Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heeft iemand nog getest of het gebruiken van een USB C naar DisplayPort kabel in plaats van HDMI de stand by problemen oplost / omzeilt?

Twijfel namelijk tussen dat proberen of alsnog een PC te bouwen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Lethalis schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:15:
Heeft iemand nog getest of het gebruiken van een USB C naar DisplayPort kabel in plaats van HDMI de stand by problemen oplost / omzeilt?

Ik kan je bevestigen dat het niet zal werken. Ik heb speciaal om dat probleem te omzeilen een Lenovo Thinkvision P24h gekocht die ik met een USB-C kabel heb aangesloten, maar het probleem blijft :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ook suf dat het zo lang moet duren om een solide bugfix te maken.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ShaiNe schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:29:
[...]
Ik kan je bevestigen dat het niet zal werken. Ik heb speciaal om dat probleem te omzeilen een Lenovo Thinkvision P24h gekocht die ik met een USB-C kabel heb aangesloten, maar het probleem blijft :(
Okee bedankt voor deze informatie.

Dan ga ik maar eens kijken naar een andere oplossing en de NUC daarna te koop aanbieden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 20:40
Lethalis schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:15:

Ik heb het hier vanavond ook even voor je geprobeerd. NUC8i7BEH met Iiyama ProLite XUB2792UHSU, via HDMI.
In Windows 'scherm uitschakelen' op 1 minuut gezet. Nadat hij uit was zo'n 10 minuten gewacht.
Daarna ontwaakte hij met een muisbeweging. Ditto, als ook PC op 1 minuut stond.
Laat maar weten als ik nog iets moet proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Frup schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Ik heb het hier vanavond ook even voor je geprobeerd. NUC8i7BEH met Iiyama ProLite XUB2792UHSU, via HDMI.
In Windows 'scherm uitschakelen' op 1 minuut gezet. Nadat hij uit was zo'n 10 minuten gewacht.
Daarna ontwaakte hij met een muisbeweging. Ditto, als ook PC op 1 minuut stond.
Laat maar weten als ik nog iets moet proberen.
Heb je hem ook eens langer laten slapen?

Bij mij gaat het fout als hij na pakweg 10 minuten gaat slapen, maar ik hem pas 2 uur later wakker wil maken. Dan bevriest hij compleet en kan ik hem ook niet meer pingen vanaf een andere machine. Numlock ook dood (gaat niet meer aan of uit).

Nieuwste bios, nieuwste drivers volgens de Intel driver update utility. Aangesloten via HDMI.

Probeer ik het te testen, door hem na enkele minuten wakker te maken, dan gaat het ook weleens mis, maar ook vaak goed (zeker als hele machine in stand by gaat) en denk ik soms ten onrechte dat het werkt.

Om er vervolgens een dag later achter te komen dat hij niet meer wakker wil worden, als ik hem een paar uurtjes alleen heb gelaten.

Stel ik hem zo in dat hij nooit gaat slapen, dan loopt hij ook niet vast. Al laat ik hem dagen draaien. Dus het heeft sowieso met power management te maken.

Gekke vraag, maar wat voor storage gebruik jij? Ik heb een Samsung SSD (Samsung NVMe SSD 970 Evo 250GB, M.2). Las op Reddit berichten dat active state power management (ASPM) ermee te maken kan hebben en dat mensen succes hebben gehad met andere storage (bijvoorbeeld een WD Black NVMe).

Ik kan nog kijken of ik het kan uitzetten.

PS
Ik heb het uitgezet. Het is even een paar dagen afwachten of het daadwerkelijk effect heeft. Huidige instellingen zijn nu dus:
- PCIe ASPM uitgezet in de BIOS
- Legacy S3 Standby in de BIOS
- Bij Power Management voor Performance gekozen (dit heb ik eerder al een keer gedaan)
- Computer laten slapen na 15 minuten in Windows 10
- Scherm nooit uitzetten (tenzij hele machine slaapt natuurlijk)

PPS
Eerste tests zijn goed gegaan sinds ASPM uit staat. Ik zal hem nu de nacht laten slapen en kijken wat er morgen gebeurt.

Update
Hij werd gewoon wakker vanochtend. Weer in slaapstand gezet. Aankijken hoe het gaat de komende tijd.

Update 2
Daarnet heb ik hem ook op afstand met wake on LAN aangezet en weer in slaapstand gebracht. Vervolgens weer wakker gemaakt en gewacht tot hij vanzelf ging slapen. Daarna weer wakker gemaakt.

Voor de volledigheid mijn specs:

Intel NUC BOXNUC8i5BEK, i5-8259U
Samsung NVMe SSD 970 Evo 250GB, M.2
Crucial DDR4, 8GB(1x8GB), 2400Mhz, CL17, SODIMM
HP ZR24W monitor 24" 1920x1200 (WUXGA) S-IPS
Apple HDMI-naar-DVI-adapter (met DVI kabel naar monitor, via HDMI aangesloten op de NUC)
Logitech Deluxe 250 keyboard (lekker simpel toetsenbord via USB)
Logitech M705 Wireless Mouse, Zilver
Microsoft Windows 10 Pro NL, 64bit, OEI, DVD

Bron over ASPM:
https://www.reddit.com/r/...c8i5bek_randomly_reboots/

Update: I replaced the Samsung 860 EVO SSD by a 500GB WD Black NVME and - apart from the massive performance gain - my NUC has been running smoothly ever since! Reverted the BIOS back to default values (except for legacy mode) and with Ubuntu 18.10 minimal install + all latest updates my NUC has been running for days/weeks without unexpected reboots.

Others however are still experiencing similar issues. Possible workaround (mentioned by other users) are to
- turn off PCIe ASPM Support and/or
- changing Sleep Type support from Modern to Legacy S3 Standby in the BIOS.

Ik draai weliswaar Windows 10 er op en mijn NUC heeft geen last van "random reboots", maar gezien hij bij mij compleet vastloopt, vind ik het wel de moeite waard om te proberen.

Op zich is de gedachtengang dat het ook aan hardware kan liggen die ik er in heb gebouwd niet zo gek. Dat maakt het ook lastig voor Intel om het probleem te vinden. De oorzaak zou dus de Samsung drive kunnen zijn (die door veel mensen wordt gebruikt en dus een hoop zaken kan verklaren).

Maar goed, misschien juich ik te vroeg en loopt hij straks weer faliekant vast.

@ShaiNe Heb jij ook een Samsung NVMe? Staat ASPM uit in de BIOS?

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 01-02-2019 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Laatst online: 12-09 22:24
Lethalis schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:25:
@ShaiNe Heb jij ook een Samsung NVMe? Staat ASPM uit in de BIOS?
Neen, er zit een Micron 1100 SATA SSD in, dus geen Samsung en geen NVMe.
Ik dacht dat ik alles al geprobeerd had in de BIOS/UEFI, maar ik weet niet zeker of daar het uitzetten van ASPM daar bij zat. Ik zal het eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ShaiNe schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:19:
[...]

Neen, er zit een Micron 1100 SATA SSD in, dus geen Samsung en geen NVMe.
Ik dacht dat ik alles al geprobeerd had in de BIOS/UEFI, maar ik weet niet zeker of daar het uitzetten van ASPM daar bij zat. Ik zal het eens testen.
Ik zit hem al de hele dag te pesten vanaf afstand en so far so good.

Heb een ping lopen vanaf een VM op mijn thuisserver en eens in de zoveel tijd kijk ik of hij is gaan slapen (dan pingt hij niet meer). Vervolgens stuur ik een WOL pakketje vanaf mijn PfSense (andere oude NUC) om hem wakker te maken en controleer ik of hij weer pingt.

Tot nu toe wordt hij elke keer wakker. Ik ben voorzichtig optimistisch.

Geen idee of ASPM ook van invloed is op de onboard GPU.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 01-02-2019 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
Lethalis schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:25:
[...]

Heb je hem ook eens langer laten slapen?

Bij mij gaat het fout als hij na pakweg 10 minuten gaat slapen, maar ik hem pas 2 uur later wakker wil maken. Dan bevriest hij compleet en kan ik hem ook niet meer pingen vanaf een andere machine. Numlock ook dood (gaat niet meer aan of uit).
Heb hem vandaag ruim 8 uur laten slapen. Scherm na 1 minuut, PC na 5 uur.
Alles ontwaakt bijna instant. Misschien just luck ...

Ik heb een Samsung 970 Pro NVME 1 TB. Corsair DDR4 2400MHz 32GB SODIMM (2x 16GB).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sinds ik PCIe ASPM heb uitgeschakeld, lijkt hij elke keer netjes wakker te worden. Het gaat hier sinds donderdagavond goed *even afkloppen* :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Lethalis schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:16:
Sinds ik PCIe ASPM heb uitgeschakeld, lijkt hij elke keer netjes wakker te worden. Het gaat hier sinds donderdagavond goed *even afkloppen* :*)
nog geen issues gehad? Jij hebt er een Samsung SSD NVME m.2 inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
aardbeix15 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:08:
[...]

nog geen issues gehad? Jij hebt er een Samsung SSD NVME m.2 inzitten?
So far so good.

Er zit een Samsung NVMe SSD 970 Evo 250GB, M.2 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Lethalis schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 18:54:
[...]

So far so good.

Er zit een Samsung NVMe SSD 970 Evo 250GB, M.2 in.
ik heb ook PCIe ASPM uitgezet in de BIOS en schermen (eentje via HDMI en eentje via USB-C/displayport) weer op in 'stand-by mogen gaan' gezet. Eens kijken of zaken nu wel goed gaan.
Ik heb een NUC8i7 met dezelfde SSD in 500Gb-variant.

[ Voor 6% gewijzigd door aardbeix15 op 08-02-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
aardbeix15 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:35:
[...]
ik heb ook PCIe ASPM uitgezet <knip> Eens kijken of zaken nu wel goed gaan.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand ook problemen bij het booten van de 8i3beh? Ik krijg continu in beeld dat de nuc geen verbinding met het display kan maken en hij start verder niet op... iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, niet herkenbaar. Moeders heeft een 8i3bek (feitelijk zelfde systeem dus) en die werkt altijd prima. Laatste bios en drivers geinstaleerd via de Intel toolbox?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:55:
Nee, niet herkenbaar. Moeders heeft een 8i3bek (feitelijk zelfde systeem dus) en die werkt altijd prima. Laatste bios en drivers geinstaleerd via de Intel toolbox?
Kan dat via ubuntu? Bios zit ik op 56 (latest). Wat ik wel heb, is dat er een reepje thermal pad uit is gevallen, ik gok voor de ssd koeling. Kan dit nog invloed hebben? Ik heb dat niet teruggeplaatst.
Na een paar keer op f2 drukken, bereik ik uiteindelijk de bios en dan loopt hij door.

Zat waarschijnlijk in HDMI CEC. Nadat ik dat uit heb gezet, heb ik geen problemen meer.

Edit: Toch niet. Als ik mijn display uit doe en daarna weer aan wil doen, blijft de nuc no display signal geven. Zucht, ik zal de retailer benaderen, kijken wat ze kunnen doen.

Lijkt op dit probleem: https://forums.intel.com/...-nuc-setup?language=en_US

[ Voor 38% gewijzigd door Ferra op 09-02-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
aardbeix15 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:35:
[...]

ik heb ook PCIe ASPM uitgezet in de BIOS en schermen (eentje via HDMI en eentje via USB-C/displayport) weer op in 'stand-by mogen gaan' gezet. Eens kijken of zaken nu wel goed gaan.
En hoe is het gegaan tot nu toe?

Bij mij is het zo ingesteld dat de hele nuc in stand by gaat en het scherm in principe "altijd aan". Maar goed, dat gaat natuurlijk mee uit, zodra de nuc gaat slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Lethalis schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:47:
[...]

En hoe is het gegaan tot nu toe?
so far so good, nog geen vastlopers gehad, voorheen had ik dat wel iedere 2 a 3 dagen.
Wel staat de NUC zo ingesteld dat i iedere 3 dagen een reboot doet in de nacht dat had ik voorheen nog niet zo, maar goed voorlopig lijkt het aanpassen van deze optie (PCIe ASPM) de trick te doen :)

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:15
Weet iemand of deze Intel NUCS ook 4K60HZ HDR + Dolby Atmos afspelen vanaf een NAS?
Ik wil er eentje aanschaffen en icm Kodi als mediaspeler gaan gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door martijn_me op 14-02-2019 13:02 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

martijn_me schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:57:
Weet iemand of deze Intel NUCS ook 4K60HZ HDR + Dolby Atmos afspelen vanaf een NAS?
Je weet dat HDMI 2.0b zo zijn beperkingen heeft :?
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2016/11/20112126136l.jpg

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
Ok en afgezien daarvan, Atmos pass trough?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ik zoek naar de NUC8 Home NUC8i5BEHFA, maar kan m nergens vinden in een winkel.
Launched Q1'19
of NUC8i5BEHXF

Wel de kit.

@martijn_me Ik heb via mijn oude (2013) MSI Z77A-GD65, i7-3370K en GTX660 gewoon Atmos op mijn Denon X2400H. (W10 creators update +Dolby Access en lange HDMI 1.4 kabel. (Netflix of vanaf HDD).
Maar, kijk eens naar een Nvidia Shield TV. Met SanDisk Ultra USB flash drive,128 GB, Black (SDCZ48-128G-A46)

Meeste NUC8's zijn 2.0a, alleen enkele i3 versies met 2.0b.
Mijn Denon is 2.0b. Heb dus alvast een 2.0b kabel besteld.

[ Voor 27% gewijzigd door PCan op 24-02-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

er staan sinds een paar dagen een boel updates op de driver/firmware (BIOS, graphics, LAN, Wifi etc.) pagina van Intel voor deze NUC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
martijn_me schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:57:
eerste google hit: https://www.intel.com/con...s/000029357/mini-pcs.html

Whitepaper met wat aanvullende uitleg: https://www.intel.com/con...aphics_TechWhitePaper.pdf

Wat ik zo lees is dat Atmos ook ondersteunt wordt door de 8e generatie NUC's.
Voor een mediaspeler heb je meer en veel goedkopere opties dan een NUC. Een nVidia Shield doet voor € 180 ook wat jij wil (4K60, HDR, Atmos, overige high-res audio formaten) en ondersteunt Kodi. Zelf heb ik een Shield, prachtding. Hopelijk krijgt ie nog een keer Dolby Vision ondersteuning.

[ Voor 40% gewijzigd door Hulleman op 06-03-2019 09:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_me
Dank je Hulleman voor de uitleg. Dus Kodi werkt met passthru op de shield? Ik had even gekeken maar een complete NUc wordt inderdaad wat prijzig voor een mediaspeler oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
martijn_me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:40:
Dank je Hulleman voor de uitleg. Dus Kodi werkt met passthru op de shield? Ik had even gekeken maar een complete NUc wordt inderdaad wat prijzig voor een mediaspeler oplossing :-)
Een NUC is natuurlijk wel een volwaardige pc, wat de shield niet is. Shield ondersteunt passthrough via kodi, netflix, plex, amazon prime. Via die laatste update schijnt ie ook 5.1 op youtube te ondersteunen, ma heb nog geen echte 5.1 content kunnen vinden op youtube

Weet niet wat je verder nog zoekt, maar de shield is een mediaspeler die je kunt overwegen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_me
Thanks! Shield is besteld, kijken of het bevalt, komt vast goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik ben op het moment naar een NUC8i5BEH/BEK aan het kijken. De BEK's zijn erg slecht leverbaar, dus het wordt denk ik een BEH. Wat is wijsheid. 2x4gb bestellen voor dual channel of 1x 8gb met de mogelijkheid om daar makkelijker een keer 16gb (2x 8gb) van te maken?

Ik ben geen heavy user (werken via citrix, office en wat streamen naar een nvdia shield via plex), maar wil deze NUC wel een lange tijd lekker vlot kunnen gebruiken. Vandaar de keuze voor een i5 variant.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 07-03-2019 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hulleman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:01:
eerste google hit: https://www.intel.com/con...s/000029357/mini-pcs.html

Whitepaper met wat aanvullende uitleg: https://www.intel.com/con...aphics_TechWhitePaper.pdf

Wat ik zo lees is dat Atmos ook ondersteunt wordt door de 8e generatie NUC's.
Voor een mediaspeler heb je meer en veel goedkopere opties dan een NUC. Een nVidia Shield doet voor € 180 ook wat jij wil (4K60, HDR, Atmos, overige high-res audio formaten) en ondersteunt Kodi. Zelf heb ik een Shield, prachtding. Hopelijk krijgt ie nog een keer Dolby Vision ondersteuning.
Ik heb zowel een Intel NUC als de nVidia Shield TV Console, maar als ik heel eerlijk ben dan zie ik liever dat Intel een fatsoenlijke bug free NUC maakt, zoals mijn good old 2820FYKH, want die zit niet constant onnodig verkeer te creëren i.t.t de Shield TV en heeft ook nog eens zo'n heerlijke CIR poort vooraan net als een Aan/Uit knop! :)

@martijn_me Daarnaast zou je ook nog eens naar de Vero 4K+ kunnen kijken als je puur een HEVC/H.265 capable kastje zoekt i.c.m. Kodi, want hij wordt verkocht door het OSMC team!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mijn nuc8i5bek heeft een nieuwe feature: hij vindt het tegenwoordig fijn om spontaan na een paar minuten idle in standby te gaan. Ook al heb ik Windows 10 zo ingesteld dat hij nooit mag gaan slapen :/

Argh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik heb een nuc8i5beh en wil daar twee beeldschermen op aansluiten. Kheb er twee van mn werk gekocht (hp compaq LA2405wg). Mooi 24inch voor weinig. Ik heb een usb-c naar hdmi gekocht, zodat ik twee hdmi uitgangen heb voor twee schermen... niet goed gekeken, want de schermen hebben alleen DP (had em voor hdmi aangezien) en dvi. Twee hdmi naar dvi verloopjes gehaald als oplossing.

Scherm 1 nuc hdmi out > hdmi kabel > dvi verloopje > dvi in beeldscherm = beeld

Scherm 2 nuc usb-c out > usb-c naar hdmi adapter > hdmi kabel > dvi verloopje > dvi in beeldscherm = geen beeld

De nuc snapt dat er twee schermen aanhangen, want hij breidt het windows scherm uit naar twee schermen, alleen het tweede scherm krijgt geen signaal.

Doe ik wat fout of helpen al die verloopjes ook niet mee (kan ik me iets bij voorstellen). Oplossing is dan usb-c naar displayport kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 23:17
Ik zit nog enorm te twijfelen. Ik gebruik een mini pc in de woonkamer. Voor de standaard dingen. Kodi, youtube, openoffice, fotobewerking (darktable), browsen dat soort dingen. Het draait op Ubuntu.

Nu twijfel ik welke versie. De i3 met 32gb geheugen, de i5 met 16gb of de i7 met 8gb. Dan blijven de prijzen ongeveer gelijk. Mijn voorkeur is de i3 vanwege het geluid. de tv is een gewoon HD scherm. En 4k zal er voorlopig ook niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@shakedown Dat kan gewoon prima met een i3 op welke resolutie dan ook :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shakedown schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:11:
Ik zit nog enorm te twijfelen. Ik gebruik een mini pc in de woonkamer. Voor de standaard dingen. Kodi, youtube, openoffice, fotobewerking (darktable), browsen dat soort dingen. Het draait op Ubuntu.

Nu twijfel ik welke versie. De i3 met 32gb geheugen, de i5 met 16gb of de i7 met 8gb. Dan blijven de prijzen ongeveer gelijk. Mijn voorkeur is de i3 vanwege het geluid. de tv is een gewoon HD scherm. En 4k zal er voorlopig ook niet komen.
i5 is quad core en kost maar 100 euro meer. Lijkt mij een vrij makkelijke keuze.

Ook sinds vandaag weer leverbaar volgens de pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 23:17
100 euro meer is een flinke meerprijs. Dus weet niet of dat nodig is.
Mijn kennis van pc's stamt uit de tijd van de core duo, AMD Athlon en sempron... Daarna kwamen er vrouw en kinderen... Dus vandaar ben ik benieuwd is een basis/budget pc zich nu verhoud naar normaal gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:29
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:09:
[...]
Ook sinds vandaag weer leverbaar volgens de pricewatch
Ik zal wel met mijn neus kijken hoor, maar ze zijn niet leverbaar:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEK &
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@upje, niet alles staat in onze PW.

De i5BEK zou hier (in beperkt aantal) op voorraad zijn; https://minipc.eu/compute.../micro-pc/intel-nuc8i5bek

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shakedown schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:33:
100 euro meer is een flinke meerprijs. Dus weet niet of dat nodig is.
Mijn kennis van pc's stamt uit de tijd van de core duo, AMD Athlon en sempron... Daarna kwamen er vrouw en kinderen... Dus vandaar ben ik benieuwd is een basis/budget pc zich nu verhoud naar normaal gebruik...
Je kan die 100 euro zien als een investering in de toekomst. De i5 zal met zijn quad core veel langer mee kunnen dan de i3
Was binnen een paar uur alweer uitverkocht. Productiedatum van de NUCs waren ook 11 maart dus echt een recente batch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Helaas. Levertijd: 10+ werkdagen ...M.a.w. bij Azerty hebben ze geen flauw idee of en zo ja wanneer er weer geleverd wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door upje op 22-03-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Laatst online: 08-09 10:29
Nog ff voor de duidelijkheid. Indien je via Netflix Dolby Atmos wilt heb je een PC of Laptop nodig met W10 en Dolby Access!

Ook de Nvidia Shield (geweldig apparaat!), die op Android draait en Dolby Atmos ondersteunt, geen Netflix met Dolby Atmos.

Netflix ondersteund geen Dolby Atmos geluid op een Android apparaat!

Ook LG tv's met Dolby Atmos en LG WebOS 3.5, geven geen Atmos door op de ARC HDMI aansluiting. Die geven alleen op de interne speakers een soort nep Atmos. Vergelijkbaar met een Soundbar.

Pas als er HDMI 2.1 beschikbaar komt op TV's en Netflix via Android en/of LG WebOS 3.5 Atmos gaat ondersteunen gaan we hopelijk eindelijk genieten van Atmos op je AVR speakers, zonder kunst en vliegwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
Onze oude surf-pc is kapot gegaan (i3 Dell, moederbord kapot na 8 jaar gebruik) en ik zoek nu een vervanger.

Wensen:
- Surf pc die nog wel even meegaat
- Relatief laag stroom verbruik
- Eventueel VM's testen of wat Docker containers
- Dummy user friendly
- Weinig gesleutel nodig van mijzelf, geheugen en ssd installatie gaan nog wel
- 2x full hd schermen kunnen aansturen, waarschijnlijk moet ik van HDMI naar thunderbolt voor het tweede scherm?

Dan kom ik al gauw bij een NUC en bij de volgende lijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 378,-€ 378,-
1Corsair Vengeance Performance CMSX32GX4M2A2400C16€ 181,85€ 181,85
1Samsung 970 Evo Plus 500GB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,75

Waarom deze setup?
- Lekker snelle componenten
- Mogelijkheid om een SSD erbij te zetten, ik heb die nog over maar twijfel nog of ik die in de NUC wil plaatsen of extra in mijn NAS. Geeft mij iig upgrade mogelijkheden betreffende storage in de toekomst
- Geheugen: ik las wat reviews over de Kingston HyperX Impact HX424S14IBK2/32 op Amazon dat deze nog wel is "onverklaarbare" problemen kunnen hebben. De geselecteerde Corsair is supported
- Geen compatibility issues
- Gezien de specs gaat hij wel even mee
- Lekker klein en makkelijk weg te moffelen achter een scherm (2x full hd scherm, maar wil nog upgraden naar 4k)

Wat wil ik graag van jullie weten?
- Waarom zou ik eventueel naar een i7 moeten kijken?
- Waarom zou ik eventueel naar een lage variant moeten kijken waarbij geen 2.5" SSD geplaatst kan worden
- Gaat deze setup dezelfde problemen opleveren met standby? Kan ik dat oplossen door gewoon de schermen handmatig uit te zetten of de NUC niet in standby te zetten maar gewoon af te sluiten?
- Verloopje advies voor HDMI naar Thunderbolt of wat er aangeraden wordt
- Verdere feedback op de setup, of stomme valkuilen :P

Voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ruvetuve schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:20:
Wat wil ik graag van jullie weten?
- Waarom zou ik eventueel naar een lage variant moeten kijken waarbij geen 2.5" SSD geplaatst kan worden
Dat is voornamelijk de afweging of je 2 SSD's in het systeem wil - persoonlijk zou ik bij een evt upgrade eerder de M.2 SSD verkopen en een nieuwe kopen, dan tweede 2.5" SSD erbij plaatsen, maar goed dat kan voor jou anders gelden.

Een 2.5" bay kan in principe wel heel zinnig zijn voor een HDD, maar Intel heeft in zijn wijsheid de NUC's zo ontworpen dat er geen 15mm hoge drives in passen, en dat beperkt je tot (veel minder interessante) 9mm hoge harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Dreamvoid schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Dat is voornamelijk de afweging of je 2 SSD's in het systeem wil - persoonlijk zou ik bij een evt upgrade eerder de M.2 SSD verkopen en een nieuwe kopen, dan tweede 2.5" SSD erbij plaatsen, maar goed dat kan voor jou anders gelden.

Een 2.5" bay kan in principe wel heel zinnig zijn voor een HDD, maar Intel heeft in zijn wijsheid de NUC's zo ontworpen dat er geen 15mm hoge drives in passen, en dat beperkt je tot (veel minder interessante) 9mm hoge harde schijven.
Ok, een standaard Samsung Evo SSD past dus niet? e.g. pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB

Edit: Hoogte 6,8mm, die dus wel. Maar begrijp je punt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruvetuve op 28-03-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jaja die past wel. Wat niet past is een 2.5" hard drive als bv deze:
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB
of
pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart (opengebroken)
Die zijn 15mm hoog.

Er zijn wel plattere drives van 9mm hoog, maar die gaan maar tot 2 TB:
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 28-03-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Dreamvoid schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:32:
Jaja die past wel. Wat niet past is een 2.5" hard drive als bv deze:
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB
of
pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart (opengebroken)
Die zijn 15mm hoog.

Er zijn wel plattere drives van 9mm hoog, maar die gaan maar tot 2 TB:
Top, enig advies over de rest van de setup? Ik heb de keus gemaakt voor de enkele M.2. slot (500GB lijkt voldoende, anders upgrade inderdaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ruvetuve schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:35:
Top, enig advies over de rest van de setup? Ik heb de keus gemaakt voor de enkele M.2. slot (500GB lijkt voldoende, anders upgrade inderdaad).
Is verder niet zoveel op aan te merken, persoonlijk vind ik die meerprijs voor een quadcore NUC vrij hoog (378 euro vs 255 voor de dualcore) maar als je die performance domweg nodig hebt, dan zit er weinig anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Dreamvoid schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:40:
[...]

Is verder niet zoveel op aan te merken, persoonlijk vind ik die meerprijs voor een quadcore NUC vrij hoog (378 euro vs 255 voor de dualcore) maar als je die performance domweg nodig hebt, dan zit er weinig anders op.
Yeah, ik las dat de i7 meer throttled, en weer een smak geld er bovenop. Dus die laat ik schieten denk ik. Al twijfel ik nog wel.

De i5 zou toch ook wel een goed aantal jaartjes mee gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja dat gaat nog wel even mee. Ik bedoel, ga een paar jaar terug: had je in 2013/2014 deze gekocht:
pricewatch: Intel NUC Kit DC53427HYE
daar kan je anno 2019 nog steeds prima mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Ik heb het niet kunnen vinden, maar zijn er support verschillen tussen de Samsung 970 Evo 500GB en de Samsung 970 Evo Plus 500GB? Aangezien ze dezelfde prijs zijn zou ik voor de Plus gaan.

Staan beide niet tussen de compatibiliteit lijst van Intel. Iemand ervaring met de 970 Plus? Werkt die?

[ Voor 7% gewijzigd door Ruvetuve op 28-03-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Ruvetuve schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:28:
Ik heb het niet kunnen vinden, maar zijn er support verschillen tussen de Samsung 970 Evo 500GB en de Samsung 970 Evo Plus 500GB? Aangezien ze dezelfde prijs zijn zou ik voor de Plus gaan.

Staan beide niet tussen de compatibiliteit lijst van Intel. Iemand ervaring met de 970 Plus? Werkt die?
En profiteer je van de Plus snelheden? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Inmiddels is de pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEK weer leverbaar, maar mijn vrouw is nou net geinteresseerd in de
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel) omdat je daar nog een extra SATA drive in kwijt kan.

Iemand enig idee of de BEH binnenkort weer leverbaar is? Het geduld raakt een beetje op ;).

[ Voor 5% gewijzigd door upje op 31-03-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zit ook voor een NUC met de 8e generatie processoren te kijken. Zie dat oa de 4K ondersteuning beter is geworden.
Wel met dubbeles gevoelens want mijn 6e generatie NUC (NUC6i5SYH) is nog wel wat gedoe mee geweest.

Nu zat ik te kijken bij de i3, deze is sneller dan mijn 2-core i5. Vraag mij af of je het verschil tussen een 2-core en een 4-core in de praktijk gaat merken bij kantoortoepassingen, fotobewerking etc.
Ik zie ook dat er sneller geheugen in de nieuwe NUC kan, 2400 ipv 2133Mhz. Ga je dat verschil in de praktijk merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
Ruvetuve schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:46:
[...]
Yeah, ik las dat de i7 meer throttled, en weer een smak geld er bovenop. Dus die laat ik schieten denk ik. Al twijfel ik nog wel.
Ik heb de NUC8i7BEH. En ik kan zeggen dat het throttelen mij erg meevalt nadat de settings van de fan in het bios zijn getuned.
Twijfelen is niet erg. Het helpt bij het maken van je keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 00:27
Zelf heb ik interesse in de Intel NUC Kit NUC8i3BEH. Nu heb ik een monitor met o.a. een displayport, hdmi ontbreekt. Heb dus een verloopstukje nodig. Maakt het dan nog uit of ik kies voor dp naar mini dp of van dp naar hdmi?
Heb een Dell U2311H monitor.

[ Voor 6% gewijzigd door ronaldinho op 02-04-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mini DP heb je niks aan met deze NUC. Je hebt een USB-C-naar DP kabel nodig.

Mijn NUC8i7BEH heb ik door een actie bij Mediamarkt voor CHF 359 (~320 EUR) kunnen bestellen begin dit jaar. De levertijd was wel een maand! Ik draai er Ubuntu op, en ondanks dat ik de ventilatie op 'fanless' heb geconfigureerd gaat de fan nooit helemaal uit. Het verbruik is mooi laag met ongeveer 6,5W idle. Beter dan mijn vorige fanless Celeron G1820 build (13W idle).

Mijn SSD is een 1TB Samsung 970 Plus. Die was zelfs nog 20 EUR goedkoper dan de niet-plus. Volgens de tests is hij ietsie sneller dan de niet-plus, dus voor mij was de keuze duidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Varienaja op 02-04-2019 19:35 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Ok, bedankt. Maakt het verder nog uit of het een usb-c 2.0 ,3.0 of 3.1 versie moet zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door ronaldinho op 02-04-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Jij hebt het over USB, maar dit is Displayport over Thunderbolt over een USB-C aansluiting. Ik heb deze kabel: https://www.digitec.ch/de...-150m-video-kabel-6893212

Wellicht is die in Nederland ook te koop. Iets vergelijkbaars is er vast en zeker.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Varienaja schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:22:
Jij hebt het over USB, maar dit is Displayport over Thunderbolt over een USB-C aansluiting. Ik heb deze kabel: https://www.digitec.ch/de...-150m-video-kabel-6893212

Wellicht is die in Nederland ook te koop. Iets vergelijkbaars is er vast en zeker.
https://www.allekabels.nl...-displayport-adapter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Ik heb een probleem met mijn Windows 10 installatie. Deze herkend mijn Samsung 970 EVO plus 500gb niet.

Hij is wel te zien in de BIOS, heb ook een BIOS update uitgevoerd voor de zekerheid

Ik weet nu niet welke driver ik moet laden via USB om de SSD te herkennen in Windows 10 Pro installatie.

Iemand advies?

Is de NUC8i5BEK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik heb dezelfde NUC en de 970 EVO, werkt als een tierelier. In principe moet Win10 deze SSD direct herkennen met de standaard NVMe driver. Na installatie van Windows kan je deze vervangen door de Samsun NVMe driver. Begrijp ik goed dat Win10 de ssd helemaal niet ziet? Heb je je bios in UEFI staan? Legacy disabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Microkid schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:05:
Ik heb dezelfde NUC en de 970 EVO, werkt als een tierelier. In principe moet Win10 deze SSD direct herkennen met de standaard NVMe driver. Na installatie van Windows kan je deze vervangen door de Samsun NVMe driver. Begrijp ik goed dat Win10 de ssd helemaal niet ziet? Heb je je bios in UEFI staan? Legacy disabled?
Ja klopt beide. Ik heb wel de Windows ISO geïnstalleerd via een MAC laptop en Etcher.. Setup van Windows 10 start op maar mist een stuurprogramme voor de installatie medium.

Onder BIOS > Advanced > Boot priority > UEFI zie ik de SSD er niet bij staan. Wel op Advanced > Devices en M.2 slot staat enabled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hmm, geen idee. Bij mij ging het in 1x goed, zoals bij velen. Begin eerst eens om een officieel installatie medium te maken via een officiele Microsoft ISO. Ik had het eerst ook via een Mac gedaan en dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Microkid schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:26:
Hmm, geen idee. Bij mij ging het in 1x goed, zoals bij velen. Begin eerst eens om een officieel installatie medium te maken via een officiele Microsoft ISO. Ik had het eerst ook via een Mac gedaan en dat werkte niet.
Ga ik doen, geen Windows pc hier dus ik ga het bij iemand anders proberen. Ik heb hetzelfde vermoeden. Thanks zo ver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
Microkid schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:26:
Dit was inderdaad het probleem. Bij familie op een Windows 10 Home laptop de Windows Media Creation tool gebruikt en hierbij succesvol de USB stick kunnen prepareren.

SSD wordt nu gewoon herkend :) installatie loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
aardbeix15 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:29:
er staan sinds een paar dagen een boel updates op de driver/firmware (BIOS, graphics, LAN, Wifi etc.) pagina van Intel voor deze NUC's.
Wat ikzelf apart vind is dat als je naar de support download pagina gaat van de nuc8i5bek je niet de laatste bios krijgt.

https://downloadcenter.in...7/Intel-NUC-Kit-NUC8i5BEK

maar via deze url kom ik op de release notes uit van een veel nieuwe bios

https://downloadmirror.in.../BE_0066_ReleaseNotes.pdf

alleen is hij plots nergens meer te downloaden. word doorgestuurd naar een oudere versie. nog ouder naar wat er op mijn nuc staat

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

robertobadjo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:56:
[...]
[knip]

maar via deze url kom ik op de release notes uit van een veel nieuwe bios

https://downloadmirror.in.../BE_0066_ReleaseNotes.pdf

alleen is hij plots nergens meer te downloaden. word doorgestuurd naar een oudere versie. nog ouder naar wat er op mijn nuc staat
@robertobadjo, nergens meer te downloaden gaat wat ver, echter niet bij Intel zelf lijkt het. Google geeft via de string BECFL357.86A.0066 een alternatieve locatie waar de download wel te vinden is?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
hardware-lover schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:24:
[...]

@robertobadjo, nergens meer te downloaden gaat wat ver, echter niet bij Intel zelf lijkt het. Google geeft via de string BECFL357.86A.0066 een alternatieve locatie waar de download wel te vinden is?
nergens op de intel site bedoelde ik.

prefereer zelf wel bij de fabrikant zelf te downloaden ipv 3e rangs sites die vanalles aanbieden.

vind ook wel apart dat mijn twee nucs een nieuwere bios hebben als dat de site aangeeft. beetje apart gevalletje dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

robertobadjo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:55:
[...]
nergens op de intel site bedoelde ik.

prefereer zelf wel bij de fabrikant zelf te downloaden ipv 3e rangs sites die van alles aanbieden.

[knip]
@robertobadjo, bestand hashes zijn gelijk voor versie vanaf "3e-rangs" site en Intel.

Vanuit Google cache kun je deze BIOS versie namelijk ook nog in diverse formats downloaden vanaf Intel. Je moet je echter wel afvragen waarom deze nu niet meer via de normale weg te vinden is bij Intel. Mogelijk issues met deze versie en daarom teruggetrokken? Ik zou het rustig eens even aankijken (mocht men nog een oudere versie hebben).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-ih
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 10:02
Iemand ervaring met de Intel NUC Kit NUC8i3BEH? Ik ben opzoek naar een klein formaat pc wat weggewerkt kan worden achter een monitor en kwam op deze NUC uit. Ik ben benieuwd of deze geschikt is voor Office en surfen. Er zullen tegelijkertijd redelijk veel chrome/firefox tabs (~10), PDf's en Word documenten open staan. Denken jullie dat de i3 processor icm met 8GB ram voldoende zou zijn om normaal te kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
Mas-ih schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:58:
Iemand ervaring met de Intel NUC Kit NUC8i3BEH? Ik ben opzoek naar een klein formaat pc wat weggewerkt kan worden achter een monitor en kwam op deze NUC uit. Ik ben benieuwd of deze geschikt is voor Office en surfen. Er zullen tegelijkertijd redelijk veel chrome/firefox tabs (~10), PDf's en Word documenten open staan. Denken jullie dat de i3 processor icm met 8GB ram voldoende zou zijn om normaal te kunnen werken?
is meer als voldoende. waarom ga je niet voor de BEK model. die is nog lager. in de hoogte. of heb je de extra sata aanslsuiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mas-ih schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:58:
*Meldt zich*. Ik heb deze bij m'n moeder achter het scherm weggewerkt (BEK model). Met 2 tie-wraps aan de schermpoot gemaakt, onzichtbaar, onhoorbaar. Heerlijk :) Prima voor alledaags kantoor werk zoals jij beschrijft, en 8GB is dan inderdaad voldoende. Tip: neem 1 reepje van 8. Mocht je ooit naar 16GB willen, dan kan je er een reepje bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mas-ih
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 10:02
Bedankt voor jullie reacties, met de snelheid zit het dus goed!

@robertobadjo Qua grootte is de BEH klein genoeg, is iets goedkoper en er kan dus nog een extra schijf in indien nodig.

Nu zag ik V&A deze NUC5I5RYK i5 staan voor de prijs van de NUC8i3, maar dan incl. ram, SSD en Windows. Zal deze ook snel genoeg zijn voor wat ik ermee wil doen? Ik zou zelf zeggen van wel, en scheelt dan toch zo ruim 100 euro als ik bij de nuc8 nog SSD en ram en Windows licentie moet halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mas-ih op 17-04-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:25
Ik heb vandaag een NUC8i5bek geïnstalleerd met een WD Blue 500 GB NVME en 16 GB HyperX geheugen. Het systeem presteert erg goed. Helaas valt het geluid erg tegen. De fan draait constant op > 2000RPM. Het gekke is dat ik in het BIOS de processor temp niet kan zien, maar in HWInfo is deze rond de 60 graden. Wat mij betreft mag dat nog wel iets warmer, als ik daarmee een stillere PC krijg. Het fan profiel op Quiet zetten heeft weinig effect en met custom profiel wordt de boel alleen maar luider.
Op hoeveel toeren draait bij jullie de fan en kunnen jullie de CPU temperatuur zien binnen de BIOS?

Edit: een foto ter verduidelijking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p0d8TpVYxEXQQg4HvXaw1P1o/thumb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door AgeOfPanic op 19-04-2019 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 22:23
Wat zijn de ervaringen met deze NUC voor een lab setup?
Er zijn veel sites/blogs die NUC gebruiken, maar zie toch wisselend resultaat.
Ben benieuwd wat de ervaringen op dit forum zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
pricewatch: Crucial CT8G4SFS824A
pricewatch: Crucial MX500 m.2 250GB

Mijn eerste NUC staat. Headless in de meterkast.

Ik kreeg de netwerkkaart in Debian 9 met geen mogelijkheid aan de praat. Ook niet met de non-free variant. Uiteindelijk maar Ubuntu 18.04 geïnstalleerd en dat werkt wel out-of-the-box.

Deze machine draait om te beginnen in ieder geval;
  • Plex
  • NZBGet
  • rTorrent
  • ruTorrent
  • Sonarr
  • UniFi Network Controller
  • Asterisk
  • znc
Mocht ik in de toekomst meer storage nodig hebben dan die 2TB, dan kan ik altijd nog een USB 3.1 schijf aansluiten.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Sinds een paar dagen hebben we de NUC8i5BEK in gebruik. Het lukt maar niet om de fan naar een acceptabel geluidsniveau te krijgen. Bij de kleinste acties in Windows begint de fan héél veel geluid te maken. In task manager staat de GPU dan op 100%. Waarom is me een raadsel, er gebeurd niets spannend.
Uiteraard de laatste drivers geinstalleerd, ook de video-drivers.

Iemand nog andere ideeen wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
upje schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:56:
Sinds een paar dagen hebben we de NUC8i5BEK in gebruik. Het lukt maar niet om de fan naar een acceptabel geluidsniveau te krijgen. Bij de kleinste acties in Windows begint de fan héél veel geluid te maken. In task manager staat de GPU dan op 100%. Waarom is me een raadsel, er gebeurd niets spannend.

Zit de cooler wel goed op de cpu gemonteerd? Misschien de coolpasta vervangen?
Mijn ervaring met zijn voorganger (7i5) was dat ik hem bijna geruisloos kon krijgen middels biosinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Eiríkr schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:51:
Mocht ik in de toekomst meer storage nodig hebben dan die 2TB, dan kan ik altijd nog een USB 3.1 schijf aansluiten.
Misschien een interessante optie : Falcon10 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 16-09 19:56
Die disk is te dik voor een NUC8, de 1 en 2 TB disk passen wel maar het prijsverschil tussen een losse disk en eentje in een seagate behuizing is dan minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
@nero355 @BMW_Gizzmo

Ik had voor intern gebruik initieel de 3TB variant van de Seagate Barracuda besteld en die past inderdaad niet. De 2 en 1 wel. Maar ik zit voorlopig wel goed.

Mocht ik alsnog een externe schijf nodig hebben dan is die pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart zeker interessant. Dank!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup

Je kan in het bios de settings voor de koeling tweaken. Daarmee lukte het mij om het acceptabel te krijgen. Alleen bij zwaardere belasting hoor ik hem even, maar zeker niet (meer) storend.
Als je in dit topic even zoekt vind je meer info (throttelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
Hellboy! schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:44:
Wat zijn de ervaringen met deze NUC voor een lab setup?
Er zijn veel sites/blogs die NUC gebruiken, maar zie toch wisselend resultaat.
Ben benieuwd wat de ervaringen op dit forum zijn.

Alvast bedankt.
ik heb 2x een nuc8i5bek met 32gb ram draaien op ESX 6.7u2. 1 ervan heeft een nvme ssd erin.

als je de nvme ssd wilt gebruiken zul je wel de esxi driver moeten downgraden. installatie van 6.7u1 en 6.7u2 gaan goed out of the box.

voor meer info zie url

https://vm.knutsson.it/20...ver-in-esxi-6-7-update-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 22:23
robertobadjo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:54:
[...]

ik heb 2x een nuc8i5bek met 32gb ram draaien op ESX 6.7u2. 1 ervan heeft een nvme ssd erin.

als je de nvme ssd wilt gebruiken zul je wel de esxi driver moeten downgraden. installatie van 6.7u1 en 6.7u2 gaan goed out of the box.

voor meer info zie url

https://vm.knutsson.it/20...ver-in-esxi-6-7-update-1/
Ik gebruik KVM i.p.v. VMware, ging mij meer om de performance ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertobadjo
Hellboy! schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:50:
[...]

Ik gebruik KVM i.p.v. VMware, ging mij meer om de performance ervaringen.
ik kan niet echt ontdekken dat ik performance mis. welke hypervisor je draaid zou dan ook niet zoveel moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 07:25

Ik heb sinds een paar dagen dezelfde NUC in gebruik. Zie ook mijn eerdere post. Ik heb hetzelfde probleem. Op de preset Quiet is het geluid redelijk acceptabel, maar luider dan ik zou willen. Als ik echter ook maar 1 instelling aanpas in het BIOS, bijvoorbeeld de minimum duty cycle naar 30 ipv 35% heb ik ineens het probleem dat de fan onverwacht enorm snel gaat draaien en dan weer langzaam afremt. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
Ter vervanging van mijn huidige desktop PC (pricewatch: Intel Core i7 920 Boxed) overweeg ik een Intel NUC voor alledaags gebruik. Ik wil er weer een flink aantal jaar mee kunnen doen en twijfel nog tussen (8th gen) i5 en i7.

In m'n huidige PC zit een 7 mm dikke SATA SSD (pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 240GB). Die voldoet qua capaciteit en zou dus in de hoge variant passen. Mijn data staat op een NAS. Zou ik er veel profijt van hebben over te stappen naar pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 250GB? De lees- en schrijfsnelheid liggen (veel) hoger.

Maar nog belangrijker: zijn de problemen met het vastlopen van het systeem bij monitor in stand-by nu middels een update opgelost? Ik heb vanaf november meegelezen, maar geen uitsluitsel kunnen vinden.
Hebben jullie nog problemen @Maestro, @aardbeix15, @Tijgert? Ik wil 2 schermen aansluiten en geen vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Dit: aardbeix15 in "[Ervaringen] Intel Coffee Lake NUC's (2018)"
dus Samsung SSD icm power management en met de laatste drivers zorgt voor mij voor al weer een paar maanden stabiliteit. Ik draai hem 24/7, als werkstation, download station en Plex-server. Hij krijgt iedere 3 dagen een automatische reboot voor de zekerheid maar echt helemaal geen probleempje meer gehad.

Ik heb twee keer dezelfde het zelfde scherm aangesloten, via HDMI en via thunderbolt/usb-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
Dank voor je snelle reactie :)

Die had ik gelezen, maar ook aardbeix15 in "[Ervaringen] Intel Coffee Lake NUC's (2018)" en aardbeix15 in "[Ervaringen] Intel Coffee Lake NUC's (2018)" (driver updates beschikbaar). Was dus benieuwd of het structureel opgelost is en of het nog noodzakelijk is ASPM uit te schakelen. Weet je ook of 'ie blijft draaien zonder de periodieke reboot?

Ik heb dus dezelfde SSD (maar dan 250 GB) op het oog en ik heb ook 2 identieke schermen en zal er dus 1 met HDMI aansluiten en de ander met USB-C naar HDMI-kabel - check!

[ Voor 6% gewijzigd door wheel op 01-05-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Laatst online: 15-09 21:28
Ik ben mij aan het territoren voor een 8 serie i7 NUC. Nu zie ik onderstaande type voorbij komen met en zonder de "2"

NUC8I7BEH
NUC8I7BEH2

Iemand een idee wat de "2" inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Laatst online: 15-09 21:28
Dank je! Vroeg het mij af en kon het zelf niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

wheel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:32:
...
Was dus benieuwd of het structureel opgelost is en of het nog noodzakelijk is ASPM uit te schakelen.
....
of het nodig is ASPM nog steeds uit te schakelen heb ik niet getest. Zo werkt i stabiel en da's voor mij het belangrijkste. Testen mag Intel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 14:56
Ik heb een nuc 6i5 op het moment, maar zou graag upgraden naar een 8i5 vanwege 4k. Echter gaat mijn hdmi nu naar de versterker. Met al die lspcon problemen wordt dat dus waarschijnlijk met een verloop vanuit de dp of de tb3 (weet nog niet wat beter is). Maarrr de big question voor mij is of ik dan wel pass through audio behoudt?

Ps als ik mijn geheugen en hdd's met Windows 10 over prik. Werkt alles dan meteen met opstarten of ga je tegen beveiligingen aanlopen met de nieuwe of oude nuc? (accepteert de nieuwe het reeds geïnstalleerde os en de oude als je er een nieuwe hdd met os inprikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Currry, v.w.b. je eerste "probleem". Als je gaat werken met een actieve DP>HDMI adapter, dan word je nog steeds met Lspcon opgezadeld als ik mij niet vergis. HD audio pass through hoeft daar echter geen probleem bij te zijn, maar bij de aanwezigheid van een HDMI2.0a poort levert de DP poort dus geen voordeel op.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:01
Ik heb sinds een aantal dagen een NUC8i5BEK. Ik vond het geluid van de fan ook echt storend.

Net een beetje geprutst en de settings staan nu op:
Minimum duty cycle: 24%
Duty cycle increment: 4%
(rest de standaard waarden van het balanced profiel)

Resultaat: superstil.

[ Voor 19% gewijzigd door Biggg op 19-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 09:42
Al jaren volg ik de NUC's, maar er zijn toch altijd kleine problemen. Voorheen de HDMI 2.0 support, ook het fan geluid blijft terugkomen overal als minpunt. Ik hoop echt dat de volgende generatie alle imperfecties heeft verholpen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Jumpman : Ik hoop met je mee, want sinds de opvolgers van mijn gouwe ouwe 2820FYKH lijkt het allemaal één grote puinhoop te zijn elke keer!

Echt zonde... :/

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 22-05-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Weet iemand of in de NUC8i7BEH zowel een HDD als SSD tegelijk past?
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste