Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 19
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YXlSMU3N54T3aDJEVPu1Fj6C/full.jpg

Welkom in het 14e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT.

Schaamteloze kopie van de startpost deel 13, alleen wat oude info geschrapt, vork ratings van 5+ jaar geleden zijn bv niet meer zo relevant, mocht je daar nog wel in geïnteresseerd zijn, klik dan op een van de vorige delen. Ook is de lijst members/fietsen geschrapt, mochten jullie die terug willen stuur dan je info per DM naar mij.

Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, leuke links? Stuur dan een DM naar mij.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 11)
Deel 12: Het grote mountainbike topic (deel 12)
Deel 13: Het grote mountainbike topic (deel 13)

FAQ
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0 / XX1 Eagle / X01 Eagle
Shimano Deore XT SRAM X.9 / X01 / GX Eagle
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7 / NX
Shimano DeoreSRAM X.5 / NX
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs: Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen.

Online shops
Math Salden
BikeDiscount.de
Rose
FuturumShop

Wielerfora
Fiets.nl
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Routes
Bikespot.nl
MTBroutes.nl
MTBroutes.be
RideMyMTB.com
waymarkedtrails

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews

Bedankje: @jules, @McGryphon, @Joopieboy en @Bramster bedankt voor het goede werk aan de voorgaande delen. Bedankt voor het onderhouden van het voorgaande deel.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:26
In de leiding zit een doorn om de remote met leiding te verbinden. Dat is een zwak punt als je het mij vraagt. Na een tik van een dikke tak was de mijne ook afgebroken (wel met zadel omhoog gelukkig)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/p/8/3/129538_00_c.jpg

Rechter deel op de foto draai je in de leiding, en leiding zit een klein stukje in de kraag die je ziet. Gewoon erg kwetsbaar.

Weet niet of @Sjoewe datzelfde probleem heeft. Verder is de remote volgens mij vrij hufter-proof.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 06-09-2018 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf ben ik bij de grote klim van Leersum ook omgekeerd en eromheen gefietst. En Joost ook ;)

Toen ik bij de parkeerplaats weer aankwam heb ik nog staan ouwehoeren en ben daarna alleen Hoge Ginkel gaan fietsen.

Waarschijnlijk ben ik te hard gestart en was ik kapot bij de klim. Was wel gezellig mannen, alhoewel ik nog niet weet wie wie is _O- . Ik weet nog wel de gezichten bij de fiets :P

Hier ook goed te zien dat ik vol in de 190BPM zat te trainen. Eerst maar eens die hartslag omlaag zien te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GEorITs1ldHrqzVRCoEw9k2G/full.png

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:48:
Zelf ben ik bij de grote klim van Leersum ook omgekeerd en eromheen gefietst. En Joost ook ;)

Toen ik bij de parkeerplaats weer aankwam heb ik nog steeds ouwehoeren en ben daarna alleen Hoge Ginkel gaan fietsen.

Waarschijnlijk ben ik te hard gestart en was ik kapot bij de klim. Was wel gezellig mannen, alhoewel ik nog niet weet wie wie is _O- . Ik weet nog wel de gezichten bij de fiets :P

Hier ook goed te zien dat ik vol in de 190BPM zat te trainen. Eerst maar eens die hartslag omlaag zien te krijgen.

[afbeelding]
zo.. dat is een aardige hartslag, wel mooi constant :D nou scheelt de max natuurlijk per persoon, maar volgens mij gaat zo iedereen stuk :|
Hier wat meer schommelingen in de hartslag, wat meer rustmomentjes na aanzetten voor een klimmetje etc. en een bescheiden max van 179 (maar ik ben ook -al- 39, dus dat komt aardig overeen met de berekende max HR).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lbdwu1JSkOr5qnBUWmrma2YE/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2018 09:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:16:
Dakdragers gaat niet zo weken, door een schoudeblessure krijg ik ;ijn linkerarm niet goed boven mijn hoofd. Dat gaat geheid schade opleveren :+ .

Ik ben nu zover dat ik 75km kan rijden tegen 24+km/h gemiddeld met een full suspension fiets (suspension staat op half). Wel veel fietspaden en wat gravel. Durf alleen niet ver het bos intrekken, als er iets ernstigers gebeurd ben je alleen...

Ik heb een Wahoo Bolt fietscomputer, moet echt eens kijken voor de snelheid en hartslagmeter. Die cadans heb ik niet zo nodig.
nee klopt, cadans in het bos is nutteloos, mijn eerdere plaatje is volslagen chaos qua cadans. Als je een rondje over de weg rijd is het wel anders, dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lTtj7nhAVVO9hkO79sNISFaB/thumb.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Zat wat rond te neuzen op Aliexpress. Kwam deze helm tegen.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1CXa.PVXXXXXOaXXXq6xXFXXXl/143367124/HTB1CXa.PVXXXXXOaXXXq6xXFXXXl.jpg

Wel grappig. Zou oom agent hier ook akkoord mee gaan als dit je enige verlichting is op de MTB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Rudolf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is wel belangrijk inderdaad. Gewoon CE certificering volgens de beschrijving.
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/22/2010/12/CE_Marks_lrg.jpg
https://www.ybw.com/vhf-m...he-china-export-mark-4607

zeg niet dat dit hier het geval is, maar zelf zooi uit china halen is altijd een extra risico...

Strava

• Tylen

Tylen

Rudolf schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:56:
Gisteren weer gelachen met al onze Aliexpress rommel. Het ene na het ander lampje stopte er mee. Gelukkig reed bijna iedereen met een lamp op de helm en op het stuur, dus met wat uitwisselen toch allemaal veilig thuis gekomen, maar je ziet echt geen steek meer als midden in het bos opeens je licht uitvalt. Maar we blijven lekker bij Ali bestellen want we zouden maar eens een tientje meer uitgeven :D
Met verlichting ben ik daarmee gestopt. Ik heb nu een MagicShine MJ-880. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Afbeeldingslocatie: https://img.fasttechcdn.com/108/1081000/1081000-5.jpg

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 22:03

Toppertje

www.davideografie.nl

ElmarJ16 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:23:
[...]

Er valt volgens mij maar weinig aan een ketting af te stellen. Dat inrijden heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Met een ketting vervangen hoort het gewoon in 1 keer goed te rijden.

Maar 2500km op 1 ketting? Dan denk ik, erg afhankelijk in wat voor omstandigheden er mee gereden is, dat de cassette ook al 'mee versleten' is. Als je je oude ketting nog hebt kan je hier de kettingrek mee meten. Als deze boven de 1% grens is moet de cassette ook vervangen worden en eventueel de voorbladen. Deze laatste slijten een stuk minder snel dan de cassette.

Post anders eens een duidelijke foto van de cassette en de voorbladen. Misschien dat wij er nog wat aan kunnen zien.
Hierbij een paar foto's, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qH9gsL9HOqPyQMpscTMQhC8x/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QNahTSDCXj8Nh6gCxRPskBXR/thumb.jpg
Morrar schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:35:
[...]

Had dit ook toen ik ketting verving. Derailleur afstellen hielp bij mij ook niks. Uiteindelijk ook cassette vervangen en was meteen goed. Wel goedkopere SLX ipv XT cassette genomen.

Wat voor de toekomst wel zou kunnen helpen is ofwel je ketting eerder vervangen of 2 kettingen gebruiken die je regelmatig wisselt. Ketting en cassette slijten namelijk erg op elkaar in.

Oh ja, en zo'n ketting checker tooltje van een paar euro is ook wel aan te raden om bovenstaande strategieën uit te voeren.
Thanks voor de tips, dat zou dan een Slx M7000 worden denk ik? Ketting checker is reeds in bestelling 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb nu deze: https://garbaruk.com/prod...annondale-hollowgram.html
die heeft "variable chainline tech":
Afbeeldingslocatie: https://garbaruk.com/media/wysiwyg/Variable-ChainLine-Technology_1.jpg
(ofwel hoe groter je blad hoe verder die naar buiten komt.. de 34T die ik nu heb komt dus net iets verder naar buiten dan de orginele 32T, was helaas niet nodig geweest omdat er genoeg ruimte was.)

Als ik een AI (hoewel ik dus geen AI frame/achterwiel heb) blad van garbaruk zou nemen dat scheelt dat 3mm in de kettinglijn, ik zou eens moeten opmeten of ik die ruimte heb, dat zou weleens net te krap kunnen worden.

(veel keuze in chainrings heb je ook niet met een cannondale direct mount... en je kan dus ook geen spacers tussen je spider en chainring zetten omdat het direct mount is)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-06 15:51
Demo schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:43:
@rasko heb je de finish nog gehaald? En heeft je materiaal het een beetje overleefd? De lagers van mijn pedalen voelen alsof er een halve emmer zand in zit :X Verder zit nog steeds overal leem 8)7
Jazeker, na de 2e pauze gewoon verder gegaan met de TT. 7(8)7 Geen zin om de Kids tour naar huis te rijden!
Helaas stond de organisatie in de laatste 7 of 8 km te wachten om iedereen het bos uit te halen. Laatste deel van de route met obstakels was afgesloten omdat het niet meer gangbaar was..

Zojuist alles gepoetst en we zien weer een fiets en banden ipv alleen maar leem en klei! :*)

Edit:
De eerste foto van de organisatie staat online, met de toepasselijke tekst:
"Singletrack 2018 gaat de boeken in als: Blij dat ik glij!"
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/42453928_2088527321159648_9141341477215928320_n.jpg?_nc_cat=102&oh=71652de4daf970d87a92446afdfa2e5a&oe=5C2566BE

Edit:
Klein beetje zelfspot mag.. toch..?
[YouTube: Glijden bij Singletrack 2018]

[ Voor 27% gewijzigd door rasko op 24-09-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:27:
@drBunhead ziet er goed uit! begint bij mij ook een beetje te kriebelen om bikepark ritjes te doen, maar het huren van fiets + bikepark waardige gear houd me nog een beetje tegen.
(en was even aan het opzoeken wat voor bike je nu hebt en kwam je post over je crash met open helm tegen... dat benadrukt ook wel weer dat je toch beter full face kan rijden in een park..)
Thnx! Ja dat was toen een ongewenste kennismaking met de harde realiteit van een rotsblok. Ik heb een Santa Cruz 5010 uit 2017. Niet helemaal bedoeld als park-bike, maar ontzettend capabel en tegelijkertijd prima inzetbaar voor het gemiddelde rondje in Nederland.

Santa Cruz 5010 - 1

Santa Cruz 5010 - 2
rasko schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:32:
[...]

Dan ben ik toch erg benieuwd hoe je de snelheid, route en hoogte etc. in je filmpjes gekregen hebt..
Lijkt me ook voor mezelf ook een mooie toevoeging in eigen filmpjes.

Voor de rest zien de filmpjes er goed uit! Naar mijn mening hoeft er in dergelijke filmpjes weinig geëdit te worden, dus dikke prima zo.
De data komt van mijn Garmin Fenix 3. Virb Edit zorgt ervoor dat ik de GoPro data kan combineren met de gegevens van het horloge. Is nog wel een pain in de kont om het enigszins op orde te krijgen. Soms loopt de data voor op de beelden om op het andere moment ineens achter te lopen. Heel irritant. |:(

[ Voor 26% gewijzigd door drBunhead op 01-10-2018 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Over Kona's gesproken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j3I7vldl.jpg

Kona Process 134 (model 2015 volgens mijn gegoogle)

En het hoeft niet duur te zijn, frame op ebay gevonden en wat onderdelen nieuw en tweedehands en voor minder dan 1000 euro was ik klaar. Is wel een aluminium versie ook en niet al te licht maar toch is het een leuke allrounder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zonder vering is gewoon k#t, ik geef het toe. Maar je leert er wel van rijden. Ik rij nog regelmatig (en in de winter heel vaak) op mijn starre Kona. Het is een andere fun dan met mijn Rocky Mountain fully. En een half uur langzamer dan de fully op een rondje Eersel (40Km).

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2018/10/04/20181004133531-1e183080-me.jpg

/edit: Overal overheen banjeren is erg leuk, maar je leert niet goed lijnen spotten en goed vooruit kijken. Ik heb de indruk dat je dan ook makkelijker ongelukken krijgt als de snelheid wat hoger gaat, iets wat uiteraard gaat gebeuren omdat je skills en conditie toch wel zullen verbeteren. Dus ik kan iedereen aanraden om af en toe star te rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 04-10-2018 13:45 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

mvds

Totally awesome!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J0Sbfz5jKr277kcY617eCd3d/full.jpg

Haha, goede aanbieding van Mantel zeg! €39 extra betalen om pedalen van €27,95 "gratis" erbij te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nee, is in vrijwel elk bos zo, ook in de buurt van Helmond (kom daar ook geregeld). Kijk maar eens op die groene bordjes van staats bosbeheer die daar in de bossen staan.

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fi61.tinypic.com%2F2ivoeba.png&f=1

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zo, die mijlpaal ook bereikt. Nu op zoek naar een massage oid.

100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-03 01:41

PCD

Fazer 600

Hallo allen, Ik lees hier al een tijdje meer en nu heb ik mijzelf een kado gedaan, een gebruikte maar in nieuwstaat (de nopjes zelfs nog op de bandjes) Bulls 29'er Copperhead gekocht.
Ik pijnigde mij voorheen op een meer dan 20 jaar oude Giant.
Na een proefritje op deze kreeg ik de smileamper van mijn gezicht. Wat een weeeereld van verschil!!
Na 2 weken was de voorpoot lek. Deze moet verstuurd worden naar een bedrijf van Rockshock wat 2 weken kan gaan duren, gelukkig een garantie gevalletje maar toch even zonder fiets.
Ik ben 47 en amper conditie dus ik heb nog wel wat te doen. Ik heb niet de intentie snelle tijden te rijden maar lekker lol te hebben. Verstand van fietsen heb ik ook niet. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik wist wat ik wilde hebben want er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat je door de bomen de bikes niet meer ziet. zoals XT en deore etc zegt mij niets :-) Boeit mij ook niet zo. Voor de snelle jongens op een parcours maak ik ruimte. Ik woon in Veenendaal waar leuke route's in de omgeving zijn.

Mijn huidige puzzel is een activity tracker. Daar zijn ook al zoveel van. Het probleem waarbij ik hier op stuit dat niet alles met elkaar (software/hardware) te koppelen is. Maar daar zijn andere topics voor.

Ook is het schoonhouden / onderhouden een uitdaging met al die kleine hoekjes waar je niet tot amper bij kan komen. Ik spuit nu de fiets af met een onkruid spuit pomp ding. iets druk, niet te veel en als de bike droog is met een hogedruk lucht spuit.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/uYALMoUUpS_YbvaG_IwKAMhXCbxRGm4Chb4IgNmPqINzbvEW6J0lMkARuvofuF01MHxLbTdyL5rf2EMNEfOkcyE1nK4hI-KrN_45C4Ud2C8DbYCLHGlEIDLMM9WjlbiSRuaEdOrWtsXngAEvPOwTF3ZUDhkk3QS00rXJwUvM8eTyFK5g4qp0bangNGbdhIGBpOxzYl7clMQ5ypdB0W3HJTDNjcZoxC0AvyXt_8dLM7Bw0uBLpgw11RqUE3O0Ql0YclzEDsVxTyoh48zbjYzAO-sl5XCZsh6yejnFuIxQzrVlYa9OqLDjG_UriRQ0gm5JTYAT3YUSWPkRuQAyAbGtib8TfKxHIhnkYd1YN2i4M8qp6ryyWKB_txbSP9nGxpSsc10hL3KEIN1z8Jh8cBBYB5Hh1sQWkVagXY8QqKAZIiOyiv1zFesegRAOZBlDFKuYfS6sknLzkbjeQkrvV3D6_bx_NxhoCRBLXzrq2MrasEuJ27mZPgzw15EcitJIb-Vu_y3pzWCzTyzwOuGgGSeXr45z40Dg3YVOeplDfHWGyuetBtb2PIqJ1cTjTh0C6hEBeeWzGbEOLn7WbDG-gmPJsz11cTK8IDzo32um67PymcDO6adiZNYApgKv2VdE2F1o=w848-h636-no

[ Voor 70% gewijzigd door PCD op 16-10-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

mvds

Totally awesome!

Ik wil wat ruimte in mijn schuur creëren wandaar dat ik mijn mtb wegdoe, iemand hier interesse? Het is al een oudje, heeft al veel meegemaakt (hij is meegeweest de Alpe d'Huez op), heeft hier en daar wat ouderdomsplekjes (schaafplekjes), wat slijtage aan het zadel en de ketting moet worden vervangen maar geen grote gebreken. Recent nog onderhoud gehad (door een FM) waarbij de casette, derailleurwieltjes, crank en trapas zijn vervangen. Misschien dat hij voor iemand nog dienst kan doen... Het gaat om een Cube Attention met XT achterderailleur en LX voorderailleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3z9ILjTLeldZA1gKEDcbXse5/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m5YpkXp0Wznk66hn7oRo0wKG/medium.jpg

Richtprijs €150, te bekijken en op te halen in omgeving 's-Hertogenbosch. Hij gaat weg zoals hij nu op de foto staat, dus met wegbanden, Ergon GP2 grips en Cube tasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:23:
Ik ben een zoektocht begonnen naar een soort Urban Singlespeed Mountainbike en ben bezig een shortlist te maken.

Dit vind ik bijvoorbeeld erg fraai:

https://www.29ercafe.com/...ptown-MaxMax-29-Black.jpg
Maar die lijkt niet meer te koop.

Wat ik wel vond na een tip op mountainbike.nl:
http://www.chainreactionc...y-bike-2018/rp-prod159731

Voor een shortlist heb ik echter wel meer dan 1 keuze nodig. Iemand nog ideeën?
daar zijn zoveel modellen dat het lastig kiezen is. Elk merk heeft wel een urban model in assortiment. Beide modellen van je zijn goede niet al te dure instappers en er kan weinig misgaan. Zoek die commencal eens op hun eigen site zou ik zeggen, soms hebben ze zelfs occasions en ze verzenden over heel europa. Cube hyde is ook zo een leuk model. Cannondale heeft de bad boy (was 1 van de eerste urban mtb) maar die zijn prijzig nieuw, zou je iets tweedehands moeten zoeken zoals ik ook heb gedaan. Merida heeft de Speeder, Specialized de Sirrus en Canyon de Urban etc.

weinig komen als singlespeed maar dat kan je zelf zo oplossen door het SS te maken.

EDIT: zie dat je als eis 29 met 2.0 hebt, veel van deze modellen kunnen dat misschien lastig aan. Zoek dan naar een MTB en gooi er gladde banden op en maak hem SS.

Als Amsterdammer moet ik natuurlijk ook zo een urban ding hebben, bad boy uit 2014:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q1D61yml.jpg?1

[ Voor 8% gewijzigd door VIC_TOR op 18-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
ooh singlebe daar wordt wat genoem, kwijl kwijl _/-\o_ , maar inderdaad heel ander budget

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4540/38808996281_85f6f247e3_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Thanks all. Heb uiteindelijk dit setje besteld:

Is geen full face maar dat kan altijd nog. Eerst even dit proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JgZIVXE71e8sy2WBbxOYhnRz/full.png

Moet het deze week binnen hebben daarom niet deze besteld: https://www.bike-discount...pper-r-face-warmer-767104

Aankomende zaterdag een tour ritje in Ermelo.

[ Voor 32% gewijzigd door Tylen op 05-11-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dus de ralph met de lijn rechts zit dus fout, maar dan is het van belang of het het oude of nieuwe model ralph is. Bij de oude maakt het qua noppen in ieder geval niks uit, bij de nieuwe wel, die staan gebogen met de "punt" naar voren

oud:
Afbeeldingslocatie: https://www.schwalbetires.com/sites/default/files/RSRA.png

new:
Afbeeldingslocatie: https://www.bakkerracingproducts.nl/media/catalog/product/cache/1/image/437x268/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/1/716190_6bfd3438a8.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

wisselwerking schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:45:
@zonoskar ik kan mij niet voorstellen dat je überhaupt met tegenzin op een fiets stapt (even los van echte barrels). En in het voorbeeld van die Canyon al helemaal niet. Het is uiteindelijk maar gereedschap.
Ik heb een Turner gehad waar ik liever niet mee reed, dat ding ging de bocht nog niet om al had je het graag maar was omlaag toch heel erg nerveus en bij het klimmen had ik constant last van chainpull. En ja, dat was een hele dure fiets. Ook mijn eerste Specialized Enduro was een flop, daar reed ik ook met tegenzin op. En ik dacht dat mijn Ventana El Rey fijn fietste totdat ik op de Rocky Mountain Element 29er reed. De Ventana stond een maand later te koop, ook al was dit mijn mooiste fiets tot dan toe denk ik. Ik heb daarna nog meer fietsen proef gereden, maar de RM is gebleven, al heb ik nog niet op de Yeti gereden, dan ben ik bang dat mijn huidige Enduro ook het veld moet ruimen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bFU6siGHI83c2WgZJ7sw6eEV/full.jpg

/edit:
Prulleman schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:30:
En je kan een 2x zo dure fiets natuurlijk nooit vergelijken, dat kan gewoon niet, ongeacht het beoogde gebruik (allround of specifiek)
Waarom zou dat niet kunnen? Een goedkope fiets kan geen goede geometrie of veerconcept hebben? Of bedoel je dat in goedkope fietsen weinig research zit en ze gewoon de geometrie en veerconcept van anderen afkijken?

[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 11-12-2018 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
Wat ik altijd zo kut vind aan Canyon is dat ik de kleurstelling van de dames MTB's vaak mooier vindt dan die van de mannen! :+

Afbeeldingslocatie: https://static.canyon.com/img/cache/6a/2/23c4d068986d7af3a7decbf1a4d05.jpg

:9~ :9~

Zelf al 3 jaar tevreden met mijn Canyon Grand Canyon 8.0.

Niks deftigs aan, maar gewoon een goed werkpaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Hier het topic op mountainbike.nl: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=9&t=139942
ik heb dit shirt besteld: https://www.brynje-shop.c...ermo-shirt-10200300-p6950
(in de super thermo serie is ook een shirt met korte mouwen beschikbaar, of een bv een broek)

Als je kijkt naar de specs zou het een ideaal shirt moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.brynje-shop.com/daten/images/productguides/en/Produktguide_super_thermo.jpg
enorme temp range + voor alle intensiteiten geschikt.

voor de volledigheid, ik heb er nog een ervaring mee, maar heb heel veel extreem positieve dingen gelezen, ik ik merkte dat ik zelf bij de wat langere ritten aan het einde af begon te koelen door de hoeveelheid vocht in onderlaag.
De super thermo Brynje shirts lijken magisch droog te blijven, vergelijkbaar met merino, maar dan met een bredere temp range, dus niet zo snel TE warm (denk ik)

anyway, ik ben zelf erg benieuwd naar hoe het in de praktijk is, en zal het zeker posten na mijn eerste ritje (waarschijnlijk dit weekend)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 19-12-2018 11:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

Tacoos

i am i

Corpii schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:08:
Ik ben wel fan van de Barzo, ligt er doorgaans het hele jaar op bij mij, ik rij rond Nijmegen.

Qua profiel is hij meer te vergelijken met een rocket ron ipv een nobby nic. Ik merk met veel modder wel zijn 'beperkingen' alsin dat hij op een gegeven moment wel begint te glijden bij veel modder. Meer als een NN verwacht ik. Ik heb ook nog een NN liggen maar eigenlijk altijd te lui om de barzo te vervangen dus stiekem valt het erg mee met de beperkingen
Ruud schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 05:54:
Eens met @Corpii, samen met een Mezcal is het mijn favoriete combo (29er, 2.35 TNT op 28mm intern)

Maar het is geen Nobby Nic. Die is net wat agressiever. De Barzo vind ik een Rocket Ron/X-king concurrent.

Je zou voor droog kunnen kijken naar de Morsa maar in modder is die ook minder dan de Nobby Nic als ik het profiel bekijk.

Overigens is een Barzo perfect geschikt voor natte omstandigheden. Modder geen idee.
Gisteren ontdekte ik op de site van Vittoria een soort banden vergelijker en daaruit zou je concluderen dat een Barzo onder de huidige omstandigheden niet de beste keuze is:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2d6k3k1.png

De Gato lijkt op basis hiervan een betere keuze, alleen is die online moeilijk te vinden in 29x2.25/29x2.35 in G+
Helaas kun je alleen binnen een discipline vergelijken; Vlgs Vittoria is het een xc band, dus een vergelijk op dezelfde manier tussen bijvoorbeeld een Barzo en Goma (all mountain) lukt niet.
Zometeen maar eens een rondje doen op de NN met binnenband....Daarna zien we wel weer verder.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Tijdje terug heb ik hier informatie ingewonnen. Ik wilde graag weer beginnen met MTB en vroeg me af wat voor een fiets ik met m'n beperkte budget het beste kon kopen. De mening liepen nogal uiteen :).

Heel lang kwam er niets geschikt op Marktplaats voorbij wat voldeed aan de volgende eisen:

- grote maat fiets (xl)
- 28" of 29" banden
- schijfremmen

Gezien m'n beperkte budget heb ik me niet meer al te druk gemaakt over hoe de fiets afgemonteerd is en welke vork er op zit. Uiteindelijk kwam aan het eind van December een leuke fiets op Marktplaats voorbij in de juiste maat en voor een leuke prijs en uiteindelijk heb ik deze gekocht. Gisteren heb ik 'm opgehaald.

Uiteindelijk is het een Giant Roam 1 geworden. En ik moet zeggen, ik er tot nu toe erg blij mee ben :) .
Volgens mij is dit voor mij een prima fiets om mee te beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7897/31696353747_d43eaf3fc8_b.jpg

Vandaag voor het eerst een rondje over een parcours hier in de buurt gemaakt en het was heerlijk.
Schakelen ging prima, remmen ging prima, klimmen ging goed, berg af ging ook goed. Aan het eind van het rondje had ik zelfs zo iets van, huh, ben ik nu al rond. Balen. Kortom, het smaakt naar meer.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7814/45913077524_c1cc503371_b.jpg

Enig nadeel is de wat smaller band die er nu op ligt. Ging zaterdagmiddag even snel een rondje door het dorp om de fiets uit te proberen, en fietste een houten bruggetje op, en m'n voorwiel had geen grip meer dus ik lag op de grond, haha 8)7 . Toen had ik nog geen 200 meter gefietst. |:(

Maar nu is dus de vraag, met welke band kan ik m'n huidige banden vervangen.
Op de band staat 700x40c. Dat is dus een 28" band. Van wat ik toen begrepen heb is dat ik hier een 29" band op kan leggen. Maar welke dan? Hoe kan ik daar achter komen?

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4898/39672715313_bc67eb8325_c.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp!

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vanavond onderstaande fiets (Specialized P1 Dirtjumper) opgehaald. Iets om mee te spelen naast mijn XC fiets
Ik vraag me namelijk al een hele tijd af of dat iets voor mij is. Ik vind springen namelijk erg leuk en stond vroeger vaak op een skatebord dus vallen ben ik wel gewend.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/102whs9.jpg

Nu op zoek naar leuke spots. Iemand nog tips in de buurt (Twente)?

[ Voor 9% gewijzigd door Klitse op 07-01-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Nou ik heb vandaag een MTB besteld. Het is uiteindelijk de Cube Reaction Pro 2019 (black 'n blue) geworden.

Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2019/212100/212100_light.jpg

beknopte specs:
- voorvork: RockShox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLock
- achterderailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
- Voorderailleur: Shimano XT FD-M8020-H, Sideswing, 31.8mm Clamp
- schakelaar: Shimano SLX SL-M7000
- remsysteem: Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (180/160)
- cranks: Shimano XT FC-M8000, 36x26T, 175mm
- cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T

De prijs was €1099 een ik heb nog een leuke inruil voor mijn Trek DS 8.5 (2012) gekregen. De reden om toch voor die fiets te gaan was uiteindelijk simpel: ik blijk toch een 21" framemaat nodig te hebben en de LBS had enkel 19" fietsen op voorraad. De fiets die ik eigenlijk het meeste in het oog had; de Cube Acid Eagle was pas vanaf week 6 leverbaar en zelfs dat was niet 100% zeker.
De Reaction Pro is dan eigenlijk de meest logische stap. Met die keuze is ook meteen het probleem van 1x12 vs 2x11 opgelost. Hij is enkel met 2x11 leverbaar. Wel is er nog de mogelijkheid om naar een enkel blad te gaan, waardoor het een 1x11 wordt.
Ik als beginner kan denk ik geen buil vallen aan de 2x aandrijving. Ik zal er vanzelf achter komen wat ik het meest gebruik en kan hier in de toekomst mogelijk rekening mee houden (als dan niet alles naar een 1x aandrijving is gegaan...)

Als alles meezit kan ik 'm vrijdag of zaterdag ophalen en kan ik zondagochtend mijn eerste metertjes gaan maken. Kijk er erg naar uit en hoop dat ik een juiste keuze heb gemaakt. Juist vanwege dat enthousiasme leek het me niet verstandig een dikke maand te wachten. Ik ken mezelf en het zou me niets verbazen als na een maand wachten het hele enthousiasme een stuk gedaald zou zijn...

Zijn er eigenlijk nog zaken waarbij ik op moet letten bij de nieuwe fiets? Ik heb vertrouwen in de mensen van de fietsenwinkel (Tweewielers Bisschops in Kerkrade), maar het zou vervelend zijn als ik thuis iets ontdek wat ik ook makkelijk in de winkel had kunnen ontdekken.
Ook must-have accessoires hoor ik graag :*)

[ Voor 10% gewijzigd door MazeWing op 08-01-2019 21:20 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Van het weekend wat schade gereden. Kwam een tak tussen de derailleur en het wiel. Gelukkig waren we net op iemand aan het wachten dus trapte niet echt door, en stond vrijwel direct stil. De derailleur stond er toch bijna haaks op. In eerste instantie leek alleen de derailleurpad krom te zijn. Na rechtbuigen mijn weg vervolgd. Bij eens stukje wasbord liep de ketting er af en kwam ik er achter dat aan de wielzijde de geleideplaat afgebroken is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BPVQvLh/IMG-5968.jpg

Lijkt me dat dit makkelijk te vervangen is met een nieuwe geleideplaat.
Volgens mij is het deze:
https://hollandbikeshop.c...n-sgs-rd-m670-781-slx-xt/

Is dit zo makkelijk te vervangen als het lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:49
Prulleman schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:32:
Klote... ben je daarvoor verzekerd?

Zet de specs en een foto ff hier, misschien ziet iemand iets op marktplaats voorbij komen
Verzekering ben ik aan het uitzoeken, geen specifieke fiets-verzekering iig.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/u-2GUgDnuccYocu_d2_omTLrYMVmVRbS3bgRIOy3QZKy689tqkHSFamZJavkis_Ielezsb0ESGU4YFk-o5roOUFfktKONC9x6gYpBCbnzp6pFOrYExfvIH-CtX8d8giSOF2a5Pdobg1KR26dzEtISyeIGeSHJ_Z8YxsHums5piIZRPznUGUuszCbyiDyi2gThwybHBRq_beqwcsPtoEna-D8mpeT6nH97zGbUJ92ocZ_VXM56UPHLhS5cyIsNCZ_UlVmUpd-WIs8xycGceVipD0Uud27RS2TOVCVfcyzoJ00Zfqi9DtP2UdmWHwaMoJqs23bWLZnWgpBNrxpXtrsYQYFTrnJbawIuBBnOIu2HBqtjhtu83a0YeCp59v89C3ArpWc2j5A_LcrXKKrpERezGqIbPwrgxFCpJdl-AzhxVL8jhVxzhzmSkzVrlRpiDANDo72jGe-pSOqKeIVgsKvUDFAqSGn8Am8tG3g-rGAfy_Usl9PZO-z3gFmEib0g5g6T5cpF3eCpU7OIAbZ80IEqNxuCzEKOp7omXApBdaxGVgzncfaASPdq9qTpwIyrfH8H1iNUqgHBEzYq5USWwwalob2YPoMkO4nLrs6DFATm3Knj_jDnLXuTNlQkaUOLLYiNQRfpJtUL0Lac1BtyXld7iQ40X6K-ZLjHV7uJps06bosJjaUiS3ovjF7TI3gARh6MbNcCPU78iK6lYiSFXo=w1240-h930-no

Gejat. Ergens tussen zaterdagavond 12 januari 18 uur, en maandagmorgen 14 januari 10 uur. Uit mijn berging in Ede.

KTM Aera Pro 29er.
- carbon frame en stuur
- op de zadelpen permit van UHR
- Velgen van WTB.
- op het stuur een polar fietscomputerhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Velgen toch nog binnen gekomen vandaag :D (blijft toch spannend 300+ euro uitgeven in china..)
afwerking ziet er goed uit, ik las in oudere reviews (niet specifiek over dit model) dat de spaakgaten niet onder een hoek geboord waren, maar dat is bij deze in ieder geval wel het geval!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qayTOSoKnXqcngQLg7AzgKJm/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LJSaF0hTx1ZVnXA7WnQrFbZa/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 22-01-2019 14:21 ]

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 20:01
Afgelopen week (wo-zo) naar Fort William afgerezen om daar twee dagen te fietsen met twee maatjes van werk. Super mooi gebied, en nu juist door de kou een stuk rustiger! Voor Schotland ook echt mooi weer gehad, 's nachts een klein beetje sneeuw, maar overdag droog gehouden. Top Chief helaas niet kunnen doen vanwege de sneeuw, maar heb het ontzettend naar m'n zin gehad op de World Champs trail, zeker een aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5HDEIHhy3LOnBKbgQ1mrbLxT/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iXTo3sr8vln4GZAuC2HXtbTT/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/akbdpG2wJeZPMNYAr2g6fjB2/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
YakuzA schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Ik merk wel dat mijn huidige 1x SRAM GX een stuk sneller schakelt dan mijn oude 3x Shimano XT.
Maar dat heeft uiteraard ook te maken met dat je met een 1x de achter derailleur veel accurater af te stellen is omdat je maar met 1 tandwiel voor rekening hoeft te houden.
Dat niet alleen, heeft ook met leeftijd (slijtage) en een M8000 shifter/derailleur is ook verder ontwikkeld (tegenover een XT van 1 of 2 generaties ouder).
Ruud schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Multi release is meerdere stappen zwaarder schakelen. Meerdere stappen lichter schakelen kan natuurlijk wel :)

[edit]
Of is multi release nou dat je zowel met je duim als wijsvinger zwaarder kunt schakelen? Marketing, gotta love it!
zie mijn post erboven, 2 way is met duim/wijsvinger, multi is 1 of 2 kliks zwaarder.
Afbeeldingslocatie: https://bike.shimano.com/content/dam/productsite/shimano/tech-description/1427184351870.jpg
XT (m8000) kan 4 kransjes in 1 keer lichter. XO1 lees ik net 5, GX kan ik zo snel niet vinden, waarschijnlijk 4 of ook 5
(of je neemt een grip shifter, dan kan je de hele cassette af gaan met 1 beweging)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 24-01-2019 12:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Aangestoken door collega’s en icm een fietsenplan op het werk ook een mtb aangeschaft. Het is een Kona Honzo geworden. Nog niet veel kunnen fietsen helaas.

Kona

[ Voor 34% gewijzigd door JesseAMD op 25-01-2019 01:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren bij CycleDreams in Maastricht geweest en de nieuwe wielset opgehaald. Bestaande uit:

DT Swiss XM421
DT Swiss Pro spaken
Messing nipples
Maxxis Ardent 3C Racing
Hope Pro 4 naven
Hope Floating Brake Discs
Tubeless montage

Zoals beloofd de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51046995_2080588395353601_7758664124493463552_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=ae3cf283109c6817e285c69b5547e2da&oe=5CF9D653

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50589172_2080588435353597_6718620764221734912_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=f582f015acb3151818fc7525f0932e8b&oe=5CB7BAE3

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50771319_2080588532020254_6956931010369945600_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=55e04ab5782b7540d12eefc02f6ed92b&oe=5CFD2E3D

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51064559_2080588578686916_1356461748521009152_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=2500db6f6342e4822faf6acf5f43012b&oe=5CBB2516

Gisteren was ik zo nieuwsgierig dat ik meteen richting de lokale achtbaan (Helmond) ben gereden om te testen hoe de fiets was. Helaas was het vanwege de smeltende sneeuw erg 'sludgy' dus kon ik niet voluit gaan maar er waren genoeg droge bochten waarin ik nu niet meer van de fiets afgeworpen wordt. Wat ik vooral merk is 'balans'. Daar waar ik stuur kom ik ook uit, als ik moet corrigeren dan kan dat ook zonder dat de fiets eerst 'glijdt'. Dat zorgde voor veel onstabiliteit in snelle bochten waar ik heel veel heb geprobeerd te compenseren met techniek maar tevergeefs.

In elk geval met - zeer grote - afstand de beste aankoop ooit voor de mountainbike samen met klikpedalen ;).
Tevens ook een hele grote shout naar @Ruud die mij via DM meermaals advies heeft gegeven en ook heel wat technische achtergrond heeft gegeven, om dit topic geen grote 'chat' te maken.

CycleDreams (gerund door Lucas) heeft ook goed advies geleverd en keurige statusupdates over het proces. Van eerste contact tot ophalen van de wielset heeft net geen 3,5 week gezeten. Kosten voor het geheel waren bijna 800 euro. Dat klinkt als een hoop geld maar de afgelopen maanden ben ik al 240 euro kwijt geweest om 4x de spaken te laten 'aandraaien' nadat er weer een slag in het wiel gekomen was. Dus in dat licht bezien is het wel beter. Voor hen die het gemist hebben: 1.94m, 99.5kg zijn mijn specs en dan is DT Swiss X1700 Spline geen goede velg is voor mij ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 27-01-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
Is er hier belangstelling om op zaterdag 9 maart deel te nemen aan de Bar-End Merida MTB marathon (108km / 72km)?
Ik heb mijzelf ingeschreven voor de 72km en dit wordt mijn eerste mtb marathon.

Op zondag wordt de tour gereden die slechts 7 euro kost i.p.v. 20 euro.
Zie : https://bar-end.nl/bar-end-bike-weekend-powered-by-merida
http://ridemymtb.com/bar-end-mountainbike-marathon-2018/

Afbeeldingslocatie: https://bar-end.nl/assets/Uploads/Marathon-+-toertocht-.png

[ Voor 21% gewijzigd door Storm-Fox op 28-01-2019 10:42 ]

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik ben eruit en ga voor de nieuwe Hope HB-130 zodra hij uit komt. Ik moet even kijken of ik hem kan pre-orderen om er zeker van te zijn dat ik er 1 kan scoren.

https://www.pinkbike.com/...-29er-core-bike-2019.html

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb16806326/p5pb16806326.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Tylen op 30-01-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Dan weet ik ook nog wel een fietsje welke op mijn verlanglijstje staat om 'een keer' aan te schaffen.

Pole Evolink 140

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb14645390/p5pb14645390.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:15:
Ik ben eruit en ga voor de nieuwe Hope HB-130 zodra hij uit komt. Ik moet even kijken of ik hem kan pre-orderen om er zeker van te zijn dat ik er 1 kan scoren.

https://www.pinkbike.com/...-29er-core-bike-2019.html

[Afbeelding]
Topkeuze! Als je dit koopt wil je gewoon persee deze fiets en doe je het! :)

Ik denk niet dat hij goedkoper zal zijn dan de 160mm. De hoeveelheid travel bepaalt de prijs niet echt in deze range aangezien die onderdelen grotendeels gelijkwaardig zijn.

Overigens ben ik snel tevreden, ik hoef geen nieuwe fiets. :D

Oke, misschien toch deze..

Afbeeldingslocatie: https://d1zbjfngxrww3x.cloudfront.net/rails/active_storage/blobs/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBa1FDIiwiZXhwIjpudWxsLCJwdXIiOiJibG9iX2lkIn19--93ca90ebb92153cf9c32d80950b5ecaf2c86be17/2019_YetiCycles_SB130_TS_Turq_XX1_XMC.jpg
Maar dan zonder Kashima-coating

[ Voor 21% gewijzigd door Ruud op 30-01-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Als we dan toch bezig zijn:

Afbeeldingslocatie: https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2018/04/Pole-Machine-Mountainbike-Review-Test-Enduro-7-1140x760.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:27:
Maar dan zonder Kashima-coating
Die Yeti is wel cool, maar visueel zie ik liever de Pivot Firebird 29. Minder “buikje”.

Afbeeldingslocatie: https://www.mtb-mag.com/wp-content/uploads/2018/07/7S9C5062.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Sjonge jonge. Heb ik net de nieuwe wielset in huis dus ik denk mooi even 1,5 maand testen.... krijg ik eergisteren bericht dat de Canyon Neuron CF8.0 verzonden is.
Die ligt nu achter in de auto. Vanavond eens even in elkaar bouwen.
Foto's volgen!

Hier ligt ie achter de Bimmer:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51464683_2089185054493935_28831466917986304_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=df34c73b6a6c5107d4d916882734f60f&oe=5D00CD58

Even opgehaald bij de UPS chauffeur die ik gemist had (lang leve de Ring video doorbell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Tuurlijk zit er opeens een clownssysteem op de Neuron...
Deze ‘nippel’ schiet net los. Kabel erdoorheen lukt niet meer. Mogelijkheid om die nog vast te krijgen?

Kutnippel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Excuses was vergeten een mooie foto te maken maar hier de Canyon Neuron CF 8.0 in opbouw.
Ik had, als technische knuppel, natuurlijk weer alle pech dat het nippeltje aan het uiteinde van de kabel (die je ziet lopen op de foto voor de dropper post) natuurlijk met geen mogelijkheid goed vast te zetten was. Daarbij viel al op dat het uiteinde van originele kabel al heel erg gerafeld was inclusief het beschadigde inbusje.

Door CycleDreams in Maastricht (lokale LBS accepteerde geen Canyon...) snel en vakkundig gerepareerd waarvoor hulde! Meer foto's volgen later:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51495971_2093131557432618_818134821132828672_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=24bc98fde05f6c25337bfc88b458906d&oe=5CF75C80

@ElmarJ16 Ik had geen juiste tools in huis of kon ze allemaal niet vinden. Inmiddels is het gefixed. Ben zeer nieuwsgierig naar de fiets. Gisteren de dempers helemaal af zitten stellen zodat de juiste sag op zowel voor als achterdemper ingesteld stond. Dat is nu mooi het geval maar als ik erop ga zitten dan voelt het nu nog steeds aan als een comfortabel rubberen bootje in een rustig kabbelend riviertje. Zithouding is ook compleet anders maar het sturen (ik heb even wat getest in de straat) is weer van een compleet andere orde dan de BMC.

[ Voor 26% gewijzigd door Typhone op 04-02-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Prulleman schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:56:
@Typhone https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=140963 hier nog iemand met een Neuron en hetzelfde gevoel, met andere banden (Ralph/Ray combi) een groot verschil! Maar je gaat dan natuurlijk wel van een allround bike een XC bike maken. Op zich niks mis mee, ik zou denk ik hetzelfde doen voor nederlandse rondjes.

resultaat van de bandenwissel: gem snelheid 2km/u verschil, gewicht 300 gram minder.
Interessant leesvoer even doornemen. Gelukkig heb ik dalijk nog een 350km voor de boeg dus vanavond in het het hotel weer genoeg door te nemen :). Gevoel beschrijft overigens precies wat ik ervaar. Aan de andere kant als dit de 'relaxte' fiets wordt dan is het prima. Mijn BMC bevalt ook extreem goed dus voor de snelle knalrondjes hou ik die er wel in. Ga ik dan langere afstanden moeten doen dan komt de Neuron om de hoek. Al kreeg ik van CycleDreams de tip om in het weekend de verschillende MTB routes door NL eens uit te testen.

Dat heeft echter een extreem groot nadeel, namelijk een witte binnenkant (inclusief wit nappa leer) van de auto:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/48172357_2018001178278990_508929594233978880_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=3713d70d3684cce88166ef3b4d28c91a&oe=5CED68C5

Overigens had ik hier nog geen goede foto gepost is het wel? Bij deze mijn fiets na de rit van afgelopen zaterdag:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52366952_2100436790035428_6538416559390457856_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=86a61f7308ab3ce0976db49e61cf4782&oe=5CE12FA1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@ElmarJ16 Dan ga ik voor de custom kleur (ik vind dat paars iridescent larva zo'n coole kleur) :) Hopelijk gooit de Brexit geen roet in het eten, zal wel weer duurder worden daardoor. Ik denk dat ik mijn Kona Unit ga vervangen door die Stanton, dus alles zoveel mogelijk overzetten. En ik heb nog een 150mm Fox staan met Avalanche demper. Maar die past alleen in de 16" Switch9er (ivm de lengte van de stuurbuis) en ik zit precies op het randje van beide maten.

Deze Unit
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2018/10/04/20181004133529-6c32ace6-me.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad...blijkbaar heeft hope ook een eigen standaard.. waarbij ze ook een 10T op kwijt kunnen: https://www.evanscycles.c...ed-cassette-EV305734?1=-1
maar om het nog een beetje leuk te houden hier wat plaatjes, want dat is altijd goed :)
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_1.png

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_2.png

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_3.png

2.25 banden vallen erg mooi, tubeless maken was ook een eitje, gisteravond geplopt en op druk gezet zonder sealant, en deze ochtend waren ze nog redelijk hard. Sealant erbij en klaar. vanavond nog even de rotors monteren en ondertussen wachten op de reactie van R2... of ik de body kan swappen:(

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 13-02-2019 10:58 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die Hope cassette bestaat uit 2 stukken, geen individuele kransjes, dus geen invreten. Zie Vitalmtb voor een review. Ik zou van deze fuckup een mooie mogelijkheid maken over te stappen naar Hope. Bij vervangen kun je nl. ook alleen het gedeelte vervangen wat versleten is, dat is goedkoper en is beter voor het milieu.

Afbeeldingslocatie: https://p.vitalmtb.com/temp_photos/414/max_Hope_Cassette_9_84983.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@bk1985 nope, geen compressor.. maar er zijn wel wat trucjes verder te komen met een gewone pomp.
- begin zonder sealant, scheelt een hoop zooi en frustratie als het niet gelijk lukt
- Draai de core uit je ventiel!!!
- Smeer zeepsop op je banden
- Help je band een beetje de juiste kant op, dus als je een velg hebt met een diep velgbed (de kuil in het midden zeg maag, zie plaatje), probeer dan de randen van je band, op zijn minst deels aan 1 kant al wat naar buiten te duwen, hoe meer er al op zijn plek zet hoe makkelijker de rest volgt. (zo veel mogelijk van je band uit het midden dus)
- pompen als een malle :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LJSaF0hTx1ZVnXA7WnQrFbZa/full.jpg

maar sommige combinaties zijn lastiger dan andere.. en misschien lukt het ook echt niet zonder..
Wat voor tape heb je overigens? het helpt ook wel als deze goed glad is.

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 14-02-2019 08:36 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDevil79
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

DutchDevil79

I race, therfore I am

Ook begonnen met Mountainbiken. Sinds kort eigenaar van een Giant ATX (tweedehands overgenomen). Nadat ik vorig jaar voor het eerst in Best een MTB route met mijn 20 jaar oude Mountainbike had geprobeerd. Die het ook niet heeft overleeft na iets te hard over een bultje te zijn gegaan >:) (Frame krom).

Nu dus deze gekocht om dit jaar wat vaker te gaan rijden.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/257oaz8.jpg

Afgelopen weekend met een vriend rondje bij Veldhoven - Vessem (https://www.mtbroutes.nl/route/1021/Veldhoven-Vessem) gereden, gezien ik in Veldhoven woon. Was op zich een leuke route, iets minder uitdagend dan die in Best maar toch 48 KM gefietst en mooi de nieuwe fiets kunnen uit proberen.
Nu willen we komende Zaterdag weer op de fiets stappen. Nog mensen tips voor een leuke route in de omgeving Eindhoven. Wou zelf de route gaan proberen bij Neunen. Mooi stukje klimmen erbij staat er.

https://www.mtbroutes.nl/route/1014/Nuenen

Voor de rest nog erg Noob, hadden afgelopen zaterdag ook geen eten mee genomen. Alleen drinken, maar met bijna 50 km fietsen is het wel handig wat reepjes mee te nemen voor energie. Maar aldoende leert men. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:41
Over 1x11 SRAM gesproken :7

Sinds woensdag hoor ik eindelijk, na 4 maanden wachten, ook bij de MTB-club:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YOdgmBW.jpg

Het is een Kona Unit X 2019 geworden, met rigide vork. Vooral bedoeld voor woon-werk en fietsvakanties, maar vanmorgen mocht ie mee de duinen in. Ik had een deel van de route al eerder gefietst op de cyclocrosser, maar dit wint het wel qua gemak en comfort. Het hele rondje met een grote grijs gefietst.

Er komt denk ik nog wel een extra wielset bij met smallere banden dan 2.8". In de duinen is dit écht heel leuk. Op asfalt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Prulleman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:31:
[...]

De stuurpen lengte moet wel een beetje bij de geo van de fiets passen. Bij het ontwerp wordt van het frame past een bepaalde stuurpen, die je een beetje kan aanpassen naar je persoonlijke wensen, maar ga je van een 100mm naar een 35mm, dan is dat wel wat heftig denk ik.. korte stuurpennen horen in principe bij lange fietsen.. (dus wat voor fiets heb je en wat voor stem zat er op?)
Hier was ik al bang voor. Ik heb een Cross country mountainbike waar een 100mm (6% gebogen) stuurpen
op zat. Aangezien ik deze fiets meer trailwaardig wil krijgen heb ik hier een 35mm stuurpen (zie plaatje) op gezet en wil later ook mijn 600mm stuur vervangen voor een brede 740mm variant.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12Jana6ihSKJjy0Feq6zJtpXaY.jpg?width=1000&height=1000&size=283552&hash=285552

Misschien dat ik maar een 60mm stuurpen moet bestellen omdat de sprong te groot was voor mijn XC mtb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Plaatjes! gewoon omdat dat altijd goed is, dit topic kan meer plaatjes gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_7.jpg
non drive side, is mooier met een lefty :)

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_9.jpg

en nog wat plaatjes van het bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_6.jpg
Hub Logo!!! ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als we toch over exotische vorken praten, dan zie ik liever deze

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p6pb16859825/p6pb16859825.jpg

Als ie niet zo verdomd duur was....

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 27-02-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Zijn er nog tweakers die ook zaterdag 9 maart de Merida Bar-end-bike marathon gaan doen?
Het maximaal aantal inschrijvingen zijn volgens mij al behaald.

Afbeeldingslocatie: https://bar-end.nl/assets/Uploads/Marathon-+-toertocht-.png

Ik kijk al enorm uit naar de 72km race die ik zaterdag ga doen.
Zijn er nog goede tips van de mensen die hem eerder hebben gereden?
Dit wordt mijn eerste MTB marathon, maar ik zat zelf aan het onderstaande te denken na
mijn ervaringen met wielren en hardloop wedstrijden.

1. Zorg dat de fiets schoon is ( vooral de drive-train).
2. Zorg dat de huidige setup voldoende getest is, om verassingen tjdens de race te voorkomen
3. gebruik trail banden met de juiste spanning

> ik ga voor de RoRa setup met 1.9 bar.
4. Neem goede kleding mee en eventueel regenkleding voor als het last-minute toch heel nat wordt.
> dit wordt voor mij een strak wielren outfit dat lekker zit.
5. Ga voldoende uitgerust en gegeten van start.
> met name koffie voor de start :)
6. Maak de fiets zo licht mogelijk door onodige dingen te verwijderen.
> ik twijfel zelf nog over de mudguards voor en achter, maar neem die voor de zekerheid mee in de auto
7. Neem voor onderweg genoeg eten en drinken mee en vergeet niet tijdens de race elke 30min dit te doen
> ik neem zelf een 600ml bidon mee en 3 powerbars, maar onderweg schijnt er ook voldoende te krijgen zijn.
8. Zorg dat je voldoende voorbereid bent op pech
> ik neem mee: biba, pompje, 2 bandenlichters, tie wrap, multitool, 2 latex handschoenen, quicklink
9. Kom ruim op tijd.
10. klikpedalen zijn aan te raden
11. Zorg dat je ook spullen meeneemt om direct na de race de fiets (en vooral de drive-train) een simpele wash-off te geven.
12. Laat je fiets nooit onbeheerd zonder een slot ergens staan, want er komen ook boevenbendes naar dit soort evenementen
13. Probeer met mountainbikers af te spreken, want niets is leuker dan deze ervaringen te delen.
14. Ga niet te hard van start in het begin, hanteer een goede pacing of gberuik een hartslagmeter.
15. Zet de vering wat stroever of welicht dat op locked zetten beter is voor deze track.

[ Voor 103% gewijzigd door Storm-Fox op 28-02-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Voor heel technische tracks kan ik mij voorstellen dat het fijner is om met flats te rijden, aangezien
je makkelijker je voet kan uitsteken.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerste een trail gedaan op flats, maar dit was voor mij geen succes.
Ik had meer moeite om mijn voeten op de juiste plek te houden en ben een paar keer
uitgeschoten waardoor mijn rechterscheen nu een gehavend eruit ziet

Uiteraard is het zeer persoonlijk en maakt het ook enorm uit wat voor flat schoenen er gebruikt wordt.
Op de racefiets merk ik dankzij een goede traptechniek een enorm voordeel dat ik kan trekken aan mijn
pedalen. Deze techniek is niet voor iedereen weggelegd, maar bij mountainbiken op flowy-trails biedt
dit mij ook voordelen om efficienter te trappen.

De Crank Brothers Pedals zijn voor mij wel een vreemde eend die ik niet kan plaatsen, want
ze lijken zowel flat als clipless te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/product-media/5360102377/crankbrothers-mallet-pedal-black.jpg?w=430&h=430&a=7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Het is echt nodig dat ik weer eens wat ga sporten, na een poging tot hardlopen (blessures... niets voor mij) en sportschool (saaaaai...) toch maar besloten om wat te investeren in een nieuwe fiets en mijn oude hobby MTB'en weer op te pakken (vorige fiets in 2011 verkocht volgens mij)

Afgelopen week langsgegaan bij een fietswinkel die nu eigendom is van iemand waar ik "vroeger" mee ging MTB'en in Venlo en omgeving en na een leuk praatje en herinneringen ophalen begon het nog veel meer te kriebelen. Met mijn budget dacht ik aan een nieuwe hardtail, maar voor hetzelfde bedrag stond er ook nog een erg mooie 2e hands fully in de winkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygUanZTXL12Hm3nfBNWRNHLQ/full.jpg

Vanmorgen deze Specialized Camber opgehaald, door de vorige eigenaar al geupgrade met X0 twisters en een dropper zadelpen (wat ik ook op mijn vorige fiets had, erg fijn). Cassette en ketting zijn onlangs nog vervangen en voorste wiel lager en onderste balhoofdslager zijn nieuw.

Net het eerste rondje gemaakt, fietst echt heerlijk! ben alleen half dood nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Prulleman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:35:
Binnenband erin, oppompen tot 3 bar en dan rechts laten zitten en links los maken om de biba te verwijderen.
Dank je, maar ik krijg 't niet voor mekaar. De hele band eraf gehaald en tape gecentreerd. Band erweer op en linkerkant plopt direct weer op z'n plek. Rechts weigert te ploppen :(

Goed; dan maar even een binnenband erin en later eens weer proberen, want ik wou fietsen!
Maar bij het terugplaatsen van het wiel gaat het gruwelijk mis. Het schroefje van het derailleurpad (zie pijltje op foto) zat niet strak genoeg; dus de insert van het derailleurpad (waar de boost naaf in gaat) zit scheef. Ik draai 'm net iets te hard aan en verknal de draad in de insert. Ik krijg de boost steekas dus niet meer aangedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hAntH9pSoDlWBg4uHTCtyBl4/thumb.png

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 03:49
Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:38:
Tenzij er mensen zijn met meer ideeën of tips voor andere remmen. Wil iets meer bite en wat betrouwbare remmen
Daarvoor zou ik even teruglezen
Prulleman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:37:
Zo, vanochtend een heerlijk rondje Dorst + vrachelen kunnen knallen met de nieuwe wielen. Eindelijk na 1,5 jaar een nieuw PR op Dorst (van 24:00 naar 23:36) :) bevalt allemaal prima, stuurt strak, de snellere engagement is heerlijk bij al dat draaien en het voelt gewoon lekker :) Ook de Ray/Ralp combi rolt lekker licht met genoeg grip voor, achter is het wat beperkt, maar dat is niet anders met een lage rolweerstand..

De fiets is zo perfect voor dit soort rondjes :)

https://www.strava.com/activities/2194440379
Hoeveel heb je nu betaald voor 24 seconden winst? ;).

Ook wel geinig (rechter ben ik)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uq2r7xl.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:35
Vandaag eindelijk de overstap gemaakt.
Ik fietste al jaren zonder enige vering, maar ik merkte dat dit voor de buitenland ritten gewoon niet confortabel was en ook in het klimmen/afdalen viel het me tegen.

Nu heb ik een extreem goeie deal gescoord en ben ik trotse bezitter van een zwaar gepimpte kona hei hei race dl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RHIKmN90ZkQZTm8e9vXDzsdg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t5A1lFJnApjmx164uPNIETPQ/thumb.jpg

Wat zie je:
Frame: kona hei hei race dl
Vork: rockshox rs1
Rockshox dropperpost
Wielen: carbon velgen + xo naven
Xo cranck shifter en derailleur
Sram guide src remmen
Brakke vredestein banden (gaan roxket rons op)

Al met al erg tevreden. Wat kleine dingetjes die ik moet doen om em perfect te maken maar de eerste rit was een groot succes :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Als we allemaal zo hersenloos zouden denken

Befehl ist befehl......
Hersenloos, thanks. Of jezelf verplaatsen in redenen waarom regels er zijn. En dat je mogelijk mensen tot last bent? Of dat het een veiligheidsissue is? Of dat er gewoon geen plaats is in een ICE? Of dat een ICE 300+km/u heeft en er dus geen fietsen mee mogen?

En dan vooral je poot stijf houden, de reden daarachter zal ik wel nooit begrijpen.

Zoiets is gewoon pech hebben, shit happens, man up en ga via Utrecht.

Net zoals een ontzettende zwijnenstal van een trein maken met een modderfiets. Dat snap ik ook niet.

Hier een plaatje van een Canadese MTB om on-topic te blijven ;) By the way, ik zou best zo'n voorvork willen rijden :)

Afbeeldingslocatie: https://3.img-dpreview.com/files/p/TS1600x1600~forums/57896797/620ea6f3011840a995777267ca1b422e

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 19-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:07:
By the way, bij Bakker Racing rommelt het een beetje...

http://www.curatoren.nl/f...p-bakker-racing-products/

Kijk daar dus mee uit :)
Vind je het gek?

Afbeeldingslocatie: https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/e776902f-c982-4497-8620-9ae6086255cb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:22

Aganim

I have a cunning plan..

Zo'n soort geval:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTO8833by8GfdptEZwoi3SYFvmm1vE-jUZnSfrUOKoSMxmEmpeoUA

Je krijgt die kop met geen mogelijkheid vast op het ventiel als de core eruit is. Ook de ouderwetsche jumbo pomp verliest dan dermate veel lucht dat je net zo goed met core kan pompen.

Overigens komt er vrijdag een setje verlopen binnen en mijn pa heeft een nog een tweetal compressors staan, dus ik denk dat ik de boel gewoon even achter in de auto gooi. 'Banden testen' is dan meteen een mooi excuus om de baan in Noordwijk weer eens mee te pakken, toch al te lang geleden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:46:
[...]

hoe lang duurt het voor zo'n ding gebruiksklaar is? (aangenomen dat je zo'n ding niet continue op druk laat staan, of is dat ook een optie?)
Dont know. Ik heb zoiets: (kost overigens rond de 100 euro, en vol in een minuutje)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-081-28.jpg-1920x1080-b71ae37c8d.jpg

Mijne staat ook vaak gewoon op druk :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 21-03-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dat filmpje van die velgen ken ik inderdaad, dat geeft genoeg vertrouwen, maar je kan ook pech hebben, zoals pinkbike met een paar enve wielen van 2500 euro..
https://www.pinkbike.com/...-enve-m735e-wheelset.html

Die SC reserve wielen zijn overigens ook niet goedkoop (richting 2k) Geen idee welke in het filmpje getest worden, maar de downhill versie is bv al 690 gram per velg.. prima voor downhill, maar logisch dat je met wat R&D in combinatie met 690 gram ook meer klappen kan opvangen... maar ook de 27mm versie is met 455 gram al zwaarder dan mijn 26.5mm carbon velg (390 gram, 400 gewogen). Als ik afga op de specs van Nextie zit het verschil in gewicht met name in de dikte van de randjes, zo heb je daar de keuze voor een XC of AM layup:
Afbeeldingslocatie: https://www.nextie.net/image/cache/catalog/premium/NXT29XA32-XC-AM-1000x1000.png
(https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS32)
de AM versie heeft dus gewoon 0.75mm dikkere randjes die de klappen kunnen opvangen.

eigenlijk komt het erop neer dat je iets moet zoeken dat aan je eisen voldoet qua:
- prijs
- gewicht
- stevigheid
als je stevig en licht wilt, dan zit je altijd aan een hoge prijs, maar extreem licht en extreem stevig.. dat wordt natuurlijk steeds lastiger/duurder.. Bij ~1000 euro zal je toch 1 van beide moeten kiezen..

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 22-03-2019 14:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Haha, doet me denken aan mijn Turner 5-spot die ik wou verkopen. Frame van 2500 euro, vork van 1000, alles Chris King (wielen BB, headset), dropper post, Hope schijfremmen. Is weg gegaan voor 1400 euro frame/vork/headset combo. Dat deed echt pijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/5Spot_3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 25-03-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Die drukte in het bos heb ik in de regel nooit zo'n last van. Al probeer ik wel zoveel mogelijk de zondagochtend te vermijden want dat is echt rampzalig. Ik heb in de 6 jaar dat ik in Vlierden kom daar nu pas 3x een andere mountainbiker gezien. Een blik op Strava leert mij dat ik er 68x geweest ben in de afgelopen 6 jaar.

Zaterdag trouwens mijn eerste 'mini' crash met de Neuron. Bochtje verkeerd ingeschat, kleine kombocht, kwam met mijn voorwiel boven de 'top' van het kommetje uit en daar lag ik. Geen schade behalve een gekrenkt ego :+

Hier een fotootje van de fiets na korte inspectie:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56214433_2182590008486772_8347835218329075712_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=44aaf4fe90cd41e462f4bdb1cc4c7f90&oe=5D30A007

Overigens gaat deze fiets ook andere wielen krijgen. De specs daarvan:

Navenset: Hope Pro 4
Velgen: DT Swiss 29 HX531
Spaken: DT Comp icm. DT Brass pro-lock
Tubeless ventielen Schwalbe
Maxxis Ardent/Ikon TLR 3C EXO 56-622
Remschijven: Hope Floating 180/180mm

Als klap op de vuurpijl mijn andere fiets (Canyon Roadlite AL) ook maar even meegenomen:

Naven: Hope RS4 Shimano (steel freehub) 28/32gts
Velgen: DT RR411DB 28/32 gts asmyetric
Spaken: DT comp icm messing pro-lock
Banden: Conti GP5000 28mm

Al met al een erg dure grap maar dan ben ik er ook vanaf. Het verschil bij de BMC is wel écht erg goed merkbaar. De Neuron gedraagt zich eigenlijk goed maar die heb ik dan ook nog nooit op een echte trail getest. Als ik zie hoe hard ik nu tekeer kan gaan met de BMC zonder dat de wielen ook maar een krimp geven dan geeft dat wel veel vertrouwen.

Mocht de vraag ooit komen waarom er een Canyon Roadlite in mijn bezit is-> die zit qua geometrie en houding meer bij een MTB dan bij een racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Stufferdt schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:20:
[...]

Oh bah, dat is wel echt balen ja. Nja, je hebt het nooit écht gemist blijkbaar :+
Ik reset hem straks een keer en dan ga ik testen.

Ik heb op alle fietsen van die Wahoo Speed dingetjes zitten en anders moet ik alles weer gaan pairen. Als ik wat filmpjes kijk nu dan zie ik allerlei LED's in allerlei kleuren aangaan wat wel ernstig handig is :/

Update: afgelopen donderdag maar even dunnetjes overgedaan, zonder gel in m’n haren en strak gesoigneerd (:D) over de Helmond route geknald!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3lCnXDYmxns4m1Ou37sqJUHe/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Typhone op 20-04-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Laatst online: 10-05 15:36
Ik heb mijn mountainbike eens van stal gehaald na jaren lang geen zin/tijd/whatever en voorzien van een nieuw setje rubber, Schwalbe Rocket Ron's en Conti binnenbanden. Nu krijg ik de buitenband band er niet helemaal lekker op zoals ik wil, zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/IMG_1752.JPG

Ik heb wat groene zeep op de rand gedaan, band wat oppompen en masseren, verder oppompen, masseren (rinse and repeat) maar dat randje wat tevoorschijn komt bij de Mavic sticker (links goed zichtbaar) krijg ik niet compleet weg. Ik heb het al een keer of 5-6 geprobeerd, er zit daardoor hier en daar een kleine hoogteslag in de band.

Iemand nog een tip of gewoon gaan fietsen en niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Laatst online: 10-05 15:36
Even een plaatje geleend ergens, de groene zeep zit op de rand in rode cirkel:

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/blup.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Thijs8472 op 24-04-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:33:
Knappe vork op de fiets van de screen cap hierboven :) (Formula Selva)
Het is een Formula 35, de voorganger van de Selva:

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p4pb14501746/p4pb14501746.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2017/12/05/20171205110235-3ab2aea1-me.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2017/12/05/20171205110156-d7827c3d-me.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 02-05-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54

Galois

1811 - 1832

Vandaag na het schoonspuiten van mijn MTB zag ik rare 'braampjes' op sommige tandjes van mijn cassette. Op de tandwielen die het meeste gebruikt worden, de rest niet of minder. Zie de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ndj6GLP3Y0u7KkgqASsZrmpc/full.jpg

Het verbaast mij dat de braampjes aan deze kant zitten. Want dat is juist de kant waar niet door de ketting kracht op uitgeoefend wordt.

Hoe versleten is deze cassette? En moet ik iets met deze 'braampjes'? Of gewoon lekker doorfietsen tot de cassette wel echt versleten is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:02:
[...]

Een groot stuk zand met her en der wat bos.. Nauwelijx glooiend.
Zoiets had ik al in mijn hoofd zitten van de NL-Kempen :)

@Pana kijk je speciaal naar 27.5? Waarom? Tenzij je 1m50 lang bent lijkt een 29'er me de betere keuze voor je gebruik. Het rolt zoveel makkelijker.

De technische nadelen van een 29'er (meer flex in de vork en wielen) bestaan eigenlijk niet meer met de huidige generatie onderdelen.

Tip, wel in deze kleur. Het fietsenpark is al zo zwart ;):
Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwaf436db8/images/full/full_neuro/2019/full_neuron-cf-8_c1252.png?sw=698&sh=393&sm=fit&sfrm=png
https://www.canyon.com/en...n/neuron-cf-8.0/2068.html

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 07-05-2019 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Al dat gepraat over aanschaffen van een nieuwe fiets..
Begint dan altijd weer te kriebelen om iets te gaan kopen :9~ Zit toch nog altijd te kijken naar een YT Jeffsy 29 CF, maar of het ook echt nodig is ...

Afbeeldingslocatie: https://ytmedia.azureedge.net/image/thumbnail/05_JEFFSY29_AL_Comp_Ember_Orange_Seite_1920x1168.jpg
En omdat er al voldoende zwart is wel in deze kleurstelling

Wel nog een andere vraag over bescherming:
Ben op zoek naar een nieuwe helm en kniebeschermers.

Helm zat te denken aan een POC Trabec of MET Roam; wat zijn jullie ervaringen met helmen/welke zijn 'goed'? Zit te kijken naar iets tot de prijsklasse van 100€.

Kniebeschermers nog niet helemaal in kaart welke richting, enkel met zachte bescherming, in de knieholte open en geen rits. Iemand suggesties?

[ Voor 12% gewijzigd door rasko op 08-05-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
rasko schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:50:
Al dat gepraat over aanschaffen van een nieuwe fiets..
Begint dan altijd weer te kriebelen om iets te gaan kopen :9~ Zit toch nog altijd te kijken naar een YT Jeffsy 29 CF, maar of het ook echt nodig is ...

[Afbeelding]
En omdat er al voldoende zwart is wel in deze kleurstelling

Wel nog een andere vraag over bescherming:
Ben op zoek naar een nieuwe helm en kniebeschermers.

Helm zat te denken aan een POC Trabec of MET Roam; wat zijn jullie ervaringen met helmen/welke zijn 'goed'? Zit te kijken naar iets tot de prijsklasse van 100€.

Kniebeschermers nog niet helemaal in kaart welke richting, enkel met zachte bescherming, in de knieholte open en geen rits. Iemand suggesties?
Gave fiets met nog gavere kleur! Ik werd gisteren ingehaald door een mat rode Specialized Epic HT met een snelle rijder. Een beetje kleur is wel nodig

Ik vind deze kleurstelling nogal gaaf :)

Afbeeldingslocatie: https://forums.mtbr.com/attachments/santa-cruz/1215462d1536291171-santa-cruz-hightower-lt-htnotg.jpg

Qua helm moet je echt gaan passen. Je kunt niet zomaar een helm uitkiezen op internet, het gaat echt om de pasvorm. Meestal moet je even kijken welk merk bij je hoofd past en dan kun je van daaruit wel verder kijken naar de modellen. Maar ook daarin zitten toch weer verschillende pasvormen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 08-05-2019 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ja, super tof om met de kids ook een rondje te rijden, heb zelf 2 jongens van 6 en 8 en rij af en toe een rondje vrachelen met ze (6km zonder veel klimmetjes). Met name de jongste vind het erg tof, hoewel die de slechtste fiets heeft (ook een 16" fietsje met 1 handrem en achteruittrap rem, geen versnellingen, alleen een beetje profiel op de bandjes). De oudste heeft een 24" cube met 21 vernellingen en v-brakes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xGqV06uI4HDtIIb7Hyv3RwT5/thumb.jpg

prachtig toch, zo'n blij koppie (van ons allebei eigenlijk :D)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 27-05-2019 12:20 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo het heeft even mogen duren maar afgelopen zaterdag de Neuron CF en de Roadlite allebei voorzien van de nieuwe wielsets. Nog niet uitgetest afgelopen weekend maar vanavond ga ik de Neuron CF testen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61076865_2265319583547147_3535880887843422208_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=37f41b6053da76ac6b19d6fd19d64475&oe=5D9AA7C9

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61345852_2265319653547140_3597934699890081792_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=e55beba59dac14ef64bbb2438e4d2cc8&oe=5D9DF890

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61453495_2265319666880472_191316066910076928_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=d1306482412a43952abfc5317d279a61&oe=5D566C11

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61118418_2265319736880465_7417199505608540160_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=ffb1b1c02ad33e932b0b7f5fb51cb335&oe=5D527ADC

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61231204_2265319756880463_7480933143789174784_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=9c09fa852441353698ca30586ecfd54e&oe=5D9FA645

Vanavond wordt de auto voorzien van een wegklapbare trekhaak en komt er - eindelijk - een fietsendrager waardoor ik binnenkort mijn routebereik eens kan vergroten. Binnenkort ook een weekendje weg naar het hierboven reeds genoemde Houffalize waar ik de Neuron voorzichtig eens kan gaan testen. Ik vind het erg prettig in elk geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het viel me gisteren op dat hele stukken naast de route in Eersel helemaal open gegraven of gewroet zijn. Zouden dat wilde zwijnen kunnen zijn geweest? Lijkt met niet dat dat wandelaars zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vwxwn4smnrnacalfos2e4QS8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31
Ah een mountainbike topic, waar ik dit (hoop ik) ook mag posten.. ;)

Heb al een tijdje een Elliptigo voor op de weg als aanvulling/alternatief voor het hardlopen. Ideaal apparaat waar ik regelmatig tochtjes op maak. Nu heeft Elliptigo sinds kort ook de MSUB, welke specifiek voor het bos/onverhard is bedoeld. Afgelopen zondag (en ook gisteren) ben ik met zo'n MSUB het bos bij garderen in geweest. Heb genoten! Het is wel killing voor de bovenbenen, want een zadel heb je niet.. ;)

Ff een impressie;

Let niet op de die mafkees voorop.. O-)

Door het Solse gat

Heb de hele tijd een grijns op mijn gezicht gehad tijdens de rit...zeker voor herhaling vatbaar... _/-\o_

Het ritje van gisteren was met name gaaf en zat een behoorlijk technisch stuk tussen. Erg gaaf!
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cmxjpd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2wf8s9k.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Prulleman
Gisteren bijna 33km op de klok gezet maar nog steeds met slappe benen. Vandaag even rust nemen en gisteren goed eiwitten genomen en eten stond klaar toen ik thuis kwam. Voel de beentjes vandaag wel maar ik verwacht dat ik morgen weer de power in m’n benen heb en dan deze rare week kwijt ben. Lijkt wel of ik deze week voor het eerst op de fiets zat 🤔.

Gisteren wel de Neuron even mooi op de plaat gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8K3n7OOgXQVoVx6b0K0wqKF2/full.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Dit topic heeft de afgelopen tijd te weinig plaatjes gekregen dus maar tijd voor wat bikeporn:

Het Stanton project is namelijk eindelijk rijdbaar en ik heb vandaag de eerste kilometers erop gereden. Het frame had ik al wat langer, maar ik moest nog een aantal onderdelen, zoals de zadelpen en drivetrain, nog hebben. Vorige week besteld en eind deze week binnen. Gelijk op vrijdag begonnen met opbouwen en zaterdag afgemaakt. Ik moet nog aan een aantal details werken (vork stickers, vork nog 10 mm hoger zetten naar 140mm en een nieuw stuk krimpkous om de achterremleiding en versnellingskabel). Dat weerhield me niet om vandaag in de volle zon alvast alles op de foto te zetten.

Hieronder een paar afbeeldingen, maar het volledige album vind je hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7wFjvgzdNcOvnQxCsxppC3nq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XmtR2CWYtOYEWizIjItZQseh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ucVO6NkPRZJQQCTrXj6Alnfd/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Sjoewe we gaan het meemaken :D, hij ligt nu nog bij DPD in italie :)
(het is maar 105 mm drop hè..)

Ik heb ook nog een mooie gadget besteld:
https://ride.lezyne.com/c...oducts/1-mp-mfdr-v204hvdg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0043/1246/5494/products/Product-handpumps-mcrodigifldrhv-y12-zoom2_59a2a5b9-b0a7-4b92-8f2d-380005ef8e68_1800x1800.jpg?v=1552934899

ik heb op zich een prima vloerpomp, maar met een drukmeter schaal die totaal niet geschikt is voor MTB (je kan niet echt het verschil zien tussen 1.6 en 1.8, daarnaast is ie in vergelijking met een schwalbe drukmeter niet echt acuraat). Verder een handpompje in de rugzak waar je eigenlijk niks aan hebt (ooit eens gratis ergens bij gekregen). Deze gaat gewoon de rugzak in om eenvoudig de bandjes precies op druk te kunnen zetten, voor vertrek en onderweg bij pech.
(bij hibike was ie een stuk goedkoper trouwens, en let op, er is een HV(high volume) versie voor mtb en een HP(high pressure) versie voor de racefiets)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
Ik zie door de voorvorken het wiel niet meer...
Graag jullie advies; ik heb een elektrische fiets die af-fabriek is geleverd met een SR Suntour voorvork. Na 30k km is ie niet meer zo stevig; er zit speling in de vork.
Een aantal opties:
-Exact hetzelfde model (80-90 euro)
-Een iets luxer model (max 150 euro)
-vaste voorvork (alu)
-Nieuw glij bussen (20€)

Ik fiets 99% over de weg maar aangezien ik vrij vlot ga (30-35 km/u) is een beetje demping wel lekker. Ik ga niet downhillen/offroad of enigszins iets wat daar in de buurt komt (en besef mij dat dit niet helemaal het juiste forum is) maar merk wel dat er veel expertise is in dit forum.

Mijn voorkeur heeft een iets luxer model voorvork maar ik weet niet wat voor specs ik moet nemen daarvoor. Mijn huidige specs zijn niet helemaal bekend omdat ik niet exact weet wat voor vork er nu inzit.
Wel wat dingen die ik heb gevonden:
-Ik heb schijfremmen, dus die nokjes moeten erop zitten
-Huidige veerweg is +/- 60 mm
-Veerpoten zijn 28 mm
-Het is een uitvalnaaf
-Op een sticker staat FEM362
Link: https://www.ebay.nl/itm/382580167476

Concrete vraag
-Heeft het zin deze vork te reviseren met nieuwe bussen? Zo ja, weet iemand dan welke? Want ik zou niet weten welke ik dan moet nemen? Ik heb zelf deze gevonden:
https://hollandbikeshop.c...eeve-28-0mm-zwart-561038/

https://hollandbikeshop.c...eeve-28-0mm-zwart-561036/

(FEE789) (FEE942)

-Wat zou de next best deal zijn voor een vork die oneffenheden op de weg beter wegpoetst (150€)

Bijgaand wat plaatjes.
Voorvork1

Voorvork 2

Voorvork 3

Voorvork 4

Voorvork 5

Toevoeging; ik wil na deze revisie/andere voorvork sowieso dikkere banden monteren; Big Apple ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Holkers wat een idioot ....

Dropper is gemonteerd, alleen de kabel nog wat netter ophangen.. maar daar heb ik nog wat van die stick-on clipjes voor nodig.

Morgen eens testen in stadsbos 013
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/dropper.gif
@Sjoewe, @Ruud En als ie eigenlijk niet nodig is kunnen in ieder geval relaxed chillen tijdens het stilstaan ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Michaelg schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:56:
[...]

Ben ik dan de enige die het fijn vind om bij een erg hobbelige trail het zadel een paar cm te laten zakken?

Ps:ik rij pas paar maanden mtb. Dus wellicht is me techniek nog niet je van het.
Daarom rij ik zonder zadel.. :+

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/281sg0j.jpg
Sjoewe schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:27:
[...]

Ja, heel goed! Laat ze maar lullen, aan het einde van je lessen haal je de helft van de criticasters al in, alleen al omdat jij inmiddels wel weet hoe fatsoenlijk je een bocht moet aansnijden.

En wat betreft de Nok... ik heb ondertussen heel wat mensen een (bijna-) ongeluk zien krijgen daar, omdat ze zich maar puur op goed geluk naar beneden storten :X

Ben zelf enorm voorstander van clinics en lessen, heb daar zelf ook zoveel van geleerd.
Hmm...had ik misschien ook maar beter kunnen doen.. 8)

Afgelopen zondag voor het eerst een MTB route gereden met drie andere MSUB'sers. Hadden gekozen voor de route bij Zeist:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/35ankso.jpg

Nog niet eerder een MTB parcours gereden, dus met jeugdig enthousiasme (ben 42 8) ) me maar op het parcours gewaagd. Het is wennen om met de MSUB te rijden en zeer pittig voor de benen. Het voorwiel heeft af en toe de neiging om te veel weg te glijden (misschien toch nog te hard opgepompt?). Met als gevolg dat ik op mul stuk naar beneden in een bocht (vlak voor pittige klimmetje) het wiel weggleed en ik onvrijwillig hard kennis maakte met de grond.. |:(

Gelukkig viel de schade nog mee...het was meer mijn ego die schade opliep..hahaha...vraag me niet hoe het kan dat mijn broek kapot scheurde..
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1z1gsc6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vi1t1v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1j5coz.jpg

Dit gebeurde in het begin van de route.. :F ..maar goed, ben direct weer opgestapt en de overige 24 km die ik daarna gemaakt heb ging prima en heb werkelijk waar genoten van het parcours en de omgeving. Wat is het heerlijk om te doen! Kortom dit smaakt naar meer en ga het snel weer doen! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo hè hè. Eindelijk een trekhaak en een Thule Easyfold XT2. Wederom een forse investering (ruim 2k) maar het gemak nu al 2x ondervonden. Op korte termijn heerlijk de routes gaan verkennen bij ons in de buurt én ver weg. Bijna volledig hersteld van een forse verkoudheid (met ontstekingen, wat ik niet wist) maar m'n conditie is nog steeds goed en ik krijg meer en meer lucht inmiddels :D.

Dit weekend wil ik eigenlijk Horst gaan doen (met 30km enkele reis heen net iets te ver weg) en volgende maand ga ik met een vriend richting Houffalize en daar de Neuron verder ontdekken. Erop zetten van de drager inclusief fiets kreeg ik gisteren voor mekaar in circa 2 minuten en dat gemak maakt dat ik hem veel zal gebruiken. Blij met deze keuze in elk geval d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pDUv1DeX1DUcVYFDNOOgcDYZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hmmm... gisteren een MTB-toertocht gedaan (Sixty60) en mijn fiets heeft het zwaar te verduren gehad.
Wilde zojuist de versnellingen weer goed afstellen en het viel mij op dat bij 'klein-klein' de ketting op de horizontale achterbrug ligt. Aangezien dit geen combinatie is die gebruikt wordt, is er een kans dat dit mij nooit eerder is opgevallen. Maar aan de andere kant denk ik dat het misschien aan de derailleur ligt, want het lijkt mij sterk dat het mij nooit eerder opgevallen is :( En ook lijkt het mij raar dat (zelfs bij een niet te gebruiken combinatie van klein-klein) dit zo hoort.

De B-schroef is goed afgesteld: de afstand tussen het bovenste derailleurwiel en de grootste tandwiel is 5 mm (zoals een filmpje van Parktool mij verteld dat het moet :)).

Enkele foto's te verduidelijking en hopelijk heeft iemand een tip voor mij:

Klein voor en klein achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gs8jzZOzEVgNtOMVW84LVkmr/full.jpg

Andere kant (ook klein voor en klein achter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1kAGtECFv3TUsWguFmsvzhnd/full.jpg

En als ik 'm op de éénnakleinste achter zet, dan is de ketting wel gespannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xUKVpMgT2py0roB8pPb21lmw/full.jpg

En ook vanaf de andere kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B230WsPw2C4Srpmndco5Vel3/full.jpg

Iemand een idee of dit zo hoort of dat het aan een afstelling ligt? Of dat de ketting dus toch te lang is (al is deze ketting af-fabriek, ook de XT-derailleur en cassette).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Galois
Een nieuwe ketting moet ik altijd inkorten (ca. 3 schakels).
De derailleur arm staat bij mij recht naar beneden, als de ketting, zowel voor als achter, over het middelste tandwiel loopt.
(PG-950 cassette achter, PC 971 ketting)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j2shTikkmHfKJunZ4yLVGINt/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9qQQLMKjbI0eclJk87FVz1xf/medium.jpg

Volgens mij zijn de kettingen, zo uit de verpakking, in ieder geval altijd lang genoeg. Geschikt voor vrijwel alle situaties. Je zult eerder schakels moeten verwijderen, dan toevoegen...

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2019 10:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mijn suspension kennis houd hier ook wel op, laat staan mijn ervaring hiermee. 2 jaar terug reed ik nog met deze geweldige manitou sx-r rond (uit ~1998):
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/143174937721_/Vintage-Manitou-SX-R-MTB-fork-for-26-inch.jpg
8)
(met elastomeren ipv lucht of een coil..., of was het een combinatie stack van een kleine coil en een paar elastomeren...)

en nu een lefty waar vrij weinig zelf aan te tunen is.

/edit, zat inderdaad een kleine coil bij:
Afbeeldingslocatie: https://cdn10.bigcommerce.com/s-1rmgckn/products/5038/images/56124/manitou_fork_elastomers_nos_11483__14345.1481334260.700.950.JPG?c=2

lekker old school, gewoon omdat plaatjes altijd goed zijn, dit was de fiets, ooit zelf opgebouwd uit een donor fiets, nieuw frame van van Dijk Breda (eigen import uit taiwain geloof ik) zelf crappy met een spuitbus gespoten... |:( , zelf gespaakte wielen (zonder enige kennis of tools toen :D, gewoon nabouwen),
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/loverdi/1.jpg

een echt ouderwets lange stuurpen :D

[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 17-06-2019 16:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:52:
[...]

AM, dat was ook lange tijd mijn twijfel. Tikkie te licht misschien. Maar we zien wel of het heel blijft.

Uiterlijk zoals deze:
http://www.eiecarbon.com/...ke-type-DT-Swiss-350.html

Maar dan het nieuwe EIE-logo:
http://www.eiecarbon.com/...s-DT-Swiss-350-boost.html
nice, spaak je ze zelf of bestel je ze compleet?

heb vegelijkbare decals gekozen (zat te twijfelen over een groene outline die bij mijn frame decals past, maar dat was 50 euro extra, en ben uiteindelijk wel blij met de stealth decals, stuk rustiger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qayTOSoKnXqcngQLg7AzgKJm/full.jpg
ElmarJ16 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:02:
Ik ben benieuwd! Ik twijfel zelf nog wat mijn volgende skill gaat worden om aan te leren. Of leren een dempercartridge te servicen of wheel building.

Die laatste lijkt me iets toegankelijker, maar ik denk dat ik die minder gaan nodig ga hebben dan het servicen van een cartridge. Echter heb je daar dan wel weer voor elke demper van die specifieke tools nodig dat ik mij afvraag of dat wel zo rendabel is...
Ik vond spaken erg leuk om te doen, ook het hele proces om alle spullen uit te zoeken, inlezen, ....
Als je wil mag je mijn richtbok, dish stick, ali spanningsmeter (+ spaaksleutel als je die niet hebt) wel lenen, dat zijn toch wel tools die het een stukje makkelijker maken!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Gisteravond met de MSUB het MTB parcours bij Harderwijk verkend in de stromende regen....pittig ritje daardoor...de modder zat tot achter mijn oren... :P

Maar het levert een hoop fun op! Mooi parcours is het wat ze daar aan het aanleggen zijn! Zitten een paar stevige klimmetjes in! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/108e15i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/206g8sj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dv8uu8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vhtdfl.jpg

Was wel een uitdaging af en toe..zeker omdat op een gegeven moment ik totaal geen remkracht meer had..was best tricky af en toe.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx allen.

Maar om nou 'gewoon proberen' en dat het niet lukt, is ook zo zonde van de MTB-centjes :)

Vandaar eerst wat onderzoek... Ik heb zojuist gekeken of er nog ergens op de velg iets staat (zoals @Prulleman) vraagt, maar op de hele velg staat helemaal niets. Er zit alleen een 'Roval-sticker' op (met alleen Roval erop, verder geen info). Meer niet.

De band er zojuist even afgehaald (op de banden staat overigens 2Bliss ready, wat (volgens mij) in Specialized-taal 'tubeless ready' betekent) en hieronder enkele foto's (klikken voor groter formaat). Misschien dat iemand daar iets mee kan.

Op het velglint staat ook '2Bliss ready', je zou dan toch denken dat de gebruikte velgen dus tubeless ready zijn. Zou anders wel erg knullig zijn van Specialized om dit velglint te gebruiken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H7VdF5r2gVWBSBF0abGGOW3O/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hzYu8yUc7W0O5I4hYi4GovUt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qGqC5N4rGL55kFv0kh4tC1xl/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kMgv1HdpNSk08EtgZEOcmex7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1aCvjOgHR73qZe8I9qUXMUMt/thumb.jpg

Ik neig dus naar dat deze velgen wel Tubeless Ready zijn.

Stap 2 wordt dus zo'n kit kopen. Iemand daar tips voor? Ik zag over die van Joe's erg goede reviews had? Meer heb ik niet nodig dus? Heb geen hogedruk pomp, wel CO2-patronen. En ook een Rennkompressor vloerpomp.

En dan de banden. Racing Ralph achter en Racing Ray voor? Voor gewoon NL XC gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

De PF30 lagers van mijn Specialized Stumpjumper laten vervangen door de fietsenmaker (Specialized dealer), dat durfde ik zelf toch niet aan... En de kosten (55 euro) vielen mij heel erg mee.

Hij 'waarschuwde' mij ook voor versleten voorbladen en gaf mij het advies om deze ook te laten vervangen... Maar goed, dat soort dingen doe ik zelf, dus zei ik dat ik alleen voor de trapaslagers kwam.

Hij wilde mij overtuigen dat ze echt niet goed waren en vertelde dat als je kracht zet met je pedalen en de ketting iets omhoog komt, dat het een teken is van slijtage en ze vervangen moeten worden. Maar dat het bij mij wel heel erg omhoog komt (zie de foto hieronder) en al ver heen zijn. Hij was verbaast dat ik er niets van merkte. Want inderdaad, slaat niet over oid.

Jullie mening is hetzelfde: ver en ver versleten? Of kan het ook alleen aan de ketting liggen (want die is nl wel versleten volgens slijtagemeter), die ik komende dagen vervangen zal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KHzuFHgGclUCwquPTgKkalaY/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 01-07-2019 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:41:
[...]

kan de tanden van je grote blad niet helemaal zien, maar het lijkt gigantisch versleten :X
je kleine blad lijkt er beter aan toe. kan je een foto maken van grote blad zonder ketting?

/edit
paar indicaties voor een versleten tandwiel:
- golfjes profiel (dus schuin uitgesleten)
- scherpe punten (nieuwe bladen hebben vlakke toppen, de top slijt verder niet, maar al de "kuil" zoveel breder is geworden dat de vlakke top een punt is geworden, dan ben je ook al ver heen.
- als de punten dan ook nog eens steeds lager worden, dan is het nog verder! (de "kuiltjes" is het enige wat op je foto te zien is, en die lijken zo breed dat er weinig top meer over kan zijn, maar daar zit je ketting voor, dus niet zeker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8WG0ltNEvZUQoCVVTEU4TM1/full.jpg

En als ik 'm zo op de foto wat beter inspecteer, lijkt hij inderdaad goed versleten... :(

Heb ketting en cassette al in huis, bladen zijn zojuist besteld bij Amazon (50 euro ipv 70-80 in NL :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Alleen maar eens met @Roozzz

Nieuwe 2020 Santa Cruz Hightower
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48177246412_8646e73d77_o.png
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48177246612_cb0bf09f44_o.png

Ik blijf nog wel even op mijn OG Hightower rondrijden :) Dit is niet meer mijn fiets helaas :( 150/140mm vering (F/R), 65,2 graden balhoofd, 76,3 graden zadelpen.

Maar het grote probleem lijkt de achtervering te zijn. Van upper link is het een lower link geworden. En bij Santa Cruz is het grote verschil dat de lower link minder pedal platform biedt en erg progressief is voor technisch uitdagend terrein. Ergo, de Hightower schuift op richting Enduro/Downhill. En ik heb een trailfiets nodig :)
Upper vs Lower-Link mounted shock
Eagle-eyed riders may have noticed that we have two styles of the VPP® design now. The lower-link mounted shock configuration gives a very progressive-linear rate with excellent small bump, mid-stroke support and great bottom out resistance. Ideal for bikes that are designed for challenging terrain. The upper-link mounted shock style that we use on other trail bikes gives more pedal platform, ideal for bikes that require maximum support and good bottom-out resistance to make them snappy handling, pedal-efficient flyers.

Having control over a versatile design like this allows us to tune the suspension to the characteristics we most want for each application.
@Brammel: goede keuze en vergeet niet dat je 30 dagen echt kunt testen :)

Een L is echt te kort vind ik. (453mm reach vs 473 voor de XL) Op beide zit een 60mm stuurpen dus je kunt altijd nog naar 50 of 35mm voor de stuurpen. Let wel even op de zadelhoogte. Die is minimaal 78cm. Maar ik verwacht dat jij net een cm of 2 hoger zit?

By the way, als je wilt oefenen met bochten en pumpen, Stadsbos013 in Tilburg. Dat is 18km lang sturen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Ruud op 02-07-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:47:
Tnx @Prulleman! We gaan het proberen volgende week! :)

Op mijn vorige MTB reed ik altijd de combi NN+RR. Toen ik deze fiets kocht kreeg ik er gratis een setje S-Works Fast Trak Control bij (de banden die er af-fabriek ook op zaten). Dit tweede setje is nu dus aan vervanging toe. Heb dus al tijden niet meer na hoeven denken over 'welke banden' aangezien gratis altijd goed is :D
Ze bevielen overigens prima. Merk niet echt verschil tussen de combi die ik voorheen altijd reed.

Rijd nu overigens in de breedte 2.0 achter en 2.2 voor. Maar de RR die is er vooral in 2.25... Hmmm... weet niet of ik achter breder wil...
En ik kon niet wachten op m’n nieuw setje banden, dus mijn huidige tubeless gemaakt (want de melk en ventielen waren al wel binnen :) ). Om alvast te oefenen :)

Met een gewone pomp was het onmogelijk. Met een CO2-patroon ging het moeiteloos.

Alleen zijn deze banden wel zo oud dat er een gaatje in zit (van max 1 mm) die de melk niet goed dicht krijgt. Zie foto hieronder. Elke keer als ik ‘m iets harder oppomp, schiet de ‘prop’ eruit en komt er weer melk uit (die ‘m overigens wel weer dicht krijgt). Ik dacht namelijk: laat ik ‘m tot 3 bar oppompen (banden kunnen 4,5 bar aan) om zo alle gaatjes goed dicht te krijgen (goede redenatie?).

Bij 2,5 bar blijft de band dicht. Ben benieuwd.

Denk dat ik wel zo’n Tire Booster van Schwalbe aan ga schaffen... of beter iets anders? Kan ‘gevuld’ worden met een drukpomp als een Rennkompressor toch? Lijkt mij handiger dan het geklooi met CO2-patronen (al kan ik wel 60 patronen kopen voor de prijs van de tire booster... hmmm...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vA6ZAZTyRVCIsdkRa9e43VI1/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Canyon sale
https://www.canyon.com/en-nl/breakaway-sale

Dit is toch wel een kek kleurtje :D

Afbeeldingslocatie: https://transform.dis.commercecloud.salesforce.com/transform/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw83d659b0/images/full/full_spect/2019/full_spectral-cf-8_c1327.png?sw=800

[ Voor 77% gewijzigd door Ruud op 04-07-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb met deze klassieker (joe blow trackpump) 2 sets zonder problemen tubeless gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/7/6/3/9200000085383675.jpg

geen high volume, wel high pressure volgens mij, of wellicht een beetje van beide

mijn handpompje bevalt trouwens erg goed (niet voor tubeless ploppen uiteraard), mooie schroefsluitingen, betrouwbare drukmeter en voor een handpomp een behoorlijk slagvolume (het is ook de HV (high volume) ipv de HP(high pressure voor wielrenners, hoewel je hier ook 6 bar mee haalt, dus ik zie niet echt een functie voor de HP)
Afbeeldingslocatie: https://www.lezynestore.nl/611610-large_default/lezyne-micro-floor-drive-digital-hvg-zwart.jpg

Strava

Pagina: 1 2 ... 19

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic