Mijn woning uit 1922 heeft een aanbouw die er begin jaren 90 (waarschijnlijk 1992) neergezet is. In 2019 heb ik de houten exterieure delen van nieuwe verf voorzien (Sikkens Rubbol XD). Begin vorig jaar begonnen er enkele barstjes in de verf te komen.
Fastforward naar deze week: nieuwe spullen gekocht om het schilderwerk opnieuw aan te pakken. Toen ik echter onze loungebank opzij schoof zag ik op een plek waar we normaal geen zicht op hebben een donkere vlek van zo'n 3x3cm i.p.v. verf. Houtrot
Vervolgens heb ik houtrot impregneer en twee-componenten houtrotvuller besteld om dit plekje te repareren. Maar bij het verwijderen van het rotte hout bleek het probleem véél groter:
:strip_exif()/f/image/vtz3xYX9pxRx13Cb3w0rVMur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8bazgi9FrjY0X4pvMMoI2h1h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/06eB7ogQoN03N6IahVCwXmg6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verticale hout in de rode cirkel is na 24 uur drogen nog steeds nat. Maar het is wel vrij hard. Ik durf het niet weg te hakken, omdat ik het idee heb dat ik rechtstreeks in de ondersteuning van mijn dubbelglas ramen aan het hakken ben. Ik snap de constructie ook niet helemaal, want het raam lijkt direct op het bovenste kraaldeel(?) te rusten. In de blauwe cirkel kijk je recht op de onderste rand van het raam.
:strip_exif()/f/image/KVltjfwZSARqa7B4vKCWxjzq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een close-up van onderkant van het raam.
De hele constructie is maar een paar centimeter dik. Het lijkt alsof er een aantal kraaldelen aan de buitenkant en wat plankjes aan de binnenkant het gehele muurtje zijn. Zonder enige isolatie. Hier een foto vanuit binnen genomen. Het zichtbare hout binnen is een centimeter diep.
:strip_exif()/f/image/2VwGXInYpawWCy7KgwKX3Lf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aantal vragen die ik heb:
Fastforward naar deze week: nieuwe spullen gekocht om het schilderwerk opnieuw aan te pakken. Toen ik echter onze loungebank opzij schoof zag ik op een plek waar we normaal geen zicht op hebben een donkere vlek van zo'n 3x3cm i.p.v. verf. Houtrot

Vervolgens heb ik houtrot impregneer en twee-componenten houtrotvuller besteld om dit plekje te repareren. Maar bij het verwijderen van het rotte hout bleek het probleem véél groter:
:strip_exif()/f/image/vtz3xYX9pxRx13Cb3w0rVMur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8bazgi9FrjY0X4pvMMoI2h1h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/06eB7ogQoN03N6IahVCwXmg6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verticale hout in de rode cirkel is na 24 uur drogen nog steeds nat. Maar het is wel vrij hard. Ik durf het niet weg te hakken, omdat ik het idee heb dat ik rechtstreeks in de ondersteuning van mijn dubbelglas ramen aan het hakken ben. Ik snap de constructie ook niet helemaal, want het raam lijkt direct op het bovenste kraaldeel(?) te rusten. In de blauwe cirkel kijk je recht op de onderste rand van het raam.
:strip_exif()/f/image/KVltjfwZSARqa7B4vKCWxjzq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een close-up van onderkant van het raam.
De hele constructie is maar een paar centimeter dik. Het lijkt alsof er een aantal kraaldelen aan de buitenkant en wat plankjes aan de binnenkant het gehele muurtje zijn. Zonder enige isolatie. Hier een foto vanuit binnen genomen. Het zichtbare hout binnen is een centimeter diep.
:strip_exif()/f/image/2VwGXInYpawWCy7KgwKX3Lf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aantal vragen die ik heb:
- Klopt mijn conclusie dat mijn raam inderdaad direct op de aangetaste delen rust?
- Is mijn aanname dat het 'muurtje' een drietal gestapelde kraaldelen betreft?
- Het verticale stuk dat nog nat is, laat ik dat drogen aan de buitenlucht of moet ik dat verwijderen?
- Welke stukjes hiervan kan ik repareren met houtrot impregneer en vuller?
- Dien ik de kraaldelen (deels) te vervangen door nieuwe? Is daarbij de enige optie om mijn gehele raam te verwijderen en daarna opnieuw te plaatsen?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX