Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:33
Beekforel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:37:

Heeft dit te maken de afstandhouders? Ik las iets over warm edge? Of is dit normaal?
Zo te zien inderdaad geen isolerende afstandhouders maar nog de aluminium versie gebruikt, dat scheelt wel.
Daarnaast zijn kozijnen zelf vaak niet geweldig geisoleerd en is de spouw in het kozijn ook geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ASW1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:11:
[...]

Zo te zien inderdaad geen isolerende afstandhouders maar nog de aluminium versie gebruikt, dat scheelt wel.
Daarnaast zijn kozijnen zelf vaak niet geweldig geisoleerd en is de spouw in het kozijn ook geventileerd.
Het zou wel kunnen kloppen dus? De ruiten zijn voorzien van roosters, dat had ik nooit moeten doen. Dus ik was al aan het overwegen om ze te vervangen, dan ook gelijk warm edge dus.

@ThinkPad het is nu al triple, maar dan uit 1994. Ik geloof zeker dat het vervangen wat zal gaan doen, maar omdat ik dit nu constateer wil ik wel graag de juiste keuze maken voor de vervanging.
En ik snap dat het meten niet zuiver is zo, het geeft een indicatie (door de reflectie zou het eerder hoger dan lager uitvallen lijkt mij).

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 20-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Beekforel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:00:

@ThinkPad het is nu al triple, maar dan uit 1994. Ik geloof zeker dat het vervangen wat zal gaan doen, maar omdat ik dit nu constateer wil ik wel graag de juiste keuze maken voor de vervanging.
Als het uit 1994 is dan is de kans groot dat het nog "gewoon" tripel is dus zonder Argon vulling, en dan is het zeker de moeite waard om te vervangen.
Bij nieuw glas sowieso altijd isolerende afstandhouders/warm edge bestellen, en voor een spouwbreedte van minimaal 16 mm gaan als dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
Beekforel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:29:
Beide inderdaad, er zit nu triple in en ik wil dat vervangen voor triple. Maar dan ook de kozijnen, huidige zijn hout en bij de ramen die open kunnen is het mechanisme hiervoor aan het aftakelen.
Triple glas van 30 jaar oud; dat is best wel zeldzaam denk ik zo! Wat is de U-waarde van dit oude triple glas?

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 20-11-2024 14:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 15:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

assje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:53:
[...]

Triple glas van 30 jaar oud; dat is best wel zeldzaam denk ik zo! Wat is de U-waarde van dit oude triple glas?
Geen idee, hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Het is niet het glas dat isoleert, maar de spouw.
Als je ziet dat bij een spouw van 16 mm modern hr++ glas een U heeft van 1,0, en bij tripel glas met 2x 16 mm een waarde van 0,5 dan weet je dat dubbele spouw=dubbele isolatiewaarde.

Als je er dan van uitgaat dat dit oude glas met lucht gevuld is en dat daarvoor in de dubbelglasvariant vaak een U van 2,8 voor wordt opgegeven, dan kom je met tripel/2 spouwen rond de 1,4 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:16

Seafarer

XXX

[...]

In Nederland. Ja.

Maar Duitsland, Denemarken, Zweden enz. Enz.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• MikeBerkvens
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Goedemorgen,

Ik heb een nieuwe lichtstraat besteld.
Daarbij heb ik glastype Beng Vacuumglas, 13,06 besteld.

Vandaag kreeg ik de lichtstraat geleverd, met een ander type glas.
Ik zou niet weten of dit vergelijkbaar is, of dat dit het verkeerde glas is.

Is er iemand die hier verstand van heeft?

Alvast bedankt,

MikeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU7wD9P6z1qVlJhGffAwVbJFvIM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Lig6mDsEsENv3JGmaqeLmCNk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@MikeBerkvens Als ik die sticker lees heb je 44/2 - 13 - 6 HR++ glas gekregen ipv je bestelde vacuumglas. Ik zou er niet mee akkoord gaan. Waarschijnlijk haalt het de 1.1 ook niet eens vanwege de 13mm spouw.

Als ik die maten in een online configurator gooi krijg ik dit:
Dubbel Glas HR++ Geluidswerend
Aantal: 1
Samenstelling: 44.A2 Gelw - 13 - #6
U-waarde: 1,2 HR++
BxH:860 x 1120 mm
Oppervlakte: 0.96 m²
Gewicht (per ruit): 33.71 KG
Spouwbreedte (mm): 13

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-04 20:41
MikeBerkvens schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:30:
Goedemorgen,

Alvast bedankt,

Mike[Afbeelding]
Ai daar zou ik niet blij mee zijn. Wij zijn ook een lichtstraat aan het kopen, bij welk bedrijf had je dit besteld? Evt even sturen in persoonlijk berichtje. We kunnen dat ding namelijk niet betalen zonder subsidie :+ (Onze is 5 m2 aan glas.)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:29
Goedemorgen,

Alvast bedankt,

Mike[Afbeelding]
Dit is gewoon verkeerd geleverd, het is van alles maar niet wat je besteld hebt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
WeerNsKlussers schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:43:
[...]

Ai daar zou ik niet blij mee zijn. Wij zijn ook een lichtstraat aan het kopen, bij welk bedrijf had je dit besteld? Evt even sturen in persoonlijk berichtje. We kunnen dat ding namelijk niet betalen zonder subsidie :+ (Onze is 5 m2 aan glas.)
Houd er rekening mee dat subsidie alleen kan in geval van vervanging van bestaand glas/kozijn/lichtstraat. Nieuwbouw niet.

• WeerNsKlussers
Rukapul schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:47:
[...]

Houd er rekening mee dat subsidie alleen kan in geval van vervanging van bestaand glas/kozijn/lichtstraat. Nieuwbouw niet.
Ik vraag het niet voor niks he :P (We hebben er een met dubbelglas uit 1998 erin.)

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:09
Goedemorgen,

PS. Je klantnr staat er nog op.

Alvast bedankt,

Mike[Afbeelding]
Staat op je offerte Beng vacuümglas? Want alleen wat zwart op wit staat telt.
Dit is absoluut geen vacuümglas, dat is duidelijk.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:32
Weet je, daarom wil ik alles zelf regelen en in eigen beheer doen. Wat ik bij kennissen en vrienden zie en in allerlei topic hier en daar zie hoe installateurs, aannemers e.t.c mensen belazeren en dan allerlei smoesjes verzinnen om hun eigen fouten en bedrog goed te praten.
Ik walg ervan.

• Barleone
De aanhouder wint, maar dan moet je eigenlijk de kennis van de producent hebben om door praatjes heen te prikken. Ze komen ermee weg.
offtopic:
Maar zo gaat het toch overal: de autodealer smeert je allseasons aan want dat is zo makkelijk. De hovenier gooit een mooie laag zwarte aarde bovenop je verstorende kleilaag. En voila, weer een blije klant met een bos bloemen op insta..

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:32
Niet per se de kennis, maar het moet minimaal zo zijn dat ze leveren wat afgesproken is.
Dat aannemers hun eigen gang gaan en niet de richtlijnen van b.v de Architect volgen.

In het algemeen. Zeg niet dat aannemers meer kennis hebben dan een Architect of bouwkundige. Jij moet een tekening indienen conform de Eurocode bouwbesluit of gemeentelijke bestemmingsplan en "het alternatief" van de aannemer of verkoper is beter? Iedereen mag morgen een aannemingsbedrijf starten, je hebt geen kennis nodig.

• Errie99
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-01 12:27
hoi en welkom op tweakers. Ik wil je graag wijzen op https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8

[ Voor 113% gewijzigd door teacher op 21-11-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-04 15:11
Bezig met de eventuele aankoop van een huis met houten kozijnen en dubbel glas, alles ongeveer 30 jaar oud.
Plan is als het doortgaat alles te vervangen door HR++ en het liefst de eerste verdieping door HR+++ of geluidswerend glas. Weet nog niet of dat laatste kan vanwege glasdikte. Alles is een jaar of 30 oud

Mocht het allemaal doorgaan, heeft het nut voor de warmte en geluid als ik de 30 jaar oude kozijnen laat zitten? Ze zijn nog in goede staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Ragnar9999 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:58:
Bezig met de eventuele aankoop van een huis met houten kozijnen en dubbel glas, alles ongeveer 30 jaar oud.
Plan is als het doortgaat alles te vervangen door HR++
Kijk even op je kalender. Het is 2024. HR++ is er al sinds de jaren 90, toen we nog blij waren met Rc 1.5 piepschuim isolatie in het dak. Dat doet ook niemand meer.
Waarom zou je nog HR++ plaatsen als zelfs met triple je glas nog altijd het slechtst geisoleerde deel van je schil is en daar dus verreweg de grootste winst te behalen is?
en het liefst de eerste verdieping door HR+++ of geluidswerend glas. Weet nog niet of dat laatste kan vanwege glasdikte. Alles is een jaar of 30 oud

Mocht het allemaal doorgaan, heeft het nut voor de warmte en geluid als ik de 30 jaar oude kozijnen laat zitten? Ze zijn nog in goede staat.
Je schrijft niet wat je alternatief is. Maar nieuwe kunststof kozijnen isoleren beter dan hout, en bovendien zit er dan (icm triple glas) meer subsidie op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
Andrehj schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:36:
[...]

Kijk even op je kalender. Het is 2024. HR++ is er al sinds de jaren 90, toen we nog blij waren met Rc 1.5 piepschuim isolatie in het dak. Dat doet ook niemand meer.
Waarom zou je nog HR++ plaatsen als zelfs met triple je glas nog altijd het slechtst geisoleerde deel van je schil is en daar dus verreweg de grootste winst te behalen is?
Omdat HR+++ niet in elk kozijn te plaatsen is en het kostenplaatje voor glas vervangen incl kozijnen van een andere orde is dan glas alleen?

[...]
Je schrijft niet wat je alternatief is. Maar nieuwe kunststof kozijnen isoleren beter dan hout, en bovendien zit er dan (icm triple glas) meer subsidie op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:13
Ik ben ook bezig met nieuwe kozijnen en glas, ik vind het zowieso raar dat alle glas/kozijnen bedrijven tegenwoordig nog standaard HR++ aanbieden. je moet echt vragen en zeggen dat je HR+++ wil en dan nog durven ze een offerte te sturen met HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:54
Novartis schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:33:
Ik heb volgende week een afspraak met Van Reenen glas om als dealer aan te sluiten voor het vacuum glas. Wat ik even snel heb begrepen is dat ze in China een fabriek hebben staan om de ruiten te produceren. Ze geven aan ook meer vormen/modellen/variaties te kunnen produceren in tegenstelling tot de concurrentie. Snellere levertijden spelen een hele grote rol, naast de prijs, maar dat zie ik volgende week dan wel.

De andere variant noemen ze een “hybride”, vacuumglas gecombineerd met isolatieglas.
Heb je informatie opgedaan tijdens je bezoek aan Van Reenen glas die je hier kunt delen?

En hoe zag het ReenVacu (Excellent) glas er uit?
Zijn Wienersprossen mogelijk bij de Excellent uitvoering?

Hopelijk kun je in dit topic wat van je ervaringen en kennis delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Japieh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:57:
Ik ben ook bezig met nieuwe kozijnen en glas, ik vind het zowieso raar dat alle glas/kozijnen bedrijven tegenwoordig nog standaard HR++ aanbieden. je moet echt vragen en zeggen dat je HR+++ wil en dan nog durven ze een offerte te sturen met HR++.
Denk dat ze het vooral gedoe vinden.

Mbt arbeidsinkomsten levert het ze vermoedelijk niets meer op, maar is HR+++ glas veel zwaarder en dus onhandelbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jeroenkb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:20:
[...]

Denk dat ze het vooral gedoe vinden.

Mbt arbeidsinkomsten levert het ze vermoedelijk niets meer op, maar is HR+++ glas veel zwaarder en dus onhandelbaarder
Snap ik niet.

Als meer tijd benodigt is dan bereken je dat toch? De klant wil het. Ik vind dit echt een rare gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:25:
[...]

Snap ik niet.

Als meer tijd benodigt is dan bereken je dat toch? De klant wil het. Ik vind dit echt een rare gedachte.
Maar de klant is toch allang geen koning meer?

Wie weet heeft de baas geen zin in het gezeik van zijn mensen over de te zware ramen. Of meer gedoe want soms hijskranen regelen etc etc.

Vind het ook raar, maar andere logica zie ik niet, want het spul is duurder dus waarom dat dan niet standaard offreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 22:28
Ik overweeg enkelglas te vervangen door isolatieglas en heb verschillende offertes aangevraagd. Meerdere glazenzetters raden vacuümglas af vanwege mogelijke verkleuring of vergeling van de afstandshouders door blootstelling aan UV-licht.

Heeft iemand al enkele jaren ervaring met vacuümglas en kan diegene mij vertellen of dit probleem inderdaad voorkomt bij vacuümglas?

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:36:

Waarom zou je nog HR++ plaatsen als zelfs met triple je glas nog altijd het slechtst geisoleerde deel van je schil is en daar dus verreweg de grootste winst te behalen
Omdat de stap van oud dubbel glas naar HR++ 4x zo veel isolatie winst oplevert (U=3 naar U=1) als van HR++ naar HR+++ (U=1 naar U=0,5) voor slechts een fractie van de prijs.

Bij nieuwe kozijnen ben ik het met je eens, dan altijd HR+++ doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 15:02
[...]

Snap ik niet.

Mijn ervaring is dat ze er alles aan doen om triple uit je hoofd te praten. Je hoort dan teksten als, goed is toch goed? Ik heb een paar jaar geleden mijn poot stijf gehouden en ben nog iedere dag blij met kunststof kozijnen met triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:30
Rocketman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:14:
[...]

Mijn ervaring is dat ze er alles aan doen om triple uit je hoofd te praten. Je hoort dan teksten als, goed is toch goed? Ik heb een paar jaar geleden mijn poot stijf gehouden en ben nog iedere dag blij met kunststof kozijnen met triple.
En dan heb je eindelijk je triple, vinden ze je vraag om kunststof afstandhouders echt raar want 'ziet er raar uit'. Alsof iedereen dubbelglas installeerde vanwege de mooie zilveren randjes 8)7 . En dan nog het 'scheelt in isolatie toch nauwelijks iets'. |:(

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Heb al een offerte liggen voor 30m2 HR++ (met geschatte afmetingen)
Op de vraag wat nu als ik op 1e verdieping HR+++ of geluidswerend wil, niet eens een offerte van gekregen, enkel het antwoord, moet je niet doen, heeft geen toegevoegde waarde.

maar mijn vraag, houten kozijnen, 30 jaar oud, zien er nog prima uit, hebben nu 30 jaar oud dubbel glas,
Is daar iets van te zeggen op het gebied van "vervang ze ook, want als je er HR++ in zet (of HR+++ indien mogelijk) dan zijn de kozijnen de zwakste schakel voor warmte en geluidsisolatie" ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@Ragnar9999 kozijnen halen de totale isolatiewaarde bij de beter geisoleerde glassoorten eigenlijk altijd omlaag.

Dus een Ug (glas) van 0,6 en een Uf (frame/kozijn) van 1,4 geeft bijvoorbeeld een Uw (window/raam) van 0,9W/(m2K).
Een fictief voorbeeld. Bij een oud dun houten kozijn zal die Uf waarde nog veel hoger zijn en zal het effect op de Uw ook groter zijn. Mede afhankelijk van de houtsoort, het formaat (cq de verhouding kozijn en glas) en de PSI waarde (warmteverlies via verbindingen).

Dat gezegd hebbende: in het "Isoleren 101" topic zeggen we vaak dat elk gaatje van een vergiet dichtmaken een vermindering van de waterlekkage geeft. Zo ook bij het isoleren van een woning: elk warmtelek wat je verminderd (100% oplossen kan niet) zorgt voor minder warmteverlies van de woning.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Novartis
  • Laatst online: 10:54
Japieh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:57:
Wij als glashandelaar/zetter verkopen ook in 80% van de gevallen HR++ en dat heeft niets met ons of de marges te maken, maar vooral met het feit dat mensen niet bewust zijn over het verschil tussen U waardes.

HR++ is “dubbelglas”, HR+++ is “Tripleglas”, Triple isoleert beter.

Meer dan dit weet de gemiddelde Nederlander niet en dat het minimaal 1.2 moet zijn. Weinig klanten die echt weten wat die U waardes nu betekenen.

Nederland bestaat niet alleen uit “tweakers”.

Het helpt ook niet dat op tripleglas, zonder kozijnen, dezelfde subsidie wordt gerekend als dubbelglas.

De prijs speelt ook een rol, ik hoor vaak dat de kosten tussen dubbel en triple niet erg ver uit elkaar liggen, maar dat klopt niet helemaal.

Willekeurige online glashandelaar erbij gepakt, aluminum spacers, 1000x1000. (5-*4 en 4*-4-*4)
Prijs verschil 40€ (60/100).

Dit is het directe verschil bij een online partij. Een glasbedrijf met mensen in dienst, pand, vervoer, overige kosten en het risico’s bij montage van breuk/schade, kunnen deze prijzen moeilijk hanteren.

Dan heb je nog de indirecte kosten:

Tripleglas is 1/3 zwaarder dan dubbel, natuurlijk afhankelijk van de glasdiktes. Volgens mij is de regel dat je max 23kg per man maximaal mag tillen. Dus je krijgt met hulpmiddelen te maken, denk aan een smartlift, kraan. Dit heb je natuurlijk ook bij dubbel, maar minder.

Ander probleem is dat de meeste hardhouten kozijnen in NL niet direct geschikt zijn voor Tripleglas. Sponning moeten breder/dieper gemaakt worden vaak moeten de glaslatten vervangen worden door opdeklatten etc etc.

Oude PVC kozijnen waarvan destijds een latje voor 20-24 of nog lager is gebruikt. Klanten weten vaak niet welke kozijnen erin zitten en dan moet de serie en lijn ook nog steeds bestaan.

Dan heb je nog een deel waarvan de kozijnen echt niet geschikt zijn voor tripleglas.

Wij hebben ook een kozijnenhandel een daar verkopen we andersom 80% triple / 20% dubbel. Die 20% komt dan veel uit kozijnen die we herstellen/vervangen en vanwege de regel minimaal 8m voor subsidie gaan ze voor de goedkoopste optie.

Hoop dat het iets duidelijker is waarom er nog steeds meer HR++ wordt verkocht dan HR+++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
[...]

Snap ik niet.

De meeste “tweakers” dus wel als ik het zo lees, maar de gemiddelde consument niet. Die wil alleen een betere energielabel behalen voor een lening/hypotheek of om wat voor reden dan ook. Als die label behaald kan worden met dubbel dan is dat ook prima.

Ik zie ook geen lening verstrekker leningen weigeren, omdat het geen HR+++.

Zolang de overheid hier geen goed beleid over heeft, blijft dit de komende periode hetzelfde.

We berekenen de extra tijd, kosten, materiaal ook door aan de klant, anders kan ik net zo goed de deuren sluiten. Alleen is het niet zo dat iedereen een onbeperkt of mega budget heeft.

De klant wil het, ja als de klant het echt wil en enigszins begrijpt wat erbij komt kijken heb je gelijk. Deze klanten die snappen het en begrijpen dat ze dit kunnen terugvinden, maar over het algemeen kiezen mensen voor HR++ als ik ze een indicatie geef voor HR++ en HR+++.

[ Voor 25% gewijzigd door Novartis op 27-11-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
Rocketman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:14:
[...]

Wij doen er juist alles aan om Triple te verkopen bij nieuwe kozijnen vooral bij complete woningen. Over het algemeen lukt dit ook als je ze vertelt over de subsidie en vooral de laatste tijd met de subsidies voor 2025.

Er zijn ook genoeg kozijnboeren die er alles aan doen om Triple te verkopen.

Vooral met nieuwe PVC kozijnen maakt het voor ons bijna niets meer uit of er dubbel of triple inzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novartis
Franciesco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:19:
[...]

Heb je informatie opgedaan tijdens je bezoek aan Van Reenen glas die je hier kunt delen?

En hoe zag het ReenVacu (Excellent) glas er uit?
Zijn Wienersprossen mogelijk bij de Excellent uitvoering?

Hopelijk kun je in dit topic wat van je ervaringen en kennis delen. :)
Helaas zijn ze niet geweest, maar hebben wel alvast wat informatie opgestuurd.

Ik heb in ieder geval de rapporten van TUV, met de genoemde U waardes. 0,29 en 0,43 gekregen. De ReenVacu staat op de lijst van RVO, ReenVacu Excellent is ingediend bij het RVO. Geen idee hoelang dat proces duurt, maar zal er wel binnenkort op komen.

De spouw is altijd 3 mm voor beide varianten, dan heb ik het over het Vacuum deel.

De samenstelling mogelijkheden zijn (mm):

ReenVacu
3-3
4-4
5-5
6-6

ReenVacu Excellent
3-3 spouw 4 of 33.1
4-4 spouw 4 of 33.1
5-5 spouw 4 of 33.1
6-6 spouw 4 of 33.1

Opties:
- Extra helder, maar wel met een minimale afname van 150m2 🤨
- Model/Vorm/Curved/Ronde hoeken

Wel een kanttekening de Reenvacu Excellent is alleen getest met een spouw van 12 door het TUV zegt Van Reenen. Ik zie dat niet terug in het document, maar dat zal dus betekenen dat deze met spouw 12 op de RVO lijst komt.

Wienersprossen zou mogelijk moeten zijn bij een spouw van 12mm, maar dat staat niet in de optie lijst en weet ook niet of dat invloed heeft op de vermelding bij RVO.

Als ik de fotos moet geloven ziet het er gelijk uit aan die van BENG. Is niet vanuit dezelfde fabriek, maar wel een in China.

Levertijd 10-12 weken,15 jaar garantie.

Hoop dat je hier wat aan hebt, anders vraag ik het even na voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Novartis schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:40:
[...]

Zolang de overheid hier geen goed beleid over heeft, blijft dit de komende periode hetzelfde.
Tsja daar sla je de spijker op z'n kop.

Toch blijf ik het vreemd vinden,
- Zuid Duitsland al jaren als je een kozijn met glas vervangt zit er gewoon triple in. Wil je iets anders (dubbel) dan zul je dat toch echt moeten bespreken.
- Kenissen laten door een Belgisch bouw bedrijf een huis bouwen in Nederland.( 8 jaar geleden) Dubbelglas is besproken, huis wordt opgeleverd met triple. Met excuses van de bouwheer, ja mijn leverancier vond het maar raar dat we dubbelglas bestelden en heeft er triple van gemaakt. So it be.

Soms is het ook gewenning. :)

Maar meer druk vanuit de overheid zou inderdaad een goede zijn. Dan wordt het normaal en gaan ook de kosten omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Novartis schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:28:
[...]

Helaas zijn ze niet geweest, maar hebben wel alvast wat informatie opgestuurd.

Ik heb in ieder geval de rapporten van TUV, met de genoemde U waardes. 0,29 en 0,43 gekregen. De ReenVacu staat op de lijst van RVO, ReenVacu Excellent is ingediend bij het RVO. Geen idee hoelang dat proces duurt, maar zal er wel binnenkort op komen.

De spouw is altijd 3 mm voor beide varianten, dan heb ik het over het Vacuum deel.

De samenstelling mogelijkheden zijn (mm):

ReenVacu
3-3
4-4
5-5
6-6

ReenVacu Excellent
3-3 spouw 4 of 33.1
4-4 spouw 4 of 33.1
5-5 spouw 4 of 33.1
6-6 spouw 4 of 33.1

Opties:
- Extra helder, maar wel met een minimale afname van 150m2 🤨
- Model/Vorm/Curved/Ronde hoeken

Wel een kanttekening de Reenvacu Excellent is alleen getest met een spouw van 12 door het TUV zegt Van Reenen. Ik zie dat niet terug in het document, maar dat zal dus betekenen dat deze met spouw 12 op de RVO lijst komt.

Wienersprossen zou mogelijk moeten zijn bij een spouw van 12mm, maar dat staat niet in de optie lijst en weet ook niet of dat invloed heeft op de vermelding bij RVO.

Als ik de fotos moet geloven ziet het er gelijk uit aan die van BENG. Is niet vanuit dezelfde fabriek, maar wel een in China.

Levertijd 10-12 weken,15 jaar garantie.

Hoop dat je hier wat aan hebt, anders vraag ik het even na voor je.
Dank je wel voor de informatie.
Ik had ook begrepen dat de ReenVacu Excellent met de laagste U waarde een spouw heeft van 12mm (voor het niet vacuüm gedeelte) en totaal dan 24mm dik zou zijn.

Hopelijk kan ik dit glas eens in het echt bekijken want het heeft mijn interesse ter vervanging van (een gedeelte) van het huidige glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Franciesco schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:15:
@Ragnar9999 kozijnen halen de totale isolatiewaarde bij de beter geisoleerde glassoorten eigenlijk altijd omlaag.

Dus een Ug (glas) van 0,6 en een Uf (frame/kozijn) van 1,4 geeft bijvoorbeeld een Uw (window/raam) van 0,9W/(m2K).
Een fictief voorbeeld. Bij een oud dun houten kozijn zal die Uf waarde nog veel hoger zijn en zal het effect op de Uw ook groter zijn. Mede afhankelijk van de houtsoort, het formaat (cq de verhouding kozijn en glas) en de PSI waarde (warmteverlies via verbindingen).

Dat gezegd hebbende: in het "Isoleren 101" topic zeggen we vaak dat elk gaatje van een vergiet dichtmaken een vermindering van de waterlekkage geeft. Zo ook bij het isoleren van een woning: elk warmtelek wat je verminderd (100% oplossen kan niet) zorgt voor minder warmteverlies van de woning.
dank je wel
en er is gewoon een "Isoleren 101" topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:28
Kunnen jullie afleiden wat voor kader gebruikt is? En wat voor ZTA, LTA en g-waarde bij dit glas horen? Glas opbouw begrijp ik. Dat wil zeggen ik lees 33.1 x 15 x 4 x 15 x 33.1 met argon vulling. Wat een U-waarde geeft van 0,6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjxEZ4j1frNNf48ytPziTTgNJOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkBDqyWmYrSTy62gpnqd7ZPT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Epep op 02-12-2024 23:37 . Reden: foto gedraaid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Epep schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:22:
Kunnen jullie afleiden wat voor kader gebruikt is? En wat voor ZTA, LTA en g-waarde bij dit glas horen? Glas opbouw begrijp ik. Dat wil zeggen ik lees 33.1 x 15 x 4 x 15 x 33.1 met argon vulling. Wat een U-waarde geeft van 0,6.

[Afbeelding]
https://vandaglas.nl/wp-c...TriplePerform-04-2024.pdf

2 opties over die je wellicht tot 1 kunt reduceren door info van het label te matchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:38
Ragnar9999 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:42:
Op de vraag wat nu als ik op 1e verdieping HR+++ of geluidswerend wil, niet eens een offerte van gekregen, enkel het antwoord, moet je niet doen, heeft geen toegevoegde waarde.

maar mijn vraag, houten kozijnen, 30 jaar oud, zien er nog prima uit, hebben nu 30 jaar oud dubbel glas,
Is daar iets van te zeggen op het gebied van "vervang ze ook, want als je er HR++ in zet (of HR+++ indien mogelijk) dan zijn de kozijnen de zwakste schakel voor warmte en geluidsisolatie" ?
Hoe zit dat met subsidie...? Ik las iets van 200 euro subsidie pe rm2 bij triple als je 2 isolatie maatregelen neemt.. Terwijl hr++ veel minder subsidie krijgt. Maar ik las wel iets (vergeten) over eisen aan de isolatiewaarde (minimum) van de kozijnen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ragnar9999 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:42:

Hier hetzelfde probleem gehad, "modern glas isoleert al genoeg geluid". Al ons oude dubbelglas vervangen voor 6-15-4 op de ene kant en 6-15-44.2SIL aan de drukke straat. Ik ben heel blij met de 41dB geluidsreductie t.o.v. standaard dubbelglas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFqDGzxIT74Sag0z01RTonJUHj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qzsPF80xQ7WEDcrQb9BPTKWX.png?f=fotoalbum_large

Denk dat de glaszetters minder enthousiast zijn, met onze doorzonwoning hadden we ruiten van 100-110kg. :) Zelfs m'n vrouw valt het verschil duidelijk op in de woonkamer, en die heeft het niet eens door als de subwoofer per ongeluk uit staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 03-12-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Epep schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:22:
Kunnen jullie afleiden wat voor kader gebruikt is?
Als ik moet gokken is dat 15thermo9005,
waarbij 15 de dikte is, thermo dat het een isolerende afstandhouder is en 9005 zal de RAL kleur zijn (zwart)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 20-04 18:34
belmonde schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 01:46:
[...]

Hoe zit dat met subsidie...? Ik las iets van 200 euro subsidie pe rm2 bij triple als je 2 isolatie maatregelen neemt.. Terwijl hr++ veel minder subsidie krijgt. Maar ik las wel iets (vergeten) over eisen aan de isolatiewaarde (minimum) van de kozijnen ??
Dat is subsidie voor glas + kozijnen vervangen. Als je triple (of vacuum) in bestaande kozijnen zet krijg je de ‘hr++’ subsidie.

Eigenlijk zijn die namen verkeerd. Het 200+ euro bedrag is subsidie voor glas+kozijnen met daarbij stevige eisen aan de isolatiewaarden, het lagere bedrag is subsidie voor alleen glas en daarbij lagere eisen aan de isolatiewaarden. In de praktijk heb je bij dat hoge subsidie bedrag triple glas nodig minimaal, en bij dat lage subsidie bedrag HR++ minimaal. Gezien die glas subsidie echter een eis aan de u waarde zet en niet het type glas kan je dat dus ook voor triple en vacuum glas krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 23:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:49:
[...]

Hier hetzelfde probleem gehad, "modern glas isoleert al genoeg geluid". Al ons oude dubbelglas vervangen voor 6-15-4 op de ene kant en 6-15-44.2SIL aan de drukke straat. Ik ben heel blij met de 41dB geluidsreductie t.o.v. standaard dubbelglas:
[Afbeelding]

Denk dat de glaszetters minder enthousiast zijn, met onze doorzonwoning hadden we ruiten van 100-110kg. :) Zelfs m'n vrouw valt het verschil duidelijk op in de woonkamer, en die heeft het niet eens door als de subwoofer per ongeluk uit staat.
Goed dat ik deze zie. Ik had laatst een offerte die best redelijk was volgens sommigen hier. Ben nog naar 1 andere kozijnenboer gegaan in de buurt die precies hetzelfde plaatst (Kommerling K-vision). Moet er de offerte nog van krijgen, maar op mijn vraag wat voor glas ik kon kiezen: "ja, daar kan ik vrij simpel in zijn, triple glas is triple glas"... Ik denk, euhhhh :? Dikker is onnodig. Op mijn vraag wat de U-waarde is, 0.7. Of hij 0.6 kon leveren: 'Nee, triple glas is altijd 0.7. Door de plastic afstandhouders zal het eerder richting de 0.6 gaan, maar ik hou gewoon 0.7 aan op papier'.

Die andere kozijnenboer ga ik nu maar eens mailen wat voor glas hij (wil/kan) leveren. Weet in ieder geval niet wat ik van deze tweede moet denken. Ze staan echt wel goed aangeschreven, en ik hoefde in ieder geval al eens geen discussie te voeren over het nut van triple-glas.

Deze had het wel over veiligheidsglas voor mijn kozijnen achter (logisch, ramen van onder tot boven), die eerste niet. Ik ga er even vanuit dat ze dat automatisch wel kiezen als dat nodig is. Daarnaast had de tweede het over een goedkoper type kozijn (wel met triple) voor op het gastentoilet aangezien je die van buiten niet ziet. Vond ik wel netjes.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:49:
[...]

[Afbeelding]

Dank je, dit was een beetje wat ik zocht
Had je geen problemen met de dikte van de triples in de bestaande kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
svenk91 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:36:
[...]

Dat is subsidie voor glas + kozijnen vervangen. Als je triple (of vacuum) in bestaande kozijnen zet krijg je de ‘hr++’ subsidie.

Eigenlijk zijn die namen verkeerd. Het 200+ euro bedrag is subsidie voor glas+kozijnen met daarbij stevige eisen aan de isolatiewaarden, het lagere bedrag is subsidie voor alleen glas en daarbij lagere eisen aan de isolatiewaarden. In de praktijk heb je bij dat hoge subsidie bedrag triple glas nodig minimaal, en bij dat lage subsidie bedrag HR++ minimaal. Gezien die glas subsidie echter een eis aan de u waarde zet en niet het type glas kan je dat dus ook voor triple en vacuum glas krijgen.
Misschien lees ik je berciht verkeerd, maar de bedragen zijn
HR++ U-waarde ≤ 1.2 23,- bij 1 maatregel , dubbel bij meerdere maatregels
HR+++ U-waarde ≤ 0,7 65,50 bij 1 maatregel, dubbel bij meerdere maatregels

Ik zie geen kozijnen eis of H++ subisdie voor triple glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Kuusj veiligheidsglas is ook misschien gelaagd, dus zou ik wel vragen wat ze gebruiken als veiligheidsglas en tegen geluid ook gelaagd willen. :) Met akoustische folie demp je nog 2dB extra (SIL). Het kost wel een hoop extra in enkel materiaal, zo'n 2-3x duurder dan standaard 6-15-4 glas. Comfort mag ook wat kosten.

Glaszetters/kozijnboeren hebben er schrikbarend weinig kaas van gegeten. Gelukkig ben ik perfectionistisch en zoek ik alles zelf uit voordat ik het laat doen. Meerdere kozijn en glasboeren over de vloer gehad die allemaal waardeloos waren in hun kennis. We zijn in zee gegaan met degene die zonder moeilijk te doen wilden plaatsen wat wij wilde hebben.

@Ragnar wij zijn voor dubbel 1.0 gegaan, triple zou idd weinig ruimte hebben met gelaagd glas, waardoor je spouw inlevert en qua u waarde niet veel beter uitkomt voor de meerprijs. Geluid vond ik belangrijker dan isolatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 03-12-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Anoniem: 1221402 het is eigenlijk andersom: gelaagd glas is ook een soort veiligheidsglas.

Veiligheidsglas kan gelaagd of gehard glas zijn. Een combinatie van beide is ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Ragnar9999 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:57:
[...]

Misschien lees ik je berciht verkeerd, maar de bedragen zijn
HR++ U-waarde ≤ 1.2 23,- bij 1 maatregel , dubbel bij meerdere maatregels
HR+++ U-waarde ≤ 0,7 65,50 bij 1 maatregel, dubbel bij meerdere maatregels

Ik zie geen kozijnen eis of H++ subisdie voor triple glas
Ik weet niet waar je kijkt, maar voor 'triple glas' ISDE subsidie zegt de RVO het volgende (bron: https://www.rvo.nl/subsid...elen#voorwaarden-isolatie ):
Triple glas
  • De isolatiewaarde (U-waarde) voor het Triple glas is maximaal 0,7 W/m2K.
  • U vervangt de kozijnen door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m2K.
Let op: plaatst u Triple glas, maar laat u uw kozijnen niet vervangen? Dan komt u niet in aanmerking voor het subsidiebedrag van Triple glas, maar u komt wel in aanmerking voor het lagere subsidiebedrag van HR++ isolatie.
Ik zou voor zulke zaken altijd bij de overheid zelf kijken voor de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
svenk91 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:40:
[...]

Ik weet niet waar je kijkt, maar voor 'triple glas' ISDE subsidie zegt de RVO het volgende (bron: https://www.rvo.nl/subsid...elen#voorwaarden-isolatie ):

[...]

Ik zou voor zulke zaken altijd bij de overheid zelf kijken voor de voorwaarden.
Check , dank je wel, zat hier te kijken

https://www.rvo.nl/sites/...latiemaatregelen-2024.pdf

beetje te summier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novartis
@belmonde

Dat is vanaf 2025.

Subsidie gaat naar €25 per m2 voor HR++ en HR+++ zonder kozijnen. Voor HR+++ €111 per m2 mits je ook de kozijnen vervangt met een lage U waarde.

*Kozijnen met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m2K.

Als je dan ook nog een 2e isolatiemaatregel neemt die voldoet aan de voorwaarden van het RVO dan verdubbelen bovenstaande bedragen.

Bron: https://www.rvo.nl/onderw...waterwarmtepomp-verandert

@Anoniem: 1221402 en @Franciesco

Veiligheidsglas is een verzamelnaam voor meerdere soorten glas, het doel bepaald de samenstelling.
- Letselveilig
- Doorvalveilig
- Inbraakveilig
- Brandwerend/Hittewerend
- Beloopbaar
- Kogelwerend

Vroeger ook draadglas, maar tegenwoordig niet meer.

Dit kan dan gelaagdglas (met PVB folies), gehardglas of een combinatie hiervan zijn.

Wat in schuifpuien, bij nieuwe kozijnen, verplicht toegepast moet worden is letselveiligglas en dit is gelaagdglas in minimaal de samenstelling 33.1. Als er aan beide zijdes een stootzijde aanwezig is dan moet je dus 33.1-spouw-33.1 toepassen.

Bij renovatie mag je terugplaatsen wat je wegneemt, maar advies is wel om bovenstaande aan te houden.

Doorvalveiligglas is ook veiligheidsglas, maar niet hetzelfde als letselveilig. Doorvalveilig begint bij 44.2 en gehard valt dan hier niet onder tenzij het gelaagd gehard glas is.

Ik adviseer altijd om voor 33.2 of hoger te gaan en niet 33.1.

Inbraahveilig is dan volgens mij 44.4 of daar begint het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:23
Novartis schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:10:

Wat in schuifpuien, bij nieuwe kozijnen, verplicht toegepast moet worden is letselveiligglas en dit is gelaagdglas in minimaal de samenstelling 33.1. Als er aan beide zijdes een stootzijde aanwezig is dan moet je dus 33.1-spouw-33.1 toepassen.
[…]
Doorvalveiligglas is ook veiligheidsglas, maar niet hetzelfde als letselveilig. Doorvalveilig begint bij 44.2 en gehard valt dan hier niet onder tenzij het gelaagd gehard glas is.

Ik adviseer altijd om voor 33.2 of hoger te gaan en niet 33.1.

Inbraahveilig is dan volgens mij 44.4 of daar begint het bij.
Ik zie vaak deze terminologie voorbijkomen (33.1, 33.2, 44.2,…). Zit er een logica achter die cijfermatige aanduidingen of is er een decodering voor? Iets waarmee het wat logisch wordt en te onthouden is zou heel handig zijn, nu begrijp ik vaak maar half wat er gezegd wordt :)

(Heb even gegoogled maar ik vond niet zo snel een tabelletje o.i.d. met alle types)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 13:18

Tazzios

..

@Capt Waffles
33.1 is 3mm glas 1mm folie en 3mm glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
Bijna goed, het cijfer achter de punt geeft het aantal folielagen aan, niet de dikte. De meeste folies zijn rond 0.4mm dik. Dus met 33.1 is de ruit 6.4mm dik.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
T-MOB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:08:
Bijna goed, het cijfer achter de punt geeft het aantal folielagen aan, niet de dikte. De meeste folies zijn rond 0.4mm dik. Dus met 33.1 is de ruit 6.4mm dik.
Ah, daar is die laatste mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naMj0-4wD_fydwxMiyIlR8YfwHA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/b4MgnP5GaZoKzxypjwajVz3S.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:23:
@Kuusj veiligheidsglas is ook misschien gelaagd, dus zou ik wel vragen wat ze gebruiken als veiligheidsglas en tegen geluid ook gelaagd willen. :) Met akoustische folie demp je nog 2dB extra (SIL). Het kost wel een hoop extra in enkel materiaal, zo'n 2-3x duurder dan standaard 6-15-4 glas. Comfort mag ook wat kosten.

Glaszetters/kozijnboeren hebben er schrikbarend weinig kaas van gegeten. Gelukkig ben ik perfectionistisch en zoek ik alles zelf uit voordat ik het laat doen. Meerdere kozijn en glasboeren over de vloer gehad die allemaal waardeloos waren in hun kennis. We zijn in zee gegaan met degene die zonder moeilijk te doen wilden plaatsen wat wij wilde hebben.

@Ragnar wij zijn voor dubbel 1.0 gegaan, triple zou idd weinig ruimte hebben met gelaagd glas, waardoor je spouw inlevert en qua u waarde niet veel beter uitkomt voor de meerprijs. Geluid vond ik belangrijker dan isolatie.
Toch nog even terugkomend hierop. Ik heb de offerte inmiddels binnen. Qua prijs lijkt het amper af te wijken van de eerste (buiten het kozijn voor gastentoilet. 1130,- voor een 40x70cm draaikiep 8)7 ).

Opbouw van het glas is "HR++ U 0,7 4-12-4-12-4mm WE".

Isolatiewaarde van de kozijnen zelf varieert van 0.86 W/m² K tot 1.3 W/m² K. Dus dat zou goed moeten zijn.
Bij de kozijnen van mijn uitbouw staat "Inclusief gelaagd veiligheidsglas".

Ik ga ondanks dat hij me tijdens ons gesprek er al op afwees toch een mail sturen op de offerte wat de mogelijkheden zijn voor 4-14-4-14-4 of ivm geluidswering 6-12-4-12-4 of 6-14-4-14-4. Wat op de offerte staat is 36mm, dus wat ik voorstel (40 of 42mm) is toch niet zo heel extreem lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Kuusj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:54:

Ik ga ondanks dat hij me tijdens ons gesprek er al op afwees toch een mail sturen op de offerte wat de mogelijkheden zijn voor 4-14-4-14-4 of ivm geluidswering 6-12-4-12-4 of 6-14-4-14-4. Wat op de offerte staat is 36mm, dus wat ik voorstel (40 of 42mm) is toch niet zo heel extreem lijkt me.
Wat je moet vragen is wat de maximale glasdikte is die je kwijt kunt in dit type kozijn.
Aan de hand daarvan kies je je glasopbouw met een zo breed mogelijke spouw (16mm als dat lukt)
Als in sommige kleinere kozijnen minder dunnere platen glas gaan dan kun je daar ook de spouw verbreden; je hoeft niet alle ruiten hetzelfde te doen.
Reken het voor ieder kozijn apart uit en ga bij ieder kozijn voor een maximale spouw.

Je geeft je geld maar 1x uit, dan kun je het net zo goed ineens goed doen in plaats van lui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kuusj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:54:
[...]
Opbouw van het glas is "HR++ U 0,7 4-12-4-12-4mm WE".
Oei, ik zou absoluut vragen op zijn minst voor minimaal 1 afwijkende dikte glas. Elke dikte heeft een eigen resonantiefrequentie, de frequentie waarbij het product zelf doodleuk meetrilt en doorgeeft. Een enkel glasblad van 5 of liever 6mm dik kost zo goed als niets extra, maar maakt een wereld van verschil in geluidsisolatie. Want het glasblad van 6mm heeft een andere resonantiefrequentie vergeleken met 4mm, waardoor die elkaars frequentie tegenhouden.

Echt te gek voor woorden dat ze met zoiets aan komen zitten. Ik snap werkelijk waar niet hoe het geen standaard is om afwijkende diktes te gebruiken en hoe men zo bizar weinig kennis kan hebben van hun vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ASW1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:36:
[...]

Wat je moet vragen is wat de maximale glasdikte is die je kwijt kunt in dit type kozijn.
Aan de hand daarvan kies je je glasopbouw met een zo breed mogelijke spouw (16mm als dat lukt)
Als in sommige kleinere kozijnen minder dunnere platen glas gaan dan kun je daar ook de spouw verbreden; je hoeft niet alle ruiten hetzelfde te doen.
Reken het voor ieder kozijn apart uit en ga bij ieder kozijn voor een maximale spouw.

Je geeft je geld maar 1x uit, dan kun je het net zo goed ineens goed doen in plaats van lui.
En ook als reactie op @Anoniem: 1221402, de beste meneer belde me op naar aanleiding van mijn email om het te bespreken. Mijn vraag was letterlijk: "kan het, los van of je het aanraadt of niet". Het antwoord (lang verhaal kort): 'Je kunt dan beter voor dikker dubbel glas gaan als het je om het geluid gaat, triple wordt wel erg zwaar'.

Dus ja, goed antwoord 8)7 Ik heb uiteraard ook verder gevraagd maar ik kwam niet veel verder. Op mijn vraag voor verschillende glasdiktes zei hij dat de buitenste bladen altijd dezelfde dikte moeten zijn, dus 6-12-4-12-4 kan niet. Ik heb op dat moment maar besloten niet in discussie te gaan. Ik heb meerdere pogingen gewaagd maar er komt gewoon niks concreet uit. Ook een 'nee' is goed, maar dat krijg ik ook niet. Overigens sprak hij zichzelf tegen (maar dat had ik pas achteraf door), door te zeggen dat ik dan beter dubbelglas met verschillende diktes kan pakken, terwijl hij daarvoor zei dat de buitenste glaslagen hetzelfde moeten zijn.

Conclusie voor mezelf is dat als ik met deze partij is zee ga (die overigens prima werk leveren), ik het standaard triple voor lief zal moeten nemen. Nu die andere partij nog afwachten..

Ik moet eerst een gevel-renovatie afwachten begin komend jaar, dus als ik tegen die tijd niet verder ben gekomen met andere partijen zal ik nog een ultieme poging wagen en anders hebben ze (of ik) pech.

Ik merk dat ik ondanks mijn vrij jonge leeftijd (midden 20) langzaam wel echt de energie kwijt aan het raken ben om maar voor iedere scheet in discussie te moeten gaan met aannemers of bedrijven. Warmtepomp > discussie. Zonnepanelen > discussie. Isolatie > discussie, om maar wat voorbeelden te noemen. En dan mag ik nu wéér in discussie :'( Ik begrijp wel waarom mijn ouders op bepaalde momenten zoiets gehad hebben van 'het zal wel' :O

[ Voor 21% gewijzigd door Kuusj op 06-12-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Kuusj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:56:
[...]

En ook als reactie op @Anoniem: 1221402, de beste meneer belde me op naar aanleiding van mijn email om het te bespreken. Mijn vraag was letterlijk: "kan het, los van of je het aanraadt of niet". Het antwoord (lang verhaal kort): 'Je kunt dan beter voor dikker dubbel glas gaan als het je om het geluid gaat, triple wordt wel erg zwaar'.

Dus ja, goed antwoord 8)7 Ik heb uiteraard ook verder gevraagd maar ik kwam niet veel verder. Op mijn vraag voor verschillende glasdiktes zei hij dat de buitenste bladen altijd dezelfde dikte moeten zijn, dus 6-12-4-12-4 kan niet. Ik heb op dat moment maar besloten niet in discussie te gaan. Ik heb meerdere pogingen gewaagd maar er komt gewoon niks concreet uit. Ook een 'nee' is goed, maar dat krijg ik ook niet. Overigens sprak hij zichzelf tegen (maar dat had ik pas achteraf door), door te zeggen dat ik dan beter dubbelglas met verschillende diktes kan pakken, terwijl hij daarvoor zei dat de buitenste glaslagen hetzelfde moeten zijn.

Conclusie voor mezelf is dat als ik met deze partij is zee ga (die overigens prima werk leveren), ik het standaard triple voor lief zal moeten nemen. Nu die andere partij nog afwachten..
Te idioot voor woorden allemaal, al is het ergens ook wel begrijpelijk. Die mensen doen het handwerk, het spul plaatsen, maar het glas zelf doen ze niets mee behalve het bestellen en tillen.
Ze doen wat ze gewend zijn of wat ze ooit gehoord hebben dat goed is zonder er verder bij na te denken.

Dat hij het niet snapt is an sich prima, maar dan moet jouw vraag aan hem zijn "kun je het glas erin zetten zoals ik het specificeer?".
Als hij dat wil, prima, hij levert goed werk en jij krijgt het juiste glas.
Als hij dat niet wil dan zou ik iemand anders zoeken.
Iemand die het wel begrijpt, en/of iemand die gewoon kan leveren zoals jij het vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ASW1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:08:
[...]

Te idioot voor woorden allemaal, al is het ergens ook wel begrijpelijk. Die mensen doen het handwerk, het spul plaatsen, maar het glas zelf doen ze niets mee behalve het bestellen en tillen.
Ze doen wat ze gewend zijn of wat ze ooit gehoord hebben dat goed is zonder er verder bij na te denken.

Dat hij het niet snapt is an sich prima, maar dan moet jouw vraag aan hem zijn "kun je het glas erin zetten zoals ik het specificeer?".
Als hij dat wil, prima, hij levert goed werk en jij krijgt het juiste glas.
Als hij dat niet wil dan zou ik iemand anders zoeken.
Iemand die het wel begrijpt, en/of iemand die gewoon kan leveren zoals jij het vraagt.
Ik heb niet het gevoel dar hij het niet snapt, meer dat hij me er om de een of andere reden uit wil praten. Zal dan wel met het plaatsen (gewicht) te maken hebben neem ik aan. Maar eigenlijk had ik hem op z’n bullshit moeten wijzen. In zo’n gesprek is dat lastig ad-hoc te doen.

Kan zeker naar anderen maar dat kost me iedere keer ook een hoop extra tijd en moeite die ik liever een keer bespaar. Kan natuurlijk ook eens bellen en op voorhand vragen of ze bepaald glas doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kuusj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:25:
[...]

Maar eigenlijk had ik hem op z’n bullshit moeten wijzen. In zo’n gesprek is dat lastig ad-hoc te doen.
Ik betwijfel of zoiets constructief is, mensen worden niet graag op hun fouten of tekortkomingen gewezen en het eigen ongelijk toegeven gebeurt bijna nooit, niet spontaan in zo'n gesprek in ieder geval.

Zou proberen het wat aardiger op te oplossen, iets in de trant van "ik weet heel precies wat ik voor glas wil, en ik heb vertrouwen in jouw werk. Als ik nou aan je doorgeef welke glasopbouw ik wil, en jij bestelt het en zet het erin, hebben we dan een deal?"

Waar niet over te onderhandelen valt is natuurlijk de maximale glasdikte die in het kozijn past, dat is gewoon een fysieke beperking, en daarnaast veilig glas voor die plekken waar een doorvalrisico is.
Maar daar zou je samen uit moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Ik weet niet welke kozijn merk het is, maar de meeste kozijnen kunnen volgens mij tot 52mm uit mn hoofd.

4-4-4 / 4-4 of gelijke soorten glas moet je niet willen en is in nederland eigenlijk ook niet de norm. Bedrijven die er een beetje verstand van hebben werken vaak met 5-4-4 / 5-4-5 /5-4. Dit heeft vooral te maken met draagkracht van de constructie en de verdeling over de ruiten en natuurlijk iets aan geluid reductie.

Voor veel kozijnboeren is glas een bijproduct waar weinig kennis over is. Meestal is dan de makkelijkste en goedkoopste optie om 4-4-4 te plaatsen en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ASW1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:34:
[...]

Ik betwijfel of zoiets constructief is, mensen worden niet graag op hun fouten of tekortkomingen gewezen en het eigen ongelijk toegeven gebeurt bijna nooit, niet spontaan in zo'n gesprek in ieder geval.

Zou proberen het wat aardiger op te oplossen, iets in de trant van "ik weet heel precies wat ik voor glas wil, en ik heb vertrouwen in jouw werk. Als ik nou aan je doorgeef welke glasopbouw ik wil, en jij bestelt het en zet het erin, hebben we dan een deal?"

Waar niet over te onderhandelen valt is natuurlijk de maximale glasdikte die in het kozijn past, dat is gewoon een fysieke beperking, en daarnaast veilig glas voor die plekken waar een doorvalrisico is.
Maar daar zou je samen uit moeten kunnen komen.
Eens, normaal los ik problemen ook op zo'n manier op. Alleen normaal ben ik nog net wat meer ingelezen en weet ik beter wat wel en niet kan voordat ik zo'n gesprek in ga.

Het kozijntype is K-Vision CUBE, daar zou 48mm in moeten passen. Meer dan genoeg dus om veel dikker te gaan.
Novartis schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:45:
Ik weet niet welke kozijn merk het is, maar de meeste kozijnen kunnen volgens mij tot 52mm uit mn hoofd.

4-4-4 / 4-4 of gelijke soorten glas moet je niet willen en is in nederland eigenlijk ook niet de norm. Bedrijven die er een beetje verstand van hebben werken vaak met 5-4-4 / 5-4-5 /5-4. Dit heeft vooral te maken met draagkracht van de constructie en de verdeling over de ruiten en natuurlijk iets aan geluid reductie.

Voor veel kozijnboeren is glas een bijproduct waar weinig kennis over is. Meestal is dan de makkelijkste en goedkoopste optie om 4-4-4 te plaatsen en verkopen.
Zie hierboven, 48mm lijkt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
Kuusj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:59:
[...]

Eens, normaal los ik problemen ook op zo'n manier op. Alleen normaal ben ik nog net wat meer ingelezen en weet ik beter wat wel en niet kan voordat ik zo'n gesprek in ga.

Het kozijntype is K-Vision CUBE, daar zou 48mm in moeten passen. Meer dan genoeg dus om veel dikker te gaan.

[...]

Die verkoop ik momenteel niet, durf niet te zeggen wat er in past. Het nieuwe jaar gaan we er wel mee starten hopelijk, maar 48 mm daar kan je genoeg in kwijt.

De diktes, wat resulteert in gewicht, moet je uitvogelen met je kozijnboer, maar een bredere spouw daar zouden ze niet moeilijk over moeten doen.

Wat natuurlijk ook een rol speelt is de productie kwaliteit van de kozijnen. De een haalt ze uit Polen de ander uit Nederland of Duitsland en een ander uit de balkan landen. Dan heb je nog de openslaande en beweegbare delen zoals ramen en scharnieren.

Als alles van mindere kwaliteit is of zo goedkoop mogelijk zou ik ook geen zwaar glas durven te zetten in de kozijnen in verband met het gewicht.

Als alles volgens de normen van de fabrikant geproduceerd wordt in combinatie met gerenommeerde namen voor scharnieren en dergelijke dan zou het gewicht niets moeten uitmaken voor het kozijn. Gewicht is dan alleen een logistieke uitdaging voor montage en ook daar zijn genoeg betaalbare hulpmiddelen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Kuusj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:59:Het kozijntype is K-Vision CUBE, daar zou 48mm in moeten passen. Meer dan genoeg dus
Daar kun je in veel gevallen tripel met 16mm spouw in kwijt met een U van 0,5 !
Om volstrekt onduidelijke redenen daar 0,7 in gaan zetten is geen goede keuze.

Ik heb het al vaker gezegd hier, maar van een bredere spouw wordt je glas
-geen cent duurder
-geen gram zwaarder
maar wel aanzienlijk beter isolerend.
Als je dan niet voor de maximaal haalbare spouw gaat....

En isolerende afstandhouders ook altijd doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 06-12-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Novartis schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:14:
[...]

Die verkoop ik momenteel niet, durf niet te zeggen wat er in past. Het nieuwe jaar gaan we er wel mee starten hopelijk, maar 48 mm daar kan je genoeg in kwijt.

De diktes, wat resulteert in gewicht, moet je uitvogelen met je kozijnboer, maar een bredere spouw daar zouden ze niet moeilijk over moeten doen.

Wat natuurlijk ook een rol speelt is de productie kwaliteit van de kozijnen. De een haalt ze uit Polen de ander uit Nederland of Duitsland en een ander uit de balkan landen. Dan heb je nog de openslaande en beweegbare delen zoals ramen en scharnieren.

Als alles van mindere kwaliteit is of zo goedkoop mogelijk zou ik ook geen zwaar glas durven te zetten in de kozijnen in verband met het gewicht.

Als alles volgens de normen van de fabrikant geproduceerd wordt in combinatie met gerenommeerde namen voor scharnieren en dergelijke dan zou het gewicht niets moeten uitmaken voor het kozijn. Gewicht is dan alleen een logistieke uitdaging voor montage en ook daar zijn genoeg betaalbare hulpmiddelen voor.
Kwaliteit speelt zeker een rol, maar Kömmerling is niet de minste naam voor zover ik weet.

1 draai-kiep kan hij sowieso geen garantie op geven, 1350x1350mm. Dikker glas zou daar sowieso geen optie zijn. Tja, kan ik dan ergens nog wel inkomen. Maar een dikkere spouw zou inderdaad niet uit moeten maken.
ASW1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:54:
[...]

Daar kun je in veel gevallen tripel met 16mm spouw in kwijt met een U van 0,5 !
Om volstrekt onduidelijke redenen daar 0,7 in gaan zetten is geen goede keuze.

Ik heb het al vaker gezegd hier, maar van een bredere spouw wordt je glas
-geen cent duurder
-geen gram zwaarder
maar wel aanzienlijk beter isolerend.
Als je dan niet voor de maximaal haalbare spouw gaat....

En isolerende afstandhouders ook altijd doen.
Afstandshouders zijn wel isolerend dus dat is al 1 ding.. Ik heb zelf ook zoiets van dit zit er weer 25 jaar in dus als het kan liever beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Onze kozijnen zijn (eindelijk) binnen. Totale dikte van de ruiten is 36mm. Alleen dan nu de vraag, waar vinden we de goede glasblokjes hiervoor?

Of we doen te moeilijk, maar in de NPR3577 staat dat je minimaal de dikte van het raam moet gebruiken. Bij de bouwmarkten ligt alleen 26 mm, online juist weer vanaf 40 mm en dat lijkt me wat te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@WeerNsKlussers
Ik ben geen vakman, maar ik zou denken dat kleiner maken geen probleem is.
Maargoed, Google wint het met deze zoekterm:
glas blokjes plaatjes 36mm
Bedankt voor de norm! Weer wat geleerd.
Hier een linkje: https://www.kenniscentrum...s/Uitleg-NPR3577-2018.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Barleone op 08-12-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

WeerNsKlussers schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:11:
Onze kozijnen zijn (eindelijk) binnen. Totale dikte van de ruiten is 36mm. Alleen dan nu de vraag, waar vinden we de goede glasblokjes hiervoor?

Of we doen te moeilijk, maar in de NPR3577 staat dat je minimaal de dikte van het raam moet gebruiken. Bij de bouwmarkten ligt alleen 26 mm, online juist weer vanaf 40 mm en dat lijkt me wat te groot.
Afzagen tot de juiste breedte?

Glas moet gewoon goed ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:56

Als je minimaal dan 36mm nodig hebt, past 40 mm dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91

Volgens die link van Barleone heb je minimaal de glasdikte +2mm nodig. Dan lijkt 40mm prima als dat in de kozijnen past.

[ Voor 4% gewijzigd door svenk91 op 09-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Seafarer schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:37:
[...]

Afzagen tot de juiste breedte?

Glas moet gewoon goed ondersteund worden.
Afzagen lijkt me niet best, die blokjes zijn veel mesh/hol en ik denk als ik ga zagen dat ik 1 van de glasplaten juist niet goed meer ondersteun.

Ik ga het wel proberen met 40 mm plaatjes zoals de rest zegt, evt met wat glasband om het allemaal netjes aansluitend/passend te maken. En nog een rondje googelen voor 36 en 38 mm als backup. We wonen er nog niet, dus voor nu is het kozijn mooi afgeplakt met zeil :+

Wel lastig hoor, dat triple glas, met alle bouwmarkten qua materialen duidelijk ingericht voor dubbel glas. Tijd dat daar verandering in komt.

[ Voor 4% gewijzigd door WeerNsKlussers op 09-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

WeerNsKlussers schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:51:
[...]

Afzagen lijkt me niet best, die blokjes zijn veel mesh/hol en ik denk als ik ga zagen dat ik 1 van de glasplaten juist niet goed meer ondersteun.

Ik ga het wel proberen met 40 mm plaatjes zoals de rest zegt, evt met wat glasband om het allemaal netjes aansluitend/passend te maken. En nog een rondje googelen voor 36 en 38 mm als backup. We wonen er nog niet, dus voor nu is het kozijn mooi afgeplakt met zeil :+

Wel lastig hoor, dat triple glas, met alle bouwmarkten qua materialen duidelijk ingericht voor dubbel glas. Tijd dat daar verandering in komt.
Ik ben inderdaad uitgegaan van massieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Pas in ieder geval alles goed toe, waaronder in geval van binnenbeglazing de hieldichting.

Vraagje aan de meelezers: moet je hieldichting gewoon met beglazingskit uitvoeren?

[ Voor 5% gewijzigd door Barleone op 09-12-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
Barleone schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:34:
Pas in ieder geval alles goed toe, waaronder in geval van binnenbeglazing de hieldichting.

Vraagje aan de meelezers: moet je hieldichting gewoon met beglazingskit uitvoeren?
Dat moet met kit die daar geschikt voor is. Niet alle kitten zijn daarvoor geschikt en niet alles is getest i.c.m. de mogelijke randafdichtingen.

Probleem zit in de randafdichting van dubbelglas(Thiokol/Hotmelt e.d.) wat in aanraking komt met (glas)kit of PVB folies in gelaagdglas wat in aanraking kan komen met (glas)kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Novartis Bestaat er in jouw ervaring een bepaalde type glaskit dat niet opgegeten wordt door slakken?
Ik heb namelijk allerlei kozijnen waarbij de glaskit flink aangetast is door slakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:03:
@Novartis Bestaat er in jouw ervaring een bepaalde type glaskit dat niet opgegeten wordt door slakken?
Ik heb namelijk allerlei kozijnen waarbij de glaskit flink aangetast is door slakken.
Bloem adverteert met een kit hiertegen; https://www.bloemsealants...rvelend-slakken-probleem/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
@Franciesco Nee, niet echt ervaring mee. Wij werken met Bloem en/of Soudal. Renoseal, Easyseal XPS en Silirub P2.

Renoseal en XPS zijn wel geschikt als hielafdichting, maar Soudal P2 weer niet. XPS is zelfs getest voor PVB folie. De MSP-Oneseal ook niet als hielafdichting en vonden wij geen fijne kit om mee te werken voor de rest prima kit. Dit heeft trouwens niets met kwaliteit of iets dergelijks te maken, maar meer met uitstrijken, kleverigheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Ik ben gewend dat de schilder de kitrand verft. Dan zou dit al een veel kleiner (slakken)probleem zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Barleone bij mij is de glaskit ook geverfd maar toch flink aangegeten dit jaar. Eerder heb ik dat trouwens nooit in deze mate gezien. Dit jaar is het echt opvallend veel wat wellicht met het vochtige weer/veel slakken te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:43
Vandaag is een kozijn vervangen en direct nieuw glas ingezet, HR +++ glas, kan het zijn dat dit glas groener is en hoort dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:15
BaBoK schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:20:
Vandaag is een kozijn vervangen en direct nieuw glas ingezet, HR +++ glas, kan het zijn dat dit glas groener is en hoort dat?
Ja dat klopt wel. Het glas houdt meer zonlicht tegen en het gas erin geeft bij mij ook een iets groenige kleur, althans in combinatie met een vrij groene tuin hier ook. Viel mij ook op toen ik ben overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:43
@Jaap84 dank voor je snelle reactie. De tuin is inderdaad groen en het is een vrij groot raam, 2x2 meter. Het is een soort groene of donkerdere waas in ieder geval, hopenlijk ga ik me er minder aan storen:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
@BaBoK
Kleur is afhankelijk van een aantal factoren. Voornamelijk glassoort en toegepaste folies.

Verplicht even deze kijken ;)
YouTube: Gouden Gids - Haai

[ Voor 40% gewijzigd door Barleone op 13-12-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:15
BaBoK schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:25:
@Jaap84 dank voor je snelle reactie. De tuin is inderdaad groen en het is een vrij groot raam, 2x2 meter. Het is een soort groene of donkerdere waas in ieder geval, hopenlijk ga ik me er minder aan storen:)
Zit er hier inmiddels 7 jaar in en stoor me er niet meer aan. Dus het went :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
De kleur van het glas komt meestal door de Low-E coating. Deze heeft namelijk een groenige waas. HR+++ heeft 2x een Low-E coating.

Dikker glas heeft ook meer een groen tint, hoe dikker hoe groeniger.

Tevens heeft het ook met land van herkomst te maken en dan niet zo zeer door het land, maar de door de gebruikte grondstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Met name warmtewerend glas kan heel groen zijn.
Glas is van zichzelf al een beetje groen, en hoe dikker (en meer lagen achter elkaar) hoe meer dat in het oog springt.
Zag bij een entreehal van nieuwe appartementen in de buurt pas enorm groene ruiten.
Dat was tripel glas, enorm grote ruiten dus dik glas, en maximaal warmtewerend.
Wellicht spelen die factoren bij jou ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Dat vond ik ook toen ik triple kreeg. Morgen zie je dat echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:21

TD-91

XC40 P8

Goedemiddag!

inhakend op de eerdere berichten mbt subsidie. Om voor de subsidie op triple glas in aanmerking te komen is een Uf-waarde van max 1,5 nodig op het kozijn zelf. (0,7 op het glas). Met aluminium kozijnen wordt dat vaak krap, maar nu wel een profiel gevonden dat rond die 1,5 lijkt uit te komen.

Omdat het allemaal net aan lijkt te zijn, hoe zou de kozijnen leverancier die waarde moeten berekenen volgens het RVO? Wordt dat ook gecontroleerd? En is het vermelden van de betreffende waarde voor kozijn en glas op de factuur voldoende als bewijs?

Daarnaast zie ik veelal dat ze deze waarde toepassen als gemiddelde inclusief glas, is het correct dat RVO wel echt 2 aparte waardes wil zien?

Geprobeerd de antwoorden hier op het forum/online/voorwaarden RVO terug te vinden, maar niet gevonden. Hopelijk iemand een helder antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Laatst online: 17-04 17:26
In ons nieuwbouwhuis (2025) komt standaard helaas dubbel glas. Vreemd, maar zo heeft aannemer dit nu eenmaal bedacht.

Wij overwegen een upgrade, echter:
  • We willen condens aan de buitenkant zoveel mogelijk voorkomen.
  • Op de BG komt voor en achter een schuifpui, die moet wel te openen zijn door vrouw en kinders.
  • Lichtdoorlaatbaarheid is mogelijk een ding?
Momenteel denk ik dus aan:
  • Vaste ramen: triple glas van AGC/Fineo met anti-fog coating (iemand dit live in actie gezien?)
  • Schuifpuien: vacuümglas van AGC/Fineo in de schuifpui
Iemand een beter idee? Volgens mij is er op vacuümglas geen anti-fog coating mogelijk. Wel vreemd eigenlijk, maar ik heb 't iig nog nergens (online) gezien.

Of zijn er mogelijkheden om een triple-glas schuifpui toch zo soepel te maken dat iedereen 'm kan schuiven?

Gaat het enorm opvallen dat pui en vaste raampartij een ander type glas is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:50:
In ons nieuwbouwhuis (2025) komt standaard helaas dubbel glas. Vreemd, maar zo heeft aannemer dit nu eenmaal bedacht.
Omdat aannemers niet zijn geïnteresseerd in jouw energierekening en jouw comfort, en onze overheid op dit gebied ligt te slapen is dat helaas de realiteit... Komt er wel WTW ventilatie in? Of is dat ook wegbezuinigd? Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
  • Op de BG komt voor en achter een schuifpui, die moet wel te openen zijn door vrouw en kinders.
  • Vaste ramen: triple glas van AGC/Fineo met anti-fog coating (iemand dit live in actie gezien?)
Iemand een beter idee? Volgens mij is er op vacuümglas geen anti-fog coating mogelijk. Wel vreemd eigenlijk, maar ik heb 't iig nog nergens (online) gezien.

Of zijn er mogelijkheden om een triple-glas schuifpui toch zo soepel te maken dat iedereen 'm kan schuiven?
Wij hebben een triple glas schuifpui van ca 1m80x2m40, en die is inderdaad zwaar. Maar we krijgen hem prima open. En van (te) kleine kinderen wil je toch niet dat ze die pui open trekken.

Ik zou bij nieuwbouw geen vacuumglas kiezen omdat daar ook triple kan. Van vacuum is het (bij mij in ieder geval) toch maar de vraag hoeveel daarvan nog over is na 20 jaar.

Condens aan de buitenzijde zie je soms 's ochtends vroeg even, maar is altijd zo weer weg.

Tip: zorg voor brede dakoverstekken, dan heb je minder uitstraling en dus ook minder condens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:50:

Gaat het enorm opvallen dat pui en vaste raampartij een ander type glas is?
Condensvorming valt hier erg mee. Onder bepaalde omstandigheden 's ochtends in het voor- en najaar zie je dat verschijnsel. Het verdwijnt meestal erg snel en wij ervaren het niet als hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:30
@Joydashy
Hier valt de condens erg mee. En tip: Als we de zonwering dicht doen 's nachts hebben we 's ochtends nooit condens.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:34:
[...]

Ik zou bij nieuwbouw geen vacuumglas kiezen omdat daar ook triple kan. Van vacuum is het (bij mij in ieder geval) toch maar de vraag hoeveel daarvan nog over is na 20 jaar.
Vaccuumglas zou toch juist geen last moeten hebben van een verminderde isolatiewaarde na een x-aantal jaren? In tegenstelling tot dubbel en triple glas waarbij het edelgas naar verloop van tijd kan ontsnappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Franciesco schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:32:
Vaccuumglas zou toch juist geen last moeten hebben van een verminderde isolatiewaarde na een x-aantal jaren? In tegenstelling tot dubbel en triple glas waarbij het edelgas naar verloop van tijd kan ontsnappen.
Wie garandeert dat vacuumglas na 20 jaar nog steeds vacuum is? Juist het drukverschil van 1 bar tussen binnen en buiten het glas zorgt ervoor dat zuurstof- en stikstofmoleculen door de afdichtingen willen diffunderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Andrehj die garantie is bij vaccuumglas uiteraard ook nooit voor 100% te geven.

Heb het nog eens nagezocht/ wat geGoogled.

Bengglas verwacht een levensuur van 25-50 jaar. En het zou een geteste levensduur van minimaal 25 jaar zonder achteruitgang van de isolatiewaarde moeten hebben.

https://bengglas.nl/veelgestelde-vragen/

Over triple lees ik 30-35 jaar gemiddeld op diverse websites, niet altijd met claims over behoud van de isolatiewaarde, maar laat ik daar dan ook maar even vanuit gaan.

Dit soort cijfers zijn natuurlijk lastig te controleren. Maar als bovenstaande zo'n beetje klopt, dan lijkt er geen enorm verschil in levensduur te zitten tussen triple an vaccuumglas. C.q. zou je mogen verwachten dat het minstens 25 jaar goed blijft.

Als iemand meer info ofzo heeft, dan zie ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Hier een 12 jaar oude Kochs kunststof schuifpui met triple van Scheuten zonder waar te nemen verslechtering.
Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste