Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:37

Seafarer

XXX

Valorian schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:29:
[...]

Maar triple glas is toch ook een stuk zwaarder? Dat kan niet elk oud kozijn aan, en als je kozijnen verder nog prima zijn dan is het verschil tussen HR++ aanschaffen of Triple glas én nieuwe kozijnen behoorlijk fors. Dan is de vraag én of iemand dat geld überhaupt heeft liggen, én of die besteding aan nieuwe kozijnen (om er triple in kwijt te kunnen ipv hr++) op dat moment ook het meest rendabel is. Soms zijn er dan andere punten waar met dat geld meer te winnen is qua rendement.
Aandelen bedoel je?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Valorian schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:29:
Maar triple glas is toch ook een stuk zwaarder? Dat kan niet elk oud kozijn aan, en als je kozijnen verder nog prima zijn dan is het verschil tussen HR++ aanschaffen of Triple glas én nieuwe kozijnen behoorlijk fors. Dan is de vraag én of iemand dat geld überhaupt heeft liggen, én of die besteding aan nieuwe kozijnen (om er triple in kwijt te kunnen ipv hr++) op dat moment ook het meest rendabel is. Soms zijn er dan andere punten waar met dat geld meer te winnen is qua rendement.
Mijn betoog sloeg ook vooral op de keuze bij aanschaf van nieuwe kozijnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:14:
[...]

Mijn betoog sloeg ook vooral op de keuze bij aanschaf van nieuwe kozijnen.
Ah, in dat geval: helemaal eens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Nee, doelde ik niet op. Ik bedoel rendement qua energiebesparing door beschikbaar budget anders in te zetten. Als voorbeeld:

Persoon X heeft een bescheiden jaren ‘30 huis met prima (maar wel oude) kozijnen waar nog enkel glas in zit. Daarnaast heeft hij ook nog nauwelijks verder geïsoleerd, nog houten vloer, matige dakisolatie, etc.. Na lang sparen heeft hij 25K beschikbaar om mee te verduurzamen.

Optie A: hij vervangt alle kozijnen door nieuwe kunststof met triple glas voor 20K. Met de rest van het geld vult ie zijn spouwmuren, en zorgt ie voor nog wat kleine isolatiemaatregelen. Voor meer grote zaken moet ie eerst weer lang sparen.

Optie B: hij vervangt alle glas voor hr++. Niet zo goed als triple, maar omdat hij nu de oude kozijnen gebruikt kan dit voor slechts 5K. De andere 20K stopt hij in een nieuwe schuimbeton comfortvloer met vloerverwarming, en een upgrade van het dakisolatie.

In dit voorbeeld zal de energie rekening en comfort van optie B een stuk positiever uitpakken dan bij optie A.

(Bedragen even “uit de lucht gegrepen”, maat strekking is duidelijk denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 23-11-2023 06:03 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Valorian schreef op donderdag 23 november 2023 @ 06:02:
[...]

Nee, doelde ik niet op. Ik bedoel rendement qua energiebesparing door beschikbaar budget anders in te zetten. Als voorbeeld:

Persoon X heeft een bescheiden jaren ‘30 huis met prima (maar wel oude) kozijnen waar nog enkel glas in zit. Daarnaast heeft hij ook nog nauwelijks verder geïsoleerd, nog houten vloer, matige dakisolatie, etc.. Na lang sparen heeft hij 25K beschikbaar om mee te verduurzamen.

Optie A: hij vervangt alle kozijnen door nieuwe kunststof met triple glas voor 20K. Met de rest van het geld vult ie zijn spouwmuren, en zorgt ie voor nog wat kleine isolatiemaatregelen. Voor meer grote zaken moet ie eerst weer lang sparen.

Optie B: hij vervangt alle glas voor hr++. Niet zo goed als triple, maar omdat hij nu de oude kozijnen gebruikt kan dit voor slechts 5K. De andere 20K stopt hij in een nieuwe schuimbeton comfortvloer met vloerverwarming, en een upgrade van het dakisolatie.

In dit voorbeeld zal de energie rekening en comfort van optie B een stuk positiever uitpakken dan bij optie A.

(Bedragen even “uit de lucht gegrepen”, maat strekking is duidelijk denk ik)
Ik snap hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:43
Hier ook een voorstander van het hergebruik van 26 jaar oude kozijnen. Je hebt een goede reden nodig om dit weg te slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
Als de kozijnen nog prima zijn/ nog vele jaren mee kunnen, dan kan er ook vacuümglas overwogen worden. Dat is ook HR+++ en zal vrijwel altijd passen.

Dus wat mij betreft hoeven oude, nog in goede staat verkerende, kozijnen geen belemmering te zijn om echt goed geisoleerd glas te nemen.
Uiteraard is vacuümglas duurder dan HR++, maar nieuwe kozijnen met tripel glas samen zal denk ik vaak nog duurder zijn dan alleen vacuümglas plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik heb al even niet gekeken naar de prijzen van vacuumglas, maar de laatste keer dat ik keek kon je voor de prijs daarvan ook tripel inclusief nieuwe kozijnen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:55
Een goede glaszetter doet wonderen. HR+++ kan in veel gevallen zelfs in bestaande kozijnen. Hier ook gehad met 56 jaar oude kozijnen waar nog enkel glas in zat, wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat kan in die gevallen dan zeker een mooie optie zijn.
Welke isolatiewaarde heeft dat tripel glas @TwingyTwingy?

HR+++ is niet meer dan een indicatie (max Ug van 0,7 volgens de TS). Het best isolerende vacuumglas heeft voor zover ik gezien heb een Ug van 0.4 en is dan iets van 8-10mm dik. Wil je dat halen met tripel glas (Ug van 0,5), dan wordt het glas ca 56mm dik* met bijhorend gewicht. Voor een ouder openslaand raam of deur zal dat qua hangwerk toch vaak te veel zijn verwacht ik.

* volgens https://dubbelglas.nu/

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:55
Franciesco schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:09:
Dat kan in die gevallen dan zeker een mooie optie zijn.
Welke isolatiewaarde heeft dat tripel glas @TwingyTwingy?

HR+++ is niet meer dan een indicatie (max Ug van 0,7 volgens de TS). Het best isolerende vacuumglas heeft voor zover ik gezien heb een Ug van 0.4 en is dan iets van 8-10mm dik. Wil je dat halen met tripel glas (Ug van 0,5), dan wordt het glas ca 56mm dik* met bijhorend gewicht. Voor een ouder openslaand raam of deur zal dat qua hangwerk toch vaak te veel zijn verwacht ik.

* volgens https://dubbelglas.nu/
Twee van de drie kozijnen zijn 0,6Ug en ééntje van 0,8Ug. De grens is altijd wat discutabel, maar verschil tussen 0,7 en 0,8 zal niet waarneembaar zijn :P

TwingyTwingy in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"

• Kanoet
Vacuumglas zal bij een prijsdaling en minder 'hoge glasprijsvrees' het gat(vacuüm :+) kunnen opvullen dat bestaat bij goede houten kozijnen.

Eén van de drempels in de energietransitie is het klassieke gebruik van hout door timmermannen. Je kan er van vinden wat je wilt maar het is er en het blijft er komen. Daar zijn verschillende redenen voor en het is niet eens allemaal conservatieve onzin.

Zodra zij zich over de hoge prijs van vacuümglas kunnen zetten, hun arbeidsloon meerekenen en dat tegenover triple glas+nieuwe kozijnen kunnen zetten (itt louter de m2 vergelijken met HR++ glas), kan dat gat gevuld worden.

Triple glas in bestaande houten kozijnen kan zeker ook. Als je dikker glas wilt kan er gefreesd worden. De arbeidskosten gaan dan omhoog en je komt grofweg uit op de prijs van vacuümglas.

Als ik nog eens HR++ glas zou vervangen zou ik dat met vacuümglas willen doen, maar waarschijnlijk alsnog voor triple glas kiezen. Bij triple glas heb je vooralsnog veel meer opties mbt zonwerendheid en geluidsdemping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik denk dat vacuumglas helemaal niet duur hoeft te zijn wanneer er eenmaal voldoende productiecapaciteit is.
Of zit er iets enorm tijdrovends/arbeids-of energieintensiefs in de productie ervan t.o.v. tripel met argon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-05 10:44
@ASW1 geen idee of een vacuum trekken inherent moeilijker is dan met gas afvullen, maar je moet wel de afstandshouders plaatsen, eventueel een afzuigpunt (gat) maken in het glas, en er zijn de 'getters' een soort van silica korrels voor lucht als ik het goed begrijp. Dus er zijn wel meer componenten/handelingen bij betrokken denk ik. Aan de andere kant heb je minder glas nodig, zeker met hoge energiekosten zal dat een positieve factor zijn.

Wat ik me afvraag bij vacuumglas: hoe lang gaat dat mee? Als dubbel/tripel glas zo'n 20-25 jaar levensduur heeft omwille van het gas dat langzaam ontstnapt, hoe lang gaat een vacuumglas dan meegaan? Als je met gas afvult heb je geen (nauwelijks) drukverschil met de atmosfeer, dus nauwelijks drukverschil-geinduceerde lekkage. Met vacuum heb je uiteraard wel een drukverschil, van ongeveer 1 bar, de atmosfeer wil actief je glas in.

De fabrikanten geven hele mooie levensduur cijfers, maar dat is denk ik nog niet in de praktijk bewezen. Fineo was denk ik de eerste op de markt (uit Belgie!), en ik dacht dat zij de naad 'oplassen' met glas. Dat vertrouw ik wel qua levensduur, als dat faalt is het een catastrofale faling, langzaam lekken zal het niet denk ik. Het goedkopere vacuumglas wat nu begint op te komen (bijv. BENGlas) komt allemaal uit China, op zich niks mis mee, kan evenzeer hele goede kwaliteit zijn, maar het gebruikt wel een andere afdichtingstechniek met wat lijkt op een kitlaag (dus iets op een polymeer gebaseerd neem ik aan). Daar ben ik iets minder zeker of diffusie van lucht door die kitlaag niet een dingetje zou kunnen zijn dat levensduur beinvloed.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
Overigens ook interessant, drukverschillen spelen bij traditioneel dubbel/tripel glas ook een rol als je fabrikage en installatie op andere hoogtes gebeuren. Alpen in Colorado bijvoorbeeld maakt ballonetjes aan hun glas omdat ze op grote hoogte fabriceren, die ballonetjes dienen als expansievat: filmpje

Wat overigens ook nog heel interessant is zijn 'tripel' (of quadrupel, quintuppel, etc..) ontwerpen waarbij het middelste glas geen glas is, maar een opgespannen film van ik dacht mylar. Zie je ook in hetzelfde filmpje waarbij ze uitleggen dat dat ook voordelen voor coatings kan hebben. Zo kan je dus meerdere compartimenten creeren zonder excessief veel gewicht te introduceren.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Kanoet
Drukverschillen spelen inderdaad ook bij dubbel/tripel glas een rol. Ik lees hier het een en ander over isochore druk en de effecten op dubbel en triple glas. https://www.glasinbeeld.n...-Tripleglas-toepassen.pdf

Juist door de afstandshouders in het glas en het vacuüm zou je ook kunnen stellen dat (de kaders van) vacuümglas minder last heeft van de drukverschillen omdat er een constant drukverschil heerst in en de kaders niet lijden onder dynamische drukverschillen en dus beweging.
Klopt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 23-11-2023 17:08 . Reden: 'afstandshouders' in klassieke zin veranderd naar kaders ivm spraakverwarring afstandshouders tussen de glasbladen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Kanoet schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:07:
Juist door de afstandshouders in het glas en het vacuüm zou je ook kunnen stellen dat (de kaders van) vacuümglas minder last heeft van de drukverschillen omdat er een constant drukverschil heerst in en de kaders niet lijden onder dynamische drukverschillen en dus beweging.
Klopt dat?
Ik denk dat je redenering wel klopt in de zin dat het drukverschil procentueel contstanter is, maar of dat ook leidt tot minder relatieve beweging in de assembly weet ik niet. Er is namelijk nog een factor die meespeelt daarin, en die wordt met vacuumglas erger ipv beter: het temperatuurverschil tussen binnenste en buitenste glas wordt groter (door de betere isolatie), en de warme kant zet uit ten opzichte van de koude kant. Je glas gaat dus banaan staan, of althans, er werken krachten op in die het naar 1 kant willen doen uitpuilen. Dat is een cyclisch effect door wisselingen in zon & binnen/buitentemperatuur dus kan laagcyclishe vermoeiing in de hand werken. Maar daar vertrouw ik een kitlaag dan weer wel op, daar zal wel genoeg flex inzitten.

*ik ben overigens geen glasexpert, mijn 'kennis' is van google & youtube en de rest redeneer ik er maar wat bij, goed of fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:06
Hopelijk kunnen jullie mij enigszins geruststellen. In mei zijn wij begonnen met onze zoektocht naar een geschikt bedrijf om in onze hele woning kunststof kozijnen te plaatsen. Ik heb er 0 verstand van en van te voren wel wat info opgezocht over merk, wel/geen triple glas, maar verder hebben we ons vooral laten adviseren door het bedrijf. Hier is het woord stelkozijn wel een keer gevallen en ik dacht dat zij dit ook gebruikte.

Maar nu zijn ze begonnen met plaatsen en kom ik erachter dat er dus geen stelkozijnen worden gebruikt maar stompe methode (?) met purschuim. Ik zat wat rond te zoeken op internet waarbij je verschillende verhalen leest. Sommige zweren bij stelkozijnen, andere zeggen weer dat het niet altijd noodzakelijk is. Vooral bij Schüco kozijnen (die wij hebben) zeggen ze dan dat het niet nodig is. Maar dan lees je ook weer dat zonder stelkozijnen de kans veel groter is dat het al snel kan gaan tochten.

De monteurs (30 - 40 jaar werkervaring) zeggen dat het één niet perse beter is dan het ander en ze de klachten over tocht in te toekomst niet herkennen. Er is nu geen weg meer terug natuurlijk om alsnog stelkozijnen te gaan gebruiken, dus ik moet het hiermee doen. Maar het zit me niet helemaal lekker. Dit kost me toch weer wat extra grijze haren en slechte nachtrust.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Raem schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:01:
Hopelijk kunnen jullie mij enigszins geruststellen. In mei zijn wij begonnen met onze zoektocht naar een geschikt bedrijf om in onze hele woning kunststof kozijnen te plaatsen. Ik heb er 0 verstand van en van te voren wel wat info opgezocht over merk, wel/geen triple glas, maar verder hebben we ons vooral laten adviseren door het bedrijf. Hier is het woord stelkozijn wel een keer gevallen en ik dacht dat zij dit ook gebruikte.

Maar nu zijn ze begonnen met plaatsen en kom ik erachter dat er dus geen stelkozijnen worden gebruikt maar stompe methode (?) met purschuim. Ik zat wat rond te zoeken op internet waarbij je verschillende verhalen leest. Sommige zweren bij stelkozijnen, andere zeggen weer dat het niet altijd noodzakelijk is. Vooral bij Schüco kozijnen (die wij hebben) zeggen ze dan dat het niet nodig is. Maar dan lees je ook weer dat zonder stelkozijnen de kans veel groter is dat het al snel kan gaan tochten.

De monteurs (30 - 40 jaar werkervaring) zeggen dat het één niet perse beter is dan het ander en ze de klachten over tocht in te toekomst niet herkennen. Er is nu geen weg meer terug natuurlijk om alsnog stelkozijnen te gaan gebruiken, dus ik moet het hiermee doen. Maar het zit me niet helemaal lekker. Dit kost me toch weer wat extra grijze haren en slechte nachtrust.
Om je gerust te stellen: op het moment dat de kozijnen er in zitten zorg je dat je aanwezig bent en dat rondom (alle 4 de zijden!) er voldoende flexpur aan de binnenzijde is aangebracht. Laat absoluut geen afwerklatten plaatsen voor je zeker bent dat het goed gedaan is.

Bij mijn vorige woning tochtte het onder enkele kozijnen door uiteindelijk (kozijnen van vloer tot plafond). Daar heb ik de plint weggehaald, afgepurd, afgesneden en plint teruggeplaatst.

Op de plek waar een kozijn op een kunststof dorpel stond vergelijkbaar maar dan met een dun randje kit.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
Rukapul schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:09:
[...]

Om je gerust te stellen: op het moment dat de kozijnen er in zitten zorg je dat je aanwezig bent en dat rondom (alle 4 de zijden!) er voldoende flexpur aan de binnenzijde is aangebracht. Laat absoluut geen afwerklatten plaatsen voor je zeker bent dat het goed gedaan is.

Bij mijn vorige woning tochtte het onder enkele kozijnen door uiteindelijk (kozijnen van vloer tot plafond). Daar heb ik de plint weggehaald, afgepurd, afgesneden en plint teruggeplaatst.

Op de plek waar een kozijn op een kunststof dorpel stond vergelijkbaar maar dan met een dun randje kit.
Links, boven en rechts zit purschuim. Onderkant niet, maar volgens mij zit daar ook geen ruimte om het te plaatsen zoals aan de andere kanten. Maar daar zou het dus ook wel geplaatst moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Raem schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:45:
[...]

Links, boven en rechts zit purschuim. Onderkant niet, maar volgens mij zit daar ook geen ruimte om het te plaatsen zoals aan de andere kanten. Maar daar zou het dus ook wel geplaatst moeten worden?
Bij mij was een minuscuul lijntje pur aan de onderzijde van het kozijn geplaatst. Helaas tochtte het bij 5 van de 5 kozijnelementen die tot aan de vloer kwamen. Hierop heb ik simpelweg de hele rand gepurd onder het kozijn tot aan de dekvloer (kozijn en vloer afgeplakt, na purren strak in verlengde van kozijn afgesneden).

Bij de kozijnelementen die als normaal raam waren geplaatst in de gevel geen klachten.

Met tocht eindigt elk comfort.

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:48
Hier verschillende opties bekeken.

Al het glas vervangen. Kosten alleen glas 8000 euro. ( HR++ ).
Dit is excl. nieuwe glaslatten die ook vervangen moeten worden. Ook kozijnen zijn slecht zijn laatste 10 jaar niet meer geschilderd. Dit wist ik toen ik het kocht.
Offerte schilder: 4000 euro totaal.

Ofwel 12.000 euro excl. kosten nieuwe glaslatten. Moet ik over 5 jaar weer schilderen.

Offerte alle ramen vervangen voor kunstof kozijnen met HR++ glas.
11.000 euro.
Voordeur en achterdeur compleet vervangen 6000 euro.
Dus totaal 17.000 euro. Hoef ik niet meer te schilderen en alles nieuw.
Keuze snel gemaakt toch.

• Kanoet
Dat is volgens mij een erg dure glaszetter. En een goedkope kozijnenboer.

Hoeveel m²?

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 30-11-2023 18:37 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
@Mastergo En als je dan toch bezig bent... vragen aan de kozijnboer om triple glas. Zonde om daar HR++ in te zetten als je ook triple kwijt kunt.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:47
Snaba schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:19:
[...]

Er is ook enkel subsidie beschikbaar voor renovatie. Ook kozijnen vervangen incl. glas valt onder renovatie.
Subsidie is zo geregeld dat het alleen beschikbaar is voor bestaande bouw waarbij men een stap vooruit maken qua verduurzaming. Niet iedereen kan of wil HR+++ betalen. Van enkel, dubbel of HR+ naar HR++ of HR+++ is subsidiabel en dat is een vrijheid voor de woningeigenaar die ze ook vooral zo moeten houden.

Overigens ben ik van mening dat houten kozijnen mooier zijn dan kunststof (kwestie van smaak). Houten kozijnen met HR++ glas bieden ook een mooiere optie en uitstraling om uiteindelijk over te gaan naar vacuümglas.
Bij ons was het 2 jaar terug zelfs zo dat we dankzij de subsidie goedkoper uit waren wanneer we kozen voor triple glas. De subsidie op HR++ was toen €30 per m2 en voor triple was het €100 per m2.

Het kan best lonen om het rekensommetje even te maken van te voren.

• Mastergo
Klopt subsidie HR++ is 23 euro pm en triple 65,50.
Ga dan natuurlijk ook voor triple maar ze komen nog langs nu ik offerte ja heb gegeven om alles door te nemen voor ze bestellen.
Triple glas was 35 euro m2 duurder, maar wel 65,50 subsidie dusja dan ga ik natuurlijk voor triple.
Dan is het idd nog voordeliger totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
Kan het kloppen dat de verwarming het wat zwaarder heeft in het begin na het plaatsen van de kozijnen onder deze weersomatandigheden?
Donderdag en vrijdag hebben de voor- en achtergevel op de begane grond de halve dag open gelegen. Vanaf +/- 14:30 tot 22:00 uur de verwarming weer aan om het enigzins op temperstuur te krijgen. Van 12 naar 19 graden met zo'n 10m3 verbruik die dagen. Nu zit de hele boel dicht, maar gister (zaterdag) alsnog een verbruik van 10m3. Verwarming vanaf 10:00 uur op 18 graden. Merk ook dat die moeite heeft om het warm te krijgen. Gisteravond op 21 graden gezet, maar blijft op 19 / 19.5 steken (met wel een vlammetje op de thermostaat). 22.00 uur de verwarming naar 16 gezet en om 0.00 uur was het alweer afgekoeld van 19 naar 17.5 graden.

Vanwege mijn vorige post (met betrekking tot de stompe montage) ga ik weer meteen uit van het slechtste en denk ik dat er overal kieren oid zitten. 8)7

Vorig jaar december zat ik gemiddeld op 6.5m3 per dag en in januari op 8m3. Uitschieters naar 10m3 kan ik me niet herinneren. Kan het helaas niet meer terugzien omdat ik recent van energieleverancier ben veranderd en hierdoor mijn historie niet meer per dag kan terugzien.

Lastig te zeggen en vergelijken waarschijnlijk, vooral na 1 dag. Dus misschien ben ik wel te voorbarig en moet ik het nog even aanzien. Of zou het eigenlijk vanaf dag 1 al merkbaar moeten zijn?

Ter info: we zijn op de begane grond van dubbel glas naar triple glas gegaan en op de eerste en tweede verdieping van enkel glas naar triple glas. Radiatoren staan alleen op de begane grond open. Op de slaapkamers altijd een raam open. Dat hebben we altijd zo gedaan, dus daar is niks aan veranderd. Het is een hoekhuis uit 1982.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Met buitentemperaturen rond het vriespunt dan is je hele inboedel ook flink afgekoeld.
Zou het echt een paar dagen aankijken.

En als je denkt dat er kieren zitten, dat kun je toch ook zelf bekijken?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
ZeRoC00L schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:28:
Met buitentemperaturen rond het vriespunt dan is je hele inboedel ook flink afgekoeld.
Zou het echt een paar dagen aankijken.

En als je denkt dat er kieren zitten, dat kun je toch ook zelf bekijken?
Ik ben de kozijnen langs gegaan met mn hand om te voelen of er ergens tocht binnen komt, maar volgens mij niet. Maar ik ben kampioen in mezelf gek maken. }:|

Merkte overigens wel dat één van de ventilatieroosters (Duco ZR) vochtig was aan de bovenkant. Kan dat kwaad / is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ook dat is even een tijdje aankijken, maar eigenlijk hoort het niet. Dan is het te vochtig is in huis.

Sowieso roosters in triple glas is eigenlijk best zonde. Maar je moet toch ventileren, had je eigenlijk beter in moeten verdiepen….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raem
ZeRoC00L schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:55:
Ook dat is even een tijdje aankijken, maar eigenlijk hoort het niet. Dan is het te vochtig is in huis.

Sowieso roosters in triple glas is eigenlijk best zonde. Maar je moet toch ventileren, had je eigenlijk beter in moeten verdiepen….
Maar dan was het HR++ glas geworden wat icm nieuwe kozijnen ook weer zonde is. Andere vorm van ventilatie aanleggen zat er niet in, dus die roosters moesten dan sowieso weer terugkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Als je een betonnen casco hebt en je huis is diep afgekoeld dan duurt het ook weer een hele tijd en kost het veel energie voordat het weer is opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:46
Raem schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:12:
[...]
Maar dan was het HR++ glas geworden wat icm nieuwe kozijnen ook weer zonde is. Andere vorm van ventilatie aanleggen zat er niet in, dus die roosters moesten dan sowieso weer terugkomen.
Hier idem hoor. Triple glas in hele woning, maar wel 3 ramen met rooster uit laten voeren omdat je toch moet ventileren. De grootste ramen allemaal geen rooster (in oude situatie ook niet); dus ik zag zelf nog wel nut in triple glas.

Overigens is bij onze recent geplaatste, goed geïsoleerde garagedeur ook weleens het metaal van handvat/slot vochtig aan de binnenzijde bij dit weer. Is niet perse vreemd met dit weer denk ik.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:13
VidaR-9 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:41:
[...]

Hier idem hoor. Triple glas in hele woning, maar wel 3 ramen met rooster uit laten voeren omdat je toch moet ventileren. De grootste ramen allemaal geen rooster (in oude situatie ook niet); dus ik zag zelf nog wel nut in triple glas.

Overigens is bij onze recent geplaatste, goed geïsoleerde garagedeur ook weleens het metaal van handvat/slot vochtig aan de binnenzijde bij dit weer. Is niet perse vreemd met dit weer denk ik.
Met of zonder roosters heeft Triple toch altijd winst.
Je warmteverlies door het glas zelf is gewoon kleiner, ongeacht of er een opzettelijk lek boven het glas aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Raem schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:19:
Kan het kloppen dat de verwarming het wat zwaarder heeft in het begin na het plaatsen van de kozijnen onder deze weersomatandigheden?
Donderdag en vrijdag hebben de voor- en achtergevel op de begane grond de halve dag open gelegen. Vanaf +/- 14:30 tot 22:00 uur de verwarming weer aan om het enigzins op temperstuur te krijgen. Van 12 naar 19 graden met zo'n 10m3 verbruik die dagen. Nu zit de hele boel dicht, maar gister (zaterdag) alsnog een verbruik van 10m3. Verwarming vanaf 10:00 uur op 18 graden. Merk ook dat die moeite heeft om het warm te krijgen. Gisteravond op 21 graden gezet, maar blijft op 19 / 19.5 steken (met wel een vlammetje op de thermostaat). 22.00 uur de verwarming naar 16 gezet en om 0.00 uur was het alweer afgekoeld van 19 naar 17.5 graden.

Vanwege mijn vorige post (met betrekking tot de stompe montage) ga ik weer meteen uit van het slechtste en denk ik dat er overal kieren oid zitten. 8)7

Vorig jaar december zat ik gemiddeld op 6.5m3 per dag en in januari op 8m3. Uitschieters naar 10m3 kan ik me niet herinneren. Kan het helaas niet meer terugzien omdat ik recent van energieleverancier ben veranderd en hierdoor mijn historie niet meer per dag kan terugzien.

Lastig te zeggen en vergelijken waarschijnlijk, vooral na 1 dag. Dus misschien ben ik wel te voorbarig en moet ik het nog even aanzien. Of zou het eigenlijk vanaf dag 1 al merkbaar moeten zijn?

Ter info: we zijn op de begane grond van dubbel glas naar triple glas gegaan en op de eerste en tweede verdieping van enkel glas naar triple glas. Radiatoren staan alleen op de begane grond open. Op de slaapkamers altijd een raam open. Dat hebben we altijd zo gedaan, dus daar is niks aan veranderd. Het is een hoekhuis uit 1982.
Waarom gebruik je dan geen mindergas.nl?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kanoet
De hele discussie over ventilatieroosters heb je niet als je van dubbel glas naar hr++ glas gaat. Het is gek dat bij de stap naar triple glas er opeens zo'n probleem van gemaakt wordt.
Isoleren en ventileren zijn twee verschillende dingen en je hebt beide nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 03-12-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Raem schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:32:
[...]

Ik ben de kozijnen langs gegaan met mn hand om te voelen of er ergens tocht binnen komt, maar volgens mij niet. Maar ik ben kampioen in mezelf gek maken. }:|
Zorg voor een warmtecamera dan zie je direct waar eventueel koude lucht binnenkomt. Bij mij een aantal ramen links en rechtsonder tussen de zijkanten van een kozijn met stucwerk, dat ga ik nog afkitten. Ook zijn een aantal glaslatten een mm te kort waar ik ook zie dat het iets kouder is.

Maar de kou die door dat soort openingen baar binnenkomt is peanuts in vergelijking de kou die naar binnen is gekomen toen jouw gevel open was met deze temperaturen. Als ik na vakantie de verwarming weer aanzet gebruikt hij zo het 3 dubbele van normaal om de kou er uit te krijgen. Dus het gasverbruik verbaast me niks, dus wacht rustig een week af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
Joove schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:48:
[...]

Zorg voor een warmtecamera dan zie je direct waar eventueel koude lucht binnenkomt.
@Raem veel beter nog: laat een blower door test doen. Een warmtecamera alleen is maar beperkt effectief. Blower door is veel effectiever in het kwantificeren en opsporen van lekkage. En een blower door test in combinatie met een warmtebeeldcamera verhoogt de effectiviteit van de camera.

Maarreuh, je kan ook nog een paar dagen wachten ja want da’s een hoop thermische massa die moet opwarmen.. om dan alsnog een blower door test te doen want dat is sowieso een toptest om je huis te begrijpen & beter te kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
Raem schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:19:

ik zou heel snel.ophouden met die ramen permanent open. je ventileert daarmee waarschijnlijk veel te veel. heb je supergoed glas en gooi je daarna de energie zo naar buiten door meerdere open ramen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb begin dit jaar getegeld in de berging, mocht toen 6 weken de vloerverwarming niet aan hebben. Begin april was het zover: ik mocht opstoken. Dat heb ik kunnen zien op mindergas, het verbruik per graaddag zat in april gelijk aan februari.

Maar ook dit jaar weer in oktober een dikke piek in het verbruik, puur om die kuub beton weer op temperatuur te brengen. Als dat eenmaal goed doorgewarmd is zakt het verbruik weer.

Massa opstoken kost nou eenmaal veel energie. Er komt ook veel energie weer uit als het moet. Die energie heb je tijdens het monteren van de kozijnen laten wegwaaien en zal je eerst weer aan moeten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Glaskenners. Ik heb Tripleperform hr++ glas in mn dakkapel zitten van Vandaglas. Ik heb hr+++ glas besteld. De term triple doet me denken aan triple glas. Kan dat alsnog hr++ zijn? Bij Vandaglas kom ik de betreffende combinatie niet tegen. Iemand een idee, of heb ik te maken met een typefout in het glas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Vendetta_X schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:18:
Glaskenners. Ik heb Tripleperform hr++ glas in mn dakkapel zitten van Vandaglas. Ik heb hr+++ glas besteld. De term triple doet me denken aan triple glas. Kan dat alsnog hr++ zijn? Bij Vandaglas kom ik de betreffende combinatie niet tegen. Iemand een idee, of heb ik te maken met een typefout in het glas?
Er telt maar een ding en dat is de U-waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Kun je een foto van de sticker plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tripleperform zou ook Triple moeten zijn: https://vandaglas.nl/wp-c...-isolatieglas-WEB-V11.pdf

Isoperform is dubbel (HR++) : https://vandaglas.nl/wp-c...-isolatieglas-WEB-V21.pdf

Deze links zijn te vinden onderaan deze pagina : https://vandaglas.nl/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:37:
[...]

Kun je een foto van de sticker plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jelArv0mztRfMHgRUvth8kORMJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qXMIU8Zkqwt7QEcCPZF6LLd.jpg?f=fotoalbum_large
Bij deze (duidelijker lukt helaas niet). Lijkt een vreemde combinatie te zijn van TriplePerform Alpha HR++. Geen U waarde in het glas.
Ik zag deze wel bij de buurman staan (zelfde levernacierAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8Ognt__8LM7H0y89Ugfkn2x9IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDX5LiPAD0qoc4zd4AOTJMY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Lijkt op een gevalletje printer verkeerd ingesteld voor de gegevens op de afstandhouder, want het is wel degelijk tripel wat je hebt. Je zou er eens een mailtje aan vandaglas.com aan kunnen wagen met foto's om te vragen wat dit nou is.

Met sticker bedoel ik de sticker die normaliter bij oplevering aan de buitenzijde van het glas zit, zit die er niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:04
Vraagje: in ons recent geplaatste raam met triple glas (en warmtewering) zien we een paar druppels. Ze zitten aan de binnenzijde van het buitenste glas. Kan dit kloppen of is het een lek?

In bijgaande foto zijn de druppeltjes te zien op de zwarte rand aan de buitenzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un0HgcIBtzoVMAp5cY_QyaSRU4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14BwzukBOpZMpcNzAKFoPWtV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Highland schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:49:
Vraagje: in ons recent geplaatste raam met triple glas (en warmtewering) zien we een paar druppels. Ze zitten aan de binnenzijde van het buitenste glas. Kan dit kloppen of is het een lek?

In bijgaande foto zijn de druppeltjes te zien op de zwarte rand aan de buitenzijde.
Weet je zeker dat het aan de binnenkant zit en niet aan de buitenkant?
Ik denk, want de foto laat het niet duidelijk genoeg zoen, druppeltjes aan de buitenkant van je glas te zien onder het afdichtingsrubber, welke vast zit aan je kozijn. Dat daar druppeltjes komen kan doordat er een open verbinding is met de buitenlucht om eventueel vocht af te kunnen voeren wat via de ruit in je kozijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Joove schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:32:
[...]

Weet je zeker dat het aan de binnenkant zit en niet aan de buitenkant?
Ik denk, want de foto laat het niet duidelijk genoeg zoen, druppeltjes aan de buitenkant van je glas te zien onder het afdichtingsrubber, welke vast zit aan je kozijn. Dat daar druppeltjes komen kan doordat er een open verbinding is met de buitenlucht om eventueel vocht af te kunnen voeren wat via de ruit in je kozijn komt.
Je bedoelt dat ik tegen druppeltjes aankijk die 'hangen' aan de buitenste glasplaat? Maar dat het lijkt alsof ze in de vacuum-ruimte zitten? Daar zal ik nog eens goed naar gaan kijken, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Highland schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:52:
[...]

Je bedoelt dat ik tegen druppeltjes aankijk die 'hangen' aan de buitenste glasplaat? Maar dat het lijkt alsof ze in de vacuum-ruimte zitten? Daar zal ik nog eens goed naar gaan kijken, dank.
Vacuüm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Je hebt gelijk: binnenruimte. Is natuurlijk geen vacuüm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 15:51
Was dit niet een eigenschap van Triple (sommige merken) ? Dat er condens tussen de ramen kan komen soms? Ik heb veel "raamboeren" dit horen zeggen. Zelf vond ik het vreemd, maartoch.

[ Voor 27% gewijzigd door water_escape op 04-12-2023 16:42 ]

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
Is het niet zo dat 'HR+++' niet overal benoemd wordt als aparte categorie isolatieglas? Bij sommige glasleveranciers staat het dan ook onder het HR++ glas. Er wordt bij triple glas behalve een extra ruit géén nieuwe technieken (gas, coating) gebruikt t.o.v. HR++.

Zolang je de gasvulling en coating van HR++ glas hebt maakt de derde ruit van je HR++ glas 'HR+++'. En omdat je die derde ruit wel erg duidelijk ziet hoef je je geen zorgen te maken dat er iets mis is @Vendetta_X

[ Voor 13% gewijzigd door Kanoet op 04-12-2023 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

water_escape schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:41:Was dit niet een eigenschap van Triple (sommige merken) ? Dat er condens tussen de ramen kan komen soms? Ik heb veel "raamboeren" dit horen zeggen. Zelf vond ik het vreemd, maartoch.
Jammer dat de onderbouwing achterwege blijft. Dat voegt imho niets toe en maakt mensen met toch al vragen nog meer onzeker.
Een onderbouwing lijkt me zeer welkom. Of iig een fysisch beeld wat je er bij hebt en waarom het op zou treden. Wat bedoel je met een "raamboer", een "deskundige" van die bedrijven of de mensen die met hard werken de ramen plaatsen, maar een nogal verschillend inzicht hebben van de werking van zulke zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 02:18
@route99
Terechte opmerking vind ik.
En is een raamboer in wezen niet anders dan een glasverkoper die vooral iets wil verkopen met veel marge? Je merkt: ik ben sceptisch. De vraag is namelijk zo groot dat dit gewoon praktijk is.
En ik wil niemand over een kam scheren, maar wij hier allemaal uitpluizen wat het beste is en dan nog de kans lopen dat je bij de neus genomen wordt. Als “lastige” klant zit je nergens voor een dubbeltje op de eerste rij.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
water_escape schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:41:
Was dit niet een eigenschap van Triple (sommige merken) ? Dat er condens tussen de ramen kan komen soms? Ik heb veel "raamboeren" dit horen zeggen. Zelf vond ik het vreemd, maartoch.
Nee dit is pertinent onwaar.
Indien er condens tussen de glasplaten optreedt is dit een productiefout of het duidt op lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Barleone schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:11:
@route99 ...... maar wij hier allemaal uitpluizen wat het beste is en dan nog de kans lopen dat je bij de neus genomen wordt. Als “lastige” klant zit je nergens voor een dubbeltje op de eerste rij.
Door die transparantie na te streven, hopen we wel een lager risico te hebben.
Als iemand in redelijk normaal NL (*) me niet uit kan leggen waarom iets zo is, dan begin ik toch al terughoudend te worden. Ik kan nog altijd vragen of ik bij iemand terecht kan die er meer over kan vertellen.
Ik ga iig geen product kopen die magische wijze met energie of techniek tovert.....
Dat lijkt me een gezonde benadering en ik hoef ook niet boos op dat bedrijf te worden, zij kiezen voor deze voorlichting en mogelijk kunnen ze niet beter?

O ja, ik heb nooit haast.

(*)en dan mag het voor mijzelf nog wel wat meer technisch zijn

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 04-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 15-05 15:51
@route99 @Barleone @ASW1 Ik ben er niet verder op ingegaan. Maar het was niet slechts 1 partij die dit vertelde. Maar wat deze partijen wel hetzelfde hadden was dat ze mij HR++ voorstelde om te plaatsen (incl nieuw kozijn) ipv tripple. Dan valt zo'n partij al direct af voor mij.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@water_escape ? Dat 2e wat je schrijft lees ik ook vaak, maar staat imho toch los van mijn 1e reactie. Ik laat het verder zo voor wat het is. Succes verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07
water_escape schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:41:
Misschien dat er ergens wat ruis op de iijn heeft gezeten. Met triple glas heb je wel meer last van condens. Maar dat condens (of zelfs ijsbloemen) zit dan aan de buitenkant, niet tussen de bladen. Dat komt omdat het buitenste blad kouder blijft dan bij minder isolerend glas. Mijn schoonouders hebben ooit een HR++ terug laten zetten naar HR+ omdat ze dat condens vervelend vonden :/

@Vendetta_X Weet je ook de spouwbreedtes van de ruit? Volgens mij is het pas HR+++ vanaf U-waarde 0.9 en daarvoor heb je een minimale spouw van 9mm nodig.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
Ik heb nogmaals gekeken en een nieuwe foto gemaakt, waar ook regendruppels op het glas te zien zijn.

Ik denk nu beter te zien dat ik door het glas naar het kozijn kijk, waarbij de condensdruppels aan de witte binnenzijde van het kozijn zitten. De druppels zitten dus niet aan de binnenzijde van het glas, maar dit leek zo te zijn (gezichtsbedrog). Wanneer het glas lek zou zijn geweest, had de condens ook op een groter vlak gezeten. Ik ga in ieder geval weer rustig slapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E__iQl0u_l3on8GYMw-M45gV75I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKBSIHR0MNtM9ZxiNXNxI9Bp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Ook ik heb nog de optie om tripple glas te namen. Daarop zit veel meer subsidie.
De verkoper waarschuwt dat er kans is dat vocht buiten op het raam regelmatig voor kan komen.

Hoe is dit in jullie beleving?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Mastergo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:22:
Ook ik heb nog de optie om tripple glas te namen. Daarop zit veel meer subsidie.
De verkoper waarschuwt dat er kans is dat vocht buiten op het raam regelmatig voor kan komen.

Gebeurt me hooguit een paar maal per jaar. Dat valt kortom erg mee. En is zeker niet een zodanig nadeel dat ik daarom spijt heb van de aanschaf. Ik zou altijd weer drievoudig glas nemen en begrijp ook totaal niet dat de overheid van mijn belastinggeld nog steeds het achterhaalde HR++ subsidieert :( .

P.S. Drievoudig glas koop je niet vanwege de hogere subsidie, maar vanwege de energiebesparing en de comfortwinst.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 09-12-2023 14:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 02:09

Dat is dan toch juist positief? Hoe minder warmte van binnen naar buiten lekt, hoe kouder het raam aan de buitenkant is, dus hoe groter de kans dat er soms condens op zit. Ik constateer bij onze eigen triple glas ramen altijd met genoegen dat ze van binnen nog lekker warm aanvoelen, terwijl ze van buiten beslagen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 02:18
@Andrejan
De meeste mensen kopen glas omdat het een doorkijkje geeft naar de echte wereld ;)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 02:09
Barleone schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:34:
@Andrejan
De meeste mensen kopen glas omdat het een doorkijkje geeft naar de echte wereld ;)
Haha ja wij ook hoor :) en die condens is maar een paar keer per jaar (vooral 's morgens vroeg), maar het toont wel aan dat het lekker isoleert. Dit is onze eerste winter met triple glas, en het voelt nu in huis stukken aangenamer dan vorige winter, vooral in de buurt van de ramen. Daarvoor neem ik die kortstondig beslagen ramen graag voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Iemand ervaring met vaccuumglas? Ik heb verouderde kozijnen (jaren '20 vorige eeuw), daar past wel dubbelglas in maar dikker niet. Huidige dubbelglas is uit 2004 en sommige panelen zijn ook lek. Zou het lonen er dan vaccuumglas in te zetten ipv "gewoon" dubbelglas? Triple gaat zeker niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Valorian schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:40:
Iemand ervaring met vaccuumglas? Ik heb verouderde kozijnen (jaren '20 vorige eeuw), daar past wel dubbelglas in maar dikker niet. Huidige dubbelglas is uit 2004 en sommige panelen zijn ook lek. Zou het lonen er dan vaccuumglas in te zetten ipv "gewoon" dubbelglas? Triple gaat zeker niet passen.
Wat vond je toen je in dit topic zocht op "vacuumglas" of "vacuum"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1

Dat hebben wij met HR++ Ug 1.0 ook al.
Daar is niets mis mee en betekent juist dat het heel goed isoleert.
Het gebeurt alleen bij hele specifieke weersomstandigheden en duurt meestal niet heel lang, hooguit een paar uur nooit de hele dag.
Bij nieuwbouw of nieuwe kozijnen altijd voor tripel gaan, dubbel HR++ glas is alleen voor renovatie waarbij de oude kozijnen behouden blijven en je daar geen tripel in kwijt kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastergo
Heb het idee dat de verkoper het teveel werk vind en liever HR++ glas verkoopt ( stuk zwaarder dus meer werk ofzo)
Triple glas is 35 euro m2 duurder dan HR++ glas maar je krijgt dan weer 65,50 subsidie tegenover 23 euro.
Einde van de streep ben je dus met Triple glas een paar honderd euro goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52

prima, waarschuwing voor kennis nemen en aangeven "bedankt voor de info, nu de offerte aanpassen en anders ga ik naar de buren/concullega's". Dat gekut van die glasboeren met hun afkeer voor triple glas is echt om te huilen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ASW1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:48:
[...]

Dat hebben wij met HR++ Ug 1.0 ook al.
Daar is niets mis mee en betekent juist dat het heel goed isoleert.
Het gebeurt alleen bij hele specifieke weersomstandigheden en duurt meestal niet heel lang, hooguit een paar uur nooit de hele dag.
Ik ook met mijn U=1.0 glas. Bij mijn ramen op noord en in iets mindere mate op oost, vooral op de eerste verdieping, was het een paar weken afgelopen jaar dat er condens aan de buitenzijde op stond. Het hangt dus ook van de ligging af.

Bij de eerste zon is het meestal zo weg.

Ik zou om deze reden in elk geval niet afzien van triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Qua condens zal het in sommige gevallen, en zeker qua oriëntatie, wél bezwaarlijk zijn. Hier is het dit najaar al weleens tot 10-11 uur beslagen geweest met het raam richting zuidwesten. Geen probleem voor mij, maar niet iedereen heeft affiniteit met cijfers en kan de relatie zien met de knaken die het bespaard.

Een van de oplossingen zou zijn om minstens één buitenblad te voorzien van elektrische verwarming. Mijn 16 jaar oude Ford heeft voorruitverwarming, waarom mijn ontbijttafelraam dan niet? Een stukje luxe die je 5-10 keer in het jaar gebruikt tijdens na die lange donkere nachten. De krachtigere omgekeerde versie van het 'radiatorraam' bestaat al

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 10-12-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:28
De zonwering snachts dichtdoen scheelt ook een boel.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Kanoet schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:45:

Een van de oplossingen zou zijn om minstens één buitenblad te voorzien van elektrische verwarming. Mijn 16 jaar oude Ford heeft voorruitverwarming, waarom mijn ontbijttafelraam dan niet? Een stukje luxe die je 5-10 keer in het jaar gebruikt tijdens na die lange donkere nachten. De krachtigere omgekeerde versie van het 'radiatorraam' bestaat al
Mijn 20 jaar oude Ford heeft ruitenwissers how about that

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ASW1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:50:
[...]

Mijn 20 jaar oude Ford heeft ruitenwissers how about that
Maar nog geen richtingaanwijzers :+

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zijn vast meer trucs om minder condens aan de buitenkant te krijgen.
Zoals:
https://www.profel.nl/blo...svorming-op-je-ruiten/23/
Vermijd je liever condensvorming aan de buitenzijde van je woning? Dan doe je er goed aan om de buitenkant van de ruit te reinigen met een glaspolish of autowax. Zo wordt de ruit gladder en krijgt condensvorming minder kans. Een alternatieve oplossing is de ruimte rond de buitenruit zo open mogelijk maken. Dan krijgt de wind vrij spel en treedt er minder snel condensvorming op.
Zet maar eens een auto in de was, zodra je een stukje glas meepakt, dan blijft daar geen water meer staan. Tis helaas niet permanent, vergt herhalingen......
Als ze de buitenkant v/h glas in de fabriek een zgn hydrofiele nabewerking geven dan kunnen zich geen druppeltjes vormen, das een bekend fenomeen die imho al toegepast wordt. Of het al voor buiten beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:24:
Als ze de buitenkant v/h glas in de fabriek een zgn hydrofiele nabewerking geven dan kunnen zich geen druppeltjes vormen, das een bekend fenomeen die imho al toegepast wordt. Of het al voor buiten beschikbaar is?
Dat wordt zeker al toegepast, namelijk in de luchtvaart. De cockpit ramen (nieuw) zijn behandeld.
Naar verloop van tijd gaat de kwaliteit hier wel van achteruit, voornamelijk door de ruitenwisser die al dan niet met vuil erover veegt wanneer ze landen of opstijgen in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Op mn auto heb ik een keer RainX aangebracht. Dat zou ook een dergelijke tijdelijke werking moeten hebben. Doordat er geen grote druppels meer gevormd worden komen daar veel meer en fijnere druppels voor in de plaats. Resultaat: nog slechter zicht op de zijruitjes waar geen ruitenwissers zitten.
Binnenkort eens proberen of het ook zo'n tegenvallende werking heeft op triple glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hier wordt eea gepresenteerd dat het condensprobleem aanpakt. Wat de huidige status is?
https://www.glasinbeeld.n...eglas-toeleveranciers.pdf
Tegelijkertijd moet rekening gehouden worden met neveneffecten, zoals condensatie op de buitenruit en kozijnen die het
zwaardere en dikkere glaspakket wel moeten kunnen dragen. Een rondje langs een aantal toeleveranciers brengt de tussenstand in kaart.
En dan zie je op die paar pagina's oa:
. Van Noordenne gebruikt standaard twee low-E coatings, thermisch geïsoleerde afstandhouders en een Vindico anti-condenscoating aan de buitenzijde. Anders zullen aan de buitenzijdevan het glas te vaak condensdruppels te zien zijn
Pilkington combineert triple-glas met innovatieve producten zoals een zelfreinigende coating en vacuümglas. De Activ zelfreinigende coating van Pilkington biedt een oplossing tegen condensvorming aan de buitenzijde van het glas. Door de goede
isolatiewaarde zal condens op tripleglas eerder optreden. De hydrofiele werking van de coating zorgt dat er geen druppels ontstaan, maar dat het vocht er als een waterfilm van afloopt. Het glas is daardoor sneller droog. Zolang het nog nat is, kan
men door het glas heen blijven kijken. ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ja leuk, maar ik vermoed dat dat soort coatings wel slijt.
Ben benieuwd hoe lang ze meegaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 13:10
Andrehj schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:34:
[...]

Ik zou altijd weer drievoudig glas nemen en begrijp ook totaal niet dat de overheid van mijn belastinggeld nog steeds het achterhaalde HR++ subsidieert :( .
Triple glas past bijna nooit in bestaande kozijnen dus voor een veel lagere investering is toch een flinke verbetering van isolatiewaarde te halen van bijv. 2,7 (dubbelglas) naar 1,2 (HR++). Dan kan de besparing op de kozijnen die niet hoeven te worden vervangen misschien beter in een andere maatregel worden geïnvesteerd zoals gevelisolatie. Het kan ook het verschil zijn tussen wel kunnen investeren (HR++) versus niet kunnen investeren (HR+++) omdat er niet voldoende budget is.

[ Voor 9% gewijzigd door Josk79 op 11-12-2023 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Josk79 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:08:
[...]

Triple glas past bijna nooit in bestaande kozijnen dus voor een veel lagere investering is toch een flinke verbetering van isolatiewaarde te halen van bijv. 2,7 (dubbelglas) naar 1,2 (HR++). Dan kan de besparing op de kozijnen die niet hoeven te worden vervangen misschien beter in een andere maatregel worden geïnvesteerd zoals gevelisolatie. Het kan ook het verschil zijn tussen wel kunnen investeren (HR++) versus niet kunnen investeren (HR+++) omdat er niet voldoende budget is.
Eens. Alleen voor nieuwe kozijnen zou HR+++ verplicht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Josk79 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:08:
[...]

Op zich ben ik het daar grotendeels mee eens.

Toch voelt het in veel situaties voor mij krom om anno 2023 nog glas met een U-waarde van rond de 1,1 te plaatsen. Ik vergelijk het met een niet of slecht geisoleerd dak: wie gaat dat nu nog naisoleren om tot bijvoorbeeld een Rc van rond de 2,5 (U=0,4) te komen i.p.v. een Rc van 4, 5, 6 of nog meer?
Dat doe je, lijkt mij, alleen als er absoluut geen mogelijkheid is voor het laatste.

Ander vergelijk: glas met een U van 1,1 is wat isolatiewaarde betreft ongeveer gelijk aan eps/piepschuim van 3,5cm dik.
Glas met een U van 0,4 (zo'n beetje het maximaal haalbare nu) is gelijk aan eps/piepschuim van ca 7,5cm dik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Franciesco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:58:
[...]

Op zich ben ik het daar grotendeels mee eens.

Toch voelt het in veel situaties voor mij krom om anno 2023 nog glas met een U-waarde van rond de 1,1 te plaatsen. Ik vergelijk het met een niet of slecht geisoleerd dak: wie gaat dat nu nog naisoleren om tot bijvoorbeeld een Rc van rond de 2,5 (U=0,4) te komen i.p.v. een Rc van 4, 5, 6 of nog meer?
Dat doe je, lijkt mij, alleen als er absoluut geen mogelijkheid is voor het laatste.

Ander vergelijk: glas met een U van 1,1 is wat isolatiewaarde betreft ongeveer gelijk aan eps/piepschuim van 3,5cm dik.
Glas met een U van 0,4 (zo'n beetje het maximaal haalbare nu) is gelijk aan eps/piepschuim van ca 7,5cm dik.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar waar een glaszetter in korte tijd voor een paar centen alleen een raam vervangt, zit je met nieuwe kozijnen voor een flink bedrag per kozijn te kijken en zit je een paar dagen in de rotzooi.

Anders wordt het als je zoals m'n collega volledig af gaat op het advies van de aannemer, dan eindig je met nieuwe kozijnen met HR++1.1 glas voor een fors bedrag en zit je dagen in de rotzooi. Had dan die paar tientjes extra even uitgegeven voor triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Vacuumglas kan (zoals vaker in dit topic voorbij komt) natuurlijk ook een optie zijn als de kozijnen niet vervangen hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Franciesco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:48:
Vacuumglas kan (zoals vaker in dit topic voorbij komt) natuurlijk ook een optie zijn als de kozijnen niet vervangen hoeven te worden.
Vacuumglas (0.4) zit al snel op 350 euro/m2 excl BTW. HR++1.0 zie ik voor 57 euro/m2 excl BTW aangeboden worden.

Dan kom je al snel in de buurt van prijzen incl kozijn. Bespaart je wel de rotzooi van 2 dagen alles open hebben liggen en kapot stucwerk, maar 300 euro/m2 verschil kan je ook in andere isolatiemaatregelen stoppen. Voor mijn gevel op de noordkant zou dat 1500 extra zijn tov alleen nieuw HR++ glas.

Edit: breedte mag niet meer dan 800 zijn, hoogte mag niet meer dan 1700 zijn zegt de calculator. Daar ga je al met vacuüm glas van 175x175 in jaren 70 en 80 woningen toen grote ramen standaard waren.

Edit2: op andere sites kom ik 250/m2 tegen, daarnaast is de max afmeting 1500x2500mm en wordt dat per februari 2440x4200mm. Voor nu zou het niet in mijn ramen noord en zuid passen, per februari wel.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 12-12-2023 15:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 21:48
Op basis van mijn persoonlijke ervaring tijdens (grote) verbouwing met meerdere verduurzamingsmaatregelen en dus dubbele-ISDE op bv. Kozijn/Glas:

Mijn advies zou zijn altijd voor HR+++ gaan;
  • Extra ISDE-subsidie (HR++ naar HR+++) betaalde de upgrade (in mijn geval) ;)
  • Van de ruim 25 gevelopeningen hebben er 3 soms vocht op het buitenste raam, geen probleem dus.
  • Geluidsreductie van HR++ naar HR+++ is groot = Extra Comfort.
  • Vergeet niet te checken of je HR+++ glas word voor zien van 'zwarte afstandhouders' ook wel TGI / Warm Edge genoemd. Verminderd de koude-brug kozijn-glas met 0,1 (U).
Verbetering U-waarde van 1,1 naar 0,7 geeft 8W/m2 additionele transmissieverbetering bij 20gr delta-T.
In rond Hollands bijna 200 Wh/dg /m2 minder benodigde energie om je warmte-verliezen te compenseren. Zeker i.c.m. met (Hybride-)Warmtepomp telt elke W.

Last but not least, nieuwe kozijnen is zeker een hele investering, maar denk ook aan het vervallen van je 4-5 jaarlijkse schilderwerk en het feit dat je nieuwe kozijnen (mits goed geselecteerd) ook direct SKG*** Hang en Sluitwerk geven op ALLE geveldelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
Bedankt voor je bijdrage @Erik-1978. Kleine noot: het is niet de zwarte kleur van de afstandhouders die je wilt maar idd de tgi/warm edge houders. Aluminium afstandhouders heb je namelijk ook in het zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Erik-1978 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:41:

Verbetering U-waarde van 1,1 naar 0,7 geeft 8W/m2 additionele transmissieverbetering bij 20gr delta-T.
In rond Hollands bijna 200 W/dg /m2 minder benodigde energie om je warmte-verliezen te compenseren. Zeker i.c.m. met (Hybride-)Warmtepomp telt elke W.
8 W maal 24h = ca 200 Wh. Let op de eenheden, want anders klopt je verhaal niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZonnigY
Jeeeh, de eerste van mijn drie nieuwe kozijnen met triple glas zit erin. Dankzij dit topic met warm edge.

In een ongeisoleerde steensmuur -O- , dus echt effect op de stookkosten verwacht ik nog niet. Wel is de koudeval gelijk minder.

Voorzetwanden met isolatie volgen in februari. Maar goed, kan ik in deze 1-2 maand misschien voor eens en voor altijd ontkrachten dat goed geïsoleerd glas en een slecht geïsoleerde muur vochtproblemen oplevert. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Goed gedaan @ZonnigY ! Heb je veel van die flauwekul te horen gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
ZonnigY schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:28:
Jeeeh, de eerste van mijn drie nieuwe kozijnen met triple glas zit erin. Dankzij dit topic met warm edge.

In een ongeisoleerde steensmuur -O- , dus echt effect op de stookkosten verwacht ik nog niet. Wel is de koudeval gelijk minder.

Voorzetwanden met isolatie volgen in februari. Maar goed, kan ik in deze 1-2 maand misschien voor eens en voor altijd ontkrachten dat goed geïsoleerd glas en een slecht geïsoleerde muur vochtproblemen oplevert. 8)
Als je een huis hebt met niet te grootte raampartijen krijg je het kwa besparing er gewoon niet uit. Maar zoals jezelf al benoemd is het kwa comfort wel een hele verbetering. Zo ben ik zelf van oud dubbelglas beneden en enkel boven naar hr++ gegaan. Op advies van de verkoper omdat +++ niet veel meerwaarde zou zijn behalve het geluid. Daar heeft hij ook gelijk in gehad.

Kwa verbruik amper er op vooruit gegaan. Boven hebben we het niet over. Maar beden icm vloerverwarming toch wel een trapje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
_JGC_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:06:
[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar waar een glaszetter in korte tijd voor een paar centen alleen een raam vervangt, zit je met nieuwe kozijnen voor een flink bedrag per kozijn te kijken en zit je een paar dagen in de rotzooi.

Anders wordt het als je zoals m'n collega volledig af gaat op het advies van de aannemer, dan eindig je met nieuwe kozijnen met HR++1.1 glas voor een fors bedrag en zit je dagen in de rotzooi. Had dan die paar tientjes extra even uitgegeven voor triple.
Nee hoor. Zijn genoeg situaties wanneer ++ meer dan prima is. Maargoed ik heb dan ook nog mn hele huis laten doen voor 5k incl kozijnen.

En kwa rotzooi.. dat ligt echt aan het bedrijf. Hier amper stucwerk beschadigd. Netjes rotzooi opgeruimd. Afwerkstrips gemonteerd en alles netjes afgekit. 3 dagen werk incl nieuwe voordeur die was overigens bijna net zo duur als alle kozijnen samen.... In 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Kanoet schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:17:
Goed gedaan @ZonnigY ! Heb je veel van die flauwekul te horen gekregen?
Hr+++ moest ik bij de kozijnenboeren echt naar vragen. Daarna kreeg ik horrorverhalen over condens. Warm edge werd ook niet benoemd. Met het verhaal dat het bij grote ramen niet veel zou doen. En dan nog eens over het geheel de vraag 'weet je dat wel zeker'.

Mensen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat je een huis uit 1900 helemaal wilt isoleren en van t gas af wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Wortel87 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:44:
[...]

Als je een huis hebt met niet te grootte raampartijen krijg je het kwa besparing er gewoon niet uit. Maar zoals jezelf al benoemd is het kwa comfort wel een hele verbetering. Zo ben ik zelf van oud dubbelglas beneden en enkel boven naar hr++ gegaan. Op advies van de verkoper omdat +++ niet veel meerwaarde zou zijn behalve het geluid. Daar heeft hij ook gelijk in gehad.

Kwa verbruik amper er op vooruit gegaan. Boven hebben we het niet over. Maar beden icm vloerverwarming toch wel een trapje beter.
De 3 kozijnen zijn allemaal ca 2 bij 2,3 meter. 3 ramen waarvan er een open kan. Dat loont denk ik wel incl subsidie. Geluid telt op mijn locatie ook zwaar mee. Het verbaast me ook dat ik dat niet meer als voordeel hoor.

Met een krap budget zonder subsidie is HR++ wel in ieder geval lichtjaren beter dan enkel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Wat wel een nadeel is wat ik zie; minder lichtinval. Ik heb hem naast een ouderwetse dubbelglas zitten nu en het verschil is erg duidelijk. De triple glas is ook een pietsje groener. In ons geval is dit geen probleem (enorm hoge ramen), maar ik kan mij voorstellen dat dat in sommige huizen wel een punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 17-05 09:59
In 2020 heb ik hier in het hele huis kunststof kozijnen van Kochs laten aanbrengen. HR++ boven en triple met warm edge beneden. De buren hebben dit ook laten doen, met dit verschil dat ze beneden HR++ voldoende vonden. Bij lagere temperaturen zie ik bij de buren onder in de hoeken van de ramen toch condensvorming, terwijl dat bij ons totaal niet aanwezig is, wel aan de buitenkant onder sommige omstandigheden en dat is juist een bewijs van goede isolatie. Qua comfort gaat er dan ook niets boven triple glas, ook geluiden van buiten dringen nauwelijks door, heel prettig. De inbraakbestendigheid is nog beter dan die van
dubbel glas.
Glasleveranciers proberen de aanschaf van triple uit de hoofden van hun klanten te praten, want het gewicht is een complicerende factor en het levert weinig meerwinst op. Je krijgt al snel te horen dat triple niet rendabel is. Trek je eigen plan en investeer in triple zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Ik zie de geluidisolatie vaker terugkomen in bovenstaande posts. Ik heb enkele kleinere ruiten met gelijke glasdikte. Hierbij merk ik géén verbetering in de geluidisolatie. Volgens de theorie heb je inderdaad verschillende glasdiktes nodig om resonantie tegen te gaan. En blijkbaar is die opbouw anders bij de meeste mensen die overgaan naar triple t.o.v. hun oude glas. En misschien ook icm geen of beter isolerende roosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 17-05 09:59
Kanoet schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:15:
Ik zie de geluidisolatie vaker terugkomen in bovenstaande posts. Ik heb enkele kleinere ruiten met gelijke glasdikte. Hierbij merk ik géén verbetering in de geluidisolatie. Volgens de theorie heb je inderdaad verschillende glasdiktes nodig om resonantie tegen te gaan. En blijkbaar is die opbouw anders bij de meeste mensen die overgaan naar triple t.o.v. hun oude glas. En misschien ook icm geen of beter isolerende roosters?
In mijn geval zijn er geen roosters, dus daar heeft het niet mee te maken. Ik weet dat er speciaal geluidswerend glas bestaat met verschillende glasdiktes. Die zijn waarschijnlijk bedoeld voor huizen met druk verkeer. Geweoon triple heeft dus 3 lagen en dat houdt gewoon meer geluid tegen dan dubbel, ook in een rustige straat.
Pagina: 1 ... 22 ... 32 Laatste