Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldPr schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:53:
Als ze altijd aanstaan hoe werkt dat dan in de file of in de stad? Volgens mij schakelen ze bij alle auto’s uit en moet je ze handmatig inschakelen.
Niet bumperkleven? In m’n volvo hoorde ik ze soms bij zebrapaden/ fietsers die denken dat ze op je bumper moeten voorsorteren :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
EINDELIJK!!!
Volgende week donderdag kan ik mijn Kona ophalen, joehoe!! _/-\o_ *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Volodos schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:38:
EINDELIJK!!!
Nog steeds uit de eerste scheepslading ? Of al weer een nieuwe ?
Geen idee hoe vaak er nu een lading aankomt (wij staan nog steeds op oktober).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:59:
[...]

Nog steeds uit de eerste scheepslading ? Of al weer een nieuwe ?
Geen idee hoe vaak er nu een lading aankomt (wij staan nog steeds op oktober).
Eerste scheepslading vertelde de dealer mij. Ze zijn nog steeds druk bezig met de uitgifte van alle auto's. Dealer vertelde ook dat de levertijd inmiddels al is opgelopen tot veel meer dan een jaar (uitgezonderd leasemaatschappijen die grootschalig hebben ingekocht).

Verwijderd

Volodos schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:38:
EINDELIJK!!!
Goedzo!
Welke kleur had jij besteld? Duurde lang zeg, die boot was er 2-3 weken geleden al! Patience is a virtue :)
Benieuwd wat jíj concludeert op basis van langere ritten/ een duurtest.

Wij gaan volgende week vr-ma een lang weekend naar Duitsland, +- 800 km op de planning excl. ritjes daar dus denk dat dit weer een mooi test moment wordt. Eerste keer dat ik echt in de bergen ga rijden met de Kona.

• prettig
o ja Bjorn is de Niro Ev al aan het testen, eerste video is interieur, wel stukje groter en verder zowat hetzelfde (maar dan met app en memory seats).

Levertijd Kona electric zal wel teruglopen zodra de Niro EV beschikbaar komt (deel zal overstappen op de Niro).

[ Voor 27% gewijzigd door prettig op 06-09-2018 08:03 ]

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Volgens mij is die App alleen voor diagnostics en maintenance. Niet à la Tesla/VW om je auto ook te kunnen voorverwarmen/ruiten ontdooien.

Even snel de video bekeken; Niro is groter en heeft m.i. net wat betere styling. Alleen dan weer geen HUD!

• prettig
Volgens mij wel dus een echte app voor verwarmen, etc .... maar paar dagen dan weten we het.
HUD... tja niet zo belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik objectief kijk naar de Kona vs Niro dan zijn vanuit de Niro de volgende punten:
+ memory seat en stoel schuift naar achter bij openen deur/ instappen
+ betere afwerking, meer gebruik van zachte materialen ipv hard plastic
+ fors meer ruimte voor je passagiers achterin + opbergruimte
+ meer opbergruimte voorin (praktischer toepasbaar)
+ achterin verkoeling
+/- ligt aan je smaak: andere styling, ik vind hem wel verfrissend, maar niet mijn smaak
- minder range (5-10%?)
- geen HUD

Echt wel een prima auto hoor, alleen benieuwd wat de prijs gaat doen. Ik denk dat de instap net onder de 50k is en de 'premium' versies 55-60 zullen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 08:26 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:23:
Volgens mij wel dus een echte app voor verwarmen, etc .... maar paar dagen dan weten we het.
Ik hoop het echt, maar heb zelf nog geen enkele aanwijzing gevonden dat dit het geval gaat zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Prijs is te hoog... kona ICE en niro ICE in duurste uitvoeringen vergelijken.
Dan is is het tegen de 5k verschil.
Dus 1 euro onder de 50K, daarboven gaan mensen afhaken (Telsa Model 3).

WTLP Range is bekend.... scheelt maar 30km (maar praktijk even afwachten).

Verwijderd

prettig schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:29:
Prijs is te hoog... kona ICE en niro ICE in duurste uitvoeringen vergelijken.
Dan is is het tegen de 5k verschil.
Dus 1 euro onder de 50K, daarboven gaan mensen afhaken (Telsa Model 3).

WTLP Range is bekend.... scheelt maar 30km (maar praktijk even afwachten).
Ze weten toch wel dat 'ie uit gaat verkopen, wellicht proberen ze wat. Maar op basis van je ICE vergelijking idd niet zo'n heel groot verschil. Hoop dat ze er iig goed aan gaan verdienen, zou leuk zijn als ze nog meer in EV's kunnen en gaan investeren :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 07:07:
[...]

Goedzo!
Welke kleur had jij besteld? Duurde lang zeg, die boot was er 2-3 weken geleden al! Patience is a virtue :)
Benieuwd wat jíj concludeert op basis van langere ritten/ een duurtest.

Wij gaan volgende week vr-ma een lang weekend naar Duitsland, +- 800 km op de planning excl. ritjes daar dus denk dat dit weer een mooi test moment wordt. Eerste keer dat ik echt in de bergen ga rijden met de Kona.
@possimpible De kleur is Dark Knight.
Duurde inderdaad erg lang, ik dacht: er zal toch niet iets misgegaan zijn hè... Maar gelukkig gisteren dus goed nieuws. Volgende week donderdag om 13.00 uur!
En ik ga verslag uitbrengen natuurlijk, heerlijk om hier alle verhalen van anderen te lezen. En ben benieuwd naar jouw 'bergetappe'!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:23:
Als ik objectief kijk naar de Kona vs Niro dan zijn vanuit de Niro de volgende punten:
+ memory seat en stoel schuift naar achter bij openen deur/ instappen
+ betere afwerking, meer gebruik van zachte materialen ipv hard plastic
+ fors meer ruimte voor je passagiers achterin + opbergruimte
+ meer opbergruimte voorin (praktischer toepasbaar)
+ achterin verkoeling
+/- ligt aan je smaak: andere styling, ik vind hem wel verfrissend, maar niet mijn smaak
- minder range (5-10%?)
- geen HUD

Echt wel een prima auto hoor, alleen benieuwd wat de prijs gaat doen. Ik denk dat de instap net onder de 50k is en de 'premium' versies 55-60 zullen zijn.
Bjorn reed niet in de top spec model, dus wellicht is een HUD wel mogelijk? In dat geval blijft er alleen de marginale minder range over. Denk dus als Kia er genoeg van kan leveren dat alle andere EVs het heel moeilijk gaan krijgen. Denk zelf dat de Niro ook een betere auto wordt dan de Tesla Model 3. Amerikaans of Koreaans, het is allebei niet Duits qua afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Z___Z schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:04:
[...]

Bjorn reed niet in de top spec model, dus wellicht is een HUD wel mogelijk? In dat geval blijft er alleen de marginale minder range over. Denk dus als Kia er genoeg van kan leveren dat alle andere EVs het heel moeilijk gaan krijgen. Denk zelf dat de Niro ook een betere auto wordt dan de Tesla Model 3. Amerikaans of Koreaans, het is allebei niet Duits qua afwerking.
Ik vind de Kia Niro persoonlijk minder tot de verbeelding spreken dan de Kona. Ik vind de Kona wat gelikter, wat stijlvoller. Ik ben een grote fan van het middenconsole maar goed: dat is allemaal heel persoonlijk natuurlijk.

Over de ventilatie: is er achterin totaal geen ventilatie dan in de Kona?

• prettig
Z___Z schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:04:
[...]

Ja denk ook dat de Niro EV het veel EV's moeilijk gaat maken.
Zeer ruim, zeer compleet, top-range, top-garantie en top kwaliteit, prijs wordt belangrijk en imago (wil ik in een Kia of Tesla rijden gedoe).

Gaat storm lopen, bovenop zitten (we hebben 2 reserveringen staan... leuk straks naast de Kona).

Verwijderd

Volodos schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:12:
[...]

Ik vind de Kia Niro persoonlijk minder tot de verbeelding spreken dan de Kona. Ik vind de Kona wat gelikter, wat stijlvoller. Ik ben een grote fan van het middenconsole maar goed: dat is allemaal heel persoonlijk natuurlijk.

Over de ventilatie: is er achterin totaal geen ventilatie dan in de Kona?
Er zitten geen blaasdingen als je dat bedoeld. Airco van voor in de auto koelt het er natuurlijk wel. Maargoed: als het 35 graden is en je zit er met 4-5 mensen in, dan gaan die mensen het achterin als eerste 'warm' krijgen ;)

Verwijderd

prettig schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:30:
[...]

Ja denk ook dat de Niro EV het veel EV's moeilijk gaat maken.
Zeer ruim, zeer compleet, top-range, top-garantie en top kwaliteit, prijs wordt belangrijk en imago (wil ik in een Kia of Tesla rijden gedoe).

Gaat storm lopen, bovenop zitten (we hebben 2 reserveringen staan... leuk straks naast de Kona).
Dat wordt een koreaanse oprit haha.
Ik heb mijn diesel te koop gezet, zodra die weg is ga ik kijken of mijn tesla model 3 reservering binnenkort levensvatbaar is (wacht al sinds maart 2016..) en anders idd nog een aziaat erbij kopen. Vrouwlief is te jaloers op de Kona, dan mag ze hem wel hebben en neem ik een Niro (of nog een Kona) :+

• Volodos
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:43:
[...]

Er zitten geen blaasdingen als je dat bedoeld. Airco van voor in de auto koelt het er natuurlijk wel. Maargoed: als het 35 graden is en je zit er met 4-5 mensen in, dan gaan die mensen het achterin als eerste 'warm' krijgen ;)
Geen ventilatiesleuven bij de achterbank... hoe bedenken ze het! :?

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Volodos schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:23:
[...]

Geen ventilatiesleuven bij de achterbank... hoe bedenken ze het! :?
Wel gemiste kans maar bij meeste auto’s loopt het dan vanaf de airco via de middenconsole naar achteren, dat is nu misschien lastiger? Mijn clio heeft het ook niet maar als je voor beeje door het midden laat blazen kom je achter ook wel een eind. Voor de ultieme familie wagen prijs is dat natuurlijk niet voldoende maar goed ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:38

3_s

In aanloop naar m'n Kona ben ik me een beetje aan het verdiepen in het thuis opladen.
Mijn aansluiting is 3 x 400V+N, 32A.
Als ik het goed lees, kan ik daar mee opladen aan 7,2kW of 37km/u.

Dat zou echter betekenen dat ik op die fase niets anders mag gebruiken tijdens het laden, wat redelijk moeilijk is :).

Hoe werkt dit in de praktijk? Weet m'n auto dat hij niet meer mag vragen, of gaat m'n hoofdzekering er regelmatig uitvliegen? Heb ik een speciaal laadstation nodig en zo ja, waar haal ik zoiets?

Ik ken zelf weinig van elektriciteit (ik kan stopcontacten aansluiten, maar dat kan zowat iedereen, denk ik :D).
Bij de dealer was ik zowat de eerste die de Kona bestelde, volgens mij hebben ze nog niet veel ervaring …

(misschien niet onbelangrijk, we spreken hier over België)

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:53
@3_s neem eens een kijkje bij fivari (fivari.be). Hij levert een laadstation op basis van SmartEVSE, dat dmv stroomklemmen in de gaten houdt hoeveel stroom er (door de lader en de rest van het huis) gevraagd wordt, en beperkt de laadstroom van de auto indien nodig.
En anders ff zoeken op loadbalancing.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmenM
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na een aantal maanden lurken op dit topic, nu ook maar eens een berichtje. Ik hoop mijn Kona later deze maand te ontvangen :)

@3_s Je zou ook de Zappi kunnen overwegen, deze kan ook loadbalancen, net zoals de eerder genoemde Fivari.

Ik ben voor de Zappi-lader gegaan. Ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen, omdat ik nog geen EV heb. Wel eventjes met de EV van een collega getest. Werkte als een zonnetje. Even de grill aan tijdens het laden en hij schaalt direct terug.

Je kunt het maximaal vermogen van je huis en maximale vermogen van je zekering (min of meer) traploos instellen. Bijkomend voordeel is dat je met de Harvi de readings van de CT-klem, die je om je inkomende fasedraad in de groekenkast moet klikken, draadloos kunt versturen. Scheelt weer een extra kabel trekken/ingraven. Verder is hij relatief goed instelbaar/programmeerbaar en komt er een app aan.

Het vermogen dat hij aangeeft dat het huis verbruikt lijkt super accuraat te zijn en wordt iedere seconde geüpdatet.

Ik heb mijn aansluiting laten verzwaren naar 1x40A (is een automaat met c-karakteristiek geplaatst door netbeheerder) en de laadpaal is afgezekerd op 32A, b-karakteristiek. Dit was volgens de elektricien prima in orde :)

[ Voor 9% gewijzigd door HarmenM op 06-09-2018 18:51 . Reden: Extra info over aansluiting ]

• prettig
Zappi is ook prima, nadeel vindt ik dat die maar 1-fase is en er staat hier ook wel eens een 3-fase (fivari kan dat wel, tot 32a zelfs). Dan kun je 17kw op 3-fase laden (als er zowat niks aan staat in huis, maar prima in de nacht voor bv een tesla).

• HarmenM
  • Niet online
Ik was in mijn geval specifiek op zoek naar een lader voor de Kona, als onderdeel van een lease-auto. Over vijf jaar kijk ik wel verder ;) Geen plannen voor een andere EV.

Er schijnt overigens een 3-fase lader in ontwikkeling te zijn, van Zappi. Maar, geen idee wanneer die uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals: al die x -> 1 fase laders zijn leuk enzo, totdat je huis af fikt. Je verzekering dekt dit niet, dergelijke omvormers zijn een contractbreuk met je energieleverancier. Neem die paar ton schade * de kans op zo’n voorval svp mee in je afweging. Voor 50 euro in de maand koop je dat af icm een 7,2 kwh lader voor de Kona.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:43:
Nogmaals: al die x -> 1 fase laders zijn leuk enzo, totdat je huis af fikt. Je verzekering dekt dit niet, dergelijke omvormers zijn een contractbreuk met je energieleverancier. Neem die paar ton schade * de kans op zo’n voorval svp mee in je afweging. Voor 50 euro in de maand koop je dat af icm een 7,2 kwh lader voor de Kona.
Om wat voor reden zou je huis afbranden, als alles is afgezekerd?
Zie 't probleem niet zo als het juist wordt aangelegd.
Niet om flauw te doen maar 't is gevaarlijker voor jezelf en andere weggebruikers om bij een louche markplaats aanbieder een trekhaak te laten monteren, waar niets van bekend is.
Ieder z'n keuzes en risico's natuurlijk.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart_Denon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:06:
[...]

Om wat voor reden zou je huis afbranden, als alles is afgezekerd?
Zie 't probleem niet zo als het juist wordt aangelegd.
Niet om flauw te doen maar 't is gevaarlijker voor jezelf en andere weggebruikers om bij een louche markplaats aanbieder een trekhaak te laten monteren, waar niets van bekend is.
Ieder z'n keuzes en risico's natuurlijk.
Is rdw erkend en heb bij rdw geïnformeerd: zij doen dit al langer en staan hier in de markt om bekend een goede ombouwer te zijn. Verzekeraar had er eveneens geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenM
  • Niet online
@possimpible Op welke laders doel je specifiek? We hadden het vlak voor je reactie over de Fivari (en Zappi), maar beide hebben toch geen omvormer? Of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmenM schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:02:
[...]

@possimpible Op welke laders doel je specifiek? We hadden het vlak voor je reactie over de Fivari (en Zappi), maar beide hebben toch geen omvormer? Of heb ik iets gemist?
Als je het op 1 fase hebt niet, maar ze hebben het in dit topic en in het elektrische auto's topic ook constant over laders die meerdere fases naar 1 fase omvormen en die gaan ook onder de noemer 'load balancing'. die bedoel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmenM
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:06:
[...]

Als je het op 1 fase hebt niet, maar ze hebben het in dit topic en in het elektrische auto's topic ook constant over laders die meerdere fases naar 1 fase omvormen en die gaan ook onder de noemer 'load balancing'. die bedoel ik
Ah, verwarend, het dubbel gebruik van die termen. De Zappi en volgens mij ook de Fivari gebruiken die term voor het balancen van het verbruik van de laadpaal en het verbruik van de rest van het huis, waarbij het huis voorrang krijgt. Andere leveranciers gebruiken het woord load balancing voor het verdelen van het vermogen over meerdere laadpalen... Leuk als marketing en techniek vermengd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
HarmenM schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:45:
[...]

Ah, verwarend, het dubbel gebruik van die termen. De Zappi en volgens mij ook de Fivari gebruiken die term voor het balancen van het verbruik van de laadpaal en het verbruik van de rest van het huis, waarbij het huis voorrang krijgt. Andere leveranciers gebruiken het woord load balancing voor het verdelen van het vermogen over meerdere laadpalen... Leuk als marketing en techniek vermengd worden ;)
Ja en een aantal kunnen beide, maar ik was er in begin ook door in-de-war.... dus even goed kijken wat ze bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja waar heb je dat vandaan ? Welk contract staat dat dan ?

Installatie wordt aangelegd door erkend installateur volgens NEN (ook geen harde wet).
3 x 25A geleverd dus mag je ook 3x25A afnemen, wat je daar aanhangt mag je zelf weten.

Brandschade is meestal ondeugdelijke installatie (te dunnen kabels, verkeerde aardlek/automaat), defect toestel, verlengsnoer niet uitgerold, etc.....en gedekt hoor, moet je het wel heel gek maken.

Dus als je wasmachine in de fik vliegt is dat wel gedekt en een 2-1 fase of load-balancing lader niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:33:
[...]

Ja waar heb je dat vandaan ? Welk contract staat dat dan ?

Installatie wordt aangelegd door erkend installateur volgens NEN (ook geen harde wet).
3 x 25A geleverd dus mag je ook 3x25A afnemen, wat je daar aanhangt mag je zelf weten.

Brandschade is meestal ondeugdelijke installatie (te dunnen kabels, verkeerde aardlek/automaat), defect toestel, verlengsnoer niet uitgerold, etc.....en gedekt hoor, moet je het wel heel gek maken.

Dus als je wasmachine in de fik vliegt is dat wel gedekt en een 2-1 fase of load-balancing lader niet ?
Als je zoiets wilt doen dien je 400 volt af te nemen of meer ampere af te nemen, dat soort after market dingen zijn uitgesloten volgens Nuon. Wellicht dat jouw aanbieder daar anders over denkt, ik heb het ze nagevraagd. Ik ben voor 3x35 gegaan ipv 1x 400 met 16 ampere, omdat toen nog niet bekend was of de Kona dat aan kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
En wat is 1 x 400v (16A) dan ?
Je bedoeld: 3 x 16A want dat is 400v (krachtstroom).

3 x 35A is gewoon een 400v krachtsroom aansluiting, alleen gebruik je die niet omdat je er geen 3-fase krachtstroom apparaat aan hebt hangen.

Je lader werkt niet op krachtsstroom 400v maar op 3 x 230v (dus per fase) en bij bv. de Zappi, gebruik je maar 1-fase.

Zeg maar "met kluitje in het riet" gestuurt door Nuon.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 07-09-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:49:
En wat is 1 x 400v (16A) dan ?
Je bedoeld: 3 x 16A want dat is 400v (krachtstroom).

3 x 35A is gewoon een 400v krachtsroom aansluiting, alleen gebruik je die niet omdat je er geen 3-fase krachtstroom apparaat aan hebt hangen.

Je lader werkt niet op krachtsstroom 400v maar op 3 x 230v (dus per fase) en bij bv. de Zappi, gebruik je maar 1-fase.

Zeg maar "met kluitje in het riet" gestuurt door Nuon.
Je kunt bij stedin ook een 400v aansluiting nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:20
Huisaansluitingen zijn nooit enkel fase 400 Volt.
In Nederland is je huisaansluiting 1-fase 230V of 3-fase 230V (ook wel krachtstroom genoemd). *

Op 1 fase aansluiting meet je 230V tussen je fase en nuldraad. Een 3 fase aansluiting heeft 3 aparte fase draden en 1 nul draad. Tussen elk van de fase draden en nul meet je 230V. Tussen twee fases meet je 400V, Dit word veroorzaakt door de faseverschuiving tussen de 3 fases.

Lees ook: Wikipedia: Driefasenspanning

* Kleine uitzondering voor een klein gedeelte van Amsterdam waar ze 2x110 volt hebben. Die krijgen 2x fase 1x aarde binnen.

[ Voor 1% gewijzigd door FatalZero op 08-09-2018 09:13 . Reden: Woord vergeten. Klein gedeelte van Amsterdam heeft 2x 110V fase + aarde aansluiting. ]

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalZero schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:32:
Huisaansluitingen zijn nooit enkel fase 400 Volt.
In Nederland is je huisaansluiting 1-fase 230V of 3-fase 230V (ook wel krachtstroom genoemd). *

Op 1 fase aansluiting meet je 230V tussen je fase en nuldraad. Een 3 fase aansluiting heeft 3 aparte fase draden en 1 nul draad. Tussen elk van de fase draden en nul meet je 230V. Tussen twee fases meet je 400V, Dit word veroorzaakt door de faseverschuiving tussen de 3 fases.

Lees ook: Wikipedia: Driefasenspanning

* Kleine uitzondering voor een klein gedeelte waar ze 2x110 volt hebben. Die krijgen 2x fase 1x aarde binnen.
Dan volg ik het niet, ik had volgens stedin 2 opties, een 400 volt aansluiting erbij prikken, of een verzwaring... 3x35 was het meest praktisch ivm plannen binnen het huis :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
Testrit gehad vandaag. Was komen en gaan van test rijders voor de KONA. Effectief uiteindelijk maar een half uurtje weg geweest.
Over het algemeen goede indruk. Auto voelt degelijk aan. Zicht rondom goed. Alle spiegels zijn naar behoren te verstellen voor goed zicht. Instap net tikkeltje hoger dan de gemiddelde auto. Ietwat gevoel dat je qua zitten op de bok zit maar niet overdreven veel. Voor het gevoel zou de stoel net nog even 2cm meer moeten kunnen zakken. Maar goed dit ligt ook aan mijn lengte.
Even kort stukje 130-140 gereden. Gaat er vrij rumoerig aan toe. Maar of het nu allemaal alleen aan de banden is toe te schrijven dan wel een combinatie met rijwind is me niet geheel duidelijk. Eigenlijk maakt die 130 ook niet zoveel uit want het grotere rumoer dient zich al vanaf 105-110 aan en alles daarboven maakt niet zo heel veel verschil. Moet er wel bij vermelden dat er een straffe wind stond en ook nog nat wegdek. Er zijn zeker auto,s die een stuk stiller zijn maar compleet slecht is het ook weer niet.

Electro motor heeft een typisch buzz in zich. Vooral het laatste stukje vlak voor tot stilstand komen heeft het meeste weg van SF ruimteschip dat net geland is.
Gemak waar de auto mee wegrijdt is ongekend. Heeft eigenschappen van kart rijden. Op sommige momenten komt het over als Woody van Toy-Story die in een elektrisch speelgoed autootje rijdt.

Auto is lichtvoetig in gebruik gezien het gewicht. Echter bij bepaalde handelingen zoals op rotondes merk je behoorlijk goed dat dit een hele zware auto is. Onderstel is goed aangepast hierop qua overhellen maar het effect van het zware gewicht krijg je toch mee. Het lijkt alsof je een gevuld aquarium aan het vervoeren bent dat in de bochten de andere kant op wil.
Ook met versnelling in de bocht merk je dat het extra gewicht de auto eigenlijk rechtdoor wil duwen ipv van de bocht lijn.
Range angst zal je niet zo snel krijgen in deze auto. Een half uur is werkelijk niet genoeg om een significant deel van de SOC eraf te rijden.
Audio is zozo. Is niet slecht echter premium kwaliteit kan ik er niet in terughoren.
Dan nog serie kleine onbegrijpelijkheden in het ontwerp.
Ten eerste de HUD. Hele handige toevoeging echter ik ben vrij lang (196cm). Zit nog wel goed in het interieur maar HUD is maar net aan afleesbaar. Ook indien de projectie in de uiterste stand versteld staat is het maar net aan voordat het buiten beeld valt. Hoe kleiner je bent hoe beter het zal gaan.

Wel zijn er toch een aantal puntjes die opvallen die zeker al door anderen al eens uitgelicht zijn. Hele ondersteunings-circus aan sensoren zoveel mogelijk uitgezet omdat je voor van alles gewaarschuwd wordt. Zoek ik later wel uit als de auto geleverd wordt. Cruise control button is een toggle functie voor speed limiter en cruise control. Paar keer gehad dat je denkt de cruise control weer aan te zetten zit je weer in een andere functionaliteit. Zal wel wennen na verloop van tijd.
Geen memory functie op de stoelen lijkt een klein dingetje maar in de praktijk toch jammer. Zelfs als je als enigst persoon erin rijdt moet je vanwege de beperkte ruimte op de achterbank soms een beetje inschikken en zou dan handig zijn om daarna weer naar de geheugenfunctie terug te kunnen keren.
Middenconsole als een vliegtuig cockpit. Staat leuk maar beperkt toch enig zins de ruimte om je knie naar rechts te laten hangen.

Onderste opbergvak middenconsole is vrij matig bereikbaar. De oplossing van de drive knoppen (allemaal een aparte knop) lijkt me persoonlijk handiger dan wat ik in de KIA NIRO EV gezien heb met een draaiknop.

Achterbank passagiers komen er vrij middelmatig vanaf in deze auto. Auto is natuurlijk niet al te lang en dat merk je voornamelijk op de achterbank. Met voorstoel in achterste stand heb je eigenlijk bijna de situatie van een niet al te grote cabriolet achterbank. Langer dan 190cm dan zit je achter met je hoofd tegen het dak.
Geen ventilatie roosters in de middenconsole voor de achterbank. Ook geen spullen bakje of een USB aansluiting oid.
Ook stoelverwarming voor achterbank helaas niet.
Verder is de voethoogte achter (tussen vloer en onderkant stoel) vrij karig. Dit heeft ook zijn weerslag op het initiële instappen op de achterbank.
Nu vertoef je hier als bestuurder natuurlijk niet zoveel maar goed als er eens 4 personen of collega,s vervoerd moeten worden dan zal dit toch allemaal wat minder zijn.

Aan het einde van de rit nog even de laadkabel bekeken. Ik schat dat die 3-3.5meter lang is.
Bank nog even snel plat gegooid en gemeten wat nu de binnenruimte is van achterkant voorstoel tot aan achterklep (dicht). Dit is 180cm. Stoel staat dan zo dicht mogelijk tegen stuur. Er valt dan niet mee te rijden (wel eventueel in te liggen voor niet al te lange mensen) Alhoewel je nog steeds gebroken eruit komt waarschijnlijk. Om ook nog achter het stuur te kunnen plaatsnemen houd je zo,n 160cm over.
Ben alleen vergeten om de hoogte met de bank plat nog even te meten. Ben bij elke auto wel geïnteresseerd of zoiets als vaatwasser er op zijn kant in te vervoeren is, mocht dat een keer nodig zijn.

Alle scherm gebonden activiteiten en knoppen functioneren allemaal naar behoren en reageren snel. Ook fijn dat volume en zaken zoals verwarming niet allemaal in menu,s verstopt zijn maar direct te bedienen.
Al met al klopt het totaal plaatje wel aardig. Toch ademt alles een b-segment auto met de prijs van een d-segment. Feit dat je dit voor 4% bijtelling kan rijden maakt dat het weer klopt. Als particulier komt het nog niet uit deze wagen.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
400v erbij prikken, zou betekenen een 2e krachtstroom aansluiting, hoogst onwaarschijnlijk dat ze dat doen.
Aangezien ze verzwaring aanbieden....waarschijnlijk had je al 3-fasen krachtstroom (16A of 25A).

En nu heb je 3 x 35A, niks mis mee, prima voor laden Kona (alleen duur qua vastrecht, 700,-/jaar meer dan 3 x 25A.... waar je met de juiste lader ook 6kw mee kunt laden, nu kun je 7,2kw laden).
Dus 1,2kw laadsnelheid meer voor 700,-/jaar extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:56:
400v erbij prikken, zou betekenen een 2e krachtstroom aansluiting, hoogst onwaarschijnlijk dat ze dat doen.
Aangezien ze verzwaring aanbieden....waarschijnlijk had je al 3-fasen krachtstroom (16A of 25A).

En nu heb je 3 x 35A, niks mis mee, prima voor laden Kona (alleen duur qua vastrecht, 700,-/jaar meer dan 3 x 25A.... waar je met de juiste lader ook 6kw mee kunt laden, nu kun je 7,2kw laden).
Dus 1,2kw laadsnelheid meer voor 700,-/jaar extra.
een verzwaring heeft niet alleen dat als voordeel, maar doe je ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenM
  • Niet online
Electrons schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:56:
[...]
Electro motor heeft een typisch buzz in zich. Vooral het laatste stukje vlak voor tot stilstand komen heeft het meeste weg van SF ruimteschip dat net geland is.
[...]
Was dat niet de Virtual Engine Sound System (VESS)? Op de productpagina van de Kona kun je een sampletje luisteren. In de proefrit was het me niet echt opgevallen, trouwens. Ik snap dat je onder een EV geen ronkend ICE-geluid gaat zetten, maar ik vond het wel iets teveel op de lachspieren werken, zullen we maar zeggen.

Wat zijn trouwens jullie gedachten bij laden? Voor mij is een EV nieuw. Ik lees me suf over de zin en onzin van rond de 50% SOC blijven, of maximaal 80%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmenM schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:20:
[...]

Was dat niet de Virtual Engine Sound System (VESS)? Op de productpagina van de Kona kun je een sampletje luisteren. In de proefrit was het me niet echt opgevallen, trouwens. Ik snap dat je onder een EV geen ronkend ICE-geluid gaat zetten, maar ik vond het wel iets teveel op de lachspieren werken, zullen we maar zeggen.

Wat zijn trouwens jullie gedachten bij laden? Voor mij is een EV nieuw. Ik lees me suf over de zin en onzin van rond de 50% SOC blijven, of maximaal 80%...
VESS hoor je alleen buiten en staat standaard uit, is volgens mij voor voetgangers als je stapvoets rijdt en ze je wellicht niet horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Ik rij hem leeg en laad hem vol (maar thuis/zaak, dus tijd niet van toepassing). Al jaren (nul invloed op de accu).

Snelladen tot 80%, puur vanwege de tijd (soms iets meer), maakt ook niks uit.
Auto's met goed accu management en koeling/verwarming accu's.....gewoon doen wat je denk dat nodig is maakt zowat niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:24:
[...]

VESS hoor je alleen buiten en staat standaard uit, is volgens mij voor voetgangers als je stapvoets rijdt en ze je wellicht niet horen?
Het staat standaard toch aan? Dat zag ik iig in de filmpjes van bjorn.

[ Voor 7% gewijzigd door kv83 op 07-09-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
kv83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:07:
[...]

Dikke kans dat het het VESS geluid was. Had er nog geen ervaring mee in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:07:
[...]

Bij mij standaard uit, mss via instellingen aan te passen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Daar kan je alleen maar wat zinnigs over zeggen als je weet hoeveel voltage de cellen zijn als je auto zegt dat de accu 100% vol is. Als je het cel voltage niet kan zien, kan je er niet direct achterkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Wordt het niet tijd de topic titel aan te passen: Kona electric en Niro EV (90% hetzelfde technisch).
Hij rijdt rond en Bjorn zet nu zowat alles over de Niro EV online.

Enige is de prijs, rest is bekend in detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31
Zolang het toestel dat je gebruikt om van 3 naar 1 fase te gaan voldoet aan alle keuringen en het op een correcte wijze geïnstalleerd is zal je verzekering daar geen probleem van maken. En je energieleverancier zal liever zien dat je op alle 3 de fases een gelijke load gaat trekken dan dat je 1 fase zeer zwaar gaat belasten omdat dat voor hen het eenvoudiger maakt om het net in balans te houden. Liever 3x10A over de 3 fases dan 1x30A op 1 fase en de 2 andere onbenut.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:36:
Wordt het niet tijd de topic titel aan te passen: Kona electric en Niro EV (90% hetzelfde technisch).
Hij rijdt rond en Bjorn zet nu zowat alles over de Niro EV online.

Enige is de prijs, rest is bekend in detail.
Goed idee, ik heb zelf nu weinig tijd maar een goed punt voor de OP/ titel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmenM
  • Niet online
Bjørn is op dreef met z'n filmpjes. Hier een side by side vergelijking van de Kona vs Niro...

Ik ben nog steeds blij met de Kona, maar de Niro is toch ook wel een gave wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmenM schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:27:
Bjørn is op dreef met z'n filmpjes. Hier een side by side vergelijking van de Kona vs Niro...

[video]

Ik ben nog steeds blij met de Kona, maar de Niro is toch ook wel een gave wagen!
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en dat ‘tussendeel’ uit de kofferbak eruit gehaald, scheelt idd een centimeter of 3-5 nadat je de platte bodem terug plaatst.

Verder een vrij chaotische video, maar hij doet het met de beste bedoelingen :) Niro overall op de belangrijke punten - vind ik - meer premium dan de Kona. Schermpositie / HUD vind ik echter een zeer sterk punt van de Kona. Beenruimte achterin is bizar groot in de Niro zeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Volodos
Ik vind de Kona echt een stuk mooier dan de Niro: z'n lijnen, het middenconsole, het stuurwiel, z'n looks... Ja ik ben echt heel blij dat ik voor de Kona ben gegaan. Al had ik wel graag wat meer ruimte op de achterbank gehad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:59

Hoogie2004

Whohooooo

Volodos schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:37:
Ik vind de Kona echt een stuk mooier dan de Niro: z'n lijnen, het middenconsole, het stuurwiel, z'n looks... Ja ik ben echt heel blij dat ik voor de Kona ben gegaan. Al had ik wel graag wat meer ruimte op de achterbank gehad!
Same here. Al vraag ik me af hoeveel ik die ruimte uiteindelijk zal missen, meestal alleen in de auto.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Zouden de Niro velgen op de Kona passen ? (vindt ik mooier)
Kona heeft wel mooiere lijnen (neus Niro...niet kapot van, gekke lampen en spoiler)

[ Voor 41% gewijzigd door prettig op 09-09-2018 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhb62
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

Hoogie2004 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:58:
[...]

Same here. Al vraag ik me af hoeveel ik die ruimte uiteindelijk zal missen, meestal alleen in de auto.
De kinders zijn het huis uit ik denk niet dat ik de ruimte ga missen. Ik ri nu in een supperb met een hoop lucht :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Toch petje af voor Bjorn......doet wat geen enkele auto-journalist doet en is veel eerder met veel meer informatie, veel meer kennis en keert de wagens gewoon binnenste buiten.

Kunt merken dat het echt zijn passie is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:29:
Zouden de Niro velgen op de Kona passen ? (vindt ik mooier)
Kona heeft wel mooiere lijnen (neus Niro...niet kapot van, gekke lampen en spoiler)
Denk het wel, goed idee: volledig mee eens en niet aan gedacht haha.

Ik vind de koplampen van de niro (drl niet) wel mooier dan de kona. Achterlichten daarentegen spuuglelijk (beetje golf gti petjes uiterlijk met die ‘c’ tjes erin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:24:
[...]

Denk het wel, goed idee: volledig mee eens en niet aan gedacht haha.

Ik vind de koplampen van de niro (drl niet) wel mooier dan de kona. Achterlichten daarentegen spuuglelijk (beetje golf gti petjes uiterlijk met die ‘c’ tjes erin).
Ik vindt de kona juist mooier qua koplampen.. haha
En de Niro banden, 3db stiller (Michelin Primacy mx4), setje van de Niro op de Kona en winterbanden op de Kona velgen.
Kofferuimte verschil viel me reuze mee (super z'n vergelijk), Niro winst zit voornamelijk in de beenruimte achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:32:
[...]

Ik vindt de kona juist mooier qua koplampen.. haha
En de Niro banden, 3db stiller (Michelin Primacy mx4), setje van de Niro op de Kona en winterbanden op de Kona velgen.
Kofferuimte verschil viel me reuze mee (super z'n vergelijk), Niro winst zit voornamelijk in de beenruimte achter.
Ik ook, de koplampen van de Kona vind ik ook mooier, het geeft hem een agressieve kop, ik vind dat erg mooi.
Die velgwissel vind ik wel een heel goed idee, ga ik ook doen!
Welke winterbanden gaan jullie erom doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:50:
[...]

Ik ook, de koplampen van de Kona vind ik ook mooier, het geeft hem een agressieve kop, ik vind dat erg mooi.
Die velgwissel vind ik wel een heel goed idee, ga ik ook doen!
Welke winterbanden gaan jullie erom doen?
Ik heb nokian all season banden besteld, die schijnen net zo goed te zijn als a merk winterbanden en kun je erna in de zomer oprijden. +- 550 euro voor 4 stuks, eens zien of het wat is. Ze komen er eind oktober/ begin november op te liggen, eerst deze nog wat verder oprijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
okeeee...... nokian weatherproof bedoel je?
69db (scheelt bijna de helft).
Scheelt weer zoekwerk, bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 09-09-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:59:
okeeee...... nokian weatherproof bedoel je?
69db (scheelt bijna de helft).
Scheelt weer zoekwerk, bedankt.
Jep, cline is gelijkwaardig (hun andere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog even zitten zoeken en kom tot het volgende:
De audi Q2/ Volkswagen T-Roc delen de '7J x 17 215/55 R17' velg/ bandmaat.
Mocht je dus voor GOEDE (niet van die aftermarket 1x stoeprandje raken = scheur in je velg) alternatieven willen kijken die weliswaar minder zuinig zijn dan kun je zeker daar kijken.
De steek maat is volgens mij 5x114.

Succes met de zoektocht ;) De Niro is denk ik de nr 1 qua goede looks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Hier nog een video over de ruimte als je groter bent dan 1.80m.
YouTube: Kia Niro EV space for tall people + back seat comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Ik had hem al gepost in het algemene elektrisch rijden topic, maar voor andere geinteresseerden die twijfelen tussen Niro / Kona:

Koreaanse Niro EV prijslijst en catalogus (met translate goed te begrijpen), ook met nodige extra detailplaatjes.

Je kan ook de Niro car builder uittesten, als je rechts in de adresbalk translate aanzet (Chrome) is ie goed bruikbaar:
http://www.kia.com/kr/sho.../simple.trim.car=EDE.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:08:
Ik heb nog even zitten zoeken en kom tot het volgende:
De audi Q2/ Volkswagen T-Roc delen de '7J x 17 215/55 R17' velg/ bandmaat.
Mocht je dus voor GOEDE (niet van die aftermarket 1x stoeprandje raken = scheur in je velg) alternatieven willen kijken die weliswaar minder zuinig zijn dan kun je zeker daar kijken.
De steek maat is volgens mij 5x114.

Succes met de zoektocht ;) De Niro is denk ik de nr 1 qua goede looks!
Steek is uiteraard belangrijk maar ook de ET (einpress tiefe), die bepaald hoever naar binnen of buiten de velg komt.
Als die teveel afwijkt spoort die niet goed meer (zelfde effect als spoorverbreders), deels op te lossen door hem opnieuw uit te lijnen.
En dan de velg breedte (J-waarde), maar bij dezelfde bandenmaat is die meestal hetzelfde.

Teveel naar binnen is ook niet mooi, teveel naar buiten en kan aanlopen.

235/50 r17 erop kan denk ik ook, die is bijna exact even hoog (met 225 kom je niet goed uit qua hoogte maat). Maar kans dat die "te bol" staat op de huidige velg.
https://tiresize.com/comparison/

[ Voor 18% gewijzigd door prettig op 09-09-2018 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de OP aangepast, zal dit later nog verbeteren. Mocht iemand anders zich geroepen voelen (graag!) om mee te helpen dan svp een PBtje :) Volgens mij zijn er genoeg fanatiekelingen hier, goed om nieuwe lezers te betrekken en in de OP genoeg informatie op te nemen. @Trackerfire is niet superactief, weet niet of hij de auto nog op zijn lijstje heeft of wellicht op vakantie is? :) Geeft niks natuurlijk, maar wel goed om met (een aantal personen) de OP up to date te houden.

Ook heb ik het topic gerapporteerd met de vraag of de Niro er ook bij kan in de titel, zodat we het topic compleet hebben (heb al e.e.a. in de OP verwerkt).

Edit: bij voorkeur iemand die e.e.a. over laadpalen kan posten (wellicht kostenplaatje inzichtelijk maken, 16a vs 32a vs smartladers die de belasting over fases verdelen etc?). Ik had hier 0,0 kennis van toen ik de auto kocht maar inmiddels best veel over gelezen, denk dat dit van grote toegevoegde waarde is voor het topic!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2018 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:30:
Ik heb de OP aangepast, zal dit later nog verbeteren. Mocht iemand anders zich geroepen voelen (graag!) om mee te helpen dan svp een PBtje :) Volgens mij zijn er genoeg fanatiekelingen hier, goed om nieuwe lezers te betrekken en in de OP genoeg informatie op te nemen. @Trackerfire is niet superactief, weet niet of hij de auto nog op zijn lijstje heeft of wellicht op vakantie is? :) Geeft niks natuurlijk, maar wel goed om met (een aantal personen) de OP up to date te houden.

Ook heb ik het topic gerapporteerd met de vraag of de Niro er ook bij kan in de titel, zodat we het topic compleet hebben (heb al e.e.a. in de OP verwerkt).
Top..... beter zo en samen met de video's van Bjorn (goed vindbaar op internet) zullen potentiële kopers de informatie snel vinden, nu de KIA dealers nog even wakker schudden, zodat ze bij de Importeur kunnen gaan zeuren waarom alles al bekend is en de auto er nog niet is (heb mijn dealer al alles doorgestuurd en die was "not amused").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:30:

Edit: bij voorkeur iemand die e.e.a. over laadpalen kan posten (wellicht kostenplaatje inzichtelijk maken, 16a vs 32a vs smartladers die de belasting over fases verdelen etc?). Ik had hier 0,0 kennis van toen ik de auto kocht maar inmiddels best veel over gelezen, denk dat dit van grote toegevoegde waarde is voor het topic!
Inderdaad vakantie. Ga hem na de vakantie weer actief bijhouden!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, stoelhoogte Niro wel apart, kerel van 184 kijkt tegen het zonneklepje aan.

Zijn die stoelen zoveel hoger dan in de Kona? 187 hier en nergens last van, ook niet op de bijrijderstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:19:
Hmm, stoelhoogte Niro wel apart, kerel van 184 kijkt tegen het zonneklepje aan.
[video]

Zijn die stoelen zoveel hoger dan in de Kona? 187 hier en nergens last van, ook niet op de bijrijderstoel.
Misschien bijzondere lengte benen/rug verhouding. Zie je wel eens. Of de stoel in de minst gunstige positie. Met 1.87 moet je in elk gebakje kunnen zitten lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:30:
[...]

Misschien bijzondere lengte benen/rug verhouding. Zie je wel eens. Of de stoel in de minst gunstige positie. Met 1.87 moet je in elk gebakje kunnen zitten lijkt me.
Hij heeft ruimte zat, maar klaagt dat die klep in zn zicht zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:40:
[...]

Hij heeft ruimte zat, maar klaagt dat die klep in zn zicht zit?
Hij lijkt niet heel ruim te zitten hoor. Zie hoe dichtbij zijn knieën bij het dashboard zitten en de hoek van z'n benen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:42:
[...]

Hij lijkt niet heel ruim te zitten hoor. Zie hoe dichtbij zijn knieën bij het dashboard zitten en de hoek van z'n benen.
Zie de video, hij heeft voorstoel op voor hem (nog) comfortabel gezet zodat Bjørn erachter de rest heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:13
Je hebt best kans dat bijvoorbeeld de stoelen in Korea iets anders zijn dan de EU modellen straks. Koreanen zijn toch een stuk kleiner en lichter over het algemeen dus grote kans dat ze daar iets kleinere stoelen gebruiken.

Zo verwacht ik nog wel een aantal aanpassingen voor de EU, al was het maar om homologatie regelingen. Daarnaast kunnen de configuraties nog iets afwijken. Was bij de Ioniq toen ook al het geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Davidshadow13 dat zou kunnen, maar lijkt me eerlijk gezegd niet. Aziatische auto's hebben vaak een wat kortere zit (ivm die kleine benen) etc, ook de Europese versies...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrons
Heeft het niet met open dak te maken dat het plafond lager uit komt. Ik heb de schuifdak optie bij de kona express niet besteld om niet nog lager uit te komen qua interieur ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Electrons schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:43:
Heeft het niet met open dak te maken dat het plafond lager uit komt. Ik heb de schuifdak optie bij de kona express niet besteld om niet nog lager uit te komen qua interieur ruimte.
Ja dan is het dak lager. Maar je kon hem bij de Kona toch niet bestellen (bij de launch-edition).
Is eigenlijk bij de meeste auto's zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Ai, net gesproken met de dealer: ik had de auto deze of volgende week verwacht, maar gaat toch richting oktober. Heb ik nog iets meer tijd om uit te puzzelen of het voor mij voordeliger is om een laadpaal te kopen of om te leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Togt schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:32:
Ai, net gesproken met de dealer: ik had de auto deze of volgende week verwacht, maar gaat toch richting oktober. Heb ik nog iets meer tijd om uit te puzzelen of het voor mij voordeliger is om een laadpaal te kopen of om te leasen.
Ik zou 'm kopen, meeste kosten ben je kwijt aan het plaatsen, als ze hem dan ooit ook weer weg moeten halen zul je daar in een leaseconstructie ook wel voor moeten betalen. Jammer dat 'ie is uitgesteld! Op welke boot staat ie? Begreep dat er 21-9 en 12-10 weer twee aankomen in nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
21-9 waarschijnlijk. Daarna 2 weken om naar dealer en dan rijklaar gemaakt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
weet iemand hoe het standaard audio en Krell sound systeem is van Hyundai?
Is het de moeite waard om te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
NL_Scratch schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:48:
Krell in Kona..... bagger (audiofiel bekeken), acceptabel als audio systeem. Standaard geen idee (maar dat zal bagger x 2 zijn vermoed ik).

Beetje overdreven, maar is geen verfijnd mooi gelanceerd audio systeem (gewoon speaker en versterkers erin, Krell erop plakken en klaar.....gebruiken gewoon de naam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:09:
[...]

Krell in Kona..... bagger (audiofiel bekeken), acceptabel als audio systeem. Standaard geen idee (maar dat zal bagger x 2 zijn vermoed ik).

Beetje overdreven, maar is geen verfijnd mooi gelanceerd audio systeem (gewoon speaker en versterkers erin, Krell erop plakken en klaar.....gebruiken gewoon de naam).
Voor de hoeveelheid watt die ze verbruiken is het best een prima geluidsinstallatie hoor! In m'n andere auto zit 1,7 kwh aan speakers (29 stuks), tuurlijk: dat is wat fraaier (Meridian): maar voor die 100-200 watt die de Kona aan geluid produceert is het echt wel prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:16:
[...]

Voor de hoeveelheid watt die ze verbruiken is het best een prima geluidsinstallatie hoor! In m'n andere auto zit 1,7 kwh aan speakers (29 stuks), tuurlijk: dat is wat fraaier (Meridian): maar voor die 100-200 watt die de Kona aan geluid produceert is het echt wel prima...
Watts en aantal speakers zeggen niks over geluid (echt nul-komma-niks), buizenversterker met paar watt en mooie speakers in mooie ruimte is 10x beter.
Balans is bagger, speakers niet goed geplaatst en filters niet op de auto afgestemd. Gewoon geen goed systeem.
Leuk voor radio.....maar is mijn mening (en nogal kritisch op audio gebied, andere hobby van me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
NL_Scratch schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:48:
Heb ik wel aangevraagd, als enige optie die ik anders zou missen uit de Premium. (Oftewel een Comfort met deze upgrade besteld)
In de reviews wordt best enthousiast gereageerd, komt misschien vooral doordat het bas geluid redelijk aanwezig is (dat is vaak natuurlijk beetje het manko op de standaard audio in een auto). Maar in alle eerlijkheid mijn gehoor is niet zo verfijnd, dus grote kans dat ik alleen door het feit dat er wat meer volume in het geluid zit zeer positief reageer :+

Enige waar ik nu achteraf nog beetje over twijfel is of ik niet toch de LED koplampen had moeten nemen. Nu weer een tijdelijke auto met LED hoofdverlichting en wat rijdt dat toch heerlijk in de avond/nacht..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhb62
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

prettig schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:42:
[...]

Watts en aantal speakers zeggen niks over geluid (echt nul-komma-niks), buizenversterker met paar watt en mooie speakers in mooie ruimte is 10x beter.
Balans is bagger, speakers niet goed geplaatst en filters niet op de auto afgestemd. Gewoon geen goed systeem.
Leuk voor radio.....maar is mijn mening (en nogal kritisch op audio gebied, andere hobby van me).
Ik denk dat het mijn muziek wel mee gaat vallen. Tijdens de proefrit vond ik het geluid beter dan wat ik nu in de Skoda heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Audio is ook niet slecht vergeleken met andere auto's (maar ken er ook met echt veel betere).
Maar de naam Krell (echt high-end audio) doet het geen eer aan (die maken overigens voornamelijk versterkers waar je je een breuk aan tilt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogierm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2024
Hi All,

ik ga ook voor de Kona en mijn kona wordt eerste kwartaal 2019 verwacht.
Nu ben ik me aan het verdiepen in de laders voor thuis.

aangezien ik geen 32amp heb maar 16 en de vorige bewoner van het huis een 3fase oplader had gemonteerd in de woning vroeg ik me af of je met een 11kw 3fase 16amp de kona zou kunnen laden?

https://www.laadpaal24.nl...te-kabel-3-fase-16a-11-kw

naar welke laadpalen kijken jullie? of welk advies hebben jullie gekregen?
Hyundia zelf raad deze website aan: https://www.snelautoladen.nl/winkel/

dat is ook een 3fase 16amp lader.

lijkt me allemaal hetzelfde.

ik lees jullie graag.

mvg
Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat @prettig (en enkele anderen) je daarover prima van informatie kunnen voorzien.
Ik heb zelf deze laadpaal genomen. Dit ivm mijn eigen EV en op korte termijn (overtollige auto staat nu te koop) komt er nog een EV bij. Als je een EV box neemt, dan zou ik zeker zo'n business variant nemen. Je hebt een heel fijn dashboard waarin je mensen kunt toevoegen die gratis kunnen laden of mensen die 'tegen betaling' kunnen laden. Per pas kun je een ander tarief instellen, etc. Ook kun je bijvoorbeeld klanten van je betaald laten laden, maar dan gaat het ten laste van jouw zakelijke rekening ipv je prive rekening (weet niet of dit interessant voor je is). Anyhow: dat met die 3 fase naar 1 fase gebeuren is al genoeg over gepraat in dit topic, lees even terug (of zoek binnen het topic) of vraag enkele gebruikers hier daar het hemd van het lijf over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Rogierm schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:14:
Hi All,

ik ga ook voor de Kona en mijn kona wordt eerste kwartaal 2019 verwacht.
Nu ben ik me aan het verdiepen in de laders voor thuis.

aangezien ik geen 32amp heb maar 16 en de vorige bewoner van het huis een 3fase oplader had gemonteerd in de woning vroeg ik me af of je met een 11kw 3fase 16amp de kona zou kunnen laden?

https://www.laadpaal24.nl...te-kabel-3-fase-16a-11-kw

naar welke laadpalen kijken jullie? of welk advies hebben jullie gekregen?
Hyundia zelf raad deze website aan: https://www.snelautoladen.nl/winkel/

dat is ook een 3fase 16amp lader.

lijkt me allemaal hetzelfde.

ik lees jullie graag.

mvg
Rogier
Gewoon even topic doorlezen...... blijf het niet posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmenM
  • Niet online
De Kona & Niro kunenn slechts op één fase laden. Dus van die 11kWh gebruik je effectief gezien maar één fase, dus op 3,7kWh. Dus, 16A op één fase. Zoals @possimpible zegt zou ik even het gesprek teruglezen over fase-stapelaars etc.

Er zijn overigens diverse laadpalen die af te stellen zijn op tussenliggende amperages, zoals 20A, zodat het ook op een 25A aansluiting zou kunnen. Ik heb zelf veel gelezen over de hele selectiviteitsdiscussie, NEN1010 en de netcode, maar een harde en eenduidige conclusie heb ik niet gevonden; slechts dat je aansluiting selectief moet zijn ten opzichte van het hoofdnet. Hoe dan die selectiviteit te waarborgen is een complexer verhaal dan een rekensommetje van delen door 1,6.

Ik ben overigens zelf voor de Zappi gegaan, omdat ik op m'n eigen oprit kan laden en ik een 1x40A aansluiting kon nemen. Ik heb deze laadpaal gekozen voor de Kona, met een leasecontract van 5 jaar. Ik denk dus niet verder dan deze termijn. Hierna zien we wel weer verder ;) Ik ben tot nu toe erg tevreden over de installatie. Verder heb ik hem nog niet kunnen testen, omdat ik afwachting ben van de levering van de Kona.

@possimpible Thanks voor de info over de boot. Ik had de goede hoop dat m'n Kona met de eerste levering zou komen, maar de leasemaatschappij heeft nog steeds niets gehoord. Medio september is mij verteld, maar ik gok dat hij met de tweede boot komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Kia Niro EV prijs ..... schattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HarmenM geen probleem, heb een nuttig contact (zal tzt ook wel voor Kia navragen) die me op de hoogte houdt, ik gaf aan dat er weinig nieuws vanuit de dealers is en of hij me elke shipment even door kon sturen (datum dat ze in de haven aankomen). 21-9 en 12-10 is alles wat ik weet voor nu, tegen die tijd weer ff vragen :)

Zijn er overigens al mensen die de Niro EV besteld hebben en al meer weten? Ik kan weinig op de website van Kia / het 'www' vinden, maar zou het leuk vinden om wat meer zaken in de OP op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Net bericht gehad van dealer.
Verwachte levering Aug 2019 voor Kona premium. Order (lease) is begin vorige week doorgezet. Even ter indicatie hoe de levertijd er op dit moment voor staat.
Als particuliere koper zou ik persoonlijk hebben afgehaakt bij dit soort levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electrons schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:25:
Verwachte levering Aug 2019 voor Kona premium. Order (lease) is begin vorige week doorgezet. Even ter indicatie hoe de levertijd er op dit moment voor staat.
Als particuliere koper zou ik persoonlijk hebben afgehaakt bij dit soort levertijden.
Zit je aan één leasemaatschappij vast? Er zijn er diversen die nog voorraad hebben, maar zullen wel de hoofdprijs vragen qua tariefstelling. Zuur, is lang wachten! Misschien is de Niro sneller qua levertijd? Goed alternatief!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2018 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Electrons schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:25:
Of juist niet afhaken, dit geeft de tijd om als particulier nog een flinke geldbuffer aan te leggen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrons
Helaas heb lease maatschappij niet voor het kiezen. Is dus gewoon afwachten. Niro EV kan ik nu niet bestellen in de lease configurator tool.
Tevens loopt op een gegeven moment ook het huidige contract af. Dus er zijn gewoon niet zoveel opties dan de huidige bestelling uitwachten tot het zover is.

[ Voor 59% gewijzigd door Electrons op 10-09-2018 15:42 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.