Toon posts:

Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:57

route99

just passionately curious...

@Zwerius
Maar wat mij bezig houdt is: waarvan zijn die afstandshoudertjes eigenlijk gemaakt en hoe groot zijn ze (doorsnede oppervlakte)? Want het zijn immers allemaal koudebruggetjes. Gezien de lage Ug-waarde is de "koudebrug-werking" van de afstandshoudertjes dus kennelijk zeer gering.
Dat laatst klopt dus. Dit deelde @asjenietergvin met foto's:
asjenietergvin in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Dat hoeft niet op te treden maar kan wel.... erg situationeel allemaal.
Lees het topic daar ook nog verder, qua discussie./aanvullingen.

Heb je nog info op de websites v/d de vacuümglas boeren opgezocht over afmetingen omtrent de steuntjes?

[Voor 5% gewijzigd door route99 op 25-04-2023 12:32]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• DNS
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-05 14:10
We laten laten volgende maand kunststof kozijnen plaatsen, waaronder twee kunststof tuindeuren.

Heeft er iemand ervaring met een deurvastzetter voor kunststof deuren, bijvoorbeeld:

https://kierr.nl/deuren-deurvastzetter-kierr-hold-100/

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06 17:33

Rzaan

Altijd zoekende

Ik had een offerte aangevraagd voor Schuco Living Variant.
Voor de hoekverbinding vind ik de HVL mooier dan verstek.

Maar ik kreeg dit als antwoord van een leverancier:

U vraagt om de Hollandse hoekverbinding (HVL), Dit is een verbinding waarbij alleen het binnenste gedeelte (aan de kant van het glas) doorgelast is.
Het buitenste gedeelte niet en daar is voor in de plaats alleen een optisch horizontaal streepje in
het profiel gefreesd.
Dit geeft een enorme verzwakking van alle 4 hoeken en daarmee het totale kozijn ten opzichte van het kozijn van het verdiepte profiel met de hoek die helemaal doorgelast is.
Hier dient, met de hand, verstevigingen in aangebracht te worden.
Onze kozijnen worden volledig door de machines middels barcodes gefabriceerd.
Handwerk doen wij niet meer en wij kunnen dus geen HVL meer leveren.

Klopt zijn verhaal over de verzwakking?

• route99

route99

@Rzaan Is zo'n HLV niet goed te faken met een slimme getekende "schaduwlijn" om daarmee het oog te doen laten denken dat er een echte HLV zit?
PS: In het algemeen begint een grotere scheur in een material vaak met een zgn "crack", die crack-initiatie kan agv de omstandigheden leiden tot een scheur. Dat is de theorie van de fysica/de materiaalkunde... van hoe scheuren kunnen ontstaan... maar of dat hier ook zo is? Dus als er niks wordt weg gefreesd zou dat risico heel veel minder moeten zijn.

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 29-04-2023 15:12]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:40
Rzaan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:25:
Ik had een offerte aangevraagd voor Schuco Living Variant.
Voor de hoekverbinding vind ik de HVL mooier dan verstek.

[Afbeelding]

Maar ik kreeg dit als antwoord van een leverancier:

U vraagt om de Hollandse hoekverbinding (HVL), Dit is een verbinding waarbij alleen het binnenste gedeelte (aan de kant van het glas) doorgelast is.
Het buitenste gedeelte niet en daar is voor in de plaats alleen een optisch horizontaal streepje in
het profiel gefreesd.
Dit geeft een enorme verzwakking van alle 4 hoeken en daarmee het totale kozijn ten opzichte van het kozijn van het verdiepte profiel met de hoek die helemaal doorgelast is.
Hier dient, met de hand, verstevigingen in aangebracht te worden.
Onze kozijnen worden volledig door de machines middels barcodes gefabriceerd.
Handwerk doen wij niet meer en wij kunnen dus geen HVL meer leveren.

Klopt zijn verhaal over de verzwakking?
Wij hadden bij een offerte schuco erin staan en toen raadde de kozijnenboer het ook af vanwege geen volledige doorlasnaad.

Wij hebben bij een ande partij Kochs K-vision gekozen.
Toen ik vroeg naar dit verhaal was het onzin volgens hem.

Hij had de zijkant van het profiel laten zien en wees op de 2,5-3mm overlap van de HVL. (Dus puur voor het aanzien)

Het profiel is volgens hem volledig doorgelast.

Edit: Wellicht dat de kozijnenboer alleen verstek wil verkopen omdat het snel leverbaar is?

[Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 29-04-2023 20:22]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met moderne machines is HVL geen probleem. Klant van me last ze van binnen en HVL is dan net zo stevig. Reguliere schuine las maken ze ook bijna naadloos.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

elektriekert schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:37:
[...]
Edit: Wellicht dat de kozijnenboer alleen verstek wil verkopen omdat het snel leverbaar is?
Die indruk heb ik inmiddels ook een beetje.
_JGC_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:10:
Met moderne machines is HVL geen probleem. Klant van me last ze van binnen en HVL is dan net zo stevig. Reguliere schuine las maken ze ook bijna naadloos.
Leek me ook al stug dat grote kozijnfabrikanten als Schuco hier niet de machines voor zouden hebben.

Merk dat vooral de aanbieders waar je online kan configureren, met een beperkter aanbod werken.
Minder kleuren, minder mogelijkheden met hoeken, niet alle vormen (schuine ramen bijvoorbeeld)
Begrijpelijk ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:45:
[...]

Die indruk heb ik inmiddels ook een beetje.
[...]

Leek me ook al stug dat grote kozijnfabrikanten als Schuco hier niet de machines voor zouden hebben.

Merk dat vooral de aanbieders waar je online kan configureren, met een beperkter aanbod werken.
Minder kleuren, minder mogelijkheden met hoeken, niet alle vormen (schuine ramen bijvoorbeeld)
Begrijpelijk ook.
Schuco levert profielen, het is vervolgens aan de kozijnfabriek hoe die verwerkt worden.

Die klant van me heeft sinds een jaar of 3 net allemaal nieuwe machines. Daarvoor hadden ze de ouderwetse methode met las aan de buitenkant die dan ingekleurd/opgevuld werd. Zegmaar de lelijke kunststof las waar kunststof al vanaf het begin op afgemaakt wordt.

Voorbeeldjes nieuw en oud:

(ding met die kier is een inzethor overigens)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

_JGC_ schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:21:
[...]

Schuco levert profielen, het is vervolgens aan de kozijnfabriek hoe die verwerkt worden.

Die klant van me heeft sinds een jaar of 3 net allemaal nieuwe machines. Daarvoor hadden ze de ouderwetse methode met las aan de buitenkant die dan ingekleurd/opgevuld werd. Zegmaar de lelijke kunststof las waar kunststof al vanaf het begin op afgemaakt wordt.
En bij de HVL verbinding werkt hij precies hetzelfde?

• _JGC_
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:07:
[...]

En bij de HVL verbinding werkt hij precies hetzelfde?
Ja, gewoon in 1x zonder nabewerking. Techniek die ze gebruiken is Graf Synergy SL4FF. Productie veel sneller en mooier eindresultaat.
Vroeger moest dat ingezaagd worden, was het gewoon allemaal net niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:54
Wie kan voor mij onderstaande twee stickers ontcijferen. Heb mijn best gedaan maar ik kom er niet helemaal uit. Het gaat om Trisolide van Scheuten

https://www.scheuten.com/...nten/datasheets/trisolide

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:28
FrankSpin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:21:
Wie kan voor mij onderstaande twee stickers ontcijferen. Heb mijn best gedaan maar ik kom er niet helemaal uit. Het gaat om Trisolide van Scheuten

https://www.scheuten.com/...nten/datasheets/trisolide

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SSN is een coating van Scheuten. De glasdiktes staan rechtsboven. De ene ruit is 4/15/4/15/4 en de andere is 3/15/4/15/3. 15mm spouw gevuld met Argon.

Edit: zoals hieronder staat is de ene ruit gelaagd en dus geen 3/15/4/15/3 maar een binnenste en buitenste plaat van 2x 3mm met folie ertussen.

[Voor 7% gewijzigd door Hondjeee op 02-05-2023 18:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die onderste is gelaagd glas. Ook wel bekend als 3.3.1.

Bovenste is 3x4 met 2x15mm spouw. De 1.1 is de isolatiewaarde per spouw, je raam is in totaal 0.6.

Bij scheuten trisolide maakt binnen of buitenkant niet uit, je glas is ook warmtewerend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Er wordt bij ons verbouwd en we krijgen heel veel glas, totaal iets van 55m2. Vanwege dat oppervlak ben ik er erg kien op voor maximale isolatie te gaan. Ik ben me dus wat aan het verdiepen in dat glas. Voor argon vind ik een λ van 0.016 W/mK. Als je dan rekent aan een ruit met 2x 15mm spouw dan komt je alleen voor het gas op een U-waarde van 0.53 W/m²K. Hoe kan het dan dat de ruit zoals hierboven maar op 0.6 komt? Naast de argon heb je ook nog coatings, materiaalovergangen en het glas zelf dat wat doet. Ik zou verwachten dat je met 2x15mm spouw onder de 0.5 zou moeten komen. Iemand een idee hoe dat zit?

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben even aan het zoeken naar een goed systeem voor een schuipui.
Zoals ik het nu begrijp is het HST systeem het makkelijkste/beste?

Heb ik het goed begrepen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

@T-MOB mss rekenen ze de randen mee en is het een gemiddelde u-waarde van het totaal.....?
De randen-omgeving van het glas isoleert imho altijd minder dan bijv middenop het glas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:08:
Er wordt bij ons verbouwd en we krijgen heel veel glas, totaal iets van 55m2. Vanwege dat oppervlak ben ik er erg kien op voor maximale isolatie te gaan. Ik ben me dus wat aan het verdiepen in dat glas. Voor argon vind ik een λ van 0.016 W/mK. Als je dan rekent aan een ruit met 2x 15mm spouw dan komt je alleen voor het gas op een U-waarde van 0.53 W/m²K. Hoe kan het dan dat de ruit zoals hierboven maar op 0.6 komt? Naast de argon heb je ook nog coatings, materiaalovergangen en het glas zelf dat wat doet. Ik zou verwachten dat je met 2x15mm spouw onder de 0.5 zou moeten komen. Iemand een idee hoe dat zit?
Je verliest via de randen van het glas en de afstandhouders ook warmte. Dat brengt de totale isolatie naar beneden. Verder worden de isolatiewaardes met 1 decimaal gegeven. Als je 2x1.1 opelkaar zet kom je op 0.55, afgerond 0.6.

Overigens heeft @FrankSpin WarmEdge spacers, die verbeteren de isolatiewaarde ook nogal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ah, op die fiets. Dat betekent dus hoe groter de ruit, hoe lager de U-waarde bij gelijke spouw. Ik ga zorgen dat er bij mij ook WarmEdge spacers inkomen. In de sponningen van de grootste ramen is ruimte voor 6cm glas. Met 44.2-6-44.2 zou daar ruimte zijn voor 18mm spouwen. Dat gaat dan richting U 0.4.

Isolatiewaardes op 1 decimaal vind ik trouwens best irritant op deze niveau's. 0.55 en 0.64 zijn allebei "0.6", maar er zit ruim 15% verschil in. Dat is een aardige marge als je er afspraken op wil baseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:40
Hier ook alle kozijnen voor onze verbouwing besteld via een online aanbieder, weet niet of ik zo merken mag noemen dus dat laat ik even achterwege.

Super snelle levertijd, 9 mei maandag a.s. worden de kozijnen bezorgd en op 25 maart besteld.
9 x meranti kozijnen (draai/kiep, stolp, en vast glas) gegrond + geschilderd in zuiverwit, triple glas, beslag en verzenden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. U-waarde 0.6

Sponning is haaks AC, onze eigen aannemer zet alle kozijnen erin voor een schappelijke prijs al zeg ik het zelf!
Veel cowboys (ook enkele met veel kunde) langs gekregen met kunstoffen kozijnen maar de prijzen sloegen nergens op en de levertijden waren nog absurder.

Uiteindelijk dus gewoon gekozen voor hout, past ook mooi bij de uitstraling van het jaren 50 huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elektriekert
T-MOB schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:45:
Ah, op die fiets. Dat betekent dus hoe groter de ruit, hoe lager de U-waarde bij gelijke spouw. Ik ga zorgen dat er bij mij ook WarmEdge spacers inkomen. In de sponningen van de grootste ramen is ruimte voor 6cm glas. Met 44.2-6-44.2 zou daar ruimte zijn voor 18mm spouwen. Dat gaat dan richting U 0.4.

Isolatiewaardes op 1 decimaal vind ik trouwens best irritant op deze niveau's. 0.55 en 0.64 zijn allebei "0.6", maar er zit ruim 15% verschil in. Dat is een aardige marge als je er afspraken op wil baseren.
Er zit een bepaald maximum aan de efficiëntie van de grootte van een spouw.
Wanneer deze te groot wordt kan er weer een circulatie ontstaat tussen het glas waardoor de isolatiewaarde achteruit gaat.

Ik heb een tijdje terug op een glas bestel website eens verschillende spouw groottes ingevuld en dan zag ik bij de berekening ook de isolatie waarde achteruit gaan bij een grotere spouw.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:59
elektriekert schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Er zit een bepaald maximum aan de efficiëntie van de grootte van een spouw.
Wanneer deze te groot wordt kan er weer een circulatie ontstaat tussen het glas waardoor de isolatiewaarde achteruit gaat.

Ik heb een tijdje terug op een glas bestel website eens verschillende spouw groottes ingevuld en dan zag ik bij de berekening ook de isolatie waarde achteruit gaan bij een grotere spouw.
Dat; 15/16 mm is de sweet spot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Hmm, ik kan daar toch weinig over vinden. In dit infoblad wordt wel gesproken over triple glas met 18mm spouw (U 0.5). Daar staan wel andere redenen om niet zonder meer naar 18mm te gaan. Dat gaat dan om drukopbouw in de ruit door temperatuurverschillen. Meer gas is meer uitzetting (krimp) en zodoende meer druk op glas en afstandhouders. Ik ga het met de leverancier overleggen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASW1
Ik vermoed dat de convectie in de spouw toeneemt wanneer deze breder wordt.
Kom het echt wel vaker tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

Er worden in de literatuur vraagtekens gezet bij de juistheid van zgn gedeclareerde Ug waardes, o.a. het gevolg van de invloeden van de spacers, de aanwezigheid en het type films die ook gebruikt worden etc....
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352710221008895
Google translate conclusies, maar nog beter lees het origineel:
5. Conclusies
Uit het huidige onderzoek is gebleken dat sterk geïsoleerde beglazing nauwkeurig moet worden getest volgens de bestaande normen en dat theoretische berekeningen op basis van geschatte waarden voor de invoerparameters moeten worden beschouwd als een aanvullende methode voor testprocedures en niet als hun equivalent of vervanging.

Gebleken is dat het gasmengsel alleen niet verantwoordelijk kan zijn voor de hogere Ug-waarden en dat ook de emissiearme coatings een doorslaggevende invloed hebben. De testmethode voor de niet-destructieve in-situ analyse van het gasmengsel moet worden verbeterd om een ​​hogere precisie te bereiken voor opname in internationale meetstandaarden.
Een ander punt voor verbetering van de in dit stadium gepresenteerde resultaten is de bepaling van de emissiviteit. Een betrouwbare, on-site en niet-destructieve test van de emissiviteit op elk gecoat oppervlak van de beglazing zou een aanvullende meetmethode zijn om volledige informatie te krijgen over alle relevante eigenschappen van deze sterk isolerende beglazingen in hun geïnstalleerde omstandigheden.

Ook is aangetoond dat de invloed van de afstandhouder op het extra warmteverlies via de randen van de beglazing kan worden bepaald met behulp van een afgeschermde kast. Dit maakt verdere parametrische studies mogelijk die gericht zijn op een vermindering van het warmteverlies als gevolg van het randeffect voor elk type beglazing. Een onderwerp van technisch en wetenschappelijk belang voor toekomstige verbeteringen is de verslechtering van low-e coatings bij blootstelling aan verschillende gasmengsels in de beglazingsspleten gedurende een lange periode en onderworpen aan klimatologische omstandigheden.

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 07:37
Korte vraag, ik wil mijn houten kozijnen vervangen voor schuco living. De huidige kozijnen hebben 2 vakken, het onderste vak is geemailleerd glas (colorbell) in ral 7016 en het bovenste vak betreft een ‘normaal’ raam.

De leverancier van de nieuwe kozijnen heeft een hpl plaat voorgesteld voor het onderste vak. Dat ziet er een stuk minder mooi uit dan geëmailleerd glas.

Wat onderzoek gedaan: colorbel is gehard geemailleerd glas. Ik kan niemand vinden die het aanbiedt in 48mm dik glaspakket.

Mijn vraag is of ik een enkel plaatje colorbell glas in de juiste maat kan lijmen op eps en dat als glaspakket plaatsen? Ik zie andere aanbieders die geëmailleerd glas op een pir plaat aanbieden, maar dan moet je 20m2 afnemen en dat is wat teveel :)

• route99

route99

Pimmiee schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:40:
[s]
De leverancier van de nieuwe kozijnen heeft een hpl plaat voorgesteld voor het onderste vak. Dat ziet er een stuk minder mooi uit dan geëmailleerd glas.
Hoe is die HPL plaat geïsoleerd?
Normaliter moet je HPL platen op een ventilerend lattenwerk aanbrengen.
Ventileren en isoleren das wel een verschil....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 07:37
route99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:25:
[...]
Hoe is die HPL plaat geïsoleerd?
Normaliter moet je HPL platen op een ventilerend lattenwerk aanbrengen.
Ventileren en isoleren das wel een verschil....
Op zich terechte vraag, ik neem aan via de spouw. Achter de het onderste vak zit de binnenmuur. Aan de voorkant zou de plaat aan de buitenlucht zijn blootgesteld. Volgens mij zou het een hpl plaat met sandwich paneel zijn overigens.

Maar mijn voorkeur is een glasplaat op eps of iets dergelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

@Pimmiee Zet hier eens een weblink naar wat je op het oog hebt, er zijn mss mensen die er wat zinings over kunnen aanvullen? Er zijn immers tegenwoordig nogal wat sandwich producten....

[Voor 23% gewijzigd door route99 op 05-05-2023 09:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SVermeer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-05 22:07
Iemand enig idee wat dit voor een glas is? Ik heb een huis van 1870 gerenoveerd en grondig aangepakt met isolatie, vloerisolatie/verwarming, WTW e.d. Glas is nog niets mee gedaan. Dit glas is er ingezet door Schiphol vanwege geluidscontouren. Ik ben benieuwd wat de UG waarde is, maar ik vindt niets op internet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 08:48
SVermeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:20:
Iemand enig idee wat dit voor een glas is? Ik heb een huis van 1870 gerenoveerd en grondig aangepakt met isolatie, vloerisolatie/verwarming, WTW e.d. Glas is nog niets mee gedaan. Dit glas is er ingezet door Schiphol vanwege geluidscontouren. Ik ben benieuwd wat de UG waarde is, maar ik vindt niets op internet.

[Afbeelding]
Pilkington even bellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

route99 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:46:
Er worden in de literatuur vraagtekens gezet bij de juistheid van zgn gedeclareerde Ug waardes, o.a. het gevolg van de invloeden van de spacers, de aanwezigheid en het type films die ook gebruikt worden etc....
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352710221008895
Google translate conclusies, maar nog beter lees het origineel:
Hmm dat is interessant. In dat artikel werd ook verwezen naar U-calculators specifiek voor glas. De gelinkte was alweer offline, maar ik heb een andere opgezocht. En daar zie je inderdaad de U-waarde weer toenemen boven de 15/16mm. Dat de praktijk wat werbarstiger is dan de theorie is niet vewonderlijk. Coatings, gasconcentratie, kitranden, etc, daar zal altijd wat variatie inzitten in de productie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

FitTiv schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:27:
[...]Pilkington even bellen?
@SVermeer Er was al eerder een topic over....daar staan ook tips.. Altijd ff checken of het al voorbij kwam, tel nr staat er ook bij... 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

SVermeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:20:

[Afbeelding]
Het is speciaal geluidswerend dubbelgls. En ik denk trouwens dat het wel goed zit met de isolatiewaarde. Volgens de brochure stoppen ze Krypton in de spouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SVermeer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-05 22:07
route99 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:06:
[...]

@SVermeer Er was al eerder een topic over....daar staan ook tips.. Altijd ff checken of het al voorbij kwam, tel nr staat er ook bij... 8)
Ik heb die gezien en gelezen, maar telefoonnummer gemist. Normaal ben ik van de mailtjes sturen en zag dat ze daar amper op reageren. Dus vandaar de check hier of iemand dit zo kan interpreteren. Ik zal ze eens bellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

T-MOB schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:11:
[...] Volgens de brochure stoppen ze Krypton in de spouw.
Das de huidige brochure?
Krypton: Ook in het type uit 2003 van @SVermeer ? Ik heb twijfels daar over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een offerte ontvangen met daarin het volgende glas
Triple HR+++ beglazing, 6-16-4-16-4 (U-waarde 0,5 W/m2K) van AGC glas.

Over deze specifieke maat kan ik niet veel vinden, maar dit lijkt me toch uitstekend glas?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:03
Rzaan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:26:

Over deze specifieke maat kan ik niet veel vinden, maar dit lijkt me toch uitstekend glas?
De meeste glasleveranciers hebben deze spouwmaten inderdaad niet online staan. Ik vind het eigenlijk een optimale maat! Je zit hiermee nét op de 0.5 W/m2K terwijl je met 15 spouw op de 0.6 zit. Deze cijfers zijn een gevolg van een te grove afronding en daarmee een 'papieren werkelijkheid' maar dit gebruik je dan in je voordeel. Mocht je je huis willen verkopen werkt het waarschijnlijk door in het energielabel.

Maar: is bij deze maat afstandshouders ook warm edge mogelijk? Als dat niet zo is zou ik eerder een maatje dunner gaan. De invloed van een geleidende aluminium afstandshouder is namelijk groot, zeker bij kleine ramen. Denk aan condens op de randen van ouderwets dubbel glas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

koenderks88 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:38:
[...]
Maar: is bij deze maat afstandshouders ook warm edge mogelijk? Als dat niet zo is zou ik eerder een maatje dunner gaan.
Geen idee of dat een warm edge afstandhouder is.
Ik heb hem wel gevraagd in het zwart, maar ik dacht dat 'warm edge' een benaming is van een bepaald merk.

Bij welke maat denk jij dat mogelijk is om warm edge te gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:58
Zelf zou ik het glas aan de buitenkant en het glas aan de binnenkant een minder groot dikte verschil geven dit i.v.m. drukopbouw verschillen, waardoor nu de 4mm buitenblad (te) snel kan knappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53
Rzaan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:26:

Voor een betere geluidsdemping kan je er nog voor kiezen om 1x 4mm te vervangen door 1x 5mm. Hoe meer verschillende diktes hoe beter de demping. Dus 6-16-4-16-5.

10k Flying Blue miles bij Amex FB Gold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
@SVermeer heb je al duidelijkheid over de U waarde? En is het mogelijk de meerkosten van nieuw geluidswerend glas te verhalen op Schiphol? Oud dubbel glas is immers ooit 'op'. Het voldoet niet meer aan de isolatie-eisen of gaat simpelweg lek. Ik heb even snel gezocht op het beleidskader maar eigenlijk totaal geen toekomstvisie gezien wat betreft vervanging of renovatie. Misschien lokale gaszetters iets hierover weten? Volgens mij is geluidswerend glas significant duurder dus de moeite waard om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
Rzaan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Geen idee of dat een warm edge afstandhouder is.
Ik heb hem wel gevraagd in het zwart, maar ik dacht dat 'warm edge' een benaming is van een bepaald merk.

Bij welke maat denk jij dat mogelijk is om warm edge te gebruiken?
Wat ik online zelf zag is dat warm edge vooral wordt aangeboden in 13-15-18 of 20mm spouw. Het kan ook zijn dat dit een uitgekleed assortiment is om het een beetje behapbaar te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik overweeg onze kozijnen te laten vervangen en wil daar in verband met verkeerslawaai ook direct geluidswerend glas in toepassen. De gemeente heeft geluidskaarten die inzichtelijk maken wat ongeveer het verkeerslawaai is dat op de gevel meetbaar is. Maar hoe vertaal je dit naar de mogelijk toe te passen geluidsreductie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koenderks88
Ik heb een linkje van kenniscentrum glas dat je goed op weg helpt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ASW1
Mijn ervaring is dat het type glas er geen bal toe doet zolang je niet luchtdicht bent.
Ik heb 4-16-4 glas geplaatst (wat je theoretisch niet moet doen want gelijke glasdikte) en merk er geen bal van.
Geluid komt door de ventilatieroosters, als ik die dichtzet wordt het stiller (maar doe ik niet omdat we moeten ventileren)
Wanneer je dicht bij een geluidsbron woont en een luchtdichte woning met WTW hebt dan zal het best een meetbaar voordeel geven ongelijke glasdikten te gebruiken.
Maar met ventilatieroosters of anderszins geen luchtdichte woning is het effect in mijn ervaring nul.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij zijn bezig om het houtwerk en beglazing van onze jaren 30 woning te vervangen door kunststof. Wat mij nog tegenhoudt is het raam boven de voordeur. Hierin zit een karakteristiek patroontje wat we graag willen houden, omdat de andere huizen dit ook zo hebben.

Als ik HR++ of HR+++ glas boven de deur laat plaatsen, zou ik dan het houtwerk over kunnen zetten of loop ik dan het risico op een thermische breuk? Deze zijde van de woning is op het westen gericht.

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:34
ASW1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:49:
Mijn ervaring is dat het type glas er geen bal toe doet zolang je niet luchtdicht bent.
Ik heb 4-16-4 glas geplaatst (wat je theoretisch niet moet doen want gelijke glasdikte) en merk er geen bal van.
Geluid komt door de ventilatieroosters, als ik die dichtzet wordt het stiller (maar doe ik niet omdat we moeten ventileren)
Wanneer je dicht bij een geluidsbron woont en een luchtdichte woning met WTW hebt dan zal het best een meetbaar voordeel geven ongelijke glasdikten te gebruiken.
Maar met ventilatieroosters of anderszins geen luchtdichte woning is het effect in mijn ervaring nul.
Als je wilt (moet) ventileren via een kozijn wat naar de straatzijde is gericht moet je daar ook geen gewone roosters in plaatsen, maar geluiddempende suskasten. Dat heb ik in onze vorige woning ook laten doen (gecombineerd met geluiddempend glas) en scheelt echt aanmerkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@koenderks88 , @Epep , @Halldor en anderen natuurlijk.

Zojuist een ander voorstel gekregen voor mijn glas.
Het is iets duurder, maar volgens mij ook wat meer isolerend, zowel op geluid als warmte.

Het heeft deze opbouw 6/18/4/18/6 met een totale dikte van 52mm.
Inclusief 'Warm Edge' zwarte afstandhouders.

Sta op het punt een offerte te tekenen.

[Voor 17% gewijzigd door Rzaan op 17-05-2023 09:24]

• Kroetie2970
  • Laatst online: 21:54
Beste allen,

Ik zoek advies want kom er na veel ingelezen te hebben niet meer uit. We willen een schuifpui laten plaatsen van 259cm hoog en 260cm breed met 1 vast en 1 hefdeel .Hier gaat triple glas in met ug waarde van 0,7 en kunststof spacers.
Aangezien wij een aluminium schuifpui mooier vinden dan kunstof willen we hiervoor gaan, echter heeft deze een uf waarde van 2,5. Is dit nu verstandig om te doen?
Het word geplaatst in een 1972 huis met muur met gevulde spouw, dit ter zijde. Vraag is dus of de combi alu met glas goed is of dat we iets over het hoofd zien. De leverancier ziet echter geen problemen en hem maakt het niet uit of we alu of kunstof nemen. Hij levert beide. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koenderks88
Rzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:29:
@koenderks88 , @Epep , @Halldor en anderen natuurlijk.

Zojuist een ander voorstel gekregen voor mijn glas.
Het is iets duurder, maar volgens mij ook wat meer isolerend, zowel op geluid als warmte.

Het heeft deze opbouw 6/18/4/18/6 met een totale dikte van 52mm.
Inclusief 'Warm Edge' zwarte afstandhouders.

Sta op het punt een offerte te tekenen.
Dus de 16mm was niet in warm edge leverbaar?
Inderdaad dit is wel iets beter isolerend. Dat je er maar lang plezier van mag hebben. Zou je ter vergelijking een samenvatting van de kosten en raampartijen willen posten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koenderks88
Kroetie2970 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:43:
Beste allen,

Ik zoek advies want kom er na veel ingelezen te hebben niet meer uit. We willen een schuifpui laten plaatsen van 259cm hoog en 260cm breed met 1 vast en 1 hefdeel .Hier gaat triple glas in met ug waarde van 0,7 en kunststof spacers.
Aangezien wij een aluminium schuifpui mooier vinden dan kunstof willen we hiervoor gaan, echter heeft deze een uf waarde van 2,5. Is dit nu verstandig om te doen?
Het word geplaatst in een 1972 huis met muur met gevulde spouw, dit ter zijde. Vraag is dus of de combi alu met glas goed is of dat we iets over het hoofd zien. De leverancier ziet echter geen problemen en hem maakt het niet uit of we alu of kunstof nemen. Hij levert beide. Alvast bedankt.
[Afbeelding]
Grote kans dat hier verschillende meningen over zijn.

Bij een schuifpui is het vooral het oppervlakte van het glas dat bepaalt hoeveel warmte je verliest. Bij gewone ramen is de verhouding kozijn tov glas veel groter.
De isolatiewaarde van je triple glas is grofweg hetzelfde als van je geïsoleerde spouwmuur. Het kozijn is dus het punt waar als eerste condens op zal treden. Voor het aluminium kozijn zal dit niet uit maken, wel voor eventueel aansluitend stucwerk dat vochtig zou kunnen worden. Ik heb geen ervaring met deze combinatie maar ik verwacht dat het geen probleem zal zijn.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

koenderks88 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Dus de 16mm was niet in warm edge leverbaar?
Inderdaad dit is wel iets beter isolerend. Dat je er maar lang plezier van mag hebben. Zou je ter vergelijking een samenvatting van de kosten en raampartijen willen posten?
Nee, dit is een andere leverancier.
Dus ik weet niet hoe het zit met warm edge icm 16 mm.

Als ik besteld heb - ik zeg als- zal ik het zeker allemaal hier neerzetten.
Ineens is de levertijd 6 weken later dan de hele tijd toegezegd is.
Schijnt iets niet goed gegaan te zijn bij de fabrikant.

• koenderks88
@Rzaan tja het is een drukke tijd. Hoe lang is de verwachting nu?
Een plotse lange levertijd nadat je hebt toegehapt voelt inderdaad dubieus. Toen ik vorig jaar een offerte vroeg voor kozijnen+triple glas gaven ze een levertijd van een jaar. Lang, maar eerlijk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

koenderks88 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:53:
@Rzaan tja het is een drukke tijd. Hoe lang is de verwachting nu?
Een plotse lange levertijd nadat je hebt toegehapt voelt inderdaad dubieus. Toen ik vorig jaar een offerte vroeg voor kozijnen+triple glas gaven ze een levertijd van een jaar. Lang, maar eerlijk.
Er werd steeds gezegd week 24.
Maar ineens kwam week 30 op de proppen.
Ik heb nog niet getekend, en aangegeven dat week 26 acceptabel zou zijn eventueel.

Hoor van veel bedrijven (ook kozijnenbedrijven) dat ze merken dat de opdrachten terug aan het lopen zijn.
Dus wellicht is er nog ergens een gaatje.

Al zou ik maar vast een paar kozijnen voor de zolderetage hebben.
Dan kunnen ze helemaal afstucen, schilderen en zulks meer.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

ericplan

5180 Wp PV

Omdat iemand misschien iets aan mijn situatie heeft. We wonen in een appartement, beschermd stadsgezicht. Al lang bezig met allerlei duurzaamheidszaken. Dit voorjaar is in ons appartement de deur van het Frans balkon aangepakt. Daar zat aan de onderkant een enorme koudebrug en tochtgat door een aluminium onderdorpel en er was sprake van een koudebrug in de deur zelf vanwege een stapeldorpel.

Overwogen om een nieuwe deur te plaatsen, maar de oude deur (40 mm) was nog goed en bovendien was de buitenboel net geschilderd door de VvE. Ook zou het uiterlijk gelijk moeten blijven, lastig verhaal dus. De sponning voor het glas was 25 mm. De sponning in het kozijn is 60 mm, de deur lag in de oude situatie als het ware 12-14 mm verdiept.

In overleg met de aannemer besloten om de deur op te dikken met 12 mm multiplex. Dat kwam mooi uit met de nieuwe onderdorpel. De sleuven van de stapeldorpel zijn in de werkplaats met pur dichtgezet en de sponning voor de ruit is van 25 mm naar 37 mm gegaan.

En nu hebben we een "als nieuwe" deur, zonder tocht, zonder koudebruggen, strak met het kozijn en binnenkort ook HR+++ Triple Isolatieglas 4#- 9 arg. – 4 – 9 arg. - #5 (totale glasdikte = 31 mm) , U-Waarde van 0,9 W/m².K.

Het bovenlicht wordt ook vervangen door hetzelfde triple glas. De grote ramen zijn nu HR++ met een U-waarde van 1,1. Die worden mogelijk vervangen door HR+++ bij de volgende schilderbeurt in 2027, dat kan helaas niet zonder steiger.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:34
ericplan schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:11:
Omdat iemand misschien iets aan mijn situatie heeft. We wonen in een appartement, beschermd stadsgezicht. Al lang bezig met allerlei duurzaamheidszaken. Dit voorjaar is in ons appartement de deur van het Frans balkon aangepakt. Daar zat aan de onderkant een enorme koudebrug en tochtgat door een aluminium onderdorpel en er was sprake van een koudebrug in de deur zelf vanwege een stapeldorpel.

[Afbeelding]

Overwogen om een nieuwe deur te plaatsen, maar de oude deur (40 mm) was nog goed en bovendien was de buitenboel net geschilderd door de VvE. Ook zou het uiterlijk gelijk moeten blijven, lastig verhaal dus. De sponning voor het glas was 25 mm. De sponning in het kozijn is 60 mm, de deur lag in de oude situatie als het ware 12-14 mm verdiept.

[Afbeelding]

In overleg met de aannemer besloten om de deur op te dikken met 12 mm multiplex. Dat kwam mooi uit met de nieuwe onderdorpel. De sleuven van de stapeldorpel zijn in de werkplaats met pur dichtgezet en de sponning voor de ruit is van 25 mm naar 37 mm gegaan.

[Afbeelding]

En nu hebben we een "als nieuwe" deur, zonder tocht, zonder koudebruggen, strak met het kozijn en binnenkort ook HR+++ Triple Isolatieglas 4#- 9 arg. – 4 – 9 arg. - #5 (totale glasdikte = 31 mm) , U-Waarde van 0,9 W/m².K.

[Afbeelding]

Het bovenlicht wordt ook vervangen door hetzelfde triple glas. De grote ramen zijn nu HR++ met een U-waarde van 1,1. Die worden mogelijk vervangen door HR+++ bij de volgende schilderbeurt in 2027, dat kan helaas niet zonder steiger.
Goed bezig! Wel jammer dat het deurpaneel zelf niet geïsoleerd is, want daardoor verlies je nog een hoop warmte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:02:
[...]
Goed bezig! Wel jammer dat het deurpaneel zelf niet geïsoleerd is, want daardoor verlies je nog een hoop warmte.
Dat was eenvoudig geweest met een nieuwe deur, maar vanwege uiterlijk was dat heel ingewikkeld. Grootste winst is overigens de aanpassing van de onderdorpel, die is nu tochtvrij en heeft dezelfde dikte als de deur met de tochtstrip overal in hetzelfde vlak aan de buitenkant. In de oude situatie zat de tochtstrip aan de onderkant tegen de binnenzijde van de aluminium onderdorpel en zat er een kier.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
@ericplan mag ik vragen wat deze aanpassing heeft gekost?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

ericplan schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:28:
[...]Grootste winst is overigens de aanpassing van de onderdorpel,
Die keuze is wel te begrijpen, zeker als dit al zoveel winst oplevert.

Wil je een deur mooi opdikken (zou ik nl wel willen..) dan zou het mooi zijn als je over een groot deel 2 cm isolatie kunt inbouwen, onderaan bij jouw deur (is bijna als bij ons) lukt dat nog wel maar naast het glas is dat een uitdaging, het is daar smal en je wilt toch een redelijke rand nog van vol hout naast de isolatie hebben.
Wordt (hopelijk) vervolgd hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

wat voor glas zetten jullie eigenlijk in de schuifpui?
De ene partij zegt: "renovatie, dus niet doorvalveilig. 4-12-4-12-4 U=0.7 in gealan S9000"
De andere partij zegt: "doorvalveilig, dus ivm gewicht geen triple: 33.1-15-33.1 U=1.1 in schuco CT70"
Betreft een pui bxh 2600x2500, vol op het zuiden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Illusion schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:40:
De ene partij zegt: "renovatie, dus niet doorvalveilig. 4-12-4-12-4 U=0.7 in gealan S9000"
De andere partij zegt: "doorvalveilig, dus ivm gewicht geen triple: 33.1-15-33.1 U=1.1 in schuco CT70"
Bij mij komt er triple HR+++ in, gelaagd glas.
Ik had er niet om gevraagd, maar kreeg het er gratis bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

koenderks88 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:06:
@ericplan mag ik vragen wat deze aanpassing heeft gekost?
Moeilijk te zeggen, enerzijds om dat de eindafrekening nog niet binnen is, anderzijds omdat veel werk is gaan zitten in de aanpassing van de onderdorpel.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

route99 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:26:
[...]
Die keuze is wel te begrijpen, zeker als dit al zoveel winst oplevert.

Wil je een deur mooi opdikken (zou ik nl wel willen..) dan zou het mooi zijn als je over een groot deel 2 cm isolatie kunt inbouwen, onderaan bij jouw deur (is bijna als bij ons) lukt dat nog wel maar naast het glas is dat een uitdaging, het is daar smal en je wilt toch een redelijke rand nog van vol hout naast de isolatie hebben.
Wordt (hopelijk) vervolgd hier.
Deze klus was al vrij intensief. We hebben gekozen om het bestaande hang- en sluitwerk te handhaven. En ook het buitenschilderwerk is net 1,5 jaar geleden gedaan. Met extra isolatie zou dat allemaal ook aangepast moeten worden en dat heeft een prijs, zeker als je nu al bijna geen energierekening hebt.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elektriekert
Volgens mij hoort bij een upgrade ook alles naar de huidige regelgeving geïnstalleerd te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

elektriekert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:34:
[...]

Volgens mij hoort bij een upgrade ook alles naar de huidige regelgeving geïnstalleerd te worden.
Die regelgeving is echter totaal onduidelijk.
Dus er is niemand die je er op zal aanspreken als je het niet doet.
De overheid zegt dat het niet hoeft; de glasindustrie zegt dat het wel moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

ericplan schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:54:
[...]Deze klus was al vrij intensief. We hebben gekozen om het bestaande hang- en sluitwerk te handhaven.
en je schreef:
In overleg met de aannemer besloten om de deur op te dikken met 12 mm multiplex.
Hoe dik was de deur eerst (~38mm) ?Of laat je alleen de onderkant van de deur opdikken?
En ook het buitenschilderwerk is net 1,5 jaar geleden gedaan.
Ik zou altijd proberen van binnenuit proberen op te dikken, dan blijft de buitenkant origineel en we hebben binnen altijd er een hordeur voor ... dus valt veel minder op, maar persoonlijk.
Met extra isolatie zou dat allemaal ook aangepast moeten worden en dat heeft een prijs, zeker als je nu al bijna geen energierekening hebt.
Als ik het zelf doe 1 of 2 cm dikke platen pur met alu, das de prijs niet, wel een duurdere afwerkplaat (hardhout?)
Ik ga dan wel van R~max 0,4 naar ca 1.25.
Als het glas dan ca R=1 is (Ug=`1) dan is dat aardig in balans.
Zonder opdikken met isolatie is het verschil een factor 1,25/0,4= ruim een factor 3v slechter.

[Voor 9% gewijzigd door route99 op 19-05-2023 22:49. Reden: "1 of 2" moet zijn: "1 of 2 cm"]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Rzaan schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Bij mij komt er triple HR+++ in, gelaagd glas.
Ik had er niet om gevraagd, maar kreeg het er gratis bij.
Dank.
Welk merk kozijn & afmeting is dat? En hoe bevalt dat qua gewicht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het kozijn wordt van Schüco.
Totale breedte 300 verdeeld in 2 stukken van 150.
Hoe het bevalt... geen idee, want ik heb het nog niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Waarom 12mm spouw met Gealan S9000? Dat profiel heeft ruimte voor 15mm spouw met die glasdikte, zit je op U=0.6. Mogelijk past 16mm spouw ook gewoon.

Edit: S9000 gaat tot 52mm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:20
Ik was eens benieuwd naar jullie mening. Wij zijn voornemens om onze woning te voorzien van kunststof kozijnen en nieuw glas. Het gaat om een hoekwoning uit 1982 waarbij nu de begane grond dubbel glas heeft en de eerste en tweede verdieping enkel glas. Daarnaast zitten er op de tweede verdieping twee dakramen die we willen laten vervangen. We hebben mechanische ventilatie en gebruiken ventilatieroosters.

Ons budget is ongeveer 30k. We hebben 3 offertes opgevraagd die er allemaal (enigszins wel verwacht) boven zitten, maar 2 daarvan nog wel binnen het betaalbare. Echter is het zo dat alle offertes op basis zijn van HR++ glas. Alle drie de bedrijven gaven aan dat triple glas voor onze woning niet heel veel meerwaarde heeft, dan zouden we de woning op meer punten beter moeten isoleren. (iets wat niet perse op korte termijn op de planning staat) Maar ik heb begrepen dat bedrijven niet altijd even happig zijn op het zetten van triple glas, dus in hoeverre is dat ook eerlijk advies?

In principe gaan we er met HR++ glas natuurlijk al erg op vooruit, maar toch knaagt het dan dat het misschien nóg beter kan. Op zo'n grote investering kun je zeggen dat het extra geld waard is, maar die keuze hebben we op andere posten ook al gemaakt en het potje is op een gegeven moment ook gewoon leeg. Dan zouden we bijvoorbeeld kunnen kiezen om de dakramen (nog) niet te doen. Maar ik vind het ook wel weer fijn als alles gewoon in 1x keer klaar is.

Mijn vrouw wil het liefst zo snel mogelijk een klap geven op één van de offertes zodat het er hopelijk dit jaar nog in kan zitten. Dus langer wachten zit er niet echt meer in. :P

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ASW1
Raem schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:38:
Ik was eens benieuwd naar jullie mening. Wij zijn voornemens om onze woning te voorzien van kunststof kozijnen en nieuw glas. Het gaat om een hoekwoning uit 1982 waarbij nu de begane grond dubbel glas heeft en de eerste en tweede verdieping enkel glas. Daarnaast zitten er op de tweede verdieping twee dakramen die we willen laten vervangen. We hebben mechanische ventilatie en gebruiken ventilatieroosters.

Ons budget is ongeveer 30k. We hebben 3 offertes opgevraagd die er allemaal (enigszins wel verwacht) boven zitten, maar 2 daarvan nog wel binnen het betaalbare. Echter is het zo dat alle offertes op basis zijn van HR++ glas. Alle drie de bedrijven gaven aan dat triple glas voor onze woning niet heel veel meerwaarde heeft, dan zouden we de woning op meer punten beter moeten isoleren. (iets wat niet perse op korte termijn op de planning staat) Maar ik heb begrepen dat bedrijven niet altijd even happig zijn op het zetten van triple glas, dus in hoeverre is dat ook eerlijk advies?

In principe gaan we er met HR++ glas natuurlijk al erg op vooruit, maar toch knaagt het dan dat het misschien nóg beter kan. Op zo'n grote investering kun je zeggen dat het extra geld waard is, maar die keuze hebben we op andere posten ook al gemaakt en het potje is op een gegeven moment ook gewoon leeg. Dan zouden we bijvoorbeeld kunnen kiezen om de dakramen (nog) niet te doen. Maar ik vind het ook wel weer fijn als alles gewoon in 1x keer klaar is.

Mijn vrouw wil het liefst zo snel mogelijk een klap geven op één van de offertes zodat het er hopelijk dit jaar nog in kan zitten. Dus langer wachten zit er niet echt meer in. :P
Juist wanneer je ook de kozijnen gaat vervangen altijd voor tripel gaan, om dan dubbel te nemen is zo'n halve keuze die uit een verkeerd soort zuinigheid genomen wordt.
Je hebt het immers over een renovatie/verbetering die +30 jaar mee gaat. Zo lang zal je er zelf misschien niet zitten maar tripel is wel een zichtbaar iets dat ook bij verkoop meerwaarde heeft.

Kozijnen voor dubbel kun je ook nooit meer tripel in zetten.
Het is een kans die je nu hebt om het goed te doen, of desnoods stel je het een jaartje uit om het dan wel goed te doen.
Van gewoon glas naar HR++ is een prima keuze wanneer je de oude kozijnen laat zitten, maar niet wanneer je ze vervangt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:16

Voor een dergelijke maatregel kun je subsidie aanvragen, en de subsidie op triple glas is hoger: bij 2 isolatiemaatregelen € 131,-/m2 tegenover € 46,-/m2 voor HR++-glas (bij 1 maatregel geldt de helft van deze bedragen). Ik weet niet hoeveel duurder jij uitkomt met triple glas, maar dit moet toch een deel van de meerprijs kunnen compenseren.
Bij een huis uit 1982 (vermoedelijk al met spouwmuurisolatie) gaat de meeste warmte verloren door je glas, waarom zou je dat dan maar half goed doen als je toch al bezig bent? Natuurlijk kun je altijd nog meer maatregelen nemen (dak, kruipruimte), maar dat houdt je toch niet tegen om het glas wel goed te doen?
Die andere isolatie pak je dan in een volgend jaar wel aan, voor zover nodig.
En wat de levertijd van het glas betreft: ik denk dat als je nu tekent, levering voor eind van het jaar wat optimistisch is. Wij hebben vorig jaar juni de offerte getekend voor kunststof kozijnen + triple glas, en het wordt nu eind juni geplaatst. 1 jaar levertijd dus... Je kunt m.i. nu beter even de tijd nemen om verschillende opties te overwegen, het gaat om een flinke investering die heel wat jaren mee moet gaan.
En als de kosten echt een probleem zijn, kun je nog de energiebespaarlening overwegen: https://www.milieucentraa...gen/energiebespaarlening/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raem
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eens gaan opvragen wat de meerprijs is voor triple glas. Tijdens het gesprek hadden ze het over zo'n €3500 - €4000,-.
Wellicht dan toch de dakramen even laten wachten, die zijn natuurlijk makkelijker later alsnog te vervangen dan inderdaad later alsnog triple glas te laten plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99

route99

We hebben mechanische ventilatie en gebruiken ventilatieroosters.
Heb je nog zo'n oude AC-motor? Als je toch nog ca 1 jaar moet wachten op het glas.... vervang die oude AC mechanische ventilatiemotor door een moderne DC type. Scheelt ca een factor 3 in stroomgebruik en staat wel altijd (?) aan.

PS: Om hoeveel m2 glas gaat het dat je op >30k komt?

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 23-05-2023 17:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
Raem schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:28:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eens gaan opvragen wat de meerprijs is voor triple glas. Tijdens het gesprek hadden ze het over zo'n €3500 - €4000,-.
Wellicht dan toch de dakramen even laten wachten, die zijn natuurlijk makkelijker later alsnog te vervangen dan inderdaad later alsnog triple glas te laten plaatsen.
Ik heb afgelopen jaren bij één partij herhaaldelijk offertes opgevraagd. Mijn woning heeft niet zo heel veel glas (+/-10m²) maar wel enkele moeilijke hoekjes. Totaal 21-25k. De meerprijs voor triple was 1-1.5k.

Jouw leverancier doet in mijn ogen gewoon moeilijk met kulargumenten. Triple glas is natuurlijk iets zwaarder (max 40%) en dan kan het een omslagpunt zijn dat ze extra materieel nodig hebben. Daar mogen ze best een eerlijke prijs voor vragen (en daar open over zijn). Als je zelf naar de huidige glasprijzen gaat zoeken zie je HR++ glas vanaf 50 euro/m² incl btw en triple vanaf 90 euro/m².

Wat mij eigenlijk het meest verbaast is dat ik niets lees over 'dat ventilatieroosters onzin zijn bij triple glas'. Als je voor triple gaat moet je hier een antwoord op hebben.
1) je ziet mogelijkheden om (op termijn) een WTW systeem aan te leggen en neemt géén roosters, of
2) je beseft dat ventileren altijd nodig is en dat het type glas daar niets mee te maken heeft. Dit vinden veel mensen/kozijnenbouwers moeilijk te begrijpen. Centrale WTW is vaak moeilijk zonder ingrijpende verbouwing en je moet toch blijven ventileren.

Decentrale WTW is duur maar levert na centrale WTW de meeste energiewinst op, daarna vraaggestuurde toe- en afvoer(bv Climarad). Maar ook vraaggestuurde (CO2) afvoer met ZR roosters is nog een best goede oplossing met een zeer gunstie energielabelwinst. Hierbij behoudt je je roosters dus wél.
Een tussenoplossing is PADK beslag voor als je nog niet weet wat je wilt.

[Voor 3% gewijzigd door koenderks88 op 23-05-2023 20:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elektriekert

Hier hebben we uiteindelijk geen triple genomen, met de gasprijzen van net voor de oorlog scheelde het theoretisch 50€ per jaar.

Onze kozijnen boer deed ook moeilijk.
2 maanden na ondertekenen van de offerte werden de subsidies aangepast waardoor het voor ons goedkoper was geweest om Triple te plaatsen.

Het enige wat zou kunnen zijn is dat de scharnieren van de draaikiep delen zwaarder belast worden en sneller zouden slijten, maar ik ga er vanuit dat bij goede kozijnen deze ook verzwaard zouden zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Alle drie de bedrijven gaven aan dat triple glas voor onze woning niet heel veel meerwaarde heeft, dan zouden we de woning op meer punten beter moeten isoleren. (iets wat niet perse op korte termijn op de planning staat)
Ik vind het een raar argument. Beter isolerend glas werkt direct en onafhankelijk van hoe goed de rest geisoleerd is.

Kozijnen gaan maar zo 30 tot 50 jaar mee. Zonde om dan dik te investeren en niet direct voor de beste oplossing te gaan. Beter isolerend glas biedt naast een lagere energierekening ook meer comfort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raem
route99 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:30:
[...]
Heb je nog zo'n oude AC-motor? Als je toch nog ca 1 jaar moet wachten op het glas.... vervang die oude AC mechanische ventilatiemotor door een moderne DC type. Scheelt ca een factor 3 in stroomgebruik en staat wel altijd (?) aan.

PS: Om hoeveel m2 glas gaat het dat je op >30k komt?
Alleen het glas weet ik niet zo, maar het gaat om zo'n 18m2 totaal incl kozijnen, verdeeld over 12 kozijnen. Gaat om Schuco kozijnen en daarbij nog een voor- en achterdeur. Gehele achterzijde eerste verdieping vervangen van keralit en 2 Velux dakramen op de tweede verdieping.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASW1
koenderks88 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Maar ook vraaggestuurde (CO2) afvoer met ZR roosters is nog een best goede oplossing met een zeer gunstie energielabelwinst.
OT: zijn ZR roosters beter voor het label dan gewone roosters?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
@ASW1 laten we het zo zeggen: als een kozijnenboer jou standaard niet-ZR roosters aanbied moet je gillend weg rennen. Ik ken geen redenen waarom de ouderwetse niet-ZR roosters nog bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASW1
koenderks88 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:18:
@ASW1 laten we het zo zeggen: als een kozijnenboer jou standaard géén ZR roosters aanbied moet je gillend weg rennen. Ik ken geen redenen waarom de ouderwetse niet-ZR rooster nog bestaan.
Mijn vraag was of het uitmaakt voor het label.
Gezien je reactie neem ik aan dat het antwoord daarop nee is.
Dat ZR roosters een goed idee zijn (mits ze werken, daarover heb ik reeds eerder mijn twijfels geuit) zijn we het over eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
@ASW1 excuus,
ja het maakt icm het ventilatiesysteem veel uit. Door wat schuine zijden in mijn ramen zijn roosters daar niet mogelijk. In mijn huis zit ik op de grens van label B->A. Dat is 160kwh/m2. De impact van mijn vraaggestuurde C.4 ventilatiesysteem als die zou meetellen is iets van 24kwh/m2 vermindering. Dat is al een flinke stap richting label A+(<115kwh/m2).

Je zou een energielabel adviseur kunnen vragen verschillende scenario's voor jouw huis te maken. Dat geeft een heel helder beeld van de mogelijkheden én het theoretisch nut.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Raem
We hebben ondertussen van een partij de meerprijs gehad voor triple glas, €2000. Ik denk dat dat eigenlijk wel een no-brainer is om het wel te doen. Had het eerlijk gezegd hoger verwacht.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bij ons komt er gewoon triple glas in, twee zijdig letselwerend. 6-10-4-12-6 (binnen --- buiten) (glas = 33.1#-4-#33.1, letselwerend 74/53). Afmeting circa 4000x2200. U=0.7
Besteld op 20 februari j.l. met een levertijd van 7-9 weken. Wordt hier over 2 weken geplaatst. Dus de levertijden die @Andrejan noemt herken ik absoluut niet. Misschien dat de levertijd in het kunststof zit? Wij krijgen aluminium.
Andrejan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:45:
[...]

En wat de levertijd van het glas betreft: ik denk dat als je nu tekent, levering voor eind van het jaar wat optimistisch is. Wij hebben vorig jaar juni de offerte getekend voor kunststof kozijnen + triple glas, en het wordt nu eind juni geplaatst. 1 jaar levertijd dus...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De schaal op de tekening is niet gelijk.
Dus naar de maten kijken.

Dit zijn de kozijnen die ik besteld heb:
Schüco
Verdiept 6°.
Kleur Zwart binnen & buiten
Houtnerf binnen & buiten
HSL-hoek binnen & buiten
Glas HR+++ 52 mm
6/18/4/18/6
Warm Edge zwarte afstandhouders.
Schuifpui en grote raam gelaagd glas.

[Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 25-05-2023 15:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Tehh schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Bij ons komt er gewoon triple glas in, twee zijdig letselwerend. 6-10-4-12-6 (binnen --- buiten). Afmeting circa 4000x2200. U=0.7
Besteld op 20 februari j.l. met een levertijd van 7-9 weken. Wordt hier over 2 weken geplaatst. Dus de levertijden die @Andrejan noemt herken ik absoluut niet. Misschien dat de levertijd in het kunststof zit? Wij krijgen aluminium.

[...]
Dat glas is dus niet doorvalveilig.
Bij doorvalveilig was het 55.1-10-4-55.1 ofzo geweest. (55.1=2 platen van 5mm met een folie ertussen)

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

_JGC_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 00:12:
[...]

Waarom 12mm spouw met Gealan S9000? Dat profiel heeft ruimte voor 15mm spouw met die glasdikte, zit je op U=0.6. Mogelijk past 16mm spouw ook gewoon.

Edit: S9000 gaat tot 52mm.
Goede vraag, geen idee. Waarschijnlijk omdat het goedkoper is.
Ik heb bij 3 partijen offerte opgevraagd met als enige harde eis dat het triple moet zijn.
Wat mij betreft is de de partij die ook PADK beslag in de overige ramen wil leveren de winnaar, want dan hoeven er geen roosters in. Maar als die weigeren triple in de schuifpui te zetten, dan schiet het niet op.

[Voor 7% gewijzigd door Illusion op 25-05-2023 19:12]

• _JGC_
  • Nu online
Illusion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Goede vraag, geen idee. Waarschijnlijk omdat het goedkoper is.
Ik heb bij 3 partijen offerte opgevraagd met als enige harde eis dat het triple moet zijn.
Wat mij betreft is de de partij die ook PADK beslag in de overige ramen wil leveren de winnaar, want dan hoeven er geen roosters in. Maar als die weigeren triple in de schuifpui te zetten, dan schiet het niet op.
Of omdat ze het altijd zo deden met S8000 en nog niet gebruik maken van de mogelijkheden die S9000 biedt. Bij S8000 is 48mm de max en dan heb je hele dunne glaslatjes.

Bredere spouw betekent bredere spacers, meer kit en meer gas, maar op een compleet raam is dat verwaarloosbaar. Als ik bij glaskoning voor triple kies zit er geen cent verschil tussen 12mm en 15mm spouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Illusion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Dat glas is dus niet doorvalveilig.
Bij doorvalveilig was het 55.1-10-4-55.1 ofzo geweest. (55.1=2 platen van 5mm met een folie ertussen)
Ik meende van wel, heb even de offerte er weer bij gepakt:

Uit de offerte:
Vulling:
4 stuk 6+4+6mm 33.1#-4-#33.1 - Triple TGI zwart U=07 - Letselwerend - 74/53
De luchtspouw tussen de glasplaten is dus ongelijk: 10/12 mm.

Letselwerend = doorvalveilig?
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee