Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
marcel87 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:09:

6.) Zijn er hier al ervaringen met vacuümgetrokken Fineo glas? Ik vraag me af of ik dat niet beter kan gaan gebruiken voor kozijnen die ik niet wil laten vervangen. Dikte van dubbelglas, prestaties van triple en beter.
Reken op ruim 2a3 keer de prijs van HR++ glas. Dan lijkt kozijnen vervangen en energiezuiniger maken ivm de subsidie toch gunstiger ivm de geldende subsidie.

[ Voor 0% gewijzigd door Eskimootje op 07-02-2020 17:30 . Reden: A3 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 15:38
duimp schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 08:32:
los van het comfort wat zo'n skylux window of een novolux glasraam op zal leveren, hoeveel zal het besparen aan gas?
ik weet dat daar berekeningen voor zijn maar die snap ik niet helemaal :|

En natuurlijk comfort is heel wat waard maar ik blijf een nederlander en ben benieuwd wat het bespaart qua gasverbruik
Daar heb ik afgelopen week ook naar zitten kijken, maar warmteberekeningen voor een lichtkoepel is vrij moeilijk als je het grondig wilt doen. Uiteindelijk heb ik gewoon de aanname gedaan voor "enkel" glas.
Weliswaar heb ik een dubbelwandige koepel, maar die is dun en verder op elkaar gezet met een tochtbandje en zeker niet gevuld met gas. Er zit gewoon lucht tussen in een minimaal spouwtje.

Dus voorzichtige nogal positieve gasbesparings-aanname is enkel glas naar HR++ / m2 :

Enkel glas -
Dubbel glas 13
HR++ glas 23
Triple glas 25

Theoretisch zou je dus 23 m3 gas per m2 kunnen besparen. Zoiets dan.
Als zuinige Hollander zie je al snel dat bij 1 lichtkoepel van 1 m2 je 23 m3 = (23 x 0,77 gasprijs) = 17,71 euro per jaar bespaart. De investering van pakweg 500 euro voor een renovatiekoepel HR++ ga je er nooit uithalen. Een voorzetplaat is daarom rendabeler. Maar mij ging het in eerste instantie om het comfort en tegengaan van koude convectiestromen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

HR++ ben je voor 1x1 m ca 7 tientjes kwijt (ex verzenden), prijzen van de glas gigant site.
Omschrijving:
Dubbel Glas HR++ Gelaagd
Aantal: 1
Samenstelling: 4 - 15 - #33.1
U-waarde: 1.1 W/(m²K)
HR: HR++
BxH 1000 x 1000 mm
Oppervlakte: 1.00 m²
Prijsoverzicht
Totaal excl. btw € 59,67
btw 21%€ 12,53
Totaal incl. btw € 72,20
(Stuksprijs incl. btw € 72,20)
Dubbel polycarbonaat of plexiglas is wrs iets goedkoper (zelf als dubbel monteren met spouw), maar geen schokkend lager bedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
route99 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:51:
HR++ ben je voor 1x1 m ca 7 tientjes kwijt (ex verzenden), prijzen van de glas gigant site.
Ja, daar ga ik ook even naar kijken. Of ik zelf niet op de opstand een HR++ raam kan leggen en daar weer op de koepel schroeven. Als er genoeg speelruimte is, is dat zeker een optie. Ik ga morgen even meten hoe dat zit. Bij een "renovatie" koepel verhogen ze de opstand ietwat waarop weer de originele koepel geschroefd wordt om water en vuil te weren. Deze chique oplossing is wel een vrij dure.

Intussen ben ik aan het wachten voor offertes voor het vervangen van de voordeur. Daar hangt het een beetje om hoeveel budget er over blijft.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Shocked schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:10:
[...]Intussen ben ik aan het wachten voor offertes voor het vervangen van de voordeur. Daar hangt het een beetje om hoeveel budget er over blijft.
Heb het zelf gedaan... HR++ ingezet met 15 mm spouw.
Kan dat bij jou met de "oude" buitendeur?
Bij glas gigant: Kosten glas + plastic blokjes/wigjes + een bovenraam:
Eindtotaal (incl. BTW): € 157,06.
Komen de glaslatten + kit + verf nog bij.
Dik onder de 250 euro klaar (verf had ik ook voor andere deuren nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
route99 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:18:
[...]

Kan dat bij jou met de "oude" buitendeur?
Ja, zou kunnen maar die fase ben ik inmiddels voorbij. De deur stamt nog uit 1977 en is zo krom dat ik zelfs met renovatierubbers de kieren niet dicht krijg. De deur kan niet op de clips e.d. De onderkant heeft een kier van 1,5 cm en blijft ondanks tochtstrips en ander geneuzel flink tochten. De gang is altijd ijs en ijskoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Das niks meer , erg jammer.. deur is best duur...zeker met triple glas helemaal

Onze deur was uit '82 en goed te sluiten, mazzel gehad....
Wat pictures, zo goed als klaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WfMmSRh/1-Klein.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rs084hr/2-Klein.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VgfjssR/3-Klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
@route99
Ja, zo'n deur heb ik dan ook, maar dan met hout erin. Mijn deur heb ik afgeschreven na verwoede pogingen om hem kierdicht te krijgen. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Som kun je geluk hebben op Marktplaats... maar er komt ook veel bagger daar te staan is mijn ervaring bij het rondkijken. En het moet ook nog een beetje in de buurt zijn...
Je kunt dus geluk hebben...

@Shocked
edit: dus mijn schuurdeur heb ik bij de deur gigant gekocht, prima en toen iig veel voordeliger dan anderen.

voordeuren:
https://www.deurengigant.nl/voordeuren

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 07-02-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:09
jerh schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:45:
[...]
In mijn vorige huis heeft Wanders een nieuwe voordeur, kozijn daarvoor en bovenraam geplaatst. Hebben ze heel keurig gedaan. Daar heb ik van hun padk beslag bijgekregen op het raam, is mij zo goed bevallen dat ik het in mijn nieuwbouw huis ook hebben laten monteren. Je hebt dan geen roosters meer nodig.

Ik heb zelf te veel ellende gelezen over wtw, dus hier gewoon ventilatie type c en slapen met open ramen. Ik kan me nog wel voorstellen dat je op slaapkamers waar veel geluid van buiten komt, decentrale wtw neemt.
Nog bedankt voor je reactie. :)
Ellende als in? Vwb de voordeur vroeg ik me nog af hoe die dorpel dan was uitgevoerd en of het wel robuust was?

-----------------------------------------------------------------------

De andere vragen waarop geen reactie is gekomen herhaal ik nog even. Ik hoop dat iemand hier nog wat op weet.
1.) leverancier 1 levert standaard alles met Renolit houtnerffolie. Leverancier 2 stelt dat bij lange lengten (>2m) in donkere RAL kleuren de Renolit folie sneller verweerd en door uitzetting/krimp op termijn mogelijk kan scheuren. leverancier 1 zegt hier niets over. Wat is waar?

2.) leverancier 2 levert binnen zijn Finstral assortiment tegenwoordig vooral nog met aluminium overzet schillen. De basis is dus een 5 of 6 kunststofkamerprofiel, daarover heen komt een voorgevormd en in gewenste kleur alu profiel. Mijn vraag is: hoe verschillend werkt alu tov kunststof als dit over elkaar zit? En kan alu wel verweren als het ene deel achter een rolluik zit en het voorste deel niet?

3.) leverancier 1 zegt dat blokprofielen (90graden aansluitingen) niet veel gebruikt wordt en een nieuwe techniek is. Leverancier 2 zegt dat blokprofielen juist een ouderwetse techniek is en daarom zelden gebruikt. Beiden kunnen het niet leveren. Wat is waar? Zijn er hier mensen die een Duitse leverancier hebben die kozijnen met 90graden aansluiting leveren?

4.) leverancier 1 levert bij voordeur standaard een kunststofprofiel met simpele aluminium dorpel over het kunststof. Leverancier 2 leek hier enkel aluminium te gebruiken. Beiden zijn onbekend met een zwarte kunststof onderdorpel zoals DTS/AHA/Bluestone/Isostone. Is dit onverstandig en welke is het meest slecht qua isolatiewaarde en robuustheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

marcel87 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Nog bedankt voor je reactie. :)
Ellende als in? Vwb de voordeur vroeg ik me nog af hoe die dorpel dan was uitgevoerd en of het wel robuust was?

-----------------------------------------------------------------------

3.) leverancier 1 zegt dat blokprofielen (90graden aansluitingen) niet veel gebruikt wordt en een nieuwe techniek is. Leverancier 2 zegt dat blokprofielen juist een ouderwetse techniek is en daarom zelden gebruikt. Beiden kunnen het niet leveren. Wat is waar? Zijn er hier mensen die een Duitse leverancier hebben die kozijnen met 90graden aansluiting leveren?

4.) leverancier 1 levert bij voordeur standaard een kunststofprofiel met simpele aluminium dorpel over het kunststof. Leverancier 2 leek hier enkel aluminium te gebruiken. Beiden zijn onbekend met een zwarte kunststof onderdorpel zoals DTS/AHA/Bluestone/Isostone. Is dit onverstandig en welke is het meest slecht qua isolatiewaarde en robuustheid?
Hier deuren en ramen van Gayko Type Roal 116 met haaks profiel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BnW0ckD.png

Deuren zijn standaard voorzien van zwarte isostone drempels, mooi en heel goed isolerend. Al met al zeer tevreden over (28 ramen en 2 deuren) Alle glas Triple U=0,6. Had ik achteraf natuurlijk veel eerder moeten doen...

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Een vraag even tussendoor.

Hoe kan je er achter komen of een raam binnenste buiten is geplaatst? Ik heb zwarte afstandshouders en het is lastig te zien hoe de tekst moet staat. De sticker wat op het raam zat toen hij geplaatst werd zat bij beide ramen aan de binnenkant.

Ik heb het wel op een raam kunnen zien wat open kan, en als je vanaf buiten kijkt lees je de tekst op de normale manier.

De hele dag is het koud in huis, pas als mijn rolluik dicht is wordt het pas warm in huis. Om het maar even heel zwart wit te zeggen. Het verschil is zeer duidelijk merkbaar, maar wil de aannemer niet voor niets laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Misschien kan je achterhalen op welke positie de folie zitten op de glasbladen. Meest voorkomend is bij triple glas volgens mij positie 2 en 5, dus van beide buitenste glasplaten aan de binnenzijde van de spouw. Soms heb je ook 3 en 5 heb ik gelezen, dan zal het uitmaken hoe het geplaatst is. Hiervoor heb je het type wel nodig om ff te googlen.
Wanneer geen sprake van pos 3 en 5 is, zou ik denken dat het glas symmetrisch is opgebouwd en dus plaatsing niet veel uitmaakt. Dan is er wellicht verschil te merken doordat je oude glas geen folie had of maar 1 kant op oid.

Verder heb je nieuwe roosters? Wanneer ja, dan zitten die vast achter de rolluik als je hem dicht doet. Of de aansluiting is rondom wellicht niet luchtdicht. (deze opmerking is nvt als je alleen nieuw glas hebt laten plaatsen)
Gasschuif schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:23:
[...]
Hier deuren en ramen van Gayko Type Roal 116 met haaks profiel.
[Afbeelding]

Deuren zijn standaard voorzien van zwarte isostone drempels, mooi en heel goed isolerend. Al met al zeer tevreden over (28 ramen en 2 deuren) Alle glas Triple U=0,6. Had ik achteraf natuurlijk veel eerder moeten doen...
Wel triple? Profiel laat op Gayko zelf alleen HR++ zien, alleen Duitse blokprofielen met triple.

Vanmorgen Siegers over de vloer gehad. Kort wat conclusies:
- Andere massieve kunststofdrempels konden ze toch leveren volgens de bazin. Dat is mooi!
- Itt het eerdere verhaal kan Siegers geen PDAK (Winkhaus) beslag leveren voor een comfortstand, zij hanteren enkel een zomer- (17cm kiep) en winterstand (3cm kiep). Vond ik wel een tegenvaller.
- Nog wel wat voorbeelden gezien en ook op internet gevonden van loslatende, gescheurde of geblaarde Renolit folies. Komt het altijd voor? vast niet, kans is aanwezig. Meeste kans bij donkere kleuren, lange lengten, vooral gevels op zuid. Maar ze had ook foto's van een lang profiel met dakkapel in kleur wit op noord. Openbaart meestal pas na 10-15 jaar. Profielen zijn dan nog goed, folie kapot.
- Nog gevraagd over de werking onderling tussen een alu schil en kunststofbasisprofiel. Zij zei dat kunststof harder uitzet dan aluminium. Omdat alu bovenop zit zorgt dit voor mindere temperatuurstijging kunststof en dus minder uitzetting basisprofiel. daarnaast vervormingen worden nog opgevangen door stalen profiel binnenin.

----------------------------------------------------

Verbaasd mij dat er een hoop horrorverhalen over triple glas de ronde doen.
1.) meest opvallend: vrijwel alle leveranciers die we hebben gesproken meestal triple glas in bestaande woningen afraden, ook nu weer. Het verhaal is dan dat er schimmel in de spouw/muur zou kunnen komen, omdat de ramen+kozijnen beter geisoleerd zijn dan de spouw.
De spouw is hier Rd=1,5 en een gemiddelde U-waarde voor het totale raam (glas=0,7+kozijn=1,2) komt uit op 1,0-1,1 ongeveer. Omgerekend is dat Rd;raam=1/U= 0,92 tot 1. Dus Rd;raam (1) blijft kleiner dan Rd;spouw (1,5). Komt nog bij dat we willen investeren in een betere spouw en ventilatie.

Nu ben ik onzeker of ik met de vuistregel de U-waarde op deze manier mag omrekenen naar R om zodoende een vergelijking te maken obv dezelfde eenheid. Zie ik wat over het hoofd of klopt het? En als het klopt, dan is toch correct dat condensatie eerder komt door te weinig ventilatie dan door sterk verbeterd glas?

2.) triple glas zou meer last hebben van ruitbreuk bij plaatsing en bij gebruik. De vraag is dan, ligt dat aan het glas, keuze van type glas op X positie, onjuiste manier van plaatsing of de manier waarop mensen leven (zonwering half ervoor = verschil in opwarming)? daar heb ik niet veel duidelijkheid over gekregen. Enige concrete wat ik heb gevonden is de isochore druk bij triple glas. Hierbij zou het nodig zijn om de spouwen zo klein mogelijk te houden en bij 1 dikker glasblad deze in het midden te nemen ipv binnen/buitenblad. Dit ivm betere vervorming tijdens uitzetten en krimpen spouwen. Maar wat als de leverancier alleen een dikkere plaat levert aan de binnen/buitenzijde, betekent dat die leverancier dan niet erg slim is of is de isochore druk toch niet zo belangrijk?! 8)7

3.) triple glas zou vaker onvergoed worden door verzekeraars. Komt dit door je type verzekering, door exotische schaden en/of dat triple glas in NL nog in opkomst is > kortom blijft dit altijd een risico-afweging in de toekomst bij een verzekeraar of alleen nu? Nog maar even contact opgenomen met de verzekeraar. Het staat inderdaad nergens heel duidelijk in de voorwaarden, maar in de mail bevestigd gekregen dat het gelijk is verzekerd aan HR++ glas. Zal dan wel goed zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Aardwolf op 12-02-2020 02:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

marcel87 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 01:12:

Wel triple? Profiel laat op Gayko zelf alleen HR++ zien, alleen Duitse blokprofielen met triple.
Op het plaatje een ander type, met dunnere glaslatten waardoor je een een triple ruit in kunt zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SfaPigW.png

Ook met de Royal 116 serie kan dit toegepast worden zoals hier thuis.

Mijn ramen en (tevens glas) leverancier was in eerste instantie niet positief op mijn plannen om triple te plaatsen.
Na doorvragen kwam de aap uit de mouw... 50 % zwaarder. De zwaarste ruit hier is bijna 160 kilo. Dit vereist meer mensen met horizontaal en verticaal transport, of soms een hijskraan op e.e.a op bestemming te krijgen.
Daar hebben ze niet altijd zin in of komt slecht uit met de planning/bezetting. Toen ik liet doorschemeren dat ik dan geen opdracht zou geven kon het alsnog en is met 4 man (bijna) probleemloos gebeurt.

Zelf denk ik dat al die "horror verhalen" over triple te maken hebben met het feit dat er meer moeite gedaan moet worden om het op locatie te zetten. Ik ben vaak in Noorwegen geweest, daar zie je zeer veel triple. Ook in Duitsland trouwens.

Klein nadeel van triple is in de morgen (als de WP zijn werk aan het doen is bij opstart) dat er condensatie plaats vindt op de buitenzijde. Dit is normaal en verdwijnt na een tijdje. Komt door de zeer goede isolatie waardoor de buitenzijde koud blijft. Hangt af van het dauwpunt van de buitenlucht natuurlijk. Hoe vochtiger buiten hoe meer kans.

Een kennis hier in een de buurt gaat van oud dubbelglas U=3 naar renovatie dubbelglas U=0,8. Bijna 4 keer beter isolerend. Het is mij een raadsel waarom mensen geen triple plaatsen (als het technisch kan) Met een U=0,6 hier (Rc=1,66) kom ik een beetje in de buurt van onze na-geïsoleerde muren.
Met een Rc van ongeveer 2,5.

Maximum haalbaar momenteel is U=0,4 levert Rc =2,5 Ongeveer een na-geïsoleerde muur.

[ Voor 33% gewijzigd door Gasschuif op 12-02-2020 12:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardwolf
Gasschuif schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:08:
[...]
Op het plaatje een ander type, met dunnere glaslatten waardoor je een een triple ruit in kunt zetten.

[Afbeelding]

Ook met de Royal 116 serie kan dit toegepast worden zoals hier thuis.
Aha oké, dank voor de info. Vreemd dat ik het niet kon vinden. 8)7
Zelf denk ik dat al die "horror verhalen" over triple te maken hebben met het feit dat er meer moeite gedaan moet worden om het op locatie te zetten. Ik ben vaak in Noorwegen geweest, daar zie je zeer veel triple. Ook in Duitsland trouwens.
Klopt maar alle leveranciers waarvan we nu een offerte hebben zitten in Duitsland. Dat vind ik daarom het meest opvallend dat zij bij renovatie het afraden, terwijl het grootste deel in hun thuisland triple wordt geplaatst. De verhalen mbt glasbreuk en verzekering komen dan weer uit NL, meer van horen zeggen ipv directe ervaringen.
Klein nadeel van triple is in de morgen (als de WP zijn werk aan het doen is bij opstart) dat er condensatie plaats vindt op de buitenzijde. Dit is normaal en verdwijnt na een tijdje. Komt door de zeer goede isolatie waardoor de buitenzijde koud blijft. Hangt af van het dauwpunt van de buitenlucht natuurlijk. Hoe vochtiger buiten hoe meer kans.
Je kunt natuurlijk wel stellen dat als glas en spouw qua isolatiewaarde gelijk is, er theoretisch gezien met dit voorbeeld (condensatie op glas) dan ook de spouw condenseert. En aangezien het niet direct grenst aan buitenlucht, waardoor opwarming en verdamping beperkt is, het dan tot schimmel kan leiden.
Anderzijds denk ik dan weer juist omdat het niet direct aan buitenlucht grenst, is er minder vochtige lucht dat afkoelt in de spouw. Er zit een beetje een laminaire luchtlaag die meestal juist warmer is dan buiten. Dat is anders bij een raam, daar zit meer turbulente luchtstroming. Daarom is het risico op schimmel wellicht maar beperkt. Feit blijft spouw beter geïsoleerd, risico=vermeden.

Vwb condensatie op glas heb ik gelezen dus dat je evt. als technische oplossing hiervoor glas met zelfreinigende coating kunt gebruiken. Dan vloeit het vanzelf af en blijft het zicht goed. Er zijn wel voorbeeldplaatjes op internet met verschillen. Wellicht dat een nauwkeurig handmatig aangebrachte glas(nano)coating zoals bij auto's ook wel kan werken. Default aanwezig is praktischer (je hoeft het nooit te herhalen) en werkt altijd/jarenlang.

Overigens ook opvallend is dat kozijnboeren vaak onduidelijk zijn over de glaskeuze. Alsof het glas bijzaak is voor de verkoop. Uiteraard, kozijnen is hun corebusiness maar glas is meestal 1 vd de hoofdredenen voor aanpassing en levert ook de meeste energiewinst. Je zou dus denken dat een goede advisering en het geven van info (brochures/linkje) minstens zo belangrijk voor ze moet zijn als ze hun werk serieus nemen. Ik heb o.a. gevraagd naar keuzes of typen, maar keuzes krijg je niet of je krijgt een antwoord "dat bepaalt de glasboer". Niet zo informatief. :+
Ik weet dat ik soms erg kritisch ben, maar ik vind het een hoop geld voor als je niet weet wat je precies krijgt. Aanpassen doe je later waarschijnlijk niet meer. Nog maar eens proberen of ik meer duidelijkheid kan eisen voordat ik akkoord ga. Ze mogen er wel wat moeite voor doen. Het zijn m.i. geen exotische vragen, maar iets wat ze makkelijk moeten kunnen aanleveren. Anders lijkt het me een teken dat ze zelf niet weten wat ze plaatsen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Aardwolf op 16-02-2020 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:30
Vandaag hebben we onze voordeur uit 1964 laten vervangen voor een kunststof voordeur. Wat een gigantisch verschil in comfort!

Eerst twijfelde ik nog wel even of ik niet liever het raam in de woonkamer wilde doen, maar nu de deur er in zit ben ik echt mega blij met deze stap.

We komen van een 60 jaar oude deur met enkel glas waar het aan alle kanten langs tochtte. In de winter kwam er heel erg veel kou van af. Nu een deur volgens 2020 isolatie standaarden en dat is te merken. We hebben HR++ glas, dat vind ik voldoende voor een gang.

Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door Insert12 op 22-02-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooi...
Je kunt nog altijd wat met het raam in de kamer doen?
Kon wel jouw verhaal over de offerte in september terugvinden.

Het kamerraam: Wat heb je en wat zou je alsnog willen?
Wat zijn de zelfdoe opties (bijv bij HR++, bij triple moet soms een ander kozijn geplaatst worden, is een andere orde en reken ook veel meer gewicht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Wij zijn bij ons huis ook aan het kijken naar isolatie n verduurzaming/wooncomfort.

Nieuwe kozijnen/glas zijn ook langsgekomen alleen word denk nogal een uitdaging en duur grapje. Ons huis bestaat namelijk uit 2 stenen muren en de rest is hout/gips :+ Ofwel de volledige voor en achterzijde zijn in principe een groot kozijn (2x2 stuks ivm een dragend frame in het midden). Binnenkort een offerte opvragen, wordt iig een leuke uitdaging voor de kozijnen boer omdat het 6 meter breed is en 5,5m hoog ofzo :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:30
route99 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:56:
Mooi...
Je kunt nog altijd wat met het raam in de kamer doen?
Kon wel jouw verhaal over de offerte in september terugvinden.

Het kamerraam: Wat heb je en wat zou je alsnog willen?
Wat zijn de zelfdoe opties (bijv bij HR++, bij triple moet soms een ander kozijn geplaatst worden, is een andere orde en reken ook veel meer gewicht...)
Ja klopt, in september zijn we begonnen met oriënteren naar de mogelijkheden en eventuele leveranciers. De partij die de vorige bewoners hebben ingeschakeld voor alle kozijnen boven hebben we natuurlijk benaderd, maar die viel al snel af. Het contact vond ik niet prettig.

Uiteindelijk heeft Serku uit Haaksbergen de boel gisteren gemonteerd. Het contact met hen beviel me goed, de verkoper gaf direct aan langs te willen komen om te zien wat het beste zou passen in onze situatie en gaf goed advies.

Het raam in de woonkamer is oud dubbel glas en daar zit nog een uitzet raam in met enkel glas. Als we daar wat aan gaan doen dan wordt het een nieuw kunststof kozijn met triple glas. Dat vinden we toch een stuk mooier dan de huidige houten kozijnen. Nu nog even sparen tot we het budget er voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 17:07
dank voor de grote hoeveelheid informatie op dit topic. Ik ben op dit moment aan het kijken of ik mijn 30 jaar oud dubbel glas in houten kozijnen ga vervangen door hr+++ glas (woonkamer) en hr++ (slaapkamers).

Er zijn twee glasbedrijven komen kijken. De eerste geeft aan dat er alleen HR++ glas in de kozijnen van de woonkamer kan (met spouw 15, dus U van 1.0 is haalbaar). Vandaag kwam de tweede langs die meent dat er wel triple glas in past. Blijkbaar kan het net wel/net niet.

Zijn er dingen waar ik speciaal naar kan doorvragen om zeker te weten of het past in de huidige kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 19:00
Heb je houten kozijnen?
Misschien bij een paar kozijnboeren langs gaan en daar offertes laten opmaken.
Ja, het zal meer kosten. Maar ik heb er geen spijt van dat ik het gedaan heb.
Nu ook, nooit meer schilderen!! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
kootje70 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:35:
Heb je houten kozijnen?
wat voor grootte orde verschil is het in prijs? 1,5X zo duur, 2X zo duur, 3X zo duur? Waar moet ik aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:54
Hier ook wel relevant:
Om particuliere woningeigenaren en Verenigingen van Eigenaren (VvE's) tegemoet te komen in deze onzekere tijden besloot minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de subsidiebedragen tijdelijk te verhogen voor beide regelingen van de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH).

De verhoging is een tijdelijke verhoging van 10% tot ongeveer 30% van de investeringskosten. De minister wil hiermee woningeigenaren extra financieel ondersteunen zodat zij verduurzamingsplannen kunnen uitvoeren.
https://www.rvo.nl/actuee...ing-subsidiebedragen-seeh

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 19:00
LinuxMan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:13:
[...]

wat voor grootte orde verschil is het in prijs? 1,5X zo duur, 2X zo duur, 3X zo duur? Waar moet ik aan denken?
Het werd een keer zo duur. Mijn huis is van 1983.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kootje70 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:35:
Heb je houten kozijnen?
Bij mij worden volgende week de nieuwe kozijnen met triple glas geplaatst (gebruikmakend van SEEH subsidie).

Maar, het worden wel nieuwe houten kozijnen dus toch nog schilderen :)
kootje70 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Het werd een keer zo duur. Mijn huis is van 1983.
Maar wel €100/m2 ipv €35/m2 subsidie (wat nu dan €150 en €52,50 wordt gok ik). Dat maakt een groot deel van het verschil goed.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 27-05-2020 19:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
assje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:22:
Maar wel €100/m2 ipv €35/m2 subsidie (wat nu dan €150 en €52,50 wordt gok ik). Dat maakt een groot deel van het verschil goed.
Helaas heb ik de subsidie voor dit huis al een keer aangevraagd (dak isolatie, vloer isolatie, WTW op de douche). Je mag die subsidie maar eenmalig aanvragen heb ik begrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
assje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:22:
Bij mij worden volgende week de nieuwe kozijnen met triple glas geplaatst (gebruikmakend van SEEH subsidie).

Maar, het worden wel nieuwe houten kozijnen dus toch nog schilderen :)
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 04-06-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsnw
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06-2020
Eventueel kan het handig zijn om verder te verdiepen in dubbelglas en HR +++, laatst had ik het volgende artikel gelezen en zal deze gelijk even doorsturen:

hier stond een SEO spam link.... *sneu

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 26-06-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-04 11:36
Volg dit topic al een tijdje met interesse.
Inmiddels ook tijd om in ons huis het glas op de begane grond te vervangen.

Er zit beneden nu dubbelglas (volgens mij 4-12-4) uit 1993 in houten kozijnen..
De kozijnen zijn nog erg mooi en worden dus niet vervangen.
Nu twijfel ik heel erg tussen goed HR++ glas met warm edge, of meteen triple glas, Ug = 0.5.

Ervaring met het zetten van HR++ glas heb ik voldoende, maar niet met triple glas.
Voor triple glas zouden de sponningen uitgefreest moeten worden, maar als ik HR++ glas wil met een fatsoenlijke spouw (5-18-4), zou dat eigenlijk ook al moeten.
De sponningen zijn voldoende dik, na frezen moet een glaspakket van 40mm makkelijk passen (4-14-4-14-4).

De afwegingen zijn dus als volgt:
Snelle/simpele oplossing: HR++ glas 5-12-4. Dit past zonder aanpassingen in de bestaande sponning.
Goedkoop, maar geen optimale U waarde. Ug = 1.2.

Middenweg: HR++ glas 5-18-4 Ug = 1.1
Net-niet oplossing, ik moet alsnog de kozijnen frezen en heb nog geen supergoede Ug waarde.
Wel goedkoop en het glas is nog goed hanteerbaar.

Triple glas: 4-14-4-14-4 Ug = 0.6
Veel werk (niet erg, mijn uren zijn 'gratis' :) )
Behoorlijk duur (althans, bij de NL glas-webshops)
Voor mij onbekend terrein..

Ik doe alles zelf, ben niet bang om dit soort klussen aan te pakken, maar ben wel benieuwd of er meer mensen hier zijn die dit zelf gedaan hebben/ervaringen?
Daarnaast lees ik hier dat mensen triple glas uit Duitsland hebben gehaald. Is er een leverancier/webshop die je aan zou kunnen bevelen?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:06
:X :X Geen ramen die open kunnen in de woonkamer?

Ik moet er niet aan denken om de boel niet door te kunnen luchten wanneer het na een lange zomerdag 's avonds eindelijk wat afkoelt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 19:56
@kaasmakert Een paar dingen om mee te nemen in de overweging:
- gewicht van triple glas.
-- vaak niet meer handmatig te plaatsen, want niet te tillen
-- te zwaar voor aanwezige kozijnen, zeker voor draaiende delen
- afmeting tripleglas niet geschikt voor de draaiende delen.
- lichttransmissie is een stuk minder dan normaal HR++
- "gewoon" dubbelglas met Ug 1.0 is ook in spouw 16mm in Ug te krijgen. https://www.glasdiscount.nl/dubbel-glas-hr-plus-plus-plus

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 16-07-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

kaasmakert schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:34:
Volg dit topic al een tijdje met interesse.
Inmiddels ook tijd om in ons huis het glas op de begane grond te vervangen.

Er zit beneden nu dubbelglas (volgens mij 4-12-4) uit 1993 in houten kozijnen..
De kozijnen zijn nog erg mooi en worden dus niet vervangen.
Nu twijfel ik heel erg tussen goed HR++ glas met warm edge, of meteen triple glas, Ug = 0.5.

Ervaring met het zetten van HR++ glas heb ik voldoende, maar niet met triple glas.
Voor triple glas zouden de sponningen uitgefreest moeten worden, maar als ik HR++ glas wil met een fatsoenlijke spouw (5-18-4), zou dat eigenlijk ook al moeten.
De sponningen zijn voldoende dik, na frezen moet een glaspakket van 40mm makkelijk passen (4-14-4-14-4).

De afwegingen zijn dus als volgt:
Snelle/simpele oplossing: HR++ glas 5-12-4. Dit past zonder aanpassingen in de bestaande sponning.
Goedkoop, maar geen optimale U waarde. Ug = 1.2.

Middenweg: HR++ glas 5-18-4 Ug = 1.1
Net-niet oplossing, ik moet alsnog de kozijnen frezen en heb nog geen supergoede Ug waarde.
Wel goedkoop en het glas is nog goed hanteerbaar.

Triple glas: 4-14-4-14-4 Ug = 0.6
Veel werk (niet erg, mijn uren zijn 'gratis' :) )
Behoorlijk duur (althans, bij de NL glas-webshops)
Voor mij onbekend terrein..

Ik doe alles zelf, ben niet bang om dit soort klussen aan te pakken, maar ben wel benieuwd of er meer mensen hier zijn die dit zelf gedaan hebben/ervaringen?
Daarnaast lees ik hier dat mensen triple glas uit Duitsland hebben gehaald. Is er een leverancier/webshop die je aan zou kunnen bevelen?
Ik zou voor gewoon HR++ glas gaan, de winst wordt immers steeds kleiner. Van enkel naar dubbel win je 3 W/m²K (Ug van 6 naar 3), van dubbel naar HR++ win je nog eens 1.8. Bij triple win je nog eens slechts 0.6 en zit je met een 40mm glaspakket, wat er (zeker bij oudere woningen) ook niet mooier op wordt. Ook moet je bij draaiende delen gaan kijken of deze wel berekend zijn op de extra glasmassa, bovendien kost het glas meer dan het dubbele. Dat allemaal voor een vrij geringe winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-04 11:36
Cap schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Ik zou voor gewoon HR++ glas gaan, de winst wordt immers steeds kleiner. Van enkel naar dubbel win je 3 W/m²K (Ug van 6 naar 3), van dubbel naar HR++ win je nog eens 1.8. Bij triple win je nog eens slechts 0.6 en zit je met een 40mm glaspakket, wat er (zeker bij oudere woningen) ook niet mooier op wordt. Ook moet je bij draaiende delen gaan kijken of deze wel berekend zijn op de extra glasmassa, bovendien kost het glas meer dan het dubbele. Dat allemaal voor een vrij geringe winst.
Bedankt (ook @blissard )!
Allemaal geldige punten inderdaad. Draaiende delen heb ik geen last van (zijn alleen een paar klapraampjes die open kunnen, dat worden toch ventilatieroosters). Over het gewicht maak ik me dus geen zorgen.

Dat het een geringe winst is klopt ook, hoewel Ug 1.2 naar 0.6 nog wel een flinke stap is (vooral als je kijkt naar de warmebehoefte als het buiten koud is).
Waar ik voornamelijk mee zit is inderdaad het vrij geringe 'extra' voordeel van triple t.o.v. HR++, met hoge kosten.
Aan de andere kant: glas zet je 1x voor hopelijk een jaar of 30. Waarom zou je dan nu niet even die extra moeite erin steken om 30 jaar lang (weliswaar relatief klein) voordeel te hebben?
Dilemma's... :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Het is idd een lange termijn investering.

Iets anders:
Bij de stap naar triple: In een aantal gevallen zou je afhankelijk v/d situatie de CV ketel eruit kunnen doen en anders kunnen gaan verwarmen (waarmee=afhankelijk v/d situatie..).
Op afstand totaal niet te beoordelen, maar je zou het eventueel mee kunnen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 24-04 19:56
Het ligt er natuurlijk aan hoe je de verschillende argumenten waardeert. Hoe vervelend vind je het extra werk en mogelijk andere aanpassingen. Hoe veel je hecht aan de extra isolatie. Hoe zwaar weeg je de mindere lichttoetreding.

Als je je echt alleen richt op "het beste" qua isolatie, dan "moet" je toch ook je kozijnen vervangen door kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ivow85 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Ik moet er niet aan denken om de boel niet door te kunnen luchten wanneer het na een lange zomerdag 's avonds eindelijk wat afkoelt.
Wel een luchtroostertje zo te zien. Idee van goed geïsoleerde woning (incl goede zonwering) is natuurlijk ook wel dat het geheel nauwelijks opwarmt zolang je juist alles goed dicht laat zitten. Maar snap je punt wel. Ramen open zetten en een briesje is toch wel lekker. Het extra afstoffen neem je maar voor lief. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Ivow85 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:46:

In de oorspronkelijke situatie zaten in voor en achtergevel een raam die we nooit gebruikte. Was wel een optie geweest maar dan hadden het ramen met een kiepfunctie moeten zijn, een draairaam laat je 's nachts ook niet open en bovendien zaten ze super onhandig achter de bank. Als je dit zou doen hadden er ook weer horren voorzien moeten worden, kost alles bij elkaar echt wel een hoop extra.

Er is een tochtrooster aanwezig en om 's nachts af te koelen kan gewoon de mechanische ventilatie de hele nacht op maximaal, dat is 400m3/hr en bij windstil weer doet dat waarschijnlijk zelfs meer dan open ramen. De ventilatie is Co2 gestuurd dus normaal hoeft er eigenlijk geen raam open om voldoende frisse lucht in huis te hebben. In de praktijk hebben we tot nu toe maar één van de twee tochtroosters open (de rest van de lucht wordt dan aangevoerd vanuit de gang en zorgt dus voor betere ventilatie boven).

In alle andere situaties/overdag (als er geen hittegolf is) staat de achterdeur open en daar hebben we geinvesteerd in een goede hordeur. Qua inbraakveiligheid is dit ook wel top, de twee deuren met ***driepuntsluiting en kerntrekbeveiliging zijn de enige weg naar binnen. Om die reden heb ik wel gekozen voor sloten met draaiknop (incl. anti-manipulatieknop) aan de binnenkant, ik wil bij brand niet op zoek hoeven naar een sleutel ofwel anders zit je met een slot waar je altijd de sleutel in laat zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQyLVyQZphh7hDhpTzDHK18HczU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IfEfQFmLoPb33hMJvr4fZxz3.jpg?f=user_large
Cap schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:21:
Wel een luchtroostertjes zo te zien. Idee van goed geïsoleerde woning (incl goede zonwering) is natuurlijk ook wel dat het geheel nauwelijks opwarmt zolang je juist alles goed dicht laat zitten. Maar snap je punt wel. Ramen open zetten en een briesje is toch wel lekker. Het extra afstoffen neem je maar voor lief. :)
Zonwering komt nog maar eerst moet de schilder langs geweest zijn. Desalniettemin is het verschil met voorheen enorm qua opwarming (nieuwe kozijnen/glas & spouwmuurisolatie). In een warme periode zoals pasgeleden blijft alles inderdaad gesloten de hele dag, alleen minimaal benodigde tochtroosters open. Zodra het buiten koeler is dan binnen gaan de twee grote zolderramen wagenwijd open en de ventilatie op maximaal (dat zet wel zoden aan de dijk).

Een "briesje dat lekker voelt" is juist onzettend verraderlijk, een briesje van 26 graden voelt namelijk ook lekker als het binnen 22 graden is maar dan ben je dus wel je woning onnodig aan het opwarmen. Op dag 1 voelt dat nog lekker maar op dag 2 ben je blij als het binnen nog 22gr is als het buiten 28+ is.
blissard schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:56:
-- vaak niet meer handmatig te plaatsen, want niet te tillen
Bij mij is het allemaal gewoon met de hand geplaatst. Scheelde wel dat ik in het oorspronkelijk gigantische raam een extra stijl had toegevoegd uit esthetische overweging. Als die uit één stuk was geweest had het handmatig zeker niet gekund.

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 16-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Uiteraard pas ramen open als het buiten koeler is dan binnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Sorry >:)

[ Voor 100% gewijzigd door TvanW op 26-07-2020 09:36 ]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:07:
Interessant dit. Mijn huis is van 1995, de meeste ramen hebben geen codering, maar op 1 van de ramen staat "ZFG Sanco 1/97". Ik neem dus aan dat dit raam van 1997 is. Maar kan iemand mij zeggen wat voor ramen dit zijn? Gewoon dubbel glas? HR? HR+? HR++? Op Google kom ik er niet uit.
Voor mensen met dezelfde vraag:

Ik heb ook zulk glas gezien ZFG Sanco met een productiedatum eind 1995. Sanco is een Duitse producent, en ik denk dat de 'G' in ZFG glas betekent. Zoiets als "Zwischen(raum) FlachGlass"? De F zou ook voor Füllgas kunnen staan of Folie of iets anders.

HR is geen term in Duitsland, het is alleen verplicht bij een Nederlandse KOMO keur. Er staat geen HR aanduiding in en de codes heb ik niet teruggevonden op Internet.

Er is een factuur teruggevonden voor HR beglazing meerprijs voor een upgrade vanaf dubbel glas bij de bouw. Hoewel ik niet zeker weet of het geplaatste glas ook echt HR glas is. De vlamtest geeft geen duidelijk resultaat (3 vlammen zichtbaar, gering kleurverschil). Bij de pentest zie ik dat de punt van de pen de weerspiegeling raakt. Dan zou het HR glas zijn.

Edit: nog wat gevonden. Het bijbehorende KOMO isolerend dubbel glas certificaat van het glas Sanco plus 5 - lowe 4, pos. 3 spouw 12 is: 7142 en 7144. Er is subsidie gegeven waarbij er hiernaar gerefereerd werd als LE-glas. Deze afkorting betekent waarschijnlijk Low Emittance glas. KOMO heeft een zoekmachine maar die vindt de KOMO certificaten niet terug.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 12-10-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:44

itarix

404 soul not found

Heeft iemand hier toevallig ervaring met movair+ kozijnen. Dit zijn kozijnen die aan de onderkant ventileren. Eventueel kan met een convect het langs de verwarming gehaald worden waardoor de lucht opgewarmd is als het eenmaal binnen komt.

Het verhaal er omheen klinkt goed maar de offerte die ik heb is 4000-5000 euro duurder als ik overal voor dit soort kozijnen kies...

Dus heeft er iemand ervaring of kan ik toch beter voor ventilatie roosters kiezen.

Als je ze hebt en er een mening over hebt hoor ik het graag, tevens lijkt alleen de ramenfabriek ze te verkopen dus als je het via een andere partij hebt gedaan zou ik dat ook willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:12
Weet iemand of het mogelijk is om de sponning in aluminium kozijnen te vergroten? Heb hier kozijnen uit de jaren '90, voorzien van dubbel glas met (volgens de code) 6mm sponning. Kozijnen zijn uiteraard nog prima, en gezien de milieukosten van aluminium natuurlijk eeuwig zonde om te vervangen. Maar ik neem aan dat het verdiepen van de sponning iets lastiger is dan het opfrezen van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:58:
Weet iemand of het mogelijk is om de sponning in aluminium kozijnen te vergroten? Heb hier kozijnen uit de jaren '90, voorzien van dubbel glas met (volgens de code) 6mm sponning. Kozijnen zijn uiteraard nog prima, en gezien de milieukosten van aluminium natuurlijk eeuwig zonde om te vervangen. Maar ik neem aan dat het verdiepen van de sponning iets lastiger is dan het opfrezen van hout.
check dan eerst of de kozijnen enigszins isolerend zijn. Mijn schoonouders hadden een aluminium schuifpui uit die tijd, en dat was ene grote koudebrug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
LinuxMan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:48:
check dan eerst of de kozijnen enigszins isolerend zijn. Mijn schoonouders hadden een aluminium schuifpui uit die tijd, en dat was ene grote koudebrug..
Er zit wel iets van isolatie in, maar dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
LinuxMan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

In de jaren '90 waren alu schuifpuien waarschijnlijk al ontkoppeld. Jaren '70 meuk was nog uit een stuk en inderdaad een grote koudebrug. Die meuk heb ik er net uitgegooid.

Als er nu al dubbelglas in zit dan kan er vast wel HR++ in zonder de sponning aan te passen. Gewoon de opdracht uitzetten met sponning breedte en gewenste U-waarde. Kan zijn dat er dan bv een ander gas wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rukapul schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:36:
Als er nu al dubbelglas in zit dan kan er vast wel HR++ in zonder de sponning aan te passen. Gewoon de opdracht uitzetten met sponning breedte en gewenste U-waarde. Kan zijn dat er dan bv een ander gas wordt toegepast.
Met sponningen van 6mm ga je van de 3,nogwat van dubbelglas naar U-waarden net onder de twee, en dat is eigenlijk ook niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Met sponningen van 6mm ga je van de 3,nogwat van dubbelglas naar U-waarden net onder de twee, en dat is eigenlijk ook niet de moeite.
Ik had de reactie gelezen als dat het dubbelglas een spouw van 6mm had.

Een sponning van 6mm bij dubbelglas in een schuifpui uit de jaren '90 klinkt onaannemelijk. Uit mijn jaren '70 schuifpui kwam al dubbelglas met een flinke dikte (en dunne meuk van het enkel glas boven).

De oplossing is dat de dikte van het glaspakket even gemeten wordt. Zo moeilijk kan dat niet zijn bij een schuifpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rukapul schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:52:
Ik had de reactie gelezen als dat het dubbelglas een spouw van 6mm had.
Klopt. Met een spouw van 6mm kom je bij HR-glas uit, HR+ of ++ is dan niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Laatst online: 06-05-2024
Misschien is vacuüm glas een optie.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gezien wij houten kozijnen hebben met dubbel glas, geen HR glas, zit ik nu ook te kijken naar het vervangen van onze ramen en of we dan ook gelijk de kozijnen moeten aanpakken. We hebben op dit moment zo'n 23,5m2 aan glas en kozijn oppervlakte op de begane grond dus daar zit aardig wat warmteverlies in.

Aannemend dat het zo'n 20m2 aan glas is verlies ik, bij 20 graden verschil, zo'n 1080 watt. Met HR++ gaat dat omlaag naar 480 watt en met triple glas naar 280 watt. Idealiter zou ik dus naar triple glas upgraden maar dat betekent dat mijn houten kozijnen zeker vervangen moeten worden. De kozijnen zijn nu 15 jaar oud en in principe nog helemaal goed, minder dan een jaar geleden geschilderd. Wel merk ik dat het hout ook relatief koud is, paar graden koeler dan de muren er omheen. Ik heb dus ook het idee dat ik via de kozijnen ook warmte verlies. Daarnaast is terugkerend schilderwerk natuurlijk een kostenpost die ik graag zou vermijden.

Alleen als ik naar verkopers van kunststof kozijnen ga kijken hebben ze allemaal een beperking in de hoogte van 2400 of 2500 millimeter. Mijn kozijnen dienen toch wel 2600mm hoog te zijn, hoe wordt dit doorgaans opgelost? Komt er dan duur maatwerk bij kijken? Bij mijn houten kozijnen zijn er gewoon twee balken vanaf het plafond gemonteerd, kunnen die blijven of moeten die toch vervangen worden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 16:55
Volg dit topic met interesse.
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor het vervangen van vijf ruiten op de begane grond.
Het betreft Isolatieglas HR++ Eco Top 1.0 met een glasopbouw van 5-15-4. UG waarde van 1.

Voor 5,10 m2 is de prijs 280 euro exlusief 110 euro materiaal en 240 euro arbeid.
Totaal 734,30 euro

Is dit een nette prijs? Zou eventueel nog een extra offerte kunnen aanvragen op advies van jullie.

Daarnaast vind ik het apart dat ik de glasopbouw van 5-15-4 niet kan terugvinden in de glasspecificaties van de fabrikant. Hoe zit dat precies?

alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat verschil zou de leverancier je het beste kunnen vertellen.
Tis geen kapitaal wat kost maar zou je het zelf kunnen dan zou je voor 5 ruiten van 1m2 bij Glasdiscount 5-15-4 HR++ dan ca 200 euro kwijt zijn.... dan zou je van het huidige budget nog 534 euro over houden voor materiaal en montage... oef das dan weer veul...
Hun glas is dus 280 euro daar zit een groot deel van het verschil.

Tis maar of je de energie er in steken wil om nog een offerte aan te vragen voor zaken die alles voor je regelen.

Kijk eens op werkspot rond wat het kost.
Tis wel zo.... wil je zelf inmeten? Ontzorgen kost nu eenmaal geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een eerste offerte liggen voor het vervangen van mijn glas (huis uit 1989, dubbel glas in houten kozijnen, kozijn in goede staat) door HR++.

Ik heb gevraagd om overal warmtewerend glas in te zetten. Op de site van Milieucentraal staat dat warmtewerend glas over het jaar energie kost (je krijgt in de winter minder zonwarmte binnen). Maar mij lijkt dat verlies opwegen tegen het comfort van minder warmte in huis in de zomer.

Zijn er nog andere overwegingen of ervaringen die ik mee moet nemen in mijn afweging om warmtewerend glas in het hele huis toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 17:29
Ze laten volgens mij iets minder licht door dus het kan iets donkerder zijn, zeker bij grote raampartijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Highland
  • En het is ca 2x zo duur als "normaal" HR++ glas met 15 mm spouw. Oef....
  • Dat warmtewerend effect heeft vooral zin als je echt heel veel glas hebt...
  • En... als het erg lang heet is... heb je er maar een paar dagen profijt van.... op den duur komt de warmte toch binnen... tenzij je energie slurpende airco's plaatst....
  • En is die warmte eenmaal helemaal binnen zoals de laatste jaren ook gebeurde... en het wordt normaal weer... zit jij nog met een veel te warm huis wat maar niet zo snel afkoelt?
Maak zelf de balans maar op waar je je accenten wilt leggen en tegen welke kosten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
original4u schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:14:
Volg dit topic met interesse.
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor het vervangen van vijf ruiten op de begane grond.
Het betreft Isolatieglas HR++ Eco Top 1.0 met een glasopbouw van 5-15-4. UG waarde van 1.

Voor 5,10 m2 is de prijs 280 euro exlusief 110 euro materiaal en 240 euro arbeid.
Totaal 734,30 euro

Is dit een nette prijs? Zou eventueel nog een extra offerte kunnen aanvragen op advies van jullie.

Daarnaast vind ik het apart dat ik de glasopbouw van 5-15-4 niet kan terugvinden in de glasspecificaties van de fabrikant. Hoe zit dat precies?

alvast bedankt voor het advies!
Dat heeft toch niks met dit topic te maken? Het gaat hier over de drie plusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Highland schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:30:
Ik heb een eerste offerte liggen voor het vervangen van mijn glas (huis uit 1989, dubbel glas in houten kozijnen, kozijn in goede staat) door HR++.

Ik heb gevraagd om overal warmtewerend glas in te zetten. Op de site van Milieucentraal staat dat warmtewerend glas over het jaar energie kost (je krijgt in de winter minder zonwarmte binnen). Maar mij lijkt dat verlies opwegen tegen het comfort van minder warmte in huis in de zomer.

Zijn er nog andere overwegingen of ervaringen die ik mee moet nemen in mijn afweging om warmtewerend glas in het hele huis toe te passen?
Milieucentraal is gewoon een soort struisvogel; kop in het zand en de werkelijkheid negeren.

'muh meer energieverbruik' gaat uit van de papieren fictie dat mensen de extra warmte in de zomer gewoon slikken. In de praktijk wordt er een airco neergezet en is het dus juist andersom.

Datzelfde sprookje zeggen ze over zonwerende folie. Ik heb toevallig zonwerende folie op ca. 2,2 vierkante meter zuid-zuidwest gericht HR++ en dat heeft de ruimte gewoon leefbaar gemaakt. De gordijnen worden ook niet meer gegrilld en verkleuring van meubels / stoffen is bijna helemaal gestopt.

Een aantal buren hier plakt in de zomer aluminiumfolie voor de ramen. Er is er ook eentje die radiatorfolie aan de binnenkant geplakt heeft...

In de winter komt er ook minder warmte binnen ja, dat klopt. Maar zodra de zon er af is zorgt de folie ook weer voor extra isolatie, dus dat compenseert weer een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Let je wel op het risico van thermische bruik van je glas? Ik had privacy folie maar heb om die reden bij het nieuwe glas plisegordijnen geplaatst.

Op zowel Milieucentraal als de stelling hierboven valt wat af te dingen afhankelijk van de aannames: energieverbruik valt in de zomer uitstekend te compenseren door een paar zonnepanelen. Voor verwarming in de winter geldt dat niet.

Dat gezegd hebbende zou ik zoveel mogelijk warmte buiten proberen te houden als dat kan. Warmtewerende folie de beste oplossing, prima dan. Voor veel mensen is zonwering aan de buitenzijde de meest effectieve oplossing. Combinaties kunnen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rukapul schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:55:
Let je wel op het risico van thermische bruik van je glas?
Ik had privacy folie maar heb om die reden bij het nieuwe glas plisegordijnen geplaatst.
Ik heb de zonwerende folie aan de buitenkant, dan is dat geen probleem. Bij zonwerende folie aan de binnenkant in combinatie met HR ben je inderdaad fout bezig.

Bij direct ZHR glas speelt dat natuurlijk sowieso niet.

Op zowel Milieucentraal als de stelling hierboven valt wat af te dingen afhankelijk van de aannames: energieverbruik valt in de zomer uitstekend te compenseren door een paar zonnepanelen. Voor verwarming in de winter geldt dat niet.
In de winter waait het vaak harder (toch?) en we bouwen een leuk stukje van de noordzee vol met windmolens.

Het is niet louter door meer PV te compenseren. Je koelsysteem moet ook zwaarder zijn. In een ruimte waar je met zonwerende folie met een 2 kW afkunt kun je zonder folie wellicht een 3,5 kW nodig hebben. Dat kost ook gewoon geld. Tevens is een airco die voluit staat te blazen helemaal niet lekker.

In mijn geval is het stookseizoen maar een paar weken en het koelseizoen maanden, dus het verlagen van de koelvraag zet meer zoden aan de dijk dan verlagen van de warmtevraag. Tevens heb ik die beplakte ruiten aan een kant waar ik helemaal nooit verwarm, dus dat maakt de rekensom nog makkelijker.
Dat gezegd hebbende zou ik zoveel mogelijk warmte buiten proberen te houden als dat kan. Warmtewerende folie de beste oplossing, prima dan. Voor veel mensen is zonwering aan de buitenzijde de meest effectieve oplossing. Combinaties kunnen ook.
Absoluut. Maar soms heb je dat niet te kiezen en dan blijkt folie toch prima te werken.

Ik moet wel zeggen; het zicht naar buiten is donkerder met fletsere kleuren. Maar voorheen had ik veel vaker de gordijnen helemaal dicht, dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 21:03

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1TEIkXFZ--KIrqLVeB9OX9Khik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci2S7j8qBHnjLbxn8NcyUgXY.jpg?f=fotoalbum_large

Wij gaan op de benedenverdieping verbouwen, waarbij de kozijnen ook vernieuwd worden, zie ook bovenstaande tekening.
Nu de keuze HR++ of HR+++ glas. Kostentechnisch maakt het ivm subsidie niets uit, sterker nog, we zouden € 200,- verdienen door HR+++ te bestellen ;)
Maar dat is nu niet het twijfelpunt.

Het gaat vooral om de lichtdoorlatendheid van het glas. Er is in het topic wel wat over geschreven, maar nog niet heel veel.
We zouden ook een deel triple kunnen doen, voldoende meters om in aanmerking te komen voor ISDE.
Het gaat om een nu al behoorlijk donkere ruimte, op de westzijde zitten geen ramen ivm perceelsgrens en een plafondhoogte van 2,35m..

Wat zijn jullie ervaringen na het installeren van HR+++ glas?

Hier ook de locaties van de ramen gemarkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwaEVsCK1KcSIkfza0se_W4ElI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f0A19th4LYFql9HyWCAOc7xo.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Impry op 31-01-2021 12:54 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 20:49
Impry schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:52:
[Afbeelding]

Wij gaan op de benedenverdieping verbouwen, waarbij de kozijnen ook vernieuwd worden, zie ook bovenstaande tekening.
Nu de keuze HR++ of HR+++ glas. Kostentechnisch maakt het ivm subsidie niets uit, sterker nog, we zouden € 200,- verdienen door HR+++ te bestellen ;)
Maar dat is nu niet het twijfelpunt.

Het gaat vooral om de lichtdoorlatendheid van het glas. Er is in het topic wel wat over geschreven, maar nog niet heel veel.
Wat zijn jullie ervaringen na het installeren van HR+++ glas?
Geen verschil gemerkt tov de oude situatie zonder HR+++. Als je er zelfs financieel op vooruit gaat is het helemaal een no-brainer.
Maar wat zeggen de specs van het glas wat je op het oog hebt dan? Is het verschil zo groot? Want zowel bij HR++ als bij HR+++ heb je enorme variaties in lichtdoorlatendheid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Die had de aannemer er nog niet bij vermeld, dus meteen even opgevraagd. Gaat eigenlijk alleen om de LTA waarde dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 20:49
Impry schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:47:
Die had de aannemer er nog niet bij vermeld, dus meteen even opgevraagd. Gaat eigenlijk alleen om de LTA waarde dan toch?
Ik zou me daar toch maar even in verdiepen, want wat wil je qua warmtewerendheid of geluidwering? Daar is ook een enorm scala aan mogelijkheden. En dit kun je maar één keer goed doen.
Ik zou gewoon de catalogus van de aannemer vragen en dan het juiste glas voor jouw toepassing uitzoeken (en wellicht nog verschillend per gevel of ruimte).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Geluid is geen probleem, wonen in een rustige straat en warmte zal niet het probleem zijn ivm airco icm zonnepanelen. Maar wel goed om even door te vragen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Inmiddels de waarden ontvangen:
HR++ LTA 82% - ZW 64%
HR+++ LTA 75% - ZW 63%.
Dus uiteindelijk de 'gok' genomen en tripleglas besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokitoki
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-12-2024
Mijn vrouw maakt zich erg zorgen over de condensvorming op hr+++ ruiten. Ze is bang dat ze regelmatig niet meer naar buiten kan kijken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe vaak per jaar treed dit op? En heb je er de hele ochtend last van? Het gaat vooral om de voorruit en achterruit, respectievelijk noord en zuid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien moet ze een baan zoeken? >:) Of je kunt het gebruiken als reden om de ramen te lappen :D

Maar serieus: het zal zeker een aantal keren per jaar gebeuren. Op dit moment zit er bij mij condens op het raam aan de noordkant, niet veel maar genoeg om het te zien. Het is natuurlijk erg vochtig buiten, met al die smeltende sneeuw. Maar het is niet zo dat ik daardoor niet naar buiten kan kijken.
Ik heb wel al zitten denken om iets op het raam te smeren om te kijken of het dat beter maakt. Iets als Rain-X of zo.
Maar om dat als reden te gebruiken om geen HR+++ te monteren vind ik een beetje kansloos.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maasluip schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:56:
Maar om dat als reden te gebruiken om geen HR+++ te monteren vind ik een beetje kansloos.
Ik snap de angst wel, ik heb regelmatig mensen met dezelfde angst.
De meeste mensen hebben ramen vanwegen het contact met buiten, mischien een eng idee voor de gemiddelde tweaker ;)
Echter het alternatief HR++ is slechts minder vaak, en niet nooit. enkelglas beslaat aan de binnenkant of heeft mooie ijsbloemen dus dan blijft alleen normaal dubbelglas over en dat beslaat ook nog best makkelijk aan de binnenkant. en heeft een niet al te beste isolatie waarde.
Overstekken, ligging beschutting e.d. kunnen dan een wereld van verschil zijn bij het wel en niet beslaan van Hr+++ glas en daarom kan @hokitoki eigenlijk alleen vergelijken met een soort gelijk huis op een soort gelijke plek.

overlast is een persoonlijk iets de ander zijn argumenten afserveren als een beetje kansloos,.... is tsja een beetje kansloos. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-02-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hokitoki schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:46:
Mijn vrouw maakt zich erg zorgen over de condensvorming op hr+++ ruiten. Ze is bang dat ze regelmatig niet meer naar buiten kan kijken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe vaak per jaar treed dit op? En heb je er de hele ochtend last van? Het gaat vooral om de voorruit en achterruit, respectievelijk noord en zuid.
Hier 3 jaar geleden alle 28 ramen met daarin dubbelglas en een klein aantal HR++ laten vernieuwen. Nieuwe kunststof kozijnen (Gayko uit Duitsland) Met daarin Semco triple glas U=0,6. Totaal geen spijt daarvan, had ik veel eerder moeten doen.

De geluiddemping is fenomenaal, koude val binnen verdwenen, zeer comfortabel overal. Bijkomend groot voordeel, nooit meer verven. Klein nadeel is inderdaad de condensvorming bij veel vocht in de buitenlucht. Een paar dagen geleden na een nacht min 10 C lichte kristalletjes op de buitenste ruit, verdween na een paar uur. De condens is meestal na een of twee uur verdwenen, hangt af van o.a de wind en of zon. Voor ons niet echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hangt wel sterk af waar de ramen zitten. Wij hebben vorig voorjaar alles vervangen door kunststof en triple glas. Qua comfort fantastisch.

Echter het woonkamer raam op het noorden is regelmatig (tijdens de herfst paar keer per week) beslagen. Duurt dan soms tot 11 / 12 uur voordat condens weg is.

Hebben wij geen enkel probleem mee, maar het is er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokitoki
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-12-2024
Bedankt voor de reacties, dit soort ervaringen helpt bij de keuze. We gaan toch voor het triple glas en gaan een kleine overkapping proberen als we teveel last van condens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 07:20
Afgelopen jaar is het volgende glas bij ons in de uitbouw geplaatst, het zijn aardig dikke platen van rond de 4 cm. Nu zag ik dit topic en was ik benieuwd wat ik nu eigenlijk geleverd heb gekregen, en of dit met recht HR+++ mag heten.

Kan iemand onderstaande gegevens ontcijferen? In de sticker en vrachtbrief van toentertijd zie ik zelf HR++ staan, maar als kijk naar de codering in het glas zelf lijkt het alsof het 2 HR++ ruiten boven op elkaar zijn. Weet iemand hoe dit zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-6Wd5QwLNQ509Vg2qpsZsPTvBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAAEdL4lNqRgevIQFVyA3719.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw_W5qznqDubqHk6zWxrK5CG9lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ0gEE37UQfMZ0RAsfhr2qxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG7WbaytPTzzfkpBPEOo1JHvMf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBwmDqkRI30K6iYnOz1C3TOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Xqlusive Je ziet dat er sprake is van Gs en Gs2 (Gas 1 en 2) en Sp en Sp2 (spacer 1 en 2). Voor die laatste lijken ze gebruik te maken van de spacer die ze al voor HR++ in huis hebben.... of ze hebben de print machine die de datum ook in dots print, niet aangepast dat deze in een HR+++ ipv een HR++ raam komt.
Ik zou het wel eerder verwarrend noemen dan dat je iets verkeerds gekregen heb. Zeker omdat het ook op de vrachtbrief zo doorgevoerd is....
Even heel formeel: Wijkt het technisch af van wat je besteld hebt want dat is wel belangrijk...want dan zou je niet gekregen hebben waar je voor betaalde. Kun je dat nog even laten zien foto/tekst beschrijving?

PS: Je bent imho wel rijkelijk laat ..leverdatum 29/4/2020..... Eigenlijk word je of degene die je zelf opdracht gegeven hebt (een aannemer) verwacht dit te checken voor montage... bij ontvangst. Zou best nog in de voorwaarden kunnen staan ook...Iig zo heb ik het wel gedaan en das vrij gebruikelijk.... immers je zou nl ook wel HR+++ gemerkt glas kunnen hebben ontvangen met de verkeerde spouw breedte..... en dan kunnen zij de fout herstellen. Waar mensen werken kunnen vergissingen gemaakt worden, maar dan is het ook netjes om de op tijd de kans te geven dit te herstellen, eigenlijk bijna altijd conform de voorwaarden.

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 17-02-2021 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:30
Highland schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:30:
Hier bij een slaapkamer met grote ramen ook warmtewerend glas gekozen. Had het achteraf niet moeten doen. Het effect is gering in de zomer, terwijl je (inderdaad) warmte mist in de winter. Zonwarmte buiten houden doe je maar op één manier echt effectief, nl met buitenzonwering (bijv rolluiken of screens). Kost ook wat, maar het effect is zo veel groter. Dus als je het budget hebt, zou ik het wel weten. Het kan evt ook later alsnog natuurlijk.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
route99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:42:
@Xqlusive Je ziet dat er sprake is van Gs en Gs2 (Gas 1 en 2) en Sp en Sp2 (spacer 1 en 2). Voor die laatste lijken ze gebruik te maken van de spacer die ze al voor HR++ in huis hebben.... of ze hebben de print machine die de datum ook in dots print, niet aangepast dat deze in een HR+++ ipv een HR++ raam komt.
Ik zou het wel eerder verwarrend noemen dan dat je iets verkeerds gekregen heb. Zeker omdat het ook op de vrachtbrief zo doorgevoerd is....
Even heel formeel: Wijkt het technisch af van wat je besteld hebt want dat is wel belangrijk...want dan zou je niet gekregen hebben waar je voor betaalde. Kun je dat nog even laten zien foto/tekst beschrijving?

PS: Je bent imho wel rijkelijk laat ..leverdatum 29/4/2020..... Eigenlijk word je of degene die je zelf opdracht gegeven hebt (een aannemer) verwacht dit te checken voor montage... bij ontvangst. Zou best nog in de voorwaarden kunnen staan ook...Iig zo heb ik het wel gedaan en das vrij gebruikelijk.... immers je zou nl ook wel HR+++ gemerkt glas kunnen hebben ontvangen met de verkeerde spouw breedte..... en dan kunnen zij de fout herstellen. Waar mensen werken kunnen vergissingen gemaakt worden, maar dan is het ook netjes om de op tijd de kans te geven dit te herstellen, eigenlijk bijna altijd conform de voorwaarden.
In de offerte voor de volledige uitbouw stond het glas niet zo gedetailleerd beschreven, daar staat enkel 'HR+++ 2 zijdig gelaagd (tripple)'. Nu lijkt het qua specificaties ook aardig op wat in de brochure staat over 'SGG Climatop XN': https://nl.saint-gobain-b...APLUS%20XN_BENL_BRO_0.pdf.

Tot zover als ik het zelf kan ontcijferen heb ik het volgende geleverd gekregen:

5mm Planitherm XN | 10 mm spouw Argon | Planiclear 4mm | 10 mm spouw Argon | 3 mm Planitherm XN, stadip veiligheidsfolie, 3 mm Planitherm XN.

Toentertijd heb ik het ook wel gecheckt (vandaar de foto's) en toen ook de conclusie getrokken dat het HR+++ is gezien het weldegelijk 3 glaslagen met dubbele spouw is. Echter toen ik dit topic zag dacht ik: "toch maar even kijken wat de experts er van zeggen".

[ Voor 44% gewijzigd door Xqlusive op 17-02-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@zeegerd Imho vertraag je zo wie zo het naar binnen komen van de warmte maar heel tijdelijk in een echte hitteperiode. Wij hebben al >35 jaar rolluiken en houden de zonnewarmte daar ook wat mee buiten te houden... maar in een echte hittegolf komt de warmte uiteindelijk toch wel binnen is onze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Xqlusive schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:00:
[...]In de offerte voor de volledige uitbouw stond het glas niet zo gedetailleerd beschreven, daar staat enkel 'HR+++ 2 zijdig gelaagd (tripple)'. Nu lijkt het qua specificaties ook aardig op wat in de brochure staat over 'SGG Climatop XN': https://nl.saint-gobain-b...APLUS%20XN_BENL_BRO_0.pdf.
Daar heb je zelf wel iets wat je had kunnen opvragen.... Tis techniek dus het moet wel echt kloppen en dit soort technieken zijn uitstekend te documenteren... Je plaatst het wel voor een heeeele lange tijd.... hoop je immers.
Tot zover als ik het zelf kan ontcijferen heb ik het volgende geleverd gekregen:
5mm Planitherm XN | 10 mm spouw Argon | Planiclear 4mm | 10 mm spouw Argon | 3 mm Planitherm XN, stadip veiligheidsfolie, 3 mm Planitherm XN.
Lijkt me triple glas.....toch... en dat vond/checkte je niet voor dat je dit schreef? :? Tis me te verwarrend.
Toentertijd heb ik het ook wel gecheckt (vandaar de foto's) en toen ook de conclusie getrokken dat het HR+++ is gezien het weldegelijk 3 glaslagen met dubbele spouw is. Echter toen ik dit topic zag dacht ik: "toch maar even kijken wat de experts er van zeggen".
Ik weet formeel niet wat de voorwaarden schrijven... maar dat checken had imho echt toen gedaan moeten worden en hoe vervelend ook voor jou, niet nu om je alsnog een goed of slecht gevoel te geven waar je vervolgens met een slecht gevoel niks mee kunt omdat wrs de voorwaarden dat onmogelijk maken? Je kon al lezen wat ik er al van vond, ga het niet herhalen. Succes verder.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-02-2021 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
route99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:08:
[...]
Daar heb je zelf wel iets wat je had kunnen opvragen.... Tis techniek dus het moet wel echt kloppen en dit soort technieken zijn uitstekend te documenteren... Je plaatst het wel voor een heeeele lange tijd.... hoop je immers.

[...]
Lijkt me triple glas.....toch... en dat vond/checkte je niet voor dat je dit schreef? :? Tis me te verwarrend.
Ja, precies wat je zegt: 'Lijkt me triple glas.....toch...'

Dat was ook mijn conclusie toen het geplaatst werd en ook als ik de brochure lees. Maar glas is niet mijn expertise, en wilde graag bevestiging dat het klopt (gezien de HR++ aanduiding op meerdere plekken). Niets meer, niets minder.

en btw, neem even een kopje koffie en doe rustig aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Xqlusive op 17-02-2021 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Xqlusive schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:00:
[...]

In de offerte voor de volledige uitbouw stond het glas niet zo gedetailleerd beschreven, daar staat enkel 'HR+++ 2 zijdig gelaagd (tripple)'. Nu lijkt het qua specificaties ook aardig op wat in de brochure staat over 'SGG Climatop XN': https://nl.saint-gobain-b...APLUS%20XN_BENL_BRO_0.pdf.

Dit is HR++ triple wat volgens andere weer HR+++ zou heten, in het begin bestond HR+++ eigenlijk niet en was min of meer een verzamelnaam voor tripleglas inmiddels hebben ze daar geloof ik de grens van U waarde 0,7 aan verbonden.

punt is met een 10mm spouw kom je al snel op een U waarde van 0,8 wat weer te hoog is als de grens die nu geld voor HR+++ wat dus 0,7 is (althans dat dacht ik) zelf maakt mij het niet uit hoe het heet, het gaat maar om 1 ding en dat is de U waarde

dit zelfde zie je ook bij HR++ glas. als de afstandshouder te smal is haal je de HR++ waarde niet, ookal is het veder exact het zelfde glas en moet het dus HR+ heten

lang verhaal kort nee je hebt geen HR+++ glas ja je hebt wel triple glas en het is waarschijnlijk glas met een U waarde van 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Xqlusive schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:25:
[...]en btw, neem even een kopje koffie en doe rustig aan.
Vind de opmerking niet zo prettig binnen komen. Je zou nog kunnen overwegen om hem weg te halen... dan haal ik ook dit weg.

Je bent ook nog niet terug gekomen op de vraag wat de voorwaarden schreven. Dat maakt de discussie transparanter. Is wel zo fair tov de helpers om het sprankje hoop dat er nog iets te vinden zou zijn...
@twain4me Geeft het ook aan ... triple glas... imho had je dus echt vanaf 29/4/2020 wrs zsm moeten reageren richting het bedrijf en dat heb ik technisch netjes verwoord. Met al deze wetenschap kun je wrs zoals ik ook al schreef nu niks ,meer....

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 17-02-2021 11:28 . Reden: typos/stijlfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Dit is HR++ triple wat volgens andere weer HR+++ zou heten, in het begin bestond HR+++ eigenlijk niet en was min of meer een verzamelnaam voor tripleglas inmiddels hebben ze daar geloof ik de grens van U waarde 0,7 aan verbonden.

punt is met een 10mm spouw kom je al snel op een U waarde van 0,8 wat weer te hoog is als de grens die nu geld voor HR+++ wat dus 0,7 is (althans dat dacht ik) zelf maakt mij het niet uit hoe het heet, het gaat maar om 1 ding en dat is de U waarde

dit zelfde zie je ook bij HR++ glas. als de afstandshouder te smal is haal je de HR++ waarde niet, ookal is het veder exact het zelfde glas en moet het dus HR+ heten

lang verhaal kort nee je hebt geen HR+++ glas ja je hebt wel triple glas en het is waarschijnlijk glas met een U waarde van 0,8
Duidelijk verhaal.
Nu kan het mij inderdaad ook niet zoveel schelen welk naampje het beestje heeft, belangrijk is de U-waarde inderdaad. Het exact achterhalen hiervan is nog wel een lastige ben ik bang voor. Gezien de brochure heb je inderdaad een spouw nodig van 15mm om een U van 0.6 te behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqJbxk5FlYJuyi7Xz9JpDLRlTWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aOegZnK6JlP27r0B4UFUVODp.png?f=user_large

Nu zijn de gebruikte glasplaten wel iets dikker 5-4-6 i.p.v 4-4-4. Dit zal vast een positief effect hebben, maar de smallere spouw niet volledig opheffen. Waarschijnlijk komt de U waarde dan ergens rond de 0.8 uit zoals je al aangaf.

Achteraf gezien toentertijd wat meer moeten/kunnen verdiepen in de details van glas. Maar er is zoveel uit te zoeken voor/tijdens een verbouwing dat je niet alles perfect kan uitzoeken. Overigens zijn we prima tevreden met het comfort dat het glas levert: terwijl het de afgelopen tijd buiten -10 is zaten we heerlijk warm in de uitbouw zonder last te hebben van tocht oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
route99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:22:
[...]
Vind de opmerking niet zo prettig binnen komen. Je zou nog kunnen overwegen om hem weg te halen... dan haal ik ook dit weg.

Je bent ook nog niet terug gekomen op de vraag wat de voorwaarden schreven. Dat maakt de discussie transparanter. Is wel zo fair tov de helpers om het sprankje hoop dat er nog iets te vinden zou zijn...
@twain4me Geeft het ook aan ... triple glas... imho had je dus echt vanaf 29/4/2020 wrs zsm moeten reageren richting het bedrijf en dat heb ik technisch netjes verwoord. Met al deze wetenschap kun je wrs zoals ik ook al schreef nu niks ,meer....
Wat betreft de opmerking: ik vroeg enkel of dit glas HR+++ is. Jij begint direct over voorwaarden en met verwijten mijn kant op dat ik me beter had moeten inlezen, de offerte niet gedetailleerd genoeg is, dat ik eerder had moeten checken/contact had moeten opnemen met de leverancier/aannemer. Deze discussie vroeg ik helemaal niet om, ik wilde puur informatie over het glas dat ik heb.
Dit is overigens nu ook helder door de reacties van jou en twain4me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 21:19
Een vraag, mijn ouders hebben houten ramen zonder een rubber en met boven enkel glas en onder oud dubbel glas (>2,4).

Aangezien ze boven de 70 zijn willen ze niet meer de investering (en stof) om nieuwe kozijnen te steken.
Het hout van de ramen zijn allemaal nog goed en gebeitst. De scharnieren onder en boven zijn op dezelfde wijzen gefabriceerd door mijn opa zaliger. Dus kwa gewicht zouden de kozijnen boven dubbelglas moeten aan kunnen echter is het er niet voor voor zijn.

Heeft iemand enige tips wat ik het beste kan doen? Met een bovenfrees dieper uithalen? Een lat 'op' het kozijn doen ipv een rand erin?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Xqlusive
Nu zag ik dit topic en was ik benieuwd wat ik nu eigenlijk geleverd heb gekregen, en of dit met recht HR+++ mag heten
Om dit te checken hadden we inderdaad meer info voor nodig, die gaf je.
Het is natuurlijk wel mijn perceptie dat dit meer in zou houden, maar dat heb je nu duidelijk gemaakt dat het niet zo is. Prima.
Het werd overigens getriggerd door jouw woordgebruik "met recht..."...

Het is wel bijzonder, met respect voor de drukke voorbereiding van de verbouwing, dat juist een van de meest essentiële zaken tav HR+++ de spouwbreedte blijkbaar niet in beeld gekomen is. Het stond iig wel in alle lijstjes waar ik het zelf besteld had (waar ik met tot HR++ moest beperken vanwege kozijn/deur).
Tuurlijk achteraf.... maar vond je het zelf nooit vreemd dat inde brochure het woord HR+++ in het totaal niet voorkwam?

Fijn dat je iig wel een comfort hebt wat mogelijk toch heel kort in de buurt van HR+++ komt.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 17-02-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Icekiller2k6 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:54:Heeft iemand enige tips wat ik het beste kan doen? Met een bovenfrees dieper uithalen? Een lat 'op' het kozijn doen ipv een rand erin?
Heb je foto's of (een combi met) een schets met afmetingen?

Ik had in de gang ook zoiets. Heb dus voor HR++ gekozen met die bekende15 mm spouw tussen uiteraard dan 2x glas. We zijn ook tevreden. Een nieuwe voordeur + aangepast kozijn had me duizenden euros gekost, was nu incl materialen erom hen voor ~200 euro klaar.
Bij de 38 mm dikke deur: Ik heb de steunrand die erin zat uitgezaagd en van 2 kanten een dikke afdek lat op gemonteerd, iets dat eenzijdig ook al op de achterdeur zat (standaard).
Eea is toch afhankelijk hoe dik/diep het allemaal is qua kozijn.
Het kozijn boven de deur bleek nog dik genoeg (waar een vast raam in moest) .

PS: Er zijn veel glaslatten, bij de Gamma's vind je ze niet altijd.... zeker bij maatwerk niet.
Heb ze hier gekocht, was nog net te doen om op te halen.
https://www.vawa.nl/product-category/glaslatten/
Er zijn meer adressen maar die waren dan te ver weg (heb die niet meer).

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 17-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CorePax
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 14:00
Xqlusive schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:27:
[...]
Nu zijn de gebruikte glasplaten wel iets dikker 5-4-6 i.p.v 4-4-4. Dit zal vast een positief effect hebben, maar de smallere spouw niet volledig opheffen. Waarschijnlijk komt de U waarde dan ergens rond de 0.8 uit zoals je al aangaf.
Ik kom even met de deur in huis vallen, maar dat klopt helemaal, met een dubbele spouw 10 met argon zit je op een U-waarde van 0.8,dat is van toepassing met vrijwel elke low-e coating (lees : vrijwel elke fabrikant) indien gewenst kan je me een DM sturen dan kan ik je een testrapport sturen. ;)

Het verschil in isolatie tussen 4-4-4 en 4-5-6 of 10-10-10 is vrijwel nihil en niet noemenswaardig.

[ Voor 7% gewijzigd door CorePax op 17-02-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorePax
Icekiller2k6 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:54:
Een vraag, mijn ouders hebben houten ramen zonder een rubber en met boven enkel glas en onder oud dubbel glas (>2,4).

Aangezien ze boven de 70 zijn willen ze niet meer de investering (en stof) om nieuwe kozijnen te steken.
Het hout van de ramen zijn allemaal nog goed en gebeitst. De scharnieren onder en boven zijn op dezelfde wijzen gefabriceerd door mijn opa zaliger. Dus kwa gewicht zouden de kozijnen boven dubbelglas moeten aan kunnen echter is het er niet voor voor zijn.

Heeft iemand enige tips wat ik het beste kan doen? Met een bovenfrees dieper uithalen? Een lat 'op' het kozijn doen ipv een rand erin?
Afhankelijk van hoeveel werk je erin wilt stoppen, uitfrezen is wel arbeidsintensief maar levert wel mooie resultaten op, je kan dan eventueel icm een opdeklat met sponning nog eens 6 a 7mm winnen aan extra ruimte maar dat vinden de meeste mensen weer niet mooi. Als je een 4-*4 pakt samen met krypton sp12 dan zit je op een dikte van 20mm en een U-Waarde van 1.1.

Anderzijds als je er echt echt minimaal werk in wilt stoppen kan je ook extra dun iso gebruiken in het bovenraampje, dan heb je een 2-*3 samenstelling met sp3 krypton en een U-Waarde van 2.0, niet helemaal op HR++ niveau maar wel een simpelere klus omdat het glas maar 8mm dik is. Prijstechnisch wel weer wat minder leuk. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
route99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:00:
@Xqlusive
[...]
Om dit te checken hadden we inderdaad meer info voor nodig, die gaf je.

[...]
Het is natuurlijk wel mijn perceptie dat dit meer in zou houden, maar dat heb je nu duidelijk gemaakt dat het niet zo is. Prima.

Het is wel bijzonder, met respect voor de drukke voorbereiding van de verbouwing, dat juist een van de meest essentiële zaken tav HR+++ de spouwbreedte blijkbaar niet in beeld gekomen is. Het stond iig wel in alle lijstjes waar ik het zelf besteld had.
Tuurlijk achteraf.... maar vond je het zelf nooit vreemd dat inde brochure het woord HR+++ in het totaal niet voorkwam?

Fijn dat je iig wel een comfort hebt wat mogelijk toch heel kort in de buurt van HR+++ komt.
Om dan toch het verhaal maar even compleet te maken een kleine tijdlijn/samenvatting:

- Aangegeven aan de aannemer dat we HR+++/triple glas willen (toentertijd was dat voor mijn begrip hetzelfde)
- Op offerte staat dan ook: HR+++ 2 zijdig gelaagd (triple), geen brochure, geen details. Voor mij ook goed genoeg, ik ben geen expert, daarvoor heb ik een aannemer.
- Na levering gecheckt, conclusie: dubbele spouw, 3 glasplaten --> triple glas. Wel opgemerkt dat er HR++ op stond, maar na opzoeken brochure blijkt ClimaTop XN de productnaam te zijn voor triple glas van SGG. Toen verder geen aandacht meer aan besteed, ontcijferen van alle codes etc toen niet gedaan.
- Zie nu toevallig dit topic en denk 'eens verder in verdiepen en kijken of het allemaal klopt'
- blijkbaar (adv reacties route99 en twain4me) bestaat er een verschil tussen triple glas en HR+++ (U > 0.7). Btw, als ik google op HR+++ is er niet echt een duidelijke harde bovengrens, ik lees vooral U = 0.5 - 0.9)
- ondertussen is mijn kennis m.b.t. glas gestegen en zou ik achteraf gezien meer aandacht aan deze details besteed hebben. Desondanks ben ik prima tevreden met het geleverde, ik kan prima leven met een U-waarde van ergens tussen de 0.6 - 0.8 aangezien het in de praktijk (buiten -10) prima toeven is dicht bij het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
CorePax schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Ik kom even met de deur in huis vallen, maar dat klopt helemaal, met een dubbele spouw 10 met argon zit je op een U-waarde van 0.8,dat is van toepassing met vrijwel elke low-e coating (lees : vrijwel elke fabrikant) indien gewenst kan je me een DM sturen dan kan ik je een testrapport sturen. ;)

Het verschil in isolatie tussen 4-4-4 en 4-5-6 of 10-10-10 is vrijwel nihil en niet noemenswaardig.
Duidelijk verhaal, de spouw is dus leidend in het bepalen van de U-waarde. Dan is voor mij duidelijk dat wij dus U = 0.8 triple glas hebben. Of dat dan HR+++ (definitiekwestie) mag heten laat ik voor nu even in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Xqlusive schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Duidelijk verhaal.
Nu kan het mij inderdaad ook niet zoveel schelen welk naampje het beestje heeft, belangrijk is de U-waarde inderdaad. Het exact achterhalen hiervan is nog wel een lastige ben ik bang voor. Gezien de brochure heb je inderdaad een spouw nodig van 15mm om een U van 0.6 te behalen.

[Afbeelding]

Achteraf gezien toentertijd wat meer moeten/kunnen verdiepen in de details van glas. Maar er is zoveel uit te zoeken voor/tijdens een verbouwing dat je niet alles perfect kan uitzoeken. Overigens zijn we prima tevreden met het comfort dat het glas levert: terwijl het de afgelopen tijd buiten -10 is zaten we heerlijk warm in de uitbouw zonder last te hebben van tocht oid.
Hier kan je een beetje spelen met de spouw dikte, en is duidelijk wat er gebeurd als de spouw smal is.
https://www.dubbelglas.nu...riple/energie/triple-6-5/
soms past dikker niet zonder ingrijpende veranderingen., de dikte van de glasplaat zelf maakt eigenlijk niets uit dat is verwaarloosbaar tegenover de isolatie waarde van de argon vulling.

Uiteindelijk heb je gewoon prima glas. het had wellicht iets beter gekund, ik zou mij er niet al te druk over maken. En je bent echt niet de enige die een jaar na dato met dit soort vragen zit, daar is helemaal niets mis mee. Het is mijn werk en ik zie ook nog wel eens iets over het hoofd, mensen die in het dagelijkse leven helemaal niets met de bouw te maken hebben is het een sortvloed van info welke ook nog deels tegenstrijdig is of gekleurd is door fabrikanten/ vak organisaties 8)7 als het stof dan neergedaald is, komen de vragen soms alsnog :)

edit: @CorePax dank voor de bevestiging, voor mij is het niet mijn dagelijkse bezigheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorePax
twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:02:
[...]
edit: @CorePax dank voor de bevestiging, voor mij is het niet mijn dagelijkse bezigheid :+
No problemo! Er is sowieso niet heel veel kennis bij veel vakmensen merk ik. Het is weerzinwekkend hoeveel aannemers en glaszetters ik tegenkom die nog luchtgevuld isolatieglas plaatsen bij opdrachtgevers ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

CorePax schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:14:
[...]Er is sowieso niet heel veel kennis bij veel vakmensen merk ik.
Is toch genant.... als je zelf een beta achtergrond hebt lees je jezelf zeker op dit vlak dus al heel snel in voorbij dat niveau. Op mijn vorige afdeling op het werk, met alleen beta-mensen deed iedereen dat... niemand uitgezonderd. Iedereen wil een goed gesprekspartner zijn voor wat er technisch thuis moet gebeuren of.... als in het geval wat je hier noemt ... dus het initiatief naar zich toe trekken om niet door die mensen het verkeerde aangeraden te krijgen,
Het is weerzinwekkend hoeveel aannemers en glaszetters ik tegenkom die nog luchtgevuld isolatieglas plaatsen bij opdrachtgevers ;(
Ook gênant en schofterig/is bedrog als het niet conform de opdracht was. Mijn voorganger maakte ergens in de jaren 1975-79 na zijn werk in de technische ruimte zelf even het dubbel glas af door de spouw door en vol met met stikstof gas te spoelen. Het is echt geen rocket science, het helpt wel als je technisch handig bent.... en thuis heb je meestal... geen zuivere stikstof gas ter beschikking.... ;)
Dus die glazenmakers hadden dit echt kunnen en moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Laatst online: 09:16
In de afgelopen maanden ben ik veel zoekende geweest naar mogelijkheden om onze woning te verbeteren. Na een enigszins ‘schrik’ ervaring omtrent de prijs van HR+++ glas(met name omdat alle kozijnen vervangen moesten worden, want spouw van houten kozijnen was te smal), had ik de hoop bijna opgegeven en ‘maar’ hr++ gekozen.

Nu kwam ik echter ‘ fineo’ glas tegen, van ACGnederland. Dit lijkt een dubbelglas constructie te zijn, maar dan smaller en even isolerend als HR+++ glas. Heeft iemand enige ervaring met deze partij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@RemySoeters Heb zelf ook een keer naar Fineo glas, (vacuum glas) gekeken.... maar je hoeft met de trefwoorden combi van deze naam en ook "voordelen" en "nadelen" maar heel kort te zoeken met bijv Google om je af te vragen of je zulk duur glas wel zou willen.....
https://hoogrendementsglas-info.be/vacuum-glas.html
Negatieve kenmerken
  • Als je dacht dat hoogrendementsglas duur was dan zal je je ogen opentrekken bij prijzen van vacuüm glas. Per vierkante meter betaal je al gauw 130 tot 150 euro. Meer dan het dubbele tot zelfs driedubbele van hoogrendementsglas.
  • 0,6 W/m²K is enkel voor de beglazing zelf. In combinatie met kozijnen of deuren wordt deze waarde een pak hoger. Een realistische u-waarde voor vacuüm glas is 1,0 tot 1,2 W/m²K. Waarom dus zo veel meer betalen als je ook hoogrendementsglas met deze waardes kan aanschaffen tegen meer dan de helft van de prijs?
  • Doorheen de jaren wordt het glas een pak minder effectief en zal het veel minder energie vriendelijk zijn.
  • Het glas heeft een beperkte levensduur. Dat heeft te maken met het verlies van de efficiëntie.
De voordelen staan er ook bij... die kun je altijd nog bekijken als je van de nadelen bekomen bent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Laatst online: 09:16
route99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:57:
@RemySoeters Heb zelf ook een keer naar Fineo glas, (vacuum glas) gekeken.... maar je hoeft met de trefwoorden combi van deze naam en ook "voordelen" en "nadelen" maar heel kort te zoeken met bijv Google om je af te vragen of je zulk duur glas wel zou willen.....

[...]
De voordelen staan er ook bij... die kun je altijd nog bekijken als je van de nadelen bekomen bent.....
De beperkte levensduur jammer genoeg overheen gelezen. Goed dat je het benadrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@RemySoeters Dit soort glas is een uitstekende oplossing waar iets anders niet altijd kan of mag, zoals bijv historische gebouwen en renovatie. Op lastige plaatsen in nieuwbouw kun je het ook doen, maar dan is een normaal HR+++ oid een prijsgunstigere oplossing. Het zijn niche segmenten en hun gebied wel met een aantrekkelijk potentieel zeker als het niet anders kan of mag. Waarschijnlijk, net als jij, vond ik het daarom ook.

Op isolatie gebied heb je ook zo een segment, afkomstig uit de ruimtevaart waar volume en gewicht extreem belangrijk is en er toch geïsoleerd moet worden. Het gaat om nano-gel oa ook bekend als aerogel.
Nog meer: Wikipedia: Aerogel
Veelal wordt het principe uitgelegd dat de luchtmoleculen met heel weinig andere gasatomen in de nano bubbel zitten en daardoor aan het ontbreken van de normale "gasbotsingen" vooral met de buur-gasmoleculen in de nano-bubble ernaast hun energie. (kT... lees warmte) niet kunnen overdragen ... en zie daar het isolerende effect. En dat is heel groot... maar voor normale situaties ook prijzig.

Dat is overgewaaid uit de ruimtevaart... naar ook situaties waar iets anders kan/mag, bijvoorbeeld een voorkant van een torenflat in een grote stadskern... waar je maar heel weinig mm's naar voren mag richting de straat en waar toch geïsoleerd moet worden. Dan kun je met zo een dunne laag iets wat anders niet had gekund.... het is geloof ik booming in die niches.

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 18-02-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 21:09
Ik heb denk ik precies hetzelfde triple glas maar in het raam en op het etiket is het HR++.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diixjsBeLLAHXVBai-SD10LLe7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAN2uc3d7wiY6GIZkp2h98as.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwifqlSDJ5l1CRUNMIUtlcYvdN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu9aqTDoJ0efxTomhJy9vvmr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Mr. R. op 22-02-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:57:

[...]
Die tekst is uit 2017 op een offerte-site en het heeft geen onderbouwing met bronnen. De schrijver heeft een belang in het sturen naar iets wat hij aanbiedt.

Vacuum glas onder de naam Landvac (Chinese producent LandGlass Technology Co. Ltd.) wordt hier aangeboden: https://www.vacuum-glas.eu/u-0-45/

De U waarde van 0,45 W/m2K is aantrekkelijk. 39dB aan vermindering van geluidsdruk ook. Het is ook maar 8,3mm dik. Het zou meer dan 25 jaar meegaan. Ik zie niets over kozijnen.

De prijs zou zijn € 275 exclusief BTW. Dat is twee keer zo duur als triple glas.

Zijn er nog andere aanbieders of is er meer informatie?

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 02-04-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

mrmrmr schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:42:
[...]Die tekst is uit 2017 op een offerte-site en het heeft geen onderbouwing met bronnen. De schrijver heeft een belang in het sturen naar iets wat hij aanbiedt.

Vacuum glas onder de naam Landvac (Chinese producent LandGlass Technology Co. Ltd.) wordt hier aangeboden: https://www.vacuum-glas.eu/u-0-45/

De U waarde van 0,45 W/m2K is aantrekkelijk. 39dB aan vermindering van geluidsdruk ook. Het is ook maar 8,3mm dik. Het zou meer dan 25 jaar meegaan. Ik zie niets over kozijnen.

De prijs zou zijn € 275 exclusief BTW. Dat is twee keer zo duur als triple glas.
??
Wat die lui schrijven daar moet je voor bij hen zijn.... dat heeft iig geen enkel effect gehad op mijn mening die in het door jouw gequote bericht van mij staat:
maar je hoeft met de trefwoorden combi van deze naam en ook "voordelen" en "nadelen" maar heel kort te zoeken met bijv Google om je af te vragen of je zulk duur glas wel zou willen.....
Eigenlijk komt het daardoor bij mij totaal niet duidelijk binnen welk punt je wilt maken dat ik dat glas eigenlijk veel te duur vind en me daarom totaal niet afvraag of ik het überhaupt wil hebben.
Het punt wat in wel maakte was betreffende de duurzaamheid maar daar komen bij mij nu geen zorgen van jou bij me binnen ,wat mij iig wel verbaast.
Daar was @RemySoeters wel blij mee:
RemySoeters schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:03:[...]De beperkte levensduur jammer genoeg overheen gelezen. Goed dat je het benadrukt.
Dit vacuumglas chapter is voor mij voorlopig een gesloten boek tot ik zelf weer reden heb om het weer te openen. Het raakte kort mijn techniek nieuwsgierigheid maar dat is nu echt voorlopig voorbij.
Pagina: 1 ... 6 ... 31 Laatste