Hoeveel zaken eet je die gewoon in NL kunnen groeien? Bestaat er Nederveganisme, waarbij je veganistisch eet met alleen producten die je 'uit de buurt' kunt halen, liefst ook nog seizoensgebonden? Ik bedoel, vanwege internationaal goedkoop vervoer, moderne technieken, constante koeling etc kun je je sojaburger met quinoa op tafel krijgen, echter is dat pas recent mogelijk. Seizoenen en afstanden bestaan niet meer in de huidige maatschappij, als ze wel zouden bestaan krijg je het denk ik heel moeilijk om genoeg binnen voedingsstoffen binnen te krijgen.
en het enige wat ik bij slik is b12. En dat zou iedereen moeten doen.
Waarom zou iedereen dat moeten doen volgens jou?
burne schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:11:
[...]
Zullen we het begin van de landbouw nemen als punt waarop het mogelijk wordt om niet als hunter-gatherer te leven? Dan hebben we het over 10.000 jaar waarin het mogelijk is om niet achter beesten aan te rennen.
Voor de evolutionaire geschiedenis van het eten van vlees voegt dat niet zoveel toe toch? Daarvoor aten we miljoenen jaren vlees, daarna aten we nog 9940 jaar vlees

We zijn geworden zoals we zijn door die geschiedenis, ik begrijp niet helemaal wat maakt dat je die geschiedenis vóór 10.000 jaar geleden wilt wegwuiven?
[...]
Wat een onzin. Ahimsa en het sattvisch dieet zijn duizenden jaren oud. En tussen de eerste landbouwende mensen en de eerste huisdieren zit een gat. Dat zal niet gevuld zijn met dagelijks vlees, want daar heb je als landbouwer geen tijd voor. Dus de eerste paar duizend jaar zal vlees een sporadisch extraatje geweest zijn.
Als je nog iets verder quote, schreef ik: in de noordelijke regionen. Het lijkt me (oprecht) interessant om te weten of Nederveganisme mogelijk was in zeg de 19e eeuw, en of het nú mogelijk is. Hoe dichter je bij de evenaar komt hoe makkelijker het wordt, gezien je dan het hele jaar door eten kunt vinden en verbouwen. In Nederland (en helemaal hoger) is dat een stuk moeilijker geweest, al kun je nu door moderne technieken, koeling, kassen etc vast een eind komen.
Sattvisch is overigens niet veganistisch lees ik op wikipedia, het is lacto-vegetarisch, en hert is tevens toegestaan al zal het niet veel vleesconsumptie opleveren in de praktijk.
Over ahimsa lees ik een
interessant stuk waarin staat dat ahimsa ook betekent: doe jezelf geen kwaad; mocht je je eigen gezondheid kwaad doen door geen vlees te eten, eet dan vlees. Dus niet dogmatisch ingesteld maar praktisch. Volgens mij is dat ook de beste manier om veganisme en vegetarisme te benaderen: als je voelt dat het je lichaam goed doet, toppie, ga zo door! Is het minder goed voor je gezondheid, blijf dan niet dogmatisch vasthouden aan het idee dat dieren eten niet goed is/niet mag. In mijn vriendengroep heb ik meerdere vegetariërs die zeggen dat vlees hen niks doet, vroeger niet en nu niet. Die hebben het makkelijk, voor hen is het geen 'straf', hun lichaam geeft aan dat ze dat niet nodig hebben. Ook heb ik vrienden die veganist of vegetariër zijn geweest maar dat deden vanuit een idee, het dogma, dat vlees, ei en zuivel eten niet goed was. Daar zijn ze van teruggekomen toen hun lichaam ging protesteren (spierklachten, zenuwklachten, allergieën, irritaties van de darmen door grote hoeveelheden groenten/noten).
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.