Ben het forum aan het doorlezen na eerder deze week de XZ3 in gebruik te hebben genomen. Weet niet of dit al beantwoord is of nog actueel. Maar misschien hebben ook anderen hier wat aan dus dan toch:
Het toetsenbord is van SwiftKey en kun je aanpassen naar een donker thema, inclusief witte symbolen op zwarte achtergrond.
Als je het toetsenbord actief hebt zie je linksboven in de balk met woord suggesties een plusje staan. Als je daarop klikt verschijnt het menu. Klik op het schilderspalet 🎨 en daar kun je een thema kiezen. Zwarte achtergrond is heel cool. Je mist dan wel de lijntjes die de toetsen van elkaar scheiden.
Als je naar Settings (tandwiel) gaat is er een knop Settings+. Daar kun je Themes selecteren en dan gaat er een wereld aan Themes voor het toetsenbord voor je open. Je kunt zelfs je eigen theme creëren...
SwiftKey is verder goed te customizen. Je kunt formaat en lay-out aanpassen, een rij cijfers toevoegen, meerdere talen toevoegen etc. Ik heb alleen nog niet kunnen vinden of de cursor pijlen nog zijn te activeren. Dat gebruikte ik voorheen altijd graag ivm de gebrekkige plaatsing van de cursor in Android.
----
Algemeen over het toestel ben ik erg tevreden. Ik kom van de Xiaomi Mi A1 waarvan het scherm moet worden gerepareerd. Dat ga ik laten doen, maar als ik dan toch alles opnieuw moet instellen dan liever in een keer op een nieuw toestel en ik kon weer verlengen.
XZ3 gekozen vanwege toch wel veel positieve reviews, goede prijs bij verlenging, headset aanbieding. Nog net op de valreep van de actieperiode gedaan... Ik wilde oorspronkelijk voor de Nokia 7 Plus gaan, maar de prijs bij verlengen van het abonnement kwam duurder uit dan de XZ3 inclusief headset.
Dit is Mijn Eerste Sony en erg positief tot nu toe. Ik ben van plan om een review te schrijven, maar ik wacht nog even tot ik hem iets langer in gebruik heb. Wel alvast een observatie: bijna alle reviews noemen deze twee minpunten: plaatsing vingerafdrukscanner en onbetrouwbare Side Sense. Het eerste kan ik me wel in vinden, hoewel ik er al meer aan gewend raak. Het is echter geen comfortabele houding om de telefoon zo met één hand vast te pakken dat je makkelijk bij de scanner komt.
Het tweede merk ik echter helemaal niet. Misschien komt het doordat ik een silicone hoesje heb en daardoor minder vaak per ongeluk de rand aanraak (NB heb ook alleen de rechterkant van het scherm actief). Side Sense triggert bij mij nauwelijks onbedoeld en ik kan het altijd tevoorschijn toveren. Ook de back-swipe werkt goed. Het zou echter goed zijn als je het Side Sense wat meer kunt instellen met shortcuts e.d. ipv de recente apps. Ik zou bijvoorbeeld de notificaties meteen bovenaan willen hebben (of met drie keer tappen op de zijkant). Bij gebruik met één hand is het naar beneden halen van de notificaties echt een klus...
En dat is dan ook mijn grootste issue tot nu toe. Bij veel toestellen kun je dit bereiken door over de vingerafdrukscanner te swipen. Dat heeft de XZ3 echter niet. Ik mis echt een gesture hiervoor en helaas is de huidige Side Sense shortcut niet optimaal. De notificatie knop zit helemaal onderin de Side Sense (je moet naar beneden scrollen) en Side Sense start ook te langzaam op.
@
Gijs van Sony is er een manier om dit door te geven voor een volgende software versie? Of mis ik een handigheidje???