It's time to play the music, it's time to light the lights
Daar zit zeker al verschil in zeg.... Wel fijn om wat referentieprijzen te zien. Van sommige aanbieders hebben we wel een prijs per element en bv. de hefschuifpui van Ploeg komt op 12kEUR uit. Dat is twee keer zoveel als bij Finstral....EektheMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:52:
[...]
Quotes voor de dubbele deur linksonder met ongeveer dezelfde maten:
2497 x 2580
Kommerling: Dubbele Deur: Euro 4699,23 (PVC) VeiligheidsBeglazing U=1.0 Ecotec. Binnen kan enkel glad wit geleverd worden.
2497 x 2580
Reynaers: Hef schuif: Euro 6696,01 (Alu) MasterLine 8 : Uw=1,0
1800 x 2583
Finstral: Dubbele (draai/kiep) Deur: 2694,06 (PVC) MET ROLLUIK a Euro 913,13 (minimaal) Uw= 0,91 dB 33
2636 x 2500
Finstral: Hef Schuif: Euro 6274,29 (PVC) MET ROLLUIK a Euro 1350,10: Uw=0,93 dB 35
Yep, wild, maar zitten wel verschillen tussen de vier. Vraag is wat je ervoor bereid bent te betalen.
Valt me wel op dat de Uw waarden bij jouw offerte best hoog zijn. Zelfs het kleine raam heeft een Uw van 1,25. Ik zal even moeten zoeken, maar ik denk dat geen enkel raam boven de Uw 1,0 komt bij mij. Deuren zijn altijd wat slechter in Uw en dB, dus bovenstaande waarden zijn zo'n beetje de slechtse.
FF een offerte bijgeplakt, want die van jou heeft wel erg weinig info. Bij deze kun je veel beter zien wat de kosten zijn per element en waar je nu eigenlijk voor betaald. Beetje nepperij als ze het verbergen.
[Afbeelding]
En dan zit er bij Finstral nog een rolluik bij in en is het raamoppervlak groter. Als je wil kan ik de pagina van die pui inscannen. Wellicht kun je die voorleggen bij de aanbieder van jouw keuze en vragen wat de verschillen zijn. 5k vs 12k....dat mogen wel gouden deurkrukken zijn :-)sanger1981 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:38:
[...]
Daar zit zeker al verschil in zeg.... Wel fijn om wat referentieprijzen te zien. Van sommige aanbieders hebben we wel een prijs per element en bv. de hefschuifpui van Ploeg komt op 12kEUR uit. Dat is twee keer zoveel als bij Finstral....
2636 x 2500
Finstral: Hef Schuif: Euro 6274,29 (PVC) INCL ROLLUIK a Euro 1350,10: Uw=0,93 dB 35
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Als je die zou willen inscannen graag inderdaad!EektheMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:04:
[...]
En dan zit er bij Finstral nog een rolluik bij in en is het raamoppervlak groter. Als je wil kan ik de pagina van die pui inscannen. Wellicht kun je die voorleggen bij de aanbieder van jouw keuze en vragen wat de verschillen zijn. 5k vs 12k....dat mogen wel gouden deurkrukken zijn :-)
2636 x 2500
Finstral: Hef Schuif: Euro 6274,29 (PVC) INCL ROLLUIK a Euro 1350,10: Uw=0,93 dB 35
Finstral ook meteen maar om een offerte gevraagd, die komen woensdag langs

De buitenste lagen zijn gelamineerd, 33.2 en 44.2.Rzaan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:08:
[...]
Als je er dan dus tegenaan valt, dan snij je je eerst aan de buitenste plaat... Of hoe moet ik dat zien?
Bovendien geldt het doorval risico, en dus de veiligheidsnorm alleen bij glas lager dan 80cm ofzo vanaf de vloer.
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Wat voor sluitsysteem denken jullie aan? Zat zelf te denken aan een krukbediende meerpuntssluiting met rolnokken, zodat je de deur goed in de rubbers kan trekken. Voordeel is dat de deur verder strak blijft. Nog andere suggesties?
Tweede vraag betreft het opvullen van de ruimte naast de deur. Daar wordt een nieuwe middenstijl geplaatst, maar voor het aanzicht moet de onderzijde tot circa 90cm dicht met één of ander isolerend paneel, daarboven komt glas. Is daar een standaard, onderhoudsarme, oplossing voor? Gaat dus om een stukje van 45 x 90cm.
A'dam PVOutput
water_escape in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Nu toch weer aan het kijken.
De huidige ramen zou ik kunnen laten vervangen voor de volgende:
Kleur : Wit met zwarte afdichting
5/15Ar/4th [Ug=1.1] (24mm) 9005 ULTIMATE CZARNA
Afstandhouder: SWISSPACER ULTIMATE zwart
roede: gelaakte kleinhout tussen het glas ** 26mm** white 9010
Zontoetredingsfactor = 65 %
Lichttransmissie = 82 %
via https://ekookna.nl/
Nu vraag ik mij af, mis ik iets?
Ug=1.1 klinkt dus top?
Kanoet schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:23:
[...]
Dit is ook deels dezelfde discussie als bij de afstandshouders: hoe wordt die verhoogde u-waarde uit een mouw geschud?
Die verhoging van je u-waarde moet je nu óók bij je huidige waarde bij tellen. Elke onderbreking van het 'gas' zorgt op die plek + minimaal 10 cm* er om heen voor mindere isolatie. In feite heb je nu 4 ruiten met afstandshouders in plaats van één. Daarom is het qua isolatie natuurlijk beter om géén inwendige roedes te hebben. Maar die roedes kunnen ook gewoon bij de uitstraling van je huis horen en die mag je ook best behouden. Had je er over getwijfeld als je houten kozijnen had met daarin 4 ruitjes?
Je opties zijn dus:
Je huidige ruiten behouden (U waarde van 2.7 + 0.3 'mouwschudbonus') = u waarde van 3.0
HR++ glas met roedes: 1.2 + 0.3 'mouwschudbonus'.![]()
HR++ met opplakroedes: 1.2 en ik heb niets meer in mijn mouw. https://www.kozijnshop.nl/wienersprossen
HR++ zónder roedes: 1.2 én een ander uiterlijk.
* die 10cm schud ik ook uit mijn mouw en is de condensatie (of gebrek er aan) die zichtbaar is bij oud dubbel glas (of triple glas)
Water-Escape
Volgens de site gebruiken ze voornamelijk mahonie en zo ver ik kan zien is dat gewoon voldoende voor subsidie. Uiteraard krijgen we wel meteen een meerprijs voor Red Grandis hout van ze.
Dat is afhankelijk van de Uf (frame) waarde die wordt opgegeven voor Mahonie.WeerNsKlussers schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:55:
Hallo! Heeft iemand ervaring met subsidie aanvragen met HR+++ glas en houten kozijnen. Onze leverancier geeft nu opeens aan dat het hout ervoor zal zorgen dat we geen subsidie krijgen. Wordt hier echt zo streng op gecheckt?
Volgens de site gebruiken ze voornamelijk mahonie en zo ver ik kan zien is dat gewoon voldoende voor subsidie. Uiteraard krijgen we wel meteen een meerprijs voor Red Grandis hout van ze.
Op de website van de RVO kan je vinden wat de maximale waarde mag zijn van het kozijn (frame) bij het plaatsen van Triple.
Ja de Uf van mahonie zou 1.4 W/m2K moeten zijn, wat onder de eisen van de RVO ligt. Ik vraag me voornamelijk af hoe sterk je bewijslast moet zijn. Heeft deze leverancier een punt of proberen ze nog even wat extra winst te maken over onze rug?elektriekert schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
Dat is afhankelijk van de Uf (frame) waarde die wordt opgegeven voor Mahonie.
Op de website van de RVO kan je vinden wat de maximale waarde mag zijn van het kozijn (frame) bij het plaatsen van Triple.
(En ja ik weet dat een beter isolerend kozijn voor onszelf ook beter is, maar ons budget is helaas ook eindig.)
Ik weet niet in hoeverre je gebruik maakt van de subsidie maar als je aardig wat kozijnen hebt met triple en dit i.c.m. een andere isolatie maatregelen kan het een hoop geld schelen mocht je wel die subsidie op kunnen strijken. Wellicht dat je dan nog goedkoper uit kan zijn.WeerNsKlussers schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
Ja de Uf van mahonie zou 1.4 W/m2K moeten zijn, wat onder de eisen van de RVO ligt. Ik vraag me voornamelijk af hoe sterk je bewijslast moet zijn. Heeft deze leverancier een punt of proberen ze nog even wat extra winst te maken over onze rug?
(En ja ik weet dat een beter isolerend kozijn voor onszelf ook beter is, maar ons budget is helaas ook eindig.)
Ik heb een paar jaar geleden (nieuwe kozijnen laten plaatsen - achteraf toch spijt dat ik triple niet heb doorgedrukt, want comfort en de subsidie ging paar maanden later dik omhoog) een aanvraag gedaan bij het RVO en die vroeg om factuur en bewijslast in de vorm van foto's van erna.
Ik verwacht dan ook dat ze best wel goed naar de bewijslast zullen kijken.
Dank! We hebben toch maar het duurdere hout/kozijnen genomen, triple glas gingen we sowieso al doen. We doen ook dak (en vloerisolatie) en het zou inderdaad zuur zijn als we daardoor in de toekomst subsidie mislopen. Levertijd is ook meteen keer 2, maar het zij dan maar zo. Hebben we het nu in ieder geval wel in 1x goed gedaan.elektriekert schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:01:
[...]
Ik weet niet in hoeverre je gebruik maakt van de subsidie maar als je aardig wat kozijnen hebt met triple en dit i.c.m. een andere isolatie maatregelen kan het een hoop geld schelen mocht je wel die subsidie op kunnen strijken. Wellicht dat je dan nog goedkoper uit kan zijn.
Ik heb een paar jaar geleden (nieuwe kozijnen laten plaatsen - achteraf toch spijt dat ik triple niet heb doorgedrukt, want comfort en de subsidie ging paar maanden later dik omhoog) een aanvraag gedaan bij het RVO en die vroeg om factuur en bewijslast in de vorm van foto's van erna.
Ik verwacht dan ook dat ze best wel goed naar de bewijslast zullen kijken.
We moeten overigens nog een kozijn+glas kopen voor beneden, die gaan we dus wel even bij een andere partij bestellen
Ik ben ook bezig met glas, echter in bestaande kozijnen vanwege mijn beperkte budget.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik meen 232€ oid bij een tweede isolatiemaatregel uit laten voeren?Speedy-Andre schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:00:
Volgend jaar krijg je meer ISDE voor glas (kozijnen) en hoef je minder m2 te plaatsen, geen punt als de levering zo lang duurt maar anders zou ik kijken of de factuur (en ISDE aanvraag) naar 2025 kan
Ik ben ook bezig met glas, echter in bestaande kozijnen vanwege mijn beperkte budget.
Belachelijk veel maar hey, leuke subsidie.
Vooral met triple glas interessant als je dat al van plan was
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Jep dit is de reden dat we overal triple doen ipv HR++ boven. We willen ook maar 5m2 glas vervangen (verder hebben we nog een lichtstraat van +- 5m2 en dat is ook inclusief subsidie een vrij duur grapje & een klus die ik liever nog iets uitstel qua financien).Speedy-Andre schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:54:
Iets anders, https://www.isde.nl/isde-...assing-isde-subsidie-2025
Vooral met triple glas interessant als je dat al van plan was
Hoop dat de RVO snel de definitieve cijfers publiceert
Sowieso zit ik nog met de keuze voor het type glas, want m'n kozijnen zijn nog OK, maar kunnen geen triple glas hebben. Dus ik heb als keuze:
- nieuw dubbelglas (60 e /m^2)
- triple glas + kozijnen vervangen (150 e /m^2 + kozijnen)
- vacuumglas (200 e /m^2)
Nou kost die laatste een beste berg meer, maar als dat me alle kozijnen vervangen scheelt, dan is het dat misschien nog waard ook. Nee, oude houten kozijnen plus splinternieuw glas is niet optimaal, dat weet ik, maar de vraag is meer: is het beter dan simpel dubbelglas?
De bedragen vind ik wel gek, 222 euro subsidie per m^2 glas, terwijl ik het spul voor 100 euro/m^2 kan afhalen bij de glasdiscounter. Dan moet het er nog wel ingezet worden, en dat kost natuurlijk het meeste
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Ik krijg ook de indruk dat de hoogte van de subsidie inspeelt op het feit dat de meeste woningen geen geschikte kozijnen hebben voor triple glas.FreezeXJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:29:
De bedragen vind ik wel gek, 222 euro subsidie per m^2 glas, terwijl ik het spul voor 100 euro/m^2 kan afhalen bij de glasdiscounter. Dan moet het er nog wel ingezet worden, en dat kost natuurlijk het meesteOverigens gaan ze hier er al vanuit dat je er een 2e maatregel bij neemt, en daarmee wordt het grapje minder spreidbaar over meerdere jaren (mijn geldboompje groeit niet zo hard).
Ja dat is het met subsidie he, allemaal wel mooi meegenomen maar je moet het wel eerst zelf kunnen dokken.
Als je de kozijnen laat zitten en glas plaatst van 1,2 -- dan heb je alsnog winst (niet de volle 100% van 1,2)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Je bedoelt @FreezeXJ denk ik.D_Jeff schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:44:
@WeerNsKlussers Uitgaande van jaren80/90 huizen, waar "gewoon" dubbelglas de standaard is, zou een waarde moeten hebben van 2,8
Als je de kozijnen laat zitten en glas plaatst van 1,2 -- dan heb je alsnog winst (niet de volle 100% van 1,2)
Wij hebben zelf enkel glas en kozijnen uit +-1930 denk ik. Ze zijn in ieder geval behoorlijk op, dus wij plaatsen overal nieuwe kozijnen en we hebben toch het iets duurdere hout met betere isolatiewaarde (heeft 1.1 dacht ik).
Je krijgt dan de subsidie voor HR++ glas. We hebben hier zelf het glas laten vervangen voor glas met U-waarde 0,6. No way, dat ik mijn kozijnen uit 1999 die in perfecte conditie zijn laat vervangen om aan een U-waarde van de overheid te voldoen. Veel te duur en het percentage hout ten opzichte van het glasoppervlak is heel erg klein.Barleone schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:39:
Bij subsidie voor triple is de U waarde van het kozijn wel een vereiste, anders krijg je geen rooie cent. Waarbij doorgaans dus echt een nieuw kozijn geplaatst moet worden. Dat geintje gaat natuurlijk ook op voor vacuümglas.
Water-Escape
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Per type isolatie krijgt u maar één keer subsidie. Heeft u bijvoorbeeld eerder subsidie ontvangen voor HR++ glasisolatie? Dan kunt u hiervoor later niet nogmaals subsidie aanvragen. Ook niet als dit glas op een andere verdieping van uw woning wordt geplaatst. U mag wel op een later moment subsidie aanvragen voor een andere isolatiemaatregel, zoals dakisolatie of vloerisolatie. Tip: laat u binnen 24 maanden meerdere keren dezelfde isolatiemaatregel uitvoeren? Wacht dan met uw aanvraag en vraag in één keer subsidie aan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In 2025 worden de mogelijkheden hiervoor mogelijk verruimd, omdat het vaker voorkomt dat de verbeteringen stapsgewijs worden uitgevoerd (eerst het glas vervangen in de voorgevel, paar jaar later achtergevel).
Maar momenteel moet je alles in 1x indienen als het om dezelfde maatregel gaat. Een tweede maatregel kun je wel later indienen, waardoor je momenteel alsnog de verhoging van de subsidie krijgt uitbetaald.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Het plan is dat dit binnen 24 maanden gebeurt zo te lezen. Verder wordt het minimaal benodigde oppervlakte verlaagd van 8 naar 3 m2.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bij de vraag voor tripple glas kreeg ik terug dat de spouwen 12mm ipv 14mm zijn ivm met de afmeting.
De U waarde is dan 0,8 ipv 0,6. Heeft dan nog wel zin om voor tripple te gaan?
Maar op tripple zit dus komend jaar waarschijnlijk wel meer subsidie. Dus mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet doen.
Ow, ik lees net dat je geen subsidie krijgt op een aanbouw....
En voor tripple glas moet de U-waarde maximaal 0,7 zijn, dus die waaier gaat ook niet op....
Los van het subsidie verhaal blijft dan de vraag staan: Ga ik voor HR++ met U 1,1 of Tripple met U 0,8?
Prijsverschil offerte is 1643 incl btw.
[ Voor 14% gewijzigd door loyske op 08-11-2024 13:33 ]
Hoe groot is het stuk glas?
Elders een offerte aanvragen die wellicht wel glas met een U van 0,6 in een schuifpui kan leveren? Of toch voor vacuumglas gaan met een U van 0,4 in de schuifpui. Dat is een stuk duurder, maar wellicht voor alleen een schuifpui acceptabel?
HR++ zit tegenwoordig al op een U-waarde van 1,2TwingyTwingy schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
Je krijgt dan de subsidie voor HR++ glas. We hebben hier zelf het glas laten vervangen voor glas met U-waarde 0,6. No way, dat ik mijn kozijnen uit 1999 die in perfecte conditie zijn laat vervangen om aan een U-waarde van de overheid te voldoen. Veel te duur en het percentage hout ten opzichte van het glasoppervlak is heel erg klein.
het glas uit 99 wordt meestal een U-waarde van 2,8 gegeven
En met een beetje goed zoeken kan je daar echt wel mooie deals meemaken, omdat HR++ lekker makkelijk te plaatsen is. (€55/m2 all-in is mogelijk)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Als dat niet past (pakket wordt dan al gauw 50mm) dan passen ze niet het juiste type kozijnprofiel toe.
Als ze geen profiel in hun gamma hebben dat deze dikte aankan dan moet je naar een andere kozijnenboer gaan die dat wel levert.
Slechtere isolatie nemen (0,8 is echt significant slechter dan 0,5) omdat het anders niet in een (splinternieuw!) kozijn zou passen is gewoon flauwekul, je geeft het geld maar 1x uit en het wordt echt niet duurder door een bredere spouw toe te passen.
Het moet als het goed is een jaar of 30 mee dus stop er nu even de moeite in om het goed te krijgen.
[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 08-11-2024 15:04 ]
" al op 1,2" op "slechts op 1,2"? Wat mij betreft het laatste: anno 2024 vind ik glas met een U van 1,2 Wm2K erg matig. En kun je wat warmteweerstand betreft vergelijken met ca 3cm eps (piepschuim). Dat noem ik niet goed geisoleerd. Al is het warmteverlies hierdoor natuurlijk ook afhankelijk van het glasoppervlakte.D_Jeff schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:27:
[...]
HR++ zit tegenwoordig al op een U-waarde van 1,2
En met een beetje goed zoeken kan je daar echt wel mooie deals meemaken, omdat HR++ lekker makkelijk te plaatsen is. (€55/m2 all-in is mogelijk)
HR++ gaat trouwens zo'n beetje tot 1,0 of 0,9Wm2K.
Zelf heb ik overigens ook helaas HR++ met een U van 1,2 of 1,1 Wm2K, maar ik noem dit dus niet "goed geisoleerd" glas en zou graag wat beters hebben.
U van 1.1 Wm2K is gewoon goed. Dat is ook de reden dat er nog steeds subsidie op zit.Franciesco schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:56:
[...]
" al op 1,2" op "slechts op 1,2"? Wat mij betreft het laatste: anno 2024 vind ik glas met een U van 1,2 Wm2K erg matig. En kun je wat warmteweerstand betreft vergelijken met ca 3cm eps (piepschuim). Dat noem ik niet goed geisoleerd. Al is het warmteverlies hierdoor natuurlijk ook afhankelijk van het glasoppervlakte.
HR++ gaat trouwens zo'n beetje tot 1,0 of 0,9Wm2K.
Zelf heb ik overigens ook helaas HR++ met een U van 1,2 of 1,1 Wm2K, maar ik noem dit dus niet "goed geisoleerd" glas en zou graag wat beters hebben.
Is dit het best mogelijke? Nee, natuurlijk niet. Zelfs niet voor HR++, dan is U = 0.9-1.0 het best mogelijke. Maar goed is het nog steeds en beter dan 95% van al het glas in Nederland vermoed ik, als het niet meer is. Als jij het niet goed noemt is jouw referentiekader gewoon anders dan alle normen en dan die van het Rijk. Zelf zou ik het in ieder geval wel "goed" noemen maar niet "heel goed", want dan denk ik inderdaad aan triple of vacuüm o.i.d.
Wel ben ik het ermee eens dat als je nu nieuw glas aanschaft, U van 1.2 zonde is. Kan makkelijk naar 1.0 met HR++. Ik heb zelf 1.0 laten plaatsen want wilde mijn houten kozijnen niet vervangen. Dan zijn de extra kosten, als het al mogelijk was, voor triple niet rendabel (in huidige sponning pastte geen triple namelijk).
Het is niet hoe groter hoe beter met de spouw, dus ook niet persé >16mm. Bij een te grote spouw wordt de isolatiewaarde namelijk juist lager. De optimale spouw is doorgaans 15-16mm maar zeker niet meer dan 18mm.ASW1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:41:
Tripel met de juiste spouw (>16mm) heeft een U van 0,5.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 08-11-2024 15:37 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik wilde het gelijk aan of groter teken gebruiken, maar dat zat niet op mijn toetsenbordassje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:34:
[...]
Het is niet hoe groter hoe beter met de spouw, dus ook niet persé >16mm.
Waar, maar het gaat erom een U van 0,5 te halen en niet hoger, wan dat is wat je kunt halen met de juiste spouw.
Je hele glaspakket gaat dan richting 5 cm, dat lijkt hier de beperkende factor, die kunnen ze niet kwijt dus stellen ze voor daarom maar veel minder isolerend glas plaatsen. Ik zou daar nooit mee akkoord gaan.
Vraag me altijd alleen af hoelang dat krypton blijft werken/zitten en wat dan de dan resultaat u-waarde is.TwingyTwingy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:09:
Ik hoor laatste tijd ook veel van triple met krypton die met 12mm spouw ook op 0,4 komt. Weet niet wat prijsverschil met vacuum is.
De ISDE subsidie is om huizen te verduurzamen, er wordt voor zover ik gezien heb nergens gesteld wat “goed” is. Er zijn alleen minimale waardes waar aan voldaan moet worden.remzor schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:23:
[...]
U van 1.1 Wm2K is gewoon goed. Dat is ook de reden dat er nog steeds subsidie op zit.
Is dit het best mogelijke? Nee, natuurlijk niet. Zelfs niet voor HR++, dan is U = 0.9-1.0 het best mogelijke. Maar goed is het nog steeds en beter dan 95% van al het glas in Nederland vermoed ik, als het niet meer is. Als jij het niet goed noemt is jouw referentiekader gewoon anders dan alle normen en dan die van het Rijk. Zelf zou ik het in ieder geval wel "goed" noemen maar niet "heel goed", want dan denk ik inderdaad aan triple of vacuüm o.i.d.
Wel ben ik het ermee eens dat als je nu nieuw glas aanschaft, U van 1.2 zonde is. Kan makkelijk naar 1.0 met HR++. Ik heb zelf 1.0 laten plaatsen want wilde mijn houten kozijnen niet vervangen. Dan zijn de extra kosten, als het al mogelijk was, voor triple niet rendabel (in huidige sponning pastte geen triple namelijk).
Dat glas met een U van 1,2Wm2K een stuk beter en dus wat energieverbruik betreft duurzamer is dan b.v. Thermopane, daar zijn we het vast over eens
HR++ is er ook met ……D_Jeff schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:27:
[...]
HR++ zit tegenwoordig al op een U-waarde van 1,2
Edit: al benoemd.
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 08-11-2024 19:16 ]
Het gaat in totaal om 6368 mm x 2453 mm. waaronder het bewegende deel van schuifpui 1765mm. De overige 4603mm is verdeeld in overhoeks glas.Franciesco schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:06:
@loyske zelf zou ik niet snel genoegen nemen met een U van 0,8 als je nu voor iets nieuws gaat. Tenzij het echt niet anders kan in een schuifpui (dat weet ik niet).
Hoe groot is het stuk glas?
Elders een offerte aanvragen die wellicht wel glas met een U van 0,6 in een schuifpui kan leveren? Of toch voor vacuumglas gaan met een U van 0,4 in de schuifpui. Dat is een stuk duurder, maar wellicht voor alleen een schuifpui acceptabel?
De opmerking die erbij staat: is met tripple glas alleen met spouwen van 12 mm. Hierdoor is de isolatie waarde maar 0.8 en niet 0.6. Door de afmetingen van het glas pas het niet om de spouwen 14 mm te maken.
Probleem is dat dit via de aannemer gaat, die dus weer met deze glas/kozijnenboer veel zaken doet.
Toont maar weer aan dat de bouw niet echt bezig is met duurzaamheid en klantgerichtheidloyske schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:25:
[...]
Het gaat in totaal om 6368 mm x 2453 mm. waaronder het bewegende deel van schuifpui 1765mm. De overige 4603mm is verdeeld in overhoeks glas.
De opmerking die erbij staat: is met tripple glas alleen met spouwen van 12 mm. Hierdoor is de isolatie waarde maar 0.8 en niet 0.6. Door de afmetingen van het glas pas het niet om de spouwen 14 mm te maken.
Probleem is dat dit via de aannemer gaat, die dus weer met deze glas/kozijnenboer veel zaken doet.
diskeltische lurker
Is er indicatie dat Krypton minder lang meegaat dan Argon? Ik heb er niet eerder van gehoord.Lord Anubis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:38:
[...]
Vraag me altijd alleen af hoelang dat krypton blijft werken/zitten en wat dan de dan resultaat u-waarde is.
Maar aan de hand van hun opmerking? Waarom zou het niet passen?technopeuter schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:48:
[...]
Toont maar weer aan dat de bouw niet echt bezig is met duurzaamheid en klantgerichtheid
Ik zou vragen om dubbel glas met kunststof spacers en 16mm spouw in jouw geval, dan haal je U=1.0. Triple glas met kleine spouw voegt maar heel weinig toe, kost bij je aannemer fors meer en is meer gewicht in je schuifpui.loyske schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:21:
Bezig met een offerte voor aanbouw. Hierin kom een grote schuifpui en overhoeks glas.
Bij de vraag voor tripple glas kreeg ik terug dat de spouwen 12mm ipv 14mm zijn ivm met de afmeting.
De U waarde is dan 0,8 ipv 0,6. Heeft dan nog wel zin om voor tripple te gaan?
Maar op tripple zit dus komend jaar waarschijnlijk wel meer subsidie. Dus mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet doen.
Ow, ik lees net dat je geen subsidie krijgt op een aanbouw....
En voor tripple glas moet de U-waarde maximaal 0,7 zijn, dus die waaier gaat ook niet op....
Los van het subsidie verhaal blijft dan de vraag staan: Ga ik voor HR++ met U 1,1 of Tripple met U 0,8?
Prijsverschil offerte is 1643 incl btw.
Alternatief is vacuumglas. Dat is heel dun en isoleert super. Mijn ouders hebben dat in het voorjaar geplaatst, ze stoken nauwelijks maar voelt gewoon lekker warm in huis. Ook nergens meer condens langs de randen wat ze met HR++ nog wel eens hadden. Je ziet van dichtbij die kleine afstandhouders zitten, maar als je er een meter af staat zie je ze niet, ook niet als je gaat zoeken.
(4-15-4-15-4) Daar moeten alle kozijnen van tegenwoordig gewoon geschikt voor zijn (mening).
42 is wat mager.Barleone schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:56:
Volgens mij is basic triple gewoon 42mm
(4-15-4-15-4) Daar moeten alle kozijnen van tegenwoordig gewoon geschikt voor zijn (mening).
Spouw moet toch wel 16 zijn om aan een U van 1 te komen, vraagsteller heeft een grote ruit nodig van 245x176 cm ofwel 4,3 m2 dat kun je echt niet in 4mm uitvoeren, daarnaast zal het ook nog gelaagd moeten zijn al zat dat waarschijnlijk geen dikte toevoegen.
8-16-6-16-6 zit je al op 52 mm
Geen idee hoe je daar bij komt, ik weet dat 42mm gewoon U0.6 kan halen met Argon.ASW1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:05:
[...]
42 is wat mager.
Spouw moet toch wel 16 zijn om aan een U van 1 te komen, vraagsteller heeft een grote ruit nodig van 245x176 cm ofwel 4,3 m2 dat kun je echt niet in 4mm uitvoeren, daarnaast zal het ook nog gelaagd moeten zijn al zat dat waarschijnlijk geen dikte toevoegen.
8-16-6-16-6 zit je al op 52 mm
Maar waarom zou je 0,6 willen als je 0,5 kunt halen? Die 2x 1mm extra spouw kost en weegt niets extra, dus waarom zou je die extra isolatie laten liggen?Barleone schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:26:
[...]
Geen idee hoe je daar bij komt, ik weet dat 42mm gewoon U0.6 kan halen met Argon.
Daarnaast gaf ik al aan dat 4mm glas niet geschikt is voor grote oppervlakte; daarmee kun je tot 1,5 m² gaan en dat redt je niet met de gemiddelde schuifpui.
Ik stelde in het algemeen dat ik vind dat ieder nieuw kozijn tenminste glas van 42mm moet kunnen dragen. En ja, graag nog wat meer voor dat extra mm spouw en gelaagd glas.
In de HR++ offerte wordt dit aangeboden:_JGC_ schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:23:
[...]
Ik zou vragen om dubbel glas met kunststof spacers en 16mm spouw in jouw geval, dan haal je U=1.0. Triple glas met kleine spouw voegt maar heel weinig toe, kost bij je aannemer fors meer en is meer gewicht in je schuifpui.
Alternatief is vacuumglas. Dat is heel dun en isoleert super. Mijn ouders hebben dat in het voorjaar geplaatst, ze stoken nauwelijks maar voelt gewoon lekker warm in huis. Ook nergens meer condens langs de randen wat ze met HR++ nog wel eens hadden. Je ziet van dichtbij die kleine afstandhouders zitten, maar als je er een meter af staat zie je ze niet, ook niet als je gaat zoeken.
2 Stuk 10+8mm HR++ 55.2-15-#44.2 U=1,1 HR++ 2 zijden gelaagd
1 Stuk 6+8mm HR++ 33.2-15-#44.2 U=1,1 HR++ 2 zijden gelaagd
Moet ik die 15 lezen als de spouw?
15 is de spouw. 55.2 is gelaagd glas van 2x5mm met folie ertussen. Geen idee of de glasboer ook 16mm aanbiedt, als ik bijvoorbeeld bij Glasgigant kijk is het 15mm of 18mm, maar zou zeker voor de warmedge spacers van kunststof gaan ipv traditioneel koudebrug-aluminium.loyske schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:05:
[...]
In de HR++ offerte wordt dit aangeboden:
2 Stuk 10+8mm HR++ 55.2-15-#44.2 U=1,1 HR++ 2 zijden gelaagd
1 Stuk 6+8mm HR++ 33.2-15-#44.2 U=1,1 HR++ 2 zijden gelaagd
Moet ik die 15 lezen als de spouw?
Dat van die spacers is wel tricky, daar kwamen ze niet zelf mee. Ik heb nog net op tijd kunststof spacers kunnen bestellen.
Deze week komen ze de kozijnen met triple glas installeren, ik ben benieuwd!
Voor een schuifpui heb je een flink oppervlak. Elke lagere U waarde gaat je comfort en energiebesparing opleveren. Ik zou in deze tijd absoluut geen dubbelglas meer laten plaatsen in nieuwe kozijnen.
Met bijvoorbeeld 55.2-15-6-15-44.2 kom je op zo’n 56mm inclusief de vier folies.
Doe je toekomstige ik een plezier en koop toch een schuifpui die triple aan kan.
binnenglas aangepast van 4 naar 6mm
In mijn ervaring: aannemer en kozijnfabriek (hout) weet amper waar ze over praten qua glas. Ze spelen die vragen in het gunstigste geval door aan hun glasboer. En zelfs die is niet happig op triple plaatsen. Alleen de leverancier is happy die het mag maken en leveren, want die krijgt betaald voor een product. De dienst van bestellen en plaatsen in handen van aannemer, kozijnboer en glasboer is in de markt echt ondermaats van wat je mag verwachten in 2024.
[ Voor 39% gewijzigd door Barleone op 10-11-2024 21:46 ]
Ze kunnen tripple leveren maar dan wel dunner en dus U 0,8:Barleone schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:38:
@loyske
Voor een schuifpui heb je een flink oppervlak. Elke lagere U waarde gaat je comfort en energiebesparing opleveren. Ik zou in deze tijd absoluut geen dubbelglas meer laten plaatsen in nieuwe kozijnen.
Met bijvoorbeeld 55.2-15-4-15-44.2 kom je op zo’n 54mm inclusief de vier folies.
Doe je toekomstige ik een plezier en koop toch een schuifpui die triple aan kan.
2 Stuk 10+6+8mm Tripple 55.2#-12-6-12-#44.2 U=0,6 HR++ Tripple 2 zijden gelaagd G144
1 Stuk 8+6+8mm Tripple 44.2#-12-6-12-#44.2 U=0,6 HR++ Tripple 2 zijden gelaagd
Er staat wel U = 0,6, maar er staat een opmerking bij dat die 0,8 is ivm 12mm spouw.
Dit is maar 1600 euro duurder dan de HR++ offerte.
En ja ik weet dat het niet het maximaal haalbare is voor tripple. Maar het is sowieso beter dan HR++ met U = 1,1.
Het gaat om aluminium kozijnen in dit geval.
Offerte van kozijnboer krijg ik gewoon doorgestuurd door aannemer.
[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 10-11-2024 20:48 ]
Met minimale inspanning zou ik zeggen ga voor de triple die je nu kunt kiezen.
Maar je doet mijns inziens jezelf tekort door niet breder te kijken naar: kozijnen met diepere sponning en meteen triple van <=0.6
Of kunststof spacers zin hebben in aluminium kozijnen durf ik niet te zeggen. Ik ben benieuwd of ze je iets kunnen zeggen over de U waarde van het kozijn, en of je wel/niet condens kan verwachten in de winter.
Zeg gewoon dat je tripel glas wilt met een U van 0,5 en niet minder, dan mogen hun dat uitzoeken hoe ze dat gaan regelen.loyske schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:46:
[...]
Ze kunnen tripple leveren maar dan wel dunner en dus U 0,8:
2 Stuk 10+6+8mm Tripple 55.2#-12-6-12-#44.2 U=0,6 HR++ Tripple 2 zijden gelaagd G144
1 Stuk 8+6+8mm Tripple 44.2#-12-6-12-#44.2 U=0,6 HR++ Tripple 2 zijden gelaagd
Er staat wel U = 0,6, maar er staat een opmerking bij dat die 0,8 is ivm 12mm spouw.
Dit is maar 1600 euro duurder dan de HR++ offerte.
En ja ik weet dat het niet het maximaal haalbare is voor tripple. Maar het is sowieso beter dan HR++ met U = 1,1.
Het gaat om aluminium kozijnen in dit geval.
Offerte van kozijnboer krijg ik gewoon doorgestuurd door aannemer.
Als dat niet in hun kozijnprofiel past dan moeten ze een ander profiel zoeken.
Puur door die spouw wat ruimer te nemen gaat de isolatiewaarde flink omhoog, en het kost verder geen extra gewicht of materiaal.
0,8 of 0,5 zit een factor 1,6 verschil in.
Je koopt het splinternieuw, het moet 30 jaar mee dus het moet gewoon goed.
Toch vasthouden aan 0,6 zou een andere leverancier, kosten, gedoe en misschien uitlooptijd opleveren.
Ik ben maar gaan kwantificeren met Ubakus en verschil van 0,6 en 0,8 voor die pui zou 7 euro per jaar aan stookosten schelen. Ik heb het maar gelaten, ook al had ik het liever anders gehad.
Aanemer weten en willen sowieso niks. Ook een hele discussie gehad over RC3,7 en RC6 voor de vloer. Dat was voor hem slechts een kwestie van andere EPS broodjes kopen met 0 meerwerk, toch moeilijk doen. Die discussie heb ik wel gewonnen
[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 11-11-2024 10:23 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Wat een traject.
Mijn broertje doorliep het traject gelijktijdig dus we konden leuk overleggen over hoe moeilijk het is om een leverancier te laten aanbieden wat je wil hebben en waarom ze bewust lijken te sturen op verkeerde keuzes maken als HR++ is toch goed genoeg in een oud huis en welke roosters wil je in je ramen enzo..
Het kost wat euro's maar dan heb je ook wat. Tien jaar geleden was dit traject gemakkelijker.
Maar dan doei enkel glas met achterzetramen. Jullie hebben je kranig geweerd de afgelopen 40 jaar. Doei condens op alle ramen de hele winter, doei kouwe nek, etc.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Probleem is ook dat ik net te weinig weet van deze materie. Dus in een discussie heb ik weinig argumenten om terug te slaan. Maar ik ga eea eens navragen om toch tot 0,6 te komen!Barleone schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:43:
@loyske
Met minimale inspanning zou ik zeggen ga voor de triple die je nu kunt kiezen.
Maar je doet mijns inziens jezelf tekort door niet breder te kijken naar: kozijnen met diepere sponning en meteen triple van <=0.6
Of kunststof spacers zin hebben in aluminium kozijnen durf ik niet te zeggen. Ik ben benieuwd of ze je iets kunnen zeggen over de U waarde van het kozijn, en of je wel/niet condens kan verwachten in de winter.
In een deur die we ook willen bestellen wordt overigens wel dit geleverd wat me ok lijkt:
6+4+6mm Tripple 33.2#-14-4-14-#33.2 U=0,6 HR++ Tripple 2 zijden gelaagd
Kozijn van schuifpui is Heroal S77 SL RC2. Glasvulling is 52mm. Uw > 0,86
De isolatiewaarde (U-waarde) voor het Triple glas is maximaal 0,7 W/m2K.
bron: https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Helaas gaat het om een nieuwe aanbouw.Destralak schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:55:
Ook relevant in deze discussie, de voorwaarden van subsidie voor triple glas;
De isolatiewaarde (U-waarde) voor het Triple glas is maximaal 0,7 W/m2K.
bron: https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Maar anders had je zeker een punt!
Dit betreft Silverstar 1.0 zero renovatie meldcode KA21057
Nu heb ik er zelf totaal geen verstand van, ook niet qua prijzen.
Maar voor 10 ramen totaal ca 11m2 totaal
Incl plaatsen en nieuwe glaslatten.
Komt dat op 3880,-
wat precies past in de SNN subsidie voor waardevermeerdering.
Is €350,- per m2 incl plaatsen een beetje normale prijs?
Dus ik ben benieuwd wat
Is de SNN subsidie niet voor de VvE? Gezien alle eigenaren te samen eigenaar zijn van het gebouw.
Maar ik mag geen subsidie meer vragen blijkbaar omdat ik dat paar jaar geleden al gedaan had voor glas.
[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 11-11-2024 12:23 ]
Water-Escape
Ben inmiddels van het gas af, en HR++ is natuurlijk al goed. Maar als ik het toch moet vervangen dan wil ik gewoon iets wat beter is, namelijk triple glas. Voor de uitbouw (~8m2) maakt het sowieso nog wel een verschil natuurlijk om van normaal dubbel naar triple te gaan. Volgens wat berekeningen ongeveer 300W bij een dT van 20.
Nou, ik denk ik ga eens een offerte opvragen bij een bedrijf in de buurt. Hebben bij mijn ouders ook de kozijnen geplaatst en dat zit na bijna 20 jaar nog helemaal prima in elkaar. Zelfde bij vrienden. Buiten een hopeloze discussie over het nut van triple glas ('je hebt er niks aan als de rest van je huis niet op en top geisoleerd is', en een warmtepomp op radiatoren kon niet.. Heb gewoon gezegd: het interesseert me niet of het nut heeft, ik wil triple glas of niks) was ik op zich best tevreden. Wil jullie mening graag horen.
3 kozijnen voorgevel, en 3 voor de uitbouw. Achter dan een nieuwe deur dus die is wat duurder. Grote kozijn voor in 3 vakken (ivm gewicht en anders nodig hebben kraan, is nu ook 3 vaks). Is met kozijnen net iets meer dan 16m2. Samenstelling van het triple glas weet ik nog niet, ga ervanuit dat het minimaal subsidiewaardig is (0.7).
/f/image/NfOAoJIDDTAoG1jAKwQG8upf.png?f=fotoalbum_large)
De 3 kozijnen boven (voorgevel) kwam op 5000,-, de drie van de uitbouw op ongeveer 6000,-. Komt nog een paar 100,- bij voor wat dorpels.
Is dat een heel onredelijke prijs? Leek mij persoonlijk niet. Als ik met de (hopelijk) 222,- subsidie ga rekenen per m2 dan kom ik uiteindelijk op ongeveer 7500,- in totaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 11-11-2024 14:16 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zoals hierboven: dat triple glas wordt wel met 15/16mm spouw en warmedge spacers uitgevoerd? Welk kozijnprofiel krijg je?
Mijn kozijnenboer heeft het de hele tijd over Kömmerling, dus dat zal K-Vision zijn vermoed ik.. Warm-edge had hij het wel over, ik zag in de voorbeelden zwarte afstandhouders. 10 of 15 jaar garantie op kleur._JGC_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:18:
@Kuusj Prijs is voor 6 kozijnen en een deur niet heel gek denk ik.
Zoals hierboven: dat triple glas wordt wel met 15/16mm spouw en warmedge spacers uitgevoerd? Welk kozijnprofiel krijg je?
Glas weet ik dus eerlijk gezegd niet. Wat me wel nog opviel was dat sommige kozijnen nog extra isolatie hadden (piepschuim), volgens adviseur kon dat alleen in platte kozijnen en niet renovatieprofielen zoals gebruikelijk is. Plaatsing zou ergens in de lente van 2025 zijn.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Maar ik ga de vraag droppen Heb de vraag gedropt bij de kozijnboer
[ Voor 7% gewijzigd door loyske op 11-11-2024 21:06 ]
Op bv https://dubbelglas.nu/ kun je dat configureren.
55.2#-12-6-12-#44.2 is eigenlijk 10-12-6-12-8 (plus een heel klein beetje extra voor de folie)loyske schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:50:
@Barleone en @ASW1 ik zit nog eens te kijken, maar denk dat het probleem is dat de schuifpui Heroal S77 SL geen dikker glas dan 52mm kan hebben. Of staat dat los van een spouw van 14mm?
Maar ik ga de vraag droppen bij de kozijnboer.
Dat is 48 totaal.
Als er max 52 in kan dan zou ik alsnog een spouw van 14 in verwachten en niet 12.
55.2 betekent dat er naast 2x 5mm glas 2 lagen folie gebruikt worden, niet een folielaag van 2 mm.
Misschien dat daar een misverstand bij hun zit want als je het wel (2x) als 2 mm rekent kom je precies op 52 mm voor het totale glaspakket. Maar die folie is echt maar heel dun.
Ik zie dat de 77 de dikste schuifpui is van dat merk, dus meer dan 52mm glas gaat echt niet lukken. 52mm is voldoende voor de lage U waarde, maar ik weet niet hoe je zit met vereiste glasdiktes voor het formaat ruiten in je schuifpui. Dubbel gelaagd kom je niet onderuit ivm veiligheid. Dus je hebt altijd een 33.2/44.2/55.2 laag binnen en buiten. Dat is zegmaar 7/9/11mm dikte.loyske schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:50:
@Barleone en @ASW1 ik zit nog eens te kijken, maar denk dat het probleem is dat de schuifpui Heroal S77 SL geen dikker glas dan 52mm kan hebben. Of staat dat los van een spouw van 14mm?
Maar ik ga de vraag droppen Heb de vraag gedropt bij de kozijnboer
@ASW1 2 folies kunnen 0,76mm samen zijn. Vandaar dat ik hierboven al wat ophoog. (Leverancier AGC).
Dan is 55.2#-12-6-12-#44.2 toch zo’n 11-12-6-12-9 = 50mm, dus net onder de 52
Daar zou ik liefst ook 13/13 spouwen van maken dan. Maar het is wel naadje..
Ik weet niet of je AGC glas krijgt, maar die leverancier heeft een gave configuratietool, mocht je daar specifiek helemaal zelf in willen duiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Barleone op 11-11-2024 21:39 ]
https://cura-glass.nl/windlast/
Hier kan je voor dubbelglas berekenen welke diktes glas je moet aanhouden volgens de richtlijnen.
Mooie aanvulling. Ik vind die 55.2 ook wel heel dik.
Jammer dat die tool geen triple rekent, maar misschien maakt dat helemaal niet uit.
ik vind het een fantastische prijs! geen grap, heb net zelf een offerte gekregen voor plaatsen van 1x 300x190 ruit in HR++ geluidswerende folie in bestaand kunststof kozijn + verwijderen oude schuifpui en daar nieuw houten kozijn bouwen met gelaagd glas HR++ 1.0 van ook 300x240cm. De prijs kwam op 8.500 euro incl btwKuusj schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:12:
Ik heb momenteel 25 jaar oude kunststof kozijnen met HR++ glas (U1.1) die op beginnen te raken. Kromgetrokken, verkleurd, noem het maar op. Daarnaast een uitbouw met de originele kozijnen (hout, normaal dubbel glas) uit 1988. Die zijn in een prima staat maar niet heel mooi en je voelt doordat het een aardig oppervlak is toch wel verschil.
Ben inmiddels van het gas af, en HR++ is natuurlijk al goed. Maar als ik het toch moet vervangen dan wil ik gewoon iets wat beter is, namelijk triple glas. Voor de uitbouw (~8m2) maakt het sowieso nog wel een verschil natuurlijk om van normaal dubbel naar triple te gaan. Volgens wat berekeningen ongeveer 300W bij een dT van 20.
Nou, ik denk ik ga eens een offerte opvragen bij een bedrijf in de buurt. Hebben bij mijn ouders ook de kozijnen geplaatst en dat zit na bijna 20 jaar nog helemaal prima in elkaar. Zelfde bij vrienden. Buiten een hopeloze discussie over het nut van triple glas ('je hebt er niks aan als de rest van je huis niet op en top geisoleerd is', en een warmtepomp op radiatoren kon niet.. Heb gewoon gezegd: het interesseert me niet of het nut heeft, ik wil triple glas of niks) was ik op zich best tevreden. Wil jullie mening graag horen.
3 kozijnen voorgevel, en 3 voor de uitbouw. Achter dan een nieuwe deur dus die is wat duurder. Grote kozijn voor in 3 vakken (ivm gewicht en anders nodig hebben kraan, is nu ook 3 vaks). Is met kozijnen net iets meer dan 16m2. Samenstelling van het triple glas weet ik nog niet, ga ervanuit dat het minimaal subsidiewaardig is (0.7).
[Afbeelding]
De 3 kozijnen boven (voorgevel) kwam op 5000,-, de drie van de uitbouw op ongeveer 6000,-. Komt nog een paar 100,- bij voor wat dorpels.
Is dat een heel onredelijke prijs? Leek mij persoonlijk niet. Als ik met de (hopelijk) 222,- subsidie ga rekenen per m2 dan kom ik uiteindelijk op ongeveer 7500,- in totaal.

terugkomend op je vraag: voor 7500 tekende ik meteen voor alle kozijnen die je noemt.
Ik kreeg dit als antwoord op de vraag of er echt niet een spouw van 14mm of U van 0,6 geplaatst kan worden:Barleone schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:29:
[...]
Ik zie dat de 77 de dikste schuifpui is van dat merk, dus meer dan 52mm glas gaat echt niet lukken. 52mm is voldoende voor de lage U waarde, maar ik weet niet hoe je zit met vereiste glasdiktes voor het formaat ruiten in je schuifpui. Dubbel gelaagd kom je niet onderuit ivm veiligheid. Dus je hebt altijd een 33.2/44.2/55.2 laag binnen en buiten. Dat is zegmaar 7/9/11mm dikte.
@ASW1 2 folies kunnen 0,76mm samen zijn. Vandaar dat ik hierboven al wat ophoog. (Leverancier AGC).
Dan is 55.2#-12-6-12-#44.2 toch zo’n 11-12-6-12-9 = 50mm, dus net onder de 52
Daar zou ik liefst ook 13/13 spouwen van maken dan. Maar het is wel naadje..
Ik weet niet of je AGC glas krijgt, maar die leverancier heeft een gave configuratietool, mocht je daar specifiek helemaal zelf in willen duiken.
De glasmaten bepalen de glasdiktes en alleen door de pui kleiner te maken lukt het om spouwen van 14 mm toe te passen daar het glas dan ook dunnen wordt. Daar het ook nog om structurele beglazing gaat en geen 4 zijdige inklemming is zit je al op een kritische dikte. Door veiligheids marges die erop zit kunnen we dit glas goed toepassen maar niet nog dunner. Ook geld dat bij het inhijsen alle gewicht aan 1 ruit hangt.
Dit zijn de afmetingen:Novartis schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:37:
55.2#-12-6-12-#44.2 lijkt me een beetje overdreven. Hoe groot is het glas en op wat voor hoogte en windgebied zit je?
https://cura-glass.nl/windlast/
Hier kan je voor dubbelglas berekenen welke diktes glas je moet aanhouden volgens de richtlijnen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W9uXd9h4i6DfbF7ZlNYtIQps.jpg?f=user_large)
De lijn is overhoeks glas.
Windgebied 3 op 80m hoogte.
[ Voor 18% gewijzigd door loyske op 12-11-2024 11:50 ]
De crux zit m niet in het beweegbare stuk, maar het vaste stuk. Je overspanning van ruim 11m2 laat het waarschijnlijk niet toe om 1 plaat te maken waardoor overhoeks en dus niet 4 zijdig ingeklemd etc. Daarnaast is de max kozijndikte maat van bet beweegbare deel ook beperkend voor jou.loyske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:46:
[...]
Ik kreeg dit als antwoord op de vraag of er echt niet een spouw van 14mm of U van 0,6 geplaatst kan worden:
De glasmaten bepalen de glasdiktes en alleen door de pui kleiner te maken lukt het om spouwen van 14 mm toe te passen daar het glas dan ook dunnen wordt. Daar het ook nog om structurele beglazing gaat en geen 4 zijdige inklemming is zit je al op een kritische dikte. Door veiligheids marges die erop zit kunnen we dit glas goed toepassen maar niet nog dunner. Ook geld dat bij het inhijsen alle gewicht aan 1 ruit hangt.
[...]
Dit zijn de afmetingen:
[Afbeelding]
Heb zelf een vast raam van 8m2 in 8-
16-8-18-6 en een ander raam met ernaast een hefschuifpui van 2m2. In combinatie kan de fabrikant waar ik het van heb gaan tot 1 max vast glasvlak van 400 * 280 en daarnaast een hefschuifpui aansluitend, maar dat zou bij jou betekenen dat je schuifdeel breder moet worden ivm max breedte van 4m voor je vast stuk. Wellicht is dat nog een vraag die je kunt stellen aan je leverancier. Je glas kan wellicht net iets dunner in het vaste deel als het 4-zijdig ingeklemd wordt, waardoor je spouw dikker kan.
Heeft iemand deze glassoorten al eens in het echt kunnen bekijken?
https://www.vanreenenglas.nl/vacuumglas/
Grote kans dat ze dit inkopen bij een van de grote jongens
Dat zou zo maar kunnen ja maar hoeft niet perse een bezwaar te zijn.Barleone schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:39:
@Franciesco
Grote kans dat ze dit inkopen bij een van de grote jongens
De specificaties zien er in ieder geval goed uit. Maar ik zou het glas graag eens in het echt willen bekijken. Want zeker bij vaccuumglas zijn er wat extra aandachtspunten zoals de afstandshouders, de afdichtingsrand en absorptiestrip die het cosmetische uiterlijk van de ruit beinvloeden.
Deze pagina(‘s) over Fineo laat niet zulke lage waarden zien als de 0.29 van Van Reenen, dus het zal geen AGC zijn. https://www.fineoglass.eu...-gelaagd-veiligheidsglas/
Lijkt erop dat ze een vacuüm paneel gebruiken als een van de platen in een dubbel glas ruit.Franciesco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:03:
Behalve Bengglas en Fineo (AGC) hoorde ik laatst nog een ander merk die ook vaccuumglas in het assortiment heeft: van Reenen glas. Op hun website is daar het e.e.a. over te lezen. Ze hebben 2 soorten vaccuumglas: de ReenVacu van 8,2mm dikte en een U-waarde van 0,43 W/m2K. Qua isolatiewaarde is die vergelijkbaar met de BengMax (U 0,40 W/m2K). Van Reenen glas heeft ook nog de ReenVacu Excellent: die is vanaf 18,3mm dik en heeft een nog lagere U, namelijk tot 0,29W/m2K.
Heeft iemand deze glassoorten al eens in het echt kunnen bekijken?
https://www.vanreenenglas.nl/vacuumglas/
Dus vacuüm - spouw - normaal. Zie ook link.
Wat de beste man zegt klopt ook wel in dit geval.loyske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:46:
[...]
Ik kreeg dit als antwoord op de vraag of er echt niet een spouw van 14mm of U van 0,6 geplaatst kan worden:
[...]
Dit zijn de afmetingen:
[Afbeelding]
Hele grote ruit, 80m hoogte en het glas is ook niet 4-zijdig ingeklemd.
Enige waarmee je mogelijk nog wat kan winnen in mm is als je beide gelaagde ruiten laat harden.
Dan kan je mogelijk naar een paar mm dunnere(44.2-5-44.2) en win je mogelijk 1 a 2 mm per spouw terug.
Heb nog even gezocht naar dit glastype, maar er is bar weinig over te vinden. Misschien is het allemaal heel keurig getest en hebben ze al behoorlijk wat ervaring met dit glas en mis ik gewoon iets.Franciesco schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:47:
@doktervictor ja zo heb ik het ook begrepen: de ReenVacu is alleen een vacuümglas. De Excellent uitvoering heeft daar bovenop een extra glasplaat en een spouw. Vandaar dat die soort ook een stuk dikker is. De U-waarde van de Excellent is dan afhankelijk van hoe dik de spouw en extra glasplaat is.
Heeft iemand hier ervaring met dit glas? Doet het wat ze beloven?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ik weet dat het glas bij de TÜV getest is en dat daar de isolatiewaardes geverifieerd zijn.
Ik begrijp die 80 meter hoogte niet zo voor een schuifpui.Novartis schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:50:
Hele grote ruit, 80m hoogte en het glas is ook niet 4-zijdig ingeklemd.
Is dat dan een penthouse op een appartementenblok oid, en als dat zo is gaat de VVE daar dan niet over?
Dat is misschien mijn misinterpretatie geweest van de vraag over windgebied en hoogteASW1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:58:
[...]
Ik begrijp die 80 meter hoogte niet zo voor een schuifpui.
Is dat dan een penthouse op een appartementenblok oid, en als dat zo is gaat de VVE daar dan niet over?
Het gaat om 80m NAP
Schuifpui komt op begane grond in de uitbouw.
Dat vermoedde ik al, het gaat in zo'n calculator om maaiveld= hoogte 0loyske schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:44:
[...]
Dat is misschien mijn misinterpretatie geweest van de vraag over windgebied en hoogte![]()
Het gaat om 80m NAP![]()
Dus daar komt dan een heel andere glasdikte uitrollen.
Even ter vergelijking, heb net mijn offerte binnen voor een schuifpui met aluminium profiel Reynaers masterpatio.loyske schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:44:
[...]
Glas wordt dacht ik 44.2-18-4-18-44.2 in totaal zo'n 58 mm. Het profiel kan maximaal 63 mm glasdikte aan.
Voor de prijs van het glas zelf maakt het niets uit of je tripel neemt met een U van 1 (spouw 8mm) of een U van 0,5 (spouw 18mm).
Dubbel zo goede isolatie voor dezelfde prijs, als het in je profiel past.
Ik heb volgende week een afspraak met Van Reenen glas om als dealer aan te sluiten voor het vacuum glas. Wat ik even snel heb begrepen is dat ze in China een fabriek hebben staan om de ruiten te produceren. Ze geven aan ook meer vormen/modellen/variaties te kunnen produceren in tegenstelling tot de concurrentie. Snellere levertijden spelen een hele grote rol, naast de prijs, maar dat zie ik volgende week dan wel.
De andere variant noemen ze een “hybride”, vacuumglas gecombineerd met isolatieglas.
Dat hybride truukje doet AGC ook onder de noemer Fineo hybrid.
Al met al heel interessant.
Ik ben benieuwd of je volgende week wat meer informatie kunt delen over de ReenVacu (Excellent). Ook bijvoorbeeld over hoe het glas er uit ziet met de afstandshouders en dergelijke.
Klopt inderdaad, maar de U waarde is niet heel bijzonder. Vooral als je met triple al een gelijkwaardig U waarde kan behalen. Andere producenten hebben op een normale vacuumglas al een betere U waarde.Barleone schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:44:
@Novartis
Dat hybride truukje doet AGC ook onder de noemer Fineo hybrid.
Al met al heel interessant.
Dan heb je ook nog de naam met de bijbehorende prijskaartje. Wel betere levertijden dan Beng.
Ben wel benieuwd, waarom RVO het indeelt in HR++ (meldcode KA27800) met U=1,2 terwijl ReenVAcu zelf een U-waarde van <0,43 claimt op hun website.Novartis schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:33:
Ik heb volgende week een afspraak met Van Reenen glas om als dealer aan te sluiten voor het vacuum glas. Wat ik even snel heb begrepen is dat ze in China een fabriek hebben staan om de ruiten te produceren. Ze geven aan ook meer vormen/modellen/variaties te kunnen produceren in tegenstelling tot de concurrentie. Snellere levertijden spelen een hele grote rol, naast de prijs, maar dat zie ik volgende week dan wel.
De andere variant noemen ze een “hybride”, vacuumglas gecombineerd met isolatieglas.
Nou heb ik een aantal jaar geleden al een tweetal kunststof kozijnen met triple glas laten plaatsen dus ik heb wat vergelijk.
We hebben een raam tot aan de vloer en daar voel ik best wat koudeval over de vloer dus ik was even wat gaan meten met een ir thermometer. Onderaan op het glas/overgang kozijn meet ik ongeveer 12 graden (kamertemperatuur 21). Tot mijn verbazing meet ik bij de nieuwe kozijnen ook maar 14 graden op dat punt?
Ik meet dit met een simpele ir meter van Ali. Heb geen specs van de kunststof kozijnen verder. Het glas is Climatop XN uit 2021.
:strip_exif()/f/image/b4OMR5oRXvfI3yZ2jh8GHRcr.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft dit te maken de afstandhouders? Ik las iets over warm edge? Of is dit normaal?
[ Voor 30% gewijzigd door Beekforel op 20-11-2024 12:44 ]
Ik heb er geen ervaring mee. Wellicht mooi om in je vraag aan te vullen:
Fotootje, meetpunt, type ir meter, type glas en type kozijn.
Bedoel je dat je 30 jaar oud glas gaat vervangen voor triple of daadwerklijk dat je triple glas hebt dat al 30 jaar oud is?Beekforel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:37:
Ik ben van plan het triple glas van 30 jaar oud komend jaar te vervangen, en ook gelijk met kunststof kozijnen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Beide inderdaad, er zit nu triple in en ik wil dat vervangen voor triple. Maar dan ook de kozijnen, huidige zijn hout en bij de ramen die open kunnen is het mechanisme hiervoor aan het aftakelen.assje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:06:
[...]
Bedoel je dat je 30 jaar oud glas gaat vervangen voor triple of daadwerklijk dat je triple glas hebt dat al 30 jaar oud is?
Ik zal proberen deze info aan te vullen.Barleone schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:04:
@Beekforel
Ik heb er geen ervaring mee. Wellicht mooi om in je vraag aan te vullen:
Fotootje, meetpunt, type ir meter, type glas en type kozijn.
Ik verwacht dat je dan wel verschil gaat zien tussen je oude dubbelglas en triple