Japieh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:57:
Ik ben ook bezig met nieuwe kozijnen en glas, ik vind het zowieso raar dat alle glas/kozijnen bedrijven tegenwoordig nog standaard HR++ aanbieden. je moet echt vragen en zeggen dat je HR+++ wil en dan nog durven ze een offerte te sturen met HR++.
Wij als glashandelaar/zetter verkopen ook in 80% van de gevallen HR++ en dat heeft niets met ons of de marges te maken, maar vooral met het feit dat mensen niet bewust zijn over het verschil tussen U waardes.
HR++ is “dubbelglas”, HR+++ is “Tripleglas”, Triple isoleert beter.
Meer dan dit weet de gemiddelde Nederlander niet en dat het minimaal 1.2 moet zijn. Weinig klanten die echt weten wat die U waardes nu betekenen.
Nederland bestaat niet alleen uit “tweakers”.
Het helpt ook niet dat op tripleglas, zonder kozijnen, dezelfde subsidie wordt gerekend als dubbelglas.
De prijs speelt ook een rol, ik hoor vaak dat de kosten tussen dubbel en triple niet erg ver uit elkaar liggen, maar dat klopt niet helemaal.
Willekeurige online glashandelaar erbij gepakt, aluminum spacers, 1000x1000. (5-*4 en 4*-4-*4)
Prijs verschil 40€ (60/100).
Dit is het directe verschil bij een online partij. Een glasbedrijf met mensen in dienst, pand, vervoer, overige kosten en het risico’s bij montage van breuk/schade, kunnen deze prijzen moeilijk hanteren.
Dan heb je nog de indirecte kosten:
Tripleglas is 1/3 zwaarder dan dubbel, natuurlijk afhankelijk van de glasdiktes. Volgens mij is de regel dat je max 23kg per man maximaal mag tillen. Dus je krijgt met hulpmiddelen te maken, denk aan een smartlift, kraan. Dit heb je natuurlijk ook bij dubbel, maar minder.
Ander probleem is dat de meeste hardhouten kozijnen in NL niet direct geschikt zijn voor Tripleglas. Sponning moeten breder/dieper gemaakt worden vaak moeten de glaslatten vervangen worden door opdeklatten etc etc.
Oude PVC kozijnen waarvan destijds een latje voor 20-24 of nog lager is gebruikt. Klanten weten vaak niet welke kozijnen erin zitten en dan moet de serie en lijn ook nog steeds bestaan.
Dan heb je nog een deel waarvan de kozijnen echt niet geschikt zijn voor tripleglas.
Wij hebben ook een kozijnenhandel een daar verkopen we andersom 80% triple / 20% dubbel. Die 20% komt dan veel uit kozijnen die we herstellen/vervangen en vanwege de regel minimaal 8m voor subsidie gaan ze voor de goedkoopste optie.
Hoop dat het iets duidelijker is waarom er nog steeds meer HR++ wordt verkocht dan HR+++.