Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste
Acties:
  • 474.679 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:19
Frenz64 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:09:
+1

Denk eens al al diegenen die willen lopen, maar niet kunnen als je zit te miepen bij de kachel.

Hup, gaan, binnen de 5 minuten heeft je interne kachel het overgenomen
Ik moet ook rustiger aan doen :/ ivm taperen >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-07 19:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

influenza schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Ik werk ook in Rotterdam, maar vind het wel heerlijk om een rondje langs het water te lopen. Alleen in de regen lopen vind ik niks.
Ja het terrein is best aardig (Y) maar die straffe wind van de afgelopen dagen, brrrrr...
* Pathogen loopt praktisch altijd wel een stukje langs De Boompjes, waar al die vlaggenmasten staan.

@de rest: het is inderdaad vooral een drempelprobleem :P als je eenmaal onderweg bent dan ga je over het algemeen wel door. Alleen de afgelopen ronde met die heule strakke wind en een beetje hagel ben ik toch maar wat gaan improviseren en heb ik niet echt lekker gelopen.
Als ik 100% mentaal en fysiek fit was geweest had ik er waarschijnlijk wel van kunnen genieten :Y beetje bikkelen geeft toch ook wel een boost!

[ Voor 31% gewijzigd door Pathogen op 30-01-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 13:29
Pathogen schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:21:
[...]

Ja het terrein is best aardig (Y) maar die straffe wind van de afgelopen dagen, brrrrr...
* Pathogen loopt praktisch altijd wel een stukje langs De Boompjes, waar al die vlaggenmasten staan.

@de rest: het is inderdaad vooral een drempelprobleem :P als je eenmaal onderweg bent dan ga je over het algemeen wel door. Alleen de afgelopen ronde met die heule strakke wind en een beetje hagel ben ik toch maar wat gaan improviseren en heb ik niet echt lekker gelopen.
Als ik 100% mentaal en fysiek fit was geweest had ik er waarschijnlijk wel van kunnen genieten :Y beetje bikkelen geeft toch ook wel een boost!
Ja rondje bruggen inclusief boompjes, of een rondje over de Kaap, of lekker richting de Brienenoordbrug. of, of. Te veel keuze :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:52

vhal

ಠ_ಠ

Gelukkig kan ik nu in tropische oorden lopen gezien er onlangs 7 flamingo's zijn geland in mijn " achtertuin" :+

Maar die wind maakt het uiteindelijk vervelend, al is het maar dat ik mijn podcast niet goed kan horen door het windgeruis :P

Overigens kijk ik wel uit naar de CPC begin maart :)

[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 30-01-2020 09:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Sport_Life schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:33:
Nog mensen hardgelopen afgelopen dagen? ;)
Gisteravond nog heerlijk! :P

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 17:01
Aan het trainen voor de Rotterdam Marathon... maar na de 27km duurloop van afgelopen zaterdag last van een pees-aanhechting in m'n linker voet. Zaterdag voor behandeling naar de fysio... hopelijk ga ik hier niet te lang last van hebben :/

[ Voor 10% gewijzigd door Tranze op 30-01-2020 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:53
Tranze schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:08:
Aan het trainen voor de Rotterdam Marathon... maar na de 27km duurloop van afgelopen zaterdag last van een pees-aanhechting in m'n linker voet. Zaterdag voor behandeling naar de fysio... hopelijk ga ik hier niet te lang last van hebben :/
Balen, maar als ik je strava zie lijk je wel heel snel veel kilometers te hebben gemaakt? (Lastig een duidelijk zicht te krijgen op alleen hardlopen btw, zie dat je ook veel fietst).

Gebruik je wel een schema? Van 'af en toe lopen naar een marathon' in 4 maanden oid is... mjah... niet HEEL handig zullen we maar zeggen.

Maar hopelijk valt het mee en herstel je goed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Valorian schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:03:
Voor alle winterklagers: man up! Wat we in december en januari ervaren kan je toch überhaupt geen winter noemen.
Winter is meer dan temperatuur. Onderschat niet hoeveel effect het gebrek aan daglicht op een persoon kan hebben, en dan zijn er genoeg mensen waarbij het zelfs klinische vormen aanneemt (winterdepressie). Man up in zo'n geval is net zo nuttig advies als een astmapatiënt aanraden om gewoon rustig adem te halen.
Niet man up dus, maar Hey, het is oké :)

Wat betreft de temperatuur heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik ben gewoon een koukleum. In de zomer glimlach ik dan weer als mensen klagen over een zachte dag met slechts 25 graden :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 10:53
Valorian schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:03:
Voor alle winterklagers: man up! Wat we in december en januari ervaren kan je toch überhaupt geen winter noemen.

Ter info:
- We hebben deze winter één dag gehad waarop het (de hele dag) vroor
- Op de Hellmanschaal staat deze winter tot nu toe op 0,1 Hellmannpunt. Een normale winter heeft er 40 tot 100 en een zachte winter 20 tot 40.
- De gemiddelde temperatuur in januari is normaal 3,1 graden, tot nu toe (2020) is dit 6,1 graden

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...vriezen-regen-temperatuur
Temperatuur heeft er weinig mee te maken, bij mij is het vooral het vroeg donker en laat licht... Het vieze weer (liever kou dan regen) en gewoon de (de)motivatie deze maand(en).

Anyway, eergisteren weer een interval gedaan, 3x(5x300/100)/500, en zo even een rustig loopje in de pauze... Zondag weer een LDL. En hopelijk zit mijn 3x per weer ritme er dan weer een beetje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:14
kenneth schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Winter is meer dan temperatuur. Onderschat niet hoeveel effect het gebrek aan daglicht op een persoon kan hebben, en dan zijn er genoeg mensen waarbij het zelfs klinische vormen aanneemt (winterdepressie). Man up in zo'n geval is net zo nuttig advies als een astmapatiënt aanraden om gewoon rustig adem te halen.

Wat betreft de temperatuur heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik ben gewoon een koukleum. In de zomer glimlach ik dan weer als mensen klagen over een zachte dag met slechts 25 graden :P
En ook @m0ridin

Ha, ja klopt helemaal hoor. Bedoelde het vooral als knipoog. Zelf heb ik simpelweg óók meer moeite met winter, niet (alleen) met gaan hardlopen maar vooral ook met opstaan en wellicht ook met gebrek aan zonlicht/vitamineD. Zit nu in een goede flow, dat maakt het makkelijker, maar in je eentje in de regen in het donker na werk nog eens even hardlopen valt ook mij zwaar. Er zijn genoeg zondagen waarbij mijn “alvast in hardloopkleding maar nog op de bank netflix kijken en moed verzamelen”-uren de daadwerkelijke loopuren overstijgen ;)

@m0ridin Eens overigens met “liever kou dan regen”: mijn fijnste races dit jaar waren bij windstil 2 tot 6 graden en een bescheiden zonnetje 🎉

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 30-01-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-06 23:10
Ik ben hier nogsteeds aan het lurken en zie mensen veel interval plaatsen. Maar hoe lees ik deze?
5x300/100: Is dat 300 m rennen, 100 m lopen en dat 3 keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 27-07 17:01
m0ridin schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:00:
[...]
Gebruik je wel een schema? Van 'af en toe lopen naar een marathon' in 4 maanden oid is... mjah... niet HEEL handig zullen we maar zeggen.

Maar hopelijk valt het mee en herstel je goed.
Ik gebruik wel een schema ja, van m'n trainer... Op basis van 3x per week lopen. Maar de trainingseffort die ik vorig jaar had was wegens omstandigheden minimaal. Fiets ook veel idd, train namelijk ook voor een halve Iron Man in okt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Valorian schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:06:
Er zijn genoeg zondagen waarbij mijn “alvast in hardloopkleding maar nog op de bank netflix kijken en moed verzamelen”-uren de daadwerkelijke loopuren overstijgen ;)
Ik heb mezelf gisteren ruim anderhalf uur op zitten laden voor een herstelloopje van een half uur _o-
NyceNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:07:
Ik ben hier nogsteeds aan het lurken en zie mensen veel interval plaatsen. Maar hoe lees ik deze?
Er zijn niet alleen heel veel verschillende intervalvormen maar ook nog eens heel veel vormen om ze te noteren.
Normaliter betekent dit dat je vijf keer 300 meter snel rent en 100 meter rust neemt. Rust is dribbelen/joggen, wandelen of float (normaal duurlooptempo ipv langzaam sjokken omdat je moe bent).

Soms staat er p100m of hp100m wat respectievelijk pauze en herstelpauze betekent.

