Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-04 01:07
KC27 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Hij is dan net zo duur als die andere twee zonder gx kaart. Je kunt Venus OS ook installeren op een Raspberry Pi. Maar dan heb je in ieder geval een usb-mk3 kabel nodig om die pi aan te sluiten op de VE-bus. Onder de streep met voeding en behuizing kom je op ongeveer dezelfde prijs.
Nee het moet een goed systeem worden, ik heb geen zin om te rommelen met een PI waarvan het SD kaartje weer kapot gaat 8)7

Had ook antwoord gehad van Victron:
Een 3-fase systeem is alleen te bouwen met behulp van 3 identieke units, dus of 3x 5kVA of 3x 3kVA units.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Nickkie55 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:26:
[...]
Nee het moet een goed systeem worden, ik heb geen zin om te rommelen met een PI waarvan het SD kaartje weer kapot gaat 8)7
Gewoon een goede kwaliteit SD-kaart gebruiken. Ik heb meerdere Pi's en al jaren geen kapot SD-kaartje meer gehad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

Freee!! schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Gewoon een goede kwaliteit SD-kaart gebruiken. Ik heb meerdere Pi's en al jaren geen kapot SD-kaartje meer gehad.
Ja hier nu 6 jaar met RPI en nog altijd de 1e SD kaart.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nickkie55 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Had ook antwoord gehad van Victron:
Een 3-fase systeem is alleen te bouwen met behulp van 3 identieke units, dus of 3x 5kVA of 3x 3kVA units.
In mijn camper ook gewoon een PI met een goede sdkaart en dat gaat prima. Bij zo'n dure setup zou ik gevoelsmatig toch voor een Cerbo gaan. Alles draait hier nu 3 jaar zonder problemen.

De VenusOS heb ik stiekem toch wel eens een reboot moeten geven. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik stuur mijn Victron's aan met Home Assistant. Dat draait al meer dan twee jaar op een RPI 4 met een usb ssd. Sindsdien geen problemen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 08:06
PCJR schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:39:
Ik heb een HYD5000ep ook zo aangesloten zodat bij grid uitval, ik toch het huis kan poweren met solar+accu. Ook niet volgens het boekje hoor, maar niemand is heilig. Nu is dit maar 1 fase, en de omvormer heeft een EPS uitgang, die zal verbonden worden met het huis als de grid wegvalt. Ik moet dan handmatig eerst de hoofdschakelaar omzetten om het huis los te maken. Dan zet ik de zwarte uit (dit is de normale in/out van de omvormer) en dan schakel ik de gele in (geel is de EPS poort). De zwart en gele zitten aan elkaar in de 2 buitenste verdeelblokjes. er gaat dan 1x fase+nul nar de meterkast waar de aardlek zit (li onder).

Kost wel een klap minder: 3x een automaatje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Joa, k weet, prachtige meterkast verder, mogen ook geen homewizard pucks in, weet ik ook. Moet ook een automaat eigenlijk in naast de aardlek, weet ik ook. T werkt en iedereen blijft eraf met de tengeltjes :)
toon volledige bericht
Ik wil uiteindelijk ook de APS mode van mijn Solaredge kunnen gebruiken om bij stroom uitval toch via de Solar de Accus te kunnen laden. Maar de inline power meter van SolarEdge en de bijbhorende module zijn al maanden niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 21:12
Iemand hier ervaring met de hybride omvormers van growatt I.c.m. Een pylontech bijv?
Of heeft er iemand nog advies voor een ander accu?

Wil binnenkort wat extra panelen plaatsen en die op een accu aansluiten die qua formaat niet al te groot is.
Het hoeft voor mij geen complete noodstroomvoorziening te zijn maar meer met oog op toekomstige afbouw salderen en Max verbruik eigen energie.

[ Voor 22% gewijzigd door Master-T op 20-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29
Master-T schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:43:
Iemand hier ervaring met de hybride omvormers van growatt I.c.m. Een pylontech bijv?
Of heeft er iemand nog advies voor een ander accu?

Wil binnenkort wat extra panelen plaatsen en die op een accu aansluiten die qua formaat niet al te groot is.
Het hoeft voor mij geen complete noodstroomvoorziening te zijn maar meer met oog op toekomstige afbouw salderen en Max verbruik eigen energie.
Als je t zelf zou willen bouwen, check mijn post even hierboven ergens. Dat is de goedkoopste oplossing. De variant hierna is een HYD/Solax/Growatt/DEYE met een Pylontech inderdaad.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master-T
PCJR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Als je t zelf zou willen bouwen, check mijn post even hierboven ergens. Dat is de goedkoopste oplossing. De variant hierna is een HYD/Solax/Growatt/DEYE met een Pylontech inderdaad.
Oké zal even zoeken. Zie nu wel dat de min 2500-6000TL-XH series van growatt een 360-500v batterij aansluiting hebben.
Dit is niet handig met de pylontech toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Master-T schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Oké zal even zoeken. Zie nu wel dat de min 2500-6000TL-XH series van growatt een 360-500v batterij aansluiting hebben.
Dit is niet handig met de pylontech toch?
Niet alleen niet handig, dat gaat natuurlijk niet werken. ;)

Je moet een low-voltage omvormer hebben (48V) en geen high-voltage (>100V)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Ethirty schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Niet alleen niet handig, dat gaat natuurlijk niet werken. ;)

Je moet een low-voltage omvormer hebben (48V) en geen high-voltage (>100V)
Daarom. Nog iemand een idee voor een goede niet super dure hybride omvormer van pak em beet 2500wp.
Of zijn er nog goede high voltage batterijen aan te raden?
Of misschien zelfs iemand met een idee voor een AC gekoppeld systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Master-T op 20-10-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29
Master-T schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Daarom. Nog iemand een idee voor een goede niet super dure hybride omvormer van pak em beet 2500wp.
Of zijn er nog goede high voltage batterijen aan te raden?
Of misschien zelfs iemand met een idee voor een AC gekoppeld systeem.
Wat ik zei, kijk eens bij Growatt, Sofar of DEYE. Die hebben als ik t goed heb allemaal 48v opties.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
PCJR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Wat ik zei, kijk eens bij Growatt, Sofar of DEYE. Die hebben als ik t goed heb allemaal 48v opties.
Ik ga er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audio-Catalyst
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
Ethirty schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:00:
Ik kwam al zoiets tegen op YT van Sunsynk voor een Nederlandse woning op een park met alleen een 16A aansluiting. 1 fase lader en PV en 3 fase ontladen.

Als ik dat naar mijn situatie vertaal kom ik op 3 omvormers, 40+kWh aan accu's en 40+ panelen. Dan is een diesel generator huren misschien nog wel goedkoper voor die 6 maanden :+
of je kijkt naar 1 of 2 van de 12KW 3 fase inverters van sunsynk ( Of Deye of Sol-Ark , zijn namelijk dezefde. verschil is de software versie waar sunsynk als ontwikkelaar mee voorop loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klopt, weet ik. Heb ook al contact gehad met Mosa. Alleen nog geen concreet plan hoe het eruit zou moeten zien op basis van Deye.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
Magnat schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:04:
[...]

Ik wil uiteindelijk ook de APS mode van mijn Solaredge kunnen gebruiken om bij stroom uitval toch via de Solar de Accus te kunnen laden. Maar de inline power meter van SolarEdge en de bijbhorende module zijn al maanden niet leverbaar.
Welke bms gebruik je icm Solaredge? Ik kan alleen batrium als geschikte vinden namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
rroetenberg schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:10:
[...]

Welke bms gebruik je icm Solaredge? Ik kan alleen batrium als geschikte vinden namelijk
De batterijen van 16 cells gebruiken een Daly BMS, 150A 16s. Hier ben ik redelijk tevreden over. Ik heb 3 batterijen in totaal en daar voor zit een BMV 712 Smart, waarbij ik het voltage meet direct vanaf een van de batterijen.

Ik heb een AC gekoppelde SolarEdge, dus het type BMS is niet relevant voor deze setup. De reden dat de inline meter van SolarEdge nodig is om te kunnen terugschalen en afschakelen als de zon schijnt, je niet aan het grid zit (dus niet kan terugleveren) en je batterijen vol zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Magnat schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:36:
[...]

De batterijen van 16 cells gebruiken een Daly BMS, 150A 16s. Hier ben ik redelijk tevreden over. Ik heb 3 batterijen in totaal en daar voor zit een BMV 712 Smart, waarbij ik het voltage meet direct vanaf een van de batterijen.

....
Er is een opensource driver voor Venus OS voor o.a. Daly bms:
https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery
Ik gebruik hem zelf voor mijn twee JBD bms. Je moet ze dan wel met een serieel-usb kabel naar je Cerbo GX brengen (evt met een hub).
Voordeel: je ziet heleboel parameters in de Remote Connect en ook (als je die hebt) in de VRM.
Je kunt een van de bms ook "promoveren" tot batterij monitor (maar met een BMV 712 zal je dat niet willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd8_tWLEJKwrgk48Q4WZLb1uy64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NKMZbNMKCJX1lQx07Qgv8v0V.png?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
@KC27 Hiervoor moet je dan een Raspberry Pi oid hebben met Venus OS erop, of lukken dat soort dingen ook als je een Cerbo GX hebt bijvoorbeeld?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
!null schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:32:
@KC27 Hiervoor moet je dan een Raspberry Pi oid hebben met Venus OS erop, of lukken dat soort dingen ook als je een Cerbo GX hebt bijvoorbeeld?
Ik heb het gekoppeld aan de gx kaart in mijn Multiplus. Moet ook werken met Cerbo GX. Via de usb poort. Ik heb er wel een powered usb hub tussen gehangen en bij mij werkt het met rs485 usb kabels. Lees de readme bij de repository goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is er trouwens al iemand die de Victron Multiplus dynamisch stuurt op uurprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
!null schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:14:
Is er trouwens al iemand die de Victron Multiplus dynamisch stuurt op uurprijzen?
De man van de eerder gelinkte YT filmpjes doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
!null schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:14:
Ja o.a. zie mijn posts in het day ahead topic:
KC27 in "het grote day ahead energie prijzen topic."
Het is nog wel "work in progress".
Volgens het script is er vandaag te weinig spreiding in de tarieven om goedkoop in te kopen en duur te verkopen (rekening houdend met de conversie verliezen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Om 13:05 worden door het script de day ahead prijzen voor morgen opgehaald.
Voor morgen zit er weer flink wat variatie in de uurprijzen en kan de accu weer aan de bak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulk8hq_1flx2hxuOPhEwhaYntj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yA3v509bHMkU9gD2USD4DsaO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt, ik zal de filmpjes gaan bekijken. Het gaate voornamelijk om hoe je de Multiplus kan vertellen om een bepaalde hoeveelheid kilowatt te gaan laden en ontladen.
Want normaal gesproken gebeurt dat vanuit de ESS assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Alles draait onder Home Assistant (HA). Ik maak gebruik van de modbus integratie van HA om te communiceren met de Victrons. Alle adressen en registers staan in een Excel bestand op de site van Victron. Het kan ook mbv mqtt.

[ Voor 5% gewijzigd door KC27 op 23-10-2022 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:08
@KC27 Ik ben wel erg benieuwd hoe de geoptimalizeerde versie tot stand komt. Zou je het algoritme eens kunnen beschrijven?

Hoe wordt de niet-geoptimaliseerde grafiek eigenlijk opgebouwd? Doe je verwachtingen over je verbruik op basis van historische gegevens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
stereohead schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:25:
@KC27 Ik ben wel erg benieuwd hoe de geoptimalizeerde versie tot stand komt. Zou je het algoritme eens kunnen beschrijven?

Hoe wordt de niet-geoptimaliseerde grafiek eigenlijk opgebouwd? Doe je verwachtingen over je verbruik op basis van historische gegevens?
Heb je deze post gelezen:
KC27 in "het grote day ahead energie prijzen topic."
Daar staat het redelijk uitgebreid beschreven.
Inderdaad heb ik op basis van historische data mijn basisverbruik bepaald (voor ieder uur van de dag).
Ik haal bij Meteoserver de verwachte globale straling op op mijn locatie voor ieder uur (wordt 4 keer per dag bijgesteld). Op basis daarvan maak ik een prognose per uur voor mijn zonnepanelen.
Ik haal om 13:05 bij Entsoe de day ahead uur prijzen op voor de dag van morgen.
De boiler van de wp wordt opgewarmd zodra de temperatuur voldoende is gezakt. Daarvoor wordt op basis van de afkoelcurve (0,4 K/uur) een tijdvenster berekend. Het programma neemt dan de laagste prijs in dat tijdvenster.
Bij de auto (hybride met 6 kWh opslag) geef ik in HA aan hoe laat (binnen de komende 24 uur ) en tot welk niveau (in procenten) deze klaar moet zijn en dan zoekt het programma weer de goedkoopste uren.
De inzet van de wp voor verwarming gebeurt nu door te spelen met de stooklijn: is de uurlijkse da prijs meer dan 10% boven het gemiddelde dan gaat de stooklijn 0,5 K omlaag. Zo ook is ie meer dan 10% lager dan gaat de stooklijn 0,5 K omhoog. Daar tussenin: geen aanpassing. Ik heb een super geïsoleerd huis met veel bouwmassa binnen (o.a. dikke betonvloer). Dit kom tot nu toe erop neer dat de wp 's nachts een paar uurtjes draait op 20%. En daar hebben we het dan de hele dag warm van: ca 20°C. Ik moet nog een module maken die dit verbruik "voorspelt" en meeneemt in de optimalisatie.
De niet geoptimaliseerde grafiek is alles zonder inzet van accu. Met de accu wordt het extra leuk want dan kun je verbruik/teruglevering verder optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:08
Nee die post heb ik gemist! Dank ik heb wat leesvoer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
KC27 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:18:
Alles draait onder Home Assistant (HA). Ik maak gebruik van de modbus integratie van HA om te communiceren met de Victrons. Alle adressen en registers staan in een Excel bestand op de site van Victron. Het kan ook mbv mqtt.
Ik gebruikte de modbus interface al om dingen uit te lezen. En ik had daar wel eens verder ingekeken.

Ik ben er even ingedoken (ik gebruik geen home assistant).
Maar het gaat voornamelijk om 1 belangrijk veld, Ac Power Setpoint, veld 2700.
En dan je ESS in net iets andere modus gebruiken.
Hiermee kun je dus gewoon vertellen hoe hard hij heen en weer moet smijten en welke kant op (negatief is grid op etc). Best simpel dus.

Meer info: https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@!null Ik gebruik inderdaad ess mode 2. Ik schrijf o.a naar adres 2700.
Let op: als je negatieve waarden daarnaar toe wil schrijven (ingeval van ontladen). Moet je daar eerst 65536
(216) bij optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
KC27 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:20:
Let op: als je negatieve waarden daarnaar toe wil schrijven (ingeval van ontladen). Moet je daar eerst 65536
(216) bij optellen.
Dit staat er bij RAM write, via mk3 kabel:
Note: If a negative set point is needed you should specify this as the 2’s complement value so for example -200W must be specified as 0xFF38 (=65536-200) so that would result in: → 0x05, 0xFF, 0x57, 0x34, 0x38, 0xFF, 0x3A

Ik had verwacht via modbus gewoon negatieve waarde te schrijven. Oh well, daar ben je snel genoeg achter :+

Het kan dus vrij simpel.

Volgende wat ik eens zal uitzoeken of dit ook via de cloud kan (via victron vrm portal API)

Ik ga er nu even niks mee doen, maar wilde de mogelijkheid weten.

Ook leuk van je dat je weer meeneemt in bovenstaande.
Ik woon redelijk dicht bij de kust en monitor wel eens mijn weerbericht met het actuele weer en opbrengst. Dat is nog wel eens lastig.
Wordt het een bewolkte dag, zijn toch ineens smiddags even de wolken weggewaaid en is met de korte zon toch weer mijn accu helemaal opgeladen terwijl ik dat niet zou verwachten op basis van weerbericht.
De winden aan de kust maken de bewolking volgens mij wat onvoorspelbaar.
Ik zou dat eens op lange termijn moeten loggen om te zien hoe betrouwbaar het is.

Qua zelfvoorzienendheid met een flinke accu is het overigens niet zo belangrijk wanneer de zon precies komt, dan is de meerdaagse trend belangrijk of je nog rond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 08:52
Ik zie in de ESPhome documentatie het PipSolar component staan.
Deze lijkt ook overweg te kunnen met een batterij. Iemand hier welke dit gebruikt? Als ik wat PipSolar inverters opzoek kom ik een heel stuk voordeliger uit dan bijvoorbeeld een Victron. en aansturing direct via een ESP module maakt de sturing wel makkelijk.

https://esphome.io/components/pipsolar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
KC27 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Er is een opensource driver voor Venus OS voor o.a. Daly bms:
https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery
Ik gebruik hem zelf voor mijn twee JBD bms. Je moet ze dan wel met een serieel-usb kabel naar je Cerbo GX brengen (evt met een hub).
Voordeel: je ziet heleboel parameters in de Remote Connect en ook (als je die hebt) in de VRM.
Je kunt een van de bms ook "promoveren" tot batterij monitor (maar met een BMV 712 zal je dat niet willen.
[Afbeelding]
Klopt de laatste driver kan meerdere BMSen samenvoegen. Ik heb dit nog niet getest. Ik had al wel voorgesteld om de USB device names te weergeven ipv generic names. Dit heeft Louis nu wel meegenomen zijn laatste release meen ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybbc0siKdBNu9vHpsbjZnY3O1uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BotP3fI5lhl0pvHSqCzZZj7E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
KC27 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:20:
(216) bij optellen.
Ik vind de modbus integratie maar een hoop werk. Ik gebruik zelf MQTT. hier kan je gewoon normale waardes schrijven en lezen zonder te hoeven typecasten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Magnat schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Ik vind de modbus integratie maar een hoop werk. Ik gebruik zelf MQTT. hier kan je gewoon normale waardes schrijven en lezen zonder te hoeven typecasten oid.
Ieder zijn eigen voorkeuren.
Ik heb twee registers waar ik naar toe schrijf:
  • Operating mode ik zet het systeem uit als er geen activiteit is, scheelt stilstandsverlies (van 30 W)
  • En de reeds genoemde feed naar het grid.
Die heb ik beide in Home Assistant gekoppeld aan helper, zodat ik ook handmatig kan ingrijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2py-vN3nOjE3nGkcyx0atUUnWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JTW6ijV4BLxl454TbRP6TSA.jpg?f=fotoalbum_large
Zodra een waarde wordt gewijzigd wordt er een automatisering getriggerd die de nieuwe waarde naar het systeem schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
KC27 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Ieder zijn eigen voorkeuren.
Ik heb twee registers waar ik naar toe schrijf:
  • Operating mode ik zet het systeem uit als er geen activiteit is, scheelt stilstandsverlies (van 30 W)
  • En de reeds genoemde feed naar het grid.
Die heb ik beide in Home Assistant gekoppeld aan helper, zodat ik ook handmatig kan ingrijpen.
[Afbeelding]
Zodra een waarde wordt gewijzigd wordt er een automatisering getriggerd die de nieuwe waarde naar het systeem schrijft.
Tussen welke modus switch je dan met ESS aan een uit? mode 1 en mode 2 dus met en zonder batterylife? Als dat zoveel scheelt ga ik dat ook nog even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Magnat schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:22:
[...]

Tussen welke modus switch je dan met ESS aan een uit? mode 1 en mode 2 dus met en zonder batterylife? Als dat zoveel scheelt ga ik dat ook nog even regelen.
Het gaat om dit register (zie CCGX-Modbus-TCP-register-list-2.90.xlsx)
code:
1
2
dbus-service-name        description         Address    Type    Scalefactor  Range     dbus-obj-path   writable
com.victronenergy.vebus  Switch Position     33         uint16     1        0 to 65536   /Mode         yes

en in mijn configuratiebestand voor Home Assistant staat het zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - name: 'ESS operating mode'
        #1=Charger Only;2=Inverter Only;3=On;4=Off
        unit_of_measurement: "-"
        slave: 228
        address: 33
        input_type: input
        data_type: uint16
        scan_interval: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je met geen activiteit?
Een Multiplus heeft ook een detectie waarop hij kan uitschakelen. Dat werkt alleen slecht voor hele kleine verbruikers.
Daarnaast, kijk je dus naar het AC verbruik om hem weer in te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@!null Sorry ik had wel wat duidelijker kunnen zijn. 8)7
Met "geen activiteit" bedoel ik dat er geen energie van het net naar de accu gaat of omgekeerd.
Ik bereken voor ieder uur of het slim is om te laden of te ontladen. Alleen als er moet worden geladen of ontladen zet ik de "software schakelaar" om.
Voor de duidelijkheid: Mijn accu/victron installatie staat (nog) niet tussen het grid van Liander en mijn huisinstallatie, maar staat gekoppeld aan mijn huisinstallatie als een van mijn verbruikers/producenten. Iedere fase zit met een 16A automaat gezekerd op een groep. En ik draai ESS mode 2 met een hele lage minimum soc (staat nu op 5%) en stuur met de "externe voeding" of en zo ja hoeveel er moet worden geladen/ontladen..
Dit is een heel andere insteek als bij een standaard Victron installatie (vaak off-grid in een camper of een boot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja snap ik, ik heb hem inderdaad tussen de meter en mijn huis. Kan ik er nog steeds wel mee handelen maar dat doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31
timminater schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:45:
Ik zie in de ESPhome documentatie het PipSolar component staan.
Deze lijkt ook overweg te kunnen met een batterij. Iemand hier welke dit gebruikt? Als ik wat PipSolar inverters opzoek kom ik een heel stuk voordeliger uit dan bijvoorbeeld een Victron. en aansturing direct via een ESP module maakt de sturing wel makkelijk.

https://esphome.io/components/pipsolar.html
Welke omvormers heb je gevonden dan
Va de omvormers die ik tegenkom in China is mij niet helemaal duidelijk of ik hier dat esp bord op aan kan sluiten

Ik vind Victron super mooi spul, maar ook wel erg aan de prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-05 11:54
Hoi allemaal,

Ik overweeg om een ESS te bouwen.

Mijn situatie:
  • Ik heb een 1-fase aansluiting.
  • Ik heb 2 plug-in set zonnepanelen. Deze staan op het balkon van mijn appartement. Ondanks DC-AC conversieverlies blijft deze setup as-is vanwege bouwkundige beperkingen.
  • Afgelopen jaar heb ik bijna 1000kWh opgewekt. Jaarverbruik was 5000kWh (dus per saldo 4000kWh).
  • Gemiddeld verbruik per dag is dus 13-14kWh, waarvan de helft (6-7kWh) vindt plaats in de avonduren.
Vanwege de alsmaar stijgende prijzen ga ik per 1 jan voor een dynamisch contract. Dan wordt het interessant om de opgewekte zonne-energie op te slaan in een batterij en te gaan gebruiken in de dure avonduren. In de winter kan ik de goedkopere nachtstroom gebruiken om de batterij te laden.

Ik heb dus een minimale opslag van 6-7kWh nodig. Om iets meer flexibiliteit te hebben en de levensduur van de batterij te verhogen, wil ik minimaal 9kWh ter beschikking hebben. Voor een 48V systeem zijn dat dan 16x 180Ah LiFePo4 accu's. Inclusief een goede BMS zit ik dan rond een investering van EUR 2300.

Dan heb ik nog een lader en een 1 fase AC omvormer nodig. Maximale laadvermogen is minimaal 1500W. Mijn PV panelen wekken theoretisch 1200W op en met 1500W kan ik de 6kWh in 4 uur intanken. Mijn avondverbruik schommelt tussen de 700-2000W. De omvormer zou dus 2000W moeten leveren.

De lader en omvormer wil ik aansturen via een door mij zelf gebouwde HA systeem, dat draait op een RPi. Actueel verbruik lees ik nu al uit via de P1 poort van mijn slimme meter. De dynamische tarieven van de volgende dag laad ik straks in een database. O.b.v. de prognose zonne-energie voor de volgende dag ga ik berekenen hoeveel nachtstroom ingetanked moet worden (naast de zonnestroom) om de volgende avond energieneutraal te kunnen zijn.

Ik heb hier gelezen dat een Victron Multiplus II GX prima zou passen in mijn setup. Het is alleen erg duur, kost nu rond de EUR 1600. Ik vraag me af of nog goedkopere oplossingen zijn. Mijn wisselgeld zou kunnen zijn:
  • Aparte lader en omvormer i.p.v. geïntegreerd
  • Omvormer maximaal vermogen mag 1000W zijn, daarboven mag dan het net bijspringen.
  • Minimale laadvermogen mag beneden naar 1000W. Dan duurt het nachtelijke laden iets langer. Mijn 4 panelen leveren trouwens nooit meer dan 1000W op vanwege het sluipverbruik.
  • Lader en omvormer aansturen mag heel basic zijn, bv in stappen van 100-200-500W. In principe kan ik op allerlei manieren interfacen met mijn RPi via een zelf ontwikkelde WiFi-ESP bridge + sensoren.
Ideeën hoe de kosten verder te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Met zo weinig opbrengst niet nuttiger om een MPPT lader te nemen? Wat is je maximale dagopbrengst, 6kWh ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
bbbrumbrum schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:03:
Met zo weinig opbrengst niet nuttiger om een MPPT lader te nemen? Wat is je maximale dagopbrengst, 6kWh ofzo?
Ja 7kWh/dag max. Vanwege de afstand tussen balkon (panelen) en een flinke betonnen muur waar ik doorheen zou moeten boren wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
Heb deze gevonden bij de Chinezen:

2x 1200W inverter - EUR 428, output is aan te sturen via RS485 dus via een ESP
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

3x 12 A lader - EUR 270, kan ze via een opto-schakelaar aan/uitzetten met een ESP

Ben klaar voor 700 euri i.p.v. 1700... Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
tryingtohack schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:48:

3x 12 A lader - EUR 270, kan ze via een opto-schakelaar aan/uitzetten met een ESP

Ja, de regel om nooit iets met een stekker bij Ali te bestellen. >:)
En zeker niet net gekoppelde zaken.
Alhoewel in dit geval 24/48V met hoge stromen wellicht nog gevaarlijker kan zijn.

En de ratings zijn Chinees, maar durf je niet te vertellen wat de conversiefactor naar bruikbare getallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
Ik twijfel nog over de BMS. Wat adviseren jullie? Seplos, batrium? Seplos heeft een mooie kast waar de accu’s meteen al inpassen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:46

Dit werkt alleen als je ALTIJD AC > DC > BAT > DC > AC gaat. Alle verbruikers moeten dus 2x door de AC <> DC conversie en dat kost verlies in omzetten. 10% per conversie is niet gek. Koop je een ding van Victron dan kan het ding in bypass wanneer je gewoon op netstroom de computer aan wilt hebben en doordat het de AC sinus synchroniseert met het net kan je naadloos overschakelen. Met jouw oplossing moet je handmatig omschakelen/stekkers om steken als je overdag niet van de batterij wilt ontladen en in de avond wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
jadjong schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:08:
[...]

Dit werkt alleen als je ALTIJD AC > DC > BAT > DC > AC gaat. Alle verbruikers moeten dus 2x door de AC <> DC conversie en dat kost verlies in omzetten. 10% per conversie is niet gek. Koop je een ding van Victron dan kan het ding in bypass wanneer je gewoon op netstroom de computer aan wilt hebben en doordat het de AC sinus synchroniseert met het net kan je naadloos overschakelen. Met jouw oplossing moet je handmatig omschakelen/stekkers om steken als je overdag niet van de batterij wilt ontladen en in de avond wel.
De accu krijgt zijn eigen groep. Laden/ontladen is idd met 15-20% verlies. Het is helaas niet anders, maar nog steeds beter dan niets doen.

Overige verbruikers blijven hangen aan hun eigen groep, zoals nu. Deze gaan dus niet door direct door de AC-DC conversie heen.

De lader & omvormer worden door mijn home automation aangestuurd obv een aantal factoren:
  • uurprijs elektriciteit
  • huidig (net)verbruik gemeten via P1 port van mijn slimme meter
  • SOC van de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
tryingtohack schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:39:
[...]

De accu krijgt zijn eigen groep. Laden/ontladen is idd met 15-20% verlies. Het is helaas niet anders, maar nog steeds beter dan niets doen.

Overige verbruikers blijven hangen aan hun eigen groep, zoals nu. Deze gaan dus niet door direct door de AC-DC conversie heen.

De lader & omvormer worden door mijn home automation aangestuurd obv een aantal factoren:
  • uurprijs elektriciteit
  • huidig (net)verbruik gemeten via P1 port van mijn slimme meter
  • SOC van de accu
Doe eens een schema, voordat we langs elkaar heen gaan tikken maar hetzelfde bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
jadjong schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:53:
[...]

Doe eens een schema, voordat we langs elkaar heen gaan tikken maar hetzelfde bedoelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aFHZJnK2EHBLxCdXBqPKifdIKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7eHTcRpZq4znXs3oQiBkzVI.jpg?f=fotoalbum_large

Snel met de hand getekend... groep 1 & 2 zijn bestaand, groep ESS komt er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
tryingtohack schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]

Dat gaat niet werken, je zal er nog een schakelaar tussen moeten zetten waarbij je groep 1&2 verbind met het stroomnet OF met de accu/omvormer.

https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven

(of een enkelfasige variant...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
@jadjong Ik hoop het niet. Ik dacht namelijk een grid-tie inverter te hebben gekozen:

Dus geen grid-off inverter waarbij je idd moet schakelen tussen net en off-grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 08:52

Volgens mij is in dit geval het laden niet regelbaar (behalve je 3 losse laders aan/uit zetten).
Puur je net balanceren naar 0W verbruik op de meter zal dus niet gaan. Als ik het goed heb heeft een Victron Multiplus II bijvoorbeeld wel een regelbare lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
rroetenberg schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:02:
Ik twijfel nog over de BMS. Wat adviseren jullie? Seplos, batrium? Seplos heeft een mooie kast waar de accu’s meteen al inpassen namelijk
Ik ben destijds voor Batrium gegaan omdat de flexibiliteit en de instel mogelijkheden enorm zijn. Tevens is de integratie met Victron erg goed. Alles draait hier ruim 2 jaar probleemloos.

Mocht je bij Batrium gaan bestellen dan kunnen we misschien de verzendkosten delen, ik heb nog een aantal blockmons nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Is het mogelijk om extra acculaders en omvormers aan te sluiten op één Accu pakket?

Op dit moment heb ik een Sofar Solar HYD omvormer, waarbij 2 sets PV zijn aangesloten. De nieuwe set PV is echter net te laag om goed rendement eruit te halen.

Wat ik nu wil doen is die 2e PV in 2 stringen opknippen en parrelel aansluiten op een Victron SmartSolar MPPT.
Maar feitelijk heb je dan 2 punten voor het laden van de Accu (Sofar + Victron), en één voor ontladen (Sofar). Deze kunnen bij mijn weten niet met elkaar communiceren. Zou dat goed gaan of niet?

Op dit moment kan de Sofar maar met max 3kW laden/ontladen. Straks ga ik mijn accu pakket upgraden en is veel te weinig om leuk te kunnen handelen met dynamische prijzen.

Ik wil dus later ook nog een MultiPlus II erbij hangen. Die kan dus ook laden en ontladen. Deze kan wél met de MPPT charger communiceren, maar niet met de Sofar.

Zou dit allemaal zonder problemen naast elkaar kunnen draaien, zowel DC als AC, of ga ik dan problemen krijgen?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
timminater schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:51:
[...]

Volgens mij is in dit geval het laden niet regelbaar (behalve je 3 losse laders aan/uit zetten).
Puur je net balanceren naar 0W verbruik op de meter zal dus niet gaan. Als ik het goed heb heeft een Victron Multiplus II bijvoorbeeld wel een regelbare lader.
Klopt. Per lader in stapjes van kleine 600W nominaal (Chinees :)) vermogen te regelen. Voor 10 euro meer kan ik ook 4x8A laders kopen, dan worden de "stapjes" kleiner (400W).

Voor mijn situatie OK. Op het moment dat ik laad zal de prijs laag(er) of zelfs negatief zijn met een dynamisch contract. Is dus niet erg dat ik niet precies op de 0W zit.

Ben trouwens niet tegen een Victron of een andere beter regelbare (non Chinees) lader. Als het maar niet 1000 euro extra kost, want dat betekent 2 jaar extra terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
tryingtohack schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:38:
@jadjong Ik hoop het niet. Ik dacht namelijk een grid-tie inverter te hebben gekozen:

Dus geen grid-off inverter waarbij je idd moet schakelen tussen net en off-grid.
Goed punt,die sinus sync heb je alleen nodig als je naadloos off grid wilt gaan en niet wanneer je altijd met grid verbonden bent. Dan valt of staat het nog met de functie van de limiter. Moet niet zo zijn dat die omvormer 1200W het net in duwt als je buren de frituurpan aan zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
jadjong schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:27:
[...]

Goed punt,die sinus sync heb je alleen nodig als je naadloos off grid wilt gaan en niet wanneer je altijd met grid verbonden bent. Dan valt of staat het nog met de functie van de limiter. Moet niet zo zijn dat die omvormer 1200W het net in duwt als je buren de frituurpan aan zetten. :+
Idd. Limiet is goed te regelen met een ESP: https://github.com/KlausLi/Esp-Soyosource-Controller

Ga nu de keuze voor leverancier batterij bepalen. Ben tijdje in gesprek met shop op Ali voor een rack-batterij, maar ze willen niet prijsgeven wat voor BMS er in zit. https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Voelt dus niet goed. Overweeg om de cellen, BMS + kast zelf te kopen en alles in elkaar te zetten. Lees alleen al die verhalen op internet over leveranciers die slechte cellen verkopen. Zelfs Docan levert af en toe shit: https://diysolarforum.com...ch-battery-sellers.49154/

Enig idee waar ik 16 x 120Ah (of groter) goede LiFePo4 cellen kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@tryingtohack
Via Ali ga je geen goede cellen kopen. Ik wantrouw Ali bij voorbaat.
Ik heb rechtstreeks bij Docan besteld bij Amy Zheng. 280 Ah grade A. Goede ervaring mee.
Ik ben ook heel tevreden met mijn Multiplus II. Venema in Arnhem levert met significante korting tov de adviesprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:11
tryingtohack schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:02:
[...]
Enig idee waar ik 16 x 120Ah (of groter) goede LiFePo4 cellen kan kopen?
Alstu: https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/?cur=1

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:40
tryingtohack schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]

Hoe ga je de afschakeling naar het net doen? (Mocht net/grid uitvallen)

Of geen off grid mogelijkheid :)

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
psdata schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:30:
[...]

Hoe ga je de afschakeling naar het net doen? (Mocht net/grid uitvallen)

Of geen off grid mogelijkheid :)
Dat doet de inverter zelf (ondersteunt anti-islanding).

By the way, zojuist besteld bij Docan. Onderdelen voor het batterij:

Item value: 52*16= USD 832 ( Higee 120Ah battery for you. it is 7500cycle battery)
JK 16S 48V 200A BM: USD 186.9/pc
RS 485wire: USD 7.8/pc
LCD display USD 41.7/pc
shiping cost: USD 182
total: USD 1250.4
alibaba trade assurance fee:28
Totally: USD 1278.4

Voor de zekerheid 200A BMS genomen (nav de discussies in deze thread over veiligheid). Zelf hebben ze eerst een 100A variant aangeboden (was USD 100 goedkoper geweest maar daar ga ik niet op besparen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
tryingtohack schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:14:
[...]

Item value: 52*16= USD 832 ( Higee 120Ah battery for you. it is 7500cycle battery)
LCD display USD 41.7/pc

Voor de zekerheid 200A BMS genomen (nav de discussies in deze thread over veiligheid). Zelf hebben ze eerst een 100A variant aangeboden (was USD 100 goedkoper geweest maar daar ga ik niet op besparen).
toon volledige bericht
Uh nee. Je wilt juist wel islanden. Je moet daarvoor een ATS omgooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Volgens mij wil hij niet off grid gaan
Hij wil de accu gebruiken om zijn netbelasting te verlagen, en daarnaast zou hij ook kunnen handelen met zijn stroom
Daarbij komt een stroomstoring hier niet zo heel vaak voor, dus snap ik dat hij de noodzaak van Island en niet inziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
tryingtohack schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:14:
[...]

LCD display USD 41.7/pc

toon volledige bericht
Een 120 Ah accu zou ik nooit boven 120 A (= 1C) belasten. Liever zou ik nog een stuk onder die 120 A blijven.
Dus een 100 A BMS was prima geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
KC27 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:05:
[...]

Een 120 Ah accu zou ik nooit boven 120 A (= 1C) belasten. Liever zou ik nog een stuk onder die 120 A blijven.
Dus een 100 A BMS was prima geweest.
Hij wil wat meer foutmarge op zijn BMS. Niet om daadwerkelijk 200A te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:18
tryingtohack schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:51:

Ik heb hier gelezen dat een Victron Multiplus II GX prima zou passen in mijn setup. Het is alleen erg duur, kost nu rond de EUR 1600. Ik vraag me af of nog goedkopere oplossingen zijn. Mijn wisselgeld zou kunnen zijn:
Zelf met hetzelfde bezig, heb een batterij 11kWh (16x240Ah) + JBD BMS 200A. Iemand ervaring met een Deye 8kW 3fase?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mahagen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:09:
[...]

Zelf met hetzelfde bezig, heb een batterij 11kWh (16x240Ah) + JBD BMS 200A. Iemand ervaring met een Deye 8kW 3fase?
Die gaat wss richting de 3k. Maar er zijn hier wel mensen die de Deye hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:17:
[...]

Klopt, het is dan 1 apparaat ipv 3 losse en kan scheefbelasting aan. Waar ik nieuwsgierig naar ben is of deze mensen er tevreden mee zijn en of hij bijvoorbeeld te integreren is in HA of op een andere manier te sturen is. Het merk zelf heb ik geen twijfels over, heb al een tijdje naar tevredenheid een SUN1600 (4 mppt omvormer).

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je Deye gewoon even intikt in de zoekbalk bovenaan deze pagina, dan kan je gericht teruglezen

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
Ethirty schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:10:
Als je Deye gewoon even intikt in de zoekbalk bovenaan deze pagina, dan kan je gericht teruglezen
Thanks, heb deze thread al op zijn minst 3x doorgelezen voor überhaupt ik tot aanschaf van de cellen overging :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creon
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:17:
[...]

Ik zit ook te zoeken naar een hybride omvormer
Maar de prijzen staan me niet zo aan
Wellicht heb je hier iets aan..
https://powerforum.co.za/...synk-inverter-monitoring/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
creon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 04:34:
[...]

Ik zit ook te zoeken naar een hybride omvormer
Maar de prijzen staan me niet zo aan
Wellicht heb je hier iets aan..
https://powerforum.co.za/...synk-inverter-monitoring/
De 8kW3f variant kan ik voor 3k bemachtigen, past net in budget.

Bedankt voor de link, even vluchtig doorheen gelezen zeer veel info, deze repo ziet er veelbelovend uit.

https://github.com/kellerza/sunsynk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
De eerste onderdelen (omvormer, lader, DC onderbrekers) beginnen binnen te druppelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FYmb3LfIRsJLy9ml4cCMYD4p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6CvMwWxN6utW9W9Up230nOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4guRT9Wvu9_9w_2gTAOIK5lriA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzXSb9lONkQ5MyKXhH3XFcz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaWmQXmPcCWbU3fVSfdIYDGmt8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHxJnTQqcvnTWbUZnjQJmLJ8.jpg?f=fotoalbum_large

De batterijen zelf zitten nog op een schip en ze zijn pas eind januari binnen.

Ondertussen extra groep bijgemaakt in de meterkast en ben nu op zoek naar een gedegen metalen wandkast. Om alles kwijt te kunnen heb ik minimaal 90x90x20cm nodig. Nieuwe schakelkasten zijn enorm duur (boven de 500 euri).

Hebben jullie nog tips? Tweedehands mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
tryingtohack schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:17:
De eerste onderdelen (omvormer, lader, DC onderbrekers) beginnen binnen te druppelen:
]
Drupppellader? _O-
Ondertussen extra groep bijgemaakt in de meterkast en ben nu op zoek naar een gedegen metalen wandkast. Om alles kwijt te kunnen heb ik minimaal 90x90x20cm nodig. Nieuwe schakelkasten zijn enorm duur (boven de 500 euri).

Hebben jullie nog tips? Tweedehands mag ook.
F-Tronic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Laatst online: 09-01 03:04

ede

De NIO ET7 kan je zowel zonder als met een accupakket kopen. De prijzen voor de accu's zijn € 21.000 voor 100 kWh en € 12.000 voor 75 kWh. https://www.nio.com/nl_NL/configurator/index?vehicle=ET7
Zelfs als je er de auto bij koopt zijn dat scherpe prijzen als ik ze vergelijk met wat een gemiddelde al dan niet zelf gebouwde powerwall kost.

Hoe kan NIO voor zo weinig zo veel accu leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ede schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:29:
De NIO ET7 kan je zowel zonder als met een accupakket kopen. De prijzen voor de accu's zijn € 21.000 voor 100 kWh en € 12.000 voor 75 kWh. https://www.nio.com/nl_NL/configurator/index?vehicle=ET7
Zelfs als je er de auto bij koopt zijn dat scherpe prijzen als ik ze vergelijk met wat een gemiddelde al dan niet zelf gebouwde powerwall kost.

Hoe kan NIO voor zo weinig zo veel accu leveren?
Uh het is een Chinese auto van bijjna een ton.
Al vragen ze EUR5 voor het accupakket, zolang je ze niet los kan kopen is die prijs totaal fictief.
Sowieso zou het 100kWh pakket goedkoper moeten zijn dan de 75 per kWh.... Tenzij ze duurdere cellen in dezelfde formfactor schroeven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:35
Nickkie55 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:14:
Hier een bericht van Shenzhen Basen Technology

Yes. Our product are all:
*Grade A and Brand New
*Free bus bar and grub screw & nut(one battery come with 1pc busbar and 2pcs grub screw&nut)
*5 Years Warranty

32pcs Grade A CATL 302ah
Unit price: $110/pc 32pcs=3520USD
Shipping cost: 628USD
Shipping way: by Sea or Train, including custom clearance, all the tax fees and door to door service. DDP. About 40-50 days.
TOTAL AMOUNT: 4148USD
Quotation valid for 3 days

Heeft iemand hier ervaring met deze partij?
toon volledige bericht
en heb je ze aangeschaft? Tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
grotegok schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:34:
[...]

en heb je ze aangeschaft? Tevreden?
Nee nog niet. Ik durf het nog niet aan.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
Nickkie55 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:36:
[...]

Nee nog niet. Ik durf het nog niet aan.
Ik wil graag bestellen maar zoek advies m.b.t. welke vendor:
EVE
CATL
CALB
HiGee

Mijn oog is gevallen op EVE LF280K 3.2V 6000 cycle LiFePO4 Prismatic Battery Cell Laser Welded Terminal Stud (110dollar alles ex), staat alleen niet bij welke Grade..
https://www.docanpower.co...ct/product&product_id=451

Iemand ervaring, advies, idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
Quote van Docan:

EVE280Ah ship from EU warehouse.

$139.6*16= $2233.6
Alibaba trade fee: $44.7
Total: $2278.3
Free shipping from Poland warehouse by DPD, about 5-7 days can arrive your home.

Klinkt niet onredelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
grotegok schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:00:
[...]

Ik wil graag bestellen maar zoek advies m.b.t. welke vendor:
EVE
CATL
CALB
HiGee

Mijn oog is gevallen op EVE LF280K 3.2V 6000 cycle LiFePO4 Prismatic Battery Cell Laser Welded Terminal Stud (110dollar alles ex), staat alleen niet bij welke Grade..

Yep, ik heb EVE 280 Ah gekocht bij Docan Power.
Email met Amy Zhengh. Ging prima.
Cellen zijn ook goed, wel top balance geven!
Sommige cellen ( bij mij 1) moest worden "wakker geschud" door "alleen" te ontladen tot onder de 2,9 V, daarna weer alleen laden tot 3,6V
Nu draaien ze allemaal goed mee. Boven 3,4 V zit er maximaal 0,005 V verschil tussen.
Ik heb bij haar ook twee BMS gekocht (JBD, max 200A) werken ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Bij mij kwamen ze uit china: extra levertijd 2 maanden.
Ik was voor 32 cellen en 2 bms all in 4500 euro kwijt.
Polen magazijn was er toen nog niet.

[ Voor 15% gewijzigd door KC27 op 18-12-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
grotegok schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:00:
[...]

Ik heb deze EVE's ook. Ik ben er erg tevreden over. Over mijn Daly BMS dan weer niet. Ik ga nu over op JK met active balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Top goed te horen, ik ga bijna bestellen....

Vraag: Ik lees Victron MultiplusII, top apparaat. Alleen ik vraag mij af op dit is wat ik zoek:
Namelijk: opladen batterijen overdag bij overschot zonnepanelen, dus als er teruggeleverd wordt en inverter mode savonds, overdag als er vraag uit openbaar grid is.
Resume, nul op de meter.
Ik hoef geen island modus, dus inverter en lader (al dan niet 1 apparaat) hangt met 1 kabel aan de fase. Niet 'door het apparaat' heen.
Kan de Victron Multiplus2 dit? Of een ander advies?

Als besturing gebruik ik Home Assistance, lees hiermee de P1 poort uit en weet exact wanneer er teruggeleverd wordt en ook wanneer en hoeveel de inverter dan moet gaat leveren op dat moment.

dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Magnat schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:46:
[...]

Ik heb deze EVE's ook. Ik ben er erg tevreden over. Over mijn Daly BMS dan weer niet. Ik ga nu over op JK met active balancing.
Reden dat je voor JK gaat en niet de JBD BMS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
grotegok schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:43:
Top goed te horen, ik ga bijna bestellen....

Vraag: Ik lees Victron MultiplusII, top apparaat. Alleen ik vraag mij af op dit is wat ik zoek:
Namelijk: opladen batterijen overdag bij overschot zonnepanelen, dus als er teruggeleverd wordt en inverter mode savonds, overdag als er vraag uit openbaar grid is.
Resume, nul op de meter.
Ik hoef geen island modus, dus inverter en lader (al dan niet 1 apparaat) hangt met 1 kabel aan de fase. Niet 'door het apparaat' heen.
Kan de Victron Multiplus2 dit? Of een ander advies?

Als besturing gebruik ik Home Assistance, lees hiermee de P1 poort uit en weet exact wanneer er teruggeleverd wordt en ook wanneer en hoeveel de inverter dan moet gaat leveren op dat moment.

dank voor het meedenken.
Zoals jij je Victron wil gaan gebruiken zo heb ik hem vanaf 1 september draaien. (Nog?) niet in island modus en de input/output van de ac-in instelbaar via HA met modbus (kan ook met mqtt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
KC27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:04:
[...]

Zoals jij je Victron wil gaan gebruiken zo heb ik hem vanaf 1 september draaien. (Nog?) niet in island modus en de input/output van de ac-in instelbaar via HA met modbus (kan ook met mqtt).
Top, fijn dat het kan. Heb je de GX versie of is dat geen echte toegevoegde waarde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickkie55
grotegok schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:21:
[...]

Top, fijn dat het kan. Heb je de GX versie of is dat geen echte toegevoegde waarde?
Je hebt zover ik weet 1 GX device nodig. Als je 3 x een multiplus hebt moet je er 1 met een GX kaart nemen.
Een andere optie is een CERBO GX.

*correct me if im wrong

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Nickkie55 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:48:
[...]

Je hebt zover ik weet 1 GX device nodig. Als je 3 x een multiplus hebt moet je er 1 met een GX kaart nemen.
Een andere optie is een CERBO GX.

*correct me if im wrong
Klopt helemaal, kan eventueel ook met een Raspberry Pi. Venus OS van Victron op de gx is opensource.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35
Kijk ook eens naar de Sofar omvormers. Prijstechnisch veel interessanter dan de Victron spul, vooral als je de extra functies die een Victron heeft toch niet gaat gebruiken.
Ik draai al 10 maanden een Sofar HYD4000ES en sinds twee maanden er een ME3000SP bij. Allebei stuur ik zelf aan (de Sofar in manual mode en stukje mqtt naar modbus en klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
thehog schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:07:
Kijk ook eens naar de Sofar omvormers. Prijstechnisch veel interessanter dan de Victron spul, vooral als je de extra functies die een Victron heeft toch niet gaat gebruiken.
Ik draai al 10 maanden een Sofar HYD4000ES en sinds twee maanden er een ME3000SP bij. Allebei stuur ik zelf aan (de Sofar in manual mode en stukje mqtt naar modbus en klaar).
Dank. Ik ga de ME3000SP even goed bekijken. Lijkt ook simpel via HA aan te sturen.
Ik zie dat dit apparaat al even bestaat en niet heel veel over te vinden is. Ik ga mij inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35
grotegok schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:01:
[...]

Dank. Ik ga de ME3000SP even goed bekijken. Lijkt ook simpel via HA aan te sturen.
Ik zie dat dit apparaat al even bestaat en niet heel veel over te vinden is. Ik ga mij inlezen.
Er is een facebook group (facebook? Ja facebook :) ) waar veel over de Sofar omvormers en voornamelijk de ME3000SP en de HYD wordt gesproken: https://www.facebook.com/groups/2477195449252168

Must is eigenlijk wel een BMS die kan praten met de inverter (via modbus of can). Maar daar zijn er inmiddels voldoende van. Meest gebruikte is de Pylontech of emulatie daarvan (bijv. de Seplos BMS).

[ Voor 16% gewijzigd door thehog op 20-12-2022 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnat
grotegok schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:43:
[...]

Reden dat je voor JK gaat en niet de JBD BMS?
Ik volg Youtube kanaal off-grid garage. Een duitser in australie en hij test meerdere BMSen en deze schrijft hij hoog aan.

Ik had de BMS binnen 3 dagen al binnen via Ali vanuit Polen. Van het weekend bouw ik 1 van mijn 3 batterijen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
KC27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:42:
[...]

Klopt helemaal, kan eventueel ook met een Raspberry Pi. Venus OS van Victron op de gx is opensource.
Dit klinkt heel ingewikkeld, maar is echt alleen software op de sd kaart laden en het werkt. Gebruik wel een goede sdkaart en een pi 3b.

De cerbo, venusos en gx versie zorgt gewoon voor de besturing van het hele systeem je moet een van deze drie kiezen zeg maar. Als je met drie Multiplussen aan de gang gaat zou ik een externe besturing kiezen dan kom je nooit in problemen, als precies de Multiplus met de Gx aan boord het begeeft. (Dit zul je altijd zien)

Ik heb thuis een Cerbo een in mijn bus een pi, werken exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
KC27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:42:
[...]

Klopt dit ook?:

RPi met Venus OS > Interface MK3-USB > MultiplusII
Home Assistance MQTT connecten met RPi

update: ik heb Venus OS al draaien op een RPi3B+ met SSD voor storage, VRM portal access

[ Voor 12% gewijzigd door grotegok op 20-12-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
grotegok schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:52:
[...]

Klopt dit ook?:

RPi met Venus OS > Interface MK3-USB > MultiplusII
Home Assistance MQTT connecten met RPi

update: ik heb Venus OS al draaien op een RPi3B+ met SSD voor storage, VRM portal access
Klopt inderdaad. Je hebt daarvoor de Victron interface MK3-USB (VE.Bus naar USB) nodig, zodat je Raspberry direct kan communiceren op de ve-bus van een of meer Multiplus systemen (of mptt, quatro enz)
Als je dan de Raspberry aan je intranet hebt hangen kun je met je lokale Home Assistant communiceren (mqtt of modbus).
Er zijn twee versie van Venus OS, een uitgebreide met NodeRed en een standaard (zonder NodeRed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
KC27 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:48:
[...]

Klopt inderdaad. Je hebt daarvoor de Victron interface MK3-USB (VE.Bus naar USB) nodig, zodat je Raspberry direct kan communiceren op de ve-bus van een of meer Multiplus systemen (of mptt, quatro enz)
Als je dan de Raspberry aan je intranet hebt hangen kun je met je lokale Home Assistant communiceren (mqtt of modbus).
Er zijn twee versie van Venus OS, een uitgebreide met NodeRed en een standaard (zonder NodeRed).
Top, spullen (multiplus en interface MK3-USB) zijn besteld en worden morgen bezorgd.
Welke BMS gebruik je en kan deze aan de multiplus gekoppeld worden?
Pagina: 1 ... 12 ... 99 Laatste