[F1 2018] Race 18 - GP van Verenigde Staten Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:
  • 72.495 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:19
Riccardo zei na zijn uitvallen dat het waarschijnlijk de batterij was, net zoals eerder dit jaar in Bahrein. Horner zegt ook dat het een zelfde probleem was als in Bahrein, en dat de motor zich zelf helemaal uitschakelde.

Maar wat ik uit dat boek van adrian newey haal is dat RBR zelf de batterij ontwerpt (iig in het verleden). Is het nu een fout van RBR en probeert Horner Renault de schuld te geven en heeft Riccardo daarin zijn mond voorbij gepraat?

Ik blijf zowel RBR als Cyril zo onbetrouwbaar als de pest vinden. Volgend jaar een motor op niveau van mercedes.... my ass

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:28
alexbl69 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:07:
Prachtige race gezien, waarbij het tijdstip (zondagavond) ook nog eens perfect was :).

Enige waar ik me weer mateloos aan geërgerd heb is de willekeur van de FIA bij het (niet) uitdelen van straffen.

Sainz die pas in de 19e ronde under investigation komt voor iets dat in bocht 1 gebeurd is, 5 seconden aan zijn broek krijgt waarbij je in de herhaling vervolgens ziet dat hij 'gewoon' Vettel volgt. Deze doet dus precies hetzelfde maar krijgt uiteraard geen straf.

Grosjean die geen straf krijgt voor het bijna uit de race rammen van Leclerc. Nu had hij uiteindelijk vooral zichzelf ermee te pakken, maar meen gelezen te hebben dat dat voor de FIA geen verzachtende omstandigheid zou zijn.

En dan Vettel wederom. Dit is al de 2e race op rij dat hij bijna een Red Bull uit de race torpedeert. 'Causing a colission' bestaat blijkbaar voor alle teams, behalve Ferrari. Dat de Duitsers dusdanig gefrustreerd is dat hij telkens poogt zichzelf te elimineren is 1, maar het is wel de taak van de FIA om de andere coureurs tegen dit dwaze gedrag te beschermen.

Als laatste viel het me op dat de teams blijkbaar niet oefenen op het 'onder druk' verlaten van de pitstraat. Zowel Verstappen als (ik meen) Vettel blokkeerde een wiel bij het aanremmen van bocht 1 na het uitrijden van de pitstraat. Behalve tijdens de race is er het hele weekend geen druk op dat moment, en blijkbaar wordt daar dus ook niet op geoefend. Of het was gewoon the heat of the moment.
Sainz haalt 3 mensen in voor/tijdens de bocht. Vettel nul. Leaving the track and gaining an advantage. Geen willekeur.

De verzachtende omstandigheid vam Grosjean is dat hij ruim op tijd remde, niet dat hij schade had. Oorzaak ongeluk is waarschijnlijk vergelijkbaar met RIC VER in Baku, downforce verlies door andere auto's.

En om nou een licht touche een torpedo-actie te noemen... Tja bias much?

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:13
YakuzA schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:19:
[...]
grosjean heeft gewoon een straf te pakken. Omdat hij al uitgevallen was doen ze dat na de race.
Edd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:20:
[...]Grosjean heeft wel degelijk straf gekregen. Een gridstraf van 3 plaatsen voor Mexico en 1 penalty point.
https://www.fia.com/file/74324/download?token=MUucOtkd
Dat had ik dus niet meegekregen :)
Edgenumber schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:23:
Riccardo zei na zijn uitvallen dat het waarschijnlijk de batterij was, net zoals eerder dit jaar in Bahrein. Horner zegt ook dat het een zelfde probleem was als in Bahrein, en dat de motor zich zelf helemaal uitschakelde.

Maar wat ik uit dat boek van adrian newey haal is dat RBR zelf de batterij ontwerpt (iig in het verleden). Is het nu een fout van RBR en probeert Horner Renault de schuld te geven en heeft Riccardo daarin zijn mond voorbij gepraat?

Ik blijf zowel RBR als Cyril zo onbetrouwbaar als de pest vinden. Volgend jaar een motor op niveau van mercedes.... my ass
Mocht de motor de oorzaak zijn, dan denk ik niet (of het lijkt me tenminste niet chique) dat Red Bull dat in dit stadium nog van de daken schreeuwt. Zeker niet als het Ricciardo treft.

Het zal toch geen enkele invloed meer hebben op de paar races die nog restten, waarbij Red Bull en Renault nog tot elkaar veroordeeld zijn. Het lijkt me verstandiger dat beide partijen proberen het afscheid zo waardig mogelijk te laten zijn.

Daarnaast lijkt Horner me de man er niet naar om het bij Ricciardo nog eens extra in te wrijven. Mocht de motor/Renault gisteren daadwerkelijk de oorzaak van de uitval zijn geweest, dan is de frustratie bij Ricciardo al hoog genoeg. No need for Red Bull om dat er bij hem nog eens extra in te wrijven.
Edd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:20:
[...]
De stewards vonden dat Sainz een lasting advantage had, omdat hij zijn positie behield na bocht 1. Bij het ingaan van bocht 1 lag hij et voor op Grosjean en behield die positie. De stewards vonden dat hij, door het behouden van zijn positie, een lasting advantage had.
Dat kan ik op zich begrijpen, maar waarom krijgt Verstappen dan niets terwijl hij 3? wagens inhaalt door (gedwongen) een stuk circuit af te snijden?

[ Voor 69% gewijzigd door alexbl69 op 22-10-2018 08:38 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10

Vraag me niet meer hoe of wat, maar ik heb "ergens" gehoord dat het om de ERS ging. Oftewel de Energy Recovery Store, onderdeel van de hybride systemen en dus iets wat Red Bull van Renault krijgt. Horner gaf ook aan dat Renault zich al had verontschuldigd (ok, hoeft niet perse betrouwbaar te zijn) en hetzelfde is Verstappen vorig jaar in Canada gebeurd (alles ineens op zwart door ERS failure) en ik meen dat ook toen Renault de blaam op zich nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:31
Ocon en Magnussen achteraf dus nog gediskwalificeerd. Ocon omdat hij in de eerste ronde meer dan 100kg per uur had verbruikt (gek dat dat software matig niet is geregeld) en Magnussen omdat hij tijdens de race teveel brandstof had verbruikt (ook gek, want er is zelfs nog een paar ronde een VSC geweest).

EDIT: met dank aan ATS

[ Voor 5% gewijzigd door B-Real op 22-10-2018 08:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Dat boek van Newey ging over het pre-turbo/MGU-k/KGU-h tijdperk, en dus over het KERS systeem wat ze destijd hadden. Goed boek overigens.

Volgens Horner is Renault excuses komen aanbieden bij RBR voor dit probleem.
B-Real schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:39:
Ocon en Magnussen achteraf dus nog gediskwalificeerd. Ocon omdat hij in de eerste ronde meer dan 100kg per uur had verbruikt (gek dat dat software matig niet is geregeld) en Magnussen omdat hij tijdens de race teveel brandstof had verbruikt (ook gek, want er is zelfs nog een paar ronde een VSC geweest).
FTFY
alexbl69 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:30:
Dat kan ik op zich begrijpen, maar waarom krijgt Verstappen dan niets terwijl hij 3? wagens inhaalt door (gedwongen) een stuk circuit af te snijden?
Verstappen haalt alleen de crashende auto's in. Hij blijft achter Sirotkin waar hij ook achter zit voordat hij afsteekt om een ongeluk te ontwijken.

[ Voor 32% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 09:57 . Reden: Verduidelijking ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Haha het is nog vroeg hè 8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:35

Pierre

Van nature lui!

Killjoy schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:10:
[...]

De feestdagen komen eraan. En de vrouw wil gecompenseerd worden voor die 20 momenten dat de F1 meer aandacht krijgt dan zij ;)
Haha die van mij mag een tas uitzoeken bij een mooie webshop haha

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Mijn vrouw kijkt inmiddels mee en wordt steeds fanatieker haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 07:54
Ontzettend leuke race, dit zou in de toekomst veel vaker moeten gebeuren, verschillende mogelijke strategieën. Nu kwam het door de VSC zo uit, maar wat zou het toch weer leuk zijn als verschillende coureurs een 1, 2 of zelfs 3 stopper doen, in plaats van allemaal voor de 1-stopper te gaan. De 'cliff' bestaat immers ook niet meer echt, banden gaan lang mee.

En super gaaf voor Raikkönen, eindelijk loon na werken, ik zag het al weer helemaal in het water vallen toen Hamilton de pits in ging en binnen 5 rondjes weer op de start van Raikkönen zat. Die 2e stop kwam erg onverwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 14:45

sjaool

Every life should have 9 cats

MAX3400 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:05:
[...]

Kledingkeuze dan maar; een cowboypakje is vast niet compliant met de safety-regulations. :')
Ik denk dat zijn schoenen niet aan de regels voldaan hebben. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:13
Divak schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:50:
Die 2e stop kwam erg onverwacht.
Vond dat eigenlijk helemaal niet zo onverwacht. Olav moest lachen toen Ferrari na die stop tegen Kimi vertelde dat ze verwachtten dat Hamilton het niet zou redden op die banden. Zette daar toen direct m'n vraagtekens bij.

Alle teams hebben toch long-runs gedaan? Ze hadden kunnen weten dat Hamilton dit niet zou redden. Heel misschien als hij op een lager tempo had kunnen cruisen, maar niet als je ook nog een flinke race-pace moet hebben. Niemand heeft tijdens de Practice Sessions 45 ronden op die band gereden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Divak schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:50:
Ontzettend leuke race, dit zou in de toekomst veel vaker moeten gebeuren, verschillende mogelijke strategieën. Nu kwam het door de VSC zo uit, maar wat zou het toch weer leuk zijn als verschillende coureurs een 1, 2 of zelfs 3 stopper doen, in plaats van allemaal voor de 1-stopper te gaan. De 'cliff' bestaat immers ook niet meer echt, banden gaan lang mee.

En super gaaf voor Raikkönen, eindelijk loon na werken, ik zag het al weer helemaal in het water vallen toen Hamilton de pits in ging en binnen 5 rondjes weer op de start van Raikkönen zat. Die 2e stop kwam erg onverwacht.
Gaat alleen gebeuren als dicht volgen en inhalen makkelijker gaat worden. Nu is track positie te belangrijk, en dat betekent dat je die niet wil opgeven met een extra stop, zelfs als je daardoor langzamer moet gaan rijden om je banden heel te houden. Wellicht dat het in 2019 iets beter gaat?

Overigens vind het het effectief wegvallen van VT1 en VT2 wel leuk uitpakken. Misschien moeten we dat zo houden en deze sessies gewoon schrappen?

[ Voor 8% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 09:01 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
alexbl69 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:57:
[...]

Alle teams hebben toch long-runs gedaan? Ze hadden kunnen weten dat Hamilton dit niet zou redden. Heel misschien als hij op een lager tempo had kunnen cruisen, maar niet als je ook nog een flinke race-pace moet hebben. Niemand heeft tijdens de Practice Sessions 45 ronden op die band gereden.
Hij leek bij achter Raikkönen behoorlijk te cruisen. Hij reed er heel makkelijk naartoe en kon volgens mij erg makkelijk volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:01
Had iets anders verwacht qua strategie bij Mercedes. Mijn eerste idee bij VSC was "nu pitstop doen". Maar dan gewoon zo lang mogelijk door knallen om dan terug een pit stop te doen om dan met een seconde of zo weer voor Raikkonen de baan ging opkomen. Raikkonen zou op dat moment al oudere banden hebben en kon Hamilton naar de overwinning cruisen.

En Vettel vergooit weeral alles door ongeduldig te zijn. Hoewel alles vergooien misschien beetje overdreven is. Hij heeft nog een goed resultaat gehaald maar hij mocht nooit in die situatie terecht gekomen zijn.

Prachtprestatie van Verstappen maar één van de hoogtepunten voor mij is Raikkonen die in de green room aan Hamilton vraagt of hij nu kampioen is. Typisch Raikkonen. Jammer dat we die na dit seizoen minder te horen/zien gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
Kenhas schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:13:
Prachtprestatie van Verstappen maar één van de hoogtepunten voor mij is Raikkonen die in de green room aan Hamilton vraagt of hij nu kampioen is. Typisch Raikkonen. Jammer dat we die na dit seizoen minder te horen/zien gaan krijgen.
Dat was Verstappen die het vroeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 19:06
Ik vind het wel mooi hoe Max iedereen versteld heeft doen staan met zijn bandenmanagement. Ik vond het zelf al raar dat hij zo vroeg naar de SuperSoft ging. Horner gaf zelfs aan dat hun rekenmodellen allemaal aangaven dat dit niet kon.

Steam

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kenhas
@Divak : Serieus ? Dan heb ik toch wel echt serieus verkeerd begrepen. Ging er eigenlijk van uit dat het Raikkonen was omdat hij, na het antwoord van Hamilton, zei "i don't know", zich beetje excuserend voor de vraag. Of dat zou ook Verstappen moeten geweest zijn.

Dan is het Verstappen die voor het beste moment gezorgd heeft ;)

EDIT: ik denk toch dat ik het juist begrepen heb. Eerste hit op google
“Did you win the championship or not?” Raikkonen asked.

“No,” replied Hamilton, who was one position short of clinching the title.

The question prompted some laughter among others in the room, before Raikkonen defensively said: “I didn’t know.”

Hamilton appeared to take the question in good grace as he smiled and took a seat
Dus is het toch Raikkonen die voor het beste moment zorgde :)

[ Voor 44% gewijzigd door Kenhas op 22-10-2018 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:10
alexbl69 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:57:
Alle teams hebben toch long-runs gedaan?
Nee, eigenlijk niet. Want ze hadden alleen een uurtje FP3 en daarin hebben de meeste teams zich bezig gehouden met kwalificatie simulatie en dus maar een realtief klein deel long runs. Ze zullen wel allemaal met een zware auto hebben gereden, maar niemand heeft de tijd gehad om bv 20 ronden op een set te rijden. Immers betekend dat met ronde tijden van boven de 1:30 dat ze daar (meer dan) 30 minuten mee bezig zijn en dus meer dan de helft van FP3 zouden moeten opofferen voor de long run simulatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Volgens mij was het gewoon Kimi die dat vroeg hoor.

Klinkt natuurlijk als een gekke vraag van Kimi, maar ik denk dat Kimi echt niet bij heeft gehouden welk resultaat Hamilton moest halen en waar Vettel dan moest finishen om het kampioenschap binnen te halen. Denk dat het team hem dat ook niet verteld heeft. Hij had het vast wel geweten als Hamilton 1e of 2e was geworden, maar nu was het wel een rekensommetje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Lensent schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:49:
Mijn vrouw kijkt inmiddels mee en wordt steeds fanatieker haha
De mijne kijkt sinds dit seizoen ook bijna alle wedstrijden en Q's mee. Ze snapt het best wel, alleen de banden en de Q's vraagt ze nog steeds elke keer hoe dat zit. Maarja zelfs Olav Mol snapt het nog niet met de banden 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:44
Pierre schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:45:
[...]

Haha die van mij mag een tas uitzoeken bij een mooie webshop haha
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.verstappenshop.nl/cache/content/shop/075201-01_700x450-fill.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

B-Real schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:27:

Klinkt natuurlijk als een gekke vraag van Kimi, maar ik denk dat Kimi echt niet bij heeft gehouden welk resultaat Hamilton moest halen en waar Vettel dan moest finishen om het kampioenschap binnen te halen. Denk dat het team hem dat ook niet verteld heeft. Hij had het vast wel geweten als Hamilton 1e of 2e was geworden, maar nu was het wel een rekensommetje natuurlijk.
Eens, leek mij ook Kimi te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:31
Leesvoer:
MotorSport Monday - Issue 288 +55min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AOdZIyGFMzeCwezpkTIYcAtA/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kennelijk hadden ze bij Red Bull nooit gedacht dat de SS het tot het eind zouden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Exocet schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:41:
[Twitter]

Kennelijk hadden ze bij Red Bull nooit gedacht dat de SS het tot het eind zouden houden.
Ik ook niet :P vond het vrij apart, zeker gezien de degradatie van de S bij Hamilton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 16:25
MikeyMan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

Eens, leek mij ook Kimi te zijn.
Ik begreep het gelach meer als: "Kimi, denk je nou echt dat Lewis zo rustig hier zou staan als hij kampioen was geworden". Dan had hij nu donuts staan draaien op het circuit"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DqGHyqiXcAA5E_7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DqGH3IsXcAALd7Z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DqDdcQPX0AAXDvq.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Magnussen toch ook 30 rondjes op de SS, en met een zwaardere auto. Ook lang niet gek, Max maar 4 rondjes meer met een lichtere auto. Jammer dat die lapchart hierboven incompleet is.

[ Voor 15% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DqGHlSNWwAETmMK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoorde de reactie van Alonso naar de race. Hij is toch vrij hard over Stroll.
Terwijl die op zich volgens mij weinig mis deed. Hij hield ver rechts, en werd van links geraakt door Alonso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:21
alexbl69 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:07:
Als laatste viel het me op dat de teams blijkbaar niet oefenen op het 'onder druk' verlaten van de pitstraat. Zowel Verstappen als (ik meen) Vettel blokkeerde een wiel bij het aanremmen van bocht 1 na het uitrijden van de pitstraat. Behalve tijdens de race is er het hele weekend geen druk op dat moment, en blijkbaar wordt daar dus ook niet op geoefend. Of het was gewoon the heat of the moment.
Het viel me op bij Verstappen en later ook bij Bottas, op wie hij de succesvolle undercut deed.
Het leek me eerlijk gezegd niet zozeer de druk, maar meer iets op de baan dat dat veroorzaakte.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

MikeyMan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:54:
Terwijl die op zich volgens mij weinig mis deed. Hij hield ver rechts, en werd van links geraakt door Alonso.
Ja, ik snap nog steeds niet wat die nu precies fout deed. Alonso kwam hard op Stroll af voor zover ik het zag (al dan niet gedwongen door wat er naast hem gebeurde op de baan?) en Stroll reed al uiterst rechts. Ik heb geen hoge pet op van Stroll, maar hier zie ik echt zo even niet wat hij nu fout deed om een drive through te verdienen. Dat is een forse straf, 20s ofzo?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Extigo
MikeyMan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:54:
Hij is er ook op teruggekomen:

https://twitter.com/alo_oficial/status/1054123766706569219

Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:38
B-Real schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:27:
Was inderdaad Kimi en ik vond het zelf ook prachtig om te horen. Super serieuze vraag en Lewis keek hem aan zo van ben je nou sarcastisch of vraag je het echt :+
leekers schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 06:24:
Toch blijft het natuurlijk een uiterst triest verhaal dat je in de huidige F1 kan starten als nr 15 en dan op de 2e plaats kan eindigen .

Toont wel heel goed aan dat de competitie helemaal is verdwenen en dat er drastische maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat de gehele F1 binnen enkele jaren in zijn geheel verdwijnt !
Ik snap wel wat je bedoelt met het snelheidsverschil etc.
Maar, aan de andere kant vind ik het ook dubbel want we zien ook graag inhaalacties. Er wordt vaak gezegd dat er tegenwoordig te weinig ingehaald kan worden... en nu gebeurt het en dan zeg je dat het triest is ;)
Het enige wat dus nóg mooier zou zijn als meer teams dichter op elkaar zitten zodat er nog meer ingehaald kan worden hehe

Betreft de banden:
Max had volgens mij in de race al vrij snel door dat de Softs niet geweldig waren. Heeft hij ook gezegd over de boordradio. Dat hij daarna zo lang op de SuperSofts kon rijden is dan wel erg knap bandenmanagement van hem, maar ik denk dat ook geholpen heeft dat deze banden gisteren gewoon beter waren.
Volgens bovenstaand plaatje heeft verder ook niemand in de top 10 op de supers uitgereden... goede call/gok van Max en RedBull.

Sidenote: wel mooi dat je soms hoort, ook van sommige coureurs, dat de trainingen te lang zijn of 3 trainingen te veel... maar nu blijkt wel dat ze het toch nodig hebben :) één dag slecht weer en ze komen toch data te kort.

Dan de race:
Wat een prachtige race was het gisteren! Er gebeurde veel, het was leuk om te zien en spannend tot het eind!
Met een eerste ronde waarin zo veel gebeurde dat de FIA maar even melding maakte "incidents are under investigation".
Een Vettel die weer eens ongeduldig was. Na zijn spin werd het wel beter.
En ook een Hamilton die een beetje de zenuwen had, al deed hij het op de start na natuurlijk ook helemaal niet slecht.
Max Verstappen met een epische inhaalrace. Hij had er ook zomaar af kunnen vliegen in ronde 1. Maar dat gebeurde gelukkig niet en kwam hij al snel tot P5. Helaas ging RIC eraf, maar dat hielp Max wel weer een plek verder en wat secondes dichterbij... met daarna ook nog een goede strategie. Het bleef spannend met Hamilton maar toch P2 kunnen houden dankzij die geweldige acties op het eind.
RAI die dankzij zijn goede start en steady racing weer eens wint, prachtig !

Een race zoals gisteren maakt de sport zo mooi. Vooraf wordt er veel gepraat maar eigenlijk is een groot deel niet te voorspellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:06:

[...]

Sidenote: wel mooi dat je soms hoort, ook van sommige coureurs, dat de trainingen te lang zijn of 3 trainingen te veel... maar nu blijkt wel dat ze het toch nodig hebben :) één dag slecht weer en ze komen toch data te kort.
Deze race lijkt me een prima argument om minder trainingen te hebben. Krijg je nog wat verrassingen.
Desnoods een paar keiharde banden voor FP1 en FP2 en de race banden allen in FP3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 16:46

Bosmonster

*zucht*

ATS schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Ja, ik snap nog steeds niet wat die nu precies fout deed. Alonso kwam hard op Stroll af voor zover ik het zag (al dan niet gedwongen door wat er naast hem gebeurde op de baan?) en Stroll reed al uiterst rechts. Ik heb geen hoge pet op van Stroll, maar hier zie ik echt zo even niet wat hij nu fout deed om een drive through te verdienen. Dat is een forse straf, 20s ofzo?
Stroll reed alleen niet op de baan, maar ernaast. Hij probeerde off-track in te halen en verraste Alonso daarmee.

https://streamable.com/nc5vc

Stroll miste de bocht dus eigenlijk volledig en reed zelf dus recht Alonso in, die gewoon netjes de racelijn volgde. Domme actie van Stroll dus en terecht bestraft.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 22-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ik gok, gewoon boerenverstand en wat jaartjes F1 kijkervaring, dat Max ook een stukje geluk heeft gehad qua banden.
Hij moest heel lang met de supersofts doen, maar hij kon dat wel grotendeels op zijn eigen tempo doen en dus op het tempo welke perfect was voor de banden. Natuurlijk moet je dat aanvoelen, maar een aantal races terug werd ook al gezegd dat een constante belasting de levensduur ten goede komt. Of dat nou een hoog of laag tempo is maakt minder uit in dat geval.

Volgens mij geld hetzelfde voor Hartley en Magnussen die hun eerste stint ook erg lang op de supersofts hebben gereden. Weinig echt in gevecht geweest en gewoon een strakke constante pace neergezet, dat is volgens mij de manier hoe je lang met je banden doet. Moet je als coureur uiteraard wel weer aanvoelen en de auto moet de banden ook een beetje vergevingsgezind zijn, dat laatste lijkt de Mercedes soms ook wat moeite mee te hebben.

Hamilton moest na zijn vroege stop in korte tijd heel veel terrein goed maken en had dus een piekbelasting in zijn banden, waardoor hij sowieso een 2e stop moest maken. Alhoewel ik niet denk dat hij hem bij een betere bandenbelasting wel had kunnen uitrijden op die set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

B-Real schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:14:
Ik gok, gewoon boerenverstand en wat jaartjes F1 kijkervaring, dat Max ook een stukje geluk heeft gehad qua banden.
Hij moest heel lang met de supersofts doen, maar hij kon dat wel grotendeels op zijn eigen tempo doen en dus op het tempo welke perfect was voor de banden. Natuurlijk moet je dat aanvoelen, maar een aantal races terug werd ook al gezegd dat een constante belasting de levensduur ten goede komt. Of dat nou een hoog of laag tempo is maakt minder uit in dat geval.

Volgens mij geld hetzelfde voor Hartley en Magnussen die hun eerste stint ook erg lang op de supersofts hebben gereden. Weinig echt in gevecht geweest en gewoon een strakke constante pace neergezet, dat is volgens mij de manier hoe je lang met je banden doet. Moet je als coureur uiteraard wel weer aanvoelen en de auto moet de banden ook een beetje vergevingsgezind zijn, dat laatste lijkt de Mercedes soms ook wat moeite mee te hebben.

Hamilton moest na zijn vroege stop in korte tijd heel veel terrein goed maken en had dus een piekbelasting in zijn banden, waardoor hij sowieso een 2e stop moest maken. Alhoewel ik niet denk dat hij hem bij een betere bandenbelasting wel had kunnen uitrijden op die set.
Ik denk dat als HAM niet als een gek in 5 rondjes 12 seconden had dicht gereden dat hij geen blisters had gekregen.
Verder moest hij helemaal niks goedmaken op RAI aangezien die gewoon altijd achter hem zou komen bij een stop, hoe zuiniger hij reed, hoe beter hij later RAI achter zich zou kunnen houden.
De hardere banden krijgen alleen blisters als je aan het begin ze een piekbelasting geeft en oververhit van binnen. Verder heb ik de hele race ook geen blisters gezien bij mensen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2018 10:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
YakuzA schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat als HAM niet als een gek in 5 rondjes 12 seconden had dicht gereden dat hij geen blisters had gekregen.
De hardere banden krijgen alleen blisters als je aan het begin ze een piekbelasting geeft en oververhit van binnen. Verder heb ik de hele race ook geen blisters gezien bij mensen.
Naja, door natuurlijk nu gas te geven wordt hij nog 3e. Hij had Max niet kunnen aanvallen op 40 ronden oude Soft banden. NU kon hij dat nog wel (min of meer). Alles heb zen voor- en nadelen.

Verder mooi toch! Wat strategische schoonheidsfoutjes hier en daar. Anders had HAM, RAI ingehaald. 56 rondjes gereden en klaar. Dit is veel mooier! Spannende race gezien i.i.g.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
De Stroll-actie lijkt mij inderdaad een duidelijke fout. Zeker gezien van de onboard van Verstappen is het een hele domme/wilde actie.

Hamilton heeft inderdaad zijn banden te snel versleten. Hij reed notabene op softs. Max heeft er 22 op SS gereden, en Hulkenberg en Perez hebben allebei 23-25 ronden op Hypersofts gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Deze race lijkt me een prima argument om minder trainingen te hebben. Krijg je nog wat verrassingen.
Desnoods een paar keiharde banden voor FP1 en FP2 en de race banden allen in FP3
Zo kan je het ook bekijken ja :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ATS

ATS

Bosmonster schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:14:
[...]

Stroll reed alleen niet op de baan, maar ernaast. Hij probeerde off-track in te halen en verraste Alonso daarmee.

[Streamable: vlc-record-2018-10-21-20h23m55s-2018-10-21 20-18-00.mov-]
https://streamable.com/nc5vc

Stroll miste de bocht dus eigenlijk volledig en reed zelf dus recht Alonso in, die gewoon netjes de racelijn volgde. Domme actie van Stroll dus en terecht bestraft.
Sorry, maar dat zie ik echt anders. Ja, Stroll gaat even buiten de lijn, maar volgens mij doet hij dat pas in reactie op Alonso die naar rechts komt (die dat weer doet in zijn gevecht met Sirotkin die weer links van Alonso rijdt). Ik denk dat Alonso gefocussed was op Sirotkin links en daardoor Stroll gemist had die in het gat rechts gedoken was.

Ik vind die drive-through zeker niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:30

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Divak schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:27:
De Stroll-actie lijkt mij inderdaad een duidelijke fout. Zeker gezien van de onboard van Verstappen is het een hele domme/wilde actie.

Hamilton heeft inderdaad zijn banden te snel versleten. Hij reed notabene op softs. Max heeft er 22 34op SS gereden, en Hulkenberg en Perez hebben allebei 23-25 ronden op Hypersofts gereden.
FTFY

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 10:11

iichel

Gazoooo

STR ALO had wat mij betreft afgekund als racing incident 1e ronde.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:06:
[...]

Maar voor ons als publiek is het toch ideaal dat ze minder data hebben? Het maakt de races een stuk onvoorspelbaarder en ook als coureur moet je het allemaal maar zien uit te vogelen in de race.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben toch wel heel benieuwd naar wie nou die "niauwww niauwww" motorgeluiden deed :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATS

ATS

iichel schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:30:
STR ALO had wat mij betreft afgekund als racing incident 1e ronde.
Ik begrijp echt niet waarom dat zo zwaar bestraft is, áls er al een straf voor had moeten komen. Een drivethrough is veel zwaarder dan een 5 seconden, het is eerder 20 seconden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nachtnet
Pathogen schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:32:
Ik ben toch wel heel benieuwd naar wie nou die "niauwww niauwww" motorgeluiden deed :Y
Natuurlijk het "Super Classified"-werk van @Jasphur. Dat hij het zelf een "7 weekse cursus" noemt.. tsja.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ATS schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Sorry, maar dat zie ik echt anders. Ja, Stroll gaat even buiten de lijn, maar volgens mij doet hij dat pas in reactie op Alonso die naar rechts komt (die dat weer doet in zijn gevecht met Sirotkin die weer links van Alonso rijdt). Ik denk dat Alonso gefocussed was op Sirotkin links en daardoor Stroll gemist had die in het gat rechts gedoken was.

Ik vind die drive-through zeker niet terecht.
Niet helemaal mee eens, stroll zat al eerder over de lijn:
https://streamable.com/d702b

Maar zowel de straf als de reactie van Alonso zijn m.i. overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:58
ATS schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Ik begrijp echt niet waarom dat zo zwaar bestraft is, áls er al een straf voor had moeten komen. Een drivethrough is veel zwaarder dan een 5 seconden, het is eerder 20 seconden.
ik denk dat het een combinatie was van hoe hij de bocht sneed en ook vooral de manier waarop hij "het circuit" terug opkwam.
Beetje raar als ze niks doen in dat geval en ze VER 2 weken geleden 5 sec geven voor een touch met RAI

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Bastie-88 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:39:
[...]

ik denk dat het een combinatie was van hoe hij de bocht sneed en ook vooral de manier waarop hij "het circuit" terug opkwam.
Beetje raar als ze niks doen in dat geval en ze VER 2 weken geleden 5 sec geven voor een touch met RAI
Goed punt, vorige race inderdaad ook een incident in de eerste ronde. Echter niet helemaal vergelijkbaar, dit is duwen en trekken terwijl je met het hele veld de hairpin T1 uitkomt, VER en RAI waren met z'n tweetjes. ALO zat gewoon niet op STR te letten, die was druk bezig met de Haas voor hem en de Williams (?) naast hem. ALO had ook iets ruimte kunnen laten voor STR daar.

STR komt inderdaad enigszins lomp terug de baan op, 5 sec voor 'unsafely rejoining the track' had ik mee kunnen leven. Een drive through penalty is hier te zwaar imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 03-06 12:17
wontcachme schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:53:
Dus... Ben ik de enigste die Robbie Naish niet kent?

Overigens had ik het idee dat hij ook niet gek veel van de F1 kent. Hij zag oranje, dus fan van max.
Je bent gewoon te jong. Wereld beroemd in de jaren 80 :) Wordt gesponsord door Red Bull. Ik neem dan ook aan dat hij er gewoon op uitnodiging van Red Bull was. Dus dan kan je maar fan van 1 persoon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Bastie-88 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:39:
[...]

Onvergelijkbaar. VER was compleet van het circuit af, in het gras en komt vrijwel haaks de baan weer op, haalt de bocht niet en raakt RAI. Stroll zit hier gewoon op het asfalt naast de baan, vlak naast de witte markering en komt in de rijrichting terug de baan op.

Maar goed, dan nog: het verschil tussen een drive through en 5 seconden is nogal groot.

* ATS had nooit gedacht dat hij hier Stroll nog eens zou zitten verdedigen... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 10:47 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:43
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/sutton/2018/USA/Sunday/dcb1821oc78.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Net alle post interviews etc. gekeken, maar wat hebben wij een mooie race gezien gisteren. Ik hoop dat de F1 dit momentum kan vasthouden. Wat ik ook erg mooi vind om te zien is dat, ondanks de voor sommige tegenvallende resultaten, de meeste coureurs echt hebben genoten van het racen. Je ziet HAM glunderen en echt vanuit zijn race hart spreken, VER die echt genoten heeft van het battelen met HAM en RAI die gewoon glimlacht.

De persconferentie is dan ook verfrissend na alle gezeik die we gehad hebben de afgelopen weken. Geen gezeik over regels of penalty's. Geen discussies. Een HAM die zijn respect toont naar RAI toe. VER die dan ineens, ondanks zijn buitengewone prestatie, weer even een jochie lijkt naast RAI en HAM. Prachtig om te zien. 3 coureurs die gewoon eerlijk zijn en houden van het gevecht in de auto en dat ook buitengewoon goed kunnen.

En dan VET. Hij verliest de auto, maar omdat Plooi hem de woorden in de mond legt blijft VER doorgaan op het punt dat RIC hem niet gezien zou hebben. Als VER nou gewoon zou zeggen dat hij probeerde RIC te pakken door een paar bochten lang offline te rijden, daardoor veel vuil oppakte en zich vergistte in de grip die hij nog had toen hij de auto verloor. Maar nee, het is voor hem duidelijk dat RIC hem niet gezien had en hij het dus verpest heeft voor hem. Al is de kans erg klein dat hij nog kampioen wordt, hij heeft het ook niet verdiend in mijn ogen. Maar is ook een kwestie van gunnen. Ik gun het hem gewoon niet.

En dan RAI. Altijd groot fan van hem geweest. En ik voel altijd een innerlijke strijd als hij en VER aan het battelen zijn. In 2007 zat ik in mijn Ferrari T-shirt te kijken naar hoe RAI kampioen werd. Heb direct de 1:18 Burrago modelauto van hem gekocht. Maar ook fan van VER. Waarvan ik het tot op de dag van vandaag jammer vind dat hij zo vroeg al bij zo'n topteam is gekomen. Ik had hem graag langzamer zien groeien. Hij werd steeds arroganter en sneren uit te delen naar anderen. Vandaag zag ik weer een beetje dat kleine jochie zitten die zoveel potentie heeft, maar dat ook gewoon moet laten zien. En daarnaast veel respect moet blijven houden voor de F1, voor HAM, voor VET en gisteren zeker voor RAI. We hebben een volwassen Max gezien, zo lijkt het.

En zoals HAM zij in het post-interview. Het is te hopen dat de auto's van volgend jaar en het jaar daarop meer en meer kunnen battelen, zonder daarvoor DRS of andere zaken nodig te hebben. Dat je op 0,3 seconden kan rijden en iemand kan uitremmen. Dan nog terug naar stalen remmen en ik ben weer redelijk blij te noemen met F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Roamor schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Maar voor ons als publiek is het toch ideaal dat ze minder data hebben? Het maakt de races een stuk onvoorspelbaarder en ook als coureur moet je het allemaal maar zien uit te vogelen in de race.
Ja, daar ben ik het wel mee eens.
Ik plaatste die sidenote vooral omdat teams/pirelli voor de race min of meer aangaven te weinig data te hebben en dus het voor hun een verrassing zou worden wat de banden doen. Terwijl je dus ook soms hoort dat in ieder geval de coureurs de 3 trainingen te veel vinden.

Het wordt dan eigenlijk de teams/pirelli versus de fans en coureurs :) Persoonlijk zou ik het inderdaad ook prima vinden als ze het uit moeten vogelen in de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Plenkske schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Ja, daar ben ik het wel mee eens.
Ik plaatste die sidenote vooral omdat teams/pirelli voor de race min of meer aangaven te weinig data te hebben en dus het voor hun een verrassing zou worden wat de banden doen. Terwijl je dus ook soms hoort dat in ieder geval de coureurs de 3 trainingen te veel vinden.

Het wordt dan eigenlijk de teams/pirelli versus de fans en coureurs :) Persoonlijk zou ik het inderdaad ook prima vinden als ze het uit moeten vogelen in de race.
Op zich wel. Nadeel is wel: de simulator thuis op de fabriek wordt nog belangrijker dan hij nu al is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Ik ben geen fan van Ferarri maar als ik het er 1 gunde was dat Kimi, echt genoten van een heerlijke race.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Dan komen we wel een beetje bij de discussie over de essentie van de F1. Moet het de 'pinnacle of motorsports' zijn met alle technische innovatie van dien? Of moet het de 'pinnacle of racing' zijn? Als je een serie wil die vooral gefocust is op racing moet je misschien eens F2 of IndyCar kijken? No sarcasm.

Ik vind het persoonlijk fantastisch dat er zo verschrikkelijk veel technologie zit in de F1 en ik kan genieten dat ieder vleugeltje elk weekend een millimeter verplaatst wordt en dat een auto geen weekend hetzelfde is. 50% thermische efficientie van een hybride verbrandingsmotor? F-ing geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
iichel schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:44:
[...]

Goed punt, vorige race inderdaad ook een incident in de eerste ronde. Echter niet helemaal vergelijkbaar, dit is duwen en trekken terwijl je met het hele veld de hairpin T1 uitkomt, VER en RAI waren met z'n tweetjes. ALO zat gewoon niet op STR te letten, die was druk bezig met de Haas voor hem en de Williams (?) naast hem. ALO had ook iets ruimte kunnen laten voor STR daar.

STR komt inderdaad enigszins lomp terug de baan op, 5 sec voor 'unsafely rejoining the track' had ik mee kunnen leven. Een drive through penalty is hier te zwaar imo.
Volgens mij had ALO links geen ruimte om die kant op te gaan. STR raakte van de racelijn af, ALO bleef op de racelijn. STR had zijn verlies moeten nemen (racelijn heeft voorrang) en niet zo lomp in de auto van ALO moeten rijden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Wat ik trouwens ook bijzonder vond is dat Vettel aan de kant moest voor Kimi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
iichel schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:05:
Dan komen we wel een beetje bij de discussie over de essentie van de F1. Moet het de 'pinnacle of motorsports' zijn met alle technische innovatie van dien? Of moet het de 'pinnacle of racing' zijn? Als je een serie wil die vooral gefocust is op racing moet je misschien eens F2 of IndyCar kijken? No sarcasm.

Ik vind het persoonlijk fantastisch dat er zo verschrikkelijk veel technologie zit in de F1 en ik kan genieten dat ieder vleugeltje elk weekend een millimeter verplaatst wordt en dat een auto geen weekend hetzelfde is. 50% thermische efficientie van een hybride verbrandingsmotor? F-ing geniaal.
Persoonlijk vind ik dat ze naar minder regels moeten, er zijn namelijk al zoveel race klasses waarbij de auto's "nagenoeg" gelijk zijn.
Regels zoals geen variabele kleptiming en alleen maar hydraulische mechanische klepaandrijving zijn toch niet meer van deze tijd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

hansvk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Volgens mij had ALO links geen ruimte om die kant op te gaan. STR raakte van de racelijn af, ALO bleef op de racelijn. STR had zijn verlies moeten nemen (racelijn heeft voorrang) en niet zo lomp in de auto van ALO moeten rijden.
Ik vind 'm lastig.

Hier zit Alonso zo ver naar links omdat hij ingehaald werd door een Haas. Stroll zit aan de andere kant van die Haas. Moet eigenlijk naar binnen, maar heeft onderstuur/stuurt niet goed in:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LHTLgwF.jpg

Hier komt de apex dichterbij, Stroll zou naar links moeten, Alonso laat ruimte maar ziet 'm misschien niet (afgeleid door de Williams/Haas?). Stroll neemt bewust deze lijn, stuur staat naar rechts.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JE1xR0p.jpg

Alonso neemt de racing line, contact. Stroll had daar uberhaupt niet moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Hpao4x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Pierre schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:08:
Dat was logisch. Raikkonen was al gestopt en Raikkonen zou zo naar Hamilton toe kunnen rijden om hem verder op te houden.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

ArcticWolf schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:09:
[...]

