Hi,
Ik heb een 5kw pana die ik komende week ga aansluiten. Ik ben huis aan het verbouwen en afgelopen weekend vloerverwarmingsbuizen gelegd (10 groepen begane grond; een kleine 90m2) en morgen gaan ze de dekvloer eroverheen gieten. Na een weekje mag ik de verwarming zachtjes opstarten.
De volgende kabels heb ik liggen van WP naar binnen: 2x alupex 32mm; 2x elektra kabel; 2x 2-aderige draad. Die laatste had ik liggen maar weet niet niet waar ik ze voor ga gebruiken.
Ik was eigenlijk van plan om een edel auer te installeren, maar de subsidie daarop is per 1 januari sterk naar beneden gegaan. Het wordt nu dus een losse l/w warmtepompboiler of een hygiene boiler die ik aansluit via de 3-weg klep die in de handleiding getekend is.
Over dat laatste heb ik wat vragen waarmee waarschijnlijk sommige hier me kunnen helpen:
- begrijp ik het goed dat ik geen extra printplaat nodig heb voor toepassing 3-weg klep boiler?
- Er wordt een SFA 21/18 (Siemens) aanbevolen om de 3-wegklep aan te sturen. Dat is een servo-motor. Die zal op een 3-weg klep aangesloten moeten worden. Maakt het dan nog uit welke 3-wegklep ik neem? Of raadt iemand nog een andere combinatie aan?
- In "12.20 Three Ways Valve Control" van de engelstalige handleiding staat de controle van de 3-wegklep uitgelegd. Wat wil men duidelijk maken met dat plaatje daar? Bedoelen ze met "indoor unit" (ook) de monobloc? Begrijp ik heb goed dat de de servo zowel met 2 (L en N1) als met 3 (L, N1 en N2) aders aangesloten kan worden? Of moet de 3-weg klep echt met 3 kabels aangesloten worden? (zoals in "11.1.4.6 Connecting with external device (optional)" staat)
edit:
volgens mij begrijp ik dit nu. er zijn blijkbaar 2 typen 3-weg kleppen waarbij de versie met 2 draadjes een veertje heeft die terugslaan naar de oorspronkelijke strand bij geen stroom. Vandaar de naam "Spring Return" bij het schema met 2 draden.
- Op die laatste locatie wordt 3x1.5mm kabel voorgeschreven? Wat voor soort kabel gebruik ik hiervoor? Heeft zoiets nog kleurcodes? is het niet verwarrend om hiervoor een standaard 3 aderige kabel voor te gebruiken
- Is de buffer thermistor noodzakelijk bij gebruik? Ik dacht ergens begrepen te hebben dat je 'm ook op tijd kon programmeren om warm water te bereiden. Waarom heeft ie dan een thermistor nodig? De warmtepomp meet toch vanzelf wel wanneer de retour warm genoeg is bij het opwarmen van de boiler?
Best veel vragen als ik het zo opschrijf. Mocht ik er niet uitkomen met jullie hulp dan zal het waarschijnlijk eenvoudiger zijn om een l/w warmtepompboiler te installeren. Maar ik heb nog hoop dat ik eruit kom. Vind het eigenlijk wel prettig om de herrie van de warmtepomp buiten te kunnen houden.
[
Voor 10% gewijzigd door
tweakerpip op 05-01-2020 19:58
]