Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
@Amtelode Als je dat gaat afsluiten krijg je dit:
Reparatie houtrot in dragende(?) constructie onder raam

Heb je meteen een excuus om je kozijnen te vervangen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
_JGC_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:46:
@Amtelode Als je dat gaat afsluiten krijg je dit:
Reparatie houtrot in dragende(?) constructie onder raam

Heb je meteen een excuus om je kozijnen te vervangen :X.
Ja haha toevallig ook gelezen. Daar is echter nog een spouw tussen het glas en het hout :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Binnenkort is het niet meer nodig om een tweede energie bespaar maatregel samen met het glas in te dienen om in aanmerking te komen voor de subsidieregeling.
Je kan en mag dan alleen het glas indienen. Dit wordt met terugwerkende kracht gedaan. Ik geloof vanaf 1 juni. Omdat dit nog niet gepubliceerd is in de staatscourant is de website ook nog niet aangepast. Ik weet niet precies wanneer dat gebeurt. Info is telefonisch verkregen bij de klantenservice van de isde subsidie.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rveld
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Ik ben wel benieuwd wat men kwijt is gemiddeld per vierkante meter glas.

Als ik zo rondkijk op internet lijken de prijzen wel heel rooskleurig.

Tenminste wel in vergelijking met de offertes die ik krijg. Ik ben benieuwd wat anderen hebben betaald voor een volledige vernieuwing van kozijnen en HR +++ glas en hoeveel subsidie er uiteindelijk voor terug gekregen is. Bijzonderheden zoals bijvoorbeeld een schuifpui zijn uiteraard altijd de vermelding waard.

[ Voor 34% gewijzigd door Rveld op 07-09-2022 09:55 ]

• Fritskek
  • Laatst online: 25-10-2022
Hoi, ik heb onlangs nieuw glas laten plaatsen, gevraagd om HR++, maar in de code van het raam kan ik er niks van terug vinden.
Onderstaand is de code. Kan iemand mij vertellen of dit HR++ is of hieraan gelijk staat?

EN 1279 PG 2022/07/06 1939 (31662 Lp. 5) Z/107656/2022 p.4 33.1 kl.2(B)2 /15/33.1 TH1.1 kl2(B)2 Ar A 807:2196

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:48
Dit is het HR+++-topic, ik denk dat je beter hier kunt zijn: Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Fritskek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:16:

EN 1279 PG 2022/07/06 1939 (31662 Lp. 5) Z/107656/2022 p.4 33.1 kl.2(B)2 /15/33.1 TH1.1 kl2(B)2 Ar A 807:2196
Dit is letselveilig HR++ glas, het glas zit lager dan 83cm gok ik ( 33.1 zijn 2 3mm glaslagen met een folie er tussen, de spouw is hier 15mm en dan weer een folieplaat)

[ Voor 40% gewijzigd door jichem op 08-09-2022 16:59 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Turbodesk617 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:38:
Binnenkort is het niet meer nodig om een tweede energie bespaar maatregel samen met het glas in te dienen om in aanmerking te komen voor de subsidieregeling.
Je kan en mag dan alleen het glas indienen. Dit wordt met terugwerkende kracht gedaan. Ik geloof vanaf 1 juni. Omdat dit nog niet gepubliceerd is in de staatscourant is de website ook nog niet aangepast. Ik weet niet precies wanneer dat gebeurt. Info is telefonisch verkregen bij de klantenservice van de isde subsidie.
Kan met terugwerkende kracht vanaf 2 april dit jaar. Kun je pas na 1 jan 2023 indienen. Staat gewoon op de RVO site:
Let op
Vanaf 2023 is het voor u als eigenaar-bewoner ook mogelijk om een subsidieaanvraag in te dienen als u vanaf 2 april 2022 één isolatiemaatregel gerealiseerd heeft. In dat geval krijgt u tot 15% van de kosten als subsidie terug, mits uw aanvraag voldoet aan de verder geldende voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 17:57
jichem schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:56:
[...]

Dit is letselveilig HR++ glas, het glas zit lager dan 83cm gok ik ( 33.1 zijn 2 3mm glaslagen met een folie er tussen, de spouw is hier 15mm en dan weer een folieplaat)
En tevens ook nog met argon gevuld. Zal dus zeer waarschijnlijk wel hr++ zijn.

• Fritskek
  • Laatst online: 25-10-2022
mvanzelst1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:27:
[...]

En tevens ook nog met argon gevuld. Zal dus zeer waarschijnlijk wel hr++ zijn.
Dank voor je reactie. Zegt het dan ook nog iets over metaalcoating?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 17:57
Fritskek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:51:
[...]

Dank voor je reactie. Zegt het dan ook nog iets over metaalcoating?
Ik heb geprobeerd te zoeken met de codes uit je raam, maar daar is zo niks uit af te leiden vwb coatings. Tegenwoordig is het wel bijna altijd standaard om coatings toe te voegen. Een andere leveranciers met jouw raam opbouw zitten rond een U=1. Behoorlijk goed geïsoleerd dus (voor een raam danwel 😃).

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Wachten... schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Daar was ik al bang voor. Maar krijg je dan enkel geen subsidie voor de schuifpui, of vervalt daarmee alles?

Want ik ben dan benieuwd (omdat de waardes mij niks zeggen) hoeveel merk je ervan in de praktijk?
Het verschil is 1,4 W/m2K, maar valt dit in de praktijk uit te leggen? Waarmee kun je zoiets vergelijken?

Kun je hier iets zinnigs over zeggen?
Waar ben je uiteindelijk voor gegaan? Alu kozijnen in het algemeen met een Uf < 1.5 zijn eigenlijk niet te vinden of vergis ik me? Aliplast max light is max Uf=1.8 bv.

Aliplast VG500 schuifpui staat in de brouchure: De isolatiewaarden van de profielen, afgekort als Uf, van het profielsysteem liggen tussen 2.06 en 5.45 W/m²K."

Ik wil ook een WTW installeren om ventilatie roosters te vermijden. Vroeg me af, zijn er goede redenen om draaikiep ramen te nemen als je toch al een WTW hebt? Ze zijn duurder en een stuk minder mooi (veel breder kozijn). Heb wel een balkon deur bv dus er kan wel wat open op elke verdieping.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:10
Megalomania schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:45:
[...]

Waar ben je uiteindelijk voor gegaan? Alu kozijnen in het algemeen met een Uf < 1.5 zijn eigenlijk niet te vinden of vergis ik me? Aliplast max light is max Uf=1.8 bv.

Aliplast VG500 schuifpui staat in de brouchure: De isolatiewaarden van de profielen, afgekort als Uf, van het profielsysteem liggen tussen 2.06 en 5.45 W/m²K."

Ik wil ook een WTW installeren om ventilatie roosters te vermijden. Vroeg me af, zijn er goede redenen om draaikiep ramen te nemen als je toch al een WTW hebt? Ze zijn duurder en een stuk minder mooi (veel breder kozijn). Heb wel een balkon deur bv dus er kan wel wat open op elke verdieping.
Ik ben a
Geattendeerd op Reynaers Masterpatio

https://www.reynaers.nl/producten/schuifsystemen/masterpatio

Dit frame heeft een isolatiewaarde van 1.4.

Wij gaan dus waarschijnlijk voor dit frame, en anders wordt het de Aluprof 77hs, echter heeft deze een iets hogere (dus slechtere) u waarde.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wachten... schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:52:
[...]Dit frame heeft een isolatiewaarde van 1.4.
Is er een reden om niet een betere waarde na te streven dan krijg je er ook nog subsidie op ook, deze niet toch?
Snap, de prijs is vaak een ding
https://www.rvo.nl/sites/...ogrendementsglas-2022.pdf
Dt lijkt toch goed mogelijk: m Ug [0,4 - 0,7] en Uf-waarde <<1
Wat is jouw Ug?
De Uf<1 is ca 1/3 beter dan die van jou.

Het glazen deel van een huis is by far het slechts geïsoleerde deel van het huis, een beetje gevel heeft Rc=3 waar het bouwbesluit zelfs 4,5 eist.

Een Ug van 0,7 is gelijk aan een Rd van 1,4 dus een muur met een klein beetje isolatie met een Rc van 3 is ruim 2x zo goed dan dit.

Ga je bijv Ug=1,1 (HR++) dan is de R maar 0,9 en dat in vergelijking tot de Rc van 3 is het zelf meer dan 3x zo slecht.
Met deze hoge gasprijzen en een nieuwe gevel lijkt tripel en een goed frame <1 een hele duurzame oplossing met ook nog subsidie en je verdient het op het gas ook nog terug.

Er kunnen uiteraard andere overwegingen zijn, ik leer graag bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
route99 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:23:
[...]
Is er een reden om niet een betere waarde na te streven dan krijg je er ook nog subsidie op ook, deze niet toch?
Wat is jouw Ug?

Het glazen deel van een huis is by far het slechts geïsoleerde deel van het huis, een beetje gevel heeft Rc=3 waar het bouwbesluit zelfs 4,5 eist.

Een Ug van 0,7 is gelijk aan een Rd van 1,4 dus een muur met een klein beetje isolatie met een Rc van 3 is ruim 2x zo goed dan dit.

Ga je bijv Ug=1,1 (HR++) dan is de R maar 0,9 en dat in vergelijking tot de Rc van 3 is het zelf meer dan 3x zo slecht.
Met deze hoge gasprijzen en een nieuwe gevel lijkt tripel en een goed frame <1 een hele duurzame oplossing met ook nog subsidie en je verdient het op het gas ook nog terug.

Je krijgt (zover ik weet) alleen subsidie op het glas.

Maar buiten dat. Heb jij wel eens een offerte aangevraagd van kozijnen met een lagere U waarde dan 1? Ik denk dat je je echt een ongeluk betaaldt

Daarnaast moet je niet vergeten dat echt enorm, maar dan ook echt enorm veel bedrijven sjoemelen met de cijfers. Ik heb circa 20 bedrijven aan de lijn gehad, en ze vertelde mij allemaal dat zij het gemiddelde doorgeven in het rapport. Dit is echter niet wat er gevraagd wordt voor subsidie.

Dus stel je kozijn heeft een U waarde van 1.8 o.i.d., dan pakken ze de oppervlakte van het kozijn. En ze pakken de gemiddeld U waarde van het glas samen. En aangezien het glas het grootste gedeelte is aan oppervlakte, kom je op een lagere U waarde uit. Dit is alleen GEEN Uf waarde zoals de ISDE die wilt zien.

Kortom, er wordt overal maar wat aangekloot met de waardes.

Ik heb zoveel bedrijven gesproken dus dus zogenaamd een alu schuifpui hadden met een U waarde van bijvoorbeeld 1.1. Als je dan echter vraagt hoe ze eraan komen, dan is het allemaal het bovenstaande verhaal en dus geen Uf waarde.

Pas dus goed op met wat ze zeggen, en bekijk echt de cijfers van de fabrikant zelf (het profiel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
@route99 je hebt gelijk hoor maar het kozijn is wel maar een kleine strook. Een kozijn van 1,5 * 2,5 komt neer op 0,8 m2 kozijn, 1/5e van het totaal more or less.

• route99

route99

@Wachten... Triest, dit wist ik nog niet, nog geen ervaring mee gehad en blijkbaar had ik het hier nog niet opgepikt.
Die Uf is "duidelijk", maar wel glas zet je er dan in? HR++ 1,1 of triple met 0,7 of beter?
@Megalomania Dat is me wel bekend, tis lagere schoolrekenwerk wat ik me herinner die fracties (=immers breuken) optellen, maar ik zette niet voor niets de ISDE link erin, daar moet iig aan voldaan worden. Voor triple mag je nog steeds wat mij betreft gelijk hebben, maar dan moet.. .er zelfs een nieuw kozijn bij om subsidiabel te zijn.
Edit: Ik zie trouwens maar 2 schuifpuien in de ISDE-lijst, zie knipsel onder, de 2e haalt een Uf van 1 de andere ruim 1,4.
Het glas is van Ug 0,5-0,7 te plaatsen.
Hmmm zulke gekunstelede opgevers als ze niet van Internorm Kozijn zijn ... als je er 20 hebt en je bent bij hen geweest dan vallen er dus zo wie zo 18 of 19 van de anderen af.. Ze staan gewoon niet in de lijst.
Mijn vraag ging duidelijk over de schuifpui en niet over andere ramen al dan niet met kozijnen.
Dit frame heeft een isolatiewaarde van 1.4.
En dat sloeg op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XebF49Rjy2YLqrcp7OMyb0H_GqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XZmWjlO3bq41lKu3itoVXxZt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door route99 op 17-09-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
route99 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:53:
@Wachten... Triest, dit wist ik nog niet, nog geen ervaring mee gehad en blijkbaar had ik het hier nog niet opgepikt.
Die Uf is "duidelijk", maar wel glas zet je er dan in? HR++ 1,1 of triple met 0,7 of beter?
@Megalomania Dat is me wel bekend, tis lagere schoolrekenwerk wat ik me herinner die fracties (=immers breuken) optellen, maar ik zette niet voor niets de ISDE link erin, daar moet iig aan voldaan worden. Voor triple mag je nog steeds wat mij betreft gelijk hebben, maar dan moet.. .er zelfs een nieuw kozijn bij om subsidiabel te zijn.
Edit: Ik zie trouwens maar 2 schuifpuien in de ISDE-lijst, zie knipsel onder, de 2e haalt een Uf van 1 de andere ruim 1,4.
Het glas is van Ug 0,5-0,7 te plaatsen.
Hmmm zulke gekunstelede opgevers als ze niet van Internorm Kozijn zijn ... als je er 20 hebt en je bent bij hen geweest dan vallen er dus zo wie zo 18 of 19 van de anderen af.. Ze staan gewoon niet in de lijst.
Mijn vraag ging duidelijk over de schuifpui en niet over andere ramen al dan niet met kozijnen.

[...]
En dat sloeg op

[...]

[Afbeelding]
Wij gaan voor triple glas, er is werkelijk geen reden te bedenken om voor dubbelglas te gaan, tenzij je je voordeur en achterdeur open laat staan in de winter. Of je huis moet zo lek zijn als een mandje, maar dan moet je eerst dat oplossen.

De screenshot die je stuurde is van een kozijn (is niet hetzelfde als een schuifpui.) Daarnaast is het kunststof. Dus als je alu wilt (zoals wij) dan valt dit sowieso al af.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Ik zou een schuifpui van kunststof niet eens overwegen. Aluminium en houten kozijnen zijn echt veel en veel steviger. Voor ramen gaat kunststof nog wel (al voelt een kunststof draaikiepraam een stuk minder stijf aan dan een aluminium kozijn), maar voor deuren zou ik het nooit meer doen. Ons 15 jaar oude kunststof voordeurkozijn is gewoon krom getrokken; niks meer leverbaar want het profiel wordt niet meer gemaakt (goh, waarom nou toch?), geen coulance. En niet onbelangrijk: het oogt veel goedkoper dan hout of gemoffeld aluminium. En aluminium kozijnen zijn weliswaar ook stukken duurder; het verschil met houten kozijnen is lang niet zo groot. En die zijn ten minste wél over 20 of 30 jaar nog te herstellen.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40

Rzaan

Altijd zoekende

Steyn_E schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:23:
Ik zou een schuifpui van kunststof niet eens overwegen. Aluminium en houten kozijnen zijn echt veel en veel steviger. Voor ramen gaat kunststof nog wel (al voelt een kunststof draaikiepraam een stuk minder stijf aan dan een aluminium kozijn), maar voor deuren zou ik het nooit meer doen. Ons 15 jaar oude kunststof voordeurkozijn is gewoon krom getrokken; niks meer leverbaar want het profiel wordt niet meer gemaakt (goh, waarom nou toch?), geen coulance. En niet onbelangrijk: het oogt veel goedkoper dan hout of gemoffeld aluminium. En aluminium kozijnen zijn weliswaar ook stukken duurder; het verschil met houten kozijnen is lang niet zo groot. En die zijn ten minste wél over 20 of 30 jaar nog te herstellen.
Volgens mij is er in 15 jaar heel wat veranderd in de sector 'Kunststof Kozijnen'.
Onze nieuwe kozijnen en 2 schuifpuien worden mooi van kunststof.
Je zult er tegenaan moeten tikken om te weten of het kunststof is.

De achterdeur wordt waarschijnlijk geen kunststof want ik heb er nog geen kunnen vinden met fatsoenlijke scharnieren.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
route99 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:23:
[...]
Wat is jouw Ug?

ik ben benieuwd naar de isolatie Rc waarde indicatie van mijn muren, dat is 19 cm beton, 2 cm oud "piepschuim" 5cm spouw opgevuld met een schuim in de jaren 80 en dan 9 cm baksteen.
totaal 35 cm muur dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgXcNCSMFIS_-b2CvI540oxw1CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eE8tDarjENcnrBXKhVK3IxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die hier een berekening op kan los laten? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kaaschef schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:41:
[...]

ik ben benieuwd naar de isolatie Rc waarde indicatie van mijn muren, dat is 19 cm beton, 2 cm oud "piepschuim" 5cm spouw opgevuld met een schuim in de jaren 80 en dan 9 cm baksteen.
totaal 35 cm muur dus.

[Afbeelding]

Iemand die hier een berekening op kan los laten? _/-\o_
die muur doet niet veel je bent maar een fractie beter dan die 2+ 5 cm isolatie ;) Ergens rond de RC 1.9 schat ik (dat is de RD waarde van 7cm eps)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 17-09-2022 17:50 ]

• route99

route99

Wachten... schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:19:
[...]De screenshot die je stuurde is van een kozijn (is niet hetzelfde als een schuifpui.).
???
Staat toch echt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqCfR711wAnS3IUy5fswe-b4_BI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SXO2kdYqr4W0CoL70SUaSk6t.png?f=user_large

• route99

route99

@Kaaschef We zit in het Kaaschef in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic" je hebt al antwoord maar je stelt toch geen vraag door mij te quoten in een glas topic... ?????

• Kaaschef
@route99 je hebt gelijk, niet juiste topic, je had het over de Rc waardes ed. dat ik daarop mijn vraag stelde.

ben met van alles bezig. 8)7

Isolatie, nieuw kozijnen/HR+++ glas, airco ,wtw . pfff 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Sterkte..... *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Ik heb hier al sinds 2012 een hefschuifpui van Kochs met triple glas. Deze ziet eruit alsof hij gisteren geplaatst is. Een verademing t.o.v. de oude aluminium pui met standaard dubbel glas, deze werd altijd vochtig aan de onderkant, want dat aluminium werkte al een koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aluminium is ook niet heilig. Klant van me huurt een kantoor van 2002 met aluminium kozijnen en een tweetal schuifpuien. Als daar de wind op staat fluit het gewoon tussen de profielen en borstels door omdat het in 20 jaar tijd krom getrokken is.

Maargoed, in 20 jaar tijd zal aluminium vast beter zijn geworden, net als in 15 jaar tijd kunststof is veranderd van lelijke goedkope troep naar een strak en duurzaam product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
_JGC_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:43:
[...]

Aluminium is ook niet heilig. Klant van me huurt een kantoor van 2002 met aluminium kozijnen en een tweetal schuifpuien. Als daar de wind op staat fluit het gewoon tussen de profielen en borstels door omdat het in 20 jaar tijd krom getrokken is.

Maargoed, in 20 jaar tijd zal aluminium vast beter zijn geworden, net als in 15 jaar tijd kunststof is veranderd van lelijke goedkope troep naar een strak en duurzaam product.
'Kunststof' is ook een misleidende term, want er zitten typisch metalen profielen in. Uiteindelijk gaat het om het totaalproduct dat de eigenschappen bepalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hout is een stuk beter. Als het nat wordt zet het ook lekker uit zodat het alle kieren dicht :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maasluip schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
Hout is een stuk beter. Als het nat wordt zet het ook lekker uit zodat het alle kieren dicht :+
Kunststof werkt meer dan hout, en daar heeft het geen vocht voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@_JGC_ is dat zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rukapul schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:05:
[...]

'Kunststof' is ook een misleidende term, want er zitten typisch metalen profielen in. Uiteindelijk gaat het om het totaalproduct dat de eigenschappen bepalen.
Bij aluminium is dat dan net zo, daar zitten al jaren koude brug onderbrekeningen in en bij hout zijn de verfsystemen beter geworden. er worden hier gewoon veel en veel teveel verouderde feiten of meningen uit de onderbuik gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 19-09-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Hout zet uit onder invloed van vocht. Een groot deel daarvan kan je voorkomen door het goed te schilderen.
Kunststof zet uit onder invloed van warmte. Het is niet voor niks dat er minimaal 0,5cm ruimte om een kozijn moet overblijven zodat het kan uitzetten.

Bij mijn buurman is de dakkapel bekleed met die goedkope shingle zooi die ze ook in de chaletbouw gebruiken. Weet niet of het er goed op zit, maar in de zomer bolt die troep helemaal op omdat het onvoldoende ruimte heeft om te werken. Deden de chaletjes op vakantiepark overigens ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Mijn woning heeft een uitbouw met glazen pui. Is in een later stadium aangelegd dus niet vanaf de bouw. Ik probeer te achterhalen wat het oplevert om dit glas te vervangen. Ik ben net ingestapt in dit proces dus stap 1 is achterhalen welk type glas ik heb. Kan iemand mij zeggen wat voor type glas dit is? De codes Googelen leverde helaas niets op.

Het is een woning uit 1992

Ik heb op 22 augustus 2022 rond 22:00 's avonds met een goede infrarood thermometer de temperatuur van het glas opgemeten. Vanaf buiten en binnen. Het was toen +/- 13 graden buiten en +/- 21 graden binnen. Onder de foto lees je achter elk raam ook de gemeten temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pDAvK7IHT_7Rwov4USX_U_6z7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joYTNbiWJby4LNr9NaqdCCQs.jpg?f=fotoalbum_large

Achtergevel

6 dakramen van 73 bij 160 cm (buiten 8,8°C - binnen 19,6°C) / (code = 02-2001 479323 1 1 insulight protect 0771 1691)

2 ramen van 108 bij 190 cm (buiten 16,6°C - binnen 20,3°C) / (geen code - wel vier lampjes met lampjestest)
2 ramen van 108 bij 182 cm (buiten 16,6°C - binnen 20,3°C ) / (geen code - wel vier lampjes met lampjestest)

Voorgevel

2 ramen van 62 bij 105 cm (buiten 16,5°C - binnen niet gemeten) / (code = polyglass gf 91-2)
1 raam van 72 bij 92 cm (buiten 16,5°C - binnen niet gemeten) / (code = polyglass gf 91-2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
In elk geval klopt een van de metingen niet, namelijk de buitentemperatuur van het dakraam glas. Het moet tussen de buiten en binnen temperatuur liggen en dat is 8,8C niet. Heb je van tevoren een stuk tape op het glas geplakt wat de temperatuur heeft kunnen aannemen?

Glas uit 92 is thermopane ofzoiets met een U-waarde van boven de 3. Absolute bagger. Ik herken de naam polyglass uit de documentatie van mijn woning (jaren '90).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubertc
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-02-2023
Toen ik 7 jaar geleden naar mijn huidige pand verhuisde meteen alle kozijnen vervangen door kunststof , en overal triple glas in.
mijn vorige huis had lekkende houten kozijnen, daar was ik wel klaar mee.
dat triple glas is een absolute aanrader.
besparing kan ik niet aangeven ( ik heb een houtkachel) maar het verschil in comfort is enorm.

Voor de doe het zelvers onder ons , kunststof kozijnen zijn in duitsland een stuk goedkoper als hier.
sterker nog , toen een ruit sneuvelde ( triple) heb ik in Nederland nieuw glas besteld , dat ruitje kostte me meer als het kunnststof draai kiep kozijn met glas me in Duitsland gekost had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Rukapul schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:06:
In elk geval klopt een van de metingen niet, namelijk de buitentemperatuur van het dakraam glas. Het moet tussen de buiten en binnen temperatuur liggen en dat is 8,8C niet. Heb je van tevoren een stuk tape op het glas geplakt wat de temperatuur heeft kunnen aannemen?

Glas uit 92 is thermopane ofzoiets met een U-waarde van boven de 3. Absolute bagger. Ik herken de naam polyglass uit de documentatie van mijn woning (jaren '90).
Dat kan inderdaad niet kloppen. Ik kan die meting dan niet verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm2Po0TcCg2wEWpILyNuT36L610=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2C4Z6dd5r9o06uGVbf1nfK1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
hubertc schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:32:
Toen ik 7 jaar geleden naar mijn huidige pand verhuisde meteen alle kozijnen vervangen door kunststof , en overal triple glas in.
mijn vorige huis had lekkende houten kozijnen, daar was ik wel klaar mee.
dat triple glas is een absolute aanrader.
besparing kan ik niet aangeven ( ik heb een houtkachel) maar het verschil in comfort is enorm.

Voor de doe het zelvers onder ons , kunststof kozijnen zijn in duitsland een stuk goedkoper als hier.
sterker nog , toen een ruit sneuvelde ( triple) heb ik in Nederland nieuw glas besteld , dat ruitje kostte me meer als het kunnststof draai kiep kozijn met glas me in Duitsland gekost had.
Weet niet wanneer dat raam gesneuveld is, maar recent zijn de prijzen gigantisch gestegen. Waar ik 12 jaar terug een heel huis voor 1300 liet doen was 5 raampjes nu ook gewoon 775 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 12-09 10:20
Ik heb afgelopen jaar in de grote ramen oud dubbelglas voor HR++ laten vervangen.
Ik twijfel nu alleen of het HR++ is (staat er wel op, maar de vlam test laat geen verkleuring zien..)

Dit staat er in het raam: WWGLAS SANCO CE EN 1279-5 WWpr EMIUM 1.2 HR++ 70100016 Pos. 5 Prodnr. 4

Maar deze krijg ik niet gevonden op google.

Andere vraag. Ik heb de overige ramen nog niet vervangen. Dit zijn kunststof kozijnen.
Hier zit dit glas in: INSULIGHT (M) 581380/3 2606-16 1007*1375 22.06.2006

Totaal niks over te vinden. Dus ik gok HR glas.
Kan dit met HR+++ vervangen worden (andere glaslatten), of moeten dan echt alle kozijnen vervangen worden. En is het dan verstandiger om HR++ te nemen.

Alvast dank voor het meedenken en achterhalen van de vreemde codes.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 1.2, zou dat slaan op de U-waarde? Dat is niet erg laag.

Of HR+++ (ik neem aan triple glas) in dezelfde kozijnen past ligt aan de dikte. Maar bij mij hebben ze het erg simpel opgelost door extra glaslatten in het bestaande kozijn te monteren. Maar dat is met hout, ik weet niet hoe dat met kunststof werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Maasluip schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:17:
De 1.2, zou dat slaan op de U-waarde? Dat is niet erg laag.
HR++ 1.2 is volgens mij gewoon standaard , je ziet het ook wel eens met 1.1.

Driedubbel HR+++ glas: Driedubbel HR+++ glas heeft een U-waarde van 0,5 tot 0,9 W/m2K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:33

Consulectro

Lekker bezig...

water_escape schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:58:
Ik heb afgelopen jaar in de grote ramen oud dubbelglas voor HR++ laten vervangen.
Ik twijfel nu alleen of het HR++ is (staat er wel op, maar de vlam test laat geen verkleuring zien..)

Dit staat er in het raam: WWGLAS SANCO CE EN 1279-5 WWpr EMIUM 1.2 HR++ 70100016 Pos. 5 Prodnr. 4

Maar deze krijg ik niet gevonden op google.
WWglas is fabrikant, WWPREMIUM 1.2 is het type glas.
Dit glas heeft een Ug-waarde van 1,2 W/m2K. De opbouw is 4-14 -:4 waarbij de : betekend dat een warmte reflecterende coating aanwezig is. Glas is 4mm dik en de spouw is 14mm dik. Dit is HR++ glas.
https://www.google.com/ur...Vaw2iHkoCnS_G--224YfNIVW3
Andere vraag. Ik heb de overige ramen nog niet vervangen. Dit zijn kunststof kozijnen.
Hier zit dit glas in: INSULIGHT (M) 581380/3 2606-16 1007*1375 22.06.2006

Totaal niks over te vinden. Dus ik gok HR glas.
Dit glas is van Pilkington.
Kan dit met HR+++ vervangen worden (andere glaslatten), of moeten dan echt alle kozijnen vervangen worden. En is het dan verstandiger om HR++ te nemen.
Dat is van heel veel zaken afhankelijk.
Alvast dank voor het meedenken en achterhalen van de vreemde codes.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Consulectro schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:26:
[...]

WWglas is fabrikant, WWPREMIUM 1.2 is het type glas.
Dit glas heeft een Ug-waarde van 1,2 W/m2K. De opbouw is 4-14 -:4 waarbij de : betekend dat een warmte reflecterende coating aanwezig is. Glas is 4mm dik en de spouw is 14mm dik. Dit is HR++ glas.
https://www.google.com/ur...Vaw2iHkoCnS_G--224YfNIVW3

[...]

Dit glas is van Pilkington.

[...]

Dat is van heel veel zaken afhankelijk.

[...]
Dank voor deze vondst :).
Van welke zaken is het HR vervangen voor Triple nog meer afhankelijk?

Het enige wat ik kon vinden , en nog niet weet, is of er dunnere glaslatten (aluminium) voor dit type kozijn zodat er tripple in kan. Als die er niet (meer) zijn wordt het of helemaal vervangen of voor HR++ gaan denk ik.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@water_escape Ik zag nog geen warm edge afstandhouders bij je verhaal?
https://www.deslimsteweg.nl/artikelen/wat-verbeterd-hr-glas
De zwarte warm-edge afstandhouder verbetert de thermisch isolerende prestatie van het raam (Ur, kozijn en glas) met 0.1 tot 0.3 W/m2.K ten opzichte van de traditionele aluminium afstandhouder.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Dan hebben ze die idd niet. Het is idd 1.2 glas. Dus nu nog meer opletten bij de keuze voor de andere ramen die nog moeten.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Ik ga een uitbouw laten plaatsen ihkv een verbouwing. Is triple glas nou echt de moeite en kosten waard ipv HR++?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Atomius schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:15:
Ik ga een uitbouw laten plaatsen ihkv een verbouwing. Is triple glas nou echt de moeite en kosten waard ipv HR++?
Ja. En dan krijg je de comfortwinst er nog gratis bij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
helaas helaas, hier kunnen we niet bij helpen

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 26-09-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
en ook dit is niet de bedoeling

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 26-09-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
laatst keer, dit is niet de bedoeling

[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 26-09-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Atomius schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:15:Ik ga een uitbouw laten plaatsen ihkv een verbouwing. Is triple glas nou echt de moeite en kosten waard ipv HR++?
Tip: Kijk eens naar de U van triple en HR++ en vergelijk dat eens met een geïsoleerde muur met een Rc van bijv 4 als je wat moeite doet?
Oja ....R=1/U .... dan is het vergelijken makkelijker zodat je beter over het vergelijk met triple en HR++ kunt spreken.
Als je muur nog geen Rc=4 is maar ca 1,5 dan was het ook tijd om daar het nodig aan te doen... dus ik heb het over een redelijk geïsoleerde muur ter vergelijking.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 26-09-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Atomius schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:15:
Ik ben iedere dag blij met mijn triple glas. Dit wordt over een tijdje ook de nieuwe norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Goed om te horen.

Ik vraag het omdat het door mijn bouwcoördinator werd afgeraden (triple glass).

Hij had er slechte ervaringen mee want het zou heel erg beslaan door condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:39:
Goed om te horen.

Ik vraag het omdat het door mijn bouwcoördinator werd afgeraden (triple glass).

Hij had er slechte ervaringen mee want het zou heel erg beslaan door condensvorming.
even voor de duidelijkheid dat is aan de buitenkant en dat moet je maar net een probleem vinden, overegens doet goed hr++ glas dat ook ( al is het minder vaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
twain4me schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:51:
[...]

even voor de duidelijkheid dat is aan de buitenkant en dat moet je maar net een probleem vinden, overegens doet goed hr++ glas dat ook ( al is het minder vaak)
Ok thanks.

Maar als ik dit lees in de topicstart moet ik zeggen ben ik niet heel erg onder de indruk van het verschil, het is maar 1 graad?
Buiten is het 8˚C
Aan de binnenkant van het enkelglas is het 12˚
Aan de binnenkant van het dubbelglas (15mm luchtspouw) is het 14˚
Aan de binnenkant van het U 1.0 HR++ glas is het 16,5˚
Aan de binnenkant van het U 0.7 tripleglas is het 17,5˚

Binnen is het 18˚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:54
Het verschil in gasbesparing is minimaal. Comfort kan het wat schelen bij ramen tot de grond, maar inderdaad is de keerzijde meer beslaan aan de buitenkant. Stap van gewoon dibbel glas naar ++ is veel groter dan van ++ naar triple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55

Seafarer

XXX

Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:54:
[...]

Ok thanks.

Maar als ik dit lees in de topicstart moet ik zeggen ben ik niet heel erg onder de indruk van het verschil, het is maar 1 graad?

[...]
Van 1.0 naar 0.7 is toch 30% minder warmteverlies?
Natuurlijk is het in absolute zin 30% van niet zoveel verbruik meer.
Toch denk ik dat de triple eigenaren met een brede smile achter dat glas staan. :) denkend aan de gasrekening. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:54:
[...]

Ok thanks.

[...]
Ik heb het nooit nagemeten maar opzich kan 1 graad natuurlijk heel veel uitmaken het gaat immers over comfort ik heb hier toevallig ook HR++ 1.0 en HR+++ 0.7 en bij de kleinere ramen met HR++ merk ik geen extreem comfort verschil. Het is dus zeker niet dat zitten naast HR++ glas vergelijkbaar is met zitten naast enkelglas, maar er is wel een verschil. bij grotere oppervlakte is dat verschil dan ook merkbaar groter.

Persoonlijk vertel ik altijd over de condens en het comfort verhogende effect op basis van geluid en minder koude val (met name bij hoge ramen) het stookkosteneffect is in mijn ogen bonus. in mijn profesionele omgeving is het langzaam de norm aan het worden (renovaties) je merkt wel duidelijk dat er 2 kampen zijn ontstaan. advieseurs en bouwers die er min of meer standaard naar grijpen en adviseurs en bouwers die standaard naar HR++ grijpen. het is ook anders als je nog roosters boven dat hr+++ glas moet plaatsen, die zijn immers weer comfort verlagend dus dan heeft het weer minder zin om hr+++ glas te plaatsen.

Ik zeg ook altijd dat isoleren iets is wat je voor een behoorlijke tijd zal doen (in het geval van glas 30 jaar) zorg er dan in iedergeval voor dat je geen spijt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victory
  • Laatst online: 07-11-2024
We hebben in onze nieuwbouwwoning HR+++ glas, echter hebben we van de bouwer begrepen dat de ramen niet volledig en lang open gezet mogen worden. De reden hiervoor is dat het raam dan kan gaan hangen, dit kan max 2 keer bijgesteld worden en daarna houdt het op. Het glas schijnt heel veel gewicht te hebben en daarmee gaat het kozijn dus naar de knoppen. In de zomer lijkt het me niet vol te houden om de ramen alleen op de kiepstand te hebben, we willen dan echt de draaistand. Is dit bekend bij jullie?

Ten tweede zijn er ook luchtroosters geplaatst, deze moeten open blijven voor de ventilatie, want het schijnt dat de woning zo goed geisoleerd is dat je hoofdpijn krijgt als je deze dicht doet. Heb ze toch gesloten want de kou van buiten komt nu echt door de roosters. Ik word toch iets minder vrolijk van deze dingen om er nu na de bouw achter te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Victory schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:28:
Ten tweede zijn er ook luchtroosters geplaatst, deze moeten open blijven voor de ventilatie, want het schijnt dat de woning zo goed geisoleerd is dat je hoofdpijn krijgt als je deze dicht doet. Heb ze toch gesloten want de kou van buiten komt nu echt door de roosters. Ik word toch iets minder vrolijk van deze dingen om er nu na de bouw achter te komen.
Wacht even, jij hebt een recent opgeleverde woning zonder balansventilatie :? Of met balansventilatie, maar waarbij je roosters nodig hebt omdat anders je luchtkwaliteit te slecht wordt?

Dit slaat echt nergens op. Daar hoort toch gewoon een goede balansventilatie in te zitten waarbij de schone lucht ook via ventielen wordt toegevoegd aan de kamers? Dat je daarbij roosters nodig hebt lijkt me echt een gebrek. Heeft de bouwer niet eens vertrouwen in het ventilatiesysteem dat ze zelf geïnstalleerd hebben? |:(

Ik zou de roosters laten verwijderen. Je mag een gezond binnenklimaat verwachten met een normaal ventilatiesysteem type D.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 27-09-2022 08:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

We hebben in onze nieuwbouwwoning HR+++ glas, echter hebben we van de bouwer begrepen dat de ramen niet volledig en lang open gezet mogen worden. De reden hiervoor is dat het raam dan kan gaan hangen, dit kan max 2 keer bijgesteld worden en daarna houdt het op. Het glas schijnt heel veel gewicht te hebben en daarmee gaat het kozijn dus naar de knoppen. In de zomer lijkt het me niet vol te houden om de ramen alleen op de kiepstand te hebben, we willen dan echt de draaistand. Is dit bekend bij jullie?

Dan kan ik de aanschaf van een Co2 meter aanraden. Dan weet je hoeveel je moet ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Victory Waar dient een raam voor als je bij de kozijnmaker een opdracht geeft om die uit te voeren met een raamdeel erin dat opgezet kan worden? Om open gezet te kunnen worden volgens een normaal gebruik.
Dis kan dat niet, heb je dat zwart op wit?, dan is er een product geleverd wat niet aan de normale verwachtingen voldoet.
Dus vraag aan de bouwer of hij dat in orde wilt maken zodat het aan de verwachtingen voldoet.
Nog steeds NOK, dan kijken of je via een rechtsbijstandsverzekering wat kunt doen.
Zorg wel eerst dat je alle info waaraan het raam had moeten voldoen hebt en goed gecheckt hebt.

@Gizz balansventilatie , das wel een punt mbt de manieren van ventilatie, @Victory zal door de papieren van dat WTW moeten gaan en hoe hij met de ramen opzetten moet omgaan.

Maar een draairaam voor de fun erin zetten....puur esthetisch, had imho vermeld moeten worden want dan had hij mogelijk afgezien van zo'n raam dat open kan.
Tis wel goed op een rij te hebben wat de feiten zijn in zo'n case.
Beschrijft het WTW systeem dat je geen ramen open mag, dan had de bouwer de beperkingen van het slecht duurzaam zijn van het raam open zetten wel moeten vermelden, denk ik dan... .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

route99 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:59:
@Gizz balansventilatie , das wel een punt mbt de manieren van ventilatie, @Victory zal door de papieren van dat WTW moeten gaan en hoe hij met de ramen opzetten moet omgaan.
Het gaat mij niet om het openen van ramen. Hij heeft een gloednieuw huis met HR+++ glas waar vervolgens roosters boven worden geplaatst omdat het anders ongezond is binnenshuis. Maar dat in 2022 een huis met HR+++ glas én mechanische ventilatie type C wordt opgeleverd lijkt me bizar. Daar hoort toch gewoon een mooie WTW-installatie / type D in te zitten waarbij je helemaal geen luchttoevoer door roostertjes nodig hebt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
@Gizz wat hoort en wat er echt gemaakt wordt zijn 2 hele verschillende zaken helaas. er worden bizar veel woningen opgeleverd waar nog gewoon mechanische ventilatie type C in zit, want goedkoper/makkelijker etc.

@Atomius als je nu iets nieuws neerzet is dat toch voor minimaal 30 jaar? Dan gewoon de nieuwste en beste spullen erin zetten en voor triple glas gaan. Het absolute verschil in temperatuur valt mee, maar het geeft meer comfort (want voelt minder koud als je ervoor staat of zit) en dempt geluid beter. Dus nu iets bouwen met HR++ is eigenlijk gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gizz
Wacht even, jij hebt een recent opgeleverde woning zonder balansventilatie :? Of met balansventilatie, maar waarbij je roosters nodig hebt omdat anders je luchtkwaliteit te slecht wordt?
Die vraag is nog niet beantwoord, dus ik heb het generiek gehouden. En ik heb het verhaal duidelijk gesplitst in een draaibaar probleem raam en de rest, juist om de vermenging met het type ventilatie te voorkomen. Want dat is nog niet duidelijk en ging ik niet op vooruit lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 27-09-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Heb het nagevraagd. Onze uitbouw kan niet met triple glas worden opgeleverd.

Maar misschien maar goed ook als ik hierboven het verhaal van @Victory lees, waarbij je je deuren niet vaak/lang kan openzetten omdat de boel dan in elkaar stort.

Dan nog een vraag: is het - als je aan de achterzijde (onze uitbouw) dus HR++ hebt - nog interessant om aan de voorkant wel het hele raam + kozijn te vervangen door triple? Of kan je daar dan beter ook HR++ in zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Atomius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:56:

Maar misschien maar goed ook als ik hierboven het verhaal van @Victory lees, waarbij je je deuren niet vaak/lang kan openzetten omdat de boel dan in elkaar stort.

Dan nog een vraag: is het - als je aan de achterzijde (onze uitbouw) dus HR++ hebt - nog interessant om aan de voorkant wel het hele raam + kozijn te vervangen door triple? Of kan je daar dan beter ook HR++ in zetten?
Kan niet? kan niet waarom?

Kan niet zal wel wil niet zijn van degene die het bouwt. Dat moet je gewoon niet accepteren. het is jouw aanbouw, jij betaald het en jij woont er straks 30 jaar dus het moet zijn zoals jij het wilt en jij wil graag per se triple glas.
@Victory zijn verhaal is iets geks, daar moet jij je oordeel niet op vastzetten. Hij heeft waarschijnlijk een vastgeroeste bouwer die het niet snapt en lulkoek als eerst op zijn factuur heeft staan.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 27-09-2022 14:39 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19

Dan hadden ze dus betere kozijnen moeten leveren, heeft die bouwer je dat zwart op wit gemeld? Want dan kun je er wat mee. Zo niet dan lekker heel de zomer de ramen open en hem laten opdraven voor garantie als het stuk is. (ramen open in de zomer is meestal trouwens niet slim meer want er komt veel warmte naar binnen) Als je ventilatiesysteem niet genoeg kan ventileren om de Co2 binnen de perken te houden dan is daar ook iets niet goed, wat een armoe dit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:38:
[...]

Kan niet? kan niet waarom?

Kan niet zal wel wil niet zijn van degene die het bouwt. Dat moet je gewoon niet accepteren. het is jouw aanbouw, jij betaald het en jij woont er straks 30 jaar dus het moet zijn zoals jij het wilt en jij wil graag per se triple glas.
@Victory zijn verhaal is iets geks, daar moet jij je oordeel niet op vastzetten. Hij heeft waarschijnlijk een vastgeroeste bouwer die het niet snapt en lulkoek als eerst op zijn factuur heeft staan.
Ik ga er wat dieper op doorvragen! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb het nagevraagd. Onze uitbouw kan niet met triple glas worden opgeleverd.?
????
https://www.google.com/se...riple+glas"+"houten+deur"
Pluk er een uit...
https://www.mnkozijn.nl/w...riedubbel-of-triple-glas/
Driedubbel of triple-glas wordt ook wel aangeduid als HR+++ glas. Dit glas kan gebruikt worden in combinatie met kunststof, aluminium of houten kozijnen. Maar waarom juist kiezen voor driedubbel of triple-glas? En wat zijn de voordelen van deze beglazing?
HR+++ of triple glas: alle voordelen op een rij

Bij MN Kozijn in Boxmeer hebben we veel ervaring in het plaatsen van driedubbel glas in deuren of kozijnen. Onze kunststof kozijnen in Boxmeer zijn op maat leverbaar, zodat ze geschikt zijn voor het gewicht en de breedte van triple-glas. Ook kozijnen van hout en aluminium kunnen uiteraard als maatwerk worden geleverd. Kiezen voor driedubbel glas neemt een aantal voordelen met zich mee te weten:
Blijkbaar heb je een leverancier die het niet kan?
Ze noemen het hier uitdrukkelijk "geschikt zijn voor het gewicht en de breedte van triple-glas"
Nu een leverancier in je buurt zoeken die in die uitbouwhandel doet die je zoekt en dit ook kan.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 27-09-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gizz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:03:
Het gaat mij niet om het openen van ramen. Hij heeft een gloednieuw huis met HR+++ glas waar vervolgens roosters boven worden geplaatst omdat het anders ongezond is binnenshuis. Maar dat in 2022 een huis met HR+++ glas én mechanische ventilatie type C wordt opgeleverd lijkt me bizar. Daar hoort toch gewoon een mooie WTW-installatie / type D in te zitten waarbij je helemaal geen luchttoevoer door roostertjes nodig hebt?
WTW is uiteraard ook de beste oplossing, maar door bedrijven als Itho, Duco en Velux is er behoorlijk gelobbyd om de BENG eisen zodanig te krijgen dat er nog steeds type C ventilatie is toegestaan.
Zo blijven we dus energie verspillen. :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Dat is uiteraard compleet bullshit. Hier moet gewoon staan "ik wil het niet, want ik heb er geen zin in en ik doe altijd HR++ en dat werkt en ik heb geen zin om iets nieuws te doen of om verder te komen in het leven".
Ik zou iemand anders zoeken om je uitbouw te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:34:
[...]

Dat is uiteraard compleet bullshit. Hier moet gewoon staan "ik wil het niet, want ik heb er geen zin in en ik doe altijd HR++ en dat werkt en ik heb geen zin om iets nieuws te doen of om verder te komen in het leven".
Ik zou iemand anders zoeken om je uitbouw te maken.
Natuurlijk kan er ook een andere uitbouw met tripel neergezet worden, maar wellicht bedoelen ze dat in het huidige ontwerp niet zomaar dubbel door tripel kan worden vervangen zonder de hele uitbouw opnieuw te moeten tekenen/berekenen en voor ander kozijnwerk te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb het nagevraagd. Onze uitbouw kan niet met triple glas worden opgeleverd. de voorkant wel het hele raam
Heb je dat wel in de offerte laten zetten dat dit wel een eis van jullie is?
Zoja? Dan moeten ze dat met goede kwaliteit leveren en als ze dat niet kunnen, voldoen ze niet aan de offerte en kun je bestelling met dat argument annuleren.

Heb je dat om een of andere reden niet zwart op wit laten zetten in de offerte sta je imho zwak, mits je aan kunt tonen dat ze je verkeerde info gegeven hebben of dat je misleid bent. Eea moet dan wel onderbouwd zijn en is al veel lastiger waarbij je mogelijk juridische steun moet vragen, bijv via een rechtsbijstandsverzekering.
Houd wel goed de hele timing in de gaten naders staat de verkeerde er al over 1 of 2 weken....
Sterkte.

• Victory
  • Laatst online: 07-11-2024
Gizz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:50:
[...]

Dit slaat echt nergens op. Daar hoort toch gewoon een goede balansventilatie in te zitten waarbij de schone lucht ook via ventielen wordt toegevoegd aan de kamers? Dat je daarbij roosters nodig hebt lijkt me echt een gebrek. Heeft de bouwer niet eens vertrouwen in het ventilatiesysteem dat ze zelf geïnstalleerd hebben? |:(

Ik zou de roosters laten verwijderen. Je mag een gezond binnenklimaat verwachten met een normaal ventilatiesysteem type D.
Er zit wel een ventilatiesysteem van Zehnder om de CO2 in de woning te balanceren. De vnetilatie zit in de keuken/woonkamer en in de badkamer. We hebben het volgende:
- Zehnder Woonhuisventilator ComfoFan S R
- Zehnder CO2 sensor (bedraad)
route99 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:59:
@Victory Waar dient een raam voor als je bij de kozijnmaker een opdracht geeft om die uit te voeren met een raamdeel erin dat opgezet kan worden? Om open gezet te kunnen worden volgens een normaal gebruik.
Dis kan dat niet, heb je dat zwart op wit?, dan is er een product geleverd wat niet aan de normale verwachtingen voldoet.
Dus vraag aan de bouwer of hij dat in orde wilt maken zodat het aan de verwachtingen voldoet.
Nog steeds NOK, dan kijken of je via een rechtsbijstandsverzekering wat kunt doen.
Zorg wel eerst dat je alle info waaraan het raam had moeten voldoen hebt en goed gecheckt hebt.

Maar een draairaam voor de fun erin zetten....puur esthetisch, had imho vermeld moeten worden want dan had hij mogelijk afgezien van zo'n raam dat open kan.
Tis wel goed op een rij te hebben wat de feiten zijn in zo'n case.
Beschrijft het WTW systeem dat je geen ramen open mag, dan had de bouwer de beperkingen van het slecht duurzaam zijn van het raam open zetten wel moeten vermelden, denk ik dan... .
Zojuist de documenten gechecked, heb het helaas niet zwart op wit.. denk dat ik het gewoon voortaan open ga zetten en daarna wel verder zie wat er gebeurd.
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:41:
[...]

Dan hadden ze dus betere kozijnen moeten leveren, heeft die bouwer je dat zwart op wit gemeld? Want dan kun je er wat mee. Zo niet dan lekker heel de zomer de ramen open en hem laten opdraven voor garantie als het stuk is. (ramen open in de zomer is meestal trouwens niet slim meer want er komt veel warmte naar binnen) Als je ventilatiesysteem niet genoeg kan ventileren om de Co2 binnen de perken te houden dan is daar ook iets niet goed, wat een armoe dit.
Aangezien de achtertuindeur ging hangen kwam de glasleverancier langs om een latje tussen het kozijn te doen waardoor de deur nu weer in de juiste balans is. De monteur gaf zelf aan dat de kozijnleverancier stevigere kozijnen had moeten leveren of in de KAO niet had moeten aanbieden om te kiezen voor HR+++ glas (standaard was er HR++, maar HR+++ leek me handiger/beter), maar ja, dit soort gesprekken heb je niet op papier..

• route99

route99

@Victory Kijk eens of je aan documentatie kan komen dat hij dat glas nooit in zo'n te lichte constructie had mogen zetten. Die inspannings-/leveringsverplichting heeft hij. Je hoeft hem als klant dat toch niet te vertellen, ook al was het handiger geweest het zwart op wit te hebben.
Ben daar zelf voor dit terrein niet specifiek goed genoeg bekend mee, dus vraag zelf rond, waar de kennis zit, mss zet iemand je hier nog op het spoor.
Anders is HET risico dat het raam al heel vroeg gaat lekken, dus wel weg die isolatie 8)7 .... en dan ga je garantie opeisen en dan komt dat bedrijf met dit verhaal dat je dit wist... |:( tja das wel heel krom. Dus onderneem nu actie, dit vind ik bepaald geen handige zet van je om zo verder te gaan, met alle respect dat het wel vervelend is, je zit dan zelf fout, je was gewaarschuwd:
denk dat ik het gewoon voortaan open ga zetten en daarna wel verder zie wat er gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Victory schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:15:
[...]

Er zit wel een ventilatiesysteem van Zehnder om de CO2 in de woning te balanceren. De vnetilatie zit in de keuken/woonkamer en in de badkamer. We hebben het volgende:
- Zehnder Woonhuisventilator ComfoFan S R
- Zehnder CO2 sensor (bedraad)
Dat is ventilatie van het type C, waarbij lucht mechanisch uit je woning wordt weggezogen en verse lucht wordt aangevoerd door roosters. Dan klopt het inderdaad dat je roosters nodig hebt voor een gezond binnenklimaat.

Balanceren is hier niet de juiste term, want er is geen mechanisch systeem dat net zoveel lucht toevoert als afvoert, zoals bij ventilatie type D. Je ventilatie is wél vraaggestuurd op basis van CO2, al is dat vaak ook maar half waar; de meeste bouwers plaatsen zo'n sensor alleen in de huiskamer en niet in je slaapkamer waar goede ventilatie vaak nóg belangrijker is (kleinere ruimte dus de verse lucht is sneller op en je bent er non-stop 8 uur achter elkaar).

Dat je bouwer aangeeft dat je die roosters nodig hebt "omdat je huis supergoed geïsoleerd is" is een positief klinkende uitleg die overigens niet fout is. Maar je kan het ook uitleggen als "je hebt roosters nodig omdat we geen balansventilatie hebben aangelegd waarbij voorverwarmde verse lucht aangevoerd wordt. Daarom moet het nu maar m.b.v. roostertjes waarbij direct koude lucht van buiten je huis in wordt gezogen". Hierdoor doe je je goede isolatie deels teniet, omdat je in vrijwel elke ruimte nu een open verbinding met de buitenlucht hebt.

Gemiste kans om in nieuwbouw nog ventilatie type C te proppen. Maar het is nog legaal en dit is (waarschijnlijk?) wat je besteld hebt.

Het laatste wat je moet doen is, zoals je in een eerdere post schreef, al je roosters te sluiten. Op die manier krijg je geen gezond binnenklimaat. En je Zehnder ventilatiebox zal op basis van z'n CO2-meting op standje turbo gaan draaien, waarbij lucht alsnog door de kleine lekken in je huis naar binnen wordt gezogen. Maar je hebt dan geen controle over de plekken waar de lucht vandaan komt (misschien wel uit je kruipruimte) en het maakt een hoop herrie en kost veel energie.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 28-09-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
We hebben de meerprijs binnen voor triple glas voor de uitbouw, waar ik het eerder over had. Die is 1100 euro. Toch best wel een meeprijsje.

Ik vraag me af of dit slim is, zeker aangezien we systeem C hebben met mechanische ventilatie.. Koude lucht komt toch wel binnen via de roosters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:02:
We hebben de meerprijs binnen voor triple glas voor de uitbouw, waar ik het eerder over had. Die is 1100 euro. Toch best wel een meeprijsje.

Ik vraag me af of dit slim is, zeker aangezien we systeem C hebben met mechanische ventilatie.. Koude lucht komt toch wel binnen via de roosters.
Triple isoleert nog altijd beter dan Hr++. En het glasoppervlak is vele malen groter dan je rooster. Wij hebben ook ventilatieroosters, maar toch gekozen voor triple glas. Ik wil niet over 10 jaar (als triple allang de standaard is) denken, had ik maar...

Tot nu toe geen spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Atomius schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:02:

1100 euro verschil met een kuub prijs van 3,30 euro. 1000 : 3.30 = 303 kuub gas kun je maar verstoken voor dit verschil. Uitgesmeerd over 5 jaar 303 : 5 = 60 kuub per jaar Een beetje thuis werken en je stookt zomaar 60 kuub extra weg.

En natuurlijk bij de baas zeuren dat thuis werken zo duur is. ;)

Heb je snel terug verdient denk ik. Ook qua comfort.

Edit: Als de prijzen zo hoog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Ik heb een aantal gesprekken gehad mbt nieuwe kunstof kozijnen. 2 van de 3 geven aan liever geen Triple glas te installeren. enerzijds omdat HR++ ook ruim voldoende zou zijn voor mijn situatie (jaren 70 woning met 7 cm spouw) en je met condensatie op de muren te maken kan krijgen omdat dan triple beter isoleert dan de muren?

Ook is het triple glas erg zwaar en zou dit problemen (kunnen) geven met de constructie?

huidige raam ligt op een betonnen "balk". geen idee of ik dus rekening moet houden met het extra gewicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-My-H9xV1d-5fkY7_Tva2MJOb7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJWJydL2zUFAvW8FJTnDcSUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
De afgelopen 50 jaar werd bij iedere nieuwe isolatiemaatregel altijd geroepen dat het te duur is, dat je dat nooit terugverdient etc.
Achteraf gezien is dat altijd onjuist gebleken. Daarom als je iets nieuw (aan-)bouwt altijd direct voor de dan gebruikelijke hoogste isolatiestandaard gaan. Tripel dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Kaaschef schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
Ik heb een aantal gesprekken gehad mbt nieuwe kunstof kozijnen. 2 van de 3 geven aan liever geen Triple glas te installeren. enerzijds omdat HR++ ook ruim voldoende zou zijn voor mijn situatie (jaren 70 woning met 7 cm spouw) en je met condensatie op de muren te maken kan krijgen omdat dan triple beter isoleert dan de muren?

Ook is het triple glas erg zwaar en zou dit problemen (kunnen) geven met de constructie?

huidige raam ligt op een betonnen "balk". geen idee of ik dus rekening moet houden met het extra gewicht?

[Afbeelding]
Dat buitenblad van de muur kan wel een extra ruitje dragen, maar er zal een zwaarder type kozijn in moeten dan voor dubbel glas. Mijn advies; wanneer je niet alleen het glas vervangt maar ook de kozijnen dan direct voor tripel gaan.
Veel glas/kozijnenboeren zijn van het oude stempel en hebben geen zin in tripel. Met een flinke ruit als deze wordt die dusdanig zwaar dat er andere hulpmiddelen gebruikt moeten worden. Dubbel til je er met twee man nog wel in maar met tripel lukt dat niet meer.
Je moet jouw gewenste isolatiegraad niet laten afhangen van de werkwijze en gewoonten van de glaszetter of kozijnenboer, als ze dat niet willen dan zoek je een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Doorslaggevende factoren
Bij nieuwbouw kan je de lat zo hoog mogelijk leggen. Bij renovaties moet je kijken wat haalbaar is. Als je door omstandigheden de buitenmuren bijvoorbeeld niet of nauwelijks kan na-isoleren, heeft drievoudig glas absoluut geen zin. Maar ook wanneer je de muren bijvoorbeeld isoleert met 11 centimeter PIR of 18 centimeter minerale wol (wat overeenkomt met een U-waarde van 0,20 W/m²K voor je muren), of als je raamroosters voorziet voor de luchttoevoer van je ventilatiesysteem C, volstaat dubbel hoogrendementsglas van 1,0 W/m²K.

Zet je echter de stap naar de passiefhuisstandaard of gelijkaardig, met bijvoorbeeld 15 centimeter PIR of 23 centimeter minerale wol als muurisolatie (je muren krijgen dan een U-waarde van 0,15 W/m²K), dan is het wél zinvol om te investeren in drievoudige beglazing.
Als ik dit lees dan denk ik toch echt dat triple in mijn jaren '70 huis met ventilatiesysteem C met raamroosters weinig meerwaarde biedt..

Zou ook jammer zijn als de muren vochtig worden omdat mijn triple glas beter geïsoleerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Wat simpele getallen... als je ook de spouw zou isoleren.

Als je een lege spouwmuur van 7 cm isoleert met de EPS grijze parels (lambda ca 0,033-0,034) kun je een Rd van zeker 2 halen
Zet dan af tegen triple glas met U=0,5 wat gelijk is aan R=2 dan zijn ze gelijk.....

Ga je naar HR++ dan wordt het U=1,1 dus R~0,9 dus dan is het glas 2x zo slecht dan de muur....

Zorg ervoor dat je goed weet hoe de kwaliteit van de spouw is?
Is die schoon en amper of geen cementbaarden , hoe zit het met de regenkant? Speelt dat een rol?
Hoe zit het met je baksteen v/d gevel, de kwaliteit v/d voegen, het metselwerk kwaliteit algemeen, er is een heel groot verschil on hoe het water er bij slagregens in kan gaan?
Met goed onderzoek waarbij vaak ook meegenomen wordt dat de muur gehydrofobeerd wordt, zou je toch van een professioneel bedrijf o.i.d. een uitspraak moeten krijgen of dat kan. Pas dus op voor de cowboys, ga dus bijvoorbeeld alleen in zee o.b.v. rechtstreekse zeer goede referenties of een bedrijf met een track record ervaring op het gebied van gevels, ook uit een tijd toen isolatie nog amper speelde en die pas later in de isolatie gestapt zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 04-10-2022 07:06 . Reden: als=dan... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Een mooi topic om te gaan volgen! Ik zit met een vraag die ik in de TS nog niet beantwoord zie.
Wat zijn de top merken van kunststof kozijnen?
Ik wil een kozijn vervangen en gaan voor triple glas. Ik heb echter geen idee waar de kwaliteit hiervan te vinden is. Ik blijf maar appels met peren vergelijken heb ik het idee.

Wat vooral van belang is:
U waarde moet dichtbij het glas liggen, dus rond of onder 0.7.
Stevigheid qua hang en sluitwerk want ik wil 3xdraaikiep in het kozijn. DK-DK-DK.

Nogmaals kort: welke merken zijn de Miele onder de kunststof kozijnen?
Met goede respons kan dit ook in de TS geplaatst worden.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
Kaaschef schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:

[Afbeelding]
Glasleveranciers hebben over het algemeen geen zin om triple glas te plaatsen. Het levert ze nauwelijks meer winst op en wel een hoop gedoe. Ik heb twee jaar geleden doorgezet en triple glas in kunststofkozijnen laten plaatsen. Ik heb hier iedere dag veel plezier van: super isolatie, geluiddemping en veel comfort. Over een paar jaar is dit de nieuwe norm. In mijn tweekapper uit 1989 is er trouwens geen spoortje van condens op de muren te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Barleone schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:
Een mooi topic om te gaan volgen! Ik zit met een vraag die ik in de TS nog niet beantwoord zie.
Wat zijn de top merken van kunststof kozijnen?
Ik wil een kozijn vervangen en gaan voor triple glas. Ik heb echter geen idee waar de kwaliteit hiervan te vinden is. Ik blijf maar appels met peren vergelijken heb ik het idee.

Wat vooral van belang is:
U waarde moet dichtbij het glas liggen, dus rond of onder 0.7.
Stevigheid qua hang en sluitwerk want ik wil 3xdraaikiep in het kozijn. DK-DK-DK.

Nogmaals kort: welke merken zijn de Miele onder de kunststof kozijnen?
Met goede respons kan dit ook in de TS geplaatst worden.
Hier heb ik Kochs K-Vision kozijnen en deuren en na twee jaar gebruik ben ik zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Rocketman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:55:
[...]
Hier heb ik Kochs K-Vision kozijnen en deuren en na twee jaar gebruik ben ik zeer tevreden.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben echter niet op zoek naar individuele ervaring maar naar de topkwaliteitsmerken in de markt.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb mijn kozijnen besteld bij een lokale semi zzp aannemer. Die levert Veka Softline. Meerrijs voor tripleglas was een schappelijke 2k, minder dan de extra subsidie (doorzonwoning). Maar condens op de muur, is dat nu echt een ding? De muur wordt relatief kouder ten opzichte van glas, maar zou in principe zelfs warmer moeten blijven omdat je meer warmte binnenhoudt door het betere glas toch? Ik heb daarnaast wel een type C ventilatie en dus 2 roosters voor de begane grond meebesteld. Een groot deel van het jaar is het juist lekker om het roostertje open te kunnen zetten. Of ik moet nog gaan voor een WTW systeem. Ik heb alleen afzuigventielen, in keuken, toilet en badkamer. Inblazen zal ergens centraal op zolder het beste uitkomen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Vocht op muur?
Lijkt me alleen het geval als er een lokale koudebrug is, bekend is optrekkend vocht onderaan de muur.
Daar kun je vaak wat aan doen door de fundering te isoleren (binnen en buiten minimaal 5 cm EPS ertegen ingraven) en dampdicht folie op het zand v/d kruipruimte en achter de EPS platen.

Als de gehele muur nat wordt lijkt me de ventilatie in huis verre van optimaal, meet dan maar eens de LV in huis en ook de temperatuur van de muur, dan ligt je dauwpunt heel erg hoog.
Als een WTW mogelijk is dan is dat mooi, maar als die verkeerd afgesteld is kan nog steeds er teveel vocht in huis zijn, zeker als dat optrekkend vocht onderaan de muur probleem niet opgelsot is.
Ergo : Veel zaken gaan hand in had probeer een compleet vocht/schimmel/CO2 etc overzicht van je hele huis te krijgen zodat je meer inzicht krijgt waar een en ander vandaan kan komen.
Das een soort nul-meting.. .vna OK hier sta ik.
ELKE isolatie of WTW-achtige stap heeft gevolgen voor hoe die gemeten zaken zich ontwikkelen en daar zul je dus met de keuzes/ te nemen maatregelen rekening mee moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
route99 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:02:
Wat simpele getallen... als je ook de spouw zou isoleren.

Als je een lege spouwmuur van 7 cm isoleert met de EPS grijze parels (lambda ca 0,033-0,034) kun je een Rd van zeker 2 halen
Zet dan af tegen triple glas met U=0,5 wat gelijk is aan R=2 dan zijn ze gelijk.....

Ga je naar HR++ dan wordt het U=1,1 dus R~0,9 dus dan is het glas 2x zo slecht dan de muur....

Zorg ervoor dat je goed weet hoe de kwaliteit van de spouw is?
Is die schoon en amper of geen cementbaarden , hoe zit het met de regenkant? Speelt dat een rol?
Hoe zit het met je baksteen v/d gevel, de kwaliteit v/d voegen, het metselwerk kwaliteit algemeen, er is een heel groot verschil on hoe het water er bij slagregens in kan gaan?
Met goed onderzoek waarbij vaak ook meegenomen wordt dat de muur gehydrofobeerd wordt, zou je toch van een professioneel bedrijf o.i.d. een uitspraak moeten krijgen of dat kan. Pas dus op voor de cowboys, ga dus bijvoorbeeld alleen in zee o.b.v. rechtstreekse zeer goede referenties of een bedrijf met een track record ervaring op het gebied van gevels, ook uit een tijd toen isolatie nog amper speelde en die pas later in de isolatie gestapt zijn.
Je geeft me wel te denken.

Ik ga voor 16cm vloerisolatie. Dat spul heet Icynene en geeft een lambdawaarde van 0,038. U waarde wordt dan 0,24.

Spouwmuur is 4 jaar geleden nog geïsoleerd met wol. Ik weet niet hoe dik de spouwmuur is. Bij 4 cm is de U waarde 0,88. Bij 6 cm is de U waarde 0,58.

Dan triple glas. Dat heeft een U waarde van 0,5 tot 0,9.

HR++ een U waarde van 1,1.

Hmm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Atomius Ben geen fan van Icynene, als de temperatuur bij te snel spuiten te hoog wordt, dan kunnen er ontledingsproducten ontstaan die voor de mens heel vervelend zijn over een lange periode.
Er zijn al meerdere bewonerscollectieven/ wijkenergiegroepen die geen Icynene of andere PUR willen hebben.
PIF is op dit moment erg favoriet of je monteert zelf PIR of PUR platen, di PIF kun je ook zelf monteren.
Tonzon is bewerkelijker, komt nog preciezer, maar wordt ook als (erg) goed gezien voor de vloer.
In principe moet je met die systemen R=4-5 zeker kunnen halen.

Over Icynene en andere PURs, waar zulke problemen ook kunnen optreden, ga ik je dus geen advies geven.

Maar het initiatief dat je verder gaat isoleren juich ik wel toe. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Hier hebben wij al twee jaar Icynene onder de betonvloer en daar merken wij afgezien van de prima isolatie niets van. Icynene is watergedragen schuim en geen pur. Ik kan me trouwens niet voorstellen hoe schadelijke stoffen zouden kunnen doordringen door die dikke betonvloer met EPS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4JKMohL6QP7RfZ2_doWaVrrXlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugtgdePFAQYfvStUIu8gey6y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rocketman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:40:
Hier hebben wij al twee jaar Icynene onder de betonvloer en daar merken wij afgezien van de prima isolatie niets van. Icynene is watergedragen schuim en geen pur. Ik kan me trouwens niet voorstellen hoe schadelijke stoffen zouden kunnen doordringen door die dikke betonvloer met EPS.

[Afbeelding]
Beton??

Is dat niet gewoon een casette of broodjes vloer? Die zijn normaliter nogal "lek".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
route99 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:33:
Vocht op muur?
Lijkt me alleen het geval als er een lokale koudebrug is, bekend is optrekkend vocht onderaan de muur.
Daar kun je vaak wat aan doen door de fundering te isoleren (binnen en buiten minimaal 5 cm EPS ertegen ingraven) en dampdicht folie op het zand v/d kruipruimte en achter de EPS platen.

Als de gehele muur nat wordt lijkt me de ventilatie in huis verre van optimaal, meet dan maar eens de LV in huis en ook de temperatuur van de muur, dan ligt je dauwpunt heel erg hoog.
Als een WTW mogelijk is dan is dat mooi, maar als die verkeerd afgesteld is kan nog steeds er teveel vocht in huis zijn, zeker als dat optrekkend vocht onderaan de muur probleem niet opgelsot is.
Ergo : Veel zaken gaan hand in had probeer een compleet vocht/schimmel/CO2 etc overzicht van je hele huis te krijgen zodat je meer inzicht krijgt waar een en ander vandaan kan komen.
Das een soort nul-meting.. .vna OK hier sta ik.
ELKE isolatie of WTW-achtige stap heeft gevolgen voor hoe die gemeten zaken zich ontwikkelen en daar zul je dus met de keuzes/ te nemen maatregelen rekening mee moeten houden.
Het ging geloof ik over het condenseren van de lucht op de dan koudere muur. lijkt me zelf ook wel ver gezocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Rocketman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:40:
Icynene is watergedragen schuim en geen pur.
Icynene is PUR schuim, maar reageert met water in plaats van het reguliere blaasmiddel. Het schijnt dat de schadelijke gassen vrijkomen bij PUR als je de ratio van het blaasmiddel niet goed hebt. Dat zou met water in icynene dan niet moeten voorkomen. Wij laten onze vloer ook isoleren met icynene, maar ik durf het alsnog niet op brood te doen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Seafarer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Beton??

Is dat niet gewoon een casette of broodjes vloer? Die zijn normaliter nogal "lek".
Broodjesvloer, maar lek? Nee, kan ik me niet voorstellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

NoepZor schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:10:
Ik heb mijn kozijnen besteld bij een lokale semi zzp aannemer. Die levert Veka Softline. Meerrijs voor tripleglas was een schappelijke 2k, minder dan de extra subsidie (doorzonwoning). Maar condens op de muur, is dat nu echt een ding? De muur wordt relatief kouder ten opzichte van glas, maar zou in principe zelfs warmer moeten blijven omdat je meer warmte binnenhoudt door het betere glas toch? Ik heb daarnaast wel een type C ventilatie en dus 2 roosters voor de begane grond meebesteld. Een groot deel van het jaar is het juist lekker om het roostertje open te kunnen zetten. Of ik moet nog gaan voor een WTW systeem. Ik heb alleen afzuigventielen, in keuken, toilet en badkamer. Inblazen zal ergens centraal op zolder het beste uitkomen.
nee dat is geen ding, je krijgt vocht probelemen door slechte ventilatie, onjuist isoleren (meestal fouten met folies) of koude bruggen. een isolatie verschil zorgt in basis niet voor een vocht probleem, geen idee waar die onzin vandaan komt, ik hoor het jammergenoeg wel vaker. uiteindelijk veroorzaakt dubbel of triple glas nooit een vocht probleem, het laat in het ergste geval slechts zien dat je al een probleem had.

isolatie maakt het huis niet warmer, dat doet verwarming (zon, mensen, dieren, koken, restwarmte van apparaten en natuurlijk de verwraming) isolatie houdt het langer binnen maar alleen als je dezelfde hoeveelheid warmte in het huis stopt wordt het huis warmer met isolatie. je kan ook het huis met minder energie verwarmen en dat is eigenlijk de bedoeling van isoleren het zelfde comfort maar dan met minder energie.
Maar, triple glas heeft nog 1 troef en dat is het (bijna) ontbreken van koude val hierdoor ervaar je meer comfort wat je zou kunnen clasificeren als warmer. :9

met alleen inblaas op zolder en afzuiging op de "natte" plekken sla je de slaapkamers e.d. over iets wat niet aan te raden is. en dan kan je idd vocht problemen krijgen, waar dan het glas zomaar de schuld krijgt.
Pagina: 1 ... 11 ... 33 Laatste