Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
Rocketman schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:28:
[...]

In mijn geval zijn er geen roosters, dus daar heeft het niet mee te maken. Ik weet dat er speciaal geluidswerend glas bestaat met verschillende glasdiktes. Die zijn waarschijnlijk bedoeld voor huizen met druk verkeer. Geweoon triple heeft dus 3 lagen en dat houdt gewoon meer geluid tegen dan dubbel, ook in een rustige straat.
Denk ook dat triple nog beter geluidswerend kan zijn. Bij normaal dubbelglas -> HR++ was het verschil van 4-12-4 naar 4-12-5 bij mij echter ook al duidelijk merkbaar. En dat is volgens mij gewoon de standaard HR++ oplossing.
Wellicht dat de bevestiging ook meespeelt. De oude (butadieen?) kit was kneiterhard geworden. Het glas hangt nu in schuim en siliconen. Dat geeft trillingen minder door.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 16-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 12:41
blissard schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:36:
[...]

Denk ook dat triple nog beter geluidswerend kan zijn. Bij normaal dubbelglas -> HR++ was het verschil van 4-12-4 naar 4-12-5 bij mij echter ook al duidelijk merkbaar. En dat is volgens mij gewoon de standaard HR++ oplossing.
Wellicht dat de bevestiging ook meespeelt. De oude (butadieen?) kit was kneiterhard geworden. Het glas hangt nu in schuim en siliconen. Dat geeft trillingen minder door.
In mijn situatie gaf de overgang van standaard dubbel glas naar triple in ieder geval een drastisch verschil. Specificatie: 4-16-4-16-4 met argon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:24
Hier was de standaard ook HR++ bij de kozijnenboer. Maar toen we vertelden dat we voorkeur voor triple hadden was dat ook geen probleem. Drietal ramen met rooster, dan had triple ook minder toegevoegde waarde, maar wij wilden graag alles consistent houden. Dus hele huis over op triple met nieuwe kozijnen - muv dakkapellen, want daar gaan we hele nieuwe opzetten binnen nu en paar jaar. En als we dan toch teveel geld uitgeven, dan maar in een keer goed, ik vind de meerprijs sowieso meevallen in verhouding tot de gehele klus.

We komen van oud dubbelglas. Hoofdreden is sowieso comfort en onderhoudsvrije kozijnen. Eventuele stookkosten zijn mooi meegenomen maar we hebben niet de illusie deze investering ooit terug te verdienen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:49
Kanoet schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:15:
Ik zie de geluidisolatie vaker terugkomen in bovenstaande posts. Ik heb enkele kleinere ruiten met gelijke glasdikte. Hierbij merk ik géén verbetering in de geluidisolatie. Volgens de theorie heb je inderdaad verschillende glasdiktes nodig om resonantie tegen te gaan. En blijkbaar is die opbouw anders bij de meeste mensen die overgaan naar triple t.o.v. hun oude glas. En misschien ook icm geen of beter isolerende roosters?
Dit kan ik beamen. Wij hebben ook triple glas, achteraf gezien had ik hier meer op moeten letten, want ze hebben er mij symmetrisch glas in gezet (5/16/5/16/5). Geluidwerendheid valt tegen, en dan heb ik het echt niet over excessief geluid; wel een iets drukkere straat. In mijn vorige woning met HR++ glas was dit beter.

Ik ben aan het overwegen om dit triple glas (helaas) te vervangen door geluidwerende triple beglazing. Gezien ik natuurlijk de kozijn wil houden, zal dit in de bestaande sponning moeten passen. In de praktijk betekent dit waarschijnlijk dat de spouw 12 wordt ipv 16, in verband met het nieuwe gelaagde glas en de geluidwerende folie. Dan kom ik op dezelfde totale dikte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:40
Ik heb recent een huis gekocht waar overal dubbelglas in zit (1975 geplaatst) en op de meeste plaatsen ook een enkelglas voorzetraam. Ik vraag me af of hr++ in dit geval het energieverbruik zal verlagen. Zie bijgevoegde afbeeldingen voor een beter beeld van de situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViNRL9fBaFSsP-2CifmB6w5VVNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXPXc3RgxDzP5EfKtMBgQ0bw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIZ6F3ObHeTzEcEtyY8_uR6e3Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdHQ2qdLlirJxRzCXYQgYdHB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgEh0aRofFs1j1H9xsXEgtV0kOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RHECwDNTfyyG4qI9SXwlaxt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
KruidenTuin schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:00:
Ik heb recent een huis gekocht waar overal dubbelglas in zit (1975 geplaatst) en op de meeste plaatsen ook een enkelglas voorzetraam. Ik vraag me af of hr++ in dit geval het energieverbruik zal verlagen. [Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ja dat gaat een significante winst opleveren en je kunt de voorzetramen laten vervallen. Kun je geen tripel kwijt in die kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
ASW1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:42:
[...]

Ja dat gaat een significante winst opleveren en je kunt de voorzetramen laten vervallen. Kun je geen tripel kwijt in die kozijnen?
Opzich heb ik niet zozeer problemen met de voorzetramen, het past goed bij het huis, dus als het geen significante winst oplevert zal ik het ook niet doen. Ik weet niet wanneer er wel of geen tripel in de kozijnen kan, het beetje onderzoek wat ik heb gedaan lijkt het dat de meeste upgrades worden gedaan naar hr++ omdat +++ vaak niet past. Ik zal sowieso iemand langs laten komen, maar wilde toch graag van tweakers experts horen voordat me iets wordt aangesmeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Die voorzetramen zijn extra onderhoud.
Schilderwerk en schoonmaken, misschien nog condens ertussen.
Weg ermee.
Ik weet niet of er budget is om de kozijnen ook te vervangen voor isolerende kozijnen en dan gelijk tripel glas, geeft ook extra subsidie.
Als je alleen het glas vervangt en tripel niet past ga dan voor HR++ met een spouwbreedte van 14mm en Ug van 1.0 en warm edge afstandhouders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33

Seafarer

XXX

KruidenTuin schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:48:
[...]

Opzich heb ik niet zozeer problemen met de voorzetramen, het past goed bij het huis, dus als het geen significante winst oplevert zal ik het ook niet doen. Ik weet niet wanneer er wel of geen tripel in de kozijnen kan, het beetje onderzoek wat ik heb gedaan lijkt het dat de meeste upgrades worden gedaan naar hr++ omdat +++ vaak niet past. Ik zal sowieso iemand langs laten komen, maar wilde toch graag van tweakers experts horen voordat me iets wordt aangesmeerd
Verstandig: laat heel veel mensen langs komen. Sommigen hebben geen zin in triple glas. En sommigen durven het niet aan te bieden vanwege meer werk en dus hogere prijs.
Zolang er mensen zijn die vinden dat 1.1 glas en 0.7 niet zoveel sheelt. (35% minder warmte verlies) blijft het een moeilijk verhaal.

Geschreven door iemand die heel graag de kozijnboer wil kiel halen. Daar zit ik dan met m'n HR++ glas aan de voorzijde op Oost. De gevel bestaat voor 65 % uit glas en de rest is steen. |:(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:41
KruidenTuin schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:48:
[...]

Met een opdeklat kun je hier prima triple in kwijt. Laat je niets wijsmaken door een verkoper maar haal een echte vakman erbij. Zie ook mijn eerdere post in dit topic. Ze willen je onnodig HR++ aansmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:42
@KruidenTuin Triple glas kan gewoon in je houten kozijnen. Er is ruimte zat om wat hout weg te frezen. Als je dit glas laat zitten weet je niet hoe de sponning er aan toe is. Als je er op tijd bij bent kan je rotte plekken repareren.
En als je voorzet ramen goed bij je huis passen kan je die nog steeds gebruiken. Desnoods met zonwerend glas in de zomer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kanoet schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:59:
@KruidenTuin Triple glas kan gewoon in je houten kozijnen. Er is ruimte zat om wat hout weg te frezen. Als je dit glas laat zitten weet je niet hoe de sponning er aan toe is. Als je er op tijd bij bent kan je rotte plekken repareren.
En als je voorzet ramen goed bij je huis passen kan je die nog steeds gebruiken. Desnoods met zonwerend glas in de zomer?
Luxaflex ertussen.

Komt er geen stof op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
Kanoet schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:59:
Goed om te horen! en dat kan eventueel ook een optie zijn inderdaad. Mocht iemand goede ervaring hebben met glaszetters die niet bang zijn voor hr+++ in de omgeving Roosendaal, dan hou ik me graag aanbevolen. Dank allen voor jullie reacties!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 14:51
Hoi hoi,

Nog fotootje wat laat zien dat isolerende kozijnen ook van belang zijn.
Foto 1: hele gevel. Boven oud dubbel glas, beneden glas in lood met een voorzet raam. In de erker Vacuumglas.
Foto2: de 4 ramen in de erkers. Hier zie je dat het
Glas super goed isoleert; U0,4, maar het raamkozijn zelf erg slecht.

Binnen meet ik het ook. Glas is 19,5
Graden, raamkozijn 16,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhNWFukX3FxWhRlVIZPs3VoJRZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwI7IFdOpn8PWulZpJN7Wcd3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dvoC__Tz0caeeM3RFCEKC8oxdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DnmqBJLdWFkXGeUtmhnir8x.jpg?f=fotoalbum_large

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-10 10:05
asjenietergvin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:51:
Hoi hoi,

Foto 1: hele gevel. Boven oud dubbel glas, beneden glas in lood met een voorzet raam. In de erker Vacuumglas.

Graden, raamkozijn 16,5

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn het houten kozijnen?

Ik heb inmiddels mijn kozijnen besteld. Voordeur en achterdeur en alle ramen. Alles compleet kunsstof kozijnen met tripple glas.

Enkel 2 dakkapellen niet. Daar kan ik geen kunstof in kwijt gezien deze samen met de buren zijn. Eventueel alleen het glas vervangen maar dit laat ik even liggen voor later. Dit was al prijzig genoeg.

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 14:51
Is allemaal hout, grenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:54

tijmeng

Panasonic 7J

*knip*

Dat is niet de bedoeling.

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 22-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:47

Rzaan

Altijd zoekende

*knip*

Sowieso niet ok dat zelfmontage niet mag volgens die regels.
Het gaat om subsidie voor verbetering. Als het product aan de normen voldoet, zou dat voldoende moeten zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door twain4me op 22-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:37
asjenietergvin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:51:
Hoi hoi,

Graden, raamkozijn 16,5

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich interessant, maar zonder schaalverdeling en max en min temp zeggen dergelijke foto's (met name de laatste) niet zo heel veel. Heb je die info?
Daarnaast is het maken van thermische foto's van glas lastig omdat glas veel IR reflecteert en er daardoor een niet betrouwbaar beeld kan ontstaan. Eigenlijk moet je het glas afplakken om een beter vergelijk te kunnen maken. Maar ja, dat is bijna niet te doen als je een hele gevel op de foto wilt zetten of heb je dat wel gedaan? :)
Dat kun je b.v. wel relatief gemakkelijk doen om 2 ramen te vergelijken door alleen het stuk wat afgeplakt is te fotograferen. Zo'n detailfoto kan dan ook veel inzicht opleveren over het kozijn versus glas en de aansluitingen.

Ik stel trouwens niet het verschil tussen standaard (oud) dubbelglas, en modern goed geisoleerd HR+++ glas ter discussie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:11
Wij zijn bezig met een (premium) nieuwbouw woning via een aannemer
In de technische omschrijving staat:
Er wordt HR++ isolerende beglazing conform BENG-berekeningen (<0,6 W/m2K ) gehanteerd.
Is HR++ nog van deze tijd, of moet ik met onze aannemer in gesprek voor HR+++ ?
Mijn inziens, als de BENG norm wordt gehaald, zou het om het even moeten zijn of er HR++ of HR+++ in het huis zit.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
@Breud
Hoe kom je aan die tekst? Want Uw < 0.6 is al drievoudig glas. Dat is met gewoon HR++ niet haalbaar.
Maar op pagina 6 van je BENG document (zie Breud in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen") staat dat ze ouderwets HR++ met Uw < 1.5 willen toepassen. Datzelfde staat ook in de warmteverliesberekening op pagina 9.
Let op. Uw is 1/Rc. Dat betekent een Rc van slechts 0.65, bijna een factor 10 (!) slechter dan je dak. Zie daar dé reden om naar drievoudig te gaan.

HR+++ heeft vele voordelen:
  • Bij nieuwbouw is het maar weinig duurder, de meerprijs verdien je over de levensduur via de energierekening gemakkelijk terug.
  • Het comfort is hoger. Geen koudeval langs de ramen meer. Want let op: Je hebt met vloerverwarming geen radiatoren meer die de koudeval langs de ramen tegen gaan.
Voor nieuwbouw is er maar één juiste weg, en dat is de combinatie van WTW-ventilatie, vloerverwarming, warmtepomp en drievoudig glas.
HR++ is in de nieuwbouw alleen nog toegestaan door een sjoemelende lobby van bouwbedrijven. Technisch gezien is het echt volkomen achterhaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2023 17:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Breud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:49:
Wij zijn bezig met een (premium) nieuwbouw woning via een aannemer
In de technische omschrijving staat:

[...]

Is HR++ nog van deze tijd, of moet ik met onze aannemer in gesprek voor HR+++ ?
Mijn inziens, als de BENG norm wordt gehaald, zou het om het even moeten zijn of er HR++ of HR+++ in het huis zit.
Er is weinig premium aan hr++ . HR+++ kost nouwelijks iets meer bij de meeste kozijn systemen. Meer comfort, minder verbuik. Het is eigenlijk gewoon een nobrainer. De beng norm is een minimale drempel en wordt opwek in meeewogen. qua isolatie dus zesjescultuur ;) bij projectbouw zie je meestal zesjescultuur maar bij een eigenbouw zou ik dat toch echt niet meer accepteren het is feitenlijk techniek van eind jaren 90 en was toen de norm, nu niet meer.

edit: Formeel bestaat hr+++ nog altijd niet volgens mij, het gaat om de U waarde en die lijkt goed te zijn

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 30-12-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:01:
@Breud
Hoe kom je aan die tekst? Want Uw < 0.6 is al drievoudig glas. Dat is met gewoon HR++ niet haalbaar.
Maar op pagina 6 van je BENG document (zie Breud in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen") staat dat ze ouderwets HR++ met Uw < 1.5 willen toepassen. Datzelfde staat ook in de warmteverliesberekening op pagina 9.
Let op. Uw is 1/Rc. Dat betekent een Rc van slechts 0.65, bijna een factor 10 (!) slechter dan je dak. Zie daar dé reden om naar drievoudig te gaan.

HR+++ heeft vele voordelen:
  • Bij nieuwbouw is het maar weinig duurder, de meerprijs verdien je over de levensduur via de energierekening gemakkelijk terug.
  • Het comfort is hoger. Geen koudeval langs de ramen meer. Want let op: Je hebt met vloerverwarming geen radiatoren meer die de koudeval langs de ramen tegen gaan.
Voor nieuwbouw is er maar één juiste weg, en dat is de combinatie van WTW-ventilatie, vloerverwarming, warmtepomp en drievoudig glas.
HR++ is in de nieuwbouw alleen nog toegestaan door een sjoemelende lobby van bouwbedrijven. Technisch gezien is het echt volkomen achterhaald.
in de technische omschrijving (datum 14-12-2021) staat de Uw <0,6 waarde. Deze technische omschrijving is ook een onderdeel van de contractstukken met de aannemer, dus ik kan ze hier op aanspreken als er glazen met een hogere Uw waarde worden geleverd (11 januari is weer een kijkdag op de bouw en zal ik eens kijken naar de ramen)

In de voorlopige BENG berekening (gedateerd 30-11-2021, welke ik heb ontvangen van de gemeente) staat de Uw waarde van 1.5. Deze berekening is geen onderdeel van de contractstukken met de aannemer

Ik vraag me nu af in hoeverre ik af moet gaan op deze voorlopige BENG berekening. Ik ga er ergens vanuit dat er 'fictieve' gegevens zijn gebruikt voor de voorlopige berekening en er nog een definitieve BENG berekening wordt gemaakt op basis van actueel toegepaste materialen en installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:56
Breud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:31:
[...]

in de technische omschrijving (datum 14-12-2021) staat de Uw <0,6 waarde. Deze technische omschrijving is ook een onderdeel van de contractstukken met de aannemer, dus ik kan ze hier op aanspreken als er glazen met een hogere Uw waarde worden geleverd (11 januari is weer een kijkdag op de bouw en zal ik eens kijken naar de ramen)

In de voorlopige BENG berekening (gedateerd 30-11-2021, welke ik heb ontvangen van de gemeente) staat de Uw waarde van 1.5. Deze berekening is geen onderdeel van de contractstukken met de aannemer

Ik vraag me nu af in hoeverre ik af moet gaan op deze voorlopige BENG berekening. Ik ga er ergens vanuit dat er 'fictieve' gegevens zijn gebruikt voor de voorlopige berekening en er nog een definitieve BENG berekening wordt gemaakt op basis van actueel toegepaste materialen en installaties
Beng-berekening verwacht ik niet dat die nog wordt aangepast, is namelijk een ding dat nodig is bij aanvraag van de vergunning. Zo te lezen is daar een forfaitaire waarde gebruikt waarmee de woning blijkbaar ook al aan de BENG norm voldoet. Dat het daarna anders gebouwd wordt gebeurt vaker, als het maar minimaal even goed/energiezuinig is.gelukkig voor jou dat er in die contract stukken een betere U-waarde staat want daar kun je de aannemer aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Fr33z Het zou wel erg vreemd zijn dat er 2 waarden voor die BENG zouden zijn.... Ik vind het wel een raar gevalletje.... lijkt me inderdaad iets om te checken of je krijgt wat je door de aannemer beloofd is. Het lijkt me nu al meldenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 00:56
route99 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:18:
@Fr33z Het zou wel erg vreemd zijn dat er 2 waarden voor die BENG zouden zijn.... Ik vind het wel een raar gevalletje.... lijkt me inderdaad iets om te checken of je krijgt wat je door de aannemer beloofd is. Het lijkt me nu al meldenswaardig.
OK, heb jij het idee dat woningen altijd precies zo worden gebouwd als dat in eerste instantie bedacht is dan? Dat is een proces van 2 jaar waarbij er van alles verandert. Natuurlijk moet de basis staan maar een BENG-berekening is alleen een ding voor de vergunning en zit dus vroeg in het hele proces. Als jij als klant daarna bijv aanvinkt toch triple glas te willen hebben oid dan komt dat er gewoon, maar dan ga je niet terug naar de gemeente met je vernieuwde BENG-berekening per se.

Natuurlijk goed om te dubbel checken wat waar precies staat. Belangrijk verschil kan ook zijn dat in de BENG er met een u-waarde voor het constructie deel wordt gerekend, dat bestaat dus uit een deel glas en een deel kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Fr33z Dat schrijf ik niet. Imho is de aannemer verplicht om zulke aanpassingen in werkmeetings tijdens de bouw te melden/vast te leggen. Ben er niet in onderlegd in hoeverre je daar je juridisch je verhaal kunt halen. BTW: Iets met een paar cm's aanpassen en dat rapporteren vind ik overigens wel van een andere orde dan een HR++ ipv een HR+++ raam te plaatsen.
Vandaar mijn advies, nu dit mogelijk zou kunnen zijn, lijkt het me de moeite van het checken waard.

PS: Dat van die verplichte notities heb ik van een wijkgenoot (oud-bouwkundige) gehoord

In het bestek van ons huis zijn die aantekeningen formeel toegevoegd. Met een aantal buren hebben we er in 1982 ook een aantal acties daar voor ondernomen om eea te checken dan wel aan te laten passen, zodat het zou zijn als beschreven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Breud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:31:
Dat is goed nieuws, dan zul je dus waarschijnlijk wel drievoudig glas krijgen. Maar wel belangrijk om te checken.
Dat betekent ook dat die warmtepomp van 8 kW die in de Beng berekening genoemd is meer dan voldoende is, want door dat andere glas wordt de warmtebehoefte nog flink gereduceerd.

Ik snap alleen niet dat ze, als ze toch al drievoudig glas gingen plaatsen, dat niet in de BENG berekening hebben verwerkt, want dat heeft behoorlijk invloed, en dan kan de bouwer op bijvoorbeeld PV weer extra besparen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:30
Let op dat het hier om de Uw(indow) gaat. Dit is een samenspel van Uf(rame) en Ug(lass).
Beetje kunststof kozijn zit op Uf=1.0 (Gealan S9000). Daar zet je Ug=0.5 in, dan moet ik nog zien hoe je op Uw=0.6 uitkomt.
Voor de vergunning hoeft het alleen aan Uw=1.5 te voldoen, je warmtepomp en PV bereken je op het warmteverlies bij Uw=1.5 en vervolgens heb je volledige vrijheid mbt kozijnsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Fr33z schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:15:
[...]

Beng-berekening verwacht ik niet dat die nog wordt aangepast, is namelijk een ding dat nodig is bij aanvraag van de vergunning. Zo te lezen is daar een forfaitaire waarde gebruikt waarmee de woning blijkbaar ook al aan de BENG norm voldoet. Dat het daarna anders gebouwd wordt gebeurt vaker, als het maar minimaal even goed/energiezuinig is.gelukkig voor jou dat er in die contract stukken een betere U-waarde staat want daar kun je de aannemer aan houden.
Exact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52
We zijn nog aan het rondkijken voor wat rolgordijnen. En nu zag ik dat je haakjes hebt voor draaikiepramen die je aan de bovenkant over het raam schuift. (Zoals deze)

Alleen schuif je deze dus ook over het rubber. Lijkt me dat dit toch niet heel bevoordelijk is voor het rubber en de afsluiting van het raam? Iemand ervaring met dit soort klemmetjes?

Wat zijn nog alternatieven? Zag ook van die systemen als Easyclick / Pax etc, maar dan plak je weer zo'n hele cassette met brede zijgeleiders op je raam.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Seafarer schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:59:
[...]

Verstandig: laat heel veel mensen langs komen. Sommigen hebben geen zin in triple glas. En sommigen durven het niet aan te bieden vanwege meer werk en dus hogere prijs.
Zolang er mensen zijn die vinden dat 1.1 glas en 0.7 niet zoveel sheelt. (35% minder warmte verlies) blijft het een moeilijk verhaal.

Geschreven door iemand die heel graag de kozijnboer wil kiel halen. Daar zit ik dan met m'n HR++ glas aan de voorzijde op Oost. De gevel bestaat voor 65 % uit glas en de rest is steen. |:(
Heel veel? je weet dat die mensen allemaal betaald moeten worden en dat dat dus gewoon in de offerteprijzen verrekend zit?
Wie zijn schuld is het dat jij HR++ hebt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

No Hands schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Heel veel? je weet dat die mensen allemaal betaald moeten worden en dat dat dus gewoon in de offerteprijzen verrekend zit?
Wie zijn schuld is het dat jij HR++ hebt?
Ja natuurlijk logisch. Maar in de tekst van de vraagsteller lees ik twijfel. En adviseer daarop.

Ik heb me om laten lullen. Meer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
Seafarer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Ja natuurlijk logisch. Maar in de tekst van de vraagsteller lees ik twijfel. En adviseer daarop.

Je bent niet de enige die zich heeft laten omlullen. Ik heb een paar jaar geleden mijn poot stijf gehouden en heb iedere dag veel plezier van 0.6 triple glas. Wat een comfort geeft dat...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Er zijn er niet veel die dit durven toegeven.
Maar het overkomt ons allemaal wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad.
En soms is het ook gewoon “achteraf” cq “met de kennis van nu”. Een jaar of 8 geleden is mijn woning volledig gerenoveerd en geisoleerd. Dat zou ik met de kennis van nu (nog) beter doen. En dus ook hr+++ glas/ glas met een u-waarde <0.6 ipv hr++ (u 1.2) wat ik nu heb.

Gelukkig zijn sommige zaken zoals glas later relatief gemakkelijk te verbeteren. Kost alleen (veel) geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rzaan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Er zijn er niet veel die dit durven toegeven.
Maar het overkomt ons allemaal wel eens.
Klopt heel veel mensen geven dit nooit toe. Laat het anderen helpen.

(gewoon te laat begonnen met lezen hier op tweakers :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Franciesco schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:43:
Inderdaad.
En soms is het ook gewoon “achteraf” cq “met de kennis van nu”. Een jaar of 8 geleden is mijn woning volledig gerenoveerd en geisoleerd. Dat zou ik met de kennis van nu (nog) beter doen. En dus ook hr+++ glas/ glas met een u-waarde <0.6 ipv hr++ (u 1.2) wat ik nu heb.

Gelukkig zijn sommige zaken zoals glas later relatief gemakkelijk te verbeteren. Kost alleen (veel) geld.
Dat gaat zeker peperduur worden. Want drie voudig schijnt net niet in het aluminium kozijn te passen dus de hele handel moet eruit.
Vandaar dit ik ook s'avonds de rolluiken ervoor neer laat dat scheelt weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 13:02
Ik heb vandaag de eerste kozijnenleverancier over de vloer gehad voor een offerte. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten? HR+++ kostte al wat moeite om bij hem "geaccepteerd" te krijgen, warm edge ben ik niet eens over begonnen (misschien later nog naar vragen?). Ik woon in een doorzonwoning uit de jaren 60, een groot deel van het geveloppervlak is glas. Het huis staat een meter of 50 van het spoor, dus geluidsisolatie is ook een belangrijk punt.

1 van de dingen die de verkoper voorstelde was het nergens plaatsen van ventilatieroosters, maar de nieuwe draaikiepramen op een >1cm winteropening te zetten voor ventilatie. Het huis heeft mechanische afzuiging. Is dat realistisch? Ik ben zelf wat bang voor een slechtere ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008

yay

[...]

Herkenbaar: Ik ben bezig in het voortraject om mijn woning (1958) te laten isoleren (Glas, gevelisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, isolerende garagedeur). Elke keer weer wordt door de offrerende partij / architect / aannemer gezegd: "de rest van het huis is toch niet beter dan de isolatiegraad/ -waarde die je wil, dus dat heeft geen zin / is het geld niet waard.."

Maar ja: als ik dat principe aan blijf houden blijft mijn woning een tochtig warmteverliezend hol met energielabel F. Als koper denken ze je steeds op je plek te zetten. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 11:51
yay schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Herkenbaar: Ik ben bezig in het voortraject om mijn woning (1958) te laten isoleren (Glas, gevelisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, isolerende garagedeur). Elke keer weer wordt door de offrerende partij / architect / aannemer gezegd: "de rest van het huis is toch niet beter dan de isolatiegraad/ -waarde die je wil, dus dat heeft geen zin / is het geld niet waard.."

Maar ja: als ik dat principe aan blijf houden blijft mijn woning een tochtig warmteverliezend hol met energielabel F. Als koper denken ze je steeds op je plek te zetten. :(
Het is natuurlijk ook onzin. Elke maatregel is er eentje en zal een besparing opleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Gillonde schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:20:
Ik heb vandaag de eerste kozijnenleverancier over de vloer gehad voor een offerte. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten? HR+++ kostte al wat moeite om bij hem "geaccepteerd" te krijgen, warm edge ben ik niet eens over begonnen (misschien later nog naar vragen?). Ik woon in een doorzonwoning uit de jaren 60, een groot deel van het geveloppervlak is glas. Het huis staat een meter of 50 van het spoor, dus geluidsisolatie is ook een belangrijk punt.
Dat moet je extra geluiddempend glas bestellen, dus met glasplaten van verschillende dikte. Het mooiste is doorvalbeschermd glas, dat dempt het best.
1 van de dingen die de verkoper voorstelde was het nergens plaatsen van ventilatieroosters, maar de nieuwe draaikiepramen op een >1cm winteropening te zetten voor ventilatie. Het huis heeft mechanische afzuiging. Is dat realistisch? Ik ben zelf wat bang voor een slechtere ventilatie.
Nee, dat is stom, want dan komt alle geluid ongedempt binnen. Wat jij nodig hebt zijn suskasten, waarmee je kan ventileren en toch nog (wat) geluiddemping hebt.
Maar eigenlijk vraagt zo'n situatie natuurlijk om een centraal WTW-ventilatiesysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
yay schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:32:

En dan klopt het argument ook nog eens niet, want met triple glas zit je Uw waarde rond de 0.6 a 0.8 (Rc 1.5 tot 1.25), wat nog steeds slechter is dan je nageisoleerde spouwmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20
Raem schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:03:
We zijn nog aan het rondkijken voor wat rolgordijnen. En nu zag ik dat je haakjes hebt voor draaikiepramen die je aan de bovenkant over het raam schuift. (Zoals deze)

Alleen schuif je deze dus ook over het rubber. Lijkt me dat dit toch niet heel bevoordelijk is voor het rubber en de afsluiting van het raam? Iemand ervaring met dit soort klemmetjes?

Wat zijn nog alternatieven? Zag ook van die systemen als Easyclick / Pax etc, maar dan plak je weer zo'n hele cassette met brede zijgeleiders op je raam.
Er bestaan ook wat luxere varianten van die klemmetjes, die hebben een stukje rubber erop.

Bijvoorbeeld: deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:49
Raem schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:03:

Keje raamdecoratie. Eerst gaat er een zelfklevende metalen plakstrip op je (kunststof) glaslatten, en dan wordt de raamdecoratie daarop magnetisch bevestigd. Heb dit zelf al 3 jaar en ben er erg tevreden over.

https://www.keje.nl/raamdecoratie

Heb zelf de splendid pliss en de lamella. De laatste is bij alsnog in de glaslatten geschroefd voor de zekerheid, maar dat hoeft officieel niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:56

Warm edge gewoon doen. Kost amper wat.

Draaikiepramen altijd open zou ik niet doen. Ventilatie zal wel voldoende zijn. Maar insecten en vuil kunnen ook makkelijker naar binnen. Plus het geluid natuurlijk.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dodanh
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:24

In plaats van ventilatieroosters bij je draaikiep ramen kan je ook kiezen voor PADK beslag. Daarmee trek je de hele bewegende deel van het raam een paar mm naar binnen voor ventilatie.
PADK beslag kostte mij rond de 250EUR per raam, ventilatieroosters zijn ook niet goedkoop dus ik vond het de meerprijs wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:15
Dodanh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:14:
[...]

In plaats van ventilatieroosters bij je draaikiep ramen kan je ook kiezen voor PADK beslag. Daarmee trek je de hele bewegende deel van het raam een paar mm naar binnen voor ventilatie.
PADK beslag kostte mij rond de 250EUR per raam, ventilatieroosters zijn ook niet goedkoop dus ik vond het de meerprijs wel waard.
Wow,
Ik heb daar 75€ per raam voor betaald.
70x70 en 120x100cm

Edit:
Wellicht wat meer marge gerekent

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 09-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman

Ik kan je melden dat de winterstand van deze ramen uitstekend functioneert. In mijn geval zet ik de raamhendel in een hoek van 45 graden en je ventileert voldoende. Het is wel zo dat je moet checken of de inbraakveiligheid wel op orde is. Hier gebruik ik de ventilatiestand alleen op de bovenverdieping. Als je beneden inbraakvrij wil ventileren kan je dit ook overwegen: https://kozijn-services.nl/padk-raambeslag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Bij S... heb ik nieuwe ramen besteld met gehard gelamineerd triple glas. In die ramen blijkt isolatieglas van Pilkington te steken. De Insulating Glass Unit (IGU) structure description kan ik niet helemaal ontcijferen.

4CGP2T/H/PTE14A/4FL/PTE12A/33-1S3

en

4CGP2T/H/PTG14A/4FL/PTG12A/33-1S3

Decodering:
4 mm ?
CGP2 = ???
T = Toughened = gehard
/H = ???
/PTE = spacer TGI zwart
/PTG = spacer TGI wit
14 = 14 mm spouw
A = argon vulling/
/4FL = 4 mm float/
/12 = 12 mm spouw
A = argon vulling/
33-1S3 = 3mm float+1 PVB+3mm float (33.1) Optitherm S3
Met name het geharde gedeelte aan het begin van de regel "4CGP2T/H/" is mij niet duidelijk.
Wie kan helpen de structuur te ontcijferen?

PS1 Het is overigens gedeclareerd als Ug=0.7 W/m2K
PS2 Sommige mensen vinden het doorzicht van dit triple glas niet groenig qua tint, ik vindt dit glas wel een flinke groene tint hebben, maar ben dan ook 2 mm monumentenglas gewend.

[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 15-01-2024 21:41 . Reden: PS2 tint ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@cj1 Heb je ze, de leverancier, al een mailtje gestuurd? Mss zit je dan direct OK...? Zou je toch verwachten....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:42

Om de reactie van de installateur moet ik hard lachen _O- De meeste komen met kulargumenten dat roosters 'de voordelen van triple glas teniet doen'. Die van jou geeft aan om een compleet tochtgat open te laten die je elke keer dat je in de ruimte bent handmatig moet bedienen.

Het is ZR Roosters+afzuiging óf balansventilatie.

Als je enkel met PADK/winterventilatiestand ventileert zijn dat tijdelijke lapmiddelen. Die kunnen voor jezelf best goed werken en daar kan je in principe best goed mee ventileren maar zijn géén bestendige oplossingen. Daarbij denk ik aan de mogelijkheid dat er andere mensen dan verstandige tweakers gebruik maken van je huis. Denk aan kinderen of nieuwe bewoners die dat raam gewoon standaard dicht laten omdat de wind er soms op staat (of lawaai van buiten in jouw geval).

Die (balans) ventilatie kan je in jouw geval ook uitvoeren met decentrale (balans)ventilatie. Die plaats je met een muurdoorvoer. Die laten meestal niet zoveel geluid door. Plus je energielabel gaat omhoog bij verkoop.

Verder ben ik helemaal voor zoveel mogelijk ventilatiemogelijkheden en zeker die PADK is top..... als aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wat mij tegenstaat aan zo'n ventilatiestand is dat het alles of niks is, het is 0 of 1, open of dicht.
Ik wil een ventilatierooster ook 50% of 25% open kunnen zetten als het eens koud is en de wind staat erop.
Daarom zou ik altijd nooit voor zo'n ventilatiestand kiezen als vervanging voor een rooster.

Die roosters met ZR kleppen werken in principe ook best goed maar je moet voor de montage controleren of de kleppen gangbaar zijn, zo nee dan kun je er nog wat aan doen. Vaak klemmen ze wat door weerstand van uitstekende gietnaden, ze moeten zonder enige weerstand kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

route99 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:39:
@cj1 Heb je ze, de leverancier, al een mailtje gestuurd? Mss zit je dan direct OK...? Zou je toch verwachten....?
De leverancier is een internet kozijnenleverancier. De klant-contact-medewerkers hebben nul komma weinig sjoege van glas. Voor bestelling heb ik al gevraagd om een specificatie van de glasopbouw en niet gekregen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
cj1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:56:Met name het geharde gedeelte aan het begin van de regel "4CGP2T/H/" is mij niet duidelijk.
Wie kan helpen de structuur te ontcijferen
Zou deze het kunnen zijn:

https://www.guardianglass...guard/climaguard-premium2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
Inmiddels is duidelijk welk HR glas in ons nieuwbouw huis wordt gezet door de aannemer.
In het glas staat sanco ce en 1279-5 mig ral-gz 520 wwpremium 1.1 hr++ 73077951

Volgens mij dus 'slechts' HR++ glas met een u waarde van 1.1.

Klassiek voorbeeld dat de aannemer dus het minimale glas installeert om aan de beng prestatie te voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Breud schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:55:
Inmiddels is duidelijk welk HR glas in ons nieuwbouw huis wordt gezet door de aannemer.

Klassiek voorbeeld dat de aannemer dus het minimale glas installeert om aan de beng prestatie te voldoen
Dat glas hoort ook helemaal niet in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:08
Breud schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:55:

BENG huis hier en helaas niet opgelet bij het voortraject. HR++ ramen met een U waarde van 1.3. Vind het vooral qua geluid tegenvallen eerlijk gezegd. Maar pure kapitaalvernietiging om nu over een upgrade na te denken 2 maanden na oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Pilkington zal geen producten van concullega's toepassen. Dus climaguard premium 2 kan "4CGP2T/H/" niet betekenen.

@route99 Met wat googelen naar het poolse woord "deklaracja" kom ik terecht op https://www.pilkington.co...owanie-ce/ce-marking-form

Als ik daar in het veld "Unikalny numer identyfikacyjny" het "ID=" nummer (staat rechts boven op het label) invul, dan rolt daar een PDF uit met deze info:
Guardian ClimaGuard Premium2 T, Hartowane, 4 mm
Argon (90%) 14mm
Pilkington OptifloatTM Clear, Odprężone, 4 mm
Argon (90%) 12mm
Pilkington OptilamTM Therm S3, Laminowane, 6.4 mm (33.1)
Heeft @doktervictor toch gelijk: "Guardian ClimaGuard Premium 2T" = CGP2T _/-\o_

---
Inmiddels ook de Engelstalig versie van de Pilkington CE declaratie generator gevonden:
Guardian ClimaGuard Premium2 T, Toughened, 4 mm
Argon (90%) 14mm
Pilkington OptifloatTM Clear, Annealed, 4 mm
Argon (90%) 12mm
Pilkington OptilamTM Therm S3, Laminated, 6.4 mm (33.1)
---
De "T" in "CGP2T" is dubbel gespecificeerd, in dit blok, en een slash verder als "H".

CGP2T = ClimaGuard Premium2 in annealed and temperable version on Guardian ExtraClear® float glass

bron: <https://www.glasstec-online.com/en/Media_News/Guardian_to_Present_Its_Next_Generation_of_Thermal_Insulation_Glass_for_Residential_Applications_at_Glasstec>

PS Helaas geen gelaagd "Guardian Lamiglass"

[ Voor 76% gewijzigd door cj1 op 15-01-2024 13:56 . Reden: Tekst doorgehaald. Inmiddels ook de Engelstalig CE generator gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@doktervictor & @cj1 Goed werk beiden. (y)
4 mm ?
CGP2 = ???
T = Toughened = gehard
/H = ???
Kleine aanvulling, zag dat nog niet toegelicht meen ik (stond wel als naam in jouw quote) : De /H lijkt dus van Hartowane is dus Pools voor gehard glas...?

Dan is die T geen gehard glad. lijkt me. Nog ff kijken wat die T kan zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door route99 op 14-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:13
Ik zie allerlei isolatiewaarden van HR++ en HR+++ langskomen, maar is er in ‘Jip en Janneke taal’ uit te drukken hoeveel % de ene meer isoleert dan de andere? Ik heb straks de keuze en wil uiteraard gaan voor het beste maar hoor veel ‘experts’ zeggen dat HR+++ slechts een paar procent (kou) beter isoleert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03
Bouwertje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:29:
Ik zie allerlei isolatiewaarden van HR++ en HR+++ langskomen, maar is er in ‘Jip en Janneke taal’ uit te drukken hoeveel % de ene meer isoleert dan de andere? Ik heb straks de keuze en wil uiteraard gaan voor het beste maar hoor veel ‘experts’ zeggen dat HR+++ slechts een paar procent (kou) beter isoleert.
Afbeeldingslocatie: https://www.glasdiscount.nl/media/bss/webp/media/wysiwyg/popup/u-waarde.webp

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Is het dan heel kort door de bocht om te zeggen dat HR+++ 37% beter isoleert tegen kou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03
Bouwertje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:39:
Is het dan heel kort door de bocht om te zeggen dat HR+++ 37% beter isoleert tegen kou?
In mijn ogen niet. Veel bedrijven hebben gewoon geen zin om triple te plaatsen omdat het een stuk zwaarder is (vind het ook maar een slap excuus), dus zeggen ze dat het vrijwel niks oplevert.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10

orf

Bouwertje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:39:
Ja, volgens mij wel. Maar alleen bij 20 graden verschil tussen binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Is er ook zo’n tekening voor isolatie tegen warmte? En geluid?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Andrehj
orf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:47:
Ja, volgens mij wel. Maar alleen bij 20 graden verschil tussen binnen en buiten.
Nee, die verhouding is er bij elk temperatuurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Bouwertje een andere manier om het verschil tussen HR++ met een Ug van 1.1 te vergelijken met zo'n beetje het allerbeste HR+++ glas is:
HR++ met Ug van 1.1 kun je wat isolatiewaarde betreft vergelijken met ca 3cm piepschuim/EPS
HR+++ met Ug van 0.4 kun je wat isolatiewaarde betreft vergelijken met ca 8cm piepschuim/EPS

Bedenk met bovenstaande in gedachte of je 3cm EPS voldoende zou vinden om een X-aantal vierkante meters van je woning te isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
Voor Ug 0.4 moet je wel naar erg duur vacuumglas of kryptonvulling. Met "normaal" triple is 0.6 zo ongeveer het max haalbare. Dan zit je op een RC-waarde van 1.66 wat vergelijkbaar is met 6cm tempex.

Het totaalverschil voor ruit + kozijn is overigens wel iets kleiner omdat je aan de randen van het glas altijd meer verliest door spacers en het kozijn zelf. Hoe kleiner de ruit hoe meer last je daarvan hebt. Desalniettemin zou ik altijd voor triple gaan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

route99 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:04:
@doktervictor & @cj1 Goed werk beiden. (y)

[...]

Kleine aanvulling, zag dat nog niet toegelicht meen ik (stond wel als naam in jouw quote) : De /H lijkt dus van Hartowane is dus Pools voor gehard glas...?

Dan is die T geen gehard glad. lijkt me. Nog ff kijken wat die T kan zijn.
Jawel, de "T" is wel gehard volgens https://www.glasstec-onli...Applications_at_Glasstec:
Guardian Europe unveils ClimaGuard® Premium2 and ClimaGuard Premium2 T...
...ClimaGuard Premium2 is available in annealed and temperable version (Premium2 T)...
Het laatste zinsdeel vertaald in het Nederlands: .
..ClimaGuard Premium2 glas is verkrijgbaar in een gegloeid en warmtebehandelde versie (Premium2 T)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

T-MOB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:35:
Voor Ug 0.4 moet je wel naar erg duur vacuumglas of kryptonvulling. Met "normaal" triple is 0.6 zo ongeveer het max haalbare.
Nee hoor, het hout-aluminium reduxa kozijn met Thermo80 profiel van S..., daar zit een 52 mm triple igu (insulating glass unit) met Ug=0.5 W/m2K in.

Volgens Pilkington's CE declaratie in mijn geval:
Guardian ClimaGuard Premium2 T, Toughened, 4 mm
Argon (90%) 20mm
Pilkington OptifloatTM Clear, Annealed, 4 mm
Argon (90%) 18mm
Pilkington OptilamTM Therm S3, Laminated, 6.4 mm (33.1)

Light transmittance/reflectance: 0.73/0.16/0.15
Solar Transmittance / Reflectance: 0.44/0.32/0.26
g Value: 0.53
S... is geen duurzame keuze. Al het hout bij S... kozijnen is namelijk behandeld met het AkzoNobel Sikkens Cetol WP 567 BPD. Dat Cetol WP 567 bevat ongeveer 2% biocides, met name voor het waterleven zwaar giftige Propinylbutylcarbamate iodine (IPBC), Propiconazole en Tebuconazole.

PS Als ze daar bij S... toch eens onbehandeld hout zouden verkopen, waarbij je zelf het hout zonder gif gaat verduurzamen...

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 15-01-2024 21:40 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@ollie1965
TS quote:
Ik heb nu Ug 0,33 en 0,3 gevonden (3 voudig vacuum/KR vulling en 4 voudig glas), ik moet dit nog verder uitzoeken
Dat 0,33 3-voudig Eagon glas is geen serieus alternatief: glas bestellen in Zuid-Korea gaat niemand in Nederland doen, of wel?

De Fakro FFT U8 dakramen met 4-voudig glas, lijken wel een standaard en voor de NL-markt beschikbaar product: https://www.dakraampje.nl/fakro-passief-dakraam?cat=449

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZonnigY
cj1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:44:
@ollie1965
TS quote:

[...]

Dat 0,33 3-voudig Eagon glas is geen serieus alternatief: glas bestellen in Zuid-Korea gaat niemand in Nederland doen, of wel?

De Fakro FFT U8 dakramen met 4-voudig glas, lijken wel een standaard en voor de NL-markt beschikbaar product: https://www.dakraampje.nl/fakro-passief-dakraam?cat=449
4 voudig is off-topic >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Veel te zwaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Dat!
En je krijgt condens aan de buitenkant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Speciaal glas bij HR+++ driedubbel glas

Als de leverancier opties heeft voor speciaal glas bij HR+++ driedubbel glas, met deze omschrijvingen:

a. Veiligheidsglas gehard: Gehard glas is veel beter bestand tegen overbelasting dan gewoon glas. Als dit glas breekt, valt het in vele kleine stukjes uiteen. Zo wordt het risico op snijwonden aanzienlijk beperkt...
b. Veiligheidsglas gehard/gelamineerd: gehard/gelamineerd veiligheidsglas is voorzien van een onzichtbare plastic folie aan de binnenkant van het glas, zodat in het onwaarschijnlijke geval van een glasbreuk de glasscherven aan de ruit vastzitten en je dus voorkomt dat de scherven zich verspreiden. De buitenste laag glas is gehard, zodat het in duizend kleine stukjes breekt.
c. Veiligheidsglas gelamineerd: Veiligheidsglas minimaliseert het risico van snijwonden door gebroken ruiten... is voorzien van een onzichtbare plastic folie aan de binnenkant van het glas, zodat in het onwaarschijnlijke geval van een glasbreuk de glasscherven aan de ruit vastzitten en je dus voorkomt dat de scherven zich verspreiden
.

Wat verwachten jullie geleverd te krijgen bij keuze voor optie a, b of c?

a. Gehard glas:
  1. aan de binnenzijde gehard
  2. aan de buitenzijde gehard
  3. zowel aan de binnenzijde en ook aan de buitenzijde gehard
b. Gehard/gelamineerd glas:
  1. aan de binnenzijde gehard én gelamineerd
  2. aan de buitenzijde gehard én gelamineerd
  3. zowel aan de binnenzijde en ook aan de buitenzijde gehard én gelamineerd
  4. aan de binnenzijde gehard en aan de buitenzijde een gelamineerd glasblad
  5. aan de binnenzijde gehard én gelamineerd en aan de buitenzijde een gelamineerd glasblad
  6. anders...
c. Gelamineerd glas:
  1. aan de binnenzijde een gelamineerd glasblad
  2. aan de buitenzijde een gelamineerd glasblad
  3. zowel aan de binnenzijde en ook aan de buitenzijde gelamineerde glasbladen
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:29
@cj1
Keuze b staat expliciet in de tekst gespecificeerd:
Binnen gelamineerd, buiten gehard.
Verder kan alleen navraag bij de leverancier jou de specs zwart op wit geven.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

cj1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:54:

Speciaal glas bij HR+++ driedubbel glas

Als de leverancier opties heeft voor speciaal glas bij HR+++ driedubbel glas, met deze omschrijvingen:

a. Veiligheidsglas gehard: Gehard glas is veel beter bestand tegen overbelasting dan gewoon glas. Als dit glas breekt, valt het in vele kleine stukjes uiteen. Zo wordt het risico op snijwonden aanzienlijk beperkt...
b. Veiligheidsglas gehard/gelamineerd: gehard/gelamineerd veiligheidsglas is voorzien van een onzichtbare plastic folie aan de binnenkant van het glas, zodat in het onwaarschijnlijke geval van een glasbreuk de glasscherven aan de ruit vastzitten en je dus voorkomt dat de scherven zich verspreiden. De buitenste laag glas is gehard, zodat het in duizend kleine stukjes breekt.
c. Veiligheidsglas gelamineerd: Veiligheidsglas minimaliseert het risico van snijwonden door gebroken ruiten... is voorzien van een onzichtbare plastic folie aan de binnenkant van het glas, zodat in het onwaarschijnlijke geval van een glasbreuk de glasscherven aan de ruit vastzitten en je dus voorkomt dat de scherven zich verspreiden
.

Wat verwachten jullie geleverd te krijgen bij keuze voor optie a, b of c?

a. Gehard glas:
  1. aan de binnenzijde gehard
  2. aan de buitenzijde gehard
  3. zowel aan de binnenzijde en ook aan de buitenzijde gehard
b. Gehard/gelamineerd glas:
  1. aan de binnenzijde gehard én gelamineerd
  2. aan de buitenzijde gehard én gelamineerd
  3. zowel aan de binnenzijde en ook aan de buitenzijde gehard én gelamineerd
  4. aan de binnenzijde gehard en aan de buitenzijde een gelamineerd glasblad
  5. aan de binnenzijde gehard én gelamineerd en aan de buitenzijde een gelamineerd glasblad
  6. anders...
c. Gelamineerd glas:
  1. aan de binnenzijde een gelamineerd glasblad
  2. aan de buitenzijde een gelamineerd glasblad
  3. zowel aan de binnenzijde en ook aan de buitenzijde gelamineerde glasbladen
:?
Ik heb C en 3 in de gehele schuif pui zitten. Bij mij werd het als veiligheids glas verkocht.
Hier in de buurt zijn er al een paar door de schuifpui gelopen terwijl de deur dicht zat. En letop: bij 50% was er geen drank in het spel. :)

In de badkamer heb ik gelamineerd aan de binnenzijde, de folie, een soort melkglas verspreid bakken met licht door de badkamer en je kan er met je blote niksie zo achterstaan. Je hebt geen gordijn of iets anders nodig en je blijft gewoon glad glas houden wat makkelijk schoon te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@ollie1965 In de TS staat o.a.:
En wat er dan nog meer te zien is bij de producent en die sticker bij de levering?
Hoe is de volgorde qua "Buiten" (links?) en "Binnen" (rechts?) in de structuur opbouw?

PS De link daaronder naar Semcoglas.com is dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
Barleone schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:44:
@cj1
Keuze b staat expliciet in de tekst gespecificeerd:
Binnen gelamineerd, buiten gehard.
Verder kan alleen navraag bij de leverancier jou de specs zwart op wit geven.
B en C leken mij in eerste instantie ook duidelijk. Maar nu ik er nog eens over nadenk: de leverancier heeft het over "binnenste laag" en "buitenste laag" bij het praten over gehard, gelamineerd, etc. Is "binnenste" bij triple glas dan het deel wat letterlijk in het midden zit, en gaat het bij 'buitenste' dan om de panelen die je kunt aanraken (dus beide kanten, niet te verwarren met (wat aan binnenkant en wat aan buitenkant van woning zit)?

Verder een non-discussie natuurlijk, de vraagsteller moet gewoon even bellen met leverancier voor duidelijkheid. Maar vond het wel een interessante exercitie begrijpend lezen. Waarbij ik er dus verder niet wijs uit wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Valorian schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:59:
[...]

B en C leken mij in eerste instantie ook duidelijk. Maar nu ik er nog eens over nadenk: de leverancier heeft het over "binnenste laag" en "buitenste laag" bij het praten over gehard, gelamineerd, etc. Is "binnenste" bij triple glas dan het deel wat letterlijk in het midden zit, en gaat het bij 'buitenste' dan om de panelen die je kunt aanraken (dus beide kanten, niet te verwarren met (wat aan binnenkant en wat aan buitenkant van woning zit)?
Bij "voorzien van een onzichtbare plastic folie aan de binnenkant van het glas" dacht ik eerst dat de folie letterlijk aan de binnenzijde (de met Argon gas gevulde delen) van het buitenglasblad en het binnenglasblad zich zouden bevinden. Later bleek uit de AGC glasconfigurator dat een folie op die positie onmogelijk is, en dat er inmiddels wel 2 mm dun glas is dat met ander 2mm glas tot een 4 mm glasblad wordt gelamineerd.
Verder een non-discussie natuurlijk, de vraagsteller moet gewoon even bellen met leverancier voor duidelijkheid. Maar vond het wel een interessante exercitie begrijpend lezen. Waarbij ik er dus verder niet wijs uit wordt ;)
Aan bellen hebben we niets. Op schrift is het enige dat telt. Gedurende vier weken weken heb ik het wel geprobeerd via telefoon, chat en mail. Kreeg soms dezelfde en soms tegenstrijdige antwoorden. Ook zoals hierboven: het folie zit aan de binnenkant geplakt, tussen gas en glas.

Bij keuze "B" dacht ik te krijgen: gehard glas gelamineerd met een float glas blad, zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde. Hoe de ruit ook kapot gaat, de glasstukjes blijven altijd aan de plastic kleeffolie hangen. Uitzondering het binnenblad, dat is gewoon 4 mm floatglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
@ollie1965
TS quote:

[...]

Als het uit kan, ...... ja maar zie ook de ander post over "glas" in Canada en mijn eigen gedachte om zelf een luchtspouw (argon/krypton) te maken van 20cm.
Bij mij gaat het niet om het geld alleen (totdat het boompje leeg geplukt is :+ ) maar eerder de isolatie waarden om boven Passief Premium uit te komen. Tekeningen voor plattegrond en indeling zijn klaar... alleen een geschikt kavel lukt al 3 jaar niet...

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@ollie1965
TS quote:

[...]

Leverancier BENG van het gelijkgenaamde vacuumglas met een u van 0,4 besteld ook al het glas in een Aziatisch land, zo gek is het niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

cj1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:56:
@ollie1965 In de TS staat o.a.:

[...]

Hoe is de volgorde qua "Buiten" (links?) en "Binnen" (rechts?) in de structuur opbouw?
De uitleg qua volgorde staat ongeveer 15 regels boven de regel met het eerste voorbeeld van de structuuropbouw:
men begint altijd van buiten naar binnen te nummeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

No Hands schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Leverancier BENG van het gelijkgenaamde vacuumglas met een u van 0,4 besteld ook al het glas in een Aziatisch land, zo gek is het niet hoor.
Met welke hoeveelheid CO2-uitstoot, alleen al door transport, komt dat Chinese BENG vacuümglas dan naar Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
cj1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Met welke hoeveelheid CO2-uitstoot, alleen al door transport, komt dat Chinese BENG vacuümglas dan naar Nederland?
Ik heb geen flauw idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

cj1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Vraag je je dat bij alles af van wat je koopt?
Ik vind dit (in dit topic) een redelijk zinloze vraag. Mag natuurlijk, maar ik begrijp de zin ervan niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Rzaan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:52:
[...]
...ik begrijp de zin ervan niet zo.
Als de CO2 uitstoot van productie, transport en afvalfase groter is dan de besparing, dan is het op wereldschaal een achteruitgang. Er wordt geen energie bespaart, enkel meer CO2 de atmosfeer in gelaten.

Milieucentraal gaat uit van 3,1667 m3 gas besparing per jaar bij 1 m2 triple glas. Laat het met vacuum 50% meer zijn en afgerond naar boven CO2-equivalent 3,38 kg CO2 besparing per jaar.

1 m2 vacuümglas + transport verpakking weegt 20 kg + 10 kg = 30 kg. Transport Shanghai-Nederland stoot zeer indicatief zo'n 0,3 kg CO2/kg uit. Oftewel 9 kg CO2 voor die 1 m2 vacuümglas. Dus na 3 jaar is de CO2 meeruitstoot van het lange transport pas terugverdiend. Zolang de ruit niet breekt lijkt het transport van China naar Nederland van BENGglas netto energie-efficiënt.

Disclaimer: dit soort berekeningen zijn niet mijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

cj1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Als de CO2 uitstoot van productie, transport en afvalfase groter is dan de besparing, dan is het op wereldschaal een achteruitgang. Er wordt geen energie bespaart, enkel meer CO2 de atmosfeer in gelaten.

Milieucentraal gaat uit van 3,1667 m3 gas besparing per jaar bij 1 m2 triple glas. Laat het met vacuum 50% meer zijn en afgerond naar boven CO2-equivalent 3,38 kg CO2 besparing per jaar.

1 m2 vacuümglas + transport verpakking weegt 20 kg + 10 kg = 30 kg. Transport Shanghai-Nederland stoot zeer indicatief zo'n 0,3 kg CO2/kg uit. Oftewel 9 kg CO2 voor die 1 m2 vacuümglas. Dus na 3 jaar is de CO2 meeruitstoot van het lange transport pas terugverdiend. Zolang de ruit niet breekt lijkt het transport van China naar Nederland van BENGglas netto energie-efficiënt.

Disclaimer: dit soort berekeningen zijn niet mijn vak.
Ik snapte wel wat je bedoelde, maar dit topic gaat over glas en kozijnen kopen.
Niet over de wereld verbeteren. Daarom begrijp ik niet wat de zin hiervan is.
Ga je ook in een gereedschapstopic bij elke boormachine aangeven hoe groot de footprint is?
Mijn deurbel komt uit China. Wat nu?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZonnigY
Rzaan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Ik snapte wel wat je bedoelde, maar dit topic gaat over glas en kozijnen kopen.
Niet over de wereld verbeteren. Daarom begrijp ik niet wat de zin hiervan is.
Ga je ook in een gereedschapstopic bij elke boormachine aangeven hoe groot de footprint is?
Mijn deurbel komt uit China. Wat nu?
Omdat een van de redenen voor extra energiezuinig glas 'milieu' kan zijn vind ik hem ook wel relevant en bij een boormachine oid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:00
Ik heb een schuifpui van 10m2 met blijkbaar gedateerd HR++ glas van 1,2 Ug. Volgens dat plaatje bespaar ik met wereldklasse vacuumglas a 0,4 Ug maar liefst..140 watt. Dat is 35 watt aan warmtepompvermogen.

Gaat echt nergens over als die cijfers kloppen. Voor de geluidsisolatie is wat extra investeren in glas trouwens wel echt aan te raden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
10m2 en een verschil van 0.8U is 8W per graad verschil tussen binnen en buiten. Als je warmtepomp gedimensioneerd is op -10/21 graden gaat het dus om 248W thermisch vermogen dat je pomp moet kunnen leveren. Als je pomp bij -10 nog een COP van 4 haalt is dat 62W elektrisch.
Als je uitgaat van 2500 graaddagen per jaar dan is de 8W verschil 480kWh thermisch, dat is 60kuub gas of 120kWh bij een warmtepomp met SCOP van 4.

Maar energiebesparing is niet het enige voordeel. Geluid geef je zelf al aan, maar in comfort scheelt het ook aanzienlijk. Bij 0 graden buiten is het glas aan de binnenkant bij Ug 0.4 een graad of 1.5 tot 2 warmer dan bij Ug 1.2. Dat merk je aan verminderde koudeval.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52
Capt Waffles schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:41:
[...]

@Raem veel beter nog: laat een blower door test doen. Een warmtecamera alleen is maar beperkt effectief. Blower door is veel effectiever in het kwantificeren en opsporen van lekkage. En een blower door test in combinatie met een warmtebeeldcamera verhoogt de effectiviteit van de camera.

Maarreuh, je kan ook nog een paar dagen wachten ja want da’s een hoop thermische massa die moet opwarmen.. om dan alsnog een blower door test te doen want dat is sowieso een toptest om je huis te begrijpen & beter te kunnen maken :)
Ondertussen hebben we een blowerdoortest laten doen. Daaruit kwam dat de kozijnen eigenlijk overal wel netjes luchtdicht zijn, behalve onder de vensterbanken.
Nu kan ik dit zelf wel gaan kitten, maar ik vraag me af of dit wel de juiste oplossing is. Ik denk dat als ik de kozijnenboer laat komen ze het ook gaan kitten.
Of mag ik van ze verwachten dat ze de boel open halen om te kijken waar de lucht vandaan komt?

https://psnprofiles.com/RaemNL

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 07:01
Heeft iemand ervaringen met de draai/kiep ramen van gealan S9000?
Onze houten kozijnen uit 2002 gaan vervangen worden door kunstof icm triple glas. De vraag is of er ventilatieroosters ingezet moeten worden of dat deze kiep ramen een soort 'winterstand' kiepstand heeft.
Klantenservice van website toelevering.etc zegt dat dmv de deurklink in een soort tussenstand te zetten kan het raam op een kleine kierstand. Iemand ervaringen hiermee? Of toch in alle ramen maar ventilatieroosters plaatsen?
Kan er geen filmpjes van vinden.

• _JGC_
Hangt van je gebruikte beslag af. Ik heb hier S9000 draaikiep met beslag van GU, die hebben volgens de sticker een stand voor draaien en voor kiepen. Zet je de kruk ertussenin valt het raam op een heel klein kiertje open.

• Andrehj
Flatisa schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:11:
Ik heb een schuifpui van 10m2 met blijkbaar gedateerd HR++ glas van 1,2 Ug. Volgens dat plaatje bespaar ik met wereldklasse vacuumglas a 0,4 Ug maar liefst..140 watt. Dat is 35 watt aan warmtepompvermogen.
Ehm, warmtepompvermogen druk je uit een thermisch vermogen. En dan moet je dus niet alvast delen door 4.

• Rocketman
JenteT schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:41:
Heeft iemand ervaringen met de draai/kiep ramen van gealan S9000?
Onze houten kozijnen uit 2002 gaan vervangen worden door kunstof icm triple glas. De vraag is of er ventilatieroosters ingezet moeten worden of dat deze kiep ramen een soort 'winterstand' kiepstand heeft.
Klantenservice van website toelevering.etc zegt dat dmv de deurklink in een soort tussenstand te zetten kan het raam op een kleine kierstand. Iemand ervaringen hiermee? Of toch in alle ramen maar ventilatieroosters plaatsen?
Kan er geen filmpjes van vinden.
Ik heb ramen van Kochs en die hebben sluitwerk van Winkhaus. De hendels kan je op winter kierstand zetten door de hendel op ongeveer 22.5 graden te zetten. Deze functie maakt hier roosters volkomen overbodig.

• Franciesco
@Rocketman is die stand dan ook nog inbraak veilig? Want ik weet dat er meer merken zijn die een dergelijke ventilatiestand hebben, maar weinige er van zijn inbraak veilig (met politie keurmerk).
Zeker bij gebruik als (semi) continue ventilatie lijkt me dat belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Franciesco schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:11:
@Rocketman is die stand dan ook nog inbraak veilig? Want ik weet dat er meer merken zijn die een dergelijke ventilatiestand hebben, maar weinige er van zijn inbraak veilig (met politie keurmerk).
Als je volkomen inbraakvrije ventilatie wil zonder roosters, kan je overwegen om het PADK systeem van Winkhaus aan te schaffen. Inbraakveilig, effectief en mooier dan die roosters. Hier een filmpje: YouTube: Winkhaus activPilot Comfort PADK (nederlands)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Franciesco schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:11:
Ik vermoed van niet. Maar kiepstand is sowieso niet inbraakveilig, die heb je in no time naar draaistand en je bent zo binnen.
Pagina: 1 ... 23 ... 33 Laatste