Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Dan laat ik het nu voor wat het is, en ga ik eens op zoek naar een houdertje voor de SD en begin ik van scratch.

-

Ok, voor nu is het gelukt.
Pihole draait. Op mijn router primaire DNS gewijzigd naar ip van de pi, en op de pi zelf enkel 2x OpenDNS aangevinkt.
Ga er vanuit dat ik dan zo goed zit?
Op het dashboard zie ik nog geen geblokkeerde queries, dus dat doet me wel een beetje twijfelen.

Nu ook nog even uitvogelen hoe ik bij de unifi controller kom.

[ Voor 61% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-03-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik krijg unifi niet draaiende helaas.

Het starten geeft de melding:
code:
1
2
3
Apr 04 09:19:30 raspberrypi systemd[1]: Starting unifi...
Apr 04 09:20:35 raspberrypi unifi.init[2889]: Starting Ubiquiti UniFi Controller: unifi failed!
Apr 04 09:20:35 raspberrypi systemd[1]: Started unifi.

En de log file blijft vollopen met deze melding:
code:
1
[2019-04-04T09:27:29,709] <UniFi> ERROR system - [exec] error, rc=141, cmdline=[/usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt/jre/bin/java, -Dfile.encoding=UTF-8, -Djava.awt.headless=true, -Dapple.awt.UIElement=true, -Xmx1024M, -XX:+ExitOnOutOfMemoryError, -XX:+CrashOnOutOfMemoryError, -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/logs/hs_err_pid%p.log, -jar, /usr/lib/unifi/lib/ace.jar, start]

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Exocet schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:30:
Ik krijg unifi niet draaiende helaas.

Het starten geeft de melding:
code:
1
2
3
Apr 04 09:19:30 raspberrypi systemd[1]: Starting unifi...
Apr 04 09:20:35 raspberrypi unifi.init[2889]: Starting Ubiquiti UniFi Controller: unifi failed!
Apr 04 09:20:35 raspberrypi systemd[1]: Started unifi.

En de log file blijft vollopen met deze melding:
code:
1
[2019-04-04T09:27:29,709] <UniFi> ERROR system - [exec] error, rc=141, cmdline=[/usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt/jre/bin/java, -Dfile.encoding=UTF-8, -Djava.awt.headless=true, -Dapple.awt.UIElement=true, -Xmx1024M, -XX:+ExitOnOutOfMemoryError, -XX:+CrashOnOutOfMemoryError, -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/logs/hs_err_pid%p.log, -jar, /usr/lib/unifi/lib/ace.jar, start]

Iemand een idee?
toon volledige bericht
Even mezelf quoten, maar mijn oplossing stond in deze post:
https://community.ubnt.co...34/highlight/true#M366902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:19

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Exocet schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:14:
[...]

Even mezelf quoten, maar mijn oplossing stond in deze post:
https://community.ubnt.co...34/highlight/true#M366902
Ik ben ook in de wereld van Raspberry + unifi gestapt en ik had in het begin ook dat probleem tegen aan. Jouw post heeft mij een stukje verder geholpen, dank daarvoor Exocet!

Echter heb ik direct het volgende probleem te pakken...
De unifi service lijkt te draaien en de server.log file lijkt niet geen vreemde zaken te rapporteren, maar zodra ik probeer naar https://[mijn_Rasp_Pi_ip]:8843 te connecten met curl of gewoon een browser, dan krijg ik een 400 - Bad request.

Helaas dus helemaal niets van een unifi UI of login scherm, enkel en alleen een "full page" 400 error.
Heeft iemand enig idee waar dit door komt? Ik heb inmiddels al flink wat topics gevonden maar allemaal gaan deze over 400 -Bad request errors van binnen de unifi controller UI.

Edit: OPGELOST!
Ik werkte met poort 8843 ipv 8443... Hoewel er een listener is op beide poorten, is het poort 8443 welke voor de UI nodig is :F

[ Voor 6% gewijzigd door Se7enth_son op 10-04-2019 17:00 . Reden: Opgelost! ]

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik krijg elke keer de melding port requires TLS.
Moet me daar nog eens goed voor gaan zitten. Kan ook niet echt iets vinden waar ze dieper op het unifi gebeuren ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanghoku
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-02 17:31
Bedankt voor de guide, maar het lijkt niet goed te komen bij mij.
Heb een Pi met momenteel Pi-Hole werkend, standaard install.
Ik volgde de engelstalige site, maar na afloop bleek de pihole admin page niet meer bereikbaar (ERR_CONNECTION_REFUSED) :(
PiHole werkt wel nog, want ik zie dat bepaalde zaken geblokkeerd worden.
Dus we zetten even de backupimage terug, veranderen de lighttpd.conf van pihole met een andere poort. Testen de admin page, en dat werkt.
Opnieuw de engelstalige guide volgen, Unifi admin verschijnt erop, Pihole stond nog open, full refresh -> all fine. 8)
Shutdown, Pi weer de kast in, even kijken of alles ok is: :(
- Unifi admin op standaard poort opent
- PiHole admin op nieuwe poort connection refused; op oude poort 80 idem
-- PiHole is wel actief als blocker
|:(
Iemand die me kan helpen met de PiHole adminpage terug te toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
sanghoku schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:57:
Iemand die me kan helpen met de PiHole adminpage terug te toveren?
Doe eens gewoon pihole -r draaien en kijk hoe ver je daarmee komt ? :)

Verder zijn de problemen die je hebt best wel raar, want de UniFi Controller en Pi-Hole zitten elkaar echt totaal niet in de weg! ;)

En installeer eens haveged voor de zekerheid... you never know...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanghoku
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-02 17:31
Pihole repair had ik bij poging één nog geprobeerd, geen succes;
Net nog eens een keer: ook geen succes.
Reconfigure dan maar eens gekozen, geen succes.

haveged was deel van de guide, dus staat er ook op...

Ik las inderdaad dat ze elkaar niet in de weg zouden zitten, maar er wringt hier toch wel iets.

Op dezelfde Pi staat ook pivpn, en heb ik de /var/log en de /tmp naar tmpfs gezet, maar dat was ervoor ook al en staat er volgens mij ook helemaal los van.

[edit:]
Vanmorgen nog even gekeken. Het was duidelijk dat de Pihole zijn werk deed, maar de adminpage niet geladen kon worden. In de richting van de Lighttpd gezocht, daar logs gezien dat hij stopt bij het aanvullen van /var/log/lighttpd file not found.
PiHole doet dus moeilijk wanneer je na setup die mappen doet verdwijnen (/var/log via tmpfs dus)
mappen aangemaakt, rechten goed gezet, en 't was weer in orde...
oplossing hier gevonden: https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=705338
nu alleen nog kijken hoe ik het inbouw on system start zodat het niet meer kan voorvallen
Of heeft een PiHole kenner er misschien ook weet van?
[edit2:]
hier ook melding gemaakt:
sanghoku in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

[ Voor 44% gewijzigd door sanghoku op 27-06-2019 09:30 . Reden: update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 16:40
Je kan al deze apps ook als container draaien op je pi3.. scheelt een hoop gezeur qua updates.
Hypriot OS. 👍

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Punkbuster schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:44:
Je kan al deze apps ook als container draaien op je pi3.. scheelt een hoop gezeur qua updates.
Hypriot OS. d:)b
Je kan ook gewoon Docker installeren onder RaspBian : Het is maar net waar je zin in hebt! :D

Hypriot OS is blijkbaar een soort minimale Debian installatie die geoptimaliseerd is voor Docker gebruik volgens hun website : https://blog.hypriot.com/about/

Echter zie ik geen duidelijk voordeel daarvan ten opzichte van RaspBian + Docker eerlijk gezegd :?
Had op zijn minst een leuke simpele GUI verwacht om het geheel te beheren of zo...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 16:40
Dat was zeker perfect geweest. Maar voor een mooie gui kan je gewoon portainer draaien, kan je alles mee in docker.
nero355 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:38:
[...]

Je kan ook gewoon Docker installeren onder RaspBian : Het is maar net waar je zin in hebt! :D

Hypriot OS is blijkbaar een soort minimale Debian installatie die geoptimaliseerd is voor Docker gebruik volgens hun website : https://blog.hypriot.com/about/

Echter zie ik geen duidelijk voordeel daarvan ten opzichte van RaspBian + Docker eerlijk gezegd :?
Had op zijn minst een leuke simpele GUI verwacht om het geheel te beheren of zo...

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 15:17

DaRoot

Some say...

Wat zijn de ervaringen met een Pi 3 t.o.v. een Pi 2?
Heb zelf al enige tijd een Pi 2 met Pihole en de Unifi controller draaien, met een gemiddelde load volgens Zabbix van ongeveer 0,35 a 0,4, volgens top ongeveer 0,95.
Nu heb ik af en toe wel het idee dat de DNS wat traag reageert.
Maakt een Pi 3 ipv een Pi 2 een groot verschil in deze specifieke setup? Heb namelijk nog 2x een Pi 3 liggen, die ik er wel voor zou kunnen gebruiken. Als het echter geen verschil maakt, vind ik het weer jammer van de tijd.

En zowel PiHole als de Unifi controller in een docker container draaien ipv direct op Raspbian, heeft dat nog veel invloed op de performance?

[ Voor 12% gewijzigd door DaRoot op 22-07-2019 23:22 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
DaRoot schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:21:
Wat zijn de ervaringen met een Pi 3 t.o.v. een Pi 2?
Heb zelf al enige tijd een Pi 2 met Pihole en de Unifi controller draaien, met een gemiddelde load volgens Zabbix van ongeveer 0,35 a 0,4, volgens top ongeveer 0,95.
Nu heb ik af en toe wel het idee dat de DNS wat traag reageert.
Maakt een Pi 3 ipv een Pi 2 een groot verschil in deze specifieke setup? Heb namelijk nog 2x een Pi 3 liggen, die ik er wel voor zou kunnen gebruiken. Als het echter geen verschil maakt, vind ik het weer jammer van de tijd.
code:
1
2
3
Active Temp: 56.9 °C
Load:  0.04  0.02  0
Memory usage:  33.1 %

Dus... :)
En zowel PiHole als de Unifi controller in een docker container draaien ipv direct op Raspbian, heeft dat nog veel invloed op de performance?
Als je alles goed instelt dan zou dat mee moeten vallen denk ik.

@Freee!! doet veel met Docker geloof ik op een Pi 3B :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Docker heeft (op een Pi 3B+) weinig tot geen invloed op Pi-Hole. En ik gebruik Docker omdat ik initiëel Pi-Hole niet werkend kreeg, maar later ben ik de mogelijkheid van aparte IP-adressen wel gaan waarderen. Zeker als je ook één of meer Unbound servers hebt draaien, is het wel gemakkelijk als die ook hun eigen IP-adres hebben, kun je dat bij de Pi-Hole direct invullen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

nero355 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:45:
[...]

[code]Active Temp: 56.9 °C
Load: 0.04 0.02 0
Memory usage: 33.1 %[/code]
Dus... :)

[...]

Als je alles goed instelt dan zou dat mee moeten vallen denk ik.

@Freee!! doet veel met Docker geloof ik op een Pi 3B :)
En dat is dus op een Pi 3 (non plus)?
Weet ik nu alvast hoe mijn avond er morgen uit ziet haha..
Ff zien dat ik de config en historische data mooi mee krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mooie handleiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Ik ben een beginner t.a.v. de Raspberry Pi. Na wat gestuntel heb ik uiteindelijk DSMR Reader werkend gekregen om de slimme meter uit te lezen. Ik vraag me nu af: kan ik Pi-hole nu hiernaast installeren zodat dit beide draait op één Pi? En moet ik daarvoor nog iets apart instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

djoelzz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:38:
Ik ben een beginner t.a.v. de Raspberry Pi. Na wat gestuntel heb ik uiteindelijk DSMR Reader werkend gekregen om de slimme meter uit te lezen. Ik vraag me nu af: kan ik Pi-hole nu hiernaast installeren zodat dit beide draait op één Pi? En moet ik daarvoor nog iets apart instellen?
Ik zou de Pi-Hole als Docker container installeren, dan kun je die een eigen IP-adres geven en heb je geen gezeur met poorten.
NB: Dit is mijn persoonlijke voorkeur, er zijn anderen hier met andere voorkeuren en die hebben het ook werkend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
DaRoot schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 00:05:
En dat is dus op een Pi 3 (non plus)?
Dat is een Raspberry 3B inderdaad dus de zuinigere non-plus versie :)

* nero355 was een paar daagjes niet op GoT... Sorry voor de late reply!
Weet ik nu alvast hoe mijn avond er morgen uit ziet haha..
Ff zien dat ik de config en historische data mooi mee krijg.
Effe een Teleport maken en dan kijken hoe ver je komt...

Moet goed komen denk ik :)
djoelzz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:38:
Check de gebruikte poorten of gewoon deze lijst : https://discourse.pi-hole...e-along-side-pi-hole/8684 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-06 20:04
Ik probeer unify controller op RPI 3B+ (Raspbian Buster) te installeren. Het gaat al bij de stap Updaten software mis:

Iemand een tip?

Fout:3 http://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease
De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 06E85760C0A52C50
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
W: GPG-fout: http://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease: De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 06E85760C0A52C50
E: De pakketbron 'http://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable InRelease' is niet ondertekend.
N: Bijwerken van de pakketlijst uit een dergelijke pakketbron kan niet veilig gebeuren en is daarom standaard uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
Thanks, goeie tip. Dan zou het inderdaad naast elkaar moeten kunnen, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Soudie schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:05:
Ik probeer unify controller op RPI 3B+ (Raspbian Buster) te installeren. Het gaat al bij de stap Updaten software mis:

Iemand een tip?

Fout:3 http://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease
De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 06E85760C0A52C50
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
W: GPG-fout: http://dl.ubnt.com/unifi/debian stable InRelease: De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 06E85760C0A52C50
E: De pakketbron 'http://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable InRelease' is niet ondertekend.
N: Bijwerken van de pakketlijst uit een dergelijke pakketbron kan niet veilig gebeuren en is daarom standaard uitgezet.
Zeg... jouw RaspBian installatie staat toch niet in het Nederlands geinstalleerd hé :?

Errors door Google heen halen wordt dan een hele flinke uitdaging! :D

Ik zou zeggen begin effe opnieuw en kijk goed op deze pagina of alles wel klopt : https://help.ubnt.com/hc/...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soudie
nero355 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:39:
[...]

Zeg... jouw RaspBian installatie staat toch niet in het Nederlands geinstalleerd hé :?

Errors door Google heen halen wordt dan een hele flinke uitdaging! :D

Ik zou zeggen begin effe opnieuw en kijk goed op deze pagina of alles wel klopt : https://help.ubnt.com/hc/...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu ;)
Idd. Nederlands, heb ik zelf aangepast. Gaan we dus snel weer Engels van maken. Ik zal daarna jouw andere tip bekijken, thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Voor dat ik begin met Pi-Hole, nog een aantal vragen.

1. Op dit moment heb ik DSMR reader al draaien op mijn Raspberry PI. Deze maakt gebruikt van poort 80 voor de webinterface. Uit de post van @nero355 concludeer ik dat Pi-Hole dat ook doet. Is dat een probleem? Waarschijnlijk wel, maar ik weet niet hoe ik het poortnummer kan aanpassen voor ofwel DSMR reader nu, of wel Pi-Hole na de installatie.

2. De Unify controller waar over wordt gesproken zegt mij niets. Deze heb ik niet nodig voor de installatie of het gebruik van Pi-Hole neem ik aan?

3. Ik begrijp dat er twee opties zijn na de installatie van Pi-Hole:
A. Het IP adres van de DNS wijzigen in de router
B. DHCP disablen op de router en laten afhandelen door Pi-Hole

Ik maak gebruik van de standaard router van Ziggo. Ik heb het gecheckt, volgens kan ik geen aanpassingen doen in de DNS in de beperkte interface die Ziggo biedt. Dat betekent dat ik ben aangewezen op optie B. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe stabiel is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@djoelzz : Als je geen UniFi spullen hebt dan zit je in het verkeerde Topic! :)

Kijk eens hier rond : [Pi-Hole] Ervaringen & discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
nero355 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:40:
@djoelzz : Als je geen UniFi spullen hebt dan zit je in het verkeerde Topic! :)

Kijk eens hier rond : [Pi-Hole] Ervaringen & discussie
Thanks, ik ga verhuizen met mijn vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:52
Ik had wat problemen met het updaten de UniFi controller. Ik heb het geïnstalleerd volgens de TS, maar wanneer ik naar [IP]:8443 ga laadt hij niet. Ik krijg je juist versie van Java er volgens mij niet op.

[ Voor 60% gewijzigd door Gait op 12-08-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
Unifi controller mbv deze instructie op RPI 3B+ aangemaakt.
Wat mij wel opvalt is dat het unifi/java proces steeds meer RAM gaat gebruiken.

In 3 dagen tijd van 15% naar 27,9%. TOP/HTOP.

Is dat een gebruikelijke situatie? Want als dat zo blijft doorgaan dan komt het einde van het geheugen wel op redelijk korte termijn in zicht.

Controller=5.10.26.

Deze RPI draait dedicated voor de unifi controller.

2 ac lite AP's.

Hieronder de situatie ca. 2 uur na de herstart van de unifi service..
Geheugengebruik is gestegen van 15.5% naar 16.8%

PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND
27965 unifi 20 0 1306100 158852 17004 S 6.9 16.8 1:49.43 java
28057 unifi 20 0 280612 101040 70476 S 1.0 10.7 0:15.02 mongod

[ Voor 30% gewijzigd door Soudie op 16-08-2019 11:23 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ik heb nu al een tijdje de Unifi controller en PiHole in Docker op een RPI 3 draaien, werkt perfect.
Dit is tevens mijn eerste kennismaking met docker, en loop dan nu ook tegen een "probleem" aan..
Nu meldt de Unifi interface dat er een update is.
Draai nu nog 5.10.26.
Ik gebruik de ryansch:unifi docker container. Die is inmiddels op 5.11.39..
Nu heb ik de container gestopt via
code:
1
docker container stop unifi

daarna
code:
1
docker pull ryansch/unifi-rpi:latest

daarna
code:
1
container start unifi

Echter hij blijft de oude versie draaien.
Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar wat?

Edit:
Nevermind, fixed it.. ik heb destijds via docker-compose de container geladen.
Nu dus een simpele
code:
1
2
docker-compose pull
docker-compose up -d

gedaan, en we hebben de nieuwste versie..

[ Voor 14% gewijzigd door DaRoot op 06-09-2019 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
@DaRoot : Je hoeft de Container niet te stoppen, want het update proces regelt dat allemaal voor je :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 00:13:
@DaRoot : Je hoeft de Container niet te stoppen, want het update proces regelt dat allemaal voor je :)
En je kunt het updateproces zelfs automatiseren met een Watchtower (containrrr/watchtower) of Ouroboros (pyouroboros/ouroboros) container

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:21
Is de repo voor 5.11.39 al bijgewerkt?
Als ik een update doe krijg ik nog steeds de melding dat ik de laatste versie heb (5.10.26).
Ik zou een wget kunnen doen, maar ik vind apt-get wel zo makkelijk eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Freee!! schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:08:
[...]

En je kunt het updateproces zelfs automatiseren met een Watchtower (containrrr/watchtower) of Ouroboros (pyouroboros/ouroboros) container
Heren dank hiervoor.. ik heb portainer als gui draaien, maar dat valt qua functionaliteit beetje tegen.. docker-compose ondersteunt ie niet volgens mij.. wel erg fraai concept als geheel..
Zo'n automatische updater zat ik ook al aan te denken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snipperty
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-02 09:22
Ik probeer te migreren naar mijn Pi3 met Buster. Echter willen mijn AP's niet "adopten" . Op Windows 10 werkte eea feilloos. Zowel Windows als op de Pi dezelfde controller versie: 5.11.39.
Wanneer ik op de AP set-inform http://ip_van_controller:8080/inform geef dan komt er na een paars econden de melding: Unknown[11] .
De logging op van de AP:
code:
1
2
3
4
5
Thu Aug  1 16:53:54 2019 kern.warn kernel: [ 3610.480644] ieee80211_ioctl_getparam : parameter 0x284 not supported
Thu Aug  1 16:53:54 2019 kern.info kernel: [ 3610.483735] br0: port 3(ath1) entered disabled state
Thu Aug  1 16:53:58 2019 kern.warn kernel: [ 3614.668706] [wifi1] FWLOG: [3719791] WAL_DBGID_BB_WDOG_TRIGGERED ( 0x38c26f, 0x4300000a, 0x0, 0xaad )
Thu Aug  1 16:54:02 2019 user.err : mcad[1267]: ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://ip_van_controller:8080/inform)
Thu Aug  1 16:54:02 2019 user.err : mcad[1267]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #5, url=http://ip_van_controller:8080/inform, rc=11

Zowel de Pi als de AP hebben vaste IP addressen (DHCP reservations)
zowel van binnen als van buiten is poort 8080 open:
code:
1
2
3
4
5
Nmap scan report for raspberrypi (ip_van_controller0)
Host is up (0.00034s latency).

PORT     STATE SERVICE
8080/tcp open  http-proxy

Ook staat er het java process te luisteren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
tcp        0      0 0.0.0.0:9080            0.0.0.0:*               LISTEN      496/domoticz
tcp        0      0 127.0.0.1:6010          0.0.0.0:*               LISTEN      569/sshd: pi@pts/0
tcp        0      0 0.0.0.0:8443            0.0.0.0:*               LISTEN      18733/java
tcp        0      0 127.0.0.1:6011          0.0.0.0:*               LISTEN      3007/sshd: pi@pts/1
tcp        0      0 127.0.0.1:6012          0.0.0.0:*               LISTEN      3054/sshd: pi@pts/2
tcp        0      0 127.0.0.1:6013          0.0.0.0:*               LISTEN      3156/sshd: pi@pts/3
tcp        0      0 0.0.0.0:6144            0.0.0.0:*               LISTEN      496/domoticz
tcp        0      0 0.0.0.0:9443            0.0.0.0:*               LISTEN      496/domoticz
tcp        0      0 0.0.0.0:6789            0.0.0.0:*               LISTEN      18733/java
tcp        0      0 127.0.0.1:4711          0.0.0.0:*               LISTEN      16179/pihole-FTL
tcp        0      0 0.0.0.0:8843            0.0.0.0:*               LISTEN      18733/java
tcp        0      0 127.0.0.1:27117         0.0.0.0:*               LISTEN      18804/bin/mongod
tcp        0      0 0.0.0.0:8880            0.0.0.0:*               LISTEN      18733/java
tcp        0      0 0.0.0.0:8080            0.0.0.0:*               LISTEN      18733/java
tcp        0      0 0.0.0.0:80              0.0.0.0:*               LISTEN      15974/lighttpd
tcp        0      0 0.0.0.0:53              0.0.0.0:*               LISTEN      16179/pihole-FTL
tcp        0      0 0.0.0.0:22              0.0.0.0:*               LISTEN      493/sshd

Opstart van de controller geeft niets vreemds in de logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[2019-09-14T20:11:22,131] <localhost-startStop-1> INFO  system - ======================================================================
[2019-09-14T20:11:22,159] <localhost-startStop-1> INFO  system - UniFi 5.11.39 (build atag_5.11.39_12706 - release/release) is started
[2019-09-14T20:11:22,160] <localhost-startStop-1> INFO  system - ======================================================================
[2019-09-14T20:11:22,163] <localhost-startStop-1> INFO  system - BASE dir:/usr/lib/unifi
[2019-09-14T20:11:22,380] <localhost-startStop-1> INFO  system - Current System IP: ip_van_controller
[2019-09-14T20:11:22,381] <localhost-startStop-1> INFO  system - Hostname: raspberrypi
[2019-09-14T20:11:35,164] <localhost-startStop-1> INFO  productinfo - Using controller channel=RELEASE, firmware channel=RELEASE. Available controller channels=[RELEASE], available firmware channels=[RELEASE]. SSO is disabled.

Ik ben er nu al een paar avonden aan kwijt en nu einde raad.
Wie kan mij verder helpen? bvd

Na nog meer verlies van haren op mijn hoofd, oorzaak gevonden... 8)7 Er was nog een vlan geconfigureerd...

[ Voor 15% gewijzigd door Snipperty op 16-09-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-06 11:43

YRH

Oeps, verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door YRH op 16-09-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonlamers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11-2024
In een andere tutorial waarin alleen staat beschreven hoe je de unifi controller installeerd, staat ook dat je de raspberry met "sudo nano /etc/dhcpcd.conf" een vast ip adres moet geven.
wat moet ik hier invullen bij de static domain_name_servers ?
omdat nu de unifi controller en pi hole op dezelfde radsberry draaien.

sudo nano /etc/dhcpcd.conf
Enable to following lines by remove the # from it and set ip address to a fixed value

#Static IP configuration:
interface eth0
static ip_address=192.168.1.210/24
#static ip6_address=fd51:42f8:caae:d92e::ff/64
static routers=192.168.1.1
static domain_name_servers=192.168.1.1 1.1.1.1 fd51:42f8:caae:d92e::1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
antonlamers schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 05:50:
In een andere tutorial waarin alleen staat beschreven hoe je de unifi controller installeerd, staat ook dat je de raspberry met "sudo nano /etc/dhcpcd.conf" een vast ip adres moet geven.
wat moet ik hier invullen bij de static domain_name_servers ?
Gewoon het IP van je Router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 17:32

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Is er een manier om de unifi database naar een usb stick oid te verplaatsen? Ik ben bang dat mijn SD kaartje nogal veel te leiden heeft van het vele schrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

superduper schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:55:
Is er een manier om de unifi database naar een usb stick oid te verplaatsen? Ik ben bang dat mijn SD kaartje nogal veel te leiden heeft van het vele schrijven..
Waarom niet de hele Pi van USB laten draaien?
Heb ik onlangs ook gedaan met mijn domoticz systeem, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

DaRoot schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:42:
[...]

Waarom niet de hele Pi van USB laten draaien?
Heb ik onlangs ook gedaan met mijn domoticz systeem, werkt perfect.
lijkt me ook prima. Is er ergens beschreven hoe je dat doet op een rPi 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

superduper schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

lijkt me ook prima. Is er ergens beschreven hoe je dat doet op een rPi 4?
Vast wel ergens beschreven, ik kwam tijdens snel google-en erachter dat het met een Pi4 anders werkt dan bij een 2 of 3.
Maar is de Unifi controller en PiHole het enige dat je op de Pi gaat draaien?
Zou ik persoonlijk lekker op een Pi3 doen.. meer dan snel genoeg daarvoor, zuiniger, blijft koeler..
ook geen 3B+, maar een gewone 3B.
Edit:
handleiding voor booten van 2B of 3B(+) van USB:
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-boot-from-usb/

[ Voor 9% gewijzigd door DaRoot op 25-10-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

DaRoot schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:33:
[...]

Vast wel ergens beschreven, ik kwam tijdens snel google-en erachter dat het met een Pi4 anders werkt dan bij een 2 of 3.
Maar is de Unifi controller en PiHole het enige dat je op de Pi gaat draaien?
Zou ik persoonlijk lekker op een Pi3 doen.. meer dan snel genoeg daarvoor, zuiniger, blijft koeler..
ook geen 3B+, maar een gewone 3B.
Edit:
handleiding voor booten van 2B of 3B(+) van USB:
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-boot-from-usb/
Het draait inmiddels al dus ik ga ervoor geen andere pi kopen. Tzt wil ik er vast nog wel meer op draaien. Inderdaad werkt booten anders en zie ik nog niet veel voor de Pi4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

superduper schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:09:
[...]
Het draait inmiddels al dus ik ga ervoor geen andere pi kopen. Tzt wil ik er vast nog wel meer op draaien. Inderdaad werkt booten anders en zie ik nog niet veel voor de Pi4
Als je het ding toch al hebt, zou ik je aanraden er ook een Pi-Hole Unbound server op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Dit topic lijkt me het juiste topic om mijn vraag te stellen.

Sinds gisteren een USG aan de praat i.c.m. Ziggo modem in bridge modus. Heeft even geduurd toen ik gelukkig ergens las dat je zeker niet dezelfde IP range als ziggo moet aanhouden voor je eigen interne netwerk en laat ik net dat wel gedaan hebben in eerste instantie.

Situatie is als volgende. Ik heb gekozen voor de 10.0.0.x range.

USG is 10.0.0.1
Raspberry PI is 10.0.0.10 met daarop in docker
-unifi
-portainer
-domotiz
-pihole

De cloud controller functionaliteit heeft tot aan gisteren gewerkt. Sinds ik achter de USG zit lijkt dit niet meer te werken.

Ik worstel nog met de DNS instellingen van mijn netwerk aangezien het erop lijkt dat je dit op 3 plekken in kan stellen:
1. LAN (in de unifi controller)
2. WAN (in de unifi controller)
3. USG (in de web interface)

Op basis van de voorbeelden die ik hier ben tegen gekomen lijkt me dat ik dus in LAN het ip adres van de raspberry op moet geven (10.0.0.10) zodat DNS requests inderdaad langs pihole gestuurd worden. Echter als ik dat doe, gaat mijn USG opnieuw provisionen om vervolgens geen internet (wel netwerk) meer te hebben..

Ik ben dus een beetje zoekende naar wat de juiste plek is, en wat de oorzaak kan zijn.

Lijkt me niet dat ik in de firewalling van de USG zaken moet gaan open zetten voor verkeer naar buiten. Ik kan nu immers ook naar buiten navigeren. Dus de oorzaak lijkt me volledig in DNS te zitten.

Screenshots ter onderbouwing:
LAN (waar je ziet dat ik eerder de PI heb aangewezen als DNS in manual mode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D8Wby6UAwKgZA8q48KmgwmBi/full.jpg

WAN (waar je ziet dat google als primaire en secundaire DNS ingesteld staan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/35mF40UlkVsJi9D0XEdLcVVK/full.jpg

USG (waar je ziet dat de USG zelf als DNS fungeert)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NWpkAXH1twrdHUE1SrrLsHa6/full.jpg

De vraag is dus, hoe moet het nu precies staan en hoe kan het dat de cloud access het momenteel niet doet.

Tweede wat opmerkelijk is, is dat ik zie dat er wel degelijk clients langs de pihole zijn gegaan ondanks dat deze dus nergens ingesteld staat als DNS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fyVh3w08ItfXx6HXApGMkSlc/full.jpg
Mij valt op dat het nu met name de PI zelf is die er gebruik van maakt, maar gisteren toen ik dus naar de PiHole verwees had ik dus geen internet meer.

En de DNS instellingen in PiHole verwijzen gewoon naar public DNS van Google.

Wie o wie :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik zelf, om dus elk apparaat in je netwerk op de pihole aangesloten te krijgen moet je op elk gekoppeld ubiquiti apparaat bij instellingen dus geforceerd je DNS server opgeven.

Dus apparaat > config > network > preferred DNS en daar dan het IP van je pihole invullen.
Ik heb de indruk dat de DHCP Name Server in de config van je netwerk daar dus helemaal niets mee te maken heeft, en niet eens uitmaakt of je daar wat invult ja of nee.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
loewie1984 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:53:
Sinds gisteren een USG aan de praat i.c.m. Ziggo modem in bridge modus. Heeft even geduurd toen ik gelukkig ergens las dat je zeker niet dezelfde IP range als ziggo moet aanhouden voor je eigen interne netwerk en laat ik net dat wel gedaan hebben in eerste instantie.
Kleine correctie :

Een willekeurige NAT Router mag niet aan de LAN én WAN kant dezelfde IP Range hebben!

Dan gaat het inderdaad goed mis! :D
USG is 10.0.0.1
Raspberry PI is 10.0.0.10 met daarop in docker
-unifi
-portainer
-domotiz
-pihole

De cloud controller functionaliteit heeft tot aan gisteren gewerkt. Sinds ik achter de USG zit lijkt dit niet meer te werken.
Welke Cloud Controller :?

Die van Ubiquiti waardoor je via hun servers weer doorverbindt naar je eigen UniFI Controller ?!
Ik worstel nog met de DNS instellingen van mijn netwerk aangezien het erop lijkt dat je dit op 3 plekken in kan stellen:
1. LAN (in de unifi controller)
2. WAN (in de unifi controller)
3. USG (in de web interface)

Op basis van de voorbeelden die ik hier ben tegen gekomen lijkt me dat ik dus in LAN het ip adres van de raspberry op moet geven (10.0.0.10) zodat DNS requests inderdaad langs pihole gestuurd worden. Echter als ik dat doe, gaat mijn USG opnieuw provisionen om vervolgens geen internet (wel netwerk) meer te hebben..

Screenshots ter onderbouwing:
LAN (waar je ziet dat ik eerder de PI heb aangewezen als DNS in manual mode)
[Afbeelding]

WAN (waar je ziet dat google als primaire en secundaire DNS ingesteld staan)
[Afbeelding]

USG (waar je ziet dat de USG zelf als DNS fungeert)
[Afbeelding]

De vraag is dus, hoe moet het nu precies staan en hoe kan het dat de cloud access het momenteel niet doet.
toon volledige bericht
Paar TIPS :
- Vergeet de USG WebGUI en regel alles vanuit de UniFi Controller !!
- Vergeet alle WAN instellingen en laat daar lekker alles op Automatisch i.c.m. een Ziggo modem in Bridge Mode, want meer dan dat heb je niet nodig!
- Vul in alle 4 velden bij de VLAN Settings het IP van de Pi-Hole Container in als DNS Server!

Het enige waar je even goed naar zal moeten kijken is je Docker gedeelte, want het kan zomaar zijn dat je USG niet weet waar het IP van de Pi-Hole Container zich bevindt ;)
Dat zou met een Static Route opgelost kunnen worden of een andere netwerkconfiguratie van je Docker gedeelte... Aan jou de keuze...
Ik ben dus een beetje zoekende naar wat de juiste plek is, en wat de oorzaak kan zijn.
Dat kan ik me best wel voorstellen inderdaad! :)
Lijkt me niet dat ik in de firewalling van de USG zaken moet gaan open zetten voor verkeer naar buiten. Ik kan nu immers ook naar buiten navigeren. Dus de oorzaak lijkt me volledig in DNS te zitten.
Mwa, eerder een fout van de beheerder... :+
Tweede wat opmerkelijk is, is dat ik zie dat er wel degelijk clients langs de pihole zijn gegaan ondanks dat deze dus nergens ingesteld staat als DNS.
[Afbeelding]
Mij valt op dat het nu met name de PI zelf is die er gebruik van maakt, maar gisteren toen ik dus naar de PiHole verwees had ik dus geen internet meer.
Dat zou zomaar kunnen inderdaad, want Pi-Hole gebruikt 127.0.0.1 als DNS Server en dat is Pi-Hole zelf uiteraard! :)
En de DNS instellingen in PiHole verwijzen gewoon naar public DNS van Google.
Dat is best wel ironisch : Ads blokkeren, maar wel de DNS van de grootste adverteerder ter wereld gebruiken! _O- :+
Wie o wie :)
Jij zo te zien, maar hopelijk helpt bovenstaande verhaal ook een beetje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemme
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 17:03
Gait schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:32:
Ik had wat problemen met het updaten de UniFi controller. Ik heb het geïnstalleerd volgens de TS, maar wanneer ik naar [IP]:8443 ga laadt hij niet. Ik krijg je juist versie van Java er volgens mij niet op.
Ik denk dat ik hetzelfde probleem hem. Instructies hierboven gevolgd maar zit nu met Java 9 waardoor de controller niet wil opstarten.
Ik zoek nu hoe ik kan downgraden naar Java 8... Iemand die kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Jemme schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem hem. Instructies hierboven gevolgd maar zit nu met Java 9 waardoor de controller niet wil opstarten.
De boel in docker draaien en je hebt nergens last van.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Jemme schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:57:
[...]

https://www.google.com/search?q=linux+downgrade+java+9+to+8

Levert onder andere dit op : https://askubuntu.com/que...e-java-jre-the-ubuntu-way

en dit :
code:
1
sudo update-alternatives --config java

Dus probeer eens wat en laat ons weten wat het wel of niet deed! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
@SmokingCrop misschien is het een idee / suggestie om unbound toe te voegen?

ik heb het idee dat dat een veelvoudig gebruikte toevoeging is, ik maak er zelf (nadat ik er eerst nog wel ruzie mee had) tegenwoordig veel gebruik van.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemme
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 17:03
Ik krijg de controller nog steeds niet aan de praat. :'(

Dit heb ik ondertussen van Java.
Selection Path Priority Status
------------------------------------------------------------
0 /usr/lib/jvm/java-11-openjdk-armhf/bin/java 1111 auto mode
1 /usr/lib/jvm/java-11-openjdk-armhf/bin/java 1111 manual mode
* 2 /usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java 1081 manual mode

De controller heb ik nogmaals geïnstalleerd en dat is versie 5.12.22. Nergens foutmeldingen gekregen.

Als ik de controller via een browser wil openen blijf ik dezelfde foutmelding krijgen, nl Deze site is niet bereikbaar - connection refused.

Iemand een idee?

Net alles aan de praat gekregen via Docker. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jemme op 18-11-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:47
Zijn er nog zaken die je kan instellen om te voorkomen dat Unifi/Java heel veel schrijfacties naar de SD kaart doet? Logging uitzetten etc. Ben bang dat de SD in no time corrupt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jazco2nd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:36:
Zijn er nog zaken die je kan instellen om te voorkomen dat Unifi/Java heel veel schrijfacties naar de SD kaart doet? Logging uitzetten etc. Ben bang dat de SD in no time corrupt zal zijn.
Logging naar een ramdisk is het belangrijkste, daarnaast een USB-drive eraan als doel voor de schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Freee!! schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:39:
[...]

Logging naar een ramdisk is het belangrijkste, daarnaast een USB-drive eraan als doel voor de schrijfacties.
Dank en excuses maar ik heb het draaiend gekregen als noob. Dit zegt mij niks.. hoe kan ik dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jazco2nd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:42:
[...]
Dank en excuses maar ik heb het draaiend gekregen als noob. Dit zegt mij niks.. hoe kan ik dit aanpakken?
Wat is je basisinstallatie? Ik heb alleen ervaring met OMV en die heeft een folder2ram plug-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Freee!! schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:52:
[...]

Wat is je basisinstallatie? Ik heb alleen ervaring met OMV en die heeft een folder2ram plug-in.
Ik heb het nu draaien op een Ubuntu pc, intel core i3, dmv unifi docker van jaco alberty. Wil het waarschijnlijk gewoon op een RPi3 laten draaien in de toekomst maar die is nog even bezet.

[ Voor 88% gewijzigd door Jazco2nd op 29-12-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Jazco2nd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:36:
Fatsoenlijk kaartje en voeding en gaan met die banaan! :)

De UniFi Controller moet zo makkelijk meerdere jaren achter elkaar kunnen draaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De apt-get methode was blijkbaar vernieuwd met een nieuwe HTTPS bronlijst. Ik heb de guide aangepast.

(1) Installeer apt-transport-https om van de nieuwe HTTPS bronlijst gebruik te kunnen maken
code:
1
sudo apt-get install apt-transport-https -y

(2) Voeg de nieuwe bronlijst toe
code:
1
echo 'deb https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list

(3) Voeg de GPG sleutels toe
code:
1
sudo wget -O /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg https://dl.ui.com/unifi/unifi-repo.gpg

(4) Update de package met de nieuwe bronlijst en Installeer UniFi
code:
1
sudo apt-get update && apt-get install unifi -y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-05 22:05
Ik draai hier controller 5.11.50 op een rpi 3b.

Update doe ik met Putty, maar bij stap 4 gaat het mis bij mij.

ik krijg wel de melding dat er een update is naar 5.12.

Maar de update moet blijkbaar expliciet worden aanvaard. Raadpleeg de man-pagina voor bijkomende info...staat er.

Deze zelfde melding krijg ik ook met sudo apt-get upgrade -y.

Zie ik iets over het hoofd?

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@Tierd : Maak eens een screenshot of geef effe de exacte error erbij, want zo wordt het maar een gokverhaal...

En mocht het van toepassing zijn : Stel de boel alsjeblieft in op Engels en niet op Nederlands, want dat is alleen maar ellende als er wat misgaat en je moet een error opzoeken! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-05 22:05
nero355 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:08:
@Tierd : Maak eens een screenshot of geef effe de exacte error erbij, want zo wordt het maar een gokverhaal...

En mocht het van toepassing zijn : Stel de boel alsjeblieft in op Engels en niet op Nederlands, want dat is alleen maar ellende als er wat misgaat en je moet een error opzoeken! ;)
Het is gelukt!

Ik heb regel 4 anders en los van elkaar ingevoerd als volgt:

sudo apt-get update
sudo apt-get -y install unifi

Controller 5.12.35 draait nu.

(@nero355: mijn rpi's zijn Engelstalig, maar bij het updaten van de unifi controller krijg ik Nederlandse tekst.. 8)7 )

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:45
ik heb net Pihole geïnstalleerd op mij PI, waar de unifi controller al een tijdje op draait. Het heeft me behoorlijk wat moeite gekost op de webportal aan de praat te krijgen. Ik kreeg steeds een 403 - forbidden melding.Via deze post https://forum.armbian.com...e-or-403-forbidden-error/ heb ik in ieder geval toegang (blijkbaar moest fastcgi toegevoegd worden.

Ik krijg nu alleen de logs niet ingeladen. Ben er na een hele dag Googlen nu maar mee gestopt. Pihole werkt in principe prima (logs worden ook gewoon gevuld), maar ik vindt het toch irritant dat ik de portal niet aan de praat krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
jswinkels schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:58:
ik heb net Pihole geïnstalleerd op mij PI, waar de unifi controller al een tijdje op draait. Het heeft me behoorlijk wat moeite gekost op de webportal aan de praat te krijgen. Ik kreeg steeds een 403 - forbidden melding.Via deze post https://forum.armbian.com...e-or-403-forbidden-error/ heb ik in ieder geval toegang (blijkbaar moest fastcgi toegevoegd worden.
Kan een ARMbian dingetje zijn...
Ik krijg nu alleen de logs niet ingeladen. Ben er na een hele dag Googlen nu maar mee gestopt. Pihole werkt in principe prima (logs worden ook gewoon gevuld), maar ik vindt het toch irritant dat ik de portal niet aan de praat krijg.
Volgens mij was dat een rechtenprobleem of zo... Staat ergens op het Pi-Hole Forum :)

Wel balen dat je zoveel maffe dingen tegenkomt, want over het algemeen is het geheel binnen een paar minuten "up and running" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaH583
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik liep tegen een probleempje aan tijdens het installeren middels methode B.

code:
1
sudo apt-get update && apt-get install unifi -y
Lui dat ik was zat ik zonder na te denken de regel te kopiëren en uit te voeren maar bij het installeren van Unifi ging het helaas mis... :?

Ik kreeg de volgende foutmelding voor mijn kiezen:
unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), are you root?
Ik had geen rechten als root en dit kwam natuurlijk omdat sudo ontbrak voor apt-get install unifi -y 8)7
En na het opnieuw uitvoeren van de regel op de juiste manier ging het natuurlijk wel goed. :)

Dus de eigenlijke regel wordt dus zo:
code:
1
sudo apt-get update && sudo apt-get install unifi -y

@SmokingCrop Misschien handig om dit even aan te passen in de handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
RaH583 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:45:
Ik liep tegen een probleempje aan tijdens het installeren middels methode B.

[...]

Lui dat ik was zat ik zonder na te denken de regel te kopiëren en uit te voeren maar bij het installeren van Unifi ging het helaas mis... :?

Ik kreeg de volgende foutmelding voor mijn kiezen:

[...]

Ik had geen rechten als root en dit kwam natuurlijk omdat sudo ontbrak voor apt-get install unifi -y 8)7
En na het opnieuw uitvoeren van de regel op de juiste manier ging het natuurlijk wel goed. :)

Dus de eigenlijke regel wordt dus zo:
code:
1

@SmokingCrop Misschien handig om dit even aan te passen in de handleiding?
toon volledige bericht
Thanks, daar was idd een foutje ingekropen. Heb het aangepast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:45
nero355 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:41:

Wel balen dat je zoveel maffe dingen tegenkomt, want over het algemeen is het geheel binnen een paar minuten "up and running" :)
Op het forum het idee gekregen dat sqllite installatie mogelijk niet goed was. Bij de reparatie daarvan krijg ik allemaal segmentatie faults, dus corrupt sd-kaartje. Heb net de installatie op een nieuw kaartje uitgevoerd.

loopt als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ben dit topic eens door gaan bladeren, maar ben het niet tegen gekomen. Zou het ook gaan werken op een Pi2B 1GB, met alleen de Unifi Controller? Ik heb nog een Pi2B setje liggen, waar niets mee gedaan wordt. Zou een veel goedkopere oplossing zijn, dan een Cloudkey aanschaffen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:18:
Ik ben dit topic eens door gaan bladeren, maar ben het niet tegen gekomen. Zou het ook gaan werken op een Pi2B 1GB, met alleen de Unifi Controller? Ik heb nog een Pi2B setje liggen, waar niets mee gedaan wordt. Zou een veel goedkopere oplossing zijn, dan een Cloudkey aanschaffen. :)
Zou normaal wel moeten werken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SmokingCrop schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:49:
[...]

Zou normaal wel moeten werken (y)
Super, ga ik morgenavond eens spelen... O-)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Vorige week nog geïnstalleerd en opgeleverd bij een kennis van me.. Unifi controller als Docker container, zodat we evt makkelijk PiHole er nog bij naast kunnen draaien.
De unifi controller werkt in elk geval perfect.
Heb thuis een 3B met Docker erop waarin Unifi en Pihole draaien, zie hier de load van de laatste 7 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IDUk0Uh.png
Moet volgens mij met een Pi 2 ook prima kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Je kan daarop prima de UniFi Controller en Pi-Hole naast elkaar draaien en bovendien zijn de 2B en 3B de zuinigste Pi's om hiervoor te gebruiken ;)

Zie ook het Pi-Hole of Raspberry Pi Topic en dan vooral deze post : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:35:
[...]

Je kan daarop prima de UniFi Controller en Pi-Hole naast elkaar draaien en bovendien zijn de 2B en 3B de zuinigste Pi's om hiervoor te gebruiken ;)

Zie ook het Pi-Hole of Raspberry Pi Topic en dan vooral deze post : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"
Inderdaad.. de 3B+ is iets sneller, maar wordt vooral veel warmer..
Persoonlijk vind ik de 3B nonplus een beetje de sweetspot qua Pi's voor dit soort toepassingen.
2B is ook prima, maar moet je alleen doen als je er een hebt liggen.. ze zijn nieuw nauwelijks goedkoper dan een 3B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Maar de 3B+ is toch pas de eerste die PoE ondersteuning heeft?

Aangezien ik een groot tekort aan wcd's heb - en je niet oneindig met verlengsnoer kan / mag gaan - is de 3B+ of de 4 voor mij de eerste waar ik op meerdere manieren gebruik van kan maken.

Ik heb nu 2 3B+ modellen in gebruik, 1 voor Unifi, Pi-hole & Unbound en 1 voor mediagebruik wat ik niet rechtstreeks vanaf mijn nas naar de tv kan streamen.

[ Voor 25% gewijzigd door Comp User op 29-01-2020 11:16 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik vandaag mijn eerste pi binnen gekregen (3B+) en mijn enige vraag eigenlijk is wat is het grote voordeel van het headless installeren tov een normale install.

Of anders gezegd, kan ik de handleiding ook volgen na een normale nieuwe install. Ik werk vanaf een mac en voor alle apps een alternatief zoeken kost veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VTe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 15:34

VTe

911GT2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:21:
Ik vandaag mijn eerste pi binnen gekregen (3B+) en mijn enige vraag eigenlijk is wat is het grote voordeel van het headless installeren tov een normale install.

Of anders gezegd, kan ik de handleiding ook volgen na een normale nieuwe install. Ik werk vanaf een mac en voor alle apps een alternatief zoeken kost veel tijd.
De enige app die je volgens mij nodig hebt op je Mac is Etcher. Voor de toegang naar de pi kan je gewoon de standaard terminal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Heb alles nu draaiend. Het script van @SmokingCrop was voor mijn als newbie echt ideaal!

Jammer alleen dat ik er achteraf pas achter kom dat Ziggo geen aangepaste DNS toe staat op hun connectbox hierdoor moet ik dus alsnog een router gaan gebruiken.

Iemand ervaring met deze oplossing?

[ Voor 23% gewijzigd door 911GT2 op 30-01-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

Een Mac heeft een Terminal en daarop DD en SSH dus je bent zo klaar met een 'Clean Install" :)
Comp User schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:11:
Maar de 3B+ is toch pas de eerste die PoE ondersteuning heeft?

Aangezien ik een groot tekort aan wcd's heb - en je niet oneindig met verlengsnoer kan / mag gaan - is de 3B+ of de 4 voor mij de eerste waar ik op meerdere manieren gebruik van kan maken.
Zie :
rally schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:42:
Voor mijn RPI4 gebruik ik overigens een USB-C PoE Splitter. Vindt ik prettiger dan de PoE HAT

Ze zijn er ook trouwens in MicroUSB vorm.

Gebruik deze overigens NIET om je telefoon/tablet mee op te laden. Daar zijn ze absoluut niet voor geschikt!
IMHO de betere oplossing! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online

Minder kans op bugs die heel vaak door de GUI omgeving komt en minder verbruik in het algemeen.
Ik zie het als een set en forget apparaatje. Als je al iets doet, is het meestal in de web gui of even kort een update commando'tje uitvoeren.
Alsook geen monitor ofzo nodig om het te installeren. SD kaart voorbereiden, aan een netwerk hangen en klaar. :)

Je kan het inderdaad ook gewoon in de normale installatie met Desktop omgeving installeren. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 30-01-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

SmokingCrop schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Minder kans op bugs die heel vaak door de GUI omgeving komt en minder verbruik in het algemeen.
Ik zie het als een set en forget apparaatje. Als je al iets doet, is het meestal in de web gui of even kort een update commando'tje uitvoeren.
Alsook geen monitor ofzo nodig om het te installeren. SD kaart voorbereiden, aan een netwerk hangen en klaar. :)

Je kan het inderdaad ook gewoon in de normale installatie met Desktop omgeving installeren. d:)b
Ja maar ik ben niet de meest technische tweaker :o

In middels heb ik alles draaien (met grafische interface) en kan ik hem via VNC eigenlijk overal benaderen. Als het goed is heb ik nu de pi ingesteld als DHCP server en de Ziggo DHCP uitgezet. Ik zit nog een beetje te stoeien hoe ik de unify goed instel omdat ik wel zie dat een aantal requests geblokt worden door pi-hole, maar er komen er ook nog wel een aantal doorheen volgens mij. (Kan ook caching zijn misschien)
Voor mij is dit wel echt op de rand van wat ik kan. Maar dankzij het forum en google kom ik een heel eind. Stiekem vind ik het wel leuk. Dus dank voor jullie geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:13
Wat raden jullie aan als Pi voor UniFi controller?

Heb het volgende liggen:
3b
3b+ (wordt iets warmer als 3b)
4 4gb (wordt veel warmer als 3b)

Is het slim/handig om de Pi met UniFi controller op de PoE switch aan te sluiten of is dat juist niet aan te raden?

[ Voor 11% gewijzigd door makooy op 31-01-2020 20:36 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TerrorSource schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:33:

Heb het volgende liggen:
3b

Is het slim/handig om de Pi met UniFi controller op de PoE switch aan te sluiten of is dat juist niet aan te raden?
Zonder PoE-HAT heb je niet veel aan het aansluiten op de PoE switch en die werkt alleen op de 3B+ en 4B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Freee!! schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:32:
[...]

Zonder PoE-HAT heb je niet veel aan het aansluiten op de PoE switch en die werkt alleen op de 3B+ en 4B.
Je hebt niet Persé een PoE hat nodig, zie enkele reacties hierboven met een PoE USB converter.
Die kan ook met 3B lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
TerrorSource schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:33:

Heb het volgende liggen:
3b
Zie : nero355 in "[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27
Heb nu een Raspberry pi (Raspbian buster) draaien met de volgende onderdelen; Domoticz, MQQT, gBridge. Bedoeling is dat ik ook nog mijn RFXcom, slimme meter (mogelijk via DSMReader) en Homebridge ga installeren. Kortom ik benut de Raspberry al goed.

Is het verstandig om voor de Unify controller plus pi-hole een separate Raspberry 3B+ aan te schaffen? Of zou er bij op zetten ook moeten werken? Wat is de ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bvsteyn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:47:
Heb nu een Raspberry pi (Raspbian buster) draaien met de volgende onderdelen; Domoticz, MQQT, gBridge. Bedoeling is dat ik ook nog mijn RFXcom, slimme meter (mogelijk via DSMReader) en Homebridge ga installeren. Kortom ik benut de Raspberry al goed.

Is het verstandig om voor de Unify controller plus pi-hole een separate Raspberry 3B+ aan te schaffen? Of zou er bij op zetten ook moeten werken? Wat is de ervaring?
nero355 in "[handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole"

"Use The Search Luke @bvsteyn! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27
Heb het hele topic gelezen, maar haal er niet uit of het verstandig is om het los op een pi te zetten. Of dat ik problemen kan verwachten. :D Sorry voor de vraag dan maar.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
bvsteyn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:20:
Heb het hele topic gelezen, maar haal er niet uit of het verstandig is om het los op een pi te zetten. Of dat ik problemen kan verwachten. :D Sorry voor de vraag dan maar.. :X
Jij weet hoeveel jouw Pi belast is en nu weet je ook hoeveel belasting je extra kan verwachten ;)

Zolang je er rekening mee houdt dat ieder programma netjes op een poort zit die een ander programma niet in de weg zit komt het wel goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:45:
[...]
Jij weet hoeveel jouw Pi belast is en nu weet je ook hoeveel belasting je extra kan verwachten ;)

Zolang je er rekening mee houdt dat ieder programma netjes op een poort zit die een ander programma niet in de weg zit komt het wel goed :)
Of een eigen IP-adres heeft/krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Opgelost :)

[ Voor 96% gewijzigd door 911GT2 op 03-02-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nou weten we niet wat het probleem was of hoe je het hebt opgelost! _O- :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

nero355 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:34:
[...]

Nou weten we niet wat het probleem was of hoe je het hebt opgelost! _O- :D
Nou, mijn probleem was, en is... want de oplossing kapte er vanmorgen weer mee. Dat ik de unify niet kan benaderen vanaf mijn telefoon zonder dat mijn laptop open staat en ik daar de software heb draaien.

Dus het lijkt erop alsof de software toch nog ergens een verwijzing heeft naar mijn local install in niet naar de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb vandaag thuis 2x achter elkaar een stroomstoring gehad en kan nu niet meer inloggen op mijn unifi controller.
Ik krijg de melding dat gebruikersnaam/wachtwoord niet klopt.

Hoe kan ik wel weer in mijn unifi controller komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Crxtreem schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:32:
Ik heb vandaag thuis 2x achter elkaar een stroomstoring gehad en kan nu niet meer inloggen op mijn unifi controller.
Ik krijg de melding dat gebruikersnaam/wachtwoord niet klopt.

Hoe kan ik wel weer in mijn unifi controller komen?
Kom je nog wel in de Pi zelf? Zo ja, dan kan het zijn dat je de Unifi controller opnieuw moet installeren, anders hoop ik voor je, dat je een backup image hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:08:
[...]

Kom je nog wel in de Pi zelf? Zo ja, dan kan het zijn dat je de Unifi controller opnieuw moet installeren, anders hoop ik voor je, dat je een backup image hebt.
Als ik ssh op de pi en ls doe krijg ik maar 2 bestanden te zien.

Install-unifi-pihole.sh (groen)
Unifi_5.11.39\sysvinit_all.deb (rood)

Of is er nog een repair commando oid?

[ Voor 4% gewijzigd door Crxtreem op 11-03-2020 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
@SmokingCrop Controller 5.12.66 is uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Na een lange tijd probleemloos een Pi-Hole en Unifi controller te hebben gedraaid, heb ik nu problemen met de stabiliteit, regelmatig is de pi niet meer benaderbaar. Een hardware matige reboot lost het op.
Lijkt te gebeuren sinds de laatste unifi update.
Waar moet ik beginnen met zoeken naar het issue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 11-06 17:07
Exocet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:37:
Na een lange tijd probleemloos een Pi-Hole en Unifi controller te hebben gedraaid, heb ik nu problemen met de stabiliteit, regelmatig is de pi niet meer benaderbaar. Een hardware matige reboot lost het op.
Lijkt te gebeuren sinds de laatste unifi update.
Waar moet ik beginnen met zoeken naar het issue?
Mijn ervaring is dat de database van Unify uit de kluiten groeit.
wat je wellicht ook kan proberen is een andere voeding aangezien Pi's nogal zeikerig kunnen zijn als de spanning niet schoon of het vermogen niet hoog genoeg is.
Anders Unify up- of downgraden totdat het wel goed werkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:48

breinonline

Are you afraid to be known?

valkenier schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:44:
Mooi werk. Ik heb er voor gekozen om unifi vanuit de repository te installeren, daarmee wordt het vanzelf geupdate als er een nieuwe release is.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
echo 'deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list

sudo wget -O /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg https://dl.ubnt.com/unifi/unifi-repo.gpg

sudo apt update

sudo apt install unifi

sudo apt-get install oracle-java8-jdk

echo 'JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt' | sudo tee /etc/default/unifi > /dev/null

[...]

En dat is een PITA inderdaad, net als dat je lighttpd er standaard bij krijgt, terwijl je net apache had lopen.
toon volledige bericht
Even ter aanvulling, wellicht ook voor anderen. Als je de stappen uit de topicstart volgt (openjdk in plaats van Oracle java) met de hand installeert en dit wil volgen, dan moet je in plaats van:
code:
1
echo 'JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt' | sudo tee /etc/default/unifi > /dev/null

code:
1
echo 'JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-1.8.0-openjdk-armhf' | sudo tee /etc/default/unifi > /dev/null
doen. Kostte mij even om dat uit te vinden dus wellicht heeft iemand anders hier nog wat aan ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:40:
[...]

Even ter aanvulling, wellicht ook voor anderen. Als je de stappen uit de topicstart volgt (openjdk in plaats van Oracle java) met de hand installeert en dit wil volgen, dan moet je in plaats van:
code:
1

code:
1
echo 'JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-1.8.0-openjdk-armhf' | sudo tee /etc/default/unifi > /dev/null
doen. Kostte mij even om dat uit te vinden dus wellicht heeft iemand anders hier nog wat aan ;)
Om het vanuit de repository te installeren, kan je ook optie B volgen in de hoofdpost.
Deze manier van installeren is sinds zijn post al weer wat veranderd (ui.com & https), de openingpost is daarop aangepast.
Ik heb de officiële manier gebruikt die Ubiquiti zelf aangeeft om te installeren vanuit de repo.
(Hoef je geen aanpassingen aan je Java Path te maken)

Installatie van Java 8

Om de 5.12.X UniFi Controller te installeren op een Raspberry Pi met Raspbian dienen we OpenJDK 8 (Java) te installeren.
De standaard Oracle Java versie is te oud. Het is eenvoudiger om gewoon de OpenJDK versie te installeren ipv. een nieuwere Oracle versie.
code:
1
sudo apt-get install openjdk-8-jre-headless -y

Installatie van haveged

Om een trage start van de UniFi controller op te lossen, dienen we 'haveged' te installeren.
Het niet hebben van user interactie (muis bewegingen enzo) zorgt namelijk voor problemen met de standaard random-generator..
code:
1
sudo apt-get install haveged -y

Installeer de UniFi Controller via methode B

(1) Installeer apt-transport-https om van de nieuwe HTTPS bronlijst gebruik te kunnen maken
code:
1
sudo apt-get install apt-transport-https -y

(2) Voeg de nieuwe bronlijst toe
code:
1
echo 'deb https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list

(3) Voeg de GPG sleutels toe
code:
1
sudo wget -O /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg https://dl.ui.com/unifi/unifi-repo.gpg

code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 17:18
Ik heb hier nog 2 oude Raspberry's (1e model B ) liggen. Dat is best wel veel ouder dan de 3B uit de startpost. Iemand enig idee of dit werkbaar gaat zijn? Of kan ik beter een 3B er bij kopen?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste