Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:35
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:50:
In ons nieuwbouwhuis (2025) komt standaard helaas dubbel glas. Vreemd, maar zo heeft aannemer dit nu eenmaal bedacht.
Ik kan daar niet bij. Heeft hij dat bedacht? Wat zegt het bestek/tekening/architect?

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 22-12-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 11:23
Lord Anubis schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:31:
[...]

Ik kan daar niet bij. Heeft hij dat bedacht? Wat zegt het bestek/tekening/architect?
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde niet specifiek de aannemer, maar dit is wat in het ontwerp en bestek staat. Ik vind het in combinatie met de RC 8 wanden wel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:52
@Joydashy Bizar inderdaad. Maar dan laat je het toch aanpassen? Zeker met Rc8 wanden zou ik het logisch vinden om glas met een U-waarde van 0,6W(m2K) of lager te nemen. En uiteraard ook bijpassende kozijnen.

Met projectbouw is er vaak weinig keuzevrijheid, maar Rc8 en projectbouw vind ik dan weer geen logische combinatie. Dus zal het wel bouw in eigen beheer (via zelf gekozen aannemer) zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:56
Dit topic vs het echte leven zijn zulke andere reacties.

Wij krijgen dus best wat negatieve reacties op onze keuze voor triple glas. Dat had ik absoluut niet verwacht. "Dat haal je er toch nooit uit." "Wat overdreven." "Geld te veel ofzo?" "Wat een gedoe om dat te plaatsen." (De meeste dingen zijn duidelijk ook gebaseerd op gevoelens en niet op kennis ofzo, geloof ik.)

Terwijl ik denk dat NU het moment is om zaken goed aan te pakken. Muv onze achterdeuren, wij renoveren, daar moeten we echt even voor sparen :+ Maar dat is momenteel dubbelglas dus net zo goed als nieuwbouw in 2025. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:57
TD-91 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:26:
Goedemiddag!

inhakend op de eerdere berichten mbt subsidie. Om voor de subsidie op triple glas in aanmerking te komen is een Uf-waarde van max 1,5 nodig op het kozijn zelf. (0,7 op het glas). Met aluminium kozijnen wordt dat vaak krap, maar nu wel een profiel gevonden dat rond die 1,5 lijkt uit te komen.

Omdat het allemaal net aan lijkt te zijn, hoe zou de kozijnen leverancier die waarde moeten berekenen volgens het RVO? Wordt dat ook gecontroleerd? En is het vermelden van de betreffende waarde voor kozijn en glas op de factuur voldoende als bewijs?

Daarnaast zie ik veelal dat ze deze waarde toepassen als gemiddelde inclusief glas, is het correct dat RVO wel echt 2 aparte waardes wil zien?

Geprobeerd de antwoorden hier op het forum/online/voorwaarden RVO terug te vinden, maar niet gevonden. Hopelijk iemand een helder antwoord :)
Let hier goed mee op, er is namelijk veel verwaring in de markt en jij als koper hebt uiteindelijk de gevolgen, niet de leverancier.

Voor eisen BENG/bouwbesluit wordt gekeken naar Uw (U-window), het samenstel van kozijnprofiel + glas dus. Dit is waar veel aannemers/leveranciers bekend mee zijn.

RVO kijkt voor ISDE echter naar Ug (glas) en Uf (Frame). Idealiter staat het profiel al in de lijst bij RVO en heeft het een meldcode. Als dat niet het geval is dan is dat een risico op vertraging of toch verrassingen qua waarde die impact hebben op de uitkering.
Ook zonder meldcode kunt u een subsidieaanvraag indienen. Uw aanvraag zal dan wel langer in behandeling zijn. Kies dan de meldcode overige in het aanvraagformulier, gevolgd door een omschrijving van merk en type in het tekstvak. Stuur de technische documentatie van het
product mee met de aanvraag.
Met de triple glas subsidie zou ik echt geen risico's nemen. Bij RVO doen ze overal heel makkelijk over "dan krijgt u gewoon subsidie op basis van dubbel glas meneer". Zeker met de verhoging van volgend jaar scheelt dit echt zomaar duizenden euro's.....

Ik ben inmiddels al een paar maanden bezig met RVO met het aantonen van de isolatiewaarde van mijn voordeur. Deze bestaat volledig uit een paneel Up0.7 (vleugeloverdekkend). Voor deuren kijkt RVO weer wél naar samenstel (Ud) in plaats van Uf/Up. Laat ik nou net geen specificatie van de Ud hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 23-12-2024 14:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:46

TD-91

XC40 P8

Dank @assje !
Mijn ervaring is tot nu toe ook dat leveranciers eerst komen met de Uw waarde en vervolgens zeggen dat ik mij geen zorgen hoef te maken om de Uf en deze voldoet.
Maar inmidddels ook in de buurt mensen gesproken die met die illusie wat subsidie mis liepen.

Meldcodes voor profielen zie ik slechts van 1 merk in de lijst terugkomen. Dus ik ga maar wat extra documentatie opvragen/afspraken maken over verantwoordelijkheden indien toch eea niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-05 19:25
Ik ga binnenkort in gesprek met de aannemer en daarbij komt uiteraard ook de keuze van glas ter sprake. Wat is een reële meerprijs per M2 voor trippel glas tov dubbel glas? Als er op de eerste verdieping veel kantel- kiep ramen komen, is het dan nog een optie om beneden voor trippel te gaan en boven voor dubbel? Er zijn heel veel soorten trippel glas, met veel verschillende uitvoeringen, wat is de isolatiewaarde waar we naar moeten streven? Ik heb, een piep klein beetje, verstand van glas maar er zijn veel bomen en veel bossen. PS: ik volg dit topic al best lang en lees regelmatig terug 😉

Nog vergeten te vermelden, het gaat om nieuwbouw.

[ Voor 4% gewijzigd door Bouwertje op 24-12-2024 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:42
Ik zou in ieder geval zo dik mogelijk triple bestellen met "warm edge".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:04
Bouwertje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:18:
Ik ga binnenkort in gesprek met de aannemer en daarbij komt uiteraard ook de keuze van glas ter sprake. Wat is een reële meerprijs per M2 voor trippel glas tov dubbel glas? Als er op de eerste verdieping veel kantel- kiep ramen komen, is het dan nog een optie om beneden voor trippel te gaan en boven voor dubbel? Er zijn heel veel soorten trippel glas, met veel verschillende uitvoeringen, wat is de isolatiewaarde waar we naar moeten streven? Ik heb, een piep klein beetje, verstand van glas maar er zijn veel bomen en veel bossen. PS: ik volg dit topic al best lang en lees regelmatig terug 😉

Je moet naar de isolatiewaarde streven die gelijk is of lager dan de subsidie eis.
Glas en kozijn zijn aparte eisen.

Je kan ff de prijzen vergelijken van webshops voor glas, dan zie je wat daar de meerprijs is.
De kozijnen boer zal dan wel een kraantje moeten huren wat er bij komt aan kosten omdat grote ruiten te zwaar zullen zijn om te tillen.

Edit: en wat hierboven staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
elektriekert schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:07:
[...]

Je moet naar de isolatiewaarde streven die gelijk is of lager dan de subsidie eis.

Je kan ff de prijzen vergelijken van webshops voor glas, dan zie je wat daar de meerprijs is.
De kozijnen boer zal dan wel een kraantje moeten huren wat er bij komt aan kosten omdat grote ruiten te zwaar zullen zijn om te tillen.

Edit: en wat hierboven staat :)
Nee je moet naar nog beter streven, zie @Rocketman zijn opmerking, altijd zo goed mogelijk/hoog mogelijk als het om isolatiewaardes gaat. Je doet die uitgave voor heel lange tijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
WeerNsKlussers schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:55:
Dit topic vs het echte leven zijn zulke andere reacties.

Wij krijgen dus best wat negatieve reacties op onze keuze voor triple glas. Dat had ik absoluut niet verwacht. "Dat haal je er toch nooit uit." "Wat overdreven." "Geld te veel ofzo?" "Wat een gedoe om dat te plaatsen." (De meeste dingen zijn duidelijk ook gebaseerd op gevoelens en niet op kennis ofzo, geloof ik.)

Terwijl ik denk dat NU het moment is om zaken goed aan te pakken. Muv onze achterdeuren, wij renoveren, daar moeten we echt even voor sparen :+ Maar dat is momenteel dubbelglas dus net zo goed als nieuwbouw in 2025. ;)
Ja dat is echt heel bijzonder, zelfs glasleveranciers behandelen je of je gek bent als je het dikste best isolerende glas wil en komen met opmerkingen als die jij post.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 16:30

En iets als draai/kiep is echt geen beperking. Heb zelf een hele bovenetage met trapezium vormige smalle hoge triple draai/kiep. Er kan technisch best veel, dus neem niet zomaar genoegen met "kan niet". Vaak betekent dat "heb ik niet in mijn assortiment", "wil ik niet" of "heb ik geen zin in".

Bij twijfel lekker even hier sparren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
doktervictor schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:31:
[...]

En iets als draai/kiep is echt geen beperking. Heb zelf een hele bovenetage met trapezium vormige smalle hoge triple draai/kiep. Er kan technisch best veel, dus neem niet zomaar genoegen met "kan niet". Vaak betekent dat "heb ik niet in mijn assortiment", "wil ik niet" of "heb ik geen zin in".

Bij twijfel lekker even hier sparren ;)
Dit! Wij hebben ook draaikiep ramen met triple glas, van een "budget" houten kozijnen winkel, dus het is niet het chicste mechanisme. Ik vind ze zelf heel goed open en dicht gaan, zeker als je je bedenkt dat dat raam meer dan de helft van mij weegt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman

Ik heb op de bovenverdieping kantel/kiep ramen zonder ventilatieroosters. Om te ventileren hebben deze ramen een kierstand als je de hendel op 45 graden zet. Dat die dure roosters overbodig en verhoogt het ook de isolatiewaarde van je raampartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-05 19:25
Rocketman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb op de bovenverdieping kantel/kiep ramen zonder ventilatieroosters. Om te ventileren hebben deze ramen een kierstand als je de hendel op 45 graden zet. Dat die dure roosters overbodig en verhoogt het ook de isolatiewaarde van je raampartij.
Sowieso zijn de ramen / kozijnen zonder roosters. Ik krijg WTW (dus leverancier zegt ramen altijd dicht 🤡) maar in het voorjaar ventileren via raam open is toch heerlijk. Als ik alles goed lees roepen jullie overal tripple en niet alleen op de BG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Absoluut @Bouwertje: zeker bij nieuwbouw overal triple glas nemen, en kijk dan specifiek naar de U-waarde. Er bestaat namelijk ook triple glas met een U van bv 0,8, en het kan gewoon beter tegen relatief geringe meerkosten. Persoonlijk zou ik bij nieuwbouw of nieuwe kozijnen bij renovatie een U van maximaal 0,6 nemen, liever nog lager.

Check bij voorkeur ook de isolatiewaardes van de kozijnen, ramen en deuren. Want ook daar kan best veel verschil in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
Bouwertje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:47:
[...]

Sowieso zijn de ramen / kozijnen zonder roosters. Ik krijg WTW (dus leverancier zegt ramen altijd dicht 🤡) maar in het voorjaar ventileren via raam open is toch heerlijk. Als ik alles goed lees roepen jullie overal tripple en niet alleen op de BG?
Jep en dan ook verschillende glasdikte, lekker stil ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
Rocketman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:36:
Dat kan alleen als je WTW-ventilatie hebt.
Zonder WTW-ventilatie moet je altijd roosters hebben. Die kierstand is leuk, maar geeft vooral in de winter, of als de wind erop staat veel te veel ventilatie. Dan wordt het raam dus dicht gezet, met als gevolg nul ventilatie...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
elektriekert schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:07:
Voor nieuwbouw geen subsidie dus niet relevant. Steven naar de beste isolatiewaarde blijft relevant.

U=1/R

Een U waarde van 0.6 staat gelijk aan R1.67. Dubbelglas met U1.1 dus R0.9

Dit dan in verhouding met Rc4.7 voor de gevel bij nieuwbouw.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
No Hands schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:14:
[...]

Nee je moet naar nog beter streven, zie @Rocketman zijn opmerking, altijd zo goed mogelijk/hoog mogelijk als het om isolatiewaardes gaat. Je doet die uitgave voor heel lange tijd.
Ja klopt helemaal. Ik stond nog niet op de aan-stand denk ik.
Achteraf hier ook spijt gehad om geen triple te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:28:
[...]

Zonder WTW-ventilatie moet je altijd roosters hebben. Die kierstand is leuk, maar geeft vooral in de winter, of als de wind erop staat veel te veel ventilatie. Dan wordt het raam dus dicht gezet, met als gevolg nul ventilatie...
Kan op zich prima, moet je wel goed in de gaten houden met co2 meters en af en toe de benen nemen om iets open/dicht te doen. Hier ventileren we ook nog met ramen en deuren die op kieren kunnen. Afhankelijk van de wind staan er 2-4 delen open (waarvan soms een deur met raamsluitingen). Behalve de slaapkamer hebben we het eigenlijk altijd wel rond de 800ppm.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 24-12-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:06:
Behalve de slaapkamer hebben we het eigenlijk altijd wel rond de 800ppm.
Maar die slaapkamer (waar je immers een groot deel van je tijd thuis doorbrengt) is nou net het belangrijkst...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:44:
[...]

Maar die slaapkamer (waar je immers een groot deel van je tijd thuis doorbrengt) is nou net het belangrijkst...
Vrijdag of maandag is de wtw binnen ;). We hebben altijd de deur open en een raam op een kier, daarmee redden we 1000-1200. Maar met gordijnen, kleinere ruimte etc, is het lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:28:
[...]

Oneens, hier ventileren we 's ochtends door de ramen een stukje open te zetten. Als we niet thuis zijn is dat trouwens niet nodig. Via een een luchtkwaliteitsmeter monitor ik regelmatig ons leefmilieu en dan is alles altijd in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09
Rocketman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:08:
[...]

Oneens, hier ventileren we 's ochtends door de ramen een stukje open te zetten. Als we niet thuis zijn is dat trouwens niet nodig. Via een een luchtkwaliteitsmeter monitor ik regelmatig ons leefmilieu en dan is alles altijd in orde.
Ik lees echt overal dat luchten niet hetzelfde is als ventileren. zoals hier b.v. https://ggdleefomgeving.nl/in-huis/goed-ventileren/ En ik kan mij daar wel in vinden.
Als je 's morgens even het raam open zet, dan heb je de hele nacht dus al in de muffe lucht geslapen want het raam was dicht. Nog afgezien van het vocht dat zich de hele nacht in de slaapkamer heeft opgehoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Rocketman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:08:
Natuurlijke ventilatie is simpelweg niet meer van deze tijd en niet conform modern bouwbesluit (al bijna 20 jaar verplicht bij nieuwbouw en al veel langer de standaard). Grote ingrepen zoals kozijnen vervangen zijn het moment om dergelijke zaken goed aan te pakken of er op zijn minst op voor te bereiden. Benodigde capaciteit/aantal roosters zou ik bouwbesluit als richtlijn houden.

Vraaggestuurde mechanische ventilatie is wat mij betreft het minimum, balansventilatie optimaal.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 25-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
remmuz schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:11:
[...]

Ik lees echt overal dat luchten niet hetzelfde is als ventileren. zoals hier b.v. https://ggdleefomgeving.nl/in-huis/goed-ventileren/ En ik kan mij daar wel in vinden.
Als je 's morgens even het raam open zet, dan heb je de hele nacht dus al in de muffe lucht geslapen want het raam was dicht. Nog afgezien van het vocht dat zich de hele nacht in de slaapkamer heeft opgehoopt.
's nachts staat het raam in de winter altijd op kierstand. In de zomer de kiepstand, geen muffe of vochtige omstandigheden hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben enkele jaren geleden een woning uit 1999 verbouwd oa elke verdieping vloerverwarming en een warmtepomp. Nu hebben de slaapkamers van de kinderen op de 2e verdieping relatief veel ramen en die zijn nog voorzien van HR glas. Als de hele woning 21 graden is dan is de 2e verdieping 18/19 graden. Op zich prima, maar er is dus wel veel verlies. Dak ligt het niet aan, die is (na)geissoleerd met 18cm PIR.

Ik vraag me af in hoeverre het comfort omhoog gaat als we daar nieuwe kozijnen met HR+++ glas plaatsen? Iemand een idee ?
Verder waar moet ik aan denken qua kosten inc subsidie? Betreft 14 ramen van ca 1m2.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Sport_Life schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:50:
Als de hele woning 21 graden is dan is de 2e verdieping 18/19 graden. Op zich prima, maar er is dus wel veel verlies. Dak ligt het niet aan, die is (na)geissoleerd met 18cm PIR.
Lagere temperatuur zegt niet perse zoveel over het verlies, dat kan net zo goed gevolg zijn van hoeveelheid afgifte van verwarming.

Persoonlijk vind ik 18/19 de bovengrens van wenselijk voor slaapkamers. Bij ons blijft het op die temperatuur zonder verwarming.
Ik vraag me af in hoeverre het comfort omhoog gaat als we daar nieuwe kozijnen met HR+++ glas plaatsen? Iemand een idee ?
Verder waar moet ik aan denken qua kosten inc subsidie? Betreft 14 ramen van ca 1m2.
Alleen qua energie zal het niet uitkunnen waarschijnlijk. Stel U1.8->U0.6 en 2500 graaddagen dan heb je het voor 14m2 over ongeveer 1.000kWh thermisch oo jaarbasis. Met warmtepomp COP4 zou dat 250kWh zijn, met €0,30/kWh een besparing van €75 op jaarbasis.

Qua comfort, op slaapkamers is wat koudeval wellicht minder hinderlijk. Wellicht zijn er andere redenen zoals hout->kunststof, gelijke uitstraling boven/beneden.

Qua kosten, moeilijk te zeggen zonder details. 14 vaste ramen of draai/kiep met houtnerf etc. scheelt nogal. Je kan eens configureren op toeleveringonline om een beeld te krijgen. Die prijs x2 was voor mij een aardige benadering.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 29-12-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:07
Bij de renovatie van onze woonboerderij gaan we ook het glas vervangen. Aan de korte zijden van de woning komt 2x een grote pui op de plek waar nu nog oude staldeuren/niendeuren zitten. Hier lijkt triple glas een logische en passende keuze te zijn.

Over de bestaande kozijnen met roedeverdeling ben ik wel benieuwd naar jullie visie hierop. Deze zitten aan de lange zijde van de woning. Voor de uitstraling van de woning willen we dit ook zo laten. Hier lijkt triple glas dan ook niet mogelijk/wenselijk, i.v.m. de roedeverdeling. Om hier wel een zo laag mogelijke U-waarde de verkrijgen lijkt vacuümglas de oplossing te zijn. Deze kozijnen lijken ook nog wel goed mee te kunnen.

Aan de korte zijden van de woning zitten dan nog 2 kozijnen met daarin ook een roedeverdeling, echter zonder raam (zal in het verleden mooi geknutseld zijn, ze waren er vast trots op :P ). Hier twijfelen of we een raam met roedeverdeling+vacuüm glas laten plaatsen in het bestaande kozijn, of dat het geheel eruit gaat en vervangen wordt. Ook dan lijkt vacuüm glas de beste oplossing te zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Triple glas:
vaste pui 325(h)x285(b)
schuifpui 300(h)x255(b) óf pui met openslaande deuren. Dit moeten we nog besluiten.
raam: op 2 plekken waar nu een deurzit wordt een raam geplaatst, indien mogelijk in bestaand kozijn.

Vacuüm glas:
6 raamkozijnen met roedeverdeling, 6 stuks glas in elk raam.
2 raamkozijnen met roedeverdeling, 9 stuks glas in elk raam.

*wat betreft het triple glas. Na vele posts doorgelezen te hebben in dit topic kom ik tot de conclusie dat ik het volgende moet laten opnemen in de offerte:
  • Triple glas: U 0.5 tot 0.6, spouw 16mm en een variërende dikte glas ivm (geluid) resonantie.
  • Nieuwe kozijnen: voor triple glas max. Uf 1.5W/m2K.
  • Kunststof afstandhouders: tussen de glasbladen (voor ons zwart) omdat deze de U-waarde verbeteren.
  • Zijn hier nog andere zaken die ik moet laten opnemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBwHkiX5d3eMq_gz1eqk990yLnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7CP3WhTWwc1aNPve8xwrH6IY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf3UNaCKCypxO6liDDGcoFUBRiY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5npTdWCTmuQRcVcg3KFC9f7a.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcrMLFYmFDZIDKCOnPYsgR0Vs-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rsJRbJGjMoPqnKDK1gnk9R3P.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Laurences het hangt van de soort af, maar niet elk vacuümglas kan met wienersprossen geleverd worden. Bengglas bv niet, Fineo dacht ik ook niet. Of wil je alleen opplakroedes toepassen?
Rheenvacu excellent schijnt dan weer wel met wienersprossen (+opplak roedes) uitgerust te kunnen worden. Ik denk alleen in het “niet-vacuum” gedeelte, maar dan dus in de spouw met de extra glasplaat.
Momenteel ben ik zelf deze optie ook aan het overwegen.

Persoonlijk vind ik openslaande deuren mooier passen bij een boerderijwoning dan een schuifpui. Zelf heb ik dat ook in mijn woonboerderij :)

Om ook aan te denken: zonwering voor de ramen. Liefst aan de buitenzijde want dat werkt aanzienlijk beter dan iets aan de binnenkant. Zonwerend glas zou ik zelf niet willen want in de winter profiteer je dan veel minder van de zon als deze een keer schijnt (gratis warmte voor de woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:06:
@Laurences het hangt van de soort af, maar niet elk vacuümglas kan met wienersprossen geleverd worden. Bengglas bv niet, Fineo dacht ik ook niet. Of wil je alleen opplakroedes toepassen?
Rheenvacu excellent schijnt dan weer wel met wienersprossen (+opplak roedes) uitgerust te kunnen worden. Ik denk alleen in het “niet-vacuum” gedeelte, maar dan dus in de spouw met de extra glasplaat.
Momenteel ben ik zelf deze optie ook aan het overwegen.

Persoonlijk vind ik openslaande deuren mooier passen bij een boerderijwoning dan een schuifpui. Zelf heb ik dat ook in mijn woonboerderij :)

Om ook aan te denken: zonwering voor de ramen. Liefst aan de buitenzijde want dat werkt aanzienlijk beter dan iets aan de binnenkant. Zonwerend glas zou ik zelf niet willen want in de winter profiteer je dan veel minder van de zon als deze een keer schijnt (gratis warmte voor de woning).
Bedankt @Franciesco! _/-\o_ Ik heb de websites van Beng, Fineo en Reen bekeken. Zoals je al aangaf kan het glas niet met wienersprossen geleverd worden. Ook ReenVacu niet. De excellent die je noemt (en zoals je al aangeeft) lijkt 'regulier' isolatieglas (++/+++) te zijn. Daarin lijkt dus de optie met wienersprossen te vervallen.

Het alternatief zou dan nog zijn:
  • meerdere kleine ruitjes: maar met de rand (absorbtie/afdichting, BENG) van 14mm wordt dat waarschijnlijk een wat minder fraai eindresultaat met brede roeden. En de isolatie tussen de ruitjes zal 'slecht' zijn.
  • plakroeden: gezien de geringe dikte van 8,3mm lijken plakroeden wellicht nog wel een mogelijkheid, is dit een optie die je ook overweegt? Zou even moeten zien hoe dit eruit ziet, maar zou een mooie oplossing zijn om zo de bestaande kozijnen te handhaven.
De openslaande deuren/schuifdeur twijfel komt bij mij voort uit: openslaande deuren = mooi en passend. Echter met buitenaf vrij veel insecten zou een schuifdeur met geïntegreerde hor wat meer comfort opleveren.

Zonwering willen we aan de zuid/west zijde plaatsen. In het dak komen er 3 velux dakramen, als voorkeur nemen we daarin de buitenzonwering op van doek i.p.v. rolluik (deze). Deze schijnen in de woonkeuken/hal/trap. Bedankt voor de tip, hier zijn we na je advies naar gaan kijken. De ligging van de openslaande/schuif deur is zuid-oost. Hier nemen we voor nu nog geen zonwering op.

Zouden jullie hier adviseren wél zonwering op te nemen (buitenzijde)? De twee ramen die ook op zuid-oost georiënteerd zijn laten we vooralsnog zonwering vrij, of later evt. binnenzijde. Het lijkt me een uitdaging hier een oplossing voor te vinden passend in de bouwstijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oLammvsoxiKlQnId3NmFQwwNro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WvrD3W1zDPWfKPTY83m7KIrA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Laurences misschien begrijp ik je verkeerd, maar de ReenVacu Excellent is een vacuumglas met extra spouw+glasplaat. Een soort triple glas dus. En komt daarmee in het beste geval tot een U-waarde van 0,29W/(m2K). Voor zover mij bekend is dat de beste U-waarde die je kunt krijgen voor HR+++ glas.

Met alleen vacuumglas denk ik ook dat door de hele dunne spouw wel/geen wienersprossen nauwelijks opvalt als je wel opplakroedes neemt. Zelf overweeg ik dat ook te doen, maar eigenlijk wil ik (als ik over ga naar vacuumglas) de ReenVacu Excellent uitvoering nemen. Al heb ik dit glas nog niet in het echt gezien.

Mijn tuindeuren zitten op Oost-Zuid-Oost. En in de zomer staat daar de zon op van vroeg in de ochtend tot ca halverwege de middag. Ik heb daar sinds kort buitenzonwering (verwijderbare screen doeken) en dat helpt flink. En zou het dus wel adviseren te doen. Al kan dat afhankelijk van de soort zonwering ook later gedaan worden.
Idem voor alle dakramen. Zelfs op Noord-Noord-Oost heb ik tegenwoordig handmatige Velux zonwering want ook daar staat de zon lang op: door de hoge stand van de zon in de zomer komt ook daar nog genoeg zonlicht en dus warmte naar binnen (45 graden dakhelling).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:22
Van Reenen komt woensdag weer langs heb hem gevraagd sampels mee te nemen. Als hij ze heeft zal ik wat fotos uploaden.

Roedes en dergelijke heb ik ook gevraagd, theoretisch zou het kunnen, maar volgens mij werken ze alleen met een spouw van 12, mogelijk dat daar de roedes en wienersprosse niet in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Heel graag @Novartis !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-04 17:35
Laurences schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Bedankt @Franciesco! _/-\o_ Ik heb de websites van Beng, Fineo en Reen bekeken. Zoals je al aangaf kan het glas niet met wienersprossen geleverd worden. Ook ReenVacu niet. De excellent die je noemt (en zoals je al aangeeft) lijkt 'regulier' isolatieglas (++/+++) te zijn. Daarin lijkt dus de optie met wienersprossen te vervallen.

Het alternatief zou dan nog zijn:
  • meerdere kleine ruitjes: maar met de rand (absorbtie/afdichting, BENG) van 14mm wordt dat waarschijnlijk een wat minder fraai eindresultaat met brede roeden. En de isolatie tussen de ruitjes zal 'slecht' zijn.
  • plakroeden: gezien de geringe dikte van 8,3mm lijken plakroeden wellicht nog wel een mogelijkheid, is dit een optie die je ook overweegt? Zou even moeten zien hoe dit eruit ziet, maar zou een mooie oplossing zijn om zo de bestaande kozijnen te handhaven.
De openslaande deuren/schuifdeur twijfel komt bij mij voort uit: openslaande deuren = mooi en passend. Echter met buitenaf vrij veel insecten zou een schuifdeur met geïntegreerde hor wat meer comfort opleveren.

Zonwering willen we aan de zuid/west zijde plaatsen. In het dak komen er 3 velux dakramen, als voorkeur nemen we daarin de buitenzonwering op van doek i.p.v. rolluik (deze). Deze schijnen in de woonkeuken/hal/trap. Bedankt voor de tip, hier zijn we na je advies naar gaan kijken. De ligging van de openslaande/schuif deur is zuid-oost. Hier nemen we voor nu nog geen zonwering op.

Zouden jullie hier adviseren wél zonwering op te nemen (buitenzijde)? De twee ramen die ook op zuid-oost georiënteerd zijn laten we vooralsnog zonwering vrij, of later evt. binnenzijde. Het lijkt me een uitdaging hier een oplossing voor te vinden passend in de bouwstijl.

[Afbeelding]
Neem geen kleine vacuüm glas ruitjes. Dan is het hele effect van vacuümglas weg omdat het maar een beperkte isolatiewaarde heeft langs de randen van het glas.
Ik heb zelf plakroedes op een raam van 70x70. Valt nauwelijks op en de isolatiewaarde is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
asjenietergvin schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Neem geen kleine vacuüm glas ruitjes. Dan is het hele effect van vacuümglas weg omdat het maar een beperkte isolatiewaarde heeft langs de randen van het glas.
Ik heb zelf plakroedes op een raam van 70x70. Valt nauwelijks op en de isolatiewaarde is top.
Bedankt voor de tip @asjenietergvin. Daar neigde ik ook al naar, het is ook eenvoudiger om het bestaande raam uit het kozijnen te frezen/verwijderen en een nieuw raam met plakroeden te installeren. Zou je hier misschien een foto van willen maken om dit te kunnen zien? Heb hier nog geen foto/impressie van kunnen terugvinden. Lijkt (voor ons) de voordeligste optie. Welk vacuümglas heb je hiervoor gekozen? Dank!
Novartis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:01:
Van Reenen komt woensdag weer langs heb hem gevraagd sampels mee te nemen. Als hij ze heeft zal ik wat fotos uploaden.

Roedes en dergelijke heb ik ook gevraagd, theoretisch zou het kunnen, maar volgens mij werken ze alleen met een spouw van 12, mogelijk dat daar de roedes en wienersprosse niet in passen.
Tof @Novartis! Ik ben benieuwd wat ze je hebben laten zien.
Franciesco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:32:
@Laurences misschien begrijp ik je verkeerd, maar de ReenVacu Excellent is een vacuumglas met extra spouw+glasplaat. Een soort triple glas dus. En komt daarmee in het beste geval tot een U-waarde van 0,29W/(m2K). Voor zover mij bekend is dat de beste U-waarde die je kunt krijgen voor HR+++ glas.

Met alleen vacuumglas denk ik ook dat door de hele dunne spouw wel/geen wienersprossen nauwelijks opvalt als je wel opplakroedes neemt. Zelf overweeg ik dat ook te doen, maar eigenlijk wil ik (als ik over ga naar vacuumglas) de ReenVacu Excellent uitvoering nemen. Al heb ik dit glas nog niet in het echt gezien.

Mijn tuindeuren zitten op Oost-Zuid-Oost. En in de zomer staat daar de zon op van vroeg in de ochtend tot ca halverwege de middag. Ik heb daar sinds kort buitenzonwering (verwijderbare screen doeken) en dat helpt flink. En zou het dus wel adviseren te doen. Al kan dat afhankelijk van de soort zonwering ook later gedaan worden.
Idem voor alle dakramen. Zelfs op Noord-Noord-Oost heb ik tegenwoordig handmatige Velux zonwering want ook daar staat de zon lang op: door de hoge stand van de zon in de zomer komt ook daar nog genoeg zonlicht en dus warmte naar binnen (45 graden dakhelling).
Bedankt @Franciesco ik vermoed dat het komt doordat ik de ReenVacu Excellent niet heb kunnen vinden. Ik heb hun website afgespeurd en kom deze niet tegen (enkel ReenPane Excellent). Dat is overigens dan ook wel de extreemst lage U waarde die ik gehoord heb, indrukwekkend. In een vergelijking wil ik dit wel eens naast elkaar zetten en de kostenbasis vergelijken. Misschien dat het het doel voor onze situatie een beetje voorbijschiet, maar dat is nu nog te vroeg om te zeggen zonder kostenoverzicht.

Bedankt ook voor je zonwering tips! Omdat er met de plaatsing van het triple glas aan de Zuid Oost-zijde nog rekening gehouden kan worden met de plaatsing van een (screen) cassette zet ik deze op de lijst. Super! Bij de bestaande oude kozijnen op deze zijde + Zuid zijde zal het lastiger worden. Heb jij hier een buitenzonwering weten te installeren? Misschien dat die verwijderbare zonwering (ik vermoed met zuignappen) dan ook optie kan zijn voor de warme perioden :) (ik realiseer me dat je in een vergelijkbare woonboerderij woont ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novartis
Ik heb wat meer informatie:

1. Wienersprossen is mogelijk.
2. Mogelijke spouw maten 6 / 8 / 10 / 12 / 15 / 16 / 18 / 20.
3. De ruit met spouw is van hardglas.
4. Spacer is alleen mogelijk in zwart kunststof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm8jKBlwYTMjiHWBtOWYn-tTQOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWCOBWypx2d9lrISGmY5HJU7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-bODCuYNPZIg5y_lWtrCLUxpMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvqSNjF2ykXRVT6oahk697kI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK9jKAAbRWBNllxqi-_SB6_THGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Nz08D2s2jJM0uVpgKiQlNZl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC1xtqBAGGHx0LIb92r6ofH0nJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWSXtouCyXrNog7hAhbXtDVA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vSBcSQgvc4o9MA6zThD-6687Fs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiz6tGByNhsafVsodSZs3l1s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81xGEOs4szTUBNb3d2puLF4w_5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6raOTB7ZUD7NSHtZF9Qm8Mh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5CJvdIDk02wkf8SMl9hrGswuzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLN5kQFdgA4jFrery4mcVaek.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr2FuhJEvG26DmhE2hAGeKRM6Z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00NFlLFFynk0LairsUri8s7e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mJ8vxAo_1fSbFzROac2tM1JPKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuolUmazMQXhKyYkLngCZBfW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K1gkWNXcB-Oy6t1CSe-g4mnzjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP7jdbpdIEyd5nNwDK11AcCU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YSlRf113YqYaijE9AoXf74s79I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBYWXbxGFTnbmTf2Dbq109q9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/335nlaO-RtHfGObYg_0TOYGmQuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOVlfbD3MZvHkRWLA2Zmpprk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Laurences schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:54:
[...]
Bedankt @Franciesco ik vermoed dat het komt doordat ik de ReenVacu Excellent niet heb kunnen vinden. Ik heb hun website afgespeurd en kom deze niet tegen (enkel ReenPane Excellent). Dat is overigens dan ook wel de extreemst lage U waarde die ik gehoord heb, indrukwekkend. In een vergelijking wil ik dit wel eens naast elkaar zetten en de kostenbasis vergelijken. Misschien dat het het doel voor onze situatie een beetje voorbijschiet, maar dat is nu nog te vroeg om te zeggen zonder kostenoverzicht.

Bedankt ook voor je zonwering tips! Omdat er met de plaatsing van het triple glas aan de Zuid Oost-zijde nog rekening gehouden kan worden met de plaatsing van een (screen) cassette zet ik deze op de lijst. Super! Bij de bestaande oude kozijnen op deze zijde + Zuid zijde zal het lastiger worden. Heb jij hier een buitenzonwering weten te installeren? Misschien dat die verwijderbare zonwering (ik vermoed met zuignappen) dan ook optie kan zijn voor de warme perioden :) (ik realiseer me dat je in een vergelijkbare woonboerderij woont ;) ).
De Reenvacu Excellent staat toch echt op de pagina die je linkte :).

De screendoeken die ik geplaatst heb zijn met tourniquets. Dus geen zuignappen. Die tourniquets zitten in het het houten raam (met ieder 2 schroefjes vast gezet). Dit was voor mij de beste optie aangezien ik geen “bakken” voor screens oid aan de gevel wilde hebben, plus dat daar ook niet genoeg ruimte voor is overal. Misschien hadden markiezen ook gekund, maar dat is niet helemaal mijn stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Novartis schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:45:
Ik heb wat meer informatie:

1. Wienersprossen is mogelijk.
2. Mogelijke spouw maten 6 / 8 / 10 / 12 / 15 / 16 / 18 / 20.
3. De ruit met spouw is van hardglas.
4. Spacer is alleen mogelijk in zwart kunststof.
Dank!
Bedoel je met spacer, de spacers in het vacuumglas of de spacers/afstandshouders in de spouw met die extra glasplaat van de Excellent uitvoering? Of beide?
Op de foto’s lijkt de afstandshouder van die extra spouw namelijk de ene keer aluminium en de andere keer zwart. Dus ben even in verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
Franciesco schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Dank!
Bedoel je met spacer, de spacers in het vacuumglas of de spacers/afstandshouders in de spouw met die extra glasplaat van de Excellent uitvoering? Of beide?
Op de foto’s lijkt de afstandshouder van die extra spouw namelijk de ene keer aluminium en de andere keer zwart. Dus ben even in verwarring.
Die van de extra glasplaat/spouw. De afstandhouders zijn zwart en van kunststof. Kleurverschil komt mogelijk door het licht en de weerspiegeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, mooi. Bij glas die gemaakt wordt om een zo laag mogelijke U-waarde te hebben lijkt het me ook logisch dat die afstandshouders van kunststof zijn (warm edge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-04 17:35
Laurences schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor de tip @asjenietergvin. Daar neigde ik ook al naar, het is ook eenvoudiger om het bestaande raam uit het kozijnen te frezen/verwijderen en een nieuw raam met plakroeden te installeren. Zou je hier misschien een foto van willen maken om dit te kunnen zien? Heb hier nog geen foto/impressie van kunnen terugvinden. Lijkt (voor ons) de voordeligste optie. Welk vacuümglas heb je hiervoor gekozen? Dank!

ptie kan zijn voor de warme perioden :) (ik realiseer me dat je in een vergelijkbare woonboerderij woont ;) ).
Zoek in het topic even op mijn profielnaam en je vind een foto van de ruit bij mij met de roedes. Is ook info te vinden over de rand van het glas wat beduidend minder isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:21
Iemand toevallig bekent met de
“Gayko Life nl 116 “ kozijnen?

Wat is een goede u waarde van kozijn op dit
Moment?

En van glas?

En heb je nog iets van een gecombineerde u waarde (glas en kozijn samen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52

Tazzios

..

@Hieperdepiep Wat is de context en wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Hieperdepiep schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:44:
Wat is een goede u waarde van kozijn op dit Moment?
En van glas?

En heb je nog iets van een gecombineerde u waarde (glas en kozijn samen)?
Wat vond je zelf toen je ter voorbereiding dit topic doorlas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:21
Ik heb al uren door dit topic gelezen.

Ik kom hr+++ glas tegen, alleen de keuzen bij Gayko daarin is verschild.

Over het merk en profielen / type kom ik niets tegen.

Over de totale u waarde kom ik niets tegen na mijn weten vandaar ik informatie vroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebe015
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 20:21
Hieperdepiep schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:22:
Ik heb al uren door dit topic gelezen.

Ik kom hr+++ glas tegen, alleen de keuzen bij Gayko daarin is verschild.

Over het merk en profielen / type kom ik niets tegen.

Over de totale u waarde kom ik niets tegen na mijn weten vandaar ik informatie vroeg
Voor de kozijnen kun je in een ander topic terecht: Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ter vermaak even paar plaatjes van hoe ze bij ons vorige week de 300kg wegende ruiten in de kozijnen kregen. Geen achterom dus eerst over het huis en vervolgens met de "minikraan" door het huis en die dingen erin jassen. Eén kozijn bleek 10cm te smal, dus volgende week gaan we het grapje nog een keer doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq82pdsLKCx8c1524C9x5FJ3Tac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dk7mwklB1vWnt63yZgDApIKc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-e50leZYe0Kz7irQMS8t8mc014=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxjQdhaCE8XNg3tPdD1CAAx6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkQ_UlTd9sS2IfToxO-ZcMbRDGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aM6k8gyqMuuMQ3s1TjvxO27.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_kCbngURylZ3QtrXhqTyxC68Lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A06Qa6ndrq8k25koGSXwMy8d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAAJY92V1nlLbZCk28M1CIyPLtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IaahdxrCz6hyXRoLEzbWgcZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyNO638CeBbwzHyoU3pn962X1Uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdlBl3vgKhU2ywt3Yk3w6iH2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:29
Heftig, waren er niet een aantal buurmannen die konden helpen ramen tillen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:49

Seafarer

XXX

Okasha schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:25:
Ter vermaak even paar plaatjes van hoe ze bij ons vorige week de 300kg wegende ruiten in de kozijnen kregen. Geen achterom dus eerst over het huis en vervolgens met de "minikraan" door het huis en die dingen erin jassen. Eén kozijn bleek 10cm te smal, dus volgende week gaan we het grapje nog een keer doen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ontzettend goed om dit te posten. Dit maakt het een stuk duidelijker wat er komt kijken bij het plaatsen van grootte 3 dubbelglas ramen.

Als ik dit zie, hoe zit het dan met de kosten? Je komt dan toch in de categorie heeeeel erg duur en loont het dan nog?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Bij mijn vorige woning heb ik bij vervangen van de kozijnen de stijlverdeling aangepast. In plaats van de jaren 70 "3:1" verdeling (grote ruit + raam) een "1:2:1" verdeling.

Zag er direct een stuk moderner uit maar bijkomend voordeel minder grote/zware ruiten. De minimale glasdikte is een gevolg van de afmeting van een ruit. Grotere ramen telt daarom fors door in het gewicht.

Iets om waar mogelijk rekening mee te houden bij het beslissen van indeling kozijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tillen met paar buurmannen gaat natuurlijk niet meer op boven de 200 kilo. Ik heb achter meteen alles vervangen waardoor je met het verticale transport redelijke economy of scale hebt. Wij hebben zelf niet naar "de business case" gekeken, maar ook gewoon vanuit duurzaam principe alles triple gemaakt zodat we zo min mogelijk hoeven te verwarmen. Moet zeggen dat met zulke enorme glaspartijen achter het huis een stuk behaaglijker is geworden!
assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:15:
Bij mijn vorige woning heb ik bij vervangen van de kozijnen de stijlverdeling aangepast. In plaats van de jaren 70 "3:1" verdeling (grote ruit + raam) een "1:2:1" verdeling.

Zag er direct een stuk moderner uit maar bijkomend voordeel minder grote/zware ruiten. De minimale glasdikte is een gevolg van de afmeting van een ruit. Grotere ramen telt daarom fors door in het gewicht.

Iets om waar mogelijk rekening mee te houden bij het beslissen van indeling kozijn.
Wij hebben op de bovenste verdieping juist de 1-1-1 verdeling uit de ramen weggehaald en alles 2:1 gemaakt omdat het mooier staat bij de grote ruiten beneden :)

[ Voor 45% gewijzigd door Okasha op 28-01-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

assje schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:10:
[...]
Ik ben inmiddels al een paar maanden bezig met RVO met het aantonen van de isolatiewaarde van mijn voordeur. Deze bestaat volledig uit een paneel Up0.7 (vleugeloverdekkend). Voor deuren kijkt RVO weer wél naar samenstel (Ud) in plaats van Uf/Up. Laat ik nou net geen specificatie van de Ud hebben...
Is het nog gelukt om die waarde aan te tonen? Ik vroeg aan mijn leverancier ook zo een specificatie en die gaf aan er nog nooit van gehoord te hebben. Aanvraag wel reeds gedaan maar ben benieuwd of het dan lukt :-)

Heb uit eindelijk dit gekregen van de leverancier en aangeleverd maar waarschijnlijk dus niet juist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR7FgX6sUF5SQAR_YbuNwfy3Sg0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pxg7rQQ8RhSNUd7l1mdluAFc.png?f=user_large

Ik kreeg ook 3 meldcodes, maar kon er maar 2 vinden op de RVO website.

Voor het glas meldcode ISDE KA18741
Voor deuren KA19731
Voor schuifpuien KA23123 -> niet gevonden. maar die heb ik dan nodig om aan te tonen dat 'het geheel goed geisoleerd is'?

[ Voor 13% gewijzigd door Oid op 28-01-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Seafarer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 03:40:
[...]

Ontzettend goed om dit te posten. Dit maakt het een stuk duidelijker wat er komt kijken bij het plaatsen van grootte 3 dubbelglas ramen.

Als ik dit zie, hoe zit het dan met de kosten? Je komt dan toch in de categorie heeeeel erg duur en loont het dan nog?
Wij zitten daar ook mee, we zijn tot de conclusie gekomen dat triple glas op de aanbouw misschien toch niet realistisch is, 4500 euro aan glas en dan nog +-2500 euro aan kraan & vergunningskosten en dan nog arbeid. Ik ben ook niet heel erg te spreken over de leveranciers trouwens. Er wordt veel meer gekeken naar wat er niet kan, dan naar wat wel kan. Terwijl je met een gunstige verdeling van de ruiten en een hulpmiddel zoals een serrelift denk ik een heel eind moet kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
Okasha schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:30:
Ik heb achter meteen alles vervangen waardoor je met het verticale transport redelijke economy of scale hebt. Wij hebben zelf niet naar "de business case" gekeken, maar ook gewoon vanuit duurzaam principe alles triple gemaakt zodat we zo min mogelijk hoeven te verwarmen. Moet zeggen dat met zulke enorme glaspartijen achter het huis een stuk behaaglijker is geworden!
Dat inderdaad, alles in 1 keer maakt het minder kostbaar.

In de categorie groot nog een voorbeeldje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v28QXkPta8jTjU3nKdb67WP7u8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38XDaonleT0CBleqClQ3Gk9S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1tX5_v6HICJXUn85uvL2Gs8EWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWhs0pTNW1Wsm0nNrgnUg9iR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYBKWXjzYUNR182jpDw2voEuNHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgGWMGud85Pub7gA43rk1tNY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door doktervictor op 28-01-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Oid schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:20:
Is het nog gelukt om die waarde aan te tonen? Ik vroeg aan mijn leverancier ook zo een specificatie en die gaf aan er nog nooit van gehoord te hebben. Aanvraag wel reeds gedaan maar ben benieuwd of het dan lukt :-)
Kan ik je nog niet vertellen; mijn verzoek is nog niet afgehandeld na aanleveren van de laatste info (heb bewust niet te snel gereageerd om uitkering naar dit jaar te krijgen).

Wat ik uiteindelijk van mijn leverancier heb gekregen is simpelweg een aangepaste offerte waarop gespecificeerd staat: "Ud waarde 1.0" (naast de Up waarde 0.7).

Verder geen calculatie of verklaring; ik hoop dat dit voldoet.
Heb uit eindelijk dit gekregen van de leverancier en aangeleverd maar waarschijnlijk dus niet juist:
Hier staat alleen een Uw waarde vermeld; RVO wil specifiek de Ud waarde zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Het is voor mij ook nogal een theoretisch probleem, ik heb namelijk een vleugeloverdekkende deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvo0GQs-reHGffGo6DhL1sccjAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/om5FM2s3HKKkGmYVDND4ioBv.jpg?f=fotoalbum_large

Met een paneel Up=0.70 W/m2k (inclusief verklaring)
Kozijnprofiel Uf=1.20 W/m2k

Aangezien hij vleugeloverdekkend is kan je afvragen of die Ud niet gewoon 0.70 is. Zelfs als ik de volledige stijlbreedte (van de binnenkant) meereken tegen Uf waarde kom ik nog op een Ud=0.74 uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAzxJCS7-4C9D9zv38TYJxdbf74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ChpCcZ4L7KS4y3O3TOcYmdw5.png?f=user_large

Mijn leverancier verklaart op de offerte nu Ud=1.0. Ik verwacht binnen enkele weken wel duidelijkheid te hebben of dit afdoende was.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 28-01-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat bedacht ik me ook toen het glas erin zat en de glas boer me al overgehaald had om geen triple te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-san
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-04 20:50
Wij moeten binnenkort ook onze bestelling plaatsen voor onze op te knappe boerderij, waarbij het enkelglas door HR++ met houten kozijnen vervangen word. We twijfelen alleen over 2 dingen. Gezien de karakterestieke uitstraling van de boerderij willen we de opstelling van de ramen gelijk houden (relatief grote ramen, door roedes verdeeld in veel kleine vakken (tot 24 vakken per raam)). We hebben nu een offerte op basis van opplakroedes, maar we twijfelen of Wiener Sprossen (roede tevens in het glas) de meerprijs waard is? Daarnaast willen we de kozijnen aan de buitenzijde wit houden, maar aan de binnenzijde vinden we (in het verlengde van de landelijke-hotel-chique stijlen welke wij willen) zwarte (donker anthraciet) kozijnen mooi. Nu lees ik op een enkele website dat een andere kleur kozijn binnen en buiten wel vaker voor komt, maar ik vraag mij af hoe dat er in dergelijke contrast uit ziet...? Ik kan er namelijk nergens een foto van vinden. Iemand toevallig meer een beduidend andere kleur aan de binnenzijde van de kozijnen t.o.v. de buitenzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57
Seafarer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 03:40:
[...]

De kosten voor kranen enzo worden vaak erg overdreven. Het zal ongetwijfeld een paar honderd euro of 1000+ kosten per dagdeel maar op het geheel niet schokkend.

Wat je vervolgens ook ziet is dat plaatsing veel makkelijker gaat. Bij mijn vorige woning ging het spul over het huis en werd met dezelfde kraan het grote glas geplaatst. Daarna werd het kleine spul met de hand gedaan maar toen was de kraan al weg.

Ik had er dan ook voor gekozen om zo min mogelijk stijlen te hebben dus maximale glasomvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rukapul schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:03:
[...]

De kosten voor kranen enzo worden vaak erg overdreven. Het zal ongetwijfeld een paar honderd euro of 1000+ kosten per dagdeel maar op het geheel niet schokkend.

Wat je vervolgens ook ziet is dat plaatsing veel makkelijker gaat. Bij mijn vorige woning ging het spul over het huis en werd met dezelfde kraan het grote glas geplaatst. Daarna werd het kleine spul met de hand gedaan maar toen was de kraan al weg.

Ik had er dan ook voor gekozen om zo min mogelijk stijlen te hebben dus maximale glasomvang.
Dat overdrijven heb je wel een punt.
Bij mijn 15.000 had die 1000 er nog wel bij gekund. Ik denk dat het ook een moeilijk punt is om samen iets te organiseren/plannen. Dat kon ook wel eens de reden zijn voor de glasboer om het niet te doen. Ze zijn dan afhankelijk van de kraanboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

B-san schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:29:
Wij moeten binnenkort ook onze bestelling plaatsen voor onze op te knappe boerderij, waarbij het enkelglas door HR++ met houten kozijnen vervangen word. We twijfelen alleen over 2 dingen. Gezien de karakterestieke uitstraling van de boerderij willen we de opstelling van de ramen gelijk houden (relatief grote ramen, door roedes verdeeld in veel kleine vakken (tot 24 vakken per raam)). We hebben nu een offerte op basis van opplakroedes, maar we twijfelen of Wiener Sprossen (roede tevens in het glas) de meerprijs waard is? Daarnaast willen we de kozijnen aan de buitenzijde wit houden, maar aan de binnenzijde vinden we (in het verlengde van de landelijke-hotel-chique stijlen welke wij willen) zwarte (donker anthraciet) kozijnen mooi. Nu lees ik op een enkele website dat een andere kleur kozijn binnen en buiten wel vaker voor komt, maar ik vraag mij af hoe dat er in dergelijke contrast uit ziet...? Ik kan er namelijk nergens een foto van vinden. Iemand toevallig meer een beduidend andere kleur aan de binnenzijde van de kozijnen t.o.v. de buitenzijde?
Ik heb geïsoleerde aluminium kozijnen, buitenzijde groen, zoals oorspronlijk nieuwbouw beneden is binnen ook groen maar boven hebben we wit genomen wegens kleine ramen. Wit scheelt heel veel in licht.
We hebben bij anderen gezien met een donkere kleur op de boven verdieping. En dat scheelt heel veel licht.
Verder valt het hebben van 2 kleuren totaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Dank je wel voor het antwoord. Ja ik wacht RVO wel af, de leverancier is een beetje digibeet dus weet niet of hem dat allemaal lukt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
B-san schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:29:
Wij moeten binnenkort ook onze bestelling plaatsen voor onze op te knappe boerderij, waarbij het enkelglas door HR++ met houten kozijnen vervangen word.
Eind jaren 90 zou ik dit een logisch verhaal vinden.
Maar inmiddels zijn we bijna drie decennia verder. Dan ga je bij nieuwe kozijnen toch geen HR++ meer aanschaffen als er een alternatief is wat bijna twee maal zo goed isoleert?

Bij de juiste kozijnen is dat bovendien vanwege de hogere subsidie niet eens duurder.

Advies is dus om drievoudig glas met een hoge isolatiewaarde aan te schaffen, daar heb je de komende 30 jaar veel plezier van.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 30-01-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:37
Voor de twijfelaars ivm condens. Plaatje van 'condens' op de ramen vanmorgen. Kan nu met zeggen dat het mijn uitzicht verpest. Inmiddels is het alweer bijna helemaal weg. En zie je weer vooral dat de ruit vies is :X

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 03-02-2025 09:32 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@ZonnigY
Bij ons is het triple met u0.6 amper beslagen (buitenzijde). Best kans dat de luchtvochtigheid laag is. (Ik kan het niet meten)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Ah, maar met het oude enkel en dubbelglas hebben we de hele tijd binnen condens, dan heb ik 't toch liever aan de buitenkant. (Heb het op ons triple glas nog niet gezien, maar delta T binnen en buiten is ook nog beperkt natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

timovd

Voorsprong door techniek

Wij gaan en nieuwe dakkapel plaatsen. Verschillende partijen leveren Veka Softline 82 (NL/verdiept). Één van de partijen die de dakkapel zou kunnen plaatsen komt standaard met 5-20-4 HR++ en kan opgewaardeerd worden naar 4-14-4-14-4. In heb de vraag gesteld of één van de "bladen" ook in (bijvoorbeeld) 5mm kan i.p.v. 4 voor een betere geluidsisolatie. Is de triple in bovenstaande situatie beter tegen geluid dan de dubbel met verschillende diktes?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
timovd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:31:
Wij gaan en nieuwe dakkapel plaatsen. Verschillende partijen leveren Veka Softline 82 (NL/verdiept). Één van de partijen die de dakkapel zou kunnen plaatsen komt standaard met 5-20-4 HR++ en kan opgewaardeerd worden naar 4-14-4-14-4. In heb de vraag gesteld of één van de "bladen" ook in (bijvoorbeeld) 5mm kan i.p.v. 4 voor een betere geluidsisolatie. Is de triple in bovenstaande situatie beter tegen geluid dan de dubbel met verschillende diktes?
Je vraag is onduidelijk. Welke variant triple bedoel je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Andrehj de eerste is dubbel (met twee verschillende diktes glas). En de tweede is triple (met 3x de zelfde dikte glas).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
timovd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:25:
@Andrehj de eerste is dubbel (met twee verschillende diktes glas). En de tweede is triple (met 3x de zelfde dikte glas).
Dan zal het erom hangen. Ik denk dat die (ouderwetse) HR++ nog wel eens stiller zou kunnen zijn. Maar dat weet je pas zeker als je van beide glastypes de datasheet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Andrehj daar was ik bang voor. Eens kijken of ze één blad in een andere dikte kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:05
Ook wij willen ons huidige dubbelglas (2005) te vervangen. We hebben in de woonkamer een flink glasoppervlakte en in de winter beslaan de ramen van binnenuit en verliezen we veel warmte. In verband met uitstraling en kosten willen we onze goede houten kozijnen behouden (ook 2005).

In deze situatie lijkt mij de meest passende oplossing (kosten/ effect) om voor nieuw HR++ glas te gaan met de hoogste mogelijke islolatiewaarde.

Inmiddels hebben we een offerte binnen van €10.275,- incl btw en plaatsen voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI0epcsroksf4nIxxHuFz5UVeq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTMeswkm0iNqIlOs7Ej3LNQ8.jpg?f=fotoalbum_large

22,69m2 op de begane grond en 4,7m2 op de eerste verdieping (glas boven is in de foto niet meegenomen).

Allereerst: Is dit glas in geschetse situatie de "beste" (kosteneffectieve) oplossing? En wat vinden jullie van de kosten; dit valt me niet mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Sideways schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:31:
Ook wij willen ons huidige dubbelglas (2005) te vervangen. We hebben in de woonkamer een flink glasoppervlakte en in de winter beslaan de ramen van binnenuit en verliezen we veel warmte. In verband met uitstraling en kosten willen we onze goede houten kozijnen behouden (ook 2005).

In deze situatie lijkt mij de meest passende oplossing (kosten/ effect) om voor nieuw HR++ glas te gaan met de hoogste mogelijke islolatiewaarde.

Inmiddels hebben we een offerte binnen van €10.275,- incl btw en plaatsen voor:

[Afbeelding]

22,69m2 op de begane grond en 4,7m2 op de eerste verdieping (glas boven is in de foto niet meegenomen).

Allereerst: Is dit glas in geschetse situatie de "beste" (kosteneffectieve) oplossing? En wat vinden jullie van de kosten; dit valt me niet mee...
Wat staat er tussen de afstandhouders van je huidig glas? Grote kans dat dit glas al HR++ is. (U= 1,2?)
Sowieso wil je ook warmedge afstandhouders, dat zie ik er niet bij staan.

En eigenlijk wil je de stap naar triple maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sideways
elektriekert schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Wat staat er tussen de afstandhouders van je huidig glas? Grote kans dat dit glas al HR++ is. (U= 1,2?)
Sowieso wil je ook warmedge afstandhouders, dat zie ik er niet bij staan.
Huidige glas is geen HR++, volgens de glaszetter is heeft bovenstaand glas kunststof afstandhouders (Hierdoor U1,0 ipv U1,1)
elektriekert schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:47:
[...]

En eigenlijk wil je de stap naar triple maken
Niet ten koste van de kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ipv Triple kun je ook naar vacuumglas kijken @Sideways . Maar dit zal nog een stuk meer kosten dan HR++. Wel heb je dan écht goed geisoleerd glas met een U-waarde die zelfs tot 0,29 kan gaan (Reenvacu Excellent) en dus maar 1/3 van het warmteverlies geeft t.o.v. het beste HR++ glas. Dit is dan overigens wel een soort van triple glas met ook een vacuum gedeelte en totaal 24mm dik. Glas met alleen een vacuumgedeelte zit meestal op een U van 0,4 (Bengmax) of 0,43 (Reenvacu) en is net iets meer dan 8mm dik en past dus bijna altijd.

Om een beetje idee te krijgen of de HR++ offerte redelijk is, kun je online berekenen wat HR++ glas kost in de afmetingen die je nodig hebt. B.v. op https://dubbelglas.nu/ of andere websites.
Natuurlijk: dit soort websites zijn vaak goedkoper dan een reguliere glaszetter en exclusief plaatsing. Maar toch kan het een indicatie geven.

Sowieso kan het lonen om meerdere offertes aan te vragen. Dus altijd doen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Barleone schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:49:
@ZonnigY
Bij ons is het triple met u0.6 amper beslagen (buitenzijde). Best kans dat de luchtvochtigheid laag is. (Ik kan het niet meten)
Nou bij ons is het met het weer van afgelopen weken best significant. Op de bovenverdieping (ik denk door het dakoverstek) kon ik vaak de eerste paar uur niet uit het raam kijken. Ook beneden best wel wat beslagen/bevroren ruiten gehad.

Als de zon op komt is het wel zo weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
@Sideways ik weet niet waar je woont, maar met die maten kan je misschien beter voor 6-4 of 6-5 gaan voor pos 1 t/m 6.

https://cura-glass.nl/windlast/

Pos 10 mogelijk veiligheidsglas (33.1-33.1)ik ken de situatie niet, maar lijkt een raam vanaf vloer.

Wij werken ook met Semco, maar geven bij bestellingen altijd aan dat we warm edge willen. Laatst dat de accountmanager er was heb ik dit gevraagd, maar volgens hem was bij 1.0 warmedge niet standaard. Mogelijk dat dit bedrijf dat wel standaard meegeeft bij alle bestellingen 1.0.

De 1.0 heeft met een dikkere coating te maken en niet met de warmedge zelf. Wij bieden standaard warmedge op alle ruiten ook bij 1.1, maar dat zou betekenen dat al die ruiten een U waarde hebben van 1.0, maar dat is niet zo.

Semco biedt voor HR++ 2 producten aan, Star(1.1) en Star +(1.0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sideways
Franciesco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:37:
Ipv Triple kun je ook naar vacuumglas kijken @Sideways . Maar dit zal nog een stuk meer kosten dan HR++. Wel heb je dan écht goed geisoleerd glas met een U-waarde die zelfs tot 0,29 kan gaan (Reenvacu Excellent) en dus maar 1/3 van het warmteverlies geeft t.o.v. het beste HR++ glas. Dit is dan overigens wel een soort van triple glas met ook een vacuum gedeelte en totaal 24mm dik. Glas met alleen een vacuumgedeelte zit meestal op een U van 0,4 (Bengmax) of 0,43 (Reenvacu) en is net iets meer dan 8mm dik en past dus bijna altijd.

Om een beetje idee te krijgen of de HR++ offerte redelijk is, kun je online berekenen wat HR++ glas kost in de afmetingen die je nodig hebt. B.v. op https://dubbelglas.nu/ of andere websites.
Natuurlijk: dit soort websites zijn vaak goedkoper dan een reguliere glaszetter en exclusief plaatsing. Maar toch kan het een indicatie geven.

Sowieso kan het lonen om meerdere offertes aan te vragen. Dus altijd doen wat mij betreft.
Vacuümglas is een mooie oplossing maar economisch niet rond te beredeneren. Ik heb er de enorme meerprijs niet voor over.

Dank voor de link, daar is transparant te zien wat het glas kost en zelf kan ik wel inschatten wat 2 man werk voor een uur of 12 kost. Conclusie is dat de eerste aanbieder erg duur heeft aangeboden.

Inmiddels ook een tweede offerte binnen voor zo'n €6800,- alleen hiervan heb ik nog niet ontvangen wat de specificaties van het glas zijn (enkel HR++ warmedge).
Novartis schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:37:
@Sideways ik weet niet waar je woont, maar met die maten kan je misschien beter voor 6-4 of 6-5 gaan voor pos 1 t/m 6.

https://cura-glass.nl/windlast/

Pos 10 mogelijk veiligheidsglas (33.1-33.1)ik ken de situatie niet, maar lijkt een raam vanaf vloer.

Wij werken ook met Semco, maar geven bij bestellingen altijd aan dat we warm edge willen. Laatst dat de accountmanager er was heb ik dit gevraagd, maar volgens hem was bij 1.0 warmedge niet standaard. Mogelijk dat dit bedrijf dat wel standaard meegeeft bij alle bestellingen 1.0.

De 1.0 heeft met een dikkere coating te maken en niet met de warmedge zelf. Wij bieden standaard warmedge op alle ruiten ook bij 1.1, maar dat zou betekenen dat al die ruiten een U waarde hebben van 1.0, maar dat is niet zo.

Semco biedt voor HR++ 2 producten aan, Star(1.1) en Star +(1.0).
Je leest de situatie goed! Raam 1-6 betreft een erker met de hoofdrichting op het Oosten, praktisch in het open veld. Als ik jouw link volg kom ik uit op 6-5 (wat ik zo snel even vertaal naar 6mm dik - 15mm spouw - 5mm dik). Is dat correct?

Positie 10 is ook juist ingeschat; raam naast de voordeur, zelf aangegeven dat veiligheidsglas niet noodzakelijk is ivm "geen gebruik" van de deur (bijkeuken wordt hoofdzakelijk gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
@Sideways dat is correct, de spouw is wel afhankelijk van wat mogelijk is met het bestaande kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sideways
Inmiddels ook de gegevens van het glas in de tweede offerte gekregen:

Saint-Gobain 4 (15 Argon 90) 4 [Swisspacer Ultimate] met PLANICLEAR (4mm) - Annealed beglazing.
Goed voor een U1,1.

Is dit kwalitatief goed (irt Semco bijvoorbeeld)? De isolatiewaarde wil ik nog wat hoger eigenlijk maar U1,0 = gel*l werd mij verteld ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Sideways schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:43:
Inmiddels ook de gegevens van het glas in de tweede offerte gekregen:

Saint-Gobain 4 (15 Argon 90) 4 [Swisspacer Ultimate] met PLANICLEAR (4mm) - Annealed beglazing.
Goed voor een U1,1.

Is dit kwalitatief goed (irt Semco bijvoorbeeld)? De isolatiewaarde wil ik nog wat hoger eigenlijk maar U1,0 = gel*l werd mij verteld ;-)
In dat geval zou ik de ruiten dan gewoon verwijderen, dan heb je het mooiste uitzicht :X ,
Ik denk dat je die partij sowieso al kwam afschrijven, die willen lekker makkelijk het glas bestellen wat ze altijd al bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
elektriekert schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:50:
[...]

In dat geval zou ik de ruiten dan gewoon verwijderen, dan heb je het mooiste uitzicht :X ,
Ik denk dat je die partij sowieso al kwam afschrijven, die willen lekker makkelijk het glas bestellen wat ze altijd al bestellen.
Zo erg was het niet hoor maar de coatings maken beperkt verschil volgens zijn uitleg. SG levert deze soort tot U0,9 denk ik te lezen dus die vraag heb ik hem gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Komt bij dat veel kant en klaar raamdecoratie vaak maar tot 1,60m breed gaat. Zit je daar met je 180/80cm verdeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Sideways schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Zo erg was het niet hoor maar de coatings maken beperkt verschil volgens zijn uitleg. SG levert deze soort tot U0,9 denk ik te lezen dus die vraag heb ik hem gesteld.
Als je toch van 1,1 naar 1,0 gaat heb je toch bijna ongeveer 9% minder verlies?
Waarom zou je dat niet willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 23:24
Na lang overwegen hebben we hier toch besloten om de kozijnen uit bwj2000 niet te vervangen. Wel een aantal offertes opgevraagd, maar ruim 75k word echt te gek. De kozijnen zijn in landelijke stijl met overal valse vleugels (extra houtwerk) met totaal 134 kleine raampjes. Daardoor is trippleglas niet mogelijk gebleken in het huidige houtwerk.

Ik neem de sprong in het diepe naar vacuumglas. Alle kleine raampjes gaan eruit en ga ik vervangen door steeds een grote vacuümruit. De houten roedes aan de enerzijde wil ik proberen zo los te zagen dat deze in de vleugel kunnen blijven zitten en aan de anderzijde gaan we werken met brede opplakroedes. Door het zeer dunne glas is er in het glas niks nodig om het er toch als eenheid uit te laten zijn.

Zijn er nog nieuwe inzichten hier bekend rondom vacuümglas die ik mee moet wegen in deze stap? Ik ga voor Beng Max 0.4 en neem brede glaslatten om de vacuumeerstrip e.d. te verbergen. Dat we condens aan de buitenszijde kunnen verwachten is bekend. Dat er minimale spacers te zien zijn is ook bekend, daarom dat we boven beginnen en dan bepalen of het benden niet te storend is.

Zal een project van enkele maanden worden, alleen al door de levertijd van 23 weken momenteel. 😃

[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 12-02-2025 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Interessant @master1104!
Kun je eens een foto plaatsen van zo’n raam met valse vleugel? Zodat ik hopelijk iets beter begrijp wat je plan hiermee is.

Zelf ben ik ook aan het overwegen om vacuumglas te nemen. Maar mijn interesse gaat uit naar de Reenvacu Excellent die een nog betere isolatiewaarde heeft en naar verluidt ook sneller leverbaar is. Al is dat laatste (als het zover komt) geen zekerheid en afwachten hoe het in de praktijk uitpakt.
Zie ook eerdere berichten in dit topic over dit merk glas.

Ik ben nog in afwachting van een offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Ik heb reenvacu excellent ook overwogen. Mijn vermoeden is dat deze duurder uitvalt, minder licht doorlaat en ik ben huiverig voor de levensduur van het HR++ deel van de ruit. Deze zou in theorie binnen 20 jaar lek kunnen raken met vocht in de ruit als gevolg. Dat is exact de reden waarom ik nu al het glas (na 23 jaar) moet vervangen. Mijn hoop is dat vacuümglas wat langer mee gaat, maar ja dat is uiteraard ook koffiedik kijken.

Ben wel heel benieuwd naar je offerte tzt.

Hierbij de foto van een van de vele kozijnen. Je ziet gelijk ook een lekke HR+ ruit. Het groene deel kan dus niet open en wordt de valse vleugel genoemd. Die willen we behouden vanwege de uitstraling (andere kleuren wellicht) en daar komt dus het vacuumglas in. De roeden aan de buitenkant haal ik er geheel uit, die aan de binnenkant hoop ik te kunnen laten zitten. Dan kan de nieuwe ruit er in zijn geheel in en is de binnenkant gelijk klaar. Buitenkant moeten dan plakroeden van 55mm (maatwerk) komen om het geheel weer af te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yofSdSN3zFRp0xJtUYyxmTysvTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HReKFvXz5ipVYbdzrZlxq0DB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, duidelijk @master1104
Ja, het hr++ gedeelte zou lek kunnen gaan. Geen idee hoe groot die kans is. En of dat groter is dan de kans op een defect in het vacuum gedeelte.

Volgens de mail die ik ontvangen heb van van Reenen zou de LTA van de ReenVacu Excellent 77% moeten zijn. Dat is bijna hetzelfde als de Beng Max 0.50 waarbij de LTA 78% zou zijn en beter dan de 70% van de Bengmax 0.40.

Dus dat lijkt me geen reden om de Beng Max te verkiezen boven de ReenVacu?

Overigens is er ook de “gewone” ReenVacu waar de LTA 78% van is (opnieuw volgens de mail die ik ontvangen heb). Deze heeft niet het extra hr++ gedeelte en een U tot 0,43.

• master1104
De ZTA is dan inderdaad geen reden om voor beng glas te gaan, goede aanvulling van je 👍

De kans op lekkage zou bij HR++ wel groter moeten zijn ivm degradatie. In theorie (!) zou dat bij vacuumglas niet moeten optreden. Maar het blijft een nieuwe techniek natuurlijk.

Het idee om roedes in reenvacu excellent te kunnen plaatsen is wel weer een groot plus punt, net als de betere U waarde.

Wat zou verder het verschil zijn tussen standaard reenvacu en beng max? Ik zie vooral overeenkomsten of detail verschillen. Zover ik kan zien is reenvacu niet online oid te bestellen of heb je daar wel een adres voor gevonden? Ben erg benieuwd naar de prijs tov beng max (ca 350€ incl btw per m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Het verzoek is hier helemaal goed gekeurd. Alles toegekend en reeds uitbetaald. Balen dat dat bij jou dan zo'n gezeur oplevert.

Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door Oid op 14-02-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Oid schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:06:
Het verzoek is hier helemaal goed gekeurd. Alles toegekend en reeds uitbetaald. Balen dat dat bij jou dan zo'n gezeur oplevert.
Top :)

Het is volgens mij ook maar net bij welke medewerker hij over het bureau gaat. Dat is bij mij ook deel van het probleem; door vragen over andere componenten is hij inmiddels bij 3 personen over het bureau gegaan en daardoor steeds weer nieuwe vragen. Het gaat bij mij in totaal om een subsidieaanvraag van €15k dus ook wel vrij serieus (gevelisolatie, kozijnen en warmtepomp).

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 14-02-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Ik vind dit ook een spannende stap, wij komen in principe voor alles in aanmerking, behalve gevelisolatie straks. Anders wordt het een C-merk keuken als we het niet krijgen :D Ben benieuwd of het makkelijker of strenger wordt voor ons dan wat jullie zeggen.
Members only:

Ik wil trouwens iedereen nog bedanken voor de input en tips en tricks! Ik wilde naar aanleiding van dit topic ook toch maar voor vacuumglas gaan ivm gewicht van de ruit/dakbelasting. En plottwist bij het aanvragen van offertes. Een bedrijf wilde er eigenlijk geen afgeven aan mij. Wat blijkt, de lichtstraat is +-2 jaar geleden gerenoveerd qua kozijn en er is HR++ glas in gezet toen. Op mogelijk 1 raam na, maar die kunnen we dan los laten vervangen en dat is natuurlijk een stuk makkelijker. Komt daar natuurlijk wel vacuumglas in, dan vervangen we het beetje bij beetje :*) Het weggooien van 2 jaar oude ruiten vind ik namelijk weer een beetje averechts werken qua duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Oh en met het vrijgekomen budget, willen we toch maar de achterdeuren vervangen voor een schuifpui.

Het gat van onze voordeur is alleen maar 80x185 cm. Het gat van ons raam in de voorgevel is +-120x120 cm. Heeft iemand nog een adresje waar je een bouwpakket houten schuifpui kan kopen? Geschikt voor HR+++ glas. Hij moet ongeveer 185 breed x 250 cm hoog worden. De diepte maakt niet uit.

We hebben uiteraard geen achterom. Plan B is het bijzagen van het kozijn van de voordeur als het niet past als we een complete bestellen (die moet toch ook ooit vervangen worden). Maar ik doe dat uiteraard liever niet. En heb liever ook niet dat gehannes met tillen door heel het huis heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
master1104 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:56:
De ZTA is dan inderdaad geen reden om voor beng glas te gaan, goede aanvulling van je 👍

De kans op lekkage zou bij HR++ wel groter moeten zijn ivm degradatie. In theorie (!) zou dat bij vacuumglas niet moeten optreden. Maar het blijft een nieuwe techniek natuurlijk.

Het idee om roedes in reenvacu excellent te kunnen plaatsen is wel weer een groot plus punt, net als de betere U waarde.

Wat zou verder het verschil zijn tussen standaard reenvacu en beng max? Ik zie vooral overeenkomsten of detail verschillen. Zover ik kan zien is reenvacu niet online oid te bestellen of heb je daar wel een adres voor gevonden? Ben erg benieuwd naar de prijs tov beng max (ca 350€ incl btw per m2)
Voor zover ik weet zijn de verschillen tussen Beng Max en de ReenVacu inderdaad beperkt: een iets lagere isolatiewaarde, wat hogere geluidsdemping, en iets meer afstandshouders in de ReenVacu. En de vacuumstrip/ventiel ziet er ook wat anders uit.

De standaard versie ReenVacu kun je online bij bijvoorbeeld onderstaande website bestellen. Daar hebben ze ook de Beng Max en de ReenVacu Excellent om prijzen te vergelijken.

https://dubbelglas.nu/vacuumglas-hr-pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

assje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Top :)

Het is volgens mij ook maar net bij welke medewerker hij over het bureau gaat. Dat is bij mij ook deel van het probleem; door vragen over andere componenten is hij inmiddels bij 3 personen over het bureau gegaan en daardoor steeds weer nieuwe vragen. Het gaat bij mij in totaal om een subsidieaanvraag van €15k dus ook wel vrij serieus (gevelisolatie, kozijnen en warmtepomp).
Check, bij ons ongeveer de helft inderdaad. Hopelijk komen jullie er uit :)
WeerNsKlussers schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:54:
Ik vind dit ook een spannende stap, wij komen in principe voor alles in aanmerking, behalve gevelisolatie straks. Anders wordt het een C-merk keuken als we het niet krijgen :D Ben benieuwd of het makkelijker of strenger wordt voor ons dan wat jullie zeggen.
Denk vooral blanco er in gaan en niet meenemen in je budgetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Oid schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Denk vooral blanco er in gaan en niet meenemen in je budgetering.
Ik zie het wel als de bekroning van onze verbouwing, het bewijs dat we het goed hebben gedaan. Maar inderdaad, het is niet echt meegenomen in het budget. (Ook al moet ik zeggen dat we er wel leuke dingen mee zouden kunnen doen, bijvoorbeeld een wel goed geisoleerde kopie van de voordeur laten maken ;)).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• master1104
We hebben hier de knoop doorgehakt. We hebben Beng Max 0.4 vacuumglas besteld.

Alles in detail opgemeten en een plan gemaakt. Bovenverdieping ga ik zelf vervangen en beneden nemen we een aannemer in de arm. Scheelt wat subsidie, maar dat stelt helaas bij vacuumglas niet veel voor (25€/50€ per m2).

Levertijd ca 22 weken, ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Houd je ons op de hoogte @master1104?
Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste