Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Update: Er is een nieuwe draadje voor de Coffee Lake-U modellen:
[Ervaringen] Intel Coffee Lake NUC's (2018)

Hier moest maar eens een topic voor komen :P.

Intel's nieuwste NUC's onderscheiden zich met uitstekende multi-media capaciteiten. Ze kunnen hardwarematig HEVC en VP9 decoderen, en ook 10-bit en 4k content vormt geen probleem. Voor uitvoer beschikken alle modellen over HDMI 2.0 met HDCP 2.2.

De i5 en i7 modellen zijn met hun hoog geclockte processoren ook prima geschikt als office-PC. Tevens bevatten ze een relatief krachtige GPU met ingebouwd eDRAM (L4 cache).

Deze kastjes zijn barebones, wat betekend dat je zelf werkgeheugen en opslaggeheugen moet toevoegen, en een besturingssysteem moet installeren. Er is één model waarbij dit wordt meegeleverd, de NUC6CAYS.

NUC6CAYSNUC6CAYHNUC7i3BNHNUC7i3BNKNUC7i5BNHNUC7i5BNKNUC7i7BNHNUC7i7DNKENUC7i7DNHE
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001374091.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001374091.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001356655.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001356659.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001356655.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001356659.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumbsmall/2001356655.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qrUmrtnwArOqsDqg9GuYKtn8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JVzBubOreDEeiywzELFTRluh/thumb.jpg
ProcessorCeleron J3455Core i3-7100UCore i5-7260UCore i7-7567UCore i7-8650U
1.5GHz2.4GHz3.4GHz4.0GHz4.2GHz
4 cores / 4 threads2 cores / 4 threads4 cores / 8 threads
2MB Cache3MB Cache4MB Cache8MB Cache
10 watt15 watt28 watt15 watt
GraphicsHD 500HD 620Iris Plus 640Iris Plus 650UHD Graphics 620
12 EU24 EU48 EU24 EU
-64MB eDRAM-
Max. memory8GB DDR3L32GB DDR4
Storage2.5" SATAM.2 PCIe
2.5" SATA
M.2 PCIeM.2 PCIe
2.5" SATA
M.2 PCIeM.2 PCIe
2.5" SATA
M.2 PCIeM.2 PCIe
2.5" SATA
Video outHDMI 2.0
VGA
HDMI 2.0
DisplayPort 1.2 (via USB Type-C)
2x HDMI 2.0
I/O4x USB 3.0
3.5mm audio
Toslink (S/PDIF)
SD
4x USB 3.0
3.5mm audio
USB Type-C (USB 3.1, DP 1.2)
MicroSD
4x USB 3.0
3.5mm audio
USB Type-C (USB 3.1, DP 1.2, TB3)
MicroSD
4x USB 3.0
3.5mm audio
NetworkingIntel Wireless AC-3168
Gigabit Ethernet
Bluetooth 4.2
Intel Wireless-AC 8265
Gigabit Ethernet
Bluetooth 4.2
Voor-geinstalleerdWindows 10
32GB eMMC
2GB DDR3L
-

Reviews:

[ Voor 12% gewijzigd door Balance op 25-07-2018 17:54 . Reden: Kaby Lake-R NUC's toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 17:49

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zit al een tijdje op deze NUCs te wachten. Verbaasde mij eigenlijk dat er nog geen topic over was (heb al eerder gezocht op het forum). Heb afgelopen weekend voor het eerst een Pricewatch vermelding ervan gevonden. Dit is voor mij de ultieme HTPC/emulator/Steam streaming bak.

Ik wacht wel nog even wat de prijzen doen voor ik er een koop, want deze zijn nu nog een stukje hoger dan de oudere modellen (heb zelf interesse in de NUC6CAYH). Als hij zakt naar circa € 150,- zal ik er zeker een aanschaffen.

[ Voor 10% gewijzigd door adamvansanten op 17-01-2017 14:36 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bookmarked en enkele opmerkingen/tips:

- per CPU even het verbruik in powersavingmode vermelden (dus wel een draaiende Windows maar geen verdere activiteit)?
- SATA-snelheid allemaal 600 of zitten er nog 300 modellen tussen?
- t.z.t. benchmarks van HEVC / 10bit qua CPU-load?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

Gebruik nu een NUC (NUC5PPYH) met n3700 als HTPC. En heb interesse om deze te vervangen als ik een keer de overstap maak naar 4k.
Voor nu nog twijfel voor een NUC of een Shield.

Een van de zaken waar ik met mijn huidige NUC tegen aanloop is dat deze geen DTS-MA-HD en DD-True HD ondersteund in Windows. Na velen mails en communicatie richting intel en testen van drivers blijft die optie niet mogelijk (schijnt wel in Open Elec te werken maar ik wil Windows).

Dus ben ook benieuwd of dit nu eindelijk wel werkt.
Anders is het leuk dat hij HEVC op 10bits en 140mbs aan kan. Maar wil nu ook genieten van HD geluid.

EDIT: Lees net de review onder de TS. En daar staat dat het nu eindelijk werkt.
Dus dat is mooi. Nu nog een 4k TV en dan knoop doorhakken wat handiger werkt.
Nieuwe NUC of nieuwe Shield

[ Voor 13% gewijzigd door DarkSide op 17-01-2017 15:12 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De prijzen zullen nog wel flink omlaag zakken zodra ze overal verkrijgbaar zijn, de eerste webshops willen altijd flink profiteren. Dit is mijn gok dat het volgende maand is:
  • €160 - NUC6CAYH
  • €220 - NUC6CAYS
  • €320 - NUC7i3
  • €430 - NUC7i5
  • €530 - NUC7i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Balance schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:18:
[...]

De prijzen zullen nog wel flink omlaag zakken zodra ze overal verkrijgbaar zijn, de eerste webshops willen altijd flink profiteren. Dit is mijn gok dat het volgende maand is:
  • €160 - NUC6CAYH
  • €220 - NUC6CAYS
  • €320 - NUC7i3
  • €430 - NUC7i5
  • €530 - NUC7i7
Bedankt! € 160,- zou al een nette prijs zijn. Kom je met een 120GB SSD en 8GB RAM op circa € 100,- meer uit. Dan nog even Windows licentie erbij. Wilde eigenlijk niet meer dan € 250,- aan een HTPC uitgeven, maar zo kom ik in ieder geval in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Allemaal SATA-600. M.2 is allemaal PCIe 3.0 x4 en SATA-600.

CPU load zal vrij laag zijn, aangezien overal hardwarematig versnelde decoders voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DarkSide schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:45:
Gebruik nu een NUC (NUC5PPYH) met n3700 als HTPC. En heb interesse om deze te vervangen als ik een keer de overstap maak naar 4k.

Een van de zaken waar ik met mijn huidige NUC tegen aanloop is dat deze geen DTS-MA-HD en DD-True HD ondersteund in Windows. Na velen mails en communicatie richting intel en testen van drivers blijft die optie niet mogelijk (schijnt wel in Open Elec te werken maar ik wil Windows).

Dus ben ook benieuwd of dit nu eindelijk wel werkt.
Anders is het leuk dat hij HEVC op 10bits en 140mbs aan kan. Maar wil nu ook genieten van HD geluid.

EDIT: Lees net de review onder de TS. En daar staat dat het nu eindelijk werkt.
Dus dat is mooi. Nu nog een 4k TV en dan knoop doorhakken wat handiger werkt.
Nieuwe NUC of nieuwe Shield
Mijn reactie is offtopic, maar voor je huidige NUC zou er een Windows HD-Audio oplossing zijn?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

hardware-lover schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:37:
[...]

Mijn reactie is offtopic, maar voor je huidige NUC zou er een Windows HD-Audio oplossing zijn?
Hmmm zal eens kijken van de week.
Had de hoop al opgegeven

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
hardware-lover schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:37:
Pagina 3 van de review onderaan de topic start ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Balance schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:11:
[...]
Pagina 3 van de review onderaan de topic start ;).
Heb de review niet gelezen, ik heb direct gelinkt naar een hit via Google. 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Maar die ging over de Braswell NUC's, die link van mij naar de review over de nieuwe Apollo Lake NUC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Balance schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:11:
[...]
Maar die ging over de Braswell NUC's, die link van mij naar de review over de nieuwe Apollo Lake NUC's.
Zoals ik al zei, mijn reactie was offtopic omdat het probleem van geen HD-Audio gemeldt werd voor een NUC5PPYH in dit topic. Mijn reactie ging over onderstaande;

dinsdag 17 januari 2017 14:45: DarkSide

Een van de zaken waar ik met mijn huidige NUC tegen aanloop is dat deze geen DTS-MA-HD en DD-True HD ondersteund in Windows.

Ik hoop dat het nu duidelijker is? ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik moet zeggen, met de komst van de nieuwe Kaby Lake Pentiums zijn deze doosjes toch wat minder interessant geworden, in elk geval voor de zelfbouwer. Ik zat te kijken naar een passief gekoelde pricewatch: Akasa Euler excl. Power Adapter in combinatie met een G4560 en Asus H110T, en dat komt onder de 230 euro uit. Met evt 30 euro extra voor Bluetooth/WiFi kaartje is dat erg competitief.

Iets sneller dan die Core i5-7260U qua CPU, iets langzamer qua GPU, maar toch...dat is een erg stevig prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik denk dat dat meer komt doordat de Kaby Lake Pentiums nu hyper-threading hebben en daardoor een heel stuk sneller zijn. Daarmee is zelfbouw inderdaad weer erg aantrekkelijk geworden.

De GPU is wel een enorm verschil. De HD 610 heeft maar 12 EU's, terwijl de Iris Plus 640 er 48 heeft, met 64MB eDRAM. Daarmee is de i5-7260U vier maal zo snel qua graphics!

Ik dacht trouwens dat die Akasa behuizingen alleen processoren met een TDP van maximaal 35 watt ondersteunden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Pentium G4600 heeft een HD630 met 24 EU's (en met hogere max klok), dat is in dat geval een zinniger keus, al tik je daar weer wel wat extra voor af. De Skylake G4500 is er ook nog, met een HD530 met 24 EU's. Maar het is ook een beetje waar je 'm voor gaat gebruiken, als HTPC, server of Office PC heb je niks aan al die extra EU's.

Die max 35W TDP voor de case is heel conservatief (net als die TDP's voor de Pentiums), als je kijkt bij de gebruikerservaringen kan je makkelijk tot boven de 50W chips gaan. Als je daarvoor nog bang bent, kan je altijd de max klok ietsje beperken in de BIOS. Of natuurlijk een niet-passieve behuizing (de NUC's zijn ook niet passief) met een zeer lage fan, deze bv: pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04.

Anyway, dit neemt niks weg van deze NUC's, wat heel mooi afgewerkte apparaten zijn en een stuk simpeler te assembleren.

[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 19-01-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvc_
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 16:45
IK heb momenteel ook een NUC met 5th gen CPU (weet niet van buiten welk model precies). Bepaalde 4k content (HVEC) speelt echter niet altijd vlot af + ondersteuning van HDR is er niet daarom zal ik ook gaan upgraden naar een 7th versie.
Zou de i3 versie voldoende zijn (ik gebruik hem enkel voor films/series te kijken) voor 4k + HVEC? Of toch beter een i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

wvc_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:04:
IK heb momenteel ook een NUC met 5th gen CPU (weet niet van buiten welk model precies). Bepaalde 4k content (HVEC) speelt echter niet altijd vlot af + ondersteuning van HDR is er niet daarom zal ik ook gaan upgraden naar een 7th versie.
Zou de i3 versie voldoende zijn (ik gebruik hem enkel voor films/series te kijken) voor 4k + HVEC? Of toch beter een i5?
Als een NUC (of elke ander apparaat), voorzien is van een HDMI 2.0 uitgang zonder a of b toevoeging, dan zal deze via die aansluiting geen HDR kunnen tonen. Houd hier rekening mee indien HDR weergave een van de wensen zou zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvc_
  • Laatst online: 08-06 16:45
hardware-lover schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Als een NUC (of elke ander apparaat), voorzien is van een HDMI 2.0 uitgang zonder a of b toevoeging, dan zal deze via die aansluiting geen HDR kunnen tonen. Houd hier rekening mee indien HDR weergave een van de wensen zou zijn.
Klopt. In de specs staat enkel HDMI 2.0 4k @ 60Hz dus geen melding van HDR ondersteuning.
Echter zou HDMI 2.0 a of b 'simpel' toe te voegen zijn met een BIOS update (als Intel dit zal aanbieden natuurlijk).

Maar los daarvan zou de i3 wel krachtig genoeg moeten zijn voor 4k + HDR lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

wvc_ schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:19:
[...]

Klopt. In de specs staat enkel HDMI 2.0 4k @ 60Hz dus geen melding van HDR ondersteuning.
Echter zou HDMI 2.0 a of b 'simpel' toe te voegen zijn met een BIOS update (als Intel dit zal aanbieden natuurlijk).

Maar los daarvan zou de i3 wel krachtig genoeg moeten zijn voor 4k + HDR lijkt me?
Alle processors in de Kaby Lake lijn supporten hardwarematig 4K HEVC 10bit decoding, dus elk model in deze lijn is krachtig genoeg voor 4K. Ik zou me daar niet te druk om maken.

Het HDMI 2.0a/b verhaal is dan wel weer iets om rekening mee te houden, mits je HDR wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Nieuwe review:En alle NUC's zijn nu ook te pre-orderen bij 4Launch (zie Pricewatch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Balance schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:37:
Nieuwe review:En alle NUC's zijn nu ook te pre-orderen bij 4Launch (zie Pricewatch).
Ik vind het een nogal matige review. Er wordt eigenlijk nergens iets zinnigs over de performance verteld (behalve dat je er goed mee kan browsen en dat Cortana goed werkt). De review in de TS is een stuk uitgebreider.

Overigens wel grappig dat de 6CAYS (met storage, RAM en Windows) nu voor minder in de Pricewatch staat dan de barebone versie. Ben benieuwd hoe ver de barebone versie gaat zakken in prijs wanneer deze beter leverbaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
adamvansanten schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:56:
...
Overigens wel grappig dat de 6CAYS (met storage, RAM en Windows) nu voor minder in de Pricewatch staat dan de barebone versie. Ben benieuwd hoe ver de barebone versie gaat zakken in prijs wanneer deze beter leverbaar is!
Dit is een foutje van óf 4Launch óf de Pricewatch. Ze bedoelen de 6CAYH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Balance schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Dit is een foutje van óf 4Launch óf de Pricewatch. Ze bedoelen de 6CAYH.
Ah, dat verklaart een hoop. Over een paar weken zijn de prijzen waarschijnlijk wel genormaliseerd en kunnen we echt kijken wat de "schade" wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is dit topic nu eigenlijk gestart voor de multimedia mogelijkheden (HTPC) van de nieuwe NUC reeks of meer als algemene allrounder?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 19:33

Shunt

Boe

Pff ik baal ik had mij schijnbaar vergist want ik zie dat nu alleen de instappretjes een tosslink krijgen, In de toekomst wil ik zeker overstappen op alles HDMI maar dan moet er ook een nieuwe receiver komen en een nieuwe TV. En dat duurt nog wel even. Tot die tijd is de enige mogelijkheid voor mij dat ik het geluid of via de tv naar mijn receiver moet sturen via tosslink of alles via stereo moeten doen tot ik een nieuwe receiver koop.

Balen want ik ga niet zitten kloten met een Celeron, mijn voorkeur voor het media systeem gaat uit naar een i5 aangezien dit gebakje ook als plex server moet gaan dienen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Voorraad alert :)BNH is met 2.5"-drive en BNK is zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Goed nieuws, Is er al bekend wanneer de i5 beschikbaar zal komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:48
Balance schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:59:
BNH is met 2.5"-drive en BNK is zonder
Mijn ezelsbruggetje ...
BNH is Hoog
BNK is Klein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Harm-R schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:50:
Goed nieuws, Is er al bekend wanneer de i5 beschikbaar zal komen?
Met een beetje geluk de eerste week van februari. Ik heb net wat extra EAN-nummers aan de NUC's toegevoegd, dus we zouden ze meteen op moeten zien duiken in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm-R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
De i5 is nu leverbaar bij Afuture voor 434,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Sterker nog, alle NUC7 modellen zijn dit nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
En nu nergens meer leverbaar?
Afuture staat ook niet meer in de pricewatch met het i5 en i7 model....
De rest is preorder.

[ Voor 26% gewijzigd door BlackShadow op 03-02-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-06 23:33
Ik kon niet meer wachten op de NUC6CAYH, heb me net maar een NUC7i3BNH besteld 😀 Zal mijn veeleisende ervaring straks wel hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 23:48
Marsman83 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:58:
Ik kon niet meer wachten op de NUC6CAYH, heb me net maar een NUC7i3BNH besteld 😀 Zal mijn veeleisende ervaring straks wel hier posten.
waarom de hoge gekocht en niet de lage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Omdat ik nog een 2,5" SSD heb liggen die erin gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Ik ben erg benieuwd naar de review! :)

Ik ben nu zelf op zoek naar zoiets. Dus een plaatje met twee 100mm VESA-mounts zodat ik de NUC naast de monitor kan hangen. Iemand enig idee waar je dat in Nederland kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hNuRN8VG0jA4RXWUE9yBieZx/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eeGCIRMYFrdgm1kiKR9S97oU/full.jpg

Edit: Gevonden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Balance op 06-02-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 10:02
Zit zelf te wachten op de NUC7I5BNH als vervanger van mijn pc. Momenteel een laptop die in de kast ligt en dient als desktop.
Had hem in mn winkelwagen van Afuture en tussen dat moment en een geheugenbankje zoeken uitverkocht :|
Dus weer even wachten tot er ergens voorraad is!
Ga voor het hoge model om een ssd + sshd erin te zetten. Redelijk pittig systeem voor wat normaal gebruik + wat Photoshop/Illustrator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik denk eraan volgende combi te bestellen:

Intel BOXNUC7I3BNH
Kingston Technology ValueRAM 16GB, DDR4
Intel 600p - 512GB
Seagate Barracuda BarraCuda 2.5" 2TB

Edit: Besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 08-02-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 12:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Ik vroeg mij af of NUC7i5BNH, NUC7i5BNK, NUC7i7BNH nou wel of geen Spdif hebben.
Volgens de pricewatch wel en wat gegoogle ook maar intel rept er geen woord over..
http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-nuc7i5bnh.html

[ Voor 8% gewijzigd door enriqueeeee op 08-02-2017 15:43 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Ik ga ongeveer hetzelfde doen, dit is het plan nu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 479,-€ 479,-
1LG 27UD68-P Zwart€ 458,50€ 458,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4S240FSD€ 106,48€ 106,48
1Intel 600p 512GB€ 154,95€ 154,95
1Silverstone SST-MVA01 - Vesa extention€ 18,-€ 18,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.235,88

Ik wil wel graag de i5 versie vanwege de hogere turboclock, snellere GPU en Thunderbolt 3. Maar het wachten duur zo wel lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

enriqueeeee schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:27:
Ik vroeg mij af of NUC7i5BNH, NUC7i5BNK, NUC7i7BNH nou wel of geen Spdif hebben.
Volgens de pricewatch wel en wat gegoogle ook maar intel rept er geen woord over..
http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-nuc7i5bnh.html
Je kunt nooit blindvaren op de PW specificaties, altijd bij de fabrikant zelf uitzoeken hoe het nu precies zit. De productbrieven reppen met geen woord over Spdif.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:41
Balance schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:53:
[...]

Ik ga ongeveer hetzelfde doen, dit is het plan nu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 479,-€ 479,-
1LG 27UD68-P Zwart€ 458,50€ 458,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4S240FSD€ 106,48€ 106,48
1Intel 600p 512GB€ 154,95€ 154,95
1Silverstone SST-MVA01 - Vesa extention€ 18,-€ 18,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.235,88

Ik wil wel graag de i5 versie vanwege de hogere turboclock, snellere GPU en Thunderbolt 3. Maar het wachten duur zo wel lang...
Gaat dat geheugen wel werken?
Bij de vorige 6 series van Nuc waren er een hoop problemen met geheugen van verschillende fabrikanten.
Ik heb in mijn NUC6i5SYH en NUC6i7KYK allebei Kingston HyperX 16 GB DDR4-2133,omdat dat een van de weinige waren die zonder problemen draaide.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFunkyStyle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-03 14:36
hardware-lover schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:36:
[...]

Je kunt nooit blindvaren op de PW specificaties, altijd bij de fabrikant zelf uitzoeken hoe het nu precies zit. De productbrieven reppen met geen woord over Spdif.
Dat vraag ik me dus af. Bij de NUC7i3 staat in de specs dat ie over een 'combo speaker/toslink optical audio jack on back panel' beschikt, maar op fotos is deze niet te zien.
http://www.intel.nl/conte...uc/nuc-kit-nuc7i3bnk.html

Het kan natuurlijk zijn dat ze dezelfde fotos als de i5/i7 gebruiken, maar iets klopt er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CrazyFunkyStyle schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:50:
[...]
Dat vraag ik me dus af. Bij de NUC7i3 staat in de specs dat ie over een 'combo speaker/toslink optical audio jack on back panel' beschikt, maar op fotos is deze niet te zien.
http://www.intel.nl/conte...uc/nuc-kit-nuc7i3bnk.html

Het kan natuurlijk zijn dat ze dezelfde fotos als de i5/i7 gebruiken, maar iets klopt er niet..
Dat lijkt op een slip of the pen, menselijke fout dus, wat altijd mogelijk blijft. De productbrieven reppen er verder niet over, zelfs in het overzicht komt het niet opnieuw terug; http://www.intel.nl/conte...l/nuc/nuc-comparison.html

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 12:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Jammer dan toch geen Nuc voor mij.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Ik heb mijn NUC7i3BNH vandaag binnen gekregen, echt een mooi apparaatje! Er zit nu 1x4GB Crucial DDR4 2400Mhz en een Intel 520 240GB SSD in.
Installatie van Windows 10 verliep erg vlot, meteen de bios update naar 036 uitgevoerd en alle nodige drivers van de Intel site geïnstalleerd. Zojuist Kodi 17 en Launcher4Kodi geïnstalleerd, de pc start in 14seconden op vanuit uit stand naar beginscherm van Kodi.
Ik ga nu de afspeelmogelijkheden testen. Mijn apparatuur is wel nog allemaal HDMI 1.4 dus verwacht niet de DTS-HD problemen op HDMI 2.0 te hebben.
Zal morgen mijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Marsman83 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:05:
Ik heb mijn NUC7i3BNH vandaag binnen gekregen, echt een mooi apparaatje! Er zit nu 1x4GB Crucial DDR4 2400Mhz en een Intel 520 240GB SSD in.

[knip]
Is het uit kostenoverweging dat je niet meteen voor een extra snelle NVMe x4 SSD bent gegaan?

Marsman83 in "[Ervaringen] Intel Apollo Lake & Kaby Lake NUC's" :+

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 09-02-2017 21:57 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
Marsman83 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:05:
Installatie van Windows 10 verliep erg vlot, meteen de bios update naar 036 uitgevoerd en alle nodige drivers van de Intel site geïnstalleerd. Zojuist Kodi 17 en Launcher4Kodi geïnstalleerd, de pc start in 14seconden op vanuit uit stand naar beginscherm van Kodi.
Ik ga nu de afspeelmogelijkheden testen. Mijn apparatuur is wel nog allemaal HDMI 1.4 dus verwacht niet de DTS-HD problemen op HDMI 2.0 te hebben.
Zal morgen mijn bevindingen posten.
klinkt goed, hoe ga je Kodi bedienen? draadloos toetsenbord / afstandsbediening?

ik zit er ook over na te denken, maar ik ben vooral benieuwd hoe het opstarten gaat met AB / wake on keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Even snel een update voor de geïnteresseerden:

Gisteravond even wat met Kodi gespeeld.

Ik heb een Onkyo TX-NR626 welke nog HDMI 1.4 heeft erop aangesloten, alle HD audio formaten worden netjes doorgezet.
Mijn Logitech Harmony werkt perfect icm de NUC7i3BNH, aanzetten vanuit volledig uit werkt perfect.

In de BIOS zag ik dat hij via HDMI CEC ook apparaten aan en uit kan zetten, je kunt ook kiezen welke HDMI poort daarop geactiveerd moet worden. Ik betwijfel echter of dit goed werkt als alles via de receiver aangesloten zit. Bij mij regelt de Harmony alles dus ik heb dit verder niet getest.

Werkelijk alle 4K x264/x265 filmpjes die ik kon vinden spelen botervloeiend en hardware versneld af via Kodi! Zelfs de beruchte Jellyfish met een bitrate van 400Mbps ging vloeiend! Erg onder de intruk hiervan.

Verder is de NUC lekker stil en erg snel, het bijwerken van watched statussen via Trakt gaat echt vele malen sneller als op mijn oude Core2Duo HTPC.

Al met al voor mij een geslaagde upgrade. Ik denk echter dat de NUC6CAYH ook wel voldoende was geweest maarja kon niet meer wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
Niet_Jan_Jaap schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:54:
[...]

klinkt goed, hoe ga je Kodi bedienen? draadloos toetsenbord / afstandsbediening?

ik zit er ook over na te denken, maar ik ben vooral benieuwd hoe het opstarten gaat met AB / wake on keyboard.
Ik heb een Logitech Harmony afstandsbediening waarmee ik standaard mijn Kodi bedien, Kodi start via Launcher4Kodi direct op zodra Windows geladen is dus kan de NUC daarmee volledig bedienen, inclusief aan en uit zetten. Mijn vrouw is hier erg blij mee.
Daarnaast heb ik een Logitech K400 draadloos toetsenbord, deze gebruik ik eigenlijk alleen als ik zaken buiten Kodi om moet doen of als ik even snel wat wijzigingen moet maken in Kodi.

Wake on Lan om de pc aan te zetten deed ik vroeger met mijn oude pc welke geen ingebouwde IR ontvanger had, daarvoor moest ik steeds mijn telefoon naar voren halen en dat vond ik lastig ;) Dat is nu verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjelle
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:17
Op NUCblog is inmiddels ook een review verschenen van de i3 NUC, zie
The i3 Kaby Lake NUC Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 16:48
Het is dan wel geen Apollo of Kaby Lake maar qua bouw zijn ze volgens mij allemaal hetzelfde :P Ik heb sinds kort een NUC5PPYH waar ik Ubuntu op heb draaien en met de package lm-sensors meet ik erg onregelmatige core temperaturen.
Core 0: +30.0 C (high = +90.0 C, crit = +90.0 C)
Core 1: +30.0 C (high = +90.0 C, crit = +90.0 C)
Core 2: +38.0 C (high = +90.0 C, crit = +90.0 C)
Core 3: +37.0 C (high = +90.0 C, crit = +90.0 C)
Komt dit vaker voor bij NUCs? Wat kan ik hier aan doen? Ik heb nog niet zoveel ervaring met NUCs.

[ Voor 4% gewijzigd door Lunaticc op 22-02-2017 17:04 ]

• PaYnE81
  • Laatst online: 15:42

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Ideedeequeuedee schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:21:
Het is dan wel geen Apollo of Kaby Lake maar qua bouw zijn ze volgens mij allemaal hetzelfde :P Ik heb sinds kort een NUC5PPYH waar ik Ubuntu op heb draaien en met de package lm-sensors meet ik erg onregelmatige core temperaturen.

[...]

Komt dit vaker voor bij NUCs? Wat kan ik hier aan doen? Ik heb nog niet zoveel ervaring met NUCs.
Core 0 en 1 zijn idle en 2 en 3 aan het werk, ik zie geen probleem in die temperaturen in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 16:48
PaYnE81 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:29:
[...]

Core 0 en 1 zijn idle en 2 en 3 aan het werk, ik zie geen probleem in die temperaturen in ieder geval :)
D'oh! Goedemorgen 8)7 Daarom is de temperatuur onder load natuurlijk wel gelijk _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Laatst online: 22:57
Ik ben al een tijdje op zoek naar de pricewatch: Intel NUC 6CAYH maar die blijft maar op pre order staan terwijl de rest allemaal wel leverbaar lijkt. In andere plekken op de wereld lijkt ie wel al leverbaar, maar voor zover ik kan zien in Duitsland en UK etc ook nog niet.

Iemand een idee misschien om en nabij wanneer we ook deze in NL mogen verwachten?

Wil graag die tos link aangezien ik geen receiver heb maar rechtstreeks op tv aan moet sluiten.

Edit: en precies wanneer ik dit plaats komen de eerste vermeldingen in de pricewatch met voorraad bij leveranciers :) Heb er maar meteen 1 besteld voordat ze straks weer op zijn of zo. Dan maar misschien een tientje meer betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door IntToStr op 24-02-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

IntToStr schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:18:
Ik ben al een tijdje op zoek naar de pricewatch: Intel NUC 6CAYH [knip]

Wil graag die tos link aangezien ik geen receiver heb maar rechtstreeks op tv aan moet sluiten.
[knip]
Ik begrijp niet helemaal waarom de toslink belangrijk is als je geen receiver hebt staan? Je sluit de NUC via HDMI aan je TV, dat is dan voor beeld en geluid?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fremat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik heb een vraag. Ik heb een receiver met HDMI 1.4 en een tv met HDMI 2.0
Is het mogelijk om het geluid via b.v de HDMI 2.0 aan de receiver te hangen en de tv met de display poort.
Dit om dan toch de mogelijkheid te houden van HD geluid en 4K beeld te krijgen of wordt de chain alsnog terug gezet op 1.4 wat inhoud dat ik geen 4K beeld meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

HDMI 1.4 kan ook 4k weergeven. Maar op slechts 30hz.
Weet niet of de nuc het ondersteund om geluid via HDMI door te geven en beeld via DP. Je zou dan eea moeten Configureren denk ik. Of misschien staan alle poorten wel open en werkt het out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fremat
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om te configureren of dat het out of the box werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Ik weet dat op het AVS forum gebruikers van een asrock j4205-itx met Apollo Lake cpu dit ingesteld hebben en werkt, ik weet allen niet hoe dat die zich dan gedraagt qua HDMI 2.0.
Op die Asrock hebben ze daar een DVI naar HDMI 2.0 adapter aangesloten op hun receiver en de HDMI 2.0 poort van het mobo op de TV. Dit is om de HDMI 2.0 HD audio problemen te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

fremat schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 09:21:
Ik heb een vraag. Ik heb een receiver met HDMI 1.4 en een tv met HDMI 2.0
Is het mogelijk om het geluid via b.v de HDMI 2.0 aan de receiver te hangen en de tv met de display poort.
Dit om dan toch de mogelijkheid te houden van HD geluid en 4K beeld te krijgen of wordt de chain alsnog terug gezet op 1.4 wat inhoud dat ik geen 4K beeld meer heb.
Verwacht niet dat dit een probleem zal geven, je zult alleen je tv apart moeten schakelen naar de juiste input (DP), audio zou dan gewoon via de reciever (HDMI) moeten lopen.

Enige dat misschien nog eten in het roet zou kunnen gooien is HDMI-CEC die mogelijk automatisch gaat schakelen als je een handeling via de reciever doet. Maar dat kun je gewoon uitzetten natuurlijk :)

[ Voor 45% gewijzigd door PaYnE81 op 27-02-2017 10:57 . Reden: anders zet ik mn reply ff onder de quote ^^ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fremat
Zo als ik nu de antwoorden lees zou ik de gok moeten wagen . Is er misschien ook iemand die in de instellingen kan zien of het geluid per HDMI uitgang is in te stellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 16:14

MikeVM

- Baloo -

met welke core i3/i5 kan ik de celeron j3455 vergelijken.

sommige reviewers geven aan dat hij even snel is dan een i3 of i5 van enkele generaties oud, maar ik twijfel nu tussen deze celeron of een recente 2dehands i3/i5, maar is een i5 van de 6de generatie 100 euro meer waard dan de celeron van de 7de generatie..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

MikeVM schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:19:
met welke core i3/i5 kan ik de celeron j3455 vergelijken.

sommige reviewers geven aan dat hij even snel is dan een i3 of i5 van enkele generaties oud, maar ik twijfel nu tussen deze celeron of een recente 2dehands i3/i5, maar is een i5 van de 6de generatie 100 euro meer waard dan de celeron van de 7de generatie..
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je ermee wilt doen. Als mediacenter/HTPC is de nieuwe Celeron waarschijnlijk beter geschikt, omdat hij veel meer (nieuwe) videoformaten hardwarematig kan decoderen. Qua pure processorkracht zal de Celeron niet heel goed meekomen met een i5. Volgens deze site haalt de Celeron J3455 (2.3GHz quadcore) 1771 punten in PCMark, terwijl een i3-6100U (2.24GHz dualcore) 2465 punten haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 09-06 16:14

MikeVM

- Baloo -

adamvansanten schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:55:
[...]
Als mediacenter/HTPC is de nieuwe Celeron waarschijnlijk beter geschikt, omdat hij veel meer (nieuwe) videoformaten hardwarematig kan decoderen.
zou de processor snel genoeg zijn om h264/h265 1080p softwarematig te decoderen? soms werkt hardwarematig decoderen niet goed. en heeft de processor dan nog headroom om de windows updates en dergelijke uit te voeren?

ik heb nu een oude i5laptop als htpc, en bij windows updates (en ook door insufficiente koeling) is hij te traag om zonder enige hapering te functioneren.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

MikeVM schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:10:
[...]

zou de processor snel genoeg zijn om h264/h265 1080p softwarematig te decoderen? soms werkt hardwarematig decoderen niet goed. en heeft de processor dan nog headroom om de windows updates en dergelijke uit te voeren?

ik heb nu een oude i5laptop als htpc, en bij windows updates (en ook door insufficiente koeling) is hij te traag om zonder enige hapering te functioneren.
Dat zou ik niet weten, maar ik denk het eigenlijk wel. Als het goed is, ondersteunt deze generatie sowieso alle x264/x265/VP9 video hardwarematig, ook met 4K, 10bit, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

HEVC (H.265) en VP9 doet de J3455 sowieso in hardware op 10bit.
x/h.264 moet nog wel met software decode lukken h.265 in software is bijna niet te doen op een fatsoenlijke framerate/resolutie. Daarom is de Gen7 NUC beter geschikt als HTPC dan de Gen6 :)

(uiteraard mits je dit vereist / toekomst voorbereid wilt zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik kwam deze nog tegen: Blijkbaar kan de celeron-versie toch 16 GB aan bij het juiste geheugen. (Niet dat er veel scenario's zijn waarin dit nuttig is, maar toch).

http://www.cmtlabs.com/x-cmtlpdfreports/026804.pdf

Ik zit zelf naar een NUC6CAYS te kijken omdat deze al 32 GB emmc heeft en ik daardoor altijd later een hdd kan toevoegen als het vanaf mijn NAS niet goed werkt of mijn wensen anders worden. De andere heeft ook maar 1 Sata-aansluiting, dus dan moet ik gelijk de keuze maken geluidloos (ssd) of opslag (hdd).

Voor wat ik heb gevonden is het singlecore ongeveer 1e generatie 2 GHz core-i en multicore 1e generatie 2.5 GHz i3 (2 cores+ht).

Ik vraag me ook af of deze genoeg kracht heeft om bijvoorbeeld proprietary sites als RTL XL (uitzending gemist-achting) af te spelen. Single core blijft natuurlijk achter bij de huidige chips/de echte cores. Weet iemand dit?

En zijn er al mensen die ervaring hebben met het geluid dat deze maakt en zijn er al mogelijkheden gevonden om dit ding passief te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

White Feather schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:31:
Ik kwam deze nog tegen: Blijkbaar kan de celeron-versie toch 16 GB aan bij het juiste geheugen. (Niet dat er veel scenario's zijn waarin dit nuttig is, maar toch).

http://www.cmtlabs.com/x-cmtlpdfreports/026804.pdf

Ik zit zelf naar een NUC6CAYS te kijken omdat deze al 32 GB emmc heeft en ik daardoor altijd later een hdd kan toevoegen als het vanaf mijn NAS niet goed werkt of mijn wensen anders worden. De andere heeft ook maar 1 Sata-aansluiting, dus dan moet ik gelijk de keuze maken geluidloos (ssd) of opslag (hdd).

Voor wat ik heb gevonden is het singlecore ongeveer 1e generatie 2 GHz core-i en multicore 1e generatie 2.5 GHz i3 (2 cores+ht).

Ik vraag me ook af of deze genoeg kracht heeft om bijvoorbeeld proprietary sites als RTL XL (uitzending gemist-achting) af te spelen. Single core blijft natuurlijk achter bij de huidige chips/de echte cores. Weet iemand dit?

En zijn er al mensen die ervaring hebben met het geluid dat deze maakt en zijn er al mogelijkheden gevonden om dit ding passief te maken?
Uitzending gemist moet zeker kunnen. De oude laptop van mijn vriendin is inmiddels 6 jaar oud en die doet dit ook prima (met een zeer crappy AMD processor uit die tijd). Silverlight en dat soort rommel voegt wel wat extra processorbelasting toe, maar sites als RTL XL leveren als je mazzel hebt 480p (gok ik, op het oog). Lijkt me niet zo'n probleem.

Ik heb laatst vanuit mijn werk een dag een paar laptops gehuurd met Celeron N3050 processors erin (de vorige generatie (of zelfs 2 generaties geleden) NUC processor). De performance van deze laptopjes was niet geweldig, maar bijvoorbeeld YouTube 1080p hadden ze geen enkele moeite mee. RTL XL en Silverlight heb ik verder niet getest.

[ Voor 9% gewijzigd door adamvansanten op 28-02-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
adamvansanten schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Uitzending gemist moet zeker kunnen. De oude laptop van mijn vriendin is inmiddels 6 jaar oud en die doet dit ook prima (met een zeer crappy AMD processor uit die tijd). Silverlight en dat soort rommel voegt wel wat extra processorbelasting toe, maar sites als RTL XL leveren als je mazzel hebt 480p (gok ik, op het oog). Lijkt me niet zo'n probleem.

Ik heb laatst vanuit mijn werk een dag een paar laptops gehuurd met Celeron N3050 processors erin (de vorige generatie (of zelfs 2 generaties geleden) NUC processor). De performance van deze laptopjes was niet geweldig, maar bijvoorbeeld YouTube 1080p hadden ze geen enkele moeite mee. RTL XL en Silverlight heb ik verder niet getest.
Thanks.

De pest met dit soort CPU's is weer dat als het ondersteund wordt ze 4K h265 120mbit kunnen, maar als het niet hardwarematig wordt ondersteund, ze niet zo goed meekomen.

Ik denk dat ik maar eens de proef op de som ga nemen en mijn i7 860 ga castreren tot 1,5 GHz (zonder hypertreading) en dan kijken hoe goed RTL XL nog werkt. Dat zou dan toch ongeveer vergelijkbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcjs
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 22:35
Ik krijg morgenmiddag een NUC6CAYH binnen, voorlopig met 1 reepje 4gb 1866MHz geheugen en een 120GB Intel 520 series SSD die ik nog had liggen. Ik zal eens kijken hoe een en ander werkt en er dan op terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboynl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 21:01
Ik heb een tijdje de hardware in de gaten gehouden voor de Intel Kaby Lake vanwege de HEVC decoder. Maar als je optical audio (S/PDIF) wilt dan ga je nu gewoon nat. De enigste hardware die dat heeft is de Asus VivoMini VM65-G094Z , maar die is niet op voorraad en met 630 euro wel erg duur.

Zelfbouw ligt dan meer voor de hand:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 118,90€ 118,90
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 106,50€ 106,50
1Akasa Euler MX Mini-ITX€ 159,90€ 159,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 62,70€ 62,70
1Intel 600p 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,95

Behuizing vind ik wat prijzig maar is passief gekoeld en voeding zit erbij. Memory en M.2 is wel licht overkill maar nog steeds betaalbaar.

Het moederbord ondersteund max HDMI 1.4 dus geen 4k 60Hz, een optie die dat wel heeft kost bijna het dubbele. Dat is het alleen waard als je al een 4K TV hebt.

Een i3 is de veiligste optie, maar wel twee keer zo duur als een instap Celeron. Intel vind ik nog niet erg duidelijk over de DTS-HD passthrough voor de Celeron serie, maar de beta drivers lijken wel te werken volgens berichten. Een i3 bevat ook AVX en AVX2 als instructieset, maar dat ga je niet direct wat van merken met KODI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kcjs schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:32:
Ik krijg morgenmiddag een NUC6CAYH binnen, voorlopig met 1 reepje 4gb 1866MHz geheugen...
Krijg hem ook morgen binnen. Ik heb wel gekozen voor 2x 4GB omdat een dual-channel setup blijkbaar de performance van de GPU verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcjs
Krijg hem ook morgen binnen. Ik heb wel gekozen voor 2x 4GB omdat een dual-channel setup blijkbaar de performance van de GPU verbetert.
Ja daar twijfelde ik over maar ik ga het eerst ff met eentje proberen en kijken of het nodig is. Bij mij gaat ie dienen als HTPC voor Kodi, Netflix, Amazon Prime en Steam Streaming op een 1080p scherm, allemaal dingen die alleen maar hardware decoding van x264/5 vereisen en in die resolutie trekt ie dat denk ik prima in single channel. Als ik ooit aan 4K ga beginnen prik ik er wel een extra reepje bij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboynl
DarkSide schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 09:55:
HDMI 1.4 kan ook 4k weergeven. Maar op slechts 30hz.
Weet niet of de nuc het ondersteund om geluid via HDMI door te geven en beeld via DP. Je zou dan eea moeten Configureren denk ik. Of misschien staan alle poorten wel open en werkt het out of the box.
De meeste HDMI 1.4 implementaties gaan maar tot 4K 24Hz. Volgens mij is dat niet eens zo erg voor het gros van de video's. De framerate van een blu-ray is bijvoorbeeld 23.976 fps. De software zou het Hz van het beeld zo moeten aanpassen dat deze matched met de video die je afspeelt. Gebeurd dat niet dan krijg je lichte haperingen in het beeld. Intel had hier last van bij de Ivy Bridge serie: http://www.anandtech.com/...ell-an-htpc-perspective/4

Het principe is deels te vergelijken met AMD freesync.

Maar stel dat je het apparaat ook als computer wilt gebruiken op 4K resolutie dan wil je die wel echt op 60Hz draaien.
kcjs schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:02:
[...]

Ja daar twijfelde ik over maar ik ga het eerst ff met eentje proberen en kijken of het nodig is. Bij mij gaat ie dienen als HTPC voor Kodi, Netflix, Amazon Prime en Steam Streaming op een 1080p scherm, allemaal dingen die alleen maar hardware decoding van x264/5 vereisen en in die resolutie trekt ie dat denk ik prima in single channel. Als ik ooit aan 4K ga beginnen prik ik er wel een extra reepje bij :-)
Een kleine 1,5 jaar geleden claimde ASRock dat je wel echt dual channel wil hebben voor het soepel afspelen van video: http://www.asrock.com/news/index.asp?id=2850
Maarja, middels hebben alweer DDR4 memory. De meerprijs van iets sneller geheugen valt ook wel best mee.

[ Voor 28% gewijzigd door tboynl op 01-03-2017 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcjs
Ik heb hem binnen en geïnstalleerd :) De boel werkt als een zonnetje met 1 reepje 1866MHz geheugen (Kingston HyperX) en een relatief oude 120GB SSD (Intel 520 series). Er hangt een versterker aan met een optische kabel met een ingebouwde DAC voor hifi-geluidskwaliteit, en een Sony TV over HDMI.

Er staat Windows 10 x64 op, met Kodi, Spotify, Edge als browser voor Netflix & Amazon Prime (geen 1080p in Chrome / Firefox :|) en Steam voor game streaming van een desktopbakbeest elders in huis met een GTX 1070. En een X360 controller eraan natuurlijk.

Dankzij de hardware decoding vreet Kodi mijn HEVC content op met 7-8% CPU gebruik (dat is full HD, geen 4k). Moest het wel ff goed instellen, onder Expert video settings decoding op DXVA zetten. Ik zal nog even proberen met 4K content, als ik iets kan vinden om het mee te testen. H264 is uiteraard ook geen probleem. Netflix en YouTube spelen af zonder framedrops volgens hun eigen statistiekjes. Ook niet onbelangrijk, Steam Streaming draait perfect met zowel Witcher 3 als GTA IV, eveneens zonder framedrops.

Ik ben blij dat ik voor de Apollo Lake variant gegaan ben en niet voor de snellere maar duurdere Kaby Lake broertjes. Het ding is duidelijk snel genoeg voor dit doel en is met zijn zuinige chipje (10 watt TDP) koel en daarmee ook stil (de fan staat uit indien mogelijk, dit kun je instellen in BIOS). En het is een koopje. Uiteindelijk was ik 215 euro kwijt (de SSD had ik nog liggen) aan de NUC, geheugen en een Win10 Pro licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Tof om te horen! :) Ik weet niet of je het goede abonnement er voor hebt, maar werkt Netflix (in de app of Edge browser) naar behoren in 4k Ultra HD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcjs
Balance schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:20:
[...]

Tof om te horen! :) Ik weet niet of je het goede abonnement er voor hebt, maar werkt Netflix (in de app of Edge browser) naar behoren in 4k Ultra HD?
Ja dat gaat goed. Ik heb geen Netflix 4K, maar ik heb het volgende 4K 60 FPS YouTubefilmpje geprobeerd: https://www.youtube.com/watch?v=F_2-enZ2FE4. Deze werkt met de VP9 codec, en speelt vlekkeloos af zonder framedrops. CPU-gebruik schommelt rond de 40%, wat acceptabel is, is wellicht ook nodig voor de downscaling naar de 1080p van mijn TV.

Ik heb ook even een testje gedaan met HEVC content. Ik heb deze 4K 60FPS file gedownload: http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=155. Dit wordt eveneens moeiteloos afgespeeld, en ook met single channel geheugen blijkt de bitrate van 41,5 mb/s geen punt.

Tot slot heb ik de Jellyfish 300 mb/s 4K 10bit sample van het net geplukt (http://jell.yfish.us/). Ik verwachtte dat dit teveel van het goede zou blijken te zijn. Maar nee, het speelt soepel af. Of er helemaal geen framedrops zijn kan ik niet garanderen - Kodi laat het niet zien, ook niet met "o" indrukken - maar het lijkt prima te gaan.

Rest de vraag of het afspelen op een full hd scherm invloed heeft? Ik denk dat de hele 4k aan data verwerkt moet worden om beeld te genereren en dat dit dus representatief is, maar ik weet het niet 100% zeker. Iemand? Ik weet wel zeker dat als ik probeer die 4k files af te spelen met VLC op software rendering, het een diavoorstelling wordt :p

In ieder geval, rammend capabel ding dat nucje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboynl
kcjs schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:45:
[...]

Ja dat gaat goed. Ik heb geen Netflix 4K, maar ik heb het volgende 4K 60 FPS YouTubefilmpje geprobeerd: https://www.youtube.com/watch?v=F_2-enZ2FE4. Deze werkt met de VP9 codec, en speelt vlekkeloos af zonder framedrops. CPU-gebruik schommelt rond de 40%, wat acceptabel is, is wellicht ook nodig voor de downscaling naar de 1080p van mijn TV.

Ik heb ook even een testje gedaan met HEVC content. Ik heb deze 4K 60FPS file gedownload: http://demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=155. Dit wordt eveneens moeiteloos afgespeeld, en ook met single channel geheugen blijkt de bitrate van 41,5 mb/s geen punt.

Tot slot heb ik de Jellyfish 300 mb/s 4K 10bit sample van het net geplukt (http://jell.yfish.us/). Ik verwachtte dat dit teveel van het goede zou blijken te zijn. Maar nee, het speelt soepel af. Of er helemaal geen framedrops zijn kan ik niet garanderen - Kodi laat het niet zien, ook niet met "o" indrukken - maar het lijkt prima te gaan.

Rest de vraag of het afspelen op een full hd scherm invloed heeft? Ik denk dat de hele 4k aan data verwerkt moet worden om beeld te genereren en dat dit dus representatief is, maar ik weet het niet 100% zeker. Iemand? Ik weet wel zeker dat als ik probeer die 4k files af te spelen met VLC op software rendering, het een diavoorstelling wordt :p

In ieder geval, rammend capabel ding dat nucje :)
Dat is wel veel bang for the buck als dit kastje al alles kan afspelen. Ik vond de informatie vanuit Intel wel vaag of de Intel graphics HD 500 dezelfde HEVC hardware decoding heeft als de hogere series. Maar de reviews en jouw test zeggen eigenlijk al genoeg.

Is de software slim genoeg dat geluid voor muziek automatisch over de S/PDIF link kan laten gaan en video via de HDMI kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcjs
Je bedoelt dat ie spotify's audio over de toslink leidt en kodi's audio over hdmi bijvoorbeeld? Nee niet dat ik weet, bij mij gaat alles over toslink (standaard win10 playback devive is ingesteld op die output) en zo wil ik het ook hebben. Beeld gaat uiteraard wel over hdmi.

Heb zoiets wel eens voor elkaar proberen te boksen bij mn ouders (niet op een nuc specifiek wel op een pc). Dat was toen een enorme pain in the ass, het kan alleen als de applicatie ondersteunt dat je een geluidskaart kiest. Voor iets als foobar, kodi, winamp is dat allemaal geen punt, zit ergens in de settings. Maar uitgerekend spotify biedt die mogelijkheid niet, na iets van 3 miljoen jaar development en ik weet niet hoeveel releases. Die neemt dus gewoon de default playback device. Is lastig op te lossen, je kunt het dan bijvoorbeeld omdraaien en zeggen, ok, dan stel ik alle ANDERE applicaties wel in dat ze hdmi audio nemen. Maar edge kan het bijvoorbeeld ook niet, en die win10 apps voor netflix en dergelijke vast ook niet. Dus dan heb je hetzelfde probleem naar dan vaker :p Spotify zou het gewoon moeten implementeren maar die gasten hebben het te druk met een slechte android client maken en artiesten financieel over het paard tillen ;)

Er zijn geloof ik wel programma's die ingrijpen in de audio stack van windhoos om de ene applicatie naar device x te routen en de andere applicatie naar device y. Dat zou een uitkomst kunnen bieden kaar ik heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hmmm... Iemand enig idee waarom de nuc7i5bnh Zo slecht leverbaar is? De i3 versie lijkt goed leverbaar, maar de i5 wordt amper verkocht en bij iedereen lange levertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kcjs schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:45:
[...]Kodi laat het niet zien, ook niet met "o" indrukken - maar het lijkt prima te gaan.
Probeer het eens met PlayerDebug Ctrl+Shift+o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcjs
epias schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:29:
[...]
Probeer het eens met PlayerDebug Ctrl+Shift+o.
Goeie tip :) 0 framedrops in al het hevc materiaal inclusief die 300 mb/s jellyfish toestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21
Hey,

Heb momenteel de NUC5i5RYK welke eigenlijk niet goed 4K afspeelt. Ben nu aan het kijken voor een recenter model. Wat ik me afvraag is of een i3 van de NUC7 krachtig genoeg is om 4k af te spelen? Nuc wordt enkel en alleen gebruikt als mediacenter aan mijn tv.

Tx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tboynl
Yargo schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:32:
Hey,

Heb momenteel de NUC5i5RYK welke eigenlijk niet goed 4K afspeelt. Ben nu aan het kijken voor een recenter model. Wat ik me afvraag is of een i3 van de NUC7 krachtig genoeg is om 4k af te spelen? Nuc wordt enkel en alleen gebruikt als mediacenter aan mijn tv.

Tx!
Yargo,

Zoals kcjs hierboven al aangeeft is een NUC6CAYH hiervoor al voldoende vanwege de hardwarematige decoder die de Intel Kaby Lake serie biedt. HDMI 2.0 kan 4K i.c.m. 60Hz wat ruim voldoende is. De hardware video decoder is krachtig genoeg voor 4K.

Ik ben inmiddels overtuigd en heb hem gister besteld i.c.m. één Kingston HyperX 1866MHz reepje.

[ Voor 7% gewijzigd door tboynl op 07-03-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

tboynl schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:39:
[...]
Yargo,

Zoals kcjs hierboven al aangeeft is een NUC6CAYH hiervoor al voldoende vanwege de hardwarematige decoder die de Intel Kaby Lake serie biedt. HDMI 2.0 kan 4K i.c.m. 60Hz wat ruim voldoende is. De hardware video decoder is krachtig genoeg voor 4K.

Ik ben inmiddels overtuigd en heb hem gister besteld i.c.m. één Kingston HyperX 1866MHz reepje.
Ik vraag mij af of datgene in laatste regel wel verstandig is? Bij de Asrock Kaby Lake NUC i3/i5 versie (Beebox), valt het volgende te lezen;

4K Support
The only system in the segment that supports dual channel memory for supporting 4K video playback.

*Dual channel memory is required for 4K video playback. Please install a pair of identical memory DIMMs.

Edit: ik heb nog even doorgezocht en ook bij de Apollo Lake processor komt dual channel geheugen ten goede aan de interne GPU, dus lijkt dual channel de veilige keuze te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 07-03-2017 13:13 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboynl
hardware-lover schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Ik vraag mij af of datgene in laatste regel wel verstandig is? Bij de Asrock Kaby Lake NUC i3/i5 versie (Beebox), valt het volgende te lezen;

4K Support
The only system in the segment that supports dual channel memory for supporting 4K video playback.

*Dual channel memory is required for 4K video playback. Please install a pair of identical memory DIMMs.
tboynl schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Een kleine 1,5 jaar geleden claimde ASRock dat je wel echt dual channel wil hebben voor het soepel afspelen van video: http://www.asrock.com/news/index.asp?id=2850
Maarja, middels hebben alweer DDR4 memory. De meerprijs van iets sneller geheugen valt ook wel best mee.
Dat klopt inderdaad. Voor nu vertrouw ik even op de bevindingen van kcjs aangezien in zijn test de Jellyfish 300 Mb/s 4K 10bit sample al soepel afspeelde. Als je het bij één reepje houd dan doe je er denk ik wel goed aan om een 1866MHz reepje te kiezen met nette latency's.

Diverse benchmarks die op internet te vinden zijn zie je dat dual channel voor iGPU videoperformance wel een positief effect heeft. Maar als ik af ga op de grafieken mag het geen game changer zijn tenzij je al langzaam geheugen hebt gekozen dat je dan misschien net te kort komt.

[ Voor 0% gewijzigd door tboynl op 07-03-2017 13:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-06 11:55

HomeServ

Linux only?

Jammer dat ze niet met vPRO verkrijgbaar zijn. Heb nu een Intel NUC Kit NUC5i5MYHE als thuis server.
Helaas is het OS (Proxmox) niet altijd even stabiel en crashed hij. Met vPRO kan ik hem makkelijk op afstand een reset geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het valt altijd te proberen natuurlijk. Ik test op dit moment met de Kaby Lake Pentium G4560 en die draait ook nergens zijn hand voor om, ook niet voor de 400Mbit JellyFish en staat bij vrijwel alles uit zijn neus te vreten (als het om het afspelen van divers media gaat).

Er zit op dit moment DDR4 Dual Channel geheugen in, maar ik zal op een later moment eens testen wat het (en of er) verschil is met één reepje geheugen op de video-prestaties.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcjs
Haha misschien moet ik mijn posts ff samenvatten in een review om herhaling van vragen te voorkomen. Ik heb het helaas superdruk op het moment, al mijn posts hier zijn tussendoor op een telefoon getikt. In ieder geval is 4K prima mogelijk op 1 reepje vlot geheugen op basis van mijn praktijktestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 10:02
Slonzo schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:47:
Hmmm... Iemand enig idee waarom de nuc7i5bnh Zo slecht leverbaar is? De i3 versie lijkt goed leverbaar, maar de i5 wordt amper verkocht en bij iedereen lange levertijd...
Dat vraag ik me ook af. Zit er al een week of 4 op te wachten tot ie ergens leverbaar is.
Geen enkele webwinkel kan aangeven wanneer. Toch geen problemen met het model? Of gewoon veel vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21
tboynl schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Yargo,

Tx! Dat is inderdaad wel een goedkope setup voor hetgeen ie kan.

Misschien nog een vraagje: de Nuc5 kan niet volledig uitgezet worden middels een infraroodcommando (gebruik een Logitech Harmony). Middels een reg scriptje lukt het wel, maar om een of andere reden flipt de nuc wanneer ie aanstaat en vb 15 min niet gebruikt wordt.

Het zou dus handig zn moest de 6 dit wel ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fijn om te zien dat de NUC6CAYH alle media vlot aan kan.
Lijkt een fijn apparaatje om achter de TV te plakken en die tegelijk als 24/7 home server kan dienen :)
Heeft iemand een idee van het 'idle' verbruik van dat ding? ~10W?
Rct124 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:11:
[...]

Dat vraag ik me ook af. Zit er al een week of 4 op te wachten tot ie ergens leverbaar is.
Geen enkele webwinkel kan aangeven wanneer. Toch geen problemen met het model? Of gewoon veel vraag?
Heb 'm vorige week toch bij Azerty besteld. Levertijd stond op +10 dagen dus ik heb ze 't even bij de leverancier na laten vragen, en hij zou ergens halverwege volgende week bij hen moeten aankomen. Fingers crossed :)

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 08-03-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboynl
Ik heb de NUC6CAYH gister binnen gekregen en heb er LibreELEC op gezet. Ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen, maar de 4K beelden i.c.m. HEVC codec die ik met mijn Samsung NX500 camera heb geschoten speelt die probleem loos af. Ook wel prettig dat de fan in het kastje niet eens aan hoefde doordat de CPU temperatuur laag genoeg bleef.

Heb het nog niet bij films voor elkaar gekregen om 5.1 geluid te laten afspelen. Met S/PDIF passthrough door de HDMI kabel krijg ik dan geen geluid. Zet ik S/PDIF passthrough uit dan krijg ik 2.0 geluid. Dit issue werd al reeds beschreven en was daarom niet geheel een verassing: http://nucblog.net/2017/0...3-linux-htpc-conclusions/

I.c.m. een toslink kabel is DTS-HD passthrough sowieso niet mogelijk omdat dit niet via die interface ondersteund wordt. Via HDMI zou dat wel moeten kunnen. Ik denk dat ik in het weekend er Windows 10 op zet om te kijken of ik via mijn setup dan wel DTS-HD passthrough werkend kan krijgen.

De toslink kabel vind ik handig om muziek via KODI af te spelen zonder dat de TV aan hoeft. Via de KODI app kan je alles alsnog managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb ook een NUC6CAYH bijgehaald.
Om als 24/7 homeserver te dienen. 2 reepjes RAM van 4GB ingepropt zodat ik er ook 1 of 2 Linux VM's op kan draaien met wat lightweight services. Vind het een erg fijn ding tot nu toe.

Voorlopig draait hij met een gewone HDD, want ik ben zo lomp geweest om er een M.2 SSD bij te kopen ipv 2.5" SATA 8)7 Idle verbruik lijkt rond de 6-7W te liggen, dus met SSD waarschijnlijk nog iets minder. Onder load heb ik 'm nog maar tot 15W zien gaan. Erg net verbruik dus* :)

*Geen idee of de waardes erg accuraat zijn, de meeste meters zijn niet zo goed in het meten van zo'n laag verbruik. Maar het is iig laag :+
tboynl schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:07:
Heb het nog niet bij films voor elkaar gekregen om 5.1 geluid te laten afspelen. Met S/PDIF passthrough door de HDMI kabel krijg ik dan geen geluid. Zet ik S/PDIF passthrough uit dan krijg ik 2.0 geluid. Dit issue werd al reeds beschreven en was daarom niet geheel een verassing: http://nucblog.net/2017/0...3-linux-htpc-conclusions/
Heb je deze ook gezien?
HD Audio Bitstreaming Fix for Kaby Lake and Apollo Lake NUCs

[ Voor 45% gewijzigd door Slonzo op 10-03-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboynl
Ik had het artikel nog niet gezien. Maar ook daar was de conclusie dat HD audio passthrough zelfs na de update nog niet goed gaat.

Dat S/PDIF passthrough nog niet gaat zoals gehoopt komt misschien ook door mijn Bose lifestyle 28 systeem. Die ondersteund geloof ik alleen de normale DTS, maar geen DTS-HD. DVDs en Blu-rays hebben bijna altijd alleen DTS-HD audio. Hoop een constructie te vinden dat ik er alsnog 5.1 surround sound eruit kan krijgen, dus dat wordt nog even door testen met verschillende configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

tboynl schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:23:
[...]

Dat S/PDIF passthrough nog niet gaat zoals gehoopt komt misschien ook door mijn Bose lifestyle 28 systeem. Die ondersteund geloof ik alleen de normale DTS, maar geen DTS-HD. DVDs en Blu-rays hebben bijna altijd alleen DTS-HD audio. Hoop een constructie te vinden dat ik er alsnog 5.1 surround sound eruit kan krijgen, dus dat wordt nog even door testen met verschillende configuraties.
DTS-HD gaat nooit werken over S/PDIFhoor ;)
S/PDIF can carry two channels of uncompressed PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound (such as DTS audio codec); it cannot support lossless formats (other than 2ch LPCM) such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, that require greater bandwidth like that available with HDMI or DisplayPort.
Pass-through is dus helemaal geen optie bij DTS-HD of andere lossless formaten. Dat wordt downsampelen voor multichannel...

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 10-03-2017 16:22 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste