Dit topic lijkt me het juiste topic om mijn vraag te stellen.
Sinds gisteren een USG aan de praat i.c.m. Ziggo modem in bridge modus. Heeft even geduurd toen ik gelukkig ergens las dat je zeker niet dezelfde IP range als ziggo moet aanhouden voor je eigen interne netwerk en laat ik net dat wel gedaan hebben in eerste instantie.
Situatie is als volgende. Ik heb gekozen voor de 10.0.0.x range.
USG is 10.0.0.1
Raspberry PI is 10.0.0.10 met daarop in docker
-unifi
-portainer
-domotiz
-pihole
De cloud controller functionaliteit heeft tot aan gisteren gewerkt. Sinds ik achter de USG zit lijkt dit niet meer te werken.
Ik worstel nog met de DNS instellingen van mijn netwerk aangezien het erop lijkt dat je dit op 3 plekken in kan stellen:
1. LAN (in de unifi controller)
2. WAN (in de unifi controller)
3. USG (in de web interface)
Op basis van de voorbeelden die ik hier ben tegen gekomen lijkt me dat ik dus in LAN het ip adres van de raspberry op moet geven (10.0.0.10) zodat DNS requests inderdaad langs pihole gestuurd worden. Echter als ik dat doe, gaat mijn USG opnieuw provisionen om vervolgens geen internet (wel netwerk) meer te hebben..
Ik ben dus een beetje zoekende naar wat de juiste plek is, en wat de oorzaak kan zijn.
Lijkt me niet dat ik in de firewalling van de USG zaken moet gaan open zetten voor verkeer naar buiten. Ik kan nu immers ook naar buiten navigeren. Dus de oorzaak lijkt me volledig in DNS te zitten.
Screenshots ter onderbouwing:
LAN (waar je ziet dat ik eerder de PI heb aangewezen als DNS in manual mode)
WAN (waar je ziet dat google als primaire en secundaire DNS ingesteld staan)
USG (waar je ziet dat de USG zelf als DNS fungeert)
De vraag is dus, hoe moet het nu precies staan en hoe kan het dat de cloud access het momenteel niet doet.
Tweede wat opmerkelijk is, is dat ik zie dat er wel degelijk clients langs de pihole zijn gegaan ondanks dat deze dus nergens ingesteld staat als DNS.

Mij valt op dat het nu met name de PI zelf is die er gebruik van maakt, maar gisteren toen ik dus naar de PiHole verwees had ik dus geen internet meer.
En de DNS instellingen in PiHole verwijzen gewoon naar public DNS van Google.
Wie o wie