Dan heb je ook nog uitgebreidere trainingen waar je de intervallen opdeelt in meerdere series en tussen de series een langere pauze hebt, de seriepauze: 3x (5x 300m p100m) sp500m. In totaal ren je dan vijftien keer 300 meter snel met na de vijfde en tiende herhaling een extra lange pauze van 500 meter in plaats van 100 meter.

En dan heb je ook nog tijd in plaats van afstand: 10x 2' p30" betekent tien keer 2 minuten snel met dertig seconden pauze.

[ Voor 4% gewijzigd door kenneth op 30-01-2020 11:15 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyceNL
kenneth schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:13:
[...]

Ik heb mezelf gisteren ruim anderhalf uur op zitten laden voor een herstelloopje van een half uur _o-
[...]

Er zijn niet alleen heel veel verschillende intervalvormen maar ook nog eens heel veel vormen om ze te noteren.
Normaliter betekent dit dat je vijf keer 300 meter snel rent en 100 meter rust neemt. Rust is dribbelen/joggen, wandelen of float (normaal duurlooptempo ipv langzaam sjokken omdat je moe bent).

Soms staat er p100m of hp100m wat respectievelijk pauze en herstelpauze betekent.

Dan heb je ook nog uitgebreidere trainingen waar je de intervallen opdeelt in meerdere series en tussen de series een langere pauze hebt, de seriepauze: 3x (5x 300m p100m) sp500m. In totaal ren je dan vijftien keer 300 meter snel met na de vijfde en tiende herhaling een extra lange pauze van 500 meter in plaats van 100 meter.

En dan heb je ook nog tijd in plaats van afstand: 10x 2' p30" betekent tien keer 2 minuten snel met dertig seconden pauze.
Dat is nog is een goede en bondige uitleg, bedankt! Nu snap ik ook waar iedereen over praat :p

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:40

Secsytime

Automagisch

Deze maand gewoon elke dag gelopen hoor, hoezo winterdip? Nog 1 dag om van 383 km naar de 400 te gaan. :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
NyceNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:07:
Zoals @kenneth al aangeeft is er niet echt een eenduidige methode van noteren. Bij mij op de AV worden ze als volgt weergegeven:

2 x 1600-800-400 Rust 200m Seriepauze 400m
1600 op HM tempo, 800 op 10km tempo, 400 op 5km tempo

Dat betekent in praktijk:

Set 1:
- 1600m hardlopen op het tempo wat je als race bij een halve marathon zou volhouden.
- 200m rust
- 800m op het tempo wat je op een 10km race zou moeten kunnen volhouden
- 200m rust
- 400m op het tempo wat je op een 5km race zou moeten kunnen volhouden

Seriepauze: 400m

Set 2:
- 1600m hardlopen op het tempo wat je als race bij een halve marathon zou volhouden.
- 200m rust
- 200m rust

Daarbij is in onze training het belangrijkste:
- Dat er een goed verschil zit tussen de tempo's (dus de 800's ook echt een stuk sneller dan de 1600's, etc.)
- Dat de tempo's op de tweede 'set' gelijk zijn aan de eerste set. Dus als je in de 2e set de 800 en 400 bijv niet meer zo snel kan lopen als in de eerste set dan heb je kennelijk de eerste set jezelf overschat en te snel ingezet ;)

De tempo's "halve marathon tempo" , "10km tempo" , etc. zijn globaal. De meeste mensen op onze AV die de intervallen serieus nemen weten van zichzelf wat hun "10km tempo" is en doen vanuit daar 10 sec / km langzamer op de HM tempo en 10 sec / km sneller bij de 5km-tempo's. In praktijk lopen de meeste die ik ken de intervallen net iets feller dan hun werkelijke 10km-PR-tijd. Maar dat kan geen kwaad (zolang je de hele set maar wel 'goed' loopt en niet inzakt).

De 'rust' tussendoor, en ook de seriepauze, is in praktijk rustig 'dribbelen'. Vaak doe ik zelf de eerste helft van de rust-afstand wandelend en de tweede helft dribbelend. Maar daar zijn meningen over verdeeld, sommige vinden dat je het beste helemaal niet kan wandelen. Belangrijkste is dat je hartslag goed zakt in die rustafstand. Een leuke intervalvariant is er een waarbij de afstanden toenemen en de rust steeds korter. Dan merk je dat je hartslag steeds minder 'hersteld', geeft leuke grafiekjes in strava ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyceNL
Valorian schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Zoals @kenneth al aangeeft is er niet echt een eenduidige methode van noteren. Bij mij op de AV worden ze als volgt weergegeven:

Set 1:
- 200m rust
- 200m rust

Set 2:
- 200m rust
- 200m rust

- Dat er een goed verschil zit tussen de tempo's (dus de 800's ook echt een stuk sneller dan de 1600's, etc.)
- Dat de tempo's op de tweede 'set' gelijk zijn aan de eerste set. Dus als je in de 2e set de 800 en 400 bijv niet meer zo snel kan lopen als in de eerste set dan heb je kennelijk de eerste set jezelf overschat en te snel ingezet ;)

De tempo's "halve marathon tempo" , "10km tempo" , etc. zijn globaal. De meeste mensen op onze AV die de intervallen serieus nemen weten van zichzelf wat hun "10km tempo" is en doen vanuit daar 10 sec / km langzamer op de HM tempo en 10 sec / km sneller bij de 5km-tempo's. In praktijk lopen de meeste die ik ken de intervallen net iets feller dan hun werkelijke 10km-PR-tijd. Maar dat kan geen kwaad (zolang je de hele set maar wel 'goed' loopt en niet inzakt).

De 'rust' tussendoor, en ook de seriepauze, is in praktijk rustig 'dribbelen'. Vaak doe ik zelf de eerste helft van de rust-afstand wandelend en de tweede helft dribbelend. Maar daar zijn meningen over verdeeld, sommige vinden dat je het beste helemaal niet kan wandelen. Belangrijkste is dat je hartslag goed zakt in die rustafstand. Een leuke intervalvariant is er een waarbij de afstanden toenemen en de rust steeds korter. Dan merk je dat je hartslag steeds minder 'hersteld', geeft leuke grafiekjes in strava ;)
Oke, hoe je dat uitlegt klinkt het echt als kapot gaan :9 Maarja, daar doe je het natuurlijk ook voor. Maar ik neem aan dat dit een meer 'geavanceerde' manier is. Dit klink namelijk niet als iets wat ik met mn c25k kan gaan doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
kenneth schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:01:
[...]

temperatuur vind ik zelf geen ding. Ik loop in de zomer snelle tijden bij 25-30 graden en een temperatuur van -10 vind ik ook prima. Maar regen vind ik niks, zeker niet om te starten als het regent en in het donker lopen vind ik al helemaal verschrikkelijk, zeker in mijn eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Laatst online: 27-07 20:48
NyceNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Dit klink namelijk niet als iets wat ik met mn c25k kan gaan doen O-)
Nou ja dat is maar hoe je het bekijkt. De meeste c25k programma's bevatten in principe ook intervallen - 2 minuten joggen, 1 minuut wandelen en dat 5 keer bijvoorbeeld zie je in dat soort schema's vaak terugkomen. Het doel daarbij is ook vergelijkbaar: een inspanning die ervoor zorgt dat je lichaam zich gaat aanpassen aan wat je er van vraagt met rust momenten zodat je lichaam niet overbelast wordt.

@Valorian Zou je eens kunnen uitleggen wat het doel van die "2 x 1600-800-400" training is? Het lijkt mij dat je in alle drie die intervallen net iets anders traint (als in: die 1600m zit je een stukje onder je aerobe/anaerobe drempel, die 800m zit er denk ik redelijk op en die 400m zit je er boven). Is dat de bedoeling, of begrijp ik hier iets niet helemaal goed?

Betreft de "de winter is niet leuk" discussie: dat licht inderdaad. Ik vind het echt niet tof om 's ochtends voor zonsopgang al op het werk aan te komen en 's avonds pas als het weer donker wordt te vertrekken. Gelukkig heb ik dat opgelost door 's ochtends gewoon wat langer op bed te blijven liggen. :P

Daarnaast is deze winter herfst de wind ook een stuk heftiger als andere jaren. Dat is tijdens het lopen soms ook wat vervelend (fijn joh, een bocht nemen, ineens vol in de wind en daar gaat je tempo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jory schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Nou ja dat is maar hoe je het bekijkt. De meeste c25k programma's bevatten in principe ook intervallen - 2 minuten joggen, 1 minuut wandelen en dat 5 keer bijvoorbeeld zie je in dat soort schema's vaak terugkomen. Het doel daarbij is ook vergelijkbaar: een inspanning die ervoor zorgt dat je lichaam zich gaat aanpassen aan wat je er van vraagt met rust momenten zodat je lichaam niet overbelast wordt.

@Valorian Zou je eens kunnen uitleggen wat het doel van die "2 x 1600-800-400" training is? Het lijkt mij dat je in alle drie die intervallen net iets anders traint (als in: die 1600m zit je een stukje onder je aerobe/anaerobe drempel, die 800m zit er denk ik redelijk op en die 400m zit je er boven). Is dat de bedoeling, of begrijp ik hier iets niet helemaal goed?

Betreft de "de winter is niet leuk" discussie: dat licht inderdaad. Ik vind het echt niet tof om 's ochtends voor zonsopgang al op het werk aan te komen en 's avonds pas als het weer donker wordt te vertrekken. Gelukkig heb ik dat opgelost door 's ochtends gewoon wat langer op bed te blijven liggen. :P

Daarnaast is deze winter herfst de wind ook een stuk heftiger als andere jaren. Dat is tijdens het lopen soms ook wat vervelend (fijn joh, een bocht nemen, ineens vol in de wind en daar gaat je tempo).
Zie de wind als gratis krachttraining op een natuurlijke manier! Scheelt je weer lidmaatschap bij een sportschool ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyceNL

Als je het zo brengt klinkt het inderdaad als een interval training. Alleen wat rustiger :9

Nog 4 kilo te gaan en dan wil ik rustig gaan beginnen met opbouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ik kreeg het gisteren avond rond 22:00 nog gewoon warm tijdens mijn loopje, zodanig dat ik mn shirt maar even uit heb gedaan en in mijn blote bast heb gelopen. Veel rare gezichten dat wel. Maar qua temp was het heerlijk gisteravond.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
yoekel schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:09:
[...]

Sevilla!

Maximaal 17k deelnemers dus gezellig maar (hopelijk) niet extreem druk, (hopelijk) goeie omstandigheden eind februari, leuke stad, en waar ik met name ook blij van werd is de startvakindeling:

[...]

Met mijn 1:34 en een half op de Amsterdam halve marathon heb ik mij direct ingeschreven, en sta ik in een supermooi startvak voor mijn niveau.
Hoe gaat je training?

Ik sta ook aan de start in Sevilla 23 februari voor mijn tweede marathon! Mijn eerste marathon vorig jaar in Amstelveen gelopen in 3:27:04.

Ik ben onlangs naar Madrid verhuisd voor mijn werk voor 6 maanden en ik moet zeggen dat de training impuls door de heuvels hier (geen meter vlak) me zeer goed is bevallen. Je loopt eigenlijk altijd een soort van Fartlek.

Ik hoop op een tijd van onder de 3:05, ik hoop dat dat haalbaar is:
- Sevilla schijnt een snel parcours te zijn
- De race begint vroeg (8:30), dus verwacht niet veel problemen met hitte
- Ik heb nog een troef: mijn setje Nike Vaporfly Next%, waar ik maar een klein aantal kms op heb gemaakt. Mijn eerste indruk is dat ze echt snel zijn.
- Ik heb afgelopen week een halve marathon in Getafe gelopen in 1:28:54 (wel op stevig tempo, maar niet helemaal kapot en niet op de Vaporfly's)

Zondag staat mijn laatste lange duurloop op het programma en dan afbouwen en rusten richting de wedstrijd. Ik heb gebruik gemaakt van het schema van McMillan van Strava, met een vrije interpretatie. Ik probeerde 5 keer (een enkele keer 4 keer) per week te lopen, wat me dwingt om de rustige loopjes ook echt rustig te lopen. Ik heb ook de lengte van McMillan niet altijd aangehouden (soms raadt hij een loop van 38km aan, dat is me echt te ver).

Ik houd mijn loopjes minutieus bij (lengte, gem hartslag, duur, hoogtemeters) en ik heb sinds 14 oktober (begin van het schema) 891 km in 77 uur en 30 minuten gelopen met een gemiddelde hartslag van 148 BPM. Dat is ca. 43 minuten gemiddeld per dag, een afstand van 8,3 km per dag met een pace van 5:12/km. Best trots :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Alexander6501 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Hoe gaat je training?

Ik sta ook aan de start in Sevilla 23 februari voor mijn tweede marathon! Mijn eerste marathon vorig jaar in Amstelveen gelopen in 3:27:04.

Ik ben onlangs naar Madrid verhuisd voor mijn werk voor 6 maanden en ik moet zeggen dat de training impuls door de heuvels hier (geen meter vlak) me zeer goed is bevallen. Je loopt eigenlijk altijd een soort van Fartlek.

Ik hoop op een tijd van onder de 3:05, ik hoop dat dat haalbaar is:
- Sevilla schijnt een snel parcours te zijn
- De race begint vroeg (8:30), dus verwacht niet veel problemen met hitte
...
Succes! Klinkt als een solide voorbereiding.

Ik heb 'm ook een keer gelopen! Parcours is inderdaad vlak (er zitten wat kleine heuveltjes in, dus niet zo vlak als in de polder).

Vond 't toch wel warm, vooral ook omdat ik vanuit een koud Duitsland kwam. De laatste drie km is een beetje saai, maar km 38 en 39 zijn wel heel cool! Toen ik 'm liep (2018) waren de pacers ook een beetje gek: ze hadden ballonnen met de tijd, maar na ongeveer 8km vlogen de ballonen weg, ik weet niet of dat de bedoeling was of juist niet. Kon je dus de pacers niet meer zien. Maakte voor mij verder niet zoveel uit, ben hard kapot gegaan en kon niet eens 10km m'n tempo vasthouden :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag ging mijn rondje toch een stuk minder moeizaam, en dat terwijl ik een "rondje bruggen" liep met het nodige klim- en daalwerk. Voelt toch wel weer positief dan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
Alexander6501 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Hoe gaat je training?

Ik sta ook aan de start in Sevilla 23 februari voor mijn tweede marathon!
Thanks for asking :) Een iets minder positief verhaal dan de jouwe haha.

Het ging super met gemiddeld 4x per week trainen. Tot ik halverwege december in de buurt van de 30km kwam en een peesplaatontsteking heb opgelopen. Pure overbelasting denk ik, misschien ook nog wel gecombineerd met verstappen tijdens een flinke versnelling/eindsprint de laatste 8km van een lange duurloop. Sindsdien heb ik soms eens 2 weken rust gehouden, soms weer verder gelopen, maar eigenlijk is er niet echt meer sprake van een schema. Waar ik niet kon lopen het nog wel geprobeerd te compenseren op de MTB en racefiets. Januari laat 75km lopen en 306km fietsen zien.

Ik kan niet zeggen dat de pijn geheel weg is, maar ik heb ook geen zin meer om het terug te laten komen door in training te ver te gaan. Dus gaan we Sevilla gewoon lopen zonder tijdsambities, kijken of en waar het schip strandt.

Jij superveel succes gewenst met je tijdsdoel en veel plezier in Sevilla!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Na bijna 3 maanden letterlijk stilgestaan te hebben (lopersknie) heb ik vandaag onder begeleiding van de fysio weer eens 2x5 minuten gelopen, pijnvrij. Damn, dat voelde goed, al is mijn conditie ondanks 3x in de week indoor roeien vrij beroerd geworden. Ik was kapot...

Dit weekend weer voor het eerst naar buiten, ik kan niet wachten. Ik hoop dat het pijnvrij blijft en alle oefeningen, massages en dry needling geholpen hebben om mijn lichaam weer hardloopklaar te krijgen, want ik heb het gemist!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:23
Vandaag m'n laatste rondje gedaan voor de Asselronde van zondag. Nu alleen nog rusten en goed eten en drinken om zo goed mogelijk aan de start te staan straks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tinusvolkel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:18:
[...]

En @Sport_Life is al vaak gequote, maar heeft ie zelf ook nog gelopen?
Helaas minder dan ik had gehoopt. Volgens het schema zou ik 6 dagen moeten lopen, daar kom ik gewoon niet aan. Met name omdat het op werk ontzettend druk is ivm nieuwe functie (plus mijn opvolger oude functie inwerken..) , en veel borrels gehad. Voor mij is hardlopen een hobby, dus in principe gaan sociale gebeurtenissen voor (weliswaar zonder of met weinig alcohol).
Schema gaat uit van 80-90km per week, ik probeer nu minimaal 50km per week te lopen, dat lukt gelukkig wel zonder pijntjes oid.
Daarnaast fiets ik 20km per dag naar werk, vaak een tantje harder dan voorheen ;).

Volgende week 30km in Schoorl, dat wordt een leuke test.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2020 23:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:41
mrwolf schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:30:
Na bijna 3 maanden letterlijk stilgestaan te hebben (lopersknie) heb ik vandaag onder begeleiding van de fysio weer eens 2x5 minuten gelopen, pijnvrij. Damn, dat voelde goed, al is mijn conditie ondanks 3x in de week indoor roeien vrij beroerd geworden. Ik was kapot...

Dit weekend weer voor het eerst naar buiten, ik kan niet wachten. Ik hoop dat het pijnvrij blijft en alle oefeningen, massages en dry needling geholpen hebben om mijn lichaam weer hardloopklaar te krijgen, want ik heb het gemist!
Ik ken het gevoel. Ik ben nu al een jaar bezig met knie klachten. Ik kon met een simpele brace gewoon doorlopen maar dat ging uiteindelijk mis dus na wat foto's en een MRI kwam overbelasting er uit als diagnose.
Nieuwe zooltjes gekregen van de (nieuwe) podo. Na een aantal maanden was eral een verbetering merkbaar. Twee dagen terug heeft de fysio twee simpele tapejes op mijn lage onderrug geplakt en meteen voelt het beter.
Veel spierpijn op de gekste plekken maar het voelt als een flinke up die je hebt bij up's en down's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sport_Life schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:38:
[...]

Helaas minder dan ik had gehoopt. Volgens het schema zou ik 6 dagen moeten lopen, daar kom ik gewoon niet aan. Met name omdat het op werk ontzettend druk is ivm nieuwe functie (plus mijn opvolger oude functie inwerken..) , en veel borrels gehad. Voor mij is hardlopen een hobby, dus in principe gaan sociale gebeurtenissen voor (weliswaar zonder of met weinig alcohol).
Schema gaat uit van 80-90km per week, ik probeer nu minimaal 50km per week te lopen, dat lukt gelukkig wel zonder pijntjes oid.
Daarnaast fiets ik 20km per dag naar werk, vaak een tantje harder dan voorheen ;).

Volgende week 30km in Schoorl, dat wordt een leuke test.
Gaat de sub 3 uur nog lukken denk je? hier probeer ik gemiddeld elke week 57km te maken om dit jaar op 3000 uit te komen :) loop volgens Strava 11km voor nu :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Lichtelijk off-topic, maar ik ben sinds een week compleet medicatievrij en dat betekent voor mij dat ik niet meer mentaal gedempt word. Ik heb het idee dat ik daardoor ook meer voldoening uit mijn loopje van gisteren kon halen.

Die mentale demping betekende ook dat ik minder positieve beleving en impulsen had, en dat hield me tegen om zelf meer positiviteit te kweken, vooruit te kunnen denken, doelen te kunnen stellen etc.

Natuurlijk betekent het ook dat de lows meer aanwezig kunnen zijn, maar voorlopig lijk ik er aardig mee te kunnen dealen.

Oh en ik las nog even wat over de bijwerkingen van de medicatie: vermoedheid, irritatie... Ja. Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-07 18:41
Valorian schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Set 1:
- 200m rust
- 200m rust

Set 2:
- 200m rust
- 200m rust

interessant :) :)

ik zie dit ook veel voorbij komen maar vraag me wel altijd af hoe mensen dit precies trainen; op een atletiekbaan is dit wellicht redelijk eenvoudig qua afstand en tijd, maar op de weg met je horloge toch wat lastiger ? of zijn er apps die je hier goed bij helpen, zelf doe ik nauwelijks interval , mijn polar vantage heeft maar beperkte mogelijkheden dit te begeleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Len020 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:55:
[...]

ik zie dit ook veel voorbij komen maar vraag me wel altijd af hoe mensen dit precies trainen; op een atletiekbaan is dit wellicht redelijk eenvoudig qua afstand en tijd, maar op de weg met je horloge toch wat lastiger ? of zijn er apps die je hier goed bij helpen, zelf doe ik nauwelijks interval , mijn polar vantage heeft maar beperkte mogelijkheden dit te begeleiden.
Op mijn Garmin (Fenix 5x) kan ik trainingen programmeren en dus ook dit soort intervallen (Op afstand, tijd, tempo e.d.). Werkt prima, maar is uiteraard wel wat minder nauwkeurig dan op een atletiekbaan, door GPS afwijking. Daarnaast zijn er natuurlijk nog weleens wat obstakels zoals (scherpe) bochten, heuveltjes e.d. Dus op de weg fluctueren mijn intervaltijden bij gevoelsmatig gelijkmatig tempo soms wel 5 seconden op een 400m. Op de baan heb ik dat dan weer niet, alleen zie ik wel dat mijn horloge de ene keer 390 meter meet en de andere keer weer 405.

Je kunt natuurlijk ook een stuk weg uitmeten en markeren en dan heen en weer lopen zodat je steeds dezelfde afstand doet, maar dat vind ik echt te saai ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Pathogen schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:54:
Oh en ik las nog even wat over de bijwerkingen van de medicatie: vermoedheid, irritatie... Ja. Check.
Gaan vaak samen, weet niet hoeveel je loopt.. maar je zou kunnen overwegen om extra ijzer in te nemen. Hiervoor gebruik ik zelf altijd .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
Secsytime schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:05:
[...]

Gaan vaak samen, weet niet hoeveel je loopt.. maar je zou kunnen overwegen om extra ijzer in te nemen. Hiervoor gebruik ik zelf altijd .
Dat kan in sommige gevallen zeker helpen, maar wellicht kun je dan beter bloed laten prikken om dit vast te stellen. En niet iedereen verdraagt ijzer even goed. Je kunt ook kijken naar de gentle iron van Solgar, die is een stuk milder voor maag en darmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:15
[...]

Ook op de Vantage kun je prima intervallen plannen met de webversie van Polar flow. Na syncen is de geplande interval voor die dag beschikbaar op je horloge. Intervallen kun je plannen op tijd en/of afstand, intensiteit op pace of hartslag. Verschillende blokken met herhalingen zijn ook mogelijk.

Ken de Garmin opties niet, mogelijk dat Garmin nog meer mogelijkheden heeft. Meen dat er zelfs in het horloge een eenvoudige interval timer zit zodat je bij het begin van een llop nog een eenvoudige interval kunt plannen.

Voor mij was het kunnen plannen van intervallen de reden om van Suunto op Polar over te stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Op de atletiekbaan is dit inderdaad relatief makkelijk ja. Daar weet je dat elk rondje 400m is, en op 100m staan ook lijnen dus voor de afstanden kijk je niet op horloge. Wel met een schuin oog naar het aantal seconden / minuten, zodat je weet of je op schema loopt qua snelheid. Hoe meer ervaring hoe meer je op gevoel al goed zit. Voordeel van afstand die 100% klopt (namelijk baan) icm letten op verstreken tijd per ronde / interval is dat je nooit last hebt van onnauwkeurigheid horloge (GPS wijkt toch altijd wat af). Ik let dus ook niet op 'actual pace' op horloge (want niet nauwkeurig), maar weet bijvoorbeeld dat ik 4:00/km wil lopen, en heb in mijn hoofd dat dat 48 sec per 200m is. Loop ik dan bijv. 800's op die snelheid dan kijk ik bij elke 200m lijn even of ik nog een beetje op dat tempo zit.

Op de openbare weg is het lastiger. Maar er zijn zeker methodes. Zoek in ieder geval een weg op met voldoende lengte (geen kruisingen met (veel) ander verkeer, geen/weinig haakse bochten, etc. Vervolgens zou je het volgende kunnen doen:

Qua afstand je interval lopen op basis van GPS
- Zet in je Vantage een schema waarbij je bijvoorbeeld 1600m + 200m + 800m + 200m + 400m programmeert. Je krijgt dan bij elke bereikte afstand een melding. De vantage is een high-end horloge van een van de drie grootste spelers in deze markt dus dat moet gewoon kunnen.
- Zet je horloge vervolgens op 'time per lap' of zorg dat 'ie in ieder geval die waarde weergeeft. Liefst i.cm. afgelegde afstand per 'lap'/interval. Als het goed is is elke 'interval' in je horloge automatisch een 'lap' waardoor die waardes steeds weer naar '0:00 / 0m' springen aan het begin van je volgende interval.
- Reken van tevoren uit wat ongeveer je doorlooptijd zou moeten zijn per afstand. Zo'n interval met 3 verschillende tempo's is dan wat complexer om te rekenen en te onthouden, maar zeker niet onmogelijk. Ik reken mijn tempo's altijd naar 200's toe, en vermenigvuldig dan om de juiste afstand te krijgen. Wil je bijvoorbeeld 800's lopen op 5:00/km dan is dat 1:00 per 200m. Als je dan die interval start kan je bijvoorbeeld bij 200m kijken of je ongeveer op 1 minuut zit. Zit je op 55 sec dan ga je net iets te snel tov je plan, zit je op 1:05 dan ben je net iets te traag ;)

Deze methode is prima, ondanks dat GPS niet heel nauwkeurig is. Het geeft in ieder geval nauwkeurigheid genoeg om de verschillen tussen verschillende intervallen goed te kunnen uitvoeren.

Andere methode: Vaste afstand selecteren en die gebruiken
Wil je niet afhankelijk zijn van GPS tijdens het lopen dan kan je ook een plek zoeken met een afstand waarvan je exact weet wat die is. Zet bijvoorbeeld met stoepkrijt strepen op een rustige weg per 200m, of meet de afstand tussen lantaarnpalen en tel die, etc. Genoeg opties. Ook zijn er in veel steden plekken met 'rondes' of vaste afstanden. Soms staat dat zelfs op de weg. Je kan ook met afstandmeten.nl van te voren iets meten. Deze methode kan je dus zelfs gebruiken als je helemaal geen GPS horloge hebt (maar wel tijdregistratie).

Andere methode: "standje volautomatisch"
Als je een Polar Vantage hebt – niet het minste model horloge – dan is er waarschijnlijk ook wel een optie om intervallen in te stellen met een combinatie van afstanden (zoals bovenstaand) maar ook met een target-snelheid. Dat is iets complexer, maar je zou je er in kunnen verdiepen. Zelf ben ik daar niet zo'n fan van want 'actual pace' (wat dan gebruikt wordt) is per definitie onnauwkeurig. En je wordt gek van meldingen met "to slow" en "too fast" etc. Maar het kan wel. Iets accurater wordt het als je besluit je intervallen helemaal niet op snelheid te lopen maar op hartslag. Dat is wel nauwkeurig (edit: bij een hartslagband, anders nog steeds een beetje sketchy ;) ). Dan kies je ervoor om bijvoorbeeld op 150 - 165 - 180 te lopen als verschillende 'tempo's.

Kortom, genoeg opties. Maar laat je vooral ook niet gek maken met ingewikkeldheden. Een mooie start van intervallen met verschillende tempo's kan ook gewoon zijn dat je voor jezelf start met bijv eerst 6 minuten op 'tempo waarbij je een gesprek kan voeren' , dan 1 min rust, dan 4 min. op tempo 'kan wel praten, maar met meer moeite en geen volzinnen' , dan 1 min rust en dan 2 min op tempo 'kan bijna niet meer praten, kost teveel moeite' .. Dat komt in praktijk ook neer op 1600-800-400 met 200 rust en op 3 verschillende tempo's ;)

Edit: zie dat @influenza en @BernieW ook al goede tips gegeven hebben terwijl ik dit typte ;)

NB: @influenza Die afstand op de baan ken ik, die wijkt inderdaad af. Ik kijk bij terugkijken op Strava/Garmin ook altijd naar de afgelegde tijd om te zien hoe 'strak' ik gelopen heb, en niet naar de gemiddelde pace. Want bij 400m is 15m afwijking al een heel verschil op de pace :)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 31-01-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:11

polthemol

Moderator General Chat
hier hebben we bij de AV een knipkaart waardoor je elke zaterdag (Wanneer je zin hebt) kunt aanhaken bij een baantraining. Ik doe mijn intervallen dan altijd samen met een ervaren loper, van die mensen die stug hetzelfde tempo blijven rennen zonder ook maar een keer op hun horloge te kijken (*mogelijk lichtelijk geromantiseerde omschrijving :P ). Ik heb nog geen heel goede tempohardheid, maar je gaat wel wat meer gevoel krijgen bij een bepaalde pace op die manier, omdat je een goed voorbeeld aan het volgen bent. Bijkomen voordeel: je kunt wat aandacht besteden aan je houding/techniek omdat je niet meer zo hard hoeft te letten op je tempo.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
polthemol schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:49:
[...]

hier hebben we bij de AV een knipkaart waardoor je elke zaterdag (Wanneer je zin hebt) kunt aanhaken bij een baantraining. Ik doe mijn intervallen dan altijd samen met een ervaren loper, van die mensen die stug hetzelfde tempo blijven rennen zonder ook maar een keer op hun horloge te kijken (*mogelijk lichtelijk geromantiseerde omschrijving :P ). Ik heb nog geen heel goede tempohardheid, maar je gaat wel wat meer gevoel krijgen bij een bepaalde pace op die manier, omdat je een goed voorbeeld aan het volgen bent. Bijkomen voordeel: je kunt wat aandacht besteden aan je houding/techniek omdat je niet meer zo hard hoeft te letten op je tempo.
Gisteren deden wij 2 series van 6x400 meter met 200 herstel. Addertje onder het gras was dat elke 400M minimaal een seconde sneller moest dan die ervoor. :P. Dat maakt het wel een stuk leuker en ook moeilijker, want wat is dan een aanvangstempo waar je 3 kilometer later nog 5 seconden onder kunt duiken. De aantrekkende wind was ook niet erg behulpzaam wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Valorian schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:29:
[...]

NB: @influenza Die afstand op de baan ken ik, die wijkt inderdaad af. Ik kijk bij terugkijken op Strava/Garmin ook altijd naar de afgelegde tijd om te zien hoe 'strak' ik gelopen heb, en niet naar de gemiddelde pace. Want bij 400m is 15m afwijking al een heel verschil op de pace :)
Dat kan aardig schelen idd. Als ik kijk naar mijn strava tijden van gisteren zie ik bijvoorbeeld:

5 0,39 km 1:32 3:51 /km 3:46 /km 126 bpm
6 0,20 km 1:06 5:20 /km 5:16 /km 137 bpm
7 0,40 km 1:31 3:43 /km 3:34 /km 140 bpm
8 0,20 km 1:02 5:06 /km 4:58 /km 148 bpm
9 0,40 km 1:28 3:38 /km 3:38 /km 146 bpm
10 0,19 km 1:01 5:07 /km 4:51 /km 149 bpm
11 0,40 km 1:27 3:34 /km 3:26 /km 145 bpm

Dan is die ene seconde verschil tussen herhaling 5 en 7 wel een reuze verschil in kilometer tempo opeens :P En herhaling 9 is ook vreemd. Dat mijn herstelhartslag hoger is dan mijn interval hartslag is te wijten aan de brakke polsmeting van mijn Garmin.

[ Voor 7% gewijzigd door influenza op 31-01-2020 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

influenza schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Dat kan in sommige gevallen zeker helpen, maar wellicht kun je dan beter bloed laten prikken om dit vast te stellen. En niet iedereen verdraagt ijzer even goed. Je kunt ook kijken naar de gentle iron van Solgar, die is een stuk milder voor maag en darmen.
De +1 vond ik niet genoeg, dus ik quote hem maar even. IJzervergiftiging is een ding, helemaal als je hemochromatose hebt (1 op de 200 mensen). Altijd in overleg met arts en na bloedafname (waar de arts ook om zal vragen).

Eet veel peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen), bladgroenten (paksoi, andijvie, spinazie), volkorengranen, en af en toe rood vlees, vis en gevogelte. Dat is voor de meeste gezonde mensen voldoende om genoeg ijzer binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zo, vandaag voor het eerst in bijna 2 weken weer buiten gelopen. In de tussentijd op de crosstrainer gestaan af en toe om conditie op peil te houden. Nieuwe schoenen lopen prima, heb minder het wolk gevoel wat ik had met mijn vorige schoenen toen ze net nieuw waren.

Heb toch wel het idee dat mijn linker knie wat gevoelig blijft, even aankijken of ik de komende dagen weer last krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:17:
[...]
Weet je wat effectiever is dan 150km/maand? 160km/maand :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PvwyCRcC1C0NoJNmPiJKNBN4/full.png

:/ -O- Nou moet ik er weer speciaal uit om aan die extra kilometers te komen. :+

Overigens moet ik zeggen dat het mijn eerste maand ooit is dat ik überhaupt 150KM heb gelopen. :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vhal schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]

:/ -O- Nou moet ik er weer speciaal uit om aan die extra kilometers te komen. :+

Overigens moet ik zeggen dat het mijn eerste maand ooit is dat ik überhaupt 150KM heb gelopen. :P
Goed man, je bent lekker bezig de laatste tijd en er zit ook wat mooie kwaliteit tussen. Consistentie is het allerbelangrijkst. Drie maanden 150 doet meer dan een maand 160 en twee maanden 120. Keep it up d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Twijfel tussen het sporthorloge topic of dit, maar lijkt hier net wat beter te passen volgens mij. Zat vanochtend wat te switchen in Garmin connect tussen de verschillende mogelijkheden om hartslag zones in te vullen. Garmin heeft de opties Heart Rate reserve, lacatate threshold en HR Max.

De waardes van mijn HRR/LT tabellen zijn aardig gelijk op 1/2 hartslagen na, maar de HR max tabel wijkt fors af. Daar waar zone 2 bij HR Max op 110 begint, zit die bij de andere twee opties rond 130/131. Welke methode gebruiken jullie voor het instellen van de HR zones? Weet dat een sportonderzoek hier het best voor is, maar dat zit er voorlopig even niet in ;-)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Secsytime schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:05:
[...]

Lang niet genoeg om in ijzerproblemen te komen :Y overigens heb ik recent bloed laten prikken en schijnbaar ben ik aardig OK :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:11

polthemol

Moderator General Chat
Chocovla schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:19:
Twijfel tussen het sporthorloge topic of dit, maar lijkt hier net wat beter te passen volgens mij. Zat vanochtend wat te switchen in Garmin connect tussen de verschillende mogelijkheden om hartslag zones in te vullen. Garmin heeft de opties Heart Rate reserve, lacatate threshold en HR Max.

De waardes van mijn HRR/LT tabellen zijn aardig gelijk op 1/2 hartslagen na, maar de HR max tabel wijkt fors af. Daar waar zone 2 bij HR Max op 110 begint, zit die bij de andere twee opties rond 130/131. Welke methode gebruiken jullie voor het instellen van de HR zones? Weet dat een sportonderzoek hier het best voor is, maar dat zit er voorlopig even niet in ;-)
mijn garmin meet de lactaat drempel automatisch. Ik meen dat als je op die lactaatdrempel komt, je ademhaling omhoog vliegt en je hartslag minder snel stijgt.

Qua zones gebruik ik die wat op lactaat is gebaseerd sinds een 2tal maanden en ik voel me een stuk prettiger bij die zones. Eerder had ik, als ik richting einde Z3 ging dat ik het al als een zware inspanning voelde, met die lactaatgrenzen is dat minder.

Je hebt ook nog een test ervoor in de garmins'zitten (in ieder geval de nieuwere garmins) om te kijken waar die grens grofweg ligt. Gebruik dan wel een borstband voor je hartslag, want die polsmeting is echt ruk vanaf dat je niet voor een constante hartslag gaat :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

IJzer is ook niet een oplossing voor vermoeidheid als het door medicatie kwam. Daar gaat extra ijzer niet bij helpen. Ik had het ook. Fijn dat je van de medicatie af bent @Pathogen. Bij mij voelde het echt als een overwinning. Dus tijd voor een overwinningsrondje! :P

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

@kenneth @influenza @polthemol Jory vroeg mij gisteren nog het bovenstaande. Ik weet dat het goed is om verschillende tempo's te trainen in intervallen, ook door elkaar heen, maar kan niet zo goed onder woorden brengen waarom dat precies zo is en waar de voordelen zitten van zo'n training. Kunnen jullie een poging doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-07 11:30
vhal schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zGhzMQQc/2020-01-31-11-56-41.png

:*)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Valorian schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:43:
[...]

@kenneth @influenza @polthemol Jory vroeg mij gisteren nog het bovenstaande. Ik weet dat het goed is om verschillende tempo's te trainen in intervallen, ook door elkaar heen, maar kan niet zo goed onder woorden brengen waarom dat precies zo is en waar de voordelen zitten van zo'n training. Kunnen jullie een poging doen?
Ik vind het lastig om daar iets generieks over te roepen, want dat ligt er maar net aan hoe je traint en wat de bedoeling is van die specifieke training. Zelf train ik min intervallen extensief, dus dat komt niet overeen met het verhaal hierboven. Bij extensieve intervallen loop je "relatief" rustige intervallen en loop je dus eigenlijk niet anaeroob. Uiteraard gaat een 400-tje sneller dan een kilometer, maar in beide gevallen niet in het rood. Als je 15x400m doet geeft dat uiteraard een wat andere trainingsprikkel dan 6x1000m, hoewel in beide gevallen de totale intervalafstand 6000 meter is.

Onze atletiektrainer geeft ons ook vaak de opdracht om juist alles gelijkmatig te lopen qua tempo. Dus een 100-200-300-400 meter allemaal in hetzelfde tempo. Dat is in het begin echt super moeilijk omdat een 100m dan vrij langzaam aanvoelt, maar je krijgt er wel een super goed tempogevoe van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Hier: 192. Nu in dubio of ik er vanavond nog even 8 aftik voor de Strava Distance Challenge (200km) van januari ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 21:32
Uitslover ;) 235 hier. Vanavond nog een klein rondje en dan is het klaar voor de Asselronde.

Deze week sowieso maar 1 keer gelopen tot nu toe. Gisteren thuis gebleven met keelpijn, gesnotter en wat koorts. Vandaag voelt alweer iets beter gelukkig. Of die sub 2 uur er nog in zit op de 25km van aanstaande zondag.. afwachten maar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:28
Oei, ik sta op 157,8 voor Januari. Vanavond nog maar een paar kilometers erbij lopen dus, anders hoor ik er niet bij hier oOo :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• influenza
Valorian schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:49:
[...]

Hier: 192. Nu in dubio of ik er vanavond nog even 8 aftik voor de Strava Distance Challenge (200km) van januari ;)
Tuurlijk, dat is toch geen vraag!? ;) Ik heb maar 180 kilometer gelopen deze maand. Jammer dat januari geen 32 dagen heeft, dan had ik die 200 wel gehaald. Nou ja, gelijk maar een goed begin van februari dan morgen.

Ik heb weleens minder gelopen in januari, maar ook wel meer zie ik :P

2020 180 km
2019 159 km
2018 87 km
2017 153 km
2016 238 km
2015 89 km
2014 190 km
2013 180 km
2012 170 km
2011 165 km
2010 225 km
2009 176 km
2008 89 km

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

momenteel op 65km, in december was dit nog 49km. We gaan gestaag omhoog zonder pijn :)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 17:06
Januari 208 km gelopen. Toch meer dan verwacht. Ik denk (hoop) dat ik in de maand februari hier overheen ga gezien de rustweek van 35km vorige week en de maand maar 2 dagen korter is.

Volgende week eerst maar eens de RFR Besthemerberg 21 km voor de eerste keer lopen, ter voorbereiding op de cascaderun 10 mijl en de HM drenthe loopfestijn. Schijnt een erg leuke route te zijn waar ik hopelijk erg van ga genieten. Ik ga niet voor een snelle tijd, ik benader het als een ietwat zwaardere duurloop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Zeg stelletje patsers, hou eens rekening met de mensen die ziek zwak of misselijk waren waardoor ze niet (zo vaak/veel als ze wilden) konden lopen ;) :+

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

27,5 kilometers, prima blij mee :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Sta nu op 177,3km in januari en daar blijft het ook wel bij. Wel een vliegende start in februari straks met de 25km van zondag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik blijf in januari op 68 km hangen. Dit na de terugkeer van een blessure eind vorig jaar en gecombineerd met 2x in de week een uur kickboksen/krachttrainen.

Volgende week de 10 km van Schoorl om weer even te wennen aan het wedstrijd element en dan hopen dat 8 maart de CPC loop wel door gaat dit jaar en ik mijn eerste halve marathon kan gaan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:37
Hier 157 km in januari en dat met een week niet gelopen te hebben door een griepje in de eerste week. Daarna weer netjes 50+ per week

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
Deze maand ook weinig gelopen, een week skivakantie + herstel van ziekte begin van de maand op 84.7km uitgekomen. Volgende maand weer even goed knallen en dan is het alweer tijd voor de CPC :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:41
Poekie schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:02:
Zeg stelletje patsers, hou eens rekening met de mensen die ziek zwak of misselijk waren waardoor ze niet (zo vaak/veel als ze wilden) konden lopen ;) :+
Dit. Ik heb 1,27km gelopen en ja de comma staat goed. :( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

https://www.runnersworld....el-nike-hardloopschoenen/

Het was eigenlijk wel te verwachten dat de AF schoen verboden zou worden in wedstrijdverband. Voor de VF lopers is er niks aan de hand.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tinusvolkel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Gaat de sub 3 uur nog lukken denk je? hier probeer ik gemiddeld elke week 57km te maken om dit jaar op 3000 uit te komen :) loop volgens Strava 11km voor nu :P
Het wordt wel een uitdaging, volgende week in schoorl eens kijken of ik het tempo 30km kan volhouden.

Januari totaal nu 210km, vanavond nog een klein rondje van 5km dus kom op 215.. Januari 2019 was 78km dus er zit een zekere progressie in :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-07 19:04

Niku

Alagaesii

Zit ik dan met mijn 64k in januari :+

Zonder dollen, voor mij een goede start van het jaar, ben pas vijf maanden weer fatsoenlijk in training. Voor eind februari/maart eens een 5 of 10k wedstrijd zoeken voor een PR poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Laatst online: 11:37
vhal schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:31:
https://www.runnersworld....el-nike-hardloopschoenen/

Het was eigenlijk wel te verwachten dat de AF schoen verboden zou worden in wedstrijdverband. Voor de VF lopers is er niks aan de hand.
Terechte beslissing denk ik. Ik ben wel benieuwd of deze maatregel effect heeft op de ontwikkelingen. Zouden ze er nu mee stoppen?

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09
Lap, nu zijn er ook al eindemaandlijstjes 8)7 Deze maand geland op 197,8km. Omdat mijn schema dat nodig vond blijkbaar. En nee ik ga nu niet buiten om nog 2,2km te doen :Z

@Poekie Gewoon je aantal hardloopdagen patsen, we kunnen niet op tegen jouw streaks!

Vandaag ging lekker, 10x400 onder de overslagpols aan 1:26+-2”. Fietstraining en krachtoefeningen hebben toch effect, en de twijfel van dinsdag was ongegrond, blijkbaar...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
667.9

* chris rent snel weer weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chris schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:21:
[...]

667.9

_/-\o_ Zelfs op een forum maak je nog kilometers :9
Sport_Life schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:42:
[...]

Het wordt wel een uitdaging, volgende week in schoorl eens kijken of ik het tempo 30km kan volhouden.
Succes (y) Een maand geleden hield ik een HM nog net niet vol op dat tempo, maar heb deze maand volle bak getraind, dus verwacht dat het nu wel zou lukken.
Januari totaal nu 210km, vanavond nog een klein rondje van 5km dus kom op 215.. Januari 2019 was 78km dus er zit een zekere progressie in :P
Januari 2019 was hier 26 :*)

[ Voor 54% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-01-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Sport_Life schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:42:
[...]

Het wordt wel een uitdaging, volgende week in Januari 2019 was 78km dus er zit een zekere progressie in :P
Ja die kan ik ook.
Ik had vorig jaar januari maar 27km, maar dat kwam meer doordat ik mn hamstring aan gort had gelopen op 9 januari :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:33

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

101. Had geen doel, maar wel leuk om boven de 100 te zitten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 27-07 21:11
Zo, net nog een stuk gerend en uitgekomen op 91 kilometer. Lekker! Sowieso een lekkere training gehad, veel hoge tempo's gelopen, wat tunneltraining en veel versnellingen. Laatste tijd heb ik eigenlijk alleen maar op de baan getraind, dan merk je wel dat de training goed werkt. Ik liep nu op de straat met meer gemak hogere snelheden en ben niet gesloopt als ik dat heb gelopen. Knie moet ik mee oppassen met hogere tempo's, maar dat gaat ook echt elke keer beter. Al met al lekker einde van de maand, lekkere temperatuur ook. Ik was de enige met korte broek en korte mouwen, maar snap er niets van dat die anderen met jas en al het niet heel warm hebben (maar goed, ik heb het ook heel gauw warm).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik ben blijven steken op ruim 58km deze maand door een kleine twee weken blessureleed. Loop nu dus 25km achter op het 1000km schema voor 2020.

Nog genoeg tijd om dat in te halen maar niet te gehaast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-07 08:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Nou ik vul hem maar aan na zojuist m'n laatste rondje voor zondag gedaan te hebben.
150 km met één week ziekte.

Als ik volgende maand mn schema netjes kan lopen kom ik hopelijk op 200+

Enorm zin in de Asselronde komende zondag!
Niet te warm kleden allen ;)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Laatst online: 25-07 16:25

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Geinig,door de opsommingen van afstanden deze maand ben ik ook even gaan kijken.

Ik had echt het idee dat ik nauwelijks gelopen heb deze maand en door mijn laatste anderhalve week vermoeidheid waarbij ik zelfs bv vanmiddag even ben ga liggen en in slaap val heb ik toch nog ruim 120 km gelopen. Morgen ga ik hopelijk 42, 24, 15 kilometer hier op Texel hardlopen. Desnoods met wat wandelen tussendoor. :z

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
dreameater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:55:
Enorm zin in de Asselronde komende zondag!
Niet te warm kleden allen ;)
Neuh, gewoon kort kort.

Ik ging vandaag aan het eind van de middag nog een klein rondje lopen. Ten eerste was het opvallend hoeveel andere lopers ik tegenkwam, maar het was ook opvallend dat ze bijna allemaal met lange broek en lange mouwen of jack liepen. De thermometer stond hier op 11 graden! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NyceNL
chris schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:21:
[...]

667.9

Jezus.. Dat is gemiddeld 21.5 km per dag, ren je om de dag wen marathon ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik zie dat sommigen @kramerty88 @kenneth hier gebruik maken van zo'n Hypersphere massagebal van Hyperice. Bevalt het ding nog steeds of is het typisch zo'n gadget wat ergens in de hoek van de kamer ligt te verstoffen? Ik vind 99€ net iets teveel om het impulsief te proberen

Ik gebruik al een poos zo'n foamroller en een kleinere harde bal maar dan nog kom ik tekort op sommige plekken, met name mijn kuiten. Vraag mij dan ook of zo'n ding ook echt diep genoeg komt.

Daarnaast, maakt hij herrie? :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 12:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

vhal schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 07:18:
Ik zie dat sommigen @kramerty88 @kenneth hier gebruik maken van zo'n Hypersphere massagebal van Hyperice. Bevalt het ding nog steeds of is het typisch zo'n gadget wat ergens in de hoek van de kamer ligt te verstoffen? Ik vind 99€ net iets teveel om het impulsief te proberen

Ik gebruik al een poos zo'n foamroller en een kleinere harde bal maar dan nog kom ik tekort op sommige plekken, met name mijn kuiten. Vraag mij dan ook of zo'n ding ook echt diep genoeg komt.

Oh, dat is al een stuk schappelijker in prijs dan vorig jaar volgens mij. Mijn Medisana variant is nu nog maar 2 tientjes goedkoper ( die is juist duurder geworden). Het directe geluid valt mee, maar als het trillen gaat resoneren via ander materiaal waar je de bal tegenaan houdt dan kan het hele huis meegenieten.

Maar ik gebruik de mijne nog minimaal wekelijks, dus.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 08:23:
[...]
Oh, dat is al een stuk schappelijker in prijs dan vorig jaar volgens mij. Mijn Medisana variant is nu nog maar 2 tientjes goedkoper ( die is juist duurder geworden). Het directe geluid valt mee, maar als het trillen gaat resoneren via ander materiaal waar je de bal tegenaan houdt dan kan het hele huis meegenieten.
Dus wellicht een matje/handdoek er onder ipv op een kale laminaatvloer? Is de werkwijze min of meer hetzelfde als foamrollen (rollen en stoppen op een pijnlijke punt en druk erop houden)?

Vraag mij af of er geen 10€ AliExpress variant is :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
vhal schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 08:28:
[...]

Dus wellicht een matje/handdoek er onder ipv op een kale laminaatvloer? Is de werkwijze min of meer hetzelfde als foamrollen (rollen en stoppen op een pijnlijke punt en druk erop houden)?

Vraag mij af of er geen 10€ AliExpress variant is :P
Mijn hypersphere was 149,95 😬

Handdoek is niet voldoende op laminaat, maar matje voldoet.

Verschil met foam roller is dat je zelf minder hoeft te werken, want de bal trilt al.

Alternatieven zijn er zeker, geen idee van kwaliteit:

https://www.amazon.de/s?k...e+ball+vibration&ref=is_s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Gebruiken jullie die foamrollers omdat jullie veel blessures hebben? Of wat is het doel? Want hier nog nooit behoefte gehad aan een roller dus ben benieuwd waar het overal voor helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 27-07 21:11
InZane schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:14:
[...]
... maar het was ook opvallend dat ze bijna allemaal met lange broek en lange mouwen of jack liepen. De thermometer stond hier op 11 graden! 8)7
Nou, inderdaad! Bij onze loopgroep werd ik maar raar aangekeken (kort kort), iedereen had een lange broek en vaak ook nog een jas aan. Uiteindelijk gaven ze ook aan het niet te warm te hebben, maar als ik het ook maar een beetje te warm heb gaan mijn prestaties meteen omlaag.

@Tinusvolkel Daar ben ik ook benieuwd naar inderdaad!

