Bij de renovatie van onze woonboerderij gaan we ook het glas vervangen. Aan de korte zijden van de woning komt 2x een grote pui op de plek waar nu nog oude staldeuren/niendeuren zitten. Hier lijkt triple glas een logische en passende keuze te zijn.
Over de bestaande kozijnen met roedeverdeling ben ik wel benieuwd naar jullie visie hierop. Deze zitten aan de lange zijde van de woning. Voor de uitstraling van de woning willen we dit ook zo laten. Hier lijkt triple glas dan ook niet mogelijk/wenselijk, i.v.m. de roedeverdeling. Om hier wel een zo laag mogelijke U-waarde de verkrijgen lijkt
vacuümglas de oplossing te zijn. Deze kozijnen lijken ook nog wel goed mee te kunnen.
Aan de korte zijden van de woning zitten dan nog 2 kozijnen met daarin ook een roedeverdeling, echter zonder raam (zal in het verleden mooi geknutseld zijn, ze waren er vast trots op

). Hier twijfelen of we een raam met roedeverdeling+vacuüm glas laten plaatsen in het bestaande kozijn, of dat het geheel eruit gaat en vervangen wordt. Ook dan lijkt vacuüm glas de beste oplossing te zijn.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Triple glas:
vaste pui 325(h)x285(b)
schuifpui 300(h)x255(b) óf pui met openslaande deuren. Dit moeten we nog besluiten.
raam: op 2 plekken waar nu een deurzit wordt een raam geplaatst, indien mogelijk in bestaand kozijn.
Vacuüm glas:
6 raamkozijnen met roedeverdeling, 6 stuks glas in elk raam.
2 raamkozijnen met roedeverdeling, 9 stuks glas in elk raam.
*wat betreft het triple glas. Na vele posts doorgelezen te hebben in dit topic kom ik tot de conclusie dat ik het volgende moet laten opnemen in de offerte:
- Triple glas: U 0.5 tot 0.6, spouw 16mm en een variërende dikte glas ivm (geluid) resonantie.
- Nieuwe kozijnen: voor triple glas max. Uf 1.5W/m2K.
- Kunststof afstandhouders: tussen de glasbladen (voor ons zwart) omdat deze de U-waarde verbeteren.
- Zijn hier nog andere zaken die ik moet laten opnemen?