inderdaad zo’n 2500 euro in 30 jaar tijd. Prijsverschil bij ons huis was 1500. Die configurators zijn leuk maar niet de realiteit en je mist de kraan die standaard nodig is bij +++. Verschil is dat we de 1500 nu betalen en de 2500 misschien over 30 jaar terugkrijgen. (Overigens is dat er vanuit gaande dat de gasprijzen rond de 1,75 blijven al die tijd) Economisch gezien een makkelijke beslissing om het niet te doen.Fr33z schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:37:
[...]
ken je sites zoals www.toeleveringonline.nl ? configureer daar voor de gein eens een standaard kozijn, inclusief glas en doe dan hr++ of triple. kostenverschil is minimaal.
je koopt glas voor 30 jaar, dus in jouw voorbeeld gaat het dan toch al snel om een paar duizend euro besparing.
dus...
klopt, alleen als je bijzondere vomen hebt is het wel even schrikken omdat die wordt bepaald aan de hand van een percentage maargoed die maakt toeleveringonline dan ook nietFr33z schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:37:
[...]
ken je sites zoals www.toeleveringonline.nl ? configureer daar voor de gein eens een standaard kozijn, inclusief glas en doe dan hr++ of triple. kostenverschil is minimaal.
je koopt glas voor 30 jaar, dus in jouw voorbeeld gaat het dan toch al snel om een paar duizend euro besparing.
dus...
in oudbouw het standaard schuifraam vervangen voor een nieuw kozijn (meestal immitatie schuifraam) is het verschil tussen HR++ en HR+++ incl plaatsen idd heel erg klein.
voor mijn eigen verbouwing heb ik geen recht op subsidie omdat de gevel wijzigd elfs dan is HR+++ eigenlijk een nobrainer het enige financiele probleem lijkt te zijn HR++ of HR+++ in bestaande kozijnen plaatsen.
dan is door de subsidie van HR++ het verschil met hr+++ (zonder subsidie) wel erg groot.maar ik twijfel of dat klopt.
Ben een beetje aan het rondstruinen op internet qua subsidies om verder duurzaam te worden zie ik dat je 2 maatregelen moet uitvoeren om voor subsidie in aanmerking te komen.
Wat is dat voor ballentent in DH.
De zonnepanelen liggen net geen 2 dik hier, warmtepomp en warmtepompboiler draaien hier ook al enkele jaren.
Huis is van ‘94 met dito isolatie voor die tijd.
Zou niet weten welke 2de maatregel ik moet uitvoeren naast triple glas.
Zou het überhaupt wel rendabel worden dat triple glas met andere kozijnen?
Verbruik warmtepomp 2020: 1.800 kWh en 2021: 2.300 kWh.
6.000 kWh overschot na salderen, dus we zitten al met 0 op de meter.
De zonnepanelen liggen net geen 2 dik hier, warmtepomp en warmtepompboiler draaien hier ook al enkele jaren.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Vloerisolatie in de kruipruimte.
Dakplaten van 10 cm.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
de subsidie in de pot laten zitten voor iemand anders mag ook hoorJoKo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:04:
[...]
Vloerisolatie in de kruipruimte.
Dakplaten van 10 cm.
OK, tnx voor de toelichting._JGC_ schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:15:
[...]Rest is wel HR++ en veel groter.
Uiteraard is het ene kozijn beter dan het andere voor HR+++.
Velen zitten met die keuze wat en hoe. Daarom vind ik het wel interessant om te begrijpen waarom je een HR+++ en nobrainer vindt en toch voor de rest voor HR++ gaat?
Er zijn ook mensen hier die dan wel voor HR+++ gaan oa omdat ze alleen voor 0,6 en niet voor 1,1 willen gaan. Die volgen dus maar één lijn.
Ben nl sinds kort betrokken bij een werkgroep energie en dan komen deze vragen straks ook vast bij ons, dus lijkt het me nuttig om hier keuzes beter te doorgronden. Er is geen goed/fout ook omdat niet iedereen het zelfde budget ter beschikking heeft, zelfs al zijn er op diverse plaatsen energieleningen mogelijk tegen extreem lage rentes, voor wie het bedrag niet in één keer kan opbrengen.
Tnx.
Ik heb 5 jaar geleden 2 kozijnen laten vervangen door kunststof en was daar toen niet zo mee bezig. Van thermopane in verrot hout naar HR++ in kunststof is een grote stap. Het raampje waar nu HR+++ in is gekomen was nog goed, maar hadden we koudeval klachten van. Na vervanging door kunststof was dat wel beter maar niet perfect.route99 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:32:
[...]
OK, tnx voor de toelichting.
Uiteraard is het ene kozijn beter dan het andere voor HR+++.
Velen zitten met die keuze wat en hoe. Daarom vind ik het wel interessant om te begrijpen waarom je een HR+++ en nobrainer vindt en toch voor de rest voor HR++ gaat?
Er zijn ook mensen hier die dan wel voor HR+++ gaan oa omdat ze alleen voor 0,6 en niet voor 1,1 willen gaan. Die volgen dus maar één lijn.
Ben nl sinds kort betrokken bij een werkgroep energie en dan komen deze vragen straks ook vast bij ons, dus lijkt het me nuttig om hier keuzes beter te doorgronden. Er is geen goed/fout ook omdat niet iedereen het zelfde budget ter beschikking heeft, zelfs al zijn er op diverse plaatsen energieleningen mogelijk tegen extreem lage rentes, voor wie het bedrag niet in één keer kan opbrengen.
Tnx.
Vorig jaar ben ik gaan zoeken naar een oplossing daarvoor en kwam HR+++ op mijn pad. Het grote raam met HR++ heb ik geen klachten over want er zit 280x50 T20 verwarming onder.
Het raampje op de slaapkamer was rot en verkeerd geplaatst, daar heb ik vorig jaar kunststof voor besteld. Initieel met HR++, maar daarna gevraagd wat de meerprijs voor HR+++ was. Bij een kozijn van 120x80 is die meerprijs verwaarloosbaar (25 euro op een kozijn van 400).
Verder heb ik in de achtergevel op het noorden HR++ laten plaatsen in de bestaande kozijnen, zat thermopane uit 1982 in en dat was gewoon altijd steenkoud . Had voor triple kunnen gaan, maar dan had ik 43 jaar oud hardhout zonder enig spoor van houtrot moeten vervangen door nieuwe kozijnen, dat was me de meerprijs voor HR+++ gewoon niet waard (ik was al blij dat ik dit kon betalen want heb net 3 jaar aan de grond gezeten en geen bank die me iets wilde lenen).
De nobrainer zit vooral in nieuwe kozijnen, dan direct HR+++, zeker op begane grond of voor kleine kozijntjes waarbij triple glas hanteerbaar is. De meerprijs van het materiaal is verwaarloosbaar op de hele offerte.
Kozijnen vervangen is gewoon reteduur. Als je kozijnen vervangt dan moet je altijd tripel nemen, dat is de no-brainer, maar de keuze tussen alleen glas of glas + kozijnen vervangen is dat niet.
Alleen oud dubbel glas vervangen in bestaande kozijnen voor HR++ levert flinke besparing op en is relatief goedkoop.
Alleen oud dubbel glas vervangen in bestaande kozijnen voor HR++ levert flinke besparing op en is relatief goedkoop.
[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 27-03-2022 21:41 ]
Moet zeggen dat ik op mindergas weinig verschil zie van de nieuwe ramen op het noorden. Wat ik wel zie is dat ze niet meer beslaan en dat je er nu gewoon comfortabel voor kunt gaan zitten zonder dat je het koud krijgt. Alleen dat laatste was die 600 euro al dubbel en dwars waard.
Glasboeren roepen al snel dat de aanschaf van triple glas niet de moeite waard is, de waarheid is dat ze niet graag met het veel zwaardere glas werken. Dat levert te veel gedoe op voor ze.
Ik heb een fors verschil. Ik had 30 jaar oud dubbelglas, dat heb ik laten vervangen door HR++, en mijn gewogen gasverbruik is volgens mindergas.nl -27.2% t.o.v. vorig jaar. Ik had niet verwacht dat het zo veel zou zijn._JGC_ schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:47:
Moet zeggen dat ik op mindergas weinig verschil zie van de nieuwe ramen op het noorden. Wat ik wel zie is dat ze niet meer beslaan en dat je er nu gewoon comfortabel voor kunt gaan zitten zonder dat je het koud krijgt. Alleen dat laatste was die 600 euro al dubbel en dwars waard.
Dat heeft die ballentent in den haag heel goed gedaan. Subsidie voor mensen die t echt nodig hebben en waar qua isolatie /energiebesparing nog wat te behalen valt...JoKo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:26:
Ben een beetje aan het rondstruinen op internet qua subsidies om verder duurzaam te worden zie ik dat je 2 maatregelen moet uitvoeren om voor subsidie in aanmerking te komen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Je moet tripel natuurlijk wel kwijt kunnen in je bestaande kozijnen qua dikte; meestal past dat niet.Rocketman schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:51:
Glasboeren roepen al snel dat de aanschaf van triple glas niet de moeite waard is, de waarheid is dat ze niet graag met het veel zwaardere glas werken. Dat levert te veel gedoe op voor ze.
Komt bij mij omdat mijn huis noord-zuid staat en de thermostaat op het zuiden in de woonkamer hangt. Meeste was al HR++ en verloor weinig warmte. Alleen op het noorden zat nog oud glas van de firma Glaverbel, comfort is enorm toegenomen na vervangen maar de thermostaat meet daar niet.LinuxMan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:05:
[...]
Ik heb een fors verschil. Ik had 30 jaar oud dubbelglas, dat heb ik laten vervangen door HR++, en mijn gewogen gasverbruik is volgens mindergas.nl -27.2% t.o.v. vorig jaar. Ik had niet verwacht dat het zo veel zou zijn.
LinuxMan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:05:
[...]
Ik heb een fors verschil. Ik had 30 jaar oud dubbelglas, dat heb ik laten vervangen door HR++, en mijn gewogen gasverbruik is volgens mindergas.nl -27.2% t.o.v. vorig jaar. Ik had niet verwacht dat het zo veel zou zijn.
Alles in een keer vervangen door geïsoleerd aluminium met HR++ glas. 45% minder verbruik.

Terugverdienen lukt niet, (alhoewel, met die huidige prijzen
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Om niet iedereen te quoten maar wel een ervaring te delen.
De stap vorig jaar gemaakt om de aluminium kozijnen en schuifpui te vervangen. Op de 1e verdieping enkel glas, de begane grond dubbel glas eind jaren 70. Diverse grote kozijnenboeren langs geweest en iedereen heeft zijn eigen verhaal, uiteindelijk bij een lokale installateur geslaagd. Dan de keuze HR++ of +++, het prijsverschil was 12% het komt er op neer dat je zelf een extra glasplaat betaald (logisch), subsidietechnisch is triple beter 100/m2 ipv 35/m2 wel icm nieuwe kozijnen, dit dempt het 12% prijsverschil behoorlijk.
Ik kan je niet het verschil vertellen met HR++ maar met triple glas is er geen enkel probleem om naast de schuifpui te zitten, het comfort is super. En het grote voordeel tegen het enkele glas boven geen condens meer aan de binnenkant, alleen daarom zal je al het enkele glas vervangen.
Mijn mening, bij nieuwe kozijnen niet nadenken triple glas nemen, de hogere subsidie dekt het prijsverschil. De energiewinst is wellicht niet zo groot tegenover HR++ het comfort onovertroffen.
Zijn de kozijnen nog in goede staat, neem dan HR++, deze krijg je over het algemeen in het oude kozijn geplaatst, de prijs van glas alleen tegenover een kozijn plus glas is te groot. Mits je een beetje handig bent is een glasplaat ook zo gezet, geen subsidie maar de arbeid is de grootste kostenpost.
De stap vorig jaar gemaakt om de aluminium kozijnen en schuifpui te vervangen. Op de 1e verdieping enkel glas, de begane grond dubbel glas eind jaren 70. Diverse grote kozijnenboeren langs geweest en iedereen heeft zijn eigen verhaal, uiteindelijk bij een lokale installateur geslaagd. Dan de keuze HR++ of +++, het prijsverschil was 12% het komt er op neer dat je zelf een extra glasplaat betaald (logisch), subsidietechnisch is triple beter 100/m2 ipv 35/m2 wel icm nieuwe kozijnen, dit dempt het 12% prijsverschil behoorlijk.
Ik kan je niet het verschil vertellen met HR++ maar met triple glas is er geen enkel probleem om naast de schuifpui te zitten, het comfort is super. En het grote voordeel tegen het enkele glas boven geen condens meer aan de binnenkant, alleen daarom zal je al het enkele glas vervangen.
Mijn mening, bij nieuwe kozijnen niet nadenken triple glas nemen, de hogere subsidie dekt het prijsverschil. De energiewinst is wellicht niet zo groot tegenover HR++ het comfort onovertroffen.
Zijn de kozijnen nog in goede staat, neem dan HR++, deze krijg je over het algemeen in het oude kozijn geplaatst, de prijs van glas alleen tegenover een kozijn plus glas is te groot. Mits je een beetje handig bent is een glasplaat ook zo gezet, geen subsidie maar de arbeid is de grootste kostenpost.
Even wat voorleggen. Wij hebben een twee-onder-een-kaphuis uit 2001 (Rc-waarde schil 3,5) met op de eerste en benenedenverdieping houten kozijnen en HR+-glas met een U-waarde van 1,24. Werd destijds verkocht als HR++ en dat staat ook op de aluminiumstrip, maar het mag tegenwoordig niet meer als zodanig tellen heb ik begrepen. Bij alle ramen zitten er enorme ventilatieroosters over de gehele breedte. Wij ervaren behoorlijk weinig comfort. Ik stook tot 19 graden en nog lopen de rillingen me over de rug. Nalopen van de kozijnen op kieren levert weinig op; overal zitten al isolatiestrips die voor zover ik kan voelen netjes aansluiten. Ik moet de radiatoren ook nog beter inregelen, maar dan nog baal ik zo van het rillende gevoel als ik thuis ben. Radiatorventilatoren helpen wel ietsje, moet ik zeggen. Alleen boven op zolder is het eigenlijk lekker; daar hebben we kunststof kozijnen in de nieuw geplaatste dakkapellen. CV-ketel van 2017 staat op 60 graden. Alleen het kozijn van de slaapkamer is wat twijfelachtig alhoewel ik dat met goed verven en afkrabben nog denk te kunnen redden. Verder zien ze er kwalitatief goed uit, maar ja, dan dus wel die enorme ventilatieroosters.
We hebben al een energieadviseur over de vloer gehad, en die adviseerde of voor echt HR++-glas te gaan in de bestaande kozijnen of alle kozijnen te vervangen en over te gaan tot HR+++ en liefst ook met vraaggestuurde balansventilatie met een WTW op de benedenverdieping. Gaat dat HR+++-glas nu echt zo veel meer comfort opleveren t.o.v. nu? Het is een behoorlijke investering. Terugverdienen maakt me niet zo veel uit; als die koudeval maar weggaat... Zijn hier soortgelijke ervaringen mee?
We hebben al een energieadviseur over de vloer gehad, en die adviseerde of voor echt HR++-glas te gaan in de bestaande kozijnen of alle kozijnen te vervangen en over te gaan tot HR+++ en liefst ook met vraaggestuurde balansventilatie met een WTW op de benedenverdieping. Gaat dat HR+++-glas nu echt zo veel meer comfort opleveren t.o.v. nu? Het is een behoorlijke investering. Terugverdienen maakt me niet zo veel uit; als die koudeval maar weggaat... Zijn hier soortgelijke ervaringen mee?
[ Voor 7% gewijzigd door Tiffanylampje op 08-04-2022 09:51 ]
HR+ wat je nu hebt naar HR++ is geld weggooien. Upgraden naar HR+++ zal wel veel extra comfort opleveren. Terugverdienen zal niet heel snel gaan nee.
Wat betreft je comfort klachten, je hebt enorme roosters en mechanische ventilatie. Heb je die roosters ook altijd open staan? Vanwege de mechanische ventilatie trek je koude lucht door die roosters, dan kan je nog zoveel isoleren, maar het blijft koude lucht.
Wij hebben zelf een DUCO rooster van 1,80m in ons woonkamer kozijn zitten die op beide kanten afzonderlijk open en dichtgezet kan worden. De kant waar we op de bank zitten staat eigenlijk altijd dicht omdat je anders van de bank waait.
Wat betreft je comfort klachten, je hebt enorme roosters en mechanische ventilatie. Heb je die roosters ook altijd open staan? Vanwege de mechanische ventilatie trek je koude lucht door die roosters, dan kan je nog zoveel isoleren, maar het blijft koude lucht.
Wij hebben zelf een DUCO rooster van 1,80m in ons woonkamer kozijn zitten die op beide kanten afzonderlijk open en dichtgezet kan worden. De kant waar we op de bank zitten staat eigenlijk altijd dicht omdat je anders van de bank waait.
zowel HR++ als HR+++ hebben weinig last van koude val (al kan bij HR+++ het raam een stuk hoger (langer) zijn voordat je er alsnog last van hebt,. maar met een spleet boven de ramen voor ventilatie is je comfortverbetering niet optimaal.. zeg maar gerust minimaal. vraag gestuurde ventilatie in het huidige systeem (C) of ventilatie systeem D zouden een betere oplossing moeten geven. (verminderen of elimineren van de tocht uit roosters)Tiffanylampje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:46:
Even wat voorleggen. Wij hebben een twee-onder-een-kaphuis uit 2001 (Rc-waarde schil 3,5) met op de eerste en benenedenverdieping houten kozijnen en HR+-glas met een U-waarde van 1,24. Werd destijds verkocht als HR++ en dat staat ook op de aluminiumstrip, maar het mag tegenwoordig niet meer als zodanig tellen heb ik begrepen. Bij alle ramen zitten er enorme ventilatieroosters over de gehele breedte. Wij ervaren behoorlijk weinig comfort. Ik stook tot 19 graden en nog lopen de rillingen me over de rug. Nalopen van de kozijnen op kieren levert weinig op; overal zitten al isolatiestrips die voor zover ik kan voelen netjes aansluiten. Ik moet de radiatoren ook nog beter inregelen, maar dan nog baal ik zo van het rillende gevoel als ik thuis ben. Radiatorventilatoren helpen wel ietsje, moet ik zeggen. Alleen boven op zolder is het eigenlijk lekker; daar hebben we kunststof kozijnen in de nieuw geplaatste dakkapellen. CV-ketel van 2017 staat op 60 graden. Alleen het kozijn van de slaapkamer is wat twijfelachtig alhoewel ik dat met goed verven en afkrabben nog denk te kunnen redden. Verder zien ze er kwalitatief goed uit, maar ja, dan dus wel die enorme ventilatieroosters.
Als je roosters in de woonkamer aan de voorzijde en achterzijde hebt dan zou ik zeer zeker alleen aan 1 gevel roosters open zetten. Het druk verschil over een woonhuis kan hoog zijn, met als gevolg een enorme flow door de woonkamer._JGC_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:55:
HR+ wat je nu hebt naar HR++ is geld weggooien. Upgraden naar HR+++ zal wel veel extra comfort opleveren. Terugverdienen zal niet heel snel gaan nee.
Wat ik mis in je verhaal:
Waterzijdig afregelen van je cv installatie.
Goede CO2 meter zodat je enigzins weet of je te weinig of veel teveel ventileert.
Ja, de ventilatieroosters laat ik regelmatig open maar dat is ook min of meer de bedoeling neem ik aan, omdat de lucht ook niet te vochtig mag worden. Ik moet het dus ook echt daar in zoeken, begrijp ik.... een D-systeem beneden is technisch goed haalbaar. Dan blijft het C-systeem in badkamer en wc in combinatie met nieuwe roosters overal. Dus in de verblijfsruimtes boven een A-systeem.
En inderdaad waterzijdig inregelen; dit gaat volgende week gebeuren, kan het beste als iedereen thuis weg is.
CO2-meter ook een goed idee.
En inderdaad waterzijdig inregelen; dit gaat volgende week gebeuren, kan het beste als iedereen thuis weg is.
[ Voor 15% gewijzigd door Tiffanylampje op 08-04-2022 10:29 ]
Noord klepraam die altijd open staat, geheel of half. Zuid een rooster. Geen mechanische ventilatie dus volledig afhankelijk van de wind. Op oost een rooster van 1,10m dat een heel klein beetje open staat, op west ook een rooster van 60cm dat niet helemaal goed afsluit, staat eigenlijk altijd zo goed als dicht.Seafarer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:25:
[...]
Als je roosters in de woonkamer aan de voorzijde en achterzijde hebt dan zou ik zeer zeker alleen aan 1 gevel roosters open zetten. Het druk verschil over een woonhuis kan hoog zijn, met als gevolg een enorme flow door de woonkamer.
Wat ik mis in je verhaal:
Waterzijdig afregelen van je cv installatie.
Goede CO2 meter zodat je enigzins weet of je te weinig of veel teveel ventileert.
CO2 meter heb ik niet, wel een hygrometer.
Waterzijdig inregeling is in orde, CV stookt op extreem lage temperaturen (35-46) en krijgt de keet op temperatuur zonder pendelen.
Drogen nu nog vaak was in huis, als straks de berging klaar is komt daar een warmtepompdroger en zijn we van die natte was af. Ventileren nu vooral vanwege luchtvochtigheid.
Als we rooster in de woonkamer volledig sluiten wordt het qua luchtkwaliteit al snel oncomfortabel, dus die moet eigenlijk altijd wel een beetje open bij gebrek aan mechanische ventilatie.
Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe kozijnen kwam ik ook de onvermijdelijke keuze tegen welke glas we zouden gaan toepassen.
Onze houten kozijnen zijn nog meer dan prima, maar ze openen naar buiten toe en klemmen enorm.
Op de zuid kant willen we screens gaan plaatsen, maar door gebruik aan ruimte op de bovendorpel lukt dit niet zonder nieuwe kozijnen.
Die keuze is dus gemaakt en al besteld (kunststof).
Vrijwel elke aanbieder die we over de vloer hadden probeerde ons af te praten van de keuze voor HR+++ en gewoon voor HR++ glas te gaan, inclusief soms compleet ridicule berekeningen (ik zit zelf in de wereld van kozijnen, dus geen noob. Hoewel ik ze dat nooit vertelt heb)
Uiteindelijk zijn we met een aanbieder in zee gegaan, inclusief HR+++ glas. Dit was door de subsidie goedkoper dan HR++.
Deze gaf mij aan dat we wel rekening moeten houden met condensatie aan de buitenkant, dit lees ik ook regelmatig hier op tweakers. Hebben jullie hier met HR+++ ook last van?
Onze houten kozijnen zijn nog meer dan prima, maar ze openen naar buiten toe en klemmen enorm.
Op de zuid kant willen we screens gaan plaatsen, maar door gebruik aan ruimte op de bovendorpel lukt dit niet zonder nieuwe kozijnen.
Vrijwel elke aanbieder die we over de vloer hadden probeerde ons af te praten van de keuze voor HR+++ en gewoon voor HR++ glas te gaan, inclusief soms compleet ridicule berekeningen (ik zit zelf in de wereld van kozijnen, dus geen noob. Hoewel ik ze dat nooit vertelt heb)
Uiteindelijk zijn we met een aanbieder in zee gegaan, inclusief HR+++ glas. Dit was door de subsidie goedkoper dan HR++.
Deze gaf mij aan dat we wel rekening moeten houden met condensatie aan de buitenkant, dit lees ik ook regelmatig hier op tweakers. Hebben jullie hier met HR+++ ook last van?
Vocht?Tiffanylampje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:26:
Ja, de ventilatieroosters laat ik regelmatig open maar dat is ook min of meer de bedoeling neem ik aan, omdat de lucht ook niet te vochtig mag worden. Ik moet het dus ook echt daar in zoeken, begrijp ik.... een D-systeem beneden is technisch goed haalbaar. Dan blijft het C-systeem in badkamer en wc in combinatie met nieuwe roosters overal. Dus in de verblijfsruimtes boven een A-systeem.
Mijn ventilatie staat altijd op 2 en gaat naar drie als de douche leiding warm wordt. En weer naar 2 als de leiding afkoelt. Kan niemand het vergeten.
Een vrouwenhand moet onder de badkamer deur door kunnen. Zoniet dan is de spleet te klein en dient de deur afgezaagd te worden. Ventilatie rooster in de badkamer dient dicht te zijn.
Hiermee is het onmogelijk om teveel vocht in de badkamer te hebben.
De rest van het huis, hang een CO2 meter op, als je deze op goed tot redelijk kunt houden dan heb je nergens vocht.
Wel vocht? Constructie probleem.
Extra wtw in huis? Weer iets wat je moet schoonmaken.
Gaat na 10 jaar de elektronica kapot, vertellen ze dat je het hele apparaat kunt vervangen.

HR++ Condenseert bij mij al.jichem schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:44:
Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe kozijnen kwam ik ook de onvermijdelijke keuze tegen welke glas we zouden gaan toepassen.
Ah, kijk dan is er helemaal geen reden om geen HR+++ te nemen
Tja wat is last van condens? Ik vind het niet erg dat 's morgens de ramen beslagen zijn, straaltje zon erop en het is weg.
Heb op het noorden HR++ laten zetten in de oude kozijnen tijdje terug, maar omdat die gevel tussen de berging en de uitbouw van de buren zit komt daar nooit zon, maar beslaan doet het ook niet. Het wordt buiten gewoon niet koud genoeg.
Heb op het noorden HR++ laten zetten in de oude kozijnen tijdje terug, maar omdat die gevel tussen de berging en de uitbouw van de buren zit komt daar nooit zon, maar beslaan doet het ook niet. Het wordt buiten gewoon niet koud genoeg.
Sterker: ik baal dat ik geen HR+++ Op Oost heb.jichem schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:56:
Ah, kijk dan is er helemaal geen reden om geen HR+++ te nemen
Goed om te horen! Hopen dat we straks van de koudeval afzijn in de woonkamer.
we hebben nu standaard dubbelglas en de gehele zuidgevel (650x 2400) is van glas, dat is met koude donkere dagen gewoon niet echt lekker.
we hebben nu standaard dubbelglas en de gehele zuidgevel (650x 2400) is van glas, dat is met koude donkere dagen gewoon niet echt lekker.
Triple glas levert zeker veel extra comfort op, maar alléén als je ook die tochtroosters erboven eruit gooit. Maar dan moet je wel WTW-ventilatie installeren.Tiffanylampje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:46:
Gaat dat HR+++-glas nu echt zo veel meer comfort opleveren t.o.v. nu? Het is een behoorlijke investering. Terugverdienen maakt me niet zo veel uit; als die koudeval maar weggaat... Zijn hier soortgelijke ervaringen mee?
Hier (met drievoudig glas en WTW) kan ik gewoon de bank tegen de ruit aan zetten en nog steeds lekker warm zitten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
2 WTW-filters (waarvan er maar eentje echt vies wordt) geregeld schoonmaken is veel minder werk en veel makkelijker te doen dan de roosters boven de kozijnen schoonmaken!Seafarer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:46:
Extra wtw in huis? Weer iets wat je moet schoonmaken.
De elektronica van je afzuigbox kan net zo goed stuk, en bovendien heb ik tegen die tijd die WTW allang terugverdiend, en daarbij al die jaren van het extra comfort kunnen genieten.Gaat na 10 jaar de elektronica kapot, vertellen ze dat je het hele apparaat kunt vervangen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja das waar. Mijn nieuwe afzuiger zit ook vol met elektronica.Andrehj schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:46:
[...]
De elektronica van je afzuigbox kan net zo goed stuk, en bovendien heb ik tegen die tijd die WTW allang terugverdiend, en daarbij al die jaren van het extra comfort kunnen genieten.
Bij mijn zijn alle deurkozijnen van HR++ uit 2010 nieuwbouw appartement. Alles blijft goed warm in huis en wij stoken het hele jaar door niet.
:strip_exif()/f/image/QqWddvmPpEr0Ysi7HBPEs8En.jpg?f=fotoalbum_large)
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
@Van der Berg Appartement met gratis vloerverwarming, wandverwarming en plafondverwarming kan ik het ook zonder stoken...
Die kozijnen- en glasleveranciers doen niets anders dan het plaatsen van triple glas te ontmoedigen. Het levert ze veel zwaar werk op en nauwelijks meer winst. Ik heb in 2020 mijn poot stijf gehouden en de hele benedenverdieping is voorzien van triple, inclusief de voor- en achterdeur. We zijn daar nu heel blij mee, niet alleen vanwege de hoge gasprijs, maar ook vanwege het comfortabele gevoel qua warmte en geluid.jichem schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:44:
Alleen in het voorjaar en najaar hebben we onder bepaalde omstandigheden beslagen ramen aan de buitenkant, maar dat vinden we totaal niet hinderlijk en zien het als een bewijs van perfecte isolatie.
Ja, ik snap ze natuurlijk heel goed. Ze zitten zelf niet met de voordelen van triple, alleen met de nadelen.Rocketman schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:00:
[...]
Die kozijnen- en glasleveranciers doen niets anders dan het plaatsen van triple glas te ontmoedigen. Het levert ze veel zwaar werk op en nauwelijks meer winst. Ik heb in 2020 mijn poot stijf gehouden en de hele benedenverdieping is voorzien van triple, inclusief de voor- en achterdeur. We zijn daar nu heel blij mee, niet alleen vanwege de hoge gasprijs, maar ook vanwege het comfortabele gevoel qua warmte en geluid.
Alleen in het voorjaar en najaar hebben we onder bepaalde omstandigheden beslagen ramen aan de buitenkant, maar dat vinden we totaal niet hinderlijk en zien het als een bewijs van perfecte isolatie.
De kozijnleverancier waar we nu mee in zee gaan deed niet zo moeilijk over triple glas, ook niet in de dakkapel. We gaan het meemaken allemaal straks.
Wij willen mogelijk ook op de bg ons dubbelglas vervangen. Althans, wij denken dat het dubbelglas betreft. Het gaat om Semco Plus s 1.1 glas uit 2001. De vlamtest biedt geen duidelijkheid helaas en op de aluminium strip staat geen hr. Weet iemand toevallig of dit glas dubbelglas of hr++ glas is?
@nuker Dat zou je toch hier gewoon op kunnen vragen?
http://www.semcoglas.com/.../warmte-isolatieglas.html
Via een irritante site die hier "wegspringt" vind ik dit nog: De laatste in de tabel. Zie plaatje, lijkt me HR++ toch?
Additionele check via de 1e link kan altijd nog via contact...
http://www.semcoglas.com/.../warmte-isolatieglas.html
Via een irritante site die hier "wegspringt" vind ik dit nog: De laatste in de tabel. Zie plaatje, lijkt me HR++ toch?
Additionele check via de 1e link kan altijd nog via contact...
/f/image/3p2tqVsKhMQN9wgokdS0wjA9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door route99 op 16-05-2022 08:44 ]
Lijkt inderdaad hr++ met isolatiewaarde 1.1. Ik ga ze eens een berichtje sturen ter bevestiging. Thx!
En als je de vlamtest aan de buitenkant doet?nuker schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:52:
Wij willen mogelijk ook op de bg ons dubbelglas vervangen. Althans, wij denken dat het dubbelglas betreft. Het gaat om Semco Plus s 1.1 glas uit 2001. De vlamtest biedt geen duidelijkheid helaas en op de aluminium strip staat geen hr. Weet iemand toevallig of dit glas dubbelglas of hr++ glas is?
Misschien zit de ruit er wel verkeerd om in.
Ik ben in afweging om zo'n 22 m2 aan ' normaal' dubbelglas te vervangen voor HR++ glas, 1,1 U. Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd naar het effect op de gasrekening.
Ik stook nu voor zo'n 2.500 kuub gas per jaar en zou hier graag enkele procenten in willen besparen. Spouwmuur is dit jaar gevuld met EPS-parels.
Twee offertes voor glas zijn nu opgevraagd. De voordeligste vraagt 215 euro per m2 glas. Is dit (anno nu) marktconform?
Ik stook nu voor zo'n 2.500 kuub gas per jaar en zou hier graag enkele procenten in willen besparen. Spouwmuur is dit jaar gevuld met EPS-parels.
Twee offertes voor glas zijn nu opgevraagd. De voordeligste vraagt 215 euro per m2 glas. Is dit (anno nu) marktconform?
Besparing is uit te rekenen op basis van graaddagen.
Oud glas 2,7W/m2K, nieuw glas 1.1W/m2K, verschil 1.6W/m2K
2900 graaddagen per jaar zo ongeveer (graaddag is het gemiddeld aantal graden onder de 18 graden op een dag).
1.6 * 22 * 2900 * 24 / 1000 = 2449,92KWh. Omgerekend met 8KWh/kuub zit je op zo'n 300 kuub gasbesparing.
Komt nog bij de comfort verbetering waardoor je minder snel geneigd bent te stoken.
Ik had zelf iets van 700 euro voor 5 raampjes, goed voor zo'n 6m2. Dat was zwart bij een ZZP'er en nog voordat Putin er een puinzooi van maakte. Verschil in comfort merk ik heel veel van, besparing in gas heb ik alleen niet kunnen meten ivm gelijktijdige uitbreiding verwarmingssysteem naar een ruimte die voorheen onverwarmd was.
Oud glas 2,7W/m2K, nieuw glas 1.1W/m2K, verschil 1.6W/m2K
2900 graaddagen per jaar zo ongeveer (graaddag is het gemiddeld aantal graden onder de 18 graden op een dag).
1.6 * 22 * 2900 * 24 / 1000 = 2449,92KWh. Omgerekend met 8KWh/kuub zit je op zo'n 300 kuub gasbesparing.
Komt nog bij de comfort verbetering waardoor je minder snel geneigd bent te stoken.
Ik had zelf iets van 700 euro voor 5 raampjes, goed voor zo'n 6m2. Dat was zwart bij een ZZP'er en nog voordat Putin er een puinzooi van maakte. Verschil in comfort merk ik heel veel van, besparing in gas heb ik alleen niet kunnen meten ivm gelijktijdige uitbreiding verwarmingssysteem naar een ruimte die voorheen onverwarmd was.
@Popular307 Wrs krijg je iets als dagprijzen met zoals het met materialen/energie de laatste tijd zo loopt.
In maart was het in deze link nog ca €180.=/m2 maar toen ook al grote verschillen.
Wingie in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Is dekking van de inhoud van dit topic met de naam .... Het grote HR +++ glas en kozijn topic nu zo dat een pure HR++ case als deze toch lijkt (?), nu ook besproken wordt naast HR+++?
In maart was het in deze link nog ca €180.=/m2 maar toen ook al grote verschillen.
Wingie in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Is dekking van de inhoud van dit topic met de naam .... Het grote HR +++ glas en kozijn topic nu zo dat een pure HR++ case als deze toch lijkt (?), nu ook besproken wordt naast HR+++?
Dan zit je in het verkeerde topic.Popular307 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:55:
Ik ben in afweging om zo'n 22 m2 aan ' normaal' dubbelglas te vervangen voor HR++ glas, 1,1 U.
En ik vind het niet slim. Upgraden naar HR++ deed je 25 jaar geleden. Tegenwoordig is drievoudig glas zeer goed te verkrijgen en niet veel duurder. Je verdient de meerprijs over de levensduur terug, en krijgt de comfortwinst gratis. Bovendien wordt gas alleen maar duurder.
En als glaszetters mekkeren over de dikte: Dan moeten ze maar wat creatief met de glaslatten worden. Met een beetje goeie wil past het best.
Vacuumglas.
Isoleert nog beter en past altijd.
Wel stervensduur.
Isoleert nog beter en past altijd.
Wel stervensduur.
op 22m2 bespaar je nog geen 50 euro per jaar als je ipv ++ voor +++ kiest. Die kosten verdien je echt niet zomaar terug. Alleen interessant als je de subsidie binnen kan hengelen of vanwege geluid voor triple kiest.Andrehj schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:32:
[...]
Dan zit je in het verkeerde topic.
En ik vind het niet slim. Upgraden naar HR++ deed je 25 jaar geleden. Tegenwoordig is drievoudig glas zeer goed te verkrijgen en niet veel duurder. Je verdient de meerprijs over de levensduur terug, en krijgt de comfortwinst gratis. Bovendien wordt gas alleen maar duurder.
En als glaszetters mekkeren over de dikte: Dan moeten ze maar wat creatief met de glaslatten worden. Met een beetje goeie wil past het best.
Het spreekwoord luidt: als gas duurder wordt, glas ook.Andrehj schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:32:
[...]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
In oude kozijnen heb je die ruimte niet. Glaszetter heeft hier al 4-13-4 gezet in de draairaampjes, daar zat eerst dubbelglas met 1-2mm spouw in. De gewone ramen kan je dan nog een stuk uit frezen voor extra ruimte, maar triple met 15mm spouw gaat je dan ook niet lukken.Andrehj schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:32:
[...]
HR++ is al een enorme verbetering tov dubbelglas. Als je de ruimte hebt of nieuwe kozijnen plaatst gewoon doen met triple HR+++, maar anders is HR++ het maximaal haalbare.
Triple met dunnere spouw zet geen zoden aan de dijk, je wilt gewoon 15mm spouw, anders kan je net zogoed HR++ pakken.
Ik zit momenteel een beetje met dezelfde overweging: HR++ of HR+++. Ik zie vacuümglas als de ultieme optie, maar dat lijkt nog wat in opkomst en is daarmee duur en ook nog in ontwikkeling.
Omdat mijn kozijnen nog prima zijn en zelfs wel behoorlijk zouden moeten isoleren zou HR+++ in technische zin moeten kunnen. Ik loop dan wel de hogere subsidie mis, omdat ik de isolerende waarde van de kozijnen niet kan aantonen. Op basis van de offertes die ik nu heb liggen betekent het dat de upgrade naar HR+++ zo'n 4000 euro extra zou gaan kosten en dat is toch wel best veel. Zeker gezien het aantal vierkante meters niet enorm is en daarmee de geprojecteerde besparing ook.
Momenteel zie ik er meer in om voor HR++ te gaan en over 10-15 jaar nog eens te kijken hoe de situatie met vacuümglas ervoor staat. Bijkomend voordeel is dat hybride vacuümglas ongeveer net zo dik zou moeten zijn als HR++ dubbelglas, en dat er dan dus niet weer van alles vertimmerd hoeft te worden.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Omdat mijn kozijnen nog prima zijn en zelfs wel behoorlijk zouden moeten isoleren zou HR+++ in technische zin moeten kunnen. Ik loop dan wel de hogere subsidie mis, omdat ik de isolerende waarde van de kozijnen niet kan aantonen. Op basis van de offertes die ik nu heb liggen betekent het dat de upgrade naar HR+++ zo'n 4000 euro extra zou gaan kosten en dat is toch wel best veel. Zeker gezien het aantal vierkante meters niet enorm is en daarmee de geprojecteerde besparing ook.
Momenteel zie ik er meer in om voor HR++ te gaan en over 10-15 jaar nog eens te kijken hoe de situatie met vacuümglas ervoor staat. Bijkomend voordeel is dat hybride vacuümglas ongeveer net zo dik zou moeten zijn als HR++ dubbelglas, en dat er dan dus niet weer van alles vertimmerd hoeft te worden.
@_JGC_ Hier nieuwe kozijnen. Reden 1 geen triple duurder en ga ik niet terugverdienen. Reden 2 groot raam achter op slaapkamer boven serre. Moest dus met een kraan. Nog duurder. Reden 3 mijn HR++ heeft een U 1,0 en dat verschil tov triple vind ik de moeite niet meer met een oud verbruik van 900m3 met oud dubbel glas.
Eens. HR++ Ook dat ga je echt merken. Heb je geen andere maatregel erbij voor subsidie? Gevel- dak isolatie?XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:30:
Ik zit momenteel een beetje met dezelfde overweging: HR++ of HR+++. Ik zie vacuümglas als de ultieme optie, maar dat lijkt nog wat in opkomst en is daarmee duur en ook nog in ontwikkeling.
50 euro maal 30 jaar is 1500 euro. Als de meerprijs van drievoudig meer is dan dat is er een verkeerde leverancier gekozen.Johan Bogle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:09:
[...]
op 22m2 bespaar je nog geen 50 euro per jaar als je ipv ++ voor +++ kiest. Die kosten verdien je echt niet zomaar terug. Alleen interessant als je de subsidie binnen kan hengelen of vanwege geluid voor triple kiest.
Wie woont er zeker 30 jaar in dezelfde woning? Niet echt veel mensen. Dan lig ik waarschijnlijk al onder de groene zoden ook nog.Andrehj schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:34:
[...]
50 euro maal 30 jaar is 1500 euro. Als de meerprijs van drievoudig meer is dan dat is er een verkeerde leverancier gekozen.
Ja, we pakken bijna alles aan. Ik denk er wel over om één of twee dingen nog niet te doen, zodat ik in een later jaar ook nog een keer aan mijn twee maatregelen kom, ook met het oog op het toch een beetje spreiden van de kosten.MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:34:
Eens. HR++ Ook dat ga je echt merken. Heb je geen andere maatregel erbij voor subsidie? Gevel- dak isolatie?
Lening Warmtefonds? Kost niet veel en verdien je waarschijnlijk terug door de besparing. Wachten kost je ook geld door oplopende prijs gas en materialen.XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:37:
[...]
Ja, we pakken bijna alles aan. Ik denk er wel over om één of twee dingen nog niet te doen, zodat ik in een later jaar ook nog een keer aan mijn twee maatregelen kom, ook met het oog op het toch een beetje spreiden van de kosten.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 30-05-2022 20:40 ]
Moet er nog wel gas zijn.MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:38:
[...]
Lening Warmtefonds? Kost niet veel en verdien je waarschijnlijk terug door de besparing. Wachten kost je ook geld door oplopende prijs gas en materialen.
De spreiding zit meer in wat controle over de begroting inbouwen, en het aantal bewegende delen wat reduceren. Dan nog eens evalueren hoe de volgende stappen eruit zien. Iets als panelen, van CV naar hybride of volledige stoken op warmtepomp en dat soort werk hoeft niet per se nu tegelijk met de rest, maar is uiteindelijk wel de bedoeling. Er wordt uiteraard wel alvast rekening mee gehouden door bijvoorbeeld groepen en kabels voor panelen aan te leggen.MotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:38:
Lening Warmtefonds? Kost niet veel en verdien je waarschijnlijk terug door de besparing.
[ Voor 5% gewijzigd door XOR op 30-05-2022 20:54 ]
off topicMotorBeast schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:36:
[...]
Wie woont er zeker 30 jaar in dezelfde woning? Niet echt veel mensen. Dan lig ik waarschijnlijk al onder de groene zoden ook nog.
Misschien lig je er wel sneller vanwege dat je niet mee helpt aan de terugdringen van het wereldwijde probleem.
"Denk niet hoe je jezelf in je portomennee kunt helpen, maar denk hoe je de wereld kunt helpen"*
* vrij naar J.F. Kennedy
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik voel me niet aangesproken met reeds 10 jaar geleden zonnepanelen, een extra geisoleerd dak, een waterzijdig geregelde cv en toen 900 m3 verbruik gas met 4 personen. Verwarm nu met L/L en heb toevallig net mijn gevel extra geisoleerd en HR++ geplaatst en bezig met L/W. Zoals ik al zei weegt de investering van HR+++ niet op tegen het verschil in de besparing en zal mijn bijdrage op het klimaat daardoor weinig verschil maken.ollie1965 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:50:
[...]
off topic
Misschien lig je er wel sneller vanwege dat je niet mee helpt aan de terugdringen van het wereldwijde probleem.
"Denk niet hoe je jezelf in je portomennee kunt helpen, maar denk hoe je de wereld kunt helpen"*
![]()
* vrij naar J.F. Kennedy

<knip>
[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 31-05-2022 13:43 ]
<knip> Laten we het gewoon vrolijk houden. Twee keer denken voor je wat post maar ook even checken of je tenen niet te lang zijn
[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 31-05-2022 13:42 ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
<knip> Laten we het gewoon vrolijk houden. Twee keer denken voor je wat post maar ook even checken of je tenen niet te lang zijn
[ Voor 84% gewijzigd door Septillion op 31-05-2022 13:42 ]
Hoe kom ik er achter of ik dubbelglas of hr++ heb? We hebben wat ramen lek en ik zit de tekst te googlen, echter kom ik uit op een random algemene glas brochure.
In het lekke glas staat: zfg sanco 3/94
Zegt dit jullie iets? Het huis komt uit 1995
:strip_exif()/f/image/Qaoo0wLcP2NZHj00DUtZyms5.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je kunt ook de aansteker truuk proberen: https://www.glas.nl/faq/herkennen-hr-glas
Sanco = FabrikantOekol schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:16:
Hoe kom ik er achter of ik dubbelglas of hr++ heb? We hebben wat ramen lek en ik zit de tekst te googlen, echter kom ik uit op een random algemene glas brochure.
[Afbeelding]
ZFG= Productie locatie
3/94 = maart 1994 geproduceerd
Vermoed gewoon dubbel glas anders had er wel een HR codering bij gestaan.
Als je dan nu 1 lek raam gaat vervangen. Is het dan gek dat je HR++ doet en als de andere lek gaan 't daar ook doet? Of doet een normaal persoon gewoon weer dubbelglas er in?nl0jdb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:55:
[...]
Sanco = Fabrikant
ZFG= Productie locatie
3/94 = maart 1994 geproduceerd
Vermoed gewoon dubbel glas anders had er wel een HR codering bij gestaan.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het best isolerende glas dat je kwijtkunt, dus HR++ waarschijnlijk. Het zou kunnen dat er een klein kleur- of reflectieverschil ontstaat door coating oid maar dat zal wel meevallen. Ik zou overwegen het andere glas gelijk ook te vervangen.Oekol schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:58:
[...]
Als je dan nu 1 lek raam gaat vervangen. Is het dan gek dat je HR++ doet en als de andere lek gaan 't daar ook doet? Of doet een normaal persoon gewoon weer dubbelglas er in?
Inderdaad, een keer voorrij kosten, een keer rommel, een keer schilderen.ASW1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:40:
[...]
Het best isolerende glas dat je kwijtkunt, dus HR++ waarschijnlijk. Het zou kunnen dat er een klein kleur- of reflectieverschil ontstaat door coating oid maar dat zal wel meevallen. Ik zou overwegen het andere glas gelijk ook te vervangen.
Helemaal mee eens.ASW1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:40:
[...]
Het best isolerende glas dat je kwijtkunt, dus HR++ waarschijnlijk. Het zou kunnen dat er een klein kleur- of reflectieverschil ontstaat door coating oid maar dat zal wel meevallen. Ik zou overwegen het andere glas gelijk ook te vervangen.
Overweeg gelijk een gelaagde ruit er in te zetten klein prijsverschil per m2 en veel plezier als er een ruit sneuvelt of een boefje naar binnen wilt.
Simpel 33.1 binnen en een 4 a 6 mm buiten past vrijwel altijd en geeft een hoop extra veiligheid.
@nl0jdb Goed plan met gelaagd glas, niet verplicht maar voor glas dat onder de 85 cm hoogte begint wel aan te raden en geeft je meer zekerheid op geen gedonder mocht er iets mis gaan.
https://www.kozijncentral...ers/veiligheidsbeglazing/
https://www.kozijncentral...ers/veiligheidsbeglazing/
Zijn er wel eens mensen die de binnenkant van hun kunststof kozijnen bekleden met hout of iets dergelijks of is dat not done? Die diagonale naad aan de binnenkant is meestal niet erg mooi.
Iemand ervaring met goede bedrijven om houten kozijnen te zetten in de regio Den Haag tot Rotterdam?
Kent iemand Rosario Kozijnen bv?
Iemand ervaring met goede bedrijven om houten kozijnen te zetten in de regio Den Haag tot Rotterdam?
Schilderen? Dan valt het minder op.Megalomania schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:00:
Zijn er wel eens mensen die de binnenkant van hun kunststof kozijnen bekleden met hout of iets dergelijks of is dat not done? Die diagonale naad aan de binnenkant is meestal niet erg mooi.
wat je zoekt is een dubbele HVL verbinding (maar misschien kan je beter je vragen stellen in het kunststofkozijnen topicMegalomania schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:00:
Heeft hier iemand ervaring met een aluminium schuifpui i.c.m. tripel glas HR+++ m.b.t. isolatie?
Alles wordt hier thuis vervangen voor kunststof kozijnen met HR+++ glas, maar willen de schuifpui graag van aluminium vanwege de slankere look en meer keuze in kleuren.
Nu is het alleen wel zo dat aluminium minder goed isoleert dan kunststof. Ik kan alleen niks vinden over hoeveel dit dan scheelt, en of je hier iets van merkt? We willen uiteindelijk misschien van het gas af, dus ook dat speelt nog een (kleine) rol.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat om deze Reynaers CP130 aluminium schuifpui, t.o.v. deze kunststof K-VISION schuifpui.
Alles wordt hier thuis vervangen voor kunststof kozijnen met HR+++ glas, maar willen de schuifpui graag van aluminium vanwege de slankere look en meer keuze in kleuren.
Nu is het alleen wel zo dat aluminium minder goed isoleert dan kunststof. Ik kan alleen niks vinden over hoeveel dit dan scheelt, en of je hier iets van merkt? We willen uiteindelijk misschien van het gas af, dus ook dat speelt nog een (kleine) rol.
Het gaat om deze Reynaers CP130 aluminium schuifpui, t.o.v. deze kunststof K-VISION schuifpui.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Vind de isolatiewaarde maar matig eigenlijk:Wachten... schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:05:
Heeft hier iemand ervaring met een aluminium schuifpui i.c.m. tripel glas HR+++ m.b.t. isolatie?
Isolatiewaarde tot 2,90 W/m²K, zonder extra isolatie
Isolatiewaarde tot 2,78 W/m²K, met extra isolatie
Het K-VISION profiel dat je linkt doet 1,4 W/m²K, de helft van aluminium.
Mocht je met subsidie gaan plaatsen, kan je subsidie op HR+++ alvast vergeten met die aluminium kozijnen: "Bij de toepassing van triple-glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K."
Daar was ik al bang voor. Maar krijg je dan enkel geen subsidie voor de schuifpui, of vervalt daarmee alles?_JGC_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Vind de isolatiewaarde maar matig eigenlijk:
Isolatiewaarde tot 2,90 W/m²K, zonder extra isolatie
Isolatiewaarde tot 2,78 W/m²K, met extra isolatie
Het K-VISION profiel dat je linkt doet 1,4 W/m²K, de helft van aluminium.
Mocht je met subsidie gaan plaatsen, kan je subsidie op HR+++ alvast vergeten met die aluminium kozijnen: "Bij de toepassing van triple-glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van ten hoogste .1,5 W/m2K
Want ik ben dan benieuwd (omdat de waardes mij niks zeggen) hoeveel merk je ervan in de praktijk?
Het verschil is 1,4 W/m2K, maar valt dit in de praktijk uit te leggen? Waarmee kun je zoiets vergelijken?
Kun je hier iets zinnigs over zeggen?
Als jij die schuifpui buiten de aanvraag houdt lijkt me dat je op de rest gewoon subsidie krijgt, mits je voldoende oppervlakte hebt voor de aanvraag.Wachten... schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Daar was ik al bang voor. Maar krijg je dan enkel geen subsidie voor de schuifpui, of vervalt daarmee alles?
Want ik ben dan benieuwd (omdat de waardes mij niks zeggen) hoeveel merk je ervan in de praktijk?
Het verschil is 1,4 W/m2K, maar valt dit in de praktijk uit te leggen? Waarmee kun je zoiets vergelijken?
Kun je hier iets zinnigs over zeggen?
Verder vind ik 2,8 best hoog. Dat is de isolatiewaarde van ouderwets dubbelglas. Ik ben recent van dergelijk glas naar HR++ gegaan, het verschil is enorm.
Ik denk dat je hier spijt van gaat krijgen. Het is een enorme koudebrug. Wij gaan juist onze aluminium schuifpui vervangen voor kunststof met Hr++ glas en warme edge rand in het glas.Wachten... schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:05:
Als het buiten koud is dan voel je de kou er bijna doorheen komen. Blij als ie straks weg is.
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
waarom niet meteen hr+++ dan? en modern aluminium profielen zijn niet te vergelijken met ouderwetse aluminium profielenTurbodesk617 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Ik denk dat je hier spijt van gaat krijgen. Het is een enorme koudebrug. Wij gaan juist onze aluminium schuifpui vervangen voor kunststof met Hr++ glas en warme edge rand in het glas.
Als het buiten koud is dan voel je de kou er bijna doorheen komen. Blij als ie straks weg is.
Hier heb ik al 10 jaar een Kochs kunststof schuifpui met HR+++. Daarvoor een aluminium pui met standaard dubbel glas. Een wereld van verschil, zeer comfortabel ook.
Wij willen in onze woning de ramen gaan vervangen door geluidswerende ramen. Wij hebben "helaas" (?) aluminium kozijnen. Zou het het beste zijn om die ook te vervangen of kan het glas al voldoende verschil maken?
Momenteel zit er een 6 - 15 - 33.2 glas in terwijl we aan een drukke verbindingsweg wonen. Ik kon al vinden dat dat glas wat er nu inzit, nog niet eens op akoestische eigenschappen werd getest. Dikste glas wat in het kozijn past is 88.2st - 15 - 66.2st.
Momenteel zit er een 6 - 15 - 33.2 glas in terwijl we aan een drukke verbindingsweg wonen. Ik kon al vinden dat dat glas wat er nu inzit, nog niet eens op akoestische eigenschappen werd getest. Dikste glas wat in het kozijn past is 88.2st - 15 - 66.2st.
Aluminium kozijnen hebben (ook) ontwikkelingen doorgemaakt. Die voldoen dus ook aan moderne normen. Een van de methoden is thermische ontkoppeling: aluminium buiten staat niet in contact met aluminium binnen.Turbodesk617 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Ik denk dat je hier spijt van gaat krijgen. Het is een enorme koudebrug. Wij gaan juist onze aluminium schuifpui vervangen voor kunststof met Hr++ glas en warme edge rand in het glas.
Je kunt de eerste generaties pure troep dus niet als maat nemen.
maar 1 blad van 5 of 6 en 1 blad van 4mm is de standaard oplossing in nederland in menig ander land had je 4+4 gekregen, geloof mij daar wordt je nog een stuk minder vrolijk van.Nazdreg schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:01:
Wij willen in onze woning de ramen gaan vervangen door geluidswerende ramen. Wij hebben "helaas" (?) aluminium kozijnen. Zou het het beste zijn om die ook te vervangen of kan het glas al voldoende verschil maken?
Momenteel zit er een 6 - 15 - 4 glas in terwijl we aan een drukke verbindingsweg wonen. Ik kon al vinden dat dat glas wat er nu inzit, nog niet eens op akoestische eigenschappen werd getest. Dikste glas wat in het kozijn past is 88.2st - 15 - 66.2st.
grootste probleem zijn meestal ventilatie roosters en daarna kierdichting aluminium heeft mits de rubbers van draaiende delen nog goed zijn een prima luchtdichting over zijn leven. geluids werend trippel gaat het beter doen dan dubbel maar 88.2 is serieus dik glas. klein wonder dat dat gaat passen. vervang je dan de glaslatten ofzo??
Dat is zeker ongeiisoleerd aluminium?Turbodesk617 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Geluid reductie is een totaal plaatje.Nazdreg schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:01:
Momenteel zit er een 6 - 15 - 4 glas in terwijl we aan een drukke verbindingsweg wonen. Ik kon al vinden dat dat glas wat er nu inzit, nog niet eens op akoestische eigenschappen werd getest. Dikste glas wat in het kozijn past is 88.2st - 15 - 66.2st.
Het gaat over de gebruikte materialen en een gecertificeerde plaatser. En dat plaatsen is BELANGRIJK.
Edit: wat @twain4me al aanhaalt, ventilatie roosters.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 10-08-2022 19:48 ]
Inderdaad, de rest van raampartij/dagkanten is OK. Heb ik al door een expert laten nakijken. Zijn voorstel is om het glas te vervangen door 66/15/44 maar 88/15/66 past er ook nog in (met inderdaad nieuwe glaslatten).twain4me schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
maar 1 blad van 5 of 6 en 1 blad van 4mm is de standaard oplossing in nederland in menig ander land had je 4+4 gekregen, geloof mij daar wordt je nog een stuk minder vrolijk van.
grootste probleem zijn meestal ventilatie roosters en daarna kierdichting aluminium heeft mits de rubbers van draaiende delen nog goed zijn een prima luchtdichting over zijn leven. geluids werend trippel gaat het beter doen dan dubbel maar 88.2 is serieus dik glas. klein wonder dat dat gaat passen. vervang je dan de glaslatten ofzo??
Er is gelukkig geen ventilatierooster. Zwakste schakel is dus het glas zelf maar ik vind het moeilijk geloven dat glas zo veel kan tegenhouden.
Wij gaan binnenkort ook enkele kozijnen vervangen voor kunststof, incl voor en achterdeur uitgevoerd met triple glas..
De overige kozijnen in de woning zijn 25 jr oude Schuco kunststof kozijnen met dubbelglas, (ik weet de dikte niet)
Graag zou ik dit glas vervangen voor triple glas.
ik ben bang dat ik niet de minimum dikte ga halen van 26 mm, en was benieuwd of de glaslatten ook vervangen kunnen worden door dunnere?
Als ik vergelijk bij de lokale glasboer deze heeft 4-13-5 HR++ met een U waarde 1,1 en triple in 4-6-4-6-4 in een U waarde van 1,2 is dan nog nuttig om triple ipv HR++ te plaatsen?
Ik heb contact proberen te leggen met 3 leveranciers van Schuco profielen maar ja Bouwvak vakantie....
Is er hier iemand die dit weet en/of mij een leverancier kan aanbevelen?
Ik kan zelf niets vinden op internet.
Alvast bedankt!.
De overige kozijnen in de woning zijn 25 jr oude Schuco kunststof kozijnen met dubbelglas, (ik weet de dikte niet)
ik ben bang dat ik niet de minimum dikte ga halen van 26 mm, en was benieuwd of de glaslatten ook vervangen kunnen worden door dunnere?
Als ik vergelijk bij de lokale glasboer deze heeft 4-13-5 HR++ met een U waarde 1,1 en triple in 4-6-4-6-4 in een U waarde van 1,2 is dan nog nuttig om triple ipv HR++ te plaatsen?
Ik heb contact proberen te leggen met 3 leveranciers van Schuco profielen maar ja Bouwvak vakantie....
Alvast bedankt!.
[ Voor 14% gewijzigd door Activate op 12-08-2022 10:23 ]
Tip voor je voordeur: leveranciers weten het zelf vaak niet, de driepuntssluiting van je voordeur kan je laten voorzien van een automatische meerpuntssluiting. Heb ik zelf gedaan, de deur valt altijd automatisch in het driepuntsslot. Ook heb ik een zogenaamde "wachter" laten monteren, als je toch bezig bent...Activate schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:31:
Wij gaan binnenkort ook enkele kozijnen vervangen voor kunststof, incl voor en achterdeur uitgevoerd met triple glas..
De overige kozijnen in de woning zijn 25 jr oude Schuco kozijnen met dubbelglas, (ik weet de dikte niet)
Alvast bedankt!.
https://www.siegenia.com/...lti-point-locks/automatic
@Activate Glaslatten moet wel tegen brand kunnen, de brandverzekeringsmaatschappij zou wel eens lastig kunnen doen als dat niet in orde is. En qua veiligheid wil ik het zelf ook in orde hebben (brand en inbraak).
Bij de voordeur heb ik zelf HR++ geplaatst, 15 mm spouw, de deur met veel glas liet niet dikker toe, en daar heb ik glaslatten van minimaal 10 mm genomen en de neuslatten waren nog veel dikker. Wat het exacte minimum is weet ik niet meer, maar ik weet wel dat de brandwerendheid sterk afneemt bij dunnere glaslatten, zie plaatje uit deze bron. Bij 3-7 mm zijn dat echt heel weinig minuten......
Heb destijds vooral bij de Praxis en de Gamma gekeken, kon niet slagen voor goede glaslatten, die hadden toen (2019) alleen die dunne latten.
Heb ze hier gekocht:
https://www.vawa.nl/glaslatten in Barneveld.
Van een teamlid van onze wijkenergie groep kreeg ik recent een ander volgens hem goed adres:
https://shop.avabel.nl/assortiment/glaslatten-leum5 in Duiven bij Zevenaar (Gld).
/f/image/WrfPLkDksdnzfF8b7DHbZmOz.png?f=fotoalbum_large)
ik heb de tabel van Joost de Vree aangehouden, 15 mm spouw en met coating en met Argon levert Ug=1,1
Bron: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dubbelglas.shtml
Bij de voordeur heb ik zelf HR++ geplaatst, 15 mm spouw, de deur met veel glas liet niet dikker toe, en daar heb ik glaslatten van minimaal 10 mm genomen en de neuslatten waren nog veel dikker. Wat het exacte minimum is weet ik niet meer, maar ik weet wel dat de brandwerendheid sterk afneemt bij dunnere glaslatten, zie plaatje uit deze bron. Bij 3-7 mm zijn dat echt heel weinig minuten......
Heb destijds vooral bij de Praxis en de Gamma gekeken, kon niet slagen voor goede glaslatten, die hadden toen (2019) alleen die dunne latten.
Heb ze hier gekocht:
https://www.vawa.nl/glaslatten in Barneveld.
Van een teamlid van onze wijkenergie groep kreeg ik recent een ander volgens hem goed adres:
https://shop.avabel.nl/assortiment/glaslatten-leum5 in Duiven bij Zevenaar (Gld).
/f/image/WrfPLkDksdnzfF8b7DHbZmOz.png?f=fotoalbum_large)
ik heb de tabel van Joost de Vree aangehouden, 15 mm spouw en met coating en met Argon levert Ug=1,1
Bron: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dubbelglas.shtml
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qHdR36XDWD8gMHYSWMnWP3TM.jpg?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 12-08-2022 10:21 ]
Dank je voor de links, beide leveranciers leveren echtergeen glaslatten voor kunststof Schuco kozijnen?
Inbraak gevoelig lijkt mij niet van toepassing omdat ze allemaal aan de binnenzijde zitten.
Groeten Erik
Inbraak gevoelig lijkt mij niet van toepassing omdat ze allemaal aan de binnenzijde zitten.
Groeten Erik
Bel of mail ze. Geen idee, is weer zo specifiek.
@Activate Edit: Heb je al zo gezocht? En dan wat handfilterwerk....
https://www.google.com/se...shop+glaslatten+site%3Anl
PS/aanvullend: Blijft wel brandpreventie over.... erg belangrijk, het aantal branden in huizen neemt helaas nog steeds toe, zorg voor goed materiaal, goede alarmering en ruim de troep op in huis das ook brandstof....
@Activate Edit: Heb je al zo gezocht? En dan wat handfilterwerk....
https://www.google.com/se...shop+glaslatten+site%3Anl
PS/aanvullend: Blijft wel brandpreventie over.... erg belangrijk, het aantal branden in huizen neemt helaas nog steeds toe, zorg voor goed materiaal, goede alarmering en ruim de troep op in huis das ook brandstof....
[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 12-08-2022 10:28 ]
Brandpreventie heb ik eigenlijk nog nooit over gehoord bij kunststof kozijnen?
Heb gebeld met Avabel, zij adviseren me contact op te nemen met me een Schuco leverancier...
Heb gebeld met Avabel, zij adviseren me contact op te nemen met me een Schuco leverancier...
Bel eens een kunststofkozijnen bedrijf, die kunnen vast wel voor je bestellen. Ik zie online her en der wel glaslatten voor Schuco leverbaar maar zijn flink aan de prijs.Activate schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:21:
Dank je voor de links, beide leveranciers leveren echtergeen glaslatten voor kunststof Schuco kozijnen?
Groeten Erik
Schuco levert glaslatten van 8 t/m 44mm diep: https://www.kozijnenkonin...-standaard-glaslatten.pdf
Vraag is alleen of die glaslatten in oudere Schuco kozijnen passen (en of je na 25 jaar blij wordt van evt kleurverschil).
Wat inbraakwerendheid betreft, een deel van de stevigheid van kunststof glaslatten zit in de hoekverbinding. Het is ten eerste de vraag of je die latten exact op de juiste lengte gezaagd krijgt, maar je levert dus ook zo'n 19mm in op de dikte ervan. Van 33mm glaslat ga je dan ineens naar 14mm.
Oude kozijnen van PVC bezwijken snel onder de hitte, dus zijn de veiligheidseisen inmiddels aangepast.Activate schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:31:
Brandpreventie heb ik eigenlijk nog nooit over gehoord bij kunststof kozijnen?
Er staat iets in die bron daarover in paragraaf 5.4.
Zoek goed uit of je met die smalle latjes nog (veilig) wel uitkomt, @_JGC_ gaf al eea aan.
BTW: Wordt er in kunststof kozijnen hetzelfde type HR++ glas gebruikt als in houten kozijnen? Ik zag als bijvangst brandwerend glas staan, maar heb dat niet verder uitgezocht wanneer en of dat in woonhuizen ook toegepast wordt.
[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 12-08-2022 11:27 ]
@Rocketman
Dank je voor de tip over de sluiting, deze nemen we mee!!
Hr+++ glas blijft dus lastig ik laat een glaszetter komen en kijken wat de max dikte is en haal er een glaslat uit voor het typenummer om te kijken welke glaslatten er voor zijn.
Bedankt voor de hulp!
Dank je voor de tip over de sluiting, deze nemen we mee!!
Hr+++ glas blijft dus lastig ik laat een glaszetter komen en kijken wat de max dikte is en haal er een glaslat uit voor het typenummer om te kijken welke glaslatten er voor zijn.
Bedankt voor de hulp!
Zou 6mm - 15 mm Argon - 33.2 glas resoneren met een achterzetraam met 66.2 glas?
Ik heb geen idee welke glasplaat aan de binnenkant zit (de 6mm of de 33.2)... In de beschrijving staat er (1) 6mm - (2) 15mm Argon - (3) 33.2.
Ik heb geen idee welke glasplaat aan de binnenkant zit (de 6mm of de 33.2)... In de beschrijving staat er (1) 6mm - (2) 15mm Argon - (3) 33.2.
Ja dit is wat ik meer hoor, maar als een isolatiewaarde van 2,78 W/m²K echt net zo "koud" is als ouderwets dubbelglas zoals @_JGC_ aangeeft, dan zul je dit wel merken binnen denk ik of niet?Rukapul schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
Aluminium kozijnen hebben (ook) ontwikkelingen doorgemaakt. Die voldoen dus ook aan moderne normen. Een van de methoden is thermische ontkoppeling: aluminium buiten staat niet in contact met aluminium binnen.
Je kunt de eerste generaties pure troep dus niet als maat nemen.
Zoals eerder gezegd blijven dit soort waardes altijd erg lastig om dit in de praktijk in te beelden.
Er werd mij verteld door toeleveringonline om voor aluminium te gaan als je tripleglas neemt, omdat het ook lichter is. Zij zeggen overigens dat (volgens hun verhalen) er wel gewoon subsidie wordt verstreken voor hun alu schuifpuien.
Maar subsidie of niet. We willen een zo mooi mogelijke uitstraling (dus het liefst aluminium), maar vanwege het HR+++ glas willen we niet dat de kozijnen zelf een enorme koudebrug gaan vormen.
Zijn er nog meer mensen hier die ervaringen hebben met (recente) aluminium kozijnen? Dit schijnt namelijk wel echt een groot verschil te hebben t.o.v. oude aluminium kozijnen.
In mijn zoektocht naar kozijnen kwam ik erachter dat aluminium kozijnen heel goed kunnen presteren, maar dan bij prijzen waar je niet vrolijk van werd. Uiteindelijk kunststof kozijnen genomen, omdat die qua prijs/isolatie gewoon het beste waren. Prijsverschil in de prijsaanvragen was zo'n 20-30.000 euro (en uiteindelijk hebben onze kunststof kozijnen zo'n 30.000 gekost, m.a.w.: alu was in sommige gevallen 2x zo duur met offertes van 60-70k). Dan maar iets minder slanke kozijnen, ze zien er top uit.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelenWachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:39:
[...]
Ja dit is wat ik meer hoor, maar als een isolatiewaarde van 2,78 W/m²K echt net zo "koud" is als ouderwets dubbelglas zoals @_JGC_ aangeeft, dan zul je dit wel merken binnen denk ik of niet?
Zoals eerder gezegd blijven dit soort waardes altijd erg lastig om dit in de praktijk in te beelden.
Er werd mij verteld door toeleveringonline om voor aluminium te gaan als je tripleglas neemt, omdat het ook lichter is. Zij zeggen overigens dat (volgens hun verhalen) er wel gewoon subsidie wordt verstreken voor hun alu schuifpuien.
Maar subsidie of niet. We willen een zo mooi mogelijke uitstraling (dus het liefst aluminium), maar vanwege het HR+++ glas willen we niet dat de kozijnen zelf een enorme koudebrug gaan vormen.
Zijn er nog meer mensen hier die ervaringen hebben met (recente) aluminium kozijnen? Dit schijnt namelijk wel echt een groot verschil te hebben t.o.v. oude aluminium kozijnen.
RVO voorwaarden voor subsidie op Triple glas (wel 2 isolatie maatregelen nodig)
Verhaal toelevering online:voor Triple-glas geldt een U-waarde van ten hoogste 0,7 W/m2K.
Bij de toepassing van HR++-glas of Triple glas dan moet dit ter vervanging van bestaand glas zijn.
Bij de toepassing van Triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een U-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K.
https://www.toeleveringon...en/aluminium-schuifpuien/Het Reynaers CP130 profiel voldoet dan ook aan de strengste Europese standaarden en is van hoogwaardige kwaliteit.
De aluminium schuifpui is te bestellen inclusief HR++ dubbel glas en HR+++ triple glas. Met HR++beglazing is er een u-waarde van: 1,9 en met HR+++ beglazing een u waarde van: 1,4.
Als ze bij die U-waarde alleen spreken over het kozijn (en niet ook het glas) dan valt het binnen de waarde van 1,5
daar ben ik mij van bewust, maar bedankt voor het extra vermelden voor anderen.elektriekert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
RVO voorwaarden voor subsidie op Triple glas (wel 2 isolatie maatregelen nodig)
Maar is dit dan een gemiddelde van het glas en de kozijnen? Ik begreep ergens dat er gewoon naar de U-waarde van het kozijn (de zwakste schakel werd gekeken). Die heeft een waarde van 2,78 W/m²K.[...]
Verhaal toelevering online:
[...]
https://www.toeleveringon...en/aluminium-schuifpuien/
Als ze bij die U-waarde alleen spreken over het kozijn (en niet ook het glas) dan valt het binnen de waarde van 1,5
Als ik het verkeerd begrijp dan hoor ik het graag.
Maar eigenlijk is mijn voornaamste vraag (zeker omdat we ooit van het gas af willen) Is dit mogelijk met de aluminium kozijnen van Toelevering online? Dat is mij niet helemaal duidelijk.