eltron schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:17:
mailwisseling met Stedin hierover:
"Onderwerp: aparte buitenkast voor elektrisch laden?
Op uw website is hierover het volgende vermeld:
" Een tweede aansluiting mag niet in de bestaande bebouwing (meterkast) komen. Een aparte buitenkast is wel mogelijk, maar hier zitten hoge kosten aan vast. Neem contact op met onze afdeling Elektrisch Vervoer voor meer informatie."
Ik wil graag een aparte aansluiting voor mijn bedrijfsauto. Kun u mij aangeven wat de mogelijkheden zijn en met welke kosten (hoeveel) ik dan rekening moet houden?"
Reactie Stedin:
"Helaas is het niet mogelijk voor u om een extra aansluiting aan te vragen.
Zowel vanuit veiligheid als reguleringsoogpunt wordt dit niet toegestaan."
Wat heb je precies aangevraagd? Een nieuwe aansluiting in een buitenkast? Ik kan me voorstellen dat men dat te gevaarlijk vindt en niet gereguleerd.
Ik heb een extra aansluiting laten aanleggen in een buitenberging, dus in een afgesloten ruimte die deel uitmaakt van mijn woning. Daar heeft de elektricien een groep plus hoofdschakelaar en automaat aangelegd. Daar zijn twee gaten geboord door de vloer naar buiten: 1 voor de kabel die (de aannemer van ) Enexis heeft gebruikt om een nieuwe aansluiting aan te leggen vanuit de straat naar de nieuwe groep en 1 voor de kabel die de elektricien heeft gebruikt voor het aanleggen van de kabel vanuit de nieuwe groep naar de laadpaal. Enexis heeft ook de nieuwe meter geplaatst.
Het alternatief was om een extra aansluiting te laten aanleggen naar de bestaande meterkast maar dan moet je daar wel ruimte (nog) voor hebben. Ik heb daar niet voor gekozen omdat de afstand van mijn meterkast naar de laadpaal erg groot zou zijn en omdat mijn huis geen kruipruimte heeft. De buitenberging is ongeveer 7 meter vanaf de laadpaal.
Ik heb in mijn aanvraag ook duidelijk aangegeven waarom ik een extra aansluiting wilde: louter en alleen voor een laadpaal, dat de auto maar een 1 fase 32A aansluiting heeft en dat ik daarom ook graag een 1 fase 40A elektriciteitsaansluiting wil. Op de factuur die ik van Enexis heb gekregen staat ook netjes dat het om een aansluiting gaat voor een elektrische laadpaal.
Verder heb ik ook veel reacties gekregen van mensen die zeiden dat het niet kon: dat je maar 1 EAN code op een privé WOZ-object kan hebben, dat je de woning moet splitsen en een extra huisnummer moet hebben etc etc. Ik heb mijn woning niet gesplitst, heb nog steeds 1 en hetzelfde huisnummer maar heb nu wel 2 EAN codes voor elektriciteit.
Als je wilt kan ik je wel een foto sturen van mijn aansluiting.