Toon posts:

Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
GarBaGe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:44:
Stel, ik zou willen overstappen op triple glas, dan lees ik dat ventilatieroosters onwenselijk zijn. (teveel warmte verlies, waarmee de nut van triple glas ongedaan wordt gemaakt.)
Het heeft eigenlijk niets met elkaar te maken.

Men lijkt er vanuit te gaan dat je een met een paar roosters er meteen een doorwaaiwoning van maakt. Als je echter regelbare roosters hebt (bij voorkeur continu en geen standen), de roosters een beetje strategisch plaatst, de roosters een beetje inregelt naar ventilatiebehoefte en evt regelbare centrale ventilatie hebt dan kun je precies genoeg ventileren. De tip is dan ook om een CO2 en vochtmeter te scoren.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2023 10:59]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:43
Ik heb geen zelfregelende roosters.
Mijn gasverbruik voor een eengezins rijtjeshuis is ongeveer 350 m3 per jaar.
Toch wil mijn vrouwtje de temperatuur niet veel lager dan 21 graden hebben in de woonkamer.
Kwa kierdichting zit het denk ik wel redelijk.
Ik vermoed dat de meeste "tocht" afkomstig is van de bestaande ventilatieroosters die op de stand "dicht" toch niet helemaal dicht zijn.
De ramen en deuren zijn vanuit de bouw voorzien van afsluitrubbers tegen tocht.
Met een CO2 meter houd ik de kwaliteit van de lucht in de gaten.
In de woonkamer gaat dat wel oke, maar in kleinere ruimtes (thuis werken op zolder) is het echt wel noodzakelijk om na enige tijd een raam open te doen.

Ik zit nu al te overwegen decentrale WTW te plaatsen in muren van de "kleinere" kamers in huis waar we meer tijd verblijven en de luchtkwaliteit problematisch kan worden indien er niet genoeg geventileerd wordt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:43
Rukapul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Het heeft eigenlijk niets met elkaar te maken.

Men lijkt er vanuit te gaan dat je een met een paar roosters er meteen een doorwaaiwoning van maakt. Als je echter regelbare roosters hebt (bij voorkeur continu en geen standen), de roosters een beetje strategisch plaatst, de roosters een beetje inregelt naar ventilatiebehoefte en evt regelbare centrale ventilatie hebt dan kun je precies genoeg ventileren. De tip is dan ook om een CO2 en vochtmeter te scoren.
Bedankt voor de tip.
Die CO2 meter heb ik al, ik ga eens kijken naar dat soort roosters

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:26

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

GarBaGe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
Ik heb geen zelfregelende roosters.
Mijn gasverbruik voor een eengezins rijtjeshuis is ongeveer 350 m3 per jaar.
Toch wil mijn vrouwtje de temperatuur niet veel lager dan 21 graden hebben in de woonkamer.
Kwa kierdichting zit het denk ik wel redelijk.
Ik vermoed dat de meeste "tocht" afkomstig is van de bestaande ventilatieroosters die op de stand "dicht" toch niet helemaal dicht zijn.
De ramen en deuren zijn vanuit de bouw voorzien van afsluitrubbers tegen tocht.
Met een CO2 meter houd ik de kwaliteit van de lucht in de gaten.
In de woonkamer gaat dat wel oke, maar in kleinere ruimtes (thuis werken op zolder) is het echt wel noodzakelijk om na enige tijd een raam open te doen.

Ik zit nu al te overwegen decentrale WTW te plaatsen in muren van de "kleinere" kamers in huis waar we meer tijd verblijven en de luchtkwaliteit problematisch kan worden indien er niet genoeg geventileerd wordt.
Met wat moeite is systeem C (daar hebben we het over) nog steeds in nieuwbouw in te passen. Ik zou niet overal decentrale WTW's met ook hun eigen verbruik gaan plaatsen terwijl je woning al een ventilatiebalans heeft, alleen waar men de roosters dichtpropt. Nu is de kans om te kijken of de positie beter kan. Sowieso heb je met ZR roosters een stabielere luchthoeveelheid uit de roosters zelf. Je zou ook een groter, maar slanker rooster kunnen overwegen met dezelfde doorlaat, maar over een breder vlak.

[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2023 11:20]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
2 dingen.
Roosters en type c ventilatie is ouderwets, hoort mi niet in een trippleglastopic. Zeker als je bedenkt dat roosters al 10 jaar uit het bouwbesluit waren gehaald als er niet een lobbyclub voor was gaan liggen( zo fout)
2. Bij type D oftewel WTW hoeft je huis echt niet kierdicht te zijn. Dat ook is een fabel. Ramen mogen gewoon open omdat je actief lucht inblaast heb je nooit onderventilatie itt type-c
Als je met roosters zit zou ik glas plaatsen zonder roosters en evt een gat in de muur maken. Tzt kan die dan dicht of dienen voor de wtw

diskeltische lurker

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Eerder de installatielobby die ons aan allerlei apparaten wil hebben. Met een technische levensduur van 15-20 jaar dikke win natuurlijk. Er is een tijdlang een buitensporige plus geweest in de EPC voor installaties ipv bouwkundige oplossingen.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:53

route99

just passionately curious...

@Señor Sjon & @technopeuter Interessante interacties tav de verschillende visies.
Als bouwkundige leek... zie ik dan wel dat die ZR roosters dicht kunnen, maar dan heb je over de hele breedte van het raam wel bijna 6 cm gesloten rooster met een U waarde van ca 2,5 W/m²/K.
Hoe pakt dat uit qua koudebrug icm triple glas met U=0,7 W/m²/K?

Tav een decentrale WTW (D-WTW) op een kleine kamer: Hij hoeft dan alleen aan als je er zit lijkt me? Dat scheelt iig in de levensduur?
Ik kan de D-WTW niet kwijt, dus het speelt hier niet, maar ben toch benieuwd voor het technisch inzicht/de onderbouwing.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

2% van het bouwwerk telt niet mee voor het bouwbesluit. Dit is bewust, anders was bv een brievenbus al bijna onmogelijk. Ook is dit dus voor ventilatieopeningen en dakdoorvoeren voor o.a. riolering.

Een WTW zet je net als reguliere ventilatie in principe nooit uit. Je wil altijd blijven ventileren i.v.m. vochtbalans e.d.

[Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2023 12:37]

• route99

route99

@Señor Sjon Aha, dat wist ik niet, tnx (y) , maar daarmee is mijn vraag over het potentieel een koudebrug zijn van het rooster nog niet beantwoord. Uiteindelijk gaat het er toch om: Hoeveel last krijg je er als bewoner van, naast het gemak om zo te kunnen ventileren?

• Rukapul
  • Nu online
route99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:40:
@Señor Sjon Aha, dat wist ik niet, tnx (y) , maar daarmee is mijn vraag over het potentieel een koudebrug zijn van het rooster nog niet beantwoord. Uiteindelijk gaat het er toch om: Hoeveel last krijg je er als bewoner van, naast het gemak om zo te kunnen ventileren?
Je kunt roosters natuurlijk proberen te dimensioneren naar behoefte. Mijn woning had bv 4x 78cm roosters aan de voorzijde op oost. Van die antieke hoge schuifroosters die feitelijk een grote koude brug waren. Niemand had die natuurlijk allemaal open (of zelfs helemaal dicht).

Ik heb bij het vervangen van glas die laten vervangen door 2x 68cm Duco ZR op noord welke nu een klein stuk open staan maar qua totaaloppervlak significant kleiner zijn. Waarschijnlijk dat ik zelfs met een rooster af had gekund, maar dan had ik ook een andere locatie moeten zoeken ivm symmetrie.

Mocht je het verder willen reduceren dan kun je ook nog de kap afnemen en desgewenst steenwol plaatsen om een koudebrug van een ongebruikt rooster te minimaliseren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Doe het aantal m2 van de ruimte x 0,7 (l/s). Dus een woonkamer van 30 m2 heeft 30x0,7 = 21 liter per seconde nodig. Daar kan je een bijpassend rooster bij zoeken. Bv een Ducoline 23 ZR doet bij een rooster van 95 cm al voldoende ventileren voor die ruimte.
https://www.duco.eu/nl/pr...roosters/ducoline101723zr

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:07
Señor Sjon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:08:
Doe het aantal m2 van de ruimte x 0,7 (l/s). Dus een woonkamer van 30 m2 heeft 30x0,7 = 21 liter per seconde nodig. Daar kan je een bijpassend rooster bij zoeken. Bv een Ducoline 23 ZR doet bij een rooster van 95 cm al voldoende ventileren voor die ruimte.
https://www.duco.eu/nl/pr...roosters/ducoline101723zr
Lekker fris. Mag je dus maar met 3 personen in de woonkamer zijn volgens de WHO, 25m³/persoon benodigt.
Ik zou hem iets groter nemen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• route99

route99

raven22 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:21:
Zijn hier tweakers die ervaring hebben met het vacuum glas van Beng? https://bengglas.nl/
Of zijn er voor of tegens voor dit soort glas?
BENGglas is dus gehard glas.
Had ik me ook niet beseft... dat voldoet niet aan het Bouwbesluit tegen inbraak.... oef....

Ik was me wat meer aan het verdiepen in vaccumglas en toen kwam ik dit interview tegen
https://www.glasinbeeld.n.../04/GIB_2_2022_LR_PDF.pdf
Op pagina 18 wordt gezegd dat gehard glas niet voldoet aan het Bouwbesluit tav inbraak. Lees zelf verder (ivm copyright alleen vermelding)

Heeft iemand daar nog verder iets van opgepikt?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Seafarer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Lekker fris. Mag je dus maar met 3 personen in de woonkamer zijn volgens de WHO, 25m³/persoon benodigt.
Ik zou hem iets groter nemen.
Het is slechts een voorbeeld. Een woonkamer/keuken combi is vaak al 10-15 m2 groter en heeft dus ook meer luchttoevoer nodig. :) Niemand houdt je tegen meer te ventileren.
route99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:00:
[...]
Had ik me ook niet beseft... dat voldoet niet aan het Bouwbesluit tegen inbraak.... oef....

Ik was me wat meer aan het verdiepen in vaccumglas en toen kwam ik dit interview tegen
Op pagina 18 wordt gezegd dat gehard glas niet voldoet aan het Bouwbesluit tav inbraak. Lees zelf verder (ivm copyright alleen vermelding)

BB schrijft niet per se voor of iets gehard/gelaagd moet zijn, zelfde bron: https://www.glasinbeeld.nl/10833/klepramen-en-inbraakwering/

Overigens is dit alleen nieuwbouw.
https://rijksoverheid.bou...012/hfd2/afd2-15#art2.129

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-03 20:55
route99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:41:
[...]
Mooi gezicht. Kun je met een infrarood thermometer nog meten wat de temperatuur is aan de binnen en buitenkant van het glas op de plaatst van de glazen afstandshouder van dit vacuumglas? Puur uit interesse. Het is iig zo dat er geen ijs meer op kristalliseren wil, das heel duidelijk.

Heb nog even je eerdere verhaal weer bijgehaald.
asjenietergvin in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"

Kun je hier nog meer over zeggen dan in de link, mogelijk dus nog te vroeg voor de volgende vraag?
Een 2e vraag die wrs voor geïnteresseerden veel belangrijker is: Hoe zou het oude kozijn zich gaan houden? Zie je nu al verschillen t.a.v. voor dat het vacuümglas geplaatst werd? Vooral t.a.v. vocht op het hout en de overgang hout/glas en is het er hoe lang staat het vocht dan op (indicatie)? Herken je er een echte koudebrug of hoe zou je het dan wel willen formuleren? In je eerdere reactie ging het vnl over waar het glas minder isoleert oa langs de randen. Over het hout ging het toen weinig.

En wellicht als je het kwijt wilt: Wat kostte je het per m2 overall? Tis meer indicatie, jouw situatie verschilt flink van een doorzonwoning uit de jaren 70 of 80...
Mn infraroodcamera ben ik sinds de verhuizing kwijt, maar begreep ook dat je de temperatuur van glas niet kan meten omdat dit weerspiegeld. (heb ik het mis?)
Qua temperatuurverloop zie je in de foto die ik gepost heb in het midden condens & ijskristallen aan de buitenzijde (in het midden van het glas). Als je verder goed kijkt zie je langs de randen van het raam ook 5 mm condens (rood). Dit is aan de binnenzijde! :o.... Dit is dus het typische fenomeen van Vacuumglas, waarbij het langs de randen bijna niet isoleert. Maar erg sterk in het midden (groen).

Mijn kozijn blijft gelukkig wel droog, dus ik maak me niet veel zorgen dat deze aangetast raken. (hebben ook al 100 jaar enkel glas overleefd). Er zit zelfs een condensgootje aan de onderzijde van het raamkozijn. :). Met het oude enkelglas was het regelmatig nat. Nu niet meer.

Het condenseren langs de randen is te voorkomen door het glas in een diepere sponning te plaatsen. Bij mij is dit slecht 10 mm...
Bij modernere kozijnen met glaslatten is het al meer.

En qua prijzen. Heb de offertes voor BENG PRO & Fineo opgevraagd. Uiteindelijk voor het standaard BENG glas gekozen.
Had het anders gekunt? Vastwel. Ben mijn jaren-30 woning maximaal aan het isoleren. Vacuumglas was voor een aantal ruiten een goede oplossing: Fascinerende techniek en behoud van huidige kozijnen (uitstraling) en zeer hoge isolatie waarde
.
Aan de achterzijde heb ik gewoon triple glas in een nieuw kozijn.

Wat ook een nadeel van vacuumglas kan zijn (in ieder geval bij BENG bij mij) is dat het glas flink spiegeld. En omdat het glas toch rondom de spacers licht vervormt geeft het glas geen vlakke weerspiegeling. Het stoort mij niet. Het geeft zelfs een beetje de ouderwedse getrokken glas uitstraling,maar voor een groot oppervlakte zou ik dit niet wenselijk vinden.
Het triple glas is wat dat betreft veel mooier. Egaal en spiegeld minder.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
Ik heb geen hoge pet op van de ZR roosters.
Het klinkt hi-tech maar het is een scharnierend dun strookje plastic dat hangt en in theorie door de luchtstroom bewogen wordt.
Heb er veel gezien die niet werken.

Het probleem is dat die plastic stripjes extreem licht van gewicht zijn, en het alleen werkt wanneer de klemmetjes waarin ze hangen genoeg speling hebben en ze dus heel licht kunnen scharnieren.
Bij meer dan de helft van de kleppen die ik geinspecteerd heb was er teveel weerstand van het scharnier waardoor de strip op 1 stand bleef staan omdat deze niet vrij kon bewegen, of heel moeizaam. (kun je proberen door er hard tegen te blazen)
Soms ook kun je de klep wel dichtblazen maar opent deze daarna niet meer, het stripje is zo licht en de weerstand te hoog waardoor het klepje niet terug valt naar de open stand.
Ik heb ze allemaal uit elkaar gehaald en beter gangbaar gemaakt, minieme uitsteeksels van de naden van de spuitgietmal zorgen ervoor dat die kleppen in de scharnieren klemmem ipv vrij kunnen bewegen. En ja, dit waren allemaal splinternieuwe Duco's...
Daarnaast vraag ik me af of die kleppen op lange termijn wel gangbaar blijven door vervuiling, het is echt een heel kwetsbare oplossing als je het mij vraagt.

Er moeten in Nederland tienduizenden of misschien wel honderdduizenden van die ZR roosters geïnstalleerd zijn die vanaf dag 1 nooit gewerkt hebben vanwege wat feitelijk een ontwerpfout is en omdat voor montage niet gecontroleerd is of de klepjes überhaupt wel gangbaar waren...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ASW1 Hier ook een Duco ZR op de voorgevel. Als het hard waait drukken wij het rooster gewoon dicht, want die klep werkt idd vaker niet dan wel. Dit is idd al het geval vanaf dag 1.

Zal binnenkort eens kijken waarom dat ding niet fatsoenlijk scharniert.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:32
route99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:00:
[...]

Volgens mij is het zo dat BENG ook gehard glas verkoop maar niet al het vacuumglas van BENG is gehard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• route99

route99

No Hands schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:31:
[...]Volgens mij is het zo dat BENG ook gehard glas verkoop maar niet al het vacuumglas van BENG is gehard.
https://bengglas.nl/producten/
Daar staan hun 4 hoofd vacuum producten en bij allen staat "Volledig gehard".
In de tekst erboven schrijven ze zelf:
BENGglas is vrijwel altijd gehard (gehard glas is 5x sterker en kent geen thermische breuk)
Kun je dus wat preciezer zijn in je duiding waar je het dan wel over hebt, dit komt verwarrend binnen.

[Voor 15% gewijzigd door route99 op 09-02-2023 11:13]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:32
route99 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:12:
[...]
https://bengglas.nl/producten/
Daar staan hun 4 hoofd vacuum producten en bij allen staat "Volledig gehard".
In de tekst erboven schrijven ze zelf:

[...]

Kun je dus wat preciezer zijn in je duiding waar je het dan wel over hebt, dit komt verwarrend binnen.
Dan had ik het dus fout, bedankt dat je het opgezocht en verhelderd hebt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gebruik WD40 PTFE dryspray op de scharnieren. Doet vaak wonderen voor de soepelheid van de roosters. Blijft ook best lang zitten, dus je hoeft het niet al te vaak te herhalen. Zelfde probleem heb ik met mijn simrace spullen. Dat is bij de pedalen ook metaal op metaal dat draait en gaat piepen. Op deze manier opgelost.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07
Ik heb hier Kochs kunststof kozijnen met Winkhaus sluitingen. Ik denk dat ik de bewegende delen eens een keer moet smeren, maar met welk middel kan ik dat het beste doen?

• route99

route99

Ik krijg van zo'n bedrijf dan altijd info..
https://www.kenckozijnen....information_110521_NL.pdf
en dan kun je dit tegenkomen:
Sluitkommen (rondom op kozijn) een maal per jaar aan inloopzijde voorzien van technische vaseline of ander voor smering bedoeld vet
Kijk even of dat bij jou ook zo is.

[Voor 48% gewijzigd door route99 op 09-02-2023 12:21]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
_JGC_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:17:
@ASW1 Hier ook een Duco ZR op de voorgevel. Als het hard waait drukken wij het rooster gewoon dicht, want die klep werkt idd vaker niet dan wel. Dit is idd al het geval vanaf dag 1.

Zal binnenkort eens kijken waarom dat ding niet fatsoenlijk scharniert.
De pest is dat wanneer het rooster eenmaal gemonteerd is je er volgens mij niet meer bij kunt.

Wanneer je het rooster los in je handen hebt kun je de zijkanten verwijderen en de zwarte klemmen waar de tochtklep inhangt verwijderen. De klemmen zijn zo ontworpen dat de gietnaad van de mal aan de binnenkant van het klemmetjes valt, precies waar het moet scharnieren. Met een rond vijltje kun je die uitsteeksels makkelijk verwijderen, waarna de klep mooi 'los' hangt en goed kan bewegen.
Door de gietnaad klemt de klep dus vaak, al zal dat per klemmetje verschillen. Het hangt er ook van af hoe lang het rooster is en dus hoeveel van die klemmetjes gebruikt zijn.

Iedere glasboer zou voor montage van Duco ZR eerst moeten controleren of de klep goed gangbaar is, maar dat gebeurt dus ook niet. In die zin een wanproduct dat in de praktijk vaak niet doet wat het in theorie wel zou moeten doen.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

asjenietergvin schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:21:
[...]
Mn infraroodcamera ben ik sinds de verhuizing kwijt, maar begreep ook dat je de temperatuur van glas niet kan meten omdat dit weerspiegeld. (heb ik het mis?)
Of het met een infraroodcamera ook zo werkt... geen idee.

Maar als je zo'n infrarood thermometer bedoeld dan kun je er een heel dun stukje matzwarte sticker op plakken.
Of met een stift een zwart vlak maken.

Zo doen ze dat ook met heat sinks bijvoorbeeld.

• route99

route99

Rzaan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:41:
[...]Of het met een infraroodcamera ook zo werkt... geen idee.
Met een camera moet je met de hoek v/d camera tov het object spelen. Het plaatje geeft in groen aan wat het werkgebied is.

Bron: http://www.flirmedia.com/...es/T820325/T820325_EN.pdf
Er zijn ook vast onafhankelijke boeken, deze is van FLIR, maar de kern lijkt me te kloppen.

• Seafarer
ASW1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:33:
Ik heb geen hoge pet op van de ZR roosters.
Het klinkt hi-tech maar het is een scharnierend dun strookje plastic dat hangt en in theorie door de luchtstroom bewogen wordt.
Heb er veel gezien die niet werken.

Het probleem is dat die plastic stripjes extreem licht van gewicht zijn, en het alleen werkt wanneer de klemmetjes waarin ze hangen genoeg speling hebben en ze dus heel licht kunnen scharnieren.
Bij meer dan de helft van de kleppen die ik geinspecteerd heb was er teveel weerstand van het scharnier waardoor de strip op 1 stand bleef staan omdat deze niet vrij kon bewegen, of heel moeizaam. (kun je proberen door er hard tegen te blazen)
Soms ook kun je de klep wel dichtblazen maar opent deze daarna niet meer, het stripje is zo licht en de weerstand te hoog waardoor het klepje niet terug valt naar de open stand.
Ik heb ze allemaal uit elkaar gehaald en beter gangbaar gemaakt, minieme uitsteeksels van de naden van de spuitgietmal zorgen ervoor dat die kleppen in de scharnieren klemmem ipv vrij kunnen bewegen. En ja, dit waren allemaal splinternieuwe Duco's...
Daarnaast vraag ik me af of die kleppen op lange termijn wel gangbaar blijven door vervuiling, het is echt een heel kwetsbare oplossing als je het mij vraagt.

Er moeten in Nederland tienduizenden of misschien wel honderdduizenden van die ZR roosters geïnstalleerd zijn die vanaf dag 1 nooit gewerkt hebben vanwege wat feitelijk een ontwerpfout is en omdat voor montage niet gecontroleerd is of de klepjes überhaupt wel gangbaar waren...
Dat kan ik onderschrijven. Sterker nog er zijn roosters waarbij het klepje er verkeerd ingezet kan worden. En dan werkt het helemaal niet meer.
Jammer het klonk als zo'n goede oplossing.

• possiey
  • Laatst online: 20-03 21:51
We hebben er even op moeten wachten maar gister is dan eindelijk onze bestelling voor nieuwe kozijnen met triple glas geleverd. Vanaf maandag komen ze de boel monteren. Het gehele huis op de voordeur na wordt vervangen.
We hebben gekozen voor Deceuninck Elegant ThermoFibra Infinity 115-05 kozijnen met uiteraard overal triple glas.
Boven wel ventilatieroosters, beneden niet.

Boven is nu alles nog enkel glas.
En beneden gaan we van tochtig jaren ‘80 dubbel glas naar triple. Ben benieuwd!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34
possiey schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:26:
Boven wel ventilatieroosters, beneden niet.
Hoe ga je beneden ventileren? Met decentraal WTW?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• possiey
Andrehj schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Hoe ga je beneden ventileren? Met decentraal WTW?
Ja dat is wel het plan. We hebben nu type C met boven en beneden een afvoer ventiel. Toch niet gekozen voor ventilatieroosters beneden vanwege de bekende eigenschappen + het oog wil ook wat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gisteren op de Bouwbeurs met BENGglas gesproken, ook zij gaan naar 0,5m2 minimaal per ruit vanaf 1 maart. Heb nog tegengeworpen dat monumenten vaak nog kleiner glas hebben. Zou voor die tijd het glas rechtstreeks moeten bestellen.

Fineo stond er ook, dat zag er wel strakker uit, zeker de randen. Want geen ventielen en minimale strip rondom ongeveer 5 mm van de rand. Maar wel meer afstandhoudertjes (grofweg elke inch) Overigens zie je daar alleen op een witte achtergrond wat van. Bij regulier gebruik zie je ze niet.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Señor Sjon schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:16:
Gisteren op de Bouwbeurs met BENGglas gesproken, ook zij gaan naar 0,5m2 minimaal per ruit vanaf 1 maart. Heb nog tegengeworpen dat monumenten vaak nog kleiner glas hebben. Zou voor die tijd het glas rechtstreeks moeten bestellen.

Fineo stond er ook, dat zag er wel strakker uit, zeker de randen. Want geen ventielen en minimale strip rondom ongeveer 5 mm van de rand. Maar wel meer afstandhoudertjes (grofweg elke inch) Overigens zie je daar alleen op een witte achtergrond wat van. Bij regulier gebruik zie je ze niet.
Werd ook iets meer duidelijk over de prijs?
Vooral de in verhouding tot triple glas?

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:23
Zijn er Tweakers met goede ervaringen v.w.b. een glaszetter in regio midden Brabant? HR++ met liefst u-waarde 0.9-1.0.
Googlen op glaszetters vind ik lastig, als in: veel autoglas en heb graag ervaringen van mensen die met een partij in zee zijn gegaan. Of hoe hebben jullie dit gedaan? En voor een prijs gewoon een offerte opvragen?

Mocht iemand goede ervaringen hebben met een partij tegen een redelijk prijs maar vooral een goede kwaliteit/plaatsing hoor ik het graag. (Gaat om 14-15m2 schat ik).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Rzaan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Werd ook iets meer duidelijk over de prijs?
Vooral de in verhouding tot triple glas?
Nee, dat blijft allemaal offertewerk. Hij vond ook maar dat mijn roedes eraan moesten als ik niet met die kosten te maken wou krijgen.... erm... nee?

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 16:09
marvel27 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:28:
[...]

Vraag expliciet naar het toepassen van kunststof 'warm edge' afstandhouders/spacers. Dit, ter vervanging van de aluminium afstandhouders die standaard worden toegepast.

Dat scheelt je weer 0,1 aan U-waarde. Lijkt niet veel, maar als normale spacers bij HR++-glas voor een U-waarde van 1,1 zorgen, dan kom je nu aan een waarde van 1. Dit betekent dus dat je raam 10% beter isoleert. Het kost een paar euro meer per raam.

Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat die kunststof afstandhouders niet standaard worden toegepast, voor die paar euro extra. Dit zou een wettelijke verplichting moeten zijn.
Heb het topic doorgespit en al wel wat gevonden maar toch nog de vraag:hoe zijn de ervaringen met de warm edge varianten?
Uiteindelijk komen wij uit op pilkington glas, deels hr++ en deels triple. Ik wil eigenlijk de tgi afstandhouder maar twijfel omdat de glaszetter aangeeft dat ze nog niet lang bestaan en hij weinig ervaring heeft er mee ten aanzien van levensduur en hechting.
Gewoon doen en uitgaan van de 10 jaar garantie?

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:59
In commerciële panden zie ik al veel langer die kunststof dingen. Ik zou het wel aandurven.

• possiey
aesch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:05:
[...]

Heb het topic doorgespit en al wel wat gevonden maar toch nog de vraag:hoe zijn de ervaringen met de warm edge varianten?
Uiteindelijk komen wij uit op pilkington glas, deels hr++ en deels triple. Ik wil eigenlijk de tgi afstandhouder maar twijfel omdat de glaszetter aangeeft dat ze nog niet lang bestaan en hij weinig ervaring heeft er mee ten aanzien van levensduur en hechting.
Ik heb daar eigenlijk nooit over getwijfeld en gewoon Warm edge genomen..

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01
aesch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:05:
[...]

Als je zo gaat denken kan je eigenlijk ook geen tripleglas nemen, zo lang is dat ook nog niet massaal op de markt het komo keurmerk is pas uit 2012

Ik zou gewoon geisoleerde kaders (warmedge) nemen en helemaal nergens over twijfelen, eventueel als de angst heel groot is kan je nog extra garantie kopen. maar nogmaals ik zie er geen reden voor.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:24
Ik ben van plan om de kozijnen aan de achterzijde van mijn woning te laten vervangen. Nu heb ik 3 offertes die op 16k zitten en eentje die rond de 10k zit.

Is het mogelijk dat iemand hier met wat ervaring in deze wereld even mee kan kijken of ik niet iets over het hoofd zie?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Erm, wij hebben toch geen idee wat 'kozijnen aan de achterzijde' zijn? Zijn dat dubbele deuren, schuifpuien? Grote ramen? Kleine ramen? Veel ramen?

[Voor 35% gewijzigd door Señor Sjon op 15-02-2023 10:14]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat zijn de verschillen? Arbeid? Materiaal?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:23
@Señor Sjon @Maasluip Ik ga ervan uit dat @AMARONE bedoelt of er gegadigden zijn die de offertes even willen bekijken en naast elkaar willen leggen. In dat geval zie je precies voor wat er allemaal is geoffreerd natuurlijk.. ;)

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-03 20:51
AMARONE schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:44:
Ik ben van plan om de kozijnen aan de achterzijde van mijn woning te laten vervangen. Nu heb ik 3 offertes die op 16k zitten en eentje die rond de 10k zit.

Is het mogelijk dat iemand hier met wat ervaring in deze wereld even mee kan kijken of ik niet iets over het hoofd zie?
Wij hebben een offerte voor 1 groot raam (ca 3 x 2 meter) en achterdeur met een raam ernaast. dat is ca 10K samen. Vooral de deur met raam maakt het duur (7K)

Ik begreep dat ze ivm het gewicht van het grote stuk glas met een hijskraan moeten werken. Wij doen ook de ramen aan voorzijde/1e verdieping dan spreid je de installatiekosten /huiskraan wat.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:24
Señor Sjon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:13:
Erm, wij hebben toch geen idee wat 'kozijnen aan de achterzijde' zijn? Zijn dat dubbele deuren, schuifpuien? Grote ramen? Kleine ramen? Veel ramen?
Lekker kort en motiverend door de bocht weer. Ik vraag oriënterend of er iemand misschien mee zou kijken. Zo ja dan kan ik wat meer info plaatsen.

Zal het even verzamelen en dan wat meer info plaatsen puur of ik niet de boot in ga straks.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij gaan bijna offertes aanvragen voor kozijnen.

De achterpui komt er ongeveer zo uit te zien als op de afbeelding.
Het middelste grote raam beneden krijgt een schuifpui.
Het linkse raam wordt een vast raam.

Maar wat zou beter zijn?
Eén groot raam zoals op de bovenste variant?
Of nog een stijl erin zoals op de onderste variant?

En als het niks uitmaakt, welke vinden jullie mooier: boven of onderste tekening?

Niet alle verhoudingen kloppen.
De grote ramen zijn ieder in ieder geval 280 breed.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Wij zijn gegaan voor de bovenste variant. 1 groot raam en 1 schuifpui, beide van vloer tot plafond leek ons het mooist. Tip is om wel even goed te letten op de breedte van de stijl in het midden. Wij vonden verschillende diktes tussen beide elementen storend. Let ook even op de lijnen naar boven. Ieder zo zijn gebrek ;)

[Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 16-02-2023 21:35]

• Rukapul
  • Nu online
Gulden snede, doorlopende lijnen, etc. vormen goede vuistregels.

Aangezien de schets de verhoudingen niet goed weergeeft kan deze niet gebruikt worden.

Een stijl die midden in een raam erboven doorloopt is esthetisch meestal niet de fraaiste oplossing. Maar als het op de schets lijkt dan is er niets meer te redden qua totaalplaatje :+

• Andrehj
Rzaan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:25:

Maar wat zou beter zijn?

En als het niks uitmaakt, welke vinden jullie mooier: boven of onderste tekening?

[Afbeelding]

Als die ramen 2m80 breed zijn dan zijn die in drievoudig niet meer te hanteren, want veel te zwaar. Ik heb ook twee van dergelijk grote ramen en dat was in 1 stuk niet mogelijk. Dus er zit een stijl in, en dat stoort trouwens ook totaal niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Als die ramen 2m80 breed zijn dan zijn die in drievoudig niet meer te hanteren, want veel te zwaar. Ik heb ook twee van dergelijk grote ramen en dat was in 1 stuk niet mogelijk. Dus er zit een stijl in, en dat stoort trouwens ook totaal niet.
Ik ga het zien :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rukapul schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:30:
Gulden snede, doorlopende lijnen, etc. vormen goede vuistregels.

Aangezien de schets de verhoudingen niet goed weergeeft kan deze niet gebruikt worden.

Een stijl die midden in een raam erboven doorloopt is esthetisch meestal niet de fraaiste oplossing. Maar als het op de schets lijkt dan is er niets meer te redden qua totaalplaatje :+
Ik heb geen goede tekening.
De ramen boven heb ik meer op het gevoel getekend.
Het ging me ook vooral om de benedenramen, maar snap wat je bedoelt.

• possiey
Rzaan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:25:

Maar wat zou beter zijn?

[Afbeelding]

Zitten er al wel lateien om het buiten spouwblad te dragen boven beide grote kozijnen beneden? Vroeger werd een houten kozijn namelijk nog vaak (deels) dragend geplaatst.
Ga je voor kunststof of aluminium?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

possiey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:14:
[...]

Zitten er al wel lateien om het buiten spouwblad te dragen boven beide grote kozijnen beneden? Vroeger werd een houten kozijn namelijk nog vaak (deels) dragend geplaatst.
Ga je voor kunststof of aluminium?
Kunsstof
Het huis is gebouwd in 1980.
Geeft dat een indicatie?

• possiey
Rzaan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:23:
[...]

Kunsstof
Geeft dat een indicatie?
Mijn huis uit 1978 had het niet namelijk, elk huis is weer anders uiteraard. Er moest een stalen latei boven het kozijn ingemetseld worden.
Je kan het tijdens een schouw met de aannemer bespreekbaar maken mocht je twijfelen of er wel of niet wat zit.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

possiey schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:57:
[...]

Mijn huis uit 1978 had het niet namelijk, elk huis is weer anders uiteraard. Er moest een stalen latei boven het kozijn ingemetseld worden.
Je kan het tijdens een schouw met de aannemer bespreekbaar maken mocht je twijfelen of er wel of niet wat zit.
Ik ga het met de aannemer bespreken.
Dank.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:33

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Rzaan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:23:
[...]

Kunsstof
Geeft dat een indicatie?
Mijn woning is van 1982 en we hebben sterk het vermoeden dat er bij het achterkozijn geen lateij in zit. We hebben in de offerte dit opgenomen dat mocht blijken dat dit nodig is het gedekt is.

Voorlopig zit ik al 3 weken te wachten op het warmtefonds om mijn aanvraag voor financiering goed te keuren. Bij de aanvang werkte het uploaden van alle documenten behalve de offerte. Contact gezocht per mail en hebben zij dat erin gezet. Uiteindelijk afgelopen maandag weer gebeld waarom alles goedgekeurd was behalve het loonstrookje van mijn vrouw. Ook dat is gefikst en nu wacht het op de eindbeoordeling. Hoop toch wel volgende week dat bouwdepot te krijgen en de offerte te bevestigen.

"Oooh Jeroen!"

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

possiey schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:14:
Vroeger werd een houten kozijn namelijk nog vaak (deels) dragend geplaatst.
Als ik naar onze huidige houten kozijnen kijk, dan verwacht ik niet dat ze echt dragend zijn.
Ziet er zo relatief fragiel uit dan.
Maar ik ben geen bouwkundige, dus goed naar laten kijken en laten berekenen als het zo mocht zijn.
Denk niet dat er dan heel veel staal in hoeft.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Ik heb voor mijn slaapkamer balkondeuren de volgende offerte gekregen. Er zit nu dubbel 4-12-4 glas in ZHR++ zou de helft aan warmte toetreding schelen, in temperatuur natuurlijk minder omdat ik ook nog een platdak en stuk muur heb waar de zon opstaat.

afmetingen 520x1890 maal 2.
Glas :ZHR++ Climaplus Coollite SKN165B 6-15-4

kostenglas: 617
andere kosten: 430
Totaal: 1047 euro
plaatsing in 5-6 maanden

Is dit redelijk?

Twijfelpunten:
- In 2020 was ik 575 kwijt voor normale HR++ voor andere balkon deuren van hetzelfde formaat.
- Levering pas eind zomer dus kan misschien net zo goed pas na de zomer bestellen. Heb toch ook een airco.
- Ik kan mijn thuiswerkplekvergoeding inzetten, dus kost mij netto +-200 euro. mocht ik later bureau of stoel willen aanschaffen is het budget al op.

• Mickpunt
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-03 08:42
Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Dan zit je hier in het verkeerde topic, want dit gaat over HR+++ (in de praktijk dus triple oftewel drievoudig glas).

Maar waarom zou je anno 2023 in hemelsnaam nog investeren in HR++, wat een meer dan 25 jaar oude techniek is, terwijl er een veel beter alternatief (namelijk triple) beschikbaar is? :?
Soms kan je niet anders omdat je vastzit aan je bestaande houten kozijnen. HR+++ is dan gewoonweg te zwaar, en in ons geval is de sponning niet diep genoeg.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:28
Ik ben op zoek naar kwaliteits kunststof kozijnen.
Ik ben daarbij geïnteresseerd in vacuumglas. Veel informatie geeft aan dat dubbel en triple glas past. Maar hoe zit het met dun vacuumglas? Ik weet simpelweg niet hoe dat zit met kunststof glaslatten. Is vacuumglas niet te dun?

Gealan heeft een dealer lijst. Hoe vind ik dealers van andere merken? Schuco, gayko, .. andere kwaliteitsmerken?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:30
Mickpunt schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Soms kan je niet anders omdat je vastzit aan je bestaande houten kozijnen. HR+++ is dan gewoonweg te zwaar, en in ons geval is de sponning niet diep genoeg.
Als je zo als bij ons een dubbelsteens muur hebt waar de houten kozijnen op liggen.. Neem ik aan dat een hr+++ raam niet te zwaar zal zijn !?
Ik weet niet hoe kozijnen tegenwoordig/vroeger met spouwmuren hun steun hebben van onderen ??

• route99

route99

Barleone schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:13:
Ik ben daarbij geïnteresseerd in vacuumglas. Veel informatie geeft aan dat dubbel en triple glas past. Maar hoe zit het met dun vacuumglas? Ik weet simpelweg niet hoe dat zit met kunststof glaslatten. Is vacuumglas niet te dun?
Lees de commentaren eens over de m2 prijs, bizar.
https://www.glasinbeeld.n...-voor-hoogrendementsglas/
Meer info:
https://www.glasinbeeld.n...as-in-bestaande-kozijnen/

Een project in A'dam met een woningbouwvereniging.
Hier zal de schaal grootte wrs heel veel met de prijs doen!
https://ahkkozijnen.nl/he...r-toepassing-in-ons-land/
Heb je meteen een kozijnenboer die wel alleen actief is in Noord Holland, Zuid Holland, Friesland, Flevoland.
Kon over ahkkozijnen amper reviews vinden. Dus je zult zelf nog verder moeten zoeken.

Je kunt ze iig een info en optioneel offerte vragen als je in die regio zit.

• Rocketman
route99 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:57:
[...]
Lees de commentaren eens over de m2 prijs, bizar.
https://www.glasinbeeld.n...-voor-hoogrendementsglas/
Meer info:
https://www.glasinbeeld.n...as-in-bestaande-kozijnen/

Een project in A'dam met een woningbouwvereniging.
Hier zal de schaal grootte wrs heel veel met de prijs doen!
https://ahkkozijnen.nl/he...r-toepassing-in-ons-land/
Heb je meteen een kozijnenboer die wel alleen actief is in Noord Holland, Zuid Holland, Friesland, Flevoland.
Kon over ahkkozijnen amper reviews vinden. Dus je zult zelf nog verder moeten zoeken.

Je kunt ze iig een info en optioneel offerte vragen als je in die regio zit.
Wat een geld kost dat allemaal. Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden het hele huis heb laten voorzien van Kochs kozijnen met triple beneden en HR++ boven. Die nieuwe voor- en achterdeuren zijn inmiddels ook niet meer te betalen.

• Mickpunt
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-03 08:42
belmonde schreef op maandag 20 februari 2023 @ 01:03:
[...]

Als je zo als bij ons een dubbelsteens muur hebt waar de houten kozijnen op liggen.. Neem ik aan dat een hr+++ raam niet te zwaar zal zijn !?
Ik weet niet hoe kozijnen tegenwoordig/vroeger met spouwmuren hun steun hebben van onderen ??
De twee isolatiebedrijven die hier zijn geweest om een offerte uit te kunnen brengen, stelden beiden vast dat onze houten kozijnen het gewicht van HR+++ niet aan zouden kunnen. Misschien ga ik gewoon even wachten tot vacuümglas wat in prijs omlaag gaat.

• Andrehj
Mickpunt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:35:
De twee isolatiebedrijven die hier zijn geweest om een offerte uit te kunnen brengen, stelden beiden vast dat onze houten kozijnen het gewicht van HR+++ niet aan zouden kunnen. Misschien ga ik gewoon even wachten tot vacuümglas wat in prijs omlaag gaat.
Ik denk dat ze zelf niet wilden.
HR+++ is qua gewicht hooguit een probleem voor draaiende delen. Maar bij de meeste huizen bestaat verreweg het grootste glasoppervlak uit vaste ramen. Daar is drievoudig qua gewicht nooit een probleem.
In zo'n geval zou ik ervoor kiezen om de grote vast ramen drievoudig te maken, en die paar draairaampjes dan maar in HR++ uit te voeren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Meeste bedrijven hebben ook niet zo'n zin om alle profielen te gaan frezen om het dikkere glas kwijt te kunnen.

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 16:09
Señor Sjon schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:45:
Meeste bedrijven hebben ook niet zo'n zin om alle profielen te gaan frezen om het dikkere glas kwijt te kunnen.
Sterker nog, als je vragen stelt of dit soort voorstellen doet is t 'voor jou 5 anderen' en kan je op zoek naar een ander bedrijf.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:06
Even schaamteloos cross-posten vanuit het kunststof kozijnen topic:

Iemand ervaring met de norm voor krasjes van Kenniscentrum Glas? https://www.kenniscentrum...ieglas-bij-oplevering.pdf

Ik heb een beetje een discussie met mijn leverancier over een drietal net geplaatste ramen met krasjes. Eentje hebben ze vervangen, de andere twee vallen 'binnen de norm' volgens hen. Een norm waren ze overigens pas mee aankwamen nadat we krasjes gemeld hadden.

Eentje wil ik nog in meegaan, die is 0,5mm en vooral richting de hoek van het glas. Heel lastig te zien als je niet weet waar hij zit. De andere is zo'n 1,5mm en zit 7cm uit de hoek, daardoor ook vrij zichtbaar (zie onder).

Ik vind de norm een beetje lastig te lezen, zeker aangezien we triple warmtewerend glas hebben, dus wat is nu eigenlijk van toepassing? Enerzijds zou ik zeggen die max 1,5mm in zone 'M' die je op pagina drie ziet, maar aan de andere kant staan er weer allerlei vermeerderingen over 'meerbladig isolatieglas' op pagina 4, al lijkt dat vooral om het aantal fouten te gaan, niet zozeer het formaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik denk dat je cm bedoelt? Maar na ronde 1 van de glazenwasser heb je bij jong glas vaak meer krassen dan dit.

• route99

route99

@Loveless85
En anders moet je hier zijn als je echt niet tevreden bent, lokaal ervaren kan anders zijn dan op de foto.
En wat de de geschillen commissie er van vindt nadat je eerst alle wegen die je nu bewandelt hebt volgens jou tot te weinig resultaat leidt? Dat is niet gratis, dus die afwezig moet je hierna zelf maken.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:04
@Loveless85 is dat krasje er niet uit te polijsten?

• Rocketman
Nu zit je de hele dag met je neus op dat krasje, maar over een paar weken is het geen issue meer.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:06
Rocketman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:06:
Nu zit je de hele dag met je neus op dat krasje, maar over een paar weken is het geen issue meer.
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:22:
Ik denk dat je cm bedoelt? Maar na ronde 1 van de glazenwasser heb je bij jong glas vaak meer krassen dan dit.
Ja centimeter inderdaad, my bad.

Mjah, dit hele project heeft me een aardig bedragje gekost, helemaal prima maar ik had daar ook een mooie middenklasser van kunnen kopen. Dan denk je volgens mij als er bij ophalen een paar (kleine) krasjes opzitten ook niet 'ah joh geen probleem, na de eerste keer parkeren in een parkeergarage zitten er wel meer'.

Er waren best een paar opleverpuntjes, het gros is inmiddels (soms na 2 of 3x langskomen) herstelt, maar het is vrij irritant dat vanuit het niets ineens een norm komt als je wat beschadigingen merkt en dan zonder terugkoppeling ineens blijkt dat men maar één raam komt vervangen in plaats van drie. Bij één van die overige twee wil ik het nog wel laten gaan, daar is het krasje zó minimaal en stond en zelf weer een kwartier te zoeken waar 'ie ook alweer zat dat het echt nergens op slaat, maar bij dit raam zit het redelijk in het zicht, zie ik hem vrij snel en valt het volgens mij gewoon buiten wat volgens de norm is toegestaan.
route99 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:29:
@Loveless85
En anders moet je hier zijn als je echt niet tevreden bent, lokaal ervaren kan anders zijn dan op de foto.
En wat de de geschillen commissie er van vindt nadat je eerst alle wegen die je nu bewandelt hebt volgens jou tot te weinig resultaat leidt? Dat is niet gratis, dus die afwezig moet je hierna zelf maken.
Gelukkig heeft de firma zelf ook een klachtenprocedure, dus ik ga bovenstaande eerst nog even duidelijk terugkoppelen, aangeven dat inderdaad het ene raam wmb geen issue meer is maar vragen of ze even kunnen uitleggen aan de hand van de norm waarom deze ook geen issue zou moeten zijn. Nog even paar goeie foto's erbij met een lineaal er naast :+
Nougat schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:35:
@Loveless85 is dat krasje er niet uit te polijsten?
Geen idee, is niet geprobeerd, ik heb alleen een hoop geklaag gehoord dat ze met dit soort beschadigingen niet bij de fabriek aan hoeven te komen en ze dus 'uit eigen zak' een nieuwe ruit moeten bestellen. Je krijgt er haast medelijden van. Polijsten is wmb prima, als die kras weg is en het verder niet meer te zien is, maar dat is aan de firma om te opperen, niet aan mij.

• possiey
Loveless85 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:52:
[...]

[...]

Ja centimeter inderdaad, my bad.

Mjah, dit hele project heeft me een aardig bedragje gekost, helemaal prima maar ik had daar ook een mooie middenklasser van kunnen kopen. Dan denk je volgens mij als er bij ophalen een paar (kleine) krasjes opzitten ook niet 'ah joh geen probleem, na de eerste keer parkeren in een parkeergarage zitten er wel meer'.

Er waren best een paar opleverpuntjes, het gros is inmiddels (soms na 2 of 3x langskomen) herstelt, maar het is vrij irritant dat vanuit het niets ineens een norm komt als je wat beschadigingen merkt en dan zonder terugkoppeling ineens blijkt dat men maar één raam komt vervangen in plaats van drie. Bij één van die overige twee wil ik het nog wel laten gaan, daar is het krasje zó minimaal en stond en zelf weer een kwartier te zoeken waar 'ie ook alweer zat dat het echt nergens op slaat, maar bij dit raam zit het redelijk in het zicht, zie ik hem vrij snel en valt het volgens mij gewoon buiten wat volgens de norm is toegestaan.

[...]

Gelukkig heeft de firma zelf ook een klachtenprocedure, dus ik ga bovenstaande eerst nog even duidelijk terugkoppelen, aangeven dat inderdaad het ene raam wmb geen issue meer is maar vragen of ze even kunnen uitleggen aan de hand van de norm waarom deze ook geen issue zou moeten zijn. Nog even paar goeie foto's erbij met een lineaal er naast :+

[...]

Geen idee, is niet geprobeerd, ik heb alleen een hoop geklaag gehoord dat ze met dit soort beschadigingen niet bij de fabriek aan hoeven te komen en ze dus 'uit eigen zak' een nieuwe ruit moeten bestellen. Je krijgt er haast medelijden van. Polijsten is wmb prima, als die kras weg is en het verder niet meer te zien is, maar dat is aan de firma om te opperen, niet aan mij.
Kan het raam ook 180 graden teruggeplaatst worden zodat het ergens onderaan niet meer in het zicht zit?

• Narbeis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-03 15:21
Kan iemand me helpen om te bepalen of het volgende HR+++ glas is?

Het glas bestaat uit 3 glaslagen en in de zijkant van het glas en op de documenten staat: "Isopane EN2plus-AR HR++".
De installateur levert de volgende specificaties aan:

Ik vind het raar dat in het glas HR++ staat en geen HR+++ staat. Heeft de installateur gelijk dat het wel HR+++ glas is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Narbeis schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:09:
Kan iemand me helpen om te bepalen of het volgende HR+++ glas is?

Het glas bestaat uit 3 glaslagen en in de zijkant van het glas en op de documenten staat: "Isopane EN2plus-AR HR++".
De installateur levert de volgende specificaties aan:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vind het raar dat in het glas HR++ staat en geen HR+++ staat. Heeft de installateur gelijk dat het wel HR+++ glas is?
Geen idee waarom er HR++ op staat, maar met een U-waarde van 0.6 en een tekening die duidelijk op drievoudig glas wijst zou ik me geen zorgen maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• possiey
Zie hier een verklaring voor de benamingen hr+++ en triple glas. En de classificatie hr++
Mijn triple glas heeft ook de classificatie hr++
possiey schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:07:
[...]

Ik vond toevallig dit op glasgigant.nl https://www.glasgigant.nl/triple-glas/ wellicht dat dit in jouw geval van toepassing is?
[Afbeelding]

• Kaaschef
Ik heb hier offertes voor nieuwe kozijnen en glas. Eentje biedt HR++ met een spouw van 20 mm aan. (Hr++ 05-20-*04 )Dat lijkt me erg groot. Lees ook overal dat daardoor de isolatie weer Afneemt. Best bijzonder dat ze dit aan aanbieden.

Zelf wil ik toch triple. Wel zijn het grote ramen, beneden 260x160 cm en een boven van 200x 160 cm.

Zou de grootte vd ramen een beperking kunnen zijn voor triple?

• Rocketman
Kaaschef schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:03:
Ik heb hier offertes voor nieuwe kozijnen en glas. Eentje biedt HR++ met een spouw van 20 mm aan. (Hr++ 05-20-*04 )Dat lijkt me erg groot. Lees ook overal dat daardoor de isolatie weer Afneemt. Best bijzonder dat ze dit aan aanbieden.

Zelf wil ik toch triple. Wel zijn het grote ramen, beneden 260x160 cm en een boven van 200x 160 cm.

260 x 160 voor triple is wel erg zwaar. Die glasboeren doen dat liever niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
Kaaschef schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:03:

Waarschijnlijk plaatsing met een kraan en dat maakt het duur.

Midden stijl nemen om het raam te verkleinen?

• Kaaschef
Idd. Er was reeds een kraan opgenomen voor zelfs het HR++ al. Dan maakt wat extra kilo’s toch niet veel meer uit lijkt me?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
Kaaschef schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:36:
Idd. Er was reeds een kraan opgenomen voor zelfs het HR++ al. Dan maakt wat extra kilo’s toch niet veel meer uit lijkt me?
Dat lijkt me ook niet.

Blijf er in iedergeval keihard op aandringen waarom zijn advies tegen jouw wil ingaat.

Want ik heb er nog steeds spijt van dat ik me heb omlaten lullen, en nu zit ik met 1.1 glas inplaats van 0.6 terwijl mijn huis eigenlijk een glasbak is.

Dus meer glas dan muur oppervlak.

[Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 01-03-2023 21:41]

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:03
Seafarer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Dat lijkt me ook niet.

Blijf er in iedergeval keihard op aandringen waarom zijn advies tegen jouw wil ingaat.

Want ik heb er nog steeds spijt van dat ik me heb omlaten lullen, en nu zit ik met 1.1 glas inplaats van 0.6 terwijl mijn huis eigenlijk een glasbak is.

Dus meer glas dan muur oppervlak.
Inderdaad! Erg jammer dat ik me destijds heb laten aanpraten dat tripple geen zin zou hebben voor een woning uit 1997. Nu zit ik met grote schuifpui en raam aan zuidkant woonkamer met HR++, terwijl deze kant meer glas dan muur is. Was inclusief kozijnen vervangen zelfs…

Rest van het huis wordt zeker weten tripple.

Moet er wel bij opmerken dat het verschil alsnog immens is met de originele aluminium kozijnen en oud dubbel glas.

[Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 01-03-2023 21:51]

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
Barleone schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:13:

Gealan heeft een dealer lijst. Hoe vind ik dealers van andere merken? Schuco, gayko, .. andere kwaliteitsmerken?
Ik dacht dat er ook iets was/komt als vacuumglas op dubbelglas, om de diepere sponning te vullen, en misschien ook voor coatings.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:28
IplugNplay schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:53:
[...]
Ik dacht dat er ook iets was/komt als vacuumglas op dubbelglas, om de diepere sponning te vullen, en misschien ook voor coatings.
Dat klopt, het is echter geen antwoord op mijn vraag naar de toepassing van puur vacuümglas.

er is bijvoorbeeld AGC Fineo Hybrid
Dat is [glas][:][glas][Ar][glas]
Zegmaar drie lagen glas, waarvan één vacuumspouw en één gasgevulde brede spouw. Met een U waarde van 0.4
https://www.fineoglass.eu/nl/documenten/

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• belmonde
-Edwin- schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Inderdaad! Erg jammer dat ik me destijds heb laten aanpraten dat tripple geen zin zou hebben voor een woning uit 1997. Nu zit ik met grote schuifpui en raam aan zuidkant woonkamer met HR++, terwijl deze kant meer glas dan muur is. Was inclusief kozijnen vervangen zelfs…

Rest van het huis wordt zeker weten tripple.

Moet er wel bij opmerken dat het verschil alsnog immens is met de originele aluminium kozijnen en oud dubbel glas.
Zit dat ook voor een redelijk deel in de aluminium voorheen.. ? Wat merk je van die hr++ ? Kwa cijfers las ik dat het 11 m3 gas per m2 per jaar scheelt.. 11 m3 x 1.40 euro = 15.40 euro per jaar per m2.
Nu de glas(installatie)prijzen zo hoog zijn minder interessant. En we de ramen in ieder geval in de avond en nacht duo plisse voor hebben.. denk ik dat het verschil/winst iets minder is.. Gordijnen zouden er ook nog bij voor kunnen.. Ramen zijn van binnen met plisse zo koud dat ze nat van de condens zijn.. Zonder dat de kamer nou te hoge luchtvochtigheid heeft.. Warmte komt niet bij het raam zou je zeggen..

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:03
belmonde schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:05:
[...]

Zit dat ook voor een redelijk deel in de aluminium voorheen.. ? Wat merk je van die hr++ ? Kwa cijfers las ik dat het 11 m3 gas per m2 per jaar scheelt.. 11 m3 x 1.40 euro = 15.40 euro per jaar per m2.
Nu de prijzen zo hoog zijn.. En we de ramen in ieder geval in de avond en nacht duo plisse voor hebben.. dnek ik dat het verschil minder is.. Gordijnen zouden er ook nog bij voor kunnen.. Ramen zijn van binnen met plisse zo koud dat ze nat van de condens zijn.. Zonder dat de kamer nou te hoge luchtvochtigheid heeft.. Warmte komt niet bij het raam zou je zeggen..
Ongetwijfeld deel kozijnen (hebben weer aluminium genomen trouwens). Maar ook het glas isoleert flink beter. In december regelmatig condens aan de buitenkant geweest. Nooit condens aan binnenkant gehad aldaar. Op de oude ramen en kozijnen wel soms.

• Tom.v.d.Sande
  • Laatst online: 12:27
Rocketman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:05:
[...]

260 x 160 voor triple is wel erg zwaar. Die glasboeren doen dat liever niet.
Hier heb ik meerdere ruiten van dat formaat. Voor de glasboer was dat gewoon zorgen voor voldoende man aanwezig. Dit formaat ruit weegt meer dan 10kg per mm dikte, dus zelfs een HR++ ruit zal zwaar zijn.

Overigens is de grootste ruit hier 3.5x2.4 meter met een totaal gewicht van meer dan 400kg. Die ruiten zijn er wel met een kraan (door het huis _/-\o_ ) in gezet.

• Rocketman
Tom.v.d.Sande schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:42:
[...]

Hier heb ik meerdere ruiten van dat formaat. Voor de glasboer was dat gewoon zorgen voor voldoende man aanwezig. Dit formaat ruit weegt meer dan 10kg per mm dikte, dus zelfs een HR++ ruit zal zwaar zijn.

Overigens is de grootste ruit hier 3.5x2.4 meter met een totaal gewicht van meer dan 400kg. Die ruiten zijn er wel met een kraan (door het huis _/-\o_ ) in gezet.
Ze proberen je triple glas altijd uit je hoofd te praten. Het is veel meer werk voor ze en het levert blijkbaar niet veel meer op.

• route99

route99

belmonde schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:05:
[...]. Ramen zijn van binnen met plisse zo koud dat ze nat van de condens zijn.. Zonder dat de kamer nou te hoge luchtvochtigheid heeft.. Warmte komt niet bij het raam zou je zeggen..
Hmmm dat glas lijkt me echt een flinke koudebrug omgeving, zo erg dat dit gebeurt...
Triple glas lijkt me een no-brainer als je veel glas hebt en er zijn geen andere ondersteunende voorzieningen, luik of rolluiken. Zeker bij een nog hoog gasverbruik is glas bij veel m2.... een van de grootste verliesplaatsen van warmte.

• belmonde
route99 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:36:
[...]
Hmmm dat glas lijkt me echt een flinke koudebrug omgeving, zo erg dat dit gebeurt...
Triple glas lijkt me een no-brainer als je veel glas hebt en er zijn geen andere ondersteunende voorzieningen, luik of rolluiken. Zeker bij een nog hoog gasverbruik is glas bij veel m2.... een van de grootste verliesplaatsen van warmte.
We hebben inclusief keuken nog 15 m2 oud dubbelglas.. Alleen de schuifpui is van hr++ van aantal jaartjes terug.
Dat dubbel plisse valt vlak tegen/voor het binneraam/glas.. En sluit van boven naar beneden en aan de zijkanten. Ja het zou kouder zijn omdat het geen hr ++(+) is. Maar omdat het dubbele plisse de warmte weghoudt is het nog kouder.. En eventueel lucht koelt nog verder af en condenseert.. denk ik dan.
Het is ook de vraag onder welke omstandigheden die opgeven besparing van 11 m3 gas per m2 tot stan dis gekomen.. Ramen zonder gordijnen.. met gordijnen in de avond en nacht.. met trek-gordijn er voor.. of met dubbel plisse afgesloten..
Was glas nog tegen oudere prijzen te plaatsen.. Je komt ook met de oudere kozijnen van 30 jaar die nog goed zijn.. En gas zakt in prijs.

• route99

route99

@belmonde Wij hebben beneden, incl keuken, ca 12 m2 oud dubbel glas, alleen wij hebben rolluiken en van condensatie van vocht binnen totaal geen last. Onze RH zit meestal rond de 60% in huis, mooi in het middengebied. Ik zou het niet prettig vinden dat er zoiets als bij jou optreedt, lijkt me niet normaal en meestal ook niet wenselijk.
Ons gasverbruik zit nu ergen tussen de 620-720m3 per jaar, met nog wat kleinere isolatie stapjes gaat dat nog wat naar beneden. Iets met het dak doen zal wrs meer opleveren dan het glas, dat zal vnl comfort zijn, 12x11m3 ~120m3 gas daar nog besparen?
De T van het glas is bij ons maar 3-4 graden lager dan de binnen-T, waar je in de verhalen meestal 7 graden verschil ziet met buiten. Alleen overdag is er bij ons wel wat meer afkoeling van het glas, maar dan is de CV meestal uit, dus de verliezen zijn dan kleiner dan met de CV aan.

Hoe zit het met jouw beeld als geheel? Heb je het huis met Ubakus in kaart gebracht, zodat je beter je keuzes kunt onderbouwen? Dat vocht waar je over schreef zou ik echt niet blij mee zijn...

En wachten tot alles weer net zo goedkoop wordt als eerder... die kans acht ik zeer klein. Door zelf zoveel mogelijk te doen, dat kan best flink schelen, maar dan is het handig om te weten waar je het beste mee kunt beginnen.

• belmonde
route99 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:20:
@belmonde Wij hebben beneden, incl keuken, ca 12 m2 oud dubbel glas, alleen wij hebben rolluiken en van condensatie van vocht binnen totaal geen last. Onze RH zit meestal rond de 60% in huis, mooi in het middengebied. Ik zou het niet prettig vinden dat er zoiets als bij jou optreedt, lijkt me niet normaal en meestal ook niet wenselijk.
Ons gasverbruik zit nu ergen tussen de 620-720m3 per jaar, met nog wat kleinere isolatie stapjes gaat dat nog wat naar beneden. Iets met het dak doen zal wrs meer opleveren dan het glas, dat zal vnl comfort zijn, 12x11m3 ~120m3 gas daar nog besparen?
De T van het glas is bij ons maar 3-4 graden lager dan de binnen-T, waar je in de verhalen meestal 7 graden verschil ziet met buiten. Alleen overdag is er bij ons wel wat meer afkoeling van het glas, maar dan is de CV meestal uit, dus de verliezen zijn dan kleiner dan met de CV aan.

Hoe zit het met jouw beeld als geheel? Heb je het huis met Ubakus in kaart gebracht, zodat je beter je keuzes kunt onderbouwen? Dat vocht waar je over schreef zou ik echt niet blij mee zijn...

En wachten tot alles weer net zo goedkoop wordt als eerder... die kans acht ik zeer klein. Door zelf zoveel mogelijk te doen, dat kan best flink schelen, maar dan is het handig om te weten waar je het beste mee kunt beginnen.
Jij hebt he tover rolluiken.. Maar die zitten aan de buitenkant... Ik heb het over plisse gordijn aan de binnekant.. Ja dat vocht op het hele binnenglas was vooral begin herfst zo'n probleem dat het hele raam beslagen was.. Ik heb nu een vochtmeter en het is nu 43 % luchtvochtigheid.
Nee, wij hebben niks in beeld gebracht. het is een woonboerdeirj met voorzetmuren van piepschuim met gipsplaten uit 1990 of zo.
gewoon cv met laminaat op houten vloer. Geen kruipruimte.. Om er gaten in te boren om parels er onder te blazen vind ik ook wat ver gaan..lastig.
Eigenlijk willen we er wel wat aan doen. Maar het hangt er allemaal te veel tussen. Te lastig, ramen nog te goed, te weinig financieel gewin/verschil,.. En hoop op lagere gasprijzen.
Wel 36 zonnepanelen eind deze maand.
Mocht gas duur worden/blijven. Gaan we een helft van de kamer afsluiten met dik gordijn of anders.. Dan halveren we meer dan de helft bijna.. kwa ruimte. Kan die op 16 graden i.p.v. 20

• route99

route99

@belmonde Als je met RH=43% al beslagen ramen krijgt, dan lijkt het glas echt een flinke koudebrug.
Meet de temperatuur v/h glas eens met zo'n IR-thermometer, eventueel een dun plakje donker plakband op het glas als je geen emmissiewaarden in kunt stellen.
En... overweeg toch maar eens om zoveel als mogelijk in kaart te brengen, das een stuk efficiënter dan met alle respect "zomaar wat doen"....

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:59
Vraagje, wij hebben toen we 2 jaar geelden in ons nieuwe huis trokken aan de achterzijde overal HR++ gals laten plaatsen. Nu is op de slaapkamer het 'nieuw' geplaatste glas aan de binnenzijde gebarsten. Waarschijnlijk heeft er op een warme dag een kledingstuk tegenaan gelegen. Er loopt in de linkeronderhoek een barst van ongeveer 10cm hoogte naar 10 cm rechts van de hoek.

Hoeveel afbreuk doet dit aan de isolatiewaarde van het glas? Ik snap dat vervangen beter is, maar is dat noodzakelijk?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 22:20
Malfunctions schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:15:
Vraagje, wij hebben toen we 2 jaar geelden in ons nieuwe huis trokken aan de achterzijde overal HR++ gals laten plaatsen. Nu is op de slaapkamer het 'nieuw' geplaatste glas aan de binnenzijde gebarsten. Waarschijnlijk heeft er op een warme dag een kledingstuk tegenaan gelegen. Er loopt in de linkeronderhoek een barst van ongeveer 10cm hoogte naar 10 cm rechts van de hoek.

Hoeveel afbreuk doet dit aan de isolatiewaarde van het glas? Ik snap dat vervangen beter is, maar is dat noodzakelijk?
Als de breuk geheel door de eerste glasplaat is lijkt me dat er weinig isolatie waarde over is?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:43
Als de barst door en door is is het niet meer vacuum gasdicht.... dus kwa isolatiewaarde zeer slecht..

[Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-03-2023 15:59]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:59
Helder, dus qua isolatiewaarde is het nu vergelijkbaar met enkel glas?

Los dat het zonde van het geld is, omdat glas toen veel goedkoper was dan nu, voelt het ook gewoon zonde om de hele ruit te vervangen vanwege een barstje van +/- 15 cm.

We zijn toch bezig om nu aan de voorkant alles te vervangen ('oud' dubbel glas ca. 1993), dus dan kan ik deze net zo goed laten meenemen in de offerte.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Tom.v.d.Sande
  • Laatst online: 12:27
Rocketman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Ze proberen je triple glas altijd uit je hoofd te praten. Het is veel meer werk voor ze en het levert blijkbaar niet veel meer op.
De grootste klacht die ik heb gehoord was niet eens het gewicht, maar "dat het niet lekker vast pakt".

• route99

route99

Icekiller2k6 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:18:
Als de barst door en door is is het niet meer vacuum....
Ik zag alleen HR++ voorbij komen bij hem, das imho geen vacuum?

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-03 18:26
route99 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:44:
Ik zag alleen HR++ voorbij komen bij hem, das imho geen vacuum?
Gasdicht is waarschijnlijk een betere term. In HR++ zit een inert gas en dat verdwijnt ook bij een barst. Dan blijft er weinig isolatiewaarde over.
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee