Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

D-190 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:46:
<knip>

Ik heb met opzet niet gekozen voor 3 dubbelglas in mijn openslaande deure, dit omdat het de zonkant is van mijn huis. De zon staat tot ongeveer 18:00 op mijn woning te schijnen.

<knip>
Zoals je het hier zegt lijkt het wel of 3dubbelglas aan de zonzijde een nadeel oplevert, is dat zo?

Reden waarom dat vraag: ik wil aan de voorkant van mijn huis (pal zuid) eigenlijk ook 3dubbelglas laten zetten. Heb eigenlijk niet gelezen dat dat nadelig zou zijn, maar misschien dat ik iets gemist heb?

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:05:
Isolerend glas met Ug 0.2 :
http://hermanstechniglaz.nl/producten/cuin-isolerend-glas/

helaas heb ik in Noord-limburg geen bedrijf gespot die 3-dubbel glas kan plaatsen.
3-dubbel als in HR+++? Of dat glas waar je naar linkt?
Ik woon in Noord-Limburg en eigenlijk de eerste optie (glasbedrijf bij mij in het dorp) was al mogelijk. Ik heb dus totaal niet de indruk dat HR+++ zo'n probleem is om te plaatsen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pietervs schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 07:04:
[...]

Zoals je het hier zegt lijkt het wel of 3dubbelglas aan de zonzijde een nadeel oplevert, is dat zo?

Reden waarom dat vraag: ik wil aan de voorkant van mijn huis (pal zuid) eigenlijk ook 3dubbelglas laten zetten. Heb eigenlijk niet gelezen dat dat nadelig zou zijn, maar misschien dat ik iets gemist heb?
Wellicht bang om natuurlijke verwarming door de zon te missen? Andere reden kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Hoewel het verlies de rest van de dag me belangrijker lijkt.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Maasluip schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:19:
[...]

3-dubbel als in HR+++? Of dat glas waar je naar linkt?
Ik woon in Noord-Limburg en eigenlijk de eerste optie (glasbedrijf bij mij in het dorp) was al mogelijk. Ik heb dus totaal niet de indruk dat HR+++ zo'n probleem is om te plaatsen.
Het glas waar ik naar link.

DM mij anders het betreffende bedrijf

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kunnen ze het niet plaatsen of niet leveren?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das quadruple glad... Zal inderdaad eerder een leveringsprobleem zijn, niet zozeer een plaatsingsprobleem. Heb je die lui al gevraagd of ze zelf leveranciers weten in de buurt?

• kootje70
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 05:50
....ik voel een extra + aankomen.... hr++++ glas. :P

3-dubbelglas plaatsen is niet moeilijker dan dubbelglas plaatsen. Het is enkel wat zwaarder.
Op mijn zoektocht naar nieuwe kozijnen, zoek ik ook in Duitsland. Daar is triple-glas heel gewoon. Ergens hadden inderdaad ook al 4 lagen. De binnenste laag was dan meer een voorzetraam. Kan de site niet meer vinden :/

Ik las wel dat tripleglas 1,5x zo zwaar is hr++ glas.

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
kootje70 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Ik las wel dat tripleglas 1,5x zo zwaar is hr++ glas.
Op zich niet zo vreemd :P
2 glaspanelen (=dubbel / HR++ glas) + 1 paneel extra (=triple glas) = 1.5 keer zoveel glas

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Mijn oude dubbel glas uit 1995 wil ik laten vervangen door HR++ glas met Ug-waarde 1.1. Dit heb ik vrijwel helemaal rond maar nog in afweging die ik moet maken. Ik hoop dat jullie hier wat input voor hebben.

Mijn woning heeft in alle ramen roedes en ivm uitstraling willen we dit ook in de nieuwe ramen. Dit zijn roedes die tussen de twee glazen zitten (dus in het raam, en er niet op).

Uit topic start:
Spacers/glas-afstandshouder
Een aluminium afstandshouder kan een “grote” koudebrug vormen. Gebruik liever kunststof spacers.
Dit is heel duidelijk.
De roedes die in de ramen zitten zijn van aluminium en kunnen niet geleverd worden in kunststof. Dit is niet bevorderlijk voor de isolatiewaarde maar dat is niet anders. Ivm uitstraling vinden wij roedes een must.

De leverancier zegt dat het door de aluminium roedes niet nuttig is om de spacer van kunststof te doen ivm de extra kosten en vrijwel geen betere isolatiewaarde door gebruik alu roedes. Ik zou zeggen dat het al meerwaarde heeft dat de spacer in de rand van kunststof is en niet van aluminium.

Dit wordt ook bevestigd door de warmtebeeld foto's die ik recent heb gemaakt. Zie onderstaand.

In de randen van de ramen is de temperatuur veel hoger dan in het midden bij de roedes.

Heeft iemand een mening hierover, en wellicht eenzelfde situatie afgewogen en wel of niet toegepast?

hmmz

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:22:
[...]

Wellicht bang om natuurlijke verwarming door de zon te missen? Andere reden kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Hoewel het verlies de rest van de dag me belangrijker lijkt.
Meten is weten, rekenen helpt ook.

Aan een kant het lagere transmissieverlies aan warmte.
Aan de andere kant lagere insolatiewinst/zoninstraling (letterlijk en figuurlijk),
omdat de het triple-glas vaak een significant lagere g-waarde (zontoetredings factor = ZTA) heeft als het HR++glas.

Een deel moet dus weer afgetrokken worden van de besparing, zeker op zuid.
Een rekenvoorbeeld:
Bij een veronderstelde g-waarde van 0,52 voor modern triple-glas (oud dubbelglas ca. 0,70) en een insolatie van 270 kWh/m² in het raamvlak tijdens het stookseizoen ( raam op zuid )
is de besparing 270 kWh x 0,18 : F = 6,9 m³ gas/a minder.
[F=7.03 - ik weet op dit moment niet waar de factor F vandaan komt].
Voor andere hemelrichtingen is het "verlies" door de lagere zontoetredingfactor natuurlijk lager en op noord praktisch verwaarloosbar.
Tip: Zoeken met trefwoorden U-Wert, g-Wert, ZTA (een leesbaar artikel, wel op Duits)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15:51
DJ^ schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:05:
Mijn oude dubbel glas uit 1995 wil ik laten vervangen door HR++ glas met Ug-waarde 1.1. Dit heb ik vrijwel helemaal rond maar nog in afweging die ik moet maken. Ik hoop dat jullie hier wat input voor hebben.

Mijn woning heeft in alle ramen roedes en ivm uitstraling willen we dit ook in de nieuwe ramen. Dit zijn roedes die tussen de twee glazen zitten (dus in het raam, en er niet op).

Uit topic start:

[...]

Dit is heel duidelijk.
De roedes die in de ramen zitten zijn van aluminium en kunnen niet geleverd worden in kunststof. Dit is niet bevorderlijk voor de isolatiewaarde maar dat is niet anders. Ivm uitstraling vinden wij roedes een must.

De leverancier zegt dat het door de aluminium roedes niet nuttig is om de spacer van kunststof te doen ivm de extra kosten en vrijwel geen betere isolatiewaarde door gebruik alu roedes. Ik zou zeggen dat het al meerwaarde heeft dat de spacer in de rand van kunststof is en niet van aluminium.

Dit wordt ook bevestigd door de warmtebeeld foto's die ik recent heb gemaakt. Zie onderstaand.
[Afbeelding] [Afbeelding]
In de randen van de ramen is de temperatuur veel hoger dan in het midden bij de roedes.

Heeft iemand een mening hierover, en wellicht eenzelfde situatie afgewogen en wel of niet toegepast?
IR foto; wie kan mij zeggen dat die warmte niet grotendeels afkomstig is van het kozijn zelf en niet van dat ene aluminium stripje?, overigens sommige glas fabrikanten gebruiken RVS met een zwart (of andere kleur) kunstof afdek omdat dat stabieler is dan kunstof alleen.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

frisianstar schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:59:
[...]

IR foto; wie kan mij zeggen dat die warmte niet grotendeels afkomstig is van het kozijn zelf en niet van dat ene aluminium stripje?,
Goed punt. Dat onderscheid kun je niet maken. Lekkend kozijn kan/ga ik nu niets aan doen, het glas wel.
overigens sommige glas fabrikanten gebruiken RVS met een zwart (of andere kleur) kunstof afdek omdat dat stabieler is dan kunstof alleen.
Interessant. Ik ga waarschijnlijk voor glas van AGC. Op hun site staat:
De totale thermische prestaties van een venster (gekenmerkt door zijn UW-waarde) hangen niet alleen af van de thermische isolatie die verkregen wordt door de beglazing (UG), maar ook van het raam (UF) en de prestaties van de afstandhouders (ᴪ) in de rand van de isolerende beglazing.

Desgewenst kunnen de gewone metalen afstandhouders van aluminium of staal worden vervangen door afstandhouders van het type Warm Edge (deze kunnen eventueel nog worden versterkt door een metalen structuur).

In zijn Warm Edge-versie gebruikt Thermobel speciale afstandhouders. Het ontwerp en de materialen van deze afstandhouders doorbreken de warmtebrug, waardoor de thermische isolatie van het venster wordt verbeterd, de condensatierisico's aan de rand van de beglazing worden beperkt en in de hele beglazing een meer uniforme temperatuur wordt verkregen.

Warm Edge is op verzoek verkrijgbaar voor alle Thermobel-producten (behalve 'Level 1' producten: Thermobel Pyrobel/Pyrobelite/Pyropane).
Het vet gearceerde deel doel jij waarschijnlijk ook op. Wanneer wordt dit gedaan? Bij de bestelling kan alleen warm edge worden aangevinkt, geen verdere opties volgens mij.

hmmz

• Jamesco
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20-02 07:53
Hallo,

Super handig topic! Ik heb al veel gelezen, maar heb aantal vragen specifiek voor onze situatie. Wij gaan een jaren 30 woning verbouwen en alle houten kozijnen vervangen voor nieuwe houten kozijnen. Ik wil graag op de begane grond veiligheidsglas gebruiken en aan de zuidkant van de woning zonweren (ZHR++(+)) glas.

Situatie en maten:

Begane grond achterzijde:
• Vervangen van raamkozijn voor dubbele deur met zij en bovenlicht van ongeveer 260 bij 300
• Vervangen van achterdeur met bovenlicht van ongeveer 80 bij 300

Eerste verdieping achterzijde
• Vervangen gevelkozijn slaapkamer 1 van ongeveer 300 bij 100
• Vervangen gevelkozijn badkamer van ongeveer 100 bij 50

Begane grond voorzijde
• Vervangen gevelkozijn woonkamer van ongeveer 330 bij 150

Eerste verdieping voorzijde
• Vervangen gevelkozijn slaapkamer 2 van ongeveer 300 bij 100
• Vervangen van gevelkozijn slaapkamer 3 van ongeveer 100 bij 50

Vragen:
1. Ik begrijp dat het van belang is om te kijken naar KOMO keurmerk, SKG keurmerk, U waarde van het glas, dikte van het kozijn (wat is een goede dikte?) en HR++ of +++ glas. <b>Waar moet ik nog meer op letten?</b>
2. Red ik dit met een budget van 15.000 euro?
3. Is het beter om te kiezen voor Merantie of Mahonie hout of is dat lastig te zeggen (op basis van deze bron zou ik zeggen dan Mahonie beter is: (http://www.joostdevree.nl/shtmls/duurzaamheidsklasse.shtml)?
4. Ga ik het verschil echt merken tussen HR++ of HR+++? En verdien ik dit binnen aanzienlijke tijd terug?

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 17:13
@Jamesco heb je de tv of koelkast of vriezer al terug verdiend toen je ooit een nieuwe hebt gekocht? Ik zou eerder kijken naar confort dan terug verdien tijd.
Voor de kozijnen is het ook belangrijk dat ze lucht bevestigd dus kozijn op de muur moet lucht dicht zijn en openslaande ramen en deur het liefst met meerdere rubberen sluitingen. Dit omdat het zonde is om dure kozijnen en ramen te nemen en dat alle warmte er gewoon langs gaat. En denk ook aan de ventilatie het nemen van roosters is namelijk best zonde van de isolerende werking van hr++(+) glas en kost ook nog best veel.

https://bettyskitchen.nl

• Jamesco
aegis schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:55:
@Jamesco heb je de tv of koelkast of vriezer al terug verdiend toen je ooit een nieuwe hebt gekocht? Ik zou eerder kijken naar confort dan terug verdien tijd.
Voor de kozijnen is het ook belangrijk dat ze lucht bevestigd dus kozijn op de muur moet lucht dicht zijn en openslaande ramen en deur het liefst met meerdere rubberen sluitingen. Dit omdat het zonde is om dure kozijnen en ramen te nemen en dat alle warmte er gewoon langs gaat. En denk ook aan de ventilatie het nemen van roosters is namelijk best zonde van de isolerende werking van hr++(+) glas en kost ook nog best veel.
Ja dat ventileren vind ik een lastige kwestie. Sowieso vind ik roosters ontzettend in het glas lelijk. Wat zou hiervoor een betaalbare oplossing zijn?

• aegis
Als je grondig gaat verbouwen kun je ook kijken voor balans ventilatie.

• Jamesco
aegis schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:10:
Als je grondig gaat verbouwen kun je ook kijken voor balans ventilatie.
Helder, dit filmpje bracht me snel up to speed; YouTube: Balansventilatie - comfortabel ventileren

Enig idee met wat voor kostenpost ik rekening moet houden bij het aanschaffen en installeren van zo'n systeem?

• aegis
Eerlijk gezegd geen idee daar zou je offertes voor moeten opvragen.

• Point
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:44
Bij ons is vorige week al het glas in de woning (m.u.v. dakramen) vervangen voor HR+++, U 0,7. Ook de deuren zijn gelijk meegenomen met hetzelfde soort glas. Er zat dubbel glas uit '79 in met op sommige plekken van die kleine kiepraampjes aan de bovenkant van enkel glas. De rest van de isolatie wordt komende weken aangepakt, maar het maakt nu al een aardig verschil in comfort. Waar het eerder zo'n anderhalf uur duurde om 4 graden op te warmen, is dat nu 30-45 minuten. Ook heb ik het idee dat het veel gelijkmatiger warm wordt in huis. Het is nog te vroeg om iets zinnigs over het gasverbruik te kunnen zeggen (zeker met de stijgende temperaturen), maar de toename in comfort is het wat mij betreft al waard.

Heb uiteraard geen vergelijk met HR++, maar de meerprijs van HR+++ (€1000 in totaal) vonden we niet hoog genoeg om HR++ te overwegen.

Over een jaartje de cijfers maar eens naast elkaar leggen, kan niet wachten. :+

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
@Point: heb je meer specs van het glas?

• Point
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:44
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:16:
@Point: heb je meer specs van het glas?
https://www.sanco.de/nl/p...olatie/sanco-plus-en.html

Wij hebben de variant met glasopbouw 4-12AR-4-12AR-4, spouwen zijn dus gevuld met Argon.

Kozijnen zijn kunststof van Schuco.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True