Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:37
@Rocketman precies, de PADK is degene die ik ken. Maar ken verder geen andere die inbraak veilig zijn, wellicht zijn die er wel. Vandaar mijn vraag aan jou over Winkhaus.

[ Voor 8% gewijzigd door Franciesco op 23-02-2024 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 12:41
Op benedenverdiepingen is het dus niet verstandig om te ventileren met een kantel/kiepraam zonder toezicht: YouTube: Inbraak draaikiepraam-keukenrol oktober 2019
Een PADK sluiting kan dit soort inbraak voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 07:01
_JGC_ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:49:
Hangt van je gebruikte beslag af. Ik heb hier S9000 draaikiep met beslag van GU, die hebben volgens de sticker een stand voor draaien en voor kiepen. Zet je de kruk ertussenin valt het raam op een heel klein kiertje open.
Rocketman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb ramen van Kochs en die hebben sluitwerk van Winkhaus. De hendels kan je op winter kierstand zetten door de hendel op ongeveer 22.5 graden te zetten. Deze functie maakt hier roosters volkomen overbodig.
Dank voor de reacties, de ramen zijn voor de bovenverdieping en zolder dus kans op inbraak is minimaal.
Ik neem het mee in overleg met de aannemer om dan geen ventilatieroosters te nemen maar ramen met GU en winkhaus beslag (te bestellen op toelevering..etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33

Seafarer

XXX

JenteT schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:20:
[...]

[...]

Dank voor de reacties, de ramen zijn voor de bovenverdieping en zolder dus kans op inbraak is minimaal.
Ik neem het mee in overleg met de aannemer om dan geen ventilatieroosters te nemen maar ramen met GU en winkhaus beslag (te bestellen op toelevering..etc)
Maar laat je boven ook alles open als je niet thuis bent?

Ik vind roosters toch wel heel erg prettig om gewoon dag en nacht open te laten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-10 10:31
Hi tweakers,

Just moved in into an old house but well maintained.
The former owner changed a lot of the glass to HR++, but kept the old wooden frames.
The wood frames are not closing very well, most have 1 or no gaskets.

Question i'd like advice on is if replacing all with modern PVC triple glasizing and external insulated roller shutters is going to deliver meaningful benefits for the cost or not. (planing to source the windows: frame+glass from eastern europe; slamander, aluplast, veka, and many other manufaturers are available).

Thank you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Seafarer Kan me wel voorstellen dat je dat prettig vindt, maar het is niet noodzakelijk voor een acceptabel CO2-niveau, etc te bereiken, om dat zo te doen.

Gecontroleerd ventileren draagt dus ook bij aan energie besparing: Energierijk Houten (bijvoorbeeld) besteedt daar deels in de volgende links aandacht aan.
YouTube: Presentatie: De zin en onzin van isoleren, door energieambassadeur F...
https://energierijkhouten...n-isoleren-v3-handout.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@cata02 how big (m2) are the windows in total? And what kind of triple glas are you looking for?
If you know the U-value, you can calculate the heat loss and also the difference between current (probably U value of 1,2 Wm2K for the glass) and new triple glas (for instance 0.6 Wm2K). For the glass this is pretty easy to calculate, the frames will be a bit more difficult as the U values of the current frames are maybe hard to know. Although it can be estimated. In case of big windows, the glas itself will have the biggest impact on the insulating value.

Regarding the isolated shutters: in most cases the shutters itself are not (or hardly) insulating because of the material they are made of: aluminium on all sides which will conduct the heat/cold. If the shutters close off the windows in a precize air tight way, this results in the insulating property of the shutters: stagnant air has an insulating value which can improve/lower the U value (U of 5cm stagnant air is ~0,5Wm2K). But results will vary heavily depending on the construction and wind, so don’t expect that value in real life.
The question if this really helps is of course also depenning on the hours you put the shutters down.

In summer shutters help blocking the sun so will definitely help against the heating up of the house.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
@Franciesco Volgens mij is de voertaal hier op Tweakers Nederlands. Iemand die onze nationale taal niet machtig is (en toch graag hier zijn of haar info wil halen, er zijn ook waanzinnig veel Engelstalige fora waar alles op te vinden is) kan prima via Google Translate (of de ingebouwde vertaler in diverse browsers) de tekst laten vertalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2024 16:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
@Andrehj i am ok with google translate from dutch.

@Franciesco thanks for the input.
i do plan to use roller shutters with polyurethane and keep the closed as much as it makes sense (night, day when no one is there). while the shell is aluminium the connection between outer layer and inner layer seems limitted; i'm imgining some heat does get lost but not enough to say they don't work. haven't found measurements yet, my previous experience with them has been positive (better thermal and sound insulation).

Not sure how to assess large/small windows, it's around 20sqm. they seem medium to me, not absurdly big but big enough. some of them have some gaps where i see outside, but most are just not closing perfectly, lacking gaskets, having aluminium/granite door threshold.
i am looking at an offer that has Uw: 0,92 W/m2K Uf: 1,00 W/m2K Ug: 0,50 W/m2K Ψ: 0,06 W/m2K.
tryng to see if they have a better insulated frame, this was 76mm in width.

Then instead of roller shutters, maybe honecomb blinds would insulate better.

[ Voor 4% gewijzigd door cata02 op 24-02-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 07:01
Seafarer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Maar laat je boven ook alles open als je niet thuis bent?

Ik vind roosters toch wel heel erg prettig om gewoon dag en nacht open te laten.
Ja als dat zou kunnen eigenlijk wel. We wonen gelukkig vrijstaand genoeg om dit risico te accepteren. Ik snap dat dit per woonplaats/wijk kan verschillen maar voor ons zou dit prima zijn om geen roosters in de ramen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@cata02 ok, in het Nederlands dan :)
Als er een thermische onderbreking is tussen de buitenkant en de binnenkant van de rolluiken, dan zal dat zeker een positief effect hebben op de isolatiewaarde van de rolluiken.

Puur op basis van het glas zou je van (vermoedelijk) 1,2Wm2K naar 0.5Wm2K gaan. Dat is dan dus 0,7W minder warmteverlies per m2 en per graad temperatuursverschil met buiten.
Theoretisch kan dat bijvoorbeeld betekenen: 0,7*20m2=14W*24=336Wh minder warmteverlies per dag voor 1 graad temp verschil. Stel met 2500 graaddagen per jaar (indicatie hiervan te berekenen op mindergas.nl)=840kWh minder warmteverlies in 1 jaar. Dat is ca 93m3 minder gas per jaar (mocht je de woning op gas verwarmen).

De verbetering van de kozijnen inclusief luchtdichting komt daar dan nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Een voorbeeld foto van wel/niet een rolluik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai8Umuw7Z59GYCteCl1JCdjxgpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jAdE9ZvDT5YoBBGlnUpKjJAN.png?f=user_large
Bron, pagina 17: https://www.sonenergie.nl...pOpEnergie-SonEnergie.pdf

Er staan in die pdf ook nog wel mogelijk interessante vergelijktips in obv de hier ook bekende mindergas.nl website.
Eerder schreef ik dit al over rolluiken, helaas heb ik dat artikel niet gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
@Franciesco Thanks for the example calculation. It meets my expectation that hr++ to triple might not be worth the effort. My goal for evaluating changing the windows is mostly going from the old wooden frame to modern pvc.

@route99 interesting information; thank you.
Regarding internal blinds, luxaflex has some measurements and they show that honecomb, esp double honecomb with side track to increase insulation significantly; but honecomb, esp doubl ehonecomb with side track is very expensive. more expensive than replacing the window (depending on where u get the window from).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

ollie1965 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:50:

Brancheorganisatie kwaliteitseisen
Een korte opsomming naar aanleiding van @route99
Glas Branche Organisatie http://www.glasbrancheorg...eiten/?page=detail&id=301
Triple glas gezien vanuit de glasverwerkers
[...]
NEN normen voor glas
Beoordeling bij oplevering http://www.hamglas.nl/wp-...s_bij_oplevering_Info.pdf
Beoordeling bij oplevering (vanuit GBO) https://www.prins-glas.nl...fo/Beoordeling%20glas.pdf
Hoe kan tijdens de uitvoering HR++ glas gecontroleerd worden? https://www.omgevingsweb....glas-gecontroleerd-worden
KIWA uitgebreide beschrijving : https://www.kiwa.nl/uploa...RLs_2012/BRL_2207_HR3.pdf
Randafdichting (scroll ook eens naar boven voor nog meer info) https://glassolutions.nl/...afdichting%20isolatieglas
Al deze links zijn dood :(. Alleen "deel 1" en "deel 2" werken nog (en heb ik dus uit de quote gehaald :P).

Heeft iemand toevallig nog de genoemde bestanden en kan hij/zij die delen? _/-\o_

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Electrowolf Neem de bestandsnaam alleen en stop die in Google search
https://www.kiwa.nl/uploa...RLs_2012/BRL_2207_HR3.pdf
met dus BRL_2207_HR3.pdf wordt dan :
https://www.kiwa.com/4aee...fae19681/brl_2207_hr3.pdf
met brl_2207_hr3.pdf en die werkt...

Probeer zelf de rest ook zo te doen....tis geen rocket science en het kan... goed gaan....

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 25-02-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

En om maar meteen er op in te haken waarom ik hier naar zoek: ik probeer er achter te komen of de "golvende" reflecties in een aantal van mijn tripel glazen "te verwachten" zijn of dat het een fout is (in het fabricageproces).

Twee video's:

Klein raam:
https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/uSMH5tFRrmwECIX

Ander klein raam naast groot raam. In grote raam zie je effect niet.
https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/cOGxoFCwhW72fbb

Op basis van https://www.gevel.com/sit...post-raam-vertoont-golven denk ik dat het hier om het rollerwave-effect gaat. In andere ruiten hebben ik namelijk "pillow werking"/isochrone druk, maar dat zien we in deze kleine ramen juist niet ontstaan. Ook vind ik dit minder storend ;).

Het zijn kozijnen + glas van https://www.viking.ee, welke ruiten van saint-gobain gebruiken (zie bv https://www.viking.ee/ima...-your-glass-our-world.pdf).

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Univet
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-02-2024
Ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag, dus misschien kan iemand hier helpen.

Wij gaan onze woning uit 1965 verbouwen en gezien de subsidie is het gunstiger om voor HR+++ te gaan dan HR++.
Daarnaast hebben we een hout haard.
Er moet dus goed geventileerd worden.
Maar zou een ventilatie rooster aan de voorkant en achterkant van de woning voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Univet : Het hangt er van o.a. af waar de hout haard de benodigde zuurstof vandaan haalt en hoeveel hout je verbrandt.
  • Heeft de haard een gesloten systeem? Daarbij wordt de zuurstof van buitenaf aangevoerd via een externe luchttoevoer. Dan zou voor dit punt geen extra ventilatie nodig zijn, wel voor de CO2 die je uitademt, als dat met een groep teveel wordt zul je ook meer moeten gaan ventileren. Dat is een ander onderwerp
  • Heeft de haard een open systeem en haalt de zuurstof vrijwel volledig uit de kamer, dan zou je via ventilatie dat deel moeten gaan compenseren.
Hoeveel die ventilatie dan bij een open systeem moet zijn hangt ook weer af hoeveel hout je verbrandt.
Je zou dus op gehalte zuurstof je ventilatie eigenlijk moeten sturen, want hoe ga je anders bepalen hoeveel zuurstof er weg is? Daar staat in onderstaande blog wat over uitgelegd met een zuurstof lambda sensor. Heb er zelf geen ervaring mee.
https://kachelrooster.nl/category/blogpost/

Anders moet je veel meer ventileren dan strikt noodzakelijk is om je lucht in huis gezond te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 26-02-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:29
@Univet
Duco heeft mij telefonisch weleens een formule gegeven voor m2 van de ruimte, een factor type ruimte en een factor welk rooster en de hoeveelheid luchtdoorvoer. en de uitkomst was dan hoeveel strekkende meter rooster ik nodig had.

Of dat “eenduidig” is weet ik niet.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
@Univet curious what is your choice regarding ventilation.
Since you're investing into such a good system, to prevent hot air leaking out, do you still want to use ventilation grilles or ventilation units with heat recovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
Wij gaan ons huis ook flink verbouwen en isoleren, ik heb toevallig een goede vriend en tevens buurman die elke dag schuifpuien/kozijnen/glas plaatsts dus plaatsen kan ik laten doen door profs voor niet al teveel geld.
helaas is het bedrijf waar hij werkt erg prijzig met zijn schuifpuien.

ik ben dus in de markt bij 2 online leveranciers, wie heeft daar ervaring mee ?
De een levert profielen van Aliplast ( of Aluplast ) de ander van Aluprof.

We moeten trouwens aluminium hebben, dat is een eis van de VVE.

[ Voor 6% gewijzigd door Rotaderp2 op 27-02-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Univet Lees dit ook eens door en dat geeft toch de nodige beperkingen t.a.v. je keuze hoe te ventileren als je bijvoorbeeld al mechanische ventilatie of een WTW uit hebt.
https://www.uwkachel.nl/v...evoer-van-een-houtkachel/
OPEN VUUR KAN NIET ALTIJD
Een open systeem is niet altijd mogelijk. Heb je bijvoorbeeld een lage-energiewoning of een zeer goed geïsoleerde woning? Dan is een gesloten systeem de enige mogelijkheid. Een traditionele houtkachel produceert te veel warmte voor deze woningen en kan de balans in de woning helemaal verstoren. Bij een kachel met een externe luchttoevoer heb je dit probleem niet.
Ook in woningen met een mechanisch ventilatiesysteem is een open systeem niet mogelijk. Hetzelfde geldt voor woningen met een warmte-terugwinninginstallatie (WTW) of met een open keuken met afzuigkap. Dit zijn namelijk systemen die lucht afvoeren. Als hier ook nog eens een houtkachel bij komt die lucht nodig heeft, gaat het mis. Er ontstaat dan onderdruk in de ruimte waardoor de rook in de woonkamer terechtkomt.
Lijkt me tijd voor een professional om er naar te kijken, want hoe ga je anders dat als particulier acceptabel inschatten als het zou kunnen hoeveel die ventilatie dan moet zijn. Niet dus (mijn benadering).
Succes

[ Voor 45% gewijzigd door route99 op 27-02-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Univet
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-02-2024
Waar we nu naar kijken is een openhaard met externe luchttoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

route99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:59:
@Univet : Het hangt er van o.a. af waar de hout haard de benodigde zuurstof vandaan haalt en hoeveel hout je verbrandt.
  • Heeft de haard een gesloten systeem? Daarbij wordt de zuurstof van buitenaf aangevoerd via een externe luchttoevoer. Dan zou voor dit punt geen extra ventilatie nodig zijn, wel voor de CO2 die je uitademt, als dat met een groep teveel wordt zul je ook meer moeten gaan ventileren. Dat is een ander onderwerp
en
... als je bijvoorbeeld al mechanische ventilatie of een WTW uit hebt.
Het beeld is wel een stuk beter geworden als je met de externe luchttoevoer een gesloten systeem bedoelt?
Dan hangt de rest v/d ventilatie dus af van wat er al is en hoe de ruimte gebruikt wordt en daarmee de CO2 en fijnstof grotendeels gaan bepalen.

PS: Het onderwerp past niet zo goed bij dit "Het grote HR +++ glas en kozijn topic". Overleg even met de moderator

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 27-02-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Univet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:25:
Ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag, dus misschien kan iemand hier helpen.

Wij gaan onze woning uit 1965 verbouwen en gezien de subsidie is het gunstiger om voor HR+++ te gaan dan HR++.
Daarnaast hebben we een hout haard.
Er moet dus goed geventileerd worden.
Maar zou een ventilatie rooster aan de voorkant en achterkant van de woning voldoende zijn?
In principe zou je wat mij betreft moeten richten om ventilatie te dimensioneren conform bouwbesluit (theoretisch is het zelfs verplicht afhankelijk hoe grondig de renovatie is). Ik vermoed dat als je voldoet aan bouwbesluit het voor de kachel ook wel zal voldoen.

Een belangrijkere vraag is hoe je gaat ventileren.

Al deze afwegingen kunnen overigens volledig los staan van de keuze van het glas. Het argument dat roosters "het triple glas teniet doen" is nergens op gebaseerd.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 27-02-2024 12:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cata02
@Rotaderp2 I am also looking at replacing windows and have one offer with aluplast profiles and another one with Salamander GreenEvolution. Both are around Uf: 1.00 W/m2K.
85mm profile, 6 chambers, 3 gaskets, MD styling.

Seems to me that Aluplast is less popular around this part of EU, while Salamander is. But tbh not sure how much this impacts anything, I assume at most the gaskets will need replacement and i bet those are rather standard.

Eager to hear other's opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03
assje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:19:
Al deze afwegingen kunnen overigens volledig los staan van de keuze van het glas. Het argument dat roosters "het triple glas teniet doen" is nergens op gebaseerd.
Ik kreeg ook het gevoel dat dit ook wordt gebruik om geen triple te hoeven plaatsen. "Oh u wilt ventilatieroosters, nou dan heeft triple helemaal geen zin meer." 8)7

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
Anyone knows how to get the subsidy when buying & mounting windows from companies not in NL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
GermanPivo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Ik kreeg ook het gevoel dat dit ook wordt gebruik om geen triple te hoeven plaatsen. "Oh u wilt ventilatieroosters, nou dan heeft triple helemaal geen zin meer." 8)7
Onzin inderdaad. Al zou ik zelf de volgende keer gaan voor een decentrale wtw unit in plaats van voor roosters. Voornamelijk vanwege het geluid wat doorgelaten wordt. Dat begint me zo langzamerhand te storen. Heb je een enorm goed geïsoleerde woning en dan hoor je alsnog alles wat er buiten langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-10 12:02
GermanPivo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Helemaal geen zin klopt niet natuurlijk, maar ventilatieroosters in combinatie met trippel glas is wel een beetje zoals in je onderbroek rondlopen met een dikke jas aan. Roosters zijn gewoon een heel erg inefficiënte manier van verluchten. Beter om de paar uur alle ramen en deuren helemaal opengooien zodat alles doorwaait, dat ververst de lucht zonder de massa af te koelen. Da’s alleen lang niet zo praktisch als roosters die de hele dag open staan.

Het is niet altijd mogelijk om alles op elkaar af te stemmen, maar een mismatch tussen isolatie-maatregelen is zelden de beste bang for the buck, zie bijvoorbeeld opti-build. In renovatie zijn er natuurlijk wel vaak praktische beperkingen. Als triple glas evenveel kost als dubbel, dan is het een no-brainer, maar als het meer kost kan je overwegen of de combinatie dubbel + ERV een betere totaaloplossing voor het budget is.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Capt Waffles schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:00:
Helemaal geen zin klopt niet natuurlijk, maar ventilatieroosters in combinatie met trippel glas is wel een beetje zoals in je onderbroek rondlopen met een dikke jas aan.
Mijn winterjas heeft onder de oksels ook ventilatiegaten en is toch heel erg veel warmer dan mijn zomerjas.
Oftewel, ook als je nog ventilatieroosters wilt houden (WTW balansventilatie is uiteraard de energetisch veel betere keuze), heeft drievoudig glas zeker wel zin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
Precies, ceteris paribus verminder je met HR++ -> triple gewoon het warmteverlies per vierkante meter glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@freakaleek Ceteris paribus :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
Van wikipedia:

Ceteris paribus, Latijn voor "het overige gelijk blijvend", zegt men in de sociale wetenschappen (met name de economie) wanneer men de invloed van variatie in de onafhankelijke variabele op de afhankelijke variabele onderzoekt. Ceteris paribus stelt hiermee dat alle overige variabelen of grootheden gelijk blijven, en dus het effect afkomstig is uit variatie in de onafhankelijke variabele

Oftewel: blijft alles gelijk (dus je houdt je roosters) en vervang je HR++ voor triple glas zal je minder warmteverlies hebben. Maar dat wist je zelf ook al :)

[ Voor 12% gewijzigd door freakaleek op 28-02-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
net besteld bij een online leverancier,
Aluminium

4 delige schuifpui, 505 breed, 235 hoog, 2 kleurig, HR+++ glas warm edge
3 delige schuifpui, 265 breed 235 hoog 2 kleurig, HR+++ warmtewerend warm edge
2 delige schuifpui, 182.5 breed 235 hoog, 2 kleurig, HR+++ warmtewerend warm edge
1 delig kozijn, 71.5 breed 235 hoog, 2 kleurig, HR+++ warmtewerend. warm edge
inmeten, CAD tekeningen

14500 euro
laat het plaatsen door profs ( +/- 750 euro )

het kon nog goedkoper maar helaas maar 2 jaar garantie als je niet door hun laat plaatsen, kozijnen komen dan uit polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

freakaleek schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:07:[...]Oftewel: blijft alles gelijk (dus je houdt je roosters) en vervang je HR++ voor triple glas zal je minder warmteverlies hebben. Maar dat wist je zelf ook al :)
Uiteraard, maar ik proef in de discussie hiervoor of handmatig ventileren dan toch gunstiger tav warmteverlies kan zijn. Dat is imho toch een andere discussie dan het verschil om alleen HR++ door HR+++ te vervangen, dat mag dan wel een inkopper zijn maar kan wellicht toch niet bij de vraag of reactie passen die voorbij kwamen.

Even met ChatGPT aan de slag en die komt met een redelijk voorspelbaar antwoord. Even heel kort samengevat: Als je kort en effectief handmatig kunt ventileren dan is de kans heel groot dat dit qua warmteverlies veel gunstiger kan zijn.
Echter makt het gebruik van die ruimte het noodzakelijk om veel meer handmatig te ventileren dan zul je dat met berekeningen wel moeten bekijken of het dan nog steeds zo is. Dus: Het is nogal situationeel.
R99
Ik heb een vraag over wel of geen ventilatieroosters bij geïsoleerd glas op de begane grond van een tussenwoning. Welke van de twee onderstaande opties is qua warmteverlies het gunstigste onder de voorwaarde dat de luchtkwaliteit ongeveer gelijk is? En hoe groot is dat relatieve verschil aannemende dat de ruimte. de temperatuur verder gelijk zijn.
1. Geïsoleerd glas met daarin ventilatieroosters geplaatst. Die ventilatieroosters staan altijd open.
2. Geen ventilatieroosters maar er wordt alleen handmatig met deuren en ramen gelucht als de CO2 meters aangeven om de lucht te verversen.
ChatGPT
Om te bepalen welke optie qua warmteverlies gunstiger is onder de voorwaarde dat de luchtkwaliteit ongeveer gelijk blijft, moeten we kijken naar de warmteverliezen door ventilatie en door het glas zelf.

Optie 1: Geïsoleerd glas met permanente ventilatieroosters.

Warmteverlies door het glas: Dit is afhankelijk van het type isolatieglas dat wordt gebruikt, maar geïsoleerd glas zal over het algemeen minder warmte verliezen dan enkel glas.
Warmteverlies door ventilatie: Aangezien de ventilatieroosters altijd open staan, zal er voortdurend warmteverlies optreden door de ventilatie, zelfs als er geen actieve luchtcirculatie nodig is.
Optie 2: Geïsoleerd glas zonder permanente ventilatieroosters.

Warmteverlies door het glas: Dit blijft hetzelfde als bij optie 1.
Warmteverlies door ventilatie: Omdat er alleen handmatig wordt gelucht wanneer de CO2-meters aangeven dat de lucht moet worden ververst, zal het warmteverlies door ventilatie minder frequent zijn dan bij optie 1.
Het relatieve verschil in warmteverlies tussen beide opties zal afhangen van hoe vaak er gelucht moet worden en hoeveel warmte er verloren gaat tijdens het luchten. Dit hangt weer af van factoren zoals de isolatie van de woning, het aantal bewoners, de activiteiten in de woning, etc.

In het algemeen zal optie 2, met handmatig luchten wanneer nodig, waarschijnlijk gunstiger zijn qua warmteverlies, omdat er minder continu warmteverlies is door ventilatie in vergelijking met optie 1 waarbij de ventilatieroosters altijd openstaan. Echter, het exacte relatieve verschil in warmteverlies kan alleen worden bepaald met gedetailleerde berekeningen die rekening houden met specifieke omstandigheden en gebruikspatronen van de woning.
Insert12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:14:
[...]Onzin inderdaad. Al zou ik zelf de volgende keer gaan voor een decentrale wtw unit in plaats van voor roosters. Voornamelijk vanwege het geluid wat doorgelaten wordt. Dat begint me zo langzamerhand te storen. Heb je een enorm goed geïsoleerde woning en dan hoor je alsnog alles wat er buiten langs komt.
Voor @Insert12 viel dus het geluid van buiten dus tegen bij gebruik van roosters, weer een ander punt, die ik me wel kan inleven, zijn teleurstelling over die roosters in zo een situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Insert12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Onzin inderdaad. Al zou ik zelf de volgende keer gaan voor een decentrale wtw unit in plaats van voor roosters. Voornamelijk vanwege het geluid wat doorgelaten wordt. Dat begint me zo langzamerhand te storen. Heb je een enorm goed geïsoleerde woning en dan hoor je alsnog alles wat er buiten langs komt.
En ook heel raar geconcentreerd geluid uit die roosters.
Wat mij tenminste opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
Seafarer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Ja klopt, het komt hard het huis binnen hier. We wonen aan een weg waar in de ochtend en avondspits verkeer langs komt en zo nu en dan trekkers. Zeker de zware voertuigen komen hard het huis in.

Maarja, om nou triple glas van twee jaar oud weg te doen en er decentrale wtw's op te hangen gaat me ook nogal ver. Kost meteen weer een paar duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Insert12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Ja klopt, het komt hard het huis binnen hier. We wonen aan een weg waar in de ochtend en avondspits verkeer langs komt en zo nu en dan trekkers. Zeker de zware voertuigen komen hard het huis in.

Maarja, om nou triple glas van twee jaar oud weg te doen en er decentrale wtw's op te hangen gaat me ook nogal ver. Kost meteen weer een paar duizend euro.
Ik heb gewone afzuiging in huis met roosters voor en achter. Dat waait bij ons soms echt abnormaal door. Zodoende staat alles aan de voorzijde dicht. En de CO2 meter is nog steeds tevreden. Kan dus ook nog.

Heb je misschien roosters waar een bak opgeklikt kan worden met geluid dempend materiaal erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Hebben we het dan over het standaard Duco spul dat 40dB zou dempen?
Ik heb ooit in mijn houten kozijnen 'suskasten' laten plaatsen, daar zit een labyrint met isolatie in en dat werkt breedbandig.
Er zit een uitgebreide sheet bij met de demping per frequentieband.
Ze zijn best groot en diep, dat moet maar net kunnen.

Ze zijn van Alusta dat helaas ter ziele is, het is bijna maatwerk en was per 10cm (extra) breedte te bestellen.
Ik durf te stellen dat er meer geluid door het (toen nog) standaard glas komt terwijl ze open staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:55
Vorige week zijn bijna alle ramen in mijn huis vervangen met HR++ glas.

Op de offerte stond een u-waarde van 1.1 vermeld. Ook op de factuur die inmiddels heb ontvangen staat een u-waarde van 1.1.

Tijdens de installatie van de ramen heb ik een foto gemaakt van de stickers die op de ramen geplakt waren. Hier staat op: IsoPerform Alfa HR++, gastype Argon. Op de website van de fabrikant vind ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wtRUfHMHEfbycppcXupNcGVKyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8ZuHMUMmgHjIADFuwTdT5AV.png?f=fotoalbum_large

Echter als ik kijk op de meldcodelijst van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (pdfje) bij meldcode KA20321 wordt een waarde van 1.2 vermeld.

Er schieten mij een aantal vragen te binnen bij deze verschillende u-waardes. Wellicht dat iemand met ervaring hier antwoorden op heeft?
  • Moet ik hier het glasbedrijf op aanspreken?
  • of maak ik hier van een mug een olifant?
  • Kom ik hiermee in de problemen bij de ISDE subsidie aanvraag? Aangezien het een en ander niet met elkaar overeenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
@Tom2828 wat staat er in het de rand van het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
Tom2828 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:36:
Vorige week zijn bijna alle ramen in mijn huis vervangen met HR++ glas.

Op de offerte stond een u-waarde van 1.1 vermeld. Ook op de factuur die inmiddels heb ontvangen staat een u-waarde van 1.1.

Tijdens de installatie van de ramen heb ik een foto gemaakt van de stickers die op de ramen geplakt waren. Hier staat op: IsoPerform Alfa HR++, gastype Argon. Op de website van de fabrikant vind ik dit:

[Afbeelding]

Echter als ik kijk op de meldcodelijst van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (pdfje) bij meldcode KA20321 wordt een waarde van 1.2 vermeld.

Er schieten mij een aantal vragen te binnen bij deze verschillende u-waardes. Wellicht dat iemand met ervaring hier antwoorden op heeft?
  • Moet ik hier het glasbedrijf op aanspreken?
  • of maak ik hier van een mug een olifant?
  • Kom ik hiermee in de problemen bij de ISDE subsidie aanvraag? Aangezien het een en ander niet met elkaar overeenkomt?
Hier geven ze wel 1,1 voor dit type glas
https://vandaglas.nl/wp-c...-isolerend-dubbelglas.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:55
Rukapul schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:15:
@Tom2828 wat staat er in het de rand van het glas?
Daar staat 'IsoPerform Alfa HR++'

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 14:49
Afgelopen vrijdag is bij mij 4x bestaand triple glas vervangen door triple geluidwerend glas, in de slaapkamers aan de voorzijde.

Aan de ene kant pijnlijk, omdat dit glas pas 3 jaar oud was. Maar ik woon tegenover een school / drukkere straat, heb me toen er niet genoeg in verdiept, en ben dus door de kozijnleverancier dus niet goed geadviseerd.
Ze hebben me er toentertijd symmetrisch glas ingezet met de volgende opbouw;

5 / 16 / 5 / 16 / 5

Totale dikte 47mm, in nieuwe kunststof kozijnen.
Ik schat dat de geluidwerende waarde (Rw) rond de 32 dB zat, met een correctie voor wegverkeer (Ctr) van ± -5 dB, dus 27 dB.

Omdat een kleine onderweg is en 1 van de kamers dus babykamer is geworden, vond ik dit niet voldoende. Zelf ben ik ook wat gevoeliger voor geluid namelijk.
Heb naar verschillende bedrijven een mail gestuurd met de bestaande situatie, en gevraagd om advies voor meer geluidwerende beglazing.

1 van de bedrijven reageerde zeer snel, en hebben mij het volgende triple glas geadviseerd: Uniglas Phon 45/47 NC. Ze stuurden gelijk de prestatierapporten door van de fabrikant. Opbouw:

44.2 SILENCE low-e / 12 / Float 4 mm / 12 / 44.2 SILENCE low-e

Totale dikte 46mm, past dus in de bestaande sponning.
Geluidwerende waarde (Rw) maar liefst 47 dB, met correctie voor wegverkeer (Ctr) van ± -6 dB, dus 41 dB.

Afgelopen vrijdag zijn ze dus allen door dit bedrijf (zeer vakkundig!) geplaatst.
Ik kan weinig anders zeggen dan: MIJN GOD, wat een verschil! Je hoort werkelijk vrijwel niets meer van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:47
Destralak schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:55:
Afgelopen vrijdag is bij mij 4x bestaand triple glas vervangen door triple geluidwerend glas, in de slaapkamers aan de voorzijde.

Aan de ene kant pijnlijk, omdat dit glas pas 3 jaar oud was. Maar ik woon tegenover een school / drukkere straat, heb me toen er niet genoeg in verdiept, en ben dus door de kozijnleverancier dus niet goed geadviseerd.
Ze hebben me er toentertijd symmetrisch glas ingezet met de volgende opbouw;

5 / 16 / 5 / 16 / 5

Totale dikte 47mm, in nieuwe kunststof kozijnen.
Ik schat dat de geluidwerende waarde (Rw) rond de 32 dB zat, met een correctie voor wegverkeer (Ctr) van ± -5 dB, dus 27 dB.

Omdat een kleine onderweg is en 1 van de kamers dus babykamer is geworden, vond ik dit niet voldoende. Zelf ben ik ook wat gevoeliger voor geluid namelijk.
Heb naar verschillende bedrijven een mail gestuurd met de bestaande situatie, en gevraagd om advies voor meer geluidwerende beglazing.

1 van de bedrijven reageerde zeer snel, en hebben mij het volgende triple glas geadviseerd: Uniglas Phon 45/47 NC. Ze stuurden gelijk de prestatierapporten door van de fabrikant. Opbouw:

44.2 SILENCE low-e / 12 / Float 4 mm / 12 / 44.2 SILENCE low-e

Totale dikte 46mm, past dus in de bestaande sponning.
Geluidwerende waarde (Rw) maar liefst 47 dB, met correctie voor wegverkeer (Ctr) van ± -6 dB, dus 41 dB.

Afgelopen vrijdag zijn ze dus allen door dit bedrijf (zeer vakkundig!) geplaatst.
Ik kan weinig anders zeggen dan: MIJN GOD, wat een verschil! Je hoort werkelijk vrijwel niets meer van buiten.
_/-\o_ _/-\o_

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
@Destralak mooi om te horen! (Of juist niet te horen 😀). Mijn ouders wonen in F-16 oefengebied en dit lijkt me ook wel een ideetje daar!

Ik neem aan dat je luchtdichtheid & isolatie ook goed op orde is en de ramen dus de zwakke schakel waren?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Capt Waffles schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:35:
@Destralak mooi om te horen! (Of juist niet te horen 😀). Mijn ouders wonen in F-16 oefengebied en dit lijkt me ook wel een ideetje daar!

Ik neem aan dat je luchtdichtheid & isolatie ook goed op orde is en de ramen dus de zwakke schakel waren?
Ja, goed dat je dit even aanstipt. Onze spouw is 3 jaar geleden volledig gevuld met Supafil. Ook is aan de voor- en achtergevel buitengevelisolatie geplaatst. Alle slaapkamers op de bovenverdieping zijn toen opnieuw gestuct, strak tot op de nieuwe kozijnen. Daarnaast heb ik nog alles afgekit.

Geluid is zeer tricky, je moet er goed voor zorgen dat alles goed afgesloten is. Een klein lek verpest alles.
Vóór plaatsing van het glas was voor mij nog even een zorg of de rubbers van de nieuwe kozijnen goed aansloten, maar dat is gelukkig dus zo. Anders moet je die ook nog opnieuw laten afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Destralak schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:42:
[...]

Ja, goed dat je dit even aanstipt. Onze spouw is 3 jaar geleden volledig gevuld met Supafil. Ook is aan de voor- en achtergevel buitengevelisolatie geplaatst. Alle slaapkamers op de bovenverdieping zijn toen opnieuw gestuct, strak tot op de nieuwe kozijnen. Daarnaast heb ik nog alles afgekit.

Geluid is zeer tricky, je moet er goed voor zorgen dat alles goed afgesloten is. Een klein lek verpest alles.
Vóór plaatsing van het glas was voor mij nog even een zorg of de rubbers van de nieuwe kozijnen goed aansloten, maar dat is gelukkig dus zo. Anders moet je die ook nog opnieuw laten afstellen.
Gelukkig woon ik zelf vrij rustig, maar je zult ook moeten ventileren lijkt mij? Of heb je balansventilatie?
Ik slaap in de nacht nu met ramen open (meestal wel, behalve hartje winter) en anders staat er een rooster open. Welk type glas ik dan heb maakt dus niet zoveel uit voor wat betreft geluid :P
Maar wel fijn dat áls er veel herrie is, je het stil kan krijgen door het potdicht te doen. Dit moet je alleen niet te lang willen denk ik, tenzij je dus een WTW hebt. Maar mijn ervaring met een WTW is niet bijster positief (had deze in mijn vorige woning, een gloednieuwe. Afstelling komt vrij nauw en maakt ook wel wat geluid, zeker als je hem harder moet zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
remzor schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:26:
[...]

Gelukkig woon ik zelf vrij rustig, maar je zult ook moeten ventileren lijkt mij? Of heb je balansventilatie?
Ik slaap in de nacht nu met ramen open (meestal wel, behalve hartje winter) en anders staat er een rooster open. Welk type glas ik dan heb maakt dus niet zoveel uit voor wat betreft geluid :P
Maar wel fijn dat áls er veel herrie is, je het stil kan krijgen door het potdicht te doen. Dit moet je alleen niet te lang willen denk ik, tenzij je dus een WTW hebt. Maar mijn ervaring met een WTW is niet bijster positief (had deze in mijn vorige woning, een gloednieuwe. Afstelling komt vrij nauw en maakt ook wel wat geluid, zeker als je hem harder moet zetten).
In eerste instantie gaat het me om 't feit dat het stil kán zijn, en ik dus zelf de controle heb over geluid ja/nee.
Ik vind ventileren ook belangrijk en zet vaak de ramen op kiepstand op bepaalde momenten van de dag.

Onze zolder is nog niet geïsoleerd. Dat ben ik nog van plan in 2025, dan ga ik ook gelijk kijken of ik voor de verdieping en zolder ventilatie in de vorm van WTW kan realiseren.
Ons huis komt uit 1969 dus er is toentertijd niets in voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:41
Ik ben even op zoek naar wat informatie van de kenners hier.

Op de slaapkamers op de 1e verdieping hebben wij momenteel HR-glas uit 2000 zitten. Twee van de acht ruiten zijn lek en we willen ze graag vervangen. We hebben vorig jaar Triple-glas in de bestaande kozijnen uit 1967 laten zetten en we willen nu op de 1e verdieping (het liefst) ook triple. Deze kozijnen zijn uit 2000 en we hopen dat het daar ook mogelijk is.

We willen het liefst een zo hoog mogelijke isolatiewaarde maar minstens zo belangrijk, de geluidsisolatie. We wonen niet eens aan een hele drukke weg maar nu horen we de auto's buiten. Het liefst zit ik in een bunker :9

Huidige opbouw:
4x draai-kiep-raam. Afmeting 80cm x 140cm. Huidige glasdikte is 13mm. Totale ruimte voor het glas zou met een 25mm opdeklat 43mm zijn.
4x vast raam: 90cm x 150cm. Huidige glasdikte is 16mm. Totale ruimte met een 25mm opdeklat is 46mm.

Ik heb de volgende vragen:
- Wij hebben begrepen dat glasplaten van verschillende dikte te adviseren zijn. Maar wat zou jullie advies zijn? Ook lettend op de zwaarte van het geheel.
- Is het voor geluidswerendheid nodig om te kiezen voor gelaagd glas? De huidige beglazing zit op zo'n 1 meter hoogte dus ik verwacht niet dat het nu gelaagd is.
- Het huis uit 1967 en heeft geen mechanische ventilatie. Is het raadzaam op de vier slaapkamers overal één ventilatierooster te plaatsen. En zo ja, welke is aan te raden? Als die dicht zit wil ik niets horen en geen tocht voelen >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXy042GVQElbEombXSe6aTRls0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZvJ0Gyj19ynxadHWeUIV6ie.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU7xngD2dHsQqRHSxesyu_pV2Gk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNoWx68FNcmt0HP7T6ecxmWs.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
TwingyTwingy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:06:
Ik ben even op zoek naar wat informatie van de kenners hier.

Op de slaapkamers op de 1e verdieping hebben wij momenteel HR-glas uit 2000 zitten. Twee van de acht ruiten zijn lek en we willen ze graag vervangen. We hebben vorig jaar Triple-glas in de bestaande kozijnen uit 1967 laten zetten en we willen nu op de 1e verdieping (het liefst) ook triple. Deze kozijnen zijn uit 2000 en we hopen dat het daar ook mogelijk is.

We willen het liefst een zo hoog mogelijke isolatiewaarde maar minstens zo belangrijk, de geluidsisolatie. We wonen niet eens aan een hele drukke weg maar nu horen we de auto's buiten. Het liefst zit ik in een bunker :9

Huidige opbouw:
4x draai-kiep-raam. Afmeting 80cm x 140cm. Huidige glasdikte is 13mm. Totale ruimte voor het glas zou met een 25mm opdeklat 43mm zijn.
4x vast raam: 90cm x 150cm. Huidige glasdikte is 16mm. Totale ruimte met een 25mm opdeklat is 46mm.

Ik heb de volgende vragen:
- Wij hebben begrepen dat glasplaten van verschillende dikte te adviseren zijn. Maar wat zou jullie advies zijn? Ook lettend op de zwaarte van het geheel.
- Is het voor geluidswerendheid nodig om te kiezen voor gelaagd glas? De huidige beglazing zit op zo'n 1 meter hoogte dus ik verwacht niet dat het nu gelaagd is.
- Het huis uit 1967 en heeft geen mechanische ventilatie. Is het raadzaam op de vier slaapkamers overal één ventilatierooster te plaatsen. En zo ja, welke is aan te raden? Als die dicht zit wil ik niets horen en geen tocht voelen >:)

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit document helpt je in wat glasdikte, gelaagdheid, (a)symmetrie, folies enz. doen in geluidwerende beglazing: https://nl.saint-gobain-b...028042021%20HR%20NL_3.pdf

Daarnaast zou ik je laten adviseren door een glaszetter, want die moet de sponning uitfrezen tot de passende diepte. Ook is het gewicht van triple en/of gelaagd glas een stuk hoger, wat zowel je scharnieren als het hout wel moeten kunnen dragen. Ook is vacuumglas misschien een optie.

Als je ventilatieroosters wilt toepassen i.c.m. geluidwerende beglazing, moet je sowieso suskasten toepassen, anders worden de effecten teniet gedaan. Persoonlijk zou ik ventilatieroosters niet toepassen in dat deel van je gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:42
@TwingyTwingy ventilatieroosters doen niet zoveel als je geen mechanische afzuiging hebt. Mocht je 'ergens in huis' wel afzuiging kunnen plaatsen is het waarschijnlijk nog niet efficiënt genoeg om voldoende 'trek' te krijgen dat je net in je slaapkamer voldoende frisse lucht krijgt. Het doet wel wat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 12:41
Kanoet schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:24:
@TwingyTwingy ventilatieroosters doen niet zoveel als je geen mechanische afzuiging hebt. Mocht je 'ergens in huis' wel afzuiging kunnen plaatsen is het waarschijnlijk nog niet efficiënt genoeg om voldoende 'trek' te krijgen dat je net in je slaapkamer voldoende frisse lucht krijgt. Het doet wel wat natuurlijk.
Als de wind op zo'n rooster staat kan het binnen flink waaien hoor!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ja, maar da’s net het probleem, je bent overgeleverd aan de weersomstandigheden. Met mechanische ventilatie heb je controle. Roosters zijn gewoon geen goede oplossing, energetisch niet, en vanuit luchtkwaliteit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:42
[...]

Zijn hier nog oplossingen/workarounds/alternatieven voor?
Destralak schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:55:
Heb je helemaal geen roosters?
Capt Waffles schreef op donderdag 11 april 2024 @ 02:36:
Ja, maar da’s net het probleem, je bent overgeleverd aan de weersomstandigheden. Met mechanische ventilatie heb je controle. Roosters zijn gewoon geen goede oplossing, energetisch niet, en vanuit luchtkwaliteit niet.
Wat is het advies dan wel? Wij hebben hier een 2002 (prefab beton) woning met mechanische ventilatie en willen de kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen, en een van de discussiepunten is wel/geen ventilatieroosters (alternatief is, zover ik begrijp, meerstanden kiep dan wel padk kozijnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Shadow_Zero schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:04:
[...]
Wat is het advies dan wel? Wij hebben hier een 2002 (prefab beton) woning met mechanische ventilatie en willen de kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen, en een van de discussiepunten is wel/geen ventilatieroosters (alternatief is, zover ik begrijp, meerstanden kiep dan wel padk kozijnen).
In volgorde van beste naar slechtste optie:
  1. Type D: mechanische ventilatie met warmteterugwinning (WTW). Dat kan in 2 varianten: ERV (Energy of Enthalpy Recovery Ventilator), de beste keuze in de meeste klimaten, doet warmte + vocht terugwinning. Het andere type is een HRV (Heat Recovery Ventilator), doet alleen warmteterugwinning maar geen vocht, is iets efficienter dan een ERV maar alleen in bepaalde klimaten verkiesbaar boven een ERV. Beide types zijn gebalanceerd: toevoer en afvoer zijn (vrijwel) gelijk aan elkaar, dus je zet je huis niet op over/onderdruk.
  2. Type B: Mechanische toevoer, natuurlijke afvoer: 'supply only'. Zet je huis op lichte overdruk.
  3. Type C: Natuurlijke toevoer, mechanische afvoer: 'exhaust only'. Zet je huis op lichte onderdruk, minder verkiesbaar dan type B omdat je door de onderdruk lucht door allerlei kieren en gaten en mogelijk door vieze isolatie, stof, of schimmel aanzuigt. Type B geeft aanvoer van hogere kwaliteit verse lucht omdat die op een gecontroleerd punt binnenkomt en gelijk door een filter kan gaan.
  4. Type A: Natuurlijke ventilatie. Zou je alleen moeten kiezen als het echt niet anders kan. Nauwelijks controle (manueel + overgeleverd aan weersomstandigheden), en 0 energie/vocht terugwinning. Enige voordeel is dat het passief is, geen electriciteit voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
We hebben een huis gekocht. Er zit overal dubbelglas in, en op sommige plekken nog wat enkelglas (bijv. hal / voordeur).

Als eerste stap wil ik het enkelglas vervangen door HR++, wellicht later ook de rest van de woning upgraden naar HR++ of onderzoeken of HR+++ een mogelijkheid is..

Voor nu gaat het om een relatief klein oppervlak (totaal 2,78m2):
2x 70cmx100cm
1x 50cmx100cm (gelaagd ivm doorvalveiligheid)
1x 40cmx220cm

Drietal offertes (incl. btw) ontvangen tbv prijsindicatie. Valt me op dat deze behoorlijk uiteen lopen:
680 euro (244 euro/m2)
750 euro (270 euro/m2)
1300 euro (465 euro/m2)

Voor m'n gevoel liggen deze prijzen vrij hoog (ook de laagste van 680 euro).
Het glas an sich zou mijn bij glasdiscount.nl 300 euro (inclusief btw) kosten.
Dan wordt er nog zo'n 380 euro (135 euro/m2) gevraagd voor het plaatsen (en aanvullende materialen).

Online zie ik vaak inschattingen staan in de range van 150 euro/m2 (inclusief montage).

Zijn de glaszetprijzen het laatste jaar zo significant gestegen of kan ik beter nog even verder gaan zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
jj85 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:49:
We hebben een huis gekocht. Er zit overal dubbelglas in, en op sommige plekken nog wat enkelglas (bijv. hal / voordeur).

Als eerste stap wil ik het enkelglas vervangen door HR++,
Dan is dit het verkeerde topic. Dit topic gaat enkel over drievoudig. Let wel, HR++ is techniek van zeker 25 jaar geleden. Je plaatst nu toch ook geen Rc 2 isolatie meer?
wellicht later ook de rest van de woning upgraden naar HR++ of onderzoeken of HR+++ een mogelijkheid is..
Gewoon nu dat enkel glas direct vervangen door drievoudig. Daar zit de grootste winst, zowel op het gebied van energiebesparing als het gebied van comfort.

Daarna kun je kijken of je de rest van de woning ook geleidelijk kunt upgraden naar drievoudig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Eens met hierboven. Prijsverschil tussen HR++ en triple is minimaal. Altijd Triple pakken als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
@Andrehj & @TwingyTwingy Dank voor jullie tips; goed punt.

Dan blijft mijn vraag wel enigszins staan: wat is anno april 2024 een schappelijke prijs voor het plaatsen van HR+++ glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:42
Capt Waffles schreef op woensdag 17 april 2024 @ 00:49:
[...]

In volgorde van beste naar slechtste optie:
  1. Type D: mechanische ventilatie met warmteterugwinning (WTW). Dat kan in 2 varianten: ERV (Energy of Enthalpy Recovery Ventilator), de beste keuze in de meeste klimaten, doet warmte + vocht terugwinning. Het andere type is een HRV (Heat Recovery Ventilator), doet alleen warmteterugwinning maar geen vocht, is iets efficienter dan een ERV maar alleen in bepaalde klimaten verkiesbaar boven een ERV. Beide types zijn gebalanceerd: toevoer en afvoer zijn (vrijwel) gelijk aan elkaar, dus je zet je huis niet op over/onderdruk.
  2. Type B: Mechanische toevoer, natuurlijke afvoer: 'supply only'. Zet je huis op lichte overdruk.
  3. Type C: Natuurlijke toevoer, mechanische afvoer: 'exhaust only'. Zet je huis op lichte onderdruk, minder verkiesbaar dan type B omdat je door de onderdruk lucht door allerlei kieren en gaten en mogelijk door vieze isolatie, stof, of schimmel aanzuigt. Type B geeft aanvoer van hogere kwaliteit verse lucht omdat die op een gecontroleerd punt binnenkomt en gelijk door een filter kan gaan.
  4. Type A: Natuurlijke ventilatie. Zou je alleen moeten kiezen als het echt niet anders kan. Nauwelijks controle (manueel + overgeleverd aan weersomstandigheden), en 0 energie/vocht terugwinning. Enige voordeel is dat het passief is, geen electriciteit voor nodig
Misschien als ik er in verdiep dat het dan wel meevalt (of niet ; ) ), maar dit klinkt mij als 3 bruggen te ver voor de gemiddelde mens? Ben ik naief om te denken dat de meeste huishoudens waarschijnlijk niks hebben (behalve roosters/ramen/kieren) of hooguit standaard mechanische ventilatie?

Ik heb overigens inmiddels drie kozijn partijen gesproken, en alle drie adviseren ze eerder HR++ dan HR+++ :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:43
Shadow_Zero schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:45:
[...]

Misschien als ik er in verdiep dat het dan wel meevalt (of niet ; ) ), maar dit klinkt mij als 3 bruggen te ver voor de gemiddelde mens? Ben ik naief om te denken dat de meeste huishoudens waarschijnlijk niks hebben (behalve roosters/ramen/kieren) of hooguit standaard mechanische ventilatie?

Ik heb overigens inmiddels drie kozijn partijen gesproken, en alle drie adviseren ze eerder HR++ dan HR+++ :o
Dat advies van ze heeft met het gewicht te maken, ze verdienen er amper meer op voor meer arbeid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
Andrehj schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:13:
[...]

Dan is dit het verkeerde topic. Dit topic gaat enkel over drievoudig. Let wel, HR++ is techniek van zeker 25 jaar geleden. Je plaatst nu toch ook geen Rc 2 isolatie meer?
Ja, laten we vooral allemaal verschillende topics aanmaken voor verschillende typen glas, terwijl veel mensen de verschillen amper kennen en/of juist ontzettend twijfelen over het een of het ander. HR++ en +++ kunnen mijns inziens prima samen in een topic, juist doordat je dan argumenten goed kunt uitwisselen en dit ook 99% van de keren zo wordt besproken bij een glaszetter of kozijnleverancier (++ en +++). Dat vacuümglas nog even een andere tak van sport is, oké. Dat heeft ook nog vrijwel niemand.

Maar goed, het is niet mijn topic. Maar het zou wel mijn keuze zijn :)
Overigens kan +++ helemaal niet eens altijd bij renovatie en als het wel kan, is het wellicht ook heel veel duurder doordat de sponningen moeten worden uitgefreesd, het glas duurder is en de plaatsingskosten toenemen (soms zelfs machinaal vanwege het hoge gewicht). Bekijk het dus per geval zou ik zeggen, in plaats van “dat is beter dan dat want betere waardes”. Tsja, dat is vrij logisch en snapt iedereen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
Eigenlijk is het een topic over glas met een U-waarde lager dan 0,8 of een glas met een R waarde hoger dan 1,25.

U = 0,8 R = 1,25
U = 0,7 R = 1,42
U = 0,6 R = 1,66
U = 0,5. R = 2,00
U …. R….

Meestal wordt dat gerealiseerd door triple glas maar dat hoeft niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Epep op 21-04-2024 08:55 . Reden: Tripple -> triple ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:43
Epep schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:43:
Eigenlijk is het een topic over glas met een U-waarde lager dan 0,8 of een glas met een R waarde hoger dan 1,25.

U = 0,8 R = 1,25
U = 0,7 R = 1,42
U = 0,6 R = 1,66
U = 0,5. R = 2,00
U …. R….

Meestal wordt dat gerealiseerd door tripple glas maar dat hoeft niet.
Ter aanvulling: U= 1/R

Het is “Trippple” :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Laatst online: 07-10 17:58
Ik heb een partij die een alu of kunststof schuifdeur kan plaatsen maar levertijd is 24 weken. Iemand op de hoogte van betrouwbare partijen die sneller kunnen leveren? Vorige partij wachten we al anderhalf jaar op en is nu failliet. Afgezien van geld wat weg is wacht ik liever niet nog een half jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 20:49
Eskimootje schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:52:
Ik heb een partij die een alu of kunststof schuifdeur kan plaatsen maar levertijd is 24 weken. Iemand op de hoogte van betrouwbare partijen die sneller kunnen leveren? Vorige partij wachten we al anderhalf jaar op en is nu failliet. Afgezien van geld wat weg is wacht ik liever niet nog een half jaar.
Schipper Ede! Ken meerdere mensen die daar goede ervaring mee hebben gehad. Maar zijn er tal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Laatst online: 07-10 17:58
ZveenT schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:38:
[...]

Schipper Ede! Ken meerdere mensen die daar goede ervaring mee hebben gehad. Maar zijn er tal natuurlijk.
Al contact gehad maar die kunnen de latei helaas niet plaatsen. Ga liever voor een partij die alles af kan handelen.
Ze zijn inderdaad een stuk sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vandaag het eerste van 5 nieuwe kozijnen geplaatst met triple glas. Moet zeggen het ging goed alleen maar de grotere zal ik toch met meerdere personen moeten plaatsen. Zaten eerst kunststof kozijnen uit 1985 in met dubbelglas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s9obG1xeeg4zVDOCwmFURVmefE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYLEuDDUckbfCxyG5lDA42bu.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat betekenen deze gegevens? Bij SSN enz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWADeaiMkrb91FL0-Ai_uOJ-Z9M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhH35pKkIev9XpZL0JsbXzfQ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 20-04-2024 21:29 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
klump4u schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:26:
Vandaag het eerste van 5 nieuwe kozijnen geplaatst met triple glas. Moet zeggen het ging goed alleen maar de grotere zal ik toch met meerdere personen moeten plaatsen. Zaten eerst kunststof kozijnen uit 1985 in met dubbelglas.
[Afbeelding]

Wat betekenen deze gegevens? Bij SSN enz.
[Afbeelding]
Waarom een spouw van 2x 13, ik dacht dat het optimum bij 16 mm lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ASW1 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:30:
[...]

Waarom een spouw van 2x 13, ik dacht dat het optimum bij 16 mm lag?
Euh, geen idee, gewoon triple glas aangevinkt bij het bestellen van de kozijnen :X

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Spouw 13 is een U van 0,7. Heel erg netjes. 0,6 kan ook met spouw 14 of zelfs 0,5 met spouw 20. Tis maar hoe gek je het wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
klump4u schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:37:
[...]

Euh, geen idee, gewoon triple glas aangevinkt bij het bestellen van de kozijnen :X
Je moet de extra breedte wel kwijt kunnen in je kozijnen natuurlijk, maar ik dacht dat je met sponningen van 16 mm een U waarde van 0,5 kunt halen. Ik zou het zonde vinden om kozijnen te vervangen en dan met glas van 0,8 te eindigen als 0,5 ook haalbaar zou zijn.
Maar ik weet natuurlijk niet wat je afwegingen daar geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ASW1 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:44:
[...]

Je moet de extra breedte wel kwijt kunnen in je kozijnen natuurlijk, maar ik dacht dat je met sponningen van 16 mm een U waarde van 0,5 kunt halen. Ik zou het zonde vinden om kozijnen te vervangen en dan met glas van 0,8 te eindigen als 0,5 ook haalbaar zou zijn.
Maar ik weet natuurlijk niet wat je afwegingen daar geweest zijn.
Wij wilden nieuwe kozijnen in ons huis en bij het bestellen van de kozijnen zag ik dat triple glas €35,- de m2 duurder was dan HR++. zij vermelden dat HR++ en U waarde van 1,1 zou hebben en triple 0,6 Wat we hadden was rond de 2,8 volgens Google.
Edit,
Zoektocht levert een U waarde van 0,7 bij 13mm spouw.

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 20-04-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
U van 0,6 met spouwen van 13 mm is ook al heel goed, ik dacht alleen dat het nog beter kon.
Heb zelf overigens nog geen ervaring met het kopen van tripel dus ik projecteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ASW1 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:58:
U van 0,6 met spouwen van 13 mm is ook al heel goed, ik dacht alleen dat het nog beter kon.
Heb zelf overigens nog geen ervaring met het kopen van tripel dus ik projecteer.
Wij wilden (allang) nieuwe kozijnen maar daar moeten dan ook nieuwe vensterbanken binnen en buiten bij en nieuwe rolluiken daar bij de oude kozijnen inbouwrolluiken zitten, mag natuurlijk niet te duur worden dus alles zelf doen en ik vond het prijsverschil van €35,- per m2 nog meevallen.
Al met al zal ik tussen de €5500,- en €6000,- kwijt zijn voor 2 grote vaste kozijnen onder en 3 slaapkamer en 1 kleine voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
klump4u schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:06:
[...]

Wij wilden (allang) nieuwe kozijnen maar daar moeten dan ook nieuwe vensterbanken binnen en buiten bij en nieuwe rolluiken daar bij de oude kozijnen inbouwrolluiken zitten, mag natuurlijk niet te duur worden dus alles zelf doen en ik vond het prijsverschil van €35,- per m2 nog meevallen.
Al met al zal ik tussen de €5500,- en €6000,- kwijt zijn voor 2 grote vaste kozijnen onder en 3 slaapkamer en 1 kleine voor de badkamer.
Je ziet bijna overal bij de online kozijnenboeren wel de meerprijs voor triple maar nooit welke u waarde je dan krijgt.

Ik zou overigens wel goed nakijken welke u waarde ze hebben aangeboden in de kleine lettertjes. Verschil tussen 0,6 en 0,7 scheelt toch 15% warmteverlies. Niet de moeite waard om nieuwe te laten plaatsen maar een compensatie is wel op zijn plaats. 1mm extra per spouw leverde al 0,6 op, dus vind de keus van hen ook wat vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TwingyTwingy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:12:
[...]

Je ziet bijna overal bij de online kozijnenboeren wel de meerprijs voor triple maar nooit welke u waarde je dan krijgt.

Ik zou overigens wel goed nakijken welke u waarde ze hebben aangeboden in de kleine lettertjes. Verschil tussen 0,6 en 0,7 scheelt toch 15% warmteverlies. Niet de moeite waard om nieuwe te laten plaatsen maar een compensatie is wel op zijn plaats. 1mm extra per spouw leverde al 0,6 op, dus vind de keus van hen ook wat vreemd.
Tja dit staat er vermeld.
WAT IS DE ISOLATIE WAARDE VAN HET GLAS EN VOLDOET HET GLAS AAN DE HR++ ISOLATIE NORM?

De dubbele beglazing die Kozijnentotaal levert in de kozijnen voldoen aan de isolatienorm om als HR++ glas aangemerkt te worden. Hierop is een enkele uitzondering, namelijk het glas in voordeurpanelen heeft een HR+ isolatie waarde. De gemiddelde isolatie waarde van dubbel glas is ongeveer 1,1 Ug. Bij Triple glas worden isolatie waardes van gemiddeld 0,6 behaald.

Dus we doen het er maar mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
klump4u schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:29:
[...]

Tja dit staat er vermeld.
WAT IS DE ISOLATIE WAARDE VAN HET GLAS EN VOLDOET HET GLAS AAN DE HR++ ISOLATIE NORM?

De dubbele beglazing die Kozijnentotaal levert in de kozijnen voldoen aan de isolatienorm om als HR++ glas aangemerkt te worden. Hierop is een enkele uitzondering, namelijk het glas in voordeurpanelen heeft een HR+ isolatie waarde. De gemiddelde isolatie waarde van dubbel glas is ongeveer 1,1 Ug. Bij Triple glas worden isolatie waardes van gemiddeld 0,6 behaald.

Dus we doen het er maar mee ;)
Precies, en nu lekker van genieten. Dat verschil ha je wel merken met de oude kozijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 09:25
Ik probeer te achterhalen wat voor isolatie glas mijn Velux dakraam heeft: GGL C04 3059. In de alu strip lees ik: VELUX VELTERM H * 59 M255005 * IPL C04. Nu leer ik via Google dat het bouwjaar tussen 2001 - 2012 moet zitten. Ik wordt alleen niet veel wijzer van de aansteker proef. Heeft hier iemand een idee of het om dubbel of HR(++) glas gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 07-10 16:33
Ruvo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:23:
Ik probeer te achterhalen wat voor isolatie glas mijn Velux dakraam heeft: GGL C04 3059. In de alu strip lees ik: VELUX VELTERM H * 59 M255005 * IPL C04. Nu leer ik via Google dat het bouwjaar tussen 2001 - 2012 moet zitten. Ik wordt alleen niet veel wijzer van de aansteker proef. Heeft hier iemand een idee of het om dubbel of HR(++) glas gaat?
Velux raam uit dezelfde periode gehad. Toen heel lang aan het zoeken geweest naar een glas upgrade. Conclusie was dat dat geen zoden aan de dijk zet als je binnen het Velux programma blijft, want de maatvoering van het metaal frame aan de buitenkant laat alleen een vergelijkbaar glas diktes toe. Was minimaal HR of zelfs al ++ glas in die periode.

Huidige +++ ramen van dezelfde lengte en breedte van Velux passen niet in het frame wegens de dikte en er is geen conversie kit om dikker glas te kunnen plaatsen. Dus ofwel raam eruit en nieuw triple raam erin met alles erop en eraan of wel helemaal custom gaan met op maat gemaakt vacuüm glas. Echter heb je dan wel een koudebrug van heb ik jou daar op het frame.... Dus condensvorming, want dat frame heeft niet veel massa/dikte.

Ik heb uiteindelijk het hele ding eruit gesloopt, want was toch als mijn dakbedekking aan het vernieuwen en dan heb ik ook minder geklooi met mijn zonnepanelen. Plan B was het hele ding vervangen.

(bovenstaande info bij elkaar gegoogled op diverse sites die zich specialiseren in Velux glas vervangings onderdelen en door te zoeken in detailtekening van frame afmetingen, heb alleen de links niet meer)

Edit: je hebt type 59 glas, zie oa website

Edit 2: oude prijslijst gevonden uit 2011, zie pagina 36 en 37 voor specs van 59 glas link

[ Voor 9% gewijzigd door doktervictor op 21-04-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
doktervictor schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:36:
[...]

Velux raam uit dezelfde periode gehad. Toen heel lang aan het zoeken geweest naar een glas upgrade. Conclusie was dat dat geen zoden aan de dijk zet als je binnen het Velux programma blijft, want de maatvoering van het metaal frame aan de buitenkant laat alleen een vergelijkbaar glas diktes toe. Was minimaal HR of zelfs al ++ glas in die periode.

Huidige +++ ramen van dezelfde lengte en breedte van Velux passen niet in het frame wegens de dikte en er is geen conversie kit om dikker glas te kunnen plaatsen. Dus ofwel raam eruit en nieuw triple raam erin met alles erop en eraan of wel helemaal custom gaan met op maat gemaakt vacuüm glas. Echter heb je dan wel een koudebrug van heb ik jou daar op het frame.... Dus condensvorming, want dat frame heeft niet veel massa/dikte.

Ik heb uiteindelijk het hele ding eruit gesloopt, want was toch als mijn dakbedekking aan het vernieuwen en dan heb ik ook minder geklooi met mijn zonnepanelen. Plan B was het hele ding vervangen.

(bovenstaande info bij elkaar gegoogled op diverse sites die zich specialiseren in Velux glas vervangings onderdelen en door te zoeken in detailtekening van frame afmetingen, heb alleen de links niet meer)

Edit: je hebt type 59 glas, zie oa website

Edit 2: oude prijslijst gevonden uit 2011, zie pagina 36 en 37 voor specs van 59 glas link
Hé bedankt voor het uitgebreide antwoord + links! Gezien het formaat en de ruimte is HR++ voor ons nu goed genoeg. Wij zullen het waarschijnlijk ook eruit slopen als we de dakpannen ('95) gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Wij hebben 2 offertes binnen voor het plaatsen van ±19m2 HR++ glas (en 5 roosters).
Offerte 1: u1.1 voor €5750
Offerte 2: u1.0 coating voor €6370

Offerte 2 zegt dat warm-edge geen meerwaarde heeft, aangezien het verschil met aluminium niet meetbaar is.
Offerte 1 biedt het aan voor een meerprijs van €10 p/m2, maar vraagt zich af of het mooi is vanwege witte houten kozijnen; en de rest blijft met alu afstandhouders (niet alle ruiten worden vervangen).

Wat is de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ruvo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:54:
Wij hebben 2 offertes binnen voor het plaatsen van ±19m2 HR++ glas (en 5 roosters).
Offerte 1: u1.1 voor €5750
Offerte 2: u1.0 coating voor €6370

Offerte 2 zegt dat warm-edge geen meerwaarde heeft, aangezien het verschil met aluminium niet meetbaar is.
Offerte 1 biedt het aan voor een meerprijs van €10 p/m2, maar vraagt zich af of het mooi is vanwege witte houten kozijnen; en de rest blijft met alu afstandhouders (niet alle ruiten worden vervangen).

Wat is de beste keuze?
Om hoeveel ruiten gaat dit? M2 prijs zegt heel weinig, 5 ruiten van 2m2 zijn sneller te plaatsen dan 10 van 1m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
TwingyTwingy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:13:
[...]

Om hoeveel ruiten gaat dit? M2 prijs zegt heel weinig, 5 ruiten van 2m2 zijn sneller te plaatsen dan 10 van 1m2.
Goed punt. 20 ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Zojuist aan de telefoon gezeten met de vermoedelijke plaatser van de kunststof kozijnen in onze 'nieuwe' woning. Uit de toon blijkt dat ze belletjes mbt onderhoud of aanpassingen maar moeilijk vinden.
Schüco kozijnen uit 2009 met Winkhaus draap-kiep beslag en HR++ ruiten. Véél ruiten, mooie lichte woning.

Helaas ervaar ik de volgende klachten:
- Benedenverdieping: géén ZR roosters, maar wel ruim voldoende roosters: het tocht als een malle en 2/3 van de roosters staan dicht. Ik hoor nog best veel buitengeluiden en dus ook de vogels, dat vind ik niet erg maar is een slecht teken :+ . De roosters zitten bij het plafond dus doe je niet zomaar open. Deze wil ik volgend jaar laten vervangen door ZR roosters.
- Slaapkamer, overloop, entree: géén ventilatieroosters. Wel draai-kiep en kiep bovenlicht. Géén winterstand. Met andere woorden: 's winters ventileren in de werkkamer is direct een bak frisse lucht naar binnen. Ik wil heel graag een winterstand of nog beter PADK beslag. De kozijnenboer geeft aan dat het niet mogelijk is het huidige draai-kiepbeslag te vervangen voor PADK beslag.
Vraag: Klopt dit? Heeft iemand ervaring met het laten vervangen dan het draai-kiep beslag? Ik was in de veronderstelling dat dit wel mogelijk moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMuNOCPiWXc3dGkvZirXArFp6Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQ65mnBTnsNShcXN4Gs5ZtWD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
Heb een mooi redelijk omvattend pdf bestand gevonden waar dikte kozijnhout, vast of draaiend, soort hout, soort begrazing en soort (isolerend) kader tegen elkaar worden uitgezet. Waardoor je van een houtenkozijn/raam de juiste U waarde van het volledige raam kan inschatten.

https://mijn.bcrg.nl/media/20210118GK.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[verkeerde topic :)]

[ Voor 97% gewijzigd door Okasha op 01-06-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 07-10 16:33
Okasha schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:59:
Wat zijn jullie ervaringen? Ik zou het liefst eens met een leverancier sparren, of tegen betaling de diameters e.d. laten uitrekenen. Kennen jullie een partij die dat doet? Ventilatieland doet dat voor 125 euro, dat wilde ik doen maar die berekenen alleen luchtdichte huizen..
Vooropgesteld dat dit een HR+++ topic is...

Luchtdichtheid kun je zelf beïnvloeden, max is niet perse nodig imho. Ventilatie behoefte is vanuit normering goed te berekenen en het concept van aanvoer in verblijfsruimten en afvoer centraal/keuken/toilet en spleten onder de deur is een goed concept. Let op dat je streeft naar een max luchtsnelheid in je buizen ivm herrie en voldoende dempers inbouwt voor overspraak.

Voor een 800m3, 210m2, 1975 vrijstaand huis met retrofit Triple en buitengevel isolatie kwam ik op aan- en afvoer naar buiten op een diameter van 200mm. Is wellicht wat ruim, maar hou niet van herrie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
@Okasha P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Ik zou het zelf doen! Leuke klus.

[ Voor 67% gewijzigd door FitTiv op 01-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:47

Rzaan

Altijd zoekende

@Okasha

Je kunt deze vragen veel beter in dit topic stellen.

https://gathering.tweaker...message/79151946#79151946

In 1972 waren de huizen toch niet zo lek dat er geen WTW in kan? Ons huis is uit 1980 dus heel veel zal dat niet uitmaken; daar heb ik het ook gedaan en nu dus ook HR+++ glas overal. Ventilatieroosters is iets van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rzaan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:05:
@Okasha

Je kunt deze vragen veel beter in dit topic stellen.

https://gathering.tweaker...message/79151946#79151946

In 1972 waren de huizen toch niet zo lek dat er geen WTW in kan?
Hier bouwjaar 1975 ik had 6 bussen (750ml) PUR nodig om de dakplaten op andere gevel delen aan te laten sluiten.
Gewoon rijtjes huis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Gisteren hier het HR-glas uit 1999 op de 1e verdieping allemaal laten vervangen door triple glas. 9 ruiten van in totaal 11m2 laten vervangen Wat een gigantisch verschil qua geluid alleen al. Van de oude waren er zes lek, dus het beeld vertekent misschien wat, maar ontzettend blij mee.

Gekozen voor een 6-14-4-14-4 opbouw voor extra geluidwerendheid. U-waarde is 0.6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCXMwokvA1Ddux4ea14eTAN4rOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo88k2DnTbghqE6I0SKsrA0B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TwingyTwingy op 01-06-2024 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 20:49
TwingyTwingy schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:17:
Gisteren hier het HR-glas uit 1999 op de 1e verdieping allemaal laten vervangen door triple glas. 9 ruiten van in totaal 11m2 laten vervangen Wat een gigantisch verschil qua geluid alleen al. Van de oude waren er zes lek, dus het beeld vertekent misschien wat, maar ontzettend blij mee.

Gekozen voor een 6-14-4-14-4 opbouw voor extra geluidwerendheid. U-waarde is 0.6.

[Afbeelding]
Mooi! Zal best schelen inderdaad :)

Had je nog iets aan het kozijn moeten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
ZveenT schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:18:
[...]

Mooi! Zal best schelen inderdaad :)

Had je nog iets aan het kozijn moeten doen?
Nee eigenlijk niet. Ze hebben een kleine opdeklat gebruikt om de extra diepte kwijt te kunnen. Er is niet in het bestaande kozijn gefreesd. Zelfs bij de draaikiep die niet heel dik was ging het eigenlijk prima met een opdeklat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TwingyTwingy klinkt goed! 👍
Kun je een foto plaatsen van die opdeklat? Liefst voor en na plaatsen triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Ja dit zou een mooi voorbeeld kunnen zijn in welke situaties het makkelijk te plaatsen is. Ik ben benieuwd wat voor een type kozijn het is.

[ Voor 26% gewijzigd door Kanoet op 01-06-2024 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Franciesco schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:35:
@TwingyTwingy klinkt goed! 👍
Kun je een foto plaatsen van die opdeklat? Liefst voor en na plaatsen triple glas.
Jazeker, dit is voorafgaand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXZaXvsF8AbkfB5a1xAx4sE6AnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db92yx32pId2eOznVpgYHNza.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O71qvJP-yuxR4wHh8uly2EmMwbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrq1TpfEInQuVQtUeRJUMq7E.jpg?f=fotoalbum_tile

En dit nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6GO9G_kNjtFmMQSeM-f8HnKZE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z92PhpQtB4fYBQf19ghL3gq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUavmw1DHfI2QXpdhL2ulNFXhwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbJzCHVqa38OJXhIvcklhv3K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Het is soms zo simpel he, gewoon de glaslat vervangen voor een opdeklat. En doordat je binnenbeglazing hebt is het niet vochtgevoeliger.

Nu wel binnen een paar weken je kitrand overschilderen dan blijft het mooi.
Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste