Juist de frontend (Angular en React) projecten zijn nasty met die gigantische node modules mappen.rinkel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:52:
[...]
Ik las je post en had eigenlijk meteen dezelfde opmerking als @nero355 in gedachte. Die Samsung SSD zijn echt zeer snel, maar worden ook echt heel erg heet.
Ik doe eigenlijk bijna hetzelfde werk (behalve angular) maar heb echt nooit hitte problemen. Al blaast is af en toe wel een beetje.
Even snel een project binnen halen en builden, genereert rustig een map van 500 MB. En het is natuurlijk allemaal reactive, dus op elke edit volgt meteen een automatische build zodat je de wijzigingen direct in de browser ziet.
Op een wat slomere SSD is dat niet te doen en zit je eeuwen te wachten. Ik wil niet voor elk pis dashboard projectje 10 minuten wachten voordat het op mijn scherm staat
Met een snelle NVME gaat het allemaal wel (ik vind het nog steeds bizar en totaal niet efficiënt, maar ja... het is helemaal hip tegenwoordig).
Maar op zich wil ik weleens testen hoe en wat. Als de NUC met andere (slomere) storage prima werkt, kan ik hem evt nog als micro servertje inzetten oid.
Vrijdagochtend edit
Ik heb nu maar eens de Samsung Magician geïnstalleerd. Idle rond de 44 graden, dus dat valt mee. Ben benieuwd hoe het halvewege de dag is.
/f/image/kgIZEFIy4YbcjVt5CkH1ewJl.png?f=fotoalbum_medium)
De NUC draait idle rond de 60 graden:
/f/image/65YHTFdaBkUHaM4QYZEu8dQB.png?f=fotoalbum_medium)
Maar je kunt rechts daarvan al zien dat hij gisteren op alle cores de 100 heeft gehaald.
En het loopt vaak rustig op zeg maar. Dus als ik hem nu even aan het werk zet, dan lukt het hem nog wel om weer af te koelen. Maar gedurende de dag neemt die temperatuur dus steeds meer toe, totdat het hem niet meer lukt (tenzij hij dus - net zoals vannacht - lang de tijd ervoor krijgt... en het is op zolder 's nachts ook behoorlijk koud, dus dat zal ook helpen). Ik heb helaas geen thermometer hier hangen, anders zou ik de omgevingstemperatuur ook nog ff kunnen melden
Ik ben wel benieuwd wat de SSD gaat doen iig (gezien ik in mijn nieuwe zelfbouw PC ook een Samsung heb, zal ik die temperatuur ook gaan meten en vergelijken, misschien ook wel interessant).
Nog een update
Op mijn nieuwe PC net Windows en Visual Studio geïnstalleerd, en dan blijft de Samsung SSD rond de 35 graden, terwijl hij nu in de NUC op 52 graden celsius draait, terwijl ik daar amper wat gedaan heb (dus idle).
Is een enorm verschil. Misschien wordt die SSD inderdaad te warm in de NUC.
De CPU in mijn nieuwe PC draait rond de 28 graden overigens, in plaats van 60 graden idle in de NUC
@nero355 @rinkel
Op wat voor temperaturen draaien jullie NUC's?
Onderstaande is dus idle, de NUC zat uit zijn neus te vreten nadat hij de Windows 10 media creation tool had gedraaid en ik in de tussentijd Windows heb geïnstalleerd op mijn andere PC:
/f/image/VcxAbCT1oSWVc8YftAZ8exEJ.png?f=fotoalbum_medium)
Wat mij vooral opvalt, is dat de SSD niet meer lijkt af te koelen. Die tool van Samsung ververst niet automatisch. Hij zit nu weer op 44 graden, maar dus wel bijna ruim 10 graden warmer dan in een gewone PC (in mijn PC is hij nu 31 graden).
[ Voor 52% gewijzigd door Lethalis op 23-10-2020 08:58 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.