Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25

Seafarer

XXX

timovd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:32:
We hebben nu het idee om normaal, transparant HR++-glas in de voordeur te laten zetten en er zelf folie op plakken.

Één ruitje is laag en zou gelaagd glas moeten zijn conform NEN 2608. Als je een folie plakt, kun je volgens mij niet door de ruit vallen. Klopt dat?

https://www.raamfolieonli...folie-voor-op-dubbel-glas

[...]

Bij het plakken van folie kan er een thermische breuk ontstaan. Geen idee of het relevante informatie is: Op de deur komt niet veel zon. De hal is wel verwarmd, maar zal in de winter geen >20 graden worden verwacht ik.
De glaszetter kan geen garantie geven op thermische breuken als we er folie op plakken. Is het wel verstandig om er folie op te plakken. Dat zou de WAF enorm verhogen.
In onze badkamer wilden we geen inkijk. De kozijn man adviseerde om de binnen ruit als veiligheids glas te nemen en dan matte folie ertussen.
Subliem gewoon. De hoeveelheid licht die erdoor komt is geweldig en de folie kun je niet beschadigen of laat los of gaat krimpen of er komt vuil achter.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25

timovd

Voorsprong door techniek

@Seafarer Folie er tussen? Dan moet dat vanuit de fabriek gebeuren dus?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:13:
@Seafarer Folie er tussen? Dan moet dat vanuit de fabriek gebeuren dus?
Uh ja inderdaad. Dat had ik waarschijnlijk niet echt duidelijk gemaakt.

Daarom is deze oplossing zo fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Seafarer dat zou ideaal zijn, maar die keuze hebben wij helaas niet. Alleen wat er aan motieven vanuit de fabriek geleverd kan worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:49:
@Seafarer dat zou ideaal zijn, maar die keuze hebben wij helaas niet. Alleen wat er aan motieven vanuit de fabriek geleverd kan worden.
Motieven?

Je bedoelt dat ze geen "melkglas folie egaal" hebben? Daar geloof ik niet zoveel van. Ik zou eens een kruisverhoor beginnen met de verkoper. :)

Het is net zo als "brood komt bij de bakker vandaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Seafarer wij willen geen melkglas op de voordeur, maar een ander ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timovd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:09:
@Seafarer wij willen geen melkglas op de voordeur, maar een ander ontwerp.
Sorry je was nog bezig met die figuurtjes. Dat was ik vergeten.

Alles wat erin de fabriek tussen gemaakt wordt en waar de fabriek volledig achterstaat heeft volle garantie.
Alles wat je er later opplakt gaat of los of vervuilen.

Dat is wat ik in de praktijk ook zie.

(sorry dat ik het even niet goed begreep)

Edit. Etsen en zandstralen kan ook nog, maar in de fabriek.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 14-06-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Seafarer schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:18:
[...]Edit. Etsen en zandstralen kan ook nog, maar in de fabriek.
En dat koop je dan bij de glasboer als zgn figuurglas. Heb dat voor het HR++ glas van de voordeur ook zo gekocht en zelf geïnstalleerd. Niks geen folie opplak gedoe achteraf.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 14-06-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

assje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Ik kan bevestigen dat dit gewoon klopt @the-body
Bedoel je hier dat je triple hebt laten plaatsen en subsidie hebt gekregen voor HR++? Ik zit in een dubio. De kozijnen (en ramen) zijn uit 1985. Triple glas moet wel passen, maar daar zijn wat aanpassingen voor nodig. Ook is triple zwaarder dan dubbel en ben ik bang dat het kozijn gaat doorbuigen en daarmee uiteindelijk je isolatie minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:57
@timovd Glas in (houten) kozijnen wordt op glasblokjes geplaatst. In vaste ramen bijvoorbeeld twee in de onderstijl en twee bovenaan in de zijstijlen. In draaiende delen wordt het in tegenoverstaande hoeken gedaan en wordt het als het ware een schoor.

Volgens mij is het belangrijkste dat de glasblokken niet scheef komen te staan. Dus dat de drie glaspakketen tov elkaar verschuiven en zo lek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ons huis moet in de nabije toekomst aan de buitenkant geschilderd worden, dus wil ik gelijk de glazen vervangen van oud dubbelglas naar HR++.

We wonen aan een straat waar aardig wat geluid van af komt, mijn idee was dan om de straatkant met akoestisch glas te vervangen met verschillende glasdiktes. Initieel wilde ik daar voor triple glas gaan, maar een nieuwe kozijn wordt een te grote kostenpost en het blijft een oud huis.

Zijn er mensen die ervaring hebben met hoe geluidswerend die akoestische glazen zijn? Je hebt ze met twee verschillende glasdiktes tegen de rsonatiefrequencies, maar ook met nog een extra kunststof laagje er tussen. Zou alleen twee verschillende diktes voldoende zijn voor voorbij rijdende auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:43
Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:20:
Ons huis moet in de nabije toekomst aan de buitenkant geschilderd worden, dus wil ik gelijk de glazen vervangen van oud dubbelglas naar HR++.

We wonen aan een straat waar aardig wat geluid van af komt, mijn idee was dan om de straatkant met akoestisch glas te vervangen met verschillende glasdiktes. Initieel wilde ik daar voor triple glas gaan, maar een nieuwe kozijn wordt een te grote kostenpost en het blijft een oud huis.

Zijn er mensen die ervaring hebben met hoe geluidswerend die akoestische glazen zijn? Je hebt ze met twee verschillende glasdiktes tegen de rsonatiefrequencies, maar ook met nog een extra kunststof laagje er tussen. Zou alleen twee verschillende diktes voldoende zijn voor voorbij rijdende auto's?
Volgens mij is twee verschillende laagdiktes het meest gangbaar ook bij HR++ , onze kunststofkozijnenboer heeft standaard 5 en 4mm dik glas gebruikt, voor warmedge afstandhouders heb ik wel specifiek moeten vragen en was anderhalf jaar terug iets van 7€ per strekkende meter extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet

Geluidswerend glas is ruim drie keer zo duur als gewoon dubbel glas.......
...
En dergelijke argumenten moet je bij glas direct van tafel vegen want de kosten zitten voor een groot deel in arbeidsloon van het zetten afkitten en schilderen.

Afhankelijk van de subjectieve hoeveelheid lawaai is geluidswerend glas zeker te overwegen. Minstens even belangrijk is om goede susroosters te plaatsen. Of nog beter: geen roosters maar vraaggestuurde toevoer/wtw via de gevel.

Laat bij oude kozijnen vooral de liggende hoeken in de sponning controleren op houtrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 16:27
Dan zit je hier in het verkeerde topic. Hier gaat het over drievoudig glas (HR +++), wat overigens nog erg veel toevoegt t.o.v. ouderwets HR++ (dat plaatste men eind jaren 90, inmiddels zijn we meer dan 25 jaar ontwikkeling verder en is Triple glas de norm (of zou dat moeten zijn, als de kozijnleveranciers de vooruitgang niet zo zouden frustreren).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:40
@Andrehj Jij gaat altijd voorbij aan renovatie en gaat gemakshalve altijd uit van nieuwe kozijnen. Ten onrechte, wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:25

Rzaan

Altijd zoekende

remzor schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:31:
@Andrehj Jij gaat altijd voorbij aan renovatie en gaat gemakshalve altijd uit van nieuwe kozijnen. Ten onrechte, wat mij betreft.
Hij zegt toch alleen dat men met een vraag over HR++ in het verkeerde topic zit?
Dit topic gaat namelijk over HR+++ glas.

Daarnaast denk ik dat je met HR+++ glas al snel ook over nieuwe kozijnen praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik ben bezig met nieuwe draaikiep kozijnen. Mijn voorkeur gaat uit naar nieuwe van hout. Ik twijfel echter tussen glastype triple (met warm edge) en vacuüm (AGC Fineo). Weet iemand hier concreet en recent (2022/2023) het prijsverschil tussen triple en vacuüm?

In de ramen komen glasmax sus roosters.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Hij zegt toch alleen dat men met een vraag over HR++ in het verkeerde topic zit?
Dit topic gaat namelijk over HR+++ glas.

Daarnaast denk ik dat je met HR+++ glas al snel ook over nieuwe kozijnen praat.
Dat laatste klopt niet. Door fabrikanten wordt vooral heel erg gestuurd op nieuwe kozijnen. Maar hier 3 bestaande kozijnen geupgrade naar HR+++ met u 0,6 en 0,7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:25

Rzaan

Altijd zoekende

TwingyTwingy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Dat laatste klopt niet. Door fabrikanten wordt vooral heel erg gestuurd op nieuwe kozijnen. Maar hier 3 bestaande kozijnen geupgrade naar HR+++ met u 0,6 en 0,7.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar wat is de u-waarde van de kozijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
remzor schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:31:
Dat is niet waar, want ook bij renovatie kan (soms met wat aanpassingen aan sponningdiepte en glaslatten) vaak prima drievoudig glas worden toegepast (edit: zoals @TwingyTwingy hierboven ook al schreef). Het is gewoon een kwestie van willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 09-07-2023 08:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:36:
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar wat is de u-waarde van de kozijnen?
Die is uiteraard veel hoger dan die van het glas (net zoals bij nieuwe kunststof kozijnen trouwens), maar het totaal scoort (zeker bij wat grotere ramen) altijd nog een stuk beter dan datzelfde kozijn met ouderwets HR++ glas.
Edit: Volgens https://www.joostdevree.n...leidingscoefficient.shtml heeft hout een warmtegeleidingscoëfficiënt van ca 0.15 W/mK. Delend door de dikte van het kozijn (0.15m) kom je uit een U-waarde van precies 1 (W/m²K). In de praktijk ligt dat echter lager, omdat de warmte over een kortere weg (langs het glas) door het hout zal gaan.
Hier rekenen ze daarom met 2.4 (https://ph-bouwadvies.nl/...n-en-de-energieprestatie/).

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 09-07-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:03
Hoe is tegenwoordig de ervaring met meerprijs voor warm edge? Een offerte ontvangen voor HR++ 5-15-4 U=1.1.

Een voorbeeld ruit is €118,- "normaal" en €182 met warm edge. Dat is bijna +45%, lijkt mij toch wel erg veel als ik de verhalen van anderen lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Brokencore schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:08:
Hoe is tegenwoordig de ervaring met meerprijs voor warm edge? Een offerte ontvangen voor HR++ 5-15-4 U=1.1.

Een voorbeeld ruit is €118,- "normaal" en €182 met warm edge. Dat is bijna +45%, lijkt mij toch wel erg veel als ik de verhalen van anderen lees.
Wat ik online zie is dat het zo'n 10% extra is.
Of 6 tot 12 euro per m2 is(hr++/hr+++).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:33

Ik kan je alleen zeggen wat ik betaald heb, toen ik mijn 3 voudig Krypton gevuld glas (U=0,5 W/m2K) in 2018 gekocht heb.
Toen was het € 6,50 per strekkende meter. Dus per meter omtrek. Men noemde dat (in het Duits) Thermix Randverbund.

Ik heb mijn glas toen in Duitsland gekocht. Ik woon dicht bij de grens.
Het is niet voor niets dat veel Nederlandse glaszetters hun glas uit Duitsland halen ;)

Hierbij nog even een overzicht van de totaal-prijzen die ik toen betaald heb. Het glasmerk en type was Nowak Isopane Silverstar EN Plus 0,5 Kr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl4QFTmw9KPlrGRNb12IenmBuso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhqVanwfPvVmSSsTojNBRwda.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerius op 10-07-2023 17:22 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hoe is tegenwoordig de ervaring met meerprijs voor warm edge? ,.... HR++ 5-15-4 U=1.1. .... is €118,- "normaal" en €182 met warm edge. Dat is bijna +45%,....
Bij glasdiscount waar ik tot nu toe besteld eb voor een raam van 1m x 2 m (bxh)
HR++ ca 15 euro verschil (op ca 160 euro)
bij HR+++ ca 25 euro verschil (op ca 270 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:41
In onze woning hebben we dubbelglas zitten wat al de nodige jaren meegaat. Onze slaapkamer wordt loeiheet door het zonlicht wat naar binnen valt. Helaas is een zonnescherm op die locatie erg onhandig, dus zit ik te kijken naar het vervangen van het glas (en kozijn indien nodig). Houdt hr+++ glas ook stralingswarmte van de zon tegen? Of gaat het vooral om omgevingswarmte die tegengehouden wordt? Het zou jammer zijn als mijn investering niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Zenomyscus Ja - HR+++ glas houd ook straling van de zon tegen m.n. de IR-straling.
Maar het is bij lang niet zo effectief als buitenzonwering of rolluiken.
Het laatste zou toch op een slaapkamer geen probleem opleveren, lijkt mij.
Je hebt volgens mij ook zoiets als lamellen voor de buitenkant, dus geen rolluikkast nodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Zenomyscus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:29:
In onze woning hebben we dubbelglas zitten wat al de nodige jaren meegaat. Onze slaapkamer wordt loeiheet door het zonlicht wat naar binnen valt. Helaas is een zonnescherm op die locatie erg onhandig, dus zit ik te kijken naar het vervangen van het glas (en kozijn indien nodig). Houdt hr+++ glas ook stralingswarmte van de zon tegen? Of gaat het vooral om omgevingswarmte die tegengehouden wordt? Het zou jammer zijn als mijn investering niks oplevert.
Effect van screens is al beperkt, maar alleen speciaal glas scheelt echt heel weinig. Is de investering echt niet waard. Enige echt goed optie is een split airco, daarna rolluik en daarna screens. Alles daar nog na is mijnsinziens zonde van je geld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Johan Bogle schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:58:
[...]
Effect van screens is al beperkt, maar alleen speciaal glas scheelt echt heel weinig. Is de investering echt niet waard. Enige echt goed optie is een split airco, daarna rolluik en daarna screens. Alles daar nog na is mijnsinziens zonde van je geld.
Mag ik dit als onzin bestempelen?

Eerst je instraling beperken daarna met airco aan de gang gaan.
Wat aan warmte niet naar binnen komt hoef je ook niet weg te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
@Zenomyscus Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande reacties.
1. Screens werken gewoon super goed.
2. Zonwerend glas werkt ook best voor wat je er van kan verwachten. 70/40 is ideaal voor slaapkamers. Als de hoeveelheid daglicht je minder uitmaakt kan je zelfs voor 62/31 gaan.
De zonwerendheid van triple glas zelf moet je niet meerekenen.
3. Airco kan je overwegen als 2. Niet genoeg werkt en/of je hoge eisen stelt en het geld er voor neer wilt leggen.

Zonwerend triple glas is 10-15% duurder. Dat is voor een paar ramen verwaarloosbaar t.o.v. de kosten voor screens en zeker voor airco.

Omdat ik een gek driehoekig raam heb zit daar zojuist geplaatst zonwerend glas in. Daar horen eigenlijk gewoon screens maar is vanwege de vorm te duur.
Ik slaap overigens in een andere kamer en heb daar wél een airco. Dat is helaas nodig ivm te weinig ramen(om af te koelen), 18cm beton(thermische massa), 4cm tempex onder bitumen(kookplaat). De dakdekkers vroegen vanwege de vorm 16k euros voor isoleren en dakbedekking. Dat zijn wat meer argumenten. En alsnog dus zonwerend glas genomen omdat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:41
Zonwerend glas heeft dus vooral een extra laag (folie) waardoor het de zon beter tegenhoud, maar zonder die laag heeft het dus een beperkte meerwaarde. Dank voor alle reacties.

Ik deel overigens wel de mening dat buitenhouden beter is dan actief koelen, ook al zweren een aantal kenissen erbij. Dat geloof ik ook graag, maar mijn partner wil eigenlijk geen airco in de slaapkamer hebben vanwege het energieverbruik (milieuvervuiling). Uiteraard wil ze wel graag wat koeler slapen, dus ik was opzoek naar een middenweg. Ze wil ook geen 'licht verliezen' in de kamer, maar dat gaat gewoon niet samen met de zon buiten willen houden. Mocht ik haar kunnen overtuigen voor zonnewerend glas dan kan ik dat meenemen in de overweging. Maar zo te lezen kan ik beter werk maken van een rolluik. Daar zal dan het nodige voor verbouwd moeten worden, momenteel hangt er een vrij lompe dakgoot met een houten rand. Het ziet er prima uit, maar daardoor is er weinig ruimte.

Genoeg om over na te denken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Seafarer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Mag ik dit als onzin bestempelen?

Eerst je instraling beperken daarna met airco aan de gang gaan.
Wat aan warmte niet naar binnen komt hoef je ook niet weg te koelen.
Mijn kamer met airco is 21 graden, mijn kamer met rolluik 25, met screen 27 en zonder iets is 29. Allemaal aan dezelfde zijde van het huis. Uiteraard is een airco het best. Dat dit jou persoonlijk tegen staat omdat jij vindt dat je eerst instraling moet beperken om wat voor reden dan ook is een mening.

De feiten zijn meetbaar.

Met een X budget en op zoek naar maximaal resultaat wint de airco altijd. Als je milieuoverwegingen of lange termijn economische effectiviteit mee wil wegen zou je kunnen beginnen met beperken instraling.

[ Voor 17% gewijzigd door Johan Bogle op 10-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 22:53
Johan Bogle schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:47:
[...]
Mijn kamer met airco is 21 graden, mijn kamer met rolluik 25, met screen 27 en zonder iets is 29. Allemaal aan dezelfde zijde van het huis. Uiteraard is een airco het best. Dat dit jou persoonlijk tegen staat omdat jij vindt dat je eerst instraling moet beperken om wat voor reden dan ook is een mening.

De feiten zijn meetbaar.

Met een X budget en op zoek naar maximaal resultaat wint de airco altijd. Als je milieuoverwegingen of lange termijn economische effectiviteit mee wil wegen zou je kunnen beginnen met beperken instraling.
Je vergelijkt een actieve maatregel met passieve maatregelen. Door warmte instraling te beperken heb je minder dagen de airco nodig en als je de airco nodig hebt dan hoeft deze minder warmte te verplaatsen. Dan verbruik je dus minder stroom, maakt minder geluid en kun je mogelijk zelfs de airco kleiner dimensioneren. Het is dus niet de ene waarheid of de andere maar de maatregelen versterken elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
lazybones schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Je vergelijkt een actieve maatregel met passieve maatregelen. Door warmte instraling te beperken heb je minder dagen de airco nodig en als je de airco nodig hebt dan hoeft deze minder warmte te verplaatsen. Dan verbruik je dus minder stroom, maakt minder geluid en kun je mogelijk zelfs de airco kleiner dimensioneren. Het is dus niet de ene waarheid of de andere maar de maatregelen versterken elkaar.
Dat snap ik ook wel ja. Heb jij echter 2000 euro te besteden en kan je dus theoretisch 1 van de 3 maatregelen uitvoeren, dan geeft de airco veruit het beste resultaat. (In ons huis de enige optie die de temp daadwerkelijk onder de 22 krijgt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Zenomyscus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:33:
Zonwerend glas heeft dus vooral een extra laag (folie) waardoor het de zon beter tegenhoud, maar zonder die laag heeft het dus een beperkte meerwaarde. Dank voor alle reacties.

Ik deel overigens wel de mening dat buitenhouden beter is dan actief koelen, ook al zweren een aantal kenissen erbij. Dat geloof ik ook graag, maar mijn partner wil eigenlijk geen airco in de slaapkamer hebben vanwege het energieverbruik (milieuvervuiling). Uiteraard wil ze wel graag wat koeler slapen, dus ik was opzoek naar een middenweg. Ze wil ook geen 'licht verliezen' in de kamer, maar dat gaat gewoon niet samen met de zon buiten willen houden. Mocht ik haar kunnen overtuigen voor zonnewerend glas dan kan ik dat meenemen in de overweging. Maar zo te lezen kan ik beter werk maken van een rolluik. Daar zal dan het nodige voor verbouwd moeten worden, momenteel hangt er een vrij lompe dakgoot met een houten rand. Het ziet er prima uit, maar daardoor is er weinig ruimte.

Off-topic:
Om toch de airco een beetje op te hemelen:
Vandaag met alleen de binnenunit (4,2kW) beneden aan op de 5kW multisplit (buitenunit) zo’n 250Watt opgenomen vermogen om 55m2 te koelen met diverse HR++ ramen, gevulde spouw met 6cm EPS en deels geïsoleerde vloer. Dat verbruik vind ik behoorlijk meevallen.
Onze buren maken nog gebruik van halogeen lampen (diversen) die al minimaal 40Watt per stuk zullen zijn.

Maar, het is nog steeds verbruik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Zenomyscus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:33:

Maar zo te lezen kan ik beter werk maken van een rolluik. Daar zal dan het nodige voor verbouwd moeten worden, momenteel hangt er een vrij lompe dakgoot met een houten rand. Het ziet er prima uit, maar daardoor is er weinig ruimte.

Een optie die ook helemaal niet zo erg is bij ruimtegebrek: het rolluik enigszins lager monteren, waardoor het iets voor je glas komt te hangen. Wij hebben er in ieder geval geen last van.

Maar al met al, we gaan offtopic. De vraag is reeds beantwoord geloof ik. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Barleone op 10-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Johan Bogle schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:06:
[...] Dat snap ik ook wel ja. Heb jij echter 2000 euro te besteden en kan je dus theoretisch 1 van de 3 maatregelen uitvoeren, dan geeft de airco veruit het beste resultaat. (In ons huis de enige optie die de temp daadwerkelijk onder de 22 krijgt)
Bij die kosten komen dan nog weel de variabel stroomkosten, die erg onzeker kunnen blijven, tenzij je alle stroom uit de zonnepanelen kunt halen maar dat is in de loop van de avond uiteraard ook over en uit....
Met slim van buitenaf de zon te weren zou je wel de airco veel minder hoeven te gebruiken....

Heeft iemand ervaring met platte "fractions" die voor de buitenzonwering kunnen zorgen, kan dat op Velux?
Ik zal ze eens mailen, lijkt me niet goedkoop, maar ik zie daar wel DIY opties in, tis nl voor een x aantal weken en als dat op een acceptabele maar veel betaalbaardere manier kan?

https://fractions.nl/veel...0stof%20op%20kan%20liggen.

Links de open stand, rechts de dicht stand, zie de foto.

Het is een schuif systeem waar je best nog wat andere ideeën zou kunnen krijgen ?
Het schuiven maakt dat het een heel dun system kan zijn, zo op een Velux raam te monteren?
Voor die weken dat het zo heet is, het hoeft voor mij niet elektrisch, gewoon met de hand.
Met een wat nette afwerking hoeft het verder niet chique te zijn, low profile maar netjes.
Als het dicht geschoven zit doet het aan zonwering imho heel veel meer dan mijn huidige buitenzonwering van Velux zelf. Ik zou nog wel een optie willen hebben om hem snel op 100% of minimaal 75% licht toegang te kunne zetten, moet ik nog over nadenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipKGaS02kPVEFpIiQM_0F_gYIsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HTPd5P2LE7qvp1jiOBXG3Zjw.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
Behoorlijk off-topic. Beter open je een eigen topic met je vraag/vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Barleone op 11-07-2023 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Johan Bogle schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:47:
[...]

De feiten zijn meetbaar.

Mijn mening nou nee niet helemaal.

Je verwacht van iemand die post in het grootte HR+++ topic dat hij/zij de trias energetica volgt en dus eerst verbruik/verlies beperkt met passieve maatregelen.

Ik zit dus gewoon de uitvinders van Trias energetica te herhalen.

Goed weer terug naar al die lagen glas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbeco1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb een vraag die waarschijnlijk al 1000 keer is beantwoord, maar ik stel hem toch. Ik heb recent een huis gekocht uit bouwjaar begin '80. Er zitten kozijnen en dubbel glas uit bouwjaar in. Ik lees op de overheidssite dat je alleen subsidie kunt krijgen op triple glas indien de U-waarde van de kozijnen zelf lager ligt dan 1,5. Ik veronderstel dat dit voor dergelijke oude kozijnen niet het geval zal zijn.

De kozijnen zijn nog in goede staat. Is het mogelijk om de kozijnen toch op U1,5 of lager te krijgen zonder ze compleet te vervangen of kan ik dan beter bij HR++ blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@wbeco1 Helpt dit je verder:
https://www.glasinbeeld.n...n-met-kozijnen-berekenen/
Voorwaarden triple glas
[list]
• Bij de toepassing van triple glas moet je verplicht ook de kozijnen vervangen door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m2K.
En dan origineel:
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Past u een isolerend paneel in een kozijn toe met de hoge isolatiewaarde van maximaal 0,7 W/m2K dan moet u een verklaring van het bouwbedrijf meesturen om dit aan te tonen. U krijgt dan het hogere subsidiebedrag voor Triple glas.
Je moet het dus aan kunnen tonen dat je zulke kozijnen hebt, dat gaat imho met jaren 80 kozijnen niet lukken, het gaat niet of ze nog steeds 100% in orde zijn qua onderhoud en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

wbeco1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:09:
Ik heb een vraag die waarschijnlijk al 1000 keer is beantwoord, maar ik stel hem toch. Ik heb recent een huis gekocht uit bouwjaar begin '80. Er zitten kozijnen en dubbel glas uit bouwjaar in. Ik lees op de overheidssite dat je alleen subsidie kunt krijgen op triple glas indien de U-waarde van de kozijnen zelf lager ligt dan 1,5. Ik veronderstel dat dit voor dergelijke oude kozijnen niet het geval zal zijn.

De kozijnen zijn nog in goede staat. Is het mogelijk om de kozijnen toch op U1,5 of lager te krijgen zonder ze compleet te vervangen of kan ik dan beter bij HR++ blijven?
https://ph-bouwadvies.nl/...n-en-de-energieprestatie/

Even door scrollen naar houten kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
wbeco1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:09:

Je kunt ook gewoon drievoudig glas plaatsen in je bestaande kozijnen. Dan krijg je alleen niet de subsidie voor triple, maar die voor HR++.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:36
possiey schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:26:
We hebben er even op moeten wachten maar gister is dan eindelijk onze bestelling voor nieuwe kozijnen met triple glas geleverd. Vanaf maandag komen ze de boel monteren. Het gehele huis op de voordeur na wordt vervangen.
We hebben gekozen voor Deceuninck Elegant ThermoFibra Infinity 115-05 kozijnen met uiteraard overal triple glas.
Boven wel ventilatieroosters, beneden niet.

Boven is nu alles nog enkel glas.
En beneden gaan we van tochtig jaren ‘80 dubbel glas naar triple. Ben benieuwd!

[Afbeelding][Afbeelding]
Is er al een oordeek te vellen over Deceuninck profielen? Tevreden (al is paar maanden wellicht te vroeg om te oordelen :))

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-07 22:56
lost95 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:16:
[...]

Is er al een oordeek te vellen over Deceuninck profielen? Tevreden (al is paar maanden wellicht te vroeg om te oordelen :))
Onze Deceuninck profielen bevallen tot nu toe erg goed! We hebben binnen en buiten de decoroc afwerking waar lange levertijden op zitten. Het was dus weer even wachten na verkeerd geleverde glaslatten maar uiteindelijk is het volledig opgeleverd zonder restpunten.
Qua inzicht in de energiebesparing moet ik nog even wat langer wachten aangezien ze begin dit jaar in een koude periode zijn geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WrRyUu4kDDYSVPO7xxrkQ5tbzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR8xXpooAypauVVDkrorq5hd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFhcgTRuYCeq6ZNcZg_XKXCSuX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqg74brNs8ufJrvLBW1fkXVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
Dat is een enorme verbetering, was ook wel nodig zo te zien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• possiey
  • Laatst online: 06-07 22:56
Rocketman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:29:
Dat is een enorme verbetering, was ook wel nodig zo te zien!
Klopt, de vorige bewoners hebben het aardig laten verloederen. We hebben meteen alles laten voorzien van Deceuninck kunststof met triple glas. En die nieuwe tuindeuren zijn echt geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
Hoever zijn glasprijzen al gevallen dit jaar? Zijn er mensen die recent hebben laten zetten? Wat betaalde je per m2?

Zit te denken om weer wat offertes aan te vragen. 300/m2 was mij een beetje te gortig vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@florf Gisteren sprak ik iemand die veel HR++ liet plaatsen, ca €225/m2, voor een klus van bijna 40m2.
Helaas dus geen HR+++, kon niet was zeker 50k ???? geweest i.v.m. compleet verbouwen.
Edit: Niet zo relevant dus voor dit topic zie ik net.... |:(

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 14-08-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:01
florf schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 01:08:
Hoever zijn glasprijzen al gevallen dit jaar? Zijn er mensen die recent hebben laten zetten? Wat betaalde je per m2?

Zit te denken om weer wat offertes aan te vragen. 300/m2 was mij een beetje te gortig vorig jaar.
Hier voor nieuwe houten kozijnen met HR+++ en gespoten (maart besteld) bij Kozijnshop.
10.785 EUR voor 9 ramen ~15m2. Installeren ~7500 EUR (vriendenprijs aannemer).

Voor een losse glasplaat (Een gesneuveld helaas bij het plaatsen) betaalde ik 398 EUR (ex) voor 2155L/1886H. :)

Hoop dat dit een beetje helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 12:24
Vacuumglas
Ons huis (gemeentelijk monument) heeft lek dubbel glas dus ik zit te kijken naar de mogelijkheden. HR++ kan, maar HR+++ niet (want te dik). Nou is vacuumglas ook een optie. Naast de hoge prijs begrijp ik echter ook dat er kleine puntjes in het vacuum zitten om de ruiten op afstand van elkaar te houden. De fabrikant zegt dat je dat nauwelijks ziet, dus ik zou het eens in het echt willen zien.

Kent er iemand ergens een gebouw met vacuumglas? Liefst in omgeving Rotterdam. Dan kan ik daar eens langsfietsen om te kijken hoe erg je die puntjes in de ramen nou ziet.

En zijn er hier mensen met ervaring met vacuumglas? Waar heb je dat gekocht? Hoe bevalt het? Ik vraag me vooral af of het de 200% hogere prijs t.o.v. HR++ glas rechtvaardigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44
via hier al gekeken?
https://bengglas.nl/dealers/

Iedere dealer schijnt samples te hebben (staat ook nog op mijn lijstje om ooit in het echt te bekijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@kramer65 In Rotterdam : https://jansenglaswestvoorne.nl/vacuumglas-rotterdam/
Er zijn vast meer voorbeelden in of in de buurt van R'dam te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 06-09-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:19
kramer65 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:38:
Vacuumglas
Ons huis (gemeentelijk monument) heeft lek dubbel glas dus ik zit te kijken naar de mogelijkheden. HR++ kan, maar HR+++ niet (want te dik). Nou is vacuumglas ook een optie. Naast de hoge prijs begrijp ik echter ook dat er kleine puntjes in het vacuum zitten om de ruiten op afstand van elkaar te houden. De fabrikant zegt dat je dat nauwelijks ziet, dus ik zou het eens in het echt willen zien.

Kent er iemand ergens een gebouw met vacuumglas? Liefst in omgeving Rotterdam. Dan kan ik daar eens langsfietsen om te kijken hoe erg je die puntjes in de ramen nou ziet.

En zijn er hier mensen met ervaring met vacuumglas? Waar heb je dat gekocht? Hoe bevalt het? Ik vraag me vooral af of het de 200% hogere prijs t.o.v. HR++ glas rechtvaardigt.
Je ziet het vooral met condens (met dank aan @asjenietergvin)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
route99 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:09:
@kramer65 In Rotterdam : https://jansenglaswestvoorne.nl/vacuumglas-rotterdam/
Er zijn vast meer voorbeelden in of in de buurt van R'dam te vinden.
Dank voor de tips! Ik heb ze gebeld, maar vanwege de AVG mogen ze geen adressen geven van klanten waaraan ze geleverd hebben. Dat begrijp ik natuurlijk, en ik ga ook zéker even langs om een sample te bekijken. Maar ik zou het ook zo graag eens in het echt willen bekijken. Dus mocht iemand gewoon een historisch pand weten waar het in zit, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
asjenietergvin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb sinds vorige week BENG glas van 8 mm. Isoleert erg goed. De eerste 8 cm vanaf de zijkant haalt alleen niet de maximale isolatie waarde. Kan je goed zien aan de 2 foto's hieronder waarbij de ramen aan de buitenkant condenseren.
De rand en de plekken waar de afstandshoudertjes zitten blijven vrij van condens (isoleerd daar dus minder)

[Afbeelding]
BENG glas boven (roedes zijn hier uitgeslepen aan de buitenzijde)

[Afbeelding]
BENG glas erker
Hoi @asjenietergvin - Ik heb ook interesse in vacuumglas. De foto's die je hebt geplaatst zijn al erg interessant. Ik ben ook nog geïnteresseerd in hoe goed je die afstandshoudertjes nou precies onder normale omstandigheden ziet. Is dat niet irritant als je gewoon naar buiten kijkt? Heb je toevallig ook wat foto's of misschien zelfs een filmpje van hoe het er zonder condens uit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44
kramer65 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:04:
[...]
Dank voor de tips! Ik heb ze gebeld, maar vanwege de AVG mogen ze geen adressen geven van klanten waaraan ze geleverd hebben. Dat begrijp ik natuurlijk, en ik ga ook zéker even langs om een sample te bekijken. Maar ik zou het ook zo graag eens in het echt willen bekijken. Dus mocht iemand gewoon een historisch pand weten waar het in zit, dan hoor ik dat graag!
Heb je al eens op hun facebook pagina gekeken? https://www.facebook.com/BENGglas. Expliciet staat het adres er niet bij maar met een beetje moeite is het vaak wel te achterhalen.
De energievakbeurs in oktober staan ze ook. Mocht jij hier dan weer detail foto's kunnen plaatsen dan zou ik dat leuk vinden! Alle marketing foto's laten bijna nooit goed de ventielen en dergelijke zien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Laatst online: 06-07 18:10
kramer65 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:08:
[...]

Hoi @asjenietergvin - Ik heb ook interesse in vacuumglas. De foto's die je hebt geplaatst zijn al erg interessant. Ik ben ook nog geïnteresseerd in hoe goed je die afstandshoudertjes nou precies onder normale omstandigheden ziet. Is dat niet irritant als je gewoon naar buiten kijkt? Heb je toevallig ook wat foto's of misschien zelfs een filmpje van hoe het er zonder condens uit ziet?
Foto opsturen heeft niet zo veel zin. Je ziet de afstandhouders gewoon niet :*) (tenzij je je ramen echt heel schoon hebt en er naar op zoek gaat.
Net zoals de ventielen in de hoeken. Vallen me ook niet op.

Wat ik wel als nadeel vind is dat de ramen flink spiegelen. In het donker weerspiegeld veel binnenlicht waardoor je nog maar slecht ziet wat er buiten gebeurd. Het ruimtelijke gevoel van naar buiten kijken wordt hierdoor beperkt. Bij mijn dubbel glas is dit effect bijna niet aanwezig, bij mijn triple glas pui speelt dit spiegelen ook iets

Doordat de ramen rondom de afstandhouders heel licht vervormen is de weerspiegeling ook niet helemaal vlak. Dit is niet op een foto te demonstreren. Daarvoor heb je bewegend beeld nodig. Filmpje uploaden lukt me niet, maar kan ik via een 06 nummer delen voor wie het wilt zien. DM me maar.

Ik zie het BENG glas wat ik heb zie ik daarom niet als de perfecte vervanger. Het komt met een compromis (spiegelen).
Zelf vind ik wel het erg mooi dat het nog in mijn oude kozijn (100 jaar?) past en hiermee de uitstraling helemaal behouden blijft en het raam isoleerd waanzinnig (ook geluid). (kozijn alleen niet ;) )

Ohja.. En omdat het glas dun en erg hard is geven tikken erop een scherp metaal achtig geluid. Vliegjes die er tegen aan vliegen of regen is daardoor goed hoorbaar t.o.v. normaal glas, maar niet storend)

Of deze issues ook bij Fineo glas of andere fabrikanten spelen weet ik niet. Geen ervaring mee

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-07 21:48
Beste Tweakers,

Allereerst bedankt voor alle nuttige informatie op dit topic;

Ik ga een aanbouw realiseren (4x6M) waarbij ik een aluminium pui (3 delig; 1 schuifdeur; 2 vaste) wil van 4m.
Obv dit topic uiteraard gekozen voor triple glas. Nu heb ik al 2 offertes binnen en die wil ik beter begrijpen waar nu de verschillen tussen zitten in prijs en Uwaarde

Profel ALU P400 FUMOSLIDE
33.1 profiel + /18/4/18/4 Profiel + superspacer zwart (warm edge) Ug 0.5
Thermische coëfficiënt = 1,07 M/m2*k --> is dit dus kozijn+glas?
Prijs: 8.8K EUR

Aluprof MB77HS
33.1-15Ar-4-15Ar-33.1
Uwaarde = 0.6
Thermische coefficient = ik lees op hun website Ug = 0.84, en Uf = 1.4
Prijs: 9.6K EUR

Beide hebben letselveilig + gelaagd + low-e coating + SKG meerpuntslot.

Een ander gerelateerde vraag. ik wil ook onze voorruit gaan vervangen (2.6 x 1.7m) en ook triple maken. Is dit nu een probleem mbt vocht/koudebrug muren aangezien mijn huis uit 1982 is (<4cm spouw en glaswol)? Ik kan straks ventileren (ramen opzetten) tussen pui en dit grote raam (11m). Nu spouwmuur met de vleermuizen discussie oplaait met hoge kosten en ik eerlijk gezegd ook een beetje op zie tegen de nadelen (grootste muurkant is de regenslag) wil ik de muur zo houden als die is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-07 13:40
@bartsony Je eerste vraag heb ik niet zoveel kaas van gegeten, de tweede weet ik wel iets over.

Vochtplekken zijn een ventilatieprobleem en geen isolatieprobleem. Problemen die ik wel eens ben tegengekomen
- Als je huidige ruit dienstdeed als 'ontvochtigingsinstallatie' in de winter: dat gaat je triple glas dat niet meer doen.
- Als je huidige kozijn zoveel kierde en bij een nieuw kozijn die niet ventilatie is meegenomen.

Langs de andere kant: in verhouding: RC vanuit bouwbesluit 1983 was 1,3. Dat is U=0,8. Vergelijkbaar met triple glas, de muur wordt amper kouder dan het glas.

Spouwmuurisolatie kan juist ook helpen tegen vocht gek genoeg, afhankelijk van welk spul etc. Ik zou daar gewoon offertes voor aanvragen zodra partijen weer een beetje weten hoe en wat ivm die vleermuizendiscussie...

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
@ZonnigY bedankt!

Ik zal het ventilatie verhaal meenemen in mijn keuze voor het huis en dan 'gewoon' triple nemen.

Mocht iemand anders ervaring hebben over de 2 schuifpui merken, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Bart

• bartsony
Laatste vraag; de leverancier geeft trouwens aan dat warm edge geen toegevoegde waarde geeft op een schuifpui van 4x2.55m. Klopt dit advies?

Juist obv dit forum heb ik navraag gedaan of dit in de offerte zat.

• ZonnigY
bartsony schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:26:
Laatste vraag; de leverancier geeft trouwens aan dat warm edge geen toegevoegde waarde geeft op een schuifpui van 4x2.55m. Klopt dit advies?

Onzin. Toegevoegde waarde van alles wat isoleert is isolatiewaarde*oppervlakte. Isolerende waarde per strekkende meter verandert niet. Ja, bij grotere ramen is het effect in verhouding tot het raam kleiner. De besparing is echter in absolute zin groter dan bij een klein raam (grotere omtrek van t raam).

• Barleone
bartsony schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:26:

Ik begrijp nooit zo goed dat leveranciers zulke eigenwijze dingen zeggen tegen klanten. Kost het extra moeite ofzo om gewoon de wens van de klant te leveren? Is toch gewoon een vinkje bij de bestelling en op de factuur een paar euro extra opnemen?
Iemand een idee?

Ik heb inhoudelijk geen antwoord maar dat is hierboven al keurig gegeven.

• bartsony
Barleone schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:45:
[...]

Ik begrijp nooit zo goed dat leveranciers zulke eigenwijze dingen zeggen tegen klanten. Kost het extra moeite ofzo om gewoon de wens van de klant te leveren? Is toch gewoon een vinkje bij de bestelling en op de factuur een paar euro extra opnemen?
Iemand een idee?

Lijkt me ook? Iemand een idee wat het kost voor een schuifpui van 9m2 triple glas?

• ZonnigY
Ik betaalde 70 euro voor de hele bestelling omdat het niet standaard was, geen prijs afhankelijk van het raam- of kozijngrootte. 3 kozijnen pakweg 6m2 per stuk. Kozijnen komen in november, dus nog geen ervaring in t echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Barleone schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:45:
[...]

Iemand een idee?

Enorm conservatieve branche, waarin geselecteerd wordt door consumenten op de prijs van t spul: dan moet je standaard vooral goedkope spullen leveren + personeels- en kennistekort.

Ik snap dan weer niet dat die alu dingen nog verkocht mogen worden, net als hr++ in nieuwe kozijnen. In Denemarken zag ik pre corona al zoveel triple + warm edge (vaak in de kleur van t kozijn ook nog). Zelfs winkelpuien. En hier blijven we aanmodderen :'( .

• Egregius2000
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-10-2023
bazzzzzz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:47:
via hier al gekeken?
https://bengglas.nl/dealers/

Iedere dealer schijnt samples te hebben (staat ook nog op mijn lijstje om ooit in het echt te bekijken)
Toevallig gisteren bij Alhra glas in de Spaanse Polder geweest (www.alhra.nl); daar hebben ze inderdaad van de 4 BENGglas-glassoorten een voorbeeldje. Ook een demonstratiekastje met een warmte-element er in, en 4 verschillende soorten glas er om heen. Dan merk je het verschil wel tussen enkel, dubbel, triple en vacuumglas!

Ik denk dat ik die puntjes, net als het vuil op m'n ramen, na een tijdje gewoon niet meer zie ;)

Afijn, we wachten de offerte af. Ik heb al 1 offerte van een ander binnen. Wel een redelijke meerprijs boven HR++, maar ik schrok niet zo hard als ik verwachtte: totaal 5675 euro voor 12x 0,65 m2 vacuumglas plus 3x 0,8 m2 HR++ glas)

• Egregius2000
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-10-2023
..

[ Voor 99% gewijzigd door Egregius2000 op 14-09-2023 00:00 . Reden: vraag verkeerd gelezen ]

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:46
ZonnigY schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:04:
[...]
Ik snap dan weer niet dat die alu dingen nog verkocht mogen worden, net als hr++ in nieuwe kozijnen. In Denemarken zag ik pre corona al zoveel triple + warm edge (vaak in de kleur van t kozijn ook nog). Zelfs winkelpuien. En hier blijven we aanmodderen :'( .
Heb ik me ook al afgevraagd over die spacers. Warm edge spacer = plastic, cold edge = metaal. Je zou zeggen dat metaal duurder is om te produceren, en toch vragen ze voor plastic meer geld. Als dat klopt dan kan je als overheid toch eens aan zachte dwang beginnen denken.

Zit er in die (metaal of plastic) spacers nog magie of hardcore engineering? Als ik naar foto’s kijk, dan is het letterlijk een spacer, super basic tech. Maar een foto vertelt misschien niet het hele verhaal..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• elektriekert
bartsony schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:48:
[...]

Lijkt me ook? Iemand een idee wat het kost voor een schuifpui van 9m2 triple glas?
2jawr geleden was bij ons de meerprijs per strekkende meter warmedge bij HR++ 7€

• bartsony
elektriekert schreef op donderdag 14 september 2023 @ 05:40:
[...]

2jawr geleden was bij ons de meerprijs per strekkende meter warmedge bij HR++ 7€
Is dat per strekkende meter enkel glas en dus x2? En x3 voor mij?

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:54
bartsony schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:14:
@ZonnigY bedankt!

Ik zal het ventilatie verhaal meenemen in mijn keuze voor het huis en dan 'gewoon' triple nemen.

Mocht iemand anders ervaring hebben over de 2 schuifpui merken, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Bart
Wij hebben alle kozijnen laten vervangen door Aluprof met triple glas. Inclusief voordeur en een harmonicadeur van circa 4m breed (4 delen).

Hou er vooral rekening mee dat aluminium profielen over het algemeen een slechtere isolatiewaarde hebben dan hun kunststof tegenhangers (tenzij je voor hele dure profielen gaat die voor passief huizen zijn ontwikkeld).

En uiteraard gewoon voor warm edge gaan, al is het maar voor de looks/kleur.

[ Voor 5% gewijzigd door Hondjeee op 14-09-2023 09:52 ]

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik heb beneden triple 0.6 met warm edge en boven HR++ met alu. Beneden is er in de winter nooit een spoortje van condens te vinden. Boven heel vaak in de de benedenhoeken en dit terwijl er goed geventileerd wordt. Triple met warm edge is echt superieur.

• bartsony
Hondjeee schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:51:
[...]

Wij hebben alle kozijnen laten vervangen door Aluprof met triple glas. Inclusief voordeur en een harmonicadeur van circa 4m breed (4 delen).

Hou er vooral rekening mee dat aluminium profielen over het algemeen een slechtere isolatiewaarde hebben dan hun kunststof tegenhangers (tenzij je voor hele dure profielen gaat die voor passief huizen zijn ontwikkeld).

En uiteraard gewoon voor warm edge gaan, al is het maar voor de looks/kleur.
Ah mooi, de alu schuifpui zal ook van het merk Aluprof zijn. Wat was daar de meerprijs van?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 14:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Even niet specifiek over HR+++, maar hoop dat jullie me kunnen helpen.. Is het zo dat ouder HR++ glas tegenwoordig een andere U-waarde heeft dan vroeger?

Ik heb namelijk een huis met overal HR++ glas in kunststof kozijnen gekocht, waarbij overal 'U 1.1 HR++' in staat. Als ik er met een aansteker in kijk zie ik ook de gekleurde lagen, dus daar lijkt niks mis mee te zijn. Het glas en de kozijnen zijn uit 2001.

Als ik dan in mijn energielabel kijk staat nergens U 1.1 aangegeven, minimaal 1.8, maar veelal 3.6 bijvoorbeeld. Ik kan dit niet rijmen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:54
bartsony schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:49:
[...]

Ah mooi, de alu schuifpui zal ook van het merk Aluprof zijn. Wat was daar de meerprijs van?
De afstandshouders zitten om/tussen het glas en worden door de glasfabriek geplaatst. Maakt dus niet uit welke kozijnen je kiest.

Als je wil weten of de meerprijs proportioneel is, dan kun je het best bij een aantal glaswebshops het glas configureren zoals je het in de offerte hebt gehad.

Voor kozijnen zijn dit soort webshops er overigens ook. Maar uiteindelijk is de aannemer natuurlijk ook een grote factor in het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20
bartsony schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:33:
[...]
Een spacer komt tussen 2 glasplaten. Bij triple glas heb je dus 2 keer zoveel nodig als bij dubbel glas.
Capt Waffles schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:52:
[...]
Heb ik me ook al afgevraagd over die spacers. Warm edge spacer = plastic, cold edge = metaal. Je zou zeggen dat metaal duurder is om te produceren, en toch vragen ze voor plastic meer geld. Als dat klopt dan kan je als overheid toch eens aan zachte dwang beginnen denken.
De betere "kunststof" spacers zijn voor zover ik weet altijd samengestelde producten. Een kunststof laag met daarom / -in / -achter een laagje RVS. Zie bijvoorbeeld de TGI-spacer van Pilkington. Dat is wel duurder om te maken dan een standaard alu-profiel.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Kuusj schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:01:
Even niet specifiek over HR+++, maar hoop dat jullie me kunnen helpen.. Is het zo dat ouder HR++ glas tegenwoordig een andere U-waarde heeft dan vroeger?

Ik heb namelijk een huis met overal HR++ glas in kunststof kozijnen gekocht, waarbij overal 'U 1.1 HR++' in staat. Als ik er met een aansteker in kijk zie ik ook de gekleurde lagen, dus daar lijkt niks mis mee te zijn. Het glas en de kozijnen zijn uit 2001.

Als ik dan in mijn energielabel kijk staat nergens U 1.1 aangegeven, minimaal 1.8, maar veelal 3.6 bijvoorbeeld. Ik kan dit niet rijmen.
Energieadviseurs zijn naar mijn ervaring niet zo sterk met de realiteit. Alles wat niet expliciet aan isolatie onder hun neus wordt geschoven nemen ze worst case aan. Mijn houten deuren met HR+ glas hadden een U van 3,4 8)7
Als verkoper zou ik een nieuw label eisen wat de waarheid wat meer weerspiegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
asjenietergvin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:14:
[...]

Foto opsturen heeft niet zo veel zin. Je ziet de afstandhouders gewoon niet :*) (tenzij je je ramen echt heel schoon hebt en er naar op zoek gaat.
Net zoals de ventielen in de hoeken. Vallen me ook niet op.

Wat ik wel als nadeel vind is dat de ramen flink spiegelen. In het donker weerspiegeld veel binnenlicht waardoor je nog maar slecht ziet wat er buiten gebeurd. Het ruimtelijke gevoel van naar buiten kijken wordt hierdoor beperkt. Bij mijn dubbel glas is dit effect bijna niet aanwezig, bij mijn triple glas pui speelt dit spiegelen ook iets

Doordat de ramen rondom de afstandhouders heel licht vervormen is de weerspiegeling ook niet helemaal vlak. Dit is niet op een foto te demonstreren. Daarvoor heb je bewegend beeld nodig. Filmpje uploaden lukt me niet, maar kan ik via een 06 nummer delen voor wie het wilt zien. DM me maar.

Ik zie het BENG glas wat ik heb zie ik daarom niet als de perfecte vervanger. Het komt met een compromis (spiegelen).
Zelf vind ik wel het erg mooi dat het nog in mijn oude kozijn (100 jaar?) past en hiermee de uitstraling helemaal behouden blijft en het raam isoleerd waanzinnig (ook geluid). (kozijn alleen niet ;) )

Ohja.. En omdat het glas dun en erg hard is geven tikken erop een scherp metaal achtig geluid. Vliegjes die er tegen aan vliegen of regen is daardoor goed hoorbaar t.o.v. normaal glas, maar niet storend)

Of deze issues ook bij Fineo glas of andere fabrikanten spelen weet ik niet. Geen ervaring mee
Dit spiegelen is nog wel een probleem voor monumenten, of beschermd stadsgezicht. Hier weet ik dat er in de buurt een pand is waar vacuumglas in is gezet maar het is niet goedgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet

Dat is vreemd, een U waarde in de spouw kan volgens mij gewoon worden overgenomen. Is het een recent label?

Wat overigens in andere huizen speelt is dat men vroeger (tm begin deze eeuw) een HR++ label bepaalde adv de vulling + coating. Nu is het vulling+coating+minimale spouwbreedte. Een huis met ramen uit 2000 kan dan 'HR++' glas hebben volgens de afstandshouders maar dat mag dan niet zo worden overgenomen in het energielabel.

Een ander ding dat speelt is of een tuindeur als glas of hout wordt aangemerkt. Dit heeft met het oppervlakte van het glas te maken. Het grootste oppervlakte is maatgevend.

Wellicht kan je de energieadviseur vragen om opheldering? Ik ben erg benieuwd!

Overigens heb ik afgelopen maand een huis bezichtigd met een drie jaar oud energielabel. Daarná waren er enkele ramen door hr++ en triple glas vervangen :o Veels te duur zo'n nieuw energielabel :+
Je kan er een mooi mazzeltje mee hebben. Na de energiecrisis krijgen energielabels eindelijk hun waarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanoet op 14-09-2023 13:13 ]

• elektriekert
bartsony schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:33:
[...]

Enkel glas heeft geen spacer ;)
Bij Triple heb je 2 spacers dus wellicht x2 , maar ik durf niet te zeggen hoe dat nu is

• Kuusj

Kuusj

Kanoet schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:08:
[...]

Dat is vreemd, een U waarde in de spouw kan volgens mij gewoon worden overgenomen. Is het een recent label?

Wat overigens in andere huizen speelt is dat men vroeger (tm begin deze eeuw) een HR++ label bepaalde adv de vulling + coating. Nu is het vulling+coating+minimale spouwbreedte. Een huis met ramen uit 2000 kan dan 'HR++' glas hebben volgens de afstandshouders maar dat mag dan niet zo worden overgenomen in het energielabel.

Een ander ding dat speelt is of een tuindeur als glas of hout wordt aangemerkt. Dit heeft met het oppervlakte van het glas te maken. Het grootste oppervlakte is maatgevend.

Wellicht kan je de energieadviseur vragen om opheldering? Ik ben erg benieuwd!

Overigens heb ik afgelopen maand een huis bezichtigd met een drie jaar oud energielabel. Daarná waren er enkele ramen door hr++ en triple glas vervangen :o Veels te duur zo'n nieuw energielabel :+
Je kan er een mooi mazzeltje mee hebben. Na de energiecrisis krijgen energielabels eindelijk hun waarde.
Spouw van 15mm volgens de maat, dus dat zou gewoon HR++ moeten zijn. Label is 2 maanden oud :+

• Kanoet
@Kuusj
Ik ben erg benieuwd naar de reden hiervan. Mocht je het van de labeladviseur te horen krijgen koppel je dat hier dan terug aub?

• Kuusj

Kuusj

Kanoet schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:38:
@Kuusj
Ik ben erg benieuwd naar de reden hiervan. Mocht je het van de labeladviseur te horen krijgen koppel je dat hier dan terug aub?
Ik zou het graag willen weten maar ik heb het label als koper van het huis natuurlijk niet betaald :) En ik ga nu ook niet (een paar dagen voor de overdracht) aan de verkopers aangeven dat hun huis mogelijk beter geisoleerd is dan ze misschien denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Een U-waarde reflecteert een meetbare waarde. Die verandert in de tijd niet (behoudens slijtage etc, maar dat is nu niet relevant - of als je Tonzon heet en fantasie R-waardes laat fabriceren).

De energielabeladviseur is hier gewoon aan het prutsen geweest. Een andere waarde dan in het glas afgedrukt is niet uitlegbaar.

• ZonnigY
Kuusj schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:50:
[...]

Ik zou het graag willen weten maar ik heb het label als koper van het huis natuurlijk niet betaald :) En ik ga nu ook niet (een paar dagen voor de overdracht) aan de verkopers aangeven dat hun huis mogelijk beter geisoleerd is dan ze misschien denken.
Dat had ik ook inderdaad. Prutsers, maar niet mijn probleem.

• Kuusj

Kuusj

Rukapul schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:05:
[...]

Een U-waarde reflecteert een meetbare waarde. Die verandert in de tijd niet (behoudens slijtage etc, maar dat is nu niet relevant - of als je Tonzon heet en fantasie R-waardes laat fabriceren).

De energielabeladviseur is hier gewoon aan het prutsen geweest. Een andere waarde dan in het glas afgedrukt is niet uitlegbaar.
Heel duidelijk, dank!
ZonnigY schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:25:
[...]

Dat had ik ook inderdaad. Prutsers, maar niet mijn probleem.
Volgens het label zou mijn huis 33.000kWh aan energievraag hebben per jaar (~3200 kuub gas), lijkt mij sterk aangezien de huidige bewoners het boeltje warm houden met 3 kuub hout. Ik zou minimaal 300,- per maand kwijt moeten zijn aan energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
ZonnigY schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:02:
[...]

Onzin. Toegevoegde waarde van alles wat isoleert is isolatiewaarde*oppervlakte. Isolerende waarde per strekkende meter verandert niet. Ja, bij grotere ramen is het effect in verhouding tot het raam kleiner. De besparing is echter in absolute zin groter dan bij een klein raam (grotere omtrek van t raam).
Dank!

En het verschil tussen triple glas U 0,6 en 2,2 kozijn levert dan ook geen probleem incl. Warm edge bv condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
bartsony schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:06:
[...]

Dank!

En het verschil tussen triple glas U 0,6 en 2,2 kozijn levert dan ook geen probleem incl. Warm edge bv condens?
Ik zie niet in waarom dit een probleem zou moeten zijn.

Je zou het kunnen uitrekenen: Als het vriest buiten en je luchtvochtigheid binnen is hoger dan 50% heb je een ventilatieprobleem. Bij 50% luchtvochtigheid 20 graden binnen, wordt de luchtvochtigheid 100% (condens!) bij minder dan ca 10 graden.

Hoe koud moet het zijn buiten om het hout van het kozijn 10 graden te laten zijn? En komt dat zo vaak voor het echt een probleem wordt? Volgens mij zelden. Vergelijk dat met het plaatje uit onderstaande link. Ouderwets dubbelglas is bij 0 graden al 13 graden aan de binnenkant.

https://www.glas.nl/woordenboek/k-of-u-waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:01
Voor mijn woning op zoek naar een kozijn leverancier/installateur. Maar lijkt wel een wild west show net als bij de keukenboeren.

Wat zou een HR+++ kozijn/glas mogen kosten inclusief installatie. 3.5m2 per kozijn met 2 bovenlichten.

Bij een online producent zie ik ongeveer €1500 per stuk zonder plaatsing. Nu offertes binnen tussen de €5-7.5k inclusief plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Wij komen voor 3 kozijnen die grofweg vergelijkbaar zijn met de jouwe op 15.000. Bij ons is dat incl stelkozijnen, screens en plaatsing met kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:41
Kadett schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:46:
Voor mijn woning op zoek naar een kozijn leverancier/installateur. Maar lijkt wel een wild west show net als bij de keukenboeren.

Wat zou een HR+++ kozijn/glas mogen kosten inclusief installatie. 3.5m2 per kozijn met 2 bovenlichten.

Bij een online producent zie ik ongeveer €1500 per stuk zonder plaatsing. Nu offertes binnen tussen de €5-7.5k inclusief plaatsen.
Als het om een ruit gaat van 3,5 meter is dat een enorm gewicht, daar is waarschijnlijk een kraan voor nodig om te tillen en andere hulpmiddelen om te plaatsen.
Kleinere ruiten zijn uiteraard makkelijker te plaatsen. Past het wel in de bestaande kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:01
ASW1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Als het om een ruit gaat van 3,5 meter is dat een enorm gewicht, daar is waarschijnlijk een kraan voor nodig om te tillen en andere hulpmiddelen om te plaatsen.
Kleinere ruiten zijn uiteraard makkelijker te plaatsen. Past het wel in de bestaande kozijnen?
Nee het is sowieso inclusief nieuwe kunstof kozijnen. De oude hardhouten kozijnen zijn na 35 jaar letterlijk verrot.

Ene bedrijf rekent ook maar €700 installatie kosten terwijl de ander weer richting de €1600 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:09
Op dit moment worden bij mij thuis nieuwe kozijnen met tripple glas geplaatst. Hoewel ik in het begin flink heb door gevraagd over hoe het zit met isolatieswaardes heb ik bij het plaatsen enorm twijfel in de kierdichting. En dan vooral tussen het kozijn en de spouw.

De kozijnen bevatten een relatief dun rubberen randje wat op zich aardig mooi aansluit met de stenen. Maar verder niet. Vanuit de binnenkant wordt een matig randje pur aangebracht. Ik heb sterk mijn twijfels of het echt tussen het kozijn en de spouwlat in komt. Compriband schijnt volgens hun niet meer gangbaar te zijn.

Maar ik vind het nu maar karig over komen. Ik heb in paint het als volgt uitgetekend (klik op de foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Caw23dMiv2tk8oLnARFNCZzck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHTQEN7VcQ1x7Q4s6uWrikpV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yaten-KMEDtKjPByIosnI28l2lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leAk7iiClbseYN1NuzDhY94M.jpg?f=fotoalbum_tile

Zie daarbij ook een foto van hoe de spouw er uit ziet.

Mijn vraag aan jullie:
1: Had hier meer tussen moeten komen? een band ofzo?

2: Nu een groot deel van de kozijnen al zitten.. (maar de afwerklatten nog niet). Heeft het zin om nog te proberen om het verder echt in de spouw te vullen? Heeft PUR hierbij zin? (ik hoor dingen over de geringe levensduur)

/edit: het gaat om houten kozijnen, dus als ik het goed begrijp heb je dan geen stelkozijn. ze zitten inderdaad direct op de spouwlat geschroefd

[ Voor 3% gewijzigd door ranjo op 31-10-2023 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
De kozijnen zijn dus zo in de spouwlat geschroefd? Dat gebeurt wel meer, maar met stelkozijnen was het kozijn er tegenaan geplaatst.

Nu het eenmaal geplaatst is: zeker van binnen rondom afpurren met flexpur voor het afgewerkt wordt! Het moet absoluut tochtdicht. Qua isolatie is het soort van een lost cause.

Van buiten zal een rubber zichtbaar zijn om vuil en vocht buiten te houden. In de hoeken wil dat echter nog wel eens missen. (Compriband zou je ook aan de buitenzijde gebruiken, niet aan de binnenzijde.)

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-07 23:01
Ik heb een kozijnaanbieder en hij bied triple glas aan met spouw 14. Hij zegt dat dat een u-waarde geeft van 0.6 aangezien het gecombineerd is met warm edge afstandhouders.

Klopt dit ook? Is er ergens een overzicht op welke uwaarde je uitkomt? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ranjo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:19:
Op dit moment worden bij mij thuis nieuwe kozijnen met tripple glas geplaatst. Hoewel ik in het begin flink heb door gevraagd over hoe het zit met isolatieswaardes heb ik bij het plaatsen enorm twijfel in de kierdichting. En dan vooral tussen het kozijn en de spouw.

De kozijnen bevatten een relatief dun rubberen randje wat op zich aardig mooi aansluit met de stenen. Maar verder niet. Vanuit de binnenkant wordt een matig randje pur aangebracht. Ik heb sterk mijn twijfels of het echt tussen het kozijn en de spouwlat in komt. Compriband schijnt volgens hun niet meer gangbaar te zijn.

Maar ik vind het nu maar karig over komen. Ik heb in paint het als volgt uitgetekend (klik op de foto):
[Afbeelding][Afbeelding]

Zie daarbij ook een foto van hoe de spouw er uit ziet.

Mijn vraag aan jullie:
1: Had hier meer tussen moeten komen? een band ofzo?

2: Nu een groot deel van de kozijnen al zitten.. (maar de afwerklatten nog niet). Heeft het zin om nog te proberen om het verder echt in de spouw te vullen? Heeft PUR hierbij zin? (ik hoor dingen over de geringe levensduur)

/edit: het gaat om houten kozijnen, dus als ik het goed begrijp heb je dan geen stelkozijn. ze zitten inderdaad direct op de spouwlat geschroefd
Zonder stel kozijn wordt het dacht ik een stompe plaatsing. Dan moet men heel secuur werken met afdichtingsband, pur en kit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Megalomania schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:16:
Ik heb een kozijnaanbieder en hij bied triple glas aan met spouw 14. Hij zegt dat dat een u-waarde geeft van 0.6 aangezien het gecombineerd is met warm edge afstandhouders.
Dit vond ik zo, zie brochures:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1vvYn-bmkkhGEJdnAqUqhJPaQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xN7i3N9e9yRgBOBUHkflVb3F.png?f=user_large
Klopt dit ook? Is er ergens een overzicht op welke uwaarde je uitkomt? Ik kan het nergens vinden.
Geen idee hoe je zoekt, mijn zoektermen zijn super simpel, eigenlijk exact wat je zelf vraagt....
https://www.google.com/search?q=triple+glas+spouw+breedte+ug
Bij mij is het de eerste hit de bron van boven.
Ik zou standaard de warm edge nemen dat kan ~0.1 in Ug-waarde schelen, dat helpt je never van Ug 1.0 naar 0,6 of 0,5....

Met het dure Krypton kun je met een lagere spouwbreedte al 0,5 of 0,6 halen.

Eea hangt af van wat de fabrikant aanbiedt en jij bij de kozijn leverancier dus kiest en daar zit wel mogelijk een risico, dus heel goed afspreken en bevestigen zwart op wit wat er exact besteld wordt.
Let op: Triple glas is niet populair bij de bedrijven die graag snel werken.... triple glas kozijnen zijn vaak extra
zwaar.

PS: HR++ glas kan bijna net zo zwaar zijn als gewapende glas gebruikt wordt dus bijv 5-16-3.3.1 (die 3.3.1 is dus het gewapende 3 mm glas met ertussen een coating/folie). Dus gewapend triple glas ... kan dus nog zwaarder zijn, als het vanwege de valhoogte verplicht is (bij glas dat al onder de 85 cm vanaf de grond begint zo uit mijn hoofd).

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 01-11-2023 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@route99 , @Megalomania Als aanvulling: Warm-Edge, zoals de naam al zegt,
verbeterd de isolatie aan de kanten en in de hoeken
- en heeft dus het grootste (relatieve) effect bij relatief kleine vensters.
Just my 2 mW

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 20 ... 32 Laatste