Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 22:58

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

ShaiNe schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:43:
[...]

Het klopt inderdaad dat het in standby gaan van het scherm de boosdoener is en dus niet van het volledige systeem. Aansluiten via TB3 naar DP zou het probleem kunnen oplossen zolang er geen fix is.
Zou dit het probleem kunnen zijn van die converter chip die Intel toepast om van DP HDMI te maken?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 21:04
Tijgert schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:52:
[...]

Zou dit het probleem kunnen zijn van die converter chip die Intel toepast om van DP HDMI te maken?
Alles wat ik er over lees, doet vermoeden dat het inderdaad om die LSPCon chip gaat.
Ik ben eerst van plan geweest om het te testen met een TB3-DP kabel, maar aangezien mijn Dell P2416D ouderdomskwalen begint te krijgen, ben ik van plan om een Lenovo ThinkVision P24h te kopen die je met een USB-c kabel kan verbinden vanaf de TB3-poort voor beeld maar ook voor stroom. Dat is weer een kabeltje minder en hopelijk lost dat het standby-probleem op.

[ Voor 18% gewijzigd door ShaiNe op 18-11-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tijgert schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:42:
[...]
Als eerste is het erg belangrijk om onderscheid te maken tussen of enkel het scherm in standby is of het hele systeem in standby is (en daarbij ook het scherm). Onder jouw bericht reageren mensen namelijk op het hele systeem in standby terwijl ik zelf duidelijk denk te lezen dat het over enkel het scherm in standby gaat.
Het probleem gaat inderdaad over het scherm dat in stand by gaat.

Dus de manier om de NUC volledig te laten crashen:
- Stel in Windows in dat het scherm na 1 minuut gaat slapen.
- Wacht 1 minuut.

Daarna kun je 5 seconden lang de power knop gaan indrukken, want al het andere werkt niet meer...

Zet ik de hele machine in stand by, dan komt hij - voor zover ik even snel getest heb - weer netjes terug.
Wanneer mijn scherm in standby gaat wilt het scherm regelmatig niet meer aan gaan, maar het systeem loopt wel nog gewoon. Ik heb dit getest door er remote in te loggen met mijn laptop en dat werkt normaal.
Dat is voor mij ook de enige manier het primaire scherm weer aan te krijgen -> Eerst remote inloggen op de NUC via een andere PC en dan vanaf de NUC zelf blind typend je Windows wachtwoord intikken. Dan gaat je scherm weer aan. Dit is uiteraard niet goed, maar totdat er een fix is is dit wel een werkende methode.
Mja ik vind dit nogal omslachtig. Er is een reden waarom ik naast mijn laptop gewoon een bureau met een computer heb, namelijk dat ik er even snel achter kan springen en wat dingen kan doen.

Mijn laptop zit meestal netjes in zijn koffer. Die gebruik ik natuurlijk ook wel, maar vooral als ik beneden wil zitten. Dus alle keren dat ik boven achter mijn PC zit en hij doet het niet, zou ik eerst de laptop helemaal moeten uitgraven (ervan uitgaande dat RDP nog zou werken).
ShaiNe schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:04:
[...]
Alles wat ik er over lees, doet vermoeden dat het inderdaad om die LSPCon chip gaat.
Het is voor mij een gok. Ik zou een adapterkabel kunnen proberen:

https://www.informatique....aar-dp-adapter-kabel.html

Maar als het niet werkt, kan ik alsnog de boel afbreken en terugbrengen naar de winkel.

Ik vind het best erg dat zoiets simpels als een scherm in stand by zetten zoveel problemen geeft. Het geeft mij iig het idee dat ik beter weer ouderwets een PC kan gaan bouwen.

Dat maakt alles ook veel flexibeler.

Anderzijds vind ik het jammer van de ruimte die het inneemt, omdat ik het voor mijn toepassing eigenlijk niet nodig heb. Ik game namelijk niet. Ik programmeer op mijn computer en internet er veel op. Taken die een NUC - zeker met de performance die ze tegenwoordig hebben - makkelijk aankan.

Bijkomend voordeel van een kleine computer is dat hij niet op de grond hoeft te staan en daarmee buiten het bereik is van mijn dochtertje, die het nogal leuk vindt om op knopjes te drukken :)

Een NUC was voor mij dus een ideale vervanger voor mijn Mac Mini uit 2012, die toch wel traag begon te worden. Maar ja, ik liet mijn Mac Mini dus ook vaak aanstaan - verbruikte toch maar 11 watt - maar het scherm was altijd zo ingesteld dat het ging slapen.

Beetje jammer dat nou precies die functie het niet doet :P

Update
Als ik Windows zo instel dat het scherm nooit uit moet gaan, maar de computer wel moet gaan slapen na X minuten, dan komt hij ook weer terug als ik hem wakker maak. Dat is op zich voor mij geen ramp.

Het is dus puur het laten slapen van het scherm, terwijl de computer aan blijft staan, dat voor problemen zorgt.

[ Voor 32% gewijzigd door Lethalis op 18-11-2018 23:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Lethalis schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:20:
[...]

Het probleem gaat inderdaad over het scherm dat in stand by gaat.

Dus de manier om de NUC volledig te laten crashen:
- Stel in Windows in dat het scherm na 1 minuut gaat slapen.
- Wacht 1 minuut.

Daarna kun je 5 seconden lang de power knop gaan indrukken, want al het andere werkt niet meer...

Zet ik de hele machine in stand by, dan komt hij - voor zover ik even snel getest heb - weer netjes terug.

[...]

Mja ik vind dit nogal omslachtig. Er is een reden waarom ik naast mijn laptop gewoon een bureau met een computer heb, namelijk dat ik er even snel achter kan springen en wat dingen kan doen.
Die powerknop hoeft dus in principe niet want het systeem draait. Wat je kunt doen is of de stand-by functie van de monitor uit zetten en gewoon zelf je scherm aan en uit schakelen steeds (doe ik nu), of even kijken of het helpt door eerst uit te loggen en dan als hij stand-by staat blind in te loggen.

Als je programma’s open hebt staan is dat natuurlijk erg lastig. Dan is het wachten op een driver update, als dat daar mee op te lossen is.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tijgert schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:40:
[...]
Die powerknop hoeft dus in principe niet want het systeem draait.
Ik probeer dit te testen, maar hij heeft het nu tijdens mijn tests al 3 keer wél gedaan.

Sta ik helemaal klaar om te gaan pingen vanaf mijn laptop 8)7

Alleen de eerste test vanavond zorgde ervoor dat het systeem onbruikbaar was :/ Ik snap er nu niets meer van :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Het lastige van dit soort random intermittent problemen is dat je nooit zeker weet wanneer het probleem optreedt en het dus lastig troubleshooten is.

Bij mij werkt het 100% dat wanneer ik via RDP inlog op de NUC en dan vanaf de NUC zelf blind klik op het lockscreen (waardoor de password box zichtbaar wordt) en blind het wachtwoord intik het scherm weer tot leven komt. Echter heb ik het scherm al een tijdje staan op het niet meer in standby zetten omdat het minder omslachtig is om zelf het scherm uit te zetten.

Echter.. heb ik na een speurtocht mogelijk een nieuwe oplossing gevonden!
Ook hier het 'probleem' dat hij het nu nog even normaal doet en ik moet wachten tot het probleem zich weer manifesteerd. Zodra dit gebeurt, probeer dit:

Ctrl+Win+Shift+B

Dit zou de display driver moeten resetten vanuit windows zonder verdere actie. Wanneer je dit doet dan flikkert het scherm even, dus er gebeurt wat. Dit kan de beste oplossing zijn buiten dat het normaal zou moeten werken. Graag proberen en hier terug rapporteren! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

goeie tip!
Ik heb de NUC nu 6 dagen 24/7 aan staan met twee schermen in standby eentje via HDMI>HDMI en de ander via TB>mDP. Het zijn beide Iiyama's E2483HS'en (een B1 en een B3).
Vanochtend kon ik ook geen beeld meer krijgen terwijl de NUC het nog wel deed (Teamviewer, Plex etc.) ik schrijf deze even op een briefje voor als er weer een hapering is.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

SeatRider

Hips don't lie

Fijn, hierna was ik dus weer mijn HDMI audio kwijt.

*rebooting

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

SeatRider schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:07:
[...]

Fijn, hierna was ik dus weer mijn HDMI audio kwijt.

*rebooting
wazig bij mij blijft HDMI audio gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
aardbeix15 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:44:
[...]

goeie tip!
Ik heb de NUC nu 6 dagen 24/7 aan staan met twee schermen in standby eentje via HDMI>HDMI en de ander via TB>mDP. Het zijn beide Iiyama's E2483HS'en (een B1 en een B3).
Vanochtend kon ik ook geen beeld meer krijgen terwijl de NUC het nog wel deed (Teamviewer, Plex etc.) ik schrijf deze even op een briefje voor als er weer een hapering is.
Begrijp ik goed dat het via Thunderbolt ook gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Lethalis schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:06:
[...]

Begrijp ik goed dat het via Thunderbolt ook gebeurt?
Ik gebruik beide, welke de veroorzaker is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lethalis schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:47:
Linux draait er nog niet helemaal lekker op. Kreeg foutmeldingen over de xhci controller, ook met de nieuwste 4.20 kernel.
Welke distro was dat ?

/EDIT : Zie het net toevallig : USB issues met nieuwe Intel NUC (NUC8i5BEK)
Fedora dus :)

Probeer eens een Ubuntu smaakje of Elementary : https://elementary.io/nl/
Schijnt volgens een collega een asociaal grote Kernel te hebben met van alles en nog wat erin...

Jammer dat je vast lijkt te zitten aan Windows, want voor dit soort dingen :
Lethalis schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:20:
Anderzijds vind ik het jammer van de ruimte die het inneemt, omdat ik het voor mijn toepassing eigenlijk niet nodig heb. Ik game namelijk niet. Ik programmeer op mijn computer en internet er veel op. Taken die een NUC - zeker met de performance die ze tegenwoordig hebben - makkelijk aankan.
Kan je makkelijk met Linux aan de bak en heb je al dat gezeik met licenties ook niet meer :)

Misschien eens naar de vorige generatie NUC's (met Native HDMI) kijken als alternatief ?!

Een andere optie : Kijk eens naar produkten van GigaByte, Zotac, enz. die ook dit soort NUC achtige kastjes verkopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 20-11-2018 15:58 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:33:
[...]
Welke distro was dat?

Jammer dat je vast zit aan Windows, want voor dit soort dingen kan je makkelijk met Linux aan de bak en heb je al dat gezeik met licenties ook niet meer :)
Fedora Workstation 29. Daarnaast een 4.20 kernel uitgeprobeerd.

Ik heb inderdaad bijna een jaar met Linux gewerkt en dat ging in de meeste gevallen prima. Op mijn laptop en ook op mijn thuisserver staat overigens nog steeds Linux :)

Maar goed, ik ben nu dus tijdelijk weer op Windows.

Alternatief is simpelweg zelf een PC bouwen. Dat geeft de meeste flexibiliteit en dan krijg je Linux vrijwel altijd aan de praat.

Ik ga er wel vanuit dat de NUC's over een aantal maanden al een stuk beter zullen werken met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Tip:

Mochten er mensen meer USB poorten willen hebben, IN de NUC zitten 2 USB 2.0 headers.
"Maar ik heb er geen kabels voor!" zeg je?
Kijk hier, de enige plek die ik kon vinden die ze had.

Helaas wel een kleine mod nodig om een uitsparing te maken voor de kabel. Maarja, Tweakers B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:24:
Tip:

Mochten er mensen meer USB poorten willen hebben, IN de NUC zitten 2 USB 2.0 headers.
"Maar ik heb er geen kabels voor!" zeg je?
Kijk hier, de enige plek die ik kon vinden die ze had.

Helaas wel een kleine mod nodig om een uitsparing te maken voor de kabel. Maarja, Tweakers B)
Die kan je niet vastschroeven, zoiets wel : https://www.allekabels.nl...ar-2x-usb-20-bracket.html

Als je toch gaat modden... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:21:
[...]

Die kan je niet vastschroeven, zoiets wel : https://www.allekabels.nl...ar-2x-usb-20-bracket.html

Als je toch gaat modden... :)
Volgens mij is er helemaal geen plek van binnen om dat soort dingen te bevestigen, vandaar 'mijn' oplossing.
Maar net zo belangrijk is dat je een 4 pin header nodig hebt per USB aansluiting en geen 9 pin header. Dus jouw oplossing gaat helaas nooit werken. (uiteraard wel naar gekeken ;) )

Trouwens, voor de liefhebber en de mensen die LM hebben toegepast; je kunt via Throttlestop de Power Limit oneindig lang op 54W+ zetten. Boven de 54W gaat hij current limiten en die limiet kan je (nog) niet verhogen via Throttlestop. Hoger dan 54W is toch al geen goed idee want zelfs met LM gaat hij dan wel thermal throttlen (blijft toch een NUC). Ik hou hem vast op 50W en dat is al een poepie meer dan de standaard 28W van Intel.

Voordat je dit doet wel de Power settings in de bios op max zetten, anders kan Throttlestop er ook niks mee.

[ Voor 33% gewijzigd door Tijgert op 21-11-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:03:
Volgens mij is er helemaal geen plek van binnen om dat soort dingen te bevestigen, vandaar 'mijn' oplossing.
Maar net zo belangrijk is dat je een 4 pin header nodig hebt per USB aansluiting en geen 9 pin header. Dus jouw oplossing gaat helaas nooit werken. (uiteraard wel naar gekeken ;) )
Ik heb dus thuis ergens dezelfde, maar dan met elke poort los aan de moederbord/header kant zeg maar :
Zat ooit bij een prehistorisch GigaByte moederbord geloof ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:43:
[...]

Ik heb dus thuis ergens dezelfde, maar dan met elke poort los aan de moederbord/header kant zeg maar :
Zat ooit bij een prehistorisch GigaByte moederbord geloof ik :+
Ik denk dat meeste pro's wel zo'n ding hebben liggen ergens :) Ik ook.
In geval van nood kan je wel een enkele poort aansluiten door dat 9 pin blokje op die 4 pinnen te zetten, enkel vond ik die AlleKabels oplossing wat mooier staan omdat de USB plug omsloten is.

Ik ga een klein gleufje onderin de behuizing Dremelen die dan wordt afgesloten door de bodemplaat en de kabel meteen vast zet. Of anders een blobje hot glue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Ik ben toe aan een andere computer, en wil een mediaplayer. Ik vraag me af of het mogelijk is om deze beide toepassingen tegelijkertijd met één toestel te kunnen uitvoeren.
Kan de nuc op televisie als mediaplayer gebruikt worden en tegelijkertijd als computer functioneren? Zodat de ene persoon film kan kijken, en de andere op de computer bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

brommer1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:32:
Ik wil kleine gaatjes boren in de onderkant van de 8i5 die je los kan draaien, de binnenkant afdekken met gaas, is het verstandig om het te doen?, dan heeft de NUC meer koeling, wat is de beste grote in mm, wie heeft het meer gedaan?
Meer info zou handig zijn, de K of de H versie bijvoorbeeld.
En dan nog, de i5 heeft al een flink rooster aan de zijkant, waarom wil je extra gaatjes onderin maken?

[ Voor 11% gewijzigd door Tijgert op 21-11-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 19:55

slb

Bwoah......

Er zijn ook andere behuizingen leverbaar voor de NUC die beter koelen. Misschien wat makkelijker?
Pricewatch: categorie Behuizingen

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
slb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:42:
Er zijn ook andere behuizingen leverbaar voor de NUC die beter koelen. Misschien wat makkelijker?
Pricewatch: categorie Behuizingen
Volgens mij zijn er nog geen third party cases beschikbaar voor de recentste generatie NUC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
buffy1966 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:53:
Ik ben toe aan een andere computer, en wil een mediaplayer. Ik vraag me af of het mogelijk is om deze beide toepassingen tegelijkertijd met één toestel te kunnen uitvoeren.
Kan de nuc op televisie als mediaplayer gebruikt worden en tegelijkertijd als computer functioneren? Zodat de ene persoon film kan kijken, en de andere op de computer bezig is.
Waarom zou dat niet kunnen? Dat gaat met iedere hedendaagse computer die meer dan één scherm kan aansturen.

• buffy1966
Dat is goed, moet ik maar één toestel kopen. Momenteel heb ik nog een i7-920. Ik dacht aan de NUC8i5BEH.
Dan zou ik de HDMI aansluiting gebruiken voor de computermonitor, en de USB-C converteren naar HDMI voor de televisie.
De USB-C is geschikt voor Thunderbolt 3 en Displayport 1.2, maar ik veronderstel dat ik hier gewoon een USB-C naar HDMI kabel kan gebruiken.

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 20:44
Omdat @brommer1 problemen met de cooling heeft, ga ik nu twijfelen.
Ik heb mijn oog laten vallen op de i7BEH. Op de website van Intel staat dat deze verbeterde cooling heeft met minimale fan-noise. Maar datzelfde staat ook bij i5BEK (in vergelijkbare woorden).
De H is hoger, zou er daardoor een betere airflow ontstaan?
Mijn vraag is nu: zal de H minder fan-noise geven dan K?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:07:
[...]

Ik heb er net twee besteld bij Ali, voor €8 per stuk, hopelijk lost dat ook mijn resolutieproblemen op :).
Strange. Heb de kabels net binnen, maar de connector past niet in het USB-C slot achterop de NUC (klikt niet vast). In mijn telefoon (Moto G6) past/klikt ie wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Ik heb expres een BEH gekocht ook al zet ik er geen 2.5" HDD in. De air-intake is groter en de air-flow ook is mijn redenatie. Ik heb de i7 power soms nodig (transcoding Plex en Handbrake). Gedurende de werkdag is het heerlijk stil omdat tijdens kantoorwerk de fan uitgaat bij mij.

Ik heb nu één keer een glitch gehad dat ik geen beeld kreeg na schermen in standby, daarna is het niet meer opgetreden :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:55 ]

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:55 ]

• nero355

nero355

Niet zo cheapo doen als je betrouwbare kabels nodig hebt :
https://www.amazon.de/s/r...eywords=usb+c+displayport d:)b
ShaiNe schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:24:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Dat gaat met iedere hedendaagse computer die meer dan één scherm kan aansturen.
Tegelijk is wel degelijk een uitdaging, want i.c.m. Windows ga je sowieso problemen krijgen, omdat de focus tussen de applicaties zal verschuiven ;)
buffy1966 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:42:
Dat is goed, moet ik maar één toestel kopen. Momenteel heb ik nog een i7-920. Ik dacht aan de NUC8i5BEH.
Dan zou ik de HDMI aansluiting gebruiken voor de computermonitor, en de USB-C converteren naar HDMI voor de televisie.
De USB-C is geschikt voor Thunderbolt 3 en Displayport 1.2, maar ik veronderstel dat ik hier gewoon een USB-C naar HDMI kabel kan gebruiken.
Ik zou een i7 920 niet door een NUC vervangen, tenzij je zeker weet dat je daarmee ook wel uitkomt...

Daarnaast : Waarom voldoet die PC niet meer eigenlijk :?

Wat je ook nog kan overwegen is alleen een goedkope NUC die je puur als HTPC gebruikt zoals deze :
pricewatch: Intel NUC Kit NUC7PJYH :)

En daarnaast gewoon die oude PC met wat simpele upgrades of een andere NUC om mee te werken.

[ Voor 58% gewijzigd door nero355 op 22-11-2018 12:25 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

brommer1 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:42:
[...]

Op de foto staat: USB Type C for Macbook/Chromebook Pixel. denk dat het een andere kabel is.
Vaag. Op de verpakking staat dit overigens niet, en waarom zou de USB-C voor Mac/Chromebook anders zijn?
Hier staat ook bij bijna alle producten dat het voor een MacBook of anderszins specifiek apparaat zou zijn...

[ Voor 40% gewijzigd door SeatRider op 22-11-2018 12:24 ]

• nero355

nero355

SeatRider schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:22:
Vaag. Op de verpakking staat dit overigens niet, en waarom zou de USB-C voor Mac/Chromebook anders zijn?
Ik gok ook eerder op een brakke kabel... blijft China hé ;)
[...]

Hier staat ook bij bijna alle producten dat het voor een MacBook of anderszins specifiek apparaat zou zijn...
Ik durf te wedden dat alleen al de eerste twee kabels gewoon prima zullen werken en zo niet dan stuur je ze makkelijk terug naar Amazon zonder enig gezeik :)

Zelf koop ik altijd Anker of Aukey kabels, maar die zie ik er zo gauw niet tussen staan helaas...

Dit merk is opzich ook wel OK voor kabeltjes :
Is van DeLock zo te zien : https://www.delock.com/pr...-Displayport-Stecker.html

Ik heb wat vage hardware van ze gehad, maar de kabels vertrouw ik wel :P

• buffy1966
nero355 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:20:
[...]

Tegelijk is wel degelijk een uitdaging, want i.c.m. Windows ga je sowieso problemen krijgen, omdat de focus tussen de applicaties zal verschuiven ;)

[...]

Ik zou een i7 920 niet door een NUC vervangen, tenzij je zeker weet dat je daarmee ook wel uitkomt...

Daarnaast : Waarom voldoet die PC niet meer eigenlijk :?

Wat je ook nog kan overwegen is alleen een goedkope NUC die je puur als HTPC gebruikt zoals deze :
pricewatch: Intel NUC Kit NUC7PJYH :)

En daarnaast gewoon die oude PC met wat simpele upgrades of een andere NUC om mee te werken.
Kan je een voorbeeld geven wat de problemen i.c.m. Windows zouden kunnen zijn? Want nu kan ik mij niet direct voorstellen wat dit zou kunnen zijn. Film die hapert/stottert op televisie bij gebruik van Windows?

Als ik zie naar de cpu-score op Passmark voor de i7-920 en deze voor de cpu van de NUC de i5-8259U is die van de NUC het dubbele. Heeft zelfde aantal cores, TDP is veel minder. Volgens Passmarkscore moet deze toch veel sneller/vlotter zijn denk ik.

De hardware van de i7-920 (drivers moederbord) wordt ook niet echt ondersteund voor Windows 10, en draait toch wat moeizamer vind ik.

De NUC die je voorstelt als mediaplayer zal ik eens bekijken. Maar het blijft zo dat ik ook aan een andere computer toe ben. Daarom dat ik dacht op deze wijze met de NUC8i5BEH beiden te kunnen invullen.

• ShaiNe
buffy1966 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:29:
[...]

Kan je een voorbeeld geven wat de problemen i.c.m. Windows zouden kunnen zijn? Want nu kan ik mij niet direct voorstellen wat dit zou kunnen zijn. Film die hapert/stottert op televisie bij gebruik van Windows?
Ik kan me ook geen normale situatie indenken waarbij het niet zou werken. Nu ULV processors van Intel eindelijk evenwaardig zijn aan hun desktopbroertjes (een i7-xxxxU was voeger gelijkwaardig aan een i3-xxxx), zou het geen enkel probleem mogen zijn om tegelijkertijd TV te kijken en in tussentijd iets anders te doen op een tweede scherm. Ik kan me ook niet voorstellen dat Windows 10 je daarin beperkt.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

mm tweede keer nu, systeem helemaal unresponsive na schermen in stand-by nu. Chrome Remote Desktop duurt super lang om te laden en dan zwart beeld.

Schermen resetten met CTRL+Win+Shift+B haalde niks uit. Dat stand-by gaan zit nog niet helemaal lekker....

NUC8i7BEH met Windows 10 Pro.

• nero355

nero355

buffy1966 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:29:
&
ShaiNe schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:40:
[...]
Ik kan me ook geen normale situatie indenken waarbij het niet zou werken. Nu ULV processors van Intel eindelijk evenwaardig zijn aan hun desktopbroertjes (een i7-xxxxU was voeger gelijkwaardig aan een i3-xxxx), zou het geen enkel probleem mogen zijn om tegelijkertijd TV te kijken en in tussentijd iets anders te doen op een tweede scherm. Ik kan me ook niet voorstellen dat Windows 10 je daarin beperkt.
Als alles door 1 gebruiker wordt gedaan is er niks aan de hand, maar stel je het volgende voor :
- Gebruiker 1 zit te surfen.
- Gebruiker 2 zit met Kodi/Netflix/enz. een filmpje te kijken met een remote.

Gevolg :
Als Gebruiker 1 zijn website aanclickt kan Gebruiker 2 niks meer doen met zijn/haar remote, want de focus is op de browser... oops! ;)

Daarom : Neem gewoon 2 NUC's en er is niks aan de hand! :Y)
Als ik zie naar de cpu-score op Passmark voor de i7-920 en deze voor de cpu van de NUC de i5-8259U is die van de NUC het dubbele. Heeft zelfde aantal cores, TDP is veel minder. Volgens Passmarkscore moet deze toch veel sneller/vlotter zijn denk ik.

De hardware van de i7-920 (drivers moederbord) wordt ook niet echt ondersteund voor Windows 10, en draait toch wat moeizamer vind ik.

De NUC die je voorstelt als mediaplayer zal ik eens bekijken. Maar het blijft zo dat ik ook aan een andere computer toe ben. Daarom dat ik dacht op deze wijze met de NUC8i5BEH beiden te kunnen invullen.
Fair enough :)

• Lethalis
  • Niet online
Tijgert schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:14:
Het lastige van dit soort random intermittent problemen is dat je nooit zeker weet wanneer het probleem optreedt en het dus lastig troubleshooten is.
Het is daarnet weer gebeurd...

CTRL WIN SHIFT B deed niks.

Maar pingen via het netwerk dus ook niet meer (ICMP staat aan en nu de machine opnieuw is opgestart, kan ik hem ook weer pingen).

Machine staat dan dus gewoon volledig vast.

Het erge is dat het deze keer gebeurd is toen Windows de hele machine in stand by probeerde te zetten (want scherm in stand by staat op nooit, hele systeem op 15 minuten). Ik heb nu maar alles op "nooit" gezet.
aardbeix15 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:20:
mm tweede keer nu, systeem helemaal unresponsive na schermen in stand-by nu. Chrome Remote Desktop duurt super lang om te laden en dan zwart beeld.

Schermen resetten met CTRL+Win+Shift+B haalde niks uit. Dat stand-by gaan zit nog niet helemaal lekker....

NUC8i7BEH met Windows 10 Pro.
Mja hier dus NUC8i5BEK met hetzelfde probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door Lethalis op 22-11-2018 21:58 ]

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Lethalis schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:11:
[...]

Mja hier dus NUC8i5BEK met hetzelfde probleem.
Als ik zo op Reddit lees is het een wijdverspreid probleem, ook bij eerdere generaties. Voorlopig heb ik alles op 'never sleep' staan (scherm en pc) en zet ik de schermen even met de hand uit voorlopig.

• Lethalis
  • Niet online
aardbeix15 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:57:
[...]

Als ik zo op Reddit lees is het een wijdverspreid probleem, ook bij eerdere generaties. Voorlopig heb ik alles op 'never sleep' staan (scherm en pc) en zet ik de schermen even met de hand uit voorlopig.
Mja dat heb ik nu ook maar zo ingesteld. Al is het alleen maar om te testen of hij niet ook af en toe zomaar vastloopt. Want de keren dat ik het waarneem, zijn altijd als ik even weg ben geweest en na een uurtje of 2 weer terug bij mijn bureau kom en merk dat hij vastgelopen is.

Wel jammer dat Intel hier niks aan lijkt te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 22-11-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 19:35
Even een vraagje omdat ik nu ga twijfelen aan mijzelf. Ik heb zojuist de NUC8i5BEK besteld, dit is het lage model zonder ruimte voor een 2,5inch SSD. Nu heb ik Crucial MX500 m.2 1TB uitgekozen in de veronderstelling dat dit werkt.

Het is al best een tijdje geleden dat ik zelf componenten heb uitgezocht, en nu zie in de startpost staan dat dit model M2 PCIe ondersteund en er staat niet specifiek sata bij. Gaat dat werken als ik daar een M2 SATA module insteek? Ik ben nu dus bang dat ik eigenlijk een M2 NVMe nodig heb, ik hoop dat iemand dit kan ontkrachten. Anders ga ik snel de leverancier bellen om de order te wijzigen :+

edit:

Oke, stom, eigen antwoord denk ik al gevonden. In de compatibility lijst vind ik wel m2 sata ssd's terug dus ik ga ervanuit dat het werkt. Ook is er een sata controller aanwezig, die zit er niet voor niks O-)

[ Voor 15% gewijzigd door XyRuS op 24-11-2018 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

XyRuS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:10:
Even een vraagje omdat ik nu ga twijfelen aan mijzelf. Ik heb zojuist de NUC8i5BEK besteld, dit is het lage model zonder ruimte voor een 2,5inch SSD. Nu heb ik Crucial MX500 m.2 1TB uitgekozen in de veronderstelling dat dit werkt.

Het is al best een tijdje geleden dat ik zelf componenten heb uitgezocht, en nu zie in de startpost staan dat dit model M2 PCIe ondersteund en er staat niet specifiek sata bij. Gaat dat werken als ik daar een M2 SATA module insteek? Ik ben nu dus bang dat ik eigenlijk een M2 NVMe nodig heb, ik hoop dat iemand dit kan ontkrachten. Anders ga ik snel de leverancier bellen om de order te wijzigen :+

edit:

Oke, stom, eigen antwoord denk ik al gevonden. In de compatibility lijst vind ik wel m2 sata ssd's terug dus ik ga ervanuit dat het werkt. Ook is er een sata controller aanwezig, die zit er niet voor niks O-)
Hier kan je het ook lezen, zoek maar op Sata.

Op een non-related topic, mijn extra USB poorten werken lekker!

Die 4 pin connectors zijn lastig te vinden, maar gezien ik al tijden oude laptops uit elkaar sloop en de onderdelen bewaar, for cases just like this :P... had ik dus geluk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WF26dwxS6Pbj2L62L7J7xFjp/medium.jpg

Beetje solderen en vervolgens in het Kensington slotgat proppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DqfAOmpeu5NAU5nmZQHELOlr/medium.jpg

Presto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 19:35
Tijgert schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:49:
[...]

Hier kan je het ook lezen, zoek maar op Sata.
Top! Hier het antwoord uit het gelinkte document nog even geciteerd:
The board provides the following SATA interfaces:
• SATA ports:
― One SATA 6.0 Gbps port for 2.5” storage device
• One SATA 6.0 Gbps port is reserved for an M.2 storage module supporting M.2 2242 and
M.2 2280 (key type M and B+M) modules
The PCH provides independent SATA ports with a theoretical maximum transfer rate of 6 Gbps. A
point-to-point interface is used for host to device connections

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
Beetje solderen en vervolgens in het Kensington slotgat proppen.

[Afbeelding]

Presto!
Mooi stukje huisvlijt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tijgert schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:49:
Op een non-related topic, mijn extra USB poorten werken lekker!

Die 4 pin connectors zijn lastig te vinden, maar gezien ik al tijden oude laptops uit elkaar sloop en de onderdelen bewaar, for cases just like this :P... had ik dus geluk.
Mooi is anders, maar het werkt! _O- LOL! :+

Daarom stelde ik dus zo'n mooie "PCI slot" variant voor die kan je dan mooi vastschroeven aan de behuizing 8) :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nero355 schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:43:
[...]

Mooi is anders, maar het werkt! _O- LOL! :+

Daarom stelde ik dus zo'n mooie "PCI slot" variant voor die kan je dan mooi vastschroeven aan de behuizing 8) :Y)
Het probleem blijft dat je binnenin daar echt de ruimte niet voor hebt. Deze kleine kabeltjes pasten al amper.
Extra voordeel van deze manier is dat er geen gedremel nodig is en de unit origineel blijft. (psst.. soort van, ik moest het Kensington oogje van binnen er wel uit breken, maar dat ziet niemand ;) ).

Trust me, dit is echt de enige oplossing, maar prove me wrong, please :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Afgelopen zaterdag een NUC8i5BEH ontvangen. Bevalt prima en is lekker snel! Totdat de monitor in stand-by gaat: Dan crasht Windows (5 seconden na stand-by valt ping-reply weg, is Teamviewer niet meer bereikbaar en het ding komt dus niet meer terug uit stand-by)
Sterker nog: Als ik het toetsenbord er dan uit trek en opnieuw verbind, dan gaat het toetsenbord niet eens meer aan (verlichting van Razer Deathstalker keyboard). Keiharde crash dus.

Ik heb me al even ingelezen, maar twee dingen zijn me niet duidelijk:
- Heeft iemand met soortgelijke problemen reeds getest met een USB-C naar Displayport kabel i.p.v. HDMI-HDMI en verhelpt dit het stand-by probleem?
- Is het probleem exemplarisch? (M.a.w.: Heeft het zin de NUC te laten vervangen door een ander exemplaar?)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Mijn NUC8i7BEH Windows 10 Pro heeft nu tweemaal deze situatie gehad, dit nadat i daarvoor wel tig-keren succesvol en en uit stand-by was gegaan (alleen de schermen niet de pc). Ik schakel nu met de hand de schermen uit en wacht wel op een update, op Reddit en het Intel forum lees je duidelijk dat dit niet naar behoren werkt.

Ik heb een scherm via HDMI en via DisplayPort eraan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 12:08
Zijn er ook mensen die de i3 of i5 variant hebben, en die Linux draaien? Zo ja: Hoe bevalt dat? en is het virtualiseren van een Windows machine te doen?

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
@aardbeix15 ik begrijp dat je twee schermen hebt. Eén via hdmi en één via dp? Heb je ervaren of het standby probleem gebeurt met alléén een scherm via dp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Frup schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:59:
@aardbeix15.. Heb je ervaren of het standby probleem gebeurt met alléén een scherm via dp?
Nee geen ervaring, idd twee (dezelfde) schermen op twee verschillende manieren aangesloten, is een werkbak en heb geen zinin vastlopers en verloren werk, voorlopig maar op safe dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
aardbeix15 schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:19:
[...]

Nee geen ervaring, idd twee (dezelfde) schermen op twee verschillende manieren aangesloten, is een werkbak en heb geen zinin vastlopers en verloren werk, voorlopig maar op safe dus.
fair enough.
Ik heb wat meer gelezen op het Intel forum.
Ik word er niet vrolijk van, vooral omdat ik nergens lees dat Intel het probleem serieus neemt. Of er wordt gereageerd dat er geen compatibele componenten zijn gebruikt.
Ik twijfel serieus of ik mijn bestelling hierom moet annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Dat dus. Als het nou een kinderziekte in een nieuw model was, dan had ik de BIOS/firmware update of whatever rustig afgewacht. Helaas blijkt dit probleem er al een generatie of 5 in te zitten zonder fix.
Hoe reëel is het dan dat het nu wél binnen afzienbare tijd goed gaat komen...

Ik wacht nog een paar dagen af of er antwoord komt op bovenstaande vragen en anders tegen het weekend maar eens overleggen met de webshop over retour en kijken naar een alternatief.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
Ik wacht ook nog even af (heb mijn NUC en de andere componenten nog niet eens binnen), maar niet te lang.
Deze ASRock bijvoorbeeld.lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Frup schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:57:
Ik wacht ook nog even af (heb mijn NUC en de andere componenten nog niet eens binnen), maar niet te lang.
Deze ASRock bijvoorbeeld.lijkt me ook wel wat.
Heeft geen HDMI 2.0(a) poort?

@Frup, dat weet ik, echter beperkt tot V1.4 zo te zien (hoeft niet voor iedereen een issue te zijn vanzelfsprekend).

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 26-11-2018 23:30 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
Zie ook mijn bijdrage op het Intel forum.
Je weet maar nooit of het helpt.
@hardware-lover het model Q370 heeft wel hdmi. (halverwege de overview tab)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Bij mij komt de monitor ook niet meer uit standby wanneer ik de muis beweeg of keyboard click, maar wanneer ik de monitor even uit en aan zet dan is het scherm er wel weer...
Alsof het wakker worden signaal van de HDMI niet goed is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door brommer1 op 03-08-2020 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Maar wel 1x DP of zelfs 2x DP afhankelijk van de uitvoering zo te zien, maar helaas staat daar alleen een resolutie en geen versie bij vermeld... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
nero355 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:04:
[...]

Maar wel 1x DP of zelfs 2x DP afhankelijk van de uitvoering zo te zien, maar helaas staat daar alleen een resolutie en geen versie bij vermeld... :F
Hier staan wel iets meer specs: Displayport 1.2 en HDMI 2.0.
Of het klopt weet ik niet... Ze zijn ook nog niet te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door Frup op 27-11-2018 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:04:
[...]
DP 1.2 aanwezigheid is zeer reëel. Deze versie ondersteund wel 4k/60Hz (proefondervindelijk vastgesteld), maar volgens specificatie HDR vanaf 1.4. Er is wel enige verwarring hierover, maar "echte" HDR werkelijk met 1.4.

@Frup, er zijn mogelijk alternatieven, deze hebben 100% zeker minimaal 1x een HDMI 2.0a poort.

Let wel, dit type barebone werkt met desktop CPU's (wat mij betreft een pluspunt), dus hiermee wel rekening houden.

Overigens gaat het inmiddels aardig offtopic zo. Maar even pas op de plaats v.w.b. alternatieve hardware ;)

[ Voor 25% gewijzigd door hardware-lover op 27-11-2018 14:38 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
Let wel, dit type barebone werkt met desktop CPU's (wat mij betreft een pluspunt), dus hiermee wel rekening houden.

Overigens gaat het inmiddels aardig offtopic zo. Maar even pas op de plaats v.w.b. alternatieve hardware ;)
Inderdaad. Ontopic dan maar: op het Intel forum staat dat een nieuwe, nog door Intel te valideren, Realtek driver het audio popgeluid oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 13:22
Ik heb zojuist mijn NUC8i3 binnen gekregen en inmiddels geïnstalleerd. Ik wilde hem gebruiken als htpc en dat gaat tot nu toe soepel. Het enige is dat ik verwacht had kodi te kunnen bedienen met mijn afstandsbediening, maar wat ik nu opmaak uit de Intel site is dat hdmi-cec alleen gebruikt wordt voor het in en uitschakelen van de nuc en tv. Klopt dat?

Als het goed is zou de pulse eight wel kodi kunnen bedienen, dan zou ik dus de volgende moeten hebben: https://www.pulse-eight.com/p/154/intel-nuc-hdmi-cec-adapter

Last.FM | Trakt.TV

• nero355

nero355

@Kefding Waarom moeilijk doen als de NUC's gewoon een CIR ontvanger hebben :?

Neem een Logitech Harmony 650/665 erbij en gaan met die banaan! :Y)

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 13:22
@nero355 Ik heb niet heel veel behoefte aan een nieuwe afstandsbediening, en de cec adapter is een stuk goedkoper

Last.FM | Trakt.TV

• Frup
Even een, misschien wel gekke (?) vraag.
Ik heb mijn NUC kit binnen, maar wacht nog op de memory en SSD (ja ja, drukte na BF).
Ik zal een M.2 SSD plaatsen en géén gebruik maak van de 2.5 inch bay.
Is het nu mogelijk om de 2.5 inch bay uit de NUC verwijderen? Of kan dat niet i.v.m. het terug vastschroeven van de deksel?
Mijn gedachte is dat er dan een betere koeling/airflow ontstaat. Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frup
Tijgert schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:23:
[...]
Trust me, dit is echt de enige oplossing, maar prove me wrong, please :)
Bij toeval kwam ik deze heel andere oplossing tegen ... :P

• Tijgert

Tijgert

Frup schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:16:
[...]

Bij toeval kwam ik deze heel andere oplossing tegen ... :P
Oh WoW! Dit is perfect! Want it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
Intel heeft een nieuw BIOS 051 voor NUC8 gepubliceerd, dat het monitor wakeup issue mogelijk zou kunnen oplossen.
Ik ben erg benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Frup op 30-11-2018 16:34 . Reden: Tekst duidelijker gemaakt (om geen valse verwachtingen te wekken) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Frup schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:42:
dat het monitor wakeup issue zou oplossen
Wat is je bron daarvoor? In de release notes ( https://downloadmirror.in.../BE_0051_ReleaseNotes.pdf ) kan ik nog niks steekhoudends vinden dat die de stand-by-issues oplost. Release date van de firmware is 15 oktober, dat is dus ook voor breed beschikbaar zijn van de NUC's in de markt en de daarbij behorende verhalen van instabiliteit bij stand-by.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
aardbeix15 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:50:
[...]

Wat is je bron daarvoor? In de release notes ( https://downloadmirror.in.../BE_0051_ReleaseNotes.pdf ) kan ik nog niks steekhoudends vinden dat die de stand-by-issues oplost. Release date van de firmware is 15 oktober, dat is dus ook voor breed beschikbaar zijn van de NUC's in de markt en de daarbij behorende verhalen van instabiliteit bij stand-by.
Ik heb dan ook 'zou' geschreven. Ik heb niet de suggestie willen wekken dat het hiermee ook daadwerkelijk is opgelost. De link hiermee wordt op het Intel forum gelegd. Of dat werkelijk zo is moet nog maar blijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

ik heb met succes de nieuwe BIOS geladen en mijn beide schermen (DP en HDMI) weer op een stand-by na 10 min. gezetten (pc niet), nu eens proefdraaien. Voorheen heb ik in totaal een dag of 10 twee keer een vastloper gehad van het gehele systeem (dus ook niet meer responsive met Plex of Teamviewer oid).

edit: meer dan 24u later en met tientallen keren in stand-by vallen; so-far-so-good
edit: meer dan 48u later en met tientallen keren in stand-by vallen; so-far-so-good

[ Voor 21% gewijzigd door aardbeix15 op 02-12-2018 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

aardbeix15 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:50:
[...]

Met die insteek heb ik deze middag tegen beter weten in de BIOS van mijn NUC8i5BEH bijgewerkt naar 0051.
En wat denk je? Ding komt voor het eerst terug uit display standby! (y)
Alhoewel... display standby... Nu gaat de monitor in standby, backlight schakelt uit en 2 seconden later wordt de monitor backlight weer ingeschakeld, wordt er gezocht naar een HDMI signaal (die er niet is), waarna de backlight weer uitgaat. Rinse and repeat.

Desondanks een stuk minder irritant dan een crashend systeem en vooral fijn om te zien dat er wel aan gewerkt lijkt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

helaas... had dus sinds vrijdagmiddag BIOS versie 51 draaien.
Vandaag ging het eigenlijk de hele dag goed. Ik ben vanaf een uur of 2 een backup-schijf van 6TB wezen volpompen, toen ik net terug was had ik het weer; schermen in stand-by maar op geen enkele manier de zaak meer te activeren; ook via Plex of Teamviewer onbereikbaar, num/caps-lock ook geen reactie. Gek genoeg geeft de HDD-led dan wel activiteit.

Zou het gecombineerd met USB kunnen zijn? De dagen daarvoor dat het goed ging had ik niks behalve muis en tobo. aan de USB hangen.
Schermen stand-by gaat weer uit bij mij, geen zin in verloren werk.

[ Voor 5% gewijzigd door aardbeix15 op 03-12-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
aardbeix15 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:22:
helaas... had dus sinds vrijdagmiddag BIOS versie 51 draaien.
Vandaag ging het eigenlijk de hele dag goed. Ik ben vanaf een uur of 2 een backup-schijf van 6TB wezen volpompen, toen ik net terug was had ik het weer; schermen in stand-by maar op geen enkele manier de zaak meer te activeren; ook via Plex of Teamviewer onbereikbaar, num/caps-lock ook geen reactie.
Zou het gecombineerd met USB kunnen zijn? De dagen daarvoor dat het goed ging had ik niks behalve muis en tobo. aan de USB hangen.
Balen man (?). Het leek zo goed te gaan.
Er zijn meer users (Intel forum) die verband met usb vermoeden. Waarom kan Intel dat niet reproduceren en oplossen. Meld jij je ervaring ook bij Intel?
(ik wacht nog steeds op memory en ssd, dus kan helaas niet zelf proberen. Heb ook usb hdd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

inmiddels een BIOS versie 56, k zie in de release notes nog niks mbt de stand-by issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:50
Cybermage2you schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:14:
[...]

Geen idee maar dan draai je toch via hyper-v of andere virtualisatie client?
Enige wat je nodig hebt ik dan een bak geheugen.
Met de Nuc7i5 had je inderdaad geen lan driver voor Windows server 2012r2/2016
Ik ben ook benieuwd of dat bij de Nuc8i5 wel mogelijk is.
Ik begrijp dat esxi geen problemen geeft met lan?

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gisteravond mijn nieuwe NUC8i5BEK voorzien van ESXi 6.7u1
Ik heb geen specifieke drivers hoeven toe te voegen voor de netwerkkaart.
Wel kreeg ik na de installatie een "shutting down firmware services"-melding. Die verdween nadat ik de BIOS had geupdatet naar BECFL357.86A.0056.2018.1128.1717.

Werkt als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
Intussen heb ik mijn NUC8i7BEH eindelijk in de lucht.
Samsung 970 Pro 1 TB en 2x Corsair 16 GB er in gezet en klaar. Mijn vermeende Windows 7 OEM licentie bleek Retail te zijn, dus een geldige key (edit: voor Windows 10). Alles bij elkaar was ik in een kwartiertje klaar.
Supersnel apparaatje. Dat viel niet tegen.
Meteen de laatste bios (56) en drivers geïnstalleerd.
De NUC hangt met een Silverstone vesa bracket achter mijn monitor.
De fan noise bij een beetje belasting is wél behoorlijk irritant. Ik heb CPU en Memory op lowest 48 en Min. duty cycle op 20 gezet (had ik ergens gelezen). Dat scheelt aanzienlijk. Zijn er betere settings? Dan hoor ik die graag.
Het monitor standby issue heb ik nog niet uitgeprobeerd. Gezien de reacties heb ik die eerst maar op 'nooit' gezet.
Zijn er overigens nog andere BIOS settings (dan default) aan te bevelen voor een Samsung M.2 SSD?

[ Voor 1% gewijzigd door Frup op 14-12-2018 14:37 . Reden: tekst verduidelijkt (W10) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Frup Windows 7 :? Dat wordt toch niet ondersteund voor alle CPU's nieuwer dan de Intel 6xxx of 7xxx serie ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
nero355 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:57:
@Frup Windows 7 :? Dat wordt toch niet ondersteund voor alle CPU's nieuwer dan de Intel 6xxx of 7xxx serie ?!
Excuus voor de onduidelijkheid. Het ging alleen om de key die recht geeft om Windows 10 te activeren.
Ik heb nu een schone W10 install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
aardbeix15 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:34:
inmiddels een BIOS versie 56, k zie in de release notes nog niks mbt de stand-by issues.
Mja, ik heb ze ook hoopvol doorgelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:40

OverloadOfRed

Bla, blabla

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door OverloadOfRed op 20-12-2018 19:34 ]

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Weet er iemand of deze SSD in de NUC8I3BEH2 past?
Linkje: https://tweakers.net/pric...x100-512gb/specificaties/

Ik heb die SSD namelijk nog op overschot liggen, en wil graag een simpel surf pc'tje bouwen voor m'n kinderen. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
De NUC heeft een Sata aansluiting dus die Crucial MX100 kun je gewoon gebruiken.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Bedankt. Ik twijfel ook nog een beetje tussen:
  • nuc8i3beh met 8GB
  • nuc8i3beh met 16GB
  • nuc8i5beh met 8GB
  • nuc8i5beh met 16GB
Doel: een pure 'surf pc', voornamelijk voor de kinderen (youtube etc). Enkel Chrome/Chromium gaat gebruikt worden. Misschien af en toe spotify en Scratch.

Het OS zelf zou normaal gezien maar enkele mb's van het geheugen mogen afsnoepen (Debian met i3wm).

Zou 8GB voldoende zijn? En volstaat een i3 cpu, of kies ik voor de veiligheid toch beter voor een i5 cpu?
Maken beiden evenveel lawaai? Of is bv de i3 stiller?

Het is wel de bedoeling dat de PC even meegaat (minstens 4 - 5 jaar).

[ Voor 11% gewijzigd door seppevs op 27-12-2018 15:33 ]

• nero355

nero355

seppevs schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:30:
Doel: een pure 'surf pc', voornamelijk voor de kinderen (youtube etc). Enkel Chrome/Chromium gaat gebruikt worden. Misschien af en toe spotify en Scratch.

Het OS zelf zou normaal gezien maar enkele mb's van het geheugen mogen afsnoepen (Debian met i3wm).

Zou 8GB voldoende zijn? En volstaat een i3 cpu, of kies ik voor de veiligheid toch beter voor een i5 cpu?
Het enige wat ik zou veranderen is Xfce i.p.v. i3wm en voor de rest is een i3 met 8GB RAM voor de kids prima IMHO : Vooral de GPU doet al het werk als je YouTube video's bekijkt! :)
Maken beiden evenveel lawaai? Of is bv de i3 stiller?
Ik zou verwachten dat de i3 minder lawaai maakt dan de i5 en i7 varianten, maar ik kan het mis hebben...
Het is wel de bedoeling dat de PC even meegaat (minstens 4 - 5 jaar).
Zolang ze niet ineens willen gamen komt het wel goed ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
seppevs schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:30:
Bedankt. Ik twijfel ook nog een beetje tussen:
  • nuc8i3beh met 8GB
  • nuc8i3beh met 16GB
  • nuc8i5beh met 8GB
  • nuc8i5beh met 16GB
Ik heb een nuc6i3 met 8GB die ik enkel gebruik voor tekstverwerking, email, surfen, youtube en spotify. Dat alles gaat zonder problemen. Daarnaast heb ik een nuc8i5 voor het zwaardere werk.

Een nuc8i3 is sneller dan een nuc7i7, dus dat zit snor. Eventueel voorlopig 1x8 GB installeren, zodat je later gewoon een tweede reepje van 8GB er bij kan steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
aardbeix15 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:57:
Sinds gisterenavond de NUC8i7BEH draaien. Voornamelijk als Plex-server en dagelijks werkstation.

Als hij full-load krijgt kan hij behoorlijk blazen, maar bij gewoon gebruik is i prima stil voor mij. Heb het cooling-profiel op Quiet gezet en nog een beetje naar beneden bijgesteld.
Ik ben zelf van plan de i5 versie te kopen en ook als plex server in te zetten. Weet jij of Plex goed met de mogelijke HW accelleration omgaat bij deze CPUs? Er komt bij mij binnenkort ook een 4k TV en dan heb je HW acceleration goed nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

ApexAlpha schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:41:
[...]

Ik ben zelf van plan de i5 versie te kopen en ook als plex server in te zetten. Weet jij of Plex goed met de mogelijke HW accelleration omgaat bij deze CPUs? Er komt bij mij binnenkort ook een 4k TV en dan heb je HW acceleration goed nodig.
Niet in verdiept, ik ben geen hoge resolutie kijker. De i7 lost voor mij alles easy op, ook 4 streams gelijktijdig, da's meer mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
aardbeix15 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:51:
[...]

Niet in verdiept, ik ben geen hoge resolutie kijker. De i7 lost voor mij alles easy op, ook 4 streams gelijktijdig, da's meer mijn gebruik.
Heb je HW transcoding daarbij aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

ApexAlpha schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:56:
[...]

Heb je HW transcoding daarbij aanstaan?
nagekeken, nee heb ik uitstaan. Ook omdat er staat dat het video-compatibiliteit kan verlagen. Zonder HW-transcoding is het dus al snel zat+laag op resources bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
voor wat het waard is deze cpu schijnt geen verlies van kwaliteit meer te hebben. vroegere intel cpus wel, daarom staat er denk ik

maar bedankt voor je antwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Liefhebbers; op 7 februari kom ik terug van een tripje naar de States.
Als iemand interesse heeft in een mooi USB deksel van Gorite dan wil ik wel een paar extra meenemen.
Prijs in Euro is dan wat het in Dollar is (beetje verzendkosten delen en zo).

Bij interesse, PM me even. Bedenk wel dat versturen tijd kost, als je bijvoorbeeld de 5e pas zegt er een te willen dan ben je ruim te laat. Ik ben van plan uiterlijk de 1e maart te gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met ubuntu icm docker vs windows icm docker op de8i3?
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste