Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke type glas is dit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:53
Mijn vraag

Ik hebt vier ruiten op de slaapkamer waarvan ik niet kan achterhalen wat voor type glas dit is. Het is minimaal dubbelglas maar het zou ook HR of HR+,HR++ kunnen zijn.

De ruiten zitten in de slaapkamer en we hebben daar een hoog luchtvochtigheid gehalte. (70-75%) Overdag zijn de ruiten droog maar snachts worden ze nat aan de binnenkant. Ik denk daarom dat het dubbel glas is en geen HR (+ of ++)

Via google heb ik wel de leverancier (Insulight) van het merk kunnen achterhalen denk ik maar zij hebben nog niet gereageerd op de e-mail.

Weet iemand om wat voor soort glas het hier gaat? / Hoe kan ik dit verder uitvinden zonder een glaszetter langs te laten komen.

[Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 15-11-2018 10:58]

⛔Trackers of betalen...⛔

Beste antwoord (via HKLM_ op 15-11-2018 17:36)

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:28
Er is nog wel een andere 'proef', de vlamtest.

Als je een vlammetje van b.v. een gasaansteker bij dubbelglas houd, zie je 4 reflecties: 1 voor iedere kant van ieder glaspaneel.

Bij normaal dubbelglas zullen alle vlammetjes dezelfde kleur hebben, zoals bij mijn normaal dubbelglas:
https://tweakers.net/ext/f/LFfW9K6q7xRrSUwyDJyYBwZA/medium.png

HR/+/++ heeft echter altijd een coating, waardoor er 1 vlammetje een andere kleur krijgt. Lastig te zien op de foto, maar de tweede reflectie van rechts is wat minder rood/oranje van kleur:
https://tweakers.net/ext/f/JfGvcLburEzQNo2mqCTSSGkx/medium.jpg

Dit zegt niet alles want je weet nog steeds niet wat voor een HR glas het is als je wel kleurverschil zit. Je weet wel vrij zeker dat het HR/HR+/HR++ is

P.S.
Let wel op dat je eventuele gordijnen niet in de fik steekt. Ik sta niet in voor de gevolgen van deze test ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat is het bouwjaar van het huis? Afgaande op de laatste code zou het 4-5-4 glas kunnen zijn. HR (+/++) coderingen worden al vrij lang gebruikt.

Overigens heb ik hetzelfde in een huis uit 1992, heeft ook te maken met de luchtvochtigheid binnen, daar zit soortgelijk glas in. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• HKLM_
Woning is uit 1977 maar de dakkapel is later zitten ook kunststof kozijnen in. Ik weet helaas niet meer uit welk jaar dit is......

@Señor Sjon als het 4-5-4 glas is is het dan gewoon dubbel?

[Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 15-11-2018 10:50]

⛔Trackers of betalen...⛔

• RvL
Insulight is een merknaam van Pilkington. Misschien dat zij je verder kunnen informeren?

Nu de dekens nog...

• HKLM_
RvL schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:56:
Insulight is een merknaam van Pilkington. Misschien dat zij je verder kunnen informeren?
Thanks voor de reactie die had ik inderdaad gevonden maar zij hebben nog niet gereageerd (na een paar dagen)

⛔Trackers of betalen...⛔

• wardjj
  • Laatst online: 23:26
Pak de telefoon en bel ze zou ik zeggen: 053 483 58 35 ;)

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
HKLM_ schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:57:
[...]

Thanks voor de reactie die had ik inderdaad gevonden maar zij hebben nog niet gereageerd (na een paar dagen)
Ik kan me voorstellen dat die mails ook niet echt prioriteit hebben bij ze.

Gewoon even bellen.

Overigens denk ik uit de losse pols dat dit gewoon (niet gasgevuld) dubbel glas is.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• RvL

Als je een vlammetje van b.v. een gasaansteker bij dubbelglas houd, zie je 4 reflecties: 1 voor iedere kant van ieder glaspaneel.

Bij normaal dubbelglas zullen alle vlammetjes dezelfde kleur hebben, zoals bij mijn normaal dubbelglas:

HR/+/++ heeft echter altijd een coating, waardoor er 1 vlammetje een andere kleur krijgt. Lastig te zien op de foto, maar de tweede reflectie van rechts is wat minder rood/oranje van kleur:

Dit zegt niet alles want je weet nog steeds niet wat voor een HR glas het is als je wel kleurverschil zit. Je weet wel vrij zeker dat het HR/HR+/HR++ is

P.S.
Let wel op dat je eventuele gordijnen niet in de fik steekt. Ik sta niet in voor de gevolgen van deze test ;)

Nu de dekens nog...

• Kalevandaal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:02
^ met @RvL. Het gecoate ruit geeft een andere reflectie in kleur. Het gecoate ruit zit als het goed is buiten

• RvL
Correctie, de gecoate zijde zit aan de binnenkant ;)

Nu de dekens nog...

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

P.S.
Als je die kaars nu vanavond voor je raam zet, kun je er ook nog een liedje bij zingen.... :+
HKLM_ schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:57:
[...]

Dat is ook niet zo vreemd... Pilkington is gewoon een grote glasfabriek die het glas levert aan bedrijven die daarvan weer thermopane maken. Hier in de buurt zat ook eens ooit zo'n bedrijf, die kregen glas van zowel Pilkington als Saint Gobain. Het kwam als enkel glas binnen en ging als dubbel glas ( in al zijn gradaties) de fabriek uit.

[Voor 49% gewijzigd door Peatsmoke op 15-11-2018 11:45]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• HKLM_
EOSfoto schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:41:
[...]

Dat is ook niet zo vreemd... Pilkington is gewoon een grote glasfabriek die het glas levert aan bedrijven die daarvan weer thermopane maken. Hier in de buurt zat ook eens ooit zo'n bedrijf, die kregen glas van zowel Pilkington als Saint Gobain. Het kwam als enkel glas binnen en ging als dubbel glas ( in al zijn gradaties) de fabriek uit.
Hun website suggereert dat ze het hele proces doen vandaar dat ik ze gemaild heb. Ik wacht dat ook rustig af en ga vanavond de vlamtest doen :)

⛔Trackers of betalen...⛔

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bij gelaagd glas zie je trouwens bij elke laag een overgang in de vlam. Dus dan heb je er nog meer. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• HKLM_
Net de vuur test gedaan en het is gewoon dubbel glas. Wel een domper omdat ik dacht dat het HR (+,++) was..

Over zes weken worden mijn laatste dubbel ruiten beneden vervangen en dan gelijk maar eens kijken of we deze ook kunnen doen.

⛔Trackers of betalen...⛔

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:08
Onafhankelijk wat voor soort dubbel glas het is, heb je niet 'gewoon' te weinig ventilatie als je ruit aan de binnenkant helemaal nat wordt als je daar slaapt?

• HKLM_
Vloris schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:41:
Onafhankelijk wat voor soort dubbel glas het is, heb je niet 'gewoon' te weinig ventilatie als je ruit aan de binnenkant helemaal nat wordt als je daar slaapt?
Ja dat is nog wel een dingetje.. heb geen ventilatie rooster ofzo en zijn twee dichte ramen en twee kantel kiep ramen. Deur staat wel altijd 20,25 cm open. Beneden hadden we het ook maar daar is het nu wel weg na het vervangen van het glas.

⛔Trackers of betalen...⛔

• Crillius
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 25-05 11:42
volgens mij gold vroeger de stelregel "dubbelglas beslaat niet"
of ja, stelregel, misschien meer n volksspreuk

ik merk bij mijn woning echter ook dat de ramen erg makkelijk beslaan
in mijn slaapkamer is bij koud weer de binnenkant behoorlijk nat 's morgens vroeg, laatst zelfs terwijl de deur naar de gang en de studeerkamer aan de andere kant van het huis ook open stonden

zelfs de keukenramen beslaan als ik de afwas doe bij koud weer.
de gebiedsbeheerder van de woonvereniging was al zo bijdehand om me te vertellen dat ik tijdens het koken "wel de afzuigkap moet gebruiken". dankjewel, daar was ik zelf nog niet achter.
maar de afzuigkap nodig hebben tijdens het afwassen lijkt me toch n beetje ver gaan.

daarnaast is mijn woning zo lek als n mandje, dus zelfs met alle ramen en deuren dicht is er meer dan voldoende ventilatie (ik stook me ook helemaal suf)

de kozijnen zijn bij mij trouwens oude aluminium kozijnen van weet ik hoe veel jaar oud, die isoleren natuurlijk voor geen meter. die kou komt gewoon via dat metaal naar de binnenkant.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Je zou eens een offerte kunnen opvragen bij wat glaszetters in de buurt wat het zou kosten om er HR++ in te laten zetten + roosters erboven. Als je zelf even de dagmaat opmeet en aangeeft dat je er roosters boven wil dan kunnen ze het zo uitrekenen.

Het viel mij qua prijs heel erg mee om een aantal ruiten te laten vervangen door HR++, ik had er een paar lek (condens tussen de glasplaten in).

[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2018 11:49]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RvL
Crillius schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:47:
volgens mij gold vroeger de stelregel "dubbelglas beslaat niet"
of ja, stelregel, misschien meer n volksspreuk
[...]
Ten opzichte van enkel glas, waar dubbel glas vaak voor in de plaats kwam, beslaat dubbelglas inderdaad wel een heel stuk lastiger.

Bij ons wilde het enkel glas in de herfst/winter al beslaan als we wat langer onder de douche stonden. Er zaten by design ook al vochtgootjes onder de ramen, zodat het vocht weg kon lopen.

Als je dan destijds je enkel glas had vervangen voor dubbel glas kan ik me voorstellen dat het inderdaad leek alsof dubbel glas nooit kan beslaan.

Overigens is ook met dubbel/HR/HR+/++ glas ventilatie belangrijk. Het zal dan misschien (bijna) niet meer aan de binnenkant beslaan, maar de luchtvochtigheid wordt er niet minder op. Dan bestaat dus de kans dat het vocht op een ander oppervlak neerslaat, een koude buitenmuur om maar iets te noemen...

Nu de dekens nog...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True