Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Journalisten reviews kijk ik al niet meer naar (popie-jopies, nul voorbereiding, vooroordelen).

Zouden zich inderdaad meer moeten richten op de vraag: "waarom is die nu al uitverkocht" en waarom worden er zo weinig gemaakt ?

Uitstervend ras....... Bjorn's gaan het overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
prettig schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:01:
Journalisten reviews kijk ik al niet meer naar (popie-jopies, nul voorbereiding, vooroordelen).

Zouden zich inderdaad meer moeten richten op de vraag: "waarom is die nu al uitverkocht" en waarom worden er zo weinig gemaakt ?

Uitstervend ras....... Bjorn's gaan het overnemen.
dat is hier niet echt t geval. Niet dat dat de “review” beter maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nou ... spelfouten in de titel (gewoon slordig) en zo is zijn review ook....60kw accu (is 64kwh netto accu), laadtijden van 20-30 uur.... lekker vaag. Max 3,6kw thuis.... onzin je kunt al bijna 6kw thuis laden (25A).
Gewoon rommeltje.

Effe snel item maken, met fact-sheet van de redactie...
Hij was laats ook bij BNR, gebruikte EV's ging het over, wel raar dat ze zonder accu werden aangeboden ! Zeker voor hobbyisten was het commentaar.....weet er echt niks van.

[ Voor 34% gewijzigd door prettig op 31-08-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Tja, die video is echt niet vol te houden. Volgens mij is hij een van de eersten die de Tesla Wall pilot met Eneco deed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tojnk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 12:58
kv83 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

In principe zou de levering van niet Premium ergens volgend jaar starten... maar goed, wat ik begreep zitten zelfs de Premiums nu al op een levertijd van 10-12 maanden. Crossing fingers voor je dan maar :)
Levertijd staat nu op 2e kwartaal 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Togt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:08:
Tja, die video is echt niet vol te houden. Volgens mij is hij een van de eersten die de Tesla Wall pilot met Eneco deed toch?
En van die rechtszaak wegens bellen tijdens autopilot en boete voor handen aan de telefoon ofzo.

Mja die vent is te druk en te irritant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
Bart_Denon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:32:
[...]

In de eerste 2 min al meer dan 5 onwaarheden... Pfff lees je eens goed in voordat je een soort hippe vlog denkt te maken.

Diesel versies, gti versies...
Pakt de laadkabel en heeft het over een schakelaar?
20 uur laden via een laadpaal?
Laden een ellende...?
3 fase laden is bij nog bijna geen enkel ander merk verkrijgbaar....

Waar heeft deze man 't in hemelsnaam over. Echt een verschrikkelijk filmpje.
Vincent Everts, erg irritant figuur die denkt dat ie overal verstand van heeft. Hij maakt ook al filmpjes over blockchain. Gewoon negeren die man.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Al iemand gekeken wat voor banden onder de Kona zitten en het geluid bij ongeveer 120km van de banden?

Nog andere "gekke" dingen tegengekomen in de praktijk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

prettig schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:53:
Al iemand gekeken wat voor banden onder de Kona zitten en het geluid bij ongeveer 120km van de banden?

Ik zelf vind heg meevallen, ik rij nu diesel deze geeft meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nexen, budgetbanden maar voldoen prima. Bij 130-140 wel veel geluid met de muziek uit, maar andere auto’s hebben dat ook (eerder wind dan banden).

Enige onpraktisch-heid die ik gevonden heb is dat eco pro niet standaard ingesteld kan zijn, verder nog niks geks gehad (al 1800 km op de teller, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dag ik alle dingen die ik met de auto moest doen had opgespaard om hiermee te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr2
  • Laatst online: 21-11-2023
Possimpible je was bezig met een trekhaak toch? Ben je daar al verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:53
Zitten inderdaad Nexus banden onder. Ik vond het geluidsniveau bij 120+ flink hoog. Tot ongeveer 100 is het prima te doen, maar voor bv vakantie (langere stukken, hogere snelheid, radio uit/zacht) valt het mij tegen.
Als je dus vooral provinciale wegen rijdt (goed voor je verbruik) zal je er dus een heel andere beeld van hebben dan wanneer je vooral op 130-wegen rijdt.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mjdvandenberg schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:33:
[...]

Zitten inderdaad Nexus banden onder. Ik vond het geluidsniveau bij 120+ flink hoog. Tot ongeveer 100 is het prima te doen, maar voor bv vakantie (langere stukken, hogere snelheid, radio uit/zacht) valt het mij tegen.
Als je dus vooral provinciale wegen rijdt (goed voor je verbruik) zal je er dus een heel andere beeld van hebben dan wanneer je vooral op 130-wegen rijdt.
Is het bandengeluud of windgeluid? Aangezien het bij hoge snelheid is, verwacht ik eerder dat het windgeluid is zoals ook bij de Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb vrijdag een proefrit gemaakt en man man man, wat irriteerde ik mij aan de banden! Het geluid is niet te doen bij hoge snelheden. Het is geen wind, want mijn huidige Golf GTE is zo goed als stil bij hoge snelheden op de elektromotor. Overigens irriteerde ik mij ook aan het feit dat bepaalde functies niet standaard aan staan bij het starten van de auto (Auto Hold, Blinde hoeksensor, rechterspiegel die niet naar beneden kantelt etc). Hierin merk ik het verschil duidelijk tussen een Duitse/Europese fabrikant en een Aziatische...

Voor de rest beviel de auto prima, LFA in combinatie met LKA en cruise control is echt goud! Net zoals het maximale koppel en het sportstandje _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pbr2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:11:
Possimpible je was bezig met een trekhaak toch? Ben je daar al verder mee gekomen?
Nee heb er geen haast mee en druk met het huis (hele verbouwing) dus komt erna! Maar dat adresje wat ik gepost had levert incl stroomaansluiting etc dus zou prima moeten zijn. Desnoods ff referenties opvragen van een ioniq oid?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDFS schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:48:
Ik heb vrijdag een proefrit gemaakt en man man man, wat irriteerde ik mij aan de banden! Het geluid is niet te doen bij hoge snelheden. Het is geen wind, want mijn huidige Golf GTE is zo goed als stil bij hoge snelheden op de elektromotor. Overigens irriteerde ik mij ook aan het feit dat bepaalde functies niet standaard aan staan bij het starten van de auto (Auto Hold, Blinde hoeksensor, rechterspiegel die niet naar beneden kantelt etc). Hierin merk ik het verschil duidelijk tussen een Duitse/Europese fabrikant en een Aziatische...

Voor de rest beviel de auto prima, LFA in combinatie met LKA en cruise control is echt goud! Net zoals het maximale koppel en het sportstandje _/-\o_ .
Een gte rijdt geen 130 op de elektro motor, vanaf de 130 begin je het goed te horen in de kona :) als je met een egolf vergelijkt is het m.i. realistischer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Z___Z schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:46:
[...]

Is het bandengeluud of windgeluid? Aangezien het bij hoge snelheid is, verwacht ik eerder dat het windgeluid is zoals ook bij de Prius.
Het is niet of/of, maar en/en.
Windgeruis is weinig aan te doen (naden en kieren afplakken gaat mij wat ver), banden zou vrij simpel op te lossen moeten zijn door stillere banden. Het zou al helpen als je het punt "nu wordt het teveel herrie" 20km/u naar voren kunt schuiven, naar een stukje boven de 130.
Maar nogmaals: het speel eigenlijk alleen boven de 100km/u, dus als je bijnal altijd daaronder zit op je traject zal het geen issue zijn.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:01:
[...]

Een gte rijdt geen 130 op de elektro motor, vanaf de 130 begin je het goed te horen in de kona :) als je met een egolf vergelijkt is het m.i. realistischer!
Mijn GTE schakelt bij 135/140 pas over. En dan nog, ik reed met de Kona op de A2 (trajectcontrole 100 km) en het geluid is echt goed hoorbaar bij de Nexen budget banden. GTE is echt vele malen stiller. En die auto is al 4 jaar oud! Ik ga vandaag de leasemij bellen om te vragen om andere banden. Overigens staat mijn GTE op 18 inch velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

JDFS schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:48:

Mijn 7 jaar oude vw heeft bij starten gewoon autohold (in te schakelen via mfa) en kantelen van spiegel staat ook gewoon standaard aan (hangt er vanaf hoe je knop laat staan ofc)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDFS schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:33:
[...]

Mijn GTE schakelt bij 135/140 pas over. En dan nog, ik reed met de Kona op de A2 (trajectcontrole 100 km) en het geluid is echt goed hoorbaar bij de Nexen budget banden. GTE is echt vele malen stiller. En die auto is al 4 jaar oud! Ik ga vandaag de leasemij bellen om te vragen om andere banden. Overigens staat mijn GTE op 18 inch velgen.
Ach, ik herken het iig totaal niet. In mijn volvo kreeg ik soms koppijn van ritten van 2+ uur van het windgeluid, die heb ik destijds helemaal opnieuw laten isoleren, toen was het weg. Bij de kona (nog) geen last van gehad, heb 1 keer ruim 6 uur in de auto gezeten (+- 500 km gereden, zonder tussentijds te laden). Mocht het probleem zich melden zoals jij beschrijft dan laat ik hem van top tot teen geluidsproof maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
azz_kikr schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:45:
[...]

Mijn 7 jaar oude vw heeft bij starten gewoon autohold (in te schakelen via mfa) en kantelen van spiegel staat ook gewoon standaard aan (hangt er vanaf hoe je knop laat staan ofc)
Mijn GTE ook, de Kona niet. Dealer gaf aan (uiteraard zonder onderbouwing) dat e.e.a. ‘wellicht’ nog via software updates komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Leuk zo een topic, had ik deze maar wat eerder ontdekt. Toevallig vrijdag besloten deze als nieuwe lease auto te nemen. Wordt een comfort (met Krell audio en zwarte lak), zitten al meer dan genoeg opties voor mij in. Helaas lees ik hier dat de levertijd daarvan nog slechter is dan de Premiums, dus als ik hem voor medio 2019 heb prijs ik mij gelukkig ;-)

Qua geluid maak ik mij nu wel wat zorgen als kan ik mij voorstellen dat de Golf GTE wel erg stil ook is (vond een seat leon diesel al erg stil, dus dan een VW met benzine en elektro moet erg fijn rijden kunnen zijn). Ik kom van een Clio Estate dCI 0,9 die vanaf 100 ook al flink herrie maakt dus ik heb goede hoop. Ben benieuwd of er nog qua app of andere updates iets leuks gaat gebeuren..!

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
  • Laatst online: 05-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:51:
[...]

Ach, ik herken het iig totaal niet. In mijn volvo kreeg ik soms koppijn van ritten van 2+ uur van het windgeluid, die heb ik destijds helemaal opnieuw laten isoleren, toen was het weg. Bij de kona (nog) geen last van gehad, heb 1 keer ruim 6 uur in de auto gezeten (+- 500 km gereden, zonder tussentijds te laden). Mocht het probleem zich melden zoals jij beschrijft dan laat ik hem van top tot teen geluidsproof maken.
1800 km alweer! Goed zeg! Ik heb nog stééds niets van de dealer gehoord :-(
Kun je me iets zeggen over het verbruik bij 120 km/u? Bjorn heeft het ooit gemeten op 18.9 kwh. Maar dat was in Noorwegen, ben benieuwd of jij hier al wat metingen op los hebt kunnen laten.
Ik hoop zó dat de Kona in een later stadium alsnog wordt voorzien van app ondersteuning (voorverwarmen/voorkoelen). Dat moet toch mogelijk zijn lijkt me... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
Ik zit in het bestel proces van de lease maatschappij via werkgever sinds begin augustus voor een kona premium. Gaat alleen niet zo rap gezien alle processtappen. Tot op dit moment heb ik nog geen definitief bestel bericht voorbij zien komen.
Tijdens lezen van deze forum thread ben ik er achter gekomen dat je er heel vroeg bij moest zijn voor deze auto. Als ik dit principe zou toepassen op bv de kia niro ev (er vroeg bij zijn) dan had ik beter die kunnen bestellen. Helaas gaat dat niet aangezien deze simpelweg niet voorkomt in de bestel tool.

Gezien het feit dat het in Noorwegen nogal storm loopt met orders begin ik er een hard hoofd in te krijgen of de auto nog in 2019 op kenteken komt. Hier in nl een vergelijkbaar effect door de 4% bijtelling.
https://insideevs.com/hyu...lectric-orders-in-norway/

Afgezet tegen wat er maandelijks per schip door Hyundai Europa wordt binnengevaren wordt het vergelijkbaar als het tesla model 3 leverings verhaal.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:43:
[...]

1800 km alweer! Goed zeg! Ik heb nog stééds niets van de dealer gehoord :-(
Kun je me iets zeggen over het verbruik bij 120 km/u? Bjorn heeft het ooit gemeten op 18.9 kwh. Maar dat was in Noorwegen, ben benieuwd of jij hier al wat metingen op los hebt kunnen laten.
Ik hoop zó dat de Kona in een later stadium alsnog wordt voorzien van app ondersteuning (voorverwarmen/voorkoelen). Dat moet toch mogelijk zijn lijkt me... :-(
Ja vliegt voorbij, maar komt omdat we nu zo'n beetje alles met deze auto proberen te doen (hoog fun-gehalte nu het nog nieuw is). We rijden samen +- 100 dkm per jaar. Toen we naar Duitsland reden wel een stukje 120, 130 en 150 gereden om het verbruik te bekijken, maar die gaat sterker omhoog dan je van te voren verwacht. 1 kwh op 6 km moet nog te doen zijn met 120, maar bij 130 en 150 zie je al snel 1 kwh op 5 of 1 kwh op 3 in het scherm springen en dat is zonde (of je moet echt haast hebben).
Vroeger toen ik nog in een vinex wijk woonde was ik altijd als eerste bij het stoplicht weg, maar ben inmiddels wat rustiger geworden. We doen er 20 minuten over (op een weg waar je niet mag inhalen) om bij de snelweg te komen: dan leer je dat het gewoon geen zin heeft om te haasten. Zo ervaar ik EV rijden ook, ik vind het leuker om een zuinige rit te maken dan om snel snel te zijn. Waarom dat zo is: geen idee, je probeert er een sport van te maken om zoveel mogelijk te regenereren en goed te anticiperen. Voor de snelweg is 105 km/u ideaal, boven die snelheid voelt het alsnog prima maar zie je het verbruik gewoon fors toenemen. Ik pak dan liever de diesel om met 150 over de linker baan te jagen als het voetje dat nodig vindt :9 Tot nu toe hebben we hem 3 keer opgeladen, die range anxiety waar ik bang voor was is nergens voor nodig. Mis m'n kop koffie bij de BP soms wel, binnenkort de auto maar eens wassen ;)
Electrons schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:51:
Ik zit in het bestel proces van de lease maatschappij via werkgever sinds begin augustus voor een kona premium. Gaat alleen niet zo rap gezien alle processtappen. Tot op dit moment heb ik nog geen definitief bestel bericht voorbij zien komen.
Tijdens lezen van deze forum thread ben ik er achter gekomen dat je er heel vroeg bij moest zijn voor deze auto. Als ik dit principe zou toepassen op bv de kia niro ev (er vroeg bij zijn) dan had ik beter die kunnen bestellen. Helaas gaat dat niet aangezien deze simpelweg niet voorkomt in de bestel tool.

Gezien het feit dat het in Noorwegen nogal storm loopt met orders begin ik er een hard hoofd in te krijgen of de auto nog in 2019 op kenteken komt. Hier in nl een vergelijkbaar effect door de 4% bijtelling.
https://insideevs.com/hyu...lectric-orders-in-norway/

Afgezet tegen wat er maandelijks per schip door Hyundai Europa wordt binnengevaren wordt het vergelijkbaar als het tesla model 3 leverings verhaal.
Ik begreep van de importeur dat er 1-2 schepen per maand richting NL komen. Stuk of 150 auto's per schip? Hoeveel auto's zouden er nu al besteld zijn? Ik denk dat als het er 2.500 zijn dat het veel is, lijkt me dat het qua leverdatum echt wel mee gaat vallen hoor. Die verkopers vinden het gewoon leuk om sterke praatjes te hebben qua levertijd etc. In Engeland nu bestellen is over 4-5 maanden rijden, of hebben ze 2 verschillende fabrieken voor auto's met het stuur links danwel rechts? |:( :+

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
[quote]Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:02:
[...]

Ja vliegt voorbij, maar komt omdat we nu zo'n beetje alles met deze auto proberen te doen (hoog fun-gehalte nu het nog nieuw is). We rijden samen +- 100 dkm per jaar. Toen we naar Duitsland reden wel een stukje 120, 130 en 150 gereden om het verbruik te bekijken, maar die gaat sterker omhoog dan je van te voren verwacht. 1 kwh op 6 km moet nog te doen zijn met 120, maar bij 130 en 150 zie je al snel 1 kwh op 5 of 1 kwh op 3 in het scherm springen en dat is zonde (of je moet echt haast hebben).
Vroeger toen ik nog in een vinex wijk woonde was ik altijd als eerste bij het stoplicht weg, maar ben inmiddels wat rustiger geworden. We doen er 20 minuten over (op een weg waar je niet mag inhalen) om bij de snelweg te komen: dan leer je dat het gewoon geen zin heeft om te haasten. Zo ervaar ik EV rijden ook, ik vind het leuker om een zuinige rit te maken dan om snel snel te zijn. Waarom dat zo is: geen idee, je probeert er een sport van te maken om zoveel mogelijk te regenereren en goed te anticiperen. Voor de snelweg is 105 km/u ideaal, boven die snelheid voelt het alsnog prima maar zie je het verbruik gewoon fors toenemen. Ik pak dan liever de diesel om met 150 over de linker baan te jagen als het voetje dat nodig vindt :9 Tot nu toe hebben we hem 3 keer opgeladen, die range anxiety waar ik bang voor was is nergens voor nodig. Mis m'n kop koffie bij de BP soms wel, binnenkort de auto maar eens wassen ;)

Dat efficiënt en doelmatig rijden wat je beschrijft spreekt mij enorm aan. Natuurlijk is het mooi om af en toe even wat powerplay te demonstreren, de Kona heeft gewoon veel power en koppel, maar bovenal kies ik voor duurzame mobiliteit. Dat staat mij ook zo tegen aan Tesla: die willen de auto's zo snel mogelijk laten accelereren (en nóg sneller is zelfs een - overigens prijzige - optie), met als gevolg dat je krankzinnig veel stroom verbruikt, allesbehalve duurzaam. En dan is de bouwkwaliteit van een Tesla ook nog matig te noemen.
Nu rij ik nog met mijn diesel vrijwel standaard op de linkerbaan, ik rij altijd wat sneller dan het overige verkeer. Ben heel benieuwd hoe het straks voor mij zal zijn om juist tot de wat langzamere verkeersdeelnemers te behoren. Kijk er enorm naar uit om geen diesel of benzine meer te hoeven verstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:38

3_s

Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:02:
[...]
Toen we naar Duitsland reden wel een stukje 120, 130 en 150 gereden om het verbruik te bekijken, maar die gaat sterker omhoog dan je van te voren verwacht. 1 kwh op 6 km moet nog te doen zijn met 120, maar bij 130 en 150 zie je al snel 1 kwh op 5 of 1 kwh op 3 in het scherm springen en dat is zonde (of je moet echt haast hebben).
[...]
Dat zegt me momenteel nog niets, dat verbruik in kwh :D .
Maar dat zal binnenkort wel komen, veronderstel ik.

En dan wel op z'n Belgisch: verbruik per 100km, ipv net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3_s schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:18:
[...]

Dat zegt me momenteel nog niets, dat verbruik in kwh :D .
Maar dat zal binnenkort wel komen, veronderstel ik.

En dan wel op z'n Belgisch: verbruik per 100km, ipv net andersom.
Op basis van de boordsnelheid:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RIlOPg0.png

Verbruik in kwh moet je eigenlijk gewoon zo zien: je hebt een 150 kw motor en een 64 kwh accupakket. Als je constant volgas geeft (en dus 150 kw aanspreekt) kun je +- 25 minuten rijden. Dit doe je natuurlijk niet, maar zo werkt het. Als je accelereert is het veel, als je een gelijke snelheid houdt wordt het minder. 1 kwh op 8 km is serieus zuinig, dat is qua zuinigheid voor een EV te vergelijken met een ICE die 1 op 20 of 1 op 25 rijdt als je het mij vraagt. De Ioniq is volgens mij nog zuiniger, maar dat heb ik van horen zeggen/ lezen. Met 85 km/u heb je iig een sweet spot, na 100 km/u is het al snel berg afwaarts.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst enzo...

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:21:
[...]

Op basis van de boordsnelheid:
[afbeelding]

Verbruik in kwh moet je eigenlijk gewoon zo zien: je hebt een 150 kw motor en een 64 kwh accupakket. Als je constant volgas geeft (en dus 150 kw aanspreekt) kun je +- 25 minuten rijden. Dit doe je natuurlijk niet, maar zo werkt het. Als je accelereert is het veel, als je een gelijke snelheid houdt wordt het minder. 1 kwh op 8 km is serieus zuinig, dat is qua zuinigheid voor een EV te vergelijken met een ICE die 1 op 20 of 1 op 25 rijdt als je het mij vraagt. De Ioniq is volgens mij nog zuiniger, maar dat heb ik van horen zeggen/ lezen. Met 85 km/u heb je iig een sweet spot, na 100 km/u is het al snel berg afwaarts.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst enzo...
20 Kwh bij 130 km/u valt mij echt heel erg mee! :-)
Ik had verwacht dat eerder richting de 25 Kwh zou gaan. Mijn moeder woont in Friesland, ik in Utrecht, retour is 340 km. Dat zou ik dus zonder problemen moeten kunnen halen als ik 120/130 km/u rij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik rij nu steeds 120-130km/h.
Dat wil ik wel blijven doen.
Toch op die zeldzame file-loze dagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Zijn de wielafdichtingen van lichtmetaal of plastic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Volodos schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:42:
[...]

20 Kwh bij 130 km/u valt mij echt heel erg mee! :-)
Ik had verwacht dat eerder richting de 25 Kwh zou gaan. Mijn moeder woont in Friesland, ik in Utrecht, retour is 340 km. Dat zou ik dus zonder problemen moeten kunnen halen als ik 120/130 km/u rij!
20Kwh bij 130 is zeker een meevaller. Natuurlijk is een EV bedoeld om rustiger te berijden. Echter 130km blijft toch een relevante snelheid om verbruik aan te ijken alleen al omdat het toch gewoon de max snelheid is op een groot aantal weggedeeltes in NL.
Ook voor grootschalige adoptie van EV voertuigen zal er toch aan gespiegeld worden qua verbruik. Blijft alleen nog de vraag over hoeveel de Kona EV dashboard speed 130 afwijkt van de GPS 130 speed.

Uiteindelijk heb ik zelf ook wel interesse wat nu uiteindelijk het "worst" :+ case rijbereik zal zijn. Min 10 graden, verwarming aan, vol met mensen en over de snelweg met 130. Wat zou er overblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Volodos is lichtmetaal, voelt wel anders aan, zou goed kunnen dat het verhard plastic is!
@Electrons ik denk worst case 200-250km ofzo als je idd zo hard rijdt en alles vol aanzet

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Electrons schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:22:
[...]

20Kwh bij 130 is zeker een meevaller. Natuurlijk is een EV bedoeld om rustiger te berijden. Echter 130km blijft toch een relevante snelheid om verbruik aan te ijken alleen al omdat het toch gewoon de max snelheid is op een groot aantal weggedeeltes in NL.
Ook voor grootschalige adoptie van EV voertuigen zal er toch aan gespiegeld worden qua verbruik. Blijft alleen nog de vraag over hoeveel de Kona EV dashboard speed 130 afwijkt van de GPS 130 speed.

Uiteindelijk heb ik zelf ook wel interesse wat nu uiteindelijk het "worst" :+ case rijbereik zal zijn. Min 10 graden, verwarming aan, vol met mensen en over de snelweg met 130. Wat zou er overblijven?
Wat er overblijft, daar zullen we proefondervindelijk achter moeten komen. Maar de warmtepomp zal ervoor zorgen dat de conditie van de batterij geoptimaliseerd wordt dus ik verwacht niet veel prestatiedegradatie. Uiteraard kost de warmtepomp zélf wel energie maar dat is maar 1,75 Kwh. Ben erg benieuwd hoe het in de praktijk zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

JDFS schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:38:
[...]

Mijn GTE ook, de Kona niet. Dealer gaf aan (uiteraard zonder onderbouwing) dat e.e.a. ‘wellicht’ nog via software updates komt.
Misbegrepen, sorry. Dacht dat je net omgekeerde bedoelde.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Electrons schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:22:
[...]

[...]
Waarom is een EV bedoeld om rustiger te rijden 8)7. Voor de meeste mensen is een auto gewoon een vervoersmiddel. Het aandrijftype moet IMHO niet bepalend zijn voor de rijstijl.
33 kWh/100 km is wel serieus onzuinig bij 150 km/uur :(, ik heb het idee dat het verbruikverschil bij m'n ICE veel minder snelheidsafhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Volodos schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:21:
Zijn de wielafdichtingen van lichtmetaal of plastic?
Volgens de site is het lichtmetaal.

Ik ben benieuwd naar de impact van andere velgen.
Mijn plan is om een extra set bij te kopen met winterbanden op, dan kan ik zelf eenvoudig wisselen.
Maar weet nog niet of ik dan best dezelfde koop, of dat het niet uitmaakt ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Volodos
Z___Z schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:43:
[...]

Waarom is een EV bedoeld om rustiger te rijden 8)7. Voor de meeste mensen is een auto gewoon een vervoersmiddel. Het aandrijftype moet IMHO niet bepalend zijn voor de rijstijl.
33 kWh/100 km is wel serieus onzuinig bij 150 km/uur :(, ik heb het idee dat het verbruikverschil bij m'n ICE veel minder snelheidsafhankelijk is.
Ik weet ook niet of een EV specifiek bedoeld is om rustiger te rijden. Maar in een breder perspectief gaat het volgens mij vooral om duurzame mobiliteit. Daar hoort ook spaarzaam omgaan met grondstoffen bij, dus ook als het om elektriciteit gaat. Dat is precies wat mij zo tegenstaat aan een merk als Tesla: het is in alle opzichten onzinnig om een elektrische auto in minder dan 3 seconden proberen naar 100 km/u te brengen, je verbruikt dan zóveel energie. Hyundai wil per 2021 het meest groene automerk ter wereld zijn en spannen zich daar al behoorlijk voor in: hun fabriek in Zuid Korea is zelfvoorzienend qua stroom, ze zuiveren hun eigen afvalwater 100%, ze hebben 800.000 bomen geplant, ze investeren niet meer in diesel- en benzineontwikkeling, overwegen in de toekomst geen echt leder meer te gebruiken in hun auto's, sluiten deals met overheden om afgedankte accu's te gebruiken voor energieopslag etc. Heel vooruitstrevend als je het mij vraagt. Rustig rijden in een EV heeft impact op het milieu, dat is voor mij wel reden om bewuster mijn snelheid in de gaten de houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Voor elke auto geldt:
Afbeeldingslocatie: http://development.part20.eu/en/wp-content/uploads/2009/08/fuel1.jpg
Zie je de vorm van de lijn vanaf een km of 80 per uur fors omhoog gaan?
Hint: de luchtweerstand bij 150 km/u is meer dan het dubbele dan bij 100 km/u.
Jouw ICE (die kennelijk zeer aerodynamisch is ontworpen) is daar niet aan onderhevig.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:23
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, de koffiemolen CVT in de Auris die ik nu lease nodigt zeker niet uit tot vlot rijden.

Ik heb vorige week m'n akkoord gegeven op de Kona EV als volgende lease auto, Premium en vooral niet wit of rood, dat waren de enige eisen dus wellicht dat de lease maatschappij er nog ergens 1 kan vinden. Op zich niet heel veel haast, de Auris loopt nog tot 31-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Wat ik me nog afvraag: heb je voor de Kona Electric een sleutel nodig? Volgens mij zit er een start/stop knop in, maar stop je nog ergens een sleutel in? Of moet je die op zak hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Togt schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:16:
Wat ik me nog afvraag: heb je voor de Kona Electric een sleutel nodig? Volgens mij zit er een start/stop knop in, maar stop je nog ergens een sleutel in? Of moet je die op zak hebben?
Keyless entry. Sleutel moet je bij je in de buurt hebben, het starten gaat met een start/stop knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Volodos schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:17:
[...]

Keyless entry. Sleutel moet je bij je in de buurt hebben, het starten gaat met een start/stop knop.
https://automotive-manage...cm-keurt-keyless-entry-af

Iets duidelijk ergens over het gebruikte hyundai systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Van de week maar eens even gaan rijden en kijken hoeveel lawaai die banden maken, als teveel dan kunnen we nog voor levering (oktober) andere regelen/testen.

Iemand al even gemeten in de auto met app (db app) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Vandaag even naar Auto Palace geweest in Zwolle om de demo auto te bekijken.
Ik heb erin gezeten (niet gereden want geen kenteken) en ik moet zeggen: wát een gave bak en wát een fijne stoelen! Ik heb gelezen dat mensen het te veel zacht plastic vonden. Nou, toegegeven, het is geen BMW-afwerking. Maar hoe kan het ook anders, een BMW met deze actieradius en technische hoogstandjes kost minstens het dubbele.
Ik vond het afwerkingsniveau écht heel goed. Ook het stiksel van de stoelen (écht leder, verzekerde de verkoper mij, en zo voelde het ook) was gewoon goed. De middenconsole vind ik persoonlijk heel mooi, maar ik ben me ervan bewust dat dit een kwestie van smaak is (wat niet eigenlijk).
Ik rijd nu een Skoda Octavia van 3 jaar oud. Fijne wagen ook maar ik durf de bewering wel aan dat Hyundai het beter voor elkaar heeft: je zit hoger, de stoelen zijn echt zetels waarin je lekker wegzakt, de elektrische bediening van de stoelen gaat ook lekker vlot (al is het ontbreken van de memory wel een onbegrijpelijke misser), het multimediasysteem is vlot en heeft een prachtige resolutie. Ik had het gevoel dat ik een Boeing ging besturen!
Ja, ik ben echt onder de indruk en kan niet wachten tot de mijne er is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:36:
Van de week maar eens even gaan rijden en kijken hoeveel lawaai die banden maken, als teveel dan kunnen we nog voor levering (oktober) andere regelen/testen.

Iemand al even gemeten in de auto met app (db app) ?
Rond de 67 db op 100km/u, ipace was geloof ik 63 (+1 = verdubbeling van het geluid..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
+3db is "relatieve" verdubbeling, maar 67db bij 100Km/h is niet slecht maar ook niet goed, benieuwd wat de 120/130km/h doet.

BMW i3 is rond de 64db (65 mph), 75mph (120kmh) is de i3 68db.
Nu is dit een grove app meting (zal het zelf ook eens doen). Maar grofweg bijna 1,5x zoveel lawaai binnen als een i3.

En de i3 is relatief stil (niet super stil hoor). Een Tesla model S is stil... 120kmh is die 64db en 60db bij 100km/h (ruim 2x zo stil als de Kona).

Even snel wat google werk voor de cijfers en meetmethode zal ook flink uitmaken.

Ben dan ook benieuwd of het geluid fors toeneemt bij regen ? Ja, banden (andere erop of isolatie).

[ Voor 72% gewijzigd door prettig op 03-09-2018 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Volodos schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:52:
Vandaag even naar Auto Palace geweest in Zwolle om de demo auto te bekijken.
Ik heb erin gezeten (niet gereden want geen kenteken) en ik moet zeggen: wát een gave bak en wát een fijne stoelen! Ik heb gelezen dat mensen het te veel zacht plastic vonden. Nou, toegegeven, het is geen BMW-afwerking. Maar hoe kan het ook anders, een BMW met deze actieradius en technische hoogstandjes kost minstens het dubbele.
Ik vond het afwerkingsniveau écht heel goed. Ook het stiksel van de stoelen (écht leder, verzekerde de verkoper mij, en zo voelde het ook) was gewoon goed. De middenconsole vind ik persoonlijk heel mooi, maar ik ben me ervan bewust dat dit een kwestie van smaak is (wat niet eigenlijk).
Ik rijd nu een Skoda Octavia van 3 jaar oud. Fijne wagen ook maar ik durf de bewering wel aan dat Hyundai het beter voor elkaar heeft: je zit hoger, de stoelen zijn echt zetels waarin je lekker wegzakt, de elektrische bediening van de stoelen gaat ook lekker vlot (al is het ontbreken van de memory wel een onbegrijpelijke misser), het multimediasysteem is vlot en heeft een prachtige resolutie. Ik had het gevoel dat ik een Boeing ging besturen!
Ja, ik ben echt onder de indruk en kan niet wachten tot de mijne er is!!
Volgens de website van Hyundai is het lederlook, dus wat je dealer zegt is BS.... afwerking is ook maar wat je gewend bent. Van een Skoda naar Hyundai zal niet zoveel verschillen als van een Audi A4 naar een Kona om maar wat te noemen.

Ik moet toegeven dat ik in m’n “premium” D-segmenter vaak te hard rijdt op de snelweg. Veel vaker dan toen ik nog in m’n Prius reed. De reden is simpel, een Prius rijdt veel minder comfortabel op snelheden hoger dan 130. Overigens denk ik niet dat we de wereld gaan redden door met z’n alen 80 i.p.v. 130 te gaan rijden op de snelweg. Ik probeer wel mijn ecologische footprint te minimaliseren, maar ben geen idealist, wel een realist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kona Electric banden:
Nexen N'Fera SU1 215/55 R17 98 W XL --> 72db

Dunlop Sport Maxx RT2 235/55 R17 103Y --> 68db (als voorbeeld)

Factor 2 stiller kan dus (qua banden "afrolgeluid").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Electrons schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:51:
Je kan ook een reservering op eigen naam doen en dan die laten overnemen door de leasemaatschapij :) Gewoon ff bellen, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag een klein proefritje gemaakt bij de leasemaatschappij, welke een demo heeft voor 3 dagen. Ik was erg benieuwd naar het afrolgeluid van de banden, maar dat is mij heel erg mee gevallen. Er klinkt meer rijwindgeluid bij 140 km/h, in mijn beleving. Verder mooi afgewerkt, en prima stoelen. Ik zelf ben maar 1,78m. Uitrustingsniveau prima. Rijd nu een Nissan Leaf als voorloper, maar kan niet wachten op de Kona. Eind september hoop ik hem te krijgen. Leasemaatschappij kan er nog steeds dit jaar een aantal leveren, hebben er voldoende ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Volgens de een teveel geluid van de banden. Volgens de ander gaat het wel. Ik heb einde van de week een proefritje. Dus we gaan het meemaken. Weer een mening erbij dan.
Rij nu in een Skoda Octavia diesel. Beetje middenmoter qua rijgeluiden. Niet vergelijkbaar met d-segmenter maar niet zodanig storend dat langere ritten irritant worden.
Hiervoor had ik een Prius. Hiervan kan ik me herinneren dat die redelijk te doen was totdat je er harder dan 110 in ging rijden dan ging wind en bandengeluid beetje teveel doorklinken. Uiteindelijk went alles wel op ten duur.
Vanuit de werkgever worden er standaard all-season banden onder gezet. Geen idee op dit moment wat voor merk of type .
Weet dus ook niet of dit beter, gelijk of misschien wel nog slechter gaat uitpakken dan de standaard nexen versie.
Dealer zei dat die nexen banden eronder zitten om zo min mogelijk rol weerstand te hebben en dat all seasons meer verlies geven en uiteindelijk minder range geven.
Hoeveel range minder dan dat werd niet duidelijk.
Als je misschien 5% range moet inboeten maar je krijgt dan minder rolgeluid ervoor terug dan is het het wel weer waard denk zo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:26:
Vanmiddag een klein proefritje gemaakt bij de leasemaatschappij, welke een demo heeft voor 3 dagen. Ik was erg benieuwd naar het afrolgeluid van de banden, maar dat is mij heel erg mee gevallen. Er klinkt meer rijwindgeluid bij 140 km/h, in mijn beleving. Verder mooi afgewerkt, en prima stoelen. Ik zelf ben maar 1,78m. Uitrustingsniveau prima. Rijd nu een Nissan Leaf als voorloper, maar kan niet wachten op de Kona. Eind september hoop ik hem te krijgen. Leasemaatschappij kan er nog steeds dit jaar een aantal leveren, hebben er voldoende ingekocht.
Welke leasemaatschappij is dat ? In een BEV hoor je natuurlijk niet 140 km/h te rijden. Als het gebrom van een ICE ontbreekt ga je banden en wind horen. Wees blij ! ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05
Z___Z schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:01:
[...]

Volgens de website van Hyundai is het lederlook, dus wat je dealer zegt is BS.... afwerking is ook maar wat je gewend bent. Van een Skoda naar Hyundai zal niet zoveel verschillen als van een Audi A4 naar een Kona om maar wat te noemen.

Ik moet toegeven dat ik in m’n “premium” D-segmenter vaak te hard rijdt op de snelweg. Veel vaker dan toen ik nog in m’n Prius reed. De reden is simpel, een Prius rijdt veel minder comfortabel op snelheden hoger dan 130. Overigens denk ik niet dat we de wereld gaan redden door met z’n alen 80 i.p.v. 130 te gaan rijden op de snelweg. Ik probeer wel mijn ecologische footprint te minimaliseren, maar ben geen idealist, wel een realist.
Niet correct. De benaming lederlook wordt gebruikt omdat niet de hele stoel van leder is. Alleen de delen waar contact mee is zoals het zitoppervlak en de rugleuning is vol (echt) leder. Aan de achterzijde van de stoel is het bijvoorbeeld altijd nep-leer. De meeste fabrikanten gebruiken niet meer de term volledig leder om simpelweg geen consumentenclaims meer te ontvangen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
krizzziz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:08:
[...]

Niet correct. De benaming lederlook wordt gebruikt omdat niet de hele stoel van leder is. Alleen de delen waar contact mee is zoals het zitoppervlak en de rugleuning is vol (echt) leder. Aan de achterzijde van de stoel is het bijvoorbeeld altijd nep-leer. De meeste fabrikanten gebruiken niet meer de term volledig leder om simpelweg geen consumentenclaims meer te ontvangen.
@krizzziz Ik dacht ook al: als dit nepleer is, dan is het wel verdomd goed gemaakt!
De dealer zei hetzelfde: het zit- en rugvlak is echt leder, net als de opstaande randen van de stoelen. Kun je ook echt wel zien. Ik vond de stoelen echt geweldig zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:33:
[...]

Welke leasemaatschappij is dat ? In een BEV hoor je natuurlijk niet 140 km/h te rijden. Als het gebrom van een ICE ontbreekt ga je banden en wind horen. Wees blij ! ;)
Ik rijd anders natuurlijk nooit 140, was om te testen. Kijk eens op https://www.zakelijkelektrischleasen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk item over de Kona, rally in Engeland waarin ze in 10u40m +- 475 mijl rijden. hier te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:08:
[...]

Ik rijd anders natuurlijk nooit 140, was om te testen. Kijk eens op https://www.zakelijkelektrischleasen.nl
499 per maand, die gaan binnenlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:57:
[...]

499 per maand, die gaan binnenlopen!
Nou inderdaad. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dit doet.
Ik heb voor financial lease gekozen, ondergebracht bij Leasit, onderdeel van de Lange Landen Finance. Ik heb een looptijd van 48 maanden met een slottermijn van 7500 euro en betaal minder dan 530 euro per maand. Ik betaal per maand dus minder én op het einde van de rit is de auto mijn eigendom geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Volodos schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:06:
[...]

Nou inderdaad. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dit doet.
Ik heb voor financial lease gekozen, ondergebracht bij Leasit, onderdeel van de Lange Landen Finance. Ik heb een looptijd van 48 maanden met een slottermijn van 7500 euro en betaal minder dan 530 euro per maand. Ik betaal per maand dus minder én op het einde van de rit is de auto mijn eigendom geworden.
530 x 48 + 7500 = 32940
(Ja, zonder rente, weet ik)

Nu weet ik niet welke uitvoering je hebt, maar dat lijkt me wel weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
3_s schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:59:
[...]

530 x 48 + 7500 = 32940
(Ja, zonder rente, weet ik)

Nu weet ik niet welke uitvoering je hebt, maar dat lijkt me wel weinig...
Oh excuus, vergeten te vermelden dat ik nog 9000 euro inruil heb van mijn vorige auto! Niet onbelangrijk om te vermelden inderdaad _/-\o_
Maar de BTW krijg je natuurlijk terug als je hem financieel aanschaft (het voertuig gaat op de balans, je bent economisch eigenaar en als je alles hebt betaald ben je ook juridisch eigenaar) en de milieu-investeringsaftrek krijg je natuurlijk ook nog. Financial lease is in alle opzichten de betere keuze, zeker nu de garantieperiode op het voertuig nog langer is dan de leaseperiode :-)

[ Voor 32% gewijzigd door Volodos op 04-09-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:14:
[...]

Oh excuus, vergeten te vermelden dat ik nog 9000 euro inruil heb van mijn vorige auto! Niet onbelangrijk om te vermelden inderdaad _/-\o_
Maar de BTW krijg je natuurlijk terug als je hem financieel aanschaft (het voertuig gaat op de balans, je bent economisch eigenaar en als je alles hebt betaald ben je ook juridisch eigenaar) en de milieu-investeringsaftrek krijg je natuurlijk ook nog. Financial lease is in alle opzichten de betere keuze, zeker nu de garantieperiode op het voertuig nog langer is dan de leaseperiode :-)
Lenen zou ik niet snel aan beginnen, maar klinkt inderdaad netjes qua rente, 2% ofzo?. Iig goed dat jij eigenaar bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Net even de demo opgehaald. Even wat mee gereden, straks nog wat meer (snelweg en snelladen).

Leder is half/half..... maar gewoon goed en goede stoelen.
Ruimte achterin ook prima, maar denk tot 180-185cm..... daarboven zit je wel krom.
3 personen achter... ja maar krap.
Stoelventilatie is mooie optie (gewoon aangenaam).
Driver only, scheelt hoop ventilatie lawaai.
Kofferbak valt reuze mee en laadkabel kan onderin.
Auto is binnendoor gewoon stil (dus tot 80-100kmh).
Camera is prima (doet wat die moet doen en goed beeld, straks avond even testen).
Plastic ... tja wat meer, maar ook weer niet echt goedkoop.
HUD....dacht wat heb je eraan, maar werkt eigenlijk gewoon goed.
Scherm... prima en helder.
Mijn vriendin reed er ook even mee: nou die rijdt zeg maar slordig en dat ziet de kona gelijk.... gelijk piepjes, super (scheelt weer krasjes).
Eerste indruk, weinig mis mee, voelt allemaal gelijk goed aan.

Stuurt vrij direct en kort, maar je merkt dat er veel vermogen/koppel op de voorwielen zit als je gas geeft in bochten en dan merk je dat die best zwaar is. Snel overstuur (flink verschil met bv de BMW i3).
Banden (Nexen)... je merkt dat die de grip snel kwijt zijn.
Verder netjes afgeveerd, maar absoluut geen snelle bochtenwerk wagen (sport stand is leuk rechtdoor verder zinloos).
--> eigenlijk het enige direct opvallende minpunt, maar ik ben snelle achterwiel aandrijvers gewend.
--> denk dat een goede winterband geen overbodige luxe is bij deze wagen

Straks maar eens door menu's heen, snelweg en meten. Lane assist, cruise, etc even testen....

p.s. loopt aardig storm bij de dealer, 3-4 proefritten per dag ...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:04:
[...]

Lenen zou ik niet snel aan beginnen, maar klinkt inderdaad netjes qua rente, 2% ofzo?. Iig goed dat jij eigenaar bent ;)
Ik weet niet precies hoeveel rente ik moet betalen, ik zal eens in het contract duiken. Volgens mij iets van 5.2%. Over een periode van 48 maanden verdienen zij dus zo'n 4000 euro. Maar daardoor heb ik geen last van liquiditeitsspanning. Wat verder fijn is, is dat je bij een versnelde aflos van de schuld je geen rente hoeft te betalen over dat bedrag. Wat dat betreft vind ik de Lage Landen Finance wel heel coulant. Maar ja, die hebben dan ook 30 miljard aan activa en hoeven dus zelf geen geld te lenen, slechts te reserveren. En dat scheelt een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volodos schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:19:
[...]

Ik weet niet precies hoeveel rente ik moet betalen, ik zal eens in het contract duiken. Volgens mij iets van 5.2%. Over een periode van 48 maanden verdienen zij dus zo'n 4000 euro. Maar daardoor heb ik geen last van liquiditeitsspanning. Wat verder fijn is, is dat je bij een versnelde aflos van de schuld je geen rente hoeft te betalen over dat bedrag. Wat dat betreft vind ik de Lage Landen Finance wel heel coulant. Maar ja, die hebben dan ook 30 miljard aan activa en hoeven dus zelf geen geld te lenen, slechts te reserveren. En dat scheelt een slok op een borrel.
Oh dat is nog wel redelijk veel dan. DLL is onderdeel van Rabobank toch? Ach, genoeg klanten van me financieren hun wagenpark tegen 7% (maar hun balans ziet er niet geweldig uit) dus 5% is wel te doen. Lekker snel aflossen, je weet nu iig wat je in de toekomst bespaart als je het kunt missen :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:06:
Net even de demo opgehaald. Even wat mee gereden, straks nog wat meer (snelweg en snelladen).

Leder is half/half..... maar gewoon goed en goede stoelen.
Ruimte achterin ook prima, maar denk tot 180-185cm..... daarboven zit je wel krom.
3 personen achter... ja maar krap.
Stoelventilatie is mooie optie (gewoon aangenaam).
Driver only, scheelt hoop ventilatie lawaai.
Kofferbak valt reuze mee en laadkabel kan onderin.
Auto is binnendoor gewoon stil (dus tot 80-100kmh).
Camera is prima (doet wat die moet doen en goed beeld, straks avond even testen).
Plastic ... tja wat meer, maar ook weer niet echt goedkoop.
HUD....dacht wat heb je eraan, maar werkt eigenlijk gewoon goed.
Scherm... prima en helder.
Mijn vriendin reed er ook even mee: nou die rijdt zeg maar slordig en dat ziet de kona gelijk.... gelijk piepjes, super (scheelt weer krasjes).
Eerste indruk, weinig mis mee, voelt allemaal gelijk goed aan.

Stuurt vrij direct en kort, maar je merkt dat er veel vermogen/koppel op de voorwielen zit als je gas geeft in bochten en dan merk je dat die best zwaar is. Snel overstuur (flink verschil met bv de BMW i3).
Banden (Nexen)... je merkt dat die de grip snel kwijt zijn.
Verder netjes afgeveerd, maar absoluut geen snelle bochtenwerk wagen (sport stand is leuk rechtdoor verder zinloos).
--> eigenlijk het enige direct opvallende minpunt, maar ik ben snelle achterwiel aandrijvers gewend.
--> denk dat een goede winterband geen overbodige luxe is bij deze wagen

Straks maar eens door menu's heen, snelweg en meten. Lane assist, cruise, etc even testen....

p.s. loopt aardig storm bij de dealer, 3-4 proefritten per dag ...!
@prettig Dank voor het delen van je eerste indrukken! Klinkt veelbelovend allemaal. Ik vond die stoelen echt geweldig zitten, lekker overzichtelijk ook allemaal.
Waarom denk je dat een winterband geen overbodige luxe is? Vanwege het gewicht van de wagen of vanwege de Nexen-banden die er nu onder zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Bij KBC betaal ik op 48 maanden ongeveer € 1600 rente.
Restwaarde is dan zo’n 6000, maandbedrag 700.

Dat is voor een wagen van € 36000.
Alles ex btw en in België.
En beetje afgerond :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:26:
[...]

Oh dat is nog wel redelijk veel dan. DLL is onderdeel van Rabobank toch? Ach, genoeg klanten van me financieren hun wagenpark tegen 7% (maar hun balans ziet er niet geweldig uit) dus 5% is wel te doen. Lekker snel aflossen, je weet nu iig wat je in de toekomst bespaart als je het kunt missen :) !
Ja klopt, is een volle dochter van de Rabobank.
En precies, ik weet nu wat ik bespaar t.o.v. mijn Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi uit 2014. 50% aan brandstofkosten, geen motorrijtuigenbelasting, een bijtelling die al snel 300 euro netto per maand scheelt. Met al die voordelen kan ik voor een groot deel mijn nieuwe aflossing voor de Kona betalen.
Ben wel benieuwd wat de onderhoudsinterval is en hoeveel die aan kosten gaat meebrengen. Ik las dat die net als bij de Ioniq 15.000 km is. Waarom in hemelsnaam zo snel? Omdat het nieuwe techniek is? Ik zou het anders niet weten. Mijn Skoda heeft een onderhoudsinterval van 30.000 km, dat scheelt nogal
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Volodos schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:27:
[...]

@prettig Dank voor het delen van je eerste indrukken! Klinkt veelbelovend allemaal. Ik vond die stoelen echt geweldig zitten, lekker overzichtelijk ook allemaal.
Waarom denk je dat een winterband geen overbodige luxe is? Vanwege het gewicht van de wagen of vanwege de Nexen-banden die er nu onder zitten?
Ik voel dat die vrij snel gaat glijden (combi gewicht, banden en koppel). Doen meer EV's (eco banden), mijn BMW i3 is ronduit gevaarlijk met de 20" zomerbanden in de winter (niet mee te rijden op sneeuw).

Dus winter of goede all season.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:33:
[...]

Ik voel dat die vrij snel gaat glijden (combi gewicht, banden en koppel). Doen meer EV's (eco banden), mijn BMW i3 is ronduit gevaarlijk met de 20" zomerbanden in de winter (niet mee te rijden op sneeuw).
Grappig dat je het zegt, die vrees had ik namelijk ook al (zonder er nog maar een meter in gereden te hebben trouwens). Die Kona heeft zoveel kracht, zo'n hoog koppel en zo'n fors gewicht, dan kan het eigenlijk ook niet anders.
Ik ga ook maar voor winterbanden. Ben wel benieuwd welke velgen ik er bij zal moeten doen. Ik wissel het liefst niet steeds de band van de velg, vandaar. Of zeg je: dat kan heus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:33:
[...]

Dus winter of goede all season.
Je kunt er max 225 banden op knallen, dat scheelt denk ik ook al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ik ga kijken naar goede all-season. Stiller 68db (nu 72db) of zo en dan energie-klasse C (zelfde als de Nexen nu). Maar ... wordt uitdaging.
Als winterbanden: zou altijd extra set velgen nemen (veel gemakkelijker).

225: breder is niet meer grip in de winter en is ongeveer niks breder....dus weinig winst in de zomer

[ Voor 49% gewijzigd door prettig op 04-09-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:37:
Ik ga kijken naar goede all-season. Stiller 68db (nu 72db) of zo en dan energie-klasse C (zelfde als de Nexen nu).

225: breder is niet meer grip in de winter en is ongeveer niks breder....dus weinig winst in de zomer
Breder is zeker wel meer grip, de meningen verschillen misschien. Meer kans op water etc, blabla, maar meer contact = meer grip :) 1 cm (+- 4-5%) breder is niet niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Meer grip in de zomer (en 215 naar 225 ..... krijg je andere bandverhouding en omtrek, niet handig).
En is geen 10mm..... zoek maar even uit.
Winter heb ik ze liever smaller hoor .....

[ Voor 12% gewijzigd door prettig op 04-09-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:43:
Meer grip in de zomer (en 215 naar 225 ..... krijg je andere bandverhouding en omtrek, niet handig).
En is geen 10mm..... zoek maar even uit.
Winter heb ik ze liever smaller hoor .....
Waar staat de breedtemaat dan voor? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
zo net terug.....kona ritje

Geluid: banden maken geluid (hoor je goed op slechter wegdek), kan stiller. Meeste geluid komt overigens van achter !
Je hoort de motor ook meer dan bij een i3 of outlander (bij rustig rijden). Is wel marginaal hoor.
Radio beetje aan en je merkt het niet meer. Ik had alles uitgezet.

In de auto: 100 - 120 kmh waardes van 76-78db (wel met een app), stil is die niet maar prima (maar had voor mij wat stiller gemogen).

One-pedaal, stuk beter dan de outlander, maar stopt niet volledig (zoals de i3). Wissel je van comfort naar eco: mag je weer eerst flipperen (onthoud die niet).

Snelladen: erin, maingau en gelijk 49kw laden (tot bijna 75% dan pas lager), rap dus. Aan 50kw lader.

Lane keep assist....tja als je van baan wil wisselen wil die je corrigeren, niet echt prettig.
Maar in een baan rijdend en rommelen met de Navi, voor je het weet corrigeert die je en dan is het weer prima (je gaat wel minder opletten !).

Navi... ok doet wat die moet doen niks spectaculairs.
Airplay, aansluiten werken en ja is over nagedacht: werkt alleen met kabel en dan ligt die op de plek voor draadloos laden......apple heeft daar heel lang over nagedacht 8)7

Online kan die oa laadstations zoeken via wifi (verbinding met je telefoon).

De leesbril ..... ik heb er een en niet nodig in de BMW i3, kona voor alles (dash en scherm). Komt door de resolutie en zeer kleine letters en je zit dichter op met name het navi scherm.
Dus heb je een nodig: in de kona er standaard eentje inleggen.

En de range, tja bij de i3 kijk je onbewust toch naar de range (reed weg met 250km plus, stuk rijden, test snellader, nog wat gereden en eigenlijk niet meer gekeken, staat nu op de oprit en zou het niet weten), je kijkt al niet meer :)

Is al gekocht (levering oktober dit jaar), maar toch even leuk om alvast te proberen. Maar goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:52:
zo net terug.....kona ritje

Geluid: banden maken geluid (hoor je goed op slechter wegdek), kan stiller. Meeste geluid komt overigens van achter !
Je hoort de motor ook meer dan bij een i3 of outlander (bij rustig rijden). Is wel marginaal hoor.
Radio beetje aan en je merkt het niet meer. Ik had alles uitgezet.

In de auto: 100 - 120 kmh waardes van 76-78db (wel met een app), stil is die niet maar prima (maar had voor mij wat stiller gemogen).

One-pedaal, stuk beter dan de outlander, maar stopt niet volledig (zoals de i3). Wissel je van comfort naar eco: mag je weer eerst flipperen (onthoud die niet).

Snelladen: erin, maingau en gelijk 49kw laden (tot bijna 75% dan pas lager), rap dus. Aan 50kw lader.

Lane keep assist....tja als je van baan wil wisselen wil die je corrigeren, niet echt prettig.
Maar in een baan rijdend en rommelen met de Navi, voor je het weet corrigeert die je en dan is het weer prima (je gaat wel minder opletten !).

Navi... ok doet wat die moet doen niks spectaculairs.
Airplay, aansluiten werken en ja is over nagedacht: werkt alleen met kabel en dan ligt die op de plek voor draadloos laden......apple heeft daar heel lang over nagedacht 8)7

Online kan die oa laadstations zoeken via wifi (verbinding met je telefoon).

De leesbril ..... ik heb er een en niet nodig in de BMW i3, kona voor alles (dash en scherm). Komt door de resolutie en zeer kleine letters en je zit dichter op met name het navi scherm.
Dus heb je een nodig: in de kona er standaard eentje inleggen.

En de range, tja bij de i3 kijk je onbewust toch naar de range (reed weg met 250km plus, stuk rijden, test snellader, nog wat gereden en eigenlijk niet meer gekeken, staat nu op de oprit en zou het niet weten), je kijkt al niet meer :)

Is al gekocht (levering oktober dit jaar), maar toch even leuk om alvast te proberen. Maar goede keus.
@prettig Thanks! Mooi verslag, helder allemaal.
Over de lane assist: die zou bij het wisselen van baan voor een paar seconden uitgeschakeld moeten worden als je je richtingaanwijzer aandoet. Deed hij dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
lane assit uit met knipperen ... niet getest (doe ik niet standaard uit mezelf), dan is dat opgelost.
Want dan is het mooie oplossing, aan laten staan, zelf blijven sturen en zodra je even niet oplet helpt de auto.

O ja de audio:
Audiofiel gezien is die bagger (maar vindt ik van zowat elke audio in een voertuig). Maar acceptabel alleen het laag is uit balans en "boomed", toon regeling iets aanpassen.
Bmw i3 (harman kardon) is beter (stuk), Outlander ook (iets).

Streamen ging prima, afspelen via carplay ook. Dab is ook prima.
Je kunt ook radio streamen via de aangesloten telefoon (carplay functie denk ik), en dan kun je kiezen uit een lijst zenders (bv. een amerikaanse country zender of de BBC), wel mooi.

Ledlampen:
Erg goed licht (vergelijk het even met de bmw i3 die ook led heeft), gewoon veel licht.

Demo auto heeft van alles ingesteld, wat me opviel (kan dus ingesteld worden):
- Op slot, spiegels klappen in
- Op slot: licht blijft AAN (uit paar seconden na dat die op slot is), handig
- Zal best nog meer handigheid op zitten.

HUD:
- echt handig (voor snelheid) zeker als je leesbril nodig hebt.... de HUD kan ik namelijk lezen zonder bril.
- Snelheid, snelheid toegestaan, cruise en basic navi kun je zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op woensdag 5 september 2018 @ 07:48:
lane assit uit met knipperen ... niet getest (doe ik niet standaard uit mezelf), dan is dat opgelost.
Want dan is het mooie oplossing, aan laten staan, zelf blijven sturen en zodra je even niet oplet helpt de auto.

O ja de audio:
Audiofiel gezien is die bagger (maar vindt ik van zowat elke audio in een voertuig). Maar acceptabel alleen het laag is uit balans en "boomed", toon regeling iets aanpassen.
Bmw i3 (harman kardon) is beter (stuk), Outlander ook (iets).

Streamen ging prima, afspelen via carplay ook. Dab is ook prima.
Je kunt ook radio streamen via de aangesloten telefoon (carplay functie denk ik), en dan kun je kiezen uit een lijst zenders (bv. een amerikaanse country zender of de BBC), wel mooi.

Ledlampen:
Erg goed licht (vergelijk het even met de bmw i3 die ook led heeft), gewoon veel licht.

Demo auto heeft van alles ingesteld, wat me opviel (kan dus ingesteld worden):
- Op slot, spiegels klappen in
- Op slot: licht blijft AAN (uit paar seconden na dat die op slot is), handig
- Zal best nog meer handigheid op zitten.

HUD:
- echt handig (voor snelheid) zeker als je leesbril nodig hebt.... de HUD kan ik namelijk lezen zonder bril.
- Snelheid, snelheid toegestaan, cruise en basic navi kun je zien
Lane-assist moet uitgeschakeld worden als je de richtingaanwijzer aanzet, dan weet het systeem dat je bewust van rijstrook wilt wijzigen (heb het in mijn Skoda ook, zodra ik de richtingaanwijzer aanzet wordt het groene lane-assistsymbool oranje, het systeem is uitgeschakeld, ik verplaats me naar de andere baan en dan zie je het symbooltje weer groen worden en voel je de subtiele stuurcorrecties weer)

Over de verlichting: Bjorn Nyland was daar ook al zo enthousiast over: https://www.youtube.com/watch?v=Uk40Z6khn-E&t=139s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@prettig prettig om te lezen dat je positief bent!
Heb je hem vandaag ook de hele dag mee? Ga er eens een lang stuk mee rijden, benieuwd wat je dan van de stoelen vindt.

Geniet er van, oktober is gelukkig niet meer zo ver ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Lane Keep Assist is de ping-pongvariant, Lane Following Assist ("LFA") stond standaard uit toen ik die testte en moest via de Boordcomputer ingeschakeld worden. Toen bleef de auto netjes in het midden rijden en hoefde ik het stuur pas na x aantal seconden aan te raken om ervoor te zorgen dat de LFA inclusief Smart Cruise Control zijn werk bleef doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Toch paar uur mee kunnen rijden en net terug gebracht.

Stap in de BMW i3 en verschil is gelijk duidelijk: veel meer ruimte in de i3 voorin en meer licht (meer glas).
Kona is ICE met e-motor, Bmw i3 als EV ontworpen.
Bij de kona zit je echt zowat op het dashboard in de i3 stuk verder weg (veel dieper dashboard en lange ruit). Ook meer ruimte aan deur zijde.
En geen groot middelconsole.
Kunt wijdbeens zitten in de i3, Kona niet (meer opgesloten).

Nog steeds prima hoor, voelt ook aan als volwassen auto (ook omdat die zwaarder is), maar de mogelijheden van een EV worden niet optimaal benut. Dan ook reuze benieuwd naar de Sono Sion (groter dan de i3 en als EV ontworpen).

Wat ook gelijk opvalt:
- Gaspedaal respons, veel soepeler en mooier voor elkaar bij de BMW i3 (was bij de eerste ook niet zo,pas na paar software updates goed).
- Kona is wat abrupter. Gas plots los, gas erop, beetje spelen met gas (allemaal net te abrupt).
- One pedal: jammer..... hij had moeten kunnen stoppen zonder rem (en doet het ook niet zo soepel als de i3). Ook nog wat updates nodig.
- Motor "jankt" ook iets meer.

Kona is rap, BMW i3 stukje sneller en beter weggedrag, maar ja is bmw eigen en achterwiel aandrijving.

Kona is zwaarder en dat maakt hem juist weer lekker rijden (drempels en slecht wegdek doet die weer veel beter dan de i3... daarmee stuiter je er overheen als je niet oplet omdat die zo licht is).
Beetje zelfde rijden als een outlander in het klein (alleen veel korter sturend dan de outlander).

En Range.... nogmaals, je kijkt al niet meer :) "tank" meter is balk rechts en die beweegt nauwelijks, range is 3 cijfers (bijna altijd). Niet een keer gedacht wat is de SOC ? (in de i3 staat die constant aan).

Maar de BMW i3 blijft nog wel even..... (outlander, ampera en GTE gaan er als eerste uit).

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 05-09-2018 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Ik heb alleen een proefrit gehad en hoop de Kona eind deze maand te hebben.
Maar stoppen terwijl je de 1 pedaal gebruikt was me na nog nooit ervaren te hebben heel snel gelukt
Daar zijn die flippers op het stuur voor, perfect voor op een stoplicht afrijden, steeds een klik erbij en uiteindelijk stopte deze. Leek omslachtig maar dat klikken ging zo snel dat het goed te gebruiken was.
Moest wel geloof ik de stop hold (of zo iets) aan staan want anders blijft de Kona net als een automaat doorrijden zonder rem ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JoebarRC schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:47:
Ik heb alleen een proefrit gehad en hoop de Kona eind deze maand te hebben.
Maar stoppen terwijl je de 1 pedaal gebruikt was me na nog nooit ervaren te hebben heel snel gelukt
Daar zijn die flippers op het stuur voor, perfect voor op een stoplicht afrijden, steeds een klik erbij en uiteindelijk stopte deze. Leek omslachtig maar dat klikken ging zo snel dat het goed te gebruiken was.
Moest wel geloof ik de stop hold (of zo iets) aan staan want anders blijft de Kona net als een automaat doorrijden zonder rem ingedrukt te houden.
okeeee..... die hold knop wel gezien..... was die daarvoor !
Heb ik dan gemist, jammer :?

Maar het kan dus, nu nog wat verfijnen en zo maken dat het zonder de flippers kan en dat die de flipper-stand ONTHOUD.
Nu stap je in en rijdt die anders dan je wilt, eerst flipperen + hold drukken... gedoe...(zo gewend aan in de i3.... gas/remmen en zelden echt remmen..... instappen rijden en altijd hetzelfde).

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 05-09-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:52:
[...]

okeeee..... die hold knop wel gezien..... was die daarvoor !
Heb ik dan gemist, jammer :?

Maar het kan dus, nu nog wat verfijnen en zo maken dat het zonder de flippers kan en dat die de flipper-stand ONTHOUD.
Nu stap je in en rijdt die anders dan je wilt, eerst flipperen + hold drukken... gedoe...(zo gewend aan in de i3.... gas/remmen en zelden echt remmen..... instappen rijden en altijd hetzelfde).
gewoon op stand 3 hebben, hold aanhebben (is ooit voor hellingsproef ontworpen, maar bij EV wordt het sterker gebruikt) en klaar. bij scc doet 'ie het met hold aanhebben automatisch op je voorganger of stilstaand voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ok: hold+stand 3. Auto parkeren uur later wegrijden: staat het dan nog zo ?

Dat bedoel ik met onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:46:
Ok: hold+stand 3. Auto parkeren uur later wegrijden: staat het dan nog zo ?

Dat bedoel ik met onthouden.
Denk het wel, ik zet m bij starten altijd op eco pro dus dan switch je drive mode en moet je het handmatig doen. Kleine routine, ben er al aan gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dat bedoel ik dus, moet gewoon zo blijven staan. Drive mode, hold en peddel stand.
Wat heeft het voor zin om dat telkens te resetten, logica ontgaat mij volledig.

Stel dat ze je stoel telkens resetten .....ik zou gelijk de stekkers los trekken !

i3 onthoud bv. weer niet de drive mode: dus zelf geprogrammeerd via een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Ja, dat je Auto Hold steeds opnieuw aan moet zetten is echt een zwaar minpunt. Ongelooflijk dat hier niet over is nagedacht. De dealer probeerde het nog met de mantel der liefde te bedekken. Evenals niet automatisch naar beneden wijzen van spiegels bij achteruit inparkeren. Dit zijn dingen die ik wel verwacht van een auto van bijna EUR 50K...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
JDFS schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:04:
Ja, dat je Auto Hold steeds opnieuw aan moet zetten is echt een zwaar minpunt. Ongelooflijk dat hier niet over is nagedacht. De dealer probeerde het nog met de mantel der liefde te bedekken. Evenals niet automatisch naar beneden wijzen van spiegels bij achteruit inparkeren. Dit zijn dingen die ik wel verwacht van een auto van bijna EUR 50K...
Eens hoor. Net als de geheugenfunctie van de stoelposities, onbegrijpelijk...
Maar het allergrootste gemis is toch wel de app ondersteuning, voorverwarmen/koelen. Ik hoop zó dat het al wel voorbereid is in de auto en dat het een kwestie van uitrollen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
App schijnt wel voorbereid te zijn, echter of ze het ook gaan aanzetten ?

Europese organisatie van Hyundai moet dat regelen voor de EU (USA en andere delen van de wereld is al lang klaar). Hier zitten schijnbaar nog pijp-rokende sherlocks aan het roer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDFS schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:04:
naar beneden wijzen bij achteruit parkeren: really? Heb je dat nodig? Die auto is zo compact, je gooit hem zo overal in. Merk dat ik de achteruitrijcamera nieteens gebruik, zat 'ruit'ruimte en sensoren zijn duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
prettig schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:49:
App schijnt wel voorbereid te zijn, echter of ze het ook gaan aanzetten ?

Europese organisatie van Hyundai moet dat regelen voor de EU (USA en andere delen van de wereld is al lang klaar). Hier zitten schijnbaar nog pijp-rokende sherlocks aan het roer.
HAHAHAHAHA. Denk het ook! oOo oOo oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:30:
[...]

naar beneden wijzen bij achteruit parkeren: really? Heb je dat nodig? Die auto is zo compact, je gooit hem zo overal in. Merk dat ik de achteruitrijcamera nieteens gebruik, zat 'ruit'ruimte en sensoren zijn duidelijk.
Ik lees net in het Hyundai Ioniq topic dat de sensoren aan de voorkant standaard 'uit' staan, en dat je ze dus iedere keer handmatig 'aan' moet zetten 8)7 Is dat bij de Kona ook zo, of heeft Hyundai er deze keer beter over nagedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mjdvandenberg schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:51:
[...]

Ik lees net in het Hyundai Ioniq topic dat de sensoren aan de voorkant standaard 'uit' staan, en dat je ze dus iedere keer handmatig 'aan' moet zetten 8)7 Is dat bij de Kona ook zo, of heeft Hyundai er deze keer beter over nagedacht?
staat bij mij altijd aan, misschien dat je dit in het menu kunt aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
Verwijderd schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:03:
[...]

staat bij mij altijd aan, misschien dat je dit in het menu kunt aanpassen
bij mijn ioniq gaan ze automatisch aan zodra je kort achteruit gaat. daarnaast kan ik ze handmatig aanzetten. geen instellingen voor gezien.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Laatst online: 14-09 21:25
Als ze altijd aanstaan hoe werkt dat dan in de file of in de stad? Volgens mij schakelen ze bij alle auto’s uit en moet je ze handmatig inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Aan de voorkant heb ik ze nog nooit aan hoeven zetten (Toyota Prius, Seat Altea XL, Toyota Auris, MB C350e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Bij mij Insignia springen ze ook pas aan nadat auto in achteruit heeft gestaan. Bij Tiguan gaan ze automatisch aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maandag een proefritje gemaakt, ik ben overtuigd en heb hem besteld (zakelijke lease) rij niet heel veel kilometers +/- 16.000 per jaar. Wil graag zonder nadenken in de auto kunnen stappen, ook om langere afstanden te rijden, en dat gaat prima met de Kona. Ik kom van een eenvoudige Peugeot 208 dus alle extra's die erin zitten (SCC, LFA, geventileerde en verwarmde stoelen) maken het voor mij een grote stap vooruit in luxe. Heb nog getwijfeld over de E-Golf, maar een range van 400+ t.o.v. rond de 200 maakt de keuze toch wel makkelijk.

Hopelijk krijg ik hem een beetje vlot geleverd, de dealer had het over een jaar....

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1 ... 6 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.