Eerder in dit topic zei ik al dat ik mijn NUC ook wilde modden met betere koeling, net zoals
ShaiNe eerder.
Waar zijn doel fanless en stil was was mijn doel dat de NUC hard kon werken zonder steeds tegen die 100 graden grens aan te lopen waardoor hij gaat throttlen. Ik heb dan ook de heetste van de serie, de i7.
Een fanless behuizing kopen kan ook wel, maar die zijn niet echt geschikt om hard werkende NUCs te koelen en bovendien ben je dan toegang tot je flashreader kwijt en die gebruik ik nog wel eens. Dan maar de Dremel er in!
Als eerste vond ik deze mooie koeler die goed zou werken.
Hij is lekker hoog, heeft veel oppervlak om een ventilator te monteren, steekt van onderen flink en smal uit zodat je de componenten op het moederbord niet in de weg zit en heeft een stevige basis mount die ik vast op de NUC behuizing kan bevestigen.
Dit was hem bijna geworden, maar toen zag ik kandidaat 2.
Meer heatpipes, hoog op de pootjes, glimmend (het oog wilt ook wat) en een grote soort van ‘kubus’ bovenop die toevallig 80x80 was, net als menige ventilator… interessant.
De koperen basis van kandidaat 2 (de metalen bracket was te verwijderen) was een stuk groter en dat zou nooit passen, maar omdat het slechts een relatief dun koperen plaatje was zou mijn Dremel en decoupeerzaag daar wel raad mee weten. Na wat huisvlijt en keer op keer passen en Dremelen kwam ik uit op dit:
Het voordeel van deze basisplaat die overal ver uitsteekt is dat je het zo kunt bewerken dat je zelfs de originele gaten van de koelerbevestiging op het moederbord kunt gebruiken. Je hoeft dus niks exotisch te verzinnen of te maken om het te monteren.
De onderkant was af fabriek wel heel slecht afgewerkt, ook hier bood de Dremel uitkomst, in samenwerking met Commandant 4 polijst prut.
Het lijkt niet zo glad, met die streepjes en zo, maar dat zat in het koper. Het was perfect smooth en glimmend en je kan de reflectie van de boormachine tekst gewoon lezen (als het in focus was).
Eenmaal gemonteerd staat hij hoog op de pootjes en steekt zo ver uit de behuizing.
Ik wilde wel de originele behuizing zo veel mogelijk behouden, dus dat er dan een gat in de NUC moest komen was al duidelijk vanaf het begin, mooi klusje weer voor de decoupeerzaag. (even geen foto van, gebruik je fantasie).
Als fan heb ik een 80mm PWM fan gebruikt die ik nog had liggen in de stapel-o-fans.
Even de pinnetjes omsolderen naar een gelijke connector als op het moederbord (gevonden in mijn doos laptop fans) en het werkt als origineel met speed control en al.
Het probleem van de NUC zo modden is dat de airflow door de behuizing heen wel weg is terwijl de andere componenten zoals de SSD en het RAM daar juist afhankelijk van zijn. Die wil je niet oververhitten.
In een eerder stadium had ik al gepoogd de koeling te verbeteren door daar een fan onder te monteren, maar dat verbeterde niks aan de temperaturen van de CPU, enkel de SSD en het RAM bleven koeler. Die fan kon ik nu weer hergebruiken.
Die moederbord standoffs die ik gebruik zijn M2.5 en dat is nergens te krijgen anders dan bij Mouser. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Om de ondertray met 2.5” SSD te kunnen gebruiken moest ik even wat extra gaten Dremelen om de sata en stroom connector om te routeren en daarmee te verlengen.
Resultaat:
(de twee usb kabels zitten op de interne headers, ik moest meer poorten hebben)
De heatsink doet zijn werk goed en de kubus wordt dan ook erg warm.
De fan draait helaas niet zo supersnel want het is van nature een 12v fan, dus met de lagere snelheid op 5v van het moederbord is de koeling nog niet optimaal. Het is wel stil, maar dat was mijn doel niet. In een poging maximale koeling te krijgen bouwde ik er nog wat moois van...
.. maar dat was enkel wat spielerij.
70c full pull is best ok denk ik, tot ik in een volgende post het vervolg uitleg
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.