Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:58
Kanoet schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:01:
Het is soms zo simpel he, gewoon de glaslat vervangen voor een opdeklat. En doordat je binnenbeglazing hebt is het niet vochtgevoeliger.

Nu wel binnen een paar weken je kitrand overschilderen dan blijft het mooi.
Ja, het afwerken moet het idd ook nog wat mooier maken. We hebben het vorig jaar ook al in de garage laten doen. Daar zijn we van enkel glas naar triple gegaan.

Voor het geld maakt het bijna geen klap uit. HR++(U-waarde 1,1) kostte me 2800 euro en dit 3200 voor alles. Je merkt gewoon bij heel veel glaszetters dat ze vanwege het gemak liever HR++ monteren. Zeker de hele grote jongens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:37
Slimme en eenvoudige oplossing @TwingyTwingy! Toch fijn dat je zo de isolatiewaarde van het glas fors hebt kunnen verhogen.
Het extra gewicht van het triple glas werd dus neem ik aan ook niet als probleem gezien voor het hang- en sluitwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Franciesco schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:03:
Slimme en eenvoudige oplossing @TwingyTwingy! Toch fijn dat je zo de isolatiewaarde van het glas fors hebt kunnen verhogen.
Het extra gewicht van het triple glas werd dus neem ik aan ook niet als probleem gezien voor het hang- en sluitwerk?
Nee, we hebben offertes opgevraagd bij twee lokale glasboeren en beiden gaven aan dat dit geen enkel probleem was. Eentje heeft zelfs nog e.e.a. berekend. Gewicht van het glas is 39kg. Je voelt dat het raam iets zwaarder is dan eerst, maar voelt absoluut niet onstabiel of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben in afsluitende fase van offerte voor flink aantal kozijnen, deuren en een schuifpui. Lastige is dat enkele ramen zo groot zijn, dat er (na offerte) nog een winddrukberekening gedaan moet worden. Als gevolg daarvan doen ze nog geen uitspraken over het exacte glas dat er in komt. Ik zie hier flink wat varianten en aandachtspunten voorbij komen. De leverancier geeft aan dat ik uit moet gaan van: 14 – 15 – 16. Wat zijn nog goede / belangrijke aandachtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Okasha schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:14:
Ik ben in afsluitende fase van offerte voor flink aantal kozijnen, deuren en een schuifpui. Lastige is dat enkele ramen zo groot zijn, dat er (na offerte) nog een winddrukberekening gedaan moet worden. Als gevolg daarvan doen ze nog geen uitspraken over het exacte glas dat er in komt. Ik zie hier flink wat varianten en aandachtspunten voorbij komen. De leverancier geeft aan dat ik uit moet gaan van: 14 – 15 – 16. Wat zijn nog goede / belangrijke aandachtspunten?
Spouw 14 tot en met 16 levert je allemaal een u waarde van 0,6 op en is daarmee uitstekend. Ik zou me tussen die drie niet veel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 16:33
Okasha schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:14:
Weet niet wat groot is, maar heb hier een 8m2 raam in 8-16-8-16-6 waarvan 2 van de glasplaten ook gehard zijn. Ik geloof dat de technische limiet zo rond de 11m2 ligt op dit moment. Als je kunt kiezen, neem dan ten minste 1 van de glasplaten in een andere dikte dan de andere, da's beter voor je geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
doktervictor schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:39:
[...]

Weet niet wat groot is, maar heb hier een 8m2 raam in 8-16-8-16-6 waarvan 2 van de glasplaten ook gehard zijn. Ik geloof dat de technische limiet zo rond de 11m2 ligt op dit moment. Als je kunt kiezen, neem dan ten minste 1 van de glasplaten in een andere dikte dan de andere, da's beter voor je geluidsisolatie.
Het grootste raam is 6.5m2, dus dat zou goed moeten gaan. Hij is wel als stelpost meegegaan in de offerte. Dat zien we later wel weer. Ik zal vragen naar de afwijkende dikte van 1 ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:57
Ik wil het 30 jaar oude dubbel glas in mijn ouderlijk huis vervangen voor HR++ als onderdeel van een verduurzamingsplan (spouwisolatie, vloerisolatie, warmtepomp). Heb dit topic globaal doorgenomen en heb 3 offertes opgevraagd. Voordat ik de knoop doorhak heb ik nog een paar vragen:
  • Wat is de nut/noodzaak van het vervangen van dubbelglas zijlichten in de hal? Hal wordt wel op temperatuur gehouden, maar is geen verblijfsruimte tbv comfortwinst. Nemen jullie dit veelal mee of laat je dit zitten? Zie foto onder
  • Is de upgrade naar HR+++ (triple) rendabel over een periode van 20 jaar? Wat zijn globaal de meerkosten tov HR++ met een U-waarde van 1.0?
Offertes lopen wild uiteen overigens. Duurste is 7.300, middenmotor is 5.400 en goedkoopste is 3.600 euro. Voor circa 15m2 HR++ glas met kunstof spacers waarvan 3 ruiten gelaagd en 2 ventilatieroosters. Woning ligt wel in aardbevingsgebied Groningen met allerhande subsidieregelingen wat een enorm opdrijvende effect heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqLQtA_KM-WXX5d5Xx4ezpw8eqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ox9LM59c4XHMewcb1KMxfVC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Clock op 08-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:47

Rzaan

Altijd zoekende

Clock schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:25:
Ik wil het 30 jaar oude dubbel glas in mijn ouderlijk huis vervangen voor HR++ als onderdeel van een verduurzamingsplan (spouwisolatie, vloerisolatie, warmtepomp). Heb dit topic globaal doorgenomen en heb 3 offertes opgevraagd.
Dit topic gaat over HR+++.
HR++ is weliswaar maar een plusje minder, maar de techniek is echt niet meer anno 2024.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 09-06-2024 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:42
Wat is de nut/noodzaak van het vervangen van dubbelglas zijlichten in de hal? Hal wordt wel op temperatuur gehouden, maar is geen verblijfsruimte tbv comfortwinst. Nemen jullie dit veelal mee of laat je dit zitten? Zie foto onder
Je hal wordt inderdaad op temperatuur gehouden. Dat komt ergens vandaan: woonkamer of radiator. Misschien dat het iets minder warm is dan de woonkamer maar je hebt dan nog steeds warmteverlies.
Tevens verminderd comfort door tocht en sneller kromme binnendeuren door temperatuurverschillen en vocht.
Is de upgrade naar HR+++ (triple) rendabel over een periode van 20 jaar? Wat zijn globaal de meerkosten tov HR++ met een U-waarde van 1.0?
De meerkosten verschillen sterk en zijn afhankelijk van je kozijnen en de glaszetter. Een eerdere post hierboven wordt er gesproken van een verhoging van 2800 naar 3200 euro. Dat is een nobrainer. Voor dat lage verschil moet je niet bij het verouderde hr++ blijven.
Of het bij >30% verschil rendabel is? Geen idee, afgelopen jaren hebben we gezien dat de energieprijzen gekke dingen kunnen doen.

Ik denk dat als je een goede glaszetter kan vinden je een hele goede reden moet hebben om géén triple glas te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 08-06-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05

• Is de upgrade naar HR+++ (triple) rendabel over een periode van 20 jaar? Wat zijn globaal de meerkosten tov HR++ met een U-waarde van 1.0?
[/list]
Lastig te zeggen, kun je het überhaupt kwijt in de bestaande kozijnen?
Idealiter heb je 2 spouwen van minimaal 14mm elk in tripel glas, maar vaak past dat niet in bestaande kozijnen.
Maar met een dunnere spouw bijvoorbeeld 6 of 9 mm wordt de isolatiewaarde ook aanzienlijk minder, en het verschil met dubbel HR++ glas erg klein.
Daarnaast zijn de draaiende delen van bestaand kozijnwerk meestal niet sterk genoeg voor het extra gewicht van tripel.

Halletje zou ik toch meenemen omdat het onderdeel is van je isolatieschil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:25
Rzaan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Wie HR++ nog overweegt, kijkt waarschijnlijk ook naar piepschuim om zijn/haar huis te isoleren.
Stop eens met die vreselijk irritante reactie elke keer. Iemand maakt gewoon een realistische overweging/afweging en twijfelt tussen glassoorten; nou en?
Ik schreef het hier ook al. Het wordt er niet fijner op, wat wil je in godsnaam nog vragen als het alleen maar over +++ kan gaan. Offertes vergelijken? Alleen ‘pronken’? -,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
Ik stel voor: 'het grote hoogisolerende beglazingtopic'.
Het hoeft niet om hr+++ te gaan, maar om de beste oplossing voor ieder zijn of haar situatie.
Dat kan hr++ zijn, driedubbel glas of vacuumglas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kanoet schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:15:
Het hoeft niet om hr+++ te gaan, maar om de beste oplossing voor ieder zijn of haar situatie.
Noem het dan gewoon het glastopic.
Ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ik sluit me hier wel bij aan. Er is ook geen HR++ topic of BENG-glas topic. Een centraal topic is het meest wenselijk imho.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
remzor schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:52:
Stop eens met die vreselijk irritante reactie elke keer. Iemand maakt gewoon een realistische overweging/afweging en twijfelt tussen glassoorten; nou en?
Ik schreef het hier ook al. Het wordt er niet fijner op, wat wil je in godsnaam nog vragen als het alleen maar over +++ kan gaan. Offertes vergelijken? Alleen ‘pronken’? -,-
Het staat er misschien wat onsympathiek, maar ik ben het toch wel heel erg met @Rzaan eens.
Als er we hier niet van tijd tot tijd een wat krachtiger tegengeluid laten horen tegen de onwil van de glas- en kozijnenleveranciers om eigentijds drievoudig glas te leveren, dan blijven we eeuwig met het ondertussen toch echt achterhaalde HR++ zitten.
We willen namelijk als land vooruit, door onze huizen echt een stap comfortabeler en energiezuiniger te maken, en dat doe je niet als je met 30 jaar oude techniek je huis gaat "verbeteren". Dan moet je gewoon een grote stap maken. En die maak je met drievoudig glas.
Juist vanwege de specifieke eigenschappen van drievoudig glas is dit topic ooit gestart.
Kanoet schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:15:
HR++ is achterhaald. Vacuumglas is een mooi (maar helaas wel erg duur) alternatief voor drievoudig. Vanwege de hoge isolatiewaarde valt dat ook vast wel onder HR+++, en is daarmee (wat mij betreft) welkom in dit topic.
Die voorgestelde naam is dus prima, maar anno 2024 kun je HR++ (of alle andere alternatieven slechter dan Ug 0.8 echt niet meer "hoogisolerend" noemen.
TwingyTwingy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:52:
Ik sluit me hier wel bij aan. Er is ook geen HR++ topic of BENG-glas topic. Een centraal topic is het meest wenselijk imho.
Niets houdt je tegen om zelf een algemeen HR++ topic te starten. Het niet bestaan van een dergelijk topic is geen reden om een ander topic er dan maar mee te vervuilen.
BENGglas is gewoon een merknaam van vacuumglas en valt daarmee (wat mij betreft dus) al onder dit topic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:19
Op een normale vriendelijke manier mensen er op wijzen dat HR+++ wenselijk is, is natuurlijk ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04

ericplan

5180 Wp PV

Het nadeel is dat HR+++ niet alles zegt over de U-waarde, maar alleen iets over het aantal glasbladen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01
ericplan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:39:
Het nadeel is dat HR+++ niet alles zegt over de U-waarde, maar alleen iets over het aantal glasbladen.
HR+++ is geen officiele rendementsklasse, maar is verzonnen door verkopers van triple glas om aan te geven dat het beter is dan HR++ dubbelglas.

Maargoed, als HR++ 1.0 dubbelglas het beste is wat je kwijt kunt in bestaande kozijnen en het enige alternatief vacuumglas of nieuwe kozijnen is, dan vind ik dat een prima te verantwoorden keuze. Je kunt het ook niet doen en blijven zitten met dat oude niet-HR dubbelglas uit de jaren 80, dat kost op lange termijn nog veel meer.

Het is alleen zonde om te investeren in nieuwe kozijnen en dan dubbelglas te pakken terwijl je voor een paar euro meer triple kunt krijgen, puur omdat de aannemer er geen zin in heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanoet
@Andrehj Ik denk dat de doelgroep van dit topic veranderd is.

In 2018 stond triple glas in de kinderschoenen. Men begon het net te ontdekken en het was enkel voor degenen die sowieso kozijnen gingen vervangen en vooruit durfden te kijken. Ze kwamen veel weerstand tegen en de markt was minder ontwikkeld. Voorlopers dus.

Anno 2024 zijn we gewend geraakt aan triple glas, komt vacüumglas om de hoek kijken én er zijn nog legio mensen die nog goede houten kozijnen hebben die dit topic weten te vinden. Er is gewoon vraag naar kennis en ervaring over glas, ongeacht de opbouw.

Door heel zwart-wit de grens te leggen bij HR+++ sluit je de deur voor de twijfelgevallen die je dan niet meer kan ompraten. En soms is HR++ nog gewoon een realistische keuze bij houten kozijnen die nog in goede staat zijn. Met de huidige prijzen van kunststof kozijnen + triple glas zal ik een milieubewust gezin niet aanraden om hun 20 jaar oude goed onderhouden kozijnen te laten slopen. Ja ik zal ze aanraden om de sponning wat uit te frezen maar zie maar eens daar mensen voor te krijgen.

HR+++: de nieuwigheid is er van af. Het is enkel dikker glas met een extra ruitje.
Nu is het tijd om een stap terug te doen en tips te geven over het gehele plaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 09-06-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:11
_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:59:
[...]

HR+++ is geen officiele rendementsklasse, maar is verzonnen door verkopers van triple glas om aan te geven dat het beter is dan HR++ dubbelglas.

Maargoed, als HR++ 1.0 dubbelglas het beste is wat je kwijt kunt in bestaande kozijnen en het enige alternatief vacuumglas of nieuwe kozijnen is, dan vind ik dat een prima te verantwoorden keuze. Je kunt het ook niet doen en blijven zitten met dat oude niet-HR dubbelglas uit de jaren 80, dat kost op lange termijn nog veel meer.

Het is alleen zonde om te investeren in nieuwe kozijnen en dan dubbelglas te pakken terwijl je voor een paar euro meer triple kunt krijgen, puur omdat de aannemer er geen zin in heeft.
Ok maar er bestaat ook dubbel glas met HR+++ hoe past dat in jou verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Immutable schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Ok maar er bestaat ook dubbel glas met HR+++ hoe past dat in jou verhaal?
Dat is dus evengoed onzin, zoals @_JGC_ aangeeft is het een verzonnen of onofficiële klasse. Wellicht dat er u<1.0 mee wordt bedoelt?

Misschien bedoel je het niet zo maar refereren naar 'jou verhaal' komt een over als het hele subjectieve 'jouw waarheid' gedoe. Daar bereik je niets mee. Vraag bronnen of geef zelf een bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:11
Kanoet schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Dat is dus evengoed onzin, zoals @_JGC_ aangeeft is het een verzonnen of onofficiële klasse. Wellicht dat er u<1.0 mee wordt bedoelt?

Misschien bedoel je het niet zo maar refereren naar 'jou verhaal' komt een over als het hele subjectieve 'jouw waarheid' gedoe. Daar bereik je niets mee. Vraag bronnen of geef zelf een bron
Ik snap je punt. Maar als er geen goede definitie is van HR of HR+, HR++ of HR+++........
Hetzelfde heb je toch met energie labels?
Maar dan kunnen we beter die hele termen weglaten en praten over de isolatie waarde. Immers er bestaat ook gewoon dubbel glas met isolatie waarde van u<0.5

En waarom zou ik een bron geven als iedereen weet dat er dubbel glas HR+++ is.. (tenminste qua marketing dan) of soms zelfs "beter dan tripple glas". (natuurlijk wel hardstikke duur...)

Wat dan belangrijk is de prijs per m^2 per isolatiewaarde. Daar zit dan een optimum in qua prijs en isolatiewaarde.

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 09-06-2024 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@Immutable HR, HR+ en HR++ zijn vastgelegde labels op basis van de isolatiewaarde. HR+++ is simpelweg "beter dan HR++" en is pure marketing.

Dubbelglas met kunststof spacers en 16mm spouw mag gewoon verkocht worden als HR+++ want het isoleert beter dan het gangbare HR++ 1.1 glas.

Nogmaals, HR+++ is pure marketing. Kijk naar de U-waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
Ik wil het 30 jaar oude dubbel glas in mijn ouderlijk huis vervangen voor HR++ als onderdeel van een verduurzamingsplan (spouwisolatie, vloerisolatie, warmtepomp). Heb dit topic globaal doorgenomen en heb 3 offertes opgevraagd. Voordat ik de knoop doorhak heb ik nog een paar vragen:
  • Wat is de nut/noodzaak van het vervangen van dubbelglas zijlichten in de hal? Hal wordt wel op temperatuur gehouden, maar is geen verblijfsruimte tbv comfortwinst. Nemen jullie dit veelal mee of laat je dit zitten? Zie foto onder
Ivm comfort zou ik altijd voor triple gaan als dat mogelijk is in de kozijnen.

Financieel betwijfel ik of je er veel mee opschiet. Als je van U1.0 naar U0.6 gaat bespaar je bij 15m2 ongeveer 6 watt per graad temperatuurverschil met buiten. Met 2500 graaddagen komt dat neer op 360kWh thermisch. Met een warmtepomp aan SCOP5 is dat 72kWh elektrisch. Reken je 35ct per kWh dan bespaar je dus iets van 25 euro per jaar. Over 20 jaar telt dat op tot 500 euro.

Maar mogelijk bespaar je nog wel iets op je warmtepomp. Bij -10 telt de 6W/dT op tot 168W. Het kan zijn dat je door dat verschil net toekunt met een kleiner model.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
Ik heb vorige week bezoeken gebracht aan de showrooms van twee kozijnhandels, die bieden nog steeds standaard HR++ aan. Is het dan echt zo achterhaald of willen we hier sneller dan de rest van de wereld?

En, beide konden geen vacuüm glas leveren in nieuwe kunststof kozijnen, nog zoiets geks.

[ Voor 18% gewijzigd door No Hands op 10-06-2024 09:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zit daar ook een beetje mee, wil de schuifpui beneden gaan vervangen maar waar kun je terecht voor vacuumglas?
De extra goed isolerende kozijnen zijn in de regel ontworpen voor tripel glas en zijn superzwaar uitgevoerd en daarom misschien ook onnodig duur. Waar kun je terecht voor een fatsoenlijke kozijn/vacuumglascombi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ASW1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:51:
Ik zit daar ook een beetje mee, wil de schuifpui beneden gaan vervangen maar waar kun je terecht voor vacuumglas?
De extra goed isolerende kozijnen zijn in de regel ontworpen voor tripel glas en zijn superzwaar uitgevoerd en daarom misschien ook onnodig duur. Waar kun je terecht voor een fatsoenlijke kozijn/vacuumglascombi?
Voor het glas zijn al verschillende leveranciers. Effe googlen en je hebt meteen vele hits.
Een specifieke isolerend kunststof kozijn voor vacuumglas ben ik nog niet tegengekomen. Nu zal een isolerend kozijn sowieso altijd al een bepaald gewicht hebben, omdat je anders simpelweg niet genoeg kamers of dikte kunt maken.
Dus ik denk dat het nog wel effe duurt voordat er kunststof kozijnen komen voor specifiek vacuumglas.
Heb wel vrienden met vacuumglas maar dat plaatsen ze juist in kozijnen die geen dikte kunnen hebben. Bijna allemaal appartementen en huizen in Amsterdam. Beschermd stadsgezicht veelal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Vacuumglas zelf bestellen is het probleem uiteraard niet.
Maar het lijkt op dit moment vooral een produkt voor de renovatiemarkt.
Heb nog geen enkele kozijnenboer kunnen vinden die een vacuumglas/kozijncombi aanraadt.
Ik stel me voor dat er bij de glaslatten wordt uitgegaan van een minimale dikte van dubbelglas, en vermoed dat veel van de systeemkozijnen daarom überhaupt niet geschikt zijn voor enkel- of vacuumglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Neem aan dat vacuumglas afvalt als je naast de isolerende werking ook gaat voor geluidsisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:41:
Ik heb vorige week bezoeken gebracht aan de showrooms van twee kozijnhandels, die bieden nog steeds standaard HR++ aan. Is het dan echt zo achterhaald of willen we hier sneller dan de rest van de wereld?

En, beide konden geen vacuüm glas leveren in nieuwe kunststof kozijnen, nog zoiets geks.
Mijn ouders hebben vacuumglas in de oude houten kozijnen laten zetten. Isoleert als een malle, maar het is maar 10mm dik. Hoe zie jij het voor je, een kunststof profiel met ruimte voor 52mm glas, en dan 10mm glas erin zetten? Ik vind HR++ in mijn kunststof kozijnen van 7 jaar terug al enorme glaslatten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Vacuumglas, in ieder geval Beng glas, kun je ook in opgedikte variant krijgen en is dan 21mm dik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 19:12
ASW1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:51:
Waarom zou je dan vacuümglas willen, dat glas is stukken duurder dan tripel. Ik denk dat een kunststofkozijn met triple glas toch stukken goedkoper is, dan wanneer je bijvoorbeeld voor vacuümglas met een nieuw "minder zwaar" kozijn gaat. Vandaar dat vaak alleen vacuüm glas wordt uitgevoerd bij beschermd stadsgezicht/monument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ragnar9999 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:14:
Neem aan dat vacuumglas afvalt als je naast de isolerende werking ook gaat voor geluidsisolatie?
Vacuumglas schijnt ook prima geluid te weren: volgens Beng (heb er geen aandelen in hoor ;)) tot 39dB geluiddemping in de gelaagde uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
_JGC_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Mijn ouders hebben vacuumglas in de oude houten kozijnen laten zetten. Isoleert als een malle, maar het is maar 10mm dik. Hoe zie jij het voor je, een kunststof profiel met ruimte voor 52mm glas, en dan 10mm glas erin zetten? Ik vind HR++ in mijn kunststof kozijnen van 7 jaar terug al enorme glaslatten hebben.
Dan kunnen kunststof kozijnen toch smaller gefabriceerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Ragnar9999 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:14:
Het is vacuum. Dat geleid niets, geen warmte, geen kou en geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Franciesco schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:35:
Vacuumglas, in ieder geval Beng glas, kun je ook in opgedikte variant krijgen en is dan 21mm dik.
Precies, maar dan ben je dus het paard achter de wagen aan het spannen.

Ik zie trouwens dat de levertijden voor vacuumglas op het moment op 20 tot 25 weken liggen.
Wanneer zouden er meer productielijnen geopend gaan worden zodat de levertijden korter worden, de prijzen omlaag kunnen en kozijnfabrieken er een produkt voor gaan ontwerpen?
Een paar jaar terug dacht ik dat dat wel snel ging gebeuren, maar het ziet er op dit moment nog niet naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Dan kunnen kunststof kozijnen toch smaller gefabriceerd worden?
Smaller kunststof kozijn boet in op de isolatiewaarde. Sowieso heeft kunststof een minimale dikte omdat er staal of aluminium in moet voor de stevigheid. Die 52mm sponning is leuk voor triple glas, maar geeft ook ruimte voor extra luchtkamers, evt met isolatieschuim erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ASW1 waarom is dat het paard achter de wagen zetten? Als het met 21mm beter/mooier in het (bestaande) kozijn past is dat toch prima? Moet niet, kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ASW1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Precies, maar dan ben je dus het paard achter de wagen aan het spannen.

Ik zie trouwens dat de levertijden voor vacuumglas op het moment op 20 tot 25 weken liggen.
Wanneer zouden er meer productielijnen geopend gaan worden zodat de levertijden korter worden, de prijzen omlaag kunnen en kozijnfabrieken er een produkt voor gaan ontwerpen?
Een paar jaar terug dacht ik dat dat wel snel ging gebeuren, maar het ziet er op dit moment nog niet naar uit.
Ik zie dit nog niet snel gebeuren.
Je moet dan als kozijnenfabrikant een hele nieuwe lijn gaan optuigen.
Voor een zeer beperkte markt.
Denk dat vacuumglas vooral alleen nog voor renovatie gebruikt zal gaan worden. Dat is op zich ook al een grote markt voor een glasboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Franciesco schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:46:
@ASW1 waarom is dat het paard achter de wagen zetten? Als het met 21mm beter/mooier in het (bestaande) kozijn past is dat toch prima? Moet niet, kan wel.
Omdat je dan het vacuumglas gaat opdikken met als enige reden dat er kennelijk nog geen moderne kozijnen bestaan die ontworpen zijn om ook 8 a 10 mm in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
_JGC_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:45:
[...]

Smaller kunststof kozijn boet in op de isolatiewaarde. Sowieso heeft kunststof een minimale dikte omdat er staal of aluminium in moet voor de stevigheid. Die 52mm sponning is leuk voor triple glas, maar geeft ook ruimte voor extra luchtkamers, evt met isolatieschuim erin.
'
Goed punt, je kozijn moet ook goed isoleren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Rzaan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Ik zie dit nog niet snel gebeuren.
Je moet dan als kozijnenfabrikant een hele nieuwe lijn gaan optuigen.
Dat zou makkelijk en goedkoop moeten kunnen met alleen een dikkere goed geisoleerde glaslat voor een bestaand dubbelglaskozijnprofiel. Maar zelfs dat is er niet, ik heb het niet kunnen vinden in elk geval.

Ik vermoed dat vrijwel alle vacuumglas dat op dit moment geproduceerd wordt verdwijnt in de renovatiemarkt.
Maar eens zullen de kozijnfabrikanten er toch aan moeten geloven, vraag is wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ASW1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Dat zou makkelijk en goedkoop moeten kunnen met alleen een dikkere goed geisoleerde glaslat voor een bestaand dubbelglaskozijnprofiel. Maar zelfs dat is er niet, ik heb het niet kunnen vinden in elk geval.
Die glaslatten zullen er vast wel zijn. Dat zijn de productiekosten niet.
Maar dat is iets anders dan een kozijn dat speciaal gemaakt is voor vacuumglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
ASW1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Ik vermoed dat vrijwel alle vacuumglas dat op dit moment geproduceerd wordt verdwijnt in de renovatiemarkt.
Maar eens zullen de kozijnfabrikanten er toch aan moeten geloven, vraag is wanneer.
Ik denk niet dat het er ooit zal komen. Want het lijkt mij dat de meerkosten van vaccuumglas tov triple glas altijd hoger zijn dan de meerkosten om een kozijn geschikt te maken voor triple glas. Het gebruik van vacuumglas blijft dan beperkt tot gevallen waren de esthetiek het belangrijskte criterium is: renovatie van beschermde gebouwen, en nieuwbouw onder architectuur waar expliciet een hele ranke uitstraling gezocht wordt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
T-MOB schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Want het lijkt mij dat de meerkosten van vaccuumglas tov triple glas altijd hoger zijn
De reden dat het op dit moment zo duur is is vooral dat de vraag nu de productie verre overstijgt.
Als de productiecapaciteit omhoog gaat zullen de prijzen flink zakken.

Wellicht wordt vacuumglas op den duur goedkoper dan tripel, omdat er minder materialen voor nodig zijn. Je kunt met de helft van het gewicht aan glas toe, er hoeft geen argonvulling in, minder transportkosten etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:25
Rzaan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:11:
[...]

Noem het dan gewoon het glastopic.
Ook goed.
Dat zou prima zijn ja, of “isolatieglas” in ieder geval want het gaat allemaal over U=1.2 en vaak beter. Het gaat in ieder geval niet over enkelglas en glas-in-lood in dit topic ;)
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:40:
Het staat er misschien wat onsympathiek, maar ik ben het toch wel heel erg met @Rzaan eens.
Als er we hier niet van tijd tot tijd een wat krachtiger tegengeluid laten horen tegen de onwil van de glas- en kozijnenleveranciers om eigentijds drievoudig glas te leveren, dan blijven we eeuwig met het ondertussen toch echt achterhaalde HR++ zitten.
We willen namelijk als land vooruit, door onze huizen echt een stap comfortabeler en energiezuiniger te maken, en dat doe je niet als je met 30 jaar oude techniek je huis gaat "verbeteren". Dan moet je gewoon een grote stap maken. En die maak je met drievoudig glas.
Juist vanwege de specifieke eigenschappen van drievoudig glas is dit topic ooit gestart.
Wat een lulkoek allemaal. Triple glas kán helemaal niet altijd én/of loont ook helemaal niet altijd. Welk aspect daarvan begrijp je niet?
Natuurlijk kan het vaak wel en laten mensen zich wellicht ompraten door een kozijnboer, dan zijn de Tweakers hier er toch voor om degelijk advies te geven (net als in ieder ander bouw/wonen/klus-topic op Tweakers)? Juist het uitwisselen van argumenten en de meerwaarde van het kunnen bespreken van de verschillende opties in een specifieke situatie maakt een dergelijk topic fijn. En aan de post van @Clock kon je zien dat hij zich al wel heeft verdiept en zelf ook triple ter sprake bracht.

En v.w.b. het verbeteren van de wereld; dat is ieder voor zich. Dat bepaalt niet dat alleen de beste isolatiemaatregelen mogen worden besproken (die, nogmaals, helemaal niet altijd genomen kunnen worden). Anders kun je het benzine auto’s topic ook wel sluiten, of het keuze lease auto topic, of het BBQ topic. Prediken als een XR lid zet waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk. Iemand zei het al: je kunt iets ook gewoon vriendelijk toelichten en bespreekbaar maken.
Die voorgestelde naam is dus prima, maar anno 2024 kun je HR++ (of alle andere alternatieven slechter dan Ug 0.8 echt niet meer "hoogisolerend" noemen.
Dat vind jij. En dat mag. Maar dat vinden de feiten niet ;) Ook de markt niet, en ook de overheid niet. Sterker nog: er zit gewoon subsidie op HR++ glas tot U1.2. Overigens is het veelal 1.0 glas en dan is het verschil met 0.8 ineens vrij klein, zeker qua energiebesparing. Stel dat het plaatsen je €800 extra kost (en misschien wel meer doordat er een kraantje moet worden gehuurd bijvoorbeeld) moet je heeeeeel oud worden om dat ooit terug te verdienen. Want aan de energierekening zul je het amper merken, dat gaat dan echt over €10 of €20 per jaar (half uurtje op een terrasje zitten dus :+ ).
Niets houdt je tegen om zelf een algemeen HR++ topic te starten. Het niet bestaan van een dergelijk topic is geen reden om een ander topic er dan maar mee te vervuilen.
BENGglas is gewoon een merknaam van vacuumglas en valt daarmee (wat mij betreft dus) al onder dit topic.
Natuurlijk kan iedereen topics starten. Maar waar zou @Clock zijn vragen dan moeten hebben geplaatst? Over HR++ dan dus in een ander topic dan over HR+++? Want zijn verhaal en vragen hangen toch met elkaar samen. Lastig op te splitsen dan, vind je niet? Dat maakt het ook zo onlogisch om het niet in één topic voorbij te laten komen.
Je wilt juist de verschillen en voor- en nadelen kunnen bespreken van allerlei soorten isolatieglas om dus iemand gericht te kunnen helpen en adviseren, toch? Zeker bij renovatie spelen er veel meer variabelen een rol..

Maar goed, hier laat ik het bij. Heb mijn zegje wel gedaan en hopelijk kunnen o.a. jij en @Rzaan iets milder/liever/behulpzamer reageren in het vervolg. Wordt het Tweakers forum niet slechter van en hoeven er ook geen nieuwe topics geopend te worden die het forum er ook niet beter en overzichtelijker op maken :) Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
Ook al juich ik het toe om "oud" glas te vervangen door tripel of vacuümglas i.p.v. HR++, ook van mij mag dit topic hernoemd worden naar een meer algemene naam.

Net als in het "101 Isoleren..." topic streven we onder andere een hoge of beter gezegd een hogere isolatiegraad dan de huidge situatie na. Maar dat betekent niet dat je daar alleen terecht kunt als je b.v. het dak wilt naisoleren tot een Rc van 6 m2 K/W en meer. Iemand die vanwege welke reden dan ook bij wijze van spreken wil naisoleren tot een Rc van 3,5 m2 K/W is ook van harte welkom. Dat er dan kritische vragen gesteld worden of het toch niet mogelijk is de isolatiegraad verder te verbeteren is niet meer dan logisch. En zo lang dat op respectvolle manier gebeurt, zie ik dat niet als probleem maar als stof tot nadenken voor de vraagsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens_yy
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-07-2024
Wij gaan in onze oudere woning het bestaande (niet HR) dubbel glas vervangen door triple glas en nieuwe kozijnen plaatsen. Wij twijfelen of we voor zonwerend glas (70/40) moeten gaan en zijn benieuwd naar meningen. (Rest van de woning is al goed geïsoleerd.)

We hebben op het westen en oosten veel glas (>50% van de gevel) zonder overstek of bomen. In de zomer wordt het heet binnen. Met triple glas zal de warmte nog langer binnen blijven. We willen liever geen airco en screens bleken heel prijzig (door omvang en situatie ramen). Zo kwamen we op zonwerend glas als optie.

De aannemer wil ons alle extra's wel verkopen maar doen we hier verstandig aan? Ik lees op Milieucentraal en elders dat ze zonwerend glas afraden omdat het in de winter tot 15% hogere stookkosten zou leiden. Ik neem aan dat dit t.o.v. niet-zonwerend triple glas is en ben eigenlijk zoekende naar hoe groot het nadeel is t.o.v. ons huidige (niet HR) dubbel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16

Seafarer

XXX

stevens_yy schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:28:
Wij gaan in onze oudere woning het bestaande (niet HR) dubbel glas vervangen door triple glas en nieuwe kozijnen plaatsen. Wij twijfelen of we voor zonwerend glas (70/40) moeten gaan en zijn benieuwd naar meningen. (Rest van de woning is al goed geïsoleerd.)

We hebben op het westen en oosten veel glas (>50% van de gevel) zonder overstek of bomen. In de zomer wordt het heet binnen. Met triple glas zal de warmte nog langer binnen blijven. We willen liever geen airco en screens bleken heel prijzig (door omvang en situatie ramen). Zo kwamen we op zonwerend glas als optie.

De aannemer wil ons alle extra's wel verkopen maar doen we hier verstandig aan? Ik lees op Milieucentraal en elders dat ze zonwerend glas afraden omdat het in de winter tot 15% hogere stookkosten zou leiden. Ik neem aan dat dit t.o.v. niet-zonwerend triple glas is en ben eigenlijk zoekende naar hoe groot het nadeel is t.o.v. ons huidige (niet HR) dubbel glas.
Maar staat die zon in de winter wel opdat glas? Want dan heb je ook geen verlies van zonnewinst.

Ik heb rolluiken genomen, goedkoper dan screens.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij mij is een nieuwe voordeur geplaatst met zijlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfTa7pF1Hu-f7iDY2DcSh1JHHCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY57BMLyF4CWIljwII5Fwepv.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen was de leverancier het glas vergeten. Dat wordt nageleverd. Komt vandaag als het goed is.
Maar helaas voor mij: afgelopen vrijdag is de bouwvak begonnen.
Dus nu wil ik het glas zelf plaatsen.
Heb echter geen idee of dit een lastige klus is.
Weet niet of ik afstandhouders moet gebruiken of hoe ik dat aan moet pakken.
Kijk ik er te moeilijk tegenaan of is het gewoon erin zetten en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 04:18
@stevens_yy Mijn inziens is zonwerend glas vooral handig voor plekken waar je echt geen screen toe kunt (wilt) passen, zoals bij ons bijvoorbeeld het smalle raam naast de voordeur. Maar behalve dat heb je juist minder effectieve zonwering in de zomer, en in de winter juist niet de gratis warmte van de zon.

Heb je al eens gekeken op bijvoorbeeld creon/zonweringfabriek/whatever, wat het kost als je (solar) screens zelf installeert? Zo lastig is dat vaak niet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

Tazzios

..

@stevens_yy

Indien het in de zomer heet wordt gewoon doen.
Omdat je gewoon dubbel naar trippel gaat zal je sowieso minder stookkosten hebben.
In de bewolkte winters van afgelopen jaren ga je echt niet veel zonnewarmte missen.

edit:
De oplossing is er bijna: https://www.solar365.nl/n...eutraliteit-66a6b2af.html

[ Voor 25% gewijzigd door Tazzios op 16-07-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens_yy
@Seafarer dank voor je reactie. De zon staat in de winter wel op de ramen maar je hebt een punt het is natuurlijk veel korter dan in de zomer: zonsopgang is in de winter 2-3 uur later en zonsondergang 4-5 uur eerder. Rolluiken ook overwogen maar de volledige verduistering zagen we tegenop.

@big bang goede tip! Al zie ik mezelf dat niet meer doen, ben wat al ouder. Een aantal ramen zijn meters breed en dat lijkt me toch een andere klus.

@Tazzios dat thermochromatische glas was ik ook tegenkomen maar de planning is te vaag daar wilden we niet op wachten. Ik wist niet dat ze later met een folie komen die achteraf te plaatsen is op bestaand glas, dat is mogelijk een goede optie. Zal ook wel duurder zijn maar dan heb je alle voordelen van screens maar volledig passief en onzichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:27:
Bij mij is een nieuwe voordeur geplaatst met zijlicht.

[Afbeelding]

Alleen was de leverancier het glas vergeten. Dat wordt nageleverd. Komt vandaag als het goed is.
Maar helaas voor mij: afgelopen vrijdag is de bouwvak begonnen.
Dus nu wil ik het glas zelf plaatsen.
Heb echter geen idee of dit een lastige klus is.
Weet niet of ik afstandhouders moet gebruiken of hoe ik dat aan moet pakken.
Kijk ik er te moeilijk tegenaan of is het gewoon erin zetten en klaar?
Ik heb zaterdag twee grote kozijnen geplaatst met triple glas en er zaten alleen 2 afstandshouders op de onderste balk van het kunstof kozijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
stevens_yy schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:28:

Apart, ik had nog niet eerder van deze anti ZHR houding gelezen. Wat ik van de bron van kennisinstituut Kern meeneem is vooral een nuancering voor de doelgroep: ontwerpers voor nieuwe huizen.

Jouw situatie is een van bestaande bouw en je hebt andere overwegingen en eisen. Jouw situatie:
- Veel glas op oosten en westen.
- Geen overstekken.
Randvoorwaarden:
- Liever geen airco
- Screens erg prijzig.

Als je dan van je hittestress af wilt komen blijven over:
- Overstekken plaatsen
- Zonwerend glas plaatsen en iets hogere stookkosten*

* De hogere stookkosten zijn erg afhankelijk van de situatie, die 15% kan je niet zomaar overnemen. De bron geeft zelf eigenlijk aan hoe modelmatig deze hele materie is.

Mijn inziens is een airco toch de 'beste' optie: je kan in de zomer het comfortabel houden met duurzame stroom van je zonnepanelen. Het salderen gaat eraf dus het is erg duurzaam om juist bij zonnig weer die airco aan te zwengelen. Helaas heeft de airco soms een negatief energieslurpend imago. Als je het eenmaal hebt (en er bewust gebruik van maakt) wil je niet meer terug.
In de winter kan je het gebruiken om duurzaam te verwarmen. Als we het een lucht-lucht warmtepomp noemen is het dan wel interessant?

Screens tegen zoninstraling is nog steeds de beste optie maar het rekensommetje gaat helaas niet op tegenover een airco. :/ Daarbij ga ik uit van één ruimte op de benedenverdieping. Als je airco wilt installeren in verschillende ruimtes wordt het verschil met screens weer kleiner.

Ik heb eerder wél zonwerend glas toegepast. De reden ervoor was dat het qua gevel niet mogelijk was screens te plaatsen en de ruimte niet vaak genoeg gebruikt werd om een airco te plaatsen. Het is dus een bewuste middenweg geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 17-07-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:27
Kanoet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Apart, ik had nog niet eerder van deze anti ZHR houding gelezen. Wat ik van de bron van kennisinstituut Kern meeneem is vooral een nuancering voor de doelgroep: ontwerpers voor nieuwe huizen.

Jouw situatie is een van bestaande bouw en je hebt andere overwegingen en eisen. Jouw situatie:
- Veel glas op oosten en westen.
- Geen overstekken.
Randvoorwaarden:
- Liever geen airco
- Screens erg prijzig.

Als je dan van je hittestress af wilt komen blijven over:
- Overstekken plaatsen
- Zonwerend glas plaatsen en iets hogere stookkosten*

* De hogere stookkosten zijn erg afhankelijk van de situatie, die 15% kan je niet zomaar overnemen. De bron geeft zelf eigenlijk aan hoe modelmatig deze hele materie is.

Mijn inziens is een airco toch de 'beste' optie: je kan in de zomer het comfortabel houden met duurzame stroom van je zonnepanelen. Het salderen gaat eraf dus het is erg duurzaam om juist bij zonnig weer die airco aan te zwengelen. Helaas heeft de airco soms een negatief energieslurpend imago. Als je het eenmaal hebt (en er bewust gebruik van maakt) wil je niet meer terug.
In de winter kan je het gebruiken om duurzaam te verwarmen. Als we het een lucht-lucht warmtepomp noemen is het dan wel interessant?

Screens tegen zoninstraling is nog steeds de beste optie maar het rekensommetje gaat helaas niet op tegenover een airco. :/ Daarbij ga ik uit van één ruimte op de benedenverdieping. Als je airco wilt installeren in verschillende ruimtes wordt het verschil met screens weer kleiner.

Ik heb eerder wél zonwerend glas toegepast. De reden ervoor was dat het qua gevel niet mogelijk was screens te plaatsen en de ruimte niet vaak genoeg gebruikt werd om een airco te plaatsen. Het is dus een bewuste middenweg geworden.
Om het airco verhaal kracht bij te zetten:

@stevens_yy ,
Hier hangt een multisplit (A-merk), woonkeuken is voorzien van een 4,2kW (koel capaciteit) binnenunit en boven op de slaapkamer van 28m2 een 2,5kW.

Wij hebben een hoekhuis met 90m2 muur oppervlak waar de zon de hele dag op staat te bakken.
Nadat we het dak met 14cm PIR hadden geïsoleerd en de spouw met 6cm EPS parels kregen we het niet meer koel na 3 dagen met bakkende zon. S’nachts met ramen open maakte amper verschil.

Als we de airco beneden aan zetten met een graad of 8 a 10 verschil t.o.v. de buitentemperatuur en de airco staat lang genoeg aan. (Met lange hitte staat hij 24 uur per dag aan) dan verbruikt de airco voor alleen beneden 150W. Schakelen we boven bij en de kamer is op temperatuur dan zitten we op 250W.

(Edit: Volgens het boekje is het minimaal opgenomen vermogen 320 Watt, maar hij moduleert dus wel verder terug)

I.c.m. zonnepanelen is dat erg comfortabel en goedkoop. :Y

Zie het lucht/lucht warmtepomp topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens_yy
Mijn inziens is een airco toch de 'beste' optie: je kan in de zomer het comfortabel houden met duurzame stroom van je zonnepanelen. […]

Screens tegen zoninstraling is nog steeds de beste optie maar het rekensommetje gaat helaas niet op tegenover een airco. :/ […]
Je bedoelt dat in de aanschaf een airco goedkoper is dan screens en dankzij de zonnepanelen het in de zomer weinig kost? Dat zou een goed argument zijn om daar opnieuw naar te kijken; we gebruiken nu nog niet de volledige opbrengst van onze zonnepanelen.
Ik heb eerder wél zonwerend glas toegepast. De reden ervoor was dat het qua gevel niet mogelijk was screens te plaatsen en de ruimte niet vaak genoeg gebruikt werd om een airco te plaatsen. […]
Ons werd aanbevolen ZHR glas in de hele woning te doen, niet alleen in de heetste ruimtes, omdat het anders zou opvallen dat ZHR glas minder lichtdoorlatend is en het licht een andere tint krijgt. Hoe beviel jou ZHR glas op dat punt?

De keuze of we ZHR glas willen moeten we binnenkort definitief maken. Airco of screen, we zouden een van de 2 komend jaar kunnen doen.

Dank voor je reactie! En ik begrijp dat we de 15% hogere stookkosten niet zomaar kunnen overnemen, dat dit in het model een vergelijking is tussen gewoon triple glas en zonwerend triple glas terwijl ik het wil vergelijken met gewoon (niet HR) dubbel glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
stevens_yy schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Je bedoelt dat in de aanschaf een airco goedkoper is dan screens en dankzij de zonnepanelen het in de zomer weinig kost? Dat zou een goed argument zijn om daar opnieuw naar te kijken; we gebruiken nu nog niet de volledige opbrengst van onze zonnepanelen.
Ja zeker eens goed bekijken (en een aparte energiemeter plaatsen). Het verbruikt valt keuze mee, zeker als je het gebruikt als topkoeling.
Ons werd aanbevolen ZHR glas in de hele woning te doen, niet alleen in de heetste ruimtes, omdat het anders zou opvallen dat ZHR glas minder lichtdoorlatend is en het licht een andere tint krijgt. Hoe beviel jou ZHR glas op dat punt?
Van buiten naar binnen bekeken wordt meestal wel één kamer of gevel geheel gedaan om kleurverschillen te voorkomen. Dus als je een aparte kamer hebt die minder heet wordt heb je minder reden om ervoor te kiezen(maar daarom ook minder nadeel?) Van buiten bekeken zal je het duidelijker kunnen zien dacht ik.

Mijn eigen ervaring: door wat gedoe met glasmaten kwamen twee naastgelegen ramen uit verschillende bestellingen. Volgens de levering en de stickers was het beide ZHR glas. De energielabel adviseur toonde met een vlammetje aan dat één ruit géén ZHR was :o van buiten naar binnen bekeken zag je geen verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens_yy
Kanoet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:21:
[…] De energielabel adviseur toonde met een vlammetje aan dat één ruit géén ZHR was :o van buiten naar binnen bekeken zag je geen verschil. :)
Ik wilde eigenlijk weten of je van binnen naar buiten een verschil merkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens_yy
@elektriekert dank voor het inzicht van stroomverbruik voor koelen van die ruimtes! Ik zal het andere draadje ook eens induiken. Hebben jullie naast lucht/lucht warmtepomp andere zonwering in die ruimtes?

Dat de woning hoogzomer niet te koelen is na alles geïsoleerd te hebben, dat er extra maatregelen nodig zijn, zie zorg bevestig jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:59
klump4u schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Ik heb zaterdag twee grote kozijnen geplaatst met triple glas en er zaten alleen 2 afstandshouders op de onderste balk van het kunstof kozijn.
Volgens mij klopt dit wel. Dikte van de blokjes (die specifieke namen hebben) ca helft van wat het glas kleiner is dan de sponning. Te koop bij de bouwmarkt in setjes om de gewenste dikte te realiseren.

Let op dat bij een draaiend element de blokjes anders geplaatst worden.

Ik zou er een online instructie bijzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
stevens_yy schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:44:
@elektriekert dank voor het inzicht van stroomverbruik voor koelen van die ruimtes! Ik zal het andere draadje ook eens induiken. Hebben jullie naast lucht/lucht warmtepomp andere zonwering in die ruimtes?

Dat de woning hoogzomer niet te koelen is na alles geïsoleerd te hebben, dat er extra maatregelen nodig zijn, zie zorg bevestig jij.
Aan de zuidkant (keuken) hebben we een zonwering hangen (uitrol doek), bij de Serre hebben we zonwering aan de buitenkant boven het dak glas, de voorzijde heeft niets, daar hebben we een grote parasol buiten gezet.
Maar de Serre sluiten wij af met een deur om de warmte daar te houden.
Onlangs heb ik het raam van onze dochter voorzien van een rolluik. (Zuidkant)
Heb een aantal maanden terug met een warmtebeeldcamera gemeten op het verduister doek aan de binnenzijde en die was om 11:00 s’ochtends al 47 graden.

Onze slaapkamer heeft openslaande deuren op West, daar is een rolluik weggehaald voor het plaatsen van nieuwe kozijnen. Mijn vrouw vind rolluiken oerlelijk (ik vind ze ook niet mooi), maar hier gaan we het rolluik wel terug plaatsen. Is toch 4m2 aan glas wat de zon door laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
elektriekert schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:19:
[...]
Hier hangt een multisplit (A-merk), woonkeuken is voorzien van een 4,2kW (koel capaciteit) binnenunit en (Met lange hitte staat hij 24 uur per dag aan) dan verbruikt de airco voor alleen beneden 150Wh. Schakelen we boven bij en de kamer is op temperatuur dan zitten we op 250Wh.
Bedoel je hier 150W respectievelijk 250W? Want 150/250Wh voor 24hr (de enige tijdsfactor die je noemde) lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
stevens_yy schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Ik wilde eigenlijk weten of je van binnen naar buiten een verschil merkte?
Excuus, verkeerd opgeschreven. Ik zag geen verschil, maar weet ook niet zeker of er een verschil was van binnen naar buiten bekeken.

Maar behalve kleurverschil zien of niet is het erg persoonlijk of je het als bezwaarlijk ervaart. Ik zou zo een zuidgevel in een woonkamer in ZHR kunnen uitvoeren en een westgevel in dezelfde kamer niet. Ik ben wel benieuwd of dat verschil bij een andere orientatie uberhaupt te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Franciesco schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Bedoel je hier 150W respectievelijk 250W? Want 150/250Wh voor 24hr (de enige tijdsfactor die je noemde) lijkt me stug.
Excuus, ik zal het aanpassen want te onduidelijk.
Ik bedoelde 150 en 250 Watt per uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, 150W en 250W dus. Dat is inderdaad niet veel.
Bedankt voor het aanpassen @elektriekert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 16:50
Franciesco schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:06:
Ok, 150W en 250W dus. Dat is inderdaad niet veel.
Bedankt voor het aanpassen @elektriekert
150Wh en 250Wh

@elektriekert Je hebt geen dakoverstek?
Een airco icm met ruime hoeveelheid pv-panelen kost dan niets kwa stroom. Staat ook hier in de planning. Maar met niet zonwerend glas, er komt een dak overstek rondom de woning op het noorden na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Nee @Lord Anubis: zijn airco's verbruiken 150W respectievelijk 250W (opgenomen vermogen).
In 1 uur hebben ze dan 150Wh respectievelijk 250Wh verbruikt. In 3 uur 450Wh/750Wh, in 24hr is dat 3,6kWh /6kWh etc.

Maar goed, dit gaat wat off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Lord Anubis schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:59:
[...]

150Wh en 250Wh

@elektriekert Je hebt geen dakoverstek?
Een airco icm met ruime hoeveelheid pv-panelen kost dan niets kwa stroom. Staat ook hier in de planning. Maar met niet zonwerend glas, er komt een dak overstek rondom de woning op het noorden na.
Nee, geen dakoverstek, ons huis is gebouwd in 1967.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Franciesco schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:11:
Nee @Lord Anubis: zijn airco's verbruiken 150W respectievelijk 250W (opgenomen vermogen).
In 1 uur hebben ze dan 150Wh respectievelijk 250Wh verbruikt. In 3 uur 450Wh/750Wh, in 24hr is dat 3,6kWh /6kWh etc.

Maar goed, dit gaat wat off topic.
Oeps, lees je zelf eens en wat elektriekert schreef.
Opgenomen vermogen is de hoeveelheid elektrische energie die op een bepaald moment wordt verbruikt.

Verbruik bij Wh gaat over 1 uur.
Als in 1 uur totaal 150W gebruikt is spreek je van 150Wh.
bij drie uur is dat een verbruik van 450W en geen 450Wh, maar nog steeds 150Wh. De 450Wh uur volgens jou zegt weinig want je weet dan de tijd niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord Anubis op 18-07-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:49
@Lord Anubis Je slaat zelf de plank een beetje mis.

Watt (W): Joule/s

Watt-uur (Wh): Joule/s * (3600) s = eenheid Joule, oftewel opgenomen energie.

--
Een verbruik van 150W (J/s) gedurende 3 uur is dan:

150 W (J/s) * 3 * 3600 s = 1.620.000 J (grootheid energie) , oftewel 150W*3h = 450 Wh (grootheid energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Zullen we het hierbij houden en terug naar het topic gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Graag weer vanaf hier ontopic verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:44

Ad Hox

N/A

Vraagje, zou dit HR+ of HR++ glas zijn? Ik vraag me af waar die “12” voor staat. Met Google kwam ik niet echt verder, behalve dan dat het minimaal HR+ is doordat er een argon vulling aanwezig is.

Edit: ah sorry, ik zie nu dat dit het HR+++ topic is. Excuus, deze mag verplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDjmQ-KoF5XvtjN6jIzASIMOabc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjeenNzhZE4QXT5qgDCtQlpB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ad Hox op 21-07-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ad Hox schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:59:
Vraagje, zou dit HR+ of HR++ glas zijn? Ik vraag me af waar die “12” voor staat. Met Google kwam ik niet echt verder, behalve dan dat het minimaal HR+ is doordat er een argon vulling aanwezig is.

[Afbeelding]
Een spouw van 12mm misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ad Hox schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:59:

Edit: ah sorry, ik zie nu dat dit het HR+++ topic is. Excuus, deze mag verplaatst worden.

[Afbeelding]
Dit is de enige tekst die te vinden is? In fat geval zou ik uitgaan van een spin van 12 HR glas. Gezien het glas relatief jong is, vaak nog niet de moeite om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:44

Ad Hox

N/A

Spouw klinkt logisch ja. Dit is de enige tekst, er staat nog wel een aantal keer Multiglas ingedrukt, maar geen andere waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

Tazzios

..

@Ad Hox multiglas om de specificaties vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-10 20:01
Wij gaan binnenkort nieuwe kozijnen laten plaatsen, uiteraard inclusief triple glas. De kozijnenboer stelt voor om 40 mm glas te plaatsen met de opbouw 4-14-4-14-4. (Waarschijnlijk standaard) Dus glasplaten van 4 mm dik met een spouw van 14 mm. Wat is jullie ervaring met glasplaten van gelijke dikte? Ik lees hier soms negatieve verhalen over omdat dit dan als klankkast gaat werken en sommige geluidsfrequenties versterkt. De buren houden wel van een feestje en hebben soms tot laat muziek aan. Wij hebben hier weinig last van, we slapen hier gewoon doorheen. Maar het zou niet prettig zijn als onze ramen straks de bass gaat versterken oid. Is het verstandig om te kizen voor bijvoorbeeld 5-14-4-14-4?

Daarnaast grenst onze woning aan een vrij drukke weg. Voor het raam in de woonkamer hebben we gevraagd om extra geluidsisolatie tegen het verkeer. Dit staat in de offerte:

"Het isolatieglas heeft een geluidsreductie van 38 dB (34 dBa wegverkeer)"

Dit zegt mij helemaal niets, schijnbaar zit er een folie in wat voor de geluidsreductie zorgt. Er zit een kleine meerprijs op van 150 euro. Is dit het waard? Of kan ik hier ook gewoon beter kiezen voor 5-14-4-14-4 glas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd_W
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:00
Voggy schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:59:
Wij gaan binnenkort nieuwe kozijnen laten plaatsen, uiteraard inclusief triple glas. De kozijnenboer stelt voor om 40 mm glas te plaatsen met de opbouw 4-14-4-14-4. (Waarschijnlijk standaard) Dus glasplaten van 4 mm dik met een spouw van 14 mm. Wat is jullie ervaring met glasplaten van gelijke dikte? Ik lees hier soms negatieve verhalen over omdat dit dan als klankkast gaat werken en sommige geluidsfrequenties versterkt. De buren houden wel van een feestje en hebben soms tot laat muziek aan. Wij hebben hier weinig last van, we slapen hier gewoon doorheen. Maar het zou niet prettig zijn als onze ramen straks de bass gaat versterken oid. Is het verstandig om te kizen voor bijvoorbeeld 5-14-4-14-4?

Daarnaast grenst onze woning aan een vrij drukke weg. Voor het raam in de woonkamer hebben we gevraagd om extra geluidsisolatie tegen het verkeer. Dit staat in de offerte:

"Het isolatieglas heeft een geluidsreductie van 38 dB (34 dBa wegverkeer)"

Dit zegt mij helemaal niets, schijnbaar zit er een folie in wat voor de geluidsreductie zorgt. Er zit een kleine meerprijs op van 150 euro. Is dit het waard? Of kan ik hier ook gewoon beter kiezen voor 5-14-4-14-4 glas?
Persoonlijk geloof ik niet echt in deze folies zonder dat het tussen gelaagd glas zit. Ik ben momenteel met nieuwe kozijnen bezig en woon ook aan een drukke weg. Hier begonnen ze ook over deze folies met 4-14-4-14-4 glas en hier bleef de geluidsreductie van het glas steken op 32dB. Uiteindelijk aan de voorkant van het huis gegaan voor 8-16-5-16-6 glas wat een reductie van 39/40dB moet doen.

Voor geluidsreductie heb je vooral massa nodig (gelaagd glas is uiteraard ook massa+folie) en het liefste verschillende glasdiktes zodat de geluidsfrequentie meerdere keren gebroken wordt. In ons geval was de meerprijs voor 6 ramen (+- 10m2) 400 euro t.o.v. standaard triple glas.

Ik vond deze bron van Scheuten erg handig om erbij te nemen. In de tabel kan je gemakkelijk zien wat de verschillen zijn tussen standaard glas, verschillende diktes en gelaagd glas. Rw kan iets anders zijn bij een andere glas leverancier, maar het verschil zal niet gigantisch zijn.
https://www.scheuten.com/...-Phon-I-II-NL-2021-07.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Sjoerd_W op 22-07-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Altijd ongelijke diktes gebruiken als het kan. Ik had met gelijke diktes triple glas veel meer omgevingsgeluid dan met het hr glas dat erin zat. Dus leer van mijn fout ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Voggy Naast dat je er 1 blad met ongelijke dikte in wilt, waarom de keuze voor 40mm glas met 14mm spouw in nieuwe kozijnen? De meeste kozijnprofielen kunnen 48 of 52mm glas hebben. Die spouw mag dan ook wel 16mm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
De prestatie van glas worden uitgedrukt in Rw (C;Ctr) dB met een tweetal correcties (Rw + C en Rw+ Ctr)
voor specifieke geluidsbronnen.
De correctie C houdt rekening met lawaai van geluidsbronnen met vooral
midden en hoge tonen. De correctie Ctr houdt rekening met lawaai van geluidsbronnen met vooral
lage tonen.
Dus bij Rw (C;Ctr) dB = 29 (-2;-3) zijn de geluidswerende prestatie van lage tonen Rw + Ctr = 29 – 3 = 26 dB.

Bij welk geluid heb je dan een reductie van 29dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Ragnar9999 Wat voor glas zou ik dan ( triple ) moeten kiezen op een locatie (nieuwe woning) waar flinke container schepen op nog 80 m langs varen? Geluidsdruk zou paar keer per dag 68db+ zijn.
Will geen folie op de ramen.

Er zijn ramen van 1800x450, 1200x1200. Enkele directe geluidsdruk en enkele indirect.
1200x2200 achterzijde

Neem aan dat de geluid golfbeweging van het glas en trilling van invloed is op het oppervlak.

Enige suggesties om mee te beginnen met bekijken?
Had in het verleden al het glas voor huidige woning van glasdiscounter afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lord Anubis schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 00:08:
@Ragnar9999 Wat voor glas zou ik dan ( triple ) moeten kiezen op een locatie (nieuwe woning) waar flinke container schepen op nog 80 m langs varen? Geluidsdruk zou paar keer per dag 68db+ zijn.
Will geen folie op de ramen.

Er zijn ramen van 1800x450, 1200x1200. Enkele directe geluidsdruk en enkele indirect.
1200x2200 achterzijde

Neem aan dat de golfbeweging en trilling van invloed is op het oppervlak.

Enige suggesties om mee te beginnen met bekijken?
Had in het verleden al het glas voor huidige woning van glasdiscounter afgenomen.
Zeeschepen of binnenvaart schepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Seafarer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 00:23:
[...]

Zeeschepen of binnenvaart schepen?
Zeeschepen; kanaal van Gent naar Terneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:06

killercow

eth0

Folie kan prima volkomen doorzichtig zijn *en* tussen 2 glasplaten in. Daar merk je dus niks van, behalve dat het er stiller van wordt natuurlijk.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lord Anubis schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 00:34:
[...]

Zeeschepen; kanaal van Gent naar Terneuzen.
Dan helpt driedubbel glas natuurlijk.
Maar je zult wel gemerkt hebben dat er veel geluid ook door muren gaat en dat als schepen achteruit slaan je ze gewoon kunt voelen in huis. Dat blijf je goed merken.
Mijn ervaring bij het Kieler kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

killercow schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 00:55:
[...]

Folie kan prima volkomen doorzichtig zijn *en* tussen 2 glasplaten in. Daar merk je dus niks van, behalve dat het er stiller van wordt natuurlijk.
Klopt, wij hebben veiligheids glas in de schuifpui. Ik zie er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Bedankt voor de reacties.

Geluidwerende folie?

Wil in de winter alle zonnewarmte binnenlaten.
Komt overstek om de zon in de zomer te weren.

Argon in de spouwen? Waarde t.ov. kosten? Na hoeveel jaar is het leeg? Zijn daar cijfers over?

Enig advies m.b.t. de maatvoering van de diktes?

B.v de verschillende glas diktes en spouwen.
B.v 8-16-4-14-6 voor de grotere oppervlakten en 6-16-4-14-5 voor de kleine ramen.
Ook vanwege glas oppervlakte, lijkt mij dat een grotere plaat misschien anders van constructie ( dikte en spouw maten ) is of dient te zijn dan die van 450mm hoog.

Is er een tool waarmee er wat inzicht mogelijk is en wat je kan of mag verwachten?

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Anubis op 23-07-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
Ik ben voor 6 ruiten van < 1m2/st op zoek naar een goede diktes van glasbladen en spouw. Ook met warm edge (AGC).
Is er iets zinnigs(logisch/onderbouwd) te zeggen over diktes/spouw ivm geluidswering?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens_yy
Wij denken ook na over betere geluidswering van het HR+++ glas. Een blad dikker maken zou 3 dB schelen, een halvering van de geluidsdruk. Maar we kunnen er niet omheen dat er raamroosters toegepast moeten worden. Hoeveel zin heeft dikker glas dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:19
Dit topic zie ik zojuist in de recent lijst staan. Toevalling was ik in het DIY topic hier wat info over aan het vragen. Wellicht dat dit een betere plek is.

Ik wil het volgende idee checken met jullie.

Woning is van 2006.

Ik heb nu dus hr++ in vermoedelijk 4-12-4. Maakt totaal 20 mm. Graag vervang ik dit voor triple glas. We hebben vrij veel kamerhoog glas wat voor koudeval in de winter zorgt. Ik wil dat graag verminderen.

In het kozijn meet ik 22mm diepte glaslatten. Dus in totaal lijkt er 20+22mm aan ruimte te zijn in het kozijn. Natuurlijk moet er ook bij triple glas een glaslat in. Dit zou dan een opdekglaslat kunnen worden. Ik zie glaslatten die 5mm ruimte nodig hebben.

Dat maakt dat de ruimte die er zou is: 20+22-5=37mm. Dat zou betekenen dat ik triple glas van 4-12-4-12-4 (36mm) kan plaatsen.

Kloppen mijn aannames? Kan ik inderdaad opdekglaslatten gebruiken? Als ik hier meet zie ik geen problemen.

Deze glaslatten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiSauB5A2ohuV_SA_lzO7j5cS28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3ZGqazPlawZvmwU2M9Rf4Ic.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden dan vervangen worden voor:
https://www.glasdiscount....lat-19x34-sponning-5x17mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_W
Barleone schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:37:
Ik ben voor 6 ruiten van < 1m2/st op zoek naar een goede diktes van glasbladen en spouw. Ook met warm edge (AGC).
Is er iets zinnigs(logisch/onderbouwd) te zeggen over diktes/spouw ivm geluidswering?
Meeste invloed heeft massa van het glas, een verschil in spouwdikte kan ook helpen maar is minimaal. Als je het geld ervoor over hebt kan je kijken naar dubbelzijdig gelaagd glas (44.2/14/4/14/33.2 bijvoorbeeld), wil je een wat goedkopere oplossing kan je kijken naar bijvoorbeeld 8-14-4-14-6mm. Door met verschillende ditkes te werken breek je de geluidsgolven en de 8mm en 6mm zorgen voor extra massa (je kan ook nog 10mm gebruiken, maar ook dat is weer een stuk duurder en dan moet je een dunnere spouw toepassen waardoor je isolatiewaardes omlaag gaan). Hierboven ook al gedeeld, maar hier kan je de verschillen zien, zowel met als zonder gelaagd glas.
https://www.scheuten.com/...-Phon-I-II-NL-2021-07.pdf
stevens_yy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:09:
Wij denken ook na over betere geluidswering van het HR+++ glas. Een blad dikker maken zou 3 dB schelen, een halvering van de geluidsdruk. Maar we kunnen er niet omheen dat er raamroosters toegepast moeten worden. Hoeveel zin heeft dikker glas dan :/
Vrijwel geen, je zorgt daarmee voor een opening in je raam, zelfs met een suskast houdt zo'n rooster niks aan geluid tegen. Kan je niet op een andere manier ventileren? Decentrale WTW aan de rustige kant van het huis?

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoerd_W op 23-07-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Sjoerd_W schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Vrijwel geen, je zorgt daarmee voor een opening in je raam, zelfs met een suskast houdt zo'n rooster niks aan geluid tegen. Kan je niet op een andere manier ventileren? Decentrale WTW aan de rustige kant van het huis?
geluidswerende ventilatieroosters doen niet wat de naam zegt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
t14wo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:11:
Dit topic zie ik zojuist in de recent lijst staan. Toevalling was ik in het DIY topic hier wat info over aan het vragen. Wellicht dat dit een betere plek is.

Ik wil het volgende idee checken met jullie.

Woning is van 2006.

Ik heb nu dus hr++ in vermoedelijk 4-12-4. Maakt totaal 20 mm. Graag vervang ik dit voor triple glas. We hebben vrij veel kamerhoog glas wat voor koudeval in de winter zorgt. Ik wil dat graag verminderen.

In het kozijn meet ik 22mm diepte glaslatten. Dus in totaal lijkt er 20+22mm aan ruimte te zijn in het kozijn. Natuurlijk moet er ook bij triple glas een glaslat in. Dit zou dan een opdekglaslat kunnen worden. Ik zie glaslatten die 5mm ruimte nodig hebben.

Dat maakt dat de ruimte die er zou is: 20+22-5=37mm. Dat zou betekenen dat ik triple glas van 4-12-4-12-4 (36mm) kan plaatsen.

Kloppen mijn aannames? Kan ik inderdaad opdekglaslatten gebruiken? Als ik hier meet zie ik geen problemen.

Deze glaslatten:

[Afbeelding]

Zouden dan vervangen worden voor:
https://www.glasdiscount....lat-19x34-sponning-5x17mm
Ja, je op/aanmerkingen kloppen. Mijn advies zou gaan om minimaal voor 6-14-4-14-4 te gaan. Dat hebben wij zelf ook. Door de ongelijke spouwbladen heb je 3db geluidsreductie en de dikkere spouw zorgt voor u-waarde 0,6.

Je hebt zelfs opdeklatten van 25mm met een sponning van 14mm. Je kan dus maximaal 46mm kwijt. De glaslat die jij hebt is überhaupt al vrij dik.

Kijk ook eens naar deze:
14mm sponning: https://www.bakkerdehouth...latie-glaslat-25x34-5-d2/
5mm sponning (maar dunner dan die van jou): https://www.bakkerdehouth...ti-zs12-12x32-mm-gegrond/
7,5mm sponning: https://www.bakkerdehouth...ie-d1-20x34-5-mm-gegrond/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-10 20:01
_JGC_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:33:
@Voggy Naast dat je er 1 blad met ongelijke dikte in wilt, waarom de keuze voor 40mm glas met 14mm spouw in nieuwe kozijnen? De meeste kozijnprofielen kunnen 48 of 52mm glas hebben. Die spouw mag dan ook wel 16mm worden.
Is standaard denk ik. Ik ga eens kijken naar spouw van 16 mm en dan iets van 6-16-4-16-4. Geluidswerend ben ik nog niet helemaal over uit, ik zal eens overleggen met de leverancier wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_W
Ragnar9999 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:29:
[...]

geluidswerende ventilatieroosters doen niet wat de naam zegt?
In vergelijking met een ventilatierooster zonder geluidswerende suskast zal het vast iets helpen, maar in vergelijking met de rest van het glas zal het nagenoeg alles doorlaten. Hier in België beginnen ze er niet eens over als je niet zelf begint over ventilatie subsidies.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoerd_W op 23-07-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sjoerd_W schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:25:
[...]

In vergelijking met een ventilatierooster zonder geluidswerende suskast zal het vast iets helpen, maar in vergelijking met de rest van het glas zal het nagenoeg alles doorlaten. Hier in België beginnen ze er niet eens over als je niet zelf begint over ventilatie subsidies.
Subsidies?

Pagina: 1 ... 25 ... 33 Laatste