Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Situatie met alleen Velux ramen:
2x GGL3/308 ramen (middel groot ~ 78x140cm))
4x GGL8/808 ramen (groot, 134x140cm)
en 2 dakraampjes.
de bovenste 6 wil ik zo wie zo upgraden naar een betere isolatie van een rijhuis met lange daken uit 1982.
Alle ramen zijn in prima staat en Velux heeft er ombouwsets voor.

Uit de tabel blijkt dat:
  • Een GGL8/808 type dan 111+226=337 euro/stuk kost.
  • De andere types ca 100+200 dus ca 300 euro/stuk kosten
  • Totaal wordt het dan 2x ca 300 + 4x 337 euro= ~ 1948 euro.
Het aanpassingspakket bevat alles om het om te bouwen. In principe geen extra kosten.
Wel de 2 kleine dakraampjes even buiten beschouwing gelaten.

Het is niet gratis, maar dit zou ik zeker zelf kunnen doen. Zeker comfort verhogend naast het isolerend effect.
Heb net voor de corona tijd de voordeur naar HR++ niveau gebracht voor ca 200 euro (glas + nieuwe dikke glaslatten + ale benodigde overige accessoires). Een nieuwe mooie deur met triple glas had me minimaal 1000 euro gekost. En als het kozijn vervangen had moeten worden nog veel meer...

Die 6 Velux ramen compleet laten door nieuwe types te vervangen met triple glas kost al snel rond de 1000 euro per raam. Totaal dus zeker 6000 euro.

En: Dat ga ik zelf niet doen. Ik heb een keer mee geholpen bij een goede kennis die dat ooit voor ons de 2 aanvullende (2x 808) deed maar nu dat niet meer doet. En ik ben inmiddels ook tientallen jaren ouder...
Doorslaggevend voor de voorgestelde ombouw is dat de ramen en de ombouw in prima staat zijn. Dat vond de man van Velux uiteindelijk ook, oen hij het hele verhaal mee kreeg, nadat hij eerder in het gesprek op complete vervanging aanstuurde.
En het meer aan kosten, die wel wat extra energie besparing oplevert maar maar een veel kleinere fractie van de de opbrengst dan van dit voorstel, steek ik liever het kosten verschil in het verbeteren van de rest van de schil, eerst vooral dak isolatie omdat die ook vaak een van de beste investeringen is. Dat loopt op de achtergrond dus door.

Mijn vragen:
  • Wat vinden jullie van deze renovatie opzet? Suggesties?
  • In het laatste plaatje staat nog een vraag of het zin heeft om de 73 versie HR++ dubbel glas door een even dikke 24 mm triple te vervangen. Of andere suggesties?
Verder van Velux: Het kan dus en deze upgrade is nu nog beschikbaar maar over 3-5 jaar??? Het zijn oudere ramen, zeker de 8 serie, de 808 is iets jonger..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puIJTlKb-TKw5h4AR2I9d7UtejQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMHNfwArk9VRSyR6WMDWxhqL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aguOdB7jUx_A_Efet5kAn-ihzys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMfWPhvZAhleE4e8JUQSVkzg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmVy17tOTONCKxVpFU6EMK-q_WU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6s3XR8Tz8S9N9hrDVvgyBHZ2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 14-10-2021 21:56 . Reden: 100 euro (tbv voordeur) moet zijn: 1000 euro ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:30

MLLL

Palm Treo 650

Inderdaad lekker die oude dakramen laten zitten ,die kun je nog op ventilatiestand houden als het regent, bij de nieuwe dakramen komt er regen naar binnen.

In het glas ben ik niet zo thuis maar ik denk dat het heel wat jaartjes duurt voordat die investering eruit is qua besparing op energie. Die oude dakramen hebben ook al thermopane, niet dik maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Tnx, idd het is zonde om wat goed is weg te gooien..... Velux is duur, maar met goed onderhoud wel duurzaam, dus die dure basis wil ik liever laten staan.

Tav de prijs die hoort bij de HR++ keuze hoef ik uiteraard niet het glas bij Velux te kopen... als ik een standaard 4-SP14-33.1 type raam neem, dan ben ik voor minder dan 130 euro/per type 8/808 klaar....
Zie plaatje.
Dan gaat er ca 100 euro per raam vanaf, in totaal dus 600 euro.... en wordt het totaal ca 1350 ipv 1950 euro... all-in met de ombouwset erbij!

Ik ga voor mijn inmeet tijd een behoorlijke vergoeding krijgen.... 8)

Denk er nog ff over na hier, maar zeker qua opbrengst/prijs ratio ga ik wel een flinke verbetering tegemoet... en met 14 mm spouw is het iig nog steeds HR++ en met veiligheidsglas ook nog. Met dit een stuk zwaarder glas wellicht toch beter/veiliger dan om nog cheaper met 4-SP15-5 oid te gaan.
Het moet totaal iig 24 mm zijn, de maatvoering van de ombouwset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9x7GIhRWUHRB_gkpW_s7BxngkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYgnchiQZLRFRwnD8AfG4Z8u.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 15-10-2021 09:30 . Reden: Plaatje kleiner gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Het zijn best grote GGL ramen (vooral de GGL8/808) in de slaapkamers, de isolatie komt het comfort wrs sterk ten goede, wat een van de belangrijke doelen is, maar dan is het toch ook leuk om even in wat meer detail nu te kijken wat een besparing zou kunnen zijn.
Met een conservatieve aanname van gasprijs over 2022 zou het bijna 100 euro per jaar besparing zijn, dus ca 13 jaar "terugverdientijd" (met de foutieve aanname dat de gas prijs hetzelfde blijft). Het comfort is hopelijk veel groter geworden in verhouding.
Door een renovatie opzet met max 24 mm dikte van het totale glaspakket lijkt me het inmiddels wel zinloos om naar HR+++ te streven, het mag dan wel triple glas zijn maar die qua Ug eigenlijk maar HR++ is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgnNgoqFn7zKuNkyLSoQ3QTM1PM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mPZEZiLaaHvlZHLWWlLgpf1U.png?f=user_large
Bron van de Ug versus gas besparing:https://www.takkenkamp.com/kennisbank/u-waarde/
De data staan daar wel een rij te hoog...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuHSpn7qY6waYhVH6pDIooAPH3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7oQE62T4iKDtiF1wCCxjZbu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 23:10
Kun je niet gewoon wat uitfrezen en er dan beter glas inzetten. Moet toch geen rocket science zijn? Heb je perse een ombouw set nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zal vast winst behalen met het vervangen van gewoon dubbelglas van bijvoorbeeld 20mm dik naar HR++ glas van 24, maar de vraag is hoeveel. Volgens dat tabelletje 10m3 per M2 per jaar? (30 voor HR++ min de 20 die je al bespaart omdat er standaard dubbel glas in zit).

Dan gaan ze wellicht uit van een kamer waar je vrij veel naar bijvoorbeeld 21 graden stookt? Want als ik die berekening loslaat op mijn woning (met zolder welke best wat glas heeft, en waar ik amper stook) zou dat mij totale gasverbruik halveren. Nogal onrealistisch IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@dimi_v Uitfrezen: Ik heb het wel overwogen. Maar ik kan het helaas niet zelf doen ik heb de nauwkeurige freesmachine niet en ik mis daarvoor ook de adequate ervaring om dat technisch correct te doen. en dat lijkt me wel een eis. In mijn omgeving ken ik helaas niemand die dat op dat niveau kan. Compleet uitbesteden... het zou kunnen, maar er zitten ook risico's aan. Ook logistiek gezien, alle ramen even laten doen.... op 1 dag omdat een ingehuurd iemand dan alles maar 1x hoeft in te stellen e.d. en dan ook nog zelf die dag ....al het glas er weer goed in zetten.... hummm, neen dat wordt hem niet,

En... 1 misser kost me en compleet nieuw raam en das voor een GGL-type als snel 1000 euro... De GGL8/808 types zag ik op Marktplaats af en toe en handelaren zetten vaak algemene foto's neer, ga je kijken zijn de mooiste altijd weg... En mijn totale ombouw actie kost rond de 1300 euro.... zie daar ook de terughoudendheid en de keuze om op zeker te spelen/ het zelf in de hand te houden.

Mijn inschatting daarvan (zelf doen) is o.b.v. realiteit, ik kom zelf uit de techniek maar een totaal andere hoek en ben zeer goed bekend met risico inschattingen (dat speelde bij mijn eigen projecten, waarin ik meewerkend projectleider was, in die hoek immers ook).
Voor de HR++ met 24 mm zou het net nog kunnen qua hout dat er weg moet tov wat er overblijft. Bij HR+++ waar je eigenlijk dan liever naar toe zou willen (bijv 33.1-sp-4-sp--5) zit al heel snel boven de 40 mm en dat zou mogelijk de constructie niet aan kunnen (teveel hout weg, veel extra gewicht, draaiend raam!, de max belasting scharnier punten? kozijn zo wie zo te dun voor HR+++).
Uiteraard was ik nog liever naar HR+++ gegaan, een schijnbeweging om het alle triple toe noemen omdat er 3 ruiten met 2 te kleine spouwen inzitten, maar bij maar 24 mm dikte,....dat pad heb ik los gelaten.
Tnx voor de feedback.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 17-10-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
_ferry_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:34:
Je zal vast winst behalen met het vervangen van gewoon dubbelglas van bijvoorbeeld 20mm dik naar HR++ glas van 24, maar de vraag is hoeveel.
In de tabel van de topic start staat in de tabel heel duidelijk dat we nu 16 mm dik glas hebben en dat de Ug=2.8 is en we bij de rood omcirkelde standaard HR++ van 24 m naar Ug=1.1 gaan. Het is maar de vraag of ik bij die door jou genoemde " bijv 20 mm" deze ombouw wel zou doen, omdat dan de winst veel kleiner is.
Volgens dat tabelletje 10m3 per M2 per jaar? (30 voor HR++ min de 20 die je al bespaart omdat er standaard dubbel glas in zit).
Heb je een betere tabel? En die aanname van 20 mm klopt dus niet.
Bij ons zijn het veel gebruikte ruimtes op de 1e en 2e verdieping, waar zeker geen 21 graden C gestookt wordt.
Verder hangen de verliezen via het dak met de Velux ramen ook af van de constructie van het huis.
We hebben alleen een afsluitende deur naar boven en zonder een forse verbouwing kan de 1e verdieping niet separaat gemaakt/afgesloten worden van de 2e verdieping.
Het isoleren van de rest van het dak waar alleen van buitenaf 4 cm dikke (gecacheerde) EPS panelen (origineel uit de bouw van 1982) zit loopt parallel aan de upgrade van de Velux ramen.

Maar met maar 16 mm ouderwet dubbel glas is wel zeer minimalistisch als ik er niets mee zou doen met zulke grote oppervlakken Velux ramen (4x GGL 1.7 m2 en 2xGGL ca 1,5m2!) tov een streef /realistische isolatie range Rc = 4,7 tot 5,3 m²K/W obv Ubakus simulaties. Immers een dakisolatie Rc van 4.7 zou dus een U van 0,21 zijn... dus het oude dubbel glas laten zitten met en Ug van 2,8 steekt daar bij zeer schril af en zelfs 1.1 is nog ca een factor 5x tov die 0,21. Bij Rc 5.3 wordt het contrast nog groter.
Bekijk het eens zo.

Wat Ubakus aangeeft als streven: "De Bouwbesluit 2015 Rc>6" zou hier toch wel heel ingrijpend zijn om uit te voeren, daar begin ik al "M65-er" niet meer aan.

Op papier kan "alles", maar als iedereen in NL al in staat zou zijn te behalen wat hier het plan is... dat zou er enorm veel gas meer al bespaard worden. Met wat ik al gedaan heb zit ik nu al onder de 1000m3 gas en dat bij een 12 m diep huis met heel veel schuin dak (met 15 zonnepanelen). Ik krijg nu wat meer tijd dus ik kan zelf nu wat meer doen, maar iig geen nauwkeurig freeswerk. ;)
Tnx voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als er nu maar 16mm glas in zit zal het vast wel helpen ja, zeker met bijna 10m2 aan glas in totaal.

Recent zelf ook een raam vervangen, dat was een draai+bovenraam met beide +/-16mm glas, en er naast een ruit van 1,5m2 van 20mm dubbel glas. alles er uit en 2,5m2 aan 4-13-5 HR++ er in. Geen tocht meer, en veel meer isolatie. Dat was in een badkamer, stoken we weinig, maar juist daarom een fijne winst in comfort, want het koelde er altijd enorm af.

Maar wat je er daadwerkelijk mee gaat besparen.... Geen idee. Stel dat het geen 13 maar 20 jaar kost om terug te verdienen en je al die jaren er meer comfort van hebt (misschien ook minder hitte in de zomer?) is dat natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Idd het comfort is me dat zeker waard. Die 4-sp8-4 is daarvoor echt te weinig.
"Vroeger voelde dat anders toen ik jonger was, maar ik merk dat de perceptie van comfort nu echt wat anders geworden is terwijl ik nog zeer actief ben.
We hebben al sinds de jaren 80 buiten zonwering in de vorm van rolluiken op de niet-Velux (normale verticale) ramen, de buiten jaloezieën van Luxaflex waren destijds extreem duur. De rolluiken zorgden ervoor dat we in de winter iig als het langer donker dan licht is, iets hadden wat veel meer was dan dubbel-glas, ons gasverbruik is nooit hoog geweest zelfs toen er nog geen HR-ketel was. Ben benieuwd of de stappen die we doen (vooral dak) ons naar een level brengt waarbij van het gas af in zicht komt (met nog mogelijk een paar extra bespaaracties)

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 17-10-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 23:10
Als je het zelf niet kunt wordt het een dure operatie maar ik denk dat je vooral voor comfort moet doen. Ik heb er ook al eens naar gekeken maar vooral voor minder koudeval gevoel en misschien in de zomer net wat minder heet.

Terugverdienen is leuk, maar zoek het vooral in comfort en hoeveel is het je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Het frezen is en blijft, ook uitbesteed, een risico factor. En de genoemde planning/afstemming bij uitbesteden is ook een ding.... anders zit je met een of meer gaten in het dak....
Daarom ben ik toch wel blij dat er ombouwsets zijn, iets dat ik goed te doen acht. Mijn eega kan wel even helpen bij het uit- en intillen van het raam en ook om het raam uit en in het frame te plaatsen.
Eigenlijk vind ik de voorspelbaarheid dat ik alleen maar een de kosten v/d voor dit doel 100% bedoelde ombouwset + het apart te bestellen HR++ glas kwijt ben in dit soort situaties ook wel doorslaggevend en nog acceptabel gezien het vervolg, het gemak om het vervolgens verder zelf te kunnen.

Elk ander scenario geeft extra onzekerheid tav de kosten als je niet zelf 100% trefzeker kunt frezen e.d. .
Voor ca 600 euro (kosten v/d ombouwsets) koop ik eigenlijk 100% garantie dat het werkt. De kosten van het glas moet ik in alle cases betalen.

Ik kende deze ombouw sets pas sinds ruim 1 week, en ook al heb is geen betere glas keuze optie gekregen/gevonden dan HR++ (door de vaste 24 mm dikte), wellicht hebben anderen met zulke Velux ramen (die mogelijk ook geen frees opties hebben) ook nog iets aan de info/de overwegingen van dit topic en de feedback die er op kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:15
Je zou ook nog een voorzetraam kunnen plaatsen. In dit geval een achterzetraam.
B.v.: https://www.aluminium-voorzetramen.nl/montage_voorzetramen

Dit is wat ik overweeg op mijn zolderkamers in de vaste ruiten van de dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 12:29
Wij hebben hier afgelopen jaar 3 Velux ramen geüpgraded naar type 0066(triple glas). De kleine ramen zijn erg goed te doen als leek, je wordt er steeds beter in naarmate je er meer gedaan hebt. :) Grotere ramen moet je hulp vragen. Het verschil in comfort/geluid van Velux ramen uit ~2000 is niet normaal, ik zou ondanks de investering gaan voor de nieuwe ramen.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Signor Doekie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:43:Je zou ook nog een voorzetraam kunnen plaatsen. In dit geval een achterzetraam. B.v.: https://www.aluminium-voorzetramen.nl/montage_voorzetramen
Tnx voor de input. Dat was een van de eerste zaken waar ik naar gekeken heb, maar ik vond de huidige 16 mm basis te zwak tav isolatie (4-sp8-4). En hoe schoon blijft de tussen ruimte tav condens en mogelijk vuil/schimmel als het te vochtig blijkt? Ik mis daar ervaring en kon onvoldoende info vinden.
En dan de prijs: Een GGL 8 ca 1200/1400 mm koste in een witte RAL kleur rand ca 240 euro.... dat is erg veel in vergelijking met een HR++ 24mm die max 150€ kost en bestaat uit 4-SP14-33.1 dus nog gelaagd ook.
Dus ik had deze route geparkeerd (maar niet vergeten).
Als ik zelf een frame zou maken en dan een voordelige gelaagde glasplaat zou nemen wordt het verschil wel wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Ruubaan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:58:Wij hebben hier afgelopen jaar 3 Velux ramen geüpgraded naar type 0066(triple glas).
Tnx voor de feedback
Hoe gedaan? Een compleet nieuwe basis of de oude GGL aangepast en hoe dan? Hoe zag het kostenplaatje er uit? Klein maar ook groot (zoals de GGL8/808 van 1200x1400mm)?
De kleine ramen zijn erg goed te doen ......) Grotere ramen moet je hulp vragen.
Het hangt sterk af hoe je het gedaan hebt. Ben benieuwd.
Het verschil in comfort/geluid van Velux ramen uit ~2000 is niet normaal, ik zou ondanks de investering gaan voor de nieuwe ramen.
Comfort mee eens.... wij praten hier wel over 10m2 en uit 1982 maar in uitstekende staat dus die geschatte ca 1300 euro die het me zou gaan kosten compleet in eigen beheer is met afstand gunstig voor de prijs/performance stap die er hopelijk komt. Daar kan ik net mss 1 Velux raam met HR+++ glas voor kopen. Dat 0066 triple glas is dat 5-sp8-4-sp8-5 ca 33 mm? Eigenlijk zou voor echt HR+++ de 2xsp8 minimaal 2xsp14 moeten zijn om de HR+++ echt te laten shinen.

We hebben super grote daken, ik neig er naar om het verschil dat ik uitspaar bij die meer dan ~90m2 dak te doen om de isolatie daar ook flink te verbeteren. Ik kan net ca 18 cm isolatie halen incl wat er isolatie al zit.
Echt 6 compleet nieuwe grote ramen, uitgerekend wat ik zelf niet kan.... dat is echt een investering.
Kan nooit kwaad om eea nog eens de revue te laten passeren, heb het nog niet besteld, ben ook met het dak zelf nog aan het zoeken en rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 18-10-2021 23:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 12:29
Wij hebben het totale kozijn vervangen, als je eenmaal het raam eruit hebt en de afwatering plaatjes eraf heb gehaald. Hoef je alleen nog een aantal schroeven plus de kit raden los te halen. Het tweede raam deed ik in 3.5 uur alleen(mk04)

Daarna til je het kozijn eraf, nieuwe kozijn erop, pur enz.

Als ik jouw ggl8 type invoer bij dakvenster.com kom ik uit op ongeveer 870 euro incl manchet en 0066 beglazing. Wil je de kunststof versie betaal je iets meer. Dit gaat om de tuimelversie.

Ik dacht dat de U-waarde van het glas 0.5 was en dat is heel erg goed voor triple. Dit alles is gedetailleerd terug te vinden op de Velux site.

Aangezien jouw ramen al zeer oud zijn(tocht dichtheid), raad ik nogmaals aan om gewoon voor een totaal nieuw raam te gaan.

Je kan er op het moment ook voor kiezen om een deel van de ramen te doen en het dak te isoleren, om vervolgens de overige ramen te kopen als het vermogen het wel toelaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHyKvKFtT39iaDNBkSiQIdFWPp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3Qd9X4IgJ0ZzjQ673xRdKvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3Ba_gARQr2Tm_TdD5O6WfmaGSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztWOtNNvyM6hs4qFMq4j2l7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHDggKSGU1fmRGzRlTGiG7AMgnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfEoO29EMOGQvhHmXiShfwwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yLc8MBScYGER7r_ErbH8Yhx-6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9fb34KP7x6Iwmay6f2cWtJI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Ruubaan op 19-10-2021 11:06 ]

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@Ruubaan Dank je voor je nuttige input / mooie foto's.
Door het focus op andere zaken is me jouw flinke aanvulling ontgaan, sorry. Toch dank dus. (y)

Ik had dit onderwerp dus even laten liggen, doe ik altijd om zaken te laten bezinken, het hoeft immers "morgen niet klaar". Dan kun je de voor- & nadelen nog eens een keer verteren.

Over deze aanpak, in feite jouw voorstel, heb ik een aantal dagen voor de start van dit topic ca 1 uur met Velux gebeld om alles door te nemen. En daar nemen ze ook echt de tijd voor! (y)

tav jouw input:
Die Ug van het glas zelf 0,5 klopte eerder wel (kwam ik ook tegen) , maar nu hanteren ze 0,7. zie p8 catalogus 2021, maar je moet eigenlijk met de Uw, de isolatiewaarde complete dakraam, rekenen, die is volgens Velux voor UK08 icm 68 dus 1.1 !
Ik vind dat ook wel logisch. Bij een standaard verticaal raam heb je een vast kozijn en dan is er daarvan ook een invloed op de uw maar bij een tuimelraam als deze is die invloed van het kozijn/de constructie relatief gezien een stuk groter. Dat speelde dus ook een rol mee om het als een ombouwset ivm HR++ zelf te doen.
De Uw van hun 70-type HR++ is dus 1.3 terwijl de Ug ervan 1.0 is.

Uit de folder van 2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xnqCJ3WDtLp6wjS4sq1cZk4HSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PepEiBMBSiiVwTt44Yo6hxK0.png?f=fotoalbum_large

Dus je wint tov triple en HR++ dus geen factor 2 (bij 1.0 en 0,5)** maar er is een verbetering van 15% extra mogelijk (nl 1.1/1,3 en das 0,85). Dat vind ik een eerlijker vergelijk.

Die **: Bij de laatste opgave van Velux is de Ug dus 1.0 versus 0,7 en zou je er dus tav alleen het glas 30% op vooruitgaan.

Ik vind het wel verwarrend... en vervelend... Ze werken ook met verzamelfolders en mogen we aannemen dat de opgegeven waarde mogelijk voor het grootste raam is???
Immers die heeft de grootste Ug- bijdrage.... en bij de kleinere types speelt het kozijn in verhouding meer en meer een rol.....
PS: ze hebben ook zn passief glas versies, de zgn speciale beglazing, en daarvan liggen Uw en Ug veel korter bij elkaar, de prijs ervan zal wel flink hoger zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNup-Si2_aDasa5Jqx25QpOwFmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FrHmQbe2bYnpbquDKjbUFYjX.png?f=user_large

Ergo: Je merkt ik ben er nog niet uit. Maar mss gaat een praktisch probleem een grotere rol spelen dan me lief is. Als niet-tennisser toch een tennis arm gekregen.... Voorlopig ben ik voor het net iets betere...tilwerk uitgeschakeld, het blijft vrij onvoorspelbaar hoe lang het gaat duren. een GGL8 nu eruit tillen en een zwaardere er weer in... , hmmm ..zelfs met 2 personen lijkt me nu ff niet goed voor mij...

Edit: Heb net een chat/email vraag gesteld, bij een bedrijf bij mijn in de buurt, waar ik eerder prima zaken mee gedaan had, een con-collega van dakvenster.com ...

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 17-11-2021 09:34 . Reden: verbetering tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Met de tennisarm gaat het heel veel beter, dus we hebben een paar weken geleden de knoop door gehakt en dat betekent dat we gemiddeld per raam 257 euro kwijt zijn.
@Ruubaan Jouw dakvenster webadres heeft zeker scherpe prijzen.

De tijd dat ik fysiek veel minder kon doen heb ik oa aan meer verdieping gedaan, ben sinds eind nov-21 lid van een energie werkgroep in onze wijk. Heb dus heel veel materie gezien/gelezen, maar me ook nog meer verdiept in wat nu ons comfort het meest beperkt. Alleen de vliering is dicht en de zolder, de 1e verdieping en de BG het halletje met het toilet staan compleet in open verbinding met elkaar. Voor welke isolatie we ook kiezen, we verwarmen boven beperkt, aangezien de warmte dus van beneden komt het temperatuurverschil met boven wel iets kleiner wordt want echt koud is het boven niet, het is vooral de tocht die het probleem is, ook als we boven bij wijze van spreken triple zouden nemen. Elke keer als we naar het toilet of naar boven gaat... woei... flinke tocht.

Dus van die tocht willen we grotendeels af. Recent heb ik dat omgezet in een concept waar we ons qua lichtval en tochtdichtheid wel in konden vinden. De open traptreden maak ik dicht met veilig glas, het licht blijft er mooi door heen vallen. Glas op maat laten afleveren, montage doe ik zelf, heb er al met iemand over gebrainstormd. Op de overloop komt dan een schuifdeuren systeem met glas erin ivm het licht, die ik zelf kan monteren:
Argenta Proslide Het zou dan iets worden als op deze Pinterest foto maar dan in het midden een blind paneel en bij ons zou de linker deur ook helemaal naar links voorbij de trap kunnen schuiven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlKgirj8VrzujM3cXs3wJzeVvAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yTvxZv5SapDpLHW2iKZvhQLH.png?f=fotoalbum_large Bron: https://nl.pinterest.com/pin/557390891392587802/
Per deur maar één vrij kleine vloergeleider en hele kleine spleet boven, volgens zijn ervaring prima tochtdicht of zeer tocht arm af te werken.. Met minimaal >3 meter rail kan ik de 2 deuren over de hele overloop weg schuiven om de weg naar boven of naar beneden maximaal vrij te hebben als er wat grotere zaken naar boven en of beneden moeten. Heb naar wat goedkopere systemen gekeken maar die halen het niet bij dit systeem (oa veel grovere ophanging, geen compact ophangsysteem). Het glas voor de deur heb ik al (gratis). De deuren(maak)prijs is nog wat onzeker, want ik moet nog wel op pad voor of geschikte passende 2e hands deuren waar dat glas in kan of ik maak ze zelf.
Beneden een extra deur plaatsen, na het toilet onderaan de trap kan niet, te weinig ruimte voor een draaideur en een harmonica deur neemt te veel ruimte in, die kan nergens heen, alleen maar gevouwen worden.

EDIT: Inmiddels is het glas van 1 van de Velux ramen lek geraakt en na 40 jaar zal de isolatiewaarde echt niet meer dat van klassiek maar nieuw dubbel glas zijn (Ug~3.1) dus de stap naar HR++ zal groter zijn dan op papier met die .Ug~3.1. Hoe groot is de Ug van een lek raam? En wat is het dus voor de overige ramen na 40 jaar? Bron Ug 3.1

We kopen het glas bij Glasdiscount.nl waar ik al eerder uitstekende ervaringen mee had. Nu was er wat mis gegaan maar het probleem was in no time door hen opgelost en we krijgen ons HR++ glas dus iets later. Vandaag heb ik de Velux ombouwsets bij Bouwprofi opgehaald, was vrij kort in de buurt afgeleverd bij een van hun grote klanten/relaties. Deze bestelling werd ook heel soepel afgehandeld.

Eerst nog een paar weken een van de kids met zijn eega, helpen met hun klushuis....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 30-03-2022 20:45 . Reden: typos e.d. / foto toevoeging met uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apartja
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-08-2024
Interessant topic. Ik denk er zelf ook aan hetzelfde te doen, we hebben een GGL 606 op een relatief kleine kamer op het westen. Deze kamer wordt snel warm, dus vooral om comfort te verhogen denk ik eraan om HR++ te plaatsen.
Heb je al ramen vervangen en wat is je ervaring tot nu toe?

Ik zie deze ombouwset; VELUX IGR 606 3000 (of andere maat in jouw geval), waarmee je dus uitkomt op een maximale dikte van 24mm?
Weet je toevallig of deze afmetingen voor het glas kloppen; https://www.dakraamprofi....enten/velux-glasmaten.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door Apartja op 06-06-2022 14:07 . Reden: nieuwe info gevonden, toegevoegd in reactie. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Ben sinds kort geleidelijk de HR++ ramen aan vervangen, twee al gereed.

Voor liefhebbers de kit instructies voor de nieuwe metalen profiel afdeklijst.

Een raam was ca 2 jaar geleden al geschuurd/geschilderd, dus eer alles er uit was, weer even gecheckt, schoon gemaakt, glas geplaatst en de afdeklijst gekit en vast geschroefd, waarna de rest nog afgemonteerd moet worden, hing het raam er weer na ca een halve middag rustig werken.
De ander met het schuren e.d. ca een halve dag op en rustig tempo, had het nog nooit gedaan.
Het hout en de rest was in een super staat! Niks hoeven te repareren / bij te lappen......
De ramen sluiten na ophangen ook weer prima!

Nog 4 ramen te gaan.. het zijn nog wel de grote G*8-type (GGL8 / 808). Veel zwaarder dan de GGL308.
Daar moet je bijna alles met 2 mensen doen.

Net voor het glas erin ging (de opgeknapte versie), met ondersteuning van een stukje Bankirai dat er nog lag op 2 schragen bij een mooi zonnetje. Je zou kunnen zien hoe mooi het hout er nog uitziet (de binnenkant van het raam dan, de bovenkant komt later het metalen profiel op, daar komt zo wie zo geen zon en regen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB4YEFDR8HjJcu9Is0WNBOB20dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xqrNKk5o1wMHnLWGSS4Pxc7.png?f=fotoalbum_large

Hij hangt er al weer in....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rczQpjCl0P9aKKNdXKfpiCvJ4xQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n1GssGMhyrcP68zAXkXehyNL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 30-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Kosten total ca 1370 euro, vond duidelijk goedkoper shops, scheelde ca 600 euro van wat ik de eerste keer
gemiddeld zag voor bijkomen, nog niet bij hen gekeken:
Glasdiscount: Echt super medewerking/meedenken! Zie online Wel bellen voor het correcte HR++ type!
Bouwprofi voor de ombouw profielen, (de grootste) : Idem dito.
Beide bedrijven namen voor dat ik het besteld de tijd om alles door te nemen!
Bij Glasdiscount nog wel direct na de bestelling even contact opnemen om te checken welke variant het was van die lijst die er in past.
Echt aanraders in mijn ervaring.
Het belangrijkste deel v/d rekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCS7faxnaSQvcnQF8xSJd_PyyMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S67BkZdwche4cVVEbl62jxbc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door route99 op 14-10-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@Ruubaan Jouw MK4 is ca 78x98 cm das kleiner dan mijn kleinste GGL308 78x121 cm en met 3x glas erin 33.1 + 4 is alleen het glas al 20 kg het totaal gaat richting 30 kg, net nog mooi te doen.
De GGL808/8 types zijn ca 118,5x121,5, alleen het glas al is meer dan 36 kg en zoals ik al wist van onderhoud, met het oude glas al best een ding om er in te hangen. Nu gaat het gewicht met het kozijn dik over de 40 kg.... das echt andere koek dan de MK4. Je hebt wel triple glas, hoe zwaar was die nu echt qua glas alleen (stond bij mij op de sticker).
Dat wordt ff alle hens aan dek, maar dat komt goed anders was ik er niet aan begonnen.

En over de terugverdientijd hoeven we het helaas net meer te hebben, de redenen zijn intriest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Het eerste grote GGL808 raam zit er in.
Gezien het totale gewicht icm een bepaald niet handig formaat heb ik toch besloten het anders aan te pakken. In staccato stijl:
  1. Raam omgedraaid vastzetten
  2. Oud dubbelglas eruit halen
  3. Houten raamframe eruit tillen (na deblokkeren)
  4. Frame schoonmaken/schuren
  5. Frame terughangen en vast zetten als 1e regel
  6. Alles voorbereiden glas/ ombouwprofiel/ kit
  7. Glas in licht schuin staand frame zetten
  8. Alles nogmaals checken (met trucs: glas ff vast zetten met tape)
  9. Ombouwprofiel met kit erop leggen
  10. Nog een check
  11. Ombouwprofiel met de kit vastdrukken op het glas (ligt in de sponning)
  12. Ombouwprofiel vastschroeven.
  13. Compleet raam weer losmaken (weghalen borging van 1)
  14. Raam in de normale stand terugdraaien.....
Het schilderen kon nadat het raam weer terug was op zijn plek met het nieuwe glas.
Heb het in 2 fasen uitgevoerd, maandag eind van de middag glas en frame eruit, het gat in het dak met folie afgedekt (als een deksel erop: Met afval planken de staande randen gemaakt en daar het folie over heen gespannen. De latjes puur er (los) tussen gezet om het folie hoger te maken dan de rand om mogelijk regenwater goed weg te laten lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKmG-wLzDqNc2mvMOUp9BX_0eBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHIcQxGjKLlKsfnOsrgt0FTP.png?f=fotoalbum_large
De volgende dag het kale houten frame schoon gemaakt/ gecheckt en geschuurd.
Na 15 uur toen de dame thuis kwam het frame teruggehangen en het glas volgens de punten gemonteerd.
Ca 1,5 uur later was het toen klaar.

Opmerking qua veiligheid: Je MOET imho het raam ongeveer in deze schuine stand "/" licht naar buiten staande dus: Het raam staat dan dus in de omgekeerde kant, het buitenkant zit dan aan de binnenzijde van het huis, de stand waarin je normaliter het glas van de buitenkant kunt schoonmaken. Van deze "servicestand" maak je dus gebruik, alleen wordt het raam niet helemaal in die stand gezet omdat het glas dan naar binnen helt zo dus "\' niet maar je draait het dus iets terug in deze stand "/" waardoor het glas onder het eigen gewicht netjes in de sponning van het raam blijft liggen en je het eruit kunt tillen en het nieuwe glas erin kunt leggen.

Dan aan de onderkant, dat is het gebied dat normaal boven zit, de ruimte rond het klopje leent zich daar uitstekend voor, echt GOED VASTZETTEN. Heb het met spanbanden gaan aan een behoorlijk verzwaarde tafel. Het was super stabiel.

HET grote voordeel is dat je zo niet meer het Velux raam met glas er op de kop moet in zien te hangen, dat was bij de GGL308 al een flinke klus, en met alleen al 36 kg glas excl houten frame e.d. en dan ook nog het grote onhandige formaat van de GGL808 (totaal ca 140x134cm) is dat echt wel een ding...

De klus dus opsplitsen in allemaal op zich goed te behappen stukken, daarmee worden de onderdelen per stuk niet minder zwaar maar wel beter te hanteren dan dast het complete raam dat > 45 kg weegt op de kop in het ophang/draai deel gemonteerd moet worden.

Mijn eega: Ze is razend enthousiast geworden, ziet het nu de lakmoesproef zo geslaagd is weer helemaal zitten om me te helpen. De buurman hoeft niet te komen, die had al vrijwillig zich aangeboden.
Nog 3 GGL808 types te gaan... Voor over ruim een week hebben we weer een paar dagen om het in te plannen. Dan ook kijken wat het weer nog steeds zo ok is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sv3owX23UVm7S6YQfdz-bcm9v9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4lvbfdiRqvVeQHXRA3fJfltY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 17-10-2022 23:04 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Nr 6….. uit deze serie, vandaag de voorlopig laatste de 808. Zie foto onder.
2x GGL3/308 ramen (middel groot ~ 78x140cm))
4x GGL8/808 ramen (groot, 134x140cm)
We zijn na een wat moeizame start maar door een aanpassing voor de aanpak bij de grote type "8" ramen vanwege het gewicht, heel tevreden hoe dat stuk verlopen is.
Eigenlijk geen problemen meer, mijn eega kon het prima aan, maar vond het wel OK dat het nu na 6 ramen de klus voor haar erop zit om bij het verwijderen en het plaatsen te helpen.

Eigenlijk komt voor mij het meeste werk komt nog…. de afwerking van het hout van het hele kozijn, 6 maal dus😂. De draaiende frame (= het draaiende raam waar het HR++ is moest) is volledig geschuurd en op de kritische plaatsen waar ik niet meer bij kom bijgewerkt (kleine plekken met Alabastine anti-rot behandeld). De rest van het kozijn dat in het dak vast zit, moet ik nog veel aan doen. Ben al met schuren begonnen, dat kost de meeste tijd, veel meer dan even het HR++ raam in een geschuurd kozijndeel te leggen en met de zgn renovatie ombouwset en kit vast te zetten.

Zeker op de slaapkamers waar de gordingen nog heel mooi licht hout is daar past de grenen look van de Velux ramen prima bij.
Op de zolder waren de balken veel minder mooi, ruwer afgewerkt, daar komt het wat minder precies, daar hebben we de balken wat geschuurd en daarom geschilderd, maar de Velux ramen tot nu toe naturel gelaten en met zijdeglans blank lk geschilderd. Voorlopig gaan we dat nu weer doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQGi4whFDGVWDqrzVrfOYO8oIPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9sK2HhfFCvdMTkG0YurrG2Z.png?f=fotoalbum_large

Verdere planning:
We hebben nog 2 dakraampjes (badkamer/voorzolder) die ook nog een opknapbeurt nodig hebben, die heb ik in deze serie bewust niet meegenomen, omdat het ombouwpakket superduur was in verhouding tot het glas.
Heb erop gegokt dat deze klus me wat ervaring zou geven waarmee dan met een eigen aanpassing het profiel dat eraf komt na reinigen weer gebruikt kan worden en het verschil in hoogte moet imho met een aangepaste spacer (duurzaam, geschikt latje) te overbruggen zijn, totale kosten incl glas, exclusief zo'n latje ca 165 euro voor 2 ramen, 2 nieuwe ramen van dat type kosten samen ca 900 euro, ex manchetten e.d. , zelf zetten (dakraampje.nl). Voor GGL9 is geen ombouwset te koop en voor GGL102 is het verzenden bijna net zo duur als de set.... (60 vs 86 euro).... dus ga het in principe zelf doen, blijf dan wrs incl andere materialen onder de 200 euro. Afgezet tegen die 900 euro, nog wel interessant genoeg om het zelf te doen.

Ergo: Plan van schuren/schilderen uitvoeren en daarna pas de 2 kleine GGL ramen aanpakken. Tot die tijd in principe geen update, tenzij er expliciet een vraag gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Geen half werk zo te lezen @route99!
Maar als ik de foto's bekijk mag het resultaat er zijn d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@Franciesco Dank je.
Maar het is uiteraard wel veel werk, bezint eer ge begint dus....
De nodige input gehad, vanuit allerlei gezichtspunten, dat houdt een mens scherp...

De ombouwset lijken me nog steeds essentieel, tenzij je heel goed bent in het opdikken met een uitstekende lat van de hoge kant van de sponning. Op voorwaarde dat je die lat zeer goed kunt maken en monteren. Er komt nogal wat winddruk op zulke grote ramen, dus als je daar op besparen wilt/kunt moet je 100% er zeker van zijn dat je zo lat-constructie compleet veilig is. Dan zou je ca 600 euro kunnen besparen op de ombouwsets, daar heb ik dan 70 euro voor de latjes gerekend bijna 12 euro/raam. Wrs heb je iets meer nodig dan die 70 euro, maar das me even te specifiek wat je aan schroefjes, kit, lijm (?) nog extra nodig zou hebben. De totale kosten zitten dan op ca 770 euro waar ik 1370 euro kwijt was. Ik vond het verschil te klein t.o.v. het extra werk en vooral ook de (wind)risico's. De grootste klapper had ik immers via deze renovatie opzet al gemaakt.

De kleine GGL ramen die ik noemde hebben door hun grootte amper last van de winddruk, dus die ga ik vrijwel zeker helemaal zelf renoveren. Dus daar komen vnl. de paar latjes en wat montagemateriaal bij.

Als je de oude ombouwlijsten gebruikt dan heb je niet meer de kit nodig die bij de grote ombouwsets te krijgen is, kosten voor mij waren voor doe 6 ombouwsets, 6x30 euro=180 euro, en dan dus minus de aanschaf de eigen keuze kit, ca 150 ml per raam (4-6 euro), dus ca 150 euro extra besparing. De oude ombouwlijsten zijn platter (dat aluminium-deel waar de kit onder komt, zie foto onder) en hebben minder kit nodig, kant en klare kit rondjes (afgedekt met een anti-plak folie) zijn dan te dik/te groot.

Met de nieuwe ombouwsets vond ik het prettig om de kitband op een rol wel te hebben, zie plaatje, een zorg minder dat je overal dezelfde dikte hebt, voor mij een no-brainer, maar verder laat ik het aan iedereen zelf over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XOpET6sagZJTazNUS5U29xU-10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mixqzLpc9bgUbyNCnpl8lZE8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLIAlrbNXpeafE1UDwPW1R91CIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1GCjpIjfNWJi3Yn4nYDXLRqJ.png?f=user_large
Links oud profiel waarvan de linker kant op het glas drukt met de kit er tussen.
Rechts het nieuwe profiel, waar (linksboven) echt een gootje inzit waar de kitband "onder" komt. Je ziet meteen dat de linkerkant verhoogd is om het 8 mm dikkere glas correct vast te kunnen zetten.

Als je dus met het oude profiel die 8 mm wilt opvangen agv het dikkere HR++ glas zal er dus onder de rechterkant van dat profiel een 8 mm opdiklat moeten komen, samen steunen ze dan op de hoge rand van de sponning waar het glas inligt. Verdere montage ideeën laat ik aan degenen over die dat voor de grote ramen aan zouden durven..... daar is hier, zoals bleek, niet voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Even een vraag in een wat ouder topic. Allereerst dank voor alle informatie. Ik had niet door dat het zo makkelijk zou zijn om het glas van een Velux raam te vervangen. Ik ben nu bezig hetzelfde te doen.

Toch een idee dat ik met jullie wil spiegelen. Zou het een optie zijn om sponning van het raam verder in te zagen zodat er nog dikker glas in zou kunnen. Dat zou tot max. 1cm kunnen. Dan kom je dus op een sponningdiepte van max. 34cm. Dat zou dan drie dubbel glas mogelijk maken van 4 - 10 - 4 - 10 - 4mm.

Of zou het gewicht dan simpelweg te groot worden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
geen antwoord op je vraag, maar 4 -10-4-10-4 is geen veiligheidsglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:20:
geen antwoord op je vraag, maar 4 -10-4-10-4 is geen veiligheidsglas.
Hoe moet ik je reactie duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@CurlyMo Inderdaad.....mee eens.

Ik had veiligheidsglas, een standaard 4-SP14-33.1 type raam dus 24 mm, die 4 -10-4-10-4 lijkt me geen veiligheidsglas maar normaal tripel glas.

Wij slapen er onder dus daarom veiligheidsglas en het wegfrezen van hout uit die oude ramen heb ik nooit als een optie beschouwd, kan teruggelezen worden....

We zijn nog steeds heel blij met de upgrade van vaak 40 jaar oud dubbel glas naar HR++, scheelt veel comfort.
En deze ombouw was zo kosten effectief (prijs/kwaliteit) ca 1400 euro voor 6 ramen.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 04-04-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:23:
[...]

Hoe moet ik je reactie duiden?
Dat het erg onverstandig is om geen gelaagde binnenruit te nemen (nog even los van de normen)

velux is standaard gehard buiten en gelaagd binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:42:
[...]

Dat het erg onverstandig is om geen gelaagde binnenruit te nemen (nog even los van de normen)

velux is standaard gehard buiten en gelaagd binnen.
Dan gaat het inderdaad niet passen met driedubbel. Het uitfrezen zou tot max. 34 gaan. Dan wordt het 6mm - 14mm - 4mm in mijn geval zonwerend glas zonder uitfrezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
route99 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:05:
De ombouwset lijken me nog steeds essentieel, tenzij je heel goed bent in het opdikken met een uitstekende lat van de hoge kant van de sponning. Op voorwaarde dat je die lat zeer goed kunt maken en monteren. Er komt nogal wat winddruk op zulke grote ramen, dus als je daar op besparen wilt/kunt moet je 100% er zeker van zijn dat je zo lat-constructie compleet veilig is.
Door die ombouwset voor de grote Velux ramen heel wat ervaring met ombouwen op gedaan. We zijn achteraf nog steeds blij met deze keuze.

Nog 2 kleine dakraampjes om te bouwen, een beschrijving van de eerste (de 2e gaat ook vrijwel zo is de verwachting):

De GGL01, het kleine badkamer raam, daar was geen ombouwset voor beschikbaar. Zulke sets (zie voorbeeld foto) omvat niet alleen het aangepaste aluminium profiel om 24 mm glas aan te kunnen ipv 16 mm, maar ook een aantal nieuwe andere onderdelen waar de hoogte een rol speelt, zie plaatje voor de ombouwset. Dus dat moet ik nu allemaal zelf in orde maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvu6OuBw5wKQ8X_PElGKv_pNCHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eZJruJXVWmzRqlQ8TL62hTMD.png?f=user_large

Omdat de winddruk op zo'n klein GGL01 raam veel kleiner is, zag ik met de opgedane ervaring het wel zitten om die 8 mm hoogte zelf wel op te dikken. Toevallig had ik van een ander raam project een heel mooi latje van 8 mm dikte over... er moest alleen 3-4 mm van de breedte af. Die lat met lijm ertussen gemonteerd en voor de zekerheid met dunne glaslat schroeven vast gezet (foto). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaQCbbTgzmUWfOAN9v33bkkLIss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USCkoJDxhWK3pIYmhLK8oLbx.png?f=fotoalbum_large
Het raam zonder het oude glas eerst geschuurd en alvast 1x gelakt. ik had het raam een tijdje geleden al eruit gehaald en nagelopen op probleemplaatsen in het hout. Die waren er eigenlijk amper/niet, heb voor de zekerheid het niet zichtbare hout dat oorspronkelijk deels ongelakt was, even met anti-rot vloeistof behandeld. Het 2e kleine raam had daar wat probleemplekjes, dat was voor die behandeling nu ook de achterliggende gedachte.

De 2 steuntjes waar het glas "tegen kan rusten" zijn met kunststofblokjes 8 mm verhoogd en de voet is met kit afgewerkt (zie foto) zodat ik zeker weet dat mogelijk condens/water daar langs weg kan lopen. Het rechter steuntje is uiteraard na de foto ook gedaan. Rechts op het alu-vlak zie je een v/d 2 ophogingen die er voor zorgt dat bij montage van wat verderop "gekleurde aluminium eind-stuk" wordt genoemd, het water weg kan lopen. De spleet die daar voor nodig is moet minimaal 5 mm hoog zijn naders kan het water er capillair blijven hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RIt1gqrwAV4K5gWqBlALR6y5mU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bM6Sf6TdpGePWzkRHy5kd5U.png?f=fotoalbum_large
Alles nog even schoongemaakt en daarna het glas erin gezet, het aangepaste "gekleurde aluminium eind-stuk" geplaatst (foto toont zij aanzicht van dit gecoate alu-profiel, waarover onderaan het raam het water naar beneden wegloopt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1ax-GzU900oMxg_sPZSfn3wUDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YfkgEXsXzO3o0R9aGzFLT1Y1.png?f=user_large

Vervolgens het glas met het oude schoongemaakte aluminium profiel met op de onderkant de kit in het daarvoor aanwezige gootje (zie foto onder), vast gezet. Daarbij geen problemen tegen gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzJnNozFX1QZPvVy4V9nT3GiUow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XMslqYI7iyHtxbmNkoKm3I3m.png?f=fotoalbum_large
Het oude schoongemaakte (gecoate) aluminium profiel zit onderaan vast op het raam, zie foto. Daar heb ik 8 mm hoogte gewonnen door de vorm aan te passen. Dit stukje dwarsprofiel steunt op dezelfde twee ribbels (kleine verhogingen), zodat water er onder weg kan lopen.

Ben alleen vergeten een foto te maken van het compleet afgemonteerde raam op de werktafel 8)7 zal proberen een foto te maken hoe het nu hangt.

PS: Omdat het alu-glasprofiel in zijn geheel 8 mm hoger s gemonteerd, moet de "gecoate anti-inregen alu-stukjes" die nog op het dak zaten, ook opgehoogd worden, ruim 4 mm bleek al voelde zodat het raam probleemloos gesloten kon worden. Zonder deze aanpassing lukte dat niet.

Ergo: De GGL01 zelf aanpassen van oude dubbel glas (16 mm) naar HR++ glas (24 mm) is te doen, zeker voor het kleine type ramen als deze, maar voor de grote Velux ramen is er bij mij nog steeds een voorkeur voor een ombouwset.

Totale kosten van deze ombouw ca 100 euro per klein dakraam:
  • HR++ glas weer type 4-14-33.1 met Argon € 96,26
  • Kant en klare ronde kit reepjes had ik nog
  • Constructielijm paar euro? (flacon is nog lang niet leeg).
  • Hout: Restant hout...
  • Divers klein materiaal: Lag er nog.
Daarmee zijn dus eerder hierboven genoemd deze kosten realistisch ingeschat (totaal ~200 euro voor 2 kleine dakramen).

Nog 1 klein dakraampje te gaan.... (op zolder)

Eerst andere prioriteiten. Incl schilderen/uitharden/montage is alles in 1 weekend gereed gekomen. Net voor het begon te regenen... 8) BTW: Geen lekkage gezien.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 14-09-2023 17:29 . Reden: correcties/kleine aanvullingen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
Kleine bijdrage mijnerzijds.
We hebben in onze uitbouw achter het huis drie stuks GGL410 (1996) dakvensters. In die uitbouw hebben we net voor de energieprijsexplosie een nagelnieuwe keuken geplaatst, maar toen de energieprijzen de pan uit rezen bedenk je (pas) dat je eigenlijk het glas in die vensters wilt upgraden naar ten minste HR++.

In ons geval was het demonteren van binnenuit van het draaiend deel als geheel best wel lastig, het is heel zwaar en vanwege de keuken die in de weg zit eigenlijk ook wel risicovol vanwege de kans op beschadiging. Dank zij onder andere deze thread heb ik er uiteindelijk voor gekozen om het glas zelf te gaan vervangen. Dank voor alle info @route99 !
Omdat de route van binnenuit risicovol was heb ik er voor gekozen om eerst het glas via de buitenkant te demonteren, daarna het nu vederlichte houten frame er van binnenuit uit te halen, dat kan zelfs in je eentje, het houtwerk geheel op te knappen (houten frame had toch wel wat werk nodig), het lege houten frame weer terug te plaatsen en daarna het nieuwe HR++ glas (gelaagd binnen, gehard buiten) met 'warm edge' (23 kg) van buitenaf te plaatsen.

Zeer opvallend: onze vensters hadden al 24 mm glas, terwijl overal staat dat een GGL410 venster glas van 16 mm heeft. Het was wel gewoon ouderwets dubbelglas, dus de winst naar HR++ warm edge zal er (hopelijk) best wel zijn.

Ik heb tijdens het opknappen van de houten frames, dat duurde al met al een paar dagen, de openingen tijdelijk afgedekt met de goedkoopste 10 mm houten plaat die ik kon vinden met daarover een goedkoop dekzeiltje.
Onderstaande foto spreekt voor zich
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JadTDRwnM4ayBrhLpypXZZG7uE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jgtsij5dVUTC1RCG3RjXPmN6.png?f=user_large

Ruit vervangen vanaf de buitenkant kan dus ook....

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
gerlag schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:03:
Kleine bijdrage mijnerzijds. ......
Tnx (y) 8) Leuk dat je het deelt.
Ruit vervangen vanaf de buitenkant kan dus ook....
Ja, op op die hoogte wel..... *O* wij zaten op ~ 5m en ~ 8 meter hoogte ... :N

Dat er ook 24 mm oud dikker glas was wist ik niet, maar dan hoefde je ook geen aanpassingen te doen, vnl het onderhoud van het hout, wat wij ook deden.
Succes verder

PS: Zou je als je met al 24 mm ruimte en dan toch een ombouwset gebruiken zoals wij deden met die 8 mm extra er een HR+++ raam in kunnen zetten???? Heb je dat nog overwogen?

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 18-09-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Inderdaad, er was geen ombouwset nodig. 8) Zeer verrassend, ik heb wel drie keer gemeten om er zeker van te zijn dat het echt klopte. Het frame dat ik aantrof was exact hetzelfde als dat uit je eerdere bericht: route99 in "Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?"

Ook de detaillering van de rest van het venster, zoals de steuntjes onder het glas en afstand van de afdeklijsten waren uitgelegd voor dat 24 mm dikke glas. Destijds gelijk met de uitbouw door een aannemer geplaatst, ik kan me niet herinneren dat we toen speciale vensters hebben besteld. Zo zie je maar, standaard is toch niet altijd standaard.

Ik ben in ons geval vooral ook benieuwd of met die warm edge randen de condensvorming aan de randen nu veel minder is geworden. Dat was voorheen best wel een dingetje,

De schroeven van de afdeklijsten heb ik overigens met kleine O-ringen wat waterdichter gemonteerd. Er komt in de loop der jaren best wel wat vocht via die schroefgaten naar binnen heb ik gezien, juist daar zie je dat het hout toch te lijden heeft gehad. Hopelijk helpt dat.

En, natuurlijk, als er geen kwetsbare keuken onder de vensters had gezeten, die ook nog wat in de weg zat, had ik zeker ook van binnenuit gewerkt. :)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@gerlag Formeel werd, zover ik terug kon lezen, vanaf 2001 de 24 mm ingevoerd (met nieuwe raamcodes), maar dat doe je wrs niet in 1 klap en zodra alle productielijnen aangepast zijn, stuur je pas een bericht uit dat er 24 mm in gaat. Die van jou zou wrs al in het begin van het 16 naar 24 mm omzettingsproces. De codes van de ramen zijn dan ook per 2001 aangepast en dan heet jouw 410 model dan officieel uiteraard weer anders...
Zie de tabel op deze site: https://www.dakramenspecialist.nl/velux-vervangen
Omdat er een 24 mm sponning in zit, kunnen ze dus gewoon nog het oude alu-profiel gebruiken, die gewoon vlak kan zijn, immers er is geen 8 mm sprong nodig. Ik had zelf geen idee wanneer die 24 mm ingevoerd was, ik kwam die complete 16-24mm ombouwset pas tegen toen ik serieus over zelf renoveren ging nadenken.

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 19-09-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
@route99 , Het profiel dat er bij ons in zit is gelijk aan wat jij het 'renovatieprofiel' noemt. Ons GGL410 raamframe heeft dus geen 24 mm sponning...
Het lijkt er op dat dit verhoogde profiel ook al in 1996 in sommige (speciale?) uitvoeringen werd gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEKAC7cJv9Dtqp4npU9suxnkbsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V8gRtRqAAGoEqJ9RLQu7svJY.png?f=user_large

Ik heb inderdaad ook zo'n kitband op rol gebruikt. Werkt erg handig en mooi strak.
Sinds vandaag weet ik dat het geheel ook echt waterdicht is.
Al met al ben ik superblij met het resultaat!

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@gerlag Aha, zo dus, dat had ik dus anders begrepen. En hopelijk hebben nog meer anderen er ook wat aan.

Fijn dat jij ook deze renovatie, die een fractie kost van wat het nieuw geweest zou zijn, zo mooi hebt kunnen uitvoeren. Ik heb er ook heel veel van geleerd, zowel van alle feedback's en later bij het renoveren zelf. Het was ook erg leuk om te doen, zeker nadat de spanning van het begin, na de verbeterde veiligheid om het te plaatsen, ook echt de klus veel beter/veiliger uit te voeren was.

Wat minor details: Die oude 24 mm van jou heeft dan een spouw van 16 mm dus dan zou het 4-SP16-4 zijn? Ug~2,8?
Bij mij is het veiligheidsglas en dan dus 4-SP14-33.1 maar met een 14 mm spouw met Argon en Ug~1,1.
En dat heb jij nu ook. Mijn oude was wrs 3-SP10-3 met N2 gevuld (stikstof), Ug ~3 ?? Zal de exacte glasdikte nog nameten voor de statistieken ;). Het oude (kleine) raam staat er nog.

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 19-09-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
@route99 Het oude 24 mm glas had wel veiligheidsglas als 'binnenblad', dus twee glasbladen met folie ertussen, dat is zeker. Zo te zien was het 4-SP14-33.1, maar dan zonder argon mag ik aannemen en zeker zonder warmte reflecterende coating. (gecheckt met lampjestest). Maar ik heb het glas niet in detail nagemeten. Het zal idd wel ergens 2,8 zijn geweest. Het nieuwe glas heeft een Ug van 1.1 volgens opgave fabrikant. Het beslaat nu in de nachten netjes aan de buitenkant. Heb overigens vacuümglas overwogen, had het wel interessant gevonden (wel wat duur) maar de levertijd was zo lang dat ik er toch maar van af heb gezien. Hartje winter had ik dit klusje echt niet willen uitvoeren.

9kW U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Mbt tot dit Velux plan, moet er nog 1 klein dakraam via opdikken (het glas staat er, maar ik wacht ff een drogere periode af. Dit gaat net als hierboven gerenoveerd worden, maar allerlei thuis omstandigheden hebben dat sterk vertraagd, was hier veel de mantelzorg, veel belangrijker dat dit. Geen levensbedreigende zaken maar toch wel een aantal serieuze zaken die toevallig allemaal in dit jaar vielen, zoals een bijvangst, het op tijd ontdekken van een glaucoom voorstadium bij de dame, die via een laser behandeling naar een heel laag risiconiveau gebracht is. Van de oorspronkelijk andere klacht had ze veel last das nu ook beter.

Daarna zijn we in sept/okt 3 weken fietsen aan de kust geweest, bij een pracht weer, gewoon bizar voor met name oktober; een klimaatinvloed valt imho niet te ontkennen.

Afgelopen winter dus geprofiteerd van die 6 grote ramen oud dubbel glas naar HR++. Dat lijkt in de graaddagen terug te zien en bijna 20% lager gasverbruik in die periode (zie 2e plaatje).
Met relatief veel glas en zeker als het minder glas is, lijken toch wel significante energie besparingen mogelijk. De renovatie van die kleine ramen zal nog beperkt extra besparing bieden maar eentje voegt er voor het lokale comfort (e badkamer) toch wel e.e.a. toe. De andere zit op de niet verwarmde zolder (wel een open trap naar de zolder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgRayDS_eLlsWFNlmu4ppbrkDAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IHa46hFKbkmYL7sFtkIGl0rW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8CQuJevHOsifFi6jTEYsgmNBRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpoTUBeVfEqtICmgf2w1s34a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Ik heb ook twee 808 ramen, maar schrok van de prijs van twee alu-profielen :X
Toch weer aan het twijfelen om er HR++ in te doen, al is het maar voor het comfort :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Dat is klinkt goed! Helaas is vergelijking met eerdere jaren bij mij wat lastiger omdat we intussen ook zijn overgestapt op een andere manier van verwarmen. Inmiddels heb ik ook 'oud' dubbelglas uit '96 in dezelfde ruimte als van die velux vensters vervangen door HR++ en deels zelfs triple HR+++ glas. Het comfort is met al met al wel aanzienlijk toegenomen. En geen condens meer aan de binnenzijde...

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
SniperGuy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:09: 808 ramen, maar schrok van de prijs van twee alu-profielen :X ..., HR++ in te doen, al is het maar voor het comfort :Y
Het glas moet je toch kopen. De 808 zijn nu bijv ~ €135 ik heb 115 betaald, wel duurder geworden, maar niet schokkend duurder in vergelijking tot het 4000 type met 175 euro....

Vraag: Heb je wel het goede 3000 type of heb je een ander type nodig of heb je je daarin mogelijk vergist?
Is wel ff iets om na te gaan.... anders krijg je het verkeerde...
https://www.dakraamprofi....-vervangingsset-excl-glas
Mijn rekening staat in het klein hier: route99 in "Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?"
Pagina: 1