Nvm
[ Voor 97% gewijzigd door Deef_K op 02-04-2021 19:57 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Deef_K op 02-04-2021 19:57 ]
[ Voor 98% gewijzigd door mrmrmr op 03-04-2021 03:07 ]
Zijn het ook, heb toevallig de inkoopprijzen van een dergelijk systeem vorig weekend onder ogen gekregen en hoewel verwacht, was het stevig aan de prijs.mrmrmr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 02:15:
@route99
De door de producent aangegeven levensduur (>25 jaar) heb ik vermeld. Op glas wordt soms een garantie gegeven van 10 tot 15 jaar met een voorspelde levensduur van 25 jaar. Dat is hier vergelijkbaar, maar wat ik niet weet is hoe ze tot die cijfers komen. Ze hebben wel een EU goedkeuring gekregen op basis van een gelijkwaardigheidsverklaring.
Ik vraag ook om meer informatie.
De tekst had ik al geschreven voordat ik die hoge prijs ontdekte.
Zelf kijk ik naar de mogelijkheden om zo dicht mogelijk bij een passiefhuis te komen.
Iets anders wat ik heb gevonden is deze leverancier van kozijnen met glas: https://www.holz-und-form.de/fenster/ . Die werd al in 2009 genoemd door de eigenaar van een passiefhuis in Ooijen.
Daar worden waarden genoemd van 0,6 of 0,5 voor -naar ik aanneem- het geheel. Dat vind ik interessante waarden voor een passief huis.
Bericht hierboven
In het hogere segment met geavanceerde materialen voor passief huis of het streven er naar mag je een heel veel hogere prijs verwachten dan bij meer seriematig HR++ geleverde zaken die niet op de genoemde Uw 0,57 W/K.m2 komen.mrmrmr schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 02:15:
@route99De tekst had ik al geschreven voordat ik die hoge prijs ontdekte.
Dat is de bowl park qua factor die ik L+R wel in algemene termen tegen kwam.Floor-is schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 03:47:
[...]Zijn het ook, heb toevallig de inkoopprijzen van een dergelijk systeem vorig weekend onder ogen gekregen en hoewel verwacht, was het stevig aan de prijs.
Marktprijs in NL is vanaf €1.000 voor 1x2m kozijn inclusief glas (HR+++, ±40mm).
Ik heb prijzen opgevraagd voor het gehard vacuümglas. Deze liggen ex BTW rond de 280 euro per m2. Dit is echter zonder zetten.route99 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:10:
[...]
Dat is de bowl park qua factor die ik L+R wel in algemene termen tegen kwam.
In de buurt kwam ik iemand tegen die een "normaal" HR+++ systeem (kunststof/ 6m2) voor ca 2500 euro gezien had das dus ca 400 euro/m2. Dus ca 2,5x goedkoper of anders wat jij noemt is ca 2,5x zo duur.
En nu: Past het qua ieders budget?
Tnx voor jouw input.
Airco's ventileren niet. Die koelen alleen. Er is één uitzondering, de Daikin ururu sarara, maar ventileren daarmee schijnt geen succes te zijn.Woudtwe schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:29:
Zit alleen even met de ventilatie, ik ben gewend dit met roosters op te lossen. Maar kan dit vervangen worden met een airco?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ok, bedankt voor je reactie. Zal ik met toch maar eens meer gaan inlezen daarop.Andrehj schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:40:
[...]
Airco's ventileren niet. Die koelen alleen. Er is één uitzondering, de Daikin ururu sarara, maar ventileren daarmee schijnt geen succes te zijn.
Als je wilt ventileren zonder warmteverlies moet je een WTW inbouwen. Dat kan ook decentraal, dus per vertrek.
Heb je in de inventarisatie fase nog overwogen om die toch wel zeker ca 10.000 euro incl aanlegkosten voor deze airco's in isolatiemaatregelen te stoppen? Dat had ook geld opgebracht en de airco's blijven geld kosten? Tis ook duurzamer. En een betere isolatie betekent ook dat ook de warmte beter buiten gehouden wordt. Alleen in een extreme hittegolf komt het later binnen.Woudtwe schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:29:
Maar kan dit vervangen worden met een airco? Deze wordt volgende week namelijk geïnstalleerd. (SRK80ZR-W; 8,0 kW in de woonkamer en 4x SRK20ZS-W in de slaapkamers)
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-04-2021 08:08 ]
Ja het is niet zo dat er open gaten in zitten hoor. Vloer is geïsoleerd vloerverwarming erop. Spouw is geïsoleerd overal dubbelglas, weet alleen niet exact welke types. Met domotica laat ik screens en luiken zakken tegen de warmte. Het blijft alleen een huis uit 1936. De 2 grote ramen die ik nu vervang zijn de laatste hele oude dubbelglas.route99 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:07:
[...]
Heb je in de inventarisatie fase nog overwogen om die toch wel zeker ca 10.000 euro incl aanlegkosten voor deze airco's in isolatiemaatregelen te stoppen? Dat had ook geld opgebracht en de airco's blijven geld kosten? Tis ook duurzamer. En een betere isolatie betekent ook dat ook de warmte beter buiten gehouden wordt. Alleen in een extreme hittegolf komt het later binnen.
Het is op afstand onmogelijk om er zicht op te krijgen op jouw situatie, speelt er soms meer? Maar mss worstelen meer mensen met de vraag waar steek ik het eerst mijn geld in?
We hebben de IR-scan laten doen een paar jaar geleden: Toen nog 75 euro en het zou ca 1 uur duren.... maar doordat we een hele fijne wederzijdse interactie kregen werd het meen ik dubbel zolang voor hetzelfde tarief. Ben al een tijdje bezig om de hotspots aan te pakken.En ik zit te stoeien met een warmtebeeldcamera, maar das nog een vak apart zo'n ding
Ja heb van de winter een warmtebeeldcamera gekocht (flir one pro) krijg het er bij de vrouw niet door om nog een scan te laten doen. Helaas is in de gemeente Hollands Kroon geen energieloket. Maar dezelfde Huissen zijn er eige. nlijk niet dus een gratis sessie zit er niet in😉. Vindt de rooktest wel leuk klinken, ga ik onthouden. Ga van het weekend nog een poging met de warmtebeeldcamera denk ik. Misschien hier maar eens een topic voor openen.route99 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:41:
@Woudtwe Tnx voor de update. Bij een huis uit 1936 dan heb je idd nog eea te doen/uit te zoeken.
De combi zolder/ plafonds van de slaapkamers isoleren lijkt me wel een goede keuze geweest.
[...]
We hebben de IR-scan laten doen een paar jaar geleden: Toen nog 75 euro en het zou ca 1 uur duren.... maar doordat we een hele fijne wederzijdse interactie kregen werd het meen ik dubbel zolang voor hetzelfde tarief. Ben al een tijdje bezig om de hotspots aan te pakken.
Zit er bij jou ook zo iets in de buurt?
https://www.elmg.nl/aan-d...ning-met-een-warmtecamera
Mss hier toch nog een keer de rooktest doen... die kan hier gratis zijn, maar gezien Corona nu niet zo handig....om dat samen te doen en zo.
https://www.elmg.nl/gereedschapskist/blowerdoor-en-rooktest
Anders toch wel gauw 200-400 euro?
Je kan volgens mij prima folie aan de binnenzijde plakken. Risico van thermische breuk speelt voor zover ik weet vooral bij wartmewerende folies. Alleen dan geeft het wel privacy, maar gaat de folie dus geen warmte tegenhouden.1ntroduc3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:51:
Hopelijk zit ik in het juiste topic.
Wij hebben recentelijk onze sleutels gekregen van onze nieuwbouwwoning. Triple hr+++ beglazing. Badkamer kan zo ingekeken worden vanuit buiten. Overal lees ik dat stickers binnenzijde not done is ivm risico thermische breuk. Is er iets wat ons wel privacy zonder inkijk geeft te krijgen?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Het weghalen van kenmerkende historische elementen is een manier om de waarde van je huis omlaag te brengen. Het is m.i. veel beter om voorzetglas (voorzetramen) te gebruiken, bijvoorbeeld bij jaren 30 woningen. Dat voegt doorgaans waarde toe.elektriekert schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:44:
Wij hebben hier in onze woning glas-in-lood ramen die nog enkel glas zijn. In eerste instantie was het plan om deze te vernieuwen en in dubbel glas te laten plaatsen.
Hier in de buurt hebben alle hoekhuizen 1 glas-in-lood raam met wiebertjes, bij ons is er ooit voor gekozen voor rechthoeken, niets speciaals. Echter hebben wij 7 ramen waarvan eentje in de hal van 2,5m hoog.mrmrmr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:20:
[...]
Het weghalen van kenmerkende historische elementen is een manier om de waarde van je huis omlaag te brengen. Het is m.i. veel beter om voorzetglas (voorzetramen) te gebruiken, bijvoorbeeld bij jaren 30 woningen. Dat voegt doorgaans waarde toe.
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Ik denk dat daar geen zinnig woord over te zeggen is. Hangt helemaal af van hoe warm buiten, binnen, isolatie, verwarming, wind op je ramen, hoe groot het raam is, hoeveel andere ramen, hoe groot de ruimte is, wat voor ventilatie je hebt, etc etc.marvel27 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:34:
Je leest vaak dat je met modern dubbel glas van 1.1 of 1.0 (met warm edge afstandhouders/spacers) nog steeds last hebt van koudeval (als je geen radiator voor het raam hebt). Koudeval is enkel echt weg bij HR+++ glas.
Heeft iemand een idee vanaf welke U-waarde de koudeval echt verdwijnt? Je hebt namelijk ook dubbelglas met een U-waarde van 0,8: Thermobel Advanced 0.8.
Ik heb een grote houten pui in mijn achtergevel. We gaan vloerverwarming toepassen en het glas vervangen. Het houten kozijn van de pui willen we behouden, maar het is niet dik genoeg om tripel glas in te plaatsen.
Zou je nog steeds koudeval voelen met glas van 0.8?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wordt minder maar is niet weg. Ben van 1.1 hr++ naar 0.6 triple gegaan en koudeval is minder maar nog steeds voelbaar.marvel27 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:34:
Tijdens het huisbezoek heb ik aangegeven dat het voor ons niet zonwerend hoeft te zijn door de beperkte zon die we in de ochtend mee pakken, maar deze meneer gaf aan dat het beter isoleert en het scheelt in ieder geval wat warmte. Ergens in dit topic zag ik dat dit type zonwerende ramen duurder zijn dan normale HR++, maar prijzen kom ik zo gauw niet tegen. Het lijkt me in ieder geval zonde om honderden euro’s extra te betalen voor iets wat van matige toegevoegde waarde is.Gerekend:
2 x 915 x 1988/veiligheidsglas/zonwerend
2 x 900 x 1485/zonwerend /rooster ral 9010
Uitvoering Hr+(+) isolatieglas
Vanwege de veiligheidsnormen moet een raam vanaf vloerniveau tot 85 cm voorzien zijn van gelaagd veiligheidsglas(nen 3569) tenminste aan de binnenzijde.
Totaalprijs inclusief montage,materiaal,kitinspectie* en Btw.
Uitvoering Hr+(+) 1575,00 Euro.
Totale prijs komt volgens de offerte op 1575 euro.
Spouw mm - dubbel glas met HR coating, argon gevuld
15 - 1,1 W/m²K = HR++
[ Voor 65% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2021 12:00 ]
Ik heb geen aandelen maar op de site van glasmaatje . nl kun je zo de maten opgeven en de prijs berekenen. HR++ glas kost ongeveer 60-70 euro m2. (veiligheidsglas of gelaagdglas is iets duurder)dennisk. schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:56:
Goedendag!
Zelf een offerte opgevraagd bij een lokale glaszetter voor vervangen van 4 ramen op de benedenverdieping voor HR++ (zit nu dubbel in).
Offerte heb ik mogen ontvangen, maar door de gebrekkige informatie (en mijn gebrekkige kennis) kan ik moeilijk bepalen of de prijs marktconform is.
Het gaat om twee ramen van 915 x 1988 mm en twee ramen van 900 x 1485 mm, waar ook ventilatieroosters in komen. De ventilatieroosters zijn nodig ivm mechanische ventilatie.
De ramen van 915 x 1988 mm moeten worden voorzien van veiligheidsglas ivm de afstand tot de grond.
Copy paste van de offerte:
[...]
Tijdens het huisbezoek heb ik aangegeven dat het voor ons niet zonwerend hoeft te zijn door de beperkte zon die we in de ochtend mee pakken, maar deze meneer gaf aan dat het beter isoleert en het scheelt in ieder geval wat warmte. Ergens in dit topic zag ik dat dit type zonwerende ramen duurder zijn dan normale HR++, maar prijzen kom ik zo gauw niet tegen. Het lijkt me in ieder geval zonde om honderden euro’s extra te betalen voor iets wat van matige toegevoegde waarde is.
Ik moet eerlijk zijn dat de prijs in de offerte de trigger was om verder te zoeken en merk dat er behoorlijk wat verschillen zijn in wat voor glas er wordt gebruikt.
Bij de factuur van de buurman staat dat het gaat om 6mm sun-gasgevuld-spouw-332 en de ventilatieroosters zijn een ducuton 10 geloof ik. Die heeft het door dezelfde glaszetter laten doen, vandaar dat ik daar ook een offerte heb gevraagd.
Ik ga uiteraard nog andere offertes opvragen, maar wil dit dan wat gerichter doen voor wat betreft type ramen, maar ik heb dan ook geen idee wat nou het “beste” zou zijn.
Heeft iemand wellicht zo een idee of de prijs van 1575 marktconform is voor hetgeen er wordt geplaatst? Of wellicht heeft iemand ideeën over wat beter zou zijn kwa glas? Triple glas is vooralsnog geen optie ivm de kosten voor het plaatsen van nieuwe kozijnen.
Excuses voor de lange tekst
[ Voor 4% gewijzigd door wmeester op 29-09-2021 14:03 . Reden: Berekening iets aangepast ]
Bij ons werd 3j geleden dubbelglas (van 30 jaar oud) vervangen door tripel, 0,7. Onze spouwmuur heeft R=1,7-1,9. Ik durf stellen dat je bij ons geen koudeval meer voelt.marvel27 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:34:
Vraag expliciet naar het toepassen van kunststof 'warm edge' afstandhouders/spacers. Dit, ter vervanging van de aluminium afstandhouders die standaard worden toegepast.dennisk. schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:56:
Goedendag!
Zelf een offerte opgevraagd bij een lokale glaszetter voor vervangen van 4 ramen op de benedenverdieping voor HR++ (zit nu dubbel in).
Offerte heb ik mogen ontvangen, maar door de gebrekkige informatie (en mijn gebrekkige kennis) kan ik moeilijk bepalen of de prijs marktconform is.
Het gaat om twee ramen van 915 x 1988 mm en twee ramen van 900 x 1485 mm, waar ook ventilatieroosters in komen. De ventilatieroosters zijn nodig ivm mechanische ventilatie.
De ramen van 915 x 1988 mm moeten worden voorzien van veiligheidsglas ivm de afstand tot de grond.
[...]
Tijdens het huisbezoek heb ik aangegeven dat het voor ons niet zonwerend hoeft te zijn door de beperkte zon die we in de ochtend mee pakken, maar deze meneer gaf aan dat het beter isoleert en het scheelt in ieder geval wat warmte. Ergens in dit topic zag ik dat dit type zonwerende ramen duurder zijn dan normale HR++, maar prijzen kom ik zo gauw niet tegen. Het lijkt me in ieder geval zonde om honderden euro’s extra te betalen voor iets wat van matige toegevoegde waarde is.
Ik moet eerlijk zijn dat de prijs in de offerte de trigger was om verder te zoeken en merk dat er behoorlijk wat verschillen zijn in wat voor glas er wordt gebruikt.
Bij de factuur van de buurman staat dat het gaat om 6mm sun-gasgevuld-spouw-332 en de ventilatieroosters zijn een ducuton 10 geloof ik. Die heeft het door dezelfde glaszetter laten doen, vandaar dat ik daar ook een offerte heb gevraagd.
Ik ga uiteraard nog andere offertes opvragen, maar wil dit dan wat gerichter doen voor wat betreft type ramen, maar ik heb dan ook geen idee wat nou het “beste” zou zijn.
Heeft iemand wellicht zo een idee of de prijs van 1575 marktconform is voor hetgeen er wordt geplaatst? Of wellicht heeft iemand ideeën over wat beter zou zijn kwa glas? Triple glas is vooralsnog geen optie ivm de kosten voor het plaatsen van nieuwe kozijnen.
Even voor de volledigheiddennisk. schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:56:
Goedendag!
[...]
Navi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:44:
Waarom staat er Uitvoering Hr+(+) ? Is het geen volledig HR++ glas?
Denk dat het inderdaad een vast format is voor de offerte, de offerte is namelijk niet heel professioneel. Van wat ik uit de offerte kan halen gaat het om een U-waarde van 1.1.Rukapul schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:56:
Nooit afgaan op HR++/HR+++, maar U-waarde. Leg die vast in de offerte!
Zo groot vind ik ramen van 1x2m niet. Dubbelglas van dat formaat tillen ze er met de hand met anderhalve man in.
Maar je hebt het dus wel over 2 man die aan het werk gaan en dus een flinke post arbeid.
Goede, dat is inderdaad toch extra winst! Ga ik vragen en direct even meenemen bij het aanvragen van een andere offerte.marvel27 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:28:
[...]
Vraag expliciet naar het toepassen van kunststof 'warm edge' afstandhouders/spacers. Dit, ter vervanging van de aluminium afstandhouders die standaard worden toegepast.
Dat scheelt je weer 0,1 aan U-waarde. Lijkt niet veel, maar als normale spacers bij HR++-glas voor een U-waarde van 1,1 zorgen, dan kom je nu aan een waarde van 1. Dit betekent dus dat je raam 10% beter isoleert. Het kost een paar euro meer per raam.
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat die kunststof afstandhouders niet standaard worden toegepast, voor die paar euro extra. Dit zou een wettelijke verplichting moeten zijn.
Interessante informatie, dank je! Goed om te weten dat de NEN die wordt aangehaald niet verplicht is. Mee eens dat het wel handig is om gelaagd glas te hebben aan de binnenzijde voor die grotere ramen, je weet maar nooit met kinderentwain4me schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:08:
[...]
Even voor de volledigheid
Die 850mm gelaagd is alleen verplicht als er val gevaar is naar beneden (bv op de verdieping) veder is het absolut niet verplicht, uiteraard is het wel aan te bevelen, maar de nen die wordt aangehaald wordt NIET aangestuurd door het bouwbesluit en is daarmee niet verplicht te volgen.
Er wordt gesproken over hr+(+) glas dat wil waarschijnlijk zeggen dat ze er vanuit gaan dat ze op plaatsen (bv de draaiende delen) niet voldoende spouwbreedte kunnen/willen realiseren om de U waarde onder de 1,3 te houden. of het staat er gewoon nog vanwegen een vorige offerteZeker iets om na te vragen
Mee eens dat de kosten aanzienlijk beter uitvallen wanneer ik het zelf zou doen. Denk dat het in mijn geval toch beter is om een professional aan het werk te laten, voordat het bij mij niet goed gaatwmeester schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:48:
[...]
Ik heb geen aandelen maar op de site van glasmaatje . nl kun je zo de maten opgeven en de prijs berekenen. HR++ glas kost ongeveer 60-70 euro m2. (veiligheidsglas of gelaagdglas is iets duurder)
~7m2 = 450-500 euro.
Roosters kosten 1 euro per cm. 2x 90 cm = 180 euro rooster.
Dan komen er nog wat glaslatten en glasband bij maar als het om houten kozijnen gaat dan verwacht ik dat hierna de schilder nog mag komen. (maw; voor glaszetten alleen vind ik het niet duur, er komt namelijk ~ 900 euro arbeidsloon bij. = 2 man x 1 dag werk )
Op de benedenverdieping met dit soort te hanteren glas zou ik het zelf doen... Schilderen moet je namelijk alsnog en dat is het meeste werk. En dat is toch weer 900 euro verdiend.
Het type 'sun' glas lijkt er overigens op dat het zonwerend-glas is.
(Glasmaatje levert glas van Saint Gobain, https://nl.saint-gobain-building-glass.com/nl daar kun je shoppen wat voor type glas je wil. Er zijn verder maar 2 of 3 grote glasfabrieken. Dit is er 1 van. )
@dennisk. De kunststof afstandhouder (aka "warm edge") heeft bij kleinere ramen een relatief groter (rand)effect.marvel27 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:28:
[...]
Vraag expliciet naar het toepassen van kunststof 'warm edge' afstandhouders/spacers. Dit, ter vervanging van de aluminium afstandhouders die standaard worden toegepast.
Dat scheelt je weer 0,1 aan U-waarde. Lijkt niet veel, maar als normale spacers bij HR++-glas voor een U-waarde van 1,1 zorgen, dan kom je nu aan een waarde van 1. Dit betekent dus dat je raam 10% beter isoleert. Het kost een paar euro meer per raam.
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat die kunststof afstandhouders niet standaard worden toegepast, voor die paar euro extra. Dit zou een wettelijke verplichting moeten zijn.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het hangt er ook vanaf hoe diep het glas in de kozijnen steekt; hoe dieper (en hoe dikker de glas-/profiellat) hoe minder de afstandhouder een verschil maakt.dunklefaser schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:52:
[...]
@dennisk. De kunststof afstandhouder (aka "warm edge") heeft bij kleinere ramen een relatief groter (rand)effect.
Bij grotere ramen is de verbetering van de U-waarde kleiner.
Met de normale? metalen afstandhouders is soms bij lage temperaturen i.c.m. hoge luchtvochtigheid condensatie aan de rand en in de hoeken te constateren en bij met "warm edge" nog (net) niet.
Ik zou bij dubbele beglazing en een normale spouw een Ug van 1,0 verwachten (of beter).
Energiebesparing nieuwe beglazing berekenen? Zie begin van dit topic.
Klopt - in feite is het condensatiepatroon aan de buitenkant complementair en bij passende r.v.ASW1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:17:
[...]
...
Overigens heb ik het hier ook andersom gezien; condens aan de buitenkant van het glas maar niet langs het kozijn omdat de warmte daar weglekt via (oa..) de afstandhouders.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Is er nog iemand die goed in dit onderwerp zit die zijn licht op dit onderwerp zou kunnen laten schijnen? Misschien is het nog relevant te vermelden dat bovenstaande investering dus eigenlijk noodzakelijk was gezien het lekke (niet HR) dubbel glas. Daarnaast wil ik dat deze investering wel bijdraagt aan het mogelijk in de toekomst aardgasvrij kunnen wonen, maar ben ik bang dat ik door het kiezen van HR++ glas ipv tripple glas deze boot mis.-Edwin- schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:57:
Beste allen,
Helaas ben ik wat te laat dit topic tegengekomen, en hebben wij al een tijdje een bestelling uitstaan voor een nieuwe aluminium schuifpui + vaste raam aan de achterzijde van de begane grond van de woning.
Waarschijnlijk gaat dit mij enkel een "had ik maar..." gevoel geven, maar toch het volgende om mijn kennis te verrijken.
De aluminium schuifpui bevat het volgende glas volgens de offerte: HR ++ 33.1/15/33.1 U=1,1kw 2zijde
gelaagd veiligheidsglas. (Maten inclusief schuifpui: 2,6 bij 2,5 meter). Vleugel: 70F Zio.
Het vaste raam bevat het volgende glas: HR ++ 5/15/4 U= 1,1kw (maat inclusief nieuw kozijn: 0,8 bij 1,8 meter). Kozijn: ALU reeks Zio.
Het betreft een woning uit 1997 waarbij ik nadrukkelijk had gevraagd of tripple glas dan geen meerwaarde zou hebben. Hierop gaf de betreffende verkoper aan dat dit vooral bij recente woningen meerwaarde heeft, en dat ik in mijn geval weinig voordeel uit tripple glas t.o.v. de aangeschafte HR++ glas met een U van 1.1 zou halen.
De woning heeft verder mechanische ventilatie waardoor er ook luchtroosters benodigd zijn. Verder heeft de woonkamer/keuken vloerverwarming met een 2-tal radiatoren.
Ter lering voor mij, en om misschien wel contact op te nemen of er toch nog wat kan worden veranderd: Wat zijn jullie adviezen hierover? Had in dit geval wat meer betalen voor glas met een lagere isolatiewaarde wel nut gehad? Overigens had ik bij meerdere plekken offertes opgevraagd en werd nergens de optie voor tripple glas aangeraden, waardoor ik als leek ervanuit ging dat dat niet gangbaar zou zijn. Daarnaast is het ook goed om te vermelden dat vervangen van de huidige schuifpui gezien de conditie ervan (lek dubbelglas, niet HR, kapotte ventilatierooster, slechte isolatiewaarde van het kozijn zelf) noodzakelijk was.
Alvast bedankt!
Slakken zijn iets nieuws dit jaar sinds de nieuwe ramen (U=1.0)....dunklefaser schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:33:
[...]
Klopt - in feite is het condensatiepatroon aan de buitenkant complementair en bij passende r.v.
goed te zien, vaak in de herfst/het voorjaar (met bijbehorende slakkensporen).
Over droog glas kan je als slak niet zo goed glijden? - Je ziet de slakkensporen natuurlijk ook beter,Rukapul schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Slakken zijn iets nieuws dit jaar sinds de nieuwe ramen (U=1.0)....
Hoe verklaar je dat?
Het voordeel van HR++ glas is dat het minder dik is en zonder aanpassingen geplaatst kan worden.-Edwin- schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Is er nog iemand die goed in dit onderwerp zit die zijn licht op dit onderwerp zou kunnen laten schijnen? Misschien is het nog relevant te vermelden dat bovenstaande investering dus eigenlijk noodzakelijk was gezien het lekke (niet HR) dubbel glas. Daarnaast wil ik dat deze investering wel bijdraagt aan het mogelijk in de toekomst aardgasvrij kunnen wonen, maar ben ik bang dat ik door het kiezen van HR++ glas ipv tripple glas deze boot mis.
Het betreft dus inderdaad wel een volledige kozijnvervanging. Dat weten de verschillende aanbieders ook waar ik de offertes heb opgevraagd, desondanks werd mij HR++ geadviseerd.D-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:43:
[...]
Het voordeel van HR++ glas is dat het minder dik is en zonder aanpassingen geplaatst kan worden.
Isolatieverschil van modern HR++ 1,1 vs HR+++ 0,7 is niet altegroot.
Die aanpassing heeft eigenlijk alleen zin als je ook gaat voor volledige vervanging van de kozijnen waar het in zit.
[ Voor 6% gewijzigd door -Edwin- op 04-10-2021 11:47 ]
Dan is de volgende vraag of je mechanische of balansventilatie hebt.-Edwin- schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:46:
[...]
Het betreft dus inderdaad wel een volledige kozijnvervanging. Dat weten de verschillende aanbieders ook waar ik de offertes heb opgevraagd, desondanks werd mij HR++ geadviseerd.
Als ik het zo lees zal het niet persé enorm veel verschil maken, maar het klinkt wel als een gemiste kans aangezien de kozijnen toch ook vervangen gaan worden. Zonde, helaas is de bestelling niet meer zonder aanzienlijke "boete" te annuleren of aan te passen
Mijn verhaal was wat lang, maar daar stond inderdaad in dat wij mechanische ventilatie hebben. Ik had ook gekeken of wij in aanmerking zouden kunnen komen voor een subsidie, maar daarvoor moesten we voor nu iets teveel extra's doen (nog 4m2 extra aan nieuwe ramen + kozijnen en daarnaast nog een maatregel).D-dark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Dan is de volgende vraag of je mechanische of balansventilatie hebt.
In de laatste situatie zou het zin hebben.
Anders is het zonder subsidie de meerprijs vermoedelijk niet waard.
Dank! Die had ik ook gezien inderdaad. Voordeel is dat de betreffende zijde van het huis inderdaad op het zuiden staatdunklefaser schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:30:
@-Edwin- Op de eerste pagina van deze draad vind je informatie/formules (voor tweakers) om besparing van het glas te berekenen.
Met triple glas op zuid bijvoorbeeld mis je een groter deel van de solare winsten,
op noord heb je er uiteraard geen last van. YMMV
Dan heb je een goede prijs gevondenRemySoeters schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:12:
[...]
Ik heb prijzen opgevraagd voor het gehard vacuümglas. Deze liggen ex BTW rond de 280 euro per m2. Dit is echter zonder zetten.
Voor aannemersprijzen zitten ze net iets lager. Zo kan een glaszetter er ook nog iets aan verdienen glaszetten en garantie op zijn werk geven.
[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 08-10-2021 13:11 ]
Triple glas, bij grootte oppervlakken, dient met een kraan geplaatst te worden wegens arbo regels.-Edwin- schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Dank! Die had ik ook gezien inderdaad. Voordeel is dat de betreffende zijde van het huis inderdaad op het zuiden staatDus dat helpt een stukje mee. Aan de voorzijde zal ik in de toekomst wel tripple glas overwegen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dat noemde verkoper inderdaad ook, evenals dat er waarschijnlijk een hefschuifpui benodigd zou zijn ipv een normale schuifpui (=duurder).Seafarer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
Triple glas, bij grootte oppervlakken, dient met een kraan geplaatst te worden wegens arbo regels.
Iemand je daar de kosten van verteld?
[ Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 14-10-2021 11:04 ]
ik heb ze (zwart kunststof) in een wit/creme deur zitten, ik zal wel even een foto maken morgen bij daglicht.Johan Bogle schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:26:
Iemand een mening over kunststof afstandshouders? Ik meen hier gelezen te hebben dat het een aanrader is, maar mijn glaszetter vindt het spuuglelijk en liet een plaatje zien. Volgens hem misstaat dat echt bij witte/creme kleurige kozijnen en zou je het alleen moeten overwegen bij donkere kozijnen. Online kan ik weinig afbeeldingen vinden dus vindt het maar lastig beslissen.
Jas aan, zaklamp mee en rondje lopen in de buurt dat is nog beter dan een foto.Johan Bogle schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:26:
Iemand een mening over kunststof afstandshouders? Ik meen hier gelezen te hebben dat het een aanrader is, maar mijn glaszetter vindt het spuuglelijk en liet een plaatje zien. Volgens hem misstaat dat echt bij witte/creme kleurige kozijnen en zou je het alleen moeten overwegen bij donkere kozijnen. Online kan ik weinig afbeeldingen vinden dus vindt het maar lastig beslissen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb ze in ral9010 houten kozijnen en in ral9010 kunstof kozijnen. Ik weet niet wat er lelijk aan zou zijn?Johan Bogle schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:26:
Ook zouden de kunststof afstandhouders beter isoleren dan aluminium @Johan Bogletwain4me schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:28:
@Johan Bogle
Met ons nederlandse weer ziet het er eigenlijk net zo wazig uit als alu profielen. met felle zon is het wel echt zwart, maar als je dat niet mooi vind kan je ook nog voor grijs kiezen. en als ik eerlijker ben is dat zwart "mooier" dan glimmend aluminium, maarja dat is gewoon smaak.
[Afbeelding]
dank je!! Dit lijkt gewoon aluminium? Het plaatje wat ik heb is deze: https://www.alruco.nl/nie...ws-zwarte-afstandhouders/twain4me schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:28:
@Johan Bogle
Met ons nederlandse weer ziet het er eigenlijk net zo wazig uit als alu profielen. met felle zon is het wel echt zwart, maar als je dat niet mooi vind kan je ook nog voor grijs kiezen. en als ik eerlijker ben is dat zwart "mooier" dan glimmend aluminium, maarja dat is gewoon smaak.
[Afbeelding]
ze zijn in iedergeval zwart... het zou ook kunststof moeten zijn, maar nu twijfel ik zelf.. ik ga even iemand lastig vallenJohan Bogle schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:56:
[...]
dank je!! Dit lijkt gewoon aluminium? Het plaatje wat ik heb is deze: https://www.alruco.nl/nie...ws-zwarte-afstandhouders/
[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 21-11-2021 11:14 ]
Als je toch nieuwe kozijnen neemt, waarom geen triple? dan is de subsidie veel hoger.TheDudez schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:26:
Ik kan bevestigen de prijzen zijn door het dak gegaan. To the moon!
Mijn hele huis kost ongeveer 60k. Alle houten kozijnen vervangen van hout voor kunststof. Plus hr ++ glas. Plus raamdorpels en vensterbanken.
Volgens de berekeningen op internet kost het ongeveer 30k. Nou had ik natuurlijk all verwacht dat het iets meer zou kunnen worden. Maar dit was wel echt even schrikken.
Betreft een 2 onder 1 kap huis.
165 vierkante meter woonopvoervlakte.
Dit is wat ik ongeveer heb.
1 Voordeur met aan de zijkant ramen. (ongeveer 5k)
2 Achterdeur.
3 Dubbele deur met aan de zijkant een groot raam. (kost ongeveer 7k) Plus hijskraam (geen achterom)
4 2 Smalle lange raampjes.
5 Balkon met deur en 2 ramen.
6 Plus 2 standaard slaapkamers met 5 ramen totaal.
7 dakraam plus standaard slaapkamer raampje.
Nou snap ik dat bovenstaande niet veel zegt. Maar ik wil iedereen waarschuwen. bereid je mentaal voor ik was niet de eerste die er flink naast zat. Vooral de deuren zijn erg duur.
En het comfort ook. Achteraf gezien zou ik voor triple zijn gegaan (zeker op begane grond).twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:41:
[...]
Als je toch nieuwe kozijnen neemt, waarom geen triple? dan is de subsidie veel hoger.
Ik heb geen 60k liggen. Dat gaat het hem gewoon niet worden. Ik ga alleen vervangen wat nu niet open kan. En de voordeur omdat de staat hiervan niet zo denderend is.twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:41:
[...]
Als je toch nieuwe kozijnen neemt, waarom geen triple? dan is de subsidie veel hoger.
Het glas zelf is niet heel veel duurder, ik heb vorig jaar berekent (met en formule die iemand had gedeeld) dat het verschil tussen HR++ en triple over 12m2 zo’n 30€ zou schelen in stookkosten (theoretisch) met de oude gasprijs. Niet echt een groot verschil. Wel wat meer comfort.TheDudez schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:14:
[...]
Ik heb geen 60k liggen. Dat gaat het hem gewoon niet worden. Ik ga alleen vervangen wat nu niet open kan. En de voordeur omdat de staat hiervan niet zo denderend is.
En wat ik begreep is tripel veel duurder en levert het nauwelijks wat op.
Ik heb het doorgerekend voor een nieuwe opbouw hier.TheDudez schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:14:
En wat ik begreep is tripel veel duurder en levert het nauwelijks wat op.
[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 21-12-2021 10:33 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Inderdaad, en vooral het aspect comfort niet onderschatten (vooral bij de grotere kozijnen). In de woonkamer heb ik een groot raam (~3m breed, 2 meter hoog) en wij ervaren vrijwel geen koudeval.Wuursj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:28:
[...]
Ik heb het doorgerekend voor een nieuwe opbouw hier.
De meerprijs voor tripple glas was slechts 350 euro voor 12m2 glas over 8 ramen inc aanpassingen aan de kozijnen zelf. Dat is is 7% op de totale materiaal kosten van kozijnen en glas. Vond ik meevallen.
En de uren voor monteren waren gelijk dus van het totaal plaatje is het procentueel nog minder.
Als ik de getallen van Hr++ glas vervang door de tripple glas waardes in de warmteverliesberekening voor deze verdieping, bespaar ik er een kleine 40 euro per jaar mee als ik uitga van gas.
Terugverdientijd is dus onder de 10 jaar.
Ik heb zelf inmiddels een warmtepomp dus duurt het terugverdienen iets langer.
Maar dat is nog met mijn huidige energiecontact, wellicht gaat het nog sneller met hogere energieprijzen.
Ik heb het uiteraard wel gedaan. Nog afgezien van extra comfort en winst voor het milieu. Deze kozijnen plaatsen doe ik maar 1 keer en dan is 7% er bij in mijn ogen geen groot offer.
Met 12 mm spouw heb je kunststof kaders nodig in het glas (ofwel warm edge) om onder de boven grens van HR++ te komen ( 1.3 ) Beter zou zijn als je andere glaslatten kan plaatsen. (soms kan dat ook bij kunststof) zodat je ~16mm spouw kan hebben dan heb je ~20%- 30% beter glas voor (bijna) gratis.Cpt_ZakLamP schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:21:
Op de boven verdieping heb ik kunstof kozijnen met oud dubbelglas uit 1997, nu overweeg ik het glas te vervangen maar vraag mij af of het nog zinvol is om de kozijnen te vervangen?
Ik kan niet echt ontdekken wat voor merk/type het betreft, wel is de ruimte beperkt, er is namelijk maar ruimte voor glas met een spouw van 12mm. (Ik begreep vanuit een collectieve glas vervang actie vanuit de gemeente dat hierdoor de ramen wat duurder zijn om aan "hr++" te voldoen)
Op de beneden verdieping is het glas nog ouder, maar hebben de kozijnen ook de beste tijd gehad dus die gaan zoiezo vervangen worden.
[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 27-12-2021 12:20 ]
Frezen in een kunstof kozijn? lijkt me geen strak planCap schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:19:
Idd moet een bredere spouw met andere glaslatten lukken. Met opdeklatten zeker, icm uitfrezen v.e. enkelglas kozijn kan er HR++ glas in.
soms kan het , maar het is lastig als je niet weet wie de profielen ooit heeft gemaakt, helaas heb ik een pokke hekel aan kunststof kozijnen (zeker van die leeftijd) dus ik heb ook nooit de moeite genomen om dat soort dingen te leren en onthoudenCpt_ZakLamP schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:57:
[...]
Frezen in een kunstof kozijn? lijkt me geen strak plan![]()
@twain4me als jij een adresje hebt voor vervangende glaslatten passend op een kunstof kozijn van ~25 jaar oud hou ik me aanbevolenDe glaszetter die onlangs heeft gemeten kan daar in ieder geval niet in voorzien en google brengt me helaas ook niet echt verder.
vaak genoeg gedaan, probleem is dat je beperkt ben in het verkrijgen van geprofileerd hout. en dingen die tegenwoordig belangrijk zijn zoals rubbers en eventueel kunststof onderdorepels lastig zijn te verkrijgen.Megalomania schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:57:
Heeft er iemand wel eens over nagedacht om zelf (houten) kozijnen te maken?
glas is de enorme bouwmaterialen prijsstijgingen grotendeels ontsprongen, kit is wel wat duurder, maar daar gebruik je maar heel weinig vanRobBrands schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:17:
Wij zijn van plan om het enkel glas (ongeveer 8m2) in onze woning te vervangen. Even googelen en ik lees dat het plaatsen van HR++(+) glas inc montage pakweg 130-150 euro per meter kost. Wat is jullie ervaring?
Ik heb enkele offertes opgevraagd, maar altijd goed om meer referentiemateriaal te hebben.
Alvast dank.
@ollie1965 Foutje: op jouw glas van TiFa Overbeek foto staat "Sanco", geen "Semco". Semco is geen Sanco.ollie1965 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:50:
Verschillende glas leveranciers (niet limitief)
Semco (Gethke Glass Gronau) Semco Enery Bij Ollie1965
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Maar bij mij staat wel degelijk GGG (Gethke Glas Gronau) als producent….cj1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:22:
[...]
@ollie1965 Foutje: op jouw glas van TiFa Overbeek foto staat "Sanco", geen "Semco". Semco is geen Sanco.
Hierbij een foto van een label van een ander Sanco tripple isolatieglas uit 2016. Dit HR+++ glas is afkomstig uit de fabriek van "Smits Bedrijven Gemert" en werd door "Evert Zomers" verkeerd om gemonteerd (buitenzijde aan de binnenzijde).
[Afbeelding]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Gethke Glas Gronau produceert toch ook Sanco volgens haar website en geen Semco?ollie1965 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Maar bij mij staat wel degelijk GGG (Gethke Glas Gronau) als producent….
Ik weet het, het is verwarrend. Mijn glas is dus geproduceerd bij GGG (Semco) en in NL gekomen via Sanco
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
En ik moet niet snel reageren als ik onderweg bencj1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:48:
[...]
Gethke Glas Gronau produceert toch ook Sanco volgens haar website en geen Semco?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ook bezig met nieuwe kozijnen en mij is door diverse leveranciers afgeraden om voor tripple glas te gaan. Iedere keer ook met dezelfde reden zijnde problemen met vocht aan de buiten en/of binnenkant van de ramen.Wuursj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:28:
[...]
Ik heb het doorgerekend voor een nieuwe opbouw hier.
De meerprijs voor tripple glas was slechts 350 euro voor 12m2 glas over 8 ramen inc aanpassingen aan de kozijnen zelf. Dat is is 7% op de totale materiaal kosten van kozijnen en glas. Vond ik meevallen.
En de uren voor monteren waren gelijk dus van het totaal plaatje is het procentueel nog minder.
Als ik de getallen van Hr++ glas vervang door de tripple glas waardes in de warmteverliesberekening voor deze verdieping, bespaar ik er een kleine 40 euro per jaar mee als ik uitga van gas.
Terugverdientijd is dus onder de 10 jaar.
Ik heb zelf inmiddels een warmtepomp dus duurt het terugverdienen iets langer.
Maar dat is nog met mijn huidige energiecontact, wellicht gaat het nog sneller met hogere energieprijzen.
Ik heb het uiteraard wel gedaan. Nog afgezien van extra comfort en winst voor het milieu. Deze kozijnen plaatsen doe ik maar 1 keer en dan is 7% er bij in mijn ogen geen groot offer.
[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 24-01-2022 10:32 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Je hebt helemaal gelijk, heb nog even gezocht in wat ik opgeschreven had en ze hadden het inderdaad alleen over condensvorming aan de buitenkant (niet binnen, dat heb ik er net bijverzonnen).Wuursj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:52:
@bebopper aan de buitenkant heb ik als het koud is wel eens condens:
[Afbeelding]
Als je dat een probleem vindt, heb je inderdaad een negatief punt te pakken
Aan de west kant kan dat wel even blijven zitten omdat daar de zon pas laat komt. Dat heb ik dit jaar maar een paar keer door te weinig echt koude dagen.
Dat is een teken van goede isolatie, ik zie het niet als een probleem. Op de 'gewone' HR++ ramen is dat verschijnsel er ook maar minder. Aan de binnenkant is er niks. Zou ook niet moeten, oppervlakte is immers warmer dan bij slechter geisoleerd glas.
Mijn ervaring is dat leveranciers liever geen triple glas willen leveren, omdat ze dat meer moeite kost en er nauwelijks extra aan verdiend wordt. Ik heb mijn kozijnenman echt moeten pushen om het wel te doen. Triple glas is dan ook erg zwaar en geen pretje om te verplaatsten. Daar staat tegenover dat het ongekend goed isoleert qua warmte en geluid. Condens aan de buitenkant zie je alleen 's ochtends vroeg in het voor- en najaar onder bepaalde omstandigheden en wij ervaren dit niet als hinderlijk, maar meer als bewijs dat de isolatie uitzonderlijk goed is. Het verdwijnt dan ook heel snel. Condens aan de binnenkant hebben we nog nooit gezien en dat was destijds met het standaard dubbel glas wel anders.bebopper schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Ook bezig met nieuwe kozijnen en mij is door diverse leveranciers afgeraden om voor tripple glas te gaan. Iedere keer ook met dezelfde reden zijnde problemen met vocht aan de buiten en/of binnenkant van de ramen.
Bij wat oudere, niet perfect geisoleerde huizen waren zij dit probleem al vaker tegengekomen, ze raden daarom dubbel HR++ glas aan en zeiden niet zo blij te zijn met de hoge subsidies op tripple glas omdat daardoor veel mensen toch tripple willen hebben en zij achteraf met 'gezeik' in de garantie zaten omdat er vocht aanslag / problemen waren.
Hun uitleg (die ik hier in eigen woorden natuurlijk zeer slecht herhaal) klonk mij heel geloofwaardig in de oren. Vaak was het schijnbaar in de ochtend met grotere temperatuur verschillen een probleem, waarbij zodra de zon ging schijnen het vocht weer verdween.
Iemand hier die dit herkent / dit probleem heeft met tripple glas?
Ter info: in mijn geval gaat het om een mid jaren 70 2-onder-1 kap met nieuwe dakisolatie en vloer isolatie. Helaas is spouwmuur isolatie niet mogelijk vanwege niet damp doorlatende witte verf op de buitenmuren (waarbij het verwijderen hiervan 15-20k zal kosten).
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Met HR++ van een jaar of 4 oud heb ik het ook, in een woning uit 1998. Zit soms ook de hele dag condens op de buitenkant inderdaad. Downgraden naar HR++ hierom is dus geen oplossing.bebopper schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Iemand hier die dit herkent / dit probleem heeft met tripple glas?
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2022 10:48 ]
Dat vermoed ik ook. Het is echt veel zwaarder (werk) terwijl het nauwelijks extra uren oplevert. Men heeft er gewoon geen zin in. Dat de mate van condensatie op de buitenzijde van de ruit zou samenhangen met de isolatiegraad van de woning is natuurlijk flauwekul.Rocketman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:07:
[...]
Mijn ervaring is dat leveranciers liever geen triple glas willen leveren, omdat ze dat meer moeite kost en er nauwelijks extra aan verdiend wordt. Ik heb mijn kozijnenman echt moeten pushen om het wel te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 24-01-2022 13:28 ]
Niet wat betreft eventueel vocht op de muren. Op de buitenkant van de ramen wel. Boven hr+++ lijkt mij persoonlijk vrij zinloos, maar wellicht nuttiger wanneer je boven altijd de verwarming aan hebt. Het verschil tussen hr++ en +++ is minimaal. Zonder die subsidie zou ++ een no-brainer zijn, maar nu andersom indien je kozijnen het toelaten.ASW1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Dat vermoed ik ook. Het is echt veel zwaarder (werk) terwijl het nauwelijks extra uren oplevert. Men heeft er gewoon geen zin in. Dat de mate van condensatie zou samenhangen met de isolatiegraad van de woning is natuurlijk totale flauwekul.
Bij het plaatsen van nieuwe kozijnen zou ik nooit een U waarde >0,6 overwegen. Let wel dat een U waarde van 0,6 alsnog een R waarde van slechts 1,67 geeft. Zelfs het beste glas isoleert snel minder dan een enigszins fatsoenlijk geïsoleerde muur.bebopper schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:33:
Ook bezig met nieuwe kozijnen en mij is door diverse leveranciers afgeraden om voor tripple glas te gaan. Iedere keer ook met dezelfde reden zijnde problemen met vocht aan de buiten en/of binnenkant van de ramen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Mijn spouwmuren hebben een RC van 2.5 en dat komt overeen met Ug 0.4. Mijn triple glas ramen hebben 0.6, dus dat komt wel degelijk in de buurt van een geïsoleerde spouwmuur.assje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Bij het plaatsen van nieuwe kozijnen zou ik nooit een U waarde >0,6 overwegen. Let wel dat een U waarde van 0,6 alsnog een R waarde van slechts 1,67 geeft. Zelfs het beste glas isoleert als snel minder dan een enigzins fatsoenlijk geïsoleerde muur.
In mijn jaren 70 doorzonwoning bestaat iets van 70% van de benedenverdieping uit glas. Nu zijn mijn muren ook niet fantastisch (5cm nagesioleerd) maar alsnog beter dan mijn triple glas.
Bij vervangen van glas in bestaande kozijnen kan ik me iets voorstellen bij overwegen HR++, voor nieuwe kozijnen zou ik nooit voor minder dan triple gaan.
IJs op mijn triple ramen heb ik nog niet gezien hier. Het lijkt mij alleen mogelijk onder bijzondere omstandigheden. Het moet eerst een paar uurtjes flink vriezen en daarna moet er meteen een flinke opwarming in de buitenlucht zijn om dit mogelijk te maken. Wel leuk om te zien.Arievd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:36:
Van ijsbloemen op de binnenkant van het raam (enkelglas Ug 5.8), naar tripple glas Ug 0.6 met ijs op op de buitenkant het glas.
[Afbeelding]
Dit was op 11 dec. Temperatuur op slaapkamer was rond de 15 graden. Beneden zat minder rijp.Rocketman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
[...]
IJs op mijn triple ramen heb ik nog niet gezien hier. Het lijkt mij alleen mogelijk onder bijzondere omstandigheden. Het moet eerst een paar uurtjes flink vriezen en daarna moet er meteen een flinke opwarming in de buitenlucht zijn om dit mogelijk te maken. Wel leuk om te zien.
Dan heb je dus een relatief beroerd geïsoleerde spouwmuur (die van mij doen het nog iets slechter denk ik) versus richting het maximaal haalbare op het gebied van glas. En dan doet het glas het dus 50% slechter dan de muur; het is maar wat je in de buurt vindtRocketman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:54:
Mijn spouwmuren hebben een RC van 2.5 en dat komt overeen met Ug 0.4. Mijn triple glas ramen hebben 0.6, dus dat komt wel degelijk in de buurt van een geïsoleerde spouwmuur.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die Rc voor je muren is tegenwoordig al weer achterhaald, en bovendien halen je ramen inclusief kozijnen die 0.6 ook niet. Ik zit inclusief kozijnen rond de 0.8. Dat is altijd nog ver weg van de Rc 6 van mijn muren.Rocketman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:54:
Mijn spouwmuren hebben een RC van 2.5 en dat komt overeen met Ug 0.4. Mijn triple glas ramen hebben 0.6, dus dat komt wel degelijk in de buurt van een geïsoleerde spouwmuur.
Zo achterhaald als wat maar in mijn woning uit 1974 helaas ook het maximaal haalbare zonder ingrijpende maatregelen.Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]
Die Rc voor je muren is tegenwoordig al weer achterhaald, en bovendien halen je ramen inclusief kozijnen die 0.6 ook niet. Ik zit inclusief kozijnen rond de 0.8. Dat is altijd nog ver weg van de Rc 6 van mijn muren.
het daadwerkelijk verschil in gasverbruik tussen die waardes of zelfs tussen 0.6 en 1.1 is dan weer verwaarloosbaar helaas. +++ is meer voor comfort dan economisch.assje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:13:
[...]
Dan heb je dus een relatief beroerd geïsoleerde spouwmuur (die van mij doen het nog iets slechter denk ik) versus richting het maximaal haalbare op het gebied van glas. En dan doet het glas het dus 50% slechter dan de muur; het is maar wat je in de buurt vindt![]()
Een nieuwbouwwoning met buitenmuur R4,7 waar HR++ glas U1,1 in gaat (R0,9) presteert het glas dus gewoon een factor 5 minder goed dan de muren.
[ Voor 13% gewijzigd door Johan Bogle op 24-01-2022 17:31 ]
De factor geluidsisolatie speelt ook nog een rol. In 2020 kreeg ik zoveel voor triple glas en kunststof kozijnen zo veel subsidie dat het een no-brainer was om hiervoor te kiezen.Johan Bogle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:25:
[...]
het daadwerkelijk verschil in gasverbruik tussen die waardes of zelfs tussen 0.6 en 1.1 is dan weer verwaarloosbaar helaas. +++ is meer voor comfort dan economisch.
9cm, ik ben jaloers! Ik had maar 5-6cm waar 3cm steenwol in zat.Rocketman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:33:
Ze bestaan uit kalkzandsteen en baksteen aan de buitenkant met een spouw van ongeveer 9 cm waarin steenwoldekens hangen. Heeft iemand een idee welke verbetering dat geeft?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq