IJzerlijm schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:35:
Door iedereen in Chernobyl hun eigen accent te laten gebruiken kunnen ze wat extra doen met die accenten. De meer verfijnde Legasov tegenover de ruwere Shcherbina. En de Schotse acteurs die de mijnwerkers spelen tegenover de klassiek theateracteur die de KGB chairman speelt.
Deze Rus is in ieder geval onder de indruk:
[...]
Ik zat me eerst een beetje te verbazen dat het Engelstalig was en zette me schrap om me te gaan ergeren. Dat was echter snel voorbij. Wat je zegt, het is wel Engelstalig maar door het gebruik van de verschillende accenten wordt wél heel goed benadrukt dat er gewoon keihard klassenverschillen zijn.
Over de serie zelf, soms wilde ik wel naar het scherm schreeuwen "GA ALSJEBLIEFT WEG DAAR! DOE TOCH NIET ZO DOM!"
Totdat ik me besefte dat die mensen gewoon ook geen idee hadden wat er echt aan de hand was. Alsof je kijkt naar vrolijk spelende joodse kinderen in een concentratiekamp. Jíj weet dat er iets verschrikkelijks gaat gebeuren, maar zij hebben gewoon pret.
Eng is in deze serie voor mij niet het juiste woord. Beklemmend past beter, maar dan wel tot de macht tien. Ik zit echt te kijken met een knoop in mijn maag en heb werkelijk te doen met al die onschuldige slachtoffers
Ik ben verder een absolute leek op het gebied maar alle technische en wetenschappelijke termen zaten me niet in de weg. Het is gelukkig géén technobabble of nodeloos hoogdravend ingewikkeld. Al die termen pássen gewoon in de setting en hoewel ze lang niet altijd worden uitgelegd (waar dit wel gedaan wordt, maken ze gebruik van extreem versimpelde maar doeltreffende bewoordingen) maakt het voor mij de serie niet onbegrijpelijk.
Geen wonder dat deze serie zulke hoge ogen gooit. Echt, gaat dat zien als je eens wat anders wil dan scifi, comedy, superhelden of misdaad/rechtbank.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!