Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

chronoz schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:15:
Weet iemand of in de NUC8i7BEH zowel een HDD als SSD tegelijk past?
Er kan een 2.5" SATA HDD of SSD in. Ik geloof max 9mm dik. En een M.2 SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 24-05-2019 12:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kijk eens op https://ark.intel.com/con...el-nuc-kit-nuc8i7beh.html ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35

me1299

$ondertitel

Ik heb een NUC8i5BEK gekocht. Hebben ze bij de 8e generatie vPro helemaal weggelaten?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@DeathKnight24 : Kijk eens één post boven je... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35

me1299

$ondertitel

nero355 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:25:
@DeathKnight24 : Kijk eens één post boven je... ;)
Ja dat snap ik, maar ik ben benieuwd naar de motivatie. De 7e generatie heeft het wel namelijk.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:25

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

wheel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:17:
...
Maar nog belangrijker: zijn de problemen met het vastlopen van het systeem bij monitor in stand-by nu middels een update opgelost? Ik heb vanaf november meegelezen, maar geen uitsluitsel kunnen vinden.
Hebben jullie nog problemen @Maestro, @aardbeix15, @Tijgert? Ik wil 2 schermen aansluiten en geen vastlopers.
Ik ben voorgaande periode er niet aan toe gekomen om verder uit te pluizen waar de standby problemen vandaan kwamen. Was er na allerlei gepruts en geprobeer ook wel een beetje klaar mee. De screensaver heeft voorgaande maanden overuren gedraaid :+

Afgelopen week begon het me toch weer te kriebelen en met frisse moed nog eens wat geprobeerd.
Nou kan ik een héél lang verhaal neerzetten wat ik allemaal heb geprobeerd, maar ik beperk het even tot de handelingen die het probleem bij mij hebben `verholpen`. Daarvoor moet ik even wat toelichten.

Mijn toetsenbord en muis zijn aangesloten op een USB switch (zo'n goedkoop Konig ding). Deze switch is vervolgens aangesloten op de NUC, maar ook op een tweede PC.
De NUC is met z'n HDMI poort ook aangesloten op HDMI1 van mijn monitor, de andere PC zit op HDMI2.

Met die setup had ik het probleem dat de monitor niet in sleep wilde. Zodra het standby lampje van de monitor begon te knipperen, werd de monitor weer ingeschakeld. Dat herhaalt zich tot de eindigheid.
Bijkomend probleem is dat ik niet in de BIOS van de NUC kom. Tenminste... ik kom er wel in, maar de monitor blijft uit (dan wél he!).
Om dit op te lossen, heb ik op de monitor de HDMI1 en HDMI2 kabel gewisseld, zodat de NUC op HDMI2 kwam. Dit was voldoende om weer -met beeld!- toegang tot de BIOS te krijgen.
Ook veranderde daarmee het sleep-gedrag van de monitor: Deze ging en bleef voor het eerst in sleep.
Wel werd de NUC helemaal gek. Die had het gedrag van de monitor overgenomen a.h.w.
NUC gaat in standby, komt weer terug (S0), gaat weer in standby enz...

Toen kwam ik op het briljante idee :+ om die USB switch voor toetsenbord en muis er eens tussenuit te gooien.Muis en tobo direct op de NUC USB poort, Vervolgens BIOS (0072) gereset naar defaults.
En het werkt eindelijk! Zowel monitor sleep als NUC in hibernate werkt nu probleemloos, inclusief het terug komen uit deze modi.

Mijn vermoeden is dat de NUC ernstig in de war raakt van de 5V die op de USB poort wordt aangeboden (via de switch vanaf de andere PC). Maar da's niet alles: Zodra ik de NUC weer aansluit op HDMI1 van de monitor komen de problemen terug. Ook zonder USB switch.
Dus kan de problemen en oorzaak helaas niet uitsluiten. Ben i.i.g. blij dat ik een werkende oplossing heb gevonden. YMMV....

Monitor betreft een Samsung LS34J550WQUXEN.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 13:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ja, 2.5"HD/SSD en een m.2 SSD. Heb ik ook.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Ik heb me afgelopen weekend eens verdiept in de NUC als concept en ik moet zeggen dat het mij erg aanspreekt. Momenteel heb ik een oude Game PC van meer dan 10 jaar oud staan die er uit moet.
Een NUC zoals de NUC8i3BEK zou meer dan aan mijn eisen voldoen.

Ik heb echter wel een vraag mbt het beeldscherm wat ik er op termijn (einde van het jaar) aan wil gaan hangen.
Kan iemand mij vertellen hoe de NUC8i3BEK het zou doen met deze monitor: Samsung LC43J890DKU
Het is een reus, maar ik ben eigenlijk al behoorlijk verliefd op dit beeldschem, echter als deze NUC dit beeldscherm niet trekt (te veel pixels of te lage hz-en) dan ga ik me nu niet meer blind staren op dit beeldscherm.

Graag hoor ik mensen die ervaringen hebben met (Super) Ultra wide schermen icm een NUC in het algemeen, of de NUC die ik noemde in het bijzonder.

[ Voor 0% gewijzigd door Peekster op 11-08-2019 21:11 . Reden: Spelling. Op z'n Utregs t-en vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Peekster Ik heb deze aan mijn NUC hangen: pricewatch: LG 34UB88-B Zwart
Geen enkel probleem. Ik ga er dus van uit dat jouw scherm ook prima zal werken.
Max Resolution 4096x2304

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 12-08-2019 08:47 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Ben echt positief verrast. Afgelopen week een NUC8i3BEH aangeschaft. Heb er 16gb hyperx geheugen ingezet samen met een 660p ssd van intel. Mijn 27" 4K scherm werkt ook zonder problemen. Echt fantastisch apparaatje.

Wel heb ik de ventilator op altijd aan gezet op een laag toerental, heb liever een constant geluid dan constant aan uit aan uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb je al eens 4K films op deze nuc afgespeeld?
zoals deze https://4kmedia.org/sony-another-world-uhd-4k-demo/

deze is slechts 24fps maar hier moet moet hij er behoorlijk aan trekken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nokiaan958GB schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:14:

En wat heb je gebruikt als mediaspeler om deze af te spelen?

Edit: met een Kaby Lake i3 icm Kodi 18.x is het afspelen geen enkel probleem, dat zou ook raar zijn want zo speciaal is dit media ook niet. Het lijkt me dat dit voor Coffee Lake ook geen enkel probleem zou moeten zijn.
CPU belasting stelt ook erg weinig voor tijdens het afspelen.

[ Voor 27% gewijzigd door hardware-lover op 19-08-2019 01:41 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Weet iemand wat het verschil is tussen NUC8i3BEK of NUC8i5BEK2? Ik heb het zelf nog niet kunnen ontdekken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

BEK2 zou met EU stekker moeten zijn, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Microkid schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:32:
BEK2 zou met EU stekker moeten zijn, geloof ik.
Bedankt, dat zou goed kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Het is dan ook best wel een rare combinatie : H.264 en 3840x2160

Maar een beetje GPU moet dat gewoon kunnen verwerken zonder enig probleem! :)
hardware-lover schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:22:
En wat heb je gebruikt als mediaspeler om deze af te spelen?

Edit: met een Kaby Lake i3 icm Kodi 18.x is het afspelen geen enkel probleem, dat zou ook raar zijn want zo speciaal is dit media ook niet. Het lijkt me dat dit voor Coffee Lake ook geen enkel probleem zou moeten zijn.
CPU belasting stelt ook erg weinig voor tijdens het afspelen.
Dat lijkt me ook logisch, want de iGPU doet al het werk! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:29:
[knip]

Dat lijkt me ook logisch, want de iGPU doet al het werk! d:)b
Logisch idd (mits de omstandigheden dit toelaten). Maar dat was dan blijkbaar niet geval bij @nokiaan958GB, vandaar de vraag waarmee hij het getest heeft?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024

Heb net even getest. Kodi heeft er inderdaad geen enkel probleem mee. Normaal gebruik ik mpv dus ook even getest, geen probleem. Daarna https://4kmedia.org/sony-swordsmith-hdr-uhd-4k-demo/ (60fps) geprobeerd in mpv, niet te doen. Kodi heeft er daarintegen totaal geen problemen mee. Dus het is behoorlijk speler afhankelijk lijkt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sorry van mijn late reactie.

Ik draai mijn NUC met 16GB ram onder windows 10 maar dat kost het met VLC en een opspoelende ventilator behoorlijk wat moeite om zonder haperingen in het beeld de demo afgespeeld te krijgen. Raar dat ik de enige ben die met 4K geen vloeiend beeld krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@nokiaan958GB, hoe gaat het als je "simpelweg" de W10 Films en TV app gebruikt voor het afspelen?

Welke versie van VLC gebruik je?

Buiten dat, je NUC moet er normaal gesproken zijn/haar hand niet voor om hoeven draaien. Als dat wel het geval is dan ligt dat aan de gebruikte media speler/instellingen, en niet aan de hardware zelf.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
nokiaan958GB schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:26:

Ik draai mijn NUC met 16GB ram onder windows 10 maar dat kost het met VLC en een opspoelende ventilator behoorlijk wat moeite om zonder haperingen in het beeld de demo afgespeeld te krijgen. Raar dat ik de enige ben die met 4K geen vloeiend beeld krijg.
Teveel codecs geinstalleerd of van alles door elkaar is vaak ook geen succesfactor. Windows 10 en KODI doet meestal alles. Wat je als nadeel zou kunnen noemen is dat je altijd alle video bestanden in KODI moet afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 17:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

nokiaan958GB schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:26:

VLC moet dat makkelijk kunnen doen op dit apparaat. En extra (vervuilende) codec packs zijn niet nodig.

Zorg dat hardwareversnelling aan staat in de settings van VLC. Volgens mij zou DXVA(2) moeten voldoen.

Geloof mij: De nieuwe NUC's kunnen zonder issues 4K materiaal afspelen met minimale systeembelasting :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nyarlathotep schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:20:
[...]
Geloof mij: De nieuwe NUC's kunnen zonder issues 4K materiaal afspelen met minimale systeembelasting :)
Dat kan ik bevestigen. Dus je mag mij ook geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Vandaag dan eindelijk mijn Intel NUC8i3BEK in elkaar gezet en getest. Het werkt allemaal snel, koeling blijft ook erg stil. Het enige is dat ik met AS-SSD nog niet de volledige sequentiele lees en schrijfsnelheiden kan halen van de NVMe SSD (Dit merk je ook niet in dagelijks gebruik). Wellicht ergens nog een optie of een nieuwe driver.

Configuratie:
Intel NUC Kit NUC8i3BEK
Micron 4GB DDR4 2666 MHz 2x
Toshiba XG5 NVMe SSD 256GB

Edit: BIOS geüpdate en SSD firmware geupdate. CrystalDiskMark V6.0.2 gaf wel de maximale leessnelheden, maar de schrijfsnelheden blijven laag.

SSD NVMe: Toshiba XG5 256GB Non SED KXG50ZNV256G
Firmware: AADA4107.
Lezen: 2700MB/​s.
Schrijven:1050MB/​s.
Bus: PCIe Gen3 4 Lanes 4000 MB/s. (3.94 GB/s)

Ik zit nu op 2700 MB/s lezen en zo'n 500 MB/s schrijven met CrystalDiskMark V6.0.2

Halen jullie wel de geadverteerde maximale lees en schrijf snelheden van een NVMe SSD met een benchmark in de Intel NUC?

[ Voor 46% gewijzigd door Jumpman op 10-09-2019 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Net even getest (heb zelfde NUC), maar mijn SSD haalt wel z'n specs (qua schrijven):
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 6.0.2 x64 (C) 2007-2018 hiyohiyo
-----------------------------------------------------------------------
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3080.208 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1052.680 MB/s

• Jumpman
JorgD schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:43:
Net even getest (heb zelfde NUC), maar mijn SSD haalt wel z'n specs (qua schrijven):

[...]
Bedankt. Er is duidelijk iets mis met mijn NVMe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gisteren een Tweedekans NUC8i5BEH2 binnengekregen van Coolblue. SSD erin, geheugen erin, prima. Sluit ik hem aan, ding lijkt gewoon op te starten, maar geeft geen beeld. Power led knippert 1x in de zoveel seconden, fan draait, maar geen beeld, niet via HDMI, niet via USB-C -> VGA of DVI adapter, niets.
Het BIOS kom ik dus ook niet in; recovery gedaan met jumper verwijderen en nieuwe bios op USB-Stick, maar na anderhalf uur lijkt er niets te zijn gebeurd.

Geheugen matcht, SSD is nieuw uit verpakking, verschillende monitoren en HDMI kabels/adaptors geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Is 'ie dood, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 11:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

koelkast schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:42:
Gisteren een Tweedekans NUC8i5BEH2 binnengekregen van Coolblue. SSD erin, geheugen erin, prima. Sluit ik hem aan, ding lijkt gewoon op te starten, maar geeft geen beeld. Power led knippert 1x in de zoveel seconden, fan draait, maar geen beeld, niet via HDMI, niet via USB-C -> VGA of DVI adapter, niets.
Het BIOS kom ik dus ook niet in; recovery gedaan met jumper verwijderen en nieuwe bios op USB-Stick, maar na anderhalf uur lijkt er niets te zijn gebeurd.

Geheugen matcht, SSD is nieuw uit verpakking, verschillende monitoren en HDMI kabels/adaptors geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Is 'ie dood, of doe ik iets verkeerd?
Mijn eerste hunch zou zijn problemen met geheugen, wellicht kun je hier eens kijken;
https://www.intel.com/con...s/000005845/mini-pcs.html

Bv
Power LED is blinking in a pattern of three.
No memory is installed. Or, the memory module is the wrong voltage, incompatible, or defective.
Alle Blink Codes and Beep Codes for Intel® NUC zouden hier moeten staan:
https://www.intel.com/con...s/000005854/mini-pcs.html

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 17-09-2019 17:38 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:36:
[...]

Mijn eerste hunch zou zijn problemen met geheugen, wellicht kun je hier eens kijken;
https://www.intel.com/con...s/000005845/mini-pcs.html

Bv

[...]

Alle Blink Codes and Beep Codes for Intel® NUC zouden hier moeten staan:
https://www.intel.com/con...s/000005854/mini-pcs.html
Dank. Die lijst doorgenomen, blijkt het een power probleem te zijn. Ding ga ik terugsturen. Andere aangeschaft. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

nog meer mensen met het fenomeen dat de screensaver + screen standby niet meer werkt sinds de Windows 10 Pro 1903?

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:00

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Heeft iemand een Harmony kunnen laten werken met een NUC8?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 11:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

IndoBoy schreef op maandag 30 september 2019 @ 01:54:
Heb dan wel een NUC7 maar heb het niet werkend gekregen. Mocht je het wel werkend krijgen hou ik me aanbevolen voor een uitleg :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Ha ha ha, ik zoek juist uitleg

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

IndoBoy schreef op maandag 30 september 2019 @ 01:54:
Tomba schreef op maandag 30 september 2019 @ 07:35:
Heb dan wel een NUC7 maar heb het niet werkend gekregen. Mocht je het wel werkend krijgen hou ik me aanbevolen voor een uitleg :)
Wat willen jullie dan werkend hebben :?

De pricewatch: Logitech Harmony 665 of de pricewatch: Logitech Harmony 650 ingesteld MCE Remote doen het prima i.c.m. mijn good old pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

Ik heb een harmony Elite. Heb hem ingesteld als met het volgende:

Device type: Computer -> Media Center PC
Manufacturer: Microsoft
Model: Windows Media Center SE

en ook met
Device type: Entertainment Device

Manufacturer Name: Microsoft

Model Numer: Windows Media PC

Click "Next" to the "This is a software application"-message and you should be good to go.

Als ik dan op "shut down" klik sluit windows niet af bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Inmiddels de configuratie van mijn Intel NUC aangepast met een nieuwe NVME SSD. Nu behaal ik sequentionele lees snelheden van 3400 MB/s en schrijf snelheden van bijna 2000 MB/s. Een paar Benchmarkts gedraait en hij draait nu mee met de snelste Intel Core i3 NUC's van de wereld. ;)

Configuratie:
Intel NUC Kit NUC8i3BEK;
Micron 4GB DDR4 2666 MHz 2x;
Samsung PM981 512GB SSD NVME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

IndoBoy schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:46:
Ik heb een harmony Elite. Heb hem ingesteld als met het volgende:

Device type: Computer -> Media Center PC
Manufacturer: Microsoft
Model: Windows Media Center SE

en ook met
Device type: Entertainment Device

Manufacturer Name: Microsoft

Model Numer: Windows Media PC

Click "Next" to the "This is a software application"-message and you should be good to go.

Als ik dan op "shut down" klik sluit windows niet af bijvoorbeeld.
Die van mij staat er zo in : [HTPC] Philips RC-153

Dat is namelijk deze afstandsbediening die ik ooit voor een andere HTPC had gekocht : https://www.ebay.com/itm/...s-7-NUC-Kodi/302142753404
Er hoort nog een Infrarood Ontvanger bij, maar dat boeit effe niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:38
Ik twijfelde om hiervoor een nieuw topic te maken in het desktop aankoopadvies, of hier te reageren. Maar aangezien ik sterk naar een NUC (of welke barebone dan ook) neig, reageer ik hier.

Ik zoek een zo goedkoop mogelijke oplossing om het volgende mee te doen:
- Internet (youtube, internetbankieren)
- Excel (eenvoudige facturen)
- Pdf kunnen bewerken

Gewoon echt heel basic dus. Ik heb zelf een NUC van 4,5 jaar oud welke trouwe dienst doet als mediaplayer, welke boot van een usbstick met daarop Kodi. Dat gaat als een trein, maar ik ga er vanuit dat deze kastjes krachtig genoeg zijn voor het werk wat ik hierboven beschrijf.
De pc die er nu voor gebruikt wordt is nu een jaartje of 10 oud, maar ook met een schone installatie begint deze wel heel traag te worden, voornamelijk het renderen van pagina's.

Kan ik met een i3 uit de voeten, of moet het echt een i5 worden? Zou 8gb voldoende zijn, of is 16 noodzakelijk? Er gebeurt echt helemaal niks spannends op dat ding namelijk, dus de eerste variant van beide zou volstaan I guess?

Systeempje moet zeker 5+ jaar meekunnen, lijkt me stug dat ik dit voor 300 euro niet kan regelen..?
Wie kan mij hierbij helpen?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

enira schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:26:
De pc die er nu voor gebruikt wordt is nu een jaartje of 10 oud, maar ook met een schone installatie begint deze wel heel traag te worden, voornamelijk het renderen van pagina's.
Dat klinkt meer als een kwestie van de juiste drivers installeren dan dat het aan de hardware ligt :?

Om je een idee te geven =>

Hetgene wat jij omschrijft kan prima met de zwaar verouderde laptop waarmee ik dit bericht typ en dat hopelijk nog flink wat jaartjes zal doen!
Daarbij gaat het om dit model : pricewatch: MSI CX623-023NL :P
Kan ik met een i3 uit de voeten, of moet het echt een i5 worden? Zou 8gb voldoende zijn, of is 16 noodzakelijk? Er gebeurt echt helemaal niks spannends op dat ding namelijk, dus de eerste variant van beide zou volstaan I guess?

Systeempje moet zeker 5+ jaar meekunnen, lijkt me stug dat ik dit voor 300 euro niet kan regelen..?
Gewoon de laatste generatie i3 kopen en gaan met die banaan! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

enira schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:26:

M'n moeder heeft de NUC met i3 en 8GB en doet praktisch hetzelfde als jij. Kan dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapie
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 17:18
Jumpman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:11:
Inmiddels de configuratie van mijn Intel NUC aangepast met een nieuwe NVME SSD. Nu behaal ik sequentionele lees snelheden van 3400 MB/s en schrijf snelheden van bijna 2000 MB/s. Een paar Benchmarkts gedraait en hij draait nu mee met de snelste Intel Core i3 NUC's van de wereld. ;)

Configuratie:
Intel NUC Kit NUC8i3BEK;
Micron 4GB DDR4 2666 MHz 2x;
Samsung PM981 512GB SSD NVME.
Ziet er goed uit, hoe ervaar jij het geluids niveau? En waarom gekozen voor de I3 ipv de I5.
Ik sta namelijk voor deze keuze. Benieuwd naar jouw overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Rapie schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:47:
[...]
Ziet er goed uit, hoe ervaar jij het geluids niveau? En waarom gekozen voor de I3 ipv de I5.
Ik sta namelijk voor deze keuze. Benieuwd naar jouw overweging.
Ik kan hier wel wat over vertellen, aangezien m'n moeder de i3 variant heeft en ik de i5. De i3 is stil. Echt stil. De fan hoor je niet of amper. De i5 is wat lawaaiger, omdat deze cpu nou eenmaal wat warmer is. Dus de fan hoor je wel, Nog steeds weinig (minder dan de fan van een standaard pc), maar als je hem flink strest hoor je hem zeker wel. Je kan dit wel tweaken via de bios, zodat de fan wat minder enthousiast aan de slag gaat. Verder zijn de beide varianten gelijk. Het is dus puur de processor keuze. Voor dagelijks huis, tuin en keukenwerk zal de dual-core i3 prima voldoen. Zelf doe ik af en toe iets met foto/videobewerking en virtual machines, waardoor ik voor de quad-core i5 heb gekozen. Maar ook dan: als je gewoon aan het browsen bent of in Word/Excel bezig bent is de i5 ook stil.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 06-10-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hier ook na lang overwegen voor de Intel Core i3 NUC gekozen, inderdaad omdat deze een stuk stiller is. De Intel Core i3 8109U is even snel of soms zelfs iets sneller als Intel Core i7 7567U uit de vorige generatie NUC’s doordat de Intel Core i3 nu ook Hyper-Threading heeft. En was tevens € 130,00 goedkoper. Ik upgrade over twee jaar wel weer naar de volgende Intel Core i3 als de GPU gelijk is met de i5 en i7 en deze ook zo stil is. De NUC zit bij mij op een 28 inch 3840 x 2160 pixels monitor, werkt gewoon vloeiend voor dagelijkse toepassingen (Browsen, Office, KODI, YouTube, simpele games).

[ Voor 22% gewijzigd door Jumpman op 07-10-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:54
Ik ben compleet nieuw op het gebied van de NUC.

Als vervanging van mediastreamer wil ik een NUC gaan aanschaffen, nu beschik over een veelvoud van beeld bestanden, van de oude Dvd's t/m Blue Ray Iso (toch gauw meer dan 45GB)
Wordt aangesloten dmv HDMI op mijn receiver, media bestanden worden gestreamd vanaf mijn Synology 214, alles is bedraad aangesloten op mijn netwerk.
Minimale eis is dat de H265 bestanden afgespeeld kunnen worden (BR Iso zou leuk zijn, maar geen must)
Infrarood moet aanwezig zijn.
Wat zijn de minimale eisen waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
surfing john schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:47:

Als vervanging van mediastreamer wil ik een NUC gaan aanschaffen, nu beschik over een veelvoud van beeld bestanden, van de oude Dvd's t/m Blue Ray Iso (toch gauw meer dan 45GB)
Wordt aangesloten dmv HDMI op mijn receiver, media bestanden worden gestreamd vanaf mijn Synology 214, alles is bedraad aangesloten op mijn netwerk.
Minimale eis is dat de H265 bestanden afgespeeld kunnen worden (BR Iso zou leuk zijn, maar geen must)
De Intel NUC8i3BXX kan dit allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
De Intel NUC8i3BXX kan dit allemaal goed.

Kan hier weinig over vinden?

[ Voor 5% gewijzigd door surfing john op 11-10-2019 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Vervang XX door EH of EK en gij zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

surfing john schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:47:
Dat kan, maar zelf wat onderzoek doen is nog steeds geen gek idee, voordat je zomaar een vraag neerdumpt! ;)
H.265 doet de GPU en hoe je NUC verder omgaat met ISO's en dergelijke hangt geheel van je software af...
Infrarood moet aanwezig zijn.
Dat hebben ze gelukkig allemaal als het goed is en i.c.m. een MCE Remote komt het allemaal wel goed! :)
Gewoon een random model met een GPU die H.265 kan afspelen, echter zijn er wat beperkingen als je HDR en dergelijke ook wil doen en dan zou het eerder voorgestelde i3 model geen gek idee zijn om hopelijk helemaal veilig te zitten! ;)

Wil je zeker weten dat alles goed gaat dan zou ik bijvoorbeeld eens rondkijken op het Kodi forum onder andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Dat kan, maar zelf wat onderzoek doen is nog steeds geen gek idee, voordat je zomaar een vraag neerdumpt! ;)

[...]

Tja, ik zocht gebruikers met ervaring hierover, na 2 weken alles afgestruind te hebben. Maar toch bedankt voor je feedback. Trouwens na die 2 weken blijken niet alle NUC' s infrarood te hebben >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Voor iedereen die twijfelt in de toekomst.

De Intel NUC8i3 met de Intel Core i3 8109U CPU en de Intel Iris Plus 655 GPU kan de demo video (zwaarste hier 400 Mbps) jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv vloeiend afspelen (De CPU gaat naar maximaal 14% in KODI 18.4 met andere achtergrond taken). Dus elke NUC van de 8e generatie kan probleemloos UHD HVEC 10Bit H265 bestanden afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
@surfing john Wil je goedkoper dan zou je kunnen kijken naar bv. een NUC6CAYH (Celeron J3455), een NUC7CJYH (Celeron J4005) of een NUC7PJYH (Celeron J5005), allemaal kunnen ze 4K HEVC 10bit zonder problemen afspelen.
Afspelen met VLC van de jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv van hierboven belast de CPU van mijn J3455 NUC met 30-40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Morgen krijg ik een NUC6I5SYK binnen, dus morgenavond testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

surfing john schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:43:
Dat lijkt mij een minder gelukkige keuze, je had beter voor minimaal een 7e generatie Intel Core NUC kunnen gaan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nuccie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:18:
@surfing john Wil je goedkoper dan zou je kunnen kijken naar bv. een NUC6CAYH (Celeron J3455), een NUC7CJYH (Celeron J4005) of een NUC7PJYH (Celeron J5005), allemaal kunnen ze 4K HEVC 10bit zonder problemen afspelen.
Afspelen met VLC van de jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv van hierboven belast de CPU van mijn J3455 NUC met 30-40%.
Mee eens, maar helaas was Intel zo bijdehand om pas vanaf de i3 varianten ook HDR toe te voegen!

Een simpele, ideaal als HTPC te gebruiken NUC, zoals de NUC7PJYH kan dat dus niet... -O-

En dat model is ook nog eens alleen maar duurder geworden sinds de Intel CPU tekorten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
surfing john schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:43:
Waarom heb je voor de Intel NUC6I5SYK gekozen?

Deze is trager als de Intel NUC8i3, de GPU mist veel belangrijke codec ondersteuning en er zit HDMI 1.4 op i.p.v. HDMI 2.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfing john
Jumpman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 06:40:
[...]

Waarom heb je voor de Intel NUC6I5SYK gekozen?

Deze is trager als de Intel NUC8i3, de GPU mist veel belangrijke codec ondersteuning en er zit HDMI 1.4 op i.p.v. HDMI 2.0.
Kon hem voor een leuk prijsje overnemen.
Ik heb een HD tv, dus 4K is voor mij overbodig.
HEVC kan ik nu wel afspelen, dat kon mijn oude Mede8er 600 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
surfing john schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

Okay, voor 1080p is het een prima oplossing.

Ik heb dit gebouwd (twee maanden geleden):
Intel NUC8i3BEK2 € 232,23
Micron 8GB 2 x 4GB DDR4 2666MHz € 20,00
Samsung PM891 512GB SSD NVMe PCI-e 3.0 X4 € 58,00
Totaal: € 310,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

surfing john schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:45:
[...]
Even ter verduidelijking, waarom zou je HEVC af willen spelen als je toch niet hoger zal komen dan 1080p? I.v.m. de grootte van het media misschien?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
hardware-lover schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Even ter verduidelijking, waarom zou je HEVC af willen spelen als je toch niet hoger zal komen dan 1080p? I.v.m. de grootte van het media misschien?
Klopt helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

hardware-lover schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:58:
Omdat Ultra HD films gewoon prima op een Full HD TV afspelen net als series die soms HEVC/H.265 zijn i.p.v. H.264 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Jumpman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Ik heb dit gebouwd (twee maanden geleden):
Intel NUC8i3BEK2 € 232,23
Micron 8GB 2 x 4GB DDR4 2666MHz € 20,00
Samsung PM891 512GB SSD NVMe PCI-e 3.0 X4 € 58,00
Totaal: € 310,23
Mooi setje voor een mooie prijs, waar heb je die gescoord, vriend van mij is ook op zoek, heeft wel een 4K tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:58:
[...]
Omdat Ultra HD films gewoon prima op een Full HD TV afspelen net als series die soms HEVC/H.265 zijn i.p.v. H.264 :)
Je hebt de reacties gelezen neem ik aan? Het gaat in dit geval om de grootte van het media te beperken, dan ga je niet met een UHD versie aan de slag :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

hardware-lover schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:04:
Je hebt de reacties gelezen neem ik aan? Het gaat in dit geval om de grootte van het media te beperken, dan ga je niet met een UHD versie aan de slag :+
Ik probeer je ook alleen maar te helpen en als je dat zelf ook wel kon bedenken dan had je de eerdere vraag niet gesteld neem ik aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:06:
[...]
Ik probeer je ook alleen maar te helpen en als je dat zelf ook wel kon bedenken dan had je de eerdere vraag niet gesteld neem ik aan :?
Vriendelijk dank daarvoor, maar ik kan me niet heugen om hulp gevraagd te hebben? Misschien verwar je mij met iemand anders? Ik wilde enkel wat duidelijkheid hebben (pure nieuwsgierigheid vanzelfsprekend ;) ), en dat is gegeven door desbetreffende user.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
surfing john schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:01:
[...]

Mooi setje voor een mooie prijs, waar heb je die gescoord, vriend van mij is ook op zoek, heeft wel een 4K tv.
De Intel NUC8i3BEK2 komt van Amazon.de, het geheugen en de SSD waren beide ook nieuw en komen van Marktplaats en V&A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank1973
  • Laatst online: 25-05 17:15

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Mij ook eens gewaagd aan een 8e generatie NUC de I3 variant met 16GB @2400 en 250Gb SSD. Dit aan gesloten op mijn 4K Sony TV.

Ik had geen verwachtingen, maar dit had ik niet verwacht. Zo super smooth en super beeld, ook super gemakkelijk te installeren, wel van te voren de driverpacket gedownload van Intel en de BIOS geupdated.

Vrienden zijn zo enthousiast dat er 2 al hetzelfde hebben gedaan. Al het 4K beeldmateriaal speelt zonder moeite af, zelfs met HDR.

Top product voor een ''zachte prijs''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoePe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-01 23:33
Hoi

Ik heb nog geen ervaring met Display Port en vroeg me het volgende af: als je vanaf je NUC met DP naar je monitor gaat, is dan ook meteen de USB hub in de monitor van signaal voorzien?
Zo ja, wat zijn nog andere voordelen tov HDMI?

Tnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 155% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 20:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gisteren mijn Nuc8i7beh binnen gekregen. Daarbij gekozen voor de ADATA XPG SX8200 Pro NVME 512GB M.2 SSD en 2 x Crucial DDR4 SODIMM 1x8GB 2400 - [CT8G4SFS824A] geheugen. Als voorbereiding Windows 10 64 bit gedownload naar een 8GB USB stick die ik nog had liggen. Ook heb ik de complete driver kit gedownload, die uitgepakt naar de losse drivers en op dezelfde stick gezet (in een "drivers" subfolder).

Installatie verliep vlekkeloos. Na installatie had ik een aantal uitroeptekens maar na een simpele Windows update waren die allemaal verdwenen. Ik heb dus niet zelf het OS hoeven hinten naar de drivers. Ook Wifi werkte direct (had in dit topic gelezen dat dit pas werkte na het updaten van drivers).

Het wachten is nog op de Akasa Turing want ik wil m'n Nuccie, net als z'n 2014 voorganger, volledig stil hebben.

Ooh: Beelscherm (via HDMI) ging probleemloos in en uit standby. Gelukkig maar.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

huisman schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:38:
Na installatie had ik een aantal uitroeptekens maar na een simpele Windows update waren die allemaal verdwenen. Ik heb dus niet zelf het OS hoeven hinten naar de drivers.
De horror! :X

Doe eens lief gewoon alle drivers updaten door ze vanaf de Intel website te downloaden, voordat je allerlei rare problemen krijgt! :P

https://downloadcenter.intel.com/ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najarip
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 13:11
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een tijdje een NUC8i5BEH. Mijn monitor wil echter niet op 2560x1440 @ 60Hz werken.

Ik heb nu een HDMI-DVI kabel eraan hangen en doet maximaal 2560x1440@30hz. En dat is niet echt werkbaar. Een USB-C naar Displayport kabel doet helemaal niets. Heeft iemand dat wel werkend gekregen op de NUC? Ik heb wel wat Thunderbolt drivers gevonden bij INtel, maar die veranderen niets aan de situatie. Een USB-C docking doet het wel goed.

En op HDMI naar DVI 2560x1440@60Hz?

Ik heb een Eizo Flexscan SX2762W met displayport, mini-displayport en DVI.

De Firmware updates van vorige week moet ik er nog opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

nero355 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:57:
[...]

Doe eens lief gewoon alle drivers updaten door ze vanaf de Intel website te downloaden, voordat je allerlei rare problemen krijgt! :P
Uhm...
quote: Dré
Ook heb ik de complete driver kit gedownload, die uitgepakt naar de losse drivers en op dezelfde stick gezet (in een "drivers" subfolder).

Installatie verliep vlekkeloos. Na installatie had ik een aantal uitroeptekens maar na een simpele Windows update waren die allemaal verdwenen. Ik heb dus niet zelf het OS hoeven hinten naar de drivers.

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 10-11-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zijn er van die 8th gen NUC ook losse bordjes te krijgen? Ook ik wil deze inbouwen in een passief kastje.

Mijn 4th gen NUC was een los bordje, scheelt wellicht weer in kosten.
Maar ik kan alleen maar kitjes met behuizing vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Als je de laatste letter (h voor hoog en k voor laag) vervangt door b van board dan heb je de SKU van een los bord. Dus de NUC8I7BEH wordt dan NUC8I7BEB.

Alleen zul je er dan achter komen dat deze vaak veel slechter leverbaar zijn en vrijwel altijd duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

nero355 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:57:
[...]

Hier moet ik toch nog even op terugkomen. Ik kreeg WOL maar niet aan de praat toen ik me, na voor de zoveelste keer de hele lijst met instellingen nagelopen te hebben, herinnerde dat ik de drivers nooit zelf heb hoeven installeren. En warempel. Niet alle drivers waren netjes overgenomen uit de driver folders (en waren dus standaard Microsoft drivers). Alsnog even de drivers voor videokaart, wifi chipset en netwerkkaart geïnstalleerd en jawel, WOL werkte eindelijk.

Ik was, naief als ik ben, in de veronderstelling dat Windows bij de installatie wel netjes de inf bestanden van alle uitgepakte drivers automatisch zou nalopen maar niets was minder waar. Dus alsnog bedankt voor de tip.

Overigens nog een tip voor diegene die de power en/of harddisk led te fel vinden (zeker het geval na montage in een Akasa Turing): In de BIOS kan de kleur en felheid van de power led en de harddisk led ingesteld worden. Bij mij moest deze teruggedimd worden van 50% naar 5%.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 12-11-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 08:06

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zit ook al een tijdje naar deze 8e generatie Intel NUC's te kijken, maar wil eigenlijk voor de i5 gaan i.p.v. de i3. Deze zal pas in januari weer leverbaar zijn als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zie ook dat de 10e generatie NUC er aan zit te komen. Gelekte details laten echter zien dat er geen Intel Iris graphics meer op zit, maar UHD graphics. Een achteruitgang?
Misschien in januari toch maar een 8th gen nuc aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Nyarlathotep schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:25:
Ik zie ook dat de 10e generatie NUC er aan zit te komen. Gelekte details laten echter zien dat er geen Intel Iris graphics meer op zit, maar UHD graphics. Een achteruitgang?
Misschien in januari toch maar een 8th gen nuc aanschaffen...
We zitten nu op de 8ste generatie. Je hebt het over de 10e generatie. Typo of sla je de 9de generatie bewust over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Peekster schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:13:
[...]
We zitten nu op de 8ste generatie. Je hebt het over de 10e generatie. Typo of sla je de 9de generatie bewust over?
Er worden wat dingen door elkaar gehaald. Als men het heeft over "10e generatie", dan slaat dit op de aanwezige Intel processor. De eerste "NUC" heeft zijn introductie gemaakt met de 3e generatie Intel CPU's (Sandy Bridge). De aangekondigde allernieuwste NUC zal voorzien zijn van een 10e generatie Intel (Core) CPU.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Duidelijk. @Nyarlathotep schrijft echter
10e generatie NUC
Maar het gaat dus over de generatie cpu's

[ Voor 3% gewijzigd door Peekster op 19-11-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jaja, sorry... Nieuwe NUC met 10e generatie CPU, Er is immers geen NUC met een 9e generatie Intel CPU :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
brommer1 schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:05:
HDMI Firmware Update Tool for NUC8i3BE, NUC8i5BE, NUC8i7BE
Version: 1.77 (Latest) Date: 10/24/2019

Out-of-date HDMI 2.0 Firmware Causes Audio or Display Problems on Intel® NUC.
Last Reviewed
10/30/2019
What are you seeing?
Your Samsung 6000* series television doesn't display video when connected to your Intel® NUC.
Some surround sound formats don't work when using your Intel NUC with an AV (Audio/Video) receiver.
Head-mounted display doesn’t wake up from sleep (S3) when using Windows* Mixed Reality.
Flickering display when using an HDMI-to-DVI adapter.
A blurry or distorted display.

https://downloadcenter.in...E-NUC8i7BE?product=126150

https://www.intel.com/con...i-pcs/intel-nuc-kits.html
Hoe installeer je dit als je linux hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
dick133a schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:48:
[...]

Hoe installeer je dit als je linux hebt draaien?
Met een usbstick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoe bedoel je? Een bootable windows usb stick maken? Is WINE dan geen beter alternatief?

Redelijk bizar dat INTEL firmware updates afhankelijk maakt van een bepaald OS (windows....)

Intel doet deze suggestie:
Unfortunately, there is no driver support for Linux, for your NUC model. Only for Windows 10 64bit. Please review this public article
Supported Operating Systems for Intel® NUC Products
While many users are reporting that most Linux versions are compatible with the Intel NUC product line, we do not offer support for Linux.
The HDMI Firmware is being installed on a special EEPROM chip on your motherboard, but the application that installs it runs only under Windows 10 64bit OS.
We can try something, but I cannot promise it will work under Ubuntu.
You could install a temporary Windows 10 64bit Operating System using this guide released by Microsoft: https://www.microsoft.com/de-de/software-download/windows10
Once the OS is installed, download the HDMI Firmware Update Tool , run it and once it finishes the installation you can revert to Ubuntu.
If you are willing to try this solution, please let me know if it worked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Sorry, was in de war met biosupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zo, mijn NUC8I3 draait nu in een mooie Akasa Plato X behuizing. Stil en passief gekoeld, ideaal als HTPC :)

Ik loop wel tegen twee kleine dingetjes aan:

Mijn NUC staat eigenlijk altijd aan. Als ik de tv aanzet en de desktop weer zie, is bijna altijd mijn taakbalk ineens vergroot. Ook al is deze locked... Die moet ik met de hand weer kleiner maken. Weet iemand hoe dit komt?

Ook mis ik het kunnen aanmaken van profielen in het nieuwe Intel Graphics Command center.
Op mijn oude NUC had ik een 24p profiel aangemaakt, voor als ik films ging kijken met MPC-HC. Bij het starten van de film werd de refresh rate op 24hz gezet, wat enorm helpt voor smooth playback.
Helaas kan dit niet meer... Weet iemand een handig tooltje dat dit over kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nyarlathotep schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:44:
Zo, mijn NUC8I3 draait nu in een mooie Akasa Plato X behuizing. Stil en passief gekoeld, ideaal als HTPC :)
De i3 modellen zijn toch sowieso heel erg stil :?
Ik loop wel tegen twee kleine dingetjes aan:

Mijn NUC staat eigenlijk altijd aan. Als ik de tv aanzet en de desktop weer zie, is bijna altijd mijn taakbalk ineens vergroot. Ook al is deze locked... Die moet ik met de hand weer kleiner maken. Weet iemand hoe dit komt?
Welk OS ?! Windows of Linux ?

Heb je er ook last van als je de NUC elke keer uitzet ?
Ook mis ik het kunnen aanmaken van profielen in het nieuwe Intel Graphics Command center.
Op mijn oude NUC had ik een 24p profiel aangemaakt, voor als ik films ging kijken met MPC-HC. Bij het starten van de film werd de refresh rate op 24hz gezet, wat enorm helpt voor smooth playback.
Helaas kan dit niet meer... Weet iemand een handig tooltje dat dit over kan nemen?
Waarom gebruik je niet gewoon Kodi :?

Ideaal op een Intel NUC i.c.m. een MCE Remote via de CIR poort vooraan! 8) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

nero355 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:12:
[...]

De i3 modellen zijn toch sowieso heel erg stil :?

[...]

Welk OS ?! Windows of Linux ?

Heb je er ook last van als je de NUC elke keer uitzet ?

[...]

Waarom gebruik je niet gewoon Kodi :?

Ideaal op een Intel NUC i.c.m. een MCE Remote via de CIR poort vooraan! 8) d:)b
Ik kon de fan anders duidelijk horen als ie het even druk had.
Bovendien heb ik nu ook geen last van stof. Trust me: het is ideaal!

Ik draai op Windows 10. Maar ik denk dat ik het issue heb opgelost door de iconen van de taskbar weer op normaal ipv klein te zetten.
In het verleden leverde dit ook wat glitches op (zoals een onzichtbare klok).

En nee, geen Kodi voor mij. Ik vind dat helemaal niets.

Ik heb nu MPC-HC draaien, met MadVR en Reclock. Dan heb je tenminste écht 24p playback zonder judder. plus HDR. En ook gewoon bitstreaming van HD audio formaten. Installeren kost een kwartiertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nyarlathotep schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:35:
Ik kon de fan anders duidelijk horen als ie het even druk had.
Bovendien heb ik nu ook geen last van stof. Trust me: het is ideaal!
Nou, lekker dan... Iets met tegenstrijdige informatie en zo... :/

Maar zo'n behuizing zal vast wel veel fijner zijn, want volledig passief!
Tenminste... Ik neem aan dat je ook na langere tijd de boel 100% stressed te draaien geen last krijgt van throttling :?
Ik draai op Windows 10. Maar ik denk dat ik het issue heb opgelost door de iconen van de taskbar weer op normaal ipv klein te zetten.
In het verleden leverde dit ook wat glitches op (zoals een onzichtbare klok).
Lijkt me best vervelend, maar goed... whatever works :)
En nee, geen Kodi voor mij. Ik vind dat helemaal niets.
Waarom niet dan ?!

Als het om het scrapen gaat : Dat moet je helemaal niet doen!
Gebruik het al jarenlang zonder dat hele geneuzel ;)

Muis en toetsenbord aan de kant en lekker zappen met de Logitech Harmony Remote! :Y)
Ik heb nu MPC-HC draaien, met MadVR en Reclock. Dan heb je tenminste écht 24p playback zonder judder. plus HDR. En ook gewoon bitstreaming van HD audio formaten. Installeren kost een kwartiertje :)
Dat heb ik ook allemaal op mijn HTPC's en de Android TV draaiende nVidia Shield TV spuugt ook gewoon HDR uit.
Onder Windows heb ik geen ervaring met HDR, want altijd Windows 7 gedraaid en de TV's die eraan hangen kunnen het ook niet verwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:11:
Nou, lekker dan... Iets met tegenstrijdige informatie en zo... :/

[knip]
Hoeft niet perse tegenstrijdig te zijn, verschil in keuze media afspeelsoftware kan dat verschil al goed verklaren. De aanslag op CPU (niet GPU) gebruik tijdens het afspelen doel ik dan op.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

@nero355

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de NUC slechts één dag gebruikt heb in zijn orignele behuizing. Dus Windows en apps installeren, en testen.
Natuurlijk staat ie na de installatie te indexeren en haalt ie nog updates binnen. Dat is hard werken.
En deze CPU heeft een hogere TDP dan mijn oude 4th gen NUC. Dus zal de warmte iets meer oplopen.

MPC-HC doet overigens volledige GPU offloading. Hij wordt wel lekker warm overigens, maar geen klachten.
In de BIOS heb ik het balanced profile gekozen, ik ga nog eens proberen met het zuinigste profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

hardware-lover schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:03:
Hoeft niet perse tegenstrijdig te zijn, verschil in keuze media afspeelsoftware kan dat verschil al goed verklaren. De aanslag op CPU (niet GPU) gebruik tijdens het afspelen doel ik dan op.
Er zijn dus mensen die beweren dat ze hem nooit horen, zoals vroeger bijvoorbeeld bij de 2820FYKH het geval was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:15:
[...]
Er zijn dus mensen die beweren dat ze hem nooit horen, zoals vroeger bijvoorbeeld bij de 2820FYKH het geval was ;)
Alles wat draait maakt geluid 😏

Dat gezegd hebbende, het ligt er echt aan waar je dit soort apparaten aan blootstelt. Er zijn NUC's geweest die standaard al een onacceptabel geluidsniveau produceerden. Met standaard bedoel ik, zonder dat de gebruiker er zelf een draai aan gaf. Een duik in het bios met daarin wat handmatige instellingen, maakten van dat onacceptabel een vrijwel onhoorbaar apparaat, zonder op prestatie in te hoeven leveren, enkel bij een volle belasting werd het weer onacceptabel. Er wel rekening mee houdend dat je dit soort apparaten meestal niet aan gaat schaffen met de intentie om ze continue te gaan belasten, er zijn dan verstandiger keuzes te maken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Review van de Intel Frost Canyon NUC i5-10210U is online:

https://www.notebookcheck...C-in-Review.453556.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Iemand al 64gb ram in een Intel Nuc7 gestoken? Hier en daar op andere forum staat dat het wel werkt maar zou je toch op mijn “eigen” forum willen horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Je "eigen" forum is een deurtje verder :) [Ervaringen] Intel Apollo Lake & Kaby Lake NUC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JustSys schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:05:
Iemand al 64gb ram in een Intel Nuc7 gestoken? Hier en daar op andere forum staat dat het wel werkt maar zou je toch op mijn “eigen” forum willen horen :)
Soms moet je vertrouwen hebben in info, afkomstig uit een andere bron; https://www.virtuallyghet...ry-on-the-intel-nucs.html

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Laatst online: 17-06 07:51
ondertussen kijk ik al 1,5 maand naar de beschikbaarheid van de intel NUC10 series..
iemand enig idee waarom de leverbaarheid van deze nucs zo lang op zich laat wachten?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 13:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

furian88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:34:
ondertussen kijk ik al 1,5 maand naar de beschikbaarheid van de intel NUC10 series..
iemand enig idee waarom de leverbaarheid van deze nucs zo lang op zich laat wachten?
De i7 is anders volop te krijgen...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste