route99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:41:
[...]
Mooi gezicht. Kun je met een infrarood thermometer nog meten wat de temperatuur is aan de binnen en buitenkant van het glas op de plaatst van de glazen afstandshouder van dit vacuumglas? Puur uit interesse. Het is iig zo dat er geen ijs meer op kristalliseren wil, das heel duidelijk.
Heb nog even je eerdere verhaal weer bijgehaald.
asjenietergvin in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"
Kun je hier nog meer over zeggen dan in de link, mogelijk dus nog te vroeg voor de volgende vraag?
Een 2e vraag die wrs voor geïnteresseerden veel belangrijker is: Hoe zou het oude kozijn zich gaan houden? Zie je nu al verschillen t.a.v. voor dat het vacuümglas geplaatst werd? Vooral t.a.v. vocht op het hout en de overgang hout/glas en is het er hoe lang staat het vocht dan op (indicatie)? Herken je er een echte koudebrug of hoe zou je het dan wel willen formuleren? In je eerdere reactie ging het vnl over waar het glas minder isoleert oa langs de randen. Over het hout ging het toen weinig.
En wellicht als je het kwijt wilt: Wat kostte je het per m2 overall? Tis meer indicatie, jouw situatie verschilt flink van een doorzonwoning uit de jaren 70 of 80...
Mn infraroodcamera ben ik sinds de verhuizing kwijt, maar begreep ook dat je de temperatuur van glas niet kan meten omdat dit weerspiegeld. (heb ik het mis?)
Qua temperatuurverloop zie je in de foto die ik gepost heb in het midden condens & ijskristallen aan de buitenzijde (in het midden van het glas). Als je verder goed kijkt zie je langs de randen van het raam ook 5 mm condens (rood). Dit is aan de binnenzijde!

.... Dit is dus het typische fenomeen van Vacuumglas, waarbij het langs de randen bijna niet isoleert. Maar erg sterk in het midden (groen).
Mijn kozijn blijft gelukkig wel droog, dus ik maak me niet veel zorgen dat deze aangetast raken. (hebben ook al 100 jaar enkel glas overleefd). Er zit zelfs een condensgootje aan de onderzijde van het raamkozijn.

. Met het oude enkelglas was het regelmatig nat. Nu niet meer.
Het condenseren langs de randen is te voorkomen door het glas in een diepere sponning te plaatsen. Bij mij is dit slecht 10 mm...
Bij modernere kozijnen met glaslatten is het al meer.
En qua prijzen. Heb de offertes voor BENG PRO & Fineo opgevraagd. Uiteindelijk voor het standaard BENG glas gekozen.
Had het anders gekunt? Vastwel. Ben mijn jaren-30 woning maximaal aan het isoleren. Vacuumglas was voor een aantal ruiten een goede oplossing: Fascinerende techniek en behoud van huidige kozijnen (uitstraling) en zeer hoge isolatie waarde
.
Aan de achterzijde heb ik gewoon triple glas in een nieuw kozijn.
Wat ook een nadeel van vacuumglas kan zijn (in ieder geval bij BENG bij mij) is dat het glas flink spiegeld. En omdat het glas toch rondom de spacers licht vervormt geeft het glas geen vlakke weerspiegeling. Het stoort mij niet. Het geeft zelfs een beetje de ouderwedse getrokken glas uitstraling,maar voor een groot oppervlakte zou ik dit niet wenselijk vinden.
Het triple glas is wat dat betreft veel mooier. Egaal en spiegeld minder.