Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
Tijgert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:34:
[...]

De i7 is anders volop te krijgen...
Mee eens.. als ik 200 euro meer wou uitgeven en de extra energie die het kost in standby niet erg zou vinden dan had ik die besteld..

Echter is zowel de i3 als i5 niet leverbaar..
Alternate will geen duidelijkheid geven..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

furian88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Mee eens.. als ik 200 euro meer wou uitgeven en de extra energie die het kost in standby niet erg zou vinden dan had ik die besteld..

Extra energie in standby.. ehm.. dat snap ik even niet, waar komt dat extra verbruik vandaan?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:56
furian88 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Welke ga je halen en met welke reden? Want misschien is een 8 serie voor een goede prijs wel een goed idee.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• furian88
  • Laatst online: 12-09 07:55
Jumpman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:03:
[...]

Welke ga je halen en met welke reden? Want misschien is een 8 serie voor een goede prijs wel een goed idee.
Ik wou de i3 versie (dikke) graag hebben.
Deze heb ik gereserveerd voor 299.

De i3 nuc8 kost nog 255.

Tuurlijk zou ik die kunnen nemen, maar ik ga liever voor de nieuwe ;) (+ heb ik al 2666mhz geheugen besteld)

[ Voor 4% gewijzigd door furian88 op 27-02-2020 06:26 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Jumpman
furian88 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 06:24:
[...]

De i3 nuc8 kost nog 255.

Tuurlijk zou ik die kunnen nemen, maar ik ga liever voor de nieuwe ;) (+ heb ik al 2666mhz geheugen besteld)
Ah, okay. Ik heb nog geen vergelijking gelezen. Hier heb ik de 8e generatie i3 ook met 2666 MHz geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

furian88 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 06:24:
[...]

De i3 nuc8 kost nog 255.

Hoewel de NUC10 de opvolger is van de NUC8 is het niet een clear win verbetering op alle fronten.
De NUC10 heeft een betere CPU, maar een veel slechtere GPU, gewoon GPU kracht gedeeld door twee.
Dit omdat het blijkbaar toch aardig geld kost om die GPU met z'n eDRAM, goed te bakken.
Afhankelijk van je use case kan een NUC8 dus alsnog een veel betere optie zijn. Ze blijven dan ook nog redelijk aan de prijs, de NUC8, en voorlopig gewoon beschikbaar.

Ik wilde ook wel upgraden, maar Minecraften on the fly op mijn download PC vind ik leuker om te kunnen blijven doen dan die paar extra MHzen en twee cores erbij.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
Ik ben eens in de verschillen gedoken voor de i3, maar die hebben beide 2 cores en 4 treads. Alleen de snelheid ligt hoger en het verbruik iets lager. Ik zou dit jaar nog steeds voor de 8e generatie i3 gaan. Die GPU is echt heerlijk. Ik gebruik mijn Intel NUC op 3840 x 2160 pixels met 60Hz, dat gaat heel goed.

Bron: https://ark.intel.com/con...ntel-core-processors.html.

[ Voor 18% gewijzigd door Jumpman op 27-02-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40
Hallo NUC vrienden,
Ik heb een NUC8i7BEH met daarbij een iiyama prolite xub2792uhsu monitor op 3840 x 2160 (60hz).
Aangesloten met een HDMI naar HDMI kabel werkt het als een zonnetje.
Maar nu werk ik thuis en moet er óók een laptop aan de monitor hangen. Die laptop heeft een ook HDMI poort nodig. De monitor heeft echter maar één HDMI en één DisplayPort (een een DVI waar je duizelig van wordt). Een HDMI naar Displayport óf USB-C naar Displayport zou dus de oplossing moeten zijn.

Ik heb daarom deze USB-C naar DisplayPort kabel besteld. En vanmiddag ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj0hV3pd9LmvV-7P25hYnHPzVoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpjnbfEirDIR7bZfE52y9CG7.png?f=fotoalbum_large

Helaas geeft deze (op de NUC aangesloten) geen beeld (zwart) of een flikkerend beeld.
Van alles geprobeerd. Nieuwste driver, driver downgrade. Het helpt niet. Zelfs booten naar bios is zwart.
Vanaf de laptop werkt de kabel wél. Dus die zal wel goed zijn. Mijn laptop heeft de usb-c echter nodig voor de stroomvoorziening. Dus helaas geen optie. |:(

Mijn vragen nu zijn:
- is dit herkenbaar?
- zou een adapter wél werken? En waardoor zou deze het dan wél doen?
- zou de kabel niet 'zwaar' genoeg zijn voor de resolutie (volgens de specs wel).
- of beter meteen een hdmi naar displayport kabel bestellen?

Jullie inzichten zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EciRuam
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:58
Frup schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:33:
Hallo NUC vrienden,
Ik heb een NUC8i7BEH met daarbij een iiyama prolite xub2792uhsu monitor op 3840 x 2160 (60hz).
Maar nu werk ik thuis en moet er óók een laptop aan de monitor hangen. Die laptop heeft een ook HDMI poort nodig. De monitor heeft echter maar één HDMI en één DisplayPort (een een DVI waar je duizelig van wordt). Een HDMI naar Displayport óf USB-C naar Displayport zou dus de oplossing moeten zijn.

Ik heb daarom deze USB-C naar DisplayPort kabel besteld. En vanmiddag ontvangen.
[Afbeelding]

Helaas geeft deze (op de NUC aangesloten) geen beeld (zwart) of een flikkerend beeld.
Van alles geprobeerd. Nieuwste driver, driver downgrade. Het helpt niet. Zelfs booten naar bios is zwart.
Vanaf de laptop werkt de kabel wél. Dus die zal wel goed zijn. Mijn laptop heeft de usb-c echter nodig voor de stroomvoorziening. Dus helaas geen optie. |:(

Mijn vragen nu zijn:
- is dit herkenbaar?
- zou de kabel niet 'zwaar' genoeg zijn voor de resolutie (volgens de specs wel).

Het lijkt erop dat ik dezelfde kabel gebruik op mijn NUC8i5BEK. Ik gebruik namelijk deze: https://www.megekko.nl/pr...Zwart-video-kabel-adapter.
Hier geen problemen. Werkte eigenlijk zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
@EciRuam Dank voor je reactie.
Mmm, vreemd. En heb je ook beeld als je in het bios opstart? Bij deze kabel heb ik dan geen signaal, maar met de HDMI wel. Misschien heb ik dan toch een brakke kabel ontvangen. Deze gaat retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:00
Frup schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:33:
Hallo NUC vrienden,

[Afbeelding]

Mijn vragen nu zijn:
- is dit herkenbaar?

Ik had precies hetzelfde probleem. Nu met het thuiswerken is een (werk)laptop op de monitor wel zo prettig. Echter maar 1 HDMI op de monitor.

Ik heb er ook voor gekozen een thunderbolt naar displayport kabel te gebruiken.
Omdat mijn nuc achter mijn monitor heb geplaatst heb ik een korte kabel gekocht.

Na lang zoeken uiteindelijk bij Dell uitgekomen. “De Cus Kit - USB-C TO DP cable, 0.6 meter” Deze dus

Ik weet alleen niet tot welke resolutie deze gaat, ik heb maar een full-HD monitor.

Het zou ook kunnen dat de kabel die je nu hebt vergelijkbaar is met de Dell-kabel en je hier dus niets mee opschiet.

Wat je nog zou kunnen overwegen is een dock met “power delivery” te gebruiken. Dan kan de laptop daarop worden aangesloten en heb je zowel power als DisplayPort.

Overigens werkt HDMI naar DisplayPort niet altijd even goed omdat dit actief omgezet moet worden. Andersom gaat wel goed (dus DisplayPort op je laptop naar HDMI op monitor)

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 02-04-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EciRuam
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 13:58
Frup schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:17:
@EciRuam Dank voor je reactie.
Mmm, vreemd. En heb je ook beeld als je in het bios opstart? Bij deze kabel heb ik dan geen signaal, maar met de HDMI wel. Misschien heb ik dan toch een brakke kabel ontvangen. Deze gaat retour.
Ja, ik heb gewoon beeld in de bios en tijdens opstarten.
Zou het kunnen dat je de source van het scherm op Displayport moet zetten en dat dit niet automatisch geselecteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
EciRuam schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:36:
[...]
Ja, ik heb gewoon beeld in de bios en tijdens opstarten.
Zou het kunnen dat je de source van het scherm op Displayport moet zetten en dat dit niet automatisch geselecteerd wordt?
Ik heb de monitor source vast op Displayport gezet. Bios op standaard waarden gezet.
Toen alléén de USB-C naar DP kabel aangesloten. Vervolgens de NUC (koud) gestart. Nixxxx.
Het kan volgens mij alleen maar de USB-C poort zijn of de kabel.
De kabel weer ingepakt en nu een Startech kabel besteld bij Cool. Wordt vervolgd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
Vervolg...
De nieuwe usbc-displayport kabel werkt ook niet.
Het blijkt nu dat Windows geen Thunderbolt controler in de device manager laat zien. Die is echter op geen enkele manier toe te voegen. Wel handmatig via de oude drivers, maar Windows herkent de drivers niet. Ook het Microsoft TB Control Center kan niet worden geïnstalleerd. Thunderbolt staat in het bios wél aangevinkt.
Ik ben het inmiddels helemaal zat en heb een retour van de NUC aangevraagd. Want er is garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
@Frup
Dat zou toch wel zonde zijn.
Bij mij werkte het in 1x.
Ik heb wel de driver assistent van Intel laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
rinkel schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:55:
@Frup
Dat zou toch wel zonde zijn.
Bij mij werkte het in 1x.
Ik heb wel de driver assistent van Intel laten draaien.
Ja, vind ik ook zonde. Ik draai de assistent regelmatig. Alle recente drivers en bios zijn geïnstalleerd. De assistant herkent zelf de Thunderbolt drivers die door Windows niet worden geaccepteerd met een groen vinkje. Ik heb inmiddels alle fora afgestruind. Het lijkt erop dat Windows eerst een officieel TB device moet zien om de controler te kunnen installeren. Maar zo’n device heb ik niet. Ik wil alleen via DP m’n monitor aansluiten.
Vreemd dat bij sommigen het wél werkt en bij anderen (er zijn veel issues over gemeld) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Frup : Heb je echt Windows 10 nodig :?

Wat doet een random Ubuntu/Kubuntu/Mint/Fedora Linux distro ermee ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
nero355 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:54:
@Frup : Heb je echt Windows 10 nodig :?

Wat doet een random Ubuntu/Kubuntu/Mint/Fedora Linux distro ermee ?!
Ja, voor mijn fotografie toepassingen is Windows het handigst. Maar nu je dat zo vraagt ...
De NUC is inmiddels op de post. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Tijgert schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Hoewel de NUC10 de opvolger is van de NUC8 is het niet een clear win verbetering op alle fronten.
De NUC10 heeft een betere CPU, maar een veel slechtere GPU, gewoon GPU kracht gedeeld door twee.
Dit omdat het blijkbaar toch aardig geld kost om die GPU met z'n eDRAM, goed te bakken.
Afhankelijk van je use case kan een NUC8 dus alsnog een veel betere optie zijn. Ze blijven dan ook nog redelijk aan de prijs, de NUC8, en voorlopig gewoon beschikbaar.

Ik wilde ook wel upgraden, maar Minecraften on the fly op mijn download PC vind ik leuker om te kunnen blijven doen dan die paar extra MHzen en twee cores erbij.
Hoe is de 10e generatie beter?
Als ik naar de CPU kijk zie ik bij de i5 een langzamere klok.
Ik vergelijk Intel NUC Kit NUC8i5BEK en Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK
Mis ik iets? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

NUC8i5BEK:
Intel® Core™ i5-8259U 2.3-3.8Ghz (Passmark 8518)
Intel® Iris® Plus Graphics 655 (G3D Mark 1788)

NUC10i5FNK
Intel® Core™ i5-10210U 1.6-4.2Ghz (Passmark 6872)
Intel® UHD Graphics 1.1Ghz (G3D mark 1059)

Lijkt me duidelijk, toch? 10e generatie is gewoon langzamer dan de 8e generatie. Slechte beurt van Intel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Laatst online: 02-06 07:48
Precies. Waarom schrijft @Tijgert dan dat de CPU beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De 10de generatie is wel misschien een stuk stiller, want lagere TDP :
- https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-80-ghz.html
vs.
- https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-20-ghz.html

En laten we eerlijk zijn : Een NUC koop je niet om mee te gamen, maar hooguit video via de GPU te decoderen tijdens je YouTube sessies en HTPC gebruik en zo... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Peekster schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:45:
Precies. Waarom schrijft @Tijgert dan dat de CPU beter is?
Sorry voor de late reactie.
Niet alles is i5 wat de klok slaat. Als de 10 serie i5 variant op alle fronten slechter is dan de 8 serie dan is er idd geen enkele reden om de 10 serie te nemen. De i7 10 serie is daarentegen wel wat sneller dan de i7 8 serie. Niks schokkends, maar feitelijk wel sneller. De CPU dan.
Microkid schreef op donderdag 16 april 2020 @ 06:45:
NUC8i5BEK:
Intel® Core™ i5-8259U 2.3-3.8Ghz (Passmark 8518)
Intel® Iris® Plus Graphics 655 (G3D Mark 1788)

NUC10i5FNK
Intel® Core™ i5-10210U 1.6-4.2Ghz (Passmark 6872)
Intel® UHD Graphics 1.1Ghz (G3D mark 1059)

Lijkt me duidelijk, toch? 10e generatie is gewoon langzamer dan de 8e generatie. Slechte beurt van Intel.
Als ik https://nucblog.net/2018/...ew-nuc8i5bek-nuc8i5beh/2/ bekijk en https://www.notebookcheck...C-in-Review.453556.0.html dan zie ik toch echt dat de 10 serie (marginaal) sneller is in CPU.

[ Voor 77% gewijzigd door Tijgert op 16-04-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Sinds enkele dagen krijg ik een melding op mijn NUC8i3BEK van de Intel Driver & Support Assistant dat er een nieuwe GPU driver is. Wil ik die installeren krijg onderstaande te zien. Meer mensen dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET3YJ8HmY29EwHybEE6hcAx_ESk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p909xMiaQXv3jcLdHQIXq8UG.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 28-04-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ja had ik ook last van. Daarom via de Device Manager / Display Adapter de driver geüpdatet. Zoek handmatig naar iigd_dch.inf in de Downloads-directory (daar heeft Intel DSA de bestanden bij mij neergezet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvRimVs7goU4wxziLE_-trYoTEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p0MGE1fYsidwIY4Y5puGGSU1.png?f=user_large
(oldskool zoeken op A:\ !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Djordjo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:08:
Ja had ik ook last van. Daarom via de Device Manager / Display Adapter de driver geüpdatet. Zoek handmatig naar iigd_dch.inf in de Downloads-directory (daar heeft Intel DSA de bestanden bij mij neergezet).

[Afbeelding]
(oldskool zoeken op A:\ !)
Top, bedankt! Versie 26.20.100.7985 van 09-03-2020 staat er nu op. Waarom heb ik er zelf niet aan gedacht om het zo te doen, het gemak van zo'n Intel Driver & Support Assistant maakt de mens dom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Nog geen twee dagen later en de Intel Driver & Support Assistant faalt alweer met de nieuwe BIOS installeren. Het werkte bijna een jaar zo goed.

Edit: Zelfs met de F2 en dan F7 methode en de *.bio file update hij niet naar de nieuwe BIOS.

Het betreft: BECFL357.86A.0079.EB.

[ Voor 34% gewijzigd door Jumpman op 01-05-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsoutthere
  • Laatst online: 16-09 11:21

itsoutthere

The Truth

Jumpman schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:33:
Nog geen twee dagen later en de Intel Driver & Support Assistant faalt alweer met de nieuwe BIOS installeren. Het werkte bijna een jaar zo goed.

Edit: Zelfs met de F2 en dan F7 methode en de *.bio file update hij niet naar de nieuwe BIOS.

Het betreft: BECFL357.86A.0079.EB.
Ik heb toevallig gisteren ook na veel falen van verschillende methoden eindelijk de bios kunnen updaten en wel via de 'UEFI Shell Update', alle andere geprobeerd manieren deden het niet (de NUC startte meerdere keren opnieuw zonder te updaten).
Zie: https://www.intel.com/con.../000005636/intel-nuc.html

Ook het hierboven genoemde 'niet gevalideerde display driver probleem' had ik en had ik al vaker gehad op laptops. Eenmalig via de handmatige update van inf bestand doen en volgende keren pakt ie het weer via de driver-assistent.

Google Pixel 7 Pro - PSP PSVita PS2 PS3 PS4 PS5 - Retropie - Ikea Trådfri - Intel NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jumpman schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:33:
Nog geen twee dagen later en de Intel Driver & Support Assistant faalt alweer
Mag ik vragen waarom je dat onding überhaupt gebruikt :?

Vooral sinds Windows 10 tegenwoordig heel overijverig alle drivers update en dingen als BIOS/UEFI flashen nog steeds het beste buiten Windows of welk ander OS dan ook gedaan kunnen worden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
nero355 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Mag ik vragen waarom je dat onding überhaupt gebruikt :?

Vooral sinds Windows 10 tegenwoordig heel overijverig alle drivers update en dingen als BIOS/UEFI flashen nog steeds het beste buiten Windows of welk ander OS dan ook gedaan kunnen worden! :)
Dat vraag ik mij ook af. Op elke andere PC doe ik het zelf. Het is er ooit een keer met een update opgekomen, denk ik. Ik hou van een clean systeem, dus ben geen fan van dit soort zaken. Maar het stond er toen op en heeft altijd goed gewerkt (half jaar, denk ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
BIOS ook geupdate op de UEFI Shell Update manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

de laatse BIOS versie (https://downloadcenter.in...FL357-86A-?product=126140) installeert niet bij mij (NUC8i7BEH). Reboot gaat een keertje over maar krijg niet het normale 'bios update in progress' scherm met alle acties. Meer mensen die dit hebben?

Had last van een rattelende fan, stofzuiger + compressed air hielpen niet. Daarom de how-to van ifixit (https://www.ifixit.com/Gu...8i7BEH+Disassembly/131331) er bij gepakt en de boel rustig uit elkaar gehaald, de antennekabels van wifi en bluetooth zijn heel fragiel, na demontage moederbord de fan met compressed air doorgespoten, nu is alles weer rustig :) heb de NUX sinds okt. 2018 24/7 aan staan dus dan komt er altijd wel wat stof in.

[ Voor 44% gewijzigd door aardbeix15 op 05-05-2020 13:16 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
aardbeix15 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:13:
de laatse BIOS versie (https://downloadcenter.in...FL357-86A-?product=126140) installeert niet bij mij (NUC8i7BEH). Reboot gaat een keertje over maar krijg niet het normale 'bios update in progress' scherm met alle acties. Meer mensen die dit hebben?
Ik ken wel twee mensen die dat hebben ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Djordjo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Ik ken wel twee mensen die dat hebben ja ;)
a er staat nu ook een gele banner boven en die verwijst naar BIOS versie 78 als zijnde de laatste versie ipv deze versie 79.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb via de support het driver-update programma draaien.
Als ik dan een graphics driver probeer te updaten krijg ik een foutmelding:
"Het stuurprogramma dat wordt geinstalleerd, is niet gevalideerd voor deze computer..."

Vaagheid, dit is de driver die door intel wordt gedetecteerd...

Edit
Opgelost via handmatige "Have disk" installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 05-05-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
rinkel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:39:
Ik heb via de support het driver-update programma draaien.
Als ik dan een graphics driver probeer te updaten krijg ik een foutmelding:
"Het stuurprogramma dat wordt geinstalleerd, is niet gevalideerd voor deze computer..."

Vaagheid, dit is de driver die door intel wordt gedetecteerd...

Edit
Opgelost via handmatige "Have disk" installatie.
De Intel Driver & Support heb ik inmiddels verwijderd, het is afgelopen maand echt dramatisch slecht. Voorheen werkte het heerlijk, het voelde als een Apple met Windows, nu dus weer handmatig updates checken en installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
Frup schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:11:
[...]

Ja, voor mijn fotografie toepassingen is Windows het handigst. Maar nu je dat zo vraagt ...
De NUC is inmiddels op de post. Ben benieuwd.
Even een update door mezelf te quoten.
Voor wie hetzelfde probleem mocht hebben (displayport via usb-c werkt niet).
Intel heeft de NUC vervangen door een nieuwe (via de leverancier). Dat heeft wel ruim 6 weken geduurd.
Deze nieuwe aangesloten en werkt direct via de displayport - usb-c. Hoera.

[ Voor 3% gewijzigd door Frup op 28-05-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:31
JustSys schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:05:
Iemand al 64gb ram in een Intel Nuc7 gestoken? Hier en daar op andere forum staat dat het wel werkt maar zou je toch op mijn “eigen” forum willen horen :)
Mocht je het nog overwegen: ik draai ongeveer anderhalf jaar met 64GB in een i7, zonder issues.

Nou ja, nu wel dan: maar dat betreft mijn netwerk kaartje die het kennelijk begeven heeft: hij stopt er random mee. Ben dus nu op zoek naar een nieuwe nuc helaas..

Ik gebruik de volgende componenten:
nuci7
32GB SODIMM (2x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 12:36
USB network?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Yes thx, staat ook op mijn lijstje om nog te proberen.

Heb nog ergens een usb dongle liggen. Maar geen idee of dat een beetje werkt / performt icm proxmox.

Zou namelijk graag willen wachten met upgraden tot nuc11 (10nm) er is.

[ Voor 19% gewijzigd door rachez op 05-06-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@rachez : Proxmox = Linux = Geen VMware = Geen hardware gezeik! :+

Maar kijk effe naar zo'n NIC die als een "Extended Cover" bovenop de NUC kan worden geplaatst : Die prop je gewoon in het M.2 slot van je WLAN NIC en dan heb je 2x 1 Gbps :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
Check, ben niet voor niets van esxi naar proxmox overgestapt O+

Goede tip, wist niet eens dat dat een optie was. Zoiets als dit voldoet nicely! Ik heb er nog geen gevonden met 2 Gb aansluitingen voor een nuc7, maar zal vanavond nog even zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Kleine LM update.

Na 19 maanden bijna 24/7 gedraaid te hebben met Thermal Grizzly Conductonaut (liquid metal) viel het me op dat de temps wel erg hoog waren.
Full pull schoot hij recht naar de 100 (ik heb hem meestel met turbo disabled draaien voor low power ops).

Open gemaakt, bleek de LM helemaal opgedroogd. Het was keihard geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRPbixiq9nbTOgZ0a0fpiRc4MSo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8fThyNsNt2DkmMAJfleleg1.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb het er zo goed als het kon vanaf geschraapt en met de dremel en Commandant #4 gepolijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Dn2ayfYroFImgc1WGVL5NIRsWo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxXUmcZ356b9GghBNJGYcH2.jpg?f=fotoalbum_small

En vervolgens weer een lekker sappige laag LM aan beide zijden gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNwy0cOgbljrgbW8GiACsGO086U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjdJFvoF0yaORHtl65Ua0QmT.jpg?f=fotoalbum_small

Affijn, temps halen met extreme belasting na een tijdje de 85 graden, toch beter dan als een raket door de 100 heen. LM TIM heeft dus zeker niet het eeuwige leven! Doet me wel vrezen voor mijn laptop, wat ik daarin zal aantreffen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:52:
Affijn, temps halen met extreme belasting na een tijdje de 85 graden, toch beter dan als een raket door de 100 heen. LM TIM heeft dus zeker niet het eeuwige leven! Doet me wel vrezen voor mijn laptop, wat ik daarin zal aantreffen :o
Daarom vond ik vroeger dit spul helemaal geweldig : pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1

Blijft voor altijd vloeibaar en was destijds één van de beste koelpasta's die je kon hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:16:
[...]

Daarom vond ik vroeger dit spul helemaal geweldig : pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1

Blijft voor altijd vloeibaar en was destijds één van de beste koelpasta's die je kon hebben! :)
Hoe zou het nu opstacken tegen de huidige TIM koningen? Ik dacht dat LM van Thermal Grizzly bijna het eeuwige leven had, maar elke anderhalf jaar dit herhalen heb ik ook niet heel veel zin in.

Dat gezegd hebbende, het koelt als een malle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:50:
Hoe zou het nu opstacken tegen de huidige TIM koningen?
Geen idee... Zou je effe flink moeten zoeken en vergelijken denk ik :)
Ik dacht dat LM van Thermal Grizzly bijna het eeuwige leven had, maar elke anderhalf jaar dit herhalen heb ik ook niet heel veel zin in.
Ik vind dat wel zorgelijk, want ondertussen zijn er een aantal laptopmerken die ermee schermen ter promotie van hun gaminglaptops! :X

Oooops...!!! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:50:

Ik vind dat wel zorgelijk, want ondertussen zijn er een aantal laptopmerken die ermee schermen ter promotie van hun gaminglaptops! :X

Oooops...!!! _O-
Wat wel sterk mee zal tellen is dat die NUC 24/7 aan staat en mijn gaminglaptop misschien netto een half uur per dag (dan wel in 8 uur op een dag en dan een maand niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Afgelopen week een NUC8i5BEK besteld en vanavond de boel in elkaar geschroefd. Krijg het helaas niet werkend, want de Windows10 installatie klapt er steeds uit tijdens de stap waarbij de bestanden van USB stick naar SSD worden gekopieerd (percentage van de actie waarop ie crasht wisselt). Windows error code 0x8007025D.

Na de nodige posts hier en op andere fora te hebben gelezen, besloten om MemTest86 te draaien. Deze is zojuist vroegtijdig gestopt: "Test has aborted due to too many errors". Totaal aantal errors op dat moment 10201.

Dit is de eerste keer dat ik MemTest86 gebruik. Is de conclusie nu inderdaad zo simpel dat ik het geheugen terug moet sturen en vervangen?

Voor de volledigheid, de componenten die ik in mijn NUC heb geschroefd:
  • Corsair 2x16 GB RAM: CMSX32G4M2A2400C16. Op basis van deze lijst verwacht ik dat dit moet werken.
  • Samsung 970 EVO Plus NVMe M2
Combinatie van componenten mag het probleem niet zijn toch?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ruud2001 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:24:
Afgelopen week een NUC8i5BEK besteld en vanavond de boel in elkaar geschroefd. Krijg het helaas niet werkend, want de Windows10 installatie klapt er steeds uit tijdens de stap waarbij de bestanden van USB stick naar SSD worden gekopieerd (percentage van de actie waarop ie crasht wisselt). Windows error code 0x8007025D.

Na de nodige posts hier en op andere fora te hebben gelezen, besloten om MemTest86 te draaien. Deze is zojuist vroegtijdig gestopt: "Test has aborted due to too many errors". Totaal aantal errors op dat moment 10201.

Dit is de eerste keer dat ik MemTest86 gebruik. Is de conclusie nu inderdaad zo simpel dat ik het geheugen terug moet sturen en vervangen?

Voor de volledigheid, de componenten die ik in mijn NUC heb geschroefd:
  • Corsair 2x16 GB RAM: CMSX32G4M2A2400C16. Op basis van deze lijst verwacht ik dat dit moet werken.
  • Samsung 970 EVO Plus NVMe M2
Combinatie van componenten mag het probleem niet zijn toch?
Het lijkt inderdaad op een geheugen fout.

Wat je nog kan testen met één DIMM en als die fout is, daarna met de andere DIMM. Dan kan je in ieder geval verder met de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Jumpman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Wat je nog kan testen met één DIMM en als die fout is, daarna met de andere DIMM. Dan kan je in ieder geval verder met de installatie.
Dit is idd wel een goeie. Morgen weer verder, want ben er voor nu wel ff klaar mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
Command & Conquer Remastered draait tot nog toe goed op mijn Intel NUC8i3BEK op 3840 x 2160 pixels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Jumpman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Vanochtend MemTest gedraaid met 1 SODIMM
  • In module bank 1: 563 errors in 1 pass. Als ik 'm bijvoorbeeld 4 passes laat doen zie ik overigens dat het gemiddeld aantal errors per pass toeneemt.
    In module bank 2: 300 errors in 1 pass.
Daarna gewisseld van SODIMM:
  • In module bank 1: 10640 errors, MemTest stopt automatisch omdat er te veel errors zijn.
    In module bank 2: niet meer geprobeerd...
Vind het wel bijzonder dat beide modules dus niet in orde lijken te zijn, waarbij de ene SODIMM beduidend slechter scoort dan de ander.

Zojuist bij Amazon een nieuwe set Corsair 32GB (2x 16GB - CMSX32GX4M2A2400C16) besteld, dus hopelijk gaat dat het probleem oplossen. Zo niet, verschuift de verdenking richting de NUC zelf.

Iemand hier ervaring met deze set RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ruud2001 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Vanochtend MemTest gedraaid met 1 SODIMM
  • In module bank 1: 563 errors in 1 pass. Als ik 'm bijvoorbeeld 4 passes laat doen zie ik overigens dat het gemiddeld aantal errors per pass toeneemt.
    In module bank 2: 300 errors in 1 pass.
Daarna gewisseld van SODIMM:
  • In module bank 1: 10640 errors, MemTest stopt automatisch omdat er te veel errors zijn.
    In module bank 2: niet meer geprobeerd...
Vind het wel bijzonder dat beide modules dus niet in orde lijken te zijn, waarbij de ene SODIMM beduidend slechter scoort dan de ander.

Zojuist bij Amazon een nieuwe set Corsair 32GB (2x 16GB - CMSX32GX4M2A2400C16) besteld, dus hopelijk gaat dat het probleem oplossen. Zo niet, verschuift de verdenking richting de NUC zelf.

Toch als je gaat Googlen op Intel NUC + Corsair vindt je nogal wat berichten met errors. Kan je geen ander merk geheugen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Dat wordt denk ik de volgende stap, want zou toch verwachten dat een module die op QVL staat moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ruud2001 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:18:
Dat wordt denk ik de volgende stap, want zou toch verwachten dat een module die op QVL staat moet werken.
Als de ene reep veel meer errors geeft dan de andere is dat wel een redelijke indicatie dat het geheugen de problemen veroorzaakt. Persoonlijk had ik een ander merk geprobeerd voor mijn tweede set omdat 2 reepjes tegelijk stuk statistisch onwaarschijnlijk is.
Compatibiliteitslijsten zijn niet heilig, specs veranderen nog wel eens (al dan niet stiekem, zoals met Kingston, en niet ten voordele).

Mocht je tweede set ook problemen geven (je hebt toch niet exact dezelfde gekocht hoop ik?), probeer dan iets anders. GeiL of Kingston bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ruud2001 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:23:
Dat is de vraag die je moet stellen VOORDAT je iets bestelt ;)

Mijn TIP is gewoon simpele modules van Samsung of Kingston, want die hebben voor mij in het verleden het vaakst zonder gezeik gewerkt in allerlei random systemen toen er nog geen QVL lijsten bestonden :)

Tegenwoordig koop ik ook vaak Crucial/Micron RAM, want meestal voordelig geprijsd en één van de grootste producenten van dat spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 01:27:
[...]
Dat is de vraag die je moet stellen VOORDAT je iets bestelt ;)
Achteraf is het mooi wonen. :P

Vanavond wordt de nieuwe set Corsair geleverd. Mocht dit ook niet werken, ga ik inderdaad een ander merk bestellen. Wordt dan waarschijnlijk Kingston HyperX Impact HX424S14IBK2/32. Maar ik hoop heel eerlijk gezegd dat het niet nodig gaat zijn, want blijf in de weer met pakketpost op deze manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ruud2001 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Achteraf is het mooi wonen. :P

Vanavond wordt de nieuwe set Corsair geleverd. Mocht dit ook niet werken, ga ik inderdaad een ander merk bestellen. Wordt dan waarschijnlijk Kingston HyperX Impact HX424S14IBK2/32. Maar ik hoop heel eerlijk gezegd dat het niet nodig gaat zijn, want blijf in de weer met pakketpost op deze manier :+
Ik zou hier ook eerst op Googlen + Intel NUC.

Ik heb Micron DDR4 2666 MHz geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

2666 Mhz? Max is toch 2400?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ja, maar als het prijsverschil minimaal is weet je nu al dat het in de volgende serie NUC's nog beter gaat werken want dan loopt het wel sneller.
Ik heb 3000MHz reepjes GeiL, dus ik hoef die nooit te vervangen, die gaan telkens gewoon mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Inmiddels heb ik de nieuwe set RAM ontvangen. Na de vorige ervaringen, maar direct MemTest86 gedraaid tegen deze modules en dit ziet er een stuk beter uit. Tool ingesteld op 1 pass, en dit keer 0 errors :)

Ben nu druk bezig om Windows 10 te installeren, maar dat gaat vooralsnog zeer moeizaam. Meerdere pogingen zijn vastgelopen tussen het moment dat je tijdens de installatie met je WiFi connect en de laatste stappen waarin je gebruikersaccount aanmaakt. Na een aantal pogingen de variant gekozen "No internet connection", waarmee ik er uiteindelijk doorheen kwam. Toen ik eenmaal in Windows zelf zat, ben ik waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met het aansluiten van m'n logitech MX keyboard want de ene na de andere freeze vanaf dat moment.

Nu weer een nieuwe clean install uitgevoerd van Windows en als die draait eerst maar eens Windows Update draaien, en kijken of er nog wat Intel drivers geïnstalleerd moeten worden.

Update: ARGH! Om gek van te worden, Windows Update is inmiddels uitgevoerd en helemaal up to date. Device Manager ziet er ook prima uit, geen issues. Maar nu heb ik vrijwel direct nadat ik in Windows ben een complete freeze. Geen BSOD. Beeld hangt en systeem reageert niet meer op muis en toetsenbord. Lampjes op toetsenbord reageren ook niet meer :(

Denk dat ik eerst eens ga uitzoeken hoe ik de BIOS update (draait nu nog op BECFL357.86A.0073.2019.0618.1409 en zie hier dat er inmiddels al een 0086 is).

Inmiddels nieuwe BIOS erop gezet, en eerste indruk is positief. Morgen kan ik hopelijk gewoon een avondje hobby'en met het nieuwe systeem en dan gaan we zien of ie inderdaad stabiel is en blijft.

[ Voor 30% gewijzigd door Ruud2001 op 24-06-2020 23:05 . Reden: freeze ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsoutthere
  • Laatst online: 16-09 11:21

itsoutthere

The Truth

Ruud2001 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:55: *knip*
Morgen kan ik hopelijk gewoon een avondje hobby'en met het nieuwe systeem en dan gaan we zien of ie inderdaad stabiel is en blijft.
Ik hoop het voor je.. Niet echt een lekker begin gehad, zo!

Google Pixel 7 Pro - PSP PSVita PS2 PS3 PS4 PS5 - Retropie - Ikea Trådfri - Intel NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ruud2001 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:55:
Inmiddels heb ik de nieuwe set RAM ontvangen. Na de vorige ervaringen, maar direct MemTest86 gedraaid tegen deze modules en dit ziet er een stuk beter uit. Tool ingesteld op 1 pass, en dit keer 0 errors :)

Ben nu druk bezig om Windows 10 te installeren, maar dat gaat vooralsnog zeer moeizaam. Meerdere pogingen zijn vastgelopen tussen het moment dat je tijdens de installatie met je WiFi connect en de laatste stappen waarin je gebruikersaccount aanmaakt. Na een aantal pogingen de variant gekozen "No internet connection", waarmee ik er uiteindelijk doorheen kwam. Toen ik eenmaal in Windows zelf zat, ben ik waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met het aansluiten van m'n logitech MX keyboard want de ene na de andere freeze vanaf dat moment.

Nu weer een nieuwe clean install uitgevoerd van Windows en als die draait eerst maar eens Windows Update draaien, en kijken of er nog wat Intel drivers geïnstalleerd moeten worden.

Update: ARGH! Om gek van te worden, Windows Update is inmiddels uitgevoerd en helemaal up to date. Device Manager ziet er ook prima uit, geen issues. Maar nu heb ik vrijwel direct nadat ik in Windows ben een complete freeze. Geen BSOD. Beeld hangt en systeem reageert niet meer op muis en toetsenbord. Lampjes op toetsenbord reageren ook niet meer :(

Denk dat ik eerst eens ga uitzoeken hoe ik de BIOS update (draait nu nog op BECFL357.86A.0073.2019.0618.1409 en zie hier dat er inmiddels al een 0086 is).

Inmiddels nieuwe BIOS erop gezet, en eerste indruk is positief. Morgen kan ik hopelijk gewoon een avondje hobby'en met het nieuwe systeem en dan gaan we zien of ie inderdaad stabiel is en blijft.
Had je een USB Stick gemaakt met de Microsoft ISO Tool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Yep, heb de tool gebruikt die Microsoft hier noemt.

Gisteravond een aantal uur zonder enkel probleem met de NUC gewerkt. Ziet er dus naar uit dat de BIOS update de issues heeft verholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ruud2001 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:59:
Yep, heb de tool gebruikt die Microsoft hier noemt.

Gisteravond een aantal uur zonder enkel probleem met de NUC gewerkt. Ziet er dus naar uit dat de BIOS update de issues heeft verholpen :)
Alleen met de laatste problemen? Of heeft het ook magisch de twee “rotte” ramsticks opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Tijgert schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Alleen met de laatste problemen? Of heeft het ook magisch de twee “rotte” ramsticks opgelost?
Ben vanaf het moment dat de memtest zo enorm veel fouten gaf gestopt met die set en heb gewacht op de nieuwe set RAM. Met de nieuwe set eerst memtest gedraaid en daarmee 0 errors. Oude set teruggestuurd en daarna verder met BIOS update om de boel stabiel te krijgen. Kan me niet voorstellen dat de set RAM met errors na de BIOS update plots wel zou werken aangezien de nieuwe set geen errors had op dezelfde BIOS versie. Maar we zullen het nooit weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsJH
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
Ik heb gisteren een nieuwe NUC8i5BEH ontvangen, alleen op de een of andere manier blijft de fan continu rond ~3650rpm draaien. Niet te doen qua geluid. Ik heb geprobeerd om de BIOS instellingen aan te passen op één van de andere 'Fan control mode' profielen (quiet, balanced, fanless, fixed etc) maar dat brengt geen verandering en de fan blijft evensnel draaien. Ook een BIOS update geprobeerd maar dat bracht ook geen verbetering.

Zie ik hier iets over het hoofd? De fan speed hoort toch gewoon door het BIOS geregeld te kunnen worden en heeft geen aparte OS instellingen o.i.d. nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT2UZKO8T_tI3mDPsx6B1kg05LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gd0ubwIpfxjINiYLZo5xxfiL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MathijsJH op 11-07-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
@MathijsJH Even in dit topic zoeken, je bent niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathijsJH
Djordjo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:50:
@MathijsJH Even in dit topic zoeken, je bent niet de enige.
Het bleek uiteindelijk aan de NUC te liggen. Vervanging aangevraagd en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door brommer1 op 02-08-2020 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
brommer1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:01:
8i5 gekocht op Amazon.nl(omgeruild-werd gelijk verzonden), het zelfde probleem, fan blijft op volle toeren draaien, de NUC was van 9-6-2020, is het een kwaal van de 8i?
Heb sinds drie maanden een 8i5BEH met een productiedatum van 17 dec 2019. Met een minimum dutycycle van 25 en een minimum temperature van 70 blijft de fan op ongeveer 1700 t/min tot aan de 70 graden. Die temperatuur wordt bijna nooit gehaald binnen Windows, dus ik hoor de fan bijna nooit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathijsJH
brommer1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:01:
8i5 gekocht op Amazon.nl(omgeruild-werd gelijk verzonden), het zelfde probleem, fan blijft op volle toeren draaien, de NUC was van 9-6-2020, is het een kwaal van de 8i?
Toevallig inderdaad. Mijn 'probleem nuc' had als productiedatum ook 6/2020, de vervanging die het probleem niet heeft 5/2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb m'n nuc verticaal gemonteerd achter de monitor. De hoge uitvoering zonder een extra harddisk, die lege ruimte geeft een natuurlijke luchtstroom van de warme lucht doordat de roosters nu boven en onder zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
brommer1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:57:
Wie o wie heeft een onderkant over van NUC6i/7i/8i om gaatjes te boren voor meer koeling?
Waarom niet gewoon een stukje mesh (kunststof of aluminium) op maat knippen en dan eronder schroeven. Hoef je ook geen gaten te boren ;)

Bijv. deze.

[ Voor 14% gewijzigd door epias op 28-07-2020 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

brommer1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:55:
Heb dit gekocht op Amazon.nl om de NUC op te zetten.
Chieftec IX-01B-OP
https://www.chieftec.eu/e...ompact-series/ix-01b.html
Je hebt een ITX computer behuizing gekocht om je NUC erop te kunnen zetten?

Edit: als het wat mag kosten, dan is er ook nog dit alternatief ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGwDpGGmeEFvi1duN9hY4SrLnEw=/fit-in/288x238/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/i/2003058048.jpeg?f=imagemedium

[ Voor 32% gewijzigd door hardware-lover op 30-07-2020 16:44 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@brommer1, waar gebruik jij de NUC eigenlijk hoofdzakelijk voor? Je hebt het eigenlijk alleen over Youtube in je reacties?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@brommer1 ik heb uit nieuwsgierigheid er eens naar gekeken ;)
De laatste link die je deelt staat origineel in een UHD@60Hz (3840x2160) resolutie op Youtube. Mooi gestoken scherp en idd voorzien van het oorspronkelijke geluid.

Ik vraag me echter af of een NUC wel het juiste apparaat is voor dit soort gebruik? Normaal gesproken zouden dit soort video's nauwelijks een aanslag op je hardware moeten plegen, het apparaat waar ik de video nu mee bekeken draait er de hand dan ook helemaal niet voor om zo te zien. Ik bekijk de video in de UHD resolutie, en het loopt lekker vloeiend allemaal. Dit is echter geen NUC of ander Windows aangestuurd apparaat, en is ook nog eens stukken voordeliger dan een i3/i5 NUC, los van zijn flink lagere stroomverbruik. Dus krab je achter de oren of zo'n i5 wel een noodzaak voor je zal zijn?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:47:
Ik vraag me echter af of een NUC wel het juiste apparaat is voor dit soort gebruik? Normaal gesproken zouden dit soort video's nauwelijks een aanslag op je hardware moeten plegen...
Inderdaad. Ik heb het vermoeden dat hier sprake is van software decoding i.p.v. hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

brommer1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:27:
Het probleem is als ik 1.5 of sneller doorspoel met Youtube 1440p60 vast gaat het stotteren, 1440p60 vast is 2K, als ik de deksel terug zet wordt het 90°, dan kan ik zien met Aida64, dan moet ik de koeling op 30% istellen, cpu op 70°. Youtube vraagt heel veel rekenkracht(1440p 650kb-1.2mb, 1440p60(vast) 1.5 mb-2mb, de kleuren onder Edge Chrome zijn valer.
Met een i5 1.5mb-2mb internet snelheid, gaat het omzetten naar weergeven sneller.
Daarom ben ik ook aan het testen met een losse videokaart(beeld is mooier/scherper), tehoog verbruik(AMD) voor de heledag. Kan geen Intel bouwen, wegens mijn ogen/bibber(Azerty € 30,- cpu inbouwen.) Ander had ik een i3 met losse videokaart gebouwd, in de toekomst zal het niet meer gaan wegens mijn ogen, daarom ben ik nu aan het uitproberen wat vooor systeem ik wil, denk toch dat het een NUC of Asus(nieuwste-AMD) wordt. Ik heb alleen internet.
Ik gebruik Firefox W10 Pro 2004
Ik zag je reactie mbt het te koop zetten en wat je daarna van plan bent. Ik ben toch bang dat je een verkeerde weg aan het inslaan bent. Youtube is helemaal niet zwaar op de hardware, of beter gezegd, dat hoeft het helemaal niet te zijn. Als je een speler gebruikt die de Youtube codecs goed kan verwerken, dan gaat dat zonder dat het systeem hard hoeft te werken. En dan kan je het meest zware media uitzoeken wat je daar maar kan vinden, het geeft geen problemen. Het enige wat je zou kunnen nekken is een beroerde internet verbinding, of niet goed ingestelde apparatuur. UHD geeft geen problemen en 1080p al helemaal niet.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

brommer1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:40:
Je haalt 2 dingen door elkaar, als je tv/Eurosport player/golf usw kijkt is er niks aan de hand, dat is voor de NUC appeltje eitje.
Youtube is een heel ander caterogie, tot 1080p is er niks aan de hand, maar vanaf 1080p60 en 1440p(60) wordt het anders, de videos zijn gecomprimeerd, sommige video worden opgepompt tot hoger bitrade omdat de bitrate slecht is van de weergaven, dat kan je zien als er bomen zijn, dan worden ze vertekend, dan kan de camera niet bij houden, dat kunnen ze oplossen met met meer birate.
De tv-1920x1080(40-inch), aangesloten op de computer vraagt ook meer power, dan mijn 22-inch scherm, omdat er processor in de tv zit, als ik met mijn 2200G/losse videokaart vergelijkt, is het verschil ca4w-5w.
Vroeger kon je met een tooltje de videos opslaan op je hardeschijf van Youtube, dat kan al een tijd niet meer, dan zijn er geen problemen meer, de NUC hoeft dan niks te doen, alleen maar weer te geven.
Ik heb net gekeken naar een bewaarde video(1080p), 54 minuten, 3.03gb,
Vroeger met Youtube als je een video keek, werd gelijk de hele video gedownload, had je de rest van tijd geen last meer van de download, dat is op geheven, nu gaat het met hapjes, de cpu is constant bezig met downloaden, als je 1440p(p60) aankijken dan gaat het vanaf ca:10gb, tot aan de lengte van de video, kan wel oplopen tot ca.60gb of meer.
De 2200G heeft een losse net werkkaart van TP-Link Gigabyte(pricewatch: TP-Link TG-3468).
Het probleem van de NUC is, boven in kan het niet genoeg zijn warmte kwijt, de fan gaat dan harden draaien, dat kan je voelen aan de deksel, ze hadden gaatjes in de deksel moet maken net als bij Zotac, onder gaat het goed, op computerkasje wat ik gekocht hebt, ik vermoed als je een i5 heb makkelijker gaat met Youtube 1440p(60), maar dan krijg wel veel meer warmte boven in, wat niet weg kan.
Ik herken je verhaal niet helemaal, heb een aantal jaar de 7e generatie NUC i5 gebruikt en YouTube werd in Firefox in ieder geval prima weergegeven zonder veel CPU load. Wellicht moet je je (VGA)drivers eens bijwerken? Heb m inmiddels niet meer dus ik kan je links helaas niet meer testen.

Als voor jou overigens de oplossing is; downloaden dan kan dat gewoon nog steeds mbv youtube-dl

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

brommer1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:40:
Je haalt 2 dingen door elkaar, als je tv/Eurosport player/golf usw kijkt is er niks aan de hand, dat is voor de NUC appeltje eitje.
Youtube is een heel ander caterogie, tot 1080p is er niks aan de hand, maar vanaf 1080p60 en 1440p(60) wordt het anders, de videos zijn gecomprimeerd, sommige video worden opgepompt tot hoger bitrade omdat de bitrate slecht is van de weergaven, dat kan je zien als er bomen zijn, dan worden ze vertekend, dan kan de camera niet bij houden, dat kunnen ze oplossen met met meer birate.
De tv-1920x1080(40-inch), aangesloten op de computer vraagt ook meer power, dan mijn 22-inch scherm, omdat er processor in de tv zit, als ik met mijn 2200G/losse videokaart vergelijkt, is het verschil ca4w-5w.
Vroeger kon je met een tooltje de videos opslaan op je hardeschijf van Youtube, dat kan al een tijd niet meer, dan zijn er geen problemen meer, de NUC hoeft dan niks te doen, alleen maar weer te geven.
Ik heb net gekeken naar een bewaarde video(1080p), 54 minuten, 3.03gb,
Vroeger met Youtube als je een video keek, werd gelijk de hele video gedownload, had je de rest van tijd geen last meer van de download, dat is op geheven, nu gaat het met hapjes, de cpu is constant bezig met downloaden, als je 1440p(p60) aankijken dan gaat het vanaf ca:10gb, tot aan de lengte van de video, kan wel oplopen tot ca.60gb of meer.
De 2200G heeft een losse net werkkaart van TP-Link Gigabyte(pricewatch: TP-Link TG-3468).
Het probleem van de NUC is, boven in kan het niet genoeg zijn warmte kwijt, de fan gaat dan harden draaien, dat kan je voelen aan de deksel, ze hadden gaatjes in de deksel moet maken net als bij Zotac, onder gaat het goed, op computerkasje wat ik gekocht hebt, ik vermoed als je een i5 heb makkelijker gaat met Youtube 1440p(60), maar dan krijg wel veel meer warmte boven in, wat niet weg kan.
Ik ben bang dat jij je vergist, en dat mag ook hoor.

Ik kan zien wat de maximale bitrates zijn van de Youtube video's, zo moeilijk is dit niet. Ik gebruik een 4k TV voor weergave vanaf media speler(s), geen monitor of 1080p Full HD TV, dus ik zou eerder tegen problemen aan moeten lopen dan jij.

Youtube media is nog steeds prima lokaal op te slaan, in de maximale kwaliteit die beschikbaar is. Ik haal dagelijks media van Youtube af en bekijk dit later op een PC, dat kan nog steeds hoor.

Live Youtube bekijken doe ik dus wel in UHD (indien beschikbaar als bron) en ik kan werkelijk niets vinden wat afspeelproblemen geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk9kP7SlLgXJF7-w8EzkJypgkdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JOaeYJkNdfHvVtnZOsinMYn.jpg?f=fotoalbum_large

Deze video, die jij o.a. hebt gedeeld; YouTube: 熱海ドライブ 帰路全部 熱海 − 箱根 − 御殿場 − 調布 [車載動画 2018/07] 静岡 神奈川 東京 duurt 3:03:49 en zou lokaal 34.4GB ruimte in beslag nemen in 4k@60Hz, als ik deze op zou willen slaan. Dat is dus zo'n 10GB per uur.

Je hebt werkelijk iets niet helemaal goed ingesteld op je huidige NUC, zonder twijfel.

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 03-08-2020 13:07 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

brommer1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:47:
Jij kijkt het via de tv.
Ik kijk via de NUC(KPN 60mb met draad), dat is het verschil.
Als je via de tv kijk heb je het probleem niet.
Sluit je NUC aan op je tv(via internet-met draad) op de hoogste instelling 4K, dan kan je zien wat ik bedoel, niet op automatisch zetten(dan heb je geen last-Youtube bepaald dan de snelheid) maar 1440p(60) aanvinken, ik heb ik ook een programma dat gaat tot maar 1080p, dat is telaag.
Hoop dat je het nu snapt.
Verder voer ik geen discusie meer.

IK HEB ALLEEN INTERNET, WAT IK AL EERDER SCHREEF.
[knip]

Excuses alleen waren ook al voldoende geweest hoor, daar was het verwijderen van al je oude berichten (die via quotes nog steeds zichtbaar zijn), niet werkelijk voor nodig ;)

Als je graag die quotes verwijderd wil hebben dan geef dat maar even aan, ik ruim dan ook even het eea op bij mijn eerdere (nu tamelijk overbodige) reacties.

[ Voor 33% gewijzigd door hardware-lover op 03-08-2020 12:59 . Reden: geef dan toe dat je het simpelweg niet snapt en vraag om hulp ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Iemand tips voor een Intel NUC10i7 qua geheugen?

Ik zit te denken aan een 32GB reepje, zodat ik later nog 32GB bij kan plaatsen mocht het nodig zijn. Het enige waar ik bang voor ben is dat hetzelfde reepje t.z.t. niet meer leverbaar is. En ik dus dan nu net zo goed 2x16GB had kunnen kopen voor een iets lagere prijs.

Ik verwacht zelf niet zoveel van Dual Channel te merken, maar ik heb ook werkelijk geen flauw idee of ik ooit 64GB nodig zou hebben. Maar zo in ieder geval de mogelijkheid open houdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 22-08-2020 15:19 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Morpheusk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:15:
Anders dan dat ik geen idee heb is dit ook het verkeerde topic. NUC8 is wat hier besproken wordt, geen NUC10. Ik weet niet of er een NUC10 topic is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:55
Ik heb interesse in een NUC8i5BEH of NUC8i5BEK om als thuis server te gebruiken voor wat dockers en synchronisatie met mijn telefoon (nextcloud). Ik lees in dit topic weinig ervaringen over mensen die er Linux op draaien. Ik heb nu een NUC5 met linux en dat draait opzich prima. (opzich, omdat ik met Ubuntu 20 problemen kreeg met het netwerk/dhcp).

Zijn er hier mensen die hier Ubuntu, of een andere distro out of the box draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Morpheusk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:15:

Ik zit te denken aan een 32GB reepje, zodat ik later nog 32GB bij kan plaatsen mocht het nodig zijn. Het enige waar ik bang voor ben is dat hetzelfde reepje t.z.t. niet meer leverbaar is. En ik dus dan nu net zo goed 2x16GB had kunnen kopen voor een iets lagere prijs.

Ik verwacht zelf niet zoveel van Dual Channel te merken, maar ik heb ook werkelijk geen flauw idee of ik ooit 64GB nodig zou hebben. Maar zo in ieder geval de mogelijkheid open houdt.
Wat ga je ermee doen dan :?

Meer dan 16 GB RAM gaat echt de zwaardere VM of Workstation kant op en of een NUC dan nog steeds zo'n slimme optie is moet je IMHO zelf bepalen...
Mich schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:55:
Ik heb interesse in een NUC8i5BEH of NUC8i5BEK om als thuis server te gebruiken voor wat dockers en synchronisatie met mijn telefoon (nextcloud). Ik lees in dit topic weinig ervaringen over mensen die er Linux op draaien. Ik heb nu een NUC5 met linux en dat draait opzich prima. (opzich, omdat ik met Ubuntu 20 problemen kreeg met het netwerk/dhcp).

Zijn er hier mensen die hier Ubuntu, of een andere distro out of the box draaien?
Het is 100% Intel hardware dus dat moet gewoon werken! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 12:36
Mich schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:55:

Heb dat hier 1,5 jaar draaien op basis van debian, als hardware langer dan een 6 maanden op de markt is, is hardware support al wel op orde, zeker bij de distro's met recentere kernels.
En Intel is wat dat aangaat heel vlot met submitten van drivers, vaak voor het als consument kunnen aanschaffen van hardware zit het al in kernel.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Net even een extra ssd in mijn NUC8i3BEH gestopt. Alles koek en ei opzich. Behalve dat het hdd activity ledje begon te knipperen. Die had ik toch al keurig uit staan in de bios?! Had er ook nooit last van toen ik er alleen m2 in had zitten. Raarrrr.

Om hem uit te krijgen moet je de brightness van de hdd activity led op 0% zetten.
Waarom staan er dan van die checkboxjes als ze er niets mee doen. 7(8)7
Niet helemaal natuurlijk, want hij reageerd dus wel op het m2 vinkje :+

Nouja misschien heeft iemand er nog wat aan. Verder nog steeds erg tevreden met mijn nuc. d:)b
Zeker nu ik geen knipperend ledje meer heb *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Ik had de laatste tijd erg last van flickering en groene lijnen op 4k 60 Hz. Op advies van Intel service medewerker de HDMI firmware geupgrade, ik hoop dat het nu goed gaat.

Voor mensen met HDMI problemen op 4K 60 Hz: https://downloadcenter.in...E-NUC8i7BE?product=129705.

[ Voor 49% gewijzigd door Jumpman op 11-09-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Iemand toevallig ervaring met de Dell U3818DW ultra wide monitor i.c.m. de NUC8i5?

Zit nu nog op een Dell U2719DC. Dit is een QHD maar ik overweeg dus om over te stappen naar een ultra wide die daarnaast ook nog wat extra verticale resolutie heeft (1600 ipv 144). Aangezien het aantal pixels flink toeneemt met deze stap ben ik benieuwd of de NUC dit probleemloos aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariosCube
  • Laatst online: 15-09 22:24
Op een LG van 38" met 1600 pixels verticaal werkt mijn nuc8i7 prima voor desktoptoepassingen.

Aangesloten op HDMI = 60 hz.

Gaming heb ik niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als er hier nog mensen interesse hebben in een Intel NUC (NUC8i5BEK) heb ik er binnenkort misschien eentje beschikbaar.

Ik ben er namelijk klaar mee. Het ding is prima voor licht gebruik, beetje internetten en Office, maar zodra ik er serieus op ga programmeren met meerdere projecten open in Visual Studio 2019, SQL Server databases op de achtergrond draai, losse Angular frontend builds doe met npm via WSL (Ubuntu), ga zo maar door... dan kan de NUC zijn warmte niet meer kwijt en draait hij urenlang continu op 100 graden celsius en gaat hij throttelen (wat thuiswerken wel niet allemaal teweegbrengt).

Ondanks dat ik de fans vol aan heb staan etc.

Daarnaast heeft standby nog nooit goed gewerkt op de NUC, dus ik laat hem altijd aan staan. Gisteren even open gemaakt, en toen zag ik dat de Samsung EVO NVME ervoor had gezorgd dat een stripje geleidingsmateriaal vloeibaar was geworden... zat gewoon te zweten in de NUC.

Ik ga 1 dezer dagen weer een gewone PC bouwen. Meeste onderdelen liggen al op mijn bureau, nog ff wachten op de kast.

Dit was voorlopig mijn laatste NUC. Op marktplaats durf ik hem niet te zetten. Als iemand dat ding van mij overneemt, moet het wel een Tweakert zijn... anders verwacht ik er geheid gezeik mee.

Zo'n NUC (zeker i5 en i7) heeft mooie specs op papier, maar in de praktijk haal je die performance niet over langere tijd. Hij is niet alleen snel, maar ook snel moe :P

[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2020 16:19 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
@Lethalis Is een beetje als een fiets kopen en dan klagen dat je in vergelijking met anderen heel traag bent op de snelweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Djordjo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:42:
@Lethalis Is een beetje als een fiets kopen en dan klagen dat je in vergelijking met anderen heel traag bent op de snelweg...
Mja ik heb dat ding gewoon verkeerd ingeschat.

En dat komt vooral door het gebrek aan koeling. Mijn vriendin heeft een kleine PC van HP bijvoorbeeld en die kun je al een stuk zwaarder belasten voordat hij het moeilijk krijgt. Is ook een kleine computer, maar misschien 2 keer zo breed, waardoor de ventilatie misschien wat beter op orde is.

In de NUC is het gewoon net iets te cramped allemaal.

Hiervoor had ik een Mac Mini en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad. Maar ja, die is ook weer net iets groter en geeft veel warmte via de alu body af.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lethalis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:58:
Ik ben er namelijk klaar mee. Het ding is prima voor licht gebruik, beetje internetten en Office, maar zodra ik er serieus op ga programmeren met meerdere projecten open in Visual Studio 2019, SQL Server databases op de achtergrond draai, losse Angular frontend builds doe met npm via WSL (Ubuntu), ga zo maar door... dan kan de NUC zijn warmte niet meer kwijt en draait hij urenlang continu op 100 graden celsius en gaat hij throttelen (wat thuiswerken wel niet allemaal teweegbrengt).

Ik herken dit niet. Ik heb exact dezelfde, en meermaals flink laten zweten, maar die 100 graden heb ik niet gezien. Hoe oud is de nuc? Kan je nog garantie claimen? Wellicht heb je gewoon een maandag morgen model en zit de heatsink/fan niet goed?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Als er hier nog mensen interesse hebben in een Intel NUC (NUC8i5BEK) heb ik er binnenkort misschien eentje beschikbaar.

Ik ben er namelijk klaar mee. Het ding is prima voor licht gebruik, beetje internetten en Office, maar zodra ik er serieus op ga programmeren met meerdere projecten open in Visual Studio 2019, SQL Server databases op de achtergrond draai, losse Angular frontend builds doe met npm via WSL (Ubuntu), ga zo maar door... dan kan de NUC zijn warmte niet meer kwijt en draait hij urenlang continu op 100 graden celsius en gaat hij throttelen.

Daarnaast heeft standby nog nooit goed gewerkt op de NUC, dus ik laat hem altijd aan staan.

Ik ga 1 dezer dagen weer een gewone PC bouwen. Meeste onderdelen liggen al op mijn bureau, nog ff wachten op de kast.

Dit was voorlopig mijn laatste NUC. Op marktplaats durf ik hem niet te zetten. Als iemand dat ding van mij overneemt, moet het wel een Tweakert zijn... anders verwacht ik er geheid gezeik mee.
Je gebruikt een NUC voor zaken waar die niet voor bedoeld is. Ik gebruik een Intel Core i3 en ga met remote desktop naar mijn Intel Core i7 die ergens anders staat voor dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gisteren even open gemaakt, en toen zag ik dat de Samsung EVO NVME ervoor had gezorgd dat een stripje geleidingsmateriaal vloeibaar was geworden... zat gewoon te zweten in de NUC.
Je hebt gewoon de verkeerde SSD erin gepropt!

Die krengen van Samsung worden verschrikkelijk heet als ze echt aan de bak moeten! :/

Wat ook mee kan spelen :
Alle Intel NUC's en Laptops die een CPU hebben die na de 7700U generatie is uitgekomen staan erom bekend dat ze erg heet worden en in het ergste geval flink throttlen...
Er zijn zelfs laptops met een i5 tekoop die beter presteren dan de i7 variant of een concurrerend i7 model! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:18:
[...]
Je hebt gewoon de verkeerde SSD erin gepropt!

Die krengen van Samsung worden verschrikkelijk heet als ze echt aan de bak moeten! :/
Hmm interessant. Ga ik eens naar kijken.

In mijn nieuwe PC zit namelijk weer een Samsung NVME juist ivm de performance die ze geven. Zeker bij het compileren speelt IO tegenwoordig geen onbelangrijke rol met al die tienduizenden kleine bestanden.

Nu heeft die PC een prima airflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Lethalis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Hmm interessant. Ga ik eens naar kijken.

In mijn nieuwe PC zit namelijk weer een Samsung NVME juist ivm de performance die ze geven. Zeker bij het compileren speelt IO tegenwoordig geen onbelangrijke rol met al die tienduizenden kleine bestanden.

Nu heeft die PC een prima airflow.
Ik las je post en had eigenlijk meteen dezelfde opmerking als @nero355 in gedachte. Die Samsung SSD zijn echt zeer snel, maar worden ook echt heel erg heet.
Ik doe eigenlijk bijna hetzelfde werk (behalve angular) maar heb echt nooit hitte problemen. Al blaast is af en toe wel een beetje.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste