Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:01
@dunklefaser en het heeft het grootste (absolute) effect bij relatief grote vensters 🙂
Uiteindelijk telt voor je energieverbruik het absolute warmteverlies.

Warm edge kan ook helpen als je condensatie hebt op je vensters, vlakbij het kozijn. De warmtebrug van de cold edge (metaal) spacers is daar veelal verantwoordelijk voor.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Capt Waffles schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:12:
@dunklefaser en het heeft het grootste (absolute) effect bij relatief grote vensters 🙂

Warm edge kan ook helpen als je condensatie hebt op je vensters, vlakbij het kozijn. De warmtebrug van de cold edge (metaal) spacers is daar veelal verantwoordelijk voor.
Ik bevestig dit. Ik heb geen warm edge U=1.0 glas. Als ik de plisse helemaal naar beneden doe dan heb ik bij koude nachten onderin een beetje condens omdat het glas daar direct in contact staat met de buitenlucht door de ventilatieopeningen.

Kan ook opgelost worden door de plisse iets omhoog te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Capt Waffles schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:12:

Ik dacht eerder aan zoiets als bijvoorbeeld 1 m² venster in 4 x 0,25 m² onderverdelen
heb je wel hetzelfde oppervlak maar twee keer de spacerlengte,
de oorspronkelijke 4 m + 4 m door de onderverdeling.
Daarnaast zijn er vermoedelijk nog andere "verliezen" - ik weet bijvoorbeeld niet
wat 16 hoeken i.p.v. 4 hoeken aan extra verliezen oplevert.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:47
route99 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:56:
[...]
Dit vond ik zo, zie brochures:
[Afbeelding]

[...]
Geen idee hoe je zoekt, mijn zoektermen zijn super simpel, eigenlijk exact wat je zelf vraagt....
https://www.google.com/search?q=triple+glas+spouw+breedte+ug
Bij mij is het de eerste hit de bron van boven.
Ik zou standaard de warm edge nemen dat kan ~0.1 in Ug-waarde schelen, dat helpt je never van Ug 1.0 naar 0,6 of 0,5....

Met het dure Krypton kun je met een lagere spouwbreedte al 0,5 of 0,6 halen.

Eea hangt af van wat de fabrikant aanbiedt en jij bij de kozijn leverancier dus kiest en daar zit wel mogelijk een risico, dus heel goed afspreken en bevestigen zwart op wit wat er exact besteld wordt.
Let op: Triple glas is niet populair bij de bedrijven die graag snel werken.... triple glas kozijnen zijn vaak extra
zwaar.

PS: HR++ glas kan bijna net zo zwaar zijn als gewapende glas gebruikt wordt dus bijv 5-16-3.3.1 (die 3.3.1 is dus het gewapende 3 mm glas met ertussen een coating/folie). Dus gewapend triple glas ... kan dus nog zwaarder zijn, als het vanwege de valhoogte verplicht is (bij glas dat al onder de 85 cm vanaf de grond begint zo uit mijn hoofd).
Is dit niet icm die thermische coating? Een rekentool zou helemaal mooi zijn: in de winter bij grote oppervlakten buigen de glasplaten weer tegen elkaar aan. Bij asymmetrische glas dikte is het weer anders schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Megalomania Nee, het is hier gelaagd veiligheidsglas, verplicht tot de valhoogte (85 cm) en bij de tegenwoordige dakramen zijn er ook van voorzien. Dus ik heb alle 6 grote Veluxramen met oud dubbelglas al vervangen door HR++ gelaagd veiligheid glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:58
Mbt warm edge en u-waarde:
Als ik het goed herinner heeft het kader geen invloed op de gespecificeerde u waarde. Dat is volgens mij de isolatiewaarde in het midden van de ruit en een simpele formule obv spouwdikte, vulling en coating. Het kader wordt daar dus niet bij meegenomen.

Het heeft natuurlijk wel invloed op de daadwerkelijke isolatiewaarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanoet op 02-11-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
Kanoet schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:08:
Mbt warm edge en u-waarde:
Als ik het goed herinner heeft het kader geen invloed op de gespecificeerde u waarde. Dat is volgens mij de isolatiewaarde in het midden van de ruit en een simpele formule obv spouwdikte, vulling en coating. Het kader wordt daar dus niet bij meegenomen.

Het heeft natuurlijk wel invloed op de daadwerkelijke isolatiewaarde.
Voor zover ik altijd heb gelezen juist wel. Een winst van 0.1-0.2 (0,1 tot 0,2 W/m2K).
Zie ook https://www.glasdiscount....afstandhouder-zwart-kader en tal van andere websites. De randen hebben toch ook invloed om de algehele warmtegeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Niet zo snel ik was juist bezig een toevoeging te schrijven ;)

Ik merk dat er verschillende verhalen en cijfers rond gaan.
Glasgigant heeft een rekentool in de bestelsite ingebouwd. Daar wordt het iig niet meegenomen. Erger nog: bij een ruit had ik de mogelijkheid van 12mm spouw mét WE (geen 13mm optie). Dat is dan officieel HR+/U 1.3 volgens de site. Daarom had ik uiteindelijk 13mm zónder WE besteld (leveren ze niet in die maat) zodat het wel officieel HR++ <1.2 zou zijn.

Het heeft zeker invloed op de isolatiewaarde. Maar ik ben sceptisch of je een 'officieel' cijfer zal krijgen dat je kan gebruiken bij bijvoorbeeld een energielabel. Mijn focus is echt het officiële U waarde cijfertje tbv energielabel bij eventuele toekomstige verkoop van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik denk dat @dunklefaser een prima voorbeeld geeft van situaties waar je de grootste effecten van warm edge kunt verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 02-11-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Kanoet schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:50:Het heeft zeker invloed op de isolatiewaarde. Maar ik ben sceptisch of je een 'officieel' cijfer zal krijgen dat je kan gebruiken bij bijvoorbeeld een energielabel. Mijn focus is echt het officiële U waarde cijfertje tbv energielabel bij eventuele toekomstige verkoop van mijn huis.
Ik zou liever naar het totale beeld kijken. Hoe eea aangelegd is kan en zal veel meer invloed hebben dan een papieren case o.b.v rekeningen dat het erin zit. Met de hausse aan glasvervangingen, al dan niet met kozijn, is de kwaliteit van montage nog wel een ding.... en dan druk ik het netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Eigenlijk vreemd dat we nog over de voordelen van warm-edge ("warme Kante")
moeten discussiëren. - Ik zelf "profiteer" al sinds 2015
zowel qua toegenomen comfort (absoluut geen condens meer)
als natuurlijk bij de energiebesparing.
Toen moest ik de kozijnenboer nog expliciet aanwijzen warm-edge te bestellen
hij kende dit nog niet eens.

Wat ik me serieus afvraag:
Waarom is warm-edge ondertussen niet de standaard uitvoering?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:24
dunklefaser schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:35:
Wat ik me serieus afvraag:
Waarom is warm-edge ondertussen niet de standaard uitvoering?
Omdat de bouwwereld vaak erg conservatief is, en omdat alu spacers goedkoper zijn. Voor dat laatste zou standaard overgaan op warm edge overigens wel een oplossing zijn. Een deel van de meerkost zit hem erin dat warm-edge niet-standaard is waardoor je de productie er voor moet aanpassen. Hier overigens ook alles in triple glas met warm edge laten uitvoeren. Als je toch bezig gaat kun je het beter gelijk goed uitvoeren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
De strekking van mijn posts was dat de verbeterde isolatiewaarde niet in een lagere gespecificeerde u-waarde lijkt te vertalen, ongeacht de verhalen die er rond gaan. Ik denk dat dat één van de redenen is. Dat warm edge niet standaard is, het vertaald zich immers niet naar een lagere officiele u waarde.

De andere reden is dat dit theoretisch is en glaszetters praktisch zijn. Als je dan met u waardes met decimalen gaat rekenen wordt al snel gedacht dat het niet zoveel uitmaakt.

Bij de grootste ruit die ik niet alleen kon plaatsen had ik de hulp ongeroepen van een glaszetter. Ook al hadden we heel duidelijk afgesproken dat ik warm edge wilde kwam hij met aluminium aanzetten. Tja...

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 02-11-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Flanky schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:20:
[...]Ik heb een paar keer overdag gemeten en er zat geen noemenswaardig verschil in, gistermorge met de kou weer gemeten met rolluiken open en dan zie ik een koudeval van gemiddeld 2 graden.
Dus de rolluiken hebben zoals een beetje verwacht een dempende werking de 2 graden die anders afkoelen hoef ik niet te verwarmen.
Al met al is de temperatuur gelijkmatiger maar of het ook zoveel gas bespaart, ik denk dat ik wel gas bespaar maar geen honderden m3. Ik zal nog eens gaan meten als het erg koud is :)
Heb deze publicatie aangevraagd (geen pdf of compete tekst online te vinden) waar "blind rollers" voor buiten meegenomen zijn in het onderzoek.
De samenvatting (update het wel als ik hopelijk de pdf krijg):

Bron: Effect of the roller blinds on heat losses through a double-glazing window during heating season in Central Europe April 2014 Energy and Buildings 73:48-58
Heat losses through window glazing are unavoidable but can be significantly suppressed during night hours using roller blinds. Results of calculations of the effect of roller blind on heat losses from central part of double-glazing window during the night in the heating season in Central Europe are presented. The hourly meteorological data for the outdoor air temperature, wind velocity and sky temperature are used. It is demonstrated that internal roller blinds can save about 33% and external roller blinds about 45% of heat losses through a central part of the double-glazing window at the blind to glass pane spacing above 20 mm. The similar relative energy savings were obtained for the double-glazing window having low emissivity coatings, i.e. for the emissivity ɛ = 0.20 the internal and external roller blind can save about 29% and 44% respectively
Ergo: Er kan wel tot 45% warmte bespaard worden zoals beweerd wordt. Voor meer details wacht ik het pdfje af.
Het ligt wel in mijn perceptie gebied, deels ook gemeten, dat het echt uitmaakt. Ons oude glas i.c.m. rolluiken is al "HR+ -achtig" of mss meer. Daarmee zou ik met HR++ en de uitstekende kozijnen toch haast op het HR+++ niveau zitten en iemand die al HR+++ heeft die snoept van het restje nog een keer bijna de helft af, maar dat is in absolute getallen uiteraard dan niet zoveel meer. Ben benieuwd of eruit komt dat het vooral de wind chill die je van de glazen ramen het zijn die tot deze resultaten leiden of dat andere zaken een grotere rol spelen, maar welke dan :S ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Gasschuif schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:02:
[...]Onderstaande tabel laat zien dat bij een bepaalde U waarde er een optimum is aan winst en verlies als functie van de oriëntatie. [Afbeelding]
Mss handig om dit interessante tabelletje een schopje omhoog te geven, waar HR+++ met Ug=0,5 schittert?Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GweRysV.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:07:
Interessant dit. Mijn huis is van 1995, de meeste ramen hebben geen codering, maar op 1 van de ramen staat "ZFG Sanco 1/97". Ik neem dus aan dat dit raam van 1997 is. Maar kan iemand mij zeggen wat voor ramen dit zijn? Gewoon dubbel glas? HR? HR+? HR++? Op Google kom ik er niet uit.
Ben je er al achter? Bij mijn ouders staat er exact hetzelfde in hun ramen.
Het gaat om een woning uit 1997.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mail Sanco.de....lijkt me het handigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:44
sssensss schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:18:
[...]

Kijk of je codes in het raam kunt zien en voer die in in een zoekmachine.
Zonder codes is alleen onderscheid te maken tussen oud dubbel glas en HR(++) glas. Hou er een telefoonlampje of lucifer bij; zie je vlammetjes met afwijkende kleur (meestal blauw of groen) dan is dat de coating die het HR(++) glas maakt.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sssensss schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:18:
[...]

Nee, maar het glas is ondertussen vervangen door Climaplus One HR++ met U-waarde 1.0 :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wie voor zijn locatie de tabel hierboven wil checken/invullen - met de lokale weergegevens uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat het gewoon dubbel glas is.
Ons huis is van 1999 en daar zit al wel HR+ in gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:53
route99 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:21:
[...]
Mss handig om dit interessante tabelletje een schopje omhoog te geven, waar HR+++ met Ug=0,5 schittert?[Afbeelding]
Hier op terugkomend:
Hoe moet ik de energie winst zien?
Is dit door zonlicht wat naar binnen schijnt en het huis opwarmt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
elektriekert schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:27:
[...]

Hier op terugkomend:
Hoe moet ik de energie winst zien?
Is dit door zonlicht wat naar binnen schijnt en het huis opwarmt?
Jup. Van wat ik om mij heen hoor; met hr+++ ramen begint het stookseizoen later en eindigt het vooral eerder in het voorjaar.

Bij ons komen de nieuwe kozijnen volgende maand eindelijk *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:04

Rzaan

Altijd zoekende

Voor wat het waard is... Wij hebben nu bijna overal Triple HR+++ (alleen nog geen voordeur)
We hebben ook nog geen binnendeuren (zelfs niet naar de kelder)
Zelfs zonder verwarming is het in ons huis nog niet echt heel koud.
Enorm verschil met eerst: 1ste generatie dubbelglas, houten kozijnen en wel binnendeuren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:53
ZonnigY schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:39:
[...]

Jup. Van wat ik om mij heen hoor; met hr+++ ramen begint het stookseizoen later en eindigt het vooral eerder in het voorjaar.

Bij ons komen de nieuwe kozijnen volgende maand eindelijk *O*
Helaas hebben wij 2 jaar geleden de keuze toch gemaakt voor HR++ , na ondertekenen offerte kwam 2 maanden later de dikke subsidie op triple waardoor we nog lager uit zouden komen.

Maargoed, voor alsnog zijn we erg tevreden met onze upgrade van dubbel glas naar HR++ en van enkel glas-in-lood naar glas-in-lood in dubbel glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:29
Ik wil onze oude glazen - insulight [m] 581380/3 2606-13 <maat> 22.06.2006 - gaan laten vervangen voor HR++.

Nu krijg ik een voorstel van het volgende: - Semco Star Ug 1,1W/m2k Float 4mm/Semco Star S 4mm Gas 24mm dikte.

Ik vind Semco wel terug in dit forum, maar niet Semco Star. Kent iemand deze, en zit ik hiermee aan het maximaal mogelijke ter vervanging?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Heb je al via Google gekeken? :Y / :N
https://www.ijsselglas.nl/soorten-glas/dubbelglas/
Wij leveren standaard “Semco Star S”-warmte-isolatieglas met argon-gasvulling (meldcode KA18529) en bereiken daarmee de volgende waarden:
20 mm. tot 24 mm. spouw
U-waarde 1,1 W/m2 K
HR++
Zij leveren iig geen betere.

Vnl alleen 0,9 bij Krypton vulling bij HR++
https://nl.saint-gobain-building-glass.com/nl/climaplus-09

De volgende stap is HR+++ (triple) of vacuum glas.

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 09-11-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:35
route99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:15:
Heb je al via Google gekeken? :Y / :N
https://www.ijsselglas.nl/soorten-glas/dubbelglas/

[...]

Zij leveren iig geen betere.
IJsselglas is wel de autoriteit onder glaszetters. Dit voorjaar HR+++ in oude kozijnen gekregen van hun. Super deskundig, vriendelijke monteurs. Wellicht ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@TwingyTwingy Mooi, het hout was dus nog Ok?
Wat was je m2 prijs?
Heb je een foto of tekening van jouw kozijn om hier te delen, ik ben nog in dubio maar heb geen haast (gasverbruik is al niet hoog)

in de FAQ zie https://www.ijsselglas.nl/soorten-glas/triple-glas/:
Is het ook mogelijk om Triple glas in bestaande kunststof kozijnen te plaatsen?
De dunste variant van Triple glas is 28 mm dik. HR++ glas is 24 mm. dik en heeft een U-waarde (isolatiewaarde) van 1.1.
Met de dunste variant van Triple glas heeft u een U-waarde van 1.0. Dit scheelt dat praktisch niks met een HR++ ruit qua isolatiewaarde.
Als u een ruimere spouw heeft en dikker Triple glas kwijt kunt, dan heeft Triple glas wel zeker zin, maar het is de vraag of dat te plaatsen is in bestaande kunststofkozijnen.
Welke maat had jouw glas en daarmee welke Ug kreeg het ?

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 09-11-2023 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:43
water_escape schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:00:
Ik wil onze oude glazen - insulight [m] 581380/3 2606-13 <maat> 22.06.2006 - gaan laten vervangen voor HR++.

Nu krijg ik een voorstel van het volgende: - Semco Star Ug 1,1W/m2k Float 4mm/Semco Star S 4mm Gas 24mm dikte.

Ik vind Semco wel terug in dit forum, maar niet Semco Star. Kent iemand deze, en zit ik hiermee aan het maximaal mogelijke ter vervanging?
Ivm geluidsisolatie is het beter om 2 verschillende glasdiktes te gebruiken. Bijvoorbeeld 5 en 4mm.
Zorg ook dat je kunststof spacers in de spouw krijgt en niet die van aluminium. Zogenaamde Warm Edge Spacers zorgen voor iets betere isolatie waarde en verminderen condens langs de randen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
route99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:22:
@TwingyTwingy Mooi, het hout was dus nog Ok?
Wat was je m2 prijs?
Heb je een foto of tekening van jouw kozijn om hier te delen, ik ben nog in dubio maar heb geen haast (gasverbruik is al niet hoog)

in de FAQ zie https://www.ijsselglas.nl/soorten-glas/triple-glas/:

[...]
Welke maat had jouw glas en daarmee welke Ug kreeg het ?
Ja, hout van de drie kozijnen was nog prima. Kozijnen zijn uit 1967, maar zitten onder een grote overstek. Worden bijna nooit nat. M2 prijs was 269,- voor de 3 kozijnen. Dit was inclusief ventilatierooster. Het was eerst enkelglas (garage) en sindsdien is het muisstil en tot nu toe blijft het qua temperatuur ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN32ag6nNPyr42wQ33VwGdkLYSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Tnezrhz5eJ8yh3CmVhlQhXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR813LDRTbKSZqLCzo8_2xmRfUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZlw4VkBPckFoOUeKLYSz4z6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dank voor de snelle tips. Maar prima merk / kwaliteit glas dus begrijp ik. Huidige is HR denk ik want kan helemaal niks met / over die code vinden.

@Fritso ik zal die vragen even doorzetten idd. dank. Glas is wel met ingebouwde roedes.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
water_escape schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:50:
Dank voor de snelle tips. Maar prima merk / kwaliteit glas dus begrijp ik. Huidige is HR denk ik want kan helemaal niks met / over die code vinden.

@Fritso ik zal die vragen even doorzetten idd. dank. Glas is wel met ingebouwde roedes.
Ik weet niet wat precies je motief voor vervanging is, maar houdt er rekening mee dat het verschil tussen HR en HR++ (naar mijn mening) relatief klein is. Je terugverdientijd is best lang. Wij hebben op een aantal plekken in huis HR, maar de glaszetter adviseerde ons dit niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TwingyTwingy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:55:
[...]

Ik weet niet wat precies je motief voor vervanging is, maar houdt er rekening mee dat het verschil tussen HR en HR++ (naar mijn mening) relatief klein is. Je terugverdientijd is best lang. Wij hebben op een aantal plekken in huis HR, maar de glaszetter adviseerde ons dit niet te vervangen.
Koudeval. Ik had weer vernomen dat HR naar HR++ een grote stap is in koudeval % gezien, maar van ++ naar +++ weer heel klein. Ik begreep ook dat glas uit 2001 ook wel zijn beste tijd heeft gehad. Vandaar het idee om te vervangen naar HR++. Gaat om 9 ramen met roedes en komt op 1500,- uit incl plaatsen in bestaand kunststof kozijn.

Het is jammer dat ik de U-waarde van de huidige ramen niet weet.

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 09-11-2023 18:01 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

TwingyTwingy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:34:
[...]Ja, hout van de drie kozijnen was nog prima. Kozijnen zijn uit 1967, maar zitten onder een grote overstek. Worden bijna nooit nat. M2 prijs was 269,- voor de 3 kozijnen. Dit was inclusief ventilatierooster. Het was eerst enkelglas (garage) en sindsdien is het muisstil en tot nu toe blijft het qua temperatuur ook prima.
Van enkel glas naar dit... (y) 8)
Wat voor een Ug gaven ze je af voor deze triple?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
TwingyTwingy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:20:
[...]

IJsselglas is wel de autoriteit onder glaszetters. Dit voorjaar HR+++ in oude kozijnen gekregen van hun. Super deskundig, vriendelijke monteurs. Wellicht ook een optie?
De kozijnen waar het nu om gaat is kunststof. Maar zij Frezen ook de houten kozijnen naar de juiste maat dan?
Ik heb de schuine balkon puien die ook nog moeten, en ik denk dat het hout daar dik genoeg is om op maat te frezen voor +++.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
route99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:13:
[...]
Van enkel glas naar dit... (y) 8)
Wat voor een Ug gaven ze je af voor deze triple?
Ja het is een wereld van verschil. Zeker omdat we ook de wasmachine er hebben staan is het wel prettig dat er 's avonds niet ijs en ijs koud is.

Ik moest even zoeken naar de U-waarde. Maar die is gevonden. Twee glazen zijn 0,6, 40mm dik en eentje is 0,8 bij 32mm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
water_escape schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:25:
[...]

De kozijnen waar het nu om gaat is kunststof. Maar zij Frezen ook de houten kozijnen naar de juiste maat dan?
Ik heb de schuine balkon puien die ook nog moeten, en ik denk dat het hout daar dik genoeg is om op maat te frezen voor +++.
Ja frezen doen ze ook, dat hoefden ze bij ons niet te doen. Doordat de kozijnen vrij dik waren kwam de glaslat gewoon iets verder naar binnen. Je hebt vaak ook de optie nog met opdeklatten. Is een beetje afhankelijk wat past in je kozijn. Als je een foto hebt is er misschien iets te zeggen over de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
Fritso schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:26:
[...]

Ivm geluidsisolatie is het beter om 2 verschillende glasdiktes te gebruiken. Bijvoorbeeld 5 en 4mm.
Zorg ook dat je kunststof spacers in de spouw krijgt en niet die van aluminium. Zogenaamde Warm Edge Spacers zorgen voor iets betere isolatie waarde en verminderen condens langs de randen.
Bij ons een aantal maanden terug 4-15-4 geplaatst ipv 5-15-4. Kwamen wij pas later achter en natuurlijk geen zin het er weer uit te laten halen en vervangen nadat alles geschilderd was/in de planning stond om te schilderen. Wel iets met de prijs kunnen doen toen maar baalde wel.

Glaszetter zei zelf dat hij vermoedde dat het effect vwb geluid verwaarloosbaar was, we hebben ook ventilatieroosters in elke kamer. Toch knaagt het ergens bij deze Tweaker :P Denk jij dat het écht merkbaar is of is er slechts op papier een verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:43
remzor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:57:
[...]

Glaszetter zei zelf dat hij vermoedde dat het effect vwb geluid verwaarloosbaar was, we hebben ook ventilatieroosters in elke kamer. Toch knaagt het ergens bij deze Tweaker :P Denk jij dat het écht merkbaar is of is er slechts op papier een verschil?
Wat het verschil in de praktijk is weet ik niet, ik heb nog nooit het verschil zelf kunnen horen aangezien ons vorige glas ook al ongelijke diktes had.

Wel weet ik dat dit over het algemeen wel wordt aangeraden. Hieronder een quote daarover van https://www.kenniscentrum...sisolerende-beglazing.pdf:
"
Isolatieglas bestaat uit 2 of meerdere glasbladen gescheiden door
een spouw. De glasbladen behoeven niet dezelfde dikte te hebben.
Een glasblad van een bepaalde dikte weert een bepaald frequentie-
bereik. Verandert de dikte van het glas, dan verandert ook het
frequentiebereik dat door het glas geweerd wordt.
Het toepassen van verschillende glasdiktes in isolatieglas zorgt
ervoor dat er over een breder frequentiebereik geluid wordt geweerd.
Het toepassen van glasbladen met ongelijke glasdiktes verbetert de
geluidisolatie van het isolatieglas. Een verschil van 30% in ruitdikte
blijkt in de praktijk het beste te werken.
"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
remzor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:57:
[...]
Mja, met die ventilatieroosters zal het vermoed ik niet veel uitmaken nee. Dan kan je wel je bootromp dubbelwandig uitvoeren, maar als er vervolgens gewoon een gat in ontworpen is blijft ie toch lek..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:59:
[...]

Koudeval. Ik had weer vernomen dat HR naar HR++ een grote stap is in koudeval % gezien, maar van ++ naar +++ weer heel klein. Ik begreep ook dat glas uit 2001 ook wel zijn beste tijd heeft gehad. Vandaar het idee om te vervangen naar HR++. Gaat om 9 ramen met roedes en komt op 1500,- uit incl plaatsen in bestaand kunststof kozijn.

Het is jammer dat ik de U-waarde van de huidige ramen niet weet.
In de eerder door je opgegeven code staat een datum uit 2006; dikke kans dat dit al HR++ is, of minimaal HR+. Het verschil in koudeval lijkt me dan niet substantieel. Wij gingen destijds van standaard dubbel glas naar HR++, dat was wel duidelijk merkbaar (maar dat mag ook wel met U2,6 > Û1,1).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
lbreman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:10:
[...]

In de eerder door je opgegeven code staat een datum uit 2006; dikke kans dat dit al HR++ is, of minimaal HR+. Het verschil in koudeval lijkt me dan niet substantieel. Wij gingen destijds van standaard dubbel glas naar HR++, dat was wel duidelijk merkbaar (maar dat mag ook wel met U2,6 > Û1,1).
klopt, 2006. Maar niemand die langs is geweest die kan zeggen wat het is. Oude bewoners weten het ook niet meer.

Het is iig geen ++ want de vlammetjes zijn allemaal hetzelfde.

Over vlammetjes gesproken, de ramen die wel ++ (U1,2) zijn is het vlammetje kleurverschil heel erg moeilijk te zien, moet ik echt goed schuin kijken om iets van een klein verschil te zien.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:15:
[...]
Over vlammetjes gesproken, de ramen die wel ++ (U1,2) zijn is het vlammetje kleurverschil heel erg moeilijk te zien, moet ik echt goed schuin kijken om iets van een klein verschil te zien.
Ik wist hier ook eerst niet goed of wat ik zag inderdaad als kleurverschil kwalificeerde. Maar toen ik bij onze Velux dakramen keek was het heel duidelijk dat de kleur daar vrijwel hetzelfde was, en kon ik mezelf dus calibreren. Wat ik bij de overige ramen zag bleek dan duidelijk met coating te zijn.

Het kleurverschil is goed te zien maar het helpt wel als je kan oefenen op gecoate & ongecoate ramen, ik twijfelde ook eerst aan mezelf totdat ik het verschil tussen beide zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 31-07 21:46

Wuursj

want worst is al bezet

Is er een duidelijke definitie van HR+++? Ik zie sommige online verkopers alles vanaf u=0,9 aanprijzen als HR+++ maar soms pas bij 0,6. Openingspost pakt 0,7 als grenswaarde.

Ik heb na goede ervaringen van triple glas (u-waarde 0,7) boven nu ook voor een verbouwing aan de achterzijde van mijn huis voor tripple glas gekozen. Hier stonden op de offerte u=0,7 voor de kleinere delen en u=0,8 voor de grote bewegende delen. Aangezien die 0,8 gaat over flinke glaspanelen met veiligheidsglas in een houten harmonica pui gaat, kon ik wel inkomen in een dunnere spouw en vond ik een u-waarde van 0,8 acceptabel.

Nu is de boel neergzet en in het glas staat echter helaas geen u-waarde gedrukt. Wel de aanduiding Hr++ (niet Hr+++) voor zowel de (volgens offerte) u=0,7 als de u=0,8 stukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bGrTeNFgXy693PRvWXJy17o7KA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/zvOksNidunzYUuxcddlvU7zw.png?f=fotoalbum_small
(foto is van een deel dat U=0,7 zou moeten zijn dus ook volgens OP hr+++)

Nu vind ik dat zelf niet zo'n probleem (ik reken met de u-waarden en na wat spelen met online tools lijken die wel te kloppen) maar ik hoop dat ooit bij verkoop ik het toch als Hr+++ kan aanprijzing ipv hr++ ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 13-11-2023 11:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Wuursj schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:28:
Is er een duidelijke definitie van HR+++? Ik zie sommige online verkopers alles vanaf u=0,9 aanprijzen als HR+++ maar soms pas bij 0,6. Openingspost pakt 0,7 als grenswaarde.
Wie betaalt .... bepaalt.... er is geen natuurkundige wet.
https://www.rvo.nl/sites/...0Hoogrendementsglas_0.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTorlq5aRHPZZwmzhsQ5E7jUXzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m0plb2hsUTXClwsZBYgzpbVH.png?f=fotoalbum_large

En die foto van jou das imho al voorbij gekomen, zoek zelf terug, ik herinner me dat het dus dan 2 HR++ ramen op elkaar zijn en dan HR+++ zijn als totaal?

[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 13-11-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 31-07 21:46

Wuursj

want worst is al bezet

route99 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:41:
[...]
En die foto van jou das imho al voorbij gekomen, zoek zelf terug, ik herinner me dat het dus dan 2 HR++ ramen op elkaar zijn en dan HR+++ zijn als totaal?
Ah thx.
Daar zat ik ook al aan te denken maar bij mijn panelen boven van een andere fabrikant, staat in beide u=0,7 terwijl dat alleen voor het totaalplaatje kan gelden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Wuursj (zo'n korte vermelding is imho al OK...)
Die heeft voor een andere oplossing gekozen.... anders moet je nl 2 spacers maken een met 0,7 en een met geen vermelding en die samen tot een tripleglas combineren.... .

Dat leidt imho:
a) tot meer kosten....
b) tot vergissingen zodat je ook kan had gehad op een raam waar die vermelding mistte....

Snap je... Ze blijven een beetje praktisch en iedere fabrikant doet dat op haar eigen manier. Als het voor de Meldcode voor de ISDE subsidie maar klopt.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 13-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:15:
[...]

klopt, 2006. Maar niemand die langs is geweest die kan zeggen wat het is. Oude bewoners weten het ook niet meer.

Het is iig geen ++ want de vlammetjes zijn allemaal hetzelfde.

Ik heb een fact sheet gekregen van de leverancier van het "oude" glas. Alleen weet ik nog niet wat het nu is?
iig 24cm 5-15(lucht)-4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYDdtJik5TGxuBnPo8PaVaa4nDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n3BkdlQ1BRXWQIoIvv72GWB4.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
De U staat onder thermische eigenschappen; 2,7 W/m2K. Is standaard dubbel glas ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
@water_escape Heb je die rechtstreeks bij Pilkington opgevraagd? Heb nml zelf ook nog 2 Pilkington raampjes waarvan ik niet weet hoe crap het precies isoleert. Hele berging verbouwd en geïsoleerd in de veronderstelling dat het HR+ was... is het eerste wat condens vangt als de luchtvochtigheid wat te hoog is (deur zit Semco Star HR+ in, die condenseert niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ZonnigY schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:51:
De U staat onder thermische eigenschappen; 2,7 W/m2K. Is standaard dubbel glas ongeveer
Is dat wat we HR noemen? of HR+ ?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
_JGC_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:16:
@water_escape Heb je die rechtstreeks bij Pilkington opgevraagd? Heb nml zelf ook nog 2 Pilkington raampjes waarvan ik niet weet hoe crap het precies isoleert. Hele berging verbouwd en geïsoleerd in de veronderstelling dat het HR+ was... is het eerste wat condens vangt als de luchtvochtigheid wat te hoog is (deur zit Semco Star HR+ in, die condenseert niet).
Ja, een mail verzonden via hun contactform met mijn raamcodes.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
water_escape schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:09:
[...]

Is dat wat we HR noemen? of HR+ ?
HR is alles tussen 1,7 en 2,0. Het is niet het soort glas die bepaalt of het HR/HR+/HR++ wordt, maar de isolatiewaarde.

Aan de specsheet te zien zijn het gewoon 2 bladen floatglas zonder coating met een 15mm luchtspouw. Gewoon doodgewoon ouderwets dubbelglas zonder poespas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
water_escape schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:36:
[...]

Ik heb een fact sheet gekregen van de leverancier van het "oude" glas. Alleen weet ik nog niet wat het nu is?
iig 24cm 5-15(lucht)-4
24cm is volgens mij geen HR++ maar gewoon standaard Dolfinarium glas. :D
YouTube: Gouden Gids reclame dubbelglas

[ Voor 16% gewijzigd door Barleone op 15-11-2023 12:35 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Voor Ug=2.7 kiezen in 2006 is wel iets bizars.... mss moest het goedkoop, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
route99 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:32:
Voor Ug=2.7 kiezen in 2006 is wel iets bizars.... mss moest het goedkoop, dat kan.
Dan ben ik bang dat het nog steeds niet klopt. De vorige bewoners kozen alleen maar het beste van het beste. Zelf denken ze HR+ maar ze hebben geen papieren meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuVpfk4VtbaBSRTrVyjsDp6_wNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbVS6wMG6p28CtkLh08bBgqG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door water_escape op 15-11-2023 12:54 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
water_escape schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:52:
[...]

Dan ben ik bang dat het nog steeds niet klopt. De vorige bewoners kozen alleen maar het beste van het beste. Zelf denken ze HR+ maar ze hebben geen papieren meer.

[Afbeelding]
Kan ook zijn dat de vorige eigenaar gewoon bij de neus genomen is.

Bij Pilkington staat er Insulight met een paar nikszeggende codes op het glas. Dat heb jij in je raam, dat heb ik in mijn nieuwe HR++ ramen. Je ziet aan de codes niet wat de isolatiewaarde is.

Toen ik HR++ voor mijn huis bestelde in 2010 kreeg ik HR+. Niet wetende hoe en wat gewoon voor getekend en voor 1500 euro zo ongeveer het hele huis laten vervangen (alleen enkelglas en lekke dubbelglas ramen, 20 stuks). Pas na 5 jaar kwam ik erachter dat ik HR+ 1.3 had gekregen ipv HR++. Als Semco het niet in de strip had geprint (Semco Star HR+ 1.3) had ik het nu nog niet geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:42
@_JGC_ heb je dat nog aangekaart bij de installateur? Kan echt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 31-07 19:45
Toch maar eens hier om advies vragen.
Op het moment woon ik in een koopappartement waar de ruiten en kunststof kozijnen uit 1985 stammen. Met de winter is het zeer duidelijk dat de ruiten de grootste boosdoener zijn qua energieverlies. Daarnaast zijn de naden van de ramen niet op alle plekken even goed sluitend meer.

Kosten van de kozijnen en ruiten zijn in principe van de VvE, alleen heb ik het sterke vermoeden dat ik geen akkoord ga krijgen om de boel te laten vervangen. Voor dergelijk groot onderhoud hebben wij op het moment geen potje.

Mijn schoonvader heeft een eerste berekening gedaan en het zou op ongeveer 16 tot 18 m2 aan kozijn en ruit neerkomen wat vervangen moet gaan worden. Hij heeft een bouwachtergrond en kan ons met het zoeken van een glas/kozijnenboer goed helpen :+

Wat is wijsheid? Het energielabelrapport van toen ik het huis kost noemt op dat de ruiten zeker aan vervanging toe zijn. Ik heb de sterke verwachting dat de kozijnen ook aan het einde van hun levensduur zijn en ook moeten. Zorgt natuurlijk voor een groot prijsverschil. Tuurlijk kan ik dit meenemen in de prijs van de woning als ik deze wil verkopen, maar verwacht niet dat ik de volle mep terug ga verdienen. De bedoeling is dat we over twee jaar wel serieus gaan kijken voor een andere woning.

Voordat over de spouw wordt begonnen, nee de spouw is niet geïsoleerd. Met de hoeveelheid ruit dat in mijn woning zit verwacht ik dat de spouw tegenover nieuwe ruiten/kozijnen een zeer minimaal verschil gaat uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door ItMeAedri op 15-11-2023 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
FitTiv schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:19:
@_JGC_ heb je dat nog aangekaart bij de installateur? Kan echt niet...
Zwart en geleverd door z'n werkgever die inmiddels al failliet was.
Het zal ook ongetwijfeld op de offerte hebben gestaan, maar ik had toen nog totaal geen kaas gegeten van isolatiewaardes van glas. We waren zelfs nog in de veronderstelling dat Thermopane (met die gesoldeerde spacers!) nog prima isoleerde.
Mijn vader is schilder, die weet wel iets van glas, maar niet de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
_JGC_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
[...]

Kan ook zijn dat de vorige eigenaar gewoon bij de neus genomen is.

Bij Pilkington staat er Insulight met een paar nikszeggende codes op het glas. Dat heb jij in je raam, dat heb ik in mijn nieuwe HR++ ramen. Je ziet aan de codes niet wat de isolatiewaarde is.

Toen ik HR++ voor mijn huis bestelde in 2010 kreeg ik HR+. Niet wetende hoe en wat gewoon voor getekend en voor 1500 euro zo ongeveer het hele huis laten vervangen (alleen enkelglas en lekke dubbelglas ramen, 20 stuks). Pas na 5 jaar kwam ik erachter dat ik HR+ 1.3 had gekregen ipv HR++. Als Semco het niet in de strip had geprint (Semco Star HR+ 1.3) had ik het nu nog niet geweten.
Dat zou wel serieus slecht zijn. Ik ga nog iemand langs laten komen denk ik. Ik heb ook Pilkington terug gemaild of ze het echt zeker weten dat dit basis dubbel glas is en dat voor 2006.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Net een oude uit het vak langs gehad om ook naar dit glas te kijken.
Hij zegt dat dit waarschijnlijk idd lucht is 24mm ramen, maar vervangen niet veel zin heeft omdat er roedes in zitten. Ramen met roedes werkt het gas niet of niet goed en met roedes ga je ook weer van 1,2 naar 1,5. Hij zegt dus, alleen vervangen als je er geen roedes meer in wilt.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:25

Seafarer

XXX

water_escape schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:26:
Hij zegt dat dit waarschijnlijk idd lucht is 24mm ramen, maar vervangen niet veel zin heeft omdat er roedes in zitten. Ramen met roedes werkt het gas niet of niet goed en met roedes ga je ook weer van 1,2 naar 1,5. Hij zegt dus, alleen vervangen als je er geen roedes meer in wilt.
Dan moet deze uitspraak ook op internet te vinden zijn bij een glas leverancier?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die roedes zijn koudebrugjes waar geen gas kan zitten. Echter heb je nog steeds heel veel oppervlak waar gas wel kan zitten en heeft nieuw glas een coating die warmte binnen houdt, ook waar de roedes zitten.

U=2.7 glas is wel degelijk de moeite van het vervangen waard. In geval van kunststof zou je ze zelf kunnen bestellen en plaatsen, kwestie van glaslat eruit, glas wisselen en glaslat erin. Mis je wel subsidie, maar die gaat anders op aan arbeid en marge. Prijzen kan je gewoon online vinden, ook voor glas met wiener sprossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
ItMeAedri schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:30:
Toch maar eens hier om advies vragen.
Op het moment woon ik in een koopappartement waar de ruiten en kunststof kozijnen uit 1985 stammen. Met de winter is het zeer duidelijk dat de ruiten de grootste boosdoener zijn qua energieverlies. Daarnaast zijn de naden van de ramen niet op alle plekken even goed sluitend meer.

Kosten van de kozijnen en ruiten zijn in principe van de VvE, alleen heb ik het sterke vermoeden dat ik geen akkoord ga krijgen om de boel te laten vervangen. Voor dergelijk groot onderhoud hebben wij op het moment geen potje.

Mijn schoonvader heeft een eerste berekening gedaan en het zou op ongeveer 16 tot 18 m2 aan kozijn en ruit neerkomen wat vervangen moet gaan worden. Hij heeft een bouwachtergrond en kan ons met het zoeken van een glas/kozijnenboer goed helpen :+

Wat is wijsheid? Het energielabelrapport van toen ik het huis kost noemt op dat de ruiten zeker aan vervanging toe zijn. Ik heb de sterke verwachting dat de kozijnen ook aan het einde van hun levensduur zijn en ook moeten. Zorgt natuurlijk voor een groot prijsverschil. Tuurlijk kan ik dit meenemen in de prijs van de woning als ik deze wil verkopen, maar verwacht niet dat ik de volle mep terug ga verdienen. De bedoeling is dat we over twee jaar wel serieus gaan kijken voor een andere woning.

Voordat over de spouw wordt begonnen, nee de spouw is niet geïsoleerd. Met de hoeveelheid ruit dat in mijn woning zit verwacht ik dat de spouw tegenover nieuwe ruiten/kozijnen een zeer minimaal verschil gaat uitmaken.
wijsheid is maken dat je wegkomt uit een VvE die voor ramen van bijna 40 jaarvoud geen potje heeft opgebouwd :+

ik zou beginnen offertes op te vragen, met wat mazzel kun je het in de hypotheek stoppen onder 'verduurzaming'. Maar je blijft dan wel gedoe houden met de VvE, want als jij het nu zelf betaalt hoe gaat dat dan met het potje in de toekomst? wordt jouw appartement dan daar specifiek van uitgesloten van 'sparen vervanging ramen+kozijnen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Dit is ook deels dezelfde discussie als bij de afstandshouders: hoe wordt die verhoogde u-waarde uit een mouw geschud?

Die verhoging van je u-waarde moet je nu óók bij je huidige waarde bij tellen. Elke onderbreking van het 'gas' zorgt op die plek + minimaal 10 cm* er om heen voor mindere isolatie. In feite heb je nu 4 ruiten met afstandshouders in plaats van één. Daarom is het qua isolatie natuurlijk beter om géén inwendige roedes te hebben. Maar die roedes kunnen ook gewoon bij de uitstraling van je huis horen en die mag je ook best behouden. Had je er over getwijfeld als je houten kozijnen had met daarin 4 ruitjes?

Je opties zijn dus:
Je huidige ruiten behouden (U waarde van 2.7 + 0.3 'mouwschudbonus' :+ ) = u waarde van 3.0
HR++ glas met roedes: 1.2 + 0.3 'mouwschudbonus'. :+
HR++ met opplakroedes: 1.2 en ik heb niets meer in mijn mouw. https://www.kozijnshop.nl/wienersprossen
HR++ zónder roedes: 1.2 én een ander uiterlijk.

* die 10cm schud ik ook uit mijn mouw en is de condensatie (of gebrek er aan) die zichtbaar is bij oud dubbel glas (of triple glas)

[ Voor 17% gewijzigd door Kanoet op 18-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
_JGC_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:24:
[...]

Die roedes zijn koudebrugjes waar geen gas kan zitten. Echter heb je nog steeds heel veel oppervlak waar gas wel kan zitten en heeft nieuw glas een coating die warmte binnen houdt, ook waar de roedes zitten.

U=2.7 glas is wel degelijk de moeite van het vervangen waard. In geval van kunststof zou je ze zelf kunnen bestellen en plaatsen, kwestie van glaslat eruit, glas wisselen en glaslat erin. Mis je wel subsidie, maar die gaat anders op aan arbeid en marge. Prijzen kan je gewoon online vinden, ook voor glas met wiener sprossen.
Ik heb een mannetje die 9 nieuwe hr++ met roedes plaatst voor 1550,-.
Subsidie kan ik niet meer krijgen, al eerder gebruikt voor de grote raampartijen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Kanoet schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:23:
[...]

Dit is ook deels dezelfde discussie als bij de afstandshouders: hoe wordt die verhoogde u-waarde uit een mouw geschud?

Die verhoging van je u-waarde moet je nu óók bij je huidige waarde bij tellen. Elke onderbreking van het 'gas' zorgt op die plek + minimaal 10 cm* er om heen voor mindere isolatie. In feite heb je nu 4 ruiten met afstandshouders in plaats van één. Daarom is het qua isolatie natuurlijk beter om géén inwendige roedes te hebben. Maar die roedes kunnen ook gewoon bij de uitstraling van je huis horen en die mag je ook best behouden. Had je er over getwijfeld als je houten kozijnen had met daarin 4 ruitjes?

Je opties zijn dus:
Je huidige ruiten behouden (U waarde van 2.7 + 0.3 'mouwschudbonus' :+ ) = u waarde van 3.0
HR++ met opplakroedes: 1.2 en ik heb niets meer in mijn mouw. https://www.kozijnshop.nl/wienersprossen

* die 10cm schud ik ook uit mijn mouw en is de condensatie (of gebrek er aan) die zichtbaar is bij oud dubbel glas (of triple glas)
Dank, die opsomming had ik ook in mijn hoofd. Ik wacht nog even op een extra bevestiging van de Insullight, of dit echt de juiste papieren / specs zijn omdat ik het erg raar zou vinden om in 2006 gasloze glazen te plaatsen en het dus misschien wel al 1,6 is ofzo.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
water_escape schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik heb een mannetje die 9 nieuwe hr++ met roedes plaatst voor 1550,-.
Subsidie kan ik niet meer krijgen, al eerder gebruikt voor de grote raampartijen.
Afhankelijk van de afmetingen van dat glas is dat niet heel gek. Kijk maar eens wat die raampjes online kosten bij glaskoning bijvoorbeeld. Roedes in je ramen voegt daar de nodige euro's toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
_JGC_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:10:
[...]

Afhankelijk van de afmetingen van dat glas is dat niet heel gek. Kijk maar eens wat die raampjes online kosten bij glaskoning bijvoorbeeld. Roedes in je ramen voegt daar de nodige euro's toe.
exact ik heb online opgevraagd en dan kom ik op 1500,- . Dus bij hem iets meer incl plaatsen lijkt mij niet gek. Maar ik wil echt zeker weten dat het niet voor niks is... want het blijft veel geld.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
[...]

Die verhoging van je u-waarde moet je nu óók bij je huidige waarde bij tellen. Elke onderbreking van het 'gas' zorgt op die plek + minimaal 10 cm* er om heen voor mindere isolatie. In feite heb je nu 4 ruiten met afstandshouders in plaats van één. Daarom is het qua isolatie natuurlijk beter om géén inwendige roedes te hebben.
Ik denk dat de impact van die roedes wel meevalt, het zijn geen koudebruggen aangezien ze maar aan 1 kant glas raken. Sterker nog, ze mogen blijkbaar zelfs niet aan 2 kanten het glas raken, wat ze dus significant anders maakt dan afstandshouders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ycnNws8yewfTA8MX4xJnur-rcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bA8d0mrT7YiqVJdV1dp2kSMb.jpg?f=user_large

Er zal waarschijnlijk wel een effect zijn van een lokaal dunner gaslaagje, maar dat lijkt me eerder klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Capt Waffles schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat de impact van die roedes wel meevalt, het zijn geen koudebruggen aangezien ze maar aan 1 kant glas raken. Sterker nog, ze mogen blijkbaar zelfs niet aan 2 kanten het glas raken, wat ze dus signifanct anders maakt dan afstandshouders:

[Afbeelding]

Er zal waarschijnlijk wel een effect zijn van een lokaal dunner gaslaagje, maar dat lijkt me eerder klein.
Bedankt voor de info!

Dus geen warmteoverdracht door geleiding maar een beetje door radiatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 31-07 19:45
Fr33z schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:09:
[...]

wijsheid is maken dat je wegkomt uit een VvE die voor ramen van bijna 40 jaarvoud geen potje heeft opgebouwd :+

ik zou beginnen offertes op te vragen, met wat mazzel kun je het in de hypotheek stoppen onder 'verduurzaming'. Maar je blijft dan wel gedoe houden met de VvE, want als jij het nu zelf betaalt hoe gaat dat dan met het potje in de toekomst? wordt jouw appartement dan daar specifiek van uitgesloten van 'sparen vervanging ramen+kozijnen'?
Dit gaat sowieso een item worden bij de volgende VvE vergadering. Heel leuk dat de VvE bijdrage niet zo heel hoog is, maar het maakt sommige zaken heel lastig. Moet wel zeggen dat het huidige bestuur een stuk realistischer er in staat... Maar goed, dan staat je nog steeds andermans meuk te scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-06 00:00
Wij willen graag wat ouderwets dubbelglas vervangen. Gezien het allemaal draaiende delen zijn en we kruisroeden willen blijven houden voor de uitstraling, is het idee om voor hr++ te gaan met een warm edge spacer.

Het ding is, de kozijnen zijn wit en het zijn meestal zwarte spacers. Nu heeft de glasboer een optie voor lichtgrijs.

Zijn er mensen die ook witte kozijnen hebben en misschien een foto willen delen van hun geplaatste ruiten met een spacer? Zwart of nog liever andere kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:25

Seafarer

XXX

Raymond v/d H schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:50:
Wij willen graag wat ouderwets dubbelglas vervangen. Gezien het allemaal draaiende delen zijn en we kruisroeden willen blijven houden voor de uitstraling, is het idee om voor hr++ te gaan met een warm edge spacer.

Het ding is, de kozijnen zijn wit en het zijn meestal zwarte spacers. Nu heeft de glasboer een optie voor lichtgrijs.

Zijn er mensen die ook witte kozijnen hebben en misschien een foto willen delen van hun geplaatste ruiten met een spacer? Zwart of nog liever andere kleuren?
Wil je alle draaiende delen wel behouden? Maakt het een stuk goedkoper.

Ik heb in Duitsland wel witte spacers gezien of heel erg licht grijs. Is heel erg netjes in witte ramen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Raymond v/d H Dit bedrijf heeft ook wit:
https://kozijnenbestellen.com/vast-aluminium-kozijn/
Anders bij Scheuten kijken die hebben ook meer kleuren of laat je daar verwijzen.
https://www.scheuten.com/...nctionaliteiten/warm-edge
Wrs zijn er nog meer, ik had ze heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
ItMeAedri schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:03:
[...]

Dit gaat sowieso een item worden bij de volgende VvE vergadering. Heel leuk dat de VvE bijdrage niet zo heel hoog is, maar het maakt sommige zaken heel lastig. Moet wel zeggen dat het huidige bestuur een stuk realistischer er in staat... Maar goed, dan staat je nog steeds andermans meuk te scheppen.
dit klinkt echt als een ramp die al 90% plaatsgevonden heeft ;-( want jarenlang sparen is heel wat anders dan 'ineens' het dak moeten doen en dan per huis 5k op moeten hoesten.

heel veel succes met de gesprekken, glas is belangrijk maar duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
[...]

Je opties zijn dus:

Ik heb weer reactie van de producent, het fact sheet hoort bij de factuur. Heb de factuur van 2006 van hun nu ontvangen. er zit dus idd 5-15-4 Lucht glas met roedes in helaas.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-06 00:00
@Seafarer Ja, het idee is om de draaiende delen te behouden. Ook nog even gekeken over triple glas is met kruisroeden, maar daar is ook geen foto van te vinden. We denken dat het niet mooi gaat zijn.

@route99 Thanks, die had ik gezien, ben vooral op zoek naar foto's van mensen die zelf iets geplaatst hebben thuis. Vreemd genoeg is er maar weinig online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Wij hebben zwarte spacers in witte kozijnen in de aanbouw, dit is triple 5-15-4-15-5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2Q2eSwA619W6ezrRy8mBk3tOuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QqL9cWEXJfcgdM4Uwt7yjy5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou daar zelf geen wit in willen hebben, je krijgt dat nooit gelijk met de lak waardoor een van de twee er goor uitziet imho. Grijs zou eventueel wel kunnen, maar ik vind zwart wel mooi eigenlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door T-MOB op 22-11-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:31:
Wij hebben zwarte spacers in witte kozijnen in de aanbouw, dit is triple 5-15-4-15-5:

[Afbeelding]
De foto is wat onduidelijk, maar dit lijken kozijnen tot op de grond te zijn. Dan had het toch doorvalbestendig (gelaagd) glas moeten zijn?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Nee, is een lekdorpel, maar daar zit nog bescherming op omdat ik de gevelbekleding nog moet aanbrengen. Dit is de binnenkant, van afstand valt niet echt op dat het zwart is in de rand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pks1lYxTIR6aLVaqcwXokS63DlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivkaPuq2t3QdM9V0inaX23QR.jpg?f=fotoalbum_large

In die vliesgevel rechts zit uiteraard wel gelaagd glas. Dat is erg mooi zwart bij zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

T-MOB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:10:
Nee, is een lekdorpel, maar daar zit nog bescherming op omdat ik de gevelbekleding nog moet aanbrengen.
Wordt het dan een lekdorpel van minimaal 85 cm hoog? Kan je niet in deze volgen, ik had dezelfde perceptie als @Andrehj. Mss begrijp ik het verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 22-11-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
route99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:30:
[...]
Wordt het dan een lekdorpel van minimaal 85 cm hoog? Kan je niet in deze volgen, ik had dezelfde perceptie als @Andrehj. Mss begrijp ik het verkeerd.
Ik volg niet waarom jullie denken dat het tot op de grond is? Het kale houten plankje ligt op de lekdorpel ter bescherming, de schroeven staan binnen op de vensterbank. Op de foto in de post erna zie je het hele kozijn van binnenuit. Is alsnog geen 85cm, maar de norm in bestaande bouw is 60cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@T-MOB Zoom eens met een foto in, mss hebben we het over verschillende dingen, zie ik het plankje over het hoofd?
OK m.b.t. tot "de norm in bestaande bouw is 60cm"
Alhoewel ik zelf liever dan toch wel beveiligd glas monteer (bij de achterdeur dan ook gedaan), in mijn perceptie is veiligheid nl belangrijker dan de exacte cm's..... dus wel doen is eigenlijk beter. Maar das dan vanaf 60 cm bij bestaande bouw een eigen keuze.

[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 22-11-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTvw2tlukDmTGUbcukjzunhxB6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnD7AyWNUXuUQPUiI5r3wgfj.jpg?f=fotoalbum_large

De schroeven uit de eerste foto staan in de hoek met de rode cirkel. Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet maken.

Qua veiligheid moet ik bekennen dat we voor die ruiten nieteens een overweging hebben gemaakt. Het is gewoon een raam met een vensterbank zoals je die overal ziet. Daar zet toch niemand veiligheidsglas in? Ik zie het gevaar ook niet zo. Bij een deur wel, maar gewoon een raam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:07

Fab1Man

Live life to the fullest

Wij hebben een nieuw huis gekocht van bouwjaar 1997 en daarbij hebben we de overweging om alle kozijnen (momenteel hout) te vervangen met kunstof kozijnen. Ik heb het volgende verstuurd naar verscheidene ondernemers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
6x draai/kiepkozijn dagmaat 153cm hoog, 100 cm breed (kunststof, HR++, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x vast gesloten kozijn, dagmaat  192cm hoog, 80cm breed (kunststof, triple glas, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x vast gesloten kozijn, dagmaat 80cm hoog, 80cm breed (kunststof, HR++, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x vast kozijn, dagmaat 245cm hoog, 300 cm breed, verdeling over 4 vlakken, vlak 1 is ca. 180cm hoog, 100cm breed, vlak 2 ca. 65cm hoog, 100cm breed, vlak 3 is 180cm hoog, 200cm breed, vlak 4 is 65cm hoog, 200cm breed (vlak 4 is een kunststof inzetpaneel) (kunststof, triple glas, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x schuifpui zwart, 245cm hoog, 400cm breed (kunststof, triple glas, geheel zwart)

Vervanging gehele zijpui inclusief voordeur kunststof (215cm breed, hoogte ca. 500cm)

Nu heb ik verscheidene offertes gekregen die erg uiteenlopen. Dit zijn prijzen van 22k (Gealan S9000NL), 26k (Aluplast), 27k (Schüco), 36k (Schüco) en zelfs 40k (onbekend merk). Ik neig zelf naar die van 27k, daar staan de volgende dingen in de offerte:
- Schüco profiel: Living
- Hoekverbinding; Verstek
- Glas: HR++ U-waarde 1.1 en Trippel U-waarde 0,7
- Kleur binnen: Wit
- Kleur Kader: Antraciet
- Kleur Vleugel: Antraciet
- Montage
- Plaatsen van stelkozijnen

Enige "probleem", ik kan maar weinig vinden over dit bedrijf. Ze hebben welgeteld 1 review op Google Maps, die is wel gewoon positief. Contact is wel gewoon goed, geen opdringerige verkoop.

Zijn deze prijzen enigszins realistisch? Ik begrijp uit dit topic dat iedereen altijd voor triple glas zou gaan, overal, maar daarbij krijg ik bij dit bedrijf het advies om dat niet overal te doen omdat je qua isolatie het dan zo dicht zet dat goede ventilatie essentieel is en dat het verschil vrij miniem is. Ze hebben ook de mogelijkheid om met een of andere coating te werken die tussen HR++ en triple glas in zou moeten zitten, ik meen dat de u-waarde dan naar 1.0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:26
@Fab1Man Weet niet waar je woont maar je kan ook naar de wat grotere ramen/kozijnen boeren gaan zoals. tussen de 20 en 40k zijn geen rare prijzen zeker als je schuifpui en kunstof voordeur er ook bij zitten.

Bij bedrijven die nu zeggen je moet geen triple nemen maar hr++ ivm ventilatie/condens moet je sowieso al weg blijven. Ook als je met je ramen ventileert houden ze meer warmte binnen/kou buiten op het moment dat je raam dicht zit, want in de winter heb bijvoorbeeld niet 24/7 je raam open om te ventileren maar doe je dat een paar keer per dag even open zetten en daarna weer dicht.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Fab1Man schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:14:

Ik begrijp uit dit topic dat iedereen altijd voor triple glas zou gaan, overal, maar daarbij krijg ik bij dit bedrijf het advies om dat niet overal te doen omdat je qua isolatie het dan zo dicht zet dat goede ventilatie essentieel is en dat het verschil vrij miniem is. Ze hebben ook de mogelijkheid om met een of andere coating te werken die tussen HR++ en triple glas in zou moeten zitten, ik meen dat de u-waarde dan naar 1.0 gaat.
Het ventilatieverhaal is in elk geval kolder, dubbel glas en triple glas zijn even luchtdicht, je moet in allebei de gevallen goed ventileren. De u-waarde is een lineaire schaal, dus 0.7 laat 36% minder energie door dan 1.1 (en 30% minder dan 1.0). Je merkt dat in comfort (minder koudeval) en in de energierekening. Uitgaande van 2300 graaddagen per jaar in Nederland komt een verschil van 0.4 in U-waarde neer op (0.4*24 / 1000) * 2300 =) 22kWh warmteverlies per jaar per m2 glas (ongeveer 2.7 kuub gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:07

Fab1Man

Live life to the fullest

aegis schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:30:
@Fab1Man Weet niet waar je woont maar je kan ook naar de wat grotere ramen/kozijnen boeren gaan zoals. tussen de 20 en 40k zijn geen rare prijzen zeker als je schuifpui en kunstof voordeur er ook bij zitten.

Bij bedrijven die nu zeggen je moet geen triple nemen maar hr++ ivm ventilatie/condens moet je sowieso al weg blijven. Ook als je met je ramen ventileert houden ze meer warmte binnen/kou buiten op het moment dat je raam dicht zit, want in de winter heb bijvoorbeeld niet 24/7 je raam open om te ventileren maar doe je dat een paar keer per dag even open zetten en daarna weer dicht.
Ik vind het ook geen rare prijzen alleen de bandbreedte van de prijzen varieert zo enorm. Bijna 2x zoveel voor hetzelfde gebeuren. Kijk ik naar de Schüco kozijnen, dan vind ik 10.000 euro ook nogal een verschil. Voor zover ik heb begrepen is de montage met stelkozijnen ook gewoon de juiste weg ipv pur of van die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:26
Dat is de bouwwereld. Kan zijn dat de schuco 27k alleen kostprijs voor kozijnen is en plaatsingskosten vs de 36k die kostprijs+marge en plaatsingskosten doet.

zijn het exact hetzelfde type kozijnen en exact het zelfde glas anders ga je sowieso niet puur op prijs kunnen vergelijken.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
T-MOB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:33:
[...]

Het ventilatieverhaal is in elk geval kolder, dubbel glas en triple glas zijn even luchtdicht, je moet in allebei de gevallen goed ventileren. De u-waarde is een lineaire schaal, dus 0.7 laat 36% minder energie door dan 1.1 (en 30% minder dan 1.0). Je merkt dat in comfort (minder koudeval) en in de energierekening. Uitgaande van 2300 graaddagen per jaar in Nederland komt een verschil van 0.4 in U-waarde neer op (0.4*24 / 1000) * 2300 =) 22kWh warmteverlies per jaar per m2 glas (ongeveer 2.7 kuub gas).
Qua stookkosten is dat verschil niet enorm. Voor 4m2 glas van U=2.7 naar U=1.1 bespaar ik maar iets van 40-45 kuub per jaar. "Terugverdientijd" is bijna 20 jaar voor die aanpassing.

Het verschil in comfort is niet iets wat ik terug hoef te verdienen, dat is er vanaf dag 1, en daar doe je het voor.
Dat raampje in de woonkamer zonder verwarming eronder, achter de bank... 100 euro investering voor een triple glas raampje en wat dunnere kunststof glaslatten, direct plezier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Fab1Man schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:14:
Wij hebben een nieuw huis gekocht van bouwjaar 1997 en daarbij hebben we de overweging om alle kozijnen (momenteel hout) te vervangen met kunstof kozijnen. Ik heb het volgende verstuurd naar verscheidene ondernemers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
6x draai/kiepkozijn dagmaat 153cm hoog, 100 cm breed (kunststof, HR++, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x vast gesloten kozijn, dagmaat  192cm hoog, 80cm breed (kunststof, triple glas, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x vast gesloten kozijn, dagmaat 80cm hoog, 80cm breed (kunststof, HR++, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x vast kozijn, dagmaat 245cm hoog, 300 cm breed, verdeling over 4 vlakken, vlak 1 is ca. 180cm hoog, 100cm breed, vlak 2 ca. 65cm hoog, 100cm breed, vlak 3 is 180cm hoog, 200cm breed, vlak 4 is 65cm hoog, 200cm breed (vlak 4 is een kunststof inzetpaneel) (kunststof, triple glas, wit binnen, antraciet grijs buiten)

1x schuifpui zwart, 245cm hoog, 400cm breed (kunststof, triple glas, geheel zwart)

Vervanging gehele zijpui inclusief voordeur kunststof (215cm breed, hoogte ca. 500cm)

Nu heb ik verscheidene offertes gekregen die erg uiteenlopen. Dit zijn prijzen van 22k (Gealan S9000NL), 26k (Aluplast), 27k (Schüco), 36k (Schüco) en zelfs 40k (onbekend merk). Ik neig zelf naar die van 27k, daar staan de volgende dingen in de offerte:
- Schüco profiel: Living
- Hoekverbinding; Verstek
- Glas: HR++ U-waarde 1.1 en Trippel U-waarde 0,7
- Kleur binnen: Wit
- Kleur Kader: Antraciet
- Kleur Vleugel: Antraciet
- Montage
- Plaatsen van stelkozijnen

Enige "probleem", ik kan maar weinig vinden over dit bedrijf. Ze hebben welgeteld 1 review op Google Maps, die is wel gewoon positief. Contact is wel gewoon goed, geen opdringerige verkoop.

Zijn deze prijzen enigszins realistisch? Ik begrijp uit dit topic dat iedereen altijd voor triple glas zou gaan, overal, maar daarbij krijg ik bij dit bedrijf het advies om dat niet overal te doen omdat je qua isolatie het dan zo dicht zet dat goede ventilatie essentieel is en dat het verschil vrij miniem is. Ze hebben ook de mogelijkheid om met een of andere coating te werken die tussen HR++ en triple glas in zou moeten zitten, ik meen dat de u-waarde dan naar 1.0 gaat.
Uiteraard koop je anno 2023 geen ouderwets HR++ meer (dat deed je eind jaren 90), maar drievoudig. Om vele redenen:
  1. Omdat het veel beter isoleert.
  2. Omdat het rendement van betere isolatie het hoogst is op de vlakken die het meeste warmte verliezen (en dat zijn je ramen / kozijnen).
  3. Omdat (bij gelijktijdige vervanging van de kozijnen) de subsidie op drievoudig hoger is dan die op HR++, waardoor de netto meerkosten bijna nul zijn.
  4. Omdat het comfortverhogend werkt.
  5. Omdat het je energierekening verlaagt.
  6. Omdat je door de lagere warmtevraag gemakkelijker naar een warmtepomp kunt overstappen.
  7. Omdat je woning er meer waard door wordt.
Het zal best aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet dat mensen anno 2023 nog steeds dat ouderwetse HR++ aanschaffen (en nog minder van de leveranciers die dat hun klanten maar door de strot blijven duwen en nóg minder van de overheid dit dit nog subsidieert ook!)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 09:24
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:11:
[...]

Uiteraard neem je koop je anno 2023 geen ouderwets HR++ meer (dat deed je eind jaren 90), maar drievoudig. Om vele redenen:
  2. Omdat het rendement van betere isolatie het hoogst is op de vlakken die het meeste warmte verliezen (en dat zijn je ramen / kozijnen).
  3. Omdat (bij gelijktijdige vervanging van de kozijnen) de subsidie op drievoudig hoger is dan die op HR++, waardoor de netto meerkosten bijna nul zijn.
  6. Omdat je door de lagere warmtevraag gemakkelijker naar een warmtepomp kunt overstappen.
Het zal best aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet dat mensen anno 2023 nog steeds dat ouderwetse HR++ aanschaffen (en nog minder van de leveranciers die dat hun klanten maar door de strot blijven duwen en nóg minder van de overheid dit dit nog subsidieert ook!)
Zo is het. Ik heb hier sinds 2020 bijna overal kunststof kozijnen met triple glas en isolerende deuren. Wat een comfort geeft dat en wat een lage gasrekening! Ongeveer 600 m3 gas
per jaar voor twee personen in een tweekapper uit 1989 en onderschat de geluidsdemping niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Uiteraard neem je koop je anno 2023 geen ouderwets HR++ meer (dat deed je eind jaren 90), maar drievoudig. Om vele redenen:
Enige waarbij HR++ 1.1 nog zou moeten mogen is bij renovatie in bestaande kozijnen. Nieuw zou gewoon via wetgeving verboden moeten worden en sowieso geen subsidie moeten krijgen.

Als ik nog prima hardhouten kozijnen uit 1978 heb zonder rot en daar voor 500 euro het oude Glaverbel gesoldeerd Thermopane uit 1982 uit sla en nieuw Pilkington Insulight HR++ in zet is dat een prima investering.

Mijn collega echter slaat de kozijnen er compleet uit omdat het meeste verrot is, en zet er hout met HR++ voor terug op advies van de aannemer. Dat zou in 2023 gewoon verboden moeten zijn.

Overigens uit je hele lijstje hierboven is vnml het comfort waar je het voor doet. Die energierekening en warmtepomp trekken het ook wel met HR++. Mijn ketel op 6KW heeft er met een 104m2 woning iig totaal geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:36
_JGC_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:27:
[...]

Enige waarbij HR++ 1.1 nog zou moeten mogen is bij renovatie in bestaande kozijnen. Nieuw zou gewoon via wetgeving verboden moeten worden en sowieso geen subsidie moeten krijgen.

Als ik nog prima hardhouten kozijnen uit 1978 heb zonder rot en daar voor 500 euro het oude Glaverbel gesoldeerd Thermopane uit 1982 uit sla en nieuw Pilkington Insulight HR++ in zet is dat een prima investering.

Mijn collega echter slaat de kozijnen er compleet uit omdat het meeste verrot is, en zet er hout met HR++ voor terug op advies van de aannemer. Dat zou in 2023 gewoon verboden moeten zijn.
Waarom vind ik dit topic een dag nadat ik akkoord heb gegeven op een offerte voor een nieuwe pui met kunstof kozijnen en HR++ 1.1 Ug |:(

Ga gelijk navraag doen of en wat er nog mogelijk is mbt triple glas.

----------------
Verder dit topic ook gelijk maar eens doorspitten naar ervaringen mbt vervangen van het glas of het gehele Velux dakraam (GHL 308-3000, 25 jaar oud). Ik werk veel thuis op de grote open zolder waar 2 van deze ramen zitten en weet dat ik 's winters veel warmte verlies door deze ramen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-07 11:39
_JGC_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:27:
[...]

Er is ook enkel subsidie beschikbaar voor renovatie. Ook kozijnen vervangen incl. glas valt onder renovatie.
Subsidie is zo geregeld dat het alleen beschikbaar is voor bestaande bouw waarbij men een stap vooruit maken qua verduurzaming. Niet iedereen kan of wil HR+++ betalen. Van enkel, dubbel of HR+ naar HR++ of HR+++ is subsidiabel en dat is een vrijheid voor de woningeigenaar die ze ook vooral zo moeten houden.

Overigens ben ik van mening dat houten kozijnen mooier zijn dan kunststof (kwestie van smaak). Houten kozijnen met HR++ glas bieden ook een mooiere optie en uitstraling om uiteindelijk over te gaan naar vacuümglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
HowsMyApple schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:56:
[...]

Waarom vind ik dit topic een dag nadat ik akkoord heb gegeven op een offerte voor een nieuwe pui met kunstof kozijnen en HR++ 1.1 Ug |:(

Ga gelijk navraag doen of en wat er nog mogelijk is mbt triple glas.

----------------
Verder dit topic ook gelijk maar eens doorspitten naar ervaringen mbt vervangen van het glas of het gehele Velux dakraam (GHL 308-3000, 25 jaar oud). Ik werk veel thuis op de grote open zolder waar 2 van deze ramen zitten en weet dat ik 's winters veel warmte verlies door deze ramen..
Het dakraam zal waarschijnlijk volledig vervangen moeten worden omdat daar geen dikker glas in kan komen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
[...]

Maar triple glas is toch ook een stuk zwaarder? Dat kan niet elk oud kozijn aan, en als je kozijnen verder nog prima zijn dan is het verschil tussen HR++ aanschaffen of Triple glas én nieuwe kozijnen behoorlijk fors. Dan is de vraag én of iemand dat geld überhaupt heeft liggen, én of die besteding aan nieuwe kozijnen (om er triple in kwijt te kunnen ipv hr++) op dat moment ook het meest rendabel is. Soms zijn er dan andere punten waar met dat geld meer te winnen is qua rendement.
Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste