Verwijderd
[ Voor 96% gewijzigd door brommer1 op 02-08-2020 23:52 ]
[ Voor 96% gewijzigd door brommer1 op 02-08-2020 23:52 ]
Heb sinds drie maanden een 8i5BEH met een productiedatum van 17 dec 2019. Met een minimum dutycycle van 25 en een minimum temperature van 70 blijft de fan op ongeveer 1700 t/min tot aan de 70 graden. Die temperatuur wordt bijna nooit gehaald binnen Windows, dus ik hoor de fan bijna nooit.brommer1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:01:
8i5 gekocht op Amazon.nl(omgeruild-werd gelijk verzonden), het zelfde probleem, fan blijft op volle toeren draaien, de NUC was van 9-6-2020, is het een kwaal van de 8i?
Toevallig inderdaad. Mijn 'probleem nuc' had als productiedatum ook 6/2020, de vervanging die het probleem niet heeft 5/2020.brommer1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:01:
8i5 gekocht op Amazon.nl(omgeruild-werd gelijk verzonden), het zelfde probleem, fan blijft op volle toeren draaien, de NUC was van 9-6-2020, is het een kwaal van de 8i?
Waarom niet gewoon een stukje mesh (kunststof of aluminium) op maat knippen en dan eronder schroeven. Hoef je ook geen gaten te borenbrommer1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:57:
Wie o wie heeft een onderkant over van NUC6i/7i/8i om gaatjes te boren voor meer koeling?
[ Voor 14% gewijzigd door epias op 28-07-2020 19:35 ]
Je hebt een ITX computer behuizing gekocht om je NUC erop te kunnen zetten?brommer1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:55:
Heb dit gekocht op Amazon.nl om de NUC op te zetten.
Chieftec IX-01B-OP
https://www.chieftec.eu/e...ompact-series/ix-01b.html
[ Voor 32% gewijzigd door hardware-lover op 30-07-2020 16:44 ]
Testing, one, two ...
Testing, one, two ...
Testing, one, two ...
Inderdaad. Ik heb het vermoeden dat hier sprake is van software decoding i.p.v. hardware.hardware-lover schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:47:
Ik vraag me echter af of een NUC wel het juiste apparaat is voor dit soort gebruik? Normaal gesproken zouden dit soort video's nauwelijks een aanslag op je hardware moeten plegen...
Ik zag je reactie mbt het te koop zetten en wat je daarna van plan bent. Ik ben toch bang dat je een verkeerde weg aan het inslaan bent. Youtube is helemaal niet zwaar op de hardware, of beter gezegd, dat hoeft het helemaal niet te zijn. Als je een speler gebruikt die de Youtube codecs goed kan verwerken, dan gaat dat zonder dat het systeem hard hoeft te werken. En dan kan je het meest zware media uitzoeken wat je daar maar kan vinden, het geeft geen problemen. Het enige wat je zou kunnen nekken is een beroerde internet verbinding, of niet goed ingestelde apparatuur. UHD geeft geen problemen en 1080p al helemaal niet.brommer1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:27:
Het probleem is als ik 1.5 of sneller doorspoel met Youtube 1440p60 vast gaat het stotteren, 1440p60 vast is 2K, als ik de deksel terug zet wordt het 90°, dan kan ik zien met Aida64, dan moet ik de koeling op 30% istellen, cpu op 70°. Youtube vraagt heel veel rekenkracht(1440p 650kb-1.2mb, 1440p60(vast) 1.5 mb-2mb, de kleuren onder Edge Chrome zijn valer.
Met een i5 1.5mb-2mb internet snelheid, gaat het omzetten naar weergeven sneller.
Daarom ben ik ook aan het testen met een losse videokaart(beeld is mooier/scherper), tehoog verbruik(AMD) voor de heledag. Kan geen Intel bouwen, wegens mijn ogen/bibber(Azerty € 30,- cpu inbouwen.) Ander had ik een i3 met losse videokaart gebouwd, in de toekomst zal het niet meer gaan wegens mijn ogen, daarom ben ik nu aan het uitproberen wat vooor systeem ik wil, denk toch dat het een NUC of Asus(nieuwste-AMD) wordt. Ik heb alleen internet.
Ik gebruik Firefox W10 Pro 2004
Testing, one, two ...
Ik herken je verhaal niet helemaal, heb een aantal jaar de 7e generatie NUC i5 gebruikt en YouTube werd in Firefox in ieder geval prima weergegeven zonder veel CPU load. Wellicht moet je je (VGA)drivers eens bijwerken? Heb m inmiddels niet meer dus ik kan je links helaas niet meer testen.brommer1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:40:
Je haalt 2 dingen door elkaar, als je tv/Eurosport player/golf usw kijkt is er niks aan de hand, dat is voor de NUC appeltje eitje.
Youtube is een heel ander caterogie, tot 1080p is er niks aan de hand, maar vanaf 1080p60 en 1440p(60) wordt het anders, de videos zijn gecomprimeerd, sommige video worden opgepompt tot hoger bitrade omdat de bitrate slecht is van de weergaven, dat kan je zien als er bomen zijn, dan worden ze vertekend, dan kan de camera niet bij houden, dat kunnen ze oplossen met met meer birate.
De tv-1920x1080(40-inch), aangesloten op de computer vraagt ook meer power, dan mijn 22-inch scherm, omdat er processor in de tv zit, als ik met mijn 2200G/losse videokaart vergelijkt, is het verschil ca4w-5w.
Vroeger kon je met een tooltje de videos opslaan op je hardeschijf van Youtube, dat kan al een tijd niet meer, dan zijn er geen problemen meer, de NUC hoeft dan niks te doen, alleen maar weer te geven.
Ik heb net gekeken naar een bewaarde video(1080p), 54 minuten, 3.03gb,
Vroeger met Youtube als je een video keek, werd gelijk de hele video gedownload, had je de rest van tijd geen last meer van de download, dat is op geheven, nu gaat het met hapjes, de cpu is constant bezig met downloaden, als je 1440p(p60) aankijken dan gaat het vanaf ca:10gb, tot aan de lengte van de video, kan wel oplopen tot ca.60gb of meer.
De 2200G heeft een losse net werkkaart van TP-Link Gigabyte(pricewatch: TP-Link TG-3468).
Het probleem van de NUC is, boven in kan het niet genoeg zijn warmte kwijt, de fan gaat dan harden draaien, dat kan je voelen aan de deksel, ze hadden gaatjes in de deksel moet maken net als bij Zotac, onder gaat het goed, op computerkasje wat ik gekocht hebt, ik vermoed als je een i5 heb makkelijker gaat met Youtube 1440p(60), maar dan krijg wel veel meer warmte boven in, wat niet weg kan.
Ik ben bang dat jij je vergist, en dat mag ook hoor.brommer1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:40:
Je haalt 2 dingen door elkaar, als je tv/Eurosport player/golf usw kijkt is er niks aan de hand, dat is voor de NUC appeltje eitje.
Youtube is een heel ander caterogie, tot 1080p is er niks aan de hand, maar vanaf 1080p60 en 1440p(60) wordt het anders, de videos zijn gecomprimeerd, sommige video worden opgepompt tot hoger bitrade omdat de bitrate slecht is van de weergaven, dat kan je zien als er bomen zijn, dan worden ze vertekend, dan kan de camera niet bij houden, dat kunnen ze oplossen met met meer birate.
De tv-1920x1080(40-inch), aangesloten op de computer vraagt ook meer power, dan mijn 22-inch scherm, omdat er processor in de tv zit, als ik met mijn 2200G/losse videokaart vergelijkt, is het verschil ca4w-5w.
Vroeger kon je met een tooltje de videos opslaan op je hardeschijf van Youtube, dat kan al een tijd niet meer, dan zijn er geen problemen meer, de NUC hoeft dan niks te doen, alleen maar weer te geven.
Ik heb net gekeken naar een bewaarde video(1080p), 54 minuten, 3.03gb,
Vroeger met Youtube als je een video keek, werd gelijk de hele video gedownload, had je de rest van tijd geen last meer van de download, dat is op geheven, nu gaat het met hapjes, de cpu is constant bezig met downloaden, als je 1440p(p60) aankijken dan gaat het vanaf ca:10gb, tot aan de lengte van de video, kan wel oplopen tot ca.60gb of meer.
De 2200G heeft een losse net werkkaart van TP-Link Gigabyte(pricewatch: TP-Link TG-3468).
Het probleem van de NUC is, boven in kan het niet genoeg zijn warmte kwijt, de fan gaat dan harden draaien, dat kan je voelen aan de deksel, ze hadden gaatjes in de deksel moet maken net als bij Zotac, onder gaat het goed, op computerkasje wat ik gekocht hebt, ik vermoed als je een i5 heb makkelijker gaat met Youtube 1440p(60), maar dan krijg wel veel meer warmte boven in, wat niet weg kan.
:strip_exif()/f/image/4JOaeYJkNdfHvVtnZOsinMYn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 03-08-2020 13:07 ]
Testing, one, two ...
[knip]brommer1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:47:
Jij kijkt het via de tv.
Ik kijk via de NUC(KPN 60mb met draad), dat is het verschil.
Als je via de tv kijk heb je het probleem niet.
Sluit je NUC aan op je tv(via internet-met draad) op de hoogste instelling 4K, dan kan je zien wat ik bedoel, niet op automatisch zetten(dan heb je geen last-Youtube bepaald dan de snelheid) maar 1440p(60) aanvinken, ik heb ik ook een programma dat gaat tot maar 1080p, dat is telaag.
Hoop dat je het nu snapt.
Verder voer ik geen discusie meer.
IK HEB ALLEEN INTERNET, WAT IK AL EERDER SCHREEF.
[ Voor 33% gewijzigd door hardware-lover op 03-08-2020 12:59 . Reden: geef dan toe dat je het simpelweg niet snapt en vraag om hulp ]
Testing, one, two ...
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 22-08-2020 15:19 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Anders dan dat ik geen idee heb is dit ook het verkeerde topic. NUC8 is wat hier besproken wordt, geen NUC10. Ik weet niet of er een NUC10 topic is...Morpheusk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:15:
Iemand tips voor een Intel NUC10i7 qua geheugen?
Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.
Wat ga je ermee doen danMorpheusk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:15:
Iemand tips voor een Intel NUC10i7 qua geheugen?
Ik zit te denken aan een 32GB reepje, zodat ik later nog 32GB bij kan plaatsen mocht het nodig zijn. Het enige waar ik bang voor ben is dat hetzelfde reepje t.z.t. niet meer leverbaar is. En ik dus dan nu net zo goed 2x16GB had kunnen kopen voor een iets lagere prijs.
Ik verwacht zelf niet zoveel van Dual Channel te merken, maar ik heb ook werkelijk geen flauw idee of ik ooit 64GB nodig zou hebben. Maar zo in ieder geval de mogelijkheid open houdt.
Het is 100% Intel hardware dus dat moet gewoon werken!Mich schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:55:
Ik heb interesse in een NUC8i5BEH of NUC8i5BEK om als thuis server te gebruiken voor wat dockers en synchronisatie met mijn telefoon (nextcloud). Ik lees in dit topic weinig ervaringen over mensen die er Linux op draaien. Ik heb nu een NUC5 met linux en dat draait opzich prima. (opzich, omdat ik met Ubuntu 20 problemen kreeg met het netwerk/dhcp).
Zijn er hier mensen die hier Ubuntu, of een andere distro out of the box draaien?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb dat hier 1,5 jaar draaien op basis van debian, als hardware langer dan een 6 maanden op de markt is, is hardware support al wel op orde, zeker bij de distro's met recentere kernels.Mich schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:55:
Ik heb interesse in een NUC8i5BEH of NUC8i5BEK om als thuis server te gebruiken voor wat dockers en synchronisatie met mijn telefoon (nextcloud). Ik lees in dit topic weinig ervaringen over mensen die er Linux op draaien. Ik heb nu een NUC5 met linux en dat draait opzich prima. (opzich, omdat ik met Ubuntu 20 problemen kreeg met het netwerk/dhcp).
Zijn er hier mensen die hier Ubuntu, of een andere distro out of the box draaien?
[ Voor 49% gewijzigd door Jumpman op 11-09-2020 22:26 ]
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2020 16:19 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Mja ik heb dat ding gewoon verkeerd ingeschat.Djordjo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:42:
@Lethalis Is een beetje als een fiets kopen en dan klagen dat je in vergelijking met anderen heel traag bent op de snelweg...
[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2020 16:52 ]
Ik herken dit niet. Ik heb exact dezelfde, en meermaals flink laten zweten, maar die 100 graden heb ik niet gezien. Hoe oud is de nuc? Kan je nog garantie claimen? Wellicht heb je gewoon een maandag morgen model en zit de heatsink/fan niet goed?Lethalis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:58:
Ik ben er namelijk klaar mee. Het ding is prima voor licht gebruik, beetje internetten en Office, maar zodra ik er serieus op ga programmeren met meerdere projecten open in Visual Studio 2019, SQL Server databases op de achtergrond draai, losse Angular frontend builds doe met npm via WSL (Ubuntu), ga zo maar door... dan kan de NUC zijn warmte niet meer kwijt en draait hij urenlang continu op 100 graden celsius en gaat hij throttelen (wat thuiswerken wel niet allemaal teweegbrengt).
Ondanks dat ik de fans vol aan heb staan etc.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Je gebruikt een NUC voor zaken waar die niet voor bedoeld is. Ik gebruik een Intel Core i3 en ga met remote desktop naar mijn Intel Core i7 die ergens anders staat voor dit soort zaken.Lethalis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:58:
Als er hier nog mensen interesse hebben in een Intel NUC (NUC8i5BEK) heb ik er binnenkort misschien eentje beschikbaar.
Ik ben er namelijk klaar mee. Het ding is prima voor licht gebruik, beetje internetten en Office, maar zodra ik er serieus op ga programmeren met meerdere projecten open in Visual Studio 2019, SQL Server databases op de achtergrond draai, losse Angular frontend builds doe met npm via WSL (Ubuntu), ga zo maar door... dan kan de NUC zijn warmte niet meer kwijt en draait hij urenlang continu op 100 graden celsius en gaat hij throttelen.
Daarnaast heeft standby nog nooit goed gewerkt op de NUC, dus ik laat hem altijd aan staan.
Ik ga 1 dezer dagen weer een gewone PC bouwen. Meeste onderdelen liggen al op mijn bureau, nog ff wachten op de kast.
Dit was voorlopig mijn laatste NUC. Op marktplaats durf ik hem niet te zetten. Als iemand dat ding van mij overneemt, moet het wel een Tweakert zijn... anders verwacht ik er geheid gezeik mee.
Je hebt gewoon de verkeerde SSD erin gepropt!Lethalis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:58:
Ik ben er namelijk klaar mee. Het ding is prima voor licht gebruik, beetje internetten en Office, maar zodra ik er serieus op ga programmeren met meerdere projecten open in Visual Studio 2019, SQL Server databases op de achtergrond draai, losse Angular frontend builds doe met npm via WSL (Ubuntu), ga zo maar door... dan kan de NUC zijn warmte niet meer kwijt en draait hij urenlang continu op 100 graden celsius en gaat hij throttelen (wat thuiswerken wel niet allemaal teweegbrengt).
Gisteren even open gemaakt, en toen zag ik dat de Samsung EVO NVME ervoor had gezorgd dat een stripje geleidingsmateriaal vloeibaar was geworden... zat gewoon te zweten in de NUC.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hmm interessant. Ga ik eens naar kijken.nero355 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:18:
[...]
Je hebt gewoon de verkeerde SSD erin gepropt!
Die krengen van Samsung worden verschrikkelijk heet als ze echt aan de bak moeten!
Ik las je post en had eigenlijk meteen dezelfde opmerking als @nero355 in gedachte. Die Samsung SSD zijn echt zeer snel, maar worden ook echt heel erg heet.Lethalis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Hmm interessant. Ga ik eens naar kijken.
In mijn nieuwe PC zit namelijk weer een Samsung NVME juist ivm de performance die ze geven. Zeker bij het compileren speelt IO tegenwoordig geen onbelangrijke rol met al die tienduizenden kleine bestanden.
Nu heeft die PC een prima airflow.
Juist de frontend (Angular en React) projecten zijn nasty met die gigantische node modules mappen.rinkel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:52:
[...]
Ik las je post en had eigenlijk meteen dezelfde opmerking als @nero355 in gedachte. Die Samsung SSD zijn echt zeer snel, maar worden ook echt heel erg heet.
Ik doe eigenlijk bijna hetzelfde werk (behalve angular) maar heb echt nooit hitte problemen. Al blaast is af en toe wel een beetje.
/f/image/kgIZEFIy4YbcjVt5CkH1ewJl.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/65YHTFdaBkUHaM4QYZEu8dQB.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/VcxAbCT1oSWVc8YftAZ8exEJ.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 52% gewijzigd door Lethalis op 23-10-2020 08:58 ]
[ Voor 9% gewijzigd door easyriider op 24-10-2020 13:07 ]
Ik heb alleen een 2820FYKH die geruisloos werkt met daarin een Crucial M500 SATA SSD dus ik heb geen goed vergelijkingsmateriaalLethalis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:06:
@nero355 @rinkel
Op wat voor temperaturen draaien jullie NUC's?
Dit vroeg ik mij ook al af inderdaad.easyriider schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:05:
Hij is verticaal achter op de monitor bevestigd, dat geeft een betere koeling dan wanneer hij plat ligt.
[ Voor 39% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2020 21:14 ]
Die 2820 heb ik hier nog als Pfsense draaien en die wordt idd nauwelijks warm. Maar die is ook een stuk hoger dan de 8i5bek die nogal plat is. En de max TDP is ook een stuk lager dacht ik.nero355 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
Ik heb alleen een 2820FYKH die geruisloos werkt met daarin een Crucial M500 SATA SSD dus ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal
[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2020 21:15 ]
:strip_exif()/f/image/fmtJBZJpJyCjJpeVXpBrha5B.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/OcUuQb2mTGRWn7LfbIqzsIBB.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/imu46ZTEBuenK07sJrFFqsRD.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 26-10-2020 22:25 ]
LOL!Lethalis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:01:
@nero355 @easyriider I've found my problem
[Afbeelding]
Maar ja, daarvoor moest hij wel even helemaal uit elkaar, met de fan er af en alles:
[Afbeelding]
Dat durfde ik eerst nog niet aan toen het mijn primaire werk machine was, maar nu ik toch een nieuwe PC heb, ben ik maar eens op ontdekking gegaan.
PS
Daarna maar eens de Intel Processor Diagnostic Tool (IPDT) gedraaid. Daarbij tikte hij heel even de 95 graden aan, maar nooit de 100. Daarnaast schommelde hij meestal zo rond de 80 graden gedurende de test. En nu amper een minuut later zitten we alweer op de 40 graden.
Dus ik denk dat de NUC zelf nog wel okee is
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik ben meer van de software. Rommelen met hardware doe ik wel zo nu en dan, maar het is niet waar mijn focus ligtnero355 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:17:
[...]
LOL!![]()
Ik heb zoveel laptops uit elkaar gehaald om dezelfde reden dat ik daar totaal niet meer aan denk en er dus ook niks over zei, want hey... dit is Tweakers dus hij zal dat wel hebben gedaan om de zoveel tijd... dus niet!![]()
Oh well...
Goed dat je de oorzaak hebt gevonden
[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 27-10-2020 21:08 ]
Volgens mij heeft de nuc ook een laptop processor en zou dus ook wat minder presteren dan je nieuwe pc.Lethalis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:59:
[...]
Ik ben meer van de software. Rommelen met hardware doe ik wel zo nu en dan, maar het is niet waar mijn focus ligt![]()
En ik ben vaak zo druk met programmeren e.d. dat mijn computer meer een "ding" is geworden dat het gewoon moet doen. En ja, dan vergeet ik het onderhoud weleens
Al zie ik het ook als een symptoom van kleine en verfijnde hardware. Een PC met 120mm fans zal niet zo snel "verstopt" raken door stof. Die wordt ranzig, maar blijft doorgaans normaal werken (okee, tenzij je een luxe kast met stof filters hebt die vol zitten).
Een NUC is er simpelweg veel gevoeliger voor.
PS
Ik heb wel een koellichaampje voor de NVME's besteld in beide computers. Ben benieuwd.
Dat klopt. Ik ben van een i5 8259U in de NUC (met 4 cores) naar een i5 10400 (met 6 cores) gegaan.rinkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:04:
[...]
Volgens mij heeft de nuc ook een laptop processor en zou dus ook wat minder presteren dan je nieuwe pc.
Maar ik ben ook niet zo van de hardware, al ben ik een redelijke handige Harry.
[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2020 07:57 ]
Misschien ook even de stofzuiger er doorhalenLethalis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:42:
[...]
De MacBook Pro van een collega van mij is op papier ook veel sneller dan mijn PC, maar dat ding klinkt de halve dag als een stofzuiger
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
NetjesMneoreJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:20:
Om nog even terug te komen op "zuiniger": na in de BIOS alles uitgezet te hebben wat ik niet nodig heb (Thunderbolt, wifi, bluetooth, alles wat verder niet van toepassing is op iets dat alleen met kabels is aangesloten), turbo boost uit en TLP geïnstalleerd haal ik op idle 3,5 W.
[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2020 14:30 ]
Herkenbaar hoewel het bij mij nog lang niet zo erg is -- ik heb maar twee systemen, de werkbak en de gamebak waar de rest op gebeurt. Ook dan zit je al aan 4 stekkers voor de machines zelf plus de router plus externe opslag... Ik krijg de stekkerdoos wel vol ondanks dat lang niet alles altijd aan staat. Ik probeer het enthousiasme voor het bouwen van steeds nieuwe systemen (custom NAS, custom FW waarom niet) te beteugelen, tot nog toe effectief.Lethalis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Al die stroomadapters zorgen ervoor dat ik de stekkerdozen hier amper nog kan aanslepen man![]()
En dan had ik al een grote gekocht met 20 stopcontacten.
Ja dat heb ik ook geprobeerd, totdat thuiswerken de nieuwe norm werd en ik ineens weer allerlei ipsec verbindingen naar de zaak nodig had, dus toen werd de 2820 NUC afgestoft en weer als firewall ingezet.MneoreJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:47:
[...]
Ik probeer het enthousiasme voor het bouwen van steeds nieuwe systemen (custom NAS, custom FW waarom niet) te beteugelen, tot nog toe effectief.
Wel een leuke vergelijking.Lethalis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:42:
Het doet me ook een beetje denken aan het rijden in een Auris Hybrid. Die springt meteen naar een vast toerental met zijn Atkinson motor en geeft mij het gevoel dat hij het heel zwaar heeft om even snel op te trekken, terwijl hij sneller is dan mijn eigen Auris met standaard benzinemotor. Maar de beleving is totaal anders.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Barebones | Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker) | € 335,- | € 335,- |
| 1 | Barebones | Intel NUC Kit NUC8i5BEK | € 235,05 | € 235,05 |
| 2 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFRA266 | € 22,94 | € 45,88 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 106,90 | € 106,90 |
| 1 | Muurbeugels | Raidsonic IB-MSA103-VM | € 7,85 | € 7,85 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 730,68 | ||
Ik heb even voor dezelfde vraag gestaan en ben voor de nuc8 gegaan. Voornamelijk prijs/performance.stin00 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:37:
Ik ben me sindskort aan het inlezen over de wereld der NUCs en wil nu over tot aanschaf omdat ik overtuigd benDe lompe desktop gaat de huiskamer uit en er komt een NUC achter een monitor te hangen. Wat ga ik ermee doen? Internet, office, downloaden, spotify met externe versterker en films/series op 55" OLED tv.
Ik heb al een 1 TB m.2 SSD, 2 x 8 GB SODIMM RAM en een VESA mount gekocht. Dit is het lijstje:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Barebones Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNK (EU-stekker) € 335,- € 335,- 1 Barebones Intel NUC Kit NUC8i5BEK € 235,05 € 235,05 2 Geheugen intern Crucial CT8G4SFRA266 € 22,94 € 45,88 1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB € 106,90 € 106,90 1 Muurbeugels Raidsonic IB-MSA103-VM € 7,85 € 7,85 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 730,68
Ik heb nog wat vragen:
Vraag 1
Ik lees dat een 10e generatie NUC eigenlijk maar een matige vooruitgang is, en grafisch zelfs bedroevend minder presteert tov een 8e generatie. Gezien het prijsverschil overweeg ik daarom de i5 8 Gen pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEK . Dit lijkt mij de sweetspot; een i3 is wat mager, een i7 overkill voor m'n doeleinden. Iemand suggesties hier? Ik wil het kleinere model zonder SATA aansluiting, alleen M.2.
Vraag 2
Primaire monitor wordt OF 2560 x 1440 op 144Hz OF 4K op 60Hz.
Secundaire monitor is een LG 55B6 4K OLED TV @ 4K 60 Hz 4:4:4
Wat is wijsheid qua aansluiten? TV via HDMI, monitor DP naar TB3?
Vraag 3
Hoe stil is een NUC te krijgen? Ik heb hoge eisen qua fan lawaai. Hij zal dus sowieso altijd in quiet mode draaien en ik vervang direct de koelpasta door Thermal Grizzly. Idealier met liquid metal paste, maar ik lees dat er aluminium in de heatsink zit dus dat is tricky. Heb ook gelezen over volledig passief gekoelde NUC behuizingen, maar dat lijkt me wat overkill voor nu.
En alle andere tips en suggesties zijn altijd welkom natuurlijkIk bouw al 25 jaar desktop PCs, dus dit wordt m'n eerste mini barebone ervaring.
Een NUC is op zich best stil als hij idle draait, maar zodra je hem serieus gaat belasten met 4K video afspelen, kan ik me voorstellen dat hij geluid gaat produceren. Net zoals een laptop dat doet. Daarnaast wordt zo'n Samsung NVME best warm.stin00 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:37:
Hoe stil is een NUC te krijgen? Ik heb hoge eisen qua fan lawaai.
Ik heb de 7i5. Heb deze in een Akasa-behuizing gebouwd zodat ie helemaal fanless is. Ideale oplossing.stin00 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:37:
Vraag 3
Hoe stil is een NUC te krijgen? Ik heb hoge eisen qua fan lawaai. Hij zal dus sowieso altijd in quiet mode draaien en ik vervang direct de koelpasta door Thermal Grizzly. Idealier met liquid metal paste, maar ik lees dat er aluminium in de heatsink zit dus dat is tricky. Heb ook gelezen over volledig passief gekoelde NUC behuizingen, maar dat lijkt me wat overkill voor nu.
En alle andere tips en suggesties zijn altijd welkom natuurlijkIk bouw al 25 jaar desktop PCs, dus dit wordt m'n eerste mini barebone ervaring.
Dan is er iets stuk en zou ik hem lekker laten omruilen!Theodor schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:08:
Ik heb onlangs een NUC8i3BEH gekocht,ben er wel tevreden over maar het infra rood oog laat te wensen over.
Na goed een meter valt het signaal weg,dus moet er iedere keer naartoe lopen om ook maar iets met de ab te kunnen doen.
Iemand dezelde ervaring?
Bekend probleem, mijn NUC is inmiddels 3 jaar oud. Laatste tijd maakte hij behoorlijk veel lawaai en reboot hij regelmatig vanwege overheating.Lethalis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:01:
@nero355 @easyriider I've found my problem
[Afbeelding]
En het was niet de NVME drive. Althans, die zal vast ook een rol spelen als ik de NUC zwaar belast, maar ik haal idle nu hele andere temperaturen:
[Afbeelding]
Maar ja, daarvoor moest hij wel even helemaal uit elkaar, met de fan er af en alles:
[Afbeelding]
Dat durfde ik eerst nog niet aan toen het mijn primaire werk machine was, maar nu ik toch een nieuwe PC heb, ben ik maar eens op ontdekking gegaan.
PS
Daarna maar eens de Intel Processor Diagnostic Tool (IPDT) gedraaid. Daarbij tikte hij heel even de 95 graden aan, maar nooit de 100. Daarnaast schommelde hij meestal zo rond de 80 graden gedurende de test. En nu amper een minuut later zitten we alweer op de 40 graden.
Dus ik denk dat de NUC zelf nog wel okee is
Ik vraag me vooral af hoe je met 1TB uit zal komenMikeVanD schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:20:
Voor een proof of concept wil ik 2 NUC's kopen; of 2x NUC8I5BEK of 2x NUC8i3BEK om als compacte server te dienen. Ze worden beide uitgerust met met een 1TB M.2 SSD en 16GB geheugen.
De voorkeur voor een NUC is gekomen, doordat deze servers nog wel eens van locatie wisselen en ik niet wil zeulen met apparatuur en ze lekker klein zijn.
De servers zullen geen zware taken uitvoeren; vooral dataverkeer en dataopslag en incidenteel een video transcoderen.
Het is de bedoeling dat op 1 OpenSuse komt te staan en op de andere Synology DSM. Ik voorzie niet zo veel problemen met OpenSuse eerlijk gezegd, maar vraag mij af of iemand al wel eens DSM van Synology op een NUC heeft gezet en dan bij voorkeur een van bovenstaande.
Door heel kritisch te zijn op de op te nemen bestanden ;-) Mijn huidige systeem heeft 218GB aan data dus ik zit met 1 TB zelfs aan de ruime kant.Lethalis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:08:
[...]
Ik vraag me vooral af hoe je met 1TB uit zal komen
Ja dan is een NUC niet wat. Je hebt ze wel met esata, maar dan zit je nog met externe behuizinigen e.d. en dan kun je beter alles in 1 hebben.Mijn hele probleem waarom ik een NUC niet echt als server kan gebruiken, is dat ik veel storage nodig heb. Ik heb momenteel een NAS met 2 schijven van 2TB er in en die zit helemaal aan zijn max. Ik wil dan ook 4TB schijven gaan kopen (en eigenlijk vind ik 2 schijven ook te weinig... in een PC kan ik er veel meer kwijt).
Sowieso is de encryptie van Synology beperkt; een maximum lengte van bestandsnamen maakt het al onwerkbaar.Heb nog geprobeerd hem via iSCSI te koppelen, maar dan moet het verkeer beide kanten op over dezelfde netwerkinterface en is het dus hartstikke traag (je hebt dan eigenlijk een dedicated netwerk interface nodig die met de NAS verbonden is).
Mijn Synology NAS daarentegen vind ik weer te beperkt in sommige opzichten (geen goede encrypted USB backup optie bijvoorbeeld).
Hahaha, dat is een feit! Mijn vaste server staat ook op een plek waar ie niet zo maar uit kan. Van die NUC's is juist de bedoeling dat ze makkelijk mee kunnen.Op een gegeven moment gaat het allemaal weg en bouw ik gewoon weer een server PC.
Bijkomend voordeel: als hij 20kg weegt, neemt een inbreker vast liever iets anders mee. Terwijl die 2 bay Synology NAS en de NUC's die hier staan zo mee de zak in gaan bij wijze van.
Bekabelde WIFI
MLC is beter dan TLCfritsjof schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:56:
Ik heb ongeveer ~50% van dit topic doorgelezen omdat ik voor iemand een nieuwe PC (voor office-werk (grote spreadsheets met INDEX-MATCH formules), videoconference, etc.) moet voorstellen, en de Intel NUC Kit NUC8i5BEH lijkt me een prima oplossing: klein, krachtig en stil, ook mogelijkheid oude SSD te plaatsen indien nodig.
16GB RAM en 512GB opslag is ruim voldoende en prijstechnisch ook akkoord.
Ik vraag me nu af:
1. Welke opslag?
Als ik in de pricewatch zoek op:
500GB t/m 600GB
M.2 80mm
3d v-nand (MLC) of 3d v-nand (TLC)
Krijg ik 79 resultaten.
Nu lees ik dat de Samsungs het populairst zijn (want snel en betrouwbaar) maar wel warmer worden dan de anderen, en dus moet er meer gekoeld worden en dus mogelijk meer geluidsproductie. Kingston is goedkoper maar uit de tests komen ze minder goed (snelheid) dan Samsungs, maar ik vermoed dat het verschilk in snelheid nauwelijks te merken is in dit systeem (een 'ouderwetse' SSD is een factor 6 trager dan NVMe schijven las ik ook hier ergens dacht ik, dus dat lijkt me ook niet wenselijk - en bovendien wil ik wel eens 'n NVMe gebruiken). Werkt Crucial ook? Is ook niet duur zie ik.
Als ik lees op het NUCBlog (wordt naar gelinked vanaf TS) dan wordt een WD Blue aangeraden (als ik de NUC builder volg). Wordt die hier ook gebruikt?
2. Welk geheugen?
Als ik in de pricewatch zoek op:
DDR4 (SODIMM)
2.400MT/s
2x 8GB
Krijg ik 10 resultaten. Wat gebruiken jullie?
3. Aansluiten monitor
Hij gaat gebruikt worden op een Samsung C34H890WJU die voor Video in beschikt over DisplayPort, HDMI, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c. Momenteel wordt HDMI gebruikt. Ik lees over HDMI dat dit in de NUC niet native is en kan zorgen voor issues indien voor monitor stand-by wordt gekozen. Hoe kan ik de NUC nu het beste aansluiten?
Dank bij voorbaat voor tips/suggesties/opmerkingen!
| 1 | Barebones | Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel) | € 240,05 | € 240,05 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Impact HX424S14IB2K2/16 | € 67,91 | € 67,91 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 363,96 | ||
Bekabelde WIFI
Ik zoek zelfs altijd MLC SSD's op als het echt om een serieuze workstation of server gaat, zoals nu het geval is bij @fritsjof en dan nog effe als het kan met elco's als bescherming tegen stroomverlies!rinkel schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:26:
MLC is beter dan TLC
eigenlijk: SLC-MLC-TLC-QLC
Al is TLC voor consumenten prima. QLC zou ikzelf niet kopen
Ik las laatst in Het grote SSD topic ~ Deel 9 dat die wat problemen kent dus die zou ik niet zomaar kopen op het moment!De Nuc ondersteund NVME, dan zou ik nooit een sata disk erin doen.
Er is een BBG voor ssd's. Op basis daarvan heb ik toen een kingston a2000 gekocht. Wellicht zijn er tegenwoordig betere.
Ik heb drie PC's en één oudere NUC waar Crucial RAM in zit en dat werkt gewoon zonder enig probleem al jarenlangIk heb zelf Kingston DDR4 HyperX Impact en Crucial CT8G4SFS824A (2 verschillende Nucs). Werkt beide prima.
Thunderbolt naar DP kabel zou dan mijn eerste keuze zijn als de HDMI poort geen optie is, maar kijk maar wat je het beste uitkomt i.c.m. jouw apparatenfritsjof schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:56:
Ik heb ongeveer ~50% van dit topic doorgelezen omdat ik voor iemand een nieuwe PC (voor office-werk (grote spreadsheets met INDEX-MATCH formules), videoconference, etc.) moet voorstellen, en de Intel NUC Kit NUC8i5BEH lijkt me een prima oplossing: klein, krachtig en stil, ook mogelijkheid oude SSD te plaatsen indien nodig.
16GB RAM en 512GB opslag is ruim voldoende en prijstechnisch ook akkoord.
3. Aansluiten monitor
Hij gaat gebruikt worden op een Samsung C34H890WJU die voor Video in beschikt over DisplayPort, HDMI, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c. Momenteel wordt HDMI gebruikt. Ik lees over HDMI dat dit in de NUC niet native is en kan zorgen voor issues indien voor monitor stand-by wordt gekozen. Hoe kan ik de NUC nu het beste aansluiten?
Ik vind in de Pricewatch alleen Samsung MLC SSD's en die worden nogal warm, als ik de reviews zo lees, en dat lijkt me voor de NUC niet wenselijk, helaas.nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:44:
Ik zoek zelfs altijd MLC SSD's op als het echt om een serieuze workstation of server gaat, zoals nu het geval is bij @fritsjof en dan nog effe als het kan met elco's als bescherming tegen stroomverlies!
Goed punt.nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:44:
Ik las laatst in Het grote SSD topic ~ Deel 9 dat die wat problemen kent dus die zou ik niet zomaar kopen op het moment!
Ja inderdaad keuze genoegnero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:44:
Maar pak gewoon de RAM guide van Intel erbij en kies het geheugen dat je interessant lijkt op basis van die guide en dan komt het wel goed!
De reden dat ik hierover begin is dat de eerste 11 pagina's van dit topic voornamelijk gaan over de HDMI-problemen, en dan specifiek het "als de monitor op stand-by gaat dan wordt hij niet meer wakker"-probleem. Is dat inmiddels volledig verholpen/geen issue meer?nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:44:
Thunderbolt naar DP kabel zou dan mijn eerste keuze zijn als de HDMI poort geen optie is, maar kijk maar wat je het beste uitkomt i.c.m. jouw apparaten
Bekabelde WIFI
Ik heb nu dat de nu NUC een vreemd geluid maakt. Ik vermoed de fan. Kent iemand dit probleem?SnoopBok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:16:
[...]
Bekend probleem, mijn NUC is inmiddels 3 jaar oud. Laatste tijd maakte hij behoorlijk veel lawaai en reboot hij regelmatig vanwege overheating.
Vandaag heb ik hem opengemaakt en op precies dezelfde plek als op jouw foto's staat zat het vol met stof. Inmiddels draait hij heerlijk stil. Ik heb een undervolt toegepast via XTU, hyperthreading en turbo boost uitgeschakeld. Temperatuur komt nu niet meer boven 55c
Ik heb dat issue niet.fritsjof schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:55:
[...]
Ik vind in de Pricewatch alleen Samsung MLC SSD's en die worden nogal warm, als ik de reviews zo lees, en dat lijkt me voor de NUC niet wenselijk, helaas.
[...]
Goed punt.
Ik zie op de compatibilitylist ook de ADATA XPG SX8200 Pro 1TB staan, de 512GB versie niet maar wellicht dat de capaciteit niet het probleem gaat zijn en dat de 512GB versie dus ook werkt.
[...]
Ja inderdaad keuze genoeg
[...]
De reden dat ik hierover begin is dat de eerste 11 pagina's van dit topic voornamelijk gaan over de HDMI-problemen, en dan specifiek het "als de monitor op stand-by gaat dan wordt hij niet meer wakker"-probleem. Is dat inmiddels volledig verholpen/geen issue meer?
Wat heb je uiteindelijk gekozen?fritsjof schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:55:
[...]
Ik vind in de Pricewatch alleen Samsung MLC SSD's en die worden nogal warm, als ik de reviews zo lees, en dat lijkt me voor de NUC niet wenselijk, helaas.
[...]
Goed punt.
Ik zie op de compatibilitylist ook de ADATA XPG SX8200 Pro 1TB staan, de 512GB versie niet maar wellicht dat de capaciteit niet het probleem gaat zijn en dat de 512GB versie dus ook werkt.
[...]
Ja inderdaad keuze genoeg
[...]
De reden dat ik hierover begin is dat de eerste 11 pagina's van dit topic voornamelijk gaan over de HDMI-problemen, en dan specifiek het "als de monitor op stand-by gaat dan wordt hij niet meer wakker"-probleem. Is dat inmiddels volledig verholpen/geen issue meer?
FCG
Kijk eens hier rond : Het grote SSD topic ~ Deel 9jeka schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
Ik ben ook opzoek naar twijfel nog over de SSD.
Ik heb deze combo gemaakt:jeka schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Wat heb je uiteindelijk gekozen?
Ik ben ook opzoek naar twijfel nog over de SSD.
| 1 | Barebones | Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel) | € 241,05 | € 241,05 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 119,- | € 119,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | ||||
Bekabelde WIFI
1
| This update is to mitigate the issue where a display may not wake from sleep. |
Briljant, gelijk geprobeerd.semitweakert schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:36:
Voor de mensen die nog steeds wel eens tegen het monitor wake-up probleem aanlopen: er is eind maart een nieuwe HDMI Firmware uitgekomen voor de NUCs. In tegenstelling tot eerdere fixes (GPU driver, BIOS instellingen etc) lijkt dit bij mij het probleem echt te verhelpen. Uiteraard nog even de duurtest afwachten, maar ik ben hoopvol.
code:
1 This update is to mitigate the issue where a display may not wake from sleep.
Linkje
Nederlands is makkelijker als je denkt
[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2021 15:44 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
:fill(white):strip_exif()/f/image/RjAwsTBjdGIFSYPo4ggDCxUm.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/TJWJIJF0uMbVMM5JlHJ2mBpo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bUtmhxwFW6xHdxWvjWBimsTp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5KgZ01wtrjOb9B5xTWpMr3f3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pNVEElovPwVc8CCvOxCRQdCE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MAdlFbuI9tAN2I7FT915tOhd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a4bxqqGQwAGgQIAGW1rK0Mx8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QEVBt1iBkR0ukEu0BYulJ8I1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eATKKxFgqIFm4vkYilMEbn7f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UzHNepGADQ2hnU7TzUXpaDnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Wf5GnDhQSWZdGfQdCQGicSh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kpaltIsoq6wd9lTJ8j0EFUB5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zsYd5ZbUWZqdbNZXX271ozsC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d4yyaXT7ryyW6jVlAStjWoTm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l54OBvy0PXZTyb1jwpSqTAKg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t1wJGG7F3618loQP9zX9EP6F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door ShaiNe op 11-04-2021 13:05 . Reden: spelling ]
Er zijn kant en klare passief gekoelde behuizingen voor te vinden!ShaiNe schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:30:
Wat ik erg vervelend vind aan de NUC’s is de herrie van de fans.
Je zal maar een keer een video laten renderen of iets tegenkomen dat dezelfde situatie triggered... not cool!Enkel als ik hem stress met OCCT bereikt de temperatuur na 20 minuten 100 graden.
Ik zou gewoon eens goed gaan uitzoeken waarom dat gebeurt en of je niet tegen een bug aan bent gelopenOok al verander je het fanprofiel in het UEFI, toch stoor ik me aan het geluid dat die dingen produceren.
Ja maar, kant en klaar... daar is geen hol aannero355 schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:19:
Er zijn kant en klare passief gekoelde behuizingen voor te vinden!
Ik was er mij goed van bewust dat de heatsink niet voldoende zou zijn voor zwaar werk, maar voor het zware werk heb ik een ander systeem staan, waardoor de cpu in de NUC zelden langer dan een minuut op volle kracht moet werken.Ondanks dat ik je projectje verrassend leuk vind zou ik hiermee geen genoegen nemen :
Je zal maar een keer een video laten renderen of iets tegenkomen dat dezelfde situatie triggered... not cool!
/Pun intended!
Ik ben gewoon wat een stiltefreak. Ik probeer alles passief te koelen of met een minimum aan airflow met een Noctua fan. Zo heb ik diverse Scythe Ninja's cpu-koelers en Arctic Accelero gpu-koelers liggen die ik laat passen op moderne cpu's/gpu's.Ik zou gewoon eens goed gaan uitzoeken waarom dat gebeurt en of je niet tegen een bug aan bent gelopen
SeatRider schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:31:
Andere vraag, ben ik de enige bij wie elke keer als de monitor uit sleep komt, alle windows verplaatst zijn? Het lijkt wel of hij eerst een lagere resolutie pakt, want al mijn windows zitten linksboven en zijn verkleind.
Nederlands is makkelijker als je denkt
De mijne idem, gaat wel uit na één minuut. Aangemeld bij Amazon.nl. Die willen mijn bijna twee jaar oude Intel NUC8i3BEK meteen refunden, maar probleem ik heb hem voor €232,00 gekocht, dat gaat niet meer lukken.SnoopBok schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Ik heb nu dat de nu NUC een vreemd geluid maakt. Ik vermoed de fan. Kent iemand dit probleem?
https://youtu.be/MtJ4WsvkWkI
Ik wilde ook deze geniale mod toepassen, maar het vinden van een dergelijk koelblok valt best tegen...ShaiNe schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:30:
Daarvoor heb ik een koelblok gebruikt dat ik kon recupereren van oude Dell Optiplex 380
Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.
[ Voor 26% gewijzigd door Tijgert op 07-08-2021 18:53 ]
Ben ik zeer zeker van plan.ShaiNe schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:52:
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Zeker foto's posten!
[ Voor 15% gewijzigd door Tijgert op 09-08-2021 23:31 ]
[ Voor 112% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2021 20:31 ]
:strip_exif()/f/image/LOV9XoPytmsF6bfDlx9U9RCw.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XxppgauYVAIR6zBiVrWXzTAQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/1FD4tT8lRIF2SgPRoEDGGLj4.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/dTbzI4JQzx0P7qjlQF52HF6U.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XAQBu6CFF9N7OTyVrUskyzVL.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/63Nek5mtef4yFsh1wzzsWxBe.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/GT1JzYAJ4l4UFihSgFYRfQmC.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/lHJ5NkLpAWQ8741RKfGYbpLe.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/QnoI7fQzwBcggjNydmk39VFd.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/dvrmGUcoZzBvwLq7Z7D4lwYt.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik zou me daar niet al te druk over maken eerlijk gezegdTijgert schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:20:
Het probleem van de NUC zo modden is dat de airflow door de behuizing heen wel weg is terwijl de andere componenten zoals de SSD en het RAM daar juist afhankelijk van zijn. Die wil je niet oververhitten.
Dat is ook de reden dat die blauwe fan onderop lucht blaast.nero355 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:47:
[...]
Het enige dat je wel extra koeling wilt geven zijn de VRM's op het moederbord, maar gezien het type CPU/APU dat wordt gebruikt zal dat ook wel meevallen...
De enige uitzondering die ik kan bedenken : Samsung NVMe SSD's
Die worden vreselijk warm en kunnen bij zware belasting wel wat extra koeling gebruiken om throttling van de Controller te voorkomen!
:strip_exif()/f/image/fJYQC1MCzl8KK6qr1fguiRYJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/FtfugK84DyIMx449WHEdp4xM.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ZXN4YBPnLwM41KlsiyMWPWrk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/hrIZjdF9dCidMcqDE4hQHMA5.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/DXR9EFsDrddeyhzhQMC7NkLm.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/i5ajQnoQmMQRnhXiOuLvHxxp.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/M9yuBQT12M5gg7BaJ73wj8tK.jpg?f=fotoalbum_medium)
5v heMneoreJ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:48:
@Tijgert Jemig, wat een buitenboordmotor. Ga je er nog een stoeltje op lijmen zodat de muizen kunnen pleziervaren met dit bootje?
Vaag dat je niks kon vinden, want van 120 mm. naar 80 mm. heb ik ooit gewoon bij Freezing Hardware gekocht : https://freezinghardware....---transparant-blauw.htmlTijgert schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:45:
De conversie van 140mm naar 80mm was lastiger dan gedacht. Van 140 naar 120 lukte nog wel, maar van 120 naar 80 was super lastig. Die converters zijn bijna allemaal dual purpose naar 70/80mm met als kleinste gat dus 70mm met 80mm gaten eromheen in het plastic, wat ik natuurlijk niet wil want ik wil de volle 80mm doorvoer gebruiken voor het koelblok.
Uiteindelijk toch iets gevonden in de States wat er goed genoeg voor was, een 80/90mm converter! (al was het een gevalletje importeren.)
De omtrek van 90mm aan de kleine kant was wat groot en liet grote gaten open, maar dat lossen we wel op. De gaten op 80mm zijn ideaal voor boutjes door het koelblok, wat met dit extra gewicht wel nodig gaat zijn.
[Afbeelding]
Het plaatje lijkt goed, maar dat is slechts ter indicatie, dit zijn de InLine 36011 adapters en exact degene waar ik het over heb die niet goed zijn. Er zitten schroefgaten voor een 70mm fan en ook een 80mm fan, maar het gat is maar 70mm.nero355 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:59:
[...]
Vaag dat je niks kon vinden, want van 120 mm. naar 80 mm. heb ik ooit gewoon bij Freezing Hardware gekocht : https://freezinghardware....---transparant-blauw.html
[ Voor 44% gewijzigd door Tijgert op 04-11-2021 11:28 ]
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
[ Voor 34% gewijzigd door makkie ;) op 11-08-2026 09:28 ]
Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)
Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)