Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rinkel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:52:
[...]

Ik las je post en had eigenlijk meteen dezelfde opmerking als @nero355 in gedachte. Die Samsung SSD zijn echt zeer snel, maar worden ook echt heel erg heet.
Ik doe eigenlijk bijna hetzelfde werk (behalve angular) maar heb echt nooit hitte problemen. Al blaast is af en toe wel een beetje.
Juist de frontend (Angular en React) projecten zijn nasty met die gigantische node modules mappen.

Even snel een project binnen halen en builden, genereert rustig een map van 500 MB. En het is natuurlijk allemaal reactive, dus op elke edit volgt meteen een automatische build zodat je de wijzigingen direct in de browser ziet.

Op een wat slomere SSD is dat niet te doen en zit je eeuwen te wachten. Ik wil niet voor elk pis dashboard projectje 10 minuten wachten voordat het op mijn scherm staat :D

Met een snelle NVME gaat het allemaal wel (ik vind het nog steeds bizar en totaal niet efficiënt, maar ja... het is helemaal hip tegenwoordig).

Maar op zich wil ik weleens testen hoe en wat. Als de NUC met andere (slomere) storage prima werkt, kan ik hem evt nog als micro servertje inzetten oid.

Vrijdagochtend edit
Ik heb nu maar eens de Samsung Magician geïnstalleerd. Idle rond de 44 graden, dus dat valt mee. Ben benieuwd hoe het halvewege de dag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWB-6RESITr-hw29xT6XHhjguCQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kgIZEFIy4YbcjVt5CkH1ewJl.png?f=fotoalbum_medium

De NUC draait idle rond de 60 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAJ2WSR3na6VwNVFTU7G1vGG0Gc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/65YHTFdaBkUHaM4QYZEu8dQB.png?f=fotoalbum_medium

Maar je kunt rechts daarvan al zien dat hij gisteren op alle cores de 100 heeft gehaald.

En het loopt vaak rustig op zeg maar. Dus als ik hem nu even aan het werk zet, dan lukt het hem nog wel om weer af te koelen. Maar gedurende de dag neemt die temperatuur dus steeds meer toe, totdat het hem niet meer lukt (tenzij hij dus - net zoals vannacht - lang de tijd ervoor krijgt... en het is op zolder 's nachts ook behoorlijk koud, dus dat zal ook helpen). Ik heb helaas geen thermometer hier hangen, anders zou ik de omgevingstemperatuur ook nog ff kunnen melden :)

Ik ben wel benieuwd wat de SSD gaat doen iig (gezien ik in mijn nieuwe zelfbouw PC ook een Samsung heb, zal ik die temperatuur ook gaan meten en vergelijken, misschien ook wel interessant).

Nog een update
Op mijn nieuwe PC net Windows en Visual Studio geïnstalleerd, en dan blijft de Samsung SSD rond de 35 graden, terwijl hij nu in de NUC op 52 graden celsius draait, terwijl ik daar amper wat gedaan heb (dus idle).

Is een enorm verschil. Misschien wordt die SSD inderdaad te warm in de NUC.

De CPU in mijn nieuwe PC draait rond de 28 graden overigens, in plaats van 60 graden idle in de NUC :o

@nero355 @rinkel
Op wat voor temperaturen draaien jullie NUC's?

Onderstaande is dus idle, de NUC zat uit zijn neus te vreten nadat hij de Windows 10 media creation tool had gedraaid en ik in de tussentijd Windows heb geïnstalleerd op mijn andere PC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b91h-F-r6bwPVBPxcI2p9gn_3zs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VcxAbCT1oSWVc8YftAZ8exEJ.png?f=fotoalbum_medium

Wat mij vooral opvalt, is dat de SSD niet meer lijkt af te koelen. Die tool van Samsung ververst niet automatisch. Hij zit nu weer op 44 graden, maar dus wel bijna ruim 10 graden warmer dan in een gewone PC (in mijn PC is hij nu 31 graden).

[ Voor 52% gewijzigd door Lethalis op 23-10-2020 08:58 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De cpu van mijn NUC8i5BEH zit nu op 35 graden en de KIngston A2000 SSD op 25 graden terwijl ik in Windows 10 wat zit te browsen. De maximum cpu temperatuur was vandaag 61 graden, de maximum SSD temperatuur 32 graden.

Ik doe verder geen geavanceerde toepassingen met m'n NUC, daar is hij bij mij niet voor bedoeld. Hij is verticaal achter op de monitor bevestigd, dat geeft een betere koeling dan wanneer hij plat ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnV5xDUvEo8zaloeLR7e6MppKOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k7fDnscQVRND1sWXcK63T6dT.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door easyriider op 24-10-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lethalis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:06:
@nero355 @rinkel
Op wat voor temperaturen draaien jullie NUC's?
Ik heb alleen een 2820FYKH die geruisloos werkt met daarin een Crucial M500 SATA SSD dus ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal :+

Maar ik zou zeggen ga eens op zoek naar wat Reviews zoals deze : https://nl.hardware.info/...hrottling-zonder-heatsink
Samsung NVMe SSD's zijn gewoon heethoofden, ongeacht het model dat je kiest! :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
easyriider schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:05:
Hij is verticaal achter op de monitor bevestigd, dat geeft een betere koeling dan wanneer hij plat ligt.
Dit vroeg ik mij ook al af inderdaad.

Tsja ik kan nog proberen de nvme te verwijderen en hem van een usb stick te booten. En dan de temperatuur meten.

Want ik vind het redelijk bizar dat het ruim 25 graden scheelt tussen onze NUC's als ze idle draaien. Dat staat los van mijn gebruik ervan.

Misschien moet ik hem ook eens helemaal demonteren met bord eruit, want het schijnt dat er ook veel stof bij de fan kan gaan zitten. En mijn NUC heeft 2 jaar lang 24/7 gedraaid (hij maakt 's nachts ook versleutelde backups met Macrium van mijn NAS naar USB bijvoorbeeld, omdat Synology daar zelf geen fatsoenlijke oplossing voor heeft).

[ Voor 39% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
Ik heb alleen een 2820FYKH die geruisloos werkt met daarin een Crucial M500 SATA SSD dus ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal :+
Die 2820 heb ik hier nog als Pfsense draaien en die wordt idd nauwelijks warm. Maar die is ook een stuk hoger dan de 8i5bek die nogal plat is. En de max TDP is ook een stuk lager dacht ik.

Zo'n heat sink voor de Samsung ga ik idd naar kijken. Als het niet past, vind ik het alsnog ook wel iets voor in mijn nieuwe PC. Gezien het toch aangeraden wordt en er geen heat sink voor bij mijn moederbord zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@nero355 @easyriider I've found my problem :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdOSGanPyJvhnaYW6pepAFWF_gA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmtJBZJpJyCjJpeVXpBrha5B.jpg?f=fotoalbum_medium

En het was niet de NVME drive. Althans, die zal vast ook een rol spelen als ik de NUC zwaar belast, maar ik haal idle nu hele andere temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQT1aAdpmZlhbMSLC2yWnf_Am1I=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OcUuQb2mTGRWn7LfbIqzsIBB.png?f=fotoalbum_medium

Maar ja, daarvoor moest hij wel even helemaal uit elkaar, met de fan er af en alles:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R-aQlJZOW_HH7vcY2uiwd50fKA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imu46ZTEBuenK07sJrFFqsRD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat durfde ik eerst nog niet aan toen het mijn primaire werk machine was, maar nu ik toch een nieuwe PC heb, ben ik maar eens op ontdekking gegaan.

PS
Daarna maar eens de Intel Processor Diagnostic Tool (IPDT) gedraaid. Daarbij tikte hij heel even de 95 graden aan, maar nooit de 100. Daarnaast schommelde hij meestal zo rond de 80 graden gedurende de test. En nu amper een minuut later zitten we alweer op de 40 graden.

Dus ik denk dat de NUC zelf nog wel okee is :)

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Lethalis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:01:

[Afbeelding]

Maar ja, daarvoor moest hij wel even helemaal uit elkaar, met de fan er af en alles:

[Afbeelding]

Dat durfde ik eerst nog niet aan toen het mijn primaire werk machine was, maar nu ik toch een nieuwe PC heb, ben ik maar eens op ontdekking gegaan.

PS
Daarna maar eens de Intel Processor Diagnostic Tool (IPDT) gedraaid. Daarbij tikte hij heel even de 95 graden aan, maar nooit de 100. Daarnaast schommelde hij meestal zo rond de 80 graden gedurende de test. En nu amper een minuut later zitten we alweer op de 40 graden.

LOL! :D _O-

Ik heb zoveel laptops uit elkaar gehaald om dezelfde reden dat ik daar totaal niet meer aan denk en er dus ook niks over zei, want hey... dit is Tweakers dus hij zal dat wel hebben gedaan om de zoveel tijd... dus niet! :$ :+

Oh well...

Goed dat je de oorzaak hebt gevonden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:42
Mede naar aanleiding van deze thread ben ik sinds vandaag ook de trotse eigenaar van een NUC8, en wel de i3. Bedoeld om mijn oude desktop te vervangen die op basis van een A8-7600 gebouwd was (zo goedkoop mogelijk). Wordt puur gebruikt voor internet/RDP/torrentje af en toe, maar nu ik hem vaker gebruik begon het toch vervelend op te vallen dat het ding soms wat stroperig was, en ook al niet stil (stock koeler, fan aan de zijkant en een kast zonder noemenswaardige cable management).

Ik had de keus tussen deze NUC of een custom build (al dan niet op basis van een andere barebone). De NUC10 serie was niet interessant (duurder en toch minder performance ten opzichte van de voorganger), maar de NUC8i3 is nu zo goed geprijsd dat ik er niet omheen kon. Voor die prijs kon ik zelf geen systeem in elkaar klikken dat beter was (systeem op basis van een DeskMini was nog steeds 20 piek duurder). Ik heb nu een systeem dat kleiner, zuiniger en stiller is (fan aangepast in de BIOS zodat hij normaal gewoon helemaal onhoorbaar is) en nog sneller boot ook, waar ik hopelijk de volgende jaren weer mee vooruit kan.

Wat aangenaam opviel is de hoeveelheid opties in de BIOS. Ik had gedacht dat, omdat het een kant-en-klaar systeempje was, je wel niet veel te kiezen zou hebben, maar Intel heeft voor zover ik kan zien aan alles gedacht, tot aan de kleur en helderheid van de ledjes toe (HDD LED gelijk uitgezet en power LED op minimum). Migratie was SSD uit de oude bak, in de NUC klikken, klaar; Ubuntu start precies op als voorheen. Enige dat ik (naast het RAM) erbij moest kopen was een HDMI-DVI kabel (mijn monitor is nog van de oude stempel).

Tja, geen hele interessante ervaring verder maar ik wilde het toch delen met de wereld.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:17:
[...]

LOL! :D _O-

Ik heb zoveel laptops uit elkaar gehaald om dezelfde reden dat ik daar totaal niet meer aan denk en er dus ook niks over zei, want hey... dit is Tweakers dus hij zal dat wel hebben gedaan om de zoveel tijd... dus niet! :$ :+

Oh well...

Goed dat je de oorzaak hebt gevonden :)
Ik ben meer van de software. Rommelen met hardware doe ik wel zo nu en dan, maar het is niet waar mijn focus ligt :)

En ik ben vaak zo druk met programmeren e.d. dat mijn computer meer een "ding" is geworden dat het gewoon moet doen. En ja, dan vergeet ik het onderhoud weleens :X

Al zie ik het ook als een symptoom van kleine en verfijnde hardware. Een PC met 120mm fans zal niet zo snel "verstopt" raken door stof. Die wordt ranzig, maar blijft doorgaans normaal werken (okee, tenzij je een luxe kast met stof filters hebt die vol zitten).

Een NUC is er simpelweg veel gevoeliger voor.

PS
Ik heb wel een koellichaampje voor de NVME's besteld in beide computers. Ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 27-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:00
Lethalis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Ik ben meer van de software. Rommelen met hardware doe ik wel zo nu en dan, maar het is niet waar mijn focus ligt :)

En ik ben vaak zo druk met programmeren e.d. dat mijn computer meer een "ding" is geworden dat het gewoon moet doen. En ja, dan vergeet ik het onderhoud weleens :X

Al zie ik het ook als een symptoom van kleine en verfijnde hardware. Een PC met 120mm fans zal niet zo snel "verstopt" raken door stof. Die wordt ranzig, maar blijft doorgaans normaal werken (okee, tenzij je een luxe kast met stof filters hebt die vol zitten).

Een NUC is er simpelweg veel gevoeliger voor.

PS
Ik heb wel een koellichaampje voor de NVME's besteld in beide computers. Ben benieuwd.
Volgens mij heeft de nuc ook een laptop processor en zou dus ook wat minder presteren dan je nieuwe pc.
Maar ik ben ook niet zo van de hardware, al ben ik een redelijke handige Harry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:04:
[...]

Volgens mij heeft de nuc ook een laptop processor en zou dus ook wat minder presteren dan je nieuwe pc.
Maar ik ben ook niet zo van de hardware, al ben ik een redelijke handige Harry.
Dat klopt. Ik ben van een i5 8259U in de NUC (met 4 cores) naar een i5 10400 (met 6 cores) gegaan.

De processor in de NUC heeft een passmark score van 8274. De i5 in mijn PC heeft een score van 12637.

Al zegt dat ook niet alles, want op mijn werk zit ik nog achter een oudere i7 die een vergelijkbare score heeft met de NUC. Dus "op papier" zou de NUC het allemaal prima aan moeten kunnen, maar - zoals ik nu ook heb ontdekt met de Samsung NVME benchmarks - is de rest van de NUC een beetje under powered.

Dezelfde NVME haalt in mijn PC een volledige leessnelheid van 3,5 GB per seconde, terwijl hij in de NUC maar 2 GB per seconde haalt. En dan heeft hij het nog niet te heet.

En het is ook een stuk beleving. Als je NUC (maar bijvoorbeeld ook laptop) gaat opstijgen, dan heb je ook gauw het idee dat hij het zwaar heeft.

Mijn PC draait soms ook op 100%, maar dat heb ik niet zo gauw door.

Het doet me ook een beetje denken aan het rijden in een Auris Hybrid. Die springt meteen naar een vast toerental met zijn Atkinson motor en geeft mij het gevoel dat hij het heel zwaar heeft om even snel op te trekken, terwijl hij sneller is dan mijn eigen Auris met standaard benzinemotor. Maar de beleving is totaal anders.

De MacBook Pro van een collega van mij is op papier ook veel sneller dan mijn PC, maar dat ding klinkt de halve dag als een stofzuiger _O-

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2020 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Lethalis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

De MacBook Pro van een collega van mij is op papier ook veel sneller dan mijn PC, maar dat ding klinkt de halve dag als een stofzuiger _O-
Misschien ook even de stofzuiger er doorhalen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Om nog even terug te komen op "zuiniger": na in de BIOS alles uitgezet te hebben wat ik niet nodig heb (Thunderbolt, wifi, bluetooth, alles wat verder niet van toepassing is op iets dat alleen met kabels is aangesloten), turbo boost uit en TLP geïnstalleerd haal ik op idle 3,5 W. Zelfs nu ik dit aan het tikken ben (met al achtergrondprocessen opgestart) tikt de Brennenstuhl een luttele 6 W aan. Gaat helemaal nergens meer over en dat haal ik nooit met een custom desktop build (althans niet voor die prijs). Toch voelt het nergens langzaam aan.

Als ik lekker gek ga doen met browsers openzetten die dikke animaties doen kom ik met wat moeite wel aan de 22 W. Oeioeioei. 8)7 Duurtest met 100% belasting op langere tijd ga ik niet doen, want dan ga ik de ventilator horen en daar is het systeem sowieso niet voor bedoeld.

Denk dat het wel eens een hele tijd kan gaan duren voor dit systeem een upgrade krijgt en dat stemt mij zeer tevreden. :)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:20:
Om nog even terug te komen op "zuiniger": na in de BIOS alles uitgezet te hebben wat ik niet nodig heb (Thunderbolt, wifi, bluetooth, alles wat verder niet van toepassing is op iets dat alleen met kabels is aangesloten), turbo boost uit en TLP geïnstalleerd haal ik op idle 3,5 W.
Netjes :)

Mijn PfSense NUC (2820) zit ook op 5W ofzo, en daar heb ik niet eens iets speciaals voor gedaan.

Al neig ik er soms toch naar om gewoon weer een PC te gebruiken die alle taken overneemt van al die losse apparaten, omdat het totale stroomverbruik dan nauwelijks scheelt (meerdere NUC's, Synology, KlikAan KlikUit ding).

Al die stroomadapters zorgen ervoor dat ik de stekkerdozen hier amper nog kan aanslepen man _O-

En dan had ik al een grote gekocht met 20 stopcontacten.

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Lethalis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Al die stroomadapters zorgen ervoor dat ik de stekkerdozen hier amper nog kan aanslepen man _O-

En dan had ik al een grote gekocht met 20 stopcontacten.
Herkenbaar hoewel het bij mij nog lang niet zo erg is -- ik heb maar twee systemen, de werkbak en de gamebak waar de rest op gebeurt. Ook dan zit je al aan 4 stekkers voor de machines zelf plus de router plus externe opslag... Ik krijg de stekkerdoos wel vol ondanks dat lang niet alles altijd aan staat. Ik probeer het enthousiasme voor het bouwen van steeds nieuwe systemen (custom NAS, custom FW waarom niet) te beteugelen, tot nog toe effectief. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:47:
[...]
Ik probeer het enthousiasme voor het bouwen van steeds nieuwe systemen (custom NAS, custom FW waarom niet) te beteugelen, tot nog toe effectief. :+
Ja dat heb ik ook geprobeerd, totdat thuiswerken de nieuwe norm werd en ik ineens weer allerlei ipsec verbindingen naar de zaak nodig had, dus toen werd de 2820 NUC afgestoft en weer als firewall ingezet.

File server heb ik altijd "nodig", maar was een Synology geworden vanwege het stroomverbruik. Alleen liep ik tegen allerlei beperkingen op, waar ik vroeger een versleutelde USB backup maakte (toen nog op Linux met LUKS) heeft de Synology eigenlijk geen goede oplossing. Omdat fysieke backups ouderwets zijn ofzo (probeer maar een paar TB te downloaden uit de cloud :') ).

Dus laat ik mijn NUC8i5bek altijd aan staan en maakt die 's nachts backups met Macrium van de NAS.

Dan heb ik nog zo'n apparaatje dat de buitenverlichting automatisch regelt (kun je ook zendertje voor PC voor gebruiken).

Voor de rest ben ik veel stopcontacten kwijt aan randapparatuur. Studio speakers, printers, voip telefoon etc.

Tsja.

Ik zou zo 4 apparaten door 1 PC kunnen vervangen... heb nog even geprobeerd de i5 NUC server te laten spelen met iSCSI storage naar de NAS, maar de performance daarvan is niet denderend.

Dan moet ik eigenlijk een tweede netwerkinterface er aanhangen, zodat niet elke request 2 keer over dezelfde interface gaat en ik dus een dedicated verbinding naar de NAS heb.

Maar ik begin te denken dat ik al dat gepruts zat word en maar beter mijn oude server PC kan afstoffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:42:
Het doet me ook een beetje denken aan het rijden in een Auris Hybrid. Die springt meteen naar een vast toerental met zijn Atkinson motor en geeft mij het gevoel dat hij het heel zwaar heeft om even snel op te trekken, terwijl hij sneller is dan mijn eigen Auris met standaard benzinemotor. Maar de beleving is totaal anders.
Wel een leuke vergelijking. :) Mijn Auris hybride doet vrijwel altijd rustig z'n werk, maar in die enkele gevallen dat je de power nodig hebt zoals bij invoegen op de snelweg hoor je hem duidelijk. Mijn NUC draait vrijwel altijd onhoorbaar op 1600 t/m tot 70 graden, maar daarboven laat hij zich wel horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb voor mijn oom een NUCje in elkaar geflanst. Hij is dik 85 jaar maar vindt het nog geweldig om een en ander te maken in Access, verder wat presentatie en wat foto werk. Niets extreems, maar zijn huidige systeem begon nu wel een upgrade nodig te hebben.
Hij heeft een opstelling met twee monitoren zodat hij een goed overzicht heeft.
Die monitoren bevallen hem nog prima, alleen hebben ze DVI ingangen.
Nou maakte ik mij niet zoveel zorgen over een HDMI naar DVI, maar die USB-C/Tb uitgang vond ik wel wat spannender.
Om een lang verhaal niet onnodig langer te maken, de kabeltjes die ik uitzocht blijken beide prima te werken, dus ik vermeldt ze hier maar even, voor zij die met een zelfde dilema zitten ;) .

Het hele ding werkt trouwens geweldig goed.

https://tweakers.net/pric...-nuc8i5bek/specificaties/
https://tweakers.net/pric...aws-f4-2400c16d-8grs.html
https://tweakers.net/pric...ingston-kc2500-500gb.html
https://tweakers.net/pric...9/delock-85652-zwart.html
https://tweakers.net/pric...2/inline-64131-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben me sindskort aan het inlezen over de wereld der NUCs en wil nu over tot aanschaf omdat ik overtuigd ben :D De lompe desktop gaat de huiskamer uit en er komt een NUC achter een monitor te hangen. Wat ga ik ermee doen? Internet, office, downloaden, spotify met externe versterker en films/series op 55" OLED tv.

Ik heb al een 1 TB m.2 SSD, 2 x 8 GB SODIMM RAM en een VESA mount gekocht. Dit is het lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker)€ 335,-€ 335,-
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEK€ 235,05€ 235,05
2Geheugen internCrucial CT8G4SFRA266€ 22,94€ 45,88
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 106,90€ 106,90
1MuurbeugelsRaidsonic IB-MSA103-VM€ 7,85€ 7,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,68

Ik heb nog wat vragen:

Vraag 1
Ik lees dat een 10e generatie NUC eigenlijk maar een matige vooruitgang is, en grafisch zelfs bedroevend minder presteert tov een 8e generatie. Gezien het prijsverschil overweeg ik daarom de i5 8 Gen pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEK . Dit lijkt mij de sweetspot; een i3 is wat mager, een i7 overkill voor m'n doeleinden. Iemand suggesties hier? Ik wil het kleinere model zonder SATA aansluiting, alleen M.2.

Vraag 2
Primaire monitor wordt OF 2560 x 1440 op 144Hz OF 4K op 60Hz.
Secundaire monitor is een LG 55B6 4K OLED TV @ 4K 60 Hz 4:4:4

Wat is wijsheid qua aansluiten? TV via HDMI, monitor DP naar TB3?

Vraag 3
Hoe stil is een NUC te krijgen? Ik heb hoge eisen qua fan lawaai. Hij zal dus sowieso altijd in quiet mode draaien en ik vervang direct de koelpasta door Thermal Grizzly. Idealier met liquid metal paste, maar ik lees dat er aluminium in de heatsink zit dus dat is tricky. Heb ook gelezen over volledig passief gekoelde NUC behuizingen, maar dat lijkt me wat overkill voor nu.

En alle andere tips en suggesties zijn altijd welkom natuurlijk :) Ik bouw al 25 jaar desktop PCs, dus dit wordt m'n eerste mini barebone ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
stin00 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:37:
Ik ben me sindskort aan het inlezen over de wereld der NUCs en wil nu over tot aanschaf omdat ik overtuigd ben :D De lompe desktop gaat de huiskamer uit en er komt een NUC achter een monitor te hangen. Wat ga ik ermee doen? Internet, office, downloaden, spotify met externe versterker en films/series op 55" OLED tv.

Ik heb al een 1 TB m.2 SSD, 2 x 8 GB SODIMM RAM en een VESA mount gekocht. Dit is het lijstje:

1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker)€ 335,-€ 335,-
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEK€ 235,05€ 235,05
2Geheugen internCrucial CT8G4SFRA266€ 22,94€ 45,88
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 106,90€ 106,90
1MuurbeugelsRaidsonic IB-MSA103-VM€ 7,85€ 7,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,68

Ik heb nog wat vragen:

Vraag 1
Ik lees dat een 10e generatie NUC eigenlijk maar een matige vooruitgang is, en grafisch zelfs bedroevend minder presteert tov een 8e generatie. Gezien het prijsverschil overweeg ik daarom de i5 8 Gen pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEK . Dit lijkt mij de sweetspot; een i3 is wat mager, een i7 overkill voor m'n doeleinden. Iemand suggesties hier? Ik wil het kleinere model zonder SATA aansluiting, alleen M.2.

Vraag 2
Primaire monitor wordt OF 2560 x 1440 op 144Hz OF 4K op 60Hz.
Secundaire monitor is een LG 55B6 4K OLED TV @ 4K 60 Hz 4:4:4

Wat is wijsheid qua aansluiten? TV via HDMI, monitor DP naar TB3?

Vraag 3
Hoe stil is een NUC te krijgen? Ik heb hoge eisen qua fan lawaai. Hij zal dus sowieso altijd in quiet mode draaien en ik vervang direct de koelpasta door Thermal Grizzly. Idealier met liquid metal paste, maar ik lees dat er aluminium in de heatsink zit dus dat is tricky. Heb ook gelezen over volledig passief gekoelde NUC behuizingen, maar dat lijkt me wat overkill voor nu.

En alle andere tips en suggesties zijn altijd welkom natuurlijk :) Ik bouw al 25 jaar desktop PCs, dus dit wordt m'n eerste mini barebone ervaring.
Ik heb even voor dezelfde vraag gestaan en ben voor de nuc8 gegaan. Voornamelijk prijs/performance.
Ik heb naast mijn huidige i5 ook nog een i3 gekocht als servertje, die draait nu op 4W.
Ik heb alleen problemen met de fan (op de i3), wat ik ook in de bios instel, hij blijft draaien op 2400. Ik heb al de laatste bios update, dus daar ligt het niet aan.

Ik gebruik de thunderbolt->displayport aansluiting, voornamelijk zodat ik dan nog een hdmi aansluiting op de monitor over heb voor de Laptop..

De i5 blijft af en toe wel wat geluid maken, voornamelijk bij wat inspanning. Het gaat wat op en neer. Dit is nog aardig in te stellen in het menu (tot fan uit), als dat werkt, zoals gezegd werkt het bij mn i5 wel, maar bij mn i3 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hoe stil is een NUC te krijgen? Ik heb hoge eisen qua fan lawaai.
Een NUC is op zich best stil als hij idle draait, maar zodra je hem serieus gaat belasten met 4K video afspelen, kan ik me voorstellen dat hij geluid gaat produceren. Net zoals een laptop dat doet. Daarnaast wordt zo'n Samsung NVME best warm.

Een zelfbouw PC met goede koeling blijft dan veel stiller.

Ik heb hier zelf mijn NUC vervangen door een PC met een Fractal Design Define 7 Compact kast die rondom geluidsisolatie heeft. Die hoor ik dus echt totaal niet, terwijl mijn NUC regelmatig van zich liet horen (ook nadat ik de stof er uit heb gehaald :P al werd het wel een stuk beter, hij is nooit echt "stil").

Maar ja, dat is logisch. Kleinere fan, minder airflow etc. Als je in een PC kast meerdere 120mm fans op lage toeren hebt draaien heb je al behoorlijk wat airflow zonder dat je hier ook maar iets van hoort. En met een andere CPU cooler krijg je de boel nog stiller.

Dus ja, wat zijn "hoge eisen" ? :P

Dat betekent niet per se dat je aan een grote computer vastzit overigens. Mijn oude Mac Mini 2012 hoorde ik zo goed als nooit (die geeft o.a. warmte af via zijn aluminium behuizing) en die staat nog steeds bij mijn TV.

En de HP ProDesk van mijn vriendin is ook stil. Al is die op grafisch vlak waarschijnlijk wat minder. Wel prima voor Windows, Office, internetten etc.

Oftewel: staar je niet blind op de NUC ;) Een computer die 2 keer zo groot als een NUC is, is nog steeds lekker klein en mogelijk een stuk stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Vraag 3

Ik heb de 7i5. Heb deze in een Akasa-behuizing gebouwd zodat ie helemaal fanless is. Ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik heb onlangs een NUC8i3BEH gekocht,ben er wel tevreden over maar het infra rood oog laat te wensen over.
Na goed een meter valt het signaal weg,dus moet er iedere keer naartoe lopen om ook maar iets met de ab te kunnen doen.
Met mijn oude nuc was het bereik prima.
Iemand dezelde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Theodor schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:08:
Ik heb onlangs een NUC8i3BEH gekocht,ben er wel tevreden over maar het infra rood oog laat te wensen over.
Na goed een meter valt het signaal weg,dus moet er iedere keer naartoe lopen om ook maar iets met de ab te kunnen doen.

Iemand dezelde ervaring?
Dan is er iets stuk en zou ik hem lekker laten omruilen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 14:12
Voor een proof of concept wil ik 2 NUC's kopen; of 2x NUC8I5BEK of 2x NUC8i3BEK om als compacte server te dienen. Ze worden beide uitgerust met met een 1TB M.2 SSD en 16GB geheugen.
De voorkeur voor een NUC is gekomen, doordat deze servers nog wel eens van locatie wisselen en ik niet wil zeulen met apparatuur en ze lekker klein zijn.

De servers zullen geen zware taken uitvoeren; vooral dataverkeer en dataopslag en incidenteel een video transcoderen.

Het is de bedoeling dat op 1 OpenSuse komt te staan en op de andere Synology DSM. Ik voorzie niet zo veel problemen met OpenSuse eerlijk gezegd, maar vraag mij af of iemand al wel eens DSM van Synology op een NUC heeft gezet en dan bij voorkeur een van bovenstaande.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 02:38
Lethalis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:01:

[Afbeelding]

En het was niet de NVME drive. Althans, die zal vast ook een rol spelen als ik de NUC zwaar belast, maar ik haal idle nu hele andere temperaturen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS

Bekend probleem, mijn NUC is inmiddels 3 jaar oud. Laatste tijd maakte hij behoorlijk veel lawaai en reboot hij regelmatig vanwege overheating.

Vandaag heb ik hem opengemaakt en op precies dezelfde plek als op jouw foto's staat zat het vol met stof. Inmiddels draait hij heerlijk stil. Ik heb een undervolt toegepast via XTU, hyperthreading en turbo boost uitgeschakeld. Temperatuur komt nu niet meer boven 55c :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MikeVanD schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:20:
Voor een proof of concept wil ik 2 NUC's kopen; of 2x NUC8I5BEK of 2x NUC8i3BEK om als compacte server te dienen. Ze worden beide uitgerust met met een 1TB M.2 SSD en 16GB geheugen.
De voorkeur voor een NUC is gekomen, doordat deze servers nog wel eens van locatie wisselen en ik niet wil zeulen met apparatuur en ze lekker klein zijn.

De servers zullen geen zware taken uitvoeren; vooral dataverkeer en dataopslag en incidenteel een video transcoderen.

Het is de bedoeling dat op 1 OpenSuse komt te staan en op de andere Synology DSM. Ik voorzie niet zo veel problemen met OpenSuse eerlijk gezegd, maar vraag mij af of iemand al wel eens DSM van Synology op een NUC heeft gezet en dan bij voorkeur een van bovenstaande.
Ik vraag me vooral af hoe je met 1TB uit zal komen :) Mijn hele probleem waarom ik een NUC niet echt als server kan gebruiken, is dat ik veel storage nodig heb. Ik heb momenteel een NAS met 2 schijven van 2TB er in en die zit helemaal aan zijn max. Ik wil dan ook 4TB schijven gaan kopen (en eigenlijk vind ik 2 schijven ook te weinig... in een PC kan ik er veel meer kwijt).

Heb nog geprobeerd hem via iSCSI te koppelen, maar dan moet het verkeer beide kanten op over dezelfde netwerkinterface en is het dus hartstikke traag (je hebt dan eigenlijk een dedicated netwerk interface nodig die met de NAS verbonden is).

Mijn Synology NAS daarentegen vind ik weer te beperkt in sommige opzichten (geen goede encrypted USB backup optie bijvoorbeeld).

Op een gegeven moment gaat het allemaal weg en bouw ik gewoon weer een server PC.

Bijkomend voordeel: als hij 20kg weegt, neemt een inbreker vast liever iets anders mee. Terwijl die 2 bay Synology NAS en de NUC's die hier staan zo mee de zak in gaan bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 14:12
Lethalis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:08:
[...]
Ik vraag me vooral af hoe je met 1TB uit zal komen :)
Door heel kritisch te zijn op de op te nemen bestanden ;-) Mijn huidige systeem heeft 218GB aan data dus ik zit met 1 TB zelfs aan de ruime kant.
Mijn hele probleem waarom ik een NUC niet echt als server kan gebruiken, is dat ik veel storage nodig heb. Ik heb momenteel een NAS met 2 schijven van 2TB er in en die zit helemaal aan zijn max. Ik wil dan ook 4TB schijven gaan kopen (en eigenlijk vind ik 2 schijven ook te weinig... in een PC kan ik er veel meer kwijt).
Ja dan is een NUC niet wat. Je hebt ze wel met esata, maar dan zit je nog met externe behuizinigen e.d. en dan kun je beter alles in 1 hebben.
Heb nog geprobeerd hem via iSCSI te koppelen, maar dan moet het verkeer beide kanten op over dezelfde netwerkinterface en is het dus hartstikke traag (je hebt dan eigenlijk een dedicated netwerk interface nodig die met de NAS verbonden is).

Mijn Synology NAS daarentegen vind ik weer te beperkt in sommige opzichten (geen goede encrypted USB backup optie bijvoorbeeld).
Sowieso is de encryptie van Synology beperkt; een maximum lengte van bestandsnamen maakt het al onwerkbaar.
Op een gegeven moment gaat het allemaal weg en bouw ik gewoon weer een server PC.

Bijkomend voordeel: als hij 20kg weegt, neemt een inbreker vast liever iets anders mee. Terwijl die 2 bay Synology NAS en de NUC's die hier staan zo mee de zak in gaan bij wijze van.
Hahaha, dat is een feit! Mijn vaste server staat ook op een plek waar ie niet zo maar uit kan. Van die NUC's is juist de bedoeling dat ze makkelijk mee kunnen.

Heb trouwens al gekeken naar de NUC8i5BEH als vervanger van de bovenstaande NUC's, omdat die een extra bay heeft voor uitbreiding van schijfruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik heb ongeveer ~50% van dit topic doorgelezen omdat ik voor iemand een nieuwe PC (voor office-werk (grote spreadsheets met INDEX-MATCH formules), videoconference, etc.) moet voorstellen, en de Intel NUC Kit NUC8i5BEH lijkt me een prima oplossing: klein, krachtig en stil, ook mogelijkheid oude SSD te plaatsen indien nodig.
16GB RAM en 512GB opslag is ruim voldoende en prijstechnisch ook akkoord.

Ik vraag me nu af:

1. Welke opslag?
Als ik in de pricewatch zoek op:
500GB t/m 600GB
M.2 80mm
3d v-nand (MLC) of 3d v-nand (TLC)
Krijg ik 79 resultaten.

Nu lees ik dat de Samsungs het populairst zijn (want snel en betrouwbaar) maar wel warmer worden dan de anderen, en dus moet er meer gekoeld worden en dus mogelijk meer geluidsproductie. Kingston is goedkoper maar uit de tests komen ze minder goed (snelheid) dan Samsungs, maar ik vermoed dat het verschilk in snelheid nauwelijks te merken is in dit systeem (een 'ouderwetse' SSD is een factor 6 trager dan NVMe schijven las ik ook hier ergens dacht ik, dus dat lijkt me ook niet wenselijk - en bovendien wil ik wel eens 'n NVMe gebruiken). Werkt Crucial ook? Is ook niet duur zie ik.
Als ik lees op het NUCBlog (wordt naar gelinked vanaf TS) dan wordt een WD Blue aangeraden (als ik de NUC builder volg). Wordt die hier ook gebruikt?

2. Welk geheugen?
DDR4 (SODIMM)
2.400MT/s
2x 8GB
Krijg ik 10 resultaten. Wat gebruiken jullie?

3. Aansluiten monitor
Hij gaat gebruikt worden op een Samsung C34H890WJU die voor Video in beschikt over DisplayPort, HDMI, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c. Momenteel wordt HDMI gebruikt. Ik lees over HDMI dat dit in de NUC niet native is en kan zorgen voor issues indien voor monitor stand-by wordt gekozen. Hoe kan ik de NUC nu het beste aansluiten?

Dank bij voorbaat voor tips/suggesties/opmerkingen!

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
fritsjof schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:56:
Ik heb ongeveer ~50% van dit topic doorgelezen omdat ik voor iemand een nieuwe PC (voor office-werk (grote spreadsheets met INDEX-MATCH formules), videoconference, etc.) moet voorstellen, en de Intel NUC Kit NUC8i5BEH lijkt me een prima oplossing: klein, krachtig en stil, ook mogelijkheid oude SSD te plaatsen indien nodig.

Ik vraag me nu af:

1. Welke opslag?
500GB t/m 600GB
M.2 80mm
3d v-nand (MLC) of 3d v-nand (TLC)
Krijg ik 79 resultaten.

Nu lees ik dat de Samsungs het populairst zijn (want snel en betrouwbaar) maar wel warmer worden dan de anderen, en dus moet er meer gekoeld worden en dus mogelijk meer geluidsproductie. Kingston is goedkoper maar uit de tests komen ze minder goed (snelheid) dan Samsungs, maar ik vermoed dat het verschilk in snelheid nauwelijks te merken is in dit systeem (een 'ouderwetse' SSD is een factor 6 trager dan NVMe schijven las ik ook hier ergens dacht ik, dus dat lijkt me ook niet wenselijk - en bovendien wil ik wel eens 'n NVMe gebruiken). Werkt Crucial ook? Is ook niet duur zie ik.
Als ik lees op het NUCBlog (wordt naar gelinked vanaf TS) dan wordt een WD Blue aangeraden (als ik de NUC builder volg). Wordt die hier ook gebruikt?

2. Welk geheugen?
DDR4 (SODIMM)
2.400MT/s
2x 8GB
Krijg ik 10 resultaten. Wat gebruiken jullie?

3. Aansluiten monitor
Hij gaat gebruikt worden op een Samsung C34H890WJU die voor Video in beschikt over DisplayPort, HDMI, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c. Momenteel wordt HDMI gebruikt. Ik lees over HDMI dat dit in de NUC niet native is en kan zorgen voor issues indien voor monitor stand-by wordt gekozen. Hoe kan ik de NUC nu het beste aansluiten?

Dank bij voorbaat voor tips/suggesties/opmerkingen!
MLC is beter dan TLC
eigenlijk: SLC-MLC-TLC-QLC

Al is TLC voor consumenten prima. QLC zou ikzelf niet kopen

De Nuc ondersteund NVME, dan zou ik nooit een sata disk erin doen.
Er is een BBG voor ssd's. Op basis daarvan heb ik toen een kingston a2000 gekocht. Wellicht zijn er tegenwoordig betere.

Ik heb zelf Kingston DDR4 HyperX Impact en Crucial CT8G4SFS824A (2 verschillende Nucs). Werkt beide prima.

Ik heb de Nuc aangesloten via USBC -> DisplayPort, voornamelijk omdat de HDMI aansluiting op mn monitor al bezet was door mn laptop. Maar bij mij werkt HDMI ook prima eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Dank! Zo dus?

1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 240,05€ 240,05
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB2K2/16€ 67,91€ 67,91
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,96

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

rinkel schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:26:
MLC is beter dan TLC
eigenlijk: SLC-MLC-TLC-QLC

Al is TLC voor consumenten prima. QLC zou ikzelf niet kopen
Ik zoek zelfs altijd MLC SSD's op als het echt om een serieuze workstation of server gaat, zoals nu het geval is bij @fritsjof en dan nog effe als het kan met elco's als bescherming tegen stroomverlies! :)
De Nuc ondersteund NVME, dan zou ik nooit een sata disk erin doen.
Er is een BBG voor ssd's. Op basis daarvan heb ik toen een kingston a2000 gekocht. Wellicht zijn er tegenwoordig betere.
Ik las laatst in Het grote SSD topic ~ Deel 9 dat die wat problemen kent dus die zou ik niet zomaar kopen op het moment!
Ik heb zelf Kingston DDR4 HyperX Impact en Crucial CT8G4SFS824A (2 verschillende Nucs). Werkt beide prima.
Ik heb drie PC's en één oudere NUC waar Crucial RAM in zit en dat werkt gewoon zonder enig probleem al jarenlang :)

Maar pak gewoon de RAM guide van Intel erbij en kies het geheugen dat je interessant lijkt op basis van die guide en dan komt het wel goed!
fritsjof schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:56:

3. Aansluiten monitor
Thunderbolt naar DP kabel zou dan mijn eerste keuze zijn als de HDMI poort geen optie is, maar kijk maar wat je het beste uitkomt i.c.m. jouw apparaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:44:
Ik zoek zelfs altijd MLC SSD's op als het echt om een serieuze workstation of server gaat, zoals nu het geval is bij @fritsjof en dan nog effe als het kan met elco's als bescherming tegen stroomverlies! :)
Ik vind in de Pricewatch alleen Samsung MLC SSD's en die worden nogal warm, als ik de reviews zo lees, en dat lijkt me voor de NUC niet wenselijk, helaas.
Ik las laatst in Het grote SSD topic ~ Deel 9 dat die wat problemen kent dus die zou ik niet zomaar kopen op het moment!
Goed punt.
Ik zie op de compatibilitylist ook de ADATA XPG SX8200 Pro 1TB staan, de 512GB versie niet maar wellicht dat de capaciteit niet het probleem gaat zijn en dat de 512GB versie dus ook werkt.
Maar pak gewoon de RAM guide van Intel erbij en kies het geheugen dat je interessant lijkt op basis van die guide en dan komt het wel goed!
Ja inderdaad keuze genoeg :)
Thunderbolt naar DP kabel zou dan mijn eerste keuze zijn als de HDMI poort geen optie is, maar kijk maar wat je het beste uitkomt i.c.m. jouw apparaten :)
De reden dat ik hierover begin is dat de eerste 11 pagina's van dit topic voornamelijk gaan over de HDMI-problemen, en dan specifiek het "als de monitor op stand-by gaat dan wordt hij niet meer wakker"-probleem. Is dat inmiddels volledig verholpen/geen issue meer?

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 02:38
SnoopBok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:16:
[...]

Bekend probleem, mijn NUC is inmiddels 3 jaar oud. Laatste tijd maakte hij behoorlijk veel lawaai en reboot hij regelmatig vanwege overheating.

Vandaag heb ik hem opengemaakt en op precies dezelfde plek als op jouw foto's staat zat het vol met stof. Inmiddels draait hij heerlijk stil. Ik heb een undervolt toegepast via XTU, hyperthreading en turbo boost uitgeschakeld. Temperatuur komt nu niet meer boven 55c :)
Ik heb nu dat de nu NUC een vreemd geluid maakt. Ik vermoed de fan. Kent iemand dit probleem?
https://youtu.be/MtJ4WsvkWkI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:56
fritsjof schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:55:
[...]

Ik vind in de Pricewatch alleen Samsung MLC SSD's en die worden nogal warm, als ik de reviews zo lees, en dat lijkt me voor de NUC niet wenselijk, helaas.

[...]

Goed punt.
Ik zie op de compatibilitylist ook de ADATA XPG SX8200 Pro 1TB staan, de 512GB versie niet maar wellicht dat de capaciteit niet het probleem gaat zijn en dat de 512GB versie dus ook werkt.

[...]

[...]

De reden dat ik hierover begin is dat de eerste 11 pagina's van dit topic voornamelijk gaan over de HDMI-problemen, en dan specifiek het "als de monitor op stand-by gaat dan wordt hij niet meer wakker"-probleem. Is dat inmiddels volledig verholpen/geen issue meer?
Ik heb dat issue niet.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:46

jeka

Support your local club.

fritsjof schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:55:
[...]

[...]

Goed punt.

[...]

[...]

Wat heb je uiteindelijk gekozen?
Ik ben ook opzoek naar twijfel nog over de SSD.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jeka schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
Kijk eens hier rond : Het grote SSD topic ~ Deel 9 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fritsjof
jeka schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gekozen?
Ik heb deze combo gemaakt:
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 241,05€ 241,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS€ 139,90€ 139,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten

Alles van de compatebilitylist van Intel, omdat ik geen problemen met warmte (Samsung SSD's zouden mogelijk problemen met warmte kunnen geven), Kingston was ik ook niet zo zeker van en het gekozen model heeft goede beoordelingen.

Werkt als een trein uiteraard - ik zie dat RAM nu iets duurder is geworden maar SSD goedkoper.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
Heb de NUC8i3BEH best tevreden over maar de infrarood bediening is waardeloos.
Werkt op een meter afstand,ga je verder weg dan is het jammer.
Op mij oude nuc werkt de ir nog op 5 meter afstand...
Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:44
Ik heb gisteravond een nieuwe windows update geinstalleerd, maar sinds vandaag werkt mijn afstandsbediening opeens niet meer op de NUC. Voor de andere apparaten doet de afstandsbediening het nog prima.
Is er iemand anders die hier ook last van heeft? Of een tip heeft waar ik zou kunnen kijken om dit op te lossen?

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• semitweakert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:55
Voor de mensen die nog steeds wel eens tegen het monitor wake-up probleem aanlopen: er is eind maart een nieuwe HDMI Firmware uitgekomen voor de NUCs. In tegenstelling tot eerdere fixes (GPU driver, BIOS instellingen etc) lijkt dit bij mij het probleem echt te verhelpen. Uiteraard nog even de duurtest afwachten, maar ik ben hoopvol.

code:
1
This update is to mitigate the issue where a display may not wake from sleep.

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

semitweakert schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:36:
Voor de mensen die nog steeds wel eens tegen het monitor wake-up probleem aanlopen: er is eind maart een nieuwe HDMI Firmware uitgekomen voor de NUCs. In tegenstelling tot eerdere fixes (GPU driver, BIOS instellingen etc) lijkt dit bij mij het probleem echt te verhelpen. Uiteraard nog even de duurtest afwachten, maar ik ben hoopvol.

code:
1
This update is to mitigate the issue where a display may not wake from sleep.

Linkje
Briljant, gelijk geprobeerd.

Andere vraag, ben ik de enige bij wie elke keer als de monitor uit sleep komt, alle windows verplaatst zijn? Het lijkt wel of hij eerst een lagere resolutie pakt, want al mijn windows zitten linksboven en zijn verkleind.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Wat je met dit soort systemen altijd moet doen is de ramsnelheid 1 stap hoger nemen dan je processor aan kan vanwege voordeel met de iGPU.

En anno 2021 geen 8gb ram meer in nieuwe systemen stoppen, 16gb ram zeker met iGPU is nu wel de standaard wat Windows doet met 8gb ram is memory compression toepassen en dat belast je CPU en de pagefile aanspreken.

Ook het prijsverschil tussen 8 en 16gb is zo minimaal dat het een no-brainer is.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2021 15:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Wat ik erg vervelend vind aan de NUC’s is de herrie van de fans. Ook al verander je het fanprofiel in het UEFI, toch stoor ik me aan het geluid dat die dingen produceren. Daarom heb ik een poging gedaan om mijn NUC8I5BEK2 passief te koelen.
Daarvoor heb ik een koelblok gebruikt dat ik kon recupereren van oude Dell Optiplex 380, meer bepaald dit koelblok.
Dit koelblok is ideaal omdat het een dikke voet heeft en zo de meest componenten op het mobo niet in de weg zitten. Na het bewerken van het koelblok bevestigde ik het aan een aluminium plaat van 11 op 11 cm. Vervolgens bevestigde ik deze plaat aan het moederbord. Het lijkt simpeler dan het is (ik ben er een hele namiddag mee bezig geweest), maar ik ben erg tevreden van het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1VGTqFDHE1hO75iA4FDdgQbjtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RjAwsTBjdGIFSYPo4ggDCxUm.png?f=user_large

De NUC maakt nu 0 dB geluid en is in idle ongeveer 30 graden (bij een kamertemperatuur van 19 graden) en geraakt bij normaal gebruik nooit boven de 50 graden. Enkel als ik hem stress met OCCT bereikt de temperatuur na 20 minuten 100 graden. Uiteraard is dit geen realistische situatie.

Hieronder enkele foto’s met wattoelichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ask_Fg5TdHmhupUT0ovy5BK2YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJWJIJF0uMbVMM5JlHJ2mBpo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdFK9Jgo586-Dquq_hU3XF1EbWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUtmhxwFW6xHdxWvjWBimsTp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hoz5xf_7f_64KiYE6KoKMvuYtio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KgZ01wtrjOb9B5xTWpMr3f3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXNTd-G10i83mCI4_1PqhGPwN4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNVEElovPwVc8CCvOxCRQdCE.jpg?f=fotoalbum_large

De ‘vinnen’ zaagde ik er af, alsook een strook van 5 op 5 mm aan de voet…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bpl9Im633Q9RBDZbduGzXoj6_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAdlFbuI9tAN2I7FT915tOhd.jpg?f=fotoalbum_large

… want dat was nodig om plaats te maken voor bovenstaande componenten op het moederbord.
Gelukkig zijn alle dies van het cpu-package even hoog en moeten er dus geen hoogteverschillen overbrugd worden met pads. Gewoon koelpasta er op dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUHgXjjZo7kczm0ul_fjgv5OIrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4bxqqGQwAGgQIAGW1rK0Mx8.jpg?f=fotoalbum_large

Het 1mm dikke plaatje van 110 x 110 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Srdui1G06jQ1SWr3EgAb5_JVa80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEVBt1iBkR0ukEu0BYulJ8I1.jpg?f=fotoalbum_large

Gaten voor de vijzen en een vierkant gat voor de voet van het koelblok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7doDIiqRYxa38fyGJmZbvwhQY2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eATKKxFgqIFm4vkYilMEbn7f.jpg?f=fotoalbum_large

Met een boortap maakte ik schroefgaten in de heatsink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFai3M7hCHVx-6_PEpHcZivwo_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzHNepGADQ2hnU7TzUXpaDnQ.jpg?f=fotoalbum_large

En zo past het plaatje perfect op de heatsink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f72GQTLUuZ_qqMle8YPvoloYKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Wf5GnDhQSWZdGfQdCQGicSh.jpg?f=fotoalbum_large

De bestaande wifi-kabels kon ik niet gebruiken aangezien ze vastgekleefd zijn aan de behuizing van de NUC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkgZiLPj-IsGrG9L8AW0JAfOWPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpaltIsoq6wd9lTJ8j0EFUB5.jpg?f=fotoalbum_large

Het past misschien esthetisch niet, maar deze kunststof hoekverbindingen zijn ideaal om de wifi-antennes te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1bWfyvGFQSSUufQ15RXBf4MzaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsYd5ZbUWZqdbNZXX271ozsC.jpg?f=fotoalbum_large

Na alles vast te schroeven, mag het resultaat er zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_67X-32ZqCExM7KFvYJM38ozbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4yyaXT7ryyW6jVlAStjWoTm.jpg?f=fotoalbum_large

Met rondellen kon ik de heatsink perfect aanspannen, zonder dat er te veel spanning op het moederbord komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssTGX-M0iWp2YPVcMQdHV9XaJBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l54OBvy0PXZTyb1jwpSqTAKg.jpg?f=fotoalbum_large

De wifi-antennes zitten aan de zijkant. Aan de achterkant ging niet omdat één van de kabels net te kort was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ3XbHtXMO3fMZSoYlxxONQYpIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1wJGG7F3618loQP9zX9EP6F.jpg?f=fotoalbum_large

Met een zelfontworpen beugel hangt hij aan mijn zelfontworpen monitorstandaard (met ingebouwde KVM-switch) :)

[ Voor 0% gewijzigd door ShaiNe op 11-04-2021 13:05 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Mijn NUC8i5BEH hoor ik helemaal niet, de fan draait nu volgens Hwinfo64 op 1650 t/m bij een temperatuur van 35 graden. Ik heb hem zo ingesteld dat hij pas bij 70 graden sneller gaat draaien en bij 80 graden het maximum toerental bereikt. Alleen met m'n oor vlakbij de NUC hoor ik een zacht geruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ShaiNe schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:30:
Wat ik erg vervelend vind aan de NUC’s is de herrie van de fans.
Er zijn kant en klare passief gekoelde behuizingen voor te vinden! :*)

Ondanks dat ik je projectje verrassend leuk vind zou ik hiermee geen genoegen nemen :
Enkel als ik hem stress met OCCT bereikt de temperatuur na 20 minuten 100 graden.
Je zal maar een keer een video laten renderen of iets tegenkomen dat dezelfde situatie triggered... not cool! :|

/Pun intended! :+
Ook al verander je het fanprofiel in het UEFI, toch stoor ik me aan het geluid dat die dingen produceren.
Ik zou gewoon eens goed gaan uitzoeken waarom dat gebeurt en of je niet tegen een bug aan bent gelopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaiNe
nero355 schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:19:

Er zijn kant en klare passief gekoelde behuizingen voor te vinden! :*)
Ja maar, kant en klaar... daar is geen hol aan :o
Ondanks dat ik je projectje verrassend leuk vind zou ik hiermee geen genoegen nemen :

Je zal maar een keer een video laten renderen of iets tegenkomen dat dezelfde situatie triggered... not cool! :|

/Pun intended! :+
Ik was er mij goed van bewust dat de heatsink niet voldoende zou zijn voor zwaar werk, maar voor het zware werk heb ik een ander systeem staan, waardoor de cpu in de NUC zelden langer dan een minuut op volle kracht moet werken.
Ik zou gewoon eens goed gaan uitzoeken waarom dat gebeurt en of je niet tegen een bug aan bent gelopen :)
Ik ben gewoon wat een stiltefreak. Ik probeer alles passief te koelen of met een minimum aan airflow met een Noctua fan. Zo heb ik diverse Scythe Ninja's cpu-koelers en Arctic Accelero gpu-koelers liggen die ik laat passen op moderne cpu's/gpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Ik kick even deze vraag van mezelf omhoog :)
SeatRider schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:31:
Andere vraag, ben ik de enige bij wie elke keer als de monitor uit sleep komt, alle windows verplaatst zijn? Het lijkt wel of hij eerst een lagere resolutie pakt, want al mijn windows zitten linksboven en zijn verkleind.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:56
SnoopBok schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Ik heb nu dat de nu NUC een vreemd geluid maakt. Ik vermoed de fan. Kent iemand dit probleem?
https://youtu.be/MtJ4WsvkWkI
De mijne idem, gaat wel uit na één minuut. Aangemeld bij Amazon.nl. Die willen mijn bijna twee jaar oude Intel NUC8i3BEK meteen refunden, maar probleem ik heb hem voor €232,00 gekocht, dat gaat niet meer lukken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

ShaiNe schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:30:
Daarvoor heb ik een koelblok gebruikt dat ik kon recupereren van oude Dell Optiplex 380
Ik wilde ook deze geniale mod toepassen, maar het vinden van een dergelijk koelblok valt best tegen...
Het enige blok wat ik kan vinden is in de VS. Heb jij wellicht nog zo een blokske paraat? :)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
Ai, ik had er inderdaad nog een liggen, maar ik heb hem weggedaan :X
Ik vind ook niet zomaar een gepast koelblok. Of ze komen inderdaad van over de Oceaan.
Sorry, ik kan je niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

No worries, ik heb deze gevonden, van een Dell Optiplex 745.
Koperen basis dus ideaal voor LM en als het goed is niks zagen, enkel dekplaat maken om eroverheen te leggen om hem vast te klemmen op de behuizing.

Ik ga mogelijk de deksel van de NUC (de metalen, niet de plastieken) eraf Dremelen om bij de core te komen. Dan blijft de behuizing zo veel mogelijk gebruikt en intact. Mits het niet te diep ligt, anders gaat de behuizing alsnog eraf moeten.

Het valt nog te bezien of ik het fanless ga doen. Ik heb de i7 en die staat soms wel eens flink te stampen.
Een klein blazertje hoor ik toch niet van achter de monitor en zal vast de airflow werelden van goed doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/6~YAAOSwuHJa~FwL/s-l1600.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Tijgert op 07-08-2021 18:53 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaiNe
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Zeker foto's posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ShaiNe schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:52:
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Zeker foto's posten!
Ben ik zeer zeker van plan.
Het voordeel van deze heatsink is dat hij er in alle oriëntaties op moet kunnen passen, ook 45 graden gedraaid. Dit kan wel eens kritiek zijn als ik die twee schroef gaatjes op die geïntegreerde bevestigingsplaat wil gebruiken omdat ik geen schroefdraad kan tappen (wel handig genoeg, maar heb de tools niet).

Nu eerst gaan meten of die plaat met gaatjes niet onder de rand van de behuizing zou vallen voordat ik de core bereik. Dat ontdek ik liefst door meten en niet door schade en schande na een dik uur dremelen :)

Edit:
Het project staat even On Hold.
Zojuist tijdens opruimen DEZE gevonden.
Zal waarschijnlijk niks worden, maar stel je voor... uit de AGP tijd.

A plan so crazy, it just might work! >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Tijgert op 09-08-2021 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Kleine update (en kick) van bovenstaande.
Ik heb zowaar nog een andere kekke koeler gevonden die nog mooier is en potentie heeft.

Andere onderdelen zijn onderweg en zodra alles in elkaar zit komt het verslag van de Frankennuc!! 😛

[ Voor 112% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2021 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Eerder in dit topic zei ik al dat ik mijn NUC ook wilde modden met betere koeling, net zoals ShaiNe eerder.
Waar zijn doel fanless en stil was was mijn doel dat de NUC hard kon werken zonder steeds tegen die 100 graden grens aan te lopen waardoor hij gaat throttlen. Ik heb dan ook de heetste van de serie, de i7.

Een fanless behuizing kopen kan ook wel, maar die zijn niet echt geschikt om hard werkende NUCs te koelen en bovendien ben je dan toegang tot je flashreader kwijt en die gebruik ik nog wel eens. Dan maar de Dremel er in!

Als eerste vond ik deze mooie koeler die goed zou werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfcptSx_2WrHHUk2aoPKv04y3PY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOV9XoPytmsF6bfDlx9U9RCw.jpg?f=fotoalbum_medium

Hij is lekker hoog, heeft veel oppervlak om een ventilator te monteren, steekt van onderen flink en smal uit zodat je de componenten op het moederbord niet in de weg zit en heeft een stevige basis mount die ik vast op de NUC behuizing kan bevestigen.

Dit was hem bijna geworden, maar toen zag ik kandidaat 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdDuyFfsnU1N-3RrJvDm-MeM0lM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxppgauYVAIR6zBiVrWXzTAQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Meer heatpipes, hoog op de pootjes, glimmend (het oog wilt ook wat) en een grote soort van ‘kubus’ bovenop die toevallig 80x80 was, net als menige ventilator… interessant.

De koperen basis van kandidaat 2 (de metalen bracket was te verwijderen) was een stuk groter en dat zou nooit passen, maar omdat het slechts een relatief dun koperen plaatje was zou mijn Dremel en decoupeerzaag daar wel raad mee weten. Na wat huisvlijt en keer op keer passen en Dremelen kwam ik uit op dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br6tRjSUVy7T3GEx_-Wwu91sYnE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FD4tT8lRIF2SgPRoEDGGLj4.jpg?f=fotoalbum_medium

Het voordeel van deze basisplaat die overal ver uitsteekt is dat je het zo kunt bewerken dat je zelfs de originele gaten van de koelerbevestiging op het moederbord kunt gebruiken. Je hoeft dus niks exotisch te verzinnen of te maken om het te monteren.

De onderkant was af fabriek wel heel slecht afgewerkt, ook hier bood de Dremel uitkomst, in samenwerking met Commandant 4 polijst prut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZOwA3f9TaxyFb3Q9CP4e-K6pAE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTbzI4JQzx0P7qjlQF52HF6U.jpg?f=fotoalbum_medium

Het lijkt niet zo glad, met die streepjes en zo, maar dat zat in het koper. Het was perfect smooth en glimmend en je kan de reflectie van de boormachine tekst gewoon lezen (als het in focus was).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q5vZXSRw1NBEbB18UOsh7ETjmk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAQBu6CFF9N7OTyVrUskyzVL.jpg?f=fotoalbum_medium

Eenmaal gemonteerd staat hij hoog op de pootjes en steekt zo ver uit de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFszGckNg-uR0UgFor62SICoaFs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63Nek5mtef4yFsh1wzzsWxBe.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik wilde wel de originele behuizing zo veel mogelijk behouden, dus dat er dan een gat in de NUC moest komen was al duidelijk vanaf het begin, mooi klusje weer voor de decoupeerzaag. (even geen foto van, gebruik je fantasie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_Q8FHDpjHrmF1yWjgy3jxu3qAo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GT1JzYAJ4l4UFihSgFYRfQmC.jpg?f=fotoalbum_medium

Als fan heb ik een 80mm PWM fan gebruikt die ik nog had liggen in de stapel-o-fans.
Even de pinnetjes omsolderen naar een gelijke connector als op het moederbord (gevonden in mijn doos laptop fans) en het werkt als origineel met speed control en al.

Het probleem van de NUC zo modden is dat de airflow door de behuizing heen wel weg is terwijl de andere componenten zoals de SSD en het RAM daar juist afhankelijk van zijn. Die wil je niet oververhitten.
In een eerder stadium had ik al gepoogd de koeling te verbeteren door daar een fan onder te monteren, maar dat verbeterde niks aan de temperaturen van de CPU, enkel de SSD en het RAM bleven koeler. Die fan kon ik nu weer hergebruiken.
Die moederbord standoffs die ik gebruik zijn M2.5 en dat is nergens te krijgen anders dan bij Mouser. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3icO3R1cB2PGtaCGseO3Z2LpLM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHJ5NkLpAWQ8741RKfGYbpLe.jpg?f=fotoalbum_medium

Om de ondertray met 2.5” SSD te kunnen gebruiken moest ik even wat extra gaten Dremelen om de sata en stroom connector om te routeren en daarmee te verlengen.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkl8k29DddwlFzD8bcXeeHGtt70=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnoI7fQzwBcggjNydmk39VFd.jpg?f=fotoalbum_medium

(de twee usb kabels zitten op de interne headers, ik moest meer poorten hebben)
De heatsink doet zijn werk goed en de kubus wordt dan ook erg warm.
De fan draait helaas niet zo supersnel want het is van nature een 12v fan, dus met de lagere snelheid op 5v van het moederbord is de koeling nog niet optimaal. Het is wel stil, maar dat was mijn doel niet. In een poging maximale koeling te krijgen bouwde ik er nog wat moois van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R20z28UseELrqU88gZX4B5jOnus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvrmGUcoZzBvwLq7Z7D4lwYt.jpg?f=fotoalbum_medium

.. maar dat was enkel wat spielerij.
70c full pull is best ok denk ik, tot ik in een volgende post het vervolg uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:20:
Het probleem van de NUC zo modden is dat de airflow door de behuizing heen wel weg is terwijl de andere componenten zoals de SSD en het RAM daar juist afhankelijk van zijn. Die wil je niet oververhitten.
Ik zou me daar niet al te druk over maken eerlijk gezegd ;)

Het enige dat je wel extra koeling wilt geven zijn de VRM's op het moederbord, maar gezien het type CPU/APU dat wordt gebruikt zal dat ook wel meevallen...

De enige uitzondering die ik kan bedenken : Samsung NVMe SSD's
Die worden vreselijk warm en kunnen bij zware belasting wel wat extra koeling gebruiken om throttling van de Controller te voorkomen! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:47:
[...]

Het enige dat je wel extra koeling wilt geven zijn de VRM's op het moederbord, maar gezien het type CPU/APU dat wordt gebruikt zal dat ook wel meevallen...

De enige uitzondering die ik kan bedenken : Samsung NVMe SSD's
Die worden vreselijk warm en kunnen bij zware belasting wel wat extra koeling gebruiken om throttling van de Controller te voorkomen! :)
Dat is ook de reden dat die blauwe fan onderop lucht blaast.

Gezien meer meestal beter is wilde ik toch nog wat meer bereiken. Mod v2 >:)
De fan die er op zat in v1 is maar een 80mm fan, niet bijzonder spannend, dat kan dus groter.

Zie hier mijn 14CM Viper uit mijn oude waterkoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89l0zXkI4-tj_jEY-g_jtRfVrU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJYQC1MCzl8KK6qr1fguiRYJ.jpg?f=fotoalbum_medium

De conversie van 140mm naar 80mm was lastiger dan gedacht. Van 140 naar 120 lukte nog wel, maar van 120 naar 80 was super lastig. Die converters zijn bijna allemaal dual purpose naar 70/80mm met als kleinste gat dus 70mm met 80mm gaten eromheen in het plastic, wat ik natuurlijk niet wil want ik wil de volle 80mm doorvoer gebruiken voor het koelblok.

Uiteindelijk toch iets gevonden in de States wat er goed genoeg voor was, een 80/90mm converter! (al was het een gevalletje importeren.)
De omtrek van 90mm aan de kleine kant was wat groot en liet grote gaten open, maar dat lossen we wel op. De gaten op 80mm zijn ideaal voor boutjes door het koelblok, wat met dit extra gewicht wel nodig gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3Nqok6xpSvLzE48krGYecLJdP0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtfugK84DyIMx449WHEdp4xM.jpg?f=fotoalbum_medium

Het past perfect aan elkaar, maar het is er niet voor bedoeld, daarom zitten er flinke gleuven tussen de converters waardoor er veel lucht zou lekken. Dus pakken we karton (lees: maken we karton door meerdere lagen op elkaar te plakken) en maken we onze eigen pakkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqFn_nWmm3R7JX-2xFMcw-aSwkw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXN4YBPnLwM41KlsiyMWPWrk.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een goed voorbeeld, dat gehele roze deel was open, aan alle kanten, dat MOEST dus dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lYwaGVpchCjrp3kJpjOtfxqUxM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrIZjdF9dCidMcqDE4hQHMA5.jpg?f=fotoalbum_medium

De 80/90mm converter was ook erg open aan de zijkanten (zie die rare bochels) en ook daarvoor moest ik dus een pakking maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gJVmqXDzx42aWTrBTiIk9BGsi8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXR9EFsDrddeyhzhQMC7NkLm.jpg?f=fotoalbum_medium

Alles wat hier wit is was ook open, NOG meer luchtlekkage, als ik de pakking niet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYyn7kIhPBe-NtQoypWPfWq9yoM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5ajQnoQmMQRnhXiOuLvHxxp.jpg?f=fotoalbum_medium

Eindresultaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8TPAVC5b6_H06LcZ6SwixyomYg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9yuBQT12M5gg7BaJ73wj8tK.jpg?f=fotoalbum_medium

No better kill than overkill 8)

Ik ga dit niet aan de fan header hangen dus moet even een 5v voeding McGyveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Tijgert Jemig, wat een buitenboordmotor. Ga je er nog een stoeltje op lijmen zodat de muizen kunnen pleziervaren met dit bootje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

MneoreJ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:48:
@Tijgert Jemig, wat een buitenboordmotor. Ga je er nog een stoeltje op lijmen zodat de muizen kunnen pleziervaren met dit bootje? :P
5v he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:45:
De conversie van 140mm naar 80mm was lastiger dan gedacht. Van 140 naar 120 lukte nog wel, maar van 120 naar 80 was super lastig. Die converters zijn bijna allemaal dual purpose naar 70/80mm met als kleinste gat dus 70mm met 80mm gaten eromheen in het plastic, wat ik natuurlijk niet wil want ik wil de volle 80mm doorvoer gebruiken voor het koelblok.

Uiteindelijk toch iets gevonden in de States wat er goed genoeg voor was, een 80/90mm converter! (al was het een gevalletje importeren.)
De omtrek van 90mm aan de kleine kant was wat groot en liet grote gaten open, maar dat lossen we wel op. De gaten op 80mm zijn ideaal voor boutjes door het koelblok, wat met dit extra gewicht wel nodig gaat zijn.

[Afbeelding]
Vaag dat je niks kon vinden, want van 120 mm. naar 80 mm. heb ik ooit gewoon bij Freezing Hardware gekocht : https://freezinghardware....---transparant-blauw.html :*)

Fun Fact :
Deze staat nog steeds hier op de PC kamer in een prachtige oude Antec 1035B II kast met daarin een oud AMD Athlon 64 X2 S939 systeem! O+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:59:
[...]

Vaag dat je niks kon vinden, want van 120 mm. naar 80 mm. heb ik ooit gewoon bij Freezing Hardware gekocht : https://freezinghardware....---transparant-blauw.html :*)
Het plaatje lijkt goed, maar dat is slechts ter indicatie, dit zijn de InLine 36011 adapters en exact degene waar ik het over heb die niet goed zijn. Er zitten schroefgaten voor een 70mm fan en ook een 80mm fan, maar het gat is maar 70mm.
De oude versie van deze adapter was wel goed, zoals het plaatje op Reichelt, maar ze sturen je de nieuwe versie en dat werkt dus niet zoals ik wil.
Als het product van enige verkoper een nummer 36011 in zich heeft dan weet je al hoe laat het is en dat het niet de goede is.

[ Voor 44% gewijzigd door Tijgert op 04-11-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Tijgert
Het is echt 10+ jaar geleden dat ik de mijne kocht dus waarschijnlijk heb ik dan nog de oude correcte versie ontvangen :)

Zal er zuinig op zijn gezien de "uniekheid" ervan! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

na 6,5 jaar 24/7 draaien vorige week voor de tweede keer de fan moeten vervangen in mijn NUC8i7BEH (soc i7-8559U), dit keer was de fan overleden, vorige keer flink ratelen. Kwartiertje concentreren, alles schoonmaken en mijn dagelijkse werkstation en Plex-server is weer online, wat een fijn apparaat. Heb twee fans op voorraad zodat ik snel operationeel ben als i weer stopt.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik had toevallig vorige maand dat mijn NUC begon te steunen. Fan besteld, filmpje gekeken over hoe ik het ding demonteer, monter aan de slag, bijna stuk gemaakt net mijn linkerhanden en ik had er geen vertrouwen in dat ik het tot een goed einde ging brengen... dus ik zet hem weer in elkaar zonder de fan vervangen te hebben (oefening baart kunst tenslotte) en... je raadt het, geen geratel meer (en ja, bevestigd dat de fan het nog wel doet). Beetje blazen en schudden was blijkbaar al genoeg om het ding te "repareren". Nou ja, ik heb dus al een reservefan in huis. :P

Op naar de volgende 4 jaar. Ooit zal het te langzaam zijn om nog browsers te draaien... but today is not that day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Mijn bovenstaande bouwsel heeft helaas niet lang gewerkt in de praktijk.
Door onbekende redenen gingen alle USB-A poorten stuk.
Er kwam geen stroom vanaf, en als ik er een powered hub aan hing was er alsnog geen verbinding, echt dood dus. Enkel de USB-C poort werkte en hij heeft een tijdje met een USB hub gedraaid waar alles aan hing en dat ging op zich goed.
Ik heb hem daarna vrij snel vervangen voor een 10 serie NUC, maar hij staat nog hier in vol ornaat en ik overweeg weer om hem in gebruik te nemen.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste