“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waar ik een beetje mee zit is de dikte van het huidige glas.
Zoals gebruikelijk bij dit bouwjaar zijn er overal hardhouten kozijnen gebruikt en twee verschillende glasdiktes;
+/- 21 mm in de vaste kozijnen, en +/- 18 mm in de bewegende delen.
Kozijnen vervangen ga ik wellicht op een paar plekken doen aan de achterzijde, maar bij de meeste ramen is dit geen optie. Ik wil perse de hoogst de laagst mogelijke U-waarde van 1,0 dus met een spouw van 16 mm.
Met 5-16-4 kom je dan uit op 25 mm dik.
Vraag: welke oplossingen zijn daarvoor gebruikelijk? Neemt de glaszetter een vandiktebankje mee om de bestaande glaslatten wat dunner te schaven, worden er nieuwe glaslatten gebruikt of wordt het kozijn wat uitgefreest? Hebben glaszetters überhaupt zin in zo'n klus of gaan ze hemel en aarde bewegen om dunner glas te nemen zodat er niets aangepast hoeft te worden?
andere glaslaten, dunner beglazingsband(beetje beun oplossing) of de sponning freezen. sommige glaszetters hebben dat laatste inmiddels in hun skillset zitten. maar andere hebben liever dat een timmerman het doet. gewoon even rondvragen.ASW1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:52:
Ik heb een woning uit 1994 met 'gewoon' dubbel glas, dat ik dit jaar wil laten vervangen door HR++ glas.
Zoals gebruikelijk bij dit bouwjaar zijn er overal hardhouten kozijnen gebruikt en twee verschillende glasdiktes;
Kozijnen vervangen ga ik wellicht op een paar plekken doen aan de achterzijde, maar bij de meeste ramen is dit geen optie. Ik wil perse de hoogst de laagst mogelijke U-waarde van 1,0 dus met een spouw van 16 mm.
Vraag: welke oplossingen zijn daarvoor gebruikelijk? Neemt de glaszetter een vandiktebankje mee om de bestaande glaslatten wat dunner te schaven, worden er nieuwe glaslatten gebruikt of wordt het kozijn wat uitgefreest? Hebben glaszetters überhaupt zin in zo'n klus of gaan ze hemel en aarde bewegen om dunner glas te nemen zodat er niets aangepast hoeft te worden?
Dat is nou precies niet de bedoeling; dan zou ik nog steeds gaan voor een bredere spouw dus een hogere isolatiewaarde, zo idioot veel werk kan dat toch niet zijn om het te laten passen.Rocketman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
Je kan ook kiezen voor beglazing met krypton gas. Bij gelijke diktes haal je dan hogere isolatiewaardes dan met het standaard argon gas.
Kom je met krypton dan lager uit dan 1,0 met een 16mm spouw?
Andere vraag, ik herinner me nog dat er hier ergens een rekenmodelletje werd gepost waarmee inzichtelijk werd hoeveel energie/gas bespaard kon worden op jaarbasis(?)
Een soort formuliertje waarop je dan binnentemperatuur invulde, isolatiewaarde van het oude glas en het nieuwe glas en aantal m2.
Weet iemand waar ik het over heb en waar ik dat modelletje kan vinden?
Volgens mij is de ideale spouw 18mm bij dubbel glas (HR++), een grotere spouw zou weer gaan zorgen voor een stroming die de isolatiewaarde weer hindert.ASW1 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:50:
[...]
Dat is nou precies niet de bedoeling; dan zou ik nog steeds gaan voor een bredere spouw dus een hogere isolatiewaarde, zo idioot veel werk kan dat toch niet zijn om het te laten passen.
Kom je met krypton dan lager uit dan 1,0 met een 16mm spouw?
Andere vraag, ik herinner me nog dat er hier ergens een rekenmodelletje werd gepost waarmee inzichtelijk werd hoeveel energie/gas bespaard kon worden op jaarbasis(?)
Een soort formuliertje waarop je dan binnentemperatuur invulde, isolatiewaarde van het oude glas en het nieuwe glas en aantal m2.
Weet iemand waar ik het over heb en waar ik dat modelletje kan vinden?
Hmm ik heb toch andere waarden uit mijn warmteverliesberekening, gemaakt met de ubakus tool.Johan Bogle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:25:
[...]
het daadwerkelijk verschil in gasverbruik tussen die waardes of zelfs tussen 0.6 en 1.1 is dan weer verwaarloosbaar helaas. +++ is meer voor comfort dan economisch.
Om precies te zijn: van ++ naar +++ bespaart 1m3 gas per jaar per m2 glas. Laten we zeggen een doorzonwoning met 40m2 glas zou 40m3 meer kunnen besparen. (72 euro per jaar ongeveer) door triple te kiezen ipv ++
Met bijv. 25m2 glas in U=1,1 doe ik 4730 warmte-kwh per jaar. Standaard glas van de kozijnenboer.
Met bijv. 25m2 glas in U=0,7 doe ik 4147 warmte-kwh per jaar. Dikker kon ik niet kwijt.
Dat is een verschil van 583 kwh /25m2 = 23 kwh besparing per m2 glas.
Dat is ongeveer 2 kuub per m2 glas
Of in mijn geval 6kwh stroom per m2 glas voor de warmtepomp.
Als ik de 25m2 opkrik naar 50m2 blijven die verhoudingen gelijk.
Toch grofweg twee keer zoveel als jouw vuistregel?
Ik kom nog steeds op een terugverdientijd van >10 jaar uit maar het rendeert wel.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Die versie met krypton is er alleen met een spouw van 10 en 12; zeker te duur om in bredere spouwen toe te passen?Rocketman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:19:
Met 4/10/4 krypton haal je Ug 1.0 volgens de tabel van Nowak glas in Duitsland: https://www.glas-nowak.de...pekt_Waermeschutzglas.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/VD8qYrDpW0iBdhCIu9uB84WP.png?f=user_large)
Dat denk ik wel. Het is bedoeld voor toepassingen die grote totale dikte van het glaspakket niet toestaan. Krypton is aanmerkelijk duurder dan argon.ASW1 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Die versie met krypton is er alleen met een spouw van 10 en 12; zeker te duur om in bredere spouwen toe te passen?
Het is een best bedrag wanneer je bedenkt dat het glas zelf maar een paar tientjes kost.DVI_NL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:03:
Ik heb recent de volgende prijsindicatie gekregen voor het vervangen van mijn huidige, oude dubbelglas (sommigen zijn ook al lek). Wat vinden jullie van de prijzen? Ik heb nog andere offerte-aanvragen lopen, maar gezien drukte overal schiet dat niet echt op.
[Afbeelding]
Met twee man een halve dag werk, ik heb geen idee.
Gezien de steiger moet het vanaf de buitenkant gedaan worden, wordt het dan ook weer geschilderd?
Bedankt voor de reactie. Ik had ook het gevoel dat het aan de prijs was, maar het lijkt erop dat het door het plaatsen vooral arbeid is. Elke ruit is dan zo'n 125 euro. Goed punt over het het schilderen, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik lees alleen dat de glaslatten dubbel worden gegrond, en dus niets over aflakken. Dus daar ga ik bij offertes goed op letten.ASW1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:16:
[...]
Het is een best bedrag wanneer je bedenkt dat het glas zelf maar een paar tientjes kost.
Met twee man een halve dag werk, ik heb geen idee.
Gezien de steiger moet het vanaf de buitenkant gedaan worden, wordt het dan ook weer geschilderd?
Heb zelf mijn voordeur gerenoveerd met glas, maar er moest wat uit gezaagd of gefreesd worden, dus moet je idd gronden.... maar dan zit je toch aan een tijd dat die grondlak moet drogen? Toch? Bij mij iig wel...
Drukken ze het raam met de steuntjes vervolgens dan nat op de verf? Dan komt er nooit een 2e laag o.i.d..
Of zijn dit van die klussen dat je alleen maar achteraf moet kijken.. ziet er netjes uit
Watergedragen grondverf droogt altijd sneller dan grondverf op terpentinebasis..... maar afh v/h merk ook pas na zoveel uren overschilderbaar en das geen uurtje of zo (zie bijv https://www.verfwinkel.nl/sigma-s2u-primer.html) ?
Ben ik nu te kritisch? Kan....
Hier hebben wij vorige week ook oud dubbel glas laten vervangen voor HR++ASW1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:52:
Ik heb een woning uit 1994 met 'gewoon' dubbel glas, dat ik dit jaar wil laten vervangen door HR++ glas.
Ramen waren uit 92 en sommige ook lek.
De glaszetter heeft nieuwe passende glaslatten geplaatst en alles netjes afgekit aan de binnen en buitenzijde.
Voorzijde huiskamer:
3100 X 1706
Kantoor- tuinkamer:
630 X 1365
680 X 1280
562 X 1155
All in: €1435 voor 7,8m2 HR++ glas
Geen idee of dat een nette prijs is, wij zijn er in ieder geval tevreden mee.
Grote raam hebben ze met zijn 3en moeten plaatsen want dat ding woog160kg.
De schuifpui moet nu nog, die is ook uit 92, aluminium kozijn met oud dubbelglas.
Daar hebben we een offerte voor opgevraagd om te vervangen n voor een houten schuifpui met HR++ glas.
Prijs opgave nog niet ontvangen.
Dan blijft er nog het keukenraam over, houten kozijn met een kantelraam met dus dubbel glas uit 92.
Heb al tocht strips geplakt, dat scheelt al wat.
Makkelijkste zou zijn: kantel raam er uit en gewoon in dat gat nieuw HR++ glas laten zetten.
Met ventilatie rooster zou dat op €450 komen incl BTW.
Maar mijn vrouw wil dat het open moet kunnen, dus wordt dat alleen het glas in het kantel raam vervangen denk ik.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Er valt bij renovatie toch niks gegrond op te leveren als het glas nog geplaatst moet worden? Je bestelt toch de glaszetter om dat te doen? De glaslatjes aflakken als ze die al gegrond hebben, daar heb ik het niet over...
[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 30-01-2022 11:36 ]
Zweet heet in huis.Bommes schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:15:
[...]
Hier hebben wij vorige week ook oud dubbel glas laten vervangen voor HR++
Ramen waren uit 92 en sommige ook lek.
De glaszetter heeft nieuwe passende glaslatten geplaatst een alles netjes afgekit aan de binnen en buitenzijde.
Voorzijde huiskamer:
3100 X 1706
Kantoor- tuinkamer:
630 X 1365
680 X 1280
562 X 1155
All in: €1435 voor 7,8m2 HR++ glas
Geen idee of dat een nette prijs is, wij zijn er in ieder geval tevreden mee.
Grote raam hebben ze met zijn 3en moeten plaatsen want daar ding eruit 160kg.
De schuifpui moet nu nog, die is ook 92, aluminium kozijn met dubbelglas.
Daar hebben we een offerte voor opgevraagd om te vernemen voor een houten schuifpui met HR++ glas.
Prijs opgave nog niet ontvangen.
Dan blijft er nog het keukenraam over, houten kozijn met een kantelraam met dus dubbel glas uit 92.
Heb al tocht strips geplakt, daar scheelt al wat,.
Makkelijkste zou zijn: kantel raam er uit een gewoon in dat gat nieuw HR++ glas laten zetten.
Met ventilatie rooster zou dat op €450 komen incl BTW.
Maar mijn vrouw wil dat het open moet kunnen, dus wordt dat alleen het glas vervangen denk ik.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Bij glasdiscount.nl vanaf €23 per HR++ ruitje.DVI_NL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:28:
[...]
Bedankt voor de reactie. Ik had ook het gevoel dat het aan de prijs was, maar het lijkt erop dat het door het plaatsen vooral arbeid is. Elke ruit is dan zo'n 125 euro. Goed punt over het het schilderen, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik lees alleen dat de glaslatten dubbel worden gegrond, en dus niets over aflakken. Dus daar ga ik bij offertes goed op letten.
En het idee dat ze die snelbouwsteiger van 6 meter direct weer weghalen voordat er geschilderd is is voor jou natuurlijk ruk. Je zou hopen dat ze daarin mee willen denken zodat er niet 2x een steiger hoeft te komen.
snelgrond van bouwmaatroute99 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:11:
Hoe doen ze dat met het verven eigenlijk in de praktijk....?
Heb zelf mijn voordeur gerenoveerd met glas, maar er moest wat uit gezaagd of gefreesd worden, dus moet je idd gronden.... maar dan zit je toch aan een tijd dat die grondlak moet drogen? Toch? Bij mij iig wel...![]()
Drukken ze het raam met de steuntjes vervolgens dan nat op de verf? Dan komt er nooit een 2e laag o.i.d..
Of zijn dit van die klussen dat je alleen maar achteraf moet kijken.. ziet er netjes uit![]()
Watergedragen grondverf droogt altijd sneller dan grondverf op terpentinebasis..... maar afh v/h merk ook pas na zoveel uren overschilderbaar en das geen uurtje of zo (zie bijv https://www.verfwinkel.nl/sigma-s2u-primer.html) ?
Ben ik nu te kritisch? Kan....
Het kan net je kan op 1,2 uitkomen exact de grens van HR++ maar omdat ze dat zelf ook weten staat er HR+(+) blijft bizar dat een iets dikkere spouw gewoon 20% extra isolatie waarde kan geven voor gratis.. als het past altijd doen dus.Rooie teun schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:15:
Met 13 mm spouwtoch geen hr++?? Dit is hr+
Bij ons hebben ze met een brander en krabber de oude kit moeten verwijderen waarmee het oude dubbel glas "er in geplakt" was.route99 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:33:
@Johan Bogle Als het alleen glasvervanging is waar gezaagd of gefreesd wordt dan is het dan toch kaal hout .... daar kom je niet meer bij als ze meteen het glas plaatsen... en verven betekent wachten... en terugkomen en een noodvoorziening maken voor het raam... zo heb ik het als DIY gedaan.... Leek me normaal?
Er valt bij renovatie toch niks gegrond op te leveren als het glas nog geplaatst moet worden? Je bestelt toch de glaszetter om dat te doen? De glaslatjes aflakken als ze die al gegrond hebben, daar heb ik het niet over...
Kort gezegd leverde dat dus blank hout op "in het kozijn" waar het nieuwe glas in geplaatst is.
Dat is niet geschilderd of behandeld.
Raam gaat er in, nieuwe gegronde glaslatten er op en klaar.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Gebruiken ze daar waar het nodig is wel goed beluchte & water afvoerende (neuas)latten om het glas vast te zetten aan de onderzijde?
@twain4me Stofdroog is echt te weinig, die test gaat met watjes die je nog weg moet kunnen blazen, neen er zal echt meer doordroging moet plaats vinden, grove richtlijnen zie plaatje... maar je moet altijd de specs lezen van de verf die je gebruikt.

dat weet ik, ik geef je ook geen ongelijk, ik vertel alleen wat er vermoedelijk gebeurd. want dat het in een dag gebeurd, zoals je zelf al vermoede is gewoon een feit. en dat het eigenlijk niet kan in een dag is ook duidelijk. (daarom doen "we" dat ook niet)route99 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:26:
@Bommes Tnx... had er al zo een vermoeden van, dus als zo'n kozijn op de regenkant zit... lijkt me al duidelijk genoeg...
Gebruiken ze daar waar het nodig is wel goed beluchte & water afvoerende (neuas)latten om het glas vast te zetten aan de onderzijde?
@twain4me Stofdroog is echt te weinig, die test gaat met watjes die je nog weg moet kunnen blazen, neen er zal echt meer doordroging moet plaats vinden, grove richtlijnen zie plaat... maar je moet altijd de specs lezen van de verf die je gebruikt.
[Afbeelding]
Ik denk dat het wel mee valt.route99 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:26:
@Bommes Tnx... had er al zo een vermoeden van, dus als zo'n kozijn op de regenkant zit... lijkt me al duidelijk genoeg...
De onderste latten zijn bij ons inderdaad beluchte & water afvoerend.
En met de andere latjes netjes nieuw en afgekit + straks een laagje nieuwe verf kan er niet echt een stroom water in lopen.
:strip_exif()/f/image/sPqIxoHkFU7RqPlCFX0WIxxW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hout gaat tot 50 jaar mee. Kunsstof kozijnen zijn ver voor die tijd al aan vervanging toe. Kunsstof heeft veel voordelen, maar duurzaamheid is daar niet 1 van.Rocketman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:27:
Ik ben persoonlijk blij dat ik van alle houten kozijnen af ben, want dat levert een hoop onderhoud op en het is maar de vraag wat zich allemaal buiten het zicht onder de glaslatten afspeelt. Op bijgaande foto zie je de ellende die zich na 30 jaar regelmatig onderhoud toch openbaart. Ben blij met mijn premium kunststof kozijnen.
[Afbeelding]
Spint hout buiten de glaslijn of heel erg beroerde vocht afvoer/ventilatie aan de onderkant van het glas (of een combi van beide.) heeft in basis weinig met het materiaal te maken, meer met het vakwerk van diverse partijen.Rocketman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:27:
Ik ben persoonlijk blij dat ik van alle houten kozijnen af ben, want dat levert een hoop onderhoud op en het is maar de vraag wat zich allemaal buiten het zicht onder de glaslatten afspeelt. Op bijgaande foto zie je de ellende die zich na 30 jaar regelmatig onderhoud toch openbaart. Ben blij met mijn premium kunststof kozijnen.
[Afbeelding]
De jaren 90 staan erom bekend hoe slecht hardhouten kozijnen vaak waren.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 14:22 ]
Dat heb ik ondervonden met mijn huis uit 1989twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Spint hout buiten de glaslijn of heel erg beroerde vocht afvoer/ventilatie aan de onderkant van het glas (of een combi van beide.) heeft in basis weinig met het materiaal te maken, meer met het vakwerk van diverse partijen.
De jaren 90 staan erom bekend hoe slecht hardhouten kozijnen vaak waren.
Wil een garagedeur vervangen voor een kunststof kozijn met een openslaande deur met een breedte van 1.10m.
Het gewicht van het glas wordt zo rond de 60 kg + 38 kg deur = 98 kg. HR++ glas levert een gewicht op van 40 kg + 38 kg = 78 kg
Nu heeft de gewenste deur nog extra spijlen waardoor het gewicht nog wat toeneemt. In hoeverre is die 20 kg merkbaar in dagelijks gebruik met de deur open en dicht doen?
Een kozijnen partij raadde het gebruik ivm het gewicht af. De scharnieren zouden harder slijten door het gewicht. Kwestie van scharnieren upgraden voor zwaardere variant?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zOI1JScKw7OOyj1YB8l95HXI.png?f=user_large)
Het bovenste raam naast de deur staat hier als kiepraam, maar een raam voorzien van PADK beslag lijkt mij wel wat.
Heb hier sinds 3 maand triple glas in de voordeur (kunststof) 3x scharnier eraan van drhahn. Deze zijn belastbaar tot 160kg volgens specs.apfel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:22:
Heeft er iemand ervaring met een deur voorzien van triple glas?
Wil een garagedeur vervangen voor een kunststof kozijn met een openslaande deur met een breedte van 1.10m.
Het gewicht van het glas wordt zo rond de 60 kg + 38 kg deur = 98 kg. HR++ glas levert een gewicht op van 40 kg + 38 kg = 78 kg
Nu heeft de gewenste deur nog extra spijlen waardoor het gewicht nog wat toeneemt. In hoeverre is die 20 kg merkbaar in dagelijks gebruik met de deur open en dicht doen?
Een kozijnen partij raadde het gebruik ivm het gewicht af. De scharnieren zouden harder slijten door het gewicht. Kwestie van scharnieren upgraden voor zwaardere variant?
[Afbeelding]
Het bovenste raam naast de deur staat hier als kiepraam, maar een raam voorzien van PADK beslag lijkt mij wel wat.
https://www.dr-hahn.nl/pr.../voor-inkomdeuren/kt-v-6r
This title is for sale, please send me a PM
Dit topic gaat over HR+++ of drievoudig glas. Kun je daar niet naar upgraden? Dat scheelt nog eens flink met jouw HR++, en levert behalve een verdere besparing op je energierekening ook nog meer comfortwinst op.the-body schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:28:
Na wat veel te dure offertes en een paar glaszetters die gewoon niet reageren eindelijk een goed bedrijf gevonden die mijn hele huis gaat omzetten naar HR++ glas. Ik heb de keuze uit Saint Gobain Climaplus Eclaz One en Scheuten Isolide Superplus 1.0 NG. De laatste is een nieuwe glassoort, sinds december 2021 op de markt. Allebei Ug=1.0 en met kunststof spacers. Zijn mensen hier bekend met deze 2 en welke redenen zouden er zijn om de 1 of de ander te nemen? Ze lijken wel erg op elkaar, 4-15-4 vs 4-16-4. Van de Scheuten zag ik een sample, zag er mooi uit maar hij was niet 100% helder, beetje een tintje. Die van Saint Gobain schijnt helderder te zijn (is nog van de oude Saint Gobain, te bestellen bij Vandaglas. Het valt me op dat Scheuten Glas in dit draadje nog helemaal niet genoemd is, is toch een mooi Nederlands fabrikaat!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
P.S.: Als je het bespaarpotentieel van de beglazing wil berekenen.
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 06-02-2022 13:26 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik vind het verschil in gasverbruik tussen Ug 1.0 en Ug 0.6 verwaarloosbaar. En ik vervang mijn ramen ook niet voor een lager verbruik, ik zit in mijn tussenwoning van 135 m² op een jaarverbruik van 600 m³ en zal daar niet meer veel van af kunnen halen. Ik doe het voor het comfort en de geluidsisolatie en ook omdat meerdere ramen lek begonnen te raken. Nu heb ik nog overal gewoon dubbelglas.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:53:
[...]
Dit topic gaat over HR+++ of drievoudig glas. Kun je daar niet naar upgraden? Dat scheelt nog eens flink met jouw HR++, en levert behalve een verdere besparing op je energierekening ook nog meer comfortwinst op.
Triple glas zou echt wel veel duurder worden. Had wel in de kozijnen gepast volgens de glaszetter maar zonder nieuwe kozijnen krijg je voor triple glas geen subsidie. Idiote regel maar we moeten het er mee doen

Goed om te horen! Merk je wel een licht kleurverschil als je door de ramen naar buiten kijkt? Of is de zonwerende coating eigenlijk amper te zien?dunklefaser schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:22:
@the-body Mijn Scheuten Isolide Superplus 1,0 met zwarte kunststofspacers is uit 2015, zit in diverse kozijnen van 1,2 tot 2 m² en in 3 buitendeuren en doet het tot nu toe prima. Ook in de mechanisch sterker belaste buitendeuren geen lekkage of condensatie. Wel nog steeds condensatie aan de buitenkant op noord als het koud en vochtig is, dit is een goed teken.
P.S.: Als je het bespaarpotentieel van de beglazing wil berekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door the-body op 06-02-2022 14:09 ]
This title is for sale, please send me a PM
Ik fotografeer af en toe door de ramen de vogels in de voor- en achtertuin.
Als ik met een foto vergelijk wat ik buiten heb gemaakt zie ik geen verschil.
Dit bij gebrek aan directe vergelijkingsmogelijkheid, de kozijnen zijn namelijk vast ingebouwd.
Van buiten is er wel een verschil te zien, meer reflectie en ook meer vogels
welke uit de tuin tegen het glas vliegen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
waarom dan geen 4-15-5the-body schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:28:
Na wat veel te dure offertes en een paar glaszetters die gewoon niet reageren eindelijk een goed bedrijf gevonden die mijn hele huis gaat omzetten naar HR++ glas. Ik heb de keuze uit Saint Gobain Climaplus Eclaz One en Scheuten Isolide Superplus 1.0 NG. De laatste is een nieuwe glassoort, sinds december 2021 op de markt. Allebei Ug=1.0 en met kunststof spacers. Zijn mensen hier bekend met deze 2 en welke redenen zouden er zijn om de 1 of de ander te nemen? Ze lijken wel erg op elkaar, 4-15-4 vs 4-16-4. Van de Scheuten zag ik een sample, zag er mooi uit maar hij was niet 100% helder, beetje een tintje. Die van Saint Gobain schijnt helderder te zijn (is nog van de oude Saint Gobain, te bestellen bij Vandaglas. Het valt me op dat Scheuten Glas in dit draadje nog helemaal niet genoemd is, is toch een mooi Nederlands fabrikaat!
Dan verschillen we daar van mening. Een factor anderhalf op je grootste verliespost lijkt me allerminst verwaarloosbaar.the-body schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:07:
Ik vind het verschil in gasverbruik tussen Ug 1.0 en Ug 0.6 verwaarloosbaar.
Dus je krijgt wel subsidie voor HR++, maar niet voor triple? Het moet niet gekker worden...En ik vervang mijn ramen ook niet voor een lager verbruik, ik zit in mijn tussenwoning van 135 m² op een jaarverbruik van 600 m³ en zal daar niet meer veel van af kunnen halen. Ik doe het voor het comfort en de geluidsisolatie en ook omdat meerdere ramen lek begonnen te raken. Nu heb ik nog overal gewoon dubbelglas.
Triple glas zou echt wel veel duurder worden. Had wel in de kozijnen gepast volgens de glaszetter maar zonder nieuwe kozijnen krijg je voor triple glas geen subsidie. Idiote regel maar we moeten het er mee doen

Ik zit me er al over op te winden dat ze überhaupt nog subsidie geven op HR++ (dat is het type ruit wat 25 jaar geleden state-of-the-art was, toen je de muren nog met Rc 2 isoleerde), maar op deze manier wordt triple glas juist ontmoedigd. Ze zijn daar in Den Haag echt knettergek.
Maar als je het doet voor de geluidsisolatie dan moet je geen 4-15-4 pakken, maar twee ruiten van verschillende dikte. Dus bijvoorbeeld 4-13-6. Dan is de geluidsisolatie echt veel beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2022 15:17 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
maar dat is het wel. Scheelt ongeveer 1m3 gas per m2 raam per jaar. Voor het gemiddelde huis is dat tientjeswerk.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Dan verschillen we daar van mening. Een factor anderhalf op je grootste verliespost lijkt me allerminst verwaarloosbaar.
Natuurlijk krijg je wel subsidie voor triple glas, met of zonder kozijn. De subsidie voor triple glas is zelfs € 97,-/m2 hoger dan die voor HR++ (https://www.rvo.nl/subsid...aren/isolatiemaatregelen#), daarmee verdien je de meerprijs ruimschoots terug, plus je besparing op je energiekosten, en dan nog los van het extra comfort en de hogere waarde van je woning.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:07:
Dus je krijgt wel subsidie voor HR++, maar niet voor triple? Het moet niet gekker worden...![]()
![]()
Ik zit me er al over op te winden dat ze überhaupt nog subsidie geven op HR++ (dat is het type ruit wat 25 jaar geleden state-of-the-art was, toen je de muren nog met Rc 2 isoleerde), maar op deze manier wordt triple glas juist ontmoedigd. Ze zijn daar in Den Haag echt knettergek.
Maar als je het doet voor de geluidsisolatie dan moet je geen 4-15-4 pakken, maar twee ruiten van verschillende dikte. Dus bijvoorbeeld 4-13-6. Dan is de geluidsisolatie echt veel beter.
Daar staat toch heel duidelijk:Andrejan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:27:
Natuurlijk krijg je wel subsidie voor triple glas, met of zonder kozijn. De subsidie voor triple glas is zelfs € 97,-/m2 hoger dan die voor HR++ (https://www.rvo.nl/subsid...aren/isolatiemaatregelen#), daarmee verdien je de meerprijs ruimschoots terug, plus je besparing op je energiekosten, en dan nog los van het extra comfort en de hogere waarde van je woning.
Het lijkt er dus op de @the-body gelijk heeft (en ze in Den Haag idd knettergek zijn).Bij de toepassing van Triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een U-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K.
Maar het blijft een stuk beter dan HR++. Dus ik kan me best voorstellen dat er minder subsidie op zit dan wanneer je het kozijn ook vervangt, maar helemaal geen subsidie op iets wat echt beter is dan HR++ (die je immers ook in het bestaande kozijn plaatst) slaat wat mij betreft nergens op.Andrejan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:38:
@Andrehj ik zie het, je hebt inderdaad gelijk, maar er zit ook wel wat in. Als je alleen je glas vervangt en het kozijn blijft een enorme koudebrug dan heeft het hele triple-glas niet zoveel zin.
Eerlijk zou zijn om op drievoudig glas in bestaande kozijnen een subsidiebedrag te zetten wat meer is dan de huidige voor HR++ en minder dan drievoudig + nieuwe kozijnen.
Vervolgens kun je de volgende argumentatie boom opbouwen: je triple/HR+++ voldoet ook aan de definitie en eisen van HR++ want er is wel een maximale U waarde maar geen minimale.
De consequentie is dat je subsidie voor HR++ aan kunt vragen. Dat bedrag is wel lager maar logisch.
Dit controleren met de wetstekst laat ik aan de aanvrager over.
Ik kan bevestigen dat dit gewoon klopt @the-bodyRukapul schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:46:
De consequentie is dat je subsidie voor HR++ aan kunt vragen. Dat bedrag is wel lager maar logisch.
[ Voor 46% gewijzigd door assje op 06-02-2022 17:54 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
+++ is echt niet veel verschil met ++. Als je toevallig die subsidie kan opstrijken is het mooi meegenomen, maar zonder die subsidie is ++ echt een no-brainer. Veel goedkoper en verschil in gasverbruik is vrijwel nihil. Puur voor het comfort.Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Dan verschillen we daar van mening. Een factor anderhalf op je grootste verliespost lijkt me allerminst verwaarloosbaar.
[...]
Dus je krijgt wel subsidie voor HR++, maar niet voor triple? Het moet niet gekker worden...![]()
![]()
Net zoals Rc2 of Rc3 in de muren nauwelijks verschil oplevert...Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:58:
[...]
+++ is echt niet veel verschil met ++. Als je toevallig die subsidie kan opstrijken is het mooi meegenomen, maar zonder die subsidie is ++ echt een no-brainer. Veel goedkoper en verschil in gasverbruik is vrijwel nihil. Puur voor het comfort.
[ Voor 97% gewijzigd door Johan Bogle op 06-02-2022 21:15 ]
Je bedoelt Rc 1,00 (gelijk aan U1,0) of Rc1,67 (gelijk aan U0,6)assje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:03:
[...]
Net zoals Rc2 of Rc3 in de muren nauwelijks verschil oplevert...
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Scheuten maakt erg goede producten, mijn schuifpui heeft triple glas van deze fabrikant en heb al 10 jaar geen enkel probleem ondervonden.the-body schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:28:
Nu moeten er 2 bestaande kozijnen vervangen worden. Nu kan ik daar gelijk triple glas in laten zetten (meerprijs is marginaal). Maar heeft het nut om een raam in de badkamer en in de keuken te vervangen met HR+++ als de rest van het huis dubbel en HR++ heeft? Of zeggen jullie doen?
De spouw is geïsoleerd met knauf, de uitbouw heeft 20cm PIR en het dak is ook geisoleerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 09-02-2022 10:38 ]
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
In alle ruimtes waar je verwarmt is de beste isolatie wenselijk, ik heb zelf HR++ laten plaatsen in de badkamer, maar achteraf denk ik dat triple glas de beste keuze was geweest. Onze hele benedenverdieping heeft dat en dat is wel zo comfortabel.Greetoz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:37:
Ik heb het topic deels gelezen. Ik heb een huis uit 1957. Overal dubbelglas en de nieuwe uitbouw en dakkapellen hebben HR++ glas (achteraf gezien ook voor HR+++ moeten gaan maar dat is nu geen optie meer en tevens zit er geen subsidie op glas die dat niet in de bestaande thermische schil zat (uitbouw/dakkapel)
Nu moeten er 2 bestaande kozijnen vervangen worden. Nu kan ik daar gelijk triple glas in laten zetten (meerprijs is marginaal). Maar heeft het nut om een raam in de badkamer en in de keuken te vervangen met HR+++ als de rest van het huis dubbel en HR++ heeft? Of zeggen jullie doen?
De spouw is geïsoleerd met knauf, de uitbouw heeft 20cm PIR en het dak is ook geisoleerd.
Niet helemaal mee eens, wij hadden ++ en heb nu paar jaar +++ en gasverbruik is echt wel stuk minder.Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:58:
[...]
+++ is echt niet veel verschil met ++. Als je toevallig die subsidie kan opstrijken is het mooi meegenomen, maar zonder die subsidie is ++ echt een no-brainer. Veel goedkoper en verschil in gasverbruik is vrijwel nihil. Puur voor het comfort.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
bij rekening houden met graaddagen zou dat erg bijzonder zijn. Op basis van een berekening met 40m2 glas (meeste woningen hebben minder) praat je over nog geen 100 euro per jaar besparing.HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:15:
[...]
Niet helemaal mee eens, wij hadden ++ en heb nu paar jaar +++ en gasverbruik is echt wel stuk minder.
Toch is het zo, wij waren ongeveer 1000 euro meer kwijt voor A+++ en de besparing is gemiddeld per jaar 200 euro, dus in 5 jaar terug verdient.Johan Bogle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:35:
[...]
bij rekening houden met graaddagen zou dat erg bijzonder zijn. Op basis van een berekening met 40m2 glas (meeste woningen hebben minder) praat je over nog geen 100 euro per jaar besparing.
En met de huidige hoge gasprijzen zou het nog sneller zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 09-02-2022 23:43 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Hoeveel m2 glas gaat het dan over en was het vorige wel echt hr++ u 1.1?HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:42:
[...]
Toch is het zo, wij waren ongeveer 1000 euro meer kwijt voor A+++ en de besparing is gemiddeld per jaar 200 euro, dus in 5 jaar terug verdient.
En met de huidige hoge gasprijzen zou het nog sneller zijn.
25% is veel.Johan Bogle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:35:
[...]
bij rekening houden met graaddagen zou dat erg bijzonder zijn. Op basis van een berekening met 40m2 glas (meeste woningen hebben minder) praat je over nog geen 100 euro per jaar besparing.
Maar 25% van een beetje wordt niet ineens een berg.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
15 m3 gas per m2 besparing voor u1.0 naar u0.6. Dat is bijzonder veel. Ik vraag me af hoe dat kan? (Reken met 0.90 gasprijs wat waarschijnlijk zelfs meer is dan je betaalde)
[ Voor 14% gewijzigd door Johan Bogle op 10-02-2022 00:36 ]
euros besparing zegt niet zoveel, kun je aangeven (en @HereIsTom ook) hoeveel kuubs aardgas dit over gaat?Johan Bogle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:35:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2022 12:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
jemist een plusje voor dit topic
als ik jou was zou ik het boodschappenlijstje een keer bij een online aanbieder van glas in het winkelmandje mikken.. dan kan je perfect zien wat je betaald voor het plaatsen dan kan je een afweging maken je hebt een paar kleine ramen die zijn relatief duur in m2 prijs. en wellicht zou ik warmedge overwegen.
[ Voor 43% gewijzigd door twain4me op 28-02-2022 12:58 ]
Overigens was ik voor normaal 1.1 glas met aluminium spacers en "normale" duco roosters ongeveer 2k minder kwijt;
Heb een hulpvraag ik wil mijn hele huis voorzien van hr++ glas (nu thermopeen) en heb hiervoor twee offertes ontvangen. Maar er zit iets meer dan 2000 euro verschil in de offerte's en ik begrijp niet waar dit hem in zit.
Ik heb de maten van partij 1 gebruikt (hier ingemeten). Heb de glasprijzen proberen te vergelijken maar naar nu blijkt zijn bij partij 2 prijzen incl. arbeid. Partij 2 rekent geen bedrag voor huur van een kraan voor de zolder verdieping.
Partij 1 biedt Uniglas Star TPS ONE HR++ 33.2-15-33.1 U=1,0 (90% Argon) aan en de andere bied CLIMAPLUS SGG CLIMATOP ECLAZ ONE IsoPreform 80/60 LE1.0 aan.
Heeft iemand een idee wat het verschil tussen deze twee glastypes is? want ik vermoed dat daar het verschil in zit.
Voorbeeld:
Breedte hoogte plaatsingshoogte Gewicht oppervl. Prijs Dikte Spouw
1180 1087 5 28,86 1,33 282,28 (incl. arbeid) 5-4 6-15 (partij 2)
179,55 (partij 1)
En er worden twee verschillende ventilatie roosters aangeboden:
Junior 150 design kleur alu glasgoot Glasgoot 30mm. ventilatierooster Stangbed. 50 cm. recht. Waarbij je deze dus zelf nog kunt bedienen en bij partij 2 niet zover ik snap met de 1x ducoton 10 Annodic Ral, 1183mm
partij 1 heeft het over gelaagd glas partij 2 zegt hier in deze zin niets over. Maar ik denk dat je gewoon 2 verschillende manieren van offerte maken te pakken hebt. en de ene gewoon simpel duurder is, daarom vraag je immers ook offertes op.Wingie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:51:
Goedeavond,
Heb een hulpvraag ik wil mijn hele huis voorzien van hr++ glas (nu thermopeen) en heb hiervoor twee offertes ontvangen. Maar er zit iets meer dan 2000 euro verschil in de offerte's en ik begrijp niet waar dit hem in zit.
Ik heb de maten van partij 1 gebruikt (hier ingemeten). Heb de glasprijzen proberen te vergelijken maar naar nu blijkt zijn bij partij 2 prijzen incl. arbeid. Partij 2 rekent geen bedrag voor huur van een kraan voor de zolder verdieping.
Partij 1 biedt Uniglas Star TPS ONE HR++ 33.2-15-33.1 U=1,0 (90% Argon) aan en de andere bied CLIMAPLUS SGG CLIMATOP ECLAZ ONE IsoPreform 80/60 LE1.0 aan.
Heeft iemand een idee wat het verschil tussen deze twee glastypes is? want ik vermoed dat daar het verschil in zit.
Voorbeeld:
Breedte hoogte plaatsingshoogte Gewicht oppervl. Prijs Dikte Spouw
1180 1087 5 28,86 1,33 282,28 (incl. arbeid) 5-4 6-15 (partij 2)
179,55 (partij 1)
En er worden twee verschillende ventilatie roosters aangeboden:
Junior 150 design kleur alu glasgoot Glasgoot 30mm. ventilatierooster Stangbed. 50 cm. recht. Waarbij je deze dus zelf nog kunt bedienen en bij partij 2 niet zover ik snap met de 1x ducoton 10 Annodic Ral, 1183mm
Gelaagd glas is imho verplicht als het glas onder de 85 cm begint, vaak in serres of een glaswand in een huis het geval is.
https://lunaglasstinting.nl/wanneer-doorvalveilig-glas
Dus de duurdere kan het goed hebben... de goedkopere KAN goedkoper zijn als ie zich niet aan de wet houdt....
Dus bekijk alles daar eens op en als je wilt dat er aan de wet gehouden moet worden omdat het bij jou ook iets dergelijk is, vraag dan minimaal nog 2 andere offertes aan.
Maar tis allemaal hypothetisch, we weten het immers nog niet....
Het is altijd handig om specifiek te melden dat je wil dat het voldoend aan NEN 3569 er is naast de zorgplicht van een aannemer weinig verplichting voor doorval veilig glas als er geen hoogteveschil is, waneer er wel een hoogte verschil is staat dat wel specifiek in het bouwbesluit.route99 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:49:
Zonder tekening waar het glas komt kun je daar niks over zeggen....
Gelaagd glas is imho verplicht als het glas onder de 85 cm begint, vaak in serres of een glaswand in een huis het geval is.
https://lunaglasstinting.nl/wanneer-doorvalveilig-glas
Dus de duurdere kan het goed hebben... de goedkopere KAN goedkoper zijn als ie zich niet aan de wet houdt....
Dus bekijk alles daar eens op en als je wilt dat er aan de wet gehouden moet worden omdat het bij jou ook iets dergelijk is, vraag dan minimaal nog 2 andere offertes aan.
Maar tis allemaal hypothetisch, we weten het immers nog niet....
De tweede partij schrijft dittwain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:15:
[...]
Het is altijd handig om specifiek te melden dat je wil dat het voldoend aan NEN 3569 er is naast de zorgplicht van een aannemer weinig verplichting voor doorval veilig glas als er geen hoogteveschil is, waneer er wel een hoogte verschil is staat dat wel specifiek in het bouwbesluit.
Opmerkingen :
Positie van de ruiten is NIET bekend. Wij hebben daardoor NEN3569 niet kunnen interpreteren. Dit kunnen wij eventueel bij definitief inmeten voor u doen.
ik vermoed dat ik geen doorval veilig glas nodig heb maar heb bij eerste partij wel aangegeven dat ik het liefst hr+++ glas wilde maar dat kon wel met mijn hard houten kozijnen maar dan krijg ik geen subsidie want dan is de eis om ook kozijnen te vervangen en daar gaf partij 1 van aan dat dit zonde was. Hij stelde voor om dan Hr++ eco clear te nemen http://www.benevers.nl/uniglass-top
Het gaat btw om bestaand huis uit 1993 waarbij ik net bodemisolatie heb laten aanbrengen en nu dus aan het kijken ben om alle ramen te vervangen.
Voor zover ik het goed begrepen heb kun je dar wel subsidie voor krijgen, maar dan de subsidie voor dubbel glas en niet voor tripel.Wingie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:47:
[...]
ik vermoed dat ik geen doorval veilig glas nodig heb maar heb bij eerste partij wel aangegeven dat ik het liefst hr+++ glas wilde maar dat kon wel met mijn hard houten kozijnen maar dan krijg ik geen subsidie want dan is de eis om ook kozijnen te vervangen en daar gaf partij 1 van aan dat dit zonde was. Hij stelde voor om dan Hr++ eco clear te nemen http://www.benevers.nl/uniglass-top
klopt vandaar ook nu gekozen voor hr++ ipv hr+++ en volgens degene die ingemeten heeft scheelde het kwa prijs tussen hr++ standaard en hr++ eco clear weinig maar isoleert wel een stuk beterASW1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:50:
[...]
Voor zover ik het goed begrepen heb kun je dar wel subsidie voor krijgen, maar dat de subsidie voor dubbel glas en niet voor tripel.
oh dat is wat ze in offerte melden en hebben gezegd dat hetzelfde is maar hier is andere linkroute99 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:15:
@Wingie De weblink is niet van eco clear, zie hem daar ook niet staat, heb je een andere link?
https://glashandelkoelewi...t/hr-glas-en-isolatieglas en dan naar beneden scrollen naar HR-ONE glas, EcoClear®
De tweede partij bied dit aan https://nl.saint-gobain-b...10/CLIMAPLUS_BRO_BENL.pdf en dan de CLIMAPLUS ECLAZ ONE
Wat ze aanbieden is eigenlijk sinds ca 2012 bekend. Om de Ug=1.0 en die genoemde extra eigenschappen te verkrijgen heb je voor dit type HR++ dit nodig
Een spouw van 15 mm
Een kunststof spacer een geen Alu
En een speciale coating.
Kijk anders nog eens bij leverancier dit het andere merk leveren
https://www.pilkington.co...ilkington-optitherm-si1-a
Er zijn meerdere glasleveranciers die dit leveren oa
https://www.glasmaatje.nl...ting-met-argongas-vulling
Kijk eens of het interessant genoeg is.
Dank voor de links ga ik naar kijken alleen verklaard voor mij het 2000 euro in prijs verschil nog niet maar misschien zie ik iets over het hoofd en is het appels met peren vergelijken.route99 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:59:
@WingieOK, nu wel duidelijk.
Wat ze aanbieden is eigenlijk sinds ca 2012 bekend. Om de Ug=1.0 en die genoemde extra eigenschappen te verkrijgen heb je voor dit type HR++ dit nodig
Een spouw van 15 mm
Een kunststof spacer een geen Alu
En een speciale coating.
Kijk anders nog eens bij leverancier dit het andere merk leveren
https://www.pilkington.co...ilkington-optitherm-si1-a
Er zijn meerdere glasleveranciers die dit leveren oa
https://www.glasmaatje.nl...ting-met-argongas-vulling
Kijk eens of het interessant genoeg is.
Ten eerste goed moment om dat te doen, glas is nu in de herfts/winter van zijn leven. ik zou wel even heel erg nauwkeurig kijken naar de kozijnen, die bouwperiode staat erom bekend dat ze toen zeer slecht hardhout hadden.Wingie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:47:
[...]
De tweede partij schrijft dit
Opmerkingen :
Positie van de ruiten is NIET bekend. Wij hebben daardoor NEN3569 niet kunnen interpreteren. Dit kunnen wij eventueel bij definitief inmeten voor u doen.
Het gaat btw om bestaand huis uit 1993 waarbij ik net bodemisolatie heb laten aanbrengen en nu dus aan het kijken ben om alle ramen te vervangen.
"Wij" hebben in het verleden wel subside verkregen voor projecten waar op deze manier triple in is gegaan. ik weet dat het nu op de site staat, maar eigenlijk is uitzoeken of je toch niet de subsidie kan krijgen van hr++ niet zo onverstandig. wetteksten erop naslaan etc. er staat wel vaker onzin op de site. helaas ben ik geen specialist.
ik snap de oveweging wel, HR++ is ook gewoon goed glas.. helaas is hr+++ wel nog wat beter op het eerste gezicht zorg je in iedergeval dat je U waarde hebt van 1.0 dat is al heel wat.
Ik denk dat triple (HR+++) glas binnen afzienbare tijd de nieuwe isolatienorm gaat worden voor verwarmde ruimtes. Een goede reden om bij vervanging van glas meteen te kiezen voor triple. Ik ben nu wel erg blij met mijn triple glas met U 0.6.twain4me schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Ten eerste goed moment om dat te doen, glas is nu in de herfts/winter van zijn leven. ik zou wel even heel erg nauwkeurig kijken naar de kozijnen, die bouwperiode staat erom bekend dat ze toen zeer slecht hardhout hadden.
"Wij" hebben in het verleden wel subside verkregen voor projecten waar op deze manier triple in is gegaan. ik weet dat het nu op de site staat, maar eigenlijk is uitzoeken of je toch niet de subsidie kan krijgen van hr++ niet zo onverstandig. wetteksten erop naslaan etc. er staat wel vaker onzin op de site. helaas ben ik geen specialist.
ik snap de oveweging wel, HR++ is ook gewoon goed glas.. helaas is hr+++ wel nog wat beter op het eerste gezicht zorg je in iedergeval dat je U waarde hebt van 1.0 dat is al heel wat.
Voor comfort zeker een aanrader indien het in bestaande kozijnen past. Voor gasbespaeing amper de moeite als je de meerprijs niet met subsidie kan betalen.Rocketman schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Ik denk dat triple (HR+++) glas binnen afzienbare tijd de nieuwe isolatienorm gaat worden voor verwarmde ruimtes. Een goede reden om bij vervanging van glas meteen te kiezen voor triple. Ik ben nu wel erg blij met mijn triple glas met U 0.6.
Bij de huidige gasprijzen verdien je alles terug. HR++ was heel wat 25 jaar geleden, maar kan anno 2022 echt niet meer. Als je toch opwaardeert moet je het goed doen, en dat doe je met tripel glas.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Voor comfort zeker een aanrader indien het in bestaande kozijnen past. Voor gasbespaeing amper de moeite als je de meerprijs niet met subsidie kan betalen.
Mooi marketing verhaal, maar het gasverbruik scheelt echt maar marginaal per m2. Tientjeswerk op jaarbasis voor de gemiddelde rijtjeswoning.Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:02:
[...]
Bij de huidige gasprijzen verdien je alles terug. HR++ was heel wat 25 jaar geleden, maar kan anno 2022 echt niet meer. Als je toch opwaardeert moet je het goed doen, en dat doe je met tripel glas.
Om precies te zijn: van ++ naar +++ bespaart 1m3 gas per jaar per m2 glas. Laten we zeggen een doorzonwoning met 40m2 glas zou 40m3 meer kunnen besparen. (70 euro per jaar ongeveer) door triple te kiezen ipv ++
[ Voor 18% gewijzigd door Johan Bogle op 26-03-2022 11:19 ]
Als iedereen op die manier zou redeneren hadden we nog steeds muren met 1cm isolatie...Johan Bogle schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:15:
[...]
Mooi marketing verhaal, maar het gasverbruik scheelt echt maar marginaal per m2. Tientjeswerk op jaarbasis voor de gemiddelde rijtjeswoning.
Je glas is gewoon verreweg het slechtst geïsoleerde deel van je schil, en dus ook het deel waar het meest te winnen is. En als je dat dan toch opwaardeert, moet je het meteen goed doen. Als je nu je dak zou vernieuwen leg je toch ook gelijk een Rc6 dak op je huis?
Anders wordt het nooit wat met die energiebesparing.
En stel dat je "tientjeswerk" klopt: Bij de huidige gasprijzen heb je het dan al snel over 100 euro. Over 30 jaar (levensduur van een kozijn) heb je het dan over 3000 euro. En dat is nog zonder inflatie gerekend. Ik denk dat de meerprijs voor tripel glas een stuk lager ligt dan dat.
En dan krijg je de comfortwinst er nog gratis bij.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 26-03-2022 11:26 ]
appels met peren. Het verschil tussen 1.0 en 0.6 is peanuts.Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Als iedereen op die manier zou redeneren hadden we nog steeds muren met 1cm isolatie...
Je glas is gewoon verreweg het slechtst geïsoleerde deel van je schil, en dus ook het deel waar het meest te winnen is. En als je dat dan toch opwaardeert, moet je het meteen goed doen. Als je nu je dak zou vernieuwen leg je toch ook gelijk een Rc6 dak op je huis?
Anders wordt het nooit wat met die energiebesparing.
Ik zie alleen maar voordelen: besparing van extreem duur gas, comfort, geluidswering en niet te vergeten een behoorlijk verbeterde inbraakwering. In combinatie met premium kunststofkozijnen nooit meer schilderen en ook nog een flinke subsidie ontvangen.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Voor comfort zeker een aanrader indien het in bestaande kozijnen past. Voor gasbespaeing amper de moeite als je de meerprijs niet met subsidie kan betalen.
die subsidie is voor de meeste mensen niet beschikbaar aangezien hier een 2e maatregel voor nodig is. Zonder subsidie zou ik er niet aan beginnen ivm de meerkosten die je nooit terugverdient. Met subsidie uiteraard een no-brainer.Rocketman schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:22:
[...]
Ik zie alleen maar voordelen: besparing van extreem duur gas, comfort, geluidswering en niet te vergeten een behoorlijk verbeterde inbraakwering. In combinatie met premium kunststofkozijnen nooit meer schilderen en ook nog een flinke subsidie ontvangen.
Ik heb in 2020 gelijktijdig de vloer laten na-isoleren, dat leverde in combinatie met dat glas en de kozijnen 3000 euro subsidie op. Mijn twee onder een kap huis uit 1989 verbruikt nu ongeveer 800 m3 gas per jaar incl. SWW en koken voor twee personen.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:18:
[...]
die subsidie is voor de meeste mensen niet beschikbaar aangezien hier een 2e maatregel voor nodig is. Zonder subsidie zou ik er niet aan beginnen ivm de meerkosten die je nooit terugverdient. Met subsidie uiteraard een no-brainer.
Afhankelijk van wat er moet gebeuren... ik heb vorig jaar een nieuw kozijn gezet op slaapkamer. HR+++ triple was 25 euro meerprijs tov HR++. Dat is gewoon een no-brainer, ook zonder subsidie.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:18:
[...]
die subsidie is voor de meeste mensen niet beschikbaar aangezien hier een 2e maatregel voor nodig is. Zonder subsidie zou ik er niet aan beginnen ivm de meerkosten die je nooit terugverdient. Met subsidie uiteraard een no-brainer.
Woonkamer heb ik een raam van 40x175 vervangen door HR+++. Glas incl nieuwe latten was 95 euro, zat er met 10 minuten in.
Was de rest al HR+++ en was het kozijn dan wel geschikt voor HR+++?
Nette prijs! Door wie heb je het laten vervangen?_JGC_ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:34:
[...]
Afhankelijk van wat er moet gebeuren... ik heb vorig jaar een nieuw kozijn gezet op slaapkamer. HR+++ triple was 25 euro meerprijs tov HR++. Dat is gewoon een no-brainer, ook zonder subsidie.
Woonkamer heb ik een raam van 40x175 vervangen door HR+++. Glas incl nieuwe latten was 95 euro, zat er met 10 minuten in.
Verwijzen naar de NEN is wel echt een goed ideetwain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:15:
[...]
Het is altijd handig om specifiek te melden dat je wil dat het voldoend aan NEN 3569 er is naast de zorgplicht van een aannemer weinig verplichting voor doorval veilig glas als er geen hoogteveschil is, waneer er wel een hoogte verschil is staat dat wel specifiek in het bouwbesluit.
Heb je nog meer tips wat te vermelden bij een offerte aanvraag?
Rest is wel HR++ en veel groter. Dit was een raam achter de bank zonder verwarming eronder. Wij hadden comfort klachten ivm koudeval. Nu kon ik twee kanten op: HR+++ voor 95 of een radiator eronder.route99 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:33:
@_JGC_ Welk glas heb je dan naast die ruit van 40x175 (cm?) beneden?
Was de rest al HR+++ en was het kozijn dan wel geschikt voor HR+++?
Kozijn is Gealan S8000, het past, maar zijn wel erg dunne latjes. Bij de S9000 van het nieuwe kozijn kan je zien dat het kozijn erop ontworpen is.
Kozijn zelf gezet, glas ook. Had online gezocht voor glas, dat was toen 75 euro excl bezorgkosten. Bel het kozijnenbedrijf op of hij dunnere glaslatten kon leveren, kreeg prijs incl glas... week later ook nieuw kozijn besteld met triple glas, alles in 1x afgehaald.turkeyhakan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:39:
[...]
Nette prijs! Door wie heb je het laten vervangen?
ken je sites zoals www.toeleveringonline.nl ? configureer daar voor de gein eens een standaard kozijn, inclusief glas en doe dan hr++ of triple. kostenverschil is minimaal.Johan Bogle schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:18:
[...]
je koopt glas voor 30 jaar, dus in jouw voorbeeld gaat het dan toch al snel om een paar duizend euro besparing.
dus...
Je adres en telefoonnummerMegalomania schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:41:
[...]
Verwijzen naar de NEN is wel echt een goed idee
Heb je nog meer tips wat te vermelden bij een offerte aanvraag?