Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@XOR Ik vroeg me alleen af waar het vacuum vandaan kwam, had ik iets gemist...., met de rest ben ik bekend....
Bij een oud klassiek dubbelglas zit er zelfs gewoon lucht en geen inert gas in de spouw, dan is het netto moleculen balans resultaat van de gasuitwisseling nul bij een barst.... maar ook dat wil je niet, het moet idd helemaal gasdicht zijn, whatever er ook in die spouw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
route99 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:05:
@belmonde Als je met RH=43% al beslagen ramen krijgt, dan lijkt het glas echt een flinke koudebrug.
Meet de temperatuur v/h glas eens met zo'n IR-thermometer, eventueel een dun plakje donker plakband op het glas als je geen emmissiewaarden in kunt stellen.
En... overweeg toch maar eens om zoveel als mogelijk in kaart te brengen, das een stuk efficiënter dan met alle respect "zomaar wat doen"....
Ja, die 43 % is nu. Ik heb de meter pas 14 dagen. Maar het is logisch dat het glas van binnen koud(er) is.. Want het plisse gordijn dat 'strak' tussen de houtstijlen zit tegen het glas isoleert.. Dus wordt het glas niet warm..
In de link hieronder staat onderaan een tabel met u waardes van verschillend type glas met ook plisse gordijnen. De u-waarde van oud dubbelglas gaat van 2.7 naar 1.5. Maar dat is dan plisse-gordijn met aluminium laagje..

https://www.milieucentraa...isolerende-raambekleding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@belmonde Bij 43% is het dauwpunt 3 graden C als de T in de ruimte 16 graden is....
Dus je glas zou minder dan 3 graden aan de binnenzijde zijn, das wel heel erg laag voor dubbel glas....

Je hebt geen plissé met alu folie dus jouw plissé doet heel veel minder.... kan geen argument zijn dat het veel verschil zou maken. Das echt marge werk, 2.8 wordt mss 2,6 of 2,5 maar blijft ver weg van 1,5. Die alu folie is erg belangrijk.

Tijd voor nieuw glas zou ik zeggen .... ben je meteen van dat vocht af....

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dauwpunt.htm

Zie plaatje en je kunt het zelf checken. Via de link in Excel.
Bron: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dauwpunt.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE3TWRm0XgXZ8rV4GEQlPVmWvG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z2KEvoYZHXvAH7LjfXldctpS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

belmonde schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Ja, die 43 % is nu. Ik heb de meter pas 14 dagen. Maar het is logisch dat het glas van binnen koud(er) is.. Want het plisse gordijn dat 'strak' tussen de houtstijlen zit tegen het glas isoleert.. Dus wordt het glas niet warm..
In de link hieronder staat onderaan een tabel met u waardes van verschillend type glas met ook plisse gordijnen. De u-waarde van oud dubbelglas gaat van 2.7 naar 1.5. Maar dat is dan plisse-gordijn met aluminium laagje..

https://www.milieucentraa...isolerende-raambekleding/
Mileucentraal gaat hier een beetje de fout in.
Plisse is een enkelgevouwen stof.
Duette heeft echte kamers waar lucht in blijft stil staan. Als je dat inderdaad met aluminium bekleed isoleert het heel goed.
Duette cellular heeft zelfs een dubbele kamer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Seafarer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Mileucentraal gaat hier een beetje de fout in.
Plisse is een enkelgevouwen stof.
Duette heeft echte kamers waar lucht in blijft stil staan. Als je dat inderdaad met aluminium bekleed isoleert het heel goed.
Duette cellular heeft zelfs een dubbele kamer.
Daarom schreef ik onderaan er ook bij dat die tabel over plisse met aluminium. Wij hebben gewoon dubbel plisse..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
-Edwin- schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Inderdaad! Erg jammer dat ik me destijds heb laten aanpraten dat tripple geen zin zou hebben voor een woning uit 1997. Nu zit ik met grote schuifpui en raam aan zuidkant woonkamer met HR++, terwijl deze kant meer glas dan muur is. Was inclusief kozijnen vervangen zelfs…

Rest van het huis wordt zeker weten tripple.

Moet er wel bij opmerken dat het verschil alsnog immens is met de originele aluminium kozijnen en oud dubbel glas.
Kogel is door de kerk, we zijn voor triple glas gegaan alle kozijnen :)
We gaan in totaal 22 vierkante meter oud thermopane glas vervangen voor HR+++ met een U waarde van 0,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
route99 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:27:
@belmonde Bij 43% is het dauwpunt 3 graden C als de T in de ruimte 16 graden is....
Dus je glas zou minder dan 3 graden aan de binnenzijde zijn, das wel heel erg laag voor dubbel glas....

Je hebt geen plissé met alu folie dus jouw plissé doet heel veel minder.... kan geen argument zijn dat het veel verschil zou maken. Das echt marge werk, 2.8 wordt mss 2,6 of 2,5 maar blijft ver weg van 1,5. Die alu folie is erg belangrijk.

Tijd voor nieuw glas zou ik zeggen .... ben je meteen van dat vocht af....

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dauwpunt.htm

Zie plaatje en je kunt het zelf checken. Via de link in Excel.
Bron: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dauwpunt.htm

[Afbeelding]
Oke, mooie tabel. Maar, wat ik zei. Ik heb nog maar net 2 weken een meter. Dat erge vocht op het raam was begin van de winter dat de vrouw dat zei.. Die doet 's morgens al voor dat ik er ben de ramen los. En nu doet ze die dingen al hele winter vroeg in de ochtend los.. Ik hoor haar er nu niet over. Toen was het % vocht wellicht hoger.
Ja die aluminium die wij niet hebben zal wel een goed verschil maken. Wij hebben die dubbelplisse genomen nadat we radiatoren/cv kregen een klein aantal jaar terug,, Gordijnen kwamen voor de radiator langs vandaar die dingen tegen het kozijn aan zodat de warmte vrij kan stromen en niet hangt achter de gordijnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ik ben op zoek naar warmtewerende glasfolie voor HR++ ramen van zolder. Ik wil deze aan buitenkant plakken.
Helaas nog niet veel info hier kunnen vinden over ervaringen van mn warmtewerendheid.
Op internet veel te vinden, maar dan mn info van verkopers zelf.
Ook enorme prijsverschillen.
Ben benieuwd naar jullie evt ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:02
Wellicht goed om hier te delen. Een tijdje geleden was ik op de Brightlands Chemelot Campus en zag deze interessante ontwikkeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkN9Zp-QJmsUdSWU6jBCZ8uT9o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjE9Qtj7KjoRSi6oOHHVLx8t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tis wel de vraag hoeveel licht je nog kwijt raakt als de folie in de uitstand staat? Normaal staat bij de specs van isolerend glas dit erbij, teveel licht verlies kan vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
jack_007 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:33:
Wellicht goed om hier te delen. Een tijdje geleden was ik op de Brightlands Chemelot Campus en zag deze interessante ontwikkeling.
[Afbeelding]
Dan vind ik die 8% wel tegenvallen, afhankelijk van het kosten plaatje natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:02
Dan vind ik die 8% wel tegenvallen, afhankelijk van het kosten plaatje natuurlijk.
Zeker, potentiële consumenten zullen eventuele meerkosten gaan afzetten tegen de genoemde 8% (of wellicht meer), hun energierekening en het "glas aandeel" hierin.
Bedenk wel dat glas toch eigenlijk maar 1x wordt aangeschaft. De meer kosten kun je dus over vele jaren afschrijven.

Laten we het commerciële product eerst maar eens afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNS
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09-2024

DNS

Vraagje, begin dit jaar hebben we de zolder en 1e verdieping laten voorzien van kunststof kozijnen, antraciet aan de buitenzijde, en wit aan de binnenzijde. Medio juni is de benedenverdieping aan de beurt, en laten we kunststof kozijnen plaatsen die zowel aan de binnen- als buitenzijde in antractiet uitgevoerd worden.

Het mooiste is uiteraard als de afwerklijsten ook antraciet van kleur zijn. Het bedrijf geeft echter te kennen dat ze de afwerklijsten (kunststof) enkel in wit of creme kunnen leveren, en als we ze perse in antractiet willen hebben, dat ze dan MDF afwerklijsten gebruiken die ik dan vervolgens maar antraciet moet (laten) schilderen.

Ongetwijfeld zijn er mede-forummers die de kozijnen aan de binnenzijde ook in antraciet hebben laten uitvoeren. Klopt het inderdaad dat afwerklijsten (kunststof) niet in antractiet verkrijgbaar zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door DNS op 08-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik heb hier een offerte gekregen om 3 ruiten in een kunststof kozijn het oude dubbelglas te vervangen door 4-15-5 hr++.

Grofweg 2x 34cm*137cm en 1x 137cm * 137cm voor €800.

Opzich wil ik natuurlijk graag dat oude dubbelglas vervangen door hr++, maar is deze prijs reël?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@De_Bastaard Zijn de afmetingen meters of cm? Het lijkt wel deel een mix van (34) cm en (1,37) meters?
Komt bij mij onduidelijk binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 11-03-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
route99 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:45:
@De_Bastaard Zijn de afmetingen meters of cm? Het lijkt wel deel een mix van (34) cm en (1,37) meters?
Komt bij mij onduidelijk binnen.
Excuus, ik snap de verwarring. Aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
De_Bastaard schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:57:
Ik heb hier een offerte gekregen om 3 ruiten in een kunststof kozijn het oude dubbelglas te vervangen door 4-15-5 hr++.
Dan zit je hier in het verkeerde topic. Dit is het topic voor drievoudig glas.
Hier zal je dus het advies krijgen om die ramen direct te upgraden naar de huidige standaard (drievoudig dus). Dat is veel zuiniger en comfortabeler.
HR++ is iets wat je 25 jaar geleden al kon kopen en het is ook jammer dat je er anno 2023 überhaupt nog subsidie op kunt krijgen als het zoveel beter kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Andrehj schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Dan zit je hier in het verkeerde topic. Dit is het topic voor drievoudig glas.
Hier zal je dus het advies krijgen om die ramen direct te upgraden naar de huidige standaard (drievoudig dus). Dat is veel zuiniger en comfortabeler.
HR++ is iets wat je 25 jaar geleden al kon kopen en het is ook jammer dat je er anno 2023 überhaupt nog subsidie op kunt krijgen als het zoveel beter kan.
Er is nog een hoop ruis / tegenstrijdigheden watje hoort. Zo zou mijn woning (jaren 70) niet geschikt zijn omdat de muren niet goed geisoleerd zijn en je dan vochtproblemen zou kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kaaschef schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Er is nog een hoop ruis / tegenstrijdigheden watje hoort. Zo zou mijn woning (jaren 70) niet geschikt zijn omdat de muren niet goed geisoleerd zijn en je dan vochtproblemen zou kunnen krijgen.
Als jij normaal en continue ventileert is die kans klein.

Maar dan moet die mechanische ventilator wel altijd draaien en er moeten ventilatie roosters aanwezig zijn. (Die open staan) Houd je ook aan het advies van de WHO, 25m³ per persoon verversen.

Er mogen ook geen openverbindingen zijn naar de kruipruimte. Vooral als je altijd water onder de vloer hebt staan. Door onderdruk in huis kunnen er echt ladingen vocht naar binnen komen. Dus alle doorvoeren afdichten en je vloerluik op de naden afplakken met Duck tape.

Zolang er nog steeds horden mensen geloven dat een kwartiertje een raam open genoeg is dan ben je verkeerd bezig. En ja er zijn gerenomeerde websites en instanties die dan ook ijskoud zeggen dat dit voldoende is. Dan garandeer ik je dat je problemen kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Waarom zou dat bij drievoudig wel optreden en bij HR++ niet?
Vochtproblemen krijg je door onvoldoende ventilatie, en daarbij maakt de glassoort niet uit.

Onze vorige woning was van 1970 en die hebben we ook succesvol geupgrade naar drievoudig (deels, daar waar dat vanwege de kozijnen nodig was). Geen enkel probleem ermee ervaren. Maar wel een enorme comfortwinst behaald.

Dat huis werd overigens hoofdzakelijk met roosters (en een open kiepraampje op het oosten) geventileerd. De mechanische ventilatie ging alleen aan bij gebruik van toilet en badkamer. Nooit vochtproblemen gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 20:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:39
De_Bastaard schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:57:

Grofweg 2x 34cm*137cm en 1x 137cm * 137cm voor €800.

Opzich wil ik natuurlijk graag dat oude dubbelglas vervangen door hr++, maar is deze prijs reël?
Ik heb 3 weken geleden het volgende glas laten vervangen en opnieuw laten afstellen.

Het leveren en plaatsen van nieuw isolatieglas om het bestaande glas te vervangen.
De werkzaamheden en leveranties bestaan uit het volgende:

Het verwijderen en afvoeren van het bestaande glas.
Het glas uitgevoerd als 5-15-4* HR++ blank isolatieglas.
Het glas in de badkamer uitgevoerd als 4-16-4* HR++Crepiisolatieglas.

Opnieuw uitvullen van de ramen.Het leveren en vervangen van het volgende isolatieglas:

5x 1052x 1046
4x 652x 978
2x 852x 1011

Badkamer:1 x1052x 1045

Maten in mm.

Totaal prijs 1445 EUR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Waarom zou dat bij drievoudig wel optreden en bij HR++ niet?
Vochtproblemen krijg je door onvoldoende ventilatie, en daarbij maakt de glassoort niet uit.
Ben ik helemaal met je eens.
Er dwaalt nog een spook rond dat het volgende beweert: Op enkelglas kan je vocht condenseren, neem je isolatie glas dan condenseert dat vocht niet meer op je glas, bij triple wordt dat nog erger. En zal het ergens anders condenseren. Muren. Alleen wie stond vroeger regelmatig zijn ramen te drogen? Niemand, dus de totale hoeveelheid vocht in huis bleef/blijft gelijk.
Onze vorige woning was van 1970 en die hebben we ook succesvol geupgrade naar drievoudig (deels, daar waar dat vanwege de kozijnen nodig was). Geen enkel probleem ermee ervaren. Maar wel een enorme comfortwinst behaald.

Dat huis werd overigens hoofdzakelijk met roosters (en een open kiepraampje op het oosten) geventileerd. De mechanische ventilatie ging alleen aan bij gebruik van toilet en badkamer. Nooit vochtproblemen gehad.
Het bewijs dat het echt wel kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Seafarer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:55:
[...]
Ben ik helemaal met je eens.
Er dwaalt nog een spook rond dat het volgende beweert: Op enkelglas kan je vocht condenseren, neem je isolatie glas dan condenseert dat vocht niet meer op je glas, bij triple wordt dat nog erger. En zal het ergens anders condenseren. Muren. Alleen wie stond vroeger regelmatig zijn ramen te drogen? Niemand, dus de totale hoeveelheid vocht in huis bleef/blijft gelijk.

[...]

Het bewijs dat het echt wel kan. :)
nu heb ik dus geen roosters meer genomen, de draai/kiep ramen op elke kamer hebben 4 beluchtings standen door ze op een kleine stand te kunnen openen, dat zou dan voldoende moeten zijn.

Ik wil nog wel de standaard afzuiging vervangen voor een WTW , maar zoek nog een geschikt systeem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Seafarer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Als jij normaal en continue ventileert is die kans klein.

Maar dan moet die mechanische ventilator wel altijd draaien en er moeten ventilatie roosters aanwezig zijn. (Die open staan) Houd je ook aan het advies van de WHO, 25m³ per persoon verversen.

Er mogen ook geen openverbindingen zijn naar de kruipruimte. Vooral als je altijd water onder de vloer hebt staan. Door onderdruk in huis kunnen er echt ladingen vocht naar binnen komen. Dus alle doorvoeren afdichten en je vloerluik op de naden afplakken met Duck tape.

Zolang er nog steeds horden mensen geloven dat een kwartiertje een raam open genoeg is dan ben je verkeerd bezig. En ja er zijn gerenomeerde websites en instanties die dan ook ijskoud zeggen dat dit voldoende is. Dan garandeer ik je dat je problemen kan krijgen.
goede tip mbt kruipruimte.
de ramen in de slaapkamers beslaan nog wel eens aan binnezijde na een nacht slapen. zeker die van mijn zoon. Daar is de ventilatie niet optimaal maar lastig aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Kaaschef schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:52:
[...]

nu heb ik dus geen roosters meer genomen, de draai/kiep ramen op elke kamer hebben 4 beluchtings standen door ze op een kleine stand te kunnen openen, dat zou dan voldoende moeten zijn.

Ik wil nog wel de standaard afzuiging vervangen voor een WTW , maar zoek nog een geschikt systeem .
Ik denk even aan het scenario van een langere vakantie, dan zou ik geen ramen op kiepstand zetten, maar wel gebruik maken van ventilatieroosters / goede ventilatie.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
Barleone schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Ik denk even aan het scenario van een langere vakantie, dan zou ik geen ramen op kiepstand zetten, maar wel gebruik maken van ventilatieroosters / goede ventilatie.
Tijdens een langere vakantie de ramen dicht en als je weer terug bent de vocht/ventilatie balans weer op orde maken toch lijkt me. Je bent er toch niet en een paar maandjes alles dicht lijkt mij prima te moeten kunnen zonder 'vochtmakende' mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
[...]

Misschien een aanleiding om de muren ook te isoleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@belmonde en @Kaaschef Ik zou eerder adviseren te begrijpen waarom er een hoop ruis / tegenstrijdigheden is. En dan pas een beslissing maken.

Dus breng alles in kaart wat er is, iets dat onderzoek vereist. Leen een Infrarood camera, een camera voor de spouw en ook een vochtmeter bij voorkeur met een extern sensor, om jouw situatie in kaart te brengen.
Als je dat met die Infrarood camera zelf niet ziet zitten, wat zeer begrijpelijk is, vraag eens bij de gemeente of wijk/stad/dorp energie groep weet hoe dat tegen acceptabele kosten kan.
Bedrijven hebben in huidige gekte amper tijd om fatsoenlijk onderzoek te doen, dat bleek hier ook al (en daar was het eerder helaas ook al niet bijster goed...)

Met het beeld dat je krijgt kom je verder al dan niet i.s.m. een energie coach van de gemeente of zo, of je gaat hier weer verder. Hopelijk heb je dan zicht op wat verstandig is, beter zo met wat kosten die te overzien zijn, dan een spring in het wilde of helemaal niks durven doen vanwege die onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

belmonde schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 01:34:
[...]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
belmonde schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 01:34:
[...]

Staat zeker op de planning voor dit jaar. Ik verwacht er echter geen wonderen van, spouw is slechts 7 cm. (Begint nu wel off topic te raken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
Kaaschef schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Staat zeker op de planning voor dit jaar. Ik verwacht er echter geen wonderen van, spouw is slechts 7 cm. (Begint nu wel off topic te raken ;)
7 cm isolatie is een enorm verschil.. Heel wat meer dan een isolatie glas van 2 cm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Kaaschef schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Off-topic: ligt een beetje aan wat voor huis je hebt.
Hier hebben we een hoekhuis met +/- 90m2 buitenmuur. Spouw is 6cm.

In de verwarmteverliesberekening scheelde het de helft (wel al met dakisolatie 14cm pir en HR++ glas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloR_
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 17:32
Dag iedereen,

Wij zijn bezig aan een grondige renovatie van ons huis en gaan hierbij ook de ramen vervangen.

Installateur uit de buurt (en waar we ons goed bij voelen) biedt Reynaers aan met Ug 0.6 aan. We hebben ook een alternatief met Profel in Ug 0.5. Als ik het goed begrepen heb, dan kan in de Profel dikker glas (er is dan spacer van 18mm voorzien tov 14mm voor het 0.6 glas). Verschil wordt dus gemaakt door meer spouw tussen de glasplaten. Uiteraard isoleert 0.5 beter dan 0.6 glas.

Voor ons is vooral het comfort bij het zitten voor het raam belangrijk. Iemand die kan inschatten of er een reëel verschil in comfort-gevoel tussen Ug 0.5 en 0.6 is in de praktijk?

[ Voor 5% gewijzigd door FloR_ op 26-03-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
FloR_ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:15:
Dag iedereen,

Wij zijn bezig aan een grondige renovatie van ons huis en gaan hierbij ook de ramen vervangen.

Installateur uit de buurt (en waar we ons goed bij voelen) biedt Reynaers aan met Ug 0.6 aan. We hebben ook een alternatief met Profel in Ug 0.5. Als ik het goed begrepen heb, dan kan in de Profel dikker glas (er is dan spacer van 18mm voorzien tov 14mm voor het 0.6 glas). Verschil wordt dus gemaakt door meer spouw tussen de glasplaten. Uiteraard isoleert 0.5 beter dan 0.6 glas.

Voor ons is vooral het comfort bij het zitten voor het raam belangrijk. Iemand die kan inschatten of er een reëel verschil in comfort-gevoel tussen Ug 0.5 en 0.6 is in de praktijk?
Dat is natuurlijk niks geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
FloR_ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:15:
Dag iedereen,

Belangrijker dan het glas: hoe isoleert het profiel?

Als ik Reynaers lees denk ik aluminium. Profel levert zowel aluminium als kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
We willen een groot deel van de achtergevel eruit slopen en vervangen door glas.
Grote vraag is nu, tripel of vacuumglas?
Het gewicht dat kozijnen moeten kunnen dragen is bij tripel natuurlijk veel meer dan bij vacuumglas, en het verschil in dikte is ook enorm.

Vraag daarom, zijn er al kozijnfabrikanten die een lijn hebben speciaal voor vacuumglas, dus veel lichter uitgevoerd en voor veel dunner glas?
Ik kan me zo voorstellen dat er bespaard kan worden op materiaalkosten wanneer het glas maar 1/3e weegt, en dat het kozijn ook beter isolerend uitgevoerd kan worden wanneer de ontwerpfocus minder op sterkte ligt.
Voordeel lijkt me ook dat je niet zo'n enorm zware schuifdeur hebt dus makkelijker te openen/sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 27-03-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ASW1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:47:
We willen een groot deel van de achtergevel eruit slopen en vervangen door glas.
Besef dat je met een goede wand wel veel gemakkelijker een hoge Rc kunt halen dan met het beste glas een nog hogere Ug kunt halen dan met vacuüm glas heeft,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
route99 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:20:
[...]
Besef dat je met een goede wand wel veel gemakkelijker een hoge Rc kunt halen dan met het beste glas een nog hogere Ug kunt halen dan met vacuüm glas heeft,....
Het gaat deels om bestaande kozijnen met oud dubbel glas (Ug 2,8) te vervangen, dus netto gaan we er zeker niet op achteruit. :+

Maar terug naar de vraagstelling, zijn er al kozijnfabrikanten met een lijn voor vacuumglas?

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 27-03-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ASW1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:19:
[...]

Het gaat deels om bestaande kozijnen met oud dubbel glas (Ug=2.8)….dus netto gaan we er zeker niet op achteruit.
Niet voor dat deel wat al glas was….. maar ik meen toch te lezen dat je meer muur op wilt offeren door daar glas van te maken. Esthetisch kan dat persoonlijk mooi zijn , maar het glas dat er dan ik komt verliest meer warmte dan een goede muur. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
ASW1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:47:
Het gewicht dat kozijnen moeten kunnen dragen is bij tripel natuurlijk veel meer dan bij vacuumglas, en het verschil in dikte is ook enorm.

Vraag daarom, zijn er al kozijnfabrikanten die een lijn hebben speciaal voor vacuumglas, dus veel lichter uitgevoerd en voor veel dunner glas?
Ik kan me zo voorstellen dat er bespaard kan worden op materiaalkosten wanneer het glas maar 1/3e weegt, en dat het kozijn ook beter isolerend uitgevoerd kan worden wanneer de ontwerpfocus minder op sterkte ligt.
Voordeel lijkt me ook dat je niet zo'n enorm zware schuifdeur hebt dus makkelijker te openen/sluiten.
Waar je mee zit met deuren en ramen is dat ze zelf ook dik moeten zijn. Ten eerste om ten minste 1 tochstrip te verwerken en misschien wel 2.
En ten tweede om ook goed te isoleren.

Dan krijg je dus sws aan 1 kant een brede lat.

Je wil niet dat het binnen gaat condenseren.
Al met al lastig om even een oplossing in de markt te zetten met garanties.

Ik ben wel enthousiast over vacuumglas, ben ook benieuwd naar dakraam oplossingen. Daar verlies je een hoop warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Een Ug van 0,5 is ongeveer vergelijkbaar met een Rc van pakweg 2,5 dus waar hebben we het helemaal over voor die paar vierkante meters.
Als dat de overweging was dan ging ik in plaats daarvan alle ramen dichtmetselen.

Terug naar de vraagstelling, zijn er al kozijnfabrikanten met een lijn voor vacuumglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
IplugNplay schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Waar je mee zit met deuren en ramen is dat ze zelf ook dik moeten zijn. Ten eerste om ten minste 1 tochstrip te verwerken en misschien wel 2.

Ik ben wel enthousiast over vacuumglas, ben ook benieuwd naar dakraam oplossingen. Daar verlies je een hoop warmte.
Maar hoe doen ze dat nu dan, zetten ze vacuumglas van 7 mm in kozijnwerk voor tripelglas met een dikte van pakweg 5 cm, en dan met een heule dikke glaslat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ASW1 Als er toch gesloopt wordt dan zou ik de zaak niet dichtmetselen maar de muur wel op de huidige standaard van Gevels 1: Rc 4,7 m2K/W brengen, das dus veel beter dan welk glas ook. Jouw keuze is dus wel erop gericht op het betere glas maar wel een stuk meer glas en glas haalt die Ug die past bij de Rc van hierboven bij lange niet. Dat is uiteraard een goed recht, maar een minder duurzame keuze. Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
ASW1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:44:
Een Ug van 0,5 is ongeveer vergelijkbaar met een Rc van pakweg 2,5 dus waar hebben we het helemaal over voor die paar vierkante meters.
Geen idee hoe je bij die berekening komt, maar U = 1/Rc.
Dat zou dus een Rc van 2 betekenen.
Echter, bij dat glas moet je ook nog het kozijn meetellen, waardoor je in totaal op een U van ca 0.7 uitkomt. Dat is ongeveer een Rc van 1.5, wat toch een vrij marginaal geïsoleerde muur is. Nieuwbouw zit zeker een factor drie hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
ASW1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Maar hoe doen ze dat nu dan, zetten ze vacuumglas van 7 mm in kozijnwerk voor tripelglas met een dikte van pakweg 5 cm, en dan met een heule dikke glaslat?
Ik gok dat het vaak enkelglas kozijnen zijn nog, en anders dubbel.
En dan of een dikke glaslat binnen/buiten of een lat die de sponning ondieper maakt, en dus weer een gewone glaslat buiten.

En bij nieuwe deuren/ramen dan een ondiepe sponning (extra instelwerk) voor het vacuümglas

[ Voor 9% gewijzigd door IplugNplay op 27-03-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
IplugNplay schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Ik gok dat het vaak enkelglas kozijnen zijn nog, en anders dubbel.
Ik kan me dat haast niet voorstellen want dan ga je peperduur zeer goed isolerend glas combineren met relatief goedkope slecht isolerende kozijnen.
Juist omdat het een premiumprodukt is zou ik dan wel kozijnwerk van de best isolerende klasse verwachten. Maar misschien is het inderdaad een kwestie van tripelkozijn en dan opvullen op dit moment, al verwacht ik wel dat kozijnfabrikanten hier in de toekomst een produktlijn voor zullen moeten hebben.
Over een paar jaar zal vacuumglas wel de standaard worden en tripel zal uitfaseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vaak is het een pure 1 op 1 vervanging van het glas in het originele kozijn.
https://www.glasinbeeld.n...n-beeld-4-september-2020/
Je ziet in dat online verhaal dat het vooral investeerders, woningbouwverenigingen en meer van grootschalige aanpak voorbeelden.
Zij hebben nl vaak schades als er geen verhuur kan plaatsvinden. Het gaat soms om tonnen besparingen!
Als particulier heb je dat zelden of niet en daarbij komt ook nog de schaalgrootte die de bovengenoemde groep heeft, dat scheelt van flink in de prijs van bijv. vacuümglas, die schaalgrootte hebben wij nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
route99 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:54:
Vaak is het een pure 1 op 1 vervanging van het glas in het originele kozijn.
https://www.glasinbeeld.n...n-beeld-4-september-2020/
Je ziet in dat online verhaal dat het vooral investeerders, woningbouwverenigingen en meer van grootschalige aanpak voorbeelden.
Zij hebben nl vaak schades als er geen verhuur kan plaatsvinden. Het gaat soms om tonnen besparingen!
Als particulier heb je dat zelden of niet en daarbij komt ook nog de schaalgrootte die de bovengenoemde groep heeft, dat scheelt van flink in de prijs van bijv. vacuümglas, die schaalgrootte hebben wij nooit.
Er is op dit moment natuurlijk nog maar heel beperkte produktiecapaciteit voor vacuumglas, er zal best veel in de pijplijn zitten maar die capaciteit is er nu nog niet.
Er is idd een grote vraag naar isolatieoplossingen voor moeilijke objecten zoals bv monumenten waar de prijs van het glas zelf ook minder een rol speelt, dus logisch dat op dit moment de productie vooral naar die richting gaat.
Naarmate er meer en grotere produktielijnen bij gaan komen zal dat veranderen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

IplugNplay schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Ik heb een tijdje terug geïnformeerd bij Bengglas naar oplossingen voor Velux dakramen. Maar ze hebben niets. Ook geen ideeën. Werd terugverwezen naar een lokale dealer. Nu origineel triple glas in de Velux, maar met meer moeite en veel kosten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Gister even mijn glas uit het kunststof kozijn gehaald om het op te meten. Dit icm een ventilatierooster die er boven op zit.

Hij zat alleen zo strak erin dat ik een blokje van 2mm er niet meer onder kreeg. Er zit nog wel een ander blokje onder dus geen probleem lijkt mij.

Vroeg me we af of er een truc of handigheid is om raam met rooster te plaatsen. Met 2 zuignappen geprobeerd om omhoog te tillen maar hij zit dan klem omdat de bovenste glaslat er ook in moet. Deze krijg je er anders niet in door het rooster.

Punt is dus als je glas met rooster op de orginele blokjes zet, dan krijg je de glaslat boven het rooster er niet meer in. Past fysiek niet.

Mochten jullie hier ervaring mee hebben hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Remco Tr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:35:

Punt is dus als je glas met rooster op de orginele blokjes zet, dan krijg je de glaslat boven het rooster er niet meer in. Past fysiek niet.

Mochten jullie hier ervaring mee hebben hoor ik het graag
Roosters zijn een verschrikking in die zin, heb vaak de indruk dat er totaal niet wordt nagedacht over hoe je die zou moeten monteren. Wat wellicht ook kan is de bovenste lat er al in zetten, dan alleen het rooster erin schuiven en op een of andere manier fixeren en dan het glas erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik wil wat ruiten gaan vervangen voor triple glas maar zit nog even te twijfelen over de ruimte die ik hebt. Hoeveel hout dien je over te laten bij een vast raam en een naar buiten draaiend raam?

Ik ben van plan 15-20mm hout over te laten bij de vaste ramen. Aan de buitenzijde 15mm dikke glaslatten zoals er nu ook in zitten. Ik ga er van uit dat dit voldoende is.
Voor een draaiend deel (400x1300mm) wil ik natuurlijk dezelfde uitstraling. Daar zit nu dubbel glas in met opdeklatten aan de buitenzijde. Ik zie hierin drie keuzes:
  1. Triple glas met smalste spouw en opdeklatten met sponning aan buitenzijde (4*6*4*6*4) U waarde 1.2
    PLUS: Zelfde uitstraling als vaste ramen. MIN: Zelfde Uwaarde als HR++, meer gedoe, niet duurzaam door opdeklatten met sponning waar ruit op leunt
  2. Triple glas met opdeklatten aan binnen én buitenzijde, dus complete sponning wegfrezen.
    PLUS: zelfde uitstraling glas kleur/ruitdiepte, beter isolatiewaarde. MIN: aanzicht vanuit binnenzijde, extra werk opdeklatten én montage raambeslag. Niet duurzaam ivm gewicht glas en zwakte van opdeklatten icm draaien van raam
  3. HR++ glas met dezelfde type afstandshouders als de triple glas vaste ramen. PLUS: Makkelijk te maken. MIN: teveel afwijking in uiterlijk? U waarde 1.3 bij vlakke opdeklatten, dit wordt pas hoger bij opdeklatten met sponning.
Voor optie 1 raag ik mij het volgende af: hoe wordt de sponning toegepast? Valt de opdeklat hierdoor tussen het raamhout(= steviger, en hoe ik het nu toegepast zie worden) of kan ik de sponning ook voor de ruit gebruiken? Om enkele mm's ruimte te hebben voor de kitrand is tot daar aan toe, maar is dit niet te zwak om het triple glas op te laten rusten icm beweging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iok_2QJghWx8mPXLX_9oB1qqC7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QrYZtZSLl7dl9borj6WfDzzD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Kanoet Dat het verdikken met andere glaslatten a.g.v. beter glas optreedt dus het zichtbare glas oppervlak kleiner wordt, kan lang niet altijd voorkomen worden.
Vraagje: Kun je een snelle schets maken hoe die 3 situaties er uit komen zien, helpt om het goed scherp te krijgen of we op dezelfde golflengte zitten.
https://www.glasdiscount....glas-monteren-handleiding
Hier zie je dat de celbanden recht op het glas geplaatst worden waarbij er een glaslat met een rechte rand tegen aan gezet wordt. Bij het plaatje van jouw lat zie ik alleen maar schuine randen waardoor ik niet goed begrijp hoe je dat wilt doen. Dat je situaties met en zonder te frezen wilt vergelijken is wel duidelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 31-03-2023 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
@route99 Hier zit ik aan te denken qua optie 1. De schuine randen zijn voor de afwatering, de band komt in de sponning van de opdeklat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ0PllS7PKgWJTepmg5NYk0VRcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9yhP59YBorOVUq88hAEKZ7i7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Kanoet schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:36:
Ik wil wat ruiten gaan vervangen voor triple glas maar zit nog even te twijfelen over de ruimte die ik hebt. Hoeveel hout dien je over te laten bij een vast raam en een naar buiten draaiend raam?

Ik ben van plan 15-20mm hout over te laten bij de vaste ramen. Aan de buitenzijde 15mm dikke glaslatten zoals er nu ook in zitten. Ik ga er van uit dat dit voldoende is.
Voor een draaiend deel (400x1300mm) wil ik natuurlijk dezelfde uitstraling. Daar zit nu dubbel glas in met opdeklatten aan de buitenzijde. Ik zie hierin drie keuzes:
  1. Triple glas met smalste spouw en opdeklatten met sponning aan buitenzijde (4*6*4*6*4) U waarde 1.2
    PLUS: Zelfde uitstraling als vaste ramen. MIN: Zelfde Uwaarde als HR++, meer gedoe, niet duurzaam door opdeklatten met sponning waar ruit op leunt
  2. Triple glas met opdeklatten aan binnen én buitenzijde, dus complete sponning wegfrezen.
    PLUS: zelfde uitstraling glas kleur/ruitdiepte, beter isolatiewaarde. MIN: aanzicht vanuit binnenzijde, extra werk opdeklatten én montage raambeslag. Niet duurzaam ivm gewicht glas en zwakte van opdeklatten icm draaien van raam
  3. HR++ glas met dezelfde type afstandshouders als de triple glas vaste ramen. PLUS: Makkelijk te maken. MIN: teveel afwijking in uiterlijk? U waarde 1.3 bij vlakke opdeklatten, dit wordt pas hoger bij opdeklatten met sponning.
Voor optie 1 raag ik mij het volgende af: hoe wordt de sponning toegepast? Valt de opdeklat hierdoor tussen het raamhout(= steviger, en hoe ik het nu toegepast zie worden) of kan ik de sponning ook voor de ruit gebruiken? Om enkele mm's ruimte te hebben voor de kitrand is tot daar aan toe, maar is dit niet te zwak om het triple glas op te laten rusten icm beweging?
[Afbeelding]
Ik zo snel niet in waarom je voor optie 1 zou gaan met slechts een Ug van 1,2.
Het huidige standaard HR++ is 1,1 en met warm edge afstandhouders 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@elektriekert Ik heb in 2015 "HR++" glas met een Ug van 0,9 kunnen laten plaatsen,
uiteraard met "warm edge" afstandhouders (bij grotere ruiten is de invloed relatief klein).

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 31-03-2023 11:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G0MXb7n4jSEJ1P2KIvXOW-GX58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5LQc6VfqyFE7eGaXASWRNpT.jpg?f=fotoalbum_large

Tja de praktijk is dat er in een raam van 40mm geen 'fatsoenlijk triple glas' past zonder aan beide zijden een opdeklat te plaatsen. En dan begint het gepruts met bevestigen van beslag.

Ik loop nu dus tegen deze praktische zaken aan én de afweging hoe ik een uniforme uitstraling krijg: combineren triple glas met HR++ glas in dit raampje? Of toch triple glas met een vergelijkbare u waarde als HR++?

[ Voor 19% gewijzigd door Kanoet op 31-03-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kanoet schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:11:
[Afbeelding]

Tja de praktijk is dat er in een raam van 40mm geen 'fatsoenlijk triple glas' past zonder aan beide zijden een opdeklat te plaatsen. En dan begint het gepruts met bevestigen van beslag.

Ik loop nu dus tegen deze praktische zaken aan én de afweging hoe ik een uniforme uitstraling krijg: combineren triple glas met HR++ glas in dit raampje? Of toch triple glas met een vergelijkbare u waarde als HR++?
Dat is een beweegbaar deel ik denk dat tripel sowieso te zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Kanoet Wat ze bij mij gedaan hebben is de bestaande sponning gevuld met hout en dat als nieuw kozijn gezien. Het raam is daardoor een paar cm kleiner en de glaslatten zitten aan de binnen- en buitenzijde nu vlak met het kozijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Dat is een beweegbaar deel ik denk dat tripel sowieso te zwaar is.
Dat valt wel mee, zeker voor zo'n raampje. Bedenk dat het neer komt op een extra glasblad van 4mm. Dan maal 2.5x en je hebt het extra gewicht. Voor de zekerheid de scharnieren vervangen voor 89x89. Waar ik vooral aan twijfel is de dikte en sterkte van opdeklatten.
Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
@Kanoet Wat ze bij mij gedaan hebben is de bestaande sponning gevuld met hout en dat als nieuw kozijn gezien. Het raam is daardoor een paar cm kleiner en de glaslatten zitten aan de binnen- en buitenzijde nu vlak met het kozijn.
Heb je daar misschien een fotootje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kanoet schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:47:

[...]

Heb je daar misschien een fotootje van?
Ja, alleen van hoe het nu is. Ik heb foto's gemaakt toen ze bezig waren maar die kan ik niet meer vinden.

Aan de binnenkant is het verschil duidelijk te zien, de glaslat is wat lichter. Aan de buitenkant zie je het minder dus op de onderste foto heb ik een lijntje getekend wat de grens tussen het originele kozijn en de nieuwe glaslat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YioQdfPQ_X18nZCCbTIybI0GsB0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWTmxP5nRPKwSMEnQAqXIU6m.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGhZhz2hSvobMVnbtggMnhLMZc8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtvWgc4CYeHPpstkVB1jH8Cl.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLOrYxHJW8EddQbOjEuwl8VnPR4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hZRnPoKnE8mWL6OgIJ4Jemq.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
@Maasluip bedankt voor de foto's. Ik had een beetje moeite met het plaatsen van je voorbeeld want dit is toch een vast raam? Is je ruit nu verder naar buiten gekomen? En klopt het dat de onderste glaslatten niet afwaterend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klopt, is een vast raam. En de glaslatten zijn inderdaad niet schuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:17:
Klopt, is een vast raam. En de glaslatten zijn inderdaad niet schuin.
gaat niet zozeer om schuin. De onderkant van glas dient belucht/afgewaterd te zijn, meestal gebeurd dat bij buiten beglazing door geventileerde glaslat onderaan te plaatsen bij binnen beglazing boren ze of een paar gaatjes naar beneden door het raam/kozijn/deurhout .. of als alternatief een aluminium glas profiel vervuld die functie. ik hoop dat ze gaatjes naar beneden hebben geboord. ziet er veder netjes uit :)
Iets schuin (of in iedergeval niet schuin de verkeerde kant op) heeft wel het voordeel dat er heel weinig water op blijft liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 31-03-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:28:
[...]gaat niet zozeer om schuin. De onderkant van glas dient belucht/afgewaterd te zijn, meestal gebeurd dat bij buiten beglazing door geventileerde glaslat onderaan te plaatsen bij binnen beglazing boren ze of een paar gaatjes naar beneden door het raam/kozijn/deurhout ..
Mee eens.

In het profiel wat als idee van iemand al bestaat.... zou je idd die gaatje boren. Je creëert via die vulling van het hout de breedte die nodig is om het brede tripel glas goed te kunnen plaatsen, door juist geen hout te frezen.
@Maasluip De overgang naar alleen binnen is het mooiste, met die correcties is het toch een mix binnen/buiten ook die van het plaatje hier

Het eerdere plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADQ3gYg8U-VQmzBR6EnrrBVWYIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JJhZmXOUSrQHmrgbzWPM7hvr.png?f=user_large
Was een week weg, o.a. gisteren nog in Groede , het kwam daar slecht uit om uitgebreid te reageren, maar sluit me bij de reacties aan die er al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
De aanleiding dat ik met de opdeklatten bezig ben is dat er een ruit lek is gegaan. Die staat nu in een raam met opdeklatten (aan de buitenzijde, zonder afwateringsgat! typisch). Die opdeklatten zijn simpelweg een zwak punt. Ik ben terughoudend om het gewicht van een triple glas ruit op twee verschillende houten delen te plaatsen zoals een opdeklat met diepe sponning. De aanslaglat van Overbeek is in mijn ogen wel wat duurzamer omdat deze verdekt in het kozijn staat en aan meer zijdes contact maakt met het kozijn.

Een latje gaat sneller werken dan het hele kozijn. Zeker als de kitnaad of verflaag wat slechter wordt. Een ruit plaats je voor +/- 30 jaar. Maar onderhoud doen we meestal pas als we zien dat het nodig is, en dan ben je vaak al iets te laat. Vandaar mijn terughoudendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Kanoet Ik snap je punt/terughoudendheid over die 2 delen hout. Die aanslaglat van Overbeek is dan ook nog verlijmd, maar ik zie hem nog steeds niet in de markt verschijnen, heb een nieuwsbrief abbo op Cobouw, daar was dat vast en zeker vermeld en met mijn Google mogelijkheden vind ik ook niks nieuws terug.

Goed onderhoud kunnen blijven verrichten blijft inderdaad een belangrijk aandachtspunt.

Bij ons ziet het 40 jaar oude dubbel glas er ongeveer zo uit qua constructie.
Niet helemaal op schaal, onder een indruk.
Het vlakke deel dat onder de rubber doorloopt. is ca 26 mm, moet het nog een keer exacter bepalen.
Dus HR++ met 4-14-4 zou haast moeten kunnen, e.e.a. afh. van de montage methode met schuimband, anders een paar mm hout wegfrezen? Met warm edge zie je meestal ca Ug=1,1.

Vacuum glas lijkt mooi, maar in onze grote woonkeuken zitten we heel veel voor het raam (op het noorden) aan tafel, de krant te lezen en naar buiten te kijken, vooral in het 1e deel van de ochtend en ik word niet altijd blij van de vacuümglas foto's, dat is een te groot risico. Met de rolluiken erbij hebben we nu al als in de winter het donker is maar ca 3ºC T-verval op het glas gemeten, idem situatie maar dan met HR++ zie ik met vertrouwen tegemoet, dus triple wordt het met de huidige inzichten en ons nu al vrij lage gasverbruik nog steeds niet. Het hout is dankzij een ver overstekende dakrand en de rolluiken voor de nacht nog in perfecte staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDoLun-ObevwmM5DAzIcSx3qLms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zrRZKkhfI2fC87Q25k0GdO1H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zit te kijken naar glas.
Nu kan ik ook triple glas krijgen met de volgende kenmerken : 33.1/16/4/16/33.1

Maar heeft het voor ruiten in de pui wel zin om gelaagd glas te nemen?
Volgens mij isoleert het ook nog 's iets minder dan 4/18/4/18/4.

Wat zijn de grote voordelen van gelaagd glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rzaan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:57:
Ik zit te kijken naar glas.
Nu kan ik ook triple glas krijgen met de volgende kenmerken : 33.1/16/4/16/33.1

Maar heeft het voor ruiten in de pui wel zin om gelaagd glas te nemen?
Volgens mij isoleert het ook nog 's iets minder dan 4/18/4/18/4.

Wat zijn de grote voordelen van gelaagd glas?
Het is verplicht?
MacD007 in "HR++ glas, welke U-waarde haalbaar?"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Volgens deze pagina van de overheid niet.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/419

Ook nog een pagina van een particulier bedrijf (dat natuurlijk niet waar hoeft te zijn)
https://www.woningborg.nl...-gelijkvloerse-situaties/

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 04-04-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:51
@Rzaan Het voordeel zit hem in de veiligheid natuurlijk. Op plekken waar je door glas kan vallen (misschien kinderen?) zou veiligheidsglas (eenzijdig of beter nog dubbel gelaagd) dus gewenst zijn. Bij nieuwbouw verplicht, bij renovatie niet als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

remzor schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:44:
@Rzaan Het voordeel zit hem in de veiligheid natuurlijk. Op plekken waar je door glas kan vallen (misschien kinderen?) zou veiligheidsglas (eenzijdig of beter nog dubbel gelaagd) dus gewenst zijn. Bij nieuwbouw verplicht, bij renovatie niet als ik me niet vergis.
Het is niet verplicht als ik het artikel van de overheid lees.

Maar ik vroeg me af of de folie wellicht nog extra geluid- of warmte-isolatie oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Rzaan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:47:
[...]

Maar ik vroeg me af of de folie wellicht nog extra geluid- of warmte-isolatie oplevert.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
[...]

Nja je vraagt of het bij een pui zin heeft en voordelen heeft: daar reageer ik op :p
Wij hebben ook een offerte getekend voor een voordeur en schuifpui en wilde sowieso dubbelzijdig gelaagd in de pui. Mega groot glasoppervlak en je weet maar nooit met al die kids straks hier over de vloer. In mijn ogen belangrijker dan 0.1 meer of minder U als dat zo zou zijn.

Overigens helemaal niet tijdig gerealiseerd dat je bij een voordeur officieel ook een omgevingsvergunning dient aan te vragen als het uiterlijk van de deur niet praktisch gelijk blijft. Ik twijfel nog of ik dat echt zal doen maar ook wat het oordeel van de welstandcommissie is (heb advies gevraagd). Deur zit aan de zijkant (tweekapper) op eigen oprit en amper te zien vanaf de straatkant. We houden hem ook gewoon grijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

remzor schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:54:
[...]
Nja je vraagt of het bij een pui zin heeft en voordelen heeft: daar reageer ik op :p
Klopt, daar vroeg ik inderdaad om.
Ik was even in de war omdat er iemand zei dat het ook verplicht was.
Verplicht is het dus niet bij particuliere huizen. Niet bij nieuwbouw, niet bij verbouw, niet op de begane grond en niet op verdiepingsvloeren.
Maar soms is het wel verstandig (zoals in jouw geval)

Ik ga ook mijn voordeur vervangen, maar ga er niet voor naar de gemeente.
Hij verandert van kleur en het verticale raam dat nu links naast de deur zit, gaat misschien naar rechts.
Ben nog bezig om hier een mooie deur voor te vinden die goed isoleert en die in een kunststof kozijn van (bijvoorbeeld) Veka past.

[ Voor 23% gewijzigd door Rzaan op 04-04-2023 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:53
remzor schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:54:
[...]
We houden hem ook gewoon grijs..
Je zou ook kunnen stellen dat hij daarmee praktisch gelijk blijft.

Sometimes, it’s easier to ask forgiveness than to get permission

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
Ik ben inmiddels toch meer gegrepen door het triple glas virus en kom bij nader inzien een horde tegen bij het grotere raam. Mijn meranti kozijnen zijn 67x114mm. En ik wil eigenlijk geen speciale maten latten zagen en dit zeker niet aan de (vochtige!)buitenzijde doen. Daar houdt ik het op de 17mm glaslatten.

Eerder bedacht plan: sponning uitfrezen kleine ramen (max +/- 400x1300mm). Gezien het lage extra gewicht(4-4-4mm glasdikte) geen probleem om van het resterende 45mm hout 20-25mm uit te frezen.

Plan groot raam +/- 2400x1400mm. Bij 6-4-5mm glasdikte komt er iets meer glasdikte bij. Ik ga uit van 4mm extra, dus 33kg er bij. Tegelijkertijd speelt een dergelijk groot raam erg bij aan het warmteverlies. Dus wil je echt op de 15mm spouw zitten. Dan kom je op 45mm glasdikte uit, plus 2x4mm glasband/kitrand is 53mm ruimte.

Hieronder mijn kozijn. 53mm glas+band, tel daar 17mm glaslat+2mm ronding (zie kozijn), en 20mm resterend hout aan de binnenzijde. Dan past dat. Is dit genoeg of is de sponning te diep t.o.v. het kozijn? En is het houdbaar om 17mm glaslatten aan te houden als er iets zwaarder glas in komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIAWit-X9-wyD93ipC2Jjv_aZwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WnILtiC0kmAnel13HaUYtPWu.jpg?f=user_large

Optie 2: Voorzetkozijn en sponning helemaal wegfrezen.
Meer werk, maar er zijn meranti planken met kopmaat 19x68mm te verkrijgen. Hier hoef je enkel de randen af te ronden. Dan is er ruimte zat voor dikkere glaslatten én de stevigheid van het kozijn zelf gaat flink omhoog. Valkuil is dat het mij onbekend is hoe het kozijn rust op de muur/stelkozijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdaCsW375pK67yXH1Du2xShOXxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VRAlAFz345PRJo73aX4xohun.jpg?f=user_large

Het blijft mij een beetje verbazen hoeveel er mogelijk lijkt te zijn zónder aanpassingen aan de kozijnen van vaste ramen. Triple glas is een stukje zwaarder, maar dat lijkt niet overdreven veel te zijn. Hardhouten kozijnen zijn....hard! en stevig!
Ik ben nu van plan voor optie 1 te gaan behalve als ik nu veel tegengas krijg ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 05-04-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46
[...]

Warmte-isolatie: geen meerwaarde
Geluidsisolatie: De standaard folie tussen gelaagde beglazing draagt niet bij aan extra geluidsisolatie. Echter: gelaagd glas op zichzelf zeker wel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
Een kleine update van mijn zelfplaatsavonturen:
Na 3 kleine ruiten (wc, berging, voordeur) te hebben vervangen dacht ik toe te zijn aan het 'echte' werk: grotere ruiten in verblijfsruimtes vervangen. Huisje is uit '79 en schilderwerk is niet altijd consistent uitgevoerd, dus meranti houtwerk vertoont onder goede lak houtrot en slecht hechtende lagen.

Afgelopen najaar had ik de ruiten van binnenuit opgemeten en besteld. Nu waren twee buitendraaiende trapezium(met twee 90 graden hoeken) stolpramen aan de beurt. Aan het begin van de week was ik enthousiast, nu geërgerd.
- Enige plekken houtrot heb ik mooi weggefreest met de dremel. De hoeveelheid was wat ik had verwacht.
- De maatvoering van de ramen in het kozijn kon beter, daardoor zit het raam niet optimaal in het kozijn met 1 cm ruimte onder de bovenstijl. En de nieuwe scharnierinkrozingen had ik er wél op aangepast. Nu dus extra ruimte rond de scharnier om op te vullen.
- Axa Titan scharnieren hebben niet het hoge draagvermogen waarmee wordt geadverteerd.
- Andere sluit en hangnaad t.o.v. vorige 76x76 scharnieren, daarom weer een stuk frezen (en weer grondverf etc). Tot dusver kon ik het aan. *O*
- Sponningen klopten niet zoals in 'het boekje'. De sponningen varieerden tussen de 10-15mm (het oude glas zat er met één dun afstandsblokje in geklemd). Voordat ik er bij stil stond was ik al lekker met een laagje grondverf bezig geweest. Dat werd er dus weer vanaf gefreesd :w
- Als gevolg van die 'leuke' speciale trapeziumvormen heb ik een meetfout gemaakt. Eén ruit past niet. Levertijd nieuw ruit: 5-6 weken. Die 125 euro is te overzien, maar de levertijden niet. Je zal dit maar in het najaar hebben. o<:)
- Het ene raamhout is 40mm, het andere 38mm. 8)7
- Trouwens, bijna alles qua glas wordt gezien (beginnend) vanaf het buitenaanzicht. Dus maten, modeltypes, glasopbouw etc allemaal vanaf buiten. Dus op het moment dat je de speciale modelruit in je raam probeert te passen doe je dat met de sticker naar buiten? Een halve zenuwinzinking met een gespiegelde vorm verder blijkt dus dat de sticker aan de binnenzijde zit. |:( Uitzondering op de regel, want je zal maar net op een hoge etage binnenbeglazing hebben geplaatst en de sticker zit nog aan de buitenkant _O-

Ik blijf lekker door prutsen anders wordt het wel erg tochtig komende winter. Geweldig dat hardhouten kozijnen(in principe) zo lang mee kunnen gaan. Een handig persoon kan al het onderhoud zelf doen en de levensduur lekker richting de 70 jaar trekken door HR++(+) glas te monteren. Als ik het niet zelf zou kunnen doen had ik er kunststof in laten plaatsen.

Houten kozijnen zijn flexibel en koop en onderhoud je voor de volgende bewoner. Kunststof kozijnen koop je voor de komende 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Kanoet schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:12:
Ik blijf lekker door prutsen anders wordt het wel erg tochtig komende winter. Geweldig dat hardhouten kozijnen(in principe) zo lang mee kunnen gaan. Een handig persoon kan al het onderhoud zelf doen en de levensduur lekker richting de 70 jaar trekken door HR++(+) glas te monteren. Als ik het niet zelf zou kunnen doen had ik er kunststof in laten plaatsen.

Houten kozijnen zijn flexibel en koop en onderhoud je voor de volgende bewoner. Kunststof kozijnen koop je voor de komende 25 jaar.
Is dat kunststof nou echt zo a-duurzaam? Ik schrik er wel van. Glas met U 0.7 of beter isolerend wordt toch afgeraden met hout ivm vocht wat op het kozijn gaat condenseren?

Wat is nou echt duurzaam? Goed hout gaat op zich heel lang mee mits je het goed lakt, maar blijft dat zo als er condens op komt?
Bovenstaande vooral van horen zeggen, dus wat is nou echt een goede onderbouwing/theorie waar je als particulier mee moet rekenen?

Goede kunststof kozijnen en zeer goed isolerend glas kosten toch het nodige en dat wil je niet over 25(-35) jaar opnieuw moeten uitgeven.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
Goede vraag, ik licht mijn mening graag toe.

Terugkijkend op houten kozijnen zie je dat deze in de bestaande gebouwen in de loop der jaren meegegroeid zijn met de tijd. Van enkel glas is er naar dun dubbel glas gegaan en vervolgens naar HR++ glas. Dat zijn twee nieuwe generaties glas. De diy gekken zoals ik plakken daar nog een nieuwe generatie aan vast. Een beetje frezen hier, een opdeklatje daar en je hebt een lange levensduur zonder té grote ingrepen. Wel met de nodige onderhoudskosten, want zonder onderhoud valt het hout binnen 25 jaar uit elkaar.

De technische levensduur van kunststof kozijnen is langer dan de 25 jaar die ik noemde. Ze kunnen veel hebben voordat ze uit elkaar vallen. Maar de huidige >20 jaar oude kunststof kozijnen? Daarvan kan je wellicht het oude dubbel glas vervangen voor HR++ van dezelfde dikte? Hoe zit het met profielen die breken tijdens het vervangen, is dat nog leverbaar? Gaatjes die in de kozijnen zijn geboord doen ook wat met de isolatiewaarden. Sowieso wordt er voor het glas zelf een levensduur van 20-25 jaar gerekend.

Wat ik wil zeggen is dat je qua investering op de 25 jaar moet rekenen. Wie weet stopt de ontwikkeling van glas en kozijnen wel en kun je er nog langer van genieten, maar goed dat dachten we 25 jaar geleden misschien ook.

Ik heb zelf geen duidelijke voorkeur, het hangt af van de situatie. De kosten voor onderhoud van hout zijn hoog, zeker als je het uitbesteed. Als ik zou verhuizen naar een huis met verrotte kozijnen komt daar waarschijnlijk kunststof in. Als het houtwerk nog goed is dan maak ik daar lekker gebruik van. Goed onderhouden houten kozijnen wegslopen vind ik verspilling. Qua kosten was het voor mij de afweging >20k uitgeven aan nieuw kunststof of ik kan 1-2 maandlonen van mijzelf aan tijd en kosten rekenen om nog 20 jaar uit mijn kozijnen te trekken.

Duurzaamheid? Wat is dat? Ik kom zelf uit 'de groene hoek' maar zou houten kozijnen nu niet duurzamer noemen dan kunststof. Al die lak is ook praktisch plastic en de herkomst van het hout is vaak dubieus.

[ Voor 5% gewijzigd door Kanoet op 09-04-2023 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Mijn 30 jaar oude houten kozijnen heb ik twee jaar geleden laten vervangen kunststof + triple. Bij het slopen troffen we onder een glaslat deze ellende aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fjlS50_nTE6zDWxBmUbLS449LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6el204lEJmLQ9KLjaH5x3FSd.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf 1989 heb ik de kozijnen goed onderhouden, maar is er kennelijk toch vocht tussen het glas en kozijn gekomen. Met kunststof kozijnen kan dit gelukkig niet meer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier de regel dat hout gewoon opgelapt wordt zolang het nog kan en als dat niet meer wil gaat er kunststof in.

Zuidkant heb ik kunststof gedaan, bestaande kozijn mocht volledig nieuwe onderdorpel in gemaakt worden. Versloerd door vorige eigenaar, plamuren en schilderen hield het uit tot de zomer, daarna was de verf eraf.

Slaapkamer op het westen is destijds een houten kozijn vlak met de gevel ingezet. Geen loodslabbe, afgekit tussen kozijn en stenen en dan een plintje erover. Geen tochtstrip in het draaiend deel. Die heeft 15 jaar gezeten, compleet verrot, lekkage als de wind erop stond, heb ik 2 jaar terug vervangen door kunststof (Gealan S9000 met triple glas). Toen ook direct nieuwe glaslatten en triple glas voor het 50x180 kozijn in de woonkamer geregeld.
En hier zie je het nadeel van kunststof: Het kozijn was 5 jaar oud, Gealan S8000, eigenlijk niet bedoeld voor triple met 2x15mm spouw.

Rest van het huis heeft hier en daar wat houtrot reparaties gehad, originele kozijnen uit 1978. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om dat te vervangen. Moet daar helaas genoegen nemen met HR++, maar dat is al een hele verbetering tov gesoldeerd dubbelglas uit 1982.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hoe oud zijn houten kozijnen wel uit historische gebouwen.... die hebben dan wel het nadeel dat er beperkingen zijn aan wat je er aan mag doen, maar voor veel (recentere) woonhuizen geldt die beperking niet en dan ben je veel flexibeler in je keuzes zoals @Kanoet en @_JGC_ al toegelicht hebben, ik sluit me daar bij aan.
Onderhoud: Tja, het hoort erbij. Als je het goed doet kost het wat tijd. Ik maak elk jaar de kozijnen even schoon, dat helpt een stuk voor de duurzaamheid van de verf. Het punt "op hoogte schilderen" kan wel heel erg belangrijk zijn, zeker naarmate we ouder worden. Laten doen kost dan al helemaal veel geld.
De kunststof kozijnen die hier in de buurt geplaats worden, vind ik vaak niet passen bij wat er aan houten kozijnen aanwezig is. Dan heb ik nog niet eens over de smaak.... Vraag me af of er wel een (flits)vergunning aangevraagd is.... heb het gecheckt voor die energiegroep hier, tis verplicht en als ze het OK vinden heb je hem met ca 1 week (flitsvergunning.....)
Bij overheid.nl te zien als bijvoorbeeld:
Omschrijving: FLITS het alsnog verlenen vergunning voor veranderen van de garagedeur en een kozijn
Je vindt dit via: https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 09-04-2023 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@route99 Op leeftijd? Mijn vader wordt dit jaar 67, die heeft vorig jaar hier de hele zooi nog voor een habbekrats geschilderd.

Enige wat me niet aan staat is het houtwerk, dat hout is nog 100% goed na 45 jaar, geen enkel stuk houtrot reparatie, strak in de verf maar de isolatie erachter is zo bagger slecht dat ik bijna jaloers ben op de buurman waar het houtwerk 15 jaar niet geschilderd was en nu door en door verrot is. 2cm EPS, er is ruimte voor 6cm PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

_JGC_ schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:25:
@route99 Op leeftijd? Mijn vader wordt dit jaar 67, die heeft vorig jaar hier de hele zooi nog voor een habbekrats geschilderd.
(y) idem bouwjaar :Y ...... en ik sport ook nog 3x per week hardlopen... oOo
Maar als ik om me heen kijk zou ik dat lang niet altijd niet aan leeftijdsgenoten durven te vragen ook zulke klussen te doen en/of zo hard te lopen.
.......... het houtwerk, ....., geen enkel stuk houtrot reparatie, strak in de verf..... maar de isolatie erachter is zo bagger slecht...
Bedoel je een houten gevel? Wat houd je dan tegen om het correct te isoleren en terug te plaatsen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
route99 schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:49:
[...]
(y) idem bouwjaar :Y ...... en ik sport ook nog 3x per week hardlopen... oOo
Maar als ik om me heen kijk zou ik dat lang niet altijd niet aan leeftijdsgenoten durven te vragen ook zulke klussen te doen en/of zo hard te lopen.
[...]
Bedoel je een houten gevel? Wat hout je dan tegen om het correct te isoleren en terug te plaatsen,
Borstwering van de bovenverdieping, 80cm hoog, 2,6m breed. Beneden ook nog een paar stukjes borstwering, deel daarvan kon ik van binnenuit pakken, de rest is binnenmuur steen en is dat geen optie.
Zou dus alles uitelkaar moeten trekken om de isolatie te kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:33
Wellicht een hele blonde vraag. Deze week krijgen wij triple glas in onze woning. De privacy raamfolie van de Action vormt geen probleem om hier op te plakken? Voor zover ik weet is die niet-isolerend. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TwingyTwingy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:48:
Wellicht een hele blonde vraag. Deze week krijgen wij triple glas in onze woning. De privacy raamfolie van de Action vormt geen probleem om hier op te plakken? Voor zover ik weet is die niet-isolerend. Iemand ervaring mee?
Dit is wel een vraag voor de glas leverancier. Die kan je vertellen of je een ruit gedeeltelijk kunt beplakken.
Dan weet je het zeker voordat je in een garantie gevalletje terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
Geen ervaring mee, maar goed dat je het vraagt. Wat ik heb gehoord is dat glasfabrikanten wat stellig kunnen zijn over temperatuurverschillen bij (triple?) glas. Dus een ondiepe dakoverstek die de hele dag de helft van de dag één deel van de ruit in de schaduw zet. Of inderdaad een sticker. Dat zou een 'thermische breuk' in de hand werken.
Volgens mij ga met folie aan de binnenzijde werken. Het hele idee achter triple glas is dat de ruit aan de binnenzijde praktisch de binnentemperatuur heeft door de goede isolatie. Weinig temperatuurverschil daar dus.De folie wordt natuurlijk wél verwarmd door de straling van de zon. Ik zou mij er niet druk om maken. Maar ik ben wél iemand die het gaat meten: een stukje zwarte tape op de folie en een op het glas. En dan op de zonnigste dagen met een IR thermometer de temperatuur meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 12-04-2023 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
Ok. Ik ga hier even tegen de regel in. Ik laat nieuwe kozijnen met triple glas plaatsen en toch ga ik op de slaapkamers luchtroosters plaatsen. Wordt afgeraden omdat je de ramen ook op 4 kierstanden kan zetten maar heb (helaas) de ervaring dat onze puber kinderen deze weer dicht doen te makkelijk. Dan zit dus alles potdicht en dat is echt is niet goed op een slaapkamer.

Ik denk dat triple glas toch comfortabeler is dan dubbel en het dat betreft niet uitmaakt , ook is de subsidie flink hoger 8) ( triple is dus goedkoper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Kaaschef Maar die roosters kun je toch net zo goed dichtzetten? Ik zie de logica niet zo.. enlighten me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
remzor schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:00:
@Kaaschef Maar die roosters kun je toch net zo goed dichtzetten? Ik zie de logica niet zo.. enlighten me :)
Zeker, maar wellicht lock ik die dan in open stand >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kaaschef schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:56:
Ok. Ik ga hier even tegen de regel in. Ik laat nieuwe kozijnen met triple glas plaatsen en toch ga ik op de slaapkamers luchtroosters plaatsen. Wordt afgeraden omdat je de ramen ook op 4 kierstanden kan zetten maar heb (helaas) de ervaring dat onze puber kinderen deze weer dicht doen te makkelijk. Dan zit dus alles potdicht en dat is echt is niet goed op een slaapkamer.

Ik denk dat triple glas toch comfortabeler is dan dubbel en het dat betreft niet uitmaakt , ook is de subsidie flink hoger 8) ( triple is dus goedkoper)
Kan er geen slot op het raamboompje zodat je het raam niet dicht kan doen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb geen ervaring, maar les wel dat zo'n breuk buiten de garantie van triple glas valt.
https://www.google.com/se...breuk%27+plakfolie+triple
En... er wordt best veel over geschreven, ik zou het zelf vermijden als het om een raam gaat op de zonkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
  • Nu online
Ik was net bezig mijn eigen reactie iets aan te passen en te nuanceren. Inderdaad, stickers zeker vermijden als het pal op het zuiden staat.

Ook was ik interessante dingen aan het lezen over isochore druk en de problemen daarvan bij (kleine) triple glas ruiten. Ik heb twee ruitjes besteld van 200-300mm breed die op het zuidwesten komen. Als dat maar goed gaat :P
https://www.hamglas.nl/ke...isochore%20druk%20genoemd.

Ook is het risico op thermische breuken bij drievoudige beglazing groter. Doordat de beide spouwruimtes luchtdicht zijn afgesloten kunnen, door verschil in temperatuur en atmosferische druk, drukverschillen ontstaan binnen en buiten de spouw en zal het glas doorbuigen. Dit verschijnsel wordt ook wel isochore druk genoemd. Omdat bij drievoudige beglazing de tussenruimte breder is kunnen temperatuurverschillen hoger oplopen en werkt de isochore druk sterker door. Met name bij ruiten met een kleine afmeting kan het glas niet genoeg doorbuigen en kunnen er hogere spanningen ontstaan in het glas en de randafdichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ7VSDdLwL6hqmKZH_30sS94OU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LXXvRZ761d6qxGGH6ebPr4IB.jpg?f=user_large
https://www.glasinbeeld.n...-Tripleglas-toepassen.pdf

Verder, merkt ik op dat er wordt beschreven door glasprofessionals dat grote spouwdiktes zoals 18mm problemen opleveren. Die >15mm diktes zijn juist nodig om die mooie u-waarde van. 0.5 te halen. Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Kanoet op 12-04-2023 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Tnx voor de update. (y)

Mensen die achtergrond interesse hebben voor de werking van een motor van een auto kennen het isochore deel van de werking van die motor vast. Das o.a. het deel waar de ontsteking/verbranding plaats vindt waarbij het volume van de motor gelukkig niet toeneemt..... ;)
Zie:
Wikipedia: Isochoor proces
of
https://energyeducation.c...%20seen%20in%20Figure%201.
Als je al een beetje thermodynamica apart of bij natuurkunde krijgt zit die stof er ook bij.

Dat het bij kleine ruiten een groter probleem is, zullen de meeste mensen ook wel van andere materialen herkennen. Neem een balk van 30 cm lengte en dan verder qua dikte 5cmx7cm, die buig je normaal niet makkelijk. Neem daar van een balk van een paar meter dan kun je hem echt wel wat buigen. Dat is nl een optelsom van wat er per cm aan buiging mogelijk is agv de materiaalstijfheid in de buigrichting en voor 30 cm is dat dan te weinig om waar te nemen, maar bij een lengte van een paar meter kun je dat ect wel zien.
Met composieten, waarin er dus een 2e materiaal erin verwerkt wordt, zou je de stijfheid van het geheel in de gewenste richting (dus minder doorbuigen) sterk kunnen verhogen en dit probleem een stuk kunnen verkleinen. Bij glas voor onze huizen is er nog een aanvullende eis tav transparantie en het moet ook nog de hoge glasverwerking temperatuur goed doorstaan. Ik heb er nog niet over gelezen.
Een ander voorbeeld uit de praktijk: Glasvezelversterking van polyester compounds, wordt o.a. gebruikt om kunststof boten stijf en sterk van constructie te maken.
Verder, merkt ik op dat er wordt beschreven door glasprofessionals dat grote spouwdiktes zoals 18mm problemen opleveren. Die >15mm diktes zijn juist nodig om die mooie u-waarde van. 0.5 te halen. Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Ff heel praktisch.....bij 18 mm spouw.....dan heb je 4-18-4-18-4 en dat is al 48 mm dik tripleglas..... dat stelt zeker als je nog hoger gaat ook wel mogelijk andere eisen aan het kozijn? Daar heb ik nog niet over nagedacht en moet nu eerst zo mijn fiets ophalen bij de fietsenmaker...

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 13-04-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:36
Als je nieuwbouw gaat krijgen en de ramen zijn maximaal 920x2300mm, maar vaker 920x1400mm of nog iets kleiner als het beweegbaar is.
Wat voor glas opbouw zouden jullie adviseren? Voor de 2300mm hoog natuurlijk met folie aan de binnenkant. Verder argon vulling en isolerend kaders zoals tps of warm edge. Zat zelf te denken aan: 5*15*4*15*33.1 voor de 2300 hoog. En voor de andere kleinere ramen 5*15*4*15*5.

Of kan 18mm spouw wel goed bij deze afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
ericplan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:04:
[...]

Kan er geen slot op het raamboompje zodat je het raam niet dicht kan doen?
Nou idd. dat is ook nog een idee. We zien trouwens af van de lucht roossters. Een meerprijs van 550 euro per rooster is me iets te gortig.

Dan idd maar het raam open houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Steeds vaker kom ik berichten tegen over vacuumglas.
Dus twee lagen glas met een zeer kleine spouw ertussen waarin een vacuum heerst.
Uiteraard zitten er om de paar centimeter kleine "afstandshouders" tussen de glasplaten om te zorgen dat de glasplaten niet tegen elkaar gezogen worden.
Vandaag kwam ik weer een artikeltje tegen over een dakluik met vacuumglas met een Ug waarde van 0,39 W/m2K. Zeer goed natuurlijk.
Maar wat mij bezig houdt is: waarvan zijn die afstandshoudertjes eigenlijk gemaakt en hoe groot zijn ze (doorsnede oppervlakte)? Want het zijn immers allemaal koudebruggetjes. Gezien de lage Ug-waarde is de "koudebrug-werking" van de afstandshoudertjes dus kennelijk zeer gering.
Maar gevoelsmatig klopt het niet.
Weet iemand hier iets meer details over?

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 18 ... 33 Laatste