Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-04 18:12
Ivow85 schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:20:
Het maakt voor de besparingen geen moer uit of je die 10m2 triple-glas in een jaren '30 woning zet of in een nieuwbouwwoning.
Wel als alle warmte weglekt door iets anders dan je raamopplervlak, zoals een ongeisoleerde enkelssteens buitenmuur.

//edit
Zolang het warmteverlies door andere oppervlakten groot genoeg is, verdien je hr+++ dus nooit terug.

[Voor 14% gewijzigd door frickY op 28-04-2019 08:45]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:08
frickY schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:27:
[...]

Wel als alle warmte weglekt door iets anders dan je raamopplervlak, zoals een ongeisoleerde enkelssteens buitenmuur.
Nee. Gewoon nee.

Bij een bepaald temperatuurverschil tussen binnen-buiten heeft elk oppervlak gewoon zijn eigen warmteverlies, als gevolg van de warmteweerstand van het materiaal/de materialen. Deze warmteweerstand staat volledig los van de warmteweerstand van andere oppervlakken.

Verdubbel je de warmteweerstand van de ramen, dan halveert het warmteverlies door de ramen. Verdubbel je de warmteweerstand van de vloer, dan halveert het warmteverlies door de vloer. Hoe de rest van het huis er bij staat maakt echt niks uit.

Wél maakt het uit in percentages die je op de energiekosten bespaart. Als je 2000 m3 gas verstookt voor je doortocht woning, dan is 25m3 gas besparing een heel klein percentage. Wanneer je al er al goed geïsoleerd bij zit, dan is die 25m3 gas besparing een veel groter percentage. Maar in absolute getallen maakt het geen verschil. 25m3 blijft 25m3. En het blijft een kleine 20 euro op de jaarrekening.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ivow85 schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:20:
[...]

Deze lui hebben duidelijk niet echt verstand van de natuurkunde achter isolatie.

Het maakt voor de besparingen geen moer uit of je die 10m2 triple-glas in een jaren '30 woning zet of in een nieuwbouwwoning. Uitgaande van jouw keuze tussen U=1,1 en U=0,8 is in beide gevallen de besparing 0,3W/K/m2.

Scheelt bij 10m2 glas en 3000 graaddagen van 24 uur dan: 0,3*10*24*3000 = 216000wH (216kWh) aan warmte die je moet stoken op jaarbasis. Wanneer je op gas stookt, zal dat zo'n 25 à 30m3 gas par jaar schelen. Ongeacht bouwjaar van de woning of verdere isolatie.
Houd voor het gemak even die 10m2 aan. Die 216 kWh, oftewel 30 kuub gas, is dan een besparing van ongeveer 20 euro.

We hebben heel vaak veel ramen op kiepen staan ivm ventilatie. Bij ons is het dubbel glas geworden. ;)
Ik moet zeggen, ik merk het comfort nu al, en het zit er pas 3 weken in. Of driedubbel nog comfortabeler was geweest...?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 01-04 19:02
DrivinUCrazy schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:37:
[...]

We hebben heel vaak veel ramen op kiepen staan ivm ventilatie. Bij ons is het dubbel glas geworden. ;)
Ik moet zeggen, ik merk het comfort nu al, en het zit er pas 3 weken in. Of driedubbel nog comfortabeler was geweest...?
Nou hier snap ik dus niets van; wat heeft raam isolatie met ventilatie te maken??
U = 1.2 of 0.6 zal je op een koude winterdag wel degelijk merken, doordat het bij het raam niet meer koud aanvoelt (en ook is).
In de zomer zal U = 0.6 minder warmtestraling naar binnen laten dan U = 1.2, dus minder opwarming in de ruimte, in de winter wil je die warmtestraling juist wél binnenlaten, daarom U= 1.0 op de zonnige zijden.

Doe maar minimaal triple U= 0.6 aan de koude noord en oost zijden (vermits de ruimte verwarmd is), en ten minste U = 1.0 aan de alle overige zijden, kies je voor glas met Krypton vulling dan wordt het glas pakket zo'n gemiddeld 8mm dunner dan met Argon gas vulling (maar krypton wordt steeds minder toegepast)

[Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 28-04-2019 09:42]

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:23
Het is een appartementencomplex, gaat dit dan via de VvE?

Dit was bij ons wel het geval, niet dat jij nu zelf je ramen gaat vervangen en volgend jaar in je service kosten mee mag betalen voor de rest van het complex.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
mathy_ schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:41:
Het is een appartementencomplex, gaat dit dan via de VvE?

Dit was bij ons wel het geval, niet dat jij nu zelf je ramen gaat vervangen en volgend jaar in je service kosten mee mag betalen voor de rest van het complex.
Dit gaat via de VvE, zie openingspost. De VvE biedt HR++ aan. Tegen meerprijs kan de individuele bewoner kiezen voor triple-glas.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Jellabie schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:51:
[...]

Hebben jullie eigenlijk een EPC rapport in NL? Tripleglas zal die score wel een stuk naar beneden trekken iig, wat altijd leuk is voor een eventuele verkoop.
We hebben wel zoiets, maar veel dingen zijn totaal niet goed uitgewerkt en makkelijk te omzeilen voor bouwbedrijven ;)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:36:
[...]

Nee. Gewoon nee.

Bij een bepaald temperatuurverschil tussen binnen-buiten heeft elk oppervlak gewoon zijn eigen warmteverlies, als gevolg van de warmteweerstand van het materiaal/de materialen. Deze warmteweerstand staat volledig los van de warmteweerstand van andere oppervlakken.
Daar maak jij wel een behoorlijke aanname, dat er een bepaald temperatuursverschil is. En als jij thuis bent zorgt jouw CV wel dat dat verschil er blijft, en klopt jouw aanname dus. Maar je rekent ook met dagen van 24 uur, en 's nachts en als TS aan het werken is, zal zijn CV uit staan (ga ik even vanuit, maar lijkt me wel zo redelijk). Als de rest van je huis dan zo lek als een mandje is, dan daalt je temperatuur binnen, en maakt de isolatie van je ramen in die tijd dus minder uit.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:09:
[...]

Hoe dan? Makelaars komen niet verder dan "dubbel glas"
Als jij je huis gaat verkopen, en je makelaar snapt niet dat er HR+++ glas in zit en hij dat als verkoopargument kan gebruiken, moet je een andere makelaar zoeken. Eentje die wel weet waar hij/zij het over heeft ;)

Ik had 15 jaar geleden op een vorig huis 4 zonnepaneeltjes van 100 Wp per stuk liggen. Zei mijn verkoopmakelaar doodleuk tegen geïnteresseerden dat het bijna een 0 op de meter woning was... 8)7
Heb hem toch maar even gebeld om dat recht te trekken. Maar hij promootte de aanwezigheid van de panelen dus wel.

@dinandus ik vind 750 euro meer wel veel geld. Ben je verplicht in zee te gaan met die leverancier of mag je zelf ook nog wat offertes opvragen?
Persoonlijk zou ik voor de HR+++ gaan, alleen al om te voorkomen dat je daar over 10 jaar (of zo) toe verplicht wordt, voor je eigen gevoel (je weet dat je minder stookkosten hebt), vanwege de lagere geluidsoverlast van buiten (hoewel ik niet denk dat het verschil tussen dubbel- en driedubbel glas erg groot zal zijn). En mogelijk een iets hogere opbrengst bij verkoop van het appartement.
Maar ik ben de eerste om toe te geven dat het dus vooral vanwege de onderbuik is hoor :)

[Voor 30% gewijzigd door Pietervs op 28-04-2019 11:34]

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• FabianGTI
  • Nu online
Pietervs schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:29:
[...]

alleen al om te voorkomen dat je daar over 10 jaar (of zo) toe verplicht wordt
Hoezo zouden ze mensen verplichten HR+++ te nemen? Wat is dat nou voor bangmakerij?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:22
750 euro is een behoorlijke meerprijs inderdaad, dat ga je er nooit uithalen met twee tientjes per jaar besparing.
Waar het om gaat is dat als je die 750 euro wilt uitgeven aan besparing je die vermoedelijk veel beter elders in kunt zetten. Bijvoorbeeld een sensorgestuurde ventilatiebox met gelijkstroommotor, of wat voorzetwandjes laten timmeren voor gevelwanden. Dat soort maatregelen gaan bij een jaren '80 woning veel meer besparing opleveren dan van dubbel naar tripel glas.
In die zin heeft de glaszetter dan ook gelijk, al heeft hier de stevige meerprijs daar ook mee te maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FabianGTI schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:04:
[...]

Hoezo zouden ze mensen verplichten HR+++ te nemen? Wat is dat nou voor bangmakerij?
Nederland moet van het gas af. Daarnaast moet het energieverbruik omlaag.
Ik stel het inderdaad wat zwart-wit, maar het zou me niet verbazen als er binnen een aantal jaren eisen komen waaraan woningen moeten voldoen voor ze verkocht mogen worden (bijvoorbeeld: minimaal label D voor huizen gebouwd na 1950, minimaal label C indien gebouwd na 1970 en minimaal label B indien gebouwd na 1990) om op die manier mensen te dwingen onderhoud te plegen aan hun huizen en die energiezuiniger te krijgen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik weet niet hoe het met kunststof kozijnen zit, maar bij houten kozijnen kun je gewoon minder dik glas (HR++) in een raam zetten dat dikker glas (HR+++) aan zou kunnen. Dat zou dan ook nog een overweging kunnen zijn. Dat je wel je nieuwe kozijnen erop berekent, maar het met HR++ nog niet volledig benut.

Weet overigens niet of dit kostenefficiënt is, maar het is maar een gedachte :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Ivow85
FabianGTI schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:04:
[...]

Wetgeving met betrekking tot duurzaamheid van gebouwen gaat steeds verder. Nu worden bestaande koopwoningen op dat vlak nog volledig met rust gelaten, maar dat kan zomaar veranderen.

Organisaties die meer dan 50 woningen bezitten zijn al verplicht om hun woningbestand gemiddeld naar label B te brengen in de komende jaren. Ook voor bedrijfspanden geldt dat er al ingevoerde wetgeving bestaat. Vanaf 2023 mogen kantoorpanden vanaf een bepaald formaat met label D en slechter niet meer gebruikt worden.

Nu zijn de kleinere kantoorpanden en woningen in privaat bezit nog uitgezonderd van dergelijke regelgeving. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is totdat dergelijke regelgeving voor alle gebouwen, dus ook particuliere koopwoningen, zal gaan gelden.

Een mogelijkheid is dat je niet mag verkopen bij slecht label. Een andere mogelijkheid is dat de kopers van een woning met slecht label bij de overdracht een flink bouwdepot voor verduurzaming moeten openen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ivow85 schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:15:
[...]

Wetgeving met betrekking tot duurzaamheid van gebouwen gaat steeds verder. Nu worden bestaande koopwoningen op dat vlak nog volledig met rust gelaten, maar dat kan zomaar veranderen.
Je hebt allerminst HR+++ nodig om op (de huidige) label A te komen. Dat kan prima met HR++. Overigens met anekdotisch bewijs, want onze jaren '30 woning is gewoon label A met HR++ glas ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 03:38
Pietervs schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:26:
[...]

Ik stel het inderdaad wat zwart-wit, maar het zou me niet verbazen als er binnen een aantal jaren eisen komen waaraan woningen moeten voldoen voor ze verkocht mogen worden (bijvoorbeeld: minimaal label D voor huizen gebouwd na 1950, minimaal label C indien gebouwd na 1970 en minimaal label B indien gebouwd na 1990) om op die manier mensen te dwingen onderhoud te plegen aan hun huizen en die energiezuiniger te krijgen.
Label D zit je binnen no-time aan. HR ketel er in (zit eigenlijk overal al), paar zonnepanelen op het dak en de spouw volblazen. Klaar. Geniet van je enkel glas, doorwaaizolder en ijskoude vloer. :z

Label C vanaf 1970 is al helemaal makkelijk, het gros heeft dat al zonder dat er ooit iets aan gedaan is, voor het begin jaren '70 spul is het volgens mij enkel de HR ketel die het tot C brengt.

Label B vanaf 1990 slaat al helemaal nergens op; huizen gebouwd op basis van het bouwbesluit 1992 hebben dat allemaal al.

Verder een prima idee. Hopelijk gaan de prijzen van die oude rommel dan ook wat dalen en gaan banken eens rekening houden met de veel hogere kosten voor de bewoners en de maximale hypotheek verlagen voor dat oude spul.
[...]

Organisaties die meer dan 50 woningen bezitten zijn al verplicht om hun woningbestand gemiddeld naar label B te brengen in de komende jaren. Ook voor bedrijfspanden geldt dat er al ingevoerde wetgeving bestaat. Vanaf 2023 mogen kantoorpanden vanaf een bepaald formaat met label D en slechter niet meer gebruikt worden.

Nu zijn de kleinere kantoorpanden en woningen in privaat bezit nog uitgezonderd van dergelijke regelgeving. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is totdat dergelijke regelgeving voor alle gebouwen, dus ook particuliere koopwoningen, zal gaan gelden.

Een mogelijkheid is dat je niet mag verkopen bij slecht label. Een andere mogelijkheid is dat de kopers van een woning met slecht label bij de overdracht een flink bouwdepot voor verduurzaming moeten openen.
Voor kantoorgebouwen liggen de eisen veel zwakker dan voor woningen. Dat is dus helemaal een aanfluiting.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gaat om het idee he!
De afbouw van de hypotheekrente gaat ook geleidelijk, de afbouw van de terugleververgoeding ook, dus waarom zouden ze voor alle huizen ineens label B of hoger gaan eisen? Juist, omdat dat voor veel mensen onbetaalbaar is.
Dus opbouwen in kleine stapjes. En nee, het zou mij niet verbazen als de voorstellen daarvoor er al zijn.

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06:13
Ik vind het slecht van de vve dat ze een leverancier hebben gekozen met zo'n grote meerprijs. Ik zou kijken of hier nog wat aan gedaan kan worden?

Tesla PYD+ reservation

• kabeltjekabel
10m2 * €50/m2 excl. BTW is toch gewoon €605 inclusief BTW voor de 10 m2? Hoe kom je dan aan de eerder genoemde €750?
Discipline schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:46:
Ik vind het slecht van de vve dat ze een leverancier hebben gekozen met zo'n grote meerprijs. Ik zou kijken of hier nog wat aan gedaan kan worden?
Wellicht omdat er voor HR+++ weer een extra kraan moet komen.
Pietervs schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:43:
Gaat om het idee he!
De afbouw van de hypotheekrente gaat ook geleidelijk, de afbouw van de terugleververgoeding ook, dus waarom zouden ze voor alle huizen ineens label B of hoger gaan eisen? Juist, omdat dat voor veel mensen onbetaalbaar is.
Dus opbouwen in kleine stapjes. En nee, het zou mij niet verbazen als de voorstellen daarvoor er al zijn.
Er bestaan al wel reeds regels waar nieuwe isolatie minimaal aan moet voldoen, maar die zijn ook zo opgezet dat het nooit een pijnpunt wordt. En zolang de snelheidslimiet 130 ipv 120 is, is daar ook een gigantische slok energieverbruik te halen :+

[Voor 59% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2019 17:23]

• dinandus
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14:57
Ik had betere specificatie moeten geven, het is circa 10 m2 aan mijn erkerzijde op het westen.
Verder heb ik nog een 2m2 gelegen op het noorden, dus eigenlijk totaal cirka 12m2.
Deze raampartijen zijn ook de enige die aan de buitenzijde vrij liggen. De rest van het appartement ligt ingesloten zeg maar.
Het is een tussen appartement aan een dichte galerij.
We hebben nog 3 andere kozijnen offertes gehad, die waren met vergelijkbare kwaliteit kozijnen en glas 1/3 tot 1,5 x zo duur.

[Voor 8% gewijzigd door dinandus op 28-04-2019 18:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
[...]

Och, natuurlijk, de klimaathoax, en nog erger, de labelhoax
Wie die debiele energielabels toch heeft bedacht aan huizen, daar klopt vaak helemaal niets van
Pas wanneer je een huis te koop zet zetten ze er een label op, en dan is het 9 van de 10 keer het verkeerde label

Achjah, mijn huis zou energielabel G hebben wat allang niet meer klopt, ik zie ze vanzelf wel aan de deur verschijnen

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@kabeltjekabel dat heeft @dinandus eerder aangegeven:
dinandus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:45:
<knip>

Het gaat mij een € 750 incl BTW aan meerkosten voor de Triple HR beglazing kosten. (voor de 10 M2)

<knip>
Dat er een slok te halen valt op energieverbruik voor auto's door het terugbrengen van de maximum snelheid ben ik met je eens. Maar: ander departement, dus als dit kabinet (of het volgende) doelstellingen kan behalen door de eisen aan woningen aan te trekken, zullen ze echt niet wachten op het ministerie van V&S...:)

• kabeltjekabel
Pietervs schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:45:
@kabeltjekabel dat heeft @dinandus eerder aangegeven:

[...]

Dat er een slok te halen valt op energieverbruik voor auto's door het terugbrengen van de maximum snelheid ben ik met je eens. Maar: ander departement, dus als dit kabinet (of het volgende) doelstellingen kan behalen door de eisen aan woningen aan te trekken, zullen ze echt niet wachten op het ministerie van V&S...:)
Zie;
dinandus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:40:
Het is ruim 10 m2 en de meerprijs die ze rekenen voor triple HR komt op een 50 € m2 excl.
Dat heb ik er denk ik best voor over.
Het gaat zoals gezegt me meer om het comfort.
Hoe interpreteer je het verschil zeg maar tussen beide uitvoeringen met het verschil van de 0.3?

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Moet zeggen: dat was inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik ging dus uit van zijn eerste post waarin hij 750 euro zei, 50 euro ex x 10 meter + BTW zit dan weer in de buurt van die 750 euro. Uitgaande van 21% BTW natuurlijk ;)
Hmmm, geloof dat mijn rekenmachine niet helemaal scherp meer is. 8)7

[Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 28-04-2019 23:04. Reden: Foute berekening]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:35
dinandus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:45:
Kleine situatie schets: Appartementen complex bouwjaar 1980, redelijk geisoleerd, 4 jaar geleden is het dakleer nog vernieuwd en met een 8 cm isolatie laag voorzien, was voorheen slechts 4 cm dikte.
Heb zelf een tussen gelegen appartement op de bovenste verdieping, ligt met de erker en slaapkamer aan balkon op het westen gericht. Betreft een 10 vierkante meter glas oppervlakte.
Hoofdredenen vervangen kozijnen en beglazing is dat dit de originele beglazing en kozijnen zijn van de bouw uit 1980, en deze niet meer een afdoende isolerende werken hebben, en de kozijnen deels erg slecht worde.
Nu worden de hard houten kozijnen vervangen voor kunstof "K-Vision Trend"en komt er voor rekening van de VVER HR++ glas in met een 1,1 U waarde factor. (HR++ 33.1 - 15 - 33.1 gelaagd glas) Met naar balkon draai kiep deuren.
Echter mijn voorkeur gaat echter uit naar HR+++ glas met een 0,8 U waarde factor, in combinatie met kantel schuif deur.

De vraag is echter of het een merkbaar verschil gaat uitmaken of ik nu kies voor de standaard HR++ of de Triple HR beglazing. Volgens de verkoper, en ook degenen die de modelwoning hebben ingemeten en inmiddels is opgeleverd loont het niet voor een 80er jaren woning die namelijk niet afdoende geïsoleerd is?

Het gaat mij een € 750 incl BTW aan meerkosten voor de Triple HR beglazing kosten. (voor de 10 M2)

Nu vindt ik niet zo gauw ergens een goede uitleg wat het verschil van de 0,3 zo in de praktijk voelbaar c.q. merkbaar is. En maakt het veel uit voor de koude val als het buiten flink vriest?

Graag een toelichting van een kundige in deze lastige materie. THANKS
Als je er geen radiator onder hebt hangen (convectorput) dan zeker doen! Je zal namelijk een verminderde koudeval hebben.
Wat betreft besparing in euro zal het inderdaad niet veel zijn maar meer het comfort wat verbeterd.
En wat betreft isolatie van een jaren 80 huis; alle beetjes helpen, de ene alleen meer dan andere.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14:02

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Het werk is nu op 80 %, enkele posities tuinzijde zijn nog in productie, en nog 5 screens te monteren.
De straatzijde is nu op de montage van een screen na gereed.
Alle(28 ramen) nu tripel, U=0,6 minus 2 kleine BUVA raampjes. Voelt nu al heel comfortabel aan binnen, koude val helemaal verdwenen. Kom van oud dubbelglas af van 25 jaar oud, destijds vervanging van enkel glas.

Achter het nieuwe keraliet boeiboord nu 8 cm steenwol, was in de oude situatie 3 cm dik polystyreen plaat.

De 8 kW Zubadan hoeft er minder hard aan te trekken de komende winter.

Ik zie de woonkamer temp nu ongeveer een graad zakken in door de nacht, was in het verleden fors meer.
Kost wel wat natuurlijk. Kozijnen en 2 deuren zijn Gayko Royal 116. De nieuwe luxaflex komt over een week of 6, dus nu maar even een leuk behang strookje voor de ramen.

Zeer hoge WAF..... :)

Als alles klaar is zal ik nog wel een foto van de tuinzijde posten. De garage deuren ga ik nog grijs verven.
Ral 7016.

https://i.imgur.com/nK2vYqBl.jpg
https://i.imgur.com/Qd7EmC7l.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Kesselaar
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 14-07-2019
Hallo, graag wat advies in het volgende.
Situatie nu: oud dubbelglas luchtgevuld, bankstel voor raampartij en behoorlijk last van koudeval (in winter ;) )
Woonkamer is niet overmatig licht, en wil op licht transmissie niet inleveren.
250 m voor ons huis is een drukke weg,nu licht hoorbaar in huis (niet storend) maar zou iets minder mogen bij nieuwe beglazing.

Na enig speurwerk op het web kom ik bij Semco, en daar op de volgende opties;
Semco renova hr++ 4-sp15-4 U1.0
Semco Energie Super 4-sp10-4-sp10-4 U0,8
Semco Phone 6-sp16-4 U1.1

Uitgaande van dat de koudeval samen met licht transmissie het belangrijkste zijn, welk glas adviseren jullie mij dan?

Uiteraard sta ik ook open voor andere merken/opties Semco leek mij alleen een redelijk merk voor een betaalbare prijs.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:35
@Kesselaar Ik zou sowieso 3-voudig glas plaatsen tegen de koudeval (dat scheelt echt enorm) en ik zou minimaal één van de drie glazen in een afwijkende dikte willen, vanwege de geluiddemping.
Geen van de drie opties voldoet dus.

• Kesselaar
Thanks voor de reactie.
Weet niet of het uitmaakt (meningen verschillen nogal als ik terug lees) maar gaat om een bungalow uit ‘64 .
Spouw is 4a5cm en gespoten met pur, dus geen top isolatie.
Verder heb ik de vloer ook met 10cm pur laten spuiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:35
Een goed kozijn met 3-voudig glas zit nog steeds maar op een U-waarde van zo'n 0.85. Dat is dus Rc-waarde van 1.2, oftewel nog steeds slechter dan een matig geisoleerde muur uit 1964. Ook bij oude woningen heeft 3-voudig glas dus wel degelijk zin!

• Kesselaar
Duidelijk verhaal.
Is het ook zo dat een triple 4-sp10-4-sp10-4 al meer geluid tegen houd dan een oude dubbel gevuld met lucht? Enig idee hoeveel DB?
Zoals al aangegeven kan er maar 32 mm glas in de kozijnen,
En bij 4-10-4-10-4 kom ik op een U0.8
Ga ik naar asymmetrisch glas wordt het een 8-sp8-4-sp8-4 met een U 0.9/1.0 lever ik dus isolatie waarde in.
Aangezien koudeval belangrijker voor mij is dan geluid lijkt het mij verstandiger om een standaard triple te gebruiken? Maak ik een denk fout?
Rest mij nog de lichttransmissie, zijn er mensen bekend met Semco, hoe verhoud deze zich tov andere merken?

• Gasschuif

Gasschuif

Kesselaar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:14:
Duidelijk verhaal.
Is het ook zo dat een triple 4-sp10-4-sp10-4 al meer geluid tegen houd dan een oude dubbel gevuld met lucht? Enig idee hoeveel DB?
Zoals al aangegeven kan er maar 32 mm glas in de kozijnen,
En bij 4-10-4-10-4 kom ik op een U0.8
Ga ik naar asymmetrisch glas wordt het een 8-sp8-4-sp8-4 met een U 0.9/1.0 lever ik dus isolatie waarde in.
Aangezien koudeval belangrijker voor mij is dan geluid lijkt het mij verstandiger om een standaard triple te gebruiken? Maak ik een denk fout?
Rest mij nog de lichttransmissie, zijn er mensen bekend met Semco, hoe verhoud deze zich tov andere merken?
Hier 26 ruiten Semco triple U=0,6.
Geluid verschil is fenomenaal, had ik niet verwacht zoveel meer als het oude dubbelglas. Lichtdoorlaatbaarheid valt mij mee. Al met al ben ik er heel blij mee. Had ik veel eerder moeten doen. Koude val verdwenen, al heb ik nog niet goed onder nul kunnen testen.

Plaatje van een mede tweeker: Daglicht en LTA 70 %
https://i.imgur.com/gGYrFlS.jpg

Je kunt met 32 mm maximum trouwens naar U=0,6 volgens de tabel Semco energy Kr
https://i.imgur.com/QmGHRaJ.jpg

[Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 04-07-2019 23:04]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• EdjeCageman
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 29-03 12:14
Beste mensen,
Gisteren zijn er bij mij nieuwe kozijnen geplaatst. Hierbij had ik specifiek gevraagd om tripple glas, dit staat ook op de offerte erbij, alleen snapte de verkoper ook niet waarom de meerprijs van tripple glas op 0,- kwam, maar goed dus deze 'gratis' upgrade gekregen.
Nu zit ik de code die op het glas staat te controlleren op glassid.eu, zoals ik het lees is dit HR++ glas, klopt mijn vermoeden?

4mm UltraOne NG / 15mm Alu non pliable / Argon / Sprimosafe 33.2 Clair
Afmetingen : 831,00 x 1920,00
Ug waarde : 1,0 W/(m².K)

Aangezien de werklui a.s. maandag weer terugkomen en vandaag beide bedrijven dicht zijn wil ik graag zeker zijn in mijn vermoeden.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:41
Triple glas heeft meestal een Ug van 0,6 of 0,7.

Maar de eenvoudigste vraag is natuurlijk: Zijn het 2 of 3 lagen glas? Dat kun je snel zien aan de zijkanten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:22
Das behoorlijk hoog voor HR+++ glas. Ons HR++ glas is 1,1W/(m².K).

Helaas zegt dat weinig. Kijk eens in het glas. Zie je dit?

https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/uploads/2014/03/AGC-triple.jpg

[Voor 26% gewijzigd door grote_oever op 06-07-2019 18:01]

• EdjeCageman
Ik had verwacht dat de spouw er inderdaad anders uit zou zien en dikker zou zien, maar de spouw ziet hetzelfde eruit als HR++.
Wat ik terugkrijg van die site zegt mij ook te weinig, vandaar dat ik het hier plaats ;)

Dit is wat ik zie aan de zijkant van het glas:
https://ajp6bg.am.files.1drv.com/y4mhseRZT-ch3EMsw0EKccwlvx3PlbrNqsxJUtLDCcnQg4mDOuoTIbQnswlC0Msnswi8b0-TxKBl4cwqRuR-hS0hfgGImu6GWgbvk4QZse8pYoU6Eukb1a6b7zZRMF0z9fH4AR6hgLsHJ0QRvRzWIWzLEsz_zEtjN5RC71Gf3Ih2rKHI12_Icup7CW2VtjBZbJXSBGwlJvD4iPloGdfZqaRfw?width=4032&height=3024&cropmode=none

rubbertje wat daar gescheurd is wordt overigens nog gerepareerd.

[Voor 13% gewijzigd door EdjeCageman op 06-07-2019 18:29]

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@EdjeCageman dat is 'gewoon' HR++ glas met 1 spouw. Triple glas heeft een dubbele spouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EdjeCageman
EddoH schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:33:
@EdjeCageman dat is 'gewoon' HR++ glas met 1 spouw. Triple glas heeft een dubbele spouw.
Ja zoals de foto van Grote_oever, ik heb zelf nooit trippleglas mogen aanscouwen, vandaar dat ik het even vraag.
Gelukkig heeft het bedrijf alleen maar fout op fout gestapeld |:( maar goed, de werkmannen hebben wel voortreffelijk werk gedaan :) Gaan we het ze morgen eens overleggen

• Shefkee
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:41
EdjeCageman schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:41:
[...]

Ja zoals de foto van Grote_oever, ik heb zelf nooit trippleglas mogen aanscouwen, vandaar dat ik het even vraag.
Gelukkig heeft het bedrijf alleen maar fout op fout gestapeld |:( maar goed, de werkmannen hebben wel voortreffelijk werk gedaan :) Gaan we het ze morgen eens overleggen
Waar heb je besteld als ik vragen mag? Waarschijnlijk in een winkel afgenomen als ik je eerdere reactie zo lees? Dat laatste is vaak wel lastiger met het verhalen van (bestel)fouten. Anyway, succes.

Ah, reactie is al van een tijd geleden, maar als nog hoop ik dat het lukt of gelukt is. Nog steeds benieuwd welke leverancier ik moet vermijden..

[Voor 10% gewijzigd door Shefkee op 26-08-2019 22:20]

• EdjeCageman
Shefkee schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:38:
[...]

Waar heb je besteld als ik vragen mag? Waarschijnlijk in een winkel afgenomen als ik je eerdere reactie zo lees? Dat laatste is vaak wel lastiger met het verhalen van (bestel)fouten. Anyway, succes.

Ah, reactie is al van een tijd geleden, maar als nog hoop ik dat het lukt of gelukt is. Nog steeds benieuwd welke leverancier ik moet vermijden..
Probleem is dat ze op de offerte de meerprijs niet hebben gerekend, en dus de meerprijs voor trippel glas kwam op 0 euro.

Op dit moment ben ik nog altijd bezig hiermee, ze bieden:
- Korting op de factuur
- Korting op de volgende factuur ( we hebben pas de helft van de kozijnen gedaan)
- Alsnog meerprijs betalen (In mijn geval op mijn strepen staan en via rb spelen)

Ik zit nu in te denken wat te doen, verschillende websites zeggen dat het verschil per jaar 20 euro (per jaar) is op een gemiddelde woning, ik weet niet of dat klopt (Verschil van U0,2) en/of hoe ik dat uit kan rekenen. Maar dan klinkt die korting wel goed.
In samenspraak met mijn rechtsbijstand heb ik reeds de factuur betaald maar minus de meerprijs logischerwijs.

Het bedrijf ga ik niet in diskrediet brengen, logischerwijs omdat ik hier nog mee bezig ben.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat de werklui boven verwachting hebben gewerkt.

Op dit moment zit m'n rechtsbijstand er ook nog niet 'actief' op, en heb ze enkel om raad gevraagd. Maar ik zit wel op het eind van m'n geduld een beetje

• macstuk
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 31-03 01:00
@EdjeCageman Ze hebben een trucje met je uitgehaald. Ze hebben een gelaagde glasplaat aangebracht (2 lagen (van 3mm), gelijmd) en dan de spouw en nog een 4mm glasplaat. Je hebt dan technisch gezien 3 lagen glas echter niet zoals triple beglazing dient te zijn. Dit is dus gewoon dubbel glas (veiligheid of geluidsisolerende uitvoering).

• EdjeCageman
macstuk schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:32:
@EdjeCageman Ze hebben een trucje met je uitgehaald. Ze hebben een gelaagde glasplaat aangebracht (2 lagen (van 3mm), gelijmd) en dan de spouw en nog een 4mm glasplaat. Je hebt dan technisch gezien 3 lagen glas echter niet zoals triple beglazing dient te zijn. Dit is dus gewoon dubbel glas (veiligheid of geluidsisolerende uitvoering).
Nee hoor geen truucje, gewoon HR++ maar in bovenstaande code betreft veiligheidsglas omdat het tot de grond reikt, de fout hebben ze ook erkend, met de woorden:
'Zoals je zelf in de offerte ook al hebt kunnen zien is er geen meerprijs gerekend.'
Terwijl zijn woorden in februari waren:
'Ik snap niet hoe het komt, maar er zit geen meerprijs op het trippel glas. Dat is dus een voordeeltje voor jullie.'

• macstuk
Ok een trucje misschien niet maar als je naar triple glas vraag en je krijgt dubbel geleverd dan zou dat ook op onkunde kunnen wijzen. Je geeft aan dat in de offerte triple glas staat vermeld. Je hebt inderdaad geen meerprijs gekregen voor triple glas en dat is logisch omdat je triple glas niet geleverd hebt gekregen.

Als je een hoge thermisch isolerende waarde (triple glas/HR+++) had willen hebben maar je dubbel glas (HR++) hebt gekregen dan kan dat wellicht teleurstellend zijn.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 13:25
Ga nu maar eens aantonen wat je precies gevraagd hebt... heb je dat nog zwart op wit?
En probeer toch eens bij jezelf na te gaan waarom het kwartje niet gevallen is dat er geen tripel glas geleverd is.
Tip voor een volgende keer: Maak een schets van wat je verwacht. Dan waren er 2 spouwen geweest.
Triest dat het blijkbaar nodig is, maar iets dergelijks zie je ook bij warmtepompen, iedereen mag ze plaatsen... zonder kennis van warmte pompen, behalve als je de bodem ingaat met leidingen dan pas moet je een certificaat op dit gebied hebben.
Ik vrees dat deze glasboer lijkt op zo een niet-certificaat clubje.... meters maken... want zover ik het kan beoordelen is dit allerbelabberdst gegaan.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Bij ons is gisteren zelfs 5-voudig glas geplaatst :+ Tripelglas met binnenzijde en buitenzijde gelaagd (44.1#-8-5-8-#44.1)

Kwaliteit laat echter te wensen over. Veel van die ‘binnenprofielen’ zijn slecht op elkaar uitgelijnd (tussen eerste en tweede spouw). Snelle telling leert dat 1/3 van de ruiten er slecht uitziet. Hoeveel afwijking mag ik verwachten? In veel gevallen liggen de bovenkanten van de profielen tot ca 2-3 mm versprongen.

Dit zou ik verwachten, met op het oog geen afwijkingen:

https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/uploads/2014/03/AGC-triple.jpg

[Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 01-09-2019 07:03]

• route99
Kwaliteit valt wrs terug te vinden in NEN normen of zo. Zie artikelen hieronder.
En bij zonnepanelen kies je tuurlijk voor een bedrijf dat aangesloten is bij de branche organisatie die ook garant staat bij faillissement.

Voor glas is dat het GBO:
http://www.glasbrancheorg...eiten/?page=detail&id=301
Zit jouw bedrijf daarbij en zoek goed jouw rechten maar ook verplichtingen op.

Ben zelf nog niet zo ver maar vond iig al wat informatieve/kritische artikelen.

https://www.gevel.com/sit...-14_tripleglas_113602.pdf
Let oa in deze stukjes op:
Normen en richtlijnen
De Europese norm voor isolatieglas EN 1279 (Nederlandse versie NENEN 1279), ...............
.....................
De uitgangspunten van de levensduur ............................
.....
.......................... Een typisch verschijnsel dat alleen bij drievoudig glas optreedt. Dit verschil mag niet te groot zijn, i..........
Deel 2 van dit verhaal:
https://www.gevel.com/sit...1_tripleglas_094024-1.pdf

@ollie1965 Nav deze vraag ben ik er ook pas naar gaan kijken, mijn "glaswerk" beperkt zich tot de voordeur, geen grote oppervlakken en lage kosten (ik ga het zelf doen), dus ook veel lager risico bij aanschaf.
Maar voor het grote werk wat hier vaker voor bij komt, wellicht handig om de link naar het GBO en de artikelen in de TS op te nemen?
Als ik zoek in dit topic kom ik "NEN" beperkt tegen, je geeft zelf een maal de koppeling met KOMO weer.

Wat info nav zoeken op "Nederlandse versie NENEN 1279", levert me dit op, deels best praktisch.

Beoordeling_glas_bij_oplevering: http://www.hamglas.nl/wp-...s_bij_oplevering_Info.pdf
https://www.prins-glas.nl...fo/Beoordeling%20glas.pdf (GBO folder)

Hoe kan tijdens de uitvoering HR++ glas gecontroleerd worden? : https://www.omgevingsweb....glas-gecontroleerd-worden

KIWA uitgebreide beschrijving :
https://www.kiwa.nl/uploa...RLs_2012/BRL_2207_HR3.pdf

Randafdichting en op de hoofdpaian staat nog meer nuttige info.
https://glassolutions.nl/...afdichting%20isolatieglas

Voorlopig houd ik het tav de vraag het ff hierbij, heb even nog andere taken vandaag.....

[Voor 38% gewijzigd door route99 op 01-09-2019 09:36]

• macstuk
Pietervs schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:26:
[...]

Ik weet dat het wat mosterd na de maaltijd is gezien de publicatiedatum maar we gaan langzaam aan afscheid nemen van die energie labels. EPC gaat volgend jaar de deur uit (bij nieuwbouw projecten) en de BENG en daarna de ENG zal de norm worden. (Bijna) Energie Neutraal Gebouw.

Met de bestaande labels kun je inderdaad nog mooi compenseren om een label omlaag te krijgen, zoals zonnepanelen i.p.v. zware kozijnen met HR+++ glas toe te passen. De bestaande labels blijven wel nog 10 jaar geldend maar na die tijd zal een minder goed geïsoleerd gebouw een lagere waardering krijgen omdat de energie 'compensaties' apart zullen worden beoordeeld (BENG 1, 2 en 3). Al heb je 10 voetbalvelden vol met zonnecollectoren.

Of het verplicht gaat worden is de vraag, omdat de norm aangepast zal worden zullen de toekomstige labels steeds meer invloed gaan krijgen op de waarde van een huis. 'Oude huizen' (slecht geïsoleerd) zullen naar verwachting veel minder waard worden of wellicht bijna onverkoopbaar. Het plaatsen van HR+++ glas voorzien van warm-edge spacers zullen een belangrijke investering worden voor de toekomst want een goed geïsoleerd huis zal flink in waarde gaan stijgen. Vergeet daarbij het belang van een goede kierdichting (minimaal dubbel bij kozijnen) en het totaal pakket van een gebouw niet.

• EdjeCageman
route99 schreef op zondag 1 september 2019 @ 04:44:
Ga nu maar eens aantonen wat je precies gevraagd hebt... heb je dat nog zwart op wit?
En probeer toch eens bij jezelf na te gaan waarom het kwartje niet gevallen is dat er geen tripel glas geleverd is.
Tip voor een volgende keer: Maak een schets van wat je verwacht. Dan waren er 2 spouwen geweest.
Triest dat het blijkbaar nodig is, maar iets dergelijks zie je ook bij warmtepompen, iedereen mag ze plaatsen... zonder kennis van warmte pompen, behalve als je de bodem ingaat met leidingen dan pas moet je een certificaat op dit gebied hebben.
Ik vrees dat deze glasboer lijkt op zo een niet-certificaat clubje.... meters maken... want zover ik het kan beoordelen is dit allerbelabberdst gegaan.
Je vriendelijke bericht verdient een even vriendelijk antwoord

- Zoals nog maar een paar keer eerder gezegd: volgens de getekende offerte.
Daarnaast staat dit ook benoemd op de papieren die ik nodig had voor het svn

- Zoals je enkele berichten eerder hebt kunnen lezen heb ik dit al gezien op het moment na plaatsing en gelijk bij hun aan de bel getrokken. Goed voor jou dat jij zoiets opmerkt vóór levering d:)b

Ik vrees dat deze glasboer lijkt op zo een niet-certificaat clubje.... meters maken... want zover ik het kan beoordelen is dit allerbelabberdst gegaan
- want? Dit zal het eerste gerenommeerde bedrijf dat levert volgens hun verwachting, omdat er een fout in de offerte zit?
En mikt op de onwetendheid van de klant?

• macstuk
EdjeCageman schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:17:
[...]

Je vriendelijke bericht verdient een even vriendelijk antwoord

- Zoals nog maar een paar keer eerder gezegd: volgens de getekende offerte.
Daarnaast staat dit ook benoemd op de papieren die ik nodig had voor het svn

- Zoals je enkele berichten eerder hebt kunnen lezen heb ik dit al gezien op het moment na plaatsing en gelijk bij hun aan de bel getrokken. Goed voor jou dat jij zoiets opmerkt vóór levering d:)b

Ik vrees dat deze glasboer lijkt op zo een niet-certificaat clubje.... meters maken... want zover ik het kan beoordelen is dit allerbelabberdst gegaan
- want? Dit zal het eerste gerenommeerde bedrijf dat levert volgens hun verwachting, omdat er een fout in de offerte zit?
En mikt op de onwetendheid van de klant?
Heb je alleen het glas laten plaatsen of dit bedrijf ook de kozijnen laten plaatsen?

Als dat laatste het geval is dan zou het mogelijk zijn dat deze geen kozijnen kon leveren waarin triple beglazing geplaatst kon worden en deze een opdracht niet wilde mislopen.

• route99
@EdjeCageman zie PB

@macstuk Inderdaad:
Als dat laatste het geval is dan zou het mogelijk zijn dat deze geen kozijnen kon leveren waarin triple beglazing geplaatst kon worden en deze een opdracht niet wilde mislopen.
Terug bij Edje:
En daarom is het erg belangrijk om je eigen input goed op een rij te krijgen....
Hoe ben je door het proces heen gegaan en welke info heb je met de leverancier gedeeld wat je wensen waren, ben je niet door hen op een verkeerd spoor gezet.
Dus het doet even pijn, maar ga toch na hoe je vooraf erin stond, want als je zelf foute info aanlevert dan zouden zij het wel moeten checken... dat mag je verwachten, maar dan heb je meer discussie nodig om er uit te komen.... Het geval dat ze je al dan niet opzettelijk overvleugeld hebben is toch heel anders.
Ga je niet door je eigen historie heen, dan zetten ze jouw klacht veel makkelijker opzij......
Dus Edje, sterkte er mee.

• EdjeCageman
Waar in hemelsnaam gaat dit over? :?

Zoals hier beschreven heb ik mijn kozijnen vervangen.

Zoals hier beschreven hebben ze een fout in de offerte gemaakt en hebben ze dit erkent.

Nogmaals even de opsommingen die ik hier boven al 3x heb benoemd en dan hou ik ermee op.
Er is vooraf besproken om kozijnen met trippel glas te leveren. Er is vooraf een offerte vastgesteld (logisch). Er is vooraf ingemeten door het bedrijf.
Alleen bij het prijsbepalen hebben ze (per ongeluk) 0,- gerekend als meerprijs, waarop de verkoper heeft geantwoord dat hij ook niet snapt waarom er 0,- uit komt rollen.
Op de offerte staat dan ook links in de opsomming 'alle kozijnen voorzien van trippel glas twv 650,-' maar rechts in de berekening staat 0,-
Ze hebben ook nog op de papieren van SVN geschreven dat er trippel glas geleverd zou worden met een u waarde van 0,6.

De verkoper heeft toen ik hem aansprak op het feit dat de kozijnen met HR++ is geleverd erkent dat er trippel glas geleverd zou moeten zijn, wanneer ik dat alsnog zou willen verwacht hij hier wel de meerprijs voor (waar het dus volgens de offerte 0,- was).

Welke foute informatie zou er in hemelsnaam geleverd moeten worden?

Ze verkopen tripple glas, ze promoten het zelfs op de website, waarom zouden ze het opeens dan niet kunnen leveren?

Bedrijf heeft simpelweg een fout gemaakt dit is erkent, en ze bieden een oplossing. Maar om tot een overeenkomst te komen laten ze een beetje op het beloop.
Ik weet niet welke olifant jullie zien hoor, maar dit is serieus een mug hoor |:(

[Voor 9% gewijzigd door EdjeCageman op 02-09-2019 23:18]

• route99
EdjeCageman schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:49:[...]Terwijl zijn woorden in februari waren:
'Ik snap niet hoe het komt, maar er zit geen meerprijs op het trippel glas. Dat is dus een voordeeltje voor jullie.'
Bedrijf heeft simpelweg een fout gemaakt dit is erkent, en ze bieden een oplossing. Maar om tot een overeenkomst te komen laten ze een beetje op het beloop.
Maar hebben ze dit ook zwart op wit vast gelegd, anders begint straks het gesteggel om wat ik hiervoor beschreef. Ze moeten eigenlijk dus gewoon tripel glas leveren, iets dat ze niet gedaan hebben, tenzij jij met hun voorstel akkoord gaat.

Imho hebben ze vanaf het het begin jouw bestelling verkeerd in hun systeem geplaatst, het is niet door hun "interne controle" opgemerkt dat het niet overeenkomt met wat je gevraagd hebt en nu proberen ze er een draai aan te geven. Ik zou zelf hier voor gekozen: ik had al dubbel glas, waarom zo ik alleen maar HR++ nemen als ik juist graag tripel glas wil en dat ook aangevraagd heb. Lijkt me een te verdedigen standpunt. Zij hebben een interne fout gemaakt.

Maar als jij akkoord gaat met HR++ met een prijs compensatie, is dat jouw goede recht.

[Voor 58% gewijzigd door route99 op 03-09-2019 07:47]

• Joris748
  • Nu online
route99 schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:06:
Kwaliteit valt wrs terug te vinden in NEN normen of zo. Zie artikelen hieronder.
En bij zonnepanelen kies je tuurlijk voor een bedrijf dat aangesloten is bij de branche organisatie die ook garant staat bij faillissement.

Voor glas is dat het GBO:
http://www.glasbrancheorg...eiten/?page=detail&id=301
Zit jouw bedrijf daarbij en zoek goed jouw rechten maar ook verplichtingen op.

Ben zelf nog niet zo ver maar vond iig al wat informatieve/kritische artikelen.

https://www.gevel.com/sit...-14_tripleglas_113602.pdf
Let oa in deze stukjes op:

[...]

Deel 2 van dit verhaal:
https://www.gevel.com/sit...1_tripleglas_094024-1.pdf

@ollie1965 Nav deze vraag ben ik er ook pas naar gaan kijken, mijn "glaswerk" beperkt zich tot de voordeur, geen grote oppervlakken en lage kosten (ik ga het zelf doen), dus ook veel lager risico bij aanschaf.
Maar voor het grote werk wat hier vaker voor bij komt, wellicht handig om de link naar het GBO en de artikelen in de TS op te nemen?
Als ik zoek in dit topic kom ik "NEN" beperkt tegen, je geeft zelf een maal de koppeling met KOMO weer.

Wat info nav zoeken op "Nederlandse versie NENEN 1279", levert me dit op, deels best praktisch.

Beoordeling_glas_bij_oplevering: http://www.hamglas.nl/wp-...s_bij_oplevering_Info.pdf
https://www.prins-glas.nl...fo/Beoordeling%20glas.pdf (GBO folder)

Hoe kan tijdens de uitvoering HR++ glas gecontroleerd worden? : https://www.omgevingsweb....glas-gecontroleerd-worden

KIWA uitgebreide beschrijving :
https://www.kiwa.nl/uploa...RLs_2012/BRL_2207_HR3.pdf

Randafdichting en op de hoofdpaian staat nog meer nuttige info.
https://glassolutions.nl/...afdichting%20isolatieglas

Voorlopig houd ik het tav de vraag het ff hierbij, heb even nog andere taken vandaag.....
Vandaag is de leverancier op bezoek geweest. Hij erkende dat er op dit moment geen specifieke normen zijn voor tripel glas en dat daarom de normen voor dubbel glas gebruikt worden. Die normen zeggen dus niets over de toegestane afwijkingen van de afstandshouders onderling.

Om een lang verhaal kort te maken, we kwamen er niet uit. Hij gaat een afspraak maken met de producent van het glas. Binnenkort meer :)

• route99
Das heel vervelend dat jullie er niet uitkwamen.

Je mag heel veel overlap verwachten tussen de normen die nu al bestaan voor dubbel glas en die voor tripel glas die formeel blijkbaar nog niet apart beschreven zijn.
Ik ben te veel "glas leek" om dat verder in detail te bekijken. Met mijn (andere) beroepsmatige technisch/chemische achtergrond verwacht ik dan vooral een accent op de stabiliteit simpel omdat tripel glas zoveel zwaarder is. Hoe het rubber et al aan moet sluiten moet bij dubbel glas ook ok zijn, dus je verwacht dat dit bij tripel glas ook zo moet zijn. Verder heb je bij tripel glas nog meer met de kozijn constructie te maken, dus zelfs als het glas goed is aan geleverd, maar het kozijn is niet in staat het gewicht goed te dragen, de krachten goed te verdelen... dan kunnen er door krachtverschillen op het raam afschuif krachten lokaal ontstaan die het raam asymmetrisch vervormen en dan kun je zelfs als leek snappen dat dit niet goed is voor de rubber afdichting en voor nog veel meer zaken die met de constructie van het glas zelf te maken hebben.

Ik kwam nog en aardige reader tegen, staat veel info in maar niet exact voor "tripel glas".
Ook deze website geeft nog aanvullende info: https://zichtbaargoed.nl/vraag/

Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Succes ermee.
http://s04.qind.nl/userfi...gen%20over%20glas.pdf.pdf

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 31-03 19:34
Wij staan ook op het punt onze laatste twee kozijnen te vervangen. Betreft nog vurenhout met enkelglas. Een slaapkamerraam van 2 bij 2 meter (ongeveer) en een badkamer-bovenraam van ongeveer 1m80 bij 0m50.

Eerder in dit topic was ik al geïnteresseerd geraakt in de Gayko kunststof kozijnen waar hier heel enthousiast over wordt gesproken. Kunststof is voor ons een eis, onze andere kozijnen aan de voorzijde zijn ook kunststof en we willen daar een onderhoudsarme oplossing. Aan de achterzijde is juist alles hardhout.

Ik ben op zoek naar een goede kozijnenboer, omgeving Hilversum en kwam een partij tegen die kozijnen van Schuco levert. De kozijnen die écht niet meer van hout te onderscheiden zijn hebben sterk mijn voorkeur, dus zonder verspringing.

Iemand een goede tip en of goede recente ervaring? Het nadeel van Google vind ik dat je tegenwoordig alleen nog maar van die vreselijke prijsvergelijkingssites vindt waar je offertes kunt opvragen. Daar ben ik principieel op tegen, die doen niets en pakken alleen maar een percentage van de taart dat ik anders had kunnen besparen...

• The_Realest
  • Laatst online: 27-10-2019
Iemand die weet wat voor type glas dit is? Kan het nergens vinden. Althans niet iets wat het duidelijk zegt.

https://imgshare.io/image/ID6uY

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Is dat niet gewoon met lucht, dus geen HR(++)?

10.400Wp Growatt, 2600Wp APS YC600. 4xL/L wp.

• Steyn_E
  • Laatst online: 01-04 10:06
Daar lijkt het wel op inderdaad, gewoon (niet HR) dubbel glas. Als het HR glas is, staat dat altijd ergens aangegeven. Of de U waarde staat erbij. Als dat niet zo is kun je er dus vanuit gaan dat het normaal luchtgevuld dubbelglas is. Maar met productiedatum in 2019!?! Da’s te bizar voor woorden. Als het inderdaad geen HR glas is (vraag documentatie aan de leverancier) mag diegene die dit met droge ogen besteld en geplaatst heeft met naam en toenaam aan de schandpaal (gezien de prijs van U1,1 glas is alles wat minder isoleert diefstal). En dit glas dan ook meteen (weer) vervangen wat mij betreft, dit kan écht niet meer.

[Voor 9% gewijzigd door Steyn_E op 12-09-2019 17:11]

• The_Realest
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga direct informeren wat het exact voor glas is. Het klopt inderdaad dat ze amper 2 maanden oud zijn.

• RvV
In 2017 had ik wat nieuwe kozijnen laten maken met HR++. Bij oplevering zaten er een aantal ruiten tussen die iets "witter/transparanter" waren dan de rest. Dat was dus ook Semco met gewone luchtvulling. In de ochtend hadden die ook geen condens aan de buitenkant op het glas zoals je nog wel eens ziet bij HR++. Na een belletje heb ik direct nieuw HR++ glas gekregen. "Oeps, foutje tijdens het bestellen" was de reactie van de leverancier.

Glas

100% luft.

• The_Realest
RvV schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:41:
In 2017 had ik wat nieuwe kozijnen laten maken met HR++. Bij oplevering zaten er een aantal ruiten tussen die iets "witter/transparanter" waren dan de rest. Dat was dus ook Semco met gewone luchtvulling. In de ochtend hadden die ook geen condens aan de buitenkant op het glas zoals je nog wel eens ziet bij HR++. Na een belletje heb ik direct nieuw HR++ glas gekregen. "Oeps, foutje tijdens het bestellen" was de reactie van de leverancier.

[Afbeelding: Glas]

100% luft.
Ah top! Heb degene die het heeft geplaatst nog niet kunnen spreken. Maar zal aankomende week wel zijn. Maar nu vraag ik mij af wat voor soort dubbelglas dit dan wel is. Gewoon dubbel, HR, HR+? Heb jij enig idee?

• RvV
Gewoon dubbel, dus rond de u 2.8.

• The_Realest
Thanks!

• Dennis
Afgelopen weekend bij 2 kozijnenboeren geweest in Utrecht, waarvan één wel onze voorkeur heeft. Het gaat om kunststof. De leverancier kon kozijnen tot 1.1 leveren en glas kon in principe tot 0.7 zover ik kon zien. Is het nog een grote meerwaarde om naar kozijnen te kijken die lager zijn dan 1.1? Ik heb verder een huis uit 68 en ook de spouw is bijvoorbeeld nog niet gevuld (gaan we aansluitend doen nadat de nieuwe kozijnen er zijn).

• Tommyx14
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 27-11-2019
Ik gebruik dit forum om advies te vragen betreffende glaskeuze nieuwe kozijnen.
De situatie is momenteel aluminium kozijnen uit 1999, klein strookje kunststof tussen de delen, maar voelen erg koud aan.

Het zelfde geldt voor de ramen. vermeld wel dat het hr+ glas is maar als ik aansteker ervoor hou gewoon 4 vlammen zelfde kleur.

Woning dateert uit 1953 hoekhuis dicht bij strand dus flinke wind erop wat voor veel kou veroorzaakt.
Nu is het zo dat ik nieuwe kozijnen wil plaatsen ook aluminium, vanwege de bouw en dikte van profielen.

Nu kom ik op u-waarde kozijnen op ongeveer 2.4, heeft het dan zin om gelijk trippel glas erin te plaatsen, of werkt dit juist averechts vanwege de u waardes van kozijnen ( wel smalle ) de spouw is ook niet geïsoleerd denk u waarde 1.8.

Het gaat mij voornamelijk om het comfort, en wil dit natuurlijk in 1 keer goed doen, ook met het oog op verdere isolatie maatregelen in de toekomst.

Alvast bedankt voor jullie reacties

• Steyn_E
Met isoleren is het heel simpel: warmteverlies x oppervlakte. Het feit dat 1 deel slechter isoleert dan het andere zorgt er niet voor dat het beter isolerende deel slechter gaat presteren. Het warmteverlies door het glas is onafhankelijk van het type kozijn gelijk. En aangezien de ramen een véél groter oppervlak hebben dan de kozijnen, is beter isolerend glas altijd de moeite waard.
Ik kan me echter niet voorstellen dat U 2,4 voor aluminium nog noodzakelijk is; kijk even op de site van Reynaers welke profielen mooi zouden passen, er zijn namelijk erg veel verschillende mogelijkheden en die verschillen behoorlijk qua isolatiewaarde. Verder ben ik groot fan van aluminium kozijnen, zeker bij strakke woningen. Gaan lang mee, zijn beduidend steviger dan kunststof en blijven veel mooier op termijn (verweren niet vanwege de poedercoating).
Hoe dan ook, je warmteverlies gaat geen “andere weg naar buiten zoeken” of iets dergelijks, en ook in een oud huis is HR++ glas al minder isolerend dan een spouwmuur. In één keer goed doen is inderdaad het devies.

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

@Steyn_E Aluminium kozijnen worden niet gepoedercoat, die worden in de juiste kleur geanodiseerd. Dat is geen coating / laagje, maar gewoon werkelijk het aluminium zelf.

Ja, het ziet strakker uit, maar tegelijkertijd is aluminium de beste warmtegeleider na koper, wat alleen tegen gehouden wordt door een kunststof thermische onderbreking van enkele milimeters. Na niet al te lange tijd is heb je gewoon maar 2 kamers, de koude buitenkant en de warme binnenkant, gescheiden door een enkels stukje kunststof en wat lucht.
Kunststof ziet er tegenwoordig echt niet zo goedkoop uit, en met de houtnerf-look in een neutrale RAL 9010 kleur is het prima te doen, vind ik dan :)

Wij/ik zijn ook aan het kijken naar triple glas. Helaas hebben we erg veel ramen (15 + schuifpui) waardoor het een geintje van tussen de €25k en 38k kost. Wel kost triple glas bij elke kozijnboer slechts zo'n €1200 extra.
We zijn nu bezig om te kijken of we het niet via een ander EU land kunnen regelen. Daar zou het aan materiaal (Veka softline kozijnen + HR+++ glas) slechts €6,5k kosten, en arbeid is een stuk goedkoper...

Nadeel is de Nederlandse bouwstijl van ramen die afwijkt van de rest van Europa. Met de kozijnprofielen in Nederlandse uitvoering kost in totaal ruim €10k :/
Ander nadeel is dat ik niet weet wat voor hang/sluitwerk er in komt. SGK*** is natuurlijk zo'n Nederlands labeltje. Aan de andere kant mag ik aannemen dat het spul allemaal uit de zelfde fabriek komt...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Steyn_E
Geanodiseerd aluminium kozijnen? Je bedoelt die blank-aluminium dingen? Da's toch al jaren geen ding meer? De meeste aluminiumkozijnen worden in kleur naar keuze gemoffeld. Kijk hier eens in de PDF naar een wat moderner alu-kozijn. Dat isoleert best prima, stukken beter dan vroeger in ieder geval: http://www.alupui.nl/imag...deuren/CS-86-HI-BELUX.pdf. Veel meer dan enkele millimeters onderbreking in ieder geval (onze aluminium kozijnen uit 2000 hebben al een onderbreking van ~2,5cm). Nee, da's niet zo isolerend als kunststof, maar het gaat echt beduidend langer mee. 40-50 jaar is niet uitzonderlijk. Onze kunststofkozijnen (wij hebben beide, ervaringsdeskundige dus) zijn 4 jaar jonger echter al wel een heel eind versleten. Met name de voordeur is niet sterk genoeg, de lange staander tussen het glas en de aanslag van het draaiende deel is te slap en trilt behoorlijk.

En vwb "goedkoop" kunststof, juist die neppe houtnerf vind ik zo goedkoop ogen. Accepteer dan gewoon dat je kunststof wil hebben omwille van het onderhoud, niet omdat ze zo mooi zijn. Hout is dan een betere (lees: mooiere) optie vind ik, aluminium wat mij betreft de beste (zowel levensduur qua levensduur als minimaal onderhoud). Dat het achterhaalde idee van die dunne jaren 70 aluminiumkozijnen nog zo zou leven had ik niet verwacht, het leek me eigenlijk algemeen bekend dat U1,5 al makkelijk haalbaar was met aluminium. En er zijn zelfs nog bredere, beter isolerende profielen te krijgen (U1,0 uit m'n hoofd)

Edit: nog een stukje beter zelfs: http://www.alupui.nl/imag...n_deuren/CS-104-BELUX.pdf

[Voor 3% gewijzigd door Steyn_E op 17-09-2019 18:04]

• Tommyx14
Dank jullie wel voor de input, na meer rond zoeken inderdaad aluminium kozijnen gevonden met een beduidend
lagere u waarde (1,5).

Was er alleen nog niet uit voor welk glas ik zou kiezen, trippel in een oud huis werd me afgeraden, maar door de subsidie de momenteel beschikbaar is ( met nog een andere maatregel ) neig ik toch naar het tripple glas.

• Steyn_E
Zeker triple glas nemen! Nogmaals, zelfs als de kozijnen exact hetzelfde zijn behaal je nog altijd de volledige besparing van dubbel glas. Houd er alleen wél rekening mee dat de extra laag glas ook meer licht tegenhoudt, dus moet je mogelijk kiezen voor extra helder glas (=duurder). Maar vanwege de subsidie zou ik er inderdaad niet over twijfelen.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:35
Tommyx14 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:25:
Dank jullie wel voor de input, na meer rond zoeken inderdaad aluminium kozijnen gevonden met een beduidend
lagere u waarde (1,5).

Was er alleen nog niet uit voor welk glas ik zou kiezen, trippel in een oud huis werd me afgeraden, maar door de subsidie de momenteel beschikbaar is ( met nog een andere maatregel ) neig ik toch naar het tripple glas.
Staar je niet blind op triple of dubbel maar ga van een U waarde uit. Triple glas kun je met een U van 1,2 krijgen maar dubbelglas met 0,8

• Tommyx14
wmeester schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:02:
[...]

Staar je niet blind op triple of dubbel maar ga van een U waarde uit. Triple glas kun je met een U van 1,2 krijgen maar dubbelglas met 0,8
Ja,maar subsidie op tripple is velen malen hoger dan dubbel

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:06:
@Steyn_E
Ander nadeel is dat ik niet weet wat voor hang/sluitwerk er in komt. SGK*** is natuurlijk zo'n Nederlands labeltje. Aan de andere kant mag ik aannemen dat het spul allemaal uit de zelfde fabriek komt...
Idd, en wordt door consumenten programma's ook onderworpen aan meerdere test's .
Ook die kijken kritisch naar de inbraak veiligheid van kozijnen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Steyn_E schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:53:
Geanodiseerd aluminium kozijnen? Je bedoelt die blank-aluminium dingen? Da's toch al jaren geen ding meer? De meeste aluminiumkozijnen worden in kleur naar keuze gemoffeld. Kijk hier eens in de PDF naar een wat moderner alu-kozijn. Dat isoleert best prima, stukken beter dan vroeger in ieder geval: http://www.alupui.nl/imag...deuren/CS-86-HI-BELUX.pdf. Veel meer dan enkele millimeters onderbreking in ieder geval (onze aluminium kozijnen uit 2000 hebben al een onderbreking van ~2,5cm). Nee, da's niet zo isolerend als kunststof, maar het gaat echt beduidend langer mee. 40-50 jaar is niet uitzonderlijk. Onze kunststofkozijnen (wij hebben beide, ervaringsdeskundige dus) zijn 4 jaar jonger echter al wel een heel eind versleten. Met name de voordeur is niet sterk genoeg, de lange staander tussen het glas en de aanslag van het draaiende deel is te slap en trilt behoorlijk.

En vwb "goedkoop" kunststof, juist die neppe houtnerf vind ik zo goedkoop ogen. Accepteer dan gewoon dat je kunststof wil hebben omwille van het onderhoud, niet omdat ze zo mooi zijn. Hout is dan een betere (lees: mooiere) optie vind ik, aluminium wat mij betreft de beste (zowel levensduur qua levensduur als minimaal onderhoud). Dat het achterhaalde idee van die dunne jaren 70 aluminiumkozijnen nog zo zou leven had ik niet verwacht, het leek me eigenlijk algemeen bekend dat U1,5 al makkelijk haalbaar was met aluminium. En er zijn zelfs nog bredere, beter isolerende profielen te krijgen (U1,0 uit m'n hoofd)

Edit: nog een stukje beter zelfs: http://www.alupui.nl/imag...n_deuren/CS-104-BELUX.pdf
Ah, moffelen oftewel poedercoaten wordt ook gedaan? Daar was ik niet van op de hoogte.
Het profiel van je link is overigens meer een kunststof profiel met een aluminium buitenkant ;)

Het is mij ook afgeraden om voor deuren kunststof kozijnen te gebruiken, vanwege de vele bewegingen en toch slijtage op de lange termijn. Aan de andere kant heb ik ook een firma gesproken die er prima 20 jaar garantie op durft te geven omdat het stalen binnenprofiel in het kunststof verbeterd / sterker is gemaakt de afgelopen jaren.

Natuurlijk wil ik voornamelijk kunststof vanwege het onderhoud. Daar is niks mis mee imho.
De houtnerf uitvoering breekt het oppervlak meer en laat het op afstand een stuk minder strak plastic lijken.
Ik heb bij meerdere vrienden eens gekeken en moet zeggen, alleen als je er echt met je neus op staat en het weet zie je dat het nep is, vanaf 30cm valt het niet meer op als "nep".

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• The_Realest
Ik heb vandaag navraag gedaan over het glas. Hij vond het vreemd dat het er niet instond maar de leverancier zei dat het echt hr++ glas was. Ze moesten namelijk al een glas vervangen en daarop stond dat het 5-13-4 was qua dikte en spouw. Dat moet dus hr++ zijn?

• hesselbeertje
Onzin. Senco Therm Lu is GEEN HR++ glas, het is gewoon ouderwets luchtgevuld dubbelglas. Zie ook de sticker die @RvV postte.

YouTube: Standaard of HR++ isolatieglas

Anders doe even de aansteker test, dan weet je het direct. Vlammetje voor het glas als het buiten donker is, 1 van de 4 reflecties is duidelijk anders van kleur bij HR++ glas.

https://www.glas.nl/faq/herkennen-hr-glas

[Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 19-09-2019 14:40]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• The_Realest
Ik ga het checken vanavond. Zou het vreemd vinden wat qua prijs verschilt het amper 😳

• hesselbeertje
Je staat er van te kijken wat er geflikt wordt. Ook al scheelt het maar 10%, dat is toch geld dat direct bij de winst van de aannemer opgeteld kan worden (zolang de klant niet begint te piepen)

• Steyn_E
Inderdaad, dit is geen HR++ glas. Laat ze (de glasleverancier) anders het specificatieblad van de fabrikant overleggen, dan zal de aannemer het zelf ook zien. Want ouderwets luchtgevuld dubbelglas kan echt niet meer, zelfs in bestaande gevallen. Laat staan dat je het nog nieuw plaatst.

• grote_oever
Vandaag in onze woning in aanbouw ook glas gekregen. In mijn vorige huis bekend met HR++, maar in dit huis toch gekozen voor HR+++ voor de benedenverdieping en de zolder. Lekkere dikke glazen.

Gekocht bij Aarnink en ze blijven goed en mooi spul leveren.

https://i.imgur.com/Ukx2mh0.jpg

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@grote_oever Gelet op de geringe glasinstand in de sponning: Kan je triple-glas niet ook met "warme kante" verkrijgen? - Bij mij scheelt de kunststofafstandhouder iig in de warmteverliezen aan de rand (geen condensatie) - maar ik heb dan ook alleen maar Ug 0,9 glas.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Slarno
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:23
grote_oever schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:17:
Vandaag in onze woning in aanbouw ook glas gekregen. In mijn vorige huis bekend met HR++, maar in dit huis toch gekozen voor HR+++ voor de benedenverdieping en de zolder. Lekkere dikke glazen.

Gekocht bij Aarnink en ze blijven goed en mooi spul leveren.

[Afbeelding]
Mooi spul maken inderdaad

Ik heb net ook een offert van ze binnen gekregen voor kunststof met triple glas. Alleen schrok ik nogal van de prijs, ik kwam op 7K uit voor een voordeur, wc raampje, raam en afwerking van een betonluifel. Zou ik mogen vragen wat jij betaald hebt bij hen?

• grote_oever
Slarno schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:29:
[...]

Mooi spul maken inderdaad

Ik heb net ook een offert van ze binnen gekregen voor kunststof met triple glas. Alleen schrok ik nogal van de prijs, ik kwam op 7K uit voor een voordeur, wc raampje, raam en afwerking van een betonluifel. Zou ik mogen vragen wat jij betaald hebt bij hen?
Voor mij is het nieuwbouw en zit het in de basiswoning. Dus wat de meerpijs is weet ik niet. Upgrade naar hr+++ glas was voor mij te verwaarlozen. 3 ramen voorkant, terrasdeuren + 2 zijlichten, en 3x dakkapelraam voor meeprijs van 500 euro.

Ik heb eerder bij hun kozijnen gehaald, maar je kan heel snel iets van de prijs af krijgen. Zo stond bij ons in de offerte ook een steiger die ze nooit hebben opgezet bij ons. Gewoon nog keer langs gaan en vragen of er wat van de prijs af kan. Je loopt zo met 500 euro winst weg. Geef wel aan dat je er dan nog even over na moet denken. De vorige keer ben ik 2x langs geweest en heb 2x korting gekregen.
dunklefaser schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:50:
@grote_oever Gelet op de geringe glasinstand in de sponning: Kan je triple-glas niet ook met "warme kante" verkrijgen? - Bij mij scheelt de kunststofafstandhouder iig in de warmteverliezen aan de rand (geen condensatie) - maar ik heb dan ook alleen maar Ug 0,9 glas.
Wat bedoel je precies met "warme kante"? Want wat zou hier anders kunnen?

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@grote_oever Wat er staat: kunststofafstandhouders (="warme kante") i.p.v. aluminiumafstandhouders.
Kijk maar in de TS! of hier - Maakt veel uit bij kleine ramen en als het glas niet diep genoeg in het kozijn zit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Tafellaken
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 28-03 22:42
@grote_oever je hebt aluminium spacers rondom je ramen. Die kunnen nog gaan condenseren bij de glasinstand. Is net jammer. Neem aan dat je je woning passief gebouwd hebt, dan is dit net een verliespuntje.

Aarnink is vrij ‘duur’ voor wat ze leveren. Als ik het goed heb leveren ze nog altijd standaard 45graden lassen aan de buitenkant. (Correct me if i’m wrong). Ze maken het wel mooi en in eigen beheer. Is ook wat waard.

[Voor 41% gewijzigd door Tafellaken op 21-09-2019 20:50]

• Leader98
  • Laatst online: 14:38

Leader98

Tweaking rulez!

Tafellaken schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:41:
@grote_oever je hebt aluminium spacers rondom je ramen. Die kunnen nog gaan condenseren bij de glasinstand. Is net jammer. Neem aan dat je je woning passief gebouwd hebt, dan is dit net een verliespuntje.

Aarnink is vrij ‘duur’ voor wat ze leveren. Als ik het goed heb leveren ze nog altijd standaard 45graden lassen aan de buitenkant. (Correct me if i’m wrong). Ze maken het wel mooi en in eigen beheer. Is ook wat waard.
Wat zijn 45graden lassen (ben een leek in kozijnland)?

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:29
Hi all,

ik zit met het volgende: ik wil in de voorkant van de woonkamer dubbelglas (uit 1987) gaan vervangen. In drie van de ruiten zitten momenteel ventilatieroosters. Aan de achterkant heb ik mijn schuifpui al vervangen en heb ik 2 ventilatieroosters. Het huis heeft systeem C mechanische ventilatie. Met behulp van wat esp8266 modules is de ventilatiebox al vocht en CO2 gestuurd.

Ik zie op het forum heel wat mensen die het zonde vinden om boven een dure geïsoleerde ruit een ventilatierooster te zetten. Maar veel andere ventilatiemogelijkheden zie ik niet, dus ik denk dat ik er toch aan moet. Daarbij heb ik een kachel (zonder eigen verslucht aanvoer), dus ik moet ook wel voldoende ventilatiemogelijkheden hebben.

Maar nu de vraag: wanneer is het genoeg? Kun je berekenen hoeveel roosters je nodig hebt? Mijn gevoel zegt dat 5 roosters zelfs met een kachel overkill is.

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 27-03 22:49
Je hebt een co2 gestuurd systeem, kun je ook de co2 waardes uitlezen? Daarmee kun je zien of je ‘genoeg’ ventileert. Hou de co2 onder de 1200/1300ppm en je zit wel okee. Verder is het een kwestie naar de benodigde debieten te kijken. Dan kun je vrij makkelijk zien wat je nodig hebt.

Is je ventilatie systeem met kleppen per ruimte gestuurd? Of heb je 1 centraal systeem met op verschillende plekken sensoren? In het laatste geval zou ik de meerwaarde van +++ echt niet meer zien. Dan sta je te douchen en dan trek je beneden ook even alle warmte uit de woning, met een ventilatierooster boven het raam waardoor je alsnog het koudeval gevoel krijgt.

Als je een klepgestuurd systeem hebt kijk dan eens naar roosters die ook door de ventilatie unit worden aangestuurd. Dan heb je alleen ‘tocht’ op de momenten en op de plekken waar het echt nodig is. Dat is al een stuk comfortabeler en je houdt je warmte een stuk beter binnen.

Tocht tussen haakjes, want dat is natuurlijk ventilatielucht. Zeer sterk aan te raden, ik zie nog veel te vaak dat al die systeem c’ers hun roosters dicht zetten, want het ‘tocht’ zo🙈

In het algemeen is hr+++ in een systeem C huis niet van hele grote meerwaarde. Aan de andere kant is alles wat beter geïsoleerd is weer meegenomen. Maar pak dan wel een klep gestuurd ventilatiesysteem😉

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:29
BushMule schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:22:
Je hebt een co2 gestuurd systeem, kun je ook de co2 waardes uitlezen? Daarmee kun je zien of je ‘genoeg’ ventileert. Hou de co2 onder de 1200/1300ppm en je zit wel okee.
Uiteraard, want ik heb die aansturing zelf gebouwd :)

Helaas zegt dat heel weinig over de ventilatie als de kachel aan is: die trekt immers lekker verse lucht aan, dus de CO2 daalt als de kachel aan staat. Daarbij kan ik het wel proberen met mijn huidige roosters, maar ik heb geen idee hoeveel lucht debiet daar doorheen kan.
Verder is het een kwestie naar de benodigde debieten te kijken. Dan kun je vrij makkelijk zien wat je nodig hebt.
Dat is dus precies wat ik zoek. Hoe bereken je die?
Is je ventilatie systeem met kleppen per ruimte gestuurd? Of heb je 1 centraal systeem met op verschillende plekken sensoren? In het laatste geval zou ik de meerwaarde van +++ echt niet meer zien. Dan sta je te douchen en dan trek je beneden ook even alle warmte uit de woning, met een ventilatierooster boven het raam waardoor je alsnog het koudeval gevoel krijgt.
Helaas (huis uit 1987), centraal systeem, dus ik ben nog wel op zoek naar roosters die ik kan aansturen (roosters in woonkamer sluiten als ik ventileer voor het vocht, roosters in slaapkamer sluiten als ik in de woonkamer Co2 heb, etc.), maar ook die heb ik nog niet gevonden. Alleen Duco heeft geloof ik roosters met Co2 sensor - maar ja, dat werkt dan weer niet goed als de kachel aan gaat.... Dus ik ben er nog niet uit.

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 27-03 22:49
Duco heeft roosters die centraal op vraag aangestuurd kunnen worden. Maar de vragende sensor zal de co2 sensor zijn dan inderdaad.

Hmm ik begrijp je situatie nu beter. Das toch een lastige.. helaas kan ik je daarmee niet verder helpen. Mogelijk is een ander topic een betere keus, aangezien het hier echt om het glas gaat. Ik denk (Gevoel) dat er niet veel mensen zijn die +++ glas nemen in een centraal gestuurd systeem C huis.

• Dennis
Wij gaan ook voor twee nieuwe kunststof kozijnen in de voorgevel van ons huis: het laatste enkelglas (behoudens de voordeur, maar daar ga ik volgend jaar zelf HR++ glas in zetten). De bestaande vurenhouten kozijnen zijn na 50 jaar totaal verrot.

De afgelopen weken hebben we gesprekken gehad bij Doko (De Meern/Utrecht), Focus Kozijntechniek (Utrecht) en Van Esseveld (Hilversum) en ook van al deze partijen een offerte gehad. Van Esseveld levert Gayko, Focus levert dacht ik Schuco en Doko levert VEKA.

De prijzen ontlopen elkaar niet heel erg en allemaal is het zoals verwacht. De geoffreerde kozijnen hebben een isolatiewaarde van 1,1 en wij kiezen voor HR+++ glas met een waarde van 0,7. Er komen ook ventilatieroosters in: één leverancier vroeg zich af of dat handig is met HR+++ omdat je daarmee in feite weer de kou naar binnen haalt. De meerprijs is echter zo gering dat het ons wel handig lijkt: op de aller-allerkoudste dagen (nachten) kun je altijd het rooster even dicht doen. En we gaan mechanische ventilatie in huis aanleggen systeem C, dus de lucht moet toch ergens naar binnen.

Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken? Ik dacht zelf aan de kunststof spacers in het glas in plaats van aluminium maar verder heb ik niet echt aandachtspunten.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Wij willen met behulp van vader (aannemer in Letland) van mn vrouw zelf de kozijnen gaan vervangen voor kunststof HR+++. Ik heb goed uitgezocht hoe het hier in Nederland moet, het wijkt af van de rest van Europa namelijk.

Ik wil een stelkozijn van Recystel type R-2008 plaatsen en daarop een VEKA softline 82 kozijnen.
Onder het stelkozijn en tussen stelkozijn en kozijn komt compriband. We bestellen het materiaal in Letland, maar dan wel de Nederlandse versie met een "neusje".

We hebben een mechanische ventilatie, maar die zuigt alleen aan in de badkamer. We hebben wel een schoorsteen en natuurlijke trek in de woning, dus we willen het huidige systeem met een paar ventilatie-roosters (wel nieuwe kleinere/efficientere types dan de aluminium schuifjes-plaat nu) houden.
Daarnaast krijgen alle draai/kiep ramen ook een "4e" stand winterventilatie.

BThGvNeOA

• Joris748
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:48:
[...]

Vandaag is de leverancier op bezoek geweest. Hij erkende dat er op dit moment geen specifieke normen zijn voor tripel glas en dat daarom de normen voor dubbel glas gebruikt worden. Die normen zeggen dus niets over de toegestane afwijkingen van de afstandshouders onderling.

Om een lang verhaal kort te maken, we kwamen er niet uit. Hij gaat een afspraak maken met de producent van het glas. Binnenkort meer :)
Het heeft allemaal wat langer geduurd dan gehoopt. Maar gisteren is de fabrikant geweest. Was een flinke delegatie (glasfabrikant, glasleverancier, kozijnenleverancier).

Van de 14 aangemerkte ruiten, worden er 10 vervangen. 8 omdat ze niet aan de standaardnormen voor dubbel glas voldeden (kitrand, afwijking afstandshouder) en 2 stuks omdat ze twijfelachtig waren (voldeden wel aan de normen, maar verdienden niet de schoonheidsprijs).

Nieuwe ruiten worden binnen 3 weken geplaatst, kosten worden gedeeld tussen glasfabrikant, glasleverancier, glaszetter en kozijnleverancier.

Komt goed :)

• route99
Goed dat ze zelf nu dat inzicht ook gekregen hebben dat dit niet zo afgedaan kon worden.
Mijn ervaring: Blijf netjes communiceren en meestal komt het goed.
Goed gedaan dus.https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

• Dennis
Dennis schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:34:
Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken? Ik dacht zelf aan de kunststof spacers in het glas in plaats van aluminium maar verder heb ik niet echt aandachtspunten.
Iemand dit nog gelezen en nog suggesties?

• Gasschuif

Gasschuif

Dennis schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:34:
Wij gaan ook voor twee nieuwe kunststof kozijnen in de voorgevel van ons huis: het laatste enkelglas (behoudens de voordeur, maar daar ga ik volgend jaar zelf HR++ glas in zetten). De bestaande vurenhouten kozijnen zijn na 50 jaar totaal verrot.

De afgelopen weken hebben we gesprekken gehad bij Doko (De Meern/Utrecht), Focus Kozijntechniek (Utrecht) en Van Esseveld (Hilversum) en ook van al deze partijen een offerte gehad. Van Esseveld levert Gayko, Focus levert dacht ik Schuco en Doko levert VEKA.

De prijzen ontlopen elkaar niet heel erg en allemaal is het zoals verwacht. De geoffreerde kozijnen hebben een isolatiewaarde van 1,1 en wij kiezen voor HR+++ glas met een waarde van 0,7. Er komen ook ventilatieroosters in: één leverancier vroeg zich af of dat handig is met HR+++ omdat je daarmee in feite weer de kou naar binnen haalt. De meerprijs is echter zo gering dat het ons wel handig lijkt: op de aller-allerkoudste dagen (nachten) kun je altijd het rooster even dicht doen. En we gaan mechanische ventilatie in huis aanleggen systeem C, dus de lucht moet toch ergens naar binnen.

Hier recent een grote renovatie achter de rug met Gayko met daarin Semco triple U=0,6.
Voor minder zou ik zeker niet gaan. Tov U=0,7 is dit 16 % beter, meerkosten zijn nihil.

Op diverse locaties (7) ventilatieroosters. Zijn instelbaar (van Duco). Met instelling qua doorlaat en valklep om tocht bij harde wind tegen te gaan. Die valkleppen heb ik inmiddels met de hand open geforceerd, daar ze soms klepperen met harde wind, en in de praktijk te weinig lucht doorlaten (ik heb op 2 locaties in huis CO2 meters) Het is mogelijk om in de roosters een villedon filtertje op maat te knippen mocht je dit willen.

In de woonkamer 2 Buva klapraampjes c.a. 25 cm hoog welke ik met de hand in kan stellen tussen helemaal dicht en in klap stand open en alles daartussen. Hier zelf een uitzetter voor gemaakt omdat er ook luxaflex voor moet kunnen zakken en zoiets niet te koop is.

Hier zwarte specers isolerend (warme kanten) Zien er zeer goed uit.

Geluiddemping tov dubbel is fenomenaal, veel minder geluid binnen. Koude straling binnen is helemaal verdwenen, zeer hoge WAF... 2 stuks Gayko deuren, zeer fraai en stevig. 82 mm dik... Super mooie en stevige scharnieren, drie punts sluiting met de deurklink bedienbaar. Ben ik heel blij mee.

Nadeel: soms veel condens aan de buitenzijde in de morgen. Is meestal na een half uurtje weg.

https://i.imgur.com/QmGHRaJ.jpg

[Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 15-10-2019 20:37. Reden: Semco lijst toegevoegd]

• frisianstar
Dennis schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

Iemand dit nog gelezen en nog suggesties?
Ik zie kunstof spacers iets als een modegril, dat die 0.1% meer energie besparen lig ik niet wakker om; één keer de voordeur open kost al veel meer.

• frisianstar
Gasschuif schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

Hier recent een grote renovatie achter de rug met Gayko met daarin Semco triple U=0,6.
Voor minder zou ik zeker niet gaan. Tov U=0,7 is dit 16 % beter, meerkosten zijn nihil.

Op diverse locaties (7) ventilatieroosters. Zijn instelbaar (van Duco). Met instelling qua doorlaat en valklep om tocht bij harde wind tegen te gaan. Die valkleppen heb ik inmiddels met de hand open geforceerd, daar ze soms klepperen met harde wind, en in de praktijk te weinig lucht doorlaten (ik heb op 2 locaties in huis CO2 meters) Het is mogelijk om in de roosters een villedon filtertje op maat te knippen mocht je dit willen.

In de woonkamer 2 Buva klapraampjes c.a. 25 cm hoog welke ik met de hand in kan stellen tussen helemaal dicht en in klap stand open en alles daartussen. Hier zelf een uitzetter voor gemaakt omdat er ook luxaflex voor moet kunnen zakken en zoiets niet te koop is.

Hier zwarte specers isolerend (warme kanten) Zien er zeer goed uit.

Geluiddemping tov dubbel is fenomenaal, veel minder geluid binnen. Koude straling binnen is helemaal verdwenen, zeer hoge WAF... 2 stuks Gayko deuren, zeer fraai en stevig. 82 mm dik... Super mooie en stevige scharnieren, drie punts sluiting met de deurklink bedienbaar. Ben ik heel blij mee.

Nadeel: soms veel condens aan de buitenzijde in de morgen. Is meestal na een half uurtje weg.

[Afbeelding]
Heel bedankt voor die lijst! net wat ik nodig heb.
Mijn favoriet: Semco Energie KR; dikte 32mm; Ug 0.6 , lichtdoorlaat 70%... bij de '+' versie is dit maar 56%: moet je eerder het licht op doen :+
(maar deze '+' versie is wel 4mm dunner)

• hesselbeertje
The_Realest schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:42:
Ik ga het checken vanavond. Zou het vreemd vinden wat qua prijs verschilt het amper 😳
@The_Realest Al meer te weten gekomen?

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01-04 17:24
Dank voor alle tips en adviezen: gisteren en vandaag als doe-het-zelver triple glas geplaatst in huis.
Ramen waren max 1.8 bij 1.8 meter. Zwaarste was 95 kg.

Triple glas besteld bij JLM in Utrecht. 65 euro per m2 incl BTW voor 4 - 15 - 4 - 15 - 4. Staat aanbieding bij, deze loopt al meer dan een jaar. Werd geleverd op bok van Pilkington, geen idee of het daar ook is gemaakt. Levertijd drie weken.
Namen alle tijd aan de telefoon voor overleg. Er zijn meer glassoorten leverbaar dan op de site zichtbaar, dus leg vooral uit wat je plan is, bij mij hadden ze een goed advies voor een betere kwaliteit glas. 1 Ruit moest dubbel glas zijn ivm schuifpui, heeft na hun advies een betere isolatiewaarde dan ik had uitgezocht.

Glas verplaatst met handbediende glaslift van Hoogwerkservice in Buren, SL-150. Werkt, maar is spannend. Wat niet duidelijk is in handleiding is dat het linkerwiel verder naar buiten kan dan het rechterwiel zodat de glasplaat er precies boven hangt. Anders kukelt het hele spul om...
Tip: zet vooraf met tape een kruisje in het midden van de ruit zodat je hem mooi op het zwaartepunt oppakt. De zuignappen zijn heerlijk sterk maar volgens mij gevoelig voor torsie. Maar let dan wel op of je de ruit hoog genoeg kunt optakelen, ik moest 1 keer de ruit opnieuw pakken.

Tijdens het rijden goed rekening houden met de spelingen die erop zitten. Dat knalt voor je gevoel soms van links naar rechts en van voor naar achter. Banden max oppompen scheelt iets. De zwaarste ruit ging nét in mijn eentje maar ik beschik over aardig wat reservekilo's.
Wees erg voorzichtig met oneffen terrein. Door spelingen en de zwiepende massa wordt het veel sneller spannend dan je verwacht. Ik had 1 keer het rechterwiel van de grond. Niet goed voor de bloeddruk.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 3,5 kWp PV

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True