@
ErgoStijn De oude lijst is voor 16 mm dubbel glas en de nieuwe voor 24 mm HR++, dus je komt 8 mm profieldikte tekort. Doe je de oude erop en ga je de schroeven aandraaien dan trek je het profiel scheef, niet goed voor de glasrand en je krijgt er ook geen kit tussen.
Hoe de glaszetter het oplost? Vraag het hem. Mss freest ie 8 mm uit het hout weg? Dat vond ik een risico, als ik 1 raam verknal en een nieuwe moet kopen kost me bijna net zoveel als 6 HR++ ramen pus de nieuwe ombouwlijst. Je zou dus een 8 mm dikke strip op het hout als ophoging kunnen maken (de strip hoogt nl ook op). Reken erop dat je de oude kit er ook nog van de oude omlijsting af moet krijgen en dit profiel ook nog heel en dus vlak moet zien te houden bij het verwijderen....
Maar dat vind ik alles bij elkaar een te groot risico, vooral het ophogen 8 mm dikke strip, hoe duurzaam is dat?
Daar wil ik dan niet op bezuinigen, de grootste klap maak je toch door het zelf te doen en toch HR++ te hebben. Wie wil: Nog beter is om voor compleet nieuwe vensters met triple of passief huis glas te gaan met 5 lagen (Ug 0,5)! Let wel op dat dan alles erom heen op het dak ook echt qua isolatie aangepast moet zijn om EN maximaal er van te profiteren EN geen koudebruggen te krijgen met risico op rot.
Meer info:
Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?
@
Seafarer Wij lossen het met de
buitenzonwering zo op.
Bij de lokale winkel tussen de 120-144 euro, maar zo blijf je er tot ca 30% onder.
Ze gaan echt heel lang mee, >20 jaar op de ZZW kant van ons huis.
De echte warmte piek duurt tegenwoordig wel wat langer dan vroeger, maar het grootste deel van het jaar hebben we liever toch het volle daglicht binnen en gaat het met de buitenzonwering prima.
Mijn eega tekent en schildert graag en dan krijg je op dagen dat de zon niet schijnt toch tot ca 30% minder licht binnen afhankelijk van het type glas (bijv het 50% type, heb het nog niet eens over het 30% type). Ons type zit op 77% licht retentie.
/f/image/8Mg6yN3LCQFfcOKbb2XYZkXb.png?f=fotoalbum_large)
[
Voor 69% gewijzigd door
route99 op 15-10-2022 10:35
]