Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
SmokingCrop schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Thanks voor de heads-up :)
Even nagelezen en apt-get overal aangepast naar apt. Lijkt gewoon beter te zijn voor normale handelingen.
is er iets gewijzigd in de url?

ik kreeg enkel foutmeldingen toen in een nieuw kaartje wilde maken.

er kan natuurlijk ook een storing zijn waardoor ik de errors krijg.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David82
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-01 21:27
er is een probleem met de Installatie van Java 8

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Pakket openjdk-8-jre-headless is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron

E: Pakket 'openjdk-8-jre-headless' heeft geen kandidaat voor installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Dat zou dan ook de problemen die ik vorige maand ervoer verklaren (lees, dat zijn naar alle waarschijnlijkheid dezelfde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 21:59
Is de openingspost nog 'goedgekeurd' voor installatie op laatste versie van Raspberry Pi OS > Bullseye?
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@TheCeet @Comp User @David82
De openingpost is nu aangepast om te werken met de nieuwste Raspi OS.
Script heb ik daarstraks nog even op een verse installatie laten lopen en werkt terug prima (getest met 2021-10-30-raspios-bullseye-armhf-lite op Raspberry Pi 3 Model B Rev 1.2).

Waarom openjdk-8-jre-headless niet beschikbaar was, weet ik niet. Nog steeds hetzelfde gebruikt nu en werkt prima hier.

Toegevoegd / aangepast:
1. Raspberry Pi OS Lite (= zonder desktop interface):
https://www.raspberrypi.com/software/operating-systems/
Direct: https://downloads.raspber...s-bullseye-armhf-lite.zip
---

De Raspbian Stretch sources.list toevoegen.

Omdat UniFi een oude MongoDB versie gebruikt die niet beschikbaar is in de nieuwste Raspbian OS, voegen we die van Raspbian Stretch toe.
code:
1
echo 'deb http://archive.raspbian.org/raspbian stretch main contrib non-free rpi' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/raspbian_stretch_for_mongodb.list

---

Installatie van Java 8

Om de UniFi controller te kunnen installeren, zijn volgende packages nodig.
code:
1
sudo apt install openjdk-8-jre-headless jsvc libcommons-daemon-java -y

[ Voor 69% gewijzigd door SmokingCrop op 12-11-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 20:56
@SmokingCrop Dank je wel! Ik heb (weer) dankbaar gebruik gemaakt van jouw stappenplan. Afgelopen maand was de controller op de RPi gecrasht, hij wilde daarvoor al niet updaten, USB-stick bleek kapot te zijn gegaan dus ik had dit topic afgelopen week al eens bekeken en zag de vraag van @TheCeet al staan.

Dus @SmokingCrop: _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Deeltje toegevoegd om de installatie wat smoother/mooier te laten verlopen.

Installatie van MongoDB

Om een betere installatie van de UniFi controller te hebben, installeren we nu reeds de MongoDB server & client.
Anders merkt de UniFi installatie op dat MongoDB mist en moet die dan eerst installeren, om dan pas de UniFi controller te installeren.
code:
1
sudo apt install mongodb-server mongodb-clients -y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 11:18
Goedenavond,

Ik zit met de volgende uitdaging.
Ik heb op mijn pi 3+ docker geïnstalleerd en ook UniFi controller draait daar op (zie ik in Docker).
Nu probeer ik de controller te benaderen via Chrome en krijg ik de melding dat er cybercriminelen aan de slag zijn bla bla bla, iedereen kent het wel.
Wat ik ook probeer, geschiedenis wissen, cache wissen, SSL wissen, niks werkt.
Heeft iemand nog tips waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt
Vriendelijke groet, Thijs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Thijs2012 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:57:
Goedenavond,

Ik zit met de volgende uitdaging.
Ik heb op mijn pi 3+ docker geïnstalleerd en ook UniFi controller draait daar op (zie ik in Docker).
Nu probeer ik de controller te benaderen via Chrome en krijg ik de melding dat er cybercriminelen aan de slag zijn bla bla bla, iedereen kent het wel.
Wat ik ook probeer, geschiedenis wissen, cache wissen, SSL wissen, niks werkt.
Heeft iemand nog tips waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt
Vriendelijke groet, Thijs
Wat voor “iedereen kent het wel” melding krijg je?
Want iets net cybercriminelen bla bla heb heb ik echt nog nooit gehad. Het klinkt ook niet als een melding die iedereen krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 19-01-2022 18:38 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 19:54
Vermoed dat de SSL melding bedoeld wordt die de browser geeft wanneer het certificaat niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
maniac2003 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:01:
Vermoed dat de SSL melding bedoeld wordt die de browser geeft wanneer het certificaat niet klopt.
Dat vermoede heb ik ook. Maar dat is een aanname en als dat werkelijk de melding is dan twijfel ik of het gezien zijn kennis niveau verstandig is hem helpen, dat is namelijk vragen om problemen met Unifi. Beter koopt hij dan gewoon een cloudkey met een reset knop.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
FYI, de 64-bit versie van RaspiOS lijkt mij incompatibel te zijn om UniFi op te installeren.

Je hebt een oude versie van MongoDB nodig die beschikbaar is in de repository van Raspbian Stretch, echter is die niet supported bij ARM64 en wordt die simpelweg overgeslagen.

Hierdoor wordt er een te nieuwe versie van MongoDB geïnstalleerd en kan UniFi niet geïnstalleerd worden.
De package waar hij om vraagt is niet beschikbaar.

-> Enkel 32 bit RaspiOS mogelijk dus?

- - -

"N: Skipping acquire of configured file 'main/binary-arm64/Packages' as repository
'http://archive.raspbian.org/raspbian stretch InRelease' doesn't support architecture 'arm64'"

- - -

dpkg: dependency problems prevent configuration of unifi:

unifi depends on mongodb-server (>= 2.4.10) | mongodb-10gen (>= 2.4.14) | mongodb-org-server (>= 2.6.0); however:

Package mongodb-10gen is not installed.

Package mongodb-org-server is not installed.

unifi depends on mongodb-server (<< 1:4.0.0) | mongodb-10gen (<< 4.0.0) | mongodb-org-server (<< 4.0.0); however:

Package mongodb-10gen is not installed.

Package mongodb-org-server is not installed."

- - -

"Package mongodb-10gen is not available, but is referred to by another package.

This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or

is only available from another source"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi! Dank voor het stappenplan. Krijg alleen 1 ding niet voor elkaar namelijk: Traffic Stats zijn niet zichtbaar. Ik krijg geen statistics data te zien.

Enig idee hoe dat kan? Iets in de DB niet goed?

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
RTJC schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:05:
Hoi! Dank voor het stappenplan. Krijg alleen 1 ding niet voor elkaar namelijk: Traffic Stats zijn niet zichtbaar. Ik krijg geen statistics data te zien.

Enig idee hoe dat kan? Iets in de DB niet goed?
Hm, dat is iets ongerelateerd aan het installeren op de Raspberry Pi;
Gebruik je een USG? Dat zal denk ik wel nodig zijn om DPI gegevens enzo te zien.

- - -

Vanwege een wijziging bij de laatste Raspbian (geen default wachtwoord meer voor de pi gebruiker), heb ik de guide wat aangepast om de Raspberry Pi Imager te gebruiken. Dat maakt het eenvoudiger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
@SmokingCrop

Ik kan na het maken van een nieuw kaartje niet meer op de UniFi omgeving komen (nog wel bij pi-hole).

is er iets in de url gewijzigd?

Ip adres (met https en :8443) is onbereikbaar volgens chrome.

ik heb -gelukkig - nog een oudere backup liggen maar dat is een UniFi 6.1 versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Comp User op 04-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Comp User schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:10:
Ik kan na het maken van een nieuw kaartje niet meer op de UniFi omgeving komen (nog wel bij pi-hole).

is er iets in de url gewijzigd?

Ip adres (met https en :8443) is onbereikbaar volgens chrome.
Doe eens :
systemctl status unifi

En vertel ons eens wat daar staat ?? :)

Pi-Hole en de UniFi Controller zouden opzich naast elkaar moeten kunnen draaien zonder conflicten qua poorten of gebruikte programma's en/of services!
ik heb -gelukkig - nog een oudere backup liggen maar dat is een UniFi 6.1 versie.
Als in "een ouder microSDXC kaartje" neem ik aan ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
nero355 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Doe eens :
systemctl status unifi

En vertel ons eens wat daar staat ?? :)

Pi-Hole en de UniFi Controller zouden opzich naast elkaar moeten kunnen draaien zonder conflicten qua poorten of gebruikte programma's en/of services!

[...]

Als in "een ouder microSDXC kaartje" neem ik aan ??
Ga ik later in de week controleren, draai nu met de oudere versie, wat wel gewoon functioneert.

Het vreemde is dat het altijd meestal gewerkt heeft, maar nu lijkt het alsof de url ongeldig is, maar dat is enkel met de nieuwe installatie, vandaar dat ik het mij afvroeg of er iets in de url gewijzigd was.

Zowel op een 2e micro SD als op externe harde schijf.

Update 18/08

Nu ik de engelse versie uit de TS heb toegepast functioneert het wel zoals zou moeten.
Mogelijk dat er een foutje in de NL versie is geslopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Comp User op 18-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

He mannen, dit topic gaat over het script van @SmokingCrop en is niet het algemeen Unifi topic ;)

Script dat overigens perfect werkt, scheelde me een flinke avond klooien. Waarvoor dank :)

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 04-09-2022 09:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
Kan het zijn dat er iets veranderd is in het update proces?
Ik merkte nu pas op dat het al maanden geleden is dat er update geweest is van Unifi Controller op mn Pi.
Na controle bleek ik op versie 6 te zitten, terwijl versie 7 al lang beschikbaar is.

Manueel bijgewerkt naar versie 7, maar volgens mij zit de repository van Unifi er niet meer in als ik een apt update & upgrade wil uitvoeren.

Iemand tips & tricks om deze terug toe te voegen?
Ik draai op DietPI ARMv8 64-bit image

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@TheCeet Heb je toevallig DietPI een keer bijgewerkt naar een nieuwe versie? Voor het upgradeproces worden extra repo's weggecomment in /etc/apt/sources.list en bestanden in /etc/apt/sources.list.d/.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
TheCeet schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:16:
Kan het zijn dat er iets veranderd is in het update proces?
Ik merkte nu pas op dat het al maanden geleden is dat er update geweest is van Unifi Controller op mn Pi.
Na controle bleek ik op versie 6 te zitten, terwijl versie 7 al lang beschikbaar is.

Manueel bijgewerkt naar versie 7, maar volgens mij zit de repository van Unifi er niet meer in als ik een apt update & upgrade wil uitvoeren.
Mijn RaspBian installatie vraagt om de zoveel tijd of ik de repository wil bijwerken als de versie van de UniFi Controller verandert dus dat zou niet mogen gebeuren! ;)

Ik heb die van mij op Hold staan @ versie 5.14.x omdat ik alle latere versies simpelweg verschrikkelijk vind en gelukkig niet nodig heb voor mijn huidige USG + USW 16 PoE+ 150 Watt + In Wall + USW 8 :Y) O-)
Iemand tips & tricks om deze terug toe te voegen?
Ik draai op DietPI ARMv8 64-bit image
De juiste instructies voor Debian ARM based varianten staan gewoon op de UniFi Support webpagina's :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
Raven schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:19:
@TheCeet Heb je toevallig DietPI een keer bijgewerkt naar een nieuwe versie? Voor het upgradeproces worden extra repo's weggecomment in /etc/apt/sources.list en bestanden in /etc/apt/sources.list.d/.
Ja ooit eens geïnstalleerd from scratch en daarna altijd updates uitgevoerd.

Uitkomst van
code:
1
2
3
4
5
cat /etc/apt/sources.list
deb https://deb.debian.org/debian/ bullseye main contrib non-free
deb https://deb.debian.org/debian/ bullseye-updates main contrib non-free
deb https://deb.debian.org/debian-security/ bullseye-security main contrib non-free
deb https://deb.debian.org/debian/ bullseye-backports main contrib non-free

EDIT:
Ondertussen wel aan de praat gekregen na wat te Googlelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door TheCeet op 03-10-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
De nieuwste versie van UniFi Network Application (7.3.76) gebruikt Java 11, dus als je wil upgraden, kan je dat bv. als volgt doen:

code:
1
2
3
4
5
sudo apt update -y && sudo apt full-upgrade -y
sudo service unifi stop
sudo apt purge openjdk-8-jre-headless -y && sudo apt autoremove -y
wget https://dl.ui.com/unifi/7.3.76/unifi_sysvinit_all.deb -O unifi_sysvinit_all.deb
sudo dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb

De Purge van Java8 zorgt er ook meteen voor dat Java11 geïnstalleerd wordt, omdat het de default is in de laatste Raspbian OS.
Moest het voor een of andere reden dat niet doen, dan kan je dat checken met "java -version" en dan nog installeren met
code:
1
apt install openjdk-11-jre-headless

[ Voor 27% gewijzigd door SmokingCrop op 30-11-2022 00:44 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Opmerking op bovenstaande: vergeet niet eerst je config te backuppen / veilig te stellen

* The Eagle dacht dat het een in place upgrade was en is nu zijn hele setup kwijt :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste