De vraag is of dat nodig is. Maar ik denk dat er zeker ruimte is voor bescherming van dieren binnen de wet, uiteraard in bepaalde kaders en er moet goed over na gedacht worden.FirePuma142 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:04:
[...]
Dit soort valse dilemma's zijn wel een beetje flauw hoor.
Dit is een herhaling van zetten: het gelijkstellen van dierlijk en menselijk leed, het gelijkstellen van het recht op leven van dieren en mensen. Dat is voor een veganist wellicht logisch, maar voor een non-veganist als ik niet. Het houdt biologisch en neurologisch ook geen stand.
Een morele en ethische keuze om wel of niet vlees te eten kan daar prima op zijn gebaseerd zoals dat voor mij het geval is. Je kunt natuurlijk zelf een andere keuze maken, graag zelfs.
Laat ik, als we toch met grootheden blijven gooien eens een andere vraag stellen: Moet de zogenaamde moord op een dier gelijkgesteld worden aan de moord op een mens, juridisch gezien?
Ik denk echter zelf dat mensen vanuit hun eigen morele aspect veelal de wet niet overtreden, niet omdat er straffen op staan. Ik schaad en vermoord geen mensen omdat ik dat moreel verwerpelijk vind. Niet omdat daar straffen op staan, ik denk dat dat in eerste instantie voor veel mensen geldt. Zo een zelfde gedachte zouden er naar dieren toe moeten zijn, ik gebruik en misbruik ze niet, omdat het onnodig en moreel verwerpelijk is. Het gros van het leed neem je al weg door zo een gedachte switch.
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI