3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Wij hebben hier een aluminium schuifpui uit D laten komen van 4 meter breed, met triple glas met een U van 0,7. Glaspakket is 46 mm dik. Binnen en buitenblad gelaagd. 44.2-12 - 6 - 12 -44.2Aziraphale schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:41:toon volledige bericht
Wij zijn bezig met het plannen van een uitbouw en daar moet aan de achterkant (west) een schuifpui van iets meer dan 5 meter breed in komen en dan nog een deur met een groot raam (oost). Nu heb ik daarvoor de keuze uit de volgende mogelijkheden qua glas:
- HR++ ongelaagd, spouw 6, u-waarde 1.6 (dit biedt de aannemer nu aan)
- HR++ gelaagd, spouw 15, u-waarde 1.1
- HR+++ 4-9-4-9-4, u-waarde 0.9
De eerste optie is wat er standaard aangeboden wordt, voor de tweede en derde optie heb ik een dikker kozijn voor de schuifpui nodig met een meerprijs van €1209 incl. Voor HR+++ komt er dan nog eens €321 incl. bij voor het glas. Wil ik ook HR+++ in de deur dan kost me dat nog eens €268 voor een dikkere deur en HR+++. Totaalprijs incl. BTW voor wat er nu op de offerte staat is €10723,-, dus HR+++ betekent een meerprijs van +/- 14%.
Andere (dikkere) opties qua glas kunnen niet vanwege de maximale kozijndikte van de schuifpui.
Nu weet ik dat de laagste u-waarde het beste is, dus daarnaar kijkend zou HR+++ het beste zijn. Maar is het dat ook voor een pui op het westen ivm zoninstraling? En is een schuifpui met HR+++ nog wel goed open te krijgen? De bedoeling is dat het 4 delen worden, waarbij de middelste twee te schuiven zijn.
Iemand ideeën over wat een goede keuze zou zijn? Ikzelf heb het idee dat we het beste voor optie 2 of 3 kunnen gaan vanwege de u-waarde, maar twijfel over het extra gewicht van de schuivende delen. Vrouw en kind moeten die namelijk ook open kunnen krijgen.
En dat voor 6500€ incl montage.
Deze pui is op het oosten en als de zon er schuin opstaat zie je inderdaad minder licht erdoorheen komen. In de zomer is het juist wel fijn iets minder fel licht.
Klinkt heel interessant, maar mijn vrouw wil per se hout...wmeester schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:53:
[...]
Wij hebben hier een aluminium schuifpui uit D laten komen van 4 meter breed, met triple glas met een U van 0,7. Glaspakket is 46 mm dik. Binnen en buitenblad gelaagd. 44.2-12 - 6 - 12 -44.2
En dat voor 6500€ incl montage.
Deze pui is op het oosten en als de zon er schuin opstaat zie je inderdaad minder licht erdoorheen komen. In de zomer is het juist wel fijn iets minder fel licht.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
En 46 mm glas past niet in de houten kozijnen. Dat snap ik. Maar volgens mij moet je ivm het glas oppervlak al gelaagd en dik glas hebben. Dat wordt wel een kunst om dat te krijgen. Het is er zeker maar dan moet je inderdaad doorvragen.Aziraphale schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:54:
[...]
Klinkt heel interessant, maar mijn vrouw wil per se hout...
Ik ben inderdaad om die reden verder aan het zoeken. Glas met spouw 15 en een u van 1.1 is gelaagd leverbaar en past in een 67 mm kozijn, maar het liefste wil ik het nog wat beter isolerend hebben. Overigens vond de aannemer het niet absoluut noodzakelijk dat het gelaagd veiligheidsglas werd, ze plaatsen meestal gewoon glas en hadden nooit problemen dat er iets of iemand doorheen vloog.wmeester schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:57:
[...]
En 46 mm glas past niet in de houten kozijnen. Dat snap ik. Maar volgens mij moet je ivm het glas oppervlak al gelaagd en dik glas hebben. Dat wordt wel een kunst om dat te krijgen. Het is er zeker maar dan moet je inderdaad doorvragen.
Meestal gaat het goed totdat het fout gaat inderdaad.Aziraphale schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:02:
[...]
Ik ben inderdaad om die reden verder aan het zoeken. Glas met spouw 15 en een u van 1.1 is gelaagd leverbaar en past in een 67 mm kozijn, maar het liefste wil ik het nog wat beter isolerend hebben. Overigens vond de aannemer het niet absoluut noodzakelijk dat het gelaagd veiligheidsglas werd, ze plaatsen meestal gewoon glas en hadden nooit problemen dat er iets of iemand doorheen vloog.
Er zit wel een verschil tussen gelaagd glas en gehard glas.
Gehard is veilig genoeg, want dan krijg je geen grote glas stukken als het breekt.
Gelaagd is ook inbraakvertragend.
Gehard en gelaagd wordt naar mijn weten niet gebruikt.
@wmeester Kan je de combinatie van de 2 niet krijgen voor serredaken en lichtstraten? Hoe dan ook, liever nog gehard dan gelaagd als je moet kiezen, veel minder kwetsbaar en de 100% zekerheid dat er niet toch per ongeluk een grote scherf van de folie afvalt. Die wil je niet in je nek hebben. Dan liever een douche van korreltjes.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Wij hadden voorheen een massief hardhouten voordeur, 5cm dik zonder enige raamopening, ook die ging prima open en dicht en was bijna zeker zwaarder dan een plaat triple glas in die maat. Die deur woog iets van 80-100kg.
Dus, als de kozijnen en scharnieren ervoor geschikt zijn (lees: zwaar genoeg uitgevoerd) mag het geen enkel probleem zijn. Met schuifpuien is het iets anders natuurlijk (veel groter en hangen niet in evenwicht aan kogellagers, ze staan erop) maar openslaande deuren lijkt mij geen punt.
En gaat wat doortastender dicht als hij eenmaal in beweging is... dus je kozijn en slot moeten ook de klap van het dichtvallen kunnen opvangen.Steyn_E schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:05:
[...] Alleen massa is traag, dus zo'n deur gaat met dezelfde kracht langzamer open. [...]
Zo scherp als een voetbal!
Is er iemand die ervaring met dit glas heeft die er iets over kan zeggen? En ik heb prijzen voor de normale (ongehard) en gelaagde variant, waarbij de laatste ruim twee keer zo duur is. Vind ik nogal een verschil, maar ik kan nergens vinden of het glas ook gehard te krijgen is. Ongehard en ongelaagd heb ik namelijk wel wat twijfels bij (er racet hier een peuter rond), maar aan de andere kant vind ik een prijsverschil van €2500 (incl dikkere pui)) tov een pui met normaal Advanced 0.8 nogal fors.
Gehard HR++ met een u-waarde van 1.1 is ook nog een optie en scheelt zo'n €2400 met gehard Advanced 0.8. Maar ja, hoeveel comfortverschil heb je dan? Ik vind dat glas maar een knap ingewikkelde business....
Enfin, wij hebben ook een 56mm dikke houten schuifpui. Hier hebben we ook driedubbelglas ingezet van Thermobel met een Ug van 0,5. en een dikte van 32mm. Achteraf gezien hadden we ook prima de 36mm (Ug 0,4) variant kunnen nemen, die had ook prima gepast. Wat vooral belangrijk is dat de wielentjes het extra gewicht aankunnen. Het schuiven gaat bij ons amper zwaarder nu. Glas is dik 80 kilo. Glas is wel donkerder dan gewoon dubbel glas door de coatings. Absoluut niet groen en voor ons absoluut acceptabel, maar dit blijft subjectief.
We hebben ook een drietal ramen met de Thermobel Advanced 0.8. Deze ramen hebben ongeveer dezelfde kleur, zon- en lichttoetredingsfactor als de driedubbele. Bijna geen verschil.
Zie voor verdere gegevens mijn bijdrage met folders verderop on dit topic.
Ik had zeker wel het hele topic doorgelezen en ook je bijdrage met folder gezien, alleen geeft die folder mij geen informatie over de krasgevoeligheid die de aannemer noemt en de mogelijkheden voor een uitvoering in veiligheidsglas van de 0.8. Wat is jouw ervaring daarmee?Desmoerick schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:00:
Hallo allemaal, ik wil niet negatief overkomen, maar ‘t valt mij weer op dat mensen niet goed teruglezen in oa dit topic, want ik zie keer op keer dezelfde vragen terugkomen.
Enfin, wij hebben ook een 56mm dikke houten schuifpui. Hier hebben we ook driedubbelglas ingezet van Thermobel met een Ug van 0,5. en een dikte van 32mm. Achteraf gezien hadden we ook prima de 36mm (Ug 0,4) variant kunnen nemen, die had ook prima gepast. Wat vooral belangrijk is dat de wielentjes het extra gewicht aankunnen. Het schuiven gaat bij ons amper zwaarder nu. Glas is dik 80 kilo. Glas is wel donkerder dan gewoon dubbel glas door de coatings. Absoluut niet groen en voor ons absoluut acceptabel, maar dit blijft subjectief.
We hebben ook een drietal ramen met de Thermobel Advanced 0.8. Deze ramen hebben ongeveer dezelfde kleur, zon- en lichttoetredingsfactor als de driedubbele. Bijna geen verschil.
Zie voor verdere gegevens mijn bijdrage met folders verderop on dit topic.
Die zelfde aannemer is ook heel stellig over wat er in 56 en 67 mm past en de 32 mm die je noemt zou zelfs daar niet in passen. Vond ik zelf ook wel wat bijzonder, maar ik heb er ook niet echt verstand van en als hij dat aangeeft dan denk ik dat dat zo moet. Of is het gewoon een kwestie van dunnere glaslatten plaatsen? Gaat dat niet ten koste van de stevigheid?
Poeh, moeilijk te zeggen. Het glas zit er nu bij ons circa twee jaar in en nog geen krassen. Wel spoelen we het altijd eerst goed af voordat we gaan boenen.Aziraphale schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:15:
[...]
Ik had zeker wel het hele topic doorgelezen en ook je bijdrage met folder gezien, alleen geeft die folder mij geen informatie over de krasgevoeligheid die de aannemer noemt en de mogelijkheden voor een uitvoering in veiligheidsglas van de 0.8. Wat is jouw ervaring daarmee?
Tja, ik zou zeggen, kom eens langs, past prima, alleen hebben we nu wel opdekglaslatten gebruikt. M.a.w. De glaslatten steken nu wel aan één kant uit, esthetisch iets minder mooi.Die zelfde aannemer is ook heel stellig over wat er in 56 en 67 mm past en de 32 mm die je noemt zou zelfs daar niet in passen. Vond ik zelf ook wel wat bijzonder, maar ik heb er ook niet echt verstand van en als hij dat aangeeft dan denk ik dat dat zo moet. Of is het gewoon een kwestie van dunnere glaslatten plaatsen? Gaat dat niet ten koste van de stevigheid?
Als het al twee jaar goed gaat dan lijkt me dat het wel wat meevalt met krassen. Wij hebben een peuter rondlopen, vandaar dat bij mij nog wel wat de zorg zat over krassen bij gebruik in een pui tot aan de grond.Desmoerick schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:36:
[...]
Poeh, moeilijk te zeggen. Het glas zit er nu bij ons circa twee jaar in en nog geen krassen. Wel spoelen we het altijd eerst goed af voordat we gaan boenen.
[...]
Tja, ik zou zeggen, kom eens langs, past prima, alleen hebben we nu wel opdekglaslatten gebruikt. M.a.w. De glaslatten steken nu wel aan één kant uit, esthetisch iets minder mooi.
En dan zullen die opdekglaslatten de reden zijn dat ze bij ons zeggen dat het niet kan, omdat je bij een nieuwe pui natuurlijk niet direct aan opdekglaslatten denkt. Elders in het huis hebben we ze ook om HR++ in de oude kozijnen te krijgen en het is inderdaad minder fraai. Vrees dat dat een probleempje met de WAF op gaat leveren bij een nieuwe aanbouw...
Die coating zit bij normaal dubbel en triple glas in de binnenkant van de het glas zelf, niet wat de aannemer waarschijnlijk denkt aan de woon/ kamer zijde, oftewel de 'binnenkant'...Aziraphale schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:51:
Ik heb vandaag een aanvraag gedaan over de mogelijkheden van Thermobel Advanced 0.8 glas voor de schuifpui en kreeg, naast de prijs, de opmerking van de aannemer dat dit glas kwetsbaar zou zijn door de folie aan de binnenzijde. Het zou krasgevoeliger zijn, bijvoorbeeld wanneer er een zandkorrel in het water zou zitten. Daarnaast zou het door de coating minder helder zijn.
Is er iemand die ervaring met dit glas heeft die er iets over kan zeggen? En ik heb prijzen voor de normale (ongehard) en gelaagde variant, waarbij de laatste ruim twee keer zo duur is. Vind ik nogal een verschil, maar ik kan nergens vinden of het glas ook gehard te krijgen is. Ongehard en ongelaagd heb ik namelijk wel wat twijfels bij (er racet hier een peuter rond), maar aan de andere kant vind ik een prijsverschil van €2500 (incl dikkere pui)) tov een pui met normaal Advanced 0.8 nogal fors.
Gehard HR++ met een u-waarde van 1.1 is ook nog een optie en scheelt zo'n €2400 met gehard Advanced 0.8. Maar ja, hoeveel comfortverschil heb je dan? Ik vind dat glas maar een knap ingewikkelde business....
Die coating is gebaseerd op zilver, hoe dikker de coating hoe beter het isoleert hoe slechter de licht en energie doorlaat (transmissie) is.
Bij U= 0.5 is de lichtdoorlaat circa 74%... bij de U= 0.4 versie van dezelfde fabrikant (Uniglas) is de lichtdoorlaat slechts 59%, energiedoorlaat respectievelijk 54% en 38%...de 0.4 versie heeft weinig nut....
Hier de gegevens van Uniglas bijelkaar: https://www.egger-glas.at...ierglas%C3%BCbersicht.pdf
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Bij het Thermobel Advanced 0.8 zit het dus wel aan de woonkamerzijde, althans volgens het plaatje in dit document: https://www.bouwproducten.../3cj269e-thermobel-nl.pdffrisianstar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:05:
[...]
Die coating zit bij normaal dubbel en triple glas in de binnenkant van de het glas zelf, niet wat de aannemer waarschijnlijk denkt aan de woon/ kamer zijde, oftewel de 'binnenkant'...
Die coating is gebaseerd op zilver, hoe dikker de coating hoe beter het isoleert hoe slechter de licht en energie doorlaat (transmissie) is.
Bij U= 0.5 is de lichtdoorlaat circa 74%... bij de U= 0.4 versie van dezelfde fabrikant (Uniglas) is de lichtdoorlaat slechts 59%, energiedoorlaat respectievelijk 54% en 38%...de 0.4 versie heeft weinig nut....
Hier de gegevens van Uniglas bijelkaar: https://www.egger-glas.at...ierglas%C3%BCbersicht.pdf
Op zich vind ik dat wel vreemd, want waarom doe je een coating aan de buitenkant van het glas ipv aan de spouwkant? Zo'n coating is meestal toch wel wat beschadigingsgevoeliger dan glas.
Climaplus One ga ik hem ook nog eens naar vragen, al lijkt dat ook alleen toepasbaar te zijn in de 67mm variant van de schuifpui. Daarin is er namelijk 37mm ruimte voor glas en kit en bij de 56mm variant maar 26mm. Dat is ook het prettige van de Thermobel, dat je in principe met een ruit van 18mm toe kunt, wat inclusief kit op 26 uitkomt. Enige nadeel is dat dat geen veiligheidsglas is, dat wordt sowieso dikker. En veiligheidsglas voelt ergens toch wel goed in een puit van 525 x 250 cm.
Even weer goed in de folder kijken, het gelaagde glas is gewoon bestelbaar, de versies van 33,1 / 44,1 enz. Staat er gewoon in.Aziraphale schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:28:
[...]
Bij het Thermobel Advanced 0.8 zit het dus wel aan de woonkamerzijde, althans volgens het plaatje in dit document: https://www.bouwproducten.../3cj269e-thermobel-nl.pdf
Op zich vind ik dat wel vreemd, want waarom doe je een coating aan de buitenkant van het glas ipv aan de spouwkant? Zo'n coating is meestal toch wel wat beschadigingsgevoeliger dan glas.
Climaplus One ga ik hem ook nog eens naar vragen, al lijkt dat ook alleen toepasbaar te zijn in de 67mm variant van de schuifpui. Daarin is er namelijk 37mm ruimte voor glas en kit en bij de 56mm variant maar 26mm. Dat is ook het prettige van de Thermobel, dat je in principe met een ruit van 18mm toe kunt, wat inclusief kit op 26 uitkomt. Enige nadeel is dat dat geen veiligheidsglas is, dat wordt sowieso dikker. En veiligheidsglas voelt ergens toch wel goed in een puit van 525 x 250 cm.
I know, ik benoem ook alleen dat de 18mm variant helaas geen veiligheidsglas is. Voor de gelaagde variant heb ik een offerte liggen met een meerprijs ten opzichte van gelaagd HR++ met een Ug van 1,1. Meerprijs is echter ruim €2400 en het moet wel een beetje leuk blijven. Ook zit ik dan nog steeds met die coating aan de kamerzijde. Combinatie van veiligheid, uiterlijk (geen opdeklatten), onderhoud (coating en opdeklatten, want erg irritant bij het schilderen) en financiën doet mij momenteel toch voor de 1,1 gaan.Desmoerick schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:48:
[...]
Even weer goed in de folder kijken, het gelaagde glas is gewoon bestelbaar, de versies van 33,1 / 44,1 enz. Staat er gewoon in.
Ai, dat doet pijn, dat is wel heel veel geld! Wel meerdere offertes opgevraagd? Ik vind het een absurd hoog aditioneel bedrag namelijk.Aziraphale schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:27:
[...]
I know, ik benoem ook alleen dat de 18mm variant helaas geen veiligheidsglas is. Voor de gelaagde variant heb ik een offerte liggen met een meerprijs ten opzichte van gelaagd HR++ met een Ug van 1,1. Meerprijs is echter ruim €2400 en het moet wel een beetje leuk blijven. Ook zit ik dan nog steeds met die coating aan de kamerzijde. Combinatie van veiligheid, uiterlijk (geen opdeklatten), onderhoud (coating en opdeklatten, want erg irritant bij het schilderen) en financiën doet mij momenteel toch voor de 1,1 gaan.
Het zit allemaal in het totaalplaatje van de uitbouw die we willen gaan zetten. Advanced 0.8 zou al dik €1100 meerprijs zijn tov gelaagd Thermobel Top 1.1, maar dat viel weg tegen de meerprijs van de dikkere pui die nodig is om de gelaagde Top 1.1 te plaatsen. Voor gelaagd Advanced 0.8 komt er dan echter nog weer dik €2400 overheen. Het glas is dan twee keer zo duur als ongelaagd, maar we hebben dan ook de dikkere pui nodig.Desmoerick schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:51:
[...]
Ai, dat doet pijn, dat is wel heel veel geld! Wel meerdere offertes opgevraagd? Ik vind het een absurd hoog aditioneel bedrag namelijk.
De beperking van het hele verhaal zit hem in de keuze voor houten kozijnen, want met kunstof heb je veel meer mogelijkheden. Maar goed, hout is een bewuste keuze, dus daar zeuren we niet over.
Ik heb voor het glas niet meer offertes opgevraagd omdat we alles bij een aannemer onder willen brengen. De vorige verbouwing heb ik wel van alles zelf in de hand gehouden en de regie gevoerd, maar deze keer hebben we gekozen voor de rust van alles uit handen geven.
kunststof kozijn, haakse las, blok profiel met houtnerf structuur.(Aarnink)
HT & NAS & Inventaris
In de loop van de jaren is er hier en daar wel eens een ruitje vervangen (want lek of stuk) maar dit is via verzekering gegaan en dus werdt er Ug 2.9 terug in geplaatst.
Na de dak en vloer isolatie projecten hoog tijd om dus eens naar het glaswerk te kijken. Bestaande maranti kozijnen zijn totaal niet rot dus ik hoop dat hier gewoon tripple in gezet kan worden en eventueel HR++ in de buitendeuren (ivm gewicht). Kunststof kozijnen heb ik ook naar gekeken maar offertes lopen zomaar 6k uit elkaar tussen bedrijven voor 5 kozijntje met glas dus bedankt, ik hou mijn maranti wel.
Zojuist een aantal offertes aangevraagd, ben benieuwd waar men komende week mee komt.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Jup, dit weekeinde al diverse topics hier op Tweakers nagelezen voor tips. SG ook reeds benaderd, ziet er op papier goed uit.Microkid schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:09:
@MzKzM73 , zie mijn reactie hierboven als tip: Microkid in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Weet iemand wat het doet met de isolatiewaarde van de ramen (als ik alles dicht doe)?
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Op oost (gewoon dubbel glas) 15 graden achter het gordijn op de vensterbank en 13 graden op het kozijn achter de vitrage.
Op west (hr++ glas) 17 graden op de vensterbank, 15 graden achter de vitrage op het kozijn.
Op noord (gewoon dubbel glas), 15 graden op vensterbank, 13 graden achter vitrage op het kozijn.
Valt mij allemaal niet tegen,.
Morgen eens meten met de rolluiken omhoog.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Heb soms het idee van koudeval bij de kozijnen. Ik zie geen zichtbaren kieren tussen kozijn en muur. heb ook alles al goed dichtgekit. Nu twijfel ik om;
Gewoon dubbelglas uit omstreeks 1980 deze zitten in aluminium kozijnen, ook vanuit die tijd.
Wat is aan te raden?
- Glas vervangen voor HR++(+) (Vermoed dat HR+++ niet past) met rubberen afstandhouders in huidige kozijnen.
- Alu kozijnen vervangen en meteen HR+++ glas in laten zetten?
Gezien de kosten van alleen glas heeft dat mijn voorkeur, maar gaat dit ook comfort verhogen ten opzichte van huidige situatie?
Ik had vorige week met een IR meter gemeten. Toen was het buiten rond de 10-12 graden (6 December). En mijn kozijnen waren rond de 14 graden.
En?Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:32:
Morgen eens meten met de rolluiken omhoog.
Sorry ik was even de draad kwijt maar nu weer gevonden.
Ik heb een paar keer overdag gemeten en er zat geen noemenswaardig verschil in, gistermorge met de kou weer gemeten met rolluiken open en dan zie ik een koudeval van gemiddeld 2 graden.
Dus de rolluiken hebben zoals een beetje verwacht een dempende werking de 2 graden die anders afkoelen hoef ik niet te verwarmen.
Al met al is de temperatuur gelijkmatiger maar of het ook zoveel gas bespaart, ik denk dat ik wel gas bespaar maar geen honderden m3
Ik zal nog eens gaan meten als het erg koud is
Ik heb net een offerte opgevraagd voor het vervangen van enkel glas in onze voordeur. Hetzelfde bedrijf heeft in 2014 de beneden verdieping voorzien van HR ++ glas. Merk Hero-glas. Type Plus-S 1.1. Vanwege de verschillende ramen ook verschillende maten van spouw. Glas dikte allemaal op 4mm. De waardes zijn allemaal ~1.1 en het is met argon gevuld glas.
Ben alleen geschrokken van de prijs voor de deur, bestaande uit 2 ruiten ( gemateerd) en een klein wc raampje) wat mag zoiets volgens jullie kosten ( inc. Plaatsen)
Ik heb indertijd de benedenverdieping vervangen, niet voor het verlagen van de energie kosten, maar wel voor het verhogen van het comfort.. en dat is gelukt.
Boven hebben we oud dubbelglas, maar dat haalt niet uit, daar stoken we toch niet en staat het raam snachts meestal open..
Ik heb laatst mijn standaard dubbelglas uit 1995 (U-waarde ong 2.6) laten vervangen door HR++ met kunststof afstandhouders en een U-waarde van 1.0. Het verschil is duidelijk merkbaar in het stoken, comfort en verdwijnen van de koudeval bij de schuifpui. De woonkamer koelt ook meetbaar minder snel af 's nachts. De isolatiewaarde van alu is natuurlijk lager dan die van hout of kunststof, maar mogelijk nemen je ramen zelf een veel groter oppervlakte in dan de kozijnen. Als je snel een grote slag wilt maken zou je je ramen kunnen vervangen. Wil je het echt goed doen, dan ook de kozijnen vervangen.perspectivebass schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:18:
Heb soms het idee van koudeval bij de kozijnen. Ik zie geen zichtbaren kieren tussen kozijn en muur. heb ook alles al goed dichtgekit. Nu twijfel ik om;
Gewoon dubbelglas uit omstreeks 1980 deze zitten in aluminium kozijnen, ook vanuit die tijd.
Wat is aan te raden?
- Glas vervangen voor HR++(+) (Vermoed dat HR+++ niet past) met rubberen afstandhouders in huidige kozijnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 15-12-2018 08:17 ]
Klopt gaat om 2 grote ramen van 220cm breed en 180 hoog en een klein raam van 80 breed en 120 hoog. Kortom we een aardig raam oppervlak waarvan de kozijnen zelf maar een klein deel uitmaken!Microkid schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:15:
[...]
Ik heb laatst mijn standaard dubbelglas uit 1995 (U-waarde ong 2.6) laten vervangen door HR++ met kunststof afstandhouders en een U-waarde van 1.0. Het verschil is duidelijk merkbaar in het stoken, comfort en verdwijnen van de koudeval bij de schuifpui. De woonkamer koelt ook meetbaar minder snel af 's nachts. De isolatiewaarde van alu is natuurlijk lager dan die van hout of kunststof, maar mogelijk nemen je ramen zelf een veel groter oppervlakte in dan de kozijnen. Als je snel een grote slag wilt maken zou je je ramen kunnen vervangen. Wil je het echt goed doen, dan ook de kozijnen vervangen.
1x ca h92 x b62 cm dubbelglas 4-14-4 max 6-14-6 oid, een kant matglas het liefst
1x ca h43 x b62 cm dubbelglas 4-14-4 max 6-14-6 oid, een kant matglas het liefst
Het is heel veel wekr tov het aantal m2 dat zal het duur maken in een bestaande deur.
Wij willen de deur ook niet kwijt, duurzaam en van het juiste type.
Mijn voerweging: het glas is qua maat te handelen, de rest is precisiewerk maar dat zou ik kunnen.
Tja.. als je van het hout eea moet weg frasen/zagen, dat moet eerst in de grond verf weer, 2x las ik... alleen dat al maakt een on-site klus bijna onmogelijk... geen enkele goede grondverf droogt zo snel en is zo goed...
Hoe denken ze dat te doen? Of krijg je tijdelijk een andere deur?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, dit was de 1e hit dit ik tegen kwam en erg vers ook...
Hoi,route99 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 06:48:
@frk123 Wat vroegen ze? Wij zitten ook in zo'n situatie, maar dan alleen deur
1x ca h92 x b62 cm dubbelglas 4-14-4 max 6-14-6 oid, een kant matglas het liefst
1x ca h43 x b62 cm dubbelglas 4-14-4 max 6-14-6 oid, een kant matglas het liefst
Het is heel veel wekr tov het aantal m2 dat zal het duur maken in een bestaande deur.
Wij willen de deur ook niet kwijt, duurzaam en van het juiste type.
Mijn voerweging: het glas is qua maat te handelen, de rest is precisiewerk maar dat zou ik kunnen.
Tja.. als je van het hout eea moet weg frasen/zagen, dat moet eerst in de grond verf weer, 2x las ik... alleen dat al maakt een on-site klus bijna onmogelijk... geen enkele goede grondverf droogt zo snel en is zo goed...
Hoe denken ze dat te doen? Of krijg je tijdelijk een andere deur?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, dit was de 1e hit dit ik tegen kwam en erg vers ook...
Ze vragen 940... onze deur is gelakt. Hoe ze het gaan doen weet ik niet... ik krijg 4-13-4...
De vraag die ik ga stellen is of het materen de prijs opdrijft. Anders wil ik wel gewoon glas erin en laat ik er materings plastic op plakken. Wat vragen ze bij jou?
Als ik kijk bij een willekeurige glasleverancier kost dat ongeveer 90€ per m2.frk123 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:39:
Leuk Topic,
Ik heb net een offerte opgevraagd voor het vervangen van enkel glas in onze voordeur. Hetzelfde bedrijf heeft in 2014 de beneden verdieping voorzien van HR ++ glas. Merk Hero-glas. Type Plus-S 1.1. Vanwege de verschillende ramen ook verschillende maten van spouw. Glas dikte allemaal op 4mm. De waardes zijn allemaal ~1.1 en het is met argon gevuld glas.
Ben alleen geschrokken van de prijs voor de deur, bestaande uit 2 ruiten ( gemateerd) en een klein wc raampje) wat mag zoiets volgens jullie kosten ( inc. Plaatsen)
Ik heb indertijd de benedenverdieping vervangen, niet voor het verlagen van de energie kosten, maar wel voor het verhogen van het comfort.. en dat is gelukt.
Boven hebben we oud dubbelglas, maar dat haalt niet uit, daar stoken we toch niet en staat het raam snachts meestal open..
Standaard HR++ ongeveer 60€ m2.
Dus zo duur is dat gematteerde glas niet.
Ik zou het zelf doen. Zeker als het op de begane grond is. En het formaat hanteerbaar.
Das best veul geld voor het aanpassen vd deur. Of heb je ook een nieuwe deur?frk123 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:45:
[...]Hoi,Ze vragen 940... onze deur is gelakt. Hoe ze het gaan doen weet ik niet... ik krijg 4-13-4...
De vraag die ik ga stellen is of het materen de prijs opdrijft. Anders wil ik wel gewoon glas erin en laat ik er materings plastic op plakken. Wat vragen ze bij jou?
Ik heb nog geen aanvraag gedaan, 9 januari heb ik een uitgebreide warmte scan en de tussentijd gebruik in voor kennisopbouw en voorbereiding van het inventariseren van eea.
Als ik hier mijn maten in mat glas bestel ben ik onder de 200 euro klaar wrs, nog een keer narekenen en vooral wat zijn de bijkomende kosten oa afdeklatten, band, kitten en zo
https://www.glasmaatje.nl
https://www.glasdiscount.nl
Eentje is er erg duur in verzenden maar er zijn depots in de buurt.
Tja welk risico loop ik? Ik kan netjes, precies en rustig werken. Ik werk zelf met veel gevaarlijkere materialen dan glas, dus ben mbt veiligheidsaspecten goed op de hoogte.
Daarom eea eerst goed inventariseren.
Voor 700 extra wil ik het best zelf doen, vooral bij een deur zijn de glaspanelen goed te hanteren en dat is bij onze achter en voor ramen bepaald niet zo, erg onhandig groot en zwaar...
Zodra ik meer bereken heb post ik het wel, ik weet dat ik eerst nog meer aan de deur moet meten.
Afdeklatten/glaslatten zijn online of bij de Gamma/Praxis/Karwei best duur. Die kun je beter halen bij een lokale houthandel of Pontmeyer. Als je iemand kent met een pas van de Bouwmaat ofzo is dat ook voordelig.route99 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:20:toon volledige bericht
[...]
Das best veul geld voor het aanpassen vd deur. Of heb je ook een nieuwe deur?
Ik heb nog geen aanvraag gedaan, 9 januari heb ik een uitgebreide warmte scan en de tussentijd gebruik in voor kennisopbouw en voorbereiding van het inventariseren van eea.
Als ik hier mijn maten in mat glas bestel ben ik onder de 200 euro klaar wrs, nog een keer narekenen en vooral wat zijn de bijkomende kosten oa afdeklatten, band, kitten en zo
https://www.glasmaatje.nl
https://www.glasdiscount.nl
Eentje is er erg duur in verzenden maar er zijn depots in de buurt.
Tja welk risico loop ik? Ik kan netjes, precies en rustig werken. Ik werk zelf met veel gevaarlijkere materialen dan glas, dus ben mbt veiligheidsaspecten goed op de hoogte.
Daarom eea eerst goed inventariseren.
Voor 700 extra wil ik het best zelf doen, vooral bij een deur zijn de glaspanelen goed te hanteren en dat is bij onze achter en voor ramen bepaald niet zo, erg onhandig groot en zwaar...
Zodra ik meer bereken heb post ik het wel, ik weet dat ik eerst nog meer aan de deur moet meten.
Kit en glasband kun je daar ook halen.
De gemiddelde bouwmarkt is niet ingericht op glaszetters.
Bij Bouwmaat kan je ook terecht als consument tegenwoordig. Online bestellen en dan afhalen.wmeester schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:33:
[...]
Afdeklatten/glaslatten zijn online of bij de Gamma/Praxis/Karwei best duur. Die kun je beter halen bij een lokale houthandel of Pontmeyer. Als je iemand kent met een pas van de Bouwmaat ofzo is dat ook voordelig.
Kit en glasband kun je daar ook halen.
De gemiddelde bouwmarkt is niet ingericht op glaszetters.
Wat is er speciaal aan een glaslat? Bij mij hebben ze gewoon 10x10 meranti gebruikt.wmeester schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:33:
[...]
Afdeklatten/glaslatten zijn online of bij de Gamma/Praxis/Karwei best duur.
Signatures zijn voor boomers.
Glaslatten zijn vaak afwaterend (schuin) en gegrond. Dat scheelt een boel werk.Maasluip schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:32:
[...]
Wat is er speciaal aan een glaslat? Bij mij hebben ze gewoon 10x10 meranti gebruikt.
(10x10 is overigens wel aardig dun)
Signatures zijn voor boomers.
Pasje is ook zo geregeld, via zelfbouwinnederland.gekke-gerrit schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:48:
[...]
Bij Bouwmaat kan je ook terecht als consument tegenwoordig. Online bestellen en dan afhalen.
Handig hoor, scheelt ook met btw fors t.o.v. De lokale bouwmarkt. Veel prijzen overigens wel vergelijkbaar met de Hornbach. Maar dat is voor mij minimaal 20 minuten rijden. En ze hebben gewoon spullen die bij de praxis niet liggen zeg maar.
Meer ontopic; heb een huis uit 2007, met HR++ glas. Ga hier toch ook maar eens kijken wat daar te winnen valt met het glas. Enerzijds omdat we erg veel glas hebben, en dat in de zomer voor veel warmte zorgt, warmtewerend zou daarom niet gek zijn.
Aan de andere kant natuurlijk voor kou in de winter. Grootste voordeel in comfort is denk ik te halen in het trapgat , waar we ongeveer 2meter breed over drie verdiepingen glas hebben zitten.
Daarna wordt de totale beganegrond uitgevoerd met vloerverwarming en vloerisolatie (12 cm pur).
De huidige achtergevel bestaat uit twee delen, deels oud HR glas met houten (tocht)kozijnen, en aan de andere kant een deur en een raam die destijds al door de vorige bewoners vervangen zijn door HR++ glas.
Dit gaat er allemaal uit en daarvoor komt een achterpui (3 grote ramen en 2 openslaande deuren) van 5,5 meter voor terug met kunststofkozijnen (Prijskaartje kozijn 5k) met een meerprijs (1,3k) voor uitgevoerd in triple glas.
Nu heb ik doorgekregen dat U-waarde voor de kozijnen met HR++ (1,2) en voor triple (1,05) zijn.
Losse waardes voor het glas zijn HR++ = U=1,1 en Triple U=0,7
Als ik dat in een transmissieberekening gooi komt daar een verschil van 45 watt besparing uit met triple, op het totale van 460 watt voor het kozijn met HR++. (Bij -7)
Mijn vraag is:
Is de meerprijs van het triple glas te rechtvaardigen/het waard? (Voor ±10% extra besparing)
Rest van de woning is dan wel uitgevoerd in HR++. (Waarvan de gehele beganegrond kunststof kozijnen dan heeft en de twee bovenverdiepingen houten kozijnen).
De woning:
Tussenwoning uit '72, de nieuwe achterpui is op het oosten gericht.
Zelf veel na geïsoleerd (Dak 16cm steenwol (Rd 4,5)) en de spouw van 5 cm is eind jaren 90 gevuld met isolatievlokken.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Vanmorgen heb ik de (geprinte!) catalogus van de firma Weekamp doorgebladerd om vóór en achterdeuren uit te kiezen, toevallig kwam ik op de één na laatste pagina tegen dat Weekamp ook 16 mm dikkere isolerende voor en achterdeuren met speciale tochtstrippen kan leveren (in massief hout).
Nu zijn 54 mm dikke deuren bijna noodzakelijk omdat bij een hoogte van 231cm (die bij nieuwbouw verplicht is) een 38mm deur wel erg dun en slap is, die maat had al mijn voorkeur.
Op mijn werk (verbouw ziekenhuis) zijn in de laatste weken ook 54mm dikke voordeuren voor de bed-kamers met een hijskraantje geplaatst.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Entree
1 x 860 mm x 320 mm 4-15-5 HR++
1 x 350 mm x 1420 mm 4-15-5 HR++
Woonkamer
1 x 2560 mm x 1760 mm 5-15-6 HR++
1 x 2040 mm x 1760 mm 5-15-6 HR++
2 x 730 mm x 1760 mm 4-15-5 HR++ Incl. Ventilatierooster (vast raam ipv uitzetraam)
Keuken
1 x 810 mm x 320 mm 4-15-5 HR++ (vast raam ipv uitzetraam)
1 x 600 mm x 1220 mm 4-9-5 HR+ (in deur)
Exact type/U-waarde niet gespecificeerd heb ik opgevraagd. Prijs €2.150 inclusief BTW en montage, oppervlakte ongeveer 19m2 dus €113/m2
Nieuwe voordeur is opgenomen als stelpost en voor schilderwerk willen ze een opname komen doen. Ik zoek nog even verder voor vergelijkingsmateriaal (Zuid-Holland).
Oh ik zie nu aan de topictitel dat ik hier helemaal niet mag reageren
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 24-01-2019 12:07 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Terug te komen op mijn post over buitendeuren 4 dagen geleden, 'ze' zouden eigenlijk voor buiten deuren ook een HR specificatie moeten invoeren...
NB, een nieuwe voordeur zou ik af-fabriek gespoten bestellen.
Klinkt natuurlijk goed, maar moet wel net in je bestaande kozijnen passen. Denk dat ik er wel mee uit de voeten kan, maar dat zal bij velen een beste uitdaging worden.frisianstar schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:38:
Nu we allemaal goed isolerende beglazing toepassen, de muren, vloeren, kozijnen en daken geïsoleerd zijn denk je dat veel meer niet mogelijk is? mis!
Vanmorgen heb ik de (geprinte!) catalogus van de firma Weekamp doorgebladerd om vóór en achterdeuren uit te kiezen, toevallig kwam ik op de één na laatste pagina tegen dat Weekamp ook 16 mm dikkere isolerende voor en achterdeuren met speciale tochtstrippen kan leveren (in massief hout).
Nu zijn 54 mm dikke deuren bijna noodzakelijk omdat bij een hoogte van 231cm (die bij nieuwbouw verplicht is) een 38mm deur wel erg dun en slap is, die maat had al mijn voorkeur.
Op mijn werk (verbouw ziekenhuis) zijn in de laatste weken ook 54mm dikke voordeuren voor de bed-kamers met een hijskraantje geplaatst.
Ben even op zoek gegaan naar het type van het glas in onze woning. Blijkt sgg climaplus ultra n g hr++ te zijn.
Vind een u terug van 1,1. Business case voor overstap naar tripel wordt daarmee wel lastig vrees ik.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2019 18:01 ]
Als de nieuwe voordeur nog gesteld/afgehangen moet worden in een bestaand kozijn heeft dat niet zo heel veel zin ben ik achter gekomen....frisianstar schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:52:
NB, een nieuwe voordeur zou ik af-fabriek gespoten bestellen.
Aangezien het kozijn hier iets taps toeloopt en er vanwege een nieuwe dorpel aan de onderkant ook eea van de deur geschaafd moest worden is het bij mij weggegooid geld geweest....
Volgens mij is dat niet eens zo gek duur. Zeker die grote ruiten doe je niet zomaar even zelf.assje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:14:toon volledige bericht
Ik heb ook de 1e offerte binnen voor het vervangen van mijn glas:
Entree
1 x 860 mm x 320 mm 4-15-5 HR++
1 x 350 mm x 1420 mm 4-15-5 HR++
Woonkamer
1 x 2560 mm x 1760 mm 5-15-6 HR++
1 x 2040 mm x 1760 mm 5-15-6 HR++
2 x 730 mm x 1760 mm 4-15-5 HR++ Incl. Ventilatierooster (vast raam ipv uitzetraam)
Keuken
1 x 810 mm x 320 mm 4-15-5 HR++ (vast raam ipv uitzetraam)
1 x 600 mm x 1220 mm 4-9-5 HR+ (in deur)
Exact type/U-waarde niet gespecificeerd heb ik opgevraagd. Prijs €2.150 inclusief BTW en montage, oppervlakte ongeveer 19m2 dus €113/m2
Nieuwe voordeur is opgenomen als stelpost en voor schilderwerk willen ze een opname komen doen. Ik zoek nog even verder voor vergelijkingsmateriaal (Zuid-Holland).
Oh ik zie nu aan de topictitel dat ik hier helemaal niet mag reageren
Dit is een samengesteld topic, het was eerst ook hr++ topic. :-)
Saint Gobain Glas. Met een U van 1,1? Lijkt me goed genoeg. Niets meer aan doen zou ik zeggen. Je kan je geld beter steken in andere energie besparende maatregelen.MikeyMan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:57:
[...]
Klinkt natuurlijk goed, maar moet wel net in je bestaande kozijnen passen. Denk dat ik er wel mee uit de voeten kan, maar dat zal bij velen een beste uitdaging worden.
Ben even op zoek gegaan naar het type van het glas in onze woning. Blijkt sgg climaplus ultra n g hr++ te zijn.
Vind een u terug van 1,1. Business case voor overstap naar tripel wordt daarmee wel lastig vrees ik.
Check even, maar deze is volgens mij ook met kunststof afstand houder te leveren. Dan gaat je U waarde nog omlaag. Zelf heb ik Saint Gobain Climaplus One Ecotec met U-waarde 1.0.MikeyMan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:57:
[...]
Het glas zit al in z'n woning, dus om nou alleen de afstandhouders te vervangen....Microkid schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:06:
[...]
Check even, maar deze is volgens mij ook met kunststof afstand houder te leveren. Dan gaat je U waarde nog omlaag. Zelf heb ik Saint Gobain Climaplus One Ecotec met U-waarde 1.0.
Maar ik heb een kamer die vrij veel warmte verliest door een overdaad aan glas (grofweg de helft van de 'wanden' is glas), dus dat zou wellicht geholpen zijn met +++ glas.
Tevens verliezen trapgat en zolder veel warmte, terwijl het in de zomer niet te harden is. +++ Glas met betere warmte wering zou hier een optie kunnen zijn.
Ach, koud kunstje toch?EddoH schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:24:
[...]
Het glas zit al in z'n woning, dus om nou alleen de afstandhouders te vervangen....

Morgen staat de laatste ruit op de planning.
Anoniem: 874959
Met veel interesse volg ik dit topic op de voet.
Nu zit ik eraan te denken om het 'oude' dubbel glas dat nu aan de voorzijde in ons appartement zit te vervangen door HR++ glas. Dit is natuurlijk alleen rendabel als het glas wat er nu in zit ook echt 'oud' dubbel glas is. Een specifieke aanduiding in het raam is er niet. Een goede indicatie van welk bouwjaar het glas is heb ik ook niet (ik schat in eind jaren 80, begin jaren 90).
Ik heb reeds een test gedaan met een brandende lucifer en zie 4 dezelfde kleur vlammetjes. Dit zou betekenen dat er geen speciale isolerende coating op zit, 'gewoon' dubbel glas dus.
Als ik er dus HR++ in zet dan betekent dit dat ik van een u-waarde 2,8 naar een u-waarde van 1,1 ga. Dit lijkt me wel de moeite waard.
Echter, ik woon aan een drukke snelweg (16/17 banen op 285 meter afstand, je mag raden waar ik woon
De enige aanduiding in het glas is trouwens 'Veraphon' met daarachter een soort stersymbool, op het internet kan ik echter niets vinden over dit merk/type glas. Heeft een van jullie een idee of dit geluidswerend glas is? Misschien zijn er nog andere manieren om dit te testen?
Een tweede vraag is: de glasleverancier wil WW-Premium glas van WW leveren, dit heeft op zich prima eigenschappen (LTA van 80%, ZTA van 62% en U-waarde van 1.1 bij samenstelling 4-15-4), maar op de website van de fabrikant staat dus dat er 4 mm glas komt, spouw van 15 mm en dan weer 4 mm glas). Wat betreft thermische isolatie zal dit prima zijn, maar hoe zit het met de geluidsisolatie? Ik had eigenlijk begrepen dat voor goede geluidsisolatie een van de glasplaten (de buitenste) dikker moet zijn, 4-15-5 dus, is dit correct of is het beter de specificaties van de fabrikant op te volgen?
Een tweede vraag: hoeveel kost geluidswerend glas ongeveer extra per m2 ten opzichte van 'gewoon' HR++ glas?
De laatste vraag: Wordt geluidswerende isolatie glas veel dikker dan standaard HR++ glas? Ik kan denk ik niet veel extra ruimte kwijt, tenzij er gefreesd gaat worden, maar dat kost natuurlijk wel wat..
Heel wat vragen, maar ik hoop dat iemand me op weg kan helpen!
Als ik kijk op de site van Pilkington http://www.pilkington.com...-categories/noise-control
dan zie ik dat ze daar geluidswerende beglazing aanbieden onder de naam OptiPhon
....hmmmm ik zie een vergelijking met jouw VeraPhon. Dus misschien is dat wel geluidswerend glas.
Hoe je daar precies achterkomt, weet ik niet.
Ik lees nog wel:
Als glas gelaagd is kun je dat meestal op de kopse kanten wel zien, maar dat zal betekenen dat je de ruit moet kunnen bekijken aan de zijkant.We kunnen op verschillende manieren het geluidsniveau verminderen door bijvoorbeeld de ruit dikker te maken met behulp van gelaagd glas of als isolatieglas (hoe groter de ruimte tussen de ruiten, hoe beter de isolatie). De beste prestatie wordt echter verkregen bij gebruik van akoestisch gelaagd glas,
Ik heb geen ervaring met het plaatsen van geluids isolerend glas. Ik heb wel goede ervaring bij glasmaatje punt nl bij het opvragen van prijzen voor 'speciaal' glas.
[ Voor 7% gewijzigd door wmeester op 30-01-2019 15:41 ]
https://www.egger-glas.at...ierglas%C3%BCbersicht.pdf
Dubbel/ triple isolatie glas dempt van 31 tot 35 db, geluiddempend isolatie glas dempt veel beter, maar het glas wordt wel erg dik! tot 50mm voor de triple Ug =0.7 versie, heb je gelijk bredere kozijnen nodig.
Overigens hebben mijn buren er gelijk ventilatieroosters in laten zetten. Die overwegen nu het glas weer te laten vervangen vanwege geluidsoverlast daardoor.
Mijn voor en achterdeur zijn geïsoleerd met XPS schuim. Allebei 54mm dik en velen malen lichter en beter isolerend dan een massieve deur! Voor de voordeur hebben wij een Skantrae geïsoleerde deur. Kijk maar eens op hun website.frisianstar schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:38:
Nu we allemaal goed isolerende beglazing toepassen, de muren, vloeren, kozijnen en daken geïsoleerd zijn denk je dat veel meer niet mogelijk is? mis!
Dank allen voor jullie reacties!
Vanmiddag is de glaszetter geweest en ik heb jullie input goed kunnen gebruiken om wat meer duidelijkheid te krijgen over het benodigde type glas.
Voor de geluidsisolatie werd mij inderdaad aangeraden ongelijke glasdiktes te gebruiken (bijv. 4/5). Akoestisch gelaagd glas wordt schrikbarend duur en dat zit er volgens de glaszetter nu ook zeker niet in. Nadeel is dan ook inderdaad dat het geheel een stukje dikker wordt en dat pas niet zomaar in mijn oude kozijnen. Er zit nu overigens een spouw in van 13 mm en omdat de spouw naar 15 mm gaat zou het zelfs nog iets kunnen verbeteren! Verder wordt er iets dikker glas aangeraden (4/6), dit zou ook nog iets met de geluidsisolatie doen! Triple glas zou ook super zijn voor geluidsisolatie, maar ook dit wordt te dik voor mijn kozijnen.
Toch heb ik na het bezoek van de glaszetter nog wat vragen die ik dus vergeten ben hem te stellen. Misschien hebben jullie hierover een advies voor ik naar hem terugga voor aanvullende vragen.
- de glaszetter maakt een offerte voor 'gewoon' HR++ glas, ik woon echter in een appartement en aan de achterzijde beginnen onze ramen vanaf 60 cm van de vloer (aan de voorzijde is dit 88 cm), nu heb ik op internet gelezen dat conform NEN 3569 norm er voor glas dat begint van 0 tot 85 cm van de vloer, gelaagd (veiligheids) glas gebruikt moet worden. Dit zou betekenen dat voor de ramen aan de achterzijde er gelaagd veiligheidsglas in moet zitten, of begrijp ik de NEN 3569 norm verkeerd? Er is namelijk geen significant hoogteverschil achter het raam (achter het raam ligt namelijk het zeembalkon van een meter diep en dit ligt slechts 10 cm dieper dan onze kamervloer), dus risico op naar beneden vallen is er niet
Ik neig dus naar 'gewoon' HR++ glas, niet gelaagd dus, maar ben wel benieuwd naar jullie mening. Ga ik een groot risico lopen of valt dit wel mee is jullie inschatting?
- Het grootste stuk glas heeft een afmeting van 180 cm hoog bij 170 cm breed. Dit is een oppervlakte van 3,06 m2. De glaszetter maakt een offerte voor glas met een dikte van 4/15/6. Dit is dus een mm dikker dan 'normaal' gebruikt wordt.
Echter, mijn vraag is of dit dik genoeg is. Ik heb namelijk gelezen dat de dikte naast oppervlakte ook afhankelijk is van de zgn. windlast van een gebouw. De windlast wordt dan weer bepaald door het gebied waar het gebouw staat, of het bebouwd of onbebouwd is en hoe hoog het gebouw is.
Er staat een rekenmodule op de volgende website:
https://www.cura-glass.nl/windlast-berekenen
Het gebied waar ik woon is 'gebied 2: onbebouwd'.
Het glas is 1800 mm hoog en 1700 mm breed.
De hoogte van ons gebouw is 10 verdiepingen (begane grond geen woningen maar garages), dit is dan ongeveer 33 meter denk ik. Zelf zit ik echter op de 5e verdieping, dit is dan ongeveer 18 meter denk ik. Ik houd dus een hoogte van 18 meter aan.
Als ik deze waarden zo invul kom ik op het volgende:
10-6
6-44.x
44.x-44.x
De bovenste waarde is denk ik de dikte van het glas, wat de onderste twee waarden voorstellen weet ik niet (iemand die dit weet?). De dikte van het glas (10-6) is veel dikker dan hetgeen de glaszetter mij vertelt (4-6). Het lijkt me ook overdreven dik, doe ik iets verkeerd of interpreteer ik het niet goed? Misschien moet ik bij hoogte, de hoogte van mijn apartement aangeven? Dit zou dan 3 meter zijn, of slaat dat nergens op? In dat geval zou ik namelijk uitkomen op 6-5.
Wat dit betreft snap ik er dus niets van. Het lijkt me stug dat de glaszetter me aanraadt bijna twee keer zo dun glas te gebruiken... Kan iemand me hierbij helpen?
- Verder wordt er glas geleverd van 'WWglas' (Weber + Wagener), type 'WWPremium Isolatieglas'. Een duitse leverancier. Als ik de website bekijk dan ziet dit er goed uit. Hebben jullie ervaringen met deze leverancier?
Een aantal ingewikkelde vragen vind ik zelf, maar ik hoop dat jullie enig licht in deze duisternis kunnen brengen :)!
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Eigenlijk zou ik hierover toch wel eens wat statistieken uit de praktijk willen zien (ik heb een huis waarvan de gevels vrijwel geheel uit glas bestaan). Normaal dubbelglas is immers al lastig te breken en bij tripel zou dat nog een graadje lastig zijn.Erwin_83 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:04:
Bij glas gaat het erom of je er door kan vallen. Niet perse naar beneden vallen. Mijn schuifpui is daarom voorzien van veiligheidsglas (gehard of folie weet ik niet uit me hoofd) Dit zodat je geen scherven krijgt bij een ongelukje.
Begint jouw glas ook tot 85 cm van de grond en heb je gekozen voor veiligheidsglas (gelaagd of gehard) of niet?Rukapul schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:08:
[...]
Eigenlijk zou ik hierover toch wel eens wat statistieken uit de praktijk willen zien (ik heb een huis waarvan de gevels vrijwel geheel uit glas bestaan). Normaal dubbelglas is immers al lastig te breken en bij tripel zou dat nog een graadje lastig zijn.
Weet je ook uit je hoofd hou dik jouw ruiten zijn en bij welke oppervlakte dit is?
Ik heb nog geen nieuw glas en kozijnen. De meuk uit de jaren '70 is onbestemd dubbel (beneden) danwel enkel (boven). En op een uitzondering van een kleine meter na reikt alles tot aan de grond (bij een breedte van max 4m op te delen in 2 of 3 glasvlakken i.v.m. deur of te openen raam). In een tweetal gevallen staat er een radiator voor.Anoniem: 874959 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:17:
[...]
Begint jouw glas ook tot 85 cm van de grond en heb je gekozen voor veiligheidsglas (gelaagd of gehard) of niet?
Weet je ook uit je hoofd hou dik jouw ruiten zijn en bij welke oppervlakte dit is?
Ik heb dus een zeker financieel belang
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2019 09:25 ]
Dankjewel. Zelfde situatie als mij hier, onbestemd dubbel glas uit jaren 70/80. Ook bij mij staat er een radiator voor. Ik ga er dan ook stiekem vanuit dat veiligheidsglas overbodig isRukapul schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:24:
[...]
Ik heb nog geen nieuw glas en kozijnen. De meuk uit de jaren '70 is onbestemd dubbel (beneden) danwel enkel (boven). En op een uitzondering van een kleine meter na reikt alles tot aan de grond (bij een breedte van max 4m op te delen in 2 of 3 glasvlakken i.v.m. deur of te openen raam). In een tweetal gevallen staat er een radiator voor.
Ik heb dus een zeker financieel belang
Dit is sterk afhankelijk van de omstandigheden.Anoniem: 874959 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:47:
Overigens zie ik nu dat de grootste oppervlakte bij mij 195 cm bij 180 cm is (3,51 m2).. Iemand al een idee hoe dik dit glas dan moet zijn?
Uitgaande van standaard float (Dus niet gelaagd) kan je op onderstaande tabel de minimale vereiste dikte vinden volgens de NEN 2608 en NEN-EN 1991-1-4
https://www.kenniscentrum...DG%20met%202x%20float.pdf
Overigens ook voor 1-zijdig gelaagd
https://www.kenniscentrum...%20met%201x%20gelaagd.pdf
En 2-zijdig gelaagd
https://www.kenniscentrum...%20met%202x%20gelaagd.pdf
Bovenstaande gaat dus puur om de structurele sterkte, toepassing en waar de ruit geplaatst wordt is dus geen rekening mee gehouden.
[ Voor 27% gewijzigd door CorePax op 01-02-2019 14:37 ]
Dit is een glashelder verhaal. Dankjewel! Betekent wel dat ik voor de oppervlakten boven de 3m2 op 8-6 moet gaan zitten.. Dat is best dik. Vind het trouwens wel raar dat de glaszetter doodleuk 6-4 adviseert, dit terwijl hij vertelde dat hij al meerdere soortgelijke appartementen had gedaan! Wanneer is trouwens iets bebouwd of onbebouwd? Ons appartementencomplex staat aan de voorzijde geheel vrij, met enkel een bomenrij op 50 meter afstand.CorePax schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:34:toon volledige bericht
[...]
Dit is sterk afhankelijk van de omstandigheden.
Uitgaande van standaard float (Dus niet gelaagd) kan je op onderstaande tabel de minimale vereiste dikte vinden volgens de NEN 2608 en NEN-EN 1991-1-4
https://www.kenniscentrum...DG%20met%202x%20float.pdf
Overigens ook voor 1-zijdig gelaagd
https://www.kenniscentrum...%20met%201x%20gelaagd.pdf
En 2-zijdig gelaagd
https://www.kenniscentrum...%20met%202x%20gelaagd.pdf
Bovenstaande gaat dus puur om de structurele sterkte, toepassing en waar de ruit geplaatst wordt is dus geen rekening mee gehouden.
De geadviseerde glasdiktes in die tabellen zijn aan de dikke kant om in elke situatie een concreet advies te kunnen geven. Zodra je specifiek voor een situatie gaat calculeren zul je hoogstwaarschijnlijk op een dunnere samenstelling uitkomen.Anoniem: 874959 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:35:
[...]
Dit is een glashelder verhaal. Dankjewel! Betekent wel dat ik voor de oppervlakten boven de 3m2 op 8-6 moet gaan zitten.. Dat is best dik. Vind het trouwens wel raar dat de glaszetter doodleuk 6-4 adviseert, dit terwijl hij vertelde dat hij al meerdere soortgelijke appartementen had gedaan! Wanneer is trouwens iets bebouwd of onbebouwd? Ons appartementencomplex staat aan de voorzijde geheel vrij, met enkel een bomenrij op 50 meter afstand.
5-6 of eventueel 6-6 zou een prima samenstelling zijn, maar dat roep ik puur op basis van gevoel en ervaring.
Indien je voor 5-6 gaat komt de dunnere ruit aan de buitenzijde, dit doordat de meeste fabrieken geen 5mm gecoat produceren. (bij een HR isolatieglas dient de gecoat ruit aan de binnenzijde te komen)
[ Voor 10% gewijzigd door CorePax op 01-02-2019 18:29 ]
In verband met geluidsreductie (we wonen op 285 meter van de snelweg) wil ik graag ongelijkte diktes. 5-6 lijkt me dan een prima optie. Maakt het voor de geluidsisolering en sterkte verder niet uit dat het dunne blad aan de buitenzijde komt? Gewetensvraag; zou jij het in mijn situatie aandurven om 6-4 te monteren? Dan heb ik natuurlijk wel 6 aan de buitenkant, niet steviger dan 5-6 met 5 aan de buitenkant?Alvast hartelijk dank voor je reactie (lastige materie)CorePax schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:26:
[...]
De geadviseerde glasdiktes in die tabellen zijn aan de dikke kant om in elke situatie een concreet advies te kunnen geven. Zodra je specifiek voor een situatie gaat calculeren zul je hoogstwaarschijnlijk op een dunnere samenstelling uitkomen.
5-6 of eventueel 6-6 zou een prima samenstelling zijn, maar dat roep ik puur op basis van gevoel en ervaring.
Indien je voor 5-6 gaat komt de dunnere ruit aan de buitenzijde, dit doordat de meeste fabrieken geen 5mm gecoat produceren. (bij een HR isolatieglas dient de gecoat ruit aan de binnenzijde te komen)
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 874959 op 01-02-2019 21:10 ]
Wij willen in de keuken luxaflex in het glas. Is dit met tripleglas ook mogelijk? Ik kan op internet niet iets vinden hierover.
Op wat voor manier zou dat niet mogelijk zijn dan? En wat bedoel je met 'in het glas'? Binnen het kozijn?kootje70 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:08:
Misschien al besproken hier, maar geen tijd om het hele forum na te lezen...
Wij willen in de keuken luxaflex in het glas. Is dit met tripleglas ook mogelijk? Ik kan op internet niet iets vinden hierover.
Edit: ok, blijkbaar had ik eerst zelf even met googlen
[ Voor 24% gewijzigd door EddoH op 02-02-2019 20:36 ]
Ja, dat bestaat, ik dat dat Pilkington dat nog als enigste heeft. Mijn vader heeft het in zijn huis laten zetten, 3 dubbelglas met luxaflex erin. Opzich wel een mooi systeem, bijna dezelfde prijs als een los raam met luxaflex, alleen een stuk minder schoonmaken.kootje70 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:08:
Al ben ik er wel over eens dat het onwijs spiegelt als je de luxaflex dicht hebt.
https://www.pilkington.co...insulight-with-screenline
Misschien dat er nu al andere leveranciers zijn die dit leveren
Is dat gratizz? kon het zo snel niet op de sitevinden en de site ziet er een beetje schimmig uitMikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:01:
[...]
Pasje is ook zo geregeld, via zelfbouwinnederland.
Handig hoor, scheelt ook met btw fors t.o.v. De lokale bouwmarkt. Veel prijzen overigens wel vergelijkbaar met de Hornbach. Maar dat is voor mij minimaal 20 minuten rijden. En ze hebben gewoon spullen die bij de praxis niet liggen zeg maar.
Meer ontopic; heb een huis uit 2007, met HR++ glas. Ga hier toch ook maar eens kijken wat daar te winnen valt met het glas. Enerzijds omdat we erg veel glas hebben, en dat in de zomer voor veel warmte zorgt, warmtewerend zou daarom niet gek zijn.
Aan de andere kant natuurlijk voor kou in de winter. Grootste voordeel in comfort is denk ik te halen in het trapgat , waar we ongeveer 2meter breed over drie verdiepingen glas hebben zitten.

Ik heb nu de goede site gevonden waar het allemaal duidelijk staat:
http://screenline.pilkington.com/
Ik denk erover na om zo'n systeem in mijn badkamer te maken, ik vind het mooier dan melkglas.
Houd ons op de hoogte.
Succes!
[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 03-02-2019 16:10 ]
Dubbelglas hebben verschillende aanbieders:kootje70 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:08:
Saint Gobain:
https://glassolutions.nl/nl/climaplusclimatop-screen
en iets dichterbij:
http://www.jaloezieglas.nl/
Ik heb uiteindelijk zelf het produkt van Pilkington geplaatst omdat dat 3x minder in prijs was en met een U van 1.0 geleverd kon worden (dubbelglas)
De spouw van het gedeelte waar de jaloezien komen is 22 mm. Wel iets om rekening mee te houden.
Anoniem: 162126
Van ouderwets dubbelglas naar dubbel of triple met mogelijk Krypton. Comfort zal flink verbeteren. De nieuwe dekvloer met vloerverwarming mag gelukkig alweer een paar weken aan.
Valt me tegen, best niet zo goedkoop spul en lees de voorwaarden
Keuken luxaflex in het glas.
Saint Gobain
https://docplayer.nl/9990...lit-of-sgg-climaplus.html
Garantie
De garantieperiode voor dubbelebeglazing SGGCLIMAPLUS SCREENevenals de in de dubbele beglazinggeïntegreerde elektrische elementen(zoals de motor) bedraagt 5 jaar engaat in vanaf de leveringsdag door hetproductiebedrijf. Deze garantie dekt :- het verschijnen van condensatie ofstof in de isolerende beglazing- het normaal functioneren van dejaloezieën (optrekken, neerlaten enoriënteren van de lamellen).
De goede werking van andere geleverde onderdelen (transformator, elektri-sche bediening) is gedekt door een garantie van 1 jaar.
De garantie dekt enkel de vervangingvan het systeem SGGCLIMAPLUS SCREENen heeft geen betrekking op transport-kosten of installatie.
Zeer interessant, ik zit hier ook over na te denken.Anoniem: 162126 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:42:
Ik heb een offerte binnen voor nieuwe ramen en (kunstof) kozijnen rondom op de begane grond. Glas: AGC Thermobel Top N+ HR++ 5-15-4. Dit met een isolatiewaarde van het glas :U=1.1 W/m²k. Ik heb ook een meerprijs voor triple glas a €75,- de m². Dit komt uit op € ~1600 extra. Ik wacht nog even op de meerprijzen voor de Krypton gasvulling voordat ik ga bepalen wat ik ga doen hier. Ik zal morgen ook nog even bellen om te vragen wat de U waarde van het triple glas is. Stevige investering voor deze vrijstaande woning. Maarja dan had ik maar niet zo'n groot huis moeten kopen.
Van ouderwets dubbelglas naar dubbel of triple met mogelijk Krypton. Comfort zal flink verbeteren. De nieuwe dekvloer met vloerverwarming mag gelukkig alweer een paar weken aan.
Gaat bij mij dan om een schuifpui van 2550x2440, één groot raam van 2550 x 1700, en verder twee gedeeltelijke draaikiep van 2100 naar 1350.
Nog niet in offerte stadium, wel benieuwd naar jouw kozijnen en prijzen...
In jouw geval zal ik toch voor de tripple gaan, denk dat je hier nooit spijt van gaat krijgen..
Er van uitgaande dat de tripple een U-waarde heeft van 0,6
Onderdeel van onze offerte is een HR++ schuifpui van 3262 mm bij 2160 a ~ € 5800. De triple glas variantSolaranimal schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:40:
[...]
Zeer interessant, ik zit hier ook over na te denken.
Gaat bij mij dan om een schuifpui van 2550x2440, één groot raam van 2550 x 1700, en verder twee gedeeltelijke draaikiep van 2100 naar 1350.
Nog niet in offerte stadium, wel benieuwd naar jouw kozijnen en prijzen...
In jouw geval zal ik toch voor de tripple gaan, denk dat je hier nooit spijt van gaat krijgen..
Er van uitgaande dat de tripple een U-waarde heeft van 0,6
zou ~ € 530 duurder uitkomen bij de €75 per m2 meerprijs voor triple glas.
3-voudig isolatieglas 0.8 U-waarde, 32dB, 4/10/4/10/4
Ik heb met opzet niet gekozen voor 3 dubbelglas in mijn openslaande deure, dit omdat het de zonkant is van mijn huis. De zon staat tot ongeveer 18:00 op mijn woning te schijnen.
Achter is: (11-11-2017)
2-voudig isolatieglas 1.1 U-waarde, 32dB, 4/16/4
Voor die 500 euro zou ik voor de triple variant gaan. En dan nog: wat is de U van de triple beglazing en wat van de HR++ beglazing?Anoniem: 162126 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:51:
[...]
Onderdeel van onze offerte is een HR++ schuifpui van 3262 mm bij 2160 a ~ € 5800. De triple glas variant
zou ~ € 530 duurder uitkomen bij de €75 per m2 meerprijs voor triple glas.
Als de U van triple 0,7 is en van dubbel 1,3 is, dan zeker doen. Maar opnieuw is de vraag of ze de dubbele beglazing van terug kunnen brengen naar 0,9 ofzo.
3 dubbelglas in draaiende delen is ook wat moeilijker te realiseren.D-190 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:46:
14-01-2019 een orderbevestiging gedaan voor 3 dubbel glas:
3-voudig isolatieglas 0.8 U-waarde, 32dB, 4/10/4/10/4
Ik heb met opzet niet gekozen voor 3 dubbelglas in mijn openslaande deure, dit omdat het de zonkant is van mijn huis. De zon staat tot ongeveer 18:00 op mijn woning te schijnen.
Achter is: (11-11-2017)
2-voudig isolatieglas 1.1 U-waarde, 32dB, 4/16/4
Ik heb hier triple glas met dezelfde dikte (4/10/4/10/4) geplaatst met U van 0,5. Voorzien van Krypton vulling. (150€/m2) Mag ik vragen waar je jouw glas vandaan hebt? en wat je er +/- voor hebt betaald per m2?
Ik zit nog te wachten op de prijs voor de Krypton vulling. De HR++ variant heeft een U waarde van 1.1, ik weet nog niet wat de Krypton vulling daar voor invloer op heeft in de dubbelglas uitvoering. Ook weet ik nog niet de U waarde van het triple glas. Daar ga ik straks even over bellen. Ik moet alles wel in verhouding zien in deze woning omdat die niet geweldig is geïsoleerd. Ik probeer zoveel mogelijk te fixen, maar dat gaat in stappen en ik vraag me af hoever ik daarin wil gaan.wmeester schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:48:
[...]
Voor die 500 euro zou ik voor de triple variant gaan. En dan nog: wat is de U van de triple beglazing en wat van de HR++ beglazing?
Als de U van triple 0,7 is en van dubbel 1,3 is, dan zeker doen. Maar opnieuw is de vraag of ze de dubbele beglazing van terug kunnen brengen naar 0,9 ofzo.
[...]
3 dubbelglas in draaiende delen is ook wat moeilijker te realiseren.
Ik heb hier triple glas met dezelfde dikte (4/10/4/10/4) geplaatst met U van 0,5. Voorzien van Krypton vulling. (150€/m2) Mag ik vragen waar je jouw glas vandaan hebt? en wat je er +/- voor hebt betaald per m2?
Uit de offerte:
Glas: AGC Thermobel Top N+ HR++ 5-15-4
Isolatiewaarde van het glas :U=1.1 W/m²k
De offerte die ik heb is voor nieuwe kunstof kozijnen met dit glas.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
In mijn openslaande deuren is het Semcoglas(uit Duitsland). In de offerte van het voorraam staat niet over wie de fabrikant daarvan wordt, ik denk dat het ook bij Semcoglas vandaan gaat komen. In de offerte staat een prijs van €101,06. Al vraag ik me af of dat wel klopt voor een raam van 1440x700 en van 1440x1500. Totale kozijn 1440x2200 met een draaikiepraam, ventilatie roosters van 1500mm, houtnerf binnen en buiten en monteren €2.153,79wmeester schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:48:
[...]
Voor die 500 euro zou ik voor de triple variant gaan. En dan nog: wat is de U van de triple beglazing en wat van de HR++ beglazing?
[...]
3 dubbelglas in draaiende delen is ook wat moeilijker te realiseren.
Hah nogal ja. En dan de rest van de 9 ramen nog. Ze maarSolaranimal schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:44:
@Anoniem: 162126 flink bedrag voor de schuifpui, de 500 euro meer voor triple zou ik denk ik wel voor lief nemen.

http://hermanstechniglaz.nl/producten/cuin-isolerend-glas/
helaas heb ik in Noord-limburg geen bedrijf gespot die 3-dubbel glas kan plaatsen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
....ik voel een extra + aankomen.... hr++++ glas.NielsTn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:05:
Isolerend glas met Ug 0.2 :
http://hermanstechniglaz.nl/producten/cuin-isolerend-glas/
helaas heb ik in Noord-limburg geen bedrijf gespot die 3-dubbel glas kan plaatsen.
3-dubbelglas plaatsen is niet moeilijker dan dubbelglas plaatsen. Het is enkel wat zwaarder.
Anoniem: 162126 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:55:
[...]
Hah nogal ja. En dan de rest van de 9 ramen nog. Ze maartegen de gespaarde centjes. Maarja, dan had ik maar gewoon een tussenwoning moeten kopen ipv een vrijstaande. Die 500 is ~ 10%, helaas moet ik nog wel 10% over de rest van de offerte er bij rekenen

En met kunstof ben je de rest van je leven klaar, af en toe even een sopje en klaar