Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

D-190 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:46:
<knip>

Ik heb met opzet niet gekozen voor 3 dubbelglas in mijn openslaande deure, dit omdat het de zonkant is van mijn huis. De zon staat tot ongeveer 18:00 op mijn woning te schijnen.

<knip>
Zoals je het hier zegt lijkt het wel of 3dubbelglas aan de zonzijde een nadeel oplevert, is dat zo?

Reden waarom dat vraag: ik wil aan de voorkant van mijn huis (pal zuid) eigenlijk ook 3dubbelglas laten zetten. Heb eigenlijk niet gelezen dat dat nadelig zou zijn, maar misschien dat ik iets gemist heb?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:05:
Isolerend glas met Ug 0.2 :
http://hermanstechniglaz.nl/producten/cuin-isolerend-glas/

helaas heb ik in Noord-limburg geen bedrijf gespot die 3-dubbel glas kan plaatsen.
3-dubbel als in HR+++? Of dat glas waar je naar linkt?
Ik woon in Noord-Limburg en eigenlijk de eerste optie (glasbedrijf bij mij in het dorp) was al mogelijk. Ik heb dus totaal niet de indruk dat HR+++ zo'n probleem is om te plaatsen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pietervs schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 07:04:
[...]

Zoals je het hier zegt lijkt het wel of 3dubbelglas aan de zonzijde een nadeel oplevert, is dat zo?

Reden waarom dat vraag: ik wil aan de voorkant van mijn huis (pal zuid) eigenlijk ook 3dubbelglas laten zetten. Heb eigenlijk niet gelezen dat dat nadelig zou zijn, maar misschien dat ik iets gemist heb?
Wellicht bang om natuurlijke verwarming door de zon te missen? Andere reden kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Hoewel het verlies de rest van de dag me belangrijker lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
Maasluip schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:19:
[...]

3-dubbel als in HR+++? Of dat glas waar je naar linkt?
Ik woon in Noord-Limburg en eigenlijk de eerste optie (glasbedrijf bij mij in het dorp) was al mogelijk. Ik heb dus totaal niet de indruk dat HR+++ zo'n probleem is om te plaatsen.
Het glas waar ik naar link.

DM mij anders het betreffende bedrijf

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kunnen ze het niet plaatsen of niet leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das quadruple glad... Zal inderdaad eerder een leveringsprobleem zijn, niet zozeer een plaatsingsprobleem. Heb je die lui al gevraagd of ze zelf leveranciers weten in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-06 18:57
....ik voel een extra + aankomen.... hr++++ glas. :P

3-dubbelglas plaatsen is niet moeilijker dan dubbelglas plaatsen. Het is enkel wat zwaarder.
Op mijn zoektocht naar nieuwe kozijnen, zoek ik ook in Duitsland. Daar is triple-glas heel gewoon. Ergens hadden inderdaad ook al 4 lagen. De binnenste laag was dan meer een voorzetraam. Kan de site niet meer vinden :/

Ik las wel dat tripleglas 1,5x zo zwaar is hr++ glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 22:35
kootje70 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Ik las wel dat tripleglas 1,5x zo zwaar is hr++ glas.
Op zich niet zo vreemd :P
2 glaspanelen (=dubbel / HR++ glas) + 1 paneel extra (=triple glas) = 1.5 keer zoveel glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Mijn oude dubbel glas uit 1995 wil ik laten vervangen door HR++ glas met Ug-waarde 1.1. Dit heb ik vrijwel helemaal rond maar nog in afweging die ik moet maken. Ik hoop dat jullie hier wat input voor hebben.

Mijn woning heeft in alle ramen roedes en ivm uitstraling willen we dit ook in de nieuwe ramen. Dit zijn roedes die tussen de twee glazen zitten (dus in het raam, en er niet op).

Uit topic start:
Spacers/glas-afstandshouder
Een aluminium afstandshouder kan een “grote” koudebrug vormen. Gebruik liever kunststof spacers.
Dit is heel duidelijk.
De roedes die in de ramen zitten zijn van aluminium en kunnen niet geleverd worden in kunststof. Dit is niet bevorderlijk voor de isolatiewaarde maar dat is niet anders. Ivm uitstraling vinden wij roedes een must.

De leverancier zegt dat het door de aluminium roedes niet nuttig is om de spacer van kunststof te doen ivm de extra kosten en vrijwel geen betere isolatiewaarde door gebruik alu roedes. Ik zou zeggen dat het al meerwaarde heeft dat de spacer in de rand van kunststof is en niet van aluminium.

Dit wordt ook bevestigd door de warmtebeeld foto's die ik recent heb gemaakt. Zie onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ucWTatCjz5NtPYtmDxmLuhFl/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cdbBAto5GA2g6v3sBGuZo8m3/thumb.jpg
In de randen van de ramen is de temperatuur veel hoger dan in het midden bij de roedes.

Heeft iemand een mening hierover, en wellicht eenzelfde situatie afgewogen en wel of niet toegepast?

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MikeyMan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:22:
[...]

Wellicht bang om natuurlijke verwarming door de zon te missen? Andere reden kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Hoewel het verlies de rest van de dag me belangrijker lijkt.
Meten is weten, rekenen helpt ook.

Aan een kant het lagere transmissieverlies aan warmte.
Aan de andere kant lagere insolatiewinst/zoninstraling (letterlijk en figuurlijk),
omdat de het triple-glas vaak een significant lagere g-waarde (zontoetredings factor = ZTA) heeft als het HR++glas.

Een deel moet dus weer afgetrokken worden van de besparing, zeker op zuid.
Een rekenvoorbeeld:
Bij een veronderstelde g-waarde van 0,52 voor modern triple-glas (oud dubbelglas ca. 0,70) en een insolatie van 270 kWh/m² in het raamvlak tijdens het stookseizoen ( raam op zuid )
is de besparing 270 kWh x 0,18 : F = 6,9 m³ gas/a minder.
[F=7.03 - ik weet op dit moment niet waar de factor F vandaan komt].
Voor andere hemelrichtingen is het "verlies" door de lagere zontoetredingfactor natuurlijk lager en op noord praktisch verwaarloosbar.
Tip: Zoeken met trefwoorden U-Wert, g-Wert, ZTA (een leesbaar artikel, wel op Duits)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
DJ^ schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:05:
Mijn oude dubbel glas uit 1995 wil ik laten vervangen door HR++ glas met Ug-waarde 1.1. Dit heb ik vrijwel helemaal rond maar nog in afweging die ik moet maken. Ik hoop dat jullie hier wat input voor hebben.

Mijn woning heeft in alle ramen roedes en ivm uitstraling willen we dit ook in de nieuwe ramen. Dit zijn roedes die tussen de twee glazen zitten (dus in het raam, en er niet op).

Uit topic start:

[...]

Dit is heel duidelijk.
De roedes die in de ramen zitten zijn van aluminium en kunnen niet geleverd worden in kunststof. Dit is niet bevorderlijk voor de isolatiewaarde maar dat is niet anders. Ivm uitstraling vinden wij roedes een must.

De leverancier zegt dat het door de aluminium roedes niet nuttig is om de spacer van kunststof te doen ivm de extra kosten en vrijwel geen betere isolatiewaarde door gebruik alu roedes. Ik zou zeggen dat het al meerwaarde heeft dat de spacer in de rand van kunststof is en niet van aluminium.

Dit wordt ook bevestigd door de warmtebeeld foto's die ik recent heb gemaakt. Zie onderstaand.
[Afbeelding] [Afbeelding]
In de randen van de ramen is de temperatuur veel hoger dan in het midden bij de roedes.

Heeft iemand een mening hierover, en wellicht eenzelfde situatie afgewogen en wel of niet toegepast?
IR foto; wie kan mij zeggen dat die warmte niet grotendeels afkomstig is van het kozijn zelf en niet van dat ene aluminium stripje?, overigens sommige glas fabrikanten gebruiken RVS met een zwart (of andere kleur) kunstof afdek omdat dat stabieler is dan kunstof alleen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

frisianstar schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:59:
[...]

IR foto; wie kan mij zeggen dat die warmte niet grotendeels afkomstig is van het kozijn zelf en niet van dat ene aluminium stripje?,
Goed punt. Dat onderscheid kun je niet maken. Lekkend kozijn kan/ga ik nu niets aan doen, het glas wel.
overigens sommige glas fabrikanten gebruiken RVS met een zwart (of andere kleur) kunstof afdek omdat dat stabieler is dan kunstof alleen.
Interessant. Ik ga waarschijnlijk voor glas van AGC. Op hun site staat:
De totale thermische prestaties van een venster (gekenmerkt door zijn UW-waarde) hangen niet alleen af van de thermische isolatie die verkregen wordt door de beglazing (UG), maar ook van het raam (UF) en de prestaties van de afstandhouders (ᴪ) in de rand van de isolerende beglazing.

Desgewenst kunnen de gewone metalen afstandhouders van aluminium of staal worden vervangen door afstandhouders van het type Warm Edge (deze kunnen eventueel nog worden versterkt door een metalen structuur).

In zijn Warm Edge-versie gebruikt Thermobel speciale afstandhouders. Het ontwerp en de materialen van deze afstandhouders doorbreken de warmtebrug, waardoor de thermische isolatie van het venster wordt verbeterd, de condensatierisico's aan de rand van de beglazing worden beperkt en in de hele beglazing een meer uniforme temperatuur wordt verkregen.

Warm Edge is op verzoek verkrijgbaar voor alle Thermobel-producten (behalve 'Level 1' producten: Thermobel Pyrobel/Pyrobelite/Pyropane).
Het vet gearceerde deel doel jij waarschijnlijk ook op. Wanneer wordt dit gedaan? Bij de bestelling kan alleen warm edge worden aangevinkt, geen verdere opties volgens mij.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
Hallo,

Super handig topic! Ik heb al veel gelezen, maar heb aantal vragen specifiek voor onze situatie. Wij gaan een jaren 30 woning verbouwen en alle houten kozijnen vervangen voor nieuwe houten kozijnen. Ik wil graag op de begane grond veiligheidsglas gebruiken en aan de zuidkant van de woning zonweren (ZHR++(+)) glas.

Situatie en maten:

Begane grond achterzijde:
• Vervangen van raamkozijn voor dubbele deur met zij en bovenlicht van ongeveer 260 bij 300
• Vervangen van achterdeur met bovenlicht van ongeveer 80 bij 300

Eerste verdieping achterzijde
• Vervangen gevelkozijn slaapkamer 1 van ongeveer 300 bij 100
• Vervangen gevelkozijn badkamer van ongeveer 100 bij 50

Begane grond voorzijde
• Vervangen gevelkozijn woonkamer van ongeveer 330 bij 150

Eerste verdieping voorzijde
• Vervangen gevelkozijn slaapkamer 2 van ongeveer 300 bij 100
• Vervangen van gevelkozijn slaapkamer 3 van ongeveer 100 bij 50

Vragen:
1. Ik begrijp dat het van belang is om te kijken naar KOMO keurmerk, SKG keurmerk, U waarde van het glas, dikte van het kozijn (wat is een goede dikte?) en HR++ of +++ glas. <b>Waar moet ik nog meer op letten?</b>
2. Red ik dit met een budget van 15.000 euro?
3. Is het beter om te kiezen voor Merantie of Mahonie hout of is dat lastig te zeggen (op basis van deze bron zou ik zeggen dan Mahonie beter is: (http://www.joostdevree.nl/shtmls/duurzaamheidsklasse.shtml)?
4. Ga ik het verschil echt merken tussen HR++ of HR+++? En verdien ik dit binnen aanzienlijke tijd terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
@Jamesco heb je de tv of koelkast of vriezer al terug verdiend toen je ooit een nieuwe hebt gekocht? Ik zou eerder kijken naar confort dan terug verdien tijd.
Voor de kozijnen is het ook belangrijk dat ze lucht bevestigd dus kozijn op de muur moet lucht dicht zijn en openslaande ramen en deur het liefst met meerdere rubberen sluitingen. Dit omdat het zonde is om dure kozijnen en ramen te nemen en dat alle warmte er gewoon langs gaat. En denk ook aan de ventilatie het nemen van roosters is namelijk best zonde van de isolerende werking van hr++(+) glas en kost ook nog best veel.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
aegis schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:55:
@Jamesco heb je de tv of koelkast of vriezer al terug verdiend toen je ooit een nieuwe hebt gekocht? Ik zou eerder kijken naar confort dan terug verdien tijd.
Voor de kozijnen is het ook belangrijk dat ze lucht bevestigd dus kozijn op de muur moet lucht dicht zijn en openslaande ramen en deur het liefst met meerdere rubberen sluitingen. Dit omdat het zonde is om dure kozijnen en ramen te nemen en dat alle warmte er gewoon langs gaat. En denk ook aan de ventilatie het nemen van roosters is namelijk best zonde van de isolerende werking van hr++(+) glas en kost ook nog best veel.
Ja dat ventileren vind ik een lastige kwestie. Sowieso vind ik roosters ontzettend in het glas lelijk. Wat zou hiervoor een betaalbare oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Als je grondig gaat verbouwen kun je ook kijken voor balans ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
aegis schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:10:
Als je grondig gaat verbouwen kun je ook kijken voor balans ventilatie.
Helder, dit filmpje bracht me snel up to speed; YouTube: Balansventilatie - comfortabel ventileren

Enig idee met wat voor kostenpost ik rekening moet houden bij het aanschaffen en installeren van zo'n systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Eerlijk gezegd geen idee daar zou je offertes voor moeten opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 19:58
Bij ons is vorige week al het glas in de woning (m.u.v. dakramen) vervangen voor HR+++, U 0,7. Ook de deuren zijn gelijk meegenomen met hetzelfde soort glas. Er zat dubbel glas uit '79 in met op sommige plekken van die kleine kiepraampjes aan de bovenkant van enkel glas. De rest van de isolatie wordt komende weken aangepakt, maar het maakt nu al een aardig verschil in comfort. Waar het eerder zo'n anderhalf uur duurde om 4 graden op te warmen, is dat nu 30-45 minuten. Ook heb ik het idee dat het veel gelijkmatiger warm wordt in huis. Het is nog te vroeg om iets zinnigs over het gasverbruik te kunnen zeggen (zeker met de stijgende temperaturen), maar de toename in comfort is het wat mij betreft al waard.

Heb uiteraard geen vergelijk met HR++, maar de meerprijs van HR+++ (€1000 in totaal) vonden we niet hoog genoeg om HR++ te overwegen.

Over een jaartje de cijfers maar eens naast elkaar leggen, kan niet wachten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
@Point: heb je meer specs van het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 19:58
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:16:
@Point: heb je meer specs van het glas?
https://www.sanco.de/nl/p...olatie/sanco-plus-en.html

Wij hebben de variant met glasopbouw 4-12AR-4-12AR-4, spouwen zijn dus gevuld met Argon.

Kozijnen zijn kunststof van Schuco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
Ik vind die roosters ook lelijk, maar balans-ventilatie gaat het bij mij niet worden (renovatie).
Er komen nieuwe (kunstof) kozijnen. Zijn er nog andere mogelijkheden van ventilatie?

Mijn situatie achter: de gehele gevel onder van mijn tussenwoning gaat eruit en wordt 1 groot kozijn in 3 segmenten van vloer tot plafond. En tuindeuren van vloer tot plafond.
Op tekening staan nu 3x ducoklep 15 in het kozijn (op het glas HR+++).

Nu heb ik een grote schuifpui met gewoon dubbelglas en voel geregeld kou van het glas komen.
Nu zitten er in de hoeken ook vochtplekken, dus ik moet wel iets. Maar wil geen koudeval...

[ Voor 12% gewijzigd door kootje70 op 26-02-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Je hebt ook decentrale balansventilatie voor in de gevel. Verschillende merken leveren dit, onder andere Zehnder en Climarad. Zag laatst nog een innovatief apparaat maar ben daar de naam van kwijt. Kom ik nog op terug!

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:35
kootje70 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:38:
Ik vind die roosters ook lelijk, maar balans-ventilatie gaat het bij mij niet worden (renovatie).
Er komen nieuwe (kunstof) kozijnen. Zijn er nog andere mogelijkheden van ventilatie?

Mijn situatie achter: de gehele gevel onder van mijn tussenwoning gaat eruit en wordt 1 groot kozijn in 3 segmenten van vloer tot plafond. En tuindeuren van vloer tot plafond.
Op tekening staan nu 3x ducoklep 15 in het kozijn (op het glas HR+++).

Nu heb ik een grote schuifpui met gewoon dubbelglas en voel geregeld kou van het glas komen.
Nu zitten er in de hoeken ook vochtplekken, dus ik moet wel iets. Maar wil geen koudeval...
Zoiets misschien:

https://www.xpelair.nl/sy...0-xhrm-systeemventilator/

Is ook met CO2-sensor leverbaar zodat het zo stil mogelijk is.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 15-06 20:08
DJ^ schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:05:

Uit topic start:

[...]

Dit is heel duidelijk.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Onze kozijnenboer heeft me weten te vertellen dat de ruimtes tussen glas en kozijn voor deze “warmtelek” zorgen. Ik heb bij mijn huidige kozijnen namelijk zelfde geconstateerd. Gezien het glas niet strak tegen de kozijnen aan zit zorgd de lucht er tussen dat het een wamtelek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 14:08

BIM

Nothing interesting

robkds schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:42:
[...]

Zoiets misschien:

Bedankt robkds!

Ik wist niet van het bestaan van dit soort apparaten. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem (geen ruimte in het plafond voor ventilatie) en overal van die heerlijke roosters boven de ramen waardoor we veel warmte verliezen in de winter. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:27
Binnenkort wil ik op de benedenverdieping al het glas gaan vervangen maar echter ook de voorkeur.

Ik heb een standaard deurmaat van 88x201,5x4 en geen heel bijzondere eisen/wensen.

Nu heb ik 1 aanbieder die een massieve Meranti deur aanbiedt. Alternatief zou zijn een deur met andere lange zoals bijvoorbeeld:
https://www.starktotaal.nl/Totaalpakket-Stark-SD-deuren

Wat is er nou beter? De Stark zou beter recht blijven en waarschijnlijk beter isoleren? Als ik niet geef om authentiek of wat dan ook zijn er dan eigenlijk wel voordelen voor een echte houten deur?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:00
grote_oever schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:50:
[...]

Onze kozijnenboer heeft me weten te vertellen dat de ruimtes tussen glas en kozijn voor deze “warmtelek” zorgen. Ik heb bij mijn huidige kozijnen namelijk zelfde geconstateerd. Gezien het glas niet strak tegen de kozijnen aan zit zorgd de lucht er tussen dat het een wamtelek is
Maar dat zit toch tussen glaslatten en met een rubber dicht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
[...]

Zoiets misschien:

Is een mooi systeem, maar niet mogelijk bij mij. Mijn tussenwoning is betonnen tunnelbouw. Vandaar dat de achtergevel er volledig uit gaat en de hele achterkant wordt een groot kozijn. Ik denk dat dauerlüfters de enige oplossing is. Of ik moet een forsere investering doen...
Maar bedankt. :)

• frisianstar
assje schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:43:
Binnenkort wil ik op de benedenverdieping al het glas gaan vervangen maar echter ook de voorkeur.

Ik heb een standaard deurmaat van 88x201,5x4 en geen heel bijzondere eisen/wensen.

Nu heb ik 1 aanbieder die een massieve Meranti deur aanbiedt. Alternatief zou zijn een deur met andere lange zoals bijvoorbeeld:
https://www.starktotaal.nl/Totaalpakket-Stark-SD-deuren

Wat is er nou beter? De Stark zou beter recht blijven en waarschijnlijk beter isoleren? Als ik niet geef om authentiek of wat dan ook zijn er dan eigenlijk wel voordelen voor een echte houten deur?
2 totaal verschillende materialen (hout en aluminium) in een deur? als beslag ok maar om kromtrekken te voorkomen?, aluminium zet bij warm weer al meer uit dan hout, hout neemt iets vocht op... aluminium niets
Als hout bij de juiste vochtigheidsgraad tot een deur wordt gemaakt, zal deze minimaal kromtrekken.

Voor mijn nieuwbouw woning heb ik ook het één en ander uitgezocht.
Een isolerende voordeur betekend dat er een isolatie in de kern van de deur zit, dat is eigenlijk niet mogelijk bij een deur die maar 38mm dik, het hout wordt dan te dun met kans op kromtrekken.
Weekamp (Deuren) biedt voor mij een mooi ogende isolerende deur aan voorzien van een isolerende kern,
die 54mm dik is, plus de mogelijkheid van extra tochtstrippen en driepunt nachtsluiting.
Het glas is isolerend maar er wordt niet verteld wat de isolatie waarde Ug is, komt er veel glas in kies dan voor dubbelglas met een UG van 0.8 (glasmerk AGC fabriceert dat), tripleglas past eigenlijk niet meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:06
Is het achteraf mogelijk om de UG waarde van je (HR++) te bepalen? Hoe kom je erachter dat de leverancier ook daadwerkelijk glas heeft geplaatst volgens de specificaties?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
mede schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:51:
Is het achteraf mogelijk om de UG waarde van je (HR++) te bepalen? Hoe kom je erachter dat de leverancier ook daadwerkelijk glas heeft geplaatst volgens de specificaties?
Vorig jaar is in mijn huur appartement isolatie glas geplaatst.
Je zou verwachten dat alle informatie van het paneel in de binnenkant van het glas (in de aluminium afstandhouder) te vinden is...
Bij mij is het merk in de binnenkant niet te vinden, wél een aantal aanduidingen, met Google gevonden dat het merk 'Nowak' is, en dat de Ug waarde tussen 1.1 en 1.3 ligt; dat is namelijk afhankelijk van de spouwbreedte van het glaspaneel, helaas die spouwbreedte (12, 14 of 16mm) kan ik echter niet terug vinden in de diverse aanduidingen...tjaa hoe kun je dat opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

frisianstar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:51:
[...]

Je zou verwachten dat alle informatie van het paneel in de binnenkant van het glas (in de aluminium afstandhouder) te vinden is...
Bij mij is het merk in de binnenkant niet te vinden, wél een aantal aanduidingen, met Google gevonden dat het merk 'Nowak' is, en dat de Ug waarde tussen 1.1 en 1.3 ligt; dat is namelijk afhankelijk van de spouwbreedte van het glaspaneel, helaas die spouwbreedte (12, 14 of 16mm) kan ik echter niet terug vinden in de diverse aanduidingen...tjaa hoe kun je dat opmeten?
Laatst was een glaszetter bij me en die had een handig tooltje. Wel beetje prijzig. https://topgereedschap.co...lin-lazer-glasdiktemeter/
Wellicht kun je dit vragen bij een professional?

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-06 23:00
frisianstar schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:17:
[...]

2 totaal verschillende materialen (hout en aluminium) in een deur? als beslag ok maar om kromtrekken te voorkomen?, aluminium zet bij warm weer al meer uit dan hout, hout neemt iets vocht op... aluminium niets
Als hout bij de juiste vochtigheidsgraad tot een deur wordt gemaakt, zal deze minimaal kromtrekken.

Voor mijn nieuwbouw woning heb ik ook het één en ander uitgezocht.
Een isolerende voordeur betekend dat er een isolatie in de kern van de deur zit, dat is eigenlijk niet mogelijk bij een deur die maar 38mm dik, het hout wordt dan te dun met kans op kromtrekken.
Weekamp (Deuren) biedt voor mij een mooi ogende isolerende deur aan voorzien van een isolerende kern,
die 54mm dik is, plus de mogelijkheid van extra tochtstrippen en driepunt nachtsluiting.
Het glas is isolerend maar er wordt niet verteld wat de isolatie waarde Ug is, komt er veel glas in kies dan voor dubbelglas met een UG van 0.8 (glasmerk AGC fabriceert dat), tripleglas past eigenlijk niet meer.
Je kunt ook naar een 5 punts slot kijken van Schuco, kan ook elektrisch met code slot, die kun je zo instellen dat hij altijd op slot zit. Dan hoef je de deur nooit meer op slot te doen. En met een codeslot hoef je nooit meer een sleutel mee te nemen. Ik vind het zelf ideaal.

Hier aluminium deuren, wilde geen hout meer. Vorige huis zat een houten deur in een donkere kleur, bleef kromtrekken en had veel onderhoud nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kootje70
DJ^ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:55:
[...]

Laatst was een glaszetter bij me en die had een handig tooltje. Wel beetje prijzig. https://topgereedschap.co...lin-lazer-glasdiktemeter/
Wellicht kun je dit vragen bij een professional?
Makkelijker, gebruik een app.
AGC Glass Measurement App.
Kun je meteen kijken of het glas gecoat is :)
Om de U-waarde te bepalen kon ik geen app vinden. Wellicht met een infraroodscanner...

[ Voor 9% gewijzigd door kootje70 op 06-03-2019 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
frisianstar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:51:
[...]

Je kan toch de totale dikte van het kozijn/raam meten en daar dikte van glaslat/kit vanaf halen. Zo heb ik ook mijn glasdikte opgemeten. Raam was 53 mm. 2x17 mm glaslat= 19 mm. En dat klopte precies. Het glas was 4-10-5 mm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
wmeester schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Je kan toch de totale dikte van het kozijn/raam meten en daar dikte van glaslat/kit vanaf halen. Zo heb ik ook mijn glasdikte opgemeten. Raam was 53 mm. 2x17 mm glaslat= 19 mm. En dat klopte precies. Het glas was 4-10-5 mm dik.
Gedachte goed, opmeten dikte van het kozijn is bij mijn appartement niet uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook niet op een slimme manier? Als in: dikte van de muur meten en de ruimte waar het kozijn in zit er af trekken? Heb je nergens een raam of een deur waar je van binnen naar buiten kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
[...]

Zoiets misschien:

offtopic:
@BIM Zo'n decentrale WTW is een leuk concept, maar voor een woonkamer bij lange na niet toereikend. Zie de specs, maximale ventilatiedebiet is 50m3/h. Zoek eens op in het bouwbesluit wat de ventilatie eisen zijn, dan zul je zien dat je veel meer m3/h moet ventileren.
Voor een slaapkamer is het toereikend, al zal hij het grootste deel van de nacht op de hoogste stand draaien vermoed ik. Of het voor een slaapkamer met twee personen toereikend is weet ik zo niet.

Duur dingetje ook trouwens, de unit zelf is ~€750, voor de CO2-sensor komt er nog €180 bovenop. Dan kun je beter gelijk doorpakken en iets als een Itho QualityFlow laten installeren die genoeg capaciteit heeft voor je hele woning.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-03-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 14:08

BIM

Nothing interesting

ThinkPadd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:26:
[...]

offtopic:
@BIM Zo'n decentrale WTW is een leuk concept, maar voor een woonkamer bij lange na niet toereikend. Zie de specs, maximale ventilatiedebiet is 50m3/h. Zoek eens op in het bouwbesluit wat de ventilatie eisen zijn, dan zul je zien dat je veel meer m3/h moet ventileren.
Voor een slaapkamer is het toereikend, al zal hij het grootste deel van de nacht op de hoogste stand draaien vermoed ik. Of het voor een slaapkamer met twee personen toereikend is weet ik zo niet.

Duur dingetje ook trouwens, de unit zelf is ~€750, voor de CO2-sensor komt er nog €180 bovenop. Dan kun je beter gelijk doorpakken en iets als een Itho QualityFlow laten installeren die genoeg capaciteit heeft voor je hele woning.
Dank Thinkpad. Toch maar eens verder induiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36
Voor onze nieuwbouw woning hebben we de optie om voor HR++ of HR+++ glas te kiezen. Nu zullen velen zeggen dat is een no brainer kies gewoon HR+++.

Het huis zal voorzien worden van lucht/water warmte pomp, vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping met zone regeling. Verder mechanische ventilatie met dauerluftung.

Gezien de situatie dat het ongeveer een graad scheelt tov HR++ volgens de startpost en met in het achterhoofd dat je vloerverwarming toch aan staat op de momenten dat het nodig is en je die niet aan en uit gaat zetten ivm opwarmen tegels etc.

Wat ga je persoonlijk dan in verschil van comfort merken?

In ons huidige huis hebben we ook overal HR++ echter zonder vloerverwarming en dat is eigenlijk ook prima bevallen.

Ben benieuwd naar jullie tips/advies.

P.s. Ventilatie middels aan en afvoer kan eventueel ook nog. In theorie mooi concept, praktisch heb ik zo mijn bedenkingen, koken en gewoon een raam open zetten en erg afhankelijk van de installateur plus onderhoud, maar dat is een discussie voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Dit is wat ik ga doen in mijn eigen nieuwbouwwoning: ramen op het noorden en het oosten HR+++, overige HR++.
Bij HR++ heb je meer warmte (energie) straling en lichtdoorlaat dan bij HR+++, dat kun je wel gebruiken in de donkere winter maanden.
Echter bij HR+++ (UG <0.6) voelt het glas bijna warm aan zelfs als het buiten vriest, dus geen koudeval onder de ramen.

WTW/ ventilatie (is dat wat je in de laatste alinea bedoelt?) regelgeving gaat op de schop, binnenkort komt er een nieuwe NEN 1087, de Norm voor "Ventilatie van Gebouwen", zie dit bericht: https://www.lente-akkoord...-ventilatie-voldoet-niet/

[ Voor 30% gewijzigd door frisianstar op 21-03-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
frisianstar schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:18:
Dit is wat ik ga doen in mijn eigen nieuwbouwwoning: ramen op het noorden en het oosten HR+++, overige HR++.
Bij HR++ heb je meer warmte (energie) straling en lichtdoorlaat dan bij HR+++, dat kun je wel gebruiken in de donkere winter maanden.
Echter bij HR+++ (UG <0.6) voelt het glas bijna warm aan zelfs als het buiten vriest, dus geen koudeval onder de ramen.

WTW/ ventilatie (is dat wat in de laatste alinea bedoelt?) regelgeving in het bouwbesluit gaat op de schop, binnenkort gaat de NEN 1087 van kracht zie dit bericht: https://www.lente-akkoord...-ventilatie-voldoet-niet/
Heb je iets meer info over je verhaal? Want ik zou juist de meest gebruikte ramen hr+++ doen en de minder gebruikte ruimtes niet. Heb je ook hr+++ glas op verdieping?

Ik zit ook nog met de vraag of het hr+++ of hr++ moet worden. Zelf geloof ik een stuk minder in de meerwaarde van de laatste plus. Echter, nu je toch aan bouwen bent is het misschein wel handig om mee te nemen. Maar ja, het rest bedrag kan ik dan nergens meer inzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 21-03-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Voor mij is het een economische afweging; waarom op een slaapkamer duur HR+++ plaatsen als daar de verwarming nooit aan gaat en de temperatuur in de winter de 15 graden niet haalt? HR+++ is een te dure investering, wat ik mij daarop bespaar wordt gebruikt voor een isolerende voordeur.
Daarin tegen de woonkamer en keuken zal op 20-21 graden worden gehouden, ik denk dat je juist dáár isolatie glas moeten plaatsen op de zijden waar de meeste energie verloren gaat, dus de noord en oost zijde van de (toekomstige) woning.
Nogmaals, op het zuiden en het westen komt bij mij HR++ (UG 1.0 Krypton Uniglas bijvoorbeeld)) dit type glas heeft nog steeds een hoge lichtdoorlaat (82%) en energie doorlaat (65%).
Extreem isolerend triple glas bijvoorbeeld met een UG van 0.4 heeft maar 59% lichtdoorlaat en 38% energie doorlaat.

[ Voor 29% gewijzigd door frisianstar op 21-03-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kootje70
Even terug is deze site ook benoemd:
https://www.fensterbau-ra...echnik/u-wert-und-g-wert/
Hierdoor heb ik de keuze gemaakt alleen onder op noord alles met HR+++ te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 20:24
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor kunststof kozijnen en hr++ beglazing 6 ramen (opp 7m2) (voor slaapkamers en zolder) met een kunststof voordeur (incl kozijn). Woning 2 onder 1 kap is uit 1988.

Incl vensterbanken, binnen afwerking en montage kost dat € 7570 incl btw

De meerprijs voor hr+++ is € 278 (incl btw)

Voor dit bedrag ben ik geneigd om hr+++ te nemen.

Zijn er argumenten om het niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Travelista schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:21:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor kunststof kozijnen en hr++ beglazing 6 ramen (opp 7m2) (voor slaapkamers en zolder) met een kunststof voordeur (incl kozijn). Woning 2 onder 1 kap is uit 1988.

Travelista schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:21:

Met een prijsverschil van 3% al helemaal niet. Maar kijk vooral naar de U-waarde (isolatiewaarde) en zorg dat het bedrijf alles netjes “luchtdicht” plaatst.

1.0 is nog hr++
0.99 is Hr+++ terwijl het verschil dan minimaal is..

Vergeet je ventilatie niet! Raamroosters zijn eigenlijk niet geweldig voor je
energierekening (zelfs als ze dicht staan).

Maar een WTW systeem kan de ventilatie bijvoorbeld gaan verzorgen :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelista
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 20:24
Stef87 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:48:
[...]

[...]

Met een prijsverschil van 3% al helemaal niet. Maar kijk vooral naar de U-waarde (isolatiewaarde) en zorg dat het bedrijf alles netjes “luchtdicht” plaatst.

1.0 is nog hr++
0.99 is Hr+++ terwijl het verschil dan minimaal is..

Vergeet je ventilatie niet! Raamroosters zijn eigenlijk niet geweldig voor je
energierekening (zelfs als ze dicht staan).

Maar een WTW systeem kan de ventilatie bijvoorbeld gaan verzorgen :)
Dank voor je reactie. Dat leek mij ook!

Volgens de offerte is de u waarde voor het triple glas 0.6. (Kozijnen zijn 1.1) Meer dan prima.

Ventilatie wordt voor een aantal opstaande ramen geregeld met PADK
https://www.winkhaus.com/...t/activpilot-comfort-padk Een derde stand in het openslaande raam naast draai/kiep. Lijkt een mooi systeem.

We hebben nu mechanische ventilate. WTW aanleggen leek mij op het eerste gezicht erg duur om aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:15
@grote_oever, er zijn veel verschillende soorten HR+++ glas. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor U=0,7 in de kozijnen (allen grote puien) en U=0,8 in alle deuren en draai/valramen. Wil je naar U=0,5-0,6, dan kun je niet meer uit met houten standaardkozijnen van 112 mm.

Dit was voor ons de sweetspot qua isolatiewaarde vs. prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 23-03-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:46
frisianstar schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:36:
Voor mij is het een economische afweging; waarom op een slaapkamer duur HR+++ plaatsen als daar de verwarming nooit aan gaat en de temperatuur in de winter de 15 graden niet haalt? HR+++ is een te dure investering, wat ik mij daarop bespaar wordt gebruikt voor een isolerende voordeur.
Daarin tegen de woonkamer en keuken zal op 20-21 graden worden gehouden, ik denk dat je juist dáár isolatie glas moeten plaatsen op de zijden waar de meeste energie verloren gaat, dus de noord en oost zijde van de (toekomstige) woning.
Nogmaals, op het zuiden en het westen komt bij mij HR++ (UG 1.0 Krypton Uniglas bijvoorbeeld)) dit type glas heeft nog steeds een hoge lichtdoorlaat (82%) en energie doorlaat (65%).
Extreem isolerend triple glas bijvoorbeeld met een UG van 0.4 heeft maar 59% lichtdoorlaat en 38% energie doorlaat.
Val een beetje laat in de discussie, maar ik zou ook de koudste kamers zeer goed isoleren. In kamers zonder verwarming waar je zelfs ook ventileer neem ik aan krijg je toch kou locaties en daar door weer condens vorming. De warmte van de andere aanliggende vertrekken of vloeren geven hun warmte toch ook af naar je ongebruikte kamer. Het idee van HR++ i.v.m licht en warmte energie doorlaat is idd na wat rekenwerk handig, maarrrr reken eens uit hoeveel kou je binnen krijgt in de winter resp de warmte in die paar uur zon op een dag. Men rekent met binnen komend zonlicht zich vaak te rijk. Anderzijds hoeveel te veel aan warmte komt er in de zomer weer binnen om weg te werken en verlies je s'avonds weer naar buiten? Ik zou dan liever wat minder warmte naar binnen willen krijgen en s'avonds zo min mogelijk weer naar buiten. Het stabiel houden. Persoonlijk zit ik liever de hele dag in een kamer van 19º i.p.v wisselende temperaturen. Wat weegt het een tegen het ander op. Je kan het pas uitrekenen als je 1 of 2 jaar aan meet resultaten heb op jouw locatie.

Er zijn natuurlijk ook weer tussen oplossingen, zoals lamellen in het glas of rolluiken. Wij doen ze, de rolluiken wel eens rond 13:00 tot 14:30 een stuk naar beneden. Blijft lekker koel in de zomer en zou dan s'avonds dus minder verliezen bij HR+++. Maar ja, voor het volgende huis heb ik een flinke lijst met bouw besluit en pers eisen en puzzel stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Lord Anubis schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:26:
[...]

Val een beetje laat in de discussie, maar ik zou ook de koudste kamers zeer goed isoleren. In kamers zonder verwarming waar je zelfs ook ventileer neem ik aan krijg je toch kou locaties en daar door weer condens vorming. De warmte van de andere aanliggende vertrekken of vloeren geven hun warmte toch ook af naar je ongebruikte kamer. Het idee van HR++ i.v.m licht en warmte energie doorlaat is idd na wat rekenwerk handig, maarrrr reken eens uit hoeveel kou je binnen krijgt in de winter resp de warmte in die paar uur zon op een dag. Men rekent met binnen komend zonlicht zich vaak te rijk. Anderzijds hoeveel te veel aan warmte komt er in de zomer weer binnen om weg te werken en verlies je s'avonds weer naar buiten? Ik zou dan liever wat minder warmte naar binnen willen krijgen en s'avonds zo min mogelijk weer naar buiten. Het stabiel houden. Persoonlijk zit ik liever de hele dag in een kamer van 19º i.p.v wisselende temperaturen. Wat weegt het een tegen het ander op. Je kan het pas uitrekenen als je 1 of 2 jaar aan meet resultaten heb op jouw locatie.

Er zijn natuurlijk ook weer tussen oplossingen, zoals lamellen in het glas of rolluiken. Wij doen ze, de rolluiken wel eens rond 13:00 tot 14:30 een stuk naar beneden. Blijft lekker koel in de zomer en zou dan s'avonds dus minder verliezen bij HR+++. Maar ja, voor het volgende huis heb ik een flinke lijst met bouw besluit en pers eisen en puzzel stukjes.
Je kan (wind dichte) rolluiken in de koude maanden ook gebruiken voor extra isolatie.
In de zomer dus de half doorlatende sun-screens voor omgekeerde isolatie, kun je volstaan met HR++ glas rondom.

Technisch is nu al bijna alles mogelijk, maar het budget dat je voor je installaties in je woning hebt gereserveerd is dan is nooit toereikend.
Het zelfde met WTW- ventilatie, technisch is het mogelijk om elke ruimte apart de ventilatie in de ruimte zelf in te stellen, eventueel via CO2 sensors en met na-verwarming.

Bepalend is waarvoor je dit voornamelijk wil doen; beter voor het milieu?, besparing op de energierekening? of voor een verhoogd comfort? (en bij rolluiken verhoogde veiligheid).
Voor besparing op de energierekening is de terugverdien tijd van uiterste belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 16:15
frisianstar schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Je kan (wind dichte) rolluiken in de koude maanden ook gebruiken voor extra isolatie.
In de zomer dus de half doorlatende sun-screens voor omgekeerde isolatie, kun je volstaan met HR++ glas rondom.

Technisch is nu al bijna alles mogelijk, maar het budget dat je voor je installaties in je woning hebt gereserveerd is dan is nooit toereikend.
Het zelfde met WTW- ventilatie, technisch is mogelijk om elke ruimte apart de ventilatie in de ruimte zelf in te stellen, eventueel via CO2 sensors en met na-verwarming.

Bepalend is waarvoor je dit voornamelijk wil doen; beter voor het milieu?, besparing op de energierekening? of voor een verhoogd comfort? (en bij rolluiken verhoogde veiligheid).
Voor besparing op de energierekening is de terugverdien tijd van uiterste belang.
Terugverdientijd vind ik minder van belang, vermindering van variabele woonlasten (GWL) vind ik belangrijker. Daardoor zullen we minder last hebben van stijgende energiekosten.

Verhoogde veiligheid van rolluiken vind ik schromelijk overdreven. Vroeger hielp het misschien, maar met het huidige HR++ en HR+++ glas en met het hang- en sluitwerk van vandaag heeft het niet zoveel toegevoegde waarde meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-06 23:00
frisianstar schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:36:
Je bouwt toch een nieuw huis. Ik vond het verschil marginaal en heb overal dus 0.7 tripple glas genomen. Het grote voordeel is het gebrek aan koudeval, het glas voelt niet koud aan.

En qua warmteopbrengst denk ik dat er weinig winst te halen is met dubbel glas. Hier stopt het stookseizoen ergens in maart en start weer eind oktober. In de tijd daartussen heb ik al vrij snel de screens nodig om de zon buiten te houden en zit ik helemaal niet te wachten op extra zoninstraling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:46
frisianstar schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Moge het duidelijk zijn dat mijn opmerking retorisch is en dat er te vaak naar korte termijn winsten gekeken wordt en daar mee verliezen die niet te verwaarlozen zijn op de lange duur. Die €1000-2000 nu is in de levensduur en behaagelijkheid terug verdienbaar, maar betekend ook dat er altijd neven rsultaten zijn.

Rolluiken zijn in veel gevallen toch een eerste afschrik middel, als je daar bij triple glas hebt met de nodige veiligheids materiaal zal het wel meevallen. Zonder rolluiken gaan ze er toch wat sneller voor om een poging te wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou niet weten wie afgeschrikt wordt door een rolluik. Met een sloopbeitel die in je binnenzak past trek je het rolluik er zo voor weg.
Bij een "belangstellende" zou ook de belangstelling kunnen worden gewekt want ja, dure luiken voor de gevel, van bewoners die dure spullen uit het zicht willen hebben en vast niet thuis zijn met de luiken naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:33
Hoe zit het met de afwerkkwaliteit van de monteurs? Wordt meegenomen in de offerte?
Als ik triple glas met een passiefhuisvenster wil laten monteren wil ik ook de garantie dat dit luchtdicht wordt gemonteerd en niet met een beetje pur bijelkander geplakt wordt

Zijn de Nl bouwers al over op deze technieken en toekomst eisen of kan je hiervoor beter buiten de Nederlandse grens gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
PUR is op zich niet erg om te gebruiken (mits flexibel) als er daarnaast maar met compribands of tapes wordt gewerkt om het luchtdicht te krijgen. De leveranciers van de Duitse merken hebben die luchtdichtheid vaak wel onder de knie.

[ Voor 5% gewijzigd door Vantage92 op 31-03-2019 11:05 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik ben ook in de markt voor nieuwe kozijnen en HR++(+).

Gaat om totaal 1 groot kozijn met een ventilatie strook 2400*1600, 1 kozijn met draai/kiepraam 2400*1600, 1 kozijn met draai/kiepraam 1800*1600, 1 groot kozijn met kiep/draai raam voor toegang balkon 2300*2500, 1 badkamer raam 55*1250, 1 wc raam 500*1470 en de voordeur met raam aan de zijkant 2160*1300.

Heb nu de offerte van 1 leverancier terug icm HR++ 1,1 en SKG2 beslag.

Totaal zou ik daar ~17K betalen voor

Voor HR+++ betaal ik €32 excl. btw extra per m2. Zou zijn €800 incl. btw zijn. Maar heb nog geen specs terug gehad welke u waarde dat glas heeft.

Geen idee of die 17k een beetje normale prijs is ? Ga nog meer offerte opvragen natuurlijk. Ook is in de offerte de keralit niet meegenomen want daar moet ook nog een paar m2 van komen maar dat ga ik zelf instaleren.
2-voudig isolatieglas U-waarde 1.1 W/m²K, 32dB, 4/20/4 (z34420)
3-punt sluiting met 2 zwenkhaken tegengestelde uitvoering (403100), profielcilinder
GAYKO Sigma, aan weerzijden sluitend (T-koppeling), Anti Picking, incl. 5 sleutels (H510), 3
stuk 2dlg. deurscharnier met driedimensionale afstelmogelijkheid (H192) crèmewit,
wisselgarnituur met knop buiten, buitenschild van massief aluminium incl.
kerntrekbeveiliging, aluminium F1 (GG501-13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
Je hebt het hier wel over 20m2 glas wat vervangen wordt. Dan vind ik de 800 euro meerprijs niet veel. Ik denk dat het meeste geld ook in de kozijnen zit en niet in het glas.

Ik weet ook niet wat voor prijs er voor het hr++ glas met U=1,1 wordt gerekend. Bij een willekeurige website kost dit zo'n 50€ incl btw per m2. (5-15-4) maar als ik zo lees denk ik dat er her en der ook wat specialer glas tussen zit. (gelaagd of dikker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als het topic zo lees, dan is het lastig voor mij om te bepalen hoe de offertes die ik tot nog toe heb ontvangen zich verhouden. Prijzen lijken zich te bewegen zo rond de 18k-23k, maar ik zie hier geregeld veel lagere prijzen voorbij komen.
Om een voorbeeld te geven, is deze offerte (20k) aan de hoge kant?
8 kozijnen, waarvan 2 deuren (voor/achter)

Benedenverdieping
- voordeur: 2-delig element, SKG keurmerk beslag
- achterdeur: 2-delig element, SKG keurmerk beslag
- raam: 2800x1750, eendelig
- raam: 2000x800, eendelig
- raam: 1500x1600, tweedelig met kiep/kantel element

Bovenverdieping
- raam: 3800x1000, driedelig, een element kiep/kantel
- raam: 1500x1200, tweedelig met kiep/kantel element
- raam: 2800x1200, tweedelig met kiep/kantel element

Inclusief:
Vensterbanken
28mm HR++ beglazing (Ug 1,1 W/m² K)
Binnen- en buitenafwerking, afvoeren van afval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:11

hnq

Ik ga een erker-hoekkozijn vervangen. Het erkerkozijn steunt op een houten balk constructie die aan het binnen-spouwblad bevestigd is en leunt op het buiten-spouwblad. Kozijn steekt zo’n 30 cm naar buiten. Het gewicht lijkt me daarom van belang. Huidig glas is oud en dun dubbelglas.
De grootste ruit is 4,8 m2. Ik wil deze vervangen door HR++ omdat triple waarschijnlijk te zwaar wordt. Ik heb hier een paar vragen over:

1. Welke glas dikte is minimaal nodig voor zo’n grote ruit. Ik zie bij glasmaatje dat de max dikte 6-6 is. Maar ik lees in dit forum ook dat je beter ongelijke diktes van het glas kunt nemen. Bij andere leveranciers is 8-6 mogelijk. Is dit echt noodzakelijk?
2. Kan bij triple dunnere glasdiktes gekozen worden? Dan zou, wat gewicht betreft, triple misschien wel mogelijk zijn.
3. Is het plaatsen van zo’n ruit met twee/drie man te doen? Of is het aan te raden een kraantje te huren? Glas moet aan de binnenkant bevestigd worden. Iemand ervaring met zo’n kraantje?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:39
Mijn glas is vandaag geleverd, maar ik vraag me af of het de juiste u waarde heeft. Waarom zetten ze dat niet gewoon ff op de sticker??? :X
Anyway, dit zijn de details van de sticker op het glas. Iemand die mij kan vertellen wat de u waarde van dit glas is?
https://imgur.com/a/RYOJlGO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
natuurlijk geen foto gemaakt van de code in de spouw |:( en het glas staat 20 min rijden verderop

[ Voor 30% gewijzigd door fishman op 09-04-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Staat er toch gewoon op? 1.1 :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
@fishman Helaas is het ordernummer weggeblurd op je foto, misschien kun je door het ordernummer hier in te vullen (middelste bolletje kiezen) de info boven water krijgen? https://www.yourglass.com...oolbox/glassidentity.html

Ook de code uit de spouw kun je daar evt. invullen.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Nu online
hnq schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:29:
Ik ga een erker-hoekkozijn vervangen. Het erkerkozijn steunt op een houten balk constructie die aan het binnen-spouwblad bevestigd is en leunt op het buiten-spouwblad. Kozijn steekt zo’n 30 cm naar buiten. Het gewicht lijkt me daarom van belang. Huidig glas is oud en dun dubbelglas.
De grootste ruit is 4,8 m2. Ik wil deze vervangen door HR++ omdat triple waarschijnlijk te zwaar wordt. Ik heb hier een paar vragen over:

1. Welke glas dikte is minimaal nodig voor zo’n grote ruit. Ik zie bij glasmaatje dat de max dikte 6-6 is. Maar ik lees in dit forum ook dat je beter ongelijke diktes van het glas kunt nemen. Bij andere leveranciers is 8-6 mogelijk. Is dit echt noodzakelijk?
2. Kan bij triple dunnere glasdiktes gekozen worden? Dan zou, wat gewicht betreft, triple misschien wel mogelijk zijn.
3. Is het plaatsen van zo’n ruit met twee/drie man te doen? Of is het aan te raden een kraantje te huren? Glas moet aan de binnenkant bevestigd worden. Iemand ervaring met zo’n kraantje?
1. https://www.glasruit.nl/hoe-bepaal-ik-de-glasdikte/ Dat wordt dus 8/5 glasdikte
2. Nee
3. https://www.glas.nl/faq/hoeveel-weegt-een-ruit 4,8 x 13 x 2,5 = 156 kg. Reken daar toch minimaal 4 man voor. Of als je er goed bij kan een kraantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ja, die had ik ook gezien. Het is triple glas, en het buitenste blad/spouw combi is dus 1.1, maar ik ben benieuwd naar de totale pakket ug waarde. Ik ga morgen langs om even de spouwcode te bekijken en zal hier de update posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
ThinkPadd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:31:
@fishman Helaas is het ordernummer weggeblurd op je foto, misschien kun je door het ordernummer hier in te vullen (middelste bolletje kiezen) de info boven water krijgen? https://www.yourglass.com...oolbox/glassidentity.html

Ook de code uit de spouw kun je daar evt. invullen.
Die site had ik ook gevonden, daarom wist ik dat ik de spouwcode nodig had. Helaas doet de ordernummer zoekopdracht het niet. Vind niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 01:24
@ fishman

Volgens mij U waarde 0,5
33/1= 3mm glas daartussen folie dan weer 3mm glas( is dus gelaagd)
Spouw 18mm gevuld met Argon
4mm glas
Spouw 18mm gevuld met Argon
33/1= 3mm glas daartussen folie dan weer 3mm glas( is dus gelaagd)
Op positie 2 en 5 coating iplus Top 1.1

Heb namelijk hetzelfde glas alleen mijn spouw is 15mm , kon niet breder ivm kozijn.

Groeten Hans

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Dat zou dan moeten kloppen, bedankt voor je reactie!
Ik was in verwarring, omdat ik kunststof warmedge afstand houders had verwacht (blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest van mij bij de opdracht). Daar kan ik nog mee leven.
Maar ik heb wel expliciet gesproken over Krypton vulling, omdat ik anders die 0.5 niet kon halen. Was wel in 1e instantie ook met 15mm spouw. Ik heb plek voor meer, maar heb wel flink extra betaald 'omdat Krypton niet standaard is'. Dat ze ug 0.5 nu wel kunnen met standaard Argon gas en een iets grotere spouw vind ik prima, maar dan ga ik wel even in discussie over de prijs :)
Ik ga morgen sowieso de spouwcode controleren en zal dat hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
@Vitessevette , mag ik vragen wat je voor dat glas hebt betaald? Ik moet namelijk evne in discussie over de prijs. De offerte prijs is bij mij ongeveer 30% omhoog gegaan omdat ik om Krypton vulling vroeg, en dat was afwijkend, dus duur.
Nu blijkt dat ik geen Krypton heb gekregen (wel dezelfde isolatie Ug 0.5 waarde die ik wilde), maar dan wil ik wel weten waarom dat 30% extra moest kosten. Voor het raam wat hierboven beschreven is heb ik 233 euro per m2 betaald. Zonder plaatsingskosten, excl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ik heb van 3 ruiten de spouw codes omgeschreven, maar de ACG website herkent ze niet.....Komt dit omdat die website alleen dubbel glas kan herkennen?

Dit zijn de codes, iemand die hier iets mee kan?

Now191-0013485501-002 tri
2-613 2686 0653

Now191-0013332801-008 tri
7-643 2610 0 1463 0

Now191-0013485501-033 tri
2-639 3072 1408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:30
Wegens de toekomstige aankoop van een woning ben ik alvast langs een kozijnenboer gegaan om een indicatie te krijgen van de kosten voor het plaatsen van kunststofkozijnen voor de gehele woning. Ik heb een offerte gekregen van één bedrijf en uiteraard willen wij nog vergelijkende offertes opvragen bij andere kozijnenleveranciers. Ik heb echter geen idee in wat ik hier nou precies van moet vinden en of dit een redelijke maatstaf is.

De vragen die ik heb zijn eigenlijk;
- Uiteraard; is dit een redelijke prijs voor het aangeboden?
- Wat ik zo uit de reacties hier begrijp bevatten de kozijnen nu HR++ glas. Volgens de offerte worden de kozijnen ook standaard uitgevoerd met 29mm HR++ glas. Ik heb geen idee wat de meerprijs zou zijn voor HR+++ glas. Mijn vraag is wel of het mogelijk is om HR+++ glas te plaatsen in hetgeen wat wij voor ogen hebben en of dit dan de meerprijs waard is.

Het gaat om de onderstaande onderdelen;
Voordeur: 1000mm breed x 2250mm hoog, 1 vast deel inclusief brievenbus. Beglazing: Satijn heldere rand 4-20-4 HR++ U=1.1

Achterkant: 3300mm breed x 2300mm hoog, schuifpui waarvan 1 deel in het 2de deel schuift (dus eigenlijk 2 delen? Volgens mij noemen ze het 'hefschuifpui'). Beglazing: Gelaagd 33.1-15-33.1 HR++ U=1.1.

Raam beneden: 1500mm breed x 1600mm hoog, 1 vast deel. Beglazing: 5-20-4 HR++ U=1.1.

Raam boven: 1500mm breed x 1600mm hoog, 2 delen (1 vast / 1 draai/kiep). Beglazing: 5-20-4 HR++ U=1.1.

Uiteraard (volgens mij is dit allemaal standaard) is de volledige offerte inclusief:
- Leveren en plaatsen kozijnen
- Verwijderen en afvoeren oude kozijnen
- Afwerken binnenkant

Totaalprijs is €12k en wat wisselgeld.

Hebben jullie hier meningen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Is het niet verstandig om de brievenbus er uit te laten en een gevelbrievenbus te nemen? Scheelt weer kans op tocht en kou als ze de krant niet door duwen. En een brievenbus isoleert vast niet zogoed als de rest.

Hier is vorig jaar alles vervangen voor Kunststof kozijnen en zit er hr ++ met U=1.0 glas in.

Eventueel op de verdieping kan je overwegen om bij het dubbele raam het vaste deel als verhuisraam uit te voeren. Makkelijk met schoonmaken enzo.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:30
Erwin_83 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:56:
Is het niet verstandig om de brievenbus er uit te laten en een gevelbrievenbus te nemen? Scheelt weer kans op tocht en kou als ze de krant niet door duwen. En een brievenbus isoleert vast niet zogoed als de rest.

Hier is vorig jaar alles vervangen voor Kunststof kozijnen en zit er hr ++ met U=1.0 glas in.

Eventueel op de verdieping kan je overwegen om bij het dubbele raam het vaste deel als verhuisraam uit te voeren. Makkelijk met schoonmaken enzo.
Bedankt voor je reactie!

Wij hebben bewust voor een brievenbus gekozen omdat er tussen de voordeur en het kozijn van het raam geen ruimte is en wij een gevel brievenbus aan de andere kant (buren kant) niet praktisch vinden. Wel één voordeel, de voordeur komt uit op de hal. Er zit nog een deur tussen de hal en de woonkamer.

Ik zal nog eens goed controleren hoe het met de tocht zit. Uiteraard is dit niet de bedoeling als je zo veel geld neerlegt voor nieuwe kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
@AlxRoelofs Ik ken de situatie niet, wellicht een brievenbus op een paal een optie?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
fishman schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:03:
@Vitessevette , mag ik vragen wat je voor dat glas hebt betaald? Ik moet namelijk evne in discussie over de prijs. De offerte prijs is bij mij ongeveer 30% omhoog gegaan omdat ik om Krypton vulling vroeg, en dat was afwijkend, dus duur.
Nu blijkt dat ik geen Krypton heb gekregen (wel dezelfde isolatie Ug 0.5 waarde die ik wilde), maar dan wil ik wel weten waarom dat 30% extra moest kosten. Voor het raam wat hierboven beschreven is heb ik 233 euro per m2 betaald. Zonder plaatsingskosten, excl btw.
Ik had een totaalprijs afgespoken omdat ze ook de kozijnen moesten aanpassen ivm het veel dikkere glaspakket.
Er zat namelijk oud dubbel glas in met lucht in de spouw.
Je moet sowieso de krypton meerprijs a 30% terugvorderen.

Kijk eens op een site waar je zelf je glas kunt bestellen en stel het glaspakket wat je nu hebt samen dan komt er een prijs uit en heb je in ieder geval een idee wat het verschil ongeveer is.

Groeten Hans

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
fishman schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:03:
Ik heb net het één en ander voor mijzelf uitgezocht, vandaar deze reactie;
Volgens de website van Uniglas leveren zij niet langer dubbel en triple glas met krypton gas ("Top"serie): wordt dat gas te duur of wordt het te weinig verkocht?
Om toch een goede U waarde te behalen (bij een redelijke licht en energie doorlaat) wordt de spouw veel dikker, bij Nowak-glas kun je dat goed vergelijken:
Triple glas met U= 0.6 met Argon vulling is maar liefst 40mm dik, met exacte dezelfde specificaties (U waarde, licht en energie doorlaat) echter met Krypton vulling is de dikte 8mm dunner: 32mm.

Triple glas met Argon vulling en een Ug waarde van 0.5 is heel dik (Uniglas Top: 48mm!) het glas kan dunner zijn maar dan is de interne coating zoveel dikker dat de licht en energie doorlaat dan heel matig is, en die energiedoorlaat kun je vandaag en afgelopen dagen met die oostelijke wind goed gebruiken (en in de herfst en winter óók).
Met krypton gas vulling is de dikte maar 36mm (Nowak EN2Plus), bij gelijke isolatie, licht en energie doorlaat.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 13-04-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
frisianstar schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb net het één en ander voor mijzelf uitgezocht, vandaar deze reactie;
Volgens de website van Uniglas leveren zij niet langer dubbel en triple glas met krypton gas ("Top"serie): wordt dat gas te duur of wordt het te weinig verkocht?
Om toch een goede U waarde te behalen (bij een redelijke licht en energie doorlaat) wordt de spouw veel dikker, bij Nowak-glas kun je dat goed vergelijken:
Triple glas met U= 0.6 met Argon vulling is maar liefst 40mm dik, met exacte dezelfde specificaties (U waarde, licht en energie doorlaat) echter met Krypton vulling is de dikte 8mm dunner: 32mm.

Triple glas met Argon vulling en een Ug waarde van 0.5 is heel dik (Uniglas Top: 48mm!) het glas kan dunner zijn maar dan is de interne coating zoveel dikker dat de licht en energie doorlaat dan heel matig is, en die energiedoorlaat kun je vandaag en afgelopen dagen met die oostelijke wind goed gebruiken (en in de herfst en winter óók).
Met krypton gas vulling is de dikte maar 36mm (Nowak EN2Plus), bij gelijke isolatie, licht en energie doorlaat.
Bij triple glas heeft een spouw van meer dan 18mm volgens mij geen betere isolatiewaarde meer. Dat is de "sweetspot" zal ik maar zeggen. Weet niet of het type coating daar nog event. een invloed op heeft.
Heb daar eens een grafiekje van gezien.
Google maar eens op isolar neutrale advance 34

Groeten Hans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Bedankt voor de reacties. Ik begreep van mijn glaszetter inderdaad dat Krypton geen zin heeft tov Argon bij een spouw groter van 15 mm. Ik wilde in eerste instantie inderdaad een glaspakket van max 40 mm, maar dat ging sowieso niet lukken ivm veiligheid van doorvallen enz. Dus ik vind het alleen maar goed dat ze voor een dikker pakket hebben gekozen en Krypton achterwege gelaten als het toch geen zin heeft.
Ik ga eens op zoek naar een site waar ik dit exacte glas kan samenstellen om een indicatie van de prijs te krijgen.

Iemand tips voor zulke sites waar je AGC glas kunt samenstellen en bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Laatst online: 15:52
Hieronder een overzicht van SGGS glas, dan zie je de verschillen in Uwaarde
CLIMATOP ULTRA N is Neutraal triple glas

Krypton vulling is erg duur, en wordt ook bijna niet toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kpco9zj7ta44s.jpg

( ik krijg de afbeelding momenteel niet rechtop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
Bedankt voor het formulier. Het is echter van 2012...
Geen verbeteringen sinds die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Laatst online: 15:52
Met betrekking tot blank glas niet.
Er zijn wat zonwerende coatings bijgekomen die behalve zonwerendheid ook de Uwaarde iets kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:56
Kleine situatie schets: Appartementen complex bouwjaar 1980, redelijk geisoleerd, 4 jaar geleden is het dakleer nog vernieuwd en met een 8 cm isolatie laag voorzien, was voorheen slechts 4 cm dikte.
Heb zelf een tussen gelegen appartement op de bovenste verdieping, ligt met de erker en slaapkamer aan balkon op het westen gericht. Betreft een 10 vierkante meter glas oppervlakte.
Hoofdredenen vervangen kozijnen en beglazing is dat dit de originele beglazing en kozijnen zijn van de bouw uit 1980, en deze niet meer een afdoende isolerende werken hebben, en de kozijnen deels erg slecht worde.
Nu worden de hard houten kozijnen vervangen voor kunstof "K-Vision Trend"en komt er voor rekening van de VVER HR++ glas in met een 1,1 U waarde factor. (HR++ 33.1 - 15 - 33.1 gelaagd glas) Met naar balkon draai kiep deuren.
Echter mijn voorkeur gaat echter uit naar HR+++ glas met een 0,8 U waarde factor, in combinatie met kantel schuif deur.

De vraag is echter of het een merkbaar verschil gaat uitmaken of ik nu kies voor de standaard HR++ of de Triple HR beglazing. Volgens de verkoper, en ook degenen die de modelwoning hebben ingemeten en inmiddels is opgeleverd loont het niet voor een 80er jaren woning die namelijk niet afdoende geïsoleerd is?

Het gaat mij een € 750 incl BTW aan meerkosten voor de Triple HR beglazing kosten. (voor de 10 M2)

Nu vindt ik niet zo gauw ergens een goede uitleg wat het verschil van de 0,3 zo in de praktijk voelbaar c.q. merkbaar is. En maakt het veel uit voor de koude val als het buiten flink vriest?

Graag een toelichting van een kundige in deze lastige materie. THANKS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij kan je dat beter hier vragen: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik persoonlijk zou voor kw1.0 gaan, wat trouwens bij ons standaard is ipv 1.1.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 16:05
het loont inderdaad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Het is ook een stukje comfort, niet alleen wel/geen besparing.

Maar 750 meerprijs voor 10 m2... is dat niet wat excessief?

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-04-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Het is echt zo verschrikkelijk fijn om geen trek meer te hebben bij je ramen. Absoluut hr+++. Je verdient het sowieso terug, al is het bij latere verkoop van je huis. Het is ook heel fijn tegen hitte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:02:
Het is echt zo verschrikkelijk fijn om geen trek meer te hebben bij je ramen. Absoluut hr+++. Je verdient het sowieso terug, al is het bij latere verkoop van je huis. Het is ook heel fijn tegen hitte!
Hoe dan? Makelaars komen niet verder dan "dubbel glas"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:31
Qua comfort merk je het niet tussen HR++ en HR+++ (Tenzij je aan een drukke weg woont en ook geluidisolatie wil)
Qua isolatie zal je het wellicht wel merken, maar het is wel een forse meerprijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FabianGTI schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:31:
Qua comfort merk je het niet tussen HR++ en HR+++ (Tenzij je aan een drukke weg woont en ook geluidisolatie wil)
Qua isolatie zal je het wellicht wel merken, maar het is wel een forse meerprijs
Hoezo niet? Grote vlakken HR++ hebben nog steeds koudeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:56
Het is ruim 10 m2 en de meerprijs die ze rekenen voor triple HR komt op een 50 € m2 excl.
Dat heb ik er denk ik best voor over.
Het gaat zoals gezegt me meer om het comfort.
Hoe interpreteer je het verschil zeg maar tussen beide uitvoeringen met het verschil van de 0.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

FabianGTI schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:31:
Voor geluid neem je een 6/15/4 ipv de standaard 4/15/4

Of je tripleglas moet ook 1 ruit hebben van een andere dikte :)

Hebben jullie eigenlijk een EPC rapport in NL? Tripleglas zal die score wel een stuk naar beneden trekken iig, wat altijd leuk is voor een eventuele verkoop.

[ Voor 24% gewijzigd door Jellabie op 27-04-2019 22:53 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
Qua geluid zal je met 2x gelaagd van 7 mm al heel goed zitten. Eigenlijk hoor je twee verschillende diktes te nemen zodat je twee verschillende eigenfrequenties hebt voor de twee lagen (ivm doorlaten van geluid dat op die frequentie zit) en dat zal tegen geringe meerprijs ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jellabie schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:51:
[...]

Voor geluid neem je een 6/15/4 ipv de standaard 4/15/4

Of je tripleglas moet ook 1 ruit hebben van een andere dikte :)

Hebben jullie eigenlijk een EPC rapport in NL? Tripleglas zal die score wel een stuk naar beneden trekken iig, wat altijd leuk is voor een eventuele verkoop.
Er zijn EPC eisen bij nieuwbouw. Bij verkoop moet je een energielabel hebben. Dat is een totale zwendel verder. Je laat vijf foto's zien van de buurman, betaald 10 euro en je hebt een energielabel...

De EPC zakt per euro veel harder bij een paar schaam-PV panelen dan voor zonwering, HR+++ glas, douche-WTW of wat dan ook, dus dat zit hier op alle nieuwbouw. Soms netjes op zuid(oost/west), soms op noorden, soms in de schaduw van een doorgetrokken muur; maakt allemaal niet uit, geen hond die er op let ;(

Allerlei ramen worden met drielaagsglas te zwaar om volgens arbo zonder hulpmiddelen te tillen, dus de bouwsector rekent dikke meerprijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2019 00:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:00
Volgens de verkoper, en ook degenen die de modelwoning hebben ingemeten en inmiddels is opgeleverd loont het niet voor een 80er jaren woning die namelijk niet afdoende geïsoleerd is?
Deze lui hebben duidelijk niet echt verstand van de natuurkunde achter isolatie.

Het maakt voor de besparingen geen moer uit of je die 10m2 triple-glas in een jaren '30 woning zet of in een nieuwbouwwoning. Uitgaande van jouw keuze tussen U=1,1 en U=0,8 is in beide gevallen de besparing 0,3W/K/m2.

Scheelt bij 10m2 glas en 3000 graaddagen van 24 uur dan: 0,3*10*24*3000 = 216000wH (216kWh) aan warmte die je moet stoken op jaarbasis. Wanneer je op gas stookt, zal dat zo'n 25 à 30m3 gas par jaar schelen. Ongeacht bouwjaar van de woning of verdere isolatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
Het klinkt misschien gek hier op tweakers, maar ik heb in mijn nieuwbouw huis gekozen voor HR+++ glas omdat:

A. Meerprijs minimaal was
B. Ik er niet uit kon komen of ik de meerwaarde ging merken
C. De belangrijkste: omdat ik nu kan zeggen dat ik HR+++ heb!
Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste