Kweekvlees zonder dat er een beetje bloed moet worden afgenomen van een koe vindt jij acceptabeler dan kweekvlees opgekweekt van een beetje bloed van een echte koe?Mx. Alba schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:50:
Ik heb daar inderdaad ook niet zo snel een antwoord op. Al vermoed ik wel dat dergelijke manieren om dierlijke producten te produceren nog steeds inefficiënt zijn ten opzichte van plantaardige alternatieven.
Kweekvlees is ook zo'n vraagstuk. Voorlopig is het nog zo dat vlees alleen gekweekt kan worden op basis van van een dier afkomstige cellen, dus het is wellicht minder erg dan "echt" vlees maar nog steeds verre van veganistisch. Stel dat er in de toekomst een methode ontwikkeld wordt om vlees te kweken zonder dat er dierlijke cellen voor nodig zijn om het te produceren (door bijvoorbeeld kweekvlees weer als basis voor nieuw kweekvlees te gebruiken) dan wordt het al een stuk acceptabeler. Om bijvoorbeeld cosmetica en medicijnen als voorbeeld te nemen: dergelijke producten die vroeger met behulp van dierproeven ontwikkeld zijn, worden nu als veganistisch gezien als er nu geen dierproeven meer voor gebruikt worden. Ik sluit dus de komst van veganistisch kweekvlees niet uit. Maar zo ver zijn we nog lang niet.
Voor mij is het vergelijkbaar met medische inzichten die door Mengele en consorten zijn verkregen... Enerzijds is het natuurlijk morbide om die inzichten te gebruiken... Anderzijds kan je er ook veel goeds mee doen en zorg je er zo voor dat hun slachtoffers niet helemaal voor niets zijn gemarteld en vermoord...
Dat is toch net zo als het voorbeeld van een koe zonder hersenen kweken?
Dat is pure GM manipulatie in optima forma. Dat is toch onder vegan mensen toch meestal ook forbidden ground?
Over bewerkte voedingsmiddelen gesproken:
Ik snap dat die vlees vervangers allemaal beter zijn dan een stukje vlees, maar als je als eter van "puur" houdt zijn die gehydroliseerde en bewerkte soja / tarwe en andere eiwit lappen / burgers / smeersels eigenlijk puur chemische producten die in een fabriek worden gemaakt. Die als je dat vergelijkt met een stukje biefstuk wel heel ver van de natuur afstaan.
En dan kom je zeker nu bv de vegaslager over genomen is door Unilever ook weer bij de grote boze multi nationals, hoe kijkt een vegan daar tegen aan?