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 01-02-2020 10:09 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tinusvolkel schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:34:
Gebruiken jullie die foamrollers omdat jullie veel blessures hebben? Of wat is het doel? Want hier nog nooit behoefte gehad aan een roller dus ben benieuwd waar het overal voor helpt :)
Nee, preventie. Ik heb vrij gevoelig voor mijn kuiten die de neiging hebben om na een training 'vast' te zitten. Ik voel het dan direct aan mijn onderbenen/enkels. Ik rol dan regelmatig de boel (verklevingen) los met een foamroller maar soms zijn er plekken (o.a. m.soleus) die wat dieper liggen en wat aandacht behoeven,

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Net een vers paar Saucony Guide 13 gescoord, ter vervanging van mijn Saucony Omni ISO's :) op naar veel mooie kilometers.

Tevens ingeschreven voor;

- 16km Wijkckloop Trail op 16-02.
Ik durf er de 31km niet aan, een dag na m'n wintersport :/ die afstand komt later dit jaar wel elders.

- 22km Spaarnwoude Hills Trail op 22-03

@Roadman weet jij al of je naar Twiske gaat morgen ochtend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
Gaargod schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:42:
Net een vers paar Saucony Guide 13 gescoord, ter vervanging van mijn Saucony Omni ISO's :) op naar veel mooie kilometers.

Tevens ingeschreven voor;

- 16km Wijkckloop Trail op 16-02.
Ik durf er de 31km niet aan, een dag na m'n wintersport :/ die afstand komt later dit jaar wel elders.

- 22km Spaarnwoude Hills Trail op 22-03

@Roadman weet jij al of je naar Twiske gaat morgen ochtend?
@Gaargod Ja ik ga, 10 Engelse Mijl in blokken van 3 keer 5 kilometer, op 4:50, 4:30, 4:10 als training voor Schoorl samen met een hardloopmaatje.

Saucony Guide 13 zijn erge fijne schoentjes trouwens, heb er zelf ook 2 paar van (1 nog in de doos :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 12:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

Tinusvolkel schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:34:
Wat @vhal zegt. Ik bestrijd er ook symptomen / opkomende problemen mee. Soms krijg je ergens gespannen spieren of knopen in spieren en dat uit zich in pijntjes bij het lopen aan de knie, heup of wat dan ook. Meestal is dat bij mij dan een spier die niet lekker meewerkt en de boel scheeftrekt. Ik heb de afgelopen periode last van m'n heup gehad tijdens het lopen en dat had volgens mij te maken met een vastzittende bilspier. Daar kun je met een roller of zo'n bal goed op inwerken. En inmiddels is het pijnlijke gevoel ook weer weggetrokken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
InZane schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:14:
[...]

Neuh, gewoon kort kort.

Ik ging vandaag aan het eind van de middag nog een klein rondje lopen. Ten eerste was het opvallend hoeveel andere lopers ik tegenkwam, maar het was ook opvallend dat ze bijna allemaal met lange broek en lange mouwen of jack liepen. De thermometer stond hier op 11 graden! 8)7
Morgen 8 graden met regen en wind zeggen ze. Vind het nog lastig te bepalen wat in aan doe, mede omdat ik altijd wat stram gevoel in de knieën krijg als die nat regenen en de wind er op staat. Bepaal het vanavond wel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gaargod
Save the date: op Zaterdag 4 Juli is de Rotterdam Ekiden 2020!!

Zoals alle lezers hier weten is natuurlijk ons Collectieve Doel om dit jaar met (minimaal) 2 GoT teams mee te doen...

Dus lijkt het je gaaf om eens wat Tweakers in het wild te ontmoeten en ook samen een mooie teamprestatie neer te zetten dan is deze voor jou!

De inschrijving opent eind Maart, wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:33

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Niet speciaal naartoe getraind, maar vandaag meegedaan met de Rammekensloop.

Voor mij als 99,99% asfaltloper was het wel even wat anders. Stukken met gewone straatstenen, maar ook twee keer een stuk onverhard door een bos.

Vond het erg leuk, alleen jammer dat de 10km geen 10km was (9,9km).

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zie dat sommigen @kramerty88 @kenneth hier gebruik maken van zo'n Hypersphere massagebal van Hyperice. Bevalt het ding nog steeds of is het typisch zo'n gadget wat ergens in de hoek van de kamer ligt te verstoffen?
Bijna dagelijks. Soms een periode minder en daar krijg ik binnen een week spijt van.
Ik gebruik hem juist voor de diepere plekken. Voor m'n kuiten gebruik ik zowel foamroller (The Grid) als Hypersphere.
Ik hoor steeds iedereen erover in de woonkamer :P Ik gebruik hem op een vloerkleed die op laminaat ligt. Buren hebben nooit aangebeld :)
Valorian schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:43:
[...]

Pfff, een poging dan.Er zijn vaak meerdere trainingseffecten bij trainingen die ingewikkelder zijn dan 15x200m hard :)

In de eerste plaats is het natuurlijk gewoon flink wat volume op hoger tempo. Los van alle (overdreven O-)) aandacht voor VO2max en weet ik het, komt trainen gewoon neer op flink wat arbeid op hoge intensiteit lopen naast de 80% rustige kilometers.

Verder: Die eerste 1600m bouwt vermoeidheid op zonder meer lactaat aan te maken dan je lichaam kan verwerken. Dat maakt de 800m en 400m effectiever. Steeds harder lopen (of even hard blijven lopen onder flink toenemende vermoeidheid) is mentaal erg lastig, dus dit is een goede manier om dat te trainen.

Tot slot: Bij de tweede serie loop je de 1600m met flink wat opgebouwde vermoeidheid onder je lactaatdrempel, dat is een nuttige prikkel. Efficient en hard lopen rond je lactaatdrempel is een zeer goede voorspeller van wedstrijdprestatie, meer nog dan VO2max. Dat is trouwens waarom ik zware lactaattrainingen (bijv 2x5x800m @ vLT p200 of 12x500/500 @ vLT/M-pace) erg fijn vind: je komt snel in wedstrijdvorm. 800m-intervallen en korter helpen dan om aan te scherpen (oeh, Lydiard, ouderwets :P)
Gaargod schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:51:
Heb die avond een feestje, dat zal ik eerst moeten verdienen. Ik ben er graag weer bij :)

[ Voor 4% gewijzigd door kenneth op 03-02-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Gaargod schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:51:

Zoals alle lezers hier weten is natuurlijk ons Collectieve Doel om dit jaar met (minimaal) 2 GoT teams mee te doen...

Dus lijkt het je gaaf om eens wat Tweakers in het wild te ontmoeten en ook samen een mooie teamprestatie neer te zetten dan is deze voor jou!

De inschrijving opent eind Maart, wordt vervolgd :)
Klinkt al een leuk event, en daarnaast heb ik net Vaporfly Next% Ekiden besteld.. dat kan geen toeval zijn :p

€ 206,25 voor een paar schoenen, wtf :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo de eerste duurloop van februari is in the pocket! 8-) 30km :)
Wel een groot gedeelte (zee)wind mee.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Totrail schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Morgen 8 graden met regen en wind zeggen ze. Vind het nog lastig te bepalen wat in aan doe, mede omdat ik altijd wat stram gevoel in de knieën krijg als die nat regenen en de wind er op staat. Bepaal het vanavond wel.
Morgen maar even kijken wat het weer doet..
Was van plan om met de fiets te gaan eigenlijk,
maar als het met bakken uit de lucht komt ga ik misschien wel van een transferium gebruikmaken. Woon vlakbij transferium oost op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 09:34
De €99 is voor de groene Hypershpere, de zwarte voor €99 is de Mini, de zwarte gewone Hypersphere is €149
Ik heb de Mini geprobeerd, en in de hoogste stand maakt hij meer herrie dan deze:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOb8Urj
De Mini heeft 3 standen. In de tweede stand is hij even krachtig en maakt hij evenveel lawaai als de Aliexpress versie in de hoogste stand. In de derde stand is de Mini dus krachtiger en maakt ook meer lawaai.
Dat verschil in kracht is zeker te voelen en alleen in deze stand kreeg ik het gevoel dat mijn spieren beter doorbloed raakten. Het nadeel van de Mini vond ik dat de bal te vaak wegglipte, ondanks de meegeleverde standaard.
Omdat ik toch al die Aliexpress bal had, vond ik de Hypershpere Mini de extra 99 Euro niet waard. daarom heb ik deze teruggestuurd en deze elektrische foamroller gekocht:
https://www.decathlon.nl/...r/_/R-p-175452?mc=8408357

Maakt nog meer lawaai! Niet perfect, maar wel betaalbaar en voor mijn gevoel effectief.

Met de gewone Hypersphere heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 09:34
vhal schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:40:
[...]
soms zijn er plekken (o.a. m.soleus) die wat dieper liggen en wat aandacht behoeven,
Ik heb ook deze en die vind ik heel nuttig voor diepe massage.
https://www.decathlon.nl/...-12148?mc=8305772&c=PAARS
Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2