Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_W
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:57
In Vlaanderen is de subsidie op hoogrendementsglas €16 per m2, als je onder "lage-inkomens" of "midden-inkomens" valt kan dit stijgen tot 50% van je factuur (tot een bepaald bedrag) als je voldoet aan de ventilatie eisen.
https://www.vlaanderen.be...09-4d96-b39d-d35793e49f63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:08

Seafarer

XXX

Sjoerd_W schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:44:
[...]

In Vlaanderen is de subsidie op hoogrendementsglas €16 per m2, als je onder "lage-inkomens" of "midden-inkomens" valt kan dit stijgen tot 50% van je factuur (tot een bepaald bedrag) als je voldoet aan de ventilatie eisen.
https://www.vlaanderen.be...09-4d96-b39d-d35793e49f63
Dankje voor de link. Nu begrijp ik het helemaal.
Best een aardig idee van de overheid om een beetje ventilatie roosters te verplichten alleen nu moeten de gebruikers nog leren om ze te gebruiken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:37
Jammer dat er in Nederland geen subsidies zijn voor nieuwbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:28
Lord Anubis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:09:
Waarom zou dat nodig zijn? Elke weldenkende opdrachtgever kiest toch alleen al uit eigenbelang al lang voor drievoudig?
Het probleem zit hem veel meer bij de (veel te zwakke) BENG-eisen. Die hadden het gebruik van triple allang verplicht moeten stellen. De meerprijs is, zeker bij nieuwbouw, immers maar gering.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Weldenkend, eigenbelang, meerprijs gering. Ik zie wel waar het geld zit. Je neemt nogal wat dingen aan. Dus als iemand dubbel glas neemt is hij niet weldenkend.

En vind het allemaal nog al de pan uitrijzen.

Heb vorig jaar in September geholpen bij buren verderop mbt triple glas en deze was besteld, ook in Juni dit jaar geholpen met plaatsen voor een paar huizen verder. Zelfde bestelling maar €97 duurder. Ze hebben nu dubbel glas besteld voor dezelfde prijs als de andere van September.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 22:54
Vorig jaar uitgebouwd met een nieuw kozijn erin met triple glas hr+++.

Nu merk ik dat bij mijn oude ramen hr++ wel condens op de buitenkant komen maar op de triple glas niet.

Kan dit voorkomen of is er iets duidelijk niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:03

Tazzios

..

@Hieperdepiep te weinig info. Is de orientatie en de temperatuur binnen en buiten temperatuur wel hetzelfde? Anders is het appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 22:54
Tazzios schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:36:
@Hieperdepiep te weinig info. Is de orientatie en de temperatuur binnen en buiten temperatuur wel hetzelfde? Anders is het appels met peren vergelijken.
De ramen zitten op de beneden verdieping.
Triple glas voorzijden huis
Hr++ achterzijden huis

Dit is al meerdere keren opgevallen.

Maar het kan dus voorkomen dat de triple glas nooit condens op de buiten kant heeft.
Terwijl de hr++ dit wel heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Lord Anubis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:09:
Er zijn gewoon eisen. Maar zolang je met een paar (schaam)zonnepaneeltjes het gebrek aan triple glas kunt compenseren kiest men voor zonnepaneeltjes.

Nieuwbouw is al stervensduur, de aannemer verdient vooral op het meerwerk. Men gaat gewoon voor de goedkoopste manier om een zesje te halen. En de afnemer vindt het best want die kan maar beperkt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:34
Hieperdepiep schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:44:
[...]

De ramen zitten op de beneden verdieping.
Triple glas voorzijden huis
Hr++ achterzijden huis

Dit is al meerdere keren opgevallen.

Maar het kan dus voorkomen dat de triple glas nooit condens op de buiten kant heeft.
Terwijl de hr++ dit wel heeft?
Het kan zijn dat condensvorming afhankelijk is van de positie t.o.v. het kompas. Ik heb beneden overal triple
glas en zie dat de noordzijde sneller beslaat dan de zuidzijde. Bovendien is condens aan de zuidzijde sneller weg door zonnewarmte. Ook kan de aanwezigheid van een overstek een rol spellen, hier is dat effect goed zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
_JGC_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Er zijn gewoon eisen. Maar zolang je met een paar (schaam)zonnepaneeltjes het gebrek aan triple glas kunt compenseren kiest men voor zonnepaneeltjes.

Nieuwbouw is al stervensduur, de aannemer verdient vooral op het meerwerk. Men gaat gewoon voor de goedkoopste manier om een zesje te halen. En de afnemer vindt het best want die kan maar beperkt lenen.
En die eisen zijn heel rekbaar. Ik heb in eigen omgeving gezien hoe schandalig slecht er in huurwoningen gerenoveerd wordt. Men plaatst HR++ glas in kozijnen die eigenlijk vervangen dienen te worden en voor het label gaan er inderdaad een paar zonnepaneeltjes op. Men incasseert wel de maximale subsidie en op papier klopt het allemaal. Dit is gewoon een vorm van greenwashing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
@Rocketman Hier in de straat is het erger. Daar hebben ze voor het opstellen van het label gewoon een gemiddelde gepakt van de hele straat. Allemaal identieke huizen, maar de huizen waarbij een huurder in het verleden HR++ glas heeft geweigerd hebben hetzelfde label.
Komen ze nu met zonnepanelen waarbij je moet betalen voor de opbrengst. Ik heb het mensen hier in de straat afgeraden, de kosten zijn hoog en met terugleverboetes kan je ze beter niet hebben (boete + KWh prijs aan zonnepanelen boer is hoger dan gewoon afnemen uit het net).
Maargoed... labeltjes en papieren werkelijkheid, daar gaat het in dit land om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje. Wij hebben sinds kort triple glas en rolluiken. In de zomer een perfecte combinatie. Maar heeft het nog zin om in de winter daar echt tijd in te stoppen (kou + wind) of is de isolatie gewoon zo goed dat dat weinig echte invloed heeft?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 14:08

Seafarer

XXX

ArthurMorgan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:28:
Vraagje. Wij hebben sinds kort triple glas en rolluiken. In de zomer een perfecte combinatie. Maar heeft het nog zin om in de winter daar echt tijd in te stoppen (kou + wind) of is de isolatie gewoon zo goed dat dat weinig echte invloed heeft?
Mijn rolluiken gaan dicht in de winter als het donker is. Toch niks tezien. ;) De wind die je van je glas afhaalt zorgt echt voor minder warmte verlies.
Maar terugzien in je gas verbruik kun je wel vergeten. Andere invloeden zijn zo groot dat je het niet terug vind.

Bedenk maar waarom we radiatoren met ventilatoren hebben. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:59
Tegen condens op je raam in de ochtend helpt het wel. Of het voor de isolatie ook nog significant is geen idee.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Wij hadden dubbel glas met rolluiken. In de zomer inderdaad perfect. In de winter loonde het enkel de moeite zodra de wind echt op de ramen blies. Dus de windkant deed ik dicht, de anderen niet. Daarbuiten hielp het zeker een beetje, maar voor mij niet voldoende om ze dicht te doen. Zeker ook omdat het allen handmatige rolluiken waren.

Moet er wellicht bij opmerken dat het om holle (denk ik) plastic rolluiken ging, niet om alu of metalen. Edit: Opzet rolluiken, dus niet geintegreerd in het kozijn.

[ Voor 6% gewijzigd door EektheMan op 02-09-2024 12:19 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Ik heb gezocht op "Het grote HR++ glas en kozijn ...", en hier is de enige resultat, is dit de juiste forum ?

Ik wil de huidige enkele glas in een deur (rood) vervangen naar Ug 1.1 of 1.0. Met mijn huidige dubbelglas kozijn (groen) daarnast, denk ik dat het meestal zinvol is als de nieuw ook bijna dezelfde Ug waarde als de huidige dubbelglas heeft.

De deur is op begane grond, richting noord-west, hoef net tegen lawaai of diefstal te zijn, dus ik denk dat een gewoon dubbel glas 5-15-4* glas (niet gelaagd, glas van 5 mm binnenkant, spouw van 15 mm, daarna glas van 4mm buitenkant) goed kan doen ? De deur kozijn is beste stevig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YIqv7RvgYlG0H6cKcnuBWJC0Hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tKbhLbaR6kzkNNV81AOtBx7H.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 09-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@noucmen glas tot aan de grond zou ik zeker wel volgens de huidige bouwnormen doen, dus gelaagd. Kans op doorheen vallen met nare gevolgen. Recent is het neefje van m'n vrouw enkele weken in het ziekenhuis geweest met meerdere antibiotica kuren per infuus en een heftige periode omdat hij door het glas heen was gevallen. Hieruit kwam een grote wond wat geïnfecteerd werd.

Verder gewoon een u waarde zo laag mogelijk, hoeft niet gelijk te staan als het glas er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:03:
@noucmen glas tot aan de grond zou ik zeker wel volgens de huidige bouwnormen doen, dus gelaagd. Kans op doorheen vallen met nare gevolgen. Recent is het neefje van m'n vrouw enkele weken in het ziekenhuis geweest met meerdere antibiotica kuren per infuus en een heftige periode omdat hij door het glas heen was gevallen. Hieruit kwam een grote wond wat geïnfecteerd werd.

Verder gewoon een u waarde zo laag mogelijk, hoeft niet gelijk te staan als het glas er naast.
Bedankt voor je bericht, wat vervelend voor je neefje.
Dan gelaagd binnen is goed (omdat meestal mensen binnen zijn) ?

Ug waarde zo laag mogelijk, maar is ook meer kostbaar, is de rendement goed genoeg als de glas er naast niet dik genoeg is ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:23
Is dat zeker enkel glas? Qua uitstraling zou ik een leeftijd schatten waarbij dubbel al gangbaar was.

Indien enkel dan is meestal vervanging van kozijn nodig (uitzondering hout waar ruimte is om met andere glaslatten te werken).

Als je het kozijn vervangt dan meteen voor triple.

Dus enige scenario waarbij je alleen glas vervangt is van dubbel naar dubbel bij kozijnen in goede technische staat.

Altijd gelaagd glas gebruiken in dit scenario. Zoveel meer kost het niet. Ik snap dat men het soms zonder overweegt maar bij een draaiend deel is het risico extra groot (wind, iemand die denkt door een open deur te lopen en mist dat de deur dicht zit).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 09-09-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@noucmen hoeveel ruimte zit er? Ug waarde is niet meer kostbaar bij dubbel glas. 1.0 is niet veel duurder dan 1.1, net als warm edge/kunststof afstandhouders die de isolatie met +-10% verbeteren. Als je de ruimte hebt zou ik zeker beide kanten gelaagd doen. Ik zou ook liever inleveren op isolatie dan veiligheid, dus stel je kunt maar 8-10mm spouw zou dat mijn voorkeur hebben dan 15mm zonder gelaagd glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor de reacties,
Voor de prijzen, zijn GlasKoning.nl en GlasDiscount.nl goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Rukapul schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:10:
Is dat zeker enkel glas? ... meestal vervanging van kozijn nodig (uitzondering hout waar ruimte is om met andere glaslatten te werken).
Was enkel, weet niet wat voor reden het was, is hout kozijn naast de glas, daarna aluminium kozijn voor de hele deur.

[ Voor 8% gewijzigd door noucmen op 09-09-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik moet nog nameten.

Een double gelaagd glas is minimaal 6.38 + 6.38 + 15 = 27.76 mm dikte (33.1 - 15 - 33.1).

Dit maakt de hout kozijn beetje kwetsbare kwa ruimte (hout kozijn ), niet kwa gewicht (extra aluminium kozijn buiten de hout kozijn om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ZonnigY schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Tegen condens op je raam in de ochtend helpt het wel. Of het voor de isolatie ook nog significant is geen idee.
Tripleglazen is al goed tegen condens denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:09
noucmen schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:00:
Tripleglazen is al goed tegen condens denk ik ?
Gaat om condens aan de buitenkant. Hoe beter de isolatiewaarde, hoe meer je daar "last" vam hebt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
T-MOB schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:24:
[...]

Gaat om condens aan de buitenkant. Hoe beter de isolatiewaarde, hoe meer je daar "last" vam hebt.
Waarom aan de buitenkant ?

Een oppervlak van de laagste temperature in een omgeving heeft de grootste kans van condense. In de winter is de lucht buiten altijd kouder dan de lucht binnen, dus als er condens is, is alleen maar aan de binnenkant oppervlak van ramen, en niet de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:54
noucmen schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:01:
[...]

Waarom aan de buitenkant ?

Een oppervlak van de laagste temperature in een omgeving heeft de grootste kans van condense. In de winter is de lucht buiten altijd kouder dan de lucht binnen, dus als er condens is, is alleen maar aan de binnenkant oppervlak van ramen, en niet de buitenkant.
Fout, terug naar de natuurkunde bankjes. De condens zit echt aan de buitenkant bij goede beglazing 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:55
Omdat de buitenlucht sneller opwarmt dan het glas, hoe beter het glas isoleert hoe minder het opgewarmd wordt door de warmere lucht binnen.

In het voorjaar/najaar heb ik mijn triple glas vaak beslagen in de ochtend. Is zo weer weg en ik heb er verder geen probleem mee, mooie herinnering dat het doet wat het moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 09-09-2024 17:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
assje schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:09:
[...]
Omdat de buitenlucht sneller opwarmt dan het glas
Eens ! De glazen op mijn ramen zijn niet zo goed, dus ik heb die buiten condens niet vaak gezien, maar vaak binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:59
Condens aan de binnenzijde is vaak bij oud/enkel glas of het betekent dat er niet goed geventileerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Heel erg mosterd

[ Voor 95% gewijzigd door ZonnigY op 10-09-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
remzor schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:21:
Condens aan de binnenzijde is vaak bij oud/enkel glas of het betekent dat er niet goed geventileerd wordt.
Mwah, bij enkel glas is het temperatuurverschil zo groot dat er altijd wel condens op de ramen staat in de winter. Zeker s ochtends als in de nacht de gordijnen hebben dichtgezeten. Dan zou ik me nog niet direct zorgen maken om de ventilatie. Heb je condens aan de binnenkant bij dubbel glas zou ik er wel eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
remzor schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:21:
Of je hebt raambekleding ervoor.

Als ik de plissegordijnen voor het U=1.0 glas dichtdoe in een koude nacht dan ligt het kozijn vol met water.

Laat ik een strook onder open dan niet/nauwelijks. Dat heeft alles te maken met temperatuurverschil en condensatiepunt.

Daarom ook warm edge (heb ik niet) want bij de onderkant wordt het raam van buiten geventileerd met koude lucht. Condens begint altijd aan de randen, vooral onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
ZonnigY schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:52:
[...]

Mwah, bij enkel glas is het temperatuurverschil zo groot dat er altijd wel condens op de ramen staat in de winter. Zeker s ochtends als in de nacht de gordijnen hebben dichtgezeten. Dan zou ik me nog niet direct zorgen maken om de ventilatie. Heb je condens aan de binnenkant bij dubbel glas zou ik er wel eens naar kijken.
Ja, dat zeg ik toch ook ;) "Condens aan de binnenzijde is vaak bij oud/enkel glas of het betekent dat er niet goed geventileerd wordt."
Overigens kan het wel zijn dat het verminderd kan worden door goed/beter te ventileren, ook bij enkel glas.
Rukapul schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:58:
[...]

Of je hebt raambekleding ervoor.

Als ik de plissegordijnen voor het U=1.0 glas dichtdoe in een koude nacht dan ligt het kozijn vol met water.

Laat ik een strook onder open dan niet/nauwelijks. Dat heeft alles te maken met temperatuurverschil en condensatiepunt.

Daarom ook warm edge (heb ik niet) want bij de onderkant wordt het raam van buiten geventileerd met koude lucht. Condens begint altijd aan de randen, vooral onder.
Ja, zou ook kunnen. Maar indirect is de ventilatie dan dus ook minder (luchtstroming direct langs het glas dus en misschien ook wel voor eventuele ventilatieroosters).
Ik heb zelf vorig jaar u=1.0 glas laten plaatsen, inderdaad met zwarte afstandhouders / warm edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
remzor schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:51:
[...]
Ik heb zelf vorig jaar u=1.0 glas laten plaatsen, inderdaad met zwarte afstandhouders / warm edge.
Ben benieuwd hoe dit helpt,

Dit warm edge zorg ervoor dat de koudheid minder via de kozijn van buiten laag naar binnen laag is gebracht.

Maar waarom zwarte ?
Als de kozijn van hout is, is een warm edge minder nodig ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
noucmen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:28:

Als de kozijn van hout is, is een warm edge minder nodig ?
Evenveel.

Ten eerste isoleert hout ook maar beperkt.
Ten tweede zit onderaan bij hout typisch openingen voor condensafvoer / ventilatie. Daar komt koude lucht bij de edge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Het is kunststof. Dat geleidt minder goed dan de standaard aluminium afstandhouders. Aluminium is ook lastiger in zwart te krijgen en te houden.
In mijn geval staat het ook een stuk mooier aangezien mijn kozijnen van binnen en buiten antraciet (RAL 7016) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Als het budget het toelaat zou ik de hele handel vervangen door kunststof kozijnen met triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:13
Heeft het zin om voor een nieuwe uitbouw triple glas te plaatsen, terwijl de rest van de woonkamer hr++ glas is?
Zie me voorlopig ook dat hr++ glas niet vervangen aangezien de ook de kozijnen nieuw moeten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:36
loyske schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:49:
Heeft het zin om voor een nieuwe uitbouw triple glas te plaatsen, terwijl de rest van de woonkamer hr++ glas is?
Zie me voorlopig ook dat hr++ glas niet vervangen aangezien de ook de kozijnen nieuw moeten.
Jazeker, daar zal je warmteverlies lager zijn.
Zie het als een vergiet waar je een paar gaten meer van afdicht, je lekt dan minder snel weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
@loyske : Zeker in zo'n uitbouw heeft triple glas extra veel zin, omdat daar vaak een groot glasoppervlak en naar verhouding veel muur- en dakoppervlak is, waardoor het anders in zo'n uitbouw al snel koud aanvoelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:13
Andrehj schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:07:
@loyske : Zeker in zo'n uitbouw heeft triple glas extra veel zin, omdat daar vaak een groot glasoppervlak en naar verhouding veel muur- en dakoppervlak is, waardoor het anders in zo'n uitbouw al snel koud aanvoelt.
Ik las wel als nadeel dat je minder opwarming hebt van zon instraling in voor/najaar en winter?
Maar denk dat dit verwaarloosbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 22:10

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ha kozijnenkenners,

Ik heb een paar vragen waar ik hoop dat jullie het antwoord zo op weten. Bij mij zijn een 5tal kozijnen met triple glas geplaatst en de plaatsing ziet er an sich netjes uit van buiten. Binnenafwerking zal achteraf pas gebeuren als de woonkamer verder ook wordt afgewerkt, en daardoor zie ik eea dat tot vragen leidt.

Dit zijn vragen waar de plaatser mijns inziens wat makkelijk over doet, gezien de kosten en de hoge isolatiewaarde die toch sterk terugloopt zo.

- Een raam lekt tussen raam-en kozijn door. Dus als het raam met de raamuitzetter gesloten is, lekt er toch nog voelbaar lucht naar binnen langs de sluitrubbers. Dat hoort mijns inziens niet. Het raam is qua sluiting niet in te stellen.
- De ramen lekken allemaal (maar in verschillende mate) lucht tussen kozijn en muur. Hier zit waar het goed mogelijk is aan te brengen wel pur, maar het is niet 100% afgesloten merk je dus. Bijv. bij vensterbanken of waar het kozijn op de vloer staat krijg je er nauwelijks pur tussen. Ik kan dit natuurlijk laten meenemen bij de binnenafwerking door nog eens te purren en kitten waar mogelijk, maar vroeg me af hoe normaal het is dat er op mooment van oplevering voelbaar lucht stroomt?
- Een raam laat vochtplekken zien in de onderhoeken tussen de glasplaten. Is dat net als bij dubbel glas altijd automatisch reden tot vervanging?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
@DualDevil
Check eventuele keurmerken, veka bijvoorbeeld, montagerichtlijnen.
Ik ben geen kenner, maar het klinkt niet goed. Geen enkel nieuw glas mag vocht bevatten natuurlijk. Zijn ze gek?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
loyske schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:04:
Ik las wel als nadeel dat je minder opwarming hebt van zon instraling in voor/najaar en winter?
Maar denk dat dit verwaarloosbaar is?
Dat hangt van het glastype af. Een beetje fatsoenlijke glasleverancier kan glas op specificatie leveren. Je kunt dus (binnen grenzen) zelf bepalen hoe warmte- en geluidswerend je glas is.

@DualDevil : Al jouw punten zijn valide en horen zeker niet. Ik hoop dat je nog niet (alles) betaald hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Andrehj schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:48:
[...]

Dat hangt van het glastype af. Een beetje fatsoenlijke glasleverancier kan glas op specificatie leveren. Je kunt dus (binnen grenzen) zelf bepalen hoe warmte- en geluidswerend je glas is.

@DualDevil : Al jouw punten zijn valide en horen zeker niet. Ik hoop dat je nog niet (alles) betaald hebt?
Zeker niet alles betaald, en ik heb er ook wel vertrouwen in dat het opgelost wordt hoor. Ik wilde gewoon even wat aftasten of mijn verwachtingen redelijk zijn voor wat betreft de eindsituatie. Dan gaan we inderdaad gewoon even verder met aanzetten tot betere afwerking.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
DualDevil schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:16:
Ha kozijnenkenners,

Ik heb een paar vragen waar ik hoop dat jullie het antwoord zo op weten. Bij mij zijn een 5tal kozijnen met triple glas geplaatst en de plaatsing ziet er an sich netjes uit van buiten. Binnenafwerking zal achteraf pas gebeuren als de woonkamer verder ook wordt afgewerkt, en daardoor zie ik eea dat tot vragen leidt.

Dit zijn vragen waar de plaatser mijns inziens wat makkelijk over doet, gezien de kosten en de hoge isolatiewaarde die toch sterk terugloopt zo.

- Een raam lekt tussen raam-en kozijn door. Dus als het raam met de raamuitzetter gesloten is, lekt er toch nog voelbaar lucht naar binnen langs de sluitrubbers. Dat hoort mijns inziens niet. Het raam is qua sluiting niet in te stellen.
- De ramen lekken allemaal (maar in verschillende mate) lucht tussen kozijn en muur. Hier zit waar het goed mogelijk is aan te brengen wel pur, maar het is niet 100% afgesloten merk je dus. Bijv. bij vensterbanken of waar het kozijn op de vloer staat krijg je er nauwelijks pur tussen. Ik kan dit natuurlijk laten meenemen bij de binnenafwerking door nog eens te purren en kitten waar mogelijk, maar vroeg me af hoe normaal het is dat er op mooment van oplevering voelbaar lucht stroomt?
- Een raam laat vochtplekken zien in de onderhoeken tussen de glasplaten. Is dat net als bij dubbel glas altijd automatisch reden tot vervanging?
Volgens de BBL richtlijnen moet bij plaatsing van kozijnen aan bepaalde eisen voldaan worden, daar hoort sowieso weer en winddicht bij.
Om wat voor kozijnen gaat het? Kunststof, aluminium of hout?

Tussen de glasplaten vocht is sowieso een lekke ruit. Die moet vervangen worden.
Ik zou zeer zeker niet wachten op de lui die de afwerking komen doen.
De kozijnen monteurs moeten het goed opleveren.

Is er gebruik gemaakt van stelkozijnen of stompe plaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
elektriekert schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:35:
Volgens de BBL richtlijnen moet bij plaatsing van kozijnen aan bepaalde eisen voldaan worden, daar hoort sowieso weer en winddicht bij.
Dat vereist wel definitie want niets is volledig dicht. Bij mij is een blowerdoortest gedaan, zelfs een hoekaansluiting van glaslatten komt een beetje lekkage tussendoor. Ook met stelkozijnen is aansluiting op gevel vrijwel nooit volledig luchtdicht.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 17-09-2024 13:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ik kan dit natuurlijk laten meenemen bij de binnenafwerking door nog eens te purren en kitten waar mogelijk, maar vroeg me af hoe normaal het is dat er op mooment van oplevering voelbaar lucht stroomt?
Pur en kit zijn doorgaans ook niet permanent volledig luchtdicht tenzij voldaan aan vrij specifieke minimale/maximale voegbreedte. Ik heb mijn aansluitingen ingesmeerd met SOUDAL SOUDATIGHT en de buitenaansluiting afgeplakt met butyltape (buitengevel werd nog geisoleerd en gestuct).

Als de woning type C ventilatie heeft kan je overigens vraagtekens zetten bij nut en noodzaak van de laatste paar liters lekkage. Zo lang je onder de minimale ventilatiebehoefte zit in alle ruimtes dan is er in principe niet perse verlies meer; de lekkages hebben simpelweg een deel van de functie van het rooster overgenomen.

In mijn geval ging het om type D ventilatie; dan is goede kierafdichting nog een stuk belangrijker.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 17-09-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
assje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:10:
[...]

Dat vereist wel definitie want niets is volledig dicht. Bij mij is een blowerdoortest gedaan, zelfs een hoekaansluiting van glaslatten komt een beetje lekkage tussendoor. Ook met stelkozijnen is aansluiting op gevel vrijwel nooit volledig luchtdicht.
Voelbaar lucht zegt mijns inziens genoeg, en bij de vensterbanken lucht verplaatsing voelen, dat hoort ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Als de woning type C ventilatie heeft kan je overigens vraagtekens zetten bij nut en noodzaak van de laatste paar liters lekkage. Zo lang je onder de minimale ventilatiebehoefte zit in alle ruimtes dan is er in principe niet perse verlies meer; de lekkages hebben simpelweg een deel van de functie van het rooster overgenomen.

[/quote]

Ik begrijp je punt maar dit is een oncontroleerbare ventilatielek. Nog vervelender als je daar ook voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

[...]

Tussen de glasplaten vocht is sowieso een lekke ruit. Die moet vervangen worden.

Het gaat om kunststof kozijnen geplaatst met stelkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

assje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:14:
[...]

Pur en kit zijn doorgaans ook niet permanent volledig luchtdicht tenzij voldaan aan vrij specifieke minimale/maximale voegbreedte. Ik heb mijn aansluitingen ingesmeerd met SOUDAL SOUDATIGHT en de buitenaansluiting afgeplakt met butyltape (buitengevel werd nog geisoleerd en gestuct).

In mijn geval ging het om type D ventilatie; dan is goede kierafdichting nog een stuk belangrijker.
Het gaat beneden om type D ventilatie (decentraal) en boven om type C. Ik ga met je tips aan de slag. Ik ga hen aanspreken dat ik meer luchtdichting verwacht te zien, en vervolgens zelf nog eens heel goed aan de slag om het geheel met vergelijkbare middelen écht luchtdicht te maken waar mogelijk. In principe wil ik het geheel luchtdicht maken en alleen controleerbare ventilatieopeningen overhouden. Ik verwacht de rest van de woning in een later stadium met ventilatietype D van verse lucht te gaan voorzien en wil daar nu op voorsorteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 15:53
Nu de kozijnen met triple glas er in zitten kan ik me op de volgende stap richten, de houten kozijnen en deuren met HR++ (en 1 met dubbel) glas.

Daar zitten nu de vrij standaard 'a4 aluminium tochtprofielen' in de sponning, vastgeniet
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/60523.jpg

Deze zitten er al een aantal jaar (ik weet niet exact hoe lang, maximaal 25 jaar) en lijken hun beste tijd wel te hebben gehad. Er komt vooral nog best een hoop geluid door de kozijnen, ook wat tocht/kou en hier en daar sluit het niet goed af.

Nu zie ik door de bomen het bos niet helemaal en heb ik ook niet genoeg kennis van deze materie om te weten wat ik het best kan doen. Mijn doel: geluid en tocht/kou zoveel mogelijk buitensluiten. Hoe kan ik dat het beste doen?

Vervangen voor nieuwe a4 profielen? Vervangen voor rubbers zoals deze?
Afbeeldingslocatie: https://www.luchtdichtshop.nl/images/detailed/2/870181630.jpg
https://www.luchtdichtsho...e/solidseal-renovatie-41/

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtdichtshop.nl/images/detailed/2/spv-wit-en-zwart_70rl-un.png
https://www.luchtdichtsho...eventer-variosoft-spv-15/

Of weer heel iets anders?

[ Voor 8% gewijzigd door Het Vosje op 17-09-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicket
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:56
Ook ik zat te kijken naar vacuümglas in nieuwe kozijnen voor mijn benedenverdieping en kan bijna niks vinden over kozijnen die hiervoor geschikt zijn gemaakt. Het enige wat ik vind is een persbericht. Kan verder niks vinden hierover op de website van Deceuninck dat deze twee series ook daadwerkelijk op dit moment met fineo worden geleverd. Als voor het grote raam van 4,5 m2 geen kraan nodig is omdat vacuümglas lichter is dan triple glas en het uiteindelijke prijsverschil een stuk kleiner wordt, dan zou ik het daadwerkelijk overwegen.

Had nog een ander vraagje met betrekking tot vacuümglas en kozijnen. Als het glas dunner is dan is de afstand tussen binnen- en buitenruimte langs het kozijn uiteraard ook minder. Betekent dit dan ook dat er meer warmte kan lekken via het kozijn? Als de warmte maar 8 mm langs het kozijn gaat i.p.v. 40 mm lekt het dan makkelijker en heeft het kozijn een slechtere isolatiewaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 08:27
Bij mijn beste weten is het gebruikelijk om compriband en luchtdicht tape te gebruiken. Allebei zeker niet gratis, maar het werkt wel.

Mijn triple's zijn in een stelkozijn gezet, waarbij de kieren tussen kozijn en stelkozijn gevuld zijn met compriband. Het stelkozijn is aan de oude buitengevel gelijmd met hi-tack rondom en geschroefd. Aan de buitenzijde en aan de binnenzijde zijn de naden tussen steen en stelkozijn ook nog getaped met luchtdicht tape. Geen miniscuul beetje pur.

• Lord Anubis
Wicket schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:28:
Ook ik zat te kijken naar vacuümglas in nieuwe kozijnen voor mijn benedenverdieping en kan bijna niks vinden over kozijnen die hiervoor geschikt zijn gemaakt. Het enige wat ik vind is een persbericht. Kan verder niks vinden hierover op de website van Deceuninck dat deze twee series ook daadwerkelijk op dit moment met fineo worden geleverd. Als voor het grote raam van 4,5 m2 geen kraan nodig is omdat vacuümglas lichter is dan triple glas en het uiteindelijke prijsverschil een stuk kleiner wordt, dan zou ik het daadwerkelijk overwegen.

Had nog een ander vraagje met betrekking tot vacuümglas en kozijnen. Als het glas dunner is dan is de afstand tussen binnen- en buitenruimte langs het kozijn uiteraard ook minder. Betekent dit dan ook dat er meer warmte kan lekken via het kozijn? Als de warmte maar 8 mm langs het kozijn gaat i.p.v. 40 mm lekt het dan makkelijker en heeft het kozijn een slechtere isolatiewaarde?
Zou zelf voor het dikste glas gaan met tweezijdige verlijmende tape, polyurethaan schuim, EPDM-dichtingsrubber, siliconenband of butylkit. Zo heb je de meeste kans op een luchtdichte verbinding en langere weg door het hout. Misschien de mogelijkheid om waar het glas zit in het hout een sponning/gleuf te frezen en deze ook te vullen met butylkit.

@Het Vosje ben ik ook benieuwd naar.

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Hallo mede Tweakers,

Vraagje... Mijn vrouw en ik zijn onlangs verhuisd naar een andere woning en nu vinden wij de voordeur nogal vervelend sluiten en merken wij dat deze best wel wat tocht/kou afgeeft. Ook zit er vrij dun dubbelglas in deze deur.

Nu hebben wij een verduurzamingsbudget en zijn wij aan het oriënteren naar isolerende voordeuren met HR++(+?) glas. Echter zien wij door de bomen het bos niet meer, tussen de velen soorten materialen en leveranciers.

Zo valt er te kiezen uit hardhout en kunststof en eventuele isolerende binnenlagen en uiteraard de soorten glas. Ook zijn wij niet zeker of wij daarbij ook het deurkozijn willen vervangen. Dit is afhankelijk van het soort deur (kunststof of hout) lijkt mij. Momenteel is zowel de deur als kozijn van hout.

Wij zoeken eigenlijk een bedrijf welke op locatie komt om het één en ander te bespreken/inmeten en daarbij een goed advies geeft, met keuze uit verschillende opties/stijlen en dergelijke. Eigenlijk iemand die alles uit handen neemt.

Waar hebben jullie goed ervaringen mee?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:38

Rzaan

Altijd zoekende

Mibosa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:56:
Wij zoeken eigenlijk een bedrijf welke op locatie komt om het één en ander te bespreken/inmeten en daarbij een goed advies geeft, met keuze uit verschillende opties/stijlen en dergelijke. Eigenlijk iemand die alles uit handen neemt.

Weinig ervaring met bedrijven, maar wel dat een voordeur (zeker in kunststof als je iets anders wilt dan standaard) de hoofdprijs kost.
Wij hebben alles van Schuco met geen glas in de deur, maar wel in een deurhoog zijlicht.
Bijna had ik er eentje in Oekraine gekocht. Die konden wat moois leveren tegen een zeer goede prijs. Ook met een kwaliteits kunststof kozijn. Toch niet gedaan omdat we net iets wilden wat zij niet hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfTa7pF1Hu-f7iDY2DcSh1JHHCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY57BMLyF4CWIljwII5Fwepv.jpg?f=fotoalbum_large

Waar de witte plaat zit, zit nu inmiddels triple +++ glas.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
Hallo mede Tweakers,

Vraagje... Mijn vrouw en ik zijn onlangs verhuisd naar een andere woning en nu vinden wij de voordeur nogal vervelend sluiten en merken wij dat deze best wel wat tocht/kou afgeeft. Ook zit er vrij dun dubbelglas in deze deur.

Nu hebben wij een verduurzamingsbudget en zijn wij aan het oriënteren naar isolerende voordeuren met HR++(+?) glas. Echter zien wij door de bomen het bos niet meer, tussen de velen soorten materialen en leveranciers.

Zo valt er te kiezen uit hardhout en kunststof en eventuele isolerende binnenlagen en uiteraard de soorten glas. Ook zijn wij niet zeker of wij daarbij ook het deurkozijn willen vervangen. Dit is afhankelijk van het soort deur (kunststof of hout) lijkt mij. Momenteel is zowel de deur als kozijn van hout.

Lokale timmerman inschakelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik lees op de pagina van Vereniging Eigen Huis dat de subsidie van tripel glas omhoog gaat.
"Subsidiebedrag isolatie verhoogd: vanwege de gestegen investeringskosten gaan de subsidiebedragen voor triple glas van € 131 naar € 222 per m2"
Dat is nogal!
Als verkopers nu nog niet met tripel glas op de offerte komen, moet je heel hard wegrennen.

Ik heb reeds een aanvraag gedaan voor 30 m².
Had ik toch nog 30 x € 91 = € 2.730 extra kunnen krijgen. Maar ja, zo is er altijd wat.

• elektriekert
Rzaan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:42:
Ik lees op de pagina van Vereniging Eigen Huis dat de subsidie van tripel glas omhoog gaat.
Subsidiebedrag isolatie verhoogd: vanwege de gestegen investeringskosten gaan de subsidiebedragen voor triple glas van € 131 naar € 222 per m2
Dat is nogal!
Als verkopers nu nog niet met tripel glas op de offerte komen, moet je heel hard wegrennen.

Ik heb reeds een aanvraag gedaan voor 30 m².
Had ik toch nog 30 x € 91 = € 2.730 extra kunnen krijgen. Maar ja, zo is er altijd wat.
Heb je een link?

Edit: ik zie voor huidige na 1 Januari 2023 65,5 per m2

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 19-09-2024 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

elektriekert schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:29:
Heb je een link?

Edit: ik zie voor huidige na 1 Januari 2023 65,5 per m2
€ 65,5 is als je 1 maatregel neemt. Het door VEH genoemde bedrag van € 131 geldt als je ook nog een 2de, 3de of 4de maatregel neemt. Dan verdubbelt het. Dat is inderdaad verneukeratief.

Dit is de link. VEH Prinsjesdag
Beetje doorklikken en dan vind je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:19
In navolging van de enige tijd geleden door ons ontvangen offertes inmiddels weer wat meer offertes opgevraagd. Deze keer bij Knipping in Zwaagdijk. Mooi product, het leek een mooie combi tussen kunststof profiel met een aluminium ommanteling. Soort van beste van beide werelden zeg maar.

Doordat er twee soorten materiaal gebruikt wordt hadden we wel rekening gehouden met een wat hogere prijs, maar de offerte die we kregen was echt bizar hoog.... Hij komt uiteindelijk op 82,5kEUR gewoon 2x zo duur als een gewone kunststof uitvoering van een andere partij.... En 55% hoger dan Belisol voor volledig aluminium kozijnen offreerde.

Ik kan er echt nog steeds geen pijl op trekken wat dit soort verschillen kan verklaren......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06 13:36
Soortgelijke ervaring heb ik ook gehad met Knipping. Dat was weliswaar ca 8 jaar geleden, maar wat dat betreft lijkt er weinig verandert te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 11:41
Hallo mede Tweakers,

Ik weet niet hoe het eruit moet zien, Een geisoleerde deur is dikker dan een standaard 40mm deur dus past niet zo in je kozijn, bovendien wil je graag rondom een goede kierdichting, daarvoor ook kozijn vervangen.
Voor de onderkant moet je een dorpel hebben waar de deur tegenaan valt net als aan de andere zijden, zo wordt ie tochtdicht.
Ik wilde een klassieke deur hebben, en geisoleerd, dat is dus gewoon niet te koop. Ik heb een timmerbedrijf een kozijn met deur laten maken, en plaatsen. De deur is een standaard multiplex sandwich deur, met daartussen 2 houtlagen een laag pir gelijmd. Buitenop is er lijstwerk met panelen geplakt, zo lijkt het een klassieke deur. Hij isoleert zeer goed , in de hal wordt niet gestookt, maar blijft er altijd warm, zelfs de volgende morgen nog. Vroger was het juist de koudste ruimte van het huis.
Ik heb zelf het stucwerk weer aangewerkt en het schilderwerk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

[...]

Ik heb even een willekeurige reactie gepakt om hier opvolging aan te geven: wat mag/kan ik nou redelijkerwijs verwachten voor de kierdichting? Ik weet vrijwel zeker als ik hier aandacht voor vraag dat er een grote bus pur tevoorschijn komt en waar ik wijs gaan zij volpurren. Is dat nou voldoende? Ik merk dat ik niet goed meer weet hoe ver ik ze kan vragen te gaan.

Ik voeg een foto toe, hier zat eerst een vensterbank voor die niet goed vast zat. Weghalen toont dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK1_syjtjNGNLLV-9-VbnLHapc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc3ZfHINRZ9FGcD8xu14pOqf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Weet iemand of ik goed begrijp dat deze glas
5-spouw-4*
betekent dat de buiten glas 4 mm dik is ?

De * betekent een HR coating.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5aNkuEKmflvSiXs6ydP_u3fwQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq53kMhknFWdFjXpRMR8zWIz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door noucmen op 22-09-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verkeerd gelezen. 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door Atomic2005 op 22-09-2024 14:03 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NashNL69
  • Laatst online: 11:48
https://www.bouwendnederl...-131-naar-222-euro-per-m2

Is het bedrag dat je krijgt als subsidie afhankelijk van de datum van tekenen van de offerte of van de datum van plaatsing? Anders mogen ze wel wachten met plaatsing tot na 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Franciesco schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:44:
Soortgelijke ervaring heb ik ook gehad met Knipping. Dat was weliswaar ca 8 jaar geleden, maar wat dat betreft lijkt er weinig verandert te zijn.
Het gekke is dat ze zeer goed aangeschreven staan... Maar dit lijkt me alleen betaalbaar voor de meer gefortuneerde medemens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

sanger1981 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:12:
In navolging van de enige tijd geleden door ons ontvangen offertes inmiddels weer wat meer offertes opgevraagd. Deze keer bij Knipping in Zwaagdijk.

Doordat er twee soorten materiaal gebruikt wordt hadden we wel rekening gehouden met een wat hogere prijs, maar de offerte die we kregen was echt bizar hoog.... Hij komt uiteindelijk op 82,5kEUR gewoon 2x zo duur als een gewone kunststof uitvoering van een andere partij.... En 55% hoger dan Belisol voor volledig aluminium kozijnen offreerde.

Ik kan er echt nog steeds geen pijl op trekken wat dit soort verschillen kan verklaren......
Wij denken eenzelfde soort product te willen (PVC met Aluminium schaal). Het liefst met plisse/luxaflex tussen de ramen zoals Knipping ook doet.
Onze architect wil graag aluminium profielen, maar die scoren ietsjes minder op een aantal vlakken. Maar om onszelf niet in de voet te schieten toch een offerte aangevraagd bij Reynaers. Uiteindelijk komt die op 46k togenover 42k bij Finstral. Maar bij Finstral zitten er nog luxaflex/plisse in de ramen en heeft die een betere isolatie tegen zowel geluid als warmte.
Dus ja, beide massa producenten, maar toch aanzienlijke verschillen. (ook randzaken zoals lift zitten verschillen in).

Ik ga ermee naar de architect. Die heeft namelijk 28.000 Euro gebudgetteerd!!! Eens kijken waar hij dat vandaan haalt (ik denk dat hij een oudere serie profiel wil installeren gelijk aan onze buren. Die zijn goedkoper, maar halen niet de isolatie van de nieuwere modellen).

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

sanger1981 schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:58:
[...]

Het gekke is dat ze zeer goed aangeschreven staan... Maar dit lijkt me alleen betaalbaar voor de meer gefortuneerde medemens....
Bij zulke bedrijven betaal je natuurlijk ook voor de naam. Zij geven meer geld uit aan showrooms, marketing, etc. Dat moet allemaal betaald worden.
Bij kozijnen zou ik gewoon kijken naar welke merken goed zijn, en dan de goedkoopste leverancier zoeken. Tenminste, dat heb ik gedaan met Schüco kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
DualDevil schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:48:
[...]

Ik heb even een willekeurige reactie gepakt om hier opvolging aan te geven: wat mag/kan ik nou redelijkerwijs verwachten voor de kierdichting? Ik weet vrijwel zeker als ik hier aandacht voor vraag dat er een grote bus pur tevoorschijn komt en waar ik wijs gaan zij volpurren. Is dat nou voldoende? Ik merk dat ik niet goed meer weet hoe ver ik ze kan vragen te gaan.

Ik voeg een foto toe, hier zat eerst een vensterbank voor die niet goed vast zat. Weghalen toont dit: [Afbeelding]
Pfff wat een prutswerk, is niet op de dag geïnstalleerd en grote kieren en ook niet afgeplakt met luchtdichte tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Rzaan schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:14:
[...]

Bij zulke bedrijven betaal je natuurlijk ook voor de naam. Zij geven meer geld uit aan showrooms, marketing, etc. Dat moet allemaal betaald worden.
Bij kozijnen zou ik gewoon kijken naar welke merken goed zijn, en dan de goedkoopste leverancier zoeken. Tenminste, dat heb ik gedaan met Schüco kozijnen.
Ik snap dat je voor de naam betaald, en we willen ook echt wel iets meer betalen voor een beter product of betere leverancier. Maar het dubbele....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

sanger1981 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:20:
[...]

Ik snap dat je voor de naam betaald, en we willen ook echt wel iets meer betalen voor een beter product of betere leverancier. Maar het dubbele....
Is ook absurd. Maar helaas niet ongebruikelijk.
Ergens achterhalen wie de fabrikant is. Want vaak worden dezelfde producten onder een andere naam verkocht.
Heb je ook al in Duitsland gekeken?
Of informeer eens bij Arti Kozijnen. Die weten soms wel goede leveranciers of bestellen het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
En de volgende offerte is binnen. Deze is aanzienlijk goedkoper dan Knipping maar nog steeds wel veel duurder dan de partij uit ons dorp. Dus nu hebben we offertes vanuit elk spectrum en kunnen eigenlijk nog niet bepalen wat nu een goede prijs is of niet...

De offertes varieren van:

Offerte 1 - € 82.500 (Knipping)
Offerte 2 - € 56.500 (Ploeg met Deceunink)
Offerte 3 - € 53.000 (Belisol met aluminium)
Offerte 4 - € 48.000 (Kroon met Schuco)
Offerte 5 - € 40.000 (Hummel met Gealan)

Needless to say dat Knipping af gaat vallen. Maar dan nog zitten we met een verschil van 16kEUR tussen de goedkoopste en duurste offertes... Hoe ga je daar nu een rationele keuze tussen maken?

En hoe gewoon is het om te onderhandelen over de prijs? Wat zijn beetje gewone bandbreedtes om aan korting te bedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
@sanger1981Wat soms helpt, is om de duurdere fabrikant te vragen het prijsverschil te verklaren. Soms komt daar bullshit uit, vaak komen daar zaken uit die moeilijk te meten zijn (kwaliteit, afwerking), maar soms komen daar ook hele nuttige verschillen uit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

sanger1981 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:42:
Maar dan nog zitten we met een verschil van 16kEUR tussen de goedkoopste en duurste offertes... Hoe ga je daar nu een rationele keuze tussen maken?
Deze kleine lettertjes maken verschil bij mijn offertes:

- Type kozijn/glas kan meer of minder warmte isolerend zijn. bv standaardreeks ipv een hoger segment.
- Type kozijn/glas kan meer of minder geluids isolerend zijn
- Hoogtewerker wordt niet per werk geprijst, maar met een beperkt aantal uren waarna een meerprijs gerekend wordt
- Afvoer afval, extra kosten voor houten, plastic, aluminium of stalen kozijnen
- Montage: Denk aan meerprijzen voor pleisterwerken, maximale voegdichting (PU), voegwerk etc
- Onderhoudsservice/fijnafstelling: Eerste jaar inbegrepen of niet.
- Aantal Extra sleutels indien bv deuren inbegrepen zijn Raamkruk met slot.
- Inbraakveiligheid: RC1, RC2 of zelfs RC3. Hoeveel sluitpunten heeft een raam (1,2,3 of 4)?
- Kan kleur op zowel binnen als buitenzijde gekozen worden? Deceuninck heeft dat niet op elke serie
- Garantieperiode
- Kosten op locatie opmetingen verrichten
- Kosten extra personeel indien snelle afwikkeling is gewenst
- Houtnerf ingewalst of via folie?
- Kleur door en door of slechts toplaag?
- Keurmerken
- Alu is duurder dan PVC, voor PVC met Alu schaal moet ik 200 Euro per raam optellen.

Als je niet naar de kosten kijkt kun je nog wensen/voorkeuren hebben voor materiaal, veiligheid, types glas, zomer/winterstand ramen, rolluikn, horren, vensterbanken, verdoken drempels, slankere profielen etc. Wellicht dat bij specieke voorkeuren fabrikanten gaan afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
EektheMan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:17:
[...]

Deze kleine lettertjes maken verschil bij mijn offertes:

- Type kozijn/glas kan meer of minder warmte isolerend zijn. bv standaardreeks ipv een hoger segment.
- Type kozijn/glas kan meer of minder geluids isolerend zijn
- Hoogtewerker wordt niet per werk geprijst, maar met een beperkt aantal uren waarna een meerprijs gerekend wordt
- Afvoer afval, extra kosten voor houten, plastic, aluminium of stalen kozijnen
- Montage: Denk aan meerprijzen voor pleisterwerken, maximale voegdichting (PU), voegwerk etc
- Onderhoudsservice/fijnafstelling: Eerste jaar inbegrepen of niet.
- Aantal Extra sleutels indien bv deuren inbegrepen zijn Raamkruk met slot.
- Inbraakveiligheid: RC1, RC2 of zelfs RC3. Hoeveel sluitpunten heeft een raam (1,2,3 of 4)?
- Kan kleur op zowel binnen als buitenzijde gekozen worden? Deceuninck heeft dat niet op elke serie
- Garantieperiode
- Kosten op locatie opmetingen verrichten
- Kosten extra personeel indien snelle afwikkeling is gewenst
- Houtnerf ingewalst of via folie?
- Kleur door en door of slechts toplaag?
- Keurmerken
- Alu is duurder dan PVC, voor PVC met Alu schaal moet ik 200 Euro per raam optellen.

Als je niet naar de kosten kijkt kun je nog wensen/voorkeuren hebben voor materiaal, veiligheid, types glas, zomer/winterstand ramen, rolluikn, horren, vensterbanken, verdoken drempels, slankere profielen etc. Wellicht dat bij specieke voorkeuren fabrikanten gaan afvallen.
In de kleine lettertjes dat je profiel of glas anders kan zijn?

Ik hoop dat je dat toch niet bedoeld :9

• EektheMan

EektheMan

DPC

elektriekert schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:10:
[...]

In de kleine lettertjes dat je profiel of glas anders kan zijn?

Ik hoop dat je dat toch niet bedoeld :9
Hehe, OK, die zijn wat groter :-) Maar toch zie ik mensen eroverheen kijken bij het verkrijgen van meerdere offertes. Vandaar toch in dat lijstje opgenomen. Je kunt terloops gepraat hebben over vlieglawaai of inbraak bij het ene gesprek, maar bij de andere kozijnboer niet. Dan kijk je misschien over dat 'detail' in de offerte heen. Of ze komen elk met andere oplossing. Daar zitten prijsverschillen in.
De een zet er 1 of 2 zijdig gelaagd glas (of geen) in, terwijl de ander kiest voor glasdiktes/ruimtes. Bij profiel heb je zeer dikke profielen, zeer dunne, hoog isolerende en ga zo maar door.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Rukapul schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:10:
Altijd gelaagd glas gebruiken in dit scenario. Zoveel meer kost het niet. Ik snap dat men het soms zonder overweegt maar bij een draaiend deel is het risico extra groot (wind, iemand die denkt door een open deur te lopen en mist dat de deur dicht zit).
Ik heb ook begrepen dat gehard glas beschermd tegen warmtebreuken. Zeker bij tuinkozijnen waar bv een plant of stoel het raam deels in de schaduw zet en dus temperatuursverschillen veroorzaakt, kun je baat hebben bij gelaagd glas.

Glasverzekering (inboedelverzekering) zegt dit om warmtebreuken te voorkomen:

- Plaats gehard glas
- Geen folie aanbrengen op glas
- Voldoende ruimte tussen lamellen, gordijnen of jaloezieën en de ruit
- Voorkom slagschaduw aan binnen en buitenzijde
- Plaats verwarmingselementen niet te dichtbij
- Voorkom snel afkoelen of verhitting van de ruit

• Sjoerd_W
sanger1981 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:42:
En de volgende offerte is binnen. Deze is aanzienlijk goedkoper dan Knipping maar nog steeds wel veel duurder dan de partij uit ons dorp. Dus nu hebben we offertes vanuit elk spectrum en kunnen eigenlijk nog niet bepalen wat nu een goede prijs is of niet...

De offertes varieren van:

Offerte 1 - € 82.500 (Knipping)
Offerte 2 - € 56.500 (Ploeg met Deceunink)
Offerte 3 - € 53.000 (Belisol met aluminium)
Offerte 4 - € 48.000 (Kroon met Schuco)
Offerte 5 - € 40.000 (Hummel met Gealan)

Needless to say dat Knipping af gaat vallen. Maar dan nog zitten we met een verschil van 16kEUR tussen de goedkoopste en duurste offertes... Hoe ga je daar nu een rationele keuze tussen maken?

En hoe gewoon is het om te onderhandelen over de prijs? Wat zijn beetje gewone bandbreedtes om aan korting te bedingen?
Om hoeveel m2 gaat het hier? Voor standaard triple glas 25m2 kunststof kozijnen & achterdeur + houten voordeur moesten wij 20k betalen wat 23,5k werd na extra opties. Als wij voor volledig aluminium gingen zou dit 27k worden.

• sanger1981
Sjoerd_W schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:24:
[...]

Om hoeveel m2 gaat het hier? Voor standaard triple glas 25m2 kunststof kozijnen & achterdeur + houten voordeur moesten wij 20k betalen wat 23,5k werd na extra opties. Als wij voor volledig aluminium gingen zou dit 27k worden.
Het gaat in totaal om 37m2, niet echt iets heel bijzonders als je het mij vraagt... Zie ook hieronder :)

Enige verschil met wat hier getekend is een vleugeloverdekkende voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgDWN4Fghft0t6UiLZ1IE9emluc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmCusPoo1FrirXpqbYSQEEhL.png?f=fotoalbum_large

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
Ha glasliefhebbers,
Hebben jullie ervaring met triple met gehard glas?
Ik ben een specificatie aan het opstellen voor AGC TG (triple glazing) Energy. Op de flyer staat dat de middelste plaat gehard moet zijn.

Op de specificatie die ik ontvang op de offerte staat ongehard. Is dat een belangrijk verschil of onbelangrijk?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Sjoerd_W
sanger1981 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:32:
[...]

Het gaat in totaal om 37m2, niet echt iets heel bijzonders als je het mij vraagt... Zie ook hieronder :)

Enige verschil met wat hier getekend is een vleugeloverdekkende voordeur.

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad niet heel bijzonder uit, maar dan snap ik de bedragen wel als het om 37m2 gaat. Zit ongeveer in lijn met de 1k per m2 wat mijn initiële verwachting was na al onze wensen.

Ik zou ook nog navragen of het nu wel echt triple glas is, ik vind een Uw van 1,26 vrij hoog, aangezien triple glas een Ug zou moeten hebben van 0,6 en Uf wat hoger ligt maar in totaal oppervlakte heel weinig is van het totaal. Wij zitten op een Uw van 0,89 wat toch weer zo'n 30% lager ligt dan wat in jouw offerte staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_W
Barleone schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:15:
Ha glasliefhebbers,
Ik ben een specificatie aan het opstellen voor AGC TG (triple glazing) Energy. Op de flyer staat dat de middelste plaat gehard moet zijn.

Op de specificatie die ik ontvang op de offerte staat ongehard. Is dat een belangrijk verschil of onbelangrijk?
Het enige dat ik me kan bedenken voor gehard glas in het midden van het glas is extra geluidsdemping, maar normaal gezien doen ze gehard/gelaagd glas aan de buitenzijdes.

• sanger1981
Sjoerd_W schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:24:
[...]

Ziet er inderdaad niet heel bijzonder uit, maar dan snap ik de bedragen wel als het om 37m2 gaat. Zit ongeveer in lijn met de 1k per m2 wat mijn initiële verwachting was na al onze wensen.
Euh, wij zitten met de goedkoopste offerte nog steeds daar boven. De goedkoopste komt dan op 1,1kEUR en dat zou dan een normaal prijspeil zijn. Maar de voorkeursleveranciers komen allemaal daar dik boven...

Kroon 1,3kEUR
Ploeg 1,5kEUR
Ik zou ook nog navragen of het nu wel echt triple glas is, ik vind een Uw van 1,26 vrij hoog, aangezien triple glas een Ug zou moeten hebben van 0,6 en Uf wat hoger ligt maar in totaal oppervlakte heel weinig is van het totaal. Wij zitten op een Uw van 0,89 wat toch weer zo'n 30% lager ligt dan wat in jouw offerte staat.
Had ik er misschien even bij moeten vermelden, maar die tekst is gebaseerd op HR++ en er is een meerprijs genoemd voor HR+++.

• Sjoerd_W
sanger1981 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:31:
Euh, wij zitten met de goedkoopste offerte nog steeds daar boven. De goedkoopste komt dan op 1,1kEUR en dat zou dan een normaal prijspeil zijn. Maar de voorkeursleveranciers komen allemaal daar dik boven...

Kroon 1,3kEUR
Ploeg 1,5kEUR

Had ik er misschien even bij moeten vermelden, maar die tekst is gebaseerd op HR++ en er is een meerprijs genoemd voor HR+++.
Als dat de prijzen zijn voor HR++ dan is het wel duur, maar dat is denk ik een beetje de pech hebben van niet in een grensregio wonen waarbij de bedrijven de concurrentie aan moeten gaan met Duitse/Belgische bedrijven.

Wij zijn uiteindelijk voor een kleine partij gegaan die de kozijnen direct afnamen van een grote fabriek in Polen (waar uiteindelijk al die kozijnen gemaakt worden) en konden zo een lagere prijs hiervoor krijgen.

Is er misschien een klein bedrijf dat een verdeler is van een van de merken waar jullie kozijnen van willen hebben? Misschien dat je zo nog wat van de prijs af kan krijgen. De grotere bedrijven hebben flinke marges (wij zagen tot wel 50% hoger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06 13:36
@sanger1981 staat er alleen HR++ op de offerte? Zo ja, dat zou ik zelf niet accepteren omdat dat een ruim begrip is. Bij HR++ kan de U-waarde zo'n beetje varieren van 1,0 tot 1,3. Bij HR+++ is dat grofweg 0,4-0,9.

De U-waardes moeten wat mij betreft gespecificeerd worden in de offerte: daar draait het immers om bij isolatie.

• EektheMan

EektheMan

DPC

sanger1981 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:32:
[...]

Quotes voor de dubbele deur linksonder met ongeveer dezelfde maten:

2497 x 2580
Kommerling: Dubbele Deur: Euro 4699,23 (PVC) VeiligheidsBeglazing U=1.0 Ecotec. Binnen kan enkel glad wit geleverd worden.

2497 x 2580
Reynaers: Hef schuif: Euro 6696,01 (Alu) MasterLine 8 : Uw=1,0

1800 x 2583
Finstral: Dubbele (draai/kiep) Deur: 2694,06 (PVC) INCL ROLLUIK a Euro 913,13 (minimaal) Uw= 0,91 dB 33

2636 x 2500
Finstral: Hef Schuif: Euro 6274,29 (PVC) INCL ROLLUIK a Euro 1350,10: Uw=0,93 dB 35

Yep, wild, maar zitten wel verschillen tussen de vier. Vraag is wat je ervoor bereid bent te betalen.

Valt me wel op dat de Uw waarden bij jouw offerte best hoog zijn. Zelfs het kleine raam heeft een Uw van 1,25. Ik zal even moeten zoeken, maar ik denk dat geen enkel raam boven de Uw 1,0 komt bij mij. Deuren zijn altijd wat slechter in Uw en dB, dus bovenstaande waarden zijn zo'n beetje de slechtse.

Edit: FF een offerte bijgeplakt, want die van jou heeft wel erg weinig info. Bij deze kun je veel beter zien wat de kosten zijn per element en waar je nu eigenlijk voor betaald. Beetje nepperij als ze het verbergen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihORb-23vwpAVNpFPw9QRWBbYrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0N1tkdtkyplXBjBoz6X4zJT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door EektheMan op 25-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:54
Vaevictis_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:18:
[...]

Pfff wat een prutswerk, is niet op de dag geïnstalleerd en grote kieren en ook niet afgeplakt met luchtdichte tape?
Ik heb nog nooit een kozijnleverancier die in renovatie luchtdicht tape gebruikt. Nieuwbouw wel, maar bestaande bouw, nooit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ha glasliefhebbers,

Mijn gemeente (Belgie) vereist veiligheidsglas op de bovenverdiepingen en gortere glaspartijen waar doorheen gevalen kan worden zoals tuindeuren. Is misschien iets om rekening mee te houden.

• No Hands
assje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:10:
[...]

Sterker nog, een stelkozijjn is juist weer een extra naad die lucht kan lekken. Ik heb dus in mijn offerte tekst laten opnemen dat ze de kozijnen luchtdicht plaatsen. Doen ze dat niet als ik achteraf een blowerdoor op mijn woning loslaat dan mag dat dus opnieuw. Er zijn in dit topic genoeg voorbeelden waarbij er achteraf allerlei luchtlekkages zijn. Je betaald in de meeste gevallen goed geld om kozijnen met goed isolerend glas te laten plaatsen en dan waait het erlangs. dat is toch op geen enkele manier goed te praten?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
No Hands schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:54:
[...]

Ik heb nog nooit een kozijnleverancier die in renovatie luchtdicht tape gebruikt. Nieuwbouw wel, maar bestaande bouw, nooit.
Klopt ik ook niet daarom wel goed om te doen. Kleine moeite.

• No Hands
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:04:
[...]

Klopt ik ook niet daarom wel goed om te doen. Kleine moeite.
Ik denk dat voor een bedrijf wat iets al jarenlang met net te weinig pur probeert dicht te maken het een enorme omslag is om ineens met tape te gaan werken. het veranderd de manier van werken nogal. Maar als we er allemaal om blijven vragen bij leveranciers dan gaan ze toch vanzelf wel een keer overstag?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ha glasliefhebbers,

Als je er dan dus tegenaan valt, dan snij je je eerst aan de buitenste plaat... Of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:06:
Ik denk dat voor een bedrijf wat iets al jarenlang met net te weinig pur probeert dicht te maken het een enorme omslag is om ineens met tape te gaan werken. het veranderd de manier van werken nogal. Maar als we er allemaal om blijven vragen bij leveranciers dan gaan ze toch vanzelf wel een keer overstag?
Bij mij vroeg de kozijnenleverancier of ze na installatie bij mij een blowerdoortest mochten doen voor henzelf om van te leren; het was daar dus wel een onderwerp.

Mijn kozijnen stonden eigenlijk ook niet wind/waterdicht in de gevel; het plaatsen in een gevel die nog nageisoleerd werd was voor hen duidelijk ook niet de normale situatie. Ik heb hen de butyltape laten aanleveren en heb het afplakken zelf gedaan; moest er toch nog bij.

Ook alle waterslagen moesten bij mij ingekort worden en de eindkappen vervangen omdat dit niet correct was voor de gevelisolatie.

Maar goed, uiteindelijk allemaal opgelost. Ben wel benieuwd wat een blowerdoortest nu zou doen maar vind het geld niet waard alleen voor de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:44:
@sanger1981 staat er alleen HR++ op de offerte? Zo ja, dat zou ik zelf niet accepteren omdat dat een ruim begrip is. Bij HR++ kan de U-waarde zo'n beetje varieren van 1,0 tot 1,3. Bij HR+++ is dat grofweg 0,4-0,9.

De U-waardes moeten wat mij betreft gespecificeerd worden in de offerte: daar draait het immers om bij isolatie.
Die staan in de meeste gevallen wel gespecificeerd en ontlopen elkaar niet veel.
Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste