Een kleine update van mijn zelfplaatsavonturen:
Na 3 kleine ruiten (wc, berging, voordeur) te hebben vervangen dacht ik toe te zijn aan het 'echte' werk: grotere ruiten in verblijfsruimtes vervangen. Huisje is uit '79 en schilderwerk is niet altijd consistent uitgevoerd, dus meranti houtwerk vertoont onder goede lak houtrot en slecht hechtende lagen.
Afgelopen najaar had ik de ruiten van binnenuit opgemeten en besteld. Nu waren twee buitendraaiende trapezium(met twee 90 graden hoeken) stolpramen aan de beurt. Aan het begin van de week was ik enthousiast, nu geërgerd.
- Enige plekken houtrot heb ik mooi weggefreest met de dremel. De hoeveelheid was wat ik had verwacht.
- De maatvoering van de ramen in het kozijn kon beter, daardoor zit het raam niet optimaal in het kozijn met 1 cm ruimte onder de bovenstijl. En de nieuwe scharnierinkrozingen had ik er wél op aangepast. Nu dus extra ruimte rond de scharnier om op te vullen.
- Axa Titan scharnieren hebben niet het hoge draagvermogen waarmee wordt geadverteerd.
- Andere sluit en hangnaad t.o.v. vorige 76x76 scharnieren, daarom weer een stuk frezen (en weer grondverf etc). Tot dusver kon ik het aan.
- Sponningen klopten niet zoals in 'het boekje'. De sponningen varieerden tussen de 10-15mm (het oude glas zat er met één dun afstandsblokje in geklemd). Voordat ik er bij stil stond was ik al lekker met een laagje grondverf bezig geweest. Dat werd er dus weer vanaf gefreesd
- Als gevolg van die 'leuke' speciale trapeziumvormen heb ik een meetfout gemaakt. Eén ruit past niet. Levertijd nieuw ruit: 5-6 weken. Die 125 euro is te overzien, maar de levertijden niet. Je zal dit maar in het najaar hebben.
- Het ene raamhout is 40mm, het andere 38mm.
- Trouwens, bijna alles qua glas wordt gezien (beginnend) vanaf het buitenaanzicht. Dus maten, modeltypes, glasopbouw etc allemaal vanaf buiten. Dus op het moment dat je de speciale modelruit in je raam probeert te passen doe je dat met de sticker naar buiten? Een halve zenuwinzinking met een gespiegelde vorm verder blijkt dus dat de sticker aan de
binnenzijde zit.

Uitzondering op de regel, want je zal maar net op een hoge etage binnenbeglazing hebben geplaatst en de sticker zit nog aan de buitenkant
Ik blijf lekker door prutsen anders wordt het wel erg tochtig komende winter. Geweldig dat hardhouten kozijnen(in principe) zo lang mee kunnen gaan. Een handig persoon kan al het onderhoud zelf doen en de levensduur lekker richting de 70 jaar trekken door HR++(+) glas te monteren. Als ik het niet zelf zou kunnen doen had ik er kunststof in laten plaatsen.
Houten kozijnen zijn flexibel en koop en onderhoud je voor de volgende bewoner. Kunststof kozijnen koop je voor de komende 25 jaar.