Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:41

Rzaan

Altijd zoekende

elektriekert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

RVO voorwaarden voor subsidie op Triple glas (wel 2 isolatie maatregelen nodig)
Volgens mij is die regel van de 2 isolatiemaatregelen in 2023 van de baan.
Dan is 1 maatregel voldoende zoals ik gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
@Wachten... Toelevering online geeft geen specificaties af, die 2,78 heb ik elders moeten vinden. Leuk dat ze "kan best, mensen krijgen er wel subsidie mee" roepen, maar als dat profiel echt 2,78 doet heb je een warmtelek en fraudeer je bij de subsidie aanvraag voor HR+++ (HR++ subsidie kan je wel krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:11
_JGC_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:43:
@Wachten... Toelevering online geeft geen specificaties af, die 2,78 heb ik elders moeten vinden. Leuk dat ze "kan best, mensen krijgen er wel subsidie mee" roepen, maar als dat profiel echt 2,78 doet heb je een warmtelek en fraudeer je bij de subsidie aanvraag voor HR+++ (HR++ subsidie kan je wel krijgen)
Dank dat je dit sowieso even uit wilde zoeken.
Toch blijf ik het een lastige kwestie vinden. Ik heb een aantal bedrijven gebeld, maar krijg alleen maar wisselde verhalen. Zoals jullie weten willen wij het liefst voor aluminium gaan, maar geen enkel bedrijf zegt hetzelfde. De ene zegt dat het niet uit maakt. De andere zegt dat het U waarde verschil verwaarloosbaar is. De ene zegt weer dat aluminium lichter en makkelijker te bedienen is met HR+++ glas, de andere zegt weer dat kunststof beter ontwikkeld is en dat kunststof dus weer makkelijk op en dicht te krijgen is.

Het is echt om gek van te worden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Toch blijf ik het een lastige kwestie vinden. Ik heb een aantal bedrijven gebeld, maar krijg alleen maar wisselde verhalen. Zoals jullie weten willen wij het liefst voor aluminium gaan, maar geen enkel bedrijf zegt hetzelfde. De ene zegt dat het niet uit maakt. De andere zegt dat het U waarde verschil verwaarloosbaar is. De ene zegt weer dat aluminium lichter en makkelijker te bedienen is met HR+++ glas, de andere zegt weer dat kunststof beter ontwikkeld is en dat kunststof dus weer makkelijk op en dicht te krijgen is.

Het kan wel:
https://kozijnenbestellen.com/aluminium-schuifpuien/

Kijk die tabel eronder maar eens. Er is nogal een verschil in profielen.

Maargoed, het moet ook goed vormvast zijn. Op kantoor hebben we een pand ergens begin jaren '00 gebouwd, ook aluminium... die schuifpuien kieren op de sluiting, zit een borstel tussen maar de wind heeft vrij spel. Duw je ertegenaan is het dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:53
Rzaan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Nice, dit wist ik niet :o Heb Google er even op los gelaten en zie op diverse sites dat dit inderdaad ingaat vanaf 2023. Komt mooi uit, want het enigste wat ik nog kan verduurzamen aan mijn woning HR++ of HR+++ ramen plaatsen op de beneden en boven verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tux3.14 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Nice, dit wist ik niet :o Heb Google er even op los gelaten en zie op diverse sites dat dit inderdaad ingaat vanaf 2023. Komt mooi uit, want het enigste wat ik nog kan verduurzamen aan mijn woning HR++ of HR+++ ramen plaatsen op de beneden en boven verdieping.
Ik weet niet of je nog precies dezelfde bedragen en percentages krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Rzaan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Ik weet niet of je nog precies dezelfde bedragen en percentages krijgt.
Ik lees her en der 15%. Maar wat het ook mag zijn, het is mooi meegenomen. Want we waren het toch van plan :)
We twijfelen alleen nog om ook maar gelijk kunststof kozijnen toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tux3.14 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Ik lees her en der 15%. Maar wat het ook mag zijn, het is mooi meegenomen. Want we waren het toch van plan :)
We twijfelen alleen nog om ook maar gelijk kunststof kozijnen toe te passen.
Maar bij glas rekenen ze toch per m² ?
Gaat dit ook naar beneden in 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Rzaan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Maar bij glas rekenen ze toch per m² ?
Gaat dit ook naar beneden in 2023?
Oh zou kunnen, zo ver had ik er mij nog niet in verdiept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:12
Rzaan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Ik heb dit ook al eens vernomen, echter zelf niet nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Wellicht dat de bedrijven in hun eigen straatje praten?

Ik kan me voorstellen dat als een kunststofkozijnenboer zijn kozijnen wil verkopen dat hij je dan niet naar alu-kozijnen wil sturen die hijzelf niet verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

daar ben ik mij van bewust, maar bedankt voor het extra vermelden voor anderen.

[...]

Maar is dit dan een gemiddelde van het glas en de kozijnen? Ik begreep ergens dat er gewoon naar de U-waarde van het kozijn (de zwakste schakel werd gekeken). Die heeft een waarde van 2,78 W/m²K.

Als ik het verkeerd begrijp dan hoor ik het graag.

Maar eigenlijk is mijn voornaamste vraag (zeker omdat we ooit van het gas af willen) Is dit mogelijk met de aluminium kozijnen van Toelevering online? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Dat kan ik ook niet uit de tekst opmaken, het lijkt me vreemd als ze over het gemiddelde praten want dat zou afhankelijk zijn van de oppervlakte van het glas en de U-waarde ervan.
Er is Triple tussen U= 0,8 en 0,5 of zelfs 0,4 al

Wellicht even zoeken naar de productspecificatie van het profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@_JGC_

Ik heb net toeleveringonline even gebeld, maar zelfs zij zijn nog bezig om de informatie te krijgen en op de website te zetten.

Jij had het overigens eerder over een Thermische isolatie waarde van - Uf 2.9 W/m²K
maar op de website (als dit echt het juiste profiel is) staat:
Thermische isolatie - Uf 1.9 W/m²K zie deze pagina

Als ik echter in de downloads kijk (eerste PDF) dan zie ik op pagina 3 het volgende staan (in het oranje).

Uf-value down to 2.35 W/m²K (*),
depending on the frame/vent combination

Waarom is alles toch zo onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand hier hoe streng ze zijn met het laten plaatsen van de kozijnen m.b.t. subsidie?

Als ik deze pagina mag geloven van toeleveringonline, dan krijg je alleen subsidie als je de kozijnen laat plaatsen door een erkend bedrijf. Dit is echter voor het eerst dat ik dit ergens lees.

Wij hebben gewoon een aannemer die de boel gaat plaatsen, maar hij is niet ingeschreven als "erkend" isolatiemonteur. Ontvangen we dan echt geen subsidie? Ik kan het me zelf bijna niet voorstellen, maar het staat wel als harde eis op hun pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Wachten... schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:34:
Weet iemand hier hoe streng ze zijn met het laten plaatsen van de kozijnen m.b.t. subsidie?

Als ik deze pagina mag geloven van toeleveringonline, dan krijg je alleen subsidie als je de kozijnen laat plaatsen door een erkend bedrijf. Dit is echter voor het eerst dat ik dit ergens lees.

Wij hebben gewoon een aannemer die de boel gaat plaatsen, maar hij is niet ingeschreven als "erkend" isolatiemonteur. Ontvangen we dan echt geen subsidie? Ik kan het me zelf bijna niet voorstellen, maar het staat wel als harde eis op hun pagina.
Waar zie je bij de voorwaarden dan dat hij erkend moet zijn?

https://www.rvo.nl/subsid...iemaatregelen#voorwaarden

Hier staat: De uitvoering is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De uitvoering mag u niet zelf doen.

Als ik iets verder zoek in de officiele bekendmakingen: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-48521.html

Staat daar ook: Deze subsidie werd verstrekt aan een eigenaar-bewoner ten behoeve van de investering betreffende de aanschaf en het door een bouwbedrijf in een koopwoning laten aanbrengen van isolatiemateriaal voor één of meer van de volgende typen energiebesparende isolatiemaatregelen: (a) dakisolatie, (b) gevelisolatie, (c) glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie, (d) spouwmuurisolatie en (e) vloer- of bodemisolatie. Ten aanzien van deze investeringen is een aantal aanpassingen doorgevoerd.

Volgens mij is die voorwaarde er alleen zodat je het niet zelf gaat doen. Ik denk dat 'erkend' zoals jij dat beschrijft, alleen maar betekent 'ingeschrijven bij de KvK' als bouwbedrijf of iets dergelijks.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
evleerdam schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Waar zie je bij de voorwaarden dan dat hij erkend moet zijn?

https://www.rvo.nl/subsid...iemaatregelen#voorwaarden

Hier staat: De uitvoering is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De uitvoering mag u niet zelf doen.

Als ik iets verder zoek in de officiele bekendmakingen: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2021-48521.html

Staat daar ook: Deze subsidie werd verstrekt aan een eigenaar-bewoner ten behoeve van de investering betreffende de aanschaf en het door een bouwbedrijf in een koopwoning laten aanbrengen van isolatiemateriaal voor één of meer van de volgende typen energiebesparende isolatiemaatregelen: (a) dakisolatie, (b) gevelisolatie, (c) glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie, (d) spouwmuurisolatie en (e) vloer- of bodemisolatie. Ten aanzien van deze investeringen is een aantal aanpassingen doorgevoerd.

Volgens mij is die voorwaarde er alleen zodat je het niet zelf gaat doen. Ik denk dat 'erkend' zoals jij dat beschrijft, alleen maar betekent 'ingeschrijven bij de KvK' als bouwbedrijf of iets dergelijks.
Oke, dan zal dat wel goed komen.
Op de site van Toeleveringonline (zie mijn link) onder het kopje Subsidievoorwaarden ramen en kozijnen en dan punt 8. Daar staat

De ramen moeten worden vervangen door een bouwinstallatiebedrijf dat voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Je kunt geschikte bedrijven vinden op wij-isoleren.nl. De materialen mag je wel zelf aanschaffen.

Ze zullen dan ongetwijfeld een deal ofzo met elkaar hebben.
Bedankt voor je opheldering, stelt mij weer gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:53:

De ramen moeten worden vervangen door een bouwinstallatiebedrijf dat voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Je kunt geschikte bedrijven vinden op wij-isoleren.nl. De materialen mag je wel zelf aanschaffen.
Ik denk dat hier iemand zit te jokkebrokken.
Zou zo gauw niet weten welke kwaliteitseisen een overheid zou kunnen stellen.
Die bestaan er nauwelijks in de bouw (vanuit de overheid gezien dan)
Wel bij bijvoorbeeld het mogen werken aan airco's als je bepaalde middelen wilt gebruiken.

De SBI-code die het bedrijf heeft bij de KvK kan wellicht wel meetellen.
Maar dat is slechts een verzoekje tot toevoeging (as ze het al niet hebben) en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat hier iemand zit te jokkebrokken.
Zou zo gauw niet weten welke kwaliteitseisen een overheid zou kunnen stellen.
Die bestaan er nauwelijks in de bouw (vanuit de overheid gezien dan)
Wel bij bijvoorbeeld het mogen werken aan airco's als je bepaalde middelen wilt gebruiken.

De SBI-code die het bedrijf heeft bij de KvK kan wellicht wel meetellen.
Maar dat is slechts een verzoekje tot toevoeging (as ze het al niet hebben) en that's it.
Ik vond het al heel gek dat ze dit zo vermelden. Ik denk wel dat alles hier te maken heeft met hunzelf indekken. Echter komt het wel een beetje over (zoals eerder gezegd) dat ze onderling wat dealtjes eruit halen om die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou er niet teveel achter zoeken. gokje, maar als ik er geld op moet inzetten: Het gesprek tussen stagiair en begeleider: Stagiar : "Ik heb een site gevonden van milleu centraal waar het best goed is uitgelgd". Begeleider: "ohw, dan linken we daar naar, maak er maar een mooie zin omheen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09
Ik zoek wat advies voor het eventueel vervangen van mijn ramen.
We hebben een vrijstaand huis gekocht uit 98 met naar zeggen HR beglazing. Uit het energielabel haal ik een U waarde van 2,3. Ik weet niet of dit daadwerkelijk gemeten is of dat dat gewoon een standaard getal is wat ze gebruiken.
Dit glas zit in kunststof kozijn waarbij ik de hele lompe luchtroosters ook graag zou willen vervangen. Qua verwarming heb ik de CV ketel net vervangen voor een warmtepomp ivm vloerverwarming en in november krijg ik zonnepanelen (22x370 pw).

Ik heb nog geen offertes opgevraagd maar hoe zinvol is het om in deze situatie dit glas te gaan vervangen? Ik ken de prijzen nog niet maar feitelijk zou ik alleen wat overschot op mijn stroom rekening overhouden. Enig idee wat dat zou kunnen schelen? Beneden + boven zou het gaan om +/- 25m2. Als ik uitga van een prijs van gemiddeld 150 (?) incl zetten dan kom ik rond de 4k uit en dan komen daar nog nieuwe roosters bij. Subsidie zou 875 (35*25) zijn als ik het goed heb opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Na jaren uitstel gedrag/ wel geen nieuw huis kopen etc, moet het er nu toch maar eens van komen om alle kozijnen en ruiten te vervangen van ons jaren 70 huis. Van de beneden verdieping is ca 80% van de achter gevel en voorgevel grenzend aan de woon/eetkamer glas.
Hier wordt dan ook gestookt dus valt de meeste energie besparing te halen.

ik heb al gelezen in dit topic dat het ene glas, het andere niet is, veel verschil in U waarden, zelfs bij Tripleglas. De eerste offerte die ik binnen heb, biedt tripleglas met een u waarde van 0,7. Dat is niet heel bijzonder lees ik nu.

Ik zit nog met 1 grote keuze. Of ik nu ventilatieroosters moet nemen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen advisreren/tips geven.

Momenteel hebben we geen roosters beneden, alleen van die kiepraampjes aan de achterzuide waarvan er wel 1 bijna altijd (behalve als het echt koud is) open staat,. Dus wat ventilatie zou op zich lekker zijn. we hebben wel mechanische afzuiging dmv een itho op zolder. met 1 afzuigpunt in de open keuken.

echter die ventilatie rooster zijn volgens mij nog steeds een enorme koudebrug.

mijn inziens is het beetje tegenstrijdig om boven een triple glas ruit van ca 5m2 zo'n rooster over een lengte van 2,5 meter aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wellicht ook je ventilatiesysteem aanpassen.
Ga ik ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@Kaaschef Je hebt goede ventilatie nodig.
4 opties:
1/ net als nu klapraampjes in je kozijn
2/ ipv klapraampjes ventilatieroosters
3/ een DWTW (decentraal ventileren met warmte terugwinning)
4/ een centrale WTW, maar dan moet je waarschijnlijk lucht distributie kanalen gaan aanleggen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:54:
Wellicht ook je ventilatiesysteem aanpassen.
Ga ik ook doen.
Hire heb ik ook al over nagedacht. Ik kan evt. een soort van WTW aanleggen daar ik nu ook bezig ben met de badkamer en de koof / ruimte tussen de verdiepingen open /bereikbaar is.

dan zou ik een 2e pijp kunnen installeren die verse lucht gaat inblazen in de woonkamer , en via de keuken weer afzuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
BarryH schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:59:
@Kaaschef Je hebt goede ventilatie nodig.
4 opties:
1/ net als nu klapraampjes in je kozijn
2/ ipv klapraampjes ventilatieroosters
3/ een DWTW (decentraal ventileren met warmte terugwinning)
4/ een centrale WTW, maar dan moet je waarschijnlijk lucht distributie kanalen gaan aanleggen
wellicht moet ik beginnen met de meest slechte keuzes gaan wegstrepen. Zelf denk ik dat ventillatie roosters in de huiskamer/benedenverdieping (1 grote ruimte) niet de beste oplossing zijn.

uit ervaring werken die roosters ook niet altijd geweldig (niet genoeg ventilatie als je wilt,/ te veel kou doorlaten bij slecht weer / als de wind op het rooster staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Kaaschef schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Hire heb ik ook al over nagedacht. Ik kan evt. een soort van WTW aanleggen daar ik nu ook bezig ben met de badkamer en de koof / ruimte tussen de verdiepingen open /bereikbaar is.

dan zou ik een 2e pijp kunnen installeren die verse lucht gaat inblazen in de woonkamer , en via de keuken weer afzuigt.
Ik zou me daar even goed in verdiepen. Een wtw voor een gewoon doorsnee huis heeft minimaal een 160mm aanvoer pijp en een 160mm afvoer benodigt. Dat prop je niet even in een koofje.
Of kleine pijpen nemen en de enorme geluidsoverlast accepteren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
Kaaschef schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:47:
Na jaren uitstel gedrag/ wel geen nieuw huis kopen etc, moet het er nu toch maar eens van komen om alle kozijnen en ruiten te vervangen van ons jaren 70 huis. Van de beneden verdieping is ca 80% van de achter gevel en voorgevel grenzend aan de woon/eetkamer glas.
Hier wordt dan ook gestookt dus valt de meeste energie besparing te halen.

ik heb al gelezen in dit topic dat het ene glas, het andere niet is, veel verschil in U waarden, zelfs bij Tripleglas. De eerste offerte die ik binnen heb, biedt tripleglas met een u waarde van 0,7. Dat is niet heel bijzonder lees ik nu.

Ik zit nog met 1 grote keuze. Of ik nu ventilatieroosters moet nemen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen advisreren/tips geven.

Momenteel hebben we geen roosters beneden, alleen van die kiepraampjes aan de achterzuide waarvan er wel 1 bijna altijd (behalve als het echt koud is) open staat,. Dus wat ventilatie zou op zich lekker zijn. we hebben wel mechanische afzuiging dmv een itho op zolder. met 1 afzuigpunt in de open keuken.

echter die ventilatie rooster zijn volgens mij nog steeds een enorme koudebrug.

mijn inziens is het beetje tegenstrijdig om boven een triple glas ruit van ca 5m2 zo'n rooster over een lengte van 2,5 meter aan te brengen.
Als je het echt goed wilt doen moet je ook ventilatiewtw installeren.
Is in een bestaande woning wel een klusje...
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En je wil de verse lucht wel een beetje verdeeld hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nb klapraampjes zijn natuurlijk ook prima, maar roosters is ws goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Kaaschef schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

wellicht moet ik beginnen met de meest slechte keuzes gaan wegstrepen. Zelf denk ik dat ventillatie roosters in de huiskamer/benedenverdieping (1 grote ruimte) niet de beste oplossing zijn.

uit ervaring werken die roosters ook niet altijd geweldig (niet genoeg ventilatie als je wilt,/ te veel kou doorlaten bij slecht weer / als de wind op het rooster staat.
Mijn ervaring, een doorzon woonkamer met ventilatie roosters aan de voor en achterzijde en ook nog eens mechanische ventilatie geeft altijd klachten. Tenzij je op 1 gevel (in de woonkamer) alle roosters dichtzet.zodat er geen trek tussen de roosters kan ontstaan. De andere gevel moet samen met de mechanische ventilatie wel je kamer CO2 vrij kunnen houden (co2 meter aanschaffen) Dat is zeer goed te doen.
Maar ik ben het met je eens soms voel je het waaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Seafarer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:38:
Ik zou me daar even goed in verdiepen. Een wtw voor een gewoon doorsnee huis heeft minimaal een 160mm aanvoer pijp en een 160mm afvoer benodigt. Dat prop je niet even in een koofje.
Of kleine pijpen nemen en de enorme geluidsoverlast accepteren.
Je kunt ook meerdere kleine pijpen nemen en ze anders leggen.
Als de luchtsnelheid niet te hoog is, heb je ook geen herrie.
En door meerdere pijpen te hebben, kun je dus toekomen met een lagere luchtsnelheid.

Er is niet een eenduidig antwoord op te geven.
Ligt aan het huis, de indeling, de vloer, de bouwwijze, het aantal bewoners.

In het door @Andrehj gelinkte topic lees je veel meer mogelijkheden en ter zake doende informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Seafarer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Mijn ervaring, een doorzon woonkamer met ventilatie roosters aan de voor en achterzijde en ook nog eens mechanische ventilatie geeft altijd klachten. Tenzij je op 1 gevel (in de woonkamer) alle roosters dichtzet.zodat er geen trek tussen de roosters kan ontstaan. De andere gevel moet samen met de mechanische ventilatie wel je kamer CO2 vrij kunnen houden (co2 meter aanschaffen) Dat is zeer goed te doen.
Maar ik ben het met je eens soms voel je het waaien.
Dat met de trek tussen de roosters is dus nog een nadeel van roosters. Had ik niet aan gedacht.

CO2 wordt reeds gemeten en is mijn inziens nu met alleen ventilatie via de achterdeur en klapraampjes prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt8EM0tyquAPzsO8MY8s2x1jp9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81xtK6W5G8T7axwzCRwgas75.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Rzaan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Je kunt ook meerdere kleine pijpen nemen en ze anders leggen.
Als de luchtsnelheid niet te hoog is, heb je ook geen herrie.
En door meerdere pijpen te hebben, kun je dus toekomen met een lagere luchtsnelheid.

Er is niet een eenduidig antwoord op te geven.
Ligt aan het huis, de indeling, de vloer, de bouwwijze, het aantal bewoners.

In het door @Andrehj gelinkte topic lees je veel meer mogelijkheden en ter zake doende informatie.
Inderdaad pijpen parallel is ook nog een optie. Toch blijft het bij elkaar een hoop ruimte innemen die gauw onderschat wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Kaaschef schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:55:
[...]

Dat met de trek tussen de roosters is dus nog een nadeel van roosters. Had ik niet aan gedacht.

CO2 wordt reeds gemeten en is mijn inziens nu met alleen ventilatie via de achterdeur en klapraampjes prima.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Overigens heb je roosters roosters en roosters. Ik heb zelfregelende maar vind de werking wat tegen vallen. Bij harde wind moet je toch zelf een beetje ingrijpen. Ik ken ook roosters die best goed regelen maar die hoor nogal eens klapperen best irritant.

Overigens bij brede ramen kun je 2 of drie roosters boven je glas zetten. Je hebt dan wat meer mogelijkheden.
Oeps das waar HR+++ glas.Vaak worden roosters afgeraden ook wegens koude val als ze dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
Er zijn bij ons deze week 3 glazen puien geplaatst, maar kan niet goed terugvinden welk type glas er in zit. Gelukkig wel foto's gemaakt van de stickers. Wie kan mij meer vertellen over dit glas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vAOQ7NpeiuS5b43yNjxUT7NuwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky71vp5wgjXtYhXcSdpAoPxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqvSva7grKa_ukA1PvbFUkffMWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnWjtcOvsXcIkPDxfqdOXEs0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@vetter De 1e zie plaatje uitgesneden en dan is het toch echt het meeste te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waEXkwvRWb0ak_DKQE7uTJR_Q0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eGZD44xKak9Yb1zFfGEGRxj8.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me dus:
  • HR++
  • 14 mm spouw en TGI zwarte spacer
  • Argon gasvulling....
Stond dat niet in de folder???

De 2e foto:
  • Triple glas : sanco plus EN 3fach
  • 12/12 TGI spacer
  • Argon
Kon ze zo terug vinden in de Sanco folder ...via Google.
Een echte Tweaker mag zelf wel iets meer inspanning doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi8jKEjn1K4PQBmbpA_c_DnXht4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tWe8x7YW1eQaCR5F3lCBdBp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 17-08-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Seafarer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

Ziet er goed uit.
.
Oeps das waar HR+++ glas.Vaak worden roosters afgeraden ook wegens koude val als ze dicht staan.
Thanks, en ja, ik wil voor triple gaan ivm het grote oppervlak voor de benedenverdieping.

Bij de 3 slaapkamers 1e verdieping , wel gewoon HR++ met roosters en draai/kiep ramen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 08:36
Kaaschef schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Thanks, en ja, ik wil voor triple gaan ivm het grote oppervlak voor de benedenverdieping.

Bij de 3 slaapkamers 1e verdieping , wel gewoon HR++ met roosters en draai/kiep ramen
Ik heb beneden ook overal triple glas en dat geeft een fantastisch comfort. Boven heb ik ook hr++, maar zonder roosters. Die draaikiepramen hebben ook een ventilatiestand, dan staat het raam gekiept met een klein kiertje en dat vind ik meer dan voldoende en het scheelt geld en isoleert beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
Bedankt voor het meekijken. Alleen het eerste glas is niet van Sanco, maar van Consafis.
Op de tweede sticker staan volgens mij glasdiktes van 8-6-10. In de tabel is het volgens mij allemaal 4.
route99 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:54:
@vetter De 1e zie plaatje uitgesneden en dan is het toch echt het meeste te lezen:
[Afbeelding]

Lijkt me dus:
  • HR++
  • 14 mm spouw en TGI zwarte spacer
  • Argon gasvulling....
Stond dat niet in de folder???

De 2e foto:
  • Triple glas : sanco plus EN 3fach
  • 12/12 TGI spacer
  • Argon
Kon ze zo terug vinden in de Sanco folder ...via Google.
Een echte Tweaker mag zelf wel iets meer inspanning doen...

[Afbeelding]

• Kaaschef
Rocketman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:47:
[...]

Ik heb beneden ook overal triple glas en dat geeft een fantastisch comfort. Boven heb ik ook hr++, maar zonder roosters. Die draaikiepramen hebben ook een ventilatiestand, dan staat het raam gekiept met een klein kiertje en dat vind ik meer dan voldoende en het scheelt geld en isoleert beter.
Hoe zorg je voor voldoende ventillatie als je beneden geen roosters hebt? Nu in voorjaar & zomer staan er bij ons bijna altijd het raampje boven de achterdeur open, in de winter gaat die wel dicht.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
Een centrale wtw of decentrale wtw

• Kaaschef
Is dat wat die decentrale units?

Ik loop te spelen met het idee om de wtw alleen in te zetten voor de benedenverdieping, is dat wat?
Om (on topic) te blijven, kozijnen en triple glas te nemen zonder ventilatie.

Dus 1 aanvoer woongedeelte en 1 afvoer keuken.
De 2e verdieping (slaapkamers) dan gewoon met ventilatie rooster en de wtw als afzuiging.

Dan hoef ik maar 1 pijp aan te leggen naar de woonkamer voor aanvoer. Dat is mogelijk in de bestaande koof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Kaaschef schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Hoe zorg je voor voldoende ventillatie als je beneden geen roosters hebt? Nu in voorjaar & zomer staan er bij ons bijna altijd het raampje boven de achterdeur open, in de winter gaat die wel dicht.
Beneden heb ik een rooster boven de achterdeur. Aan de andere kant van de kamer is er een draaikiepraam dat ik desgewenst op ventilatiestand kan zetten. We hebben altijd een gezonde binnenlucht volgens de CO2 meter. Hier een foto van een bovenraam met HR++ op ventilatiestand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrrYn5GjEKxdXt0jsZ9qTO90gPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By8bVuX1hVNrTAN2INTxVvkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze mogelijkheid heb je niet overal roosters nodig. In de badkamer heb ik wel een rooster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
Eigenlijk wil je juist geen rooster in je badkamer. Dan zuig je namelijk warme droge lucht uit je huis de natte ruimte in ipv koude lucht. Die koude lucht zorgt weer voor condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Megalomania schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:07:
Eigenlijk wil je juist geen rooster in je badkamer. Dan zuig je namelijk warme droge lucht uit je huis de natte ruimte in ipv koude lucht. Die koude lucht zorgt weer voor condensatie.
Hier vinden we het rooster in de badkamer juist zeer prettig. Is ook goed te regelen, gaat alleen open indien nodig. De centrale afzuiging boven de douche zuigt vochtige lucht weg en uit het rooster wordt droge lucht aangevoerd. In ruim 30 jaar tijd nog nooit last gehad van vocht of schimmel, het is en blijft een kurkdroge badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Rocketman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Hier vinden we het rooster in de badkamer juist zeer prettig. Is ook goed te regelen, gaat alleen open indien nodig. De centrale afzuiging boven de douche zuigt vochtige lucht weg en uit het rooster wordt droge lucht aangevoerd. In ruim 30 jaar tijd nog nooit last gehad van vocht of schimmel, het is en blijft een kurkdroge badkamer.
Het is ook de bedoeling dat er lucht uit huis gezogen wordt onder de deur door. Misschien ben je nu overgeventileerd? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
Seafarer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Het is ook de bedoeling dat er lucht uit huis gezogen wordt onder de deur door. Misschien ben je nu overgeventileerd? :)
Er komt inderdaad ook lucht onder de badkamerdeur door, dus het huis wordt prima geventileerd. Ik zou wel een WTW willen hebben, maar niet te doen in mijn tweekapper van 1989. Ik denk dat ik een goede balans heb gevonden tussen verwarmen en ventileren, het gasverbruik is dankzij uitstekende isolatie en LTV gedaald naar 720 m3 met twee personen incl. SWW en koken op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Rocketman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Er komt inderdaad ook lucht onder de badkamerdeur door, dus het huis wordt prima geventileerd. Ik zou wel een WTW willen hebben, maar niet te doen in mijn tweekapper van 1989. Ik denk dat ik een goede balans heb gevonden tussen verwarmen en ventileren, het gasverbruik is dankzij uitstekende isolatie en LTV gedaald naar 720 m3 met twee personen incl. SWW en koken op gas.
Dat is best netjes inderdaad, wij zitten zaten op 800 kuub voor een jaren 70 hoekwoning. Helaas met de nieuwe gasprijzen van wellicht wel 4 euro/m3. Gaat dat dan toch pijn doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Rocketman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Met deze mogelijkheid heb je niet overal roosters nodig. In de badkamer heb ik wel een rooster.
Thanks, wel een interessante oplossing. Je kan altijd ventileren en als het eens heel koud is gooi je de boel pitdicht. (Dat is vaak maar een korte periode./ Enkele weken per jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Kaaschef schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Dat is best netjes inderdaad, wij zitten zaten op 800 kuub voor een jaren 70 hoekwoning. Helaas met de nieuwe gasprijzen van wellicht wel 4 euro/m3. Gaat dat dan toch pijn doen....
Ja, als dat 4 euro per m3 moet gaan kosten is iedere m3 eentje teveel. Ik heb nog respijt tot juli 2023, want ik kon vreemd genoeg in juni een vast contact afsluiten voor 2,20 euro per m3 bij Innova. En krijg 320 euro cashback, als men niet failliet gaat althans.... Stroom komt van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
_JGC_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Vind de isolatiewaarde maar matig eigenlijk:
Isolatiewaarde tot 2,90 W/m²K, zonder extra isolatie
Isolatiewaarde tot 2,78 W/m²K, met extra isolatie

Het K-VISION profiel dat je linkt doet 1,4 W/m²K, de helft van aluminium.

Mocht je met subsidie gaan plaatsen, kan je subsidie op HR+++ alvast vergeten met die aluminium kozijnen: "Bij de toepassing van triple-glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K."
Ik wil even een correctie geven op jouw verhaal.
Toelevering online heeft het over een gemiddelde U waarde van 1.4. Dit houdt dus in dat de waarde van het kozijn rond de 2.1 moet liggen (+0.7 gedeeld door 2.1 kom je op 1.4 uit)

Echter is dan nog steeds de vraag of dit echt veel is en of je hier spijt van gaat/kunt krijgen.
Ergens verbaasd het mij dat toelevering online (wat zo min mogelijk klachten zou willen hebben) een kozijn levert met zulke hoge U waardes.

Ik heb in ieder geval nog een afspraak staan volgende week om Schuco aluminium schuifpuien te bekijken. Deze zijn wel te leveren in U waardes onder de 1.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wachten... schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Ik wil even een correctie geven op jouw verhaal.
Toelevering online heeft het over een gemiddelde U waarde van 1.4. Dit houdt dus in dat de waarde van het kozijn rond de 2.1 moet liggen (+0.7 gedeeld door 2.1 kom je op 1.4 uit)

Echter is dan nog steeds de vraag of dit echt veel is en of je hier spijt van gaat/kunt krijgen.
Ergens verbaasd het mij dat toelevering online (wat zo min mogelijk klachten zou willen hebben) een kozijn levert met zulke hoge U waardes.

Ik heb in ieder geval nog een afspraak staan volgende week om Schuco aluminium schuifpuien te bekijken. Deze zijn wel te leveren in U waardes onder de 1.5
Ik denk niet dat je beiden getallen kan optellen en delen door 2.

Het glasoppervlak is veel groter t.o.v. het kozijn.

Neemt niet weg dat het kozijn aan een bepaalde U waarde moet doen die gespecificeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Beste leden,

Wij zijn momenteel aan het kijken om de voorzijde van onze tussenwoning uit 1988 te vernieuwen. Nu hebben wij momenteel houtenkozijnen met dubbel glas en een klein enkelglas raampje. Nu willen wij zowel de kozijnen en deur aanpassen naar kunststof. Dit betreft een keukenraam met kiepraam erin, slaapkamerraam, badkamerspullen en de voordeur met zijraam.

Twee jaar geleden hebben wij een schuifpui laten plaatsen met HR++ glas en in de slaapkamers Velux met triple glas. Ik vraag me nu vooral af; Is het verstandig om voor triple glas te kiezen in plaats van HR++? De ramen in de slaapkamer bevallen namelijk heel erg goed. Maar hoor ook negatieve dingen over triple glas in een huis zoals die van mij.

De kozijnen willen wij zowiezo aanpassen naar kunststof, waardoor ik denk dan maar gelijk voor triple gaan. De voorzijde staat op het noorden en heeft vrijwel geen zon.

Hebben jullie nog meer tips om rekening mee te houden? Lees en hoor toch over ventilatie/condens problemen. Ik heb op dit moment een mechanische afzuiging en nog geen warmtepomp.

Alvast bedankt voor jullie advies/tips en ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
DutchJo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:41:
Beste leden,

Wij zijn momenteel aan het kijken om de voorzijde van onze tussenwoning uit 1988 te vernieuwen. Nu hebben wij momenteel houtenkozijnen met dubbel glas en een klein enkelglas raampje. Nu willen wij zowel de kozijnen en deur aanpassen naar kunststof. Dit betreft een keukenraam met kiepraam erin, slaapkamerraam, badkamerspullen en de voordeur met zijraam.

Twee jaar geleden hebben wij een schuifpui laten plaatsen met HR++ glas en in de slaapkamers Velux met triple glas. Ik vraag me nu vooral af; Is het verstandig om voor triple glas te kiezen in plaats van HR++? De ramen in de slaapkamer bevallen namelijk heel erg goed. Maar hoor ook negatieve dingen over triple glas in een huis zoals die van mij.

De kozijnen willen wij zowiezo aanpassen naar kunststof, waardoor ik denk dan maar gelijk voor triple gaan. De voorzijde staat op het noorden en heeft vrijwel geen zon.

Hebben jullie nog meer tips om rekening mee te houden? Lees en hoor toch over ventilatie/condens problemen. Ik heb op dit moment een mechanische afzuiging en nog geen warmtepomp.

Wat is nu je vraag?

Is het verstandig:

Financieel: hangt af van de meerprijs
Comfort: ja maar verwacht geen hele grote verschillen
Ventilatie: maakt echt niets uit tussen hr++ of hr+++ glas. Maakt wel uit of je een ventilatierooster plaatst of niet

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Beste leden,

Ik heb twee jaar geleden in onze tweekapper uit 1989 beneden overal triple glas met kunststof kozijnen laten plaatsen. Ook heb ik nieuwe kunststof voor- en achterdeuren laten uitvoeren met triple glas en kan je melden dat dit een drastische vermindering van het gasverbruik gaf t.o.v. het standaard dubbel glas met houten kozijnen.
Ook het comfort is enorm verbeterd, het enige minpunt dat ik zou kunnen noemen is het incidenteel beslaan van de buitenzijde in de ochtend, maar het HR++ glas op de bovenverdiepingen heeft ook in mindere mate dit verschijnsel.
De geluidswering is ook perfect. Ik kreeg subsidie omdat ik ook de vloer heb laten isoleren en ik denk dat ik spekkoper ben als ik de huidige energieprijzen zie. Ons gasverbruik is inmiddels gedaald van 1400 m3 naar 720 m3 voor twee personen incl. koken en sanitair. We hebben mechanische afzuiging en geen problemen met vocht of condens. De verbouwing heeft wel wat geld gekost, maar er komt veel voor terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 13:03
Beste leden,

Ik heb tijdens het offertetraject eerst boven hr++ en beneden hr+++ laten offeren met de gedachte dat boven toch amper gestookt wordt.
Toch gezien de subsidieverschillen tussen deze twee aan de leverancier gevraagd wat de meerprijs is als ik ook boven hr+++ zou nemen. Met een simpele rekensom kwam ik erachter dat het verschil na subsidie uitkering verwaarloosbaar is ten opzichte van hr++ en nu dus zowel beneden als boven hr+++ in bestelling geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:29
Hallo allen,

Wij zijn bezig met het bouwen van onze droomwoning. Standaard wordt er HR++ geleverd. We kunnen ook optioneel triple glas nemen, en de bouwer zegt dat ze daarvoor een meerprijs rekenen van tussen de 2500 & 3000 euro. Ik hoor graag jullie advies of het slim is om voor deze optie te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfvObI222nf_UvShyil6com9AKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5BTgZ1qhXIbsi75ZlAS1QNa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiiDG8kE-bRkZa2WUPAG6ONxZQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J72Zwh0jNgynd1WpypdC5mBU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

LennartTW94 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:39:
Hallo allen,

Wij zijn bezig met het bouwen van onze droomwoning. Standaard wordt er HR++ geleverd. We kunnen ook optioneel triple glas nemen, en de bouwer zegt dat ze daarvoor een meerprijs rekenen van tussen de 2500 & 3000 euro. Ik hoor graag jullie advies of het slim is om voor deze optie te gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mensen die heel erg budget bouwen nemen hr++, eigenlijk neemt veder iedereen hr+++ (zelfs in renovatie is het meer de standaard aan het worden, en dan bedoel ik situaties waar geen subsidie op zit zoals gevelwijzigingen.)
Wat mij betreft alleen het comfortverschil al waard, energie besparing is mooi meegenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 25-08-2022 08:52 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@LennartTW94 Ik let vooral op goede isolatiewaarden, dat vind ik belangrijker dan de relatief geringe meerprijs. De kozijnen/venster rond het glas moeten ook goed afsluiten, daar zit ook een flink kwaliteitsverschil in. Eigenlijk is de keus voor mij niet primair voor triple glas maar een goede isolatiewaarde in warmte en geluid.

Bij passiefhuizen wordt het huis bijna luchtdicht gemaakt, dat helpt ook veel. Dan heb je meestal wel dikkere muren voor de muurisolatie.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
Hallo allen,

Zeker in een woning van dit kaliber is HR++ (dat installeerden we eind jaren 90 van de vorige eeuw al...) echt niet meer van deze tijd. Reken maar eens uit hoeveel warmte je via dat glas verliest, dat is met een U-waarde van ca 1.1 (Rc 0.9) zomaar een factor 7 slechter dan je dak!

Altijd gaan voor drievoudig glas!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• route99

route99

@Andrehj Mits met nieuwe kozijnen, dat vereist de subsidiemaatregel. Als je nog nieuw bouwt lijkt me dat al helemaal logisch dat het kozijn geschikt is voor HR+++.
Want dit:
U-waarde van ca 1.1 (Rc 0.9) zomaar een factor 7 slechter dan je dak!
geldt alleen als je kozijn minimaal zo goed is, anders moet je het percentage kozijn mee laten rekenen. Dan heb je pas de reële besparing. Met kleinere ramen heb je dus in verhouding veel meer kozijn dan met grote ramen....
Bij ons (met grote ramen) is het dan ca 7% kozijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hallo allen,

Als dat voor het hele huis is: No brainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Hallo allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mijn huis (met zo te zien een heel stuk minder glas dat bij jou, pak hem beet de helft) scheelt U waarde 1,1 (Hr++) en 0,7 (tripple glas dat ik heb laten plaatsen) 900 thermische kwh's per jaar volgens de warmteverliesbereking. Dus zo'n 225 electrische kwh's per jaar.

Met mijn huidige energiecontract en jouw glasoppervlakte duurt terugverdienen dus een kleine 9 jaar. Het rendeert dus prima ;) Plus comfort verbetering.
Maar als je met zonnepanelen en saldering aan de gang gaat, duurt het wel wat langer. Ik zou het doen. En doe het ook bij renovatie.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJo
Rocketman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

Ik heb twee jaar geleden in onze tweekapper uit 1989 beneden overal triple glas met kunststof kozijnen laten plaatsen. Ook heb ik nieuwe kunststof voor- en achterdeuren laten uitvoeren met triple glas en kan je melden dat dit een drastische vermindering van het gasverbruik gaf t.o.v. het standaard dubbel glas met houten kozijnen.
Ook het comfort is enorm verbeterd, het enige minpunt dat ik zou kunnen noemen is het incidenteel beslaan van de buitenzijde in de ochtend, maar het HR++ glas op de bovenverdiepingen heeft ook in mindere mate dit verschijnsel.
De geluidswering is ook perfect. Ik kreeg subsidie omdat ik ook de vloer heb laten isoleren en ik denk dat ik spekkoper ben als ik de huidige energieprijzen zie. Ons gasverbruik is inmiddels gedaald van 1400 m3 naar 720 m3 voor twee personen incl. koken en sanitair. We hebben mechanische afzuiging en geen problemen met vocht of condens. De verbouwing heeft wel wat geld gekost, maar er komt veel voor terug.
Bedankt voor je bericht! Wij zitten qua gas al redelijk laag op één of andere manier. Namelijk 800m3 met 2 kids. Ook koken en verwarmen wij nog met gas. Qua kosten kijk ik niet op van een paar honderd euro. Liever comfort dan later denken, had ik het toch maar gedaan. En wij gaan inderdaad ook proberen de subsidie aan te vragen, alleen zal er nog een dakraam vervangen moeten worden, aangezien we aan de 7,5m2 komen. Helaas is Velux verdubbeld met zijn prijzen, dus dat zal niet voordelig zijn.

Het condens aan de buitenkant herken ik van de ramen welke ik twee jaar geleden heb laten plaatsen. Maar daar maak ik mij niet druk om.

Het enige wat mij onbekend is, is of het huis voldoende ventileert als ik overal triple glas neem. Een decentrale WTW is voor ons niet mogelijk, we hebben gewoonweg geen plek door radiatoren die op de muren hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchJo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Het enige wat mij onbekend is, is of het huis voldoende ventileert als ik overal triple glas neem. Een decentrale WTW is voor ons niet mogelijk, we hebben gewoonweg geen plek door radiatoren die op de muren hangen.
Je ventilatie heeft toch niks met je glas te maken?
Maar met of er eventueel roosters in je kozijnen zitten.

Je zou ook een centrale WTW kunnen nemen wellicht.

• DutchJo
Dat is dus hetgeen wat men zegt. Met triple glas krijg je condens en mogelijk schimmel hierdoor in huis. Wat je oplost met ventilatie uiteraard. Echter heb ik geen ervaring met een volledige beglazing van triple glas. Waardoor ik me afvraag of mensen met een uit dezelfde bouwperiode van hun huis, daar last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 22:56
De enige condens die je met triple glas zou kunnen krijgen zit (soms) aan de buitenkant van het glas, daarvan krijg je binnen geen schimmel. Het is ook niet zo dat HR++glas wel lucht doorlaat en HR+++glas niet, glas is glas. De ventilatie in huis hangt af wat je verder nog organiseert, maar dat is onafhankelijk van het type glas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Met HR+++ is het glas niet meer het koudste deel van je woning. Als je een ventilatieprobleem hebt condenseert dat niet meer op je glas maar op bijvoorbeeld een koudebrug in je muur.

Verder zal je met HR++ en nieuwe kozijnen ook gewoon meer moeten ventileren, je nieuwe kozijnen worden als het goed is luchtdicht gezet waardoor een stuk onbedoelde ventilatie wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchJo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:41:
Dat is dus hetgeen wat men zegt. Met triple glas krijg je condens en mogelijk schimmel hierdoor in huis. Wat je oplost met ventilatie uiteraard. Echter heb ik geen ervaring met een volledige beglazing van triple glas. Waardoor ik me afvraag of mensen met een uit dezelfde bouwperiode van hun huis, daar last van hebben.
Volgens mij haal je een heleboel door elkaar.
Waarom zou je met triple glas condens en schimmel binnen krijgen?
Wat zou de natuurkundige reden daarvoor zijn?

Ventileren is inderdaad goed om schimmels te voorkomen, en nog voor een aantal zaken (CO2 bijvoorbeeld)
Maar dat moet je sowieso doen, wat voor glas je ook hebt.
Alleen met hr++ en triple glas is het een beetje zonde om dan roosters in je muur of kozijn te zetten.
Want je zit eerst de boel te isoleren om dan vervolgens koude lucht door je rooster naar binnen te krijgen.
Dan is een WTW beter.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
In de aanbieding.
Twee dakkapellen van 5.5meter breed met jaren zestig dubbel glas, twee lekke ramen en een draairaam wat niet meer open gaat. lol, het is toch eigenlijk triest dat ik dit lachend aan het typen ben :D

5 vaste ramen totaal c.a. 6m2 en 4 draairamen totaal c.a. 4m2 (Even uit mijn hoofd). Laten we het afronden op 10m2 want 6+4 = 10 :z

Wij hebben dus houten kozijnen waarvan ik eigenlijk de ver verkleurde groene verf van wilde vervangen maar, lekke ramen, maar enkele rotte neuslatten, maar raam van ongebruikte kamer gaat niet meer open (een hoekijzer van het raamkozijn is verroest en gebroken).
Ik ben dan niet iemand die twee ramen vervangt, het liefst de ramen, het lood, windveren en de kleine wangen van buitenaf isoleren, wellicht nog wat extra op het dak van buitenaf.
Anyway.
De vaste ramen en de latten zitten nu in het kozijn. Als ik er glas met een dikke spouw in zet, ligt het glas (nagenoeg) gelijk met de kozijnen en kan ik er "speciale" latten overheen zetten toch?
Voor de draairamen is de situatie echter al zo, als ik daar dikker glas in zet steekt het glas over het kozijn heen.
Kan ik dan een extra plank op het kozijn schroeven, daar het glas in zetten, en daar nog een lat over, of gaat dat niet uit zien?
Of zal ik nieuwe dikkere kozijnen laten maken voor de draairamen?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de U-waarde die jullie zouden nemen en de dikte van het glas/ de glazen.
Ik zat zelf te denken aan een u-waarde van ~1.2 en de dikte van het glas vind ik lastig, zijn daar nog regels voor? Ik zat zelf te denken aan 4-4 omdat de oppervlaktes net 1.2m2 zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Amtelode op 25-08-2022 21:08 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Amtelode schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:05:

Wij hebben dus houten kozijnen waarvan ik eigenlijk de ver verkleurde groene verf van wilde vervangen maar, lekke ramen, maar enkele rotte neuslatten, maar raam van ongebruikte kamer gaat niet meer open (een hoekijzer van het raamkozijn is verroest en gebroken).
Ik ben dan niet iemand die twee ramen vervangt, het liefst de ramen, het lood, windveren en de kleine wangen van buitenaf isoleren, wellicht nog wat extra op het dak van buitenaf.
Anyway.
De vaste ramen en de latten zitten nu in het kozijn. Als ik er glas met een dikke spouw in zet, ligt het glas (nagenoeg) gelijk met de kozijnen en kan ik er "speciale" latten overheen zetten toch?
Voor de draairamen is de situatie echter al zo, als ik daar dikker glas in zet steekt het glas over het kozijn heen.
Kan ik dan een extra plank op het kozijn schroeven, daar het glas in zetten, en daar nog een lat over, of gaat dat niet uit zien?
Ik zit een beetje met soortgelijke afwegingen.
Wanneer je kozijnen slecht zijn en het veel werk is om ze weer op te lappen zou ik complete vervanging overwegen en voor tripel glas gaan (laten doen)
Bij oplappen zit je inderdaad met glasdikte, wat vooral komt door de spouw om een fatsoenlijke U waarde te halen. Ik mik zelf op 1.0 en wil eigenlijk geen compromissen sluiten wat dat betreft, dan zit je met een spouw van 16 mm en dus bij 4-16-4 al op 24 mm.
Je hebt speling met glasband, dat is standaard 4 mm maar bestaat ook in 2 mm. Niet aan te raden voor grote oppervlaktes maar het kan, dan win je 4 mm dikte. Ook andere latten gebruiken of bestaande latten afschaven zou moeten kunnen.Kozijnen dieper uitfrezen zou ook moeten kunnen maar vertrouw ik mezelf niet echt toe, ik vind frezen echt vet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Amtelode schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:05:
.....
Ik zou aan renovatie hiervan nul euro uitgeven. Waarom? De kans dat het weer mis gaat is aanwezig.
En: Je loopt een heel groot risico dat door de slechte constructie oa een slechte ondersteuning door de sponning, je nieuwe ramen al heel snel lek gaan en dan moet je alsnog alles gaan vervangen.

Dus alles vervangen is imho de enige oplossing en dan krijg je met triple glas ook subsidie voor het kozijn
https://mijn.warmtefonds.nl/aanvragen/lening/nieuw?amount=
Heb je het geld er maar deels voor liggen maar heb je wel ruimte voor een kleine lening, neem dan een zgn duurzaamheidslening die door de overheid is ingesteld:
https://mijn.warmtefonds.nl/aanvragen/lening/nieuw?amount=
Een lening voor 7 jaar dan is de rente 3,25%.
De ING verwijst juist naar die website want zij zijn duurder
https://www.ing.nl/partic...ebespaarlening/index.html
Nationaal Warmtefonds: de Energiebespaarlening heeft een voordeligere rente dan ING en je kunt kiezen voor langere looptijden.
en de RABO bank is ook duurder dan de 3,25% (4,7% voor 3 jaar)

Als je situatie zo slecht is dan kan het haast net anders ijn dat je erg veel stookkosten gaat besparen, tenzij je de verwarming uit laat, maar dat verwacht ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Dus alles vervangen is imho de enige oplossing en dan krijg je met triple glas ook subsidie voor het kozijn
Volgens mij klopt dit niet.

Bij mijn weten is het zo dat je de hogere subsidie voor HR+++ (triple glas) alleen krijgt als je ook de kozijnen vervangt voor een isolerende variant. Je krijgt dus geen subsidie voor de kozijnen zelf, maar ook alleen voor het glasoppervlak.

Vervang je de kozijnen niet, dan krijg je dacht ik het lagere bedrag dat voor HR++ glas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Muse ? ?? Ze zou dan toch EN glas EN kozijnen gaan vervangen? Dat mag je toch verwachten en zo stond er in, anders ga je geen subsidie krijgen en je moet dan uiteraard aan de voorwaarden voldoen.

Je gaat toch niet het ene slechte kozijn door het andere minder kozijn vervangen, je neemt dat type kozijn om aan de ISDE voorwaarden te voldoen en die eist bij tripel glas zelfs om in aanmerking voor subsidie te komen dat een correct kozijn ook laat plaatsen. Het is niet handig als je dit niet zo doet, dan ga je subsidie niet krijgen...

https://www.subsidie-kozijnen.nl/
Huidige kozijnsubsidies?
De subsidie voor kozijnen valt dit jaar onder de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE). Er is in totaal €228 miljoen gereserveerd en loopt de regeling tot het einde van het jaar. Lees ook verder over de: isolatie subsidie en glasisolatie subsidie.
Maar kijk verder altijd op de overheid websites voor de laatste stand van zaken.
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:49:
@Muse ? ?? Ze zou dan toch EN glas EN kozijnen gaan vervangen? Dat mag je toch verwachten en zo stond er in, anders ga je geen subsidie krijgen en je moet dan uiteraard aan de voorwaarden voldoen.

Je gaat toch niet het ene slechte kozijn door het andere minder kozijn vervangen, je neemt dat type kozijn om aan de ISDE voorwaarden te voldoen en die eist bij tripel glas zelfs om in aanmerking voor subsidie te komen dat een correct kozijn ook laat plaatsen. Het is niet handig als je dit niet zo doet, dan ga je subsidie niet krijgen...

https://www.subsidie-kozijnen.nl/

[...]

Maar kijk verder altijd op de overheid websites voor de laatste stand van zaken.
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis
Het ging mij specifiek over de verwoording 'subsidie op kozijnen'. Er is namelijk geen subsidie specifiek voor de kozijnen zelf. Ik wilde die mogelijke verwarring wegnemen.

De link van de rijksoverheid is een goede bron, die heb ik namelijk gebruikt om mijn post te checken voordat ik 'm plaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hmmm de situatie van de vragensteller was imho wel zo duidelijk (lees: slecht) dat er maar één optie zou zijn: Alles vervangen en daarbij voor glas EN kozijnen subsidie aanvragen. En altijd een check doen op de officiële sites. Leveranciers kunnen met hun info achter lopen en daar kun je geen rechten aan ontlenen.
En wie bestelt er nu een prachtig goed isolerend kozijn en zet er vervolgens zijn oude slechte glas weer in terug??? De vragensteller is dat niet van plan, die schreef dat er nieuw glas in komt maar het paste niet goed in het oude kozijn. Deze context, met de aangegeven redenen, maakt een vergissing toch echt wel onwaarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:07:
[...]
Een lening voor 7 jaar dan is de rente 3,25%.
De ING verwijst juist naar die website want zij zijn duurder
https://www.ing.nl/partic...ebespaarlening/index.html
Ik heb vorige maand zo’n energiebespaarlening afgesloten met een JKP rente van 2,72% en een looptijd van 15 jaar. Sommige provincies geven namelijk extra korting op de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Omdat je het voor de subsidie moet laten doen samen met minstens nog één andere maatregel zijn we afgehaakt van de subsidie (minstens 8m2 glas). Vooral omdat het laten doen, financieel niet aantrekkelijk is als je het zelf kunt en wil doen.
Het was voor ons ook nog eens onmogelijk om aan de minimale van 8m2 glas te komen zonder glas te vervangen wat 4 jaar geleden al is vervangen . :9

De ramen zijn met hr+++ 4sp4sp4 prima handelbaar qua gewicht en de handigheid/spullen hebben we er in principe voor.
Glas weegt 2,5kg per m2 per mm dikte.
Het zwaarste hr+++ raam is 36kg aan de kant van het platte dak.

Ik zit echter nog een beetje met deze,
Ons houten kozijn heeft een u-waarde van 2.7, gaat in de praktijk de condens dan niet op het hout zitten i.p.v. het raam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Toevallig gisteren gelezen. Het advies om de kozijnen te vervangen en anders bij weinig financiele ruimte de oude kozijnen laten zitten mits het schilderwerk goed is, binnen en buiten.
Hier bij onze achterdeuren en raam, bij de opdek profielen aan de binnenkant van de kitrand, komt ook wel eens condens. Ug 1.6.
Zou dat nog meer worden met een lagere Ug waarde?
Kun je glas aan de zijkanten niet purren om dit effect tegen te gaan?

Ook gelezen dat iemand holle opdeklatten had voorzien van een alluminium laagje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Amtelode Zo te lezen moet het hout en de (kit)aansluiting echt perfect zijn, "alle" condens komt nu op het wat koudere hout, dus bij Ug bijv 0,8 kan dat meer zijn dan bij Ug 1,6. Imho: Als dat vervolgens te weinig kans krijgt om geregeld helemaal droog te worden is dat een forse belasting. Op afstand verder niet te beoordelen.
Je moet zelf echt zeker weten, en niet voor 3-5 jaar.. het liefst voor >25 jaar... durf je dat aan?

Wat wil je aan de zijkanten exact gaan PURren? En waarmee (type PUR)?
holle opdeklatten had voorzien van een alluminium laagje
Klopt, heb ik ook gelezen, had ze zelf gefreesd. Heb nog vast een link er van. Ff opzoeken.
Gevonden: https://geen-energiereken...door-drievoudig-glas.html

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 28-08-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Amtelode schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Toevallig gisteren gelezen. Het advies om de kozijnen te vervangen en anders bij weinig financiele ruimte de oude kozijnen laten zitten mits het schilderwerk goed is, binnen en buiten.
Hier bij onze achterdeuren en raam, bij de opdek profielen aan de binnenkant van de kitrand, komt ook wel eens condens. Ug 1.6.

Ook gelezen dat iemand holle opdeklatten had voorzien van een alluminium laagje. :+
Vreemd condensatie? Heb jij mechanische ventilatie en functioneert dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Amtelode schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

de ruimte rond glas zit er om naast verschil in werking met het hout op te vangen maar ook om condens af te voeren. en die komt daar gewoon en moet afgevoerd worden. vooral aan de onderkant is de thernmische isolatie dus minimaal, daar zitten ook afwaterings gaten/sleuven bij binnenbeglazing kan je wel een kit naad zetten als hieldichting (en die doortrekken naar boven) en uiteraard is het goed plaatsen van belazingsband erg belangrijk.

Afbeeldingslocatie: https://glastotaal.nl/wp-content/uploads/2018/02/hiel.png

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Amtelode schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:07:
Omdat je het voor de subsidie moet laten doen samen met minstens nog één andere maatregel zijn we afgehaakt van de subsidie (minstens 8m2 glas).
Nee hoor. Je krijgt dan alleen max 15%
Zie onder Let op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
jobr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Nee hoor. Je krijgt dan alleen max 15%
Zie onder Let op.
Ik zie dat je alles tot in den treure moet specificeren, in 2020 was dat nog een stuk makkelijker allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Ik wil graag reynaers kozijnen. En ik vroeg mij af of het zin heeft om in Belgie te gaan shoppen ik heb hier 1 dealer in de omgeving maar 5km over de grens zitten er 5. Maar zijn de prijzen in belgie beter of slechter dan hier gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Sen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:02:
Ik wil graag reynaers kozijnen. En ik vroeg mij af of het zin heeft om in Belgie te gaan shoppen ik heb hier 1 dealer in de omgeving maar 5km over de grens zitten er 5. Maar zijn de prijzen in belgie beter of slechter dan hier gemiddeld?
Offerte vragen en vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Seafarer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Offerte vragen en vergelijken?
Helaas is dat met een heel huis niet zo makkelijk en ik wil ze ook niet werk bezorgen als blijkt dat ze standaard al veel duurder zijn dan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
Sen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Helaas is dat met een heel huis niet zo makkelijk en ik wil ze ook niet werk bezorgen als blijkt dat ze standaard al veel duurder zijn dan in Nederland.
Wat ik heb gedaan is een overzicht in PDF maken met alle te vervangen kozijnen + afmetingen inclusief welk type glas je wenst enzovoorts. Eventueel bij elk kozijn een foto van de huidige situatie.
Hiermee hoef je niet 4 leveranciers uit te nodigen om de boel in te meten maar kunnen ze het vanuit kantoor voor je maken.
Aan de hand hiervan kan een leverancier al aardig een prijsindicatie afgeven, de leverancier die het meest gunstigste aanbiedt kan je langs laten komen voor een officiële offerte.
Let wel op dat de leveranciers alle te verwachten werkzaamheden offreren zodat je appels met appels kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Nog steeds zoekende naar het meest isolerende glas op de markt voor de toekomstige "Passief + woning". Kom ik dit tegen..... Ik heb het net al 3x gelezen.... dat zijn wel hele goede waarden of maak ik ergens een rekenfout met de R waarde en dat men over de plas met BTU werkt?

https://www.litezone.ca/performance-values.html

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:42
Al de transmissie voor gewoon licht gezien?
En dikte? geen centimeters maar inches!, No. 13 is 7.5" dik = 19 cm

In Canada en Alaska zijn temperaturen van min 30°C in de winter niet ongewoon, dan wil je wel super isolerend glas hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door natural colour op 03-09-2022 17:22 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:17:
Al de transmissie voor gewoon licht gezien?
En dikte? geen centimeters maar inches!, No. 13 is 7.5" dik = 19 cm
Ja, beide heb ik gezien.
Omdat ik in EU tot nu toe (ook met eerste contact met producenten) niet verder kom dan Ug 0,4, was mijn eerste gedachte dan ook om zelf een kozijn te maken met een glassponning van 15 cm en dan 2x dubbel (bijvoorbeeld 16mm Argon spouw) te plaatsen met in een luchtdichtframe (o.a. d.m.v. kit). Ik schrik dus niet van 20 cm, hé mijn wand wordt ook iets van 40 cm.
Ja, licht transmissie is lager en misschien zelf tegen donker aan (zoals zonwerend glas), komt voornamelijk/waarschijnlijk door het aantal gebruikte folies (3-4).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ollie1965 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:08:
Nog steeds zoekende naar het meest isolerende glas op de markt voor de toekomstige "Passief + woning". Kom ik dit tegen..... Ik heb het net al 3x gelezen.... dat zijn wel hele goede waarden of maak ik ergens een rekenfout met de R waarde en dat men over de plas met BTU werkt?

https://www.litezone.ca/performance-values.html
Vacuumglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Het vacuüm glas wat ik tot nu toe tegenkom heeft altijd “puntjes” in het glas om de onderdruk op te vangen en soms zelfs een “stop” in een hoek waar vacuüm getrokken is. En de waarden zijn dan zelfs nog niet spectaculair

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

ollie1965 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:14:
[...]

Het vacuüm glas wat ik tot nu toe tegenkom heeft altijd “puntjes” in het glas om de onderdruk op te vangen en soms zelfs een “stop” in een hoek waar vacuüm getrokken is. En de waarden zijn dan zelfs nog niet spectaculair
En als vacuum glas zo goed was dan had heel Noord Amerika en Canada dit wel ingebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vacuum glas en VIP (vac. isolatie panels) worden ivm de prijs vooral gebruikt waar ivm oa de ruimte er geen enkele andere optie mogelijk is.
Bij een giga hoge huurprijs v/e pand bijvoorbeeld in New York, waar je geen mm naar buiten uit mag breiden met je gevel a.g.v. glas of gevelisolatie en je naar binnen de dure m2 die er zijn tot ver achter komma overeind wil houden, zijn dit technologieën die wel uit kunnen..... Er zijn vast nog wel andere voorbeelden, Googel ff zou ik zeggen als Tweaker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Seafarer schreef op zondag 4 september 2022 @ 00:32:
[...]

En als vacuum glas zo goed was dan had heel Noord Amerika en Canada dit wel ingebruik. :)
Het proces om het te maken is nogal duur.
dus je kunt hetzelfde bereiken met meerdere lagen glas, wat in the end goedkoper is.

In sommige Amsterdamse historische panden wordt het al gebruikt.
Dan kunnen ze gewonen kozijnen laten zitten en toch goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
route99 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:39:
@Amtelode Zo te lezen moet het hout en de (kit)aansluiting echt perfect zijn, "alle" condens komt nu op het wat koudere hout, dus bij Ug bijv 0,8 kan dat meer zijn dan bij Ug 1,6. Imho: Als dat vervolgens te weinig kans krijgt om geregeld helemaal droog te worden is dat een forse belasting. Op afstand verder niet te beoordelen.
Je moet zelf echt zeker weten, en niet voor 3-5 jaar.. het liefst voor >25 jaar... durf je dat aan?

Wat wil je aan de zijkanten exact gaan PURren? En waarmee (type PUR)?

[...]
Klopt, heb ik ook gelezen, had ze zelf gefreesd. Heb nog vast een link er van. Ff opzoeken.
Gevonden: https://geen-energiereken...door-drievoudig-glas.html
't was een brainfart :P De ruimte tussen de kopse kant van het glas en het hout, dan heb je geen lucht, wat meer isolatie en wellicht geen vochtophoping.

Het zal hier boven toch dubbel glas met een u-waarde van ~1 worden. Een beetje een geteste/goedgekeurde aparte manier om toch triple te kunnen nemen zonder problemen is er niet echt.
Als je een gevel hebt met veel regenslag dan dit, zonder veel regenslag zou dit. Dat is me allemaal niet concreet genoeg :+
Mocht er stiekem zo veel houtrot zitten dat vervangen beter is, ga ik voor triple kijken.

@Seafarer

We hebben geen mechanische ventilatie buiten de afzuigkap en de douche. We hebben wel alles in het werk gesteld om te zorgen dat ons binnenklimaat optimaal blijft.
Bij de kieren onder de buitendeuren zit geen condens, op de binnenkant van het raam bij de keuken wel, dat zit zo'n 30cm hoger dan de vloerdrempel. Beetje gek wel maar verder niet heel storend.

[ Voor 11% gewijzigd door Amtelode op 06-09-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Amtelode
un je glas aan de zijkanten niet purren om dit effect tegen te gaan?
De kopse kanten van het glas staan imho altijd los van het hout, bij en niet draaiende raamconstructie staat het glas vervolgens op 2 steuntjes. Als het water dat in die ruimte op de zijkant van het glas condenseert hoort zich onder de ruit te verzamelen en naar buiten afgevoerd te worden.
Dus met allen dicht make verstoor je imho dit. Dat water kan nergens heen en zou wel eens in de constructie kunnen gaan zitten. Geen oplossing dus om dat te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
route99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:55:
@Amtelode
[...]
De kopse kanten van het glas staan imho altijd los van het hout, bij en niet draaiende raamconstructie staat het glas vervolgens op 2 steuntjes. Als het water dat in die ruimte op de zijkant van het glas condenseert hoort zich onder de ruit te verzamelen en naar buiten afgevoerd te worden.
Dus met allen dicht make verstoor je imho dit. Dat water kan nergens heen en zou wel eens in de constructie kunnen gaan zitten. Geen oplossing dus om dat te willen doen.
Ik zou het ook zeker niet doen maar de condens ontstaat daar toch juist omdat er een open ruimte is met lucht?
Als je dat dicht zou maken dan kan er geen condens ontstaan(?) Nouja, wellicht niet helemaal voor dit topic. 8)
Pagina: 1 ... 10 ... 32 Laatste