Persoonlijk vind ik dat ze naar minder regels moeten, er zijn namelijk al zoveel race klasses waarbij de auto's "nagenoeg" gelijk zijn.
Regels zoals geen variabele kleptiming en alleen maar hydraulische mechanische klepaandrijving zijn toch niet meer van deze tijd 8)7
Ik denk dat sommige regels ook meer uit het oogpunt van kostenbesparing zijn dan wegens terughouden van technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Pierre schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:08:
Simpel Raikonnen kon winnen en Vettel niet, als ze dat niet gedaan hadden was de uitslag anders geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:38
Ocon en Magnussen dus DQ...
Als jij deze afbeelding niet had gespost was mij dit dus totaal ontgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

demo31051987 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:09:
[...]

Dat was logisch. Raikkonen was al gestopt en Raikkonen zou zo naar Hamilton toe kunnen rijden om hem verder op te houden.
Snap ik maar, vond het toch wel bijzonder vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:21
Suicyder schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Simpel Raikonnen kon winnen en Vettel niet, als ze dat niet gedaan hadden was de uitslag anders geweest.
Op dat moment moest Vettel ook toch nog gewoon een stop maken?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 14:45

sjaool

Every life should have 9 cats

pacificocean schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:44:
[...]

Je bent gewoon te jong. Wereld beroemd in de jaren 80 :) Wordt gesponsord door Red Bull. Ik neem dan ook aan dat hij er gewoon op uitnodiging van Red Bull was. Dus dan kan je maar fan van 1 persoon zijn.
Ik ken hem ook niet hoor en ik ben toch echt oud genoeg. De enige die ik ken is Stephan van den Berg. Maar goed ik ben dan ook geen watersportfan. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

sjaool schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Ik ken hem ook niet hoor en ik ben toch echt oud genoeg. De enige die ik ken is Stephan van den Berg. Maar goed ik ben dan ook geen watersportfan. ;)
Die Robby Naish heeft wel een erg oude kop als ik zo eens kijk op Internet omg :9

[ Voor 11% gewijzigd door Pierre op 22-10-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 16:46

Bosmonster

*zucht*

ATS schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat Alonso gefocussed was op Sirotkin links en daardoor Stroll gemist had die in het gat rechts gedoken was.
Er was alleen geen gat, hij reed off-track.

edit: wat posts gemist waar het al een stuk beter uitgelegd wordt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 22-10-2018 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
iichel schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:05:

Qua technologie ben ik het met je eens. Ze proberen steeds weer iets anders wat misschien, ook al is het klein, tijdswinst oplevert.
Maar ik denk dat het 'racing' gehalte ook hoog moet blijven zodat de fans naar leuke en spannende races kijken. En geen grotendeels voorspelbare optocht races.
Een goede balans is denk ik lastig maar wel een mooi uitgangspunt.

edit: deze discussie moeten we eigenlijk in het algemene F1 topic houden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 22-10-2018 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geweldige race om te zien :Y van mijn vrouw die precies klaar was met de kleinste op bed leggen voordat de lichten aangingen en geen wakker wordende kindjes gedurende de race, via een openingsronde vol allerlei spektakel, een uitvallende RIC (balen!), een spinnende VET (alweer!), een opstormende VER (altijd leuk), tot 2x toe bend-over-Bottas (zo jammer voor die vent!), banden waarvan het lang niet altijd duidelijk was hoe goed ze het vol gingen houden (oh hij moet écht nog een keer stoppen!) en natuurlijk de top-3 die rondenlang wel-niet op de DRS drempel zaten van elkaar.
En dan last but not least het supermooie gevecht tussen HAM en VER, zonder tranen, al was het een beetje onduidelijk waardoor HAM nou wijd ging uiteindelijk.

(en natuurlijk niauww niauww Mr. Race Car :+ )

Mijn weinige puntjes van ergernis deze race hadden allemaal met de regie te maken. De heli die stelselmatig crappy verbinding had, onboard cams op momenten dat ik graag wat meer overzicht had gezien, een onboard cam met praktisch alléén HALO in beeld... Dat mag echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

Bloodclot

Jawier!

Pathogen schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:27:

(en natuurlijk niauww niauww Mr. Race Car :+ )
Iemand linkje hier naar toe? helaas had ik dit gemist, normaal wordt dumpert wel bestookt met dit soort geintjes. Heb topic ook al wat doorgespit. En probeer dit maar eens te googlen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
PWM schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:31:
Die tracklimit in die bocht is ook een wassen neus. De 1 na de ander gaat er over.
Wat ik begrepen heb dat het een keer of 3 mag per coureur, daarna volgt er een straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bloodclot schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:36:
[...]

Iemand linkje hier naar toe? helaas had ik dit gemist, normaal wordt dumpert wel bestookt met dit soort geintjes. Heb topic ook al wat doorgespit. En probeer dit maar eens te googlen ;)
Ik zocht hier op "geluid" in het topic:
basvn in "[F1 2018] Race 18 - GP van Verenigde Staten"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS

ATS

een onboard cam met praktisch alléén HALO in beeld... Dat mag echt beter.
Ik las ergens dat dat te maken had met een steentje die die normale cam van VER stuk gemaakt had. Die shots met halo in beeld waren meer "beter iets dan niets". Geen idee of dat klopt of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-06 16:10

basvn

Breezand - NHN

Was in alle landen te horen :)
Dus niet alleen bij ziggo

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
basvn schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:48:
[...]

Was in alle landen te horen :)
Dus niet alleen bij ziggo
Het was ook een geintje van Guido. Ik zal dat de volgende keer duidelijk maken met een smilie

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

vhal

ಠ_ಠ

Mijn weinige puntjes van ergernis deze race hadden allemaal met de regie te maken.
De regie heeft helaas een hoop actie gemist in het middenveld :/ Het leek er wel op alsof car#44 wel continue in beeld was met af en toe een rode Ferrari in beeld.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/qehixvfihlt11.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=e3f4a0a71886c6da7492e813f7e15633a473b749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:54:
[...]

De regie heeft helaas een hoop actie gemist in het middenveld :/ Het leek er wel op alsof car#44 wel continue in beeld was met af en toe een rode Ferrari in beeld.
Eensch. Het was heel duidelijk dat deze race voornamelijk draaide om wel of geen titel voor HAM.

Volgens de regie tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
[...]

Maar hier krijg je wel andere technieken los , ze blijven immers zoeken naar andere technieken die iets brengen.

en dit komt later weer terug in onze auto's

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Ik was het met je eens, maar ik hoorde, volgens mij in een video van Mark Priestley een vrij overtuigend argument hiertegen: het zorgt voor een te groot aantal vrijheidsgraden in het ontwerp, terwijl het eindresultaat waarschijnlijk nog steeds is dat iedereen vroeger of later op hetzelfde concept uit gaat komen omdat dat nu eenmaal in deze context het beste werkt. Intussen heb je wel vele, vele miljoenen per fabrikant geïnvesteerd in R&D om tot die conclusie te komen. Dat is gewoon niet zo houdbaar.

Of deze vorm van budgetbeperking helpt is maar de vraag natuurlijk. De miljoenen worden, in elk geval door de grote teams, waarschijnlijk toch wel geïnvesteerd, is het niet in de motor dan wel in aero. Het argument brengt me wel genoeg aan het twijfelen om hier niet meer zomaar voor te pleiten.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DqGmi2dWoAAZHSx.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:36
Verstappen krijgt geen 10 omdat hij niet in een Ferrari rijdt

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

vhal schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:54:
[...]
Je hebt volledig gelijk. Van de Formule 1.5 werd vrijwel niets in beeld gebracht en ik kan me niet voorstellen dat daar ook geen leuke schermutselingen te zien zijn geweest.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
hardware-lover schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Je hebt volledig gelijk. Van de Formule 1.5 werd vrijwel niets in beeld gebracht en ik kan me niet voorstellen dat daar ook geen leuke schermutselingen te zien zijn geweest.
Ik denk dat het aantal schermutselingen daar toch wel meegevallen is. Wat je volgens mij dit hele jaar al ziet dat de auto's daar onderling nauwelijks in racesnelheid verschillen. We weten dat je in F1 behoorlijk sneller moet zijn dan je voorganger om diegene in te kunnen halen en dat verschil is er dus niet.
Het komt er vervolgens op neer dat diegene met de beste strategie en het meeste geluk met verkeer heeft, een goede kans heeft op een goede klassering. Inhaalacties zullen er niet veel geweest zijn, maar een aantal zullen inderdaad de hele race vlak achter elkaar gereden hebben en mogelijk alleen van positie gewisseld bij een under- of overcut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
hardware-lover schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DqDdcQPX0AAXDvq.jpg

Even geleend van 2 pagina's terug. Zoals je ziet was het middenveld niet zo heel erg spannend, in ieder geval niet de eerste 25 rondjes. En je kan niet iedereen tevreden houden ;).

Wat ik wel jammer vond is dat ze de aanwezige technieken niet 100% benutten. Zo zou er in de neus een 360 graden camera moeten zitten toch? Ik had graag het beeld van Max gezien vanaf de auto van Lewis, hoe ze naast elkaar reden.

Al met al, een prachtig resultaat en een hele mooie race !

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valt me nu pas op, RIC is geëindigd waar VER startte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb het ook niet over continue acties, maar er zal toch wel het e.e.a. zijn voorgevallen (behalve die eerste ronde). Maar heel veel klaag ik er verder ook niet over, ik heb mij prima kunnen vermaken deze race en ga hem nog een keer of 3 (geheel of gedeeltelijk) bekijken in sommige talen anders dan het Nederlands ;)

Alleen al voor het "get out there Lewis" momentje :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
... tot 2x toe bend-over-Bottas (zo jammer voor die vent!), ...
En dan last but not least het supermooie gevecht tussen HAM en VER, zonder tranen, al was het een beetje onduidelijk waardoor HAM nou wijd ging uiteindelijk.
Was twee keer omdat Hamilton eraan kwam met nieuwere banden.

En HAM ging wijd omdat ie op het vuile gedeelte kwam en gewoon de lijn niet kon aanhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kenhas schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:32:
[...]

Was twee keer omdat Hamilton eraan kwam met nieuwere banden.

En HAM ging wijd omdat ie op het vuile gedeelte kwam en gewoon de lijn niet kon aanhouden
Ik snap wel waarom Mercedes de orders geeft hoor, maar ik vind het zo jammer voor de sport en ook voor Bottas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Moet zeggen dat ik hier over gelezen heb, als het hier al stond: http://www.espn.com/f1/story/_/id/25051412/the-real-reason-lewis-hamilton-win-title-austin
Blijkbaar heeft Pirelli van zaterdag op zondag de minimum bandendruk verhoogd. De Mercedes was afgesteld voor een andere bandendruk voor qualifying en o.a. daardoor (en meer vleugel) was er sprake van blistering bij Hamilton.
Vond het opvallend om te zien hoe dicht Hamilton achter Raikkonen kon blijven in de S-bochten maar dan op het rechte stuk geen meter meer dichter kwam

@Pathogen Denk dat, zelfs zonder orders, Bottas ook wel plaats ging maken. Denk dat iedere teamgenoot zoiets zou doen in die situatie. Of toch de piloten die beetje als teamplayer denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Kenhas schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:44:
Blijkbaar heeft Pirelli van zaterdag op zondag de minimum bandendruk verhoogd. De Mercedes was afgesteld voor een andere bandendruk voor qualifying en o.a. daardoor (en meer vleugel) was er sprake van blistering bij Hamilton.
Olav vertelde het bij de start al, Pirelli had niet genoeg data om mee te werken dus brachten ze een ander advies uit voor de bandendruk.

Toen Lewis in ronde 11 naar binnen dook was het mij meteen duidelijk dat wat hij er ook onder liet leggen, niets 45 rondjes stampen kon overleven. Ook niet de hardste versie. Het was gewoon veel te vroeg.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS

ATS

asing schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Olav vertelde het bij de start al, Pirelli had niet genoeg data om mee te werken dus brachten ze een ander advies uit voor de bandendruk.

Toen Lewis in ronde 11 naar binnen dook was het mij meteen duidelijk dat wat hij er ook onder liet leggen, niets 45 rondjes stampen kon overleven. Ook niet de hardste versie. Het was gewoon veel te vroeg.
Maar... het was slechts een advies, en geen verplichting toch?

Nee dus. Zie hieronder.

[ Voor 9% gewijzigd door ATS op 22-10-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 11:08
Kenhas schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:44:
Vond het opvallend om te zien hoe dicht Hamilton achter Raikkonen kon blijven in de S-bochten maar dan op het rechte stuk geen meter meer dichter kwam
Mercedes reed met veel meer vleugel dat de Ferrari's, daarom waren de Ferrari's zo snel op de rechte stukken. Maar het weinig vleugel was ook de reden dat Vettel in de 1e ronde tegen Ricciaro aan reed. Hij had namelijk last van onderstuur, moest dat corrigeren (als hij dat niet gedaan had was het waarschijnlijk een hardere klap geweest) en daardoor reed hij tegen hem aan.

Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.

Verder wat simpele huisregels van dit topic:
  • Als er iets voorbij komt, plaats dan ook wat de bron was zodat iedereen het begrijpt, bv Ziggo, Channel 4, Sky etc
  • Laat de reacties in de trant van Ziggo/Olav/Jack/etc is allemaal zo slecht, achterwegen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.