alleen de Victron en de Sofar die dit kunnen.
Het kan wel en zelfs super simpel, maar goed ik laat het erbij, (ik heb eerder beschreven hoe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:40:
[...]

Het kan wel en zelfs super simpel, maar goed ik laat het erbij, (ik heb eerder beschreven hoe)
Super simpel is het niet. Anders stond het wel goed beschreven in de handleiding en/of modbus protocol.
Enige manier is de time of use programmeren op afstand steeds maar dat is niet flexibel genoeg voor mij.

Super simpel zijn de sofar en victron waar gewoon (via mqtt bijv) tegen kan zeggen, joh ga eens 3000W laden (vanaf het net) of ga eens 2400W ontladen naar je net aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:52:
[...]

Super simpel is het niet. Anders stond het wel goed beschreven in de handleiding en/of modbus protocol.
Enige manier is de time of use programmeren op afstand steeds maar dat is niet flexibel genoeg voor mij.

Super simpel zijn de sofar en victron waar gewoon (via mqtt bijv) tegen kan zeggen, joh ga eens 3000W laden (vanaf het net) of ga eens 2400W ontladen naar je net aansluiting.
Pff, modbus zijn bits 1 of 0, je hebt maar twee adressen nodig grid charge en zero export met power limiter op max (namelijk "false"= sell to grid)
welke modbus adres hangt af van je Deye versie/generatie G01-G05 in modelnummer en of het een 1 fase of 3 fasen Deye is,
Er zwerven flink wat modbus protocolen rond op I-net als je een met bij adress 210 [0-185] hebt die is niet van een Deye G04PL3-EU SUN 8/10/12K

Time of use (default) tabel heeft een aan/uit bit het is een keuze of je die wilt gebruiken ipv grid charge aan/uit met charge point 1 tot 6 aan, maar dan begin je alweer aanvullende lager in hierachie condities toe te voegen waaraan voldaan dient te worden als tijd, accu-spanning of SOC.
Het is een GUI, de tabel zorgt ervoor dat in dat tijds blok de andere waarden in de rij bij de parameters worden ingevuld.

Bij geen time of use zal je als timing op de juiste tijd de charge en/of discharge moeten doen of sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Je kan er mooi omheen praten maar niks in de handleiding verteld mij hoe ik simpel tegen de Deye kan zeggen dat ie naar mij moet luisteren en niet zijn eigen algoritme moet volgen. Zero export, zoals jij aangeeft, ontlast je backup load en/of je huis load maar zal niet het net gaan voeden. En het heeft de CT klem informatie nodig zoals in de handleiding staat. En misschien lukt het met een aantal vinkjes aanzetten wel hoor, maar het is mij met de handleiding van Deye niet gelijk duidelijk.
En dan grid charge. Nergens zie ik een optie om dan ook te vertellen dat ie dat moet doen. Wel bij time of use maar dat is ook niet handig om realtime te sturen.
Kortom, als de Deye een optie had om z'n hele laad/ontlaad strategie uit te zetten en op basis van user input dat te gaan doen dan zou ik hem kunnen overwegen. Want hij heeft zeker interessante andere opties zoals 3-fase en het bijschakelen van grid-gekoppelde PV bij eiland modus. Alleen kom je dan met 3x een victron qua prijs redelijk in de buurt en heb je nog meer opties en ook 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
thehog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:46:
Je kan er mooi omheen praten maar niks in de handleiding verteld mij hoe ik simpel tegen de Deye kan zeggen dat ie naar mij moet luisteren en niet zijn eigen algoritme moet volgen. Zero export, zoals jij aangeeft, ontlast je backup load en/of je huis load maar zal niet het net gaan voeden. En het heeft de CT klem informatie nodig zoals in de handleiding staat. En misschien lukt het met een aantal vinkjes aanzetten wel hoor, maar het is mij met de handleiding van Deye niet gelijk duidelijk.
En dan grid charge. Nergens zie ik een optie om dan ook te vertellen dat ie dat moet doen. Wel bij time of use maar dat is ook niet handig om realtime te sturen.
Kortom, als de Deye een optie had om z'n hele laad/ontlaad strategie uit te zetten en op basis van user input dat te gaan doen dan zou ik hem kunnen overwegen. Want hij heeft zeker interessante andere opties zoals 3-fase en het bijschakelen van grid-gekoppelde PV bij eiland modus. Alleen kom je dan met 3x een victron qua prijs redelijk in de buurt en heb je nog meer opties en ook 3 fase.
Hoe kom je met 3x een multiplus 3000, zooitje kabels, verdeelblokken en een MPTT ding van Victron in de buurt van die ~3500.- wat ze bij Deye vragen? Doe mij ook die leverancier! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:57:
[...]

Hoe kom je met 3x een multiplus 3000, zooitje kabels, verdeelblokken en een MPTT ding van Victron in de buurt van die ~3500.- wat ze bij Deye vragen? Doe mij ook die leverancier! :P
Je vergeet nog een GX device :P

Ze zullen er wel een goede reden voor hebben, maar het is echt jammer dat Victron nog steeds geen 3f heeft.
Of het kwaliteit is of iets anders weet ik niet, maar anderen krijgen wel een 3f omvormer in (ongeveer) dezelfde maat behuizing. Nog los van het feit dat dat een veel cleanere install geeft.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:57:
[...]

Ja ik overdrijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Een enkele Multiplus II 3000 loopt tegen de 2k, levert max 2400W en heeft een laadvermogen van 35A
Voor 3k heb ik een Deye 8k 3fase met 100% scheef belasting en een laadvermogen van 190A.

Ik heb een Deye gereserveerd staan maar wil ook graag weten of hij goed aan te sturen is via een webinterface, modbus, serieel etc. Zelf technisch genoeg maar het apparaat moet het wel ondersteunen
:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@thehog Op het moment je extern gaat aansturen heb je niet direct met de GUI te maken of hoe die omschreven wordt in de manual, maar de parameters die je kunt instellen en wat die doen.

Grid charge in time of use tabel zet de grid charge parameter op battery setting aan, vanuit system setup screen kom je daar via battery settings en dat is de parameter die je aanstuurd vanaf extern.
Zero export /selling first = 1 parameter aan/uit enable/disable true/false of 0/1 is net maar hoe je het noemt.
....... "to CT" of "to load" = 1 parameter, die switch heb ik in mijn HA limit to load only genoemd

etc
je zal echt wat meer in moeten verdiepen of aannemen dat je van uit HA dat kunt aansturen.
Ik ga niet alle 85-100 parameters zoals hierboven zo uitleggen, afhankelijk van de setup en hoe je deze gebruikt, verander je hooguit 10-20 voor aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:19:
[...]
Voor 3k heb ik een Deye 8k 3fase met 100% scheef belasting en een laadvermogen van 190A.
Een 10K of 12k is nauwelijks duurder ligt aan de verkoper circa 10% misschien omdat meer vraag is naar de 12k, inkoop zit er geen of misschien €50 tussen, begin van het jaar was containvracht nog vreselijk duur, inmiddels is prijs weer terug op voor coronatijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
[...]

Een enkele Multiplus II 3000 loopt tegen de 2k, levert max 2400W en heeft een laadvermogen van 35A
Ik wil graag Victron, echter kan je voor die prijs 2x een Deye 8/10k parallel zetten als eventuele backup en heb je geld over voor een extra batterij of weekje Centerparks. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
[...]

Ik heb een Deye gereserveerd staan maar wil ook graag weten of hij goed aan te sturen is via een webinterface, modbus, serieel etc. Zelf technisch genoeg maar het apparaat moet het wel ondersteunen
Die 35 A slaat niet op het aantal ampere uit de accu, maar het aantal ampere dat hij totaal kan leveren op ACout = ACin (max ca 20 A)+ inverter (3000 watt piek: 3000/230 = 13 A).
Maar om 3000 W te maken uit een batterij van 50V trekt hij 3000/50 = 60 A uit de batterij.
Met 3 van deze lummels trekken ze samen 180 A uit de batterij. Als jij zorgt voor voldoende dikke kabels is dat geen probleem.
Maar 3000 W is een tijdelijke piekbelasting maar continue kunnen ze 2400 W per stuk leveren, maar dan lever je wel een stukje rendement in.
Ik belast ze continue op 1,5 kW per stuk (samen dus 4,5 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
[...]
Uit de box, solar assitant werkt, heb je een eigen PI3 of PI4 nodig met een FTDI kabel van RS485 of RS232 naar USB.
Is een remote van het scherm met 6 tijds blokken vanwege het geschreven is door iemand uit Zuid-Afrika net als Keith Gough van SunSynk (Deye re-brand met nu een eigen GUI)
Die 6 tijds blokken komen van minimaal nodige voor de load-shedding die Zuid -Afrika zo nu en dan heeft sinds 2007.
Het blijven 6 tijdsblokken tot er een andere grote afnemer komt, Keith /Sunsynk verkoopt niet alleen in Zuid Afrika, maar heel Afrika en heeft verkoopkantoren in Australie, HongKong en Engeland, waar ook de verkoop naar rest voor EU zit

De HA add-on sunsynk (Kellerza, Bloubul7, @jacauc, Sc00bs, alle 4 Zuid-Afrika) is focus nog voornamelijk op 1 fase met deels andere modbus adressen en inlezen van load-shedding oa koppelen aan welke stage afgekondigd is van een website
Voorals nog dient de HA binnen de kabellengte van de RS485 te zijn, ze werken aan een ESP32 oplossing, het laatste jacauc was dat die een beter oplossing had voor pulling, (sommige parameters elke cycle en minder frequente om de zoveel cycles.)

Verder weet ik zo geen die eraan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ik wil graag Victron, echter kan je voor die prijs 2x een Deye 8/10k parallel zetten als eventuele backup en heb je geld over voor een extra batterij of weekje Centerparks. :P
Waarom wil je die graag? toch een iets ouder ontwerp met minder vermogen, aansluitmogelijkheden en rendement.

Ik heb er reeds een kleine Deye omvormer waar ik tevreden over ben en heb deze 8k aangeboden gekregen vandaar mijn keuze.

Uit de uitgebreide antwoorden van Domba (waarvoor sowieso dank) lees ik ietwat cryptisch toch wel een 'Ja dat kan' dus ik ga nog niet annuleren.

Vannacht had ik hem dan op 'grid batt charge' willen zetten van 2:00 tot 6:00 want tussen de 7/9c per kWh 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:25:
[...]

@mahagen

Een Victron 48/3000 is er al voor 1250 euro o.i.d.

Ik hoop dat het bij Deye wat beter is, @Domba heeft goede ervaring mee.

Maar ik heb al genoeg uren verbrand met goedkope Chinese spullen met weinig/geen support, dat ik iedere keer wenste een hoop meer geld uitgegeven te hebben voor iets waar wel support op zit.

Victron spullen zijn wat duur en kan niet altijd op tegen een all-in-one. Wel is een Victron veelzijdiger. Bijvoorbeeld omgaan met een AC solar inverter. Deye kan dat ook op een specifieke AC uitgang, maar daardoor slechter toe te passen als je een verspreid terrein hebt waar je dan nieuwe kabels moet graven.
Is maar een voorbeeld.

Van Victron kun je allerlei API zaken vinden, van Deye wat minder goed.

Maar Deye heeft hoog voltage inverters en Victron weer niet.
Daarom wil ik Deye in toekomst wel gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:37:
[...]
Vannacht had ik hem dan op 'grid batt charge' willen zetten van 2:00 tot 6:00 want tussen de 7/9c per kWh 8)
Dat kan al met solar assistant daar kan je tijden en andere waarden in de aanpassen, maar die kan je niet koppelen aan dynamisch tarief automatisch.

Ik doe geen enkele invoer of aanpassing op de omvormer touch screen zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
mahagen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:37:
[...]

Waarom wil je die graag? toch een iets ouder ontwerp met minder vermogen, aansluitmogelijkheden en rendement.
Ik heb meer vertrouwen in de Nederlandse kwaliteitscontrole op ontwerp en fabricage dan dat van een onbekende Chinese OEM waar een maffe Engelsman zijn eigen software overheen heeft gegoten.
Alleen voor factor 2 in prijs ga je toch twijfelen. :P

De Victron route is 3x een Multiplus5000 met Solar omvormer, Cerbo GX en een stapel Lynx busbars. Bij elkaar een goede 8100.-

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 27-12-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb meer vertrouwen in de Nederlandse kwaliteitscontrole op ontwerp en fabricage dan dat van een onbekende Chinese OEM waar een maffe Engelsman zijn eigen software overheen heeft gegoten.
Alleen voor factor 2 in prijs ga je toch twijfelen. :P
Die support van Deye, daar hik ik ook wel een beetje tegenaan. Wil aan de ene kant een ophangen-en-vergeten systeem, maar aan de andere kant ook de mogelijkheid om te tweaken als ik wat meer tijd over heb.

SMA hybrid heeft alleen hv-batterij support (dus geen diy), Victron is duur en chinees is altijd een beetje een gok qua support. Keuzes :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Zijn er al ergens Thuis Batterij "doe het zelf" pakketten / boodschappen lijstjes te vinden?

Het lijkt mij enorm leuk om samen met, kundige electra, vrienden een "doe het zelf" Thuis Batterij in elkaar te zetten.

Een systeem dat na verloop van tijd uitbreidbaar is, bijvoorbeeld: 5k start investering en dan jaarlijks uitbreiden en op termijn de eerste batterijen weer vervangen.

Ik ben dus op zoek naar een soort boodschappenlijst. Een lijst die ik en toekomstige Tweakers kunnen raadplegen om aan de slag te gaan met een uitbreidbaar basis systeem. En dan bijvoorbeeld de budget, mid range en top range variant o.i.d.

Als iets dergelijks nog niet bestaat ga ik daar volgend jaar maar eens mee aan de slag!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Spykie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:59:
Zijn er al ergens Thuis Batterij "doe het zelf" pakketten / boodschappen lijstjes te vinden?
Het maken van je eigen batterij uit losse cellen of het samenstellen van een systeem met kant en klare batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
jadjong schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:09:
[...]

Het maken van je eigen batterij uit losse cellen of het samenstellen van een systeem met kant en klare batterijen?
Ah, dat was niet helemaal duidelijk omschreven inderdaad. Ik bedoelde het samenstellen van een systeem. Het maken van een eigen batterij lijkt mij een minder verstandig idee , in deze context.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Leuk, JBD via bluetooth hop in HA... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCaYZaliI1zBVhMevqFJP7Mwh8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uDxNYyngrtYyUsLnzrB5jmSp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Spykie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:28:
[...]
Ah, dat was niet helemaal duidelijk omschreven inderdaad. Ik bedoelde het samenstellen van een systeem. Het maken van een eigen batterij lijkt mij een minder verstandig idee , in deze context.
Bedoel je zo iets of wat meer DIY
Het nadeel van bovenstaande zijn dat de Futronics pers connectors voor die terminals voor eigen kabels lengte best lastig te verkrijgen zijn.
Het is wel de route voor de iets grotere, voor >200Ah wordt materiaalkeuze best kritisch, maar ook de montage.
Dat is geen handvast en op het oog meer, maar op momentum aantrekken en even elke verbinding doormeten met milliOhm meter en bij eerste laden/ontladen met nog eens met IR controleren op hotspots

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thehog
Spykie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:59:

Het lijkt mij enorm leuk om samen met, kundige electra, vrienden een "doe het zelf" Thuis Batterij in elkaar te zetten.

Een systeem dat na verloop van tijd uitbreidbaar is, bijvoorbeeld: 5k start investering en dan jaarlijks uitbreiden en op termijn de eerste batterijen weer vervangen.

Ik ben dus op zoek naar een soort boodschappenlijst. Een lijst die ik en toekomstige Tweakers kunnen raadplegen om aan de slag te gaan met een uitbreidbaar basis systeem. En dan bijvoorbeeld de budget, mid range en top range variant o.i.d.

Als iets dergelijks nog niet bestaat ga ik daar volgend jaar maar eens mee aan de slag!
Mijn budget variant (1 fase, 3kW, 5kWh ongeveer 2500 euro, prima uitbreidbaar door meer accu's parallel te plaatsen):

Accu: https://nl.aliexpress.com/item/1005004004392051.html (neem niet de NO CAN variant)
Omvormer: https://wdsolar.nl/produc...000sp-battery-controller/
DC isolator: https://nl.aliexpress.com/item/1005002264421163.html (2 polig, 100A)
Kabel (max 100A): https://uw-accuwinkel.nl/...bel/accukabel-25mm-detail (meter of drie zwart + rood)
Kabelschoenen: https://uw-accuwinkel.nl/...belschoen-25-mm-m8-detail (4 stuks voor breakerswitch, 2 stuks voor aansluiting op accu) en https://uw-accuwinkel.nl/...45-graden-25mm2-m6-detail (2 stuks voor aansluiting omvormer)
Krimkous: https://www.uw-accuwinkel...impkous-12-7-6-4mm-detail (zwart + rood, 30cm)

Plus nog wat 230VAC spul (kabel, zekerautomaat etc) en gereedschap (bijv. kabelschoen perser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hmm Sofar heeft ook een 3 fase versie ME 5KTL-3PH

Hoe is je ervaring tot nu toe en de leverbaarheid? Weet dat je daar eerder dit jaar mee worstelde?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:52
Ethirty schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:18:

Hoe is je ervaring tot nu toe en de leverbaarheid? Weet dat je daar eerder dit jaar mee worstelde?
Dit is wel 180-600V

Waar zouden jullie voor kiezen?
Op elke fase een apparte omvormer
Of een 3fase omvormer

Ik twijfel, stel er gaat er 1 kapot, dan lig je er met een 3 fase omvormer ineens helemaal uit en ben je werkloos tot je nieuwe omvormer binnen komt
Maar 3 apparte apparaten kosten wel meer in aanschaf en energie verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ethirty schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:18:

Dat was de EP versie. De ES (hybrid) is prima te verkrijgen evenals de battery only (ME3000SP). Maar ik zie dat wdsolar nu ook de EP heeft staan in de shop. Levertijd is gewoon nederlandse markt snelheid (dus enkele dagen).

Ervaring is gewoon goed. Prima omvormer. Niet veel functies maar voor waar ik hem voor gebruik prima te doen. Er is ook een redelijk grote facebook groep die actief is.

De 3 fase is hoog DC voltage overigens.
Pagina: 1 ... 13 ... 99 Laatste