1) Als je enorm veel geld ertegenaan kunt smijten, dan kun je vrij snel iets gebouwd krijgen
2) Als je geen of weinig regelgeving hebt mbt veiligheid, kwaliteit, werkomstandigheden etc, dan staat zo'n baan en faciliteiten een stuk sneller.
3) Volgens mij vergeet iedereen dat het proces ervoor best jaren geduurd kan hebben, maar dat toen de schop de grond in ging, je ook niet zo heel veel meer hoeft te doen op organisatorisch vlak. De deal met FIA/FOM was binnen, het ontwerp van de baan was er, de locatie was gekozen en de aannemer(s) aangenomen. Als bij een huis eenmaal wordt begonnen met de fundering, gaat het ook vrij hard. En het is niet alsof zo'n baan nou extreem lastig is. Tribunes en asfalt zijn niet bepaald heel denderend. Enige lastige was het hotel en de pits, maar daar draaien de grote aannemers zich niet voor om.
Het pretpark ernaast vind ik eerder een knappere prestatie dan de baan zelf.
Overigens kunnen er 50.000 bezoekers overdekt zitten en zitten er naast de baan nog 6 hotels (7 totaal dus), een jachthaven en het themapark van Ferrari ernaast. Laten we ook niet vergeten dat het vliegveld tussen 2007 en 2017 met 1,479% gegroeid is. Er komt nog een nieuwe terminal bij in 2019 met 65 gates welke 3 miljard heeft gekost en hem waarschijnlijk in de top 10 van drukste vliegvelden gaat brengen.
En Etihad Airways financiert deze GP gewoon volledig, mede ook om te tonen hoe goed hun Abu Dhabi hub is en om dus wat bobo's te trakteren op een verzorgde reis. De kans dat deze de komende 10 jaar niet op de F1 kalender staat, lijkt me dus vrij klein. Ik hoop alleen wel dat ze hem niet meer als afsluiter doen, want daar heeft het gewoon de aantrekkingskracht niet voor. Of nouja, "waarschijnlijk"™ niet (weet nog niet wat de race gaat brengen tenslotte)