Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

rlp.jaspers schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:13:
[...]

Goed nieuws voor jullie!
..en ook ik heb te horen gekregen dat de auto binnen is 8) . Deze stond blijkbaar toch op de Morning Capo. Ik had hem 1 februari kunnen hebben, maar aangezien mij dat niet lukte wordt het nu 4 februari *O*
Terecht dat jij hem eerder krijgt dan ik, je was 3 uur eerder met reserveren :P
Tot nu toe kloppen de beloofde leveringsmomenten prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
AeoIus schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:00:
[...]
Als je de rechterpaddle een tijdje ingedrukt houdt dan komt de regeneratie in Auto stand.
Ik gebruik die en dat bevalt me heel erg goed en loop je niet te zoeken bij sturen.
Dat remmen met paddle's: leuk maar echt one-pedal is toch anders hoor: nul paddle's en alles met het gaspedaal en dat werkt veel beter (kan het vergelijken.... bmw i3 doet dat veel beter dan de kona en de rest die ik gereden heb).

Paddle's is weer extra handeling (niet nodig). Als je weet hoe het wel kan vindt je dat gedoe met die paddels echt compleet onzin (maar zie meer fabrikanten dit doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 08:38
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Terecht dat jij hem eerder krijgt dan ik, je was 3 uur eerder met reserveren :P
Tot nu toe kloppen de beloofde leveringsmomenten prima!
:*)

Maar het lijkt inderdaad te kloppen. Ik zie sowieso weinig (lees: geen) blauwe e-Niro's op kenteken gezet worden; lijkt erop dat er nu vooral zwarte en grijze worden uitgeleverd, waarschijnlijk hierna een hele batch aan blauwe oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-09 20:35
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Dat remmen met paddle's: leuk maar echt one-pedal is toch anders hoor: nul paddle's en alles met het gaspedaal en dat werkt veel beter (kan het vergelijken.... bmw i3 doet dat veel beter dan de kona en de rest die ik gereden heb).

Paddle's is weer extra handeling (niet nodig). Als je weet hoe het wel kan vindt je dat gedoe met die paddels echt compleet onzin (maar zie meer fabrikanten dit doen).
Even voor alle duidelijkheid. One-pedal (alleen gaspedaal) wil toch niet met de e-Niro of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:53

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

One-pedal met de Niro werkt zeker, instelbaar in 4 standen. De zwaarste werd ik tijdens proefrit als bestuurder misselijk van, dus of aan wennen of een standje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
beschuit schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:56:
One-pedal met de Niro werkt zeker, instelbaar in 4 standen. De zwaarste werd ik tijdens proefrit als bestuurder misselijk van, dus of aan wennen of een standje minder.
Kun je stoppen zonder aan de rem, paddle of knopje te komen: neen

Ik kan met het gaspedaal bepalen hoeveel ik afrem en wanneer ik wil stoppen (kan zelf minder remmen door gas te geven).
Kan indien nodig zelfs de rem aantikken en forceer dan max regen (dus flink remmen).

Ben er inmiddels zo aan gewend dat ik er niet meer bij nadenk en zelfs behoorlijk sportief kan rijden zonder aan de rem te zitten. Heeft bmw als enige voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

> Kun je stoppen zonder aan de rem, paddle of knopje te komen: neen.

Klopt volgens mij niet. Er zit een knop op de middenconsole die, wanneer je hem inschakelt, er voor zorgt dat die auto volledig stil blijft staan als je de rem los laat. Dus jij zegt dat wanneer hij op max regenereren staat en je het gas loslaat de auto niet volledig tot stilstand komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Laatst online: 16-09 13:44
Auto hold betekent dat de auto blijft staan nadat je tot stilstand bent gekomen en de rem loslaat.
Zonder auto hold gaat de auto dan weer kruipen. Ik heb de auto hold uitstaan omdat ik altijd probeer te remmen met de paddles. Als je de paddle ingetrokken houdt komt de auto uiteindelijk (soms met wat hulp van de rem) tot stilstand. Daarna blijft de auto ook stilstaan (zonder dus de auto hold mode aan te hebben).
Overigens, in de Kona kun je de regeneratie op 'automatisch' instellen en dan remt de auto bij de stoplichten automatisch, maar volgens mij komt hij niet helemaal tot stilstand. Als je de ACC gebruikt doet de auto dat wel, maar natuurlijk alleen als er een auto voor je bij de stoplichten staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
beschuit schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:56:
Was ik dus niet de enige die misselijk werd van automatisch regen-braking. Ik ga het denk ik gewoon uit zetten en normaal met het rempedaal remmen. Als het goed is gaat dat ook eerst met regen-braking, voor friction-braking, dus qua verbruik maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Regen max is gewoon wennen. Start op 1 en voer op. Denk ook dat dat de reden is dat men paddle's heeft, makkelijker qua overstap van andere auto. Vraag mijn vriendin maar: die loopt altijd even te vloeken op de i3 als ze er in rijdt (jojo-rijden).

De i3 heeft toch paar weken tijd gekost voordat ik hem door had (begin was gewoon telkens nadenken en inschatten), nu is het gewoon instappen gas, vol-automatisch, rij behoorlijk door en kom op de zaak en niet 1 keer aan de rem geweest.

Mijn voet weet nu hoeveel die moet bewegen om op een bepaald punt te stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 25-01-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:41
Wat is jullie ingestelde afstand (of eigenlijk tijd) naar je voorganger.

Ik gebruik standaard 1 en af en toe 2, maar zelfs 1 is al meer dan ik gewend ben uit het rijden in de spits.
Met inhalen op de snelweg moet je eerder naar links om in te halen dan ik eigenlijk gewend ben te doen omdat hij anders al afremt.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoop dat ACC / LKAS uiteindelijk ook went, kreeg last van wagenziekte na korte tijd in een auto met ACC te hebben gereden. Denk te maken met het principe dat je zelf niet bewust bezig bent met accelereren en sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
AeoIus schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:44:
Wat is jullie ingestelde afstand (of eigenlijk tijd) naar je voorganger.

Ik gebruik standaard 1 en af en toe 2, maar zelfs 1 is al meer dan ik gewend ben uit het rijden in de spits.
Met inhalen op de snelweg moet je eerder naar links om in te halen dan ik eigenlijk gewend ben te doen omdat hij anders al afremt.
Is dit configureerbaar?
De standaard was namelijk vrij bizar, het voelde echt ongemakkelijk om extreem veel afstand te houden en al zo snel te remmen. Ik weet dat 2 seconde de richtlijn is, maar in de praktijk op erg drukke wegen is het eerder tussen de 0,5 en 1 seconde. (max).

Reed een keer rechts, vrachtwagen in beeld maar nog ver weg... wordt ingehaald... denk rustig rechts blijven, tijd zat om naar links te gaan... *BAM*... remmen.... (op een bizarre afstand van de vrachtwagen nog).

Daar werd ik overigens ook wat wagenziek van hehe... (het onverwachts afremmen op momenten dat je het absoluut niet verwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Denk dat ze maar standaard met van die vliegtuigzakjes geleverd moeten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Haha, wagenziek terwijl je zelf rijdt had ik tot nu toe nog niet..

Waar is dat knopje voor rechts van Auto Hold voor? Golfje driehoekje, blauw lampje.

Verder vind ik dat regeneratief remmen wat langzaam inkomt. Staat al op standje 3, en remt hard genoeg, maar hij is wat traag. Dus duurt 1 seconde voordat hij begint met remmen. Mijn Ampera deed dat direct.

Verder werkt mn CC momenteel niet door alle sneeuwtroep :( Geen idee waar ik moet poetsen om dat weer werkend te krijgen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:28:
Verder werkt mn CC momenteel niet door alle sneeuwtroep :( Geen idee waar ik moet poetsen om dat weer werkend te krijgen.
Rechthoekig blokje midden-onder op je voorbumper / grill, daar zit de radar.
Hier goed te zien, valt eigenlijk niet te missen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2018/10/Hyundai-Kona-EV-867-760x380.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-01-2019 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ah, dankje. Was al op m'n dak aan 't zoeken naar zo'n ronddraaiende molenwiek.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:28:

Waar is dat knopje voor rechts van Auto Hold voor? Golfje driehoekje, blauw lampje.
Autohold: als je stopt bij bijvoorbeeld een stoplicht en autohold staat aan kan je de rem los laten. Autohold neemt over en houdt de rem voor je vast zodat je niet de hele tijd je voet op de rem hoeft te houden.

Als je dan weer gas geeft laat deze zelf de rem voor je los.

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:55
DSmarty schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Is dit configureerbaar?
De standaard was namelijk vrij bizar, het voelde echt ongemakkelijk om extreem veel afstand te houden en al zo snel te remmen. Ik weet dat 2 seconde de richtlijn is, maar in de praktijk op erg drukke wegen is het eerder tussen de 0,5 en 1 seconde. (max).

Reed een keer rechts, vrachtwagen in beeld maar nog ver weg... wordt ingehaald... denk rustig rechts blijven, tijd zat om naar links te gaan... *BAM*... remmen.... (op een bizarre afstand van de vrachtwagen nog).

Daar werd ik overigens ook wat wagenziek van hehe... (het onverwachts afremmen op momenten dat je het absoluut niet verwacht)
Misschien is het handig om de SCC response naar slow te zetten, zodat de reactie trager is. Zelf nog niet geprobeerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mysth schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:51:
[...]

Autohold: als je stopt bij bijvoorbeeld een stoplicht en autohold staat aan kan je de rem los laten. Autohold neemt over en houdt de rem voor je vast zodat je niet de hele tijd je voet op de rem hoeft te houden.

Als je dan weer gas geeft laat deze zelf de rem voor je los.
Ja, maar die ernaast dus.. Bedankt hoor, maar die wist ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Ja, maar die ernaast dus.. Bedankt hoor, maar die wist ik al.
Oh ik las je vraag verkeerd 8)7

Dat zal dan je parking distance warning knopje zijn? (aan/uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, dat zal. Maar die staat standaard uit? Wat gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:57:
Ja, dat zal. Maar die staat standaard uit? Wat gek?
Als je lampje brand staat deze uit ja. Reset je keuze als je de auto uit / aan zet?

Verder staat er:
The sensor is covered with dirt or debris such as snow or ice. The system may not operate. Wellicht even schoonmaken? (4 rondjes op je achterbumper)

[ Voor 3% gewijzigd door Wackerstamfer op 25-01-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, lampje aan is systeem uit. Logisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTr
  • Laatst online: 18-11-2020
Niro update, vandaag van Directlease doorgekregen dat mijn blauwe nieuwe vriend op 5-4 afgeleverd wordt, is planning. Dealer Durmi gaf aan wellicht levering maart.
Ik heb gereserveerd in augustus (overigens nooit bericht ontvangen van Kia NL, ook geen reserveringsnummer dus) en besteld eind december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:36:
Ja het is de OFF button.

Zoals je zelf al aan geeft is het logisch dat dit altijd aan staat. Zou dan wel vervelend zijn als je altijd een lampje hebt branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:36:
Zit wel enige logica achter:
- onbelangrijke functie aan: lampje aan (bv. stuurverwarming)
- belangrijke (bv. veiligheidsfunctie) uit: lampje AAN (zodat je ziet dat je hem hebt uit gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ok.

Stapte net uit, liet auto aan. Sleutel mee. Deuren op slot gedaan. Kwam terug. Deuren geopend met AB. Bijrijders deur bleef op slot! Moest echt instappen en op 't knopje drukken om de deuren van 't slot te halen. Beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:45:
Ok.

Stapte net uit, liet auto aan. Sleutel mee. Deuren op slot gedaan. Kwam terug. Deuren geopend met AB. Bijrijders deur bleef op slot! Moest echt instappen en op 't knopje drukken om de deuren van 't slot te halen. Beetje vaag.
Heb je two press unlock feature aan staan?

1x openen is bestuurder deur
2x openen is alle deuren

[ Voor 6% gewijzigd door Wackerstamfer op 25-01-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:45:
Ok.

Dit was bij een vorige auto een bewuste functie. Één keer indrukken alleen bestuurders kant van het slot. Twee keer indrukken de gehele auto van het slot.

Zo werd voorkomen dat iemand snel de kofferbak kon openen en daar wat uit kon pakken op het moment dat je als bestuurder in de auto stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Voor mensen die benieuwd zijn hoe een e-Niro er met andere dan de standaard velgen uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/dae5fc6f-ab9a-47e8-a208-5efdb105c8be_a3e198d8-7c3b-4222-9f32-7df2710d6115.jpg/1280x960.jpg

https://www.autoscout24.n...08-5efdb105c8be?cldtidx=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:15:
Regen max is gewoon wennen. Start op 1 en voer op. Denk ook dat dat de reden is dat men paddle's heeft, makkelijker qua overstap van andere auto. Vraag mijn vriendin maar: die loopt altijd even te vloeken op de i3 als ze er in rijdt (jojo-rijden).

De i3 heeft toch paar weken tijd gekost voordat ik hem door had (begin was gewoon telkens nadenken en inschatten), nu is het gewoon instappen gas, vol-automatisch, rij behoorlijk door en kom op de zaak en niet 1 keer aan de rem geweest.

Mijn voet weet nu hoeveel die moet bewegen om op een bepaald punt te stoppen.
One pedal driving is een EV Hype. Ik zie het voordeel niet ten opzichte van 2 pedal driving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Z___Z schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:04:
[...]

One pedal driving is een EV Hype. Ik zie het voordeel niet ten opzichte van 2 pedal driving.
haha.... ga het maar eens doen en dan kijken hoe het rijdt en wat je terugwint (en remmen-slijtage minimaal)....echt geen hype, uiterst zinvol bij ev's.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 25-01-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:06:
[...]

haha.... ga het maar eens doen en dan kijken hoe het rijdt en wat je terugwint....echt geen hype, uiterst zinvol bij ev's.
Ik ben er ook licht op tegen. Het verward m.i. de functies van de pedalen. Rechts zou moeten versnellen en links moeten afremmen. Nu doe je alles met rechts en als je daaraan gewend bent vergeet je wellicht het linkerpedaal als het echt nodig is. Of je bent te laat omdat het minder automatisch gaat.

Ik had liever gezien dat ze, zoals in mijn hybrid, het eerste stuk van het rempedaal gebruiken voor regeneratief remmen en bij verder indrukken de frictieremmerij erbij zouden gebruiken.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

JvdBosch schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:09:
[...]

Ik ben er ook licht op tegen. Het verward m.i. de functies van de pedalen. Rechts zou moeten versnellen en links moeten afremmen. Nu doe je alles met rechts en als je daaraan gewend bent vergeet je wellicht het linkerpedaal als het echt nodig is. Of je bent te laat omdat het minder automatisch gaat.

Ik had liever gezien dat ze, zoals in mijn hybrid, het eerste stuk van het rempedaal gebruiken voor regeneratief remmen en bij verder indrukken de frictieremmerij erbij zouden gebruiken.
Het is echt niet zo dat je 'vergeet' waar het rempedaal zit. Sowieso de laatste paar km/h moet je rempedaal indrukken anders kruipt de auto door. En met de rechts inhalers en naar links maaiers op de snelweg, is het rempedaal nooit helemaal werkloos. Je gebruikt het alleen een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
knakworst schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:13:
[...]

Het is echt niet zo dat je 'vergeet' waar het rempedaal zit. Sowieso de laatste paar km/h moet je rempedaal indrukken anders kruipt de auto door. En met de rechts inhalers en naar links maaiers op de snelweg, is het rempedaal nooit helemaal werkloos. Je gebruikt het alleen een stuk minder.
Dat zal allemaal wel, maar ik zit liever al met mijn voet op het rempedaal bij lichter afremmen. Als ik om wat voor reden dan ook ineens harder moet remmen hoef ik niet eerst mijn voet te verplaatsen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-08 10:50
Aan de andere kant gaat hij nu al remmen zodra je het gas los laat, eigenlijk nog eerder zelfs. Dat is sneller dan wanneer je eerst met je voet naar het rempedaal moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:06:
[...]

haha.... ga het maar eens doen en dan kijken hoe het rijdt en wat je terugwint (en remmen-slijtage minimaal)....echt geen hype, uiterst zinvol bij ev's.
Ik zeg ook niet dat regeneratief remmen niet nuttig is. Deze functionaliteit kan je ook aanroepen met het rempedaal, zoals in de Prius gebeurt en alle EV's zonder one pedal driving.
Met one pedal driving kan je dus lichtjes remmen tot redelijk remmen met het ene pedaal doen, terwijl als je zwaar wil remmen toch op het rempedaal moet trappen. Ik rem dan liever de volledige deceleratierange met 1 pedaal, een de volledige acceleratierange met het andere pedaal. Oh dat is het klasieke 2 pedal driving :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
JvdBosch schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Dat zal allemaal wel, maar ik zit liever al met mijn voet op het rempedaal bij lichter afremmen. Als ik om wat voor reden dan ook ineens harder moet remmen hoef ik niet eerst mijn voet te verplaatsen.
Als je op ACC rijdt, remt ie zelf al voor je :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JvdBosch schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:09:
[...]

Rij al jaren zo:
- probleem is niet dat je het rempedaal vergeet (is als fietsen, zit erin gaat er niet meer uit)
- het "omgekeerd" remgedrag is even wennen.

Remmen met rem:
- indrukken is remmen
- loslaten is minder remmen

Remmen met one-pedal:
- loslaten is remmen
- indrukken is minder remmen (tijdens remfase)

Precies anders om dus, vandaar dus de flippers (minder grote omschakeling).
Ik rem eigenlijk alleen nog als ik flink moet remmen (i3).

En bij de outlander moest ik er altijd aan denken om te remmen (maar dat voelde je gelijk zodra je het gas losliet en dan treed de "fiets-reflex" weer in ......gaat gelijk goed.

Kona is minder omschakelen, maar wel nog steeds remmen. Mijn vriendin gebruikt de flippers het liefst ik vindt het ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Laatst online: 18-09 09:44
Poekoek schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:47:
Voor mensen die benieuwd zijn hoe een e-Niro er met andere dan de standaard velgen uit ziet:

[Afbeelding]

https://www.autoscout24.n...08-5efdb105c8be?cldtidx=1
Vanmiddag met de dealer gesproken over een andere set velgen.
Vind het toch prijzig de extra set, en dan nog extra betalen om de zomerbanden v d originele velgen om te ruilen tegen winterbanden.
Mocht iemand van de originele set afstand willen doen, laat het me weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
Morning Lady staat nu voor 30 januari als aankomst in Rotterdam. Lijkt dus wat vertraging te hebben opgelopen.

Dealer gaf aan dat mijn e-Niro 26 januari aan zou komen, dus vier extra dagen wachten op levering :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 11:16
Afgelopen woensdag heb ik mijn grijze Kona EV in ontvangst genomen.

De voorkant ziet er een beetje "plastic" uit. Ben toen een beetje met photoshop gaan spelen en vroeg me af:
"Wat als je een sticker op de voorkant plakt?"
En wel een sticker van de benzine Kona - met grille

Ja, het blijft een sticker maar van een afstandje zie je dat niet.
Wat zijn jullie ideeën hierover?

Dat zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CId8lalei0KfAUZoDSVePJ3z/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
DJF3 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:23:

Ja, het blijft een sticker maar van een afstandje zie je dat niet.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Volgens mij ziet dat er vanuit een hele boel kijkhoeken (behalve recht van voren) echt niet uit, maar ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha had hetzelfde idee, maar ziet er al snel 'nep' uit denk ik. Ook omdat je een sparing in de sticker nodig hebt voor de laadklep. Kun je hem beter egaal zwart laten wrappen ofzo.
@rob313 ging dat laten doen bij een e-Niro, benieuwd of er al foto's van zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-01-2019 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind die golfbal-voorkant van de Kona nou net erg mooi. Smaken verschillen zie je wel weer :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Laatst online: 04-04-2021
zonoskar schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:29:
Ik vind die golfbal-voorkant van de Kona nou net erg mooi. Smaken verschillen zie je wel weer :)
Ik moest er wel aan wennen, maar inmiddels vindt ik het ook een mooi front.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prettig
Kona, weekje binnendoor rijden en kom op 454km.....indrukwekkend met deze temperaturen.

Niet laden (wel voorverwarmen auto in de ochtend), dus elke dag koude accu en op de zaak niet laden/voorverwarmen en weer weg met koude accu op de zaak.
Wel eco, maar wel alles gewoon aan.

Zomer wordt dus makkelijk ruim 500km binnendoor (50/50 --> 50km en 80/90km wegen).
Ideaal, 1x per week laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat is "prettig"! Zo slecht zijn die WLTP tests dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

e-Niro , deze week ruim 900km gereden. 60% snelwegen, toegestane snelheid, soms ietjes meer (170km/u / ff testen ;-) . Kom op een gem.verbruik van 21,3 kWh/100km. Eco mode gereden, verwarming aan, stoelverwarming gebruikt. Erg onder de indruk (positief) van het verbruik bij deze temperaturen.
Eco mode is aan te bevelen bij gladdere wegen, enorme trekkracht bij gladde wegen kan parten spelen !

[ Voor 15% gewijzigd door giancarlo_f op 25-01-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob313
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2021

rob313

e-niro en e-kona geleverd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:28:
Haha had hetzelfde idee, maar ziet er al snel 'nep' uit denk ik. Ook omdat je een sparing in de sticker nodig hebt voor de laadklep. Kun je hem beter egaal zwart laten wrappen ofzo.
@rob313 ging dat laten doen bij een e-Niro, benieuwd of er al foto's van zijn?
1e week februari ben ik aan de beurt voor de gril wrap

e-niro en e-kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:53:
Vindt hem bizar goed. omgerekend zou ik met de i3 100km minder halen......wat ik zo lees is snelweg ook prima.
Gewoon zowat ice niveau, alleen als je 1000km in een stuk wil rijden loop tegen tijdsverlies aan.
Maar 99% van de tijd zie je nooit een snellader in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
rob313 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:11:
[...]

1e week februari ben ik aan de beurt voor de gril wrap
Ben ik wel benieuwd naar....... vindt de kona qua overall lijn mooiere geslaagd dan de Niro (grill past prima bij de kona), niro wil ik dat wel eens zien.....vindt die wat minder mooie lijnen hebben en de grill, mmmm ok, maar die spoiler voor (gewoon te) en achter dat rara afstapje/uitsteeksel.

Maar weinig te kiezen momenteel..... model 3 is ook niet top. Je mag blij zijn dat je "iets" krijgt.

p.s. e-niro, nr 7 --> maart !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Harvest2002 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 06:13:
[...]

Aansluiting heb ik aangevraagd op naam van mijn eenmanszaak (ben zzp'er) en heb KvK nummer opgegeven. Strikt juridisch gezien is het dus op eigen naam. Als ik kijk naar de website van Enexis lijkt het ook gewoon mogelijk voor particulieren:

https://www.enexis.nl/con...ting%20moet%20komen_1_1_2
Bij mij is het afgewezen (Stedin). Ben ook ZZP'er maar via BV en heb bedrijfsaansluiting gevraagd maar daar wil Stedin dus niet aan meewerken met de argumentatie dat het niet veilig zou zijn en tegen de regels. Dat van die veiligheid en de regels heb ik een oprecht verbaasde reactie op gestuurd, maar Stedin lijkt vooralsnog bij dit standpunt te blijven.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:38:
[...]

Bij mij is het afgewezen (Stedin). Ben ook ZZP'er maar via BV en heb bedrijfsaansluiting gevraagd maar daar wil Stedin dus niet aan meewerken met de argumentatie dat het niet veilig zou zijn en tegen de regels. Dat van die veiligheid en de regels heb ik een oprecht verbaasde reactie op gestuurd, maar Stedin lijkt vooralsnog bij dit standpunt te blijven.
Is gewoon wettelijk geregeld, moeten het gewoon doen. Ze hebben er niet altijd zin in denk ik.
Maar je kunt het gewoon bij andere aanvragen hoor..... je mag meerdere providers hebben (dat was het hele idee erachter),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:42:
[...]

Is gewoon wettelijk geregeld, moeten het gewoon doen. Ze hebben er niet altijd zin in denk ik.
Maar je kunt het gewoon bij andere aanvragen hoor..... je mag meerdere providers hebben (dat was het hele idee erachter),
Dat gaat volgens mij op voor extra meetpunten (meerdere meters op 1 aansluiting met een gedeelde capaciteit), meerdere huisaansluitingen in 1 woning (en dus extra capaciteit) is volgens mij wel echt tricky om te regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05:49
Akubra schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:20:
Morning Lady staat nu voor 30 januari als aankomst in Rotterdam. Lijkt dus wat vertraging te hebben opgelopen.

Dealer gaf aan dat mijn e-Niro 26 januari aan zou komen, dus vier extra dagen wachten op levering :-(
Ik hoop dat de mijne ook op deze boot staat. Dealert gaf deze week aan dat hij begin februari van de importeur een exacte datum hoort. Bij bestelling op 18 dec gaf hij aan dat al gerekend werd met april maar dat februari misschien mogelijk kon zijn.

Reservering : Unknown. Mailtje kwijt. Circa Eind jul/begin augustus.
Kleur: platinum graphite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:57:
[...]

Dat gaat volgens mij op voor extra meetpunten (meerdere meters op 1 aansluiting met een gedeelde capaciteit), meerdere huisaansluitingen in 1 woning (en dus extra capaciteit) is volgens mij wel echt tricky om te regelen..
Zou kunnen, toen even mee bezig geweest. Maar kan me voorstellen dat er 2e kabel naar het pand moet...ev trekt toch aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Mysth schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:19:
[...]

Als je op ACC rijdt, remt ie zelf al voor je :9
Dat zijn de flippers aan het stuur toch?
Die verwacht ik veel te gaan gebruiken i.c.m cruise control. Rij veel tijd in langzaam verkeer. Kijk sowieso uit naar een automaat maar zo wordt het wel veel prettiger verwacht ik
(Nu 3-cilindertje met korte versnellinkjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, de ACC remt echt zelf. Je kunt de flippers gebruiken maar het hoeft niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Laatst online: 26-10-2022
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:53:
Inderdaad, goed om te lezen dat meeste Kona/e-Niro rijders juist positief zijn. In tegenstelling tot de Jaguar I-Pace gebruikers die relatief wat meer klagen en de actieradius vinden tegenvallen. Zie ook diverse nieuwsberichten. Bij ons is het met name de voorverwarmingsapp waar we over vallen (en 1 fase laden, maar dat wisten we van te voren).

Ben heel benieuwd. Was zowel gisteren als vandaag bij mij ondanks aangekondigd toch nog niet bij de dealer binnengekomen. Staat nog op transport. Dealer gaf aan dat het waarschijnlijk langer duurt omdat men e-Niro's "verzamelt" op de vrachtwagen en pas dan gaan leveren aan de dealers.

Beetje raar verhaal, maar goed, zal wel niet lang meer duren.

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
swaluw2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:24:
[...]

Inderdaad, goed om te lezen dat meeste Kona/e-Niro rijders juist positief zijn. In tegenstelling tot de Jaguar I-Pace gebruikers die relatief wat meer klagen en de actieradius vinden tegenvallen. Zie ook diverse nieuwsberichten. Bij ons is het met name de voorverwarmingsapp waar we over vallen (en 1 fase laden, maar dat wisten we van te voren).
1-fase vindt ik zelf niet z'n probleem. Range zat, goede snellaadsnelheid, je laad hem thuis makkelijk vol (tenzij je elke dag met zowat nul aankomt om 23:00 en om 7:00 weer weg moet voor 400km).

app en voorverwarmen......dat zijn voor mij de missers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 11:53
swaluw2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:24:
[...]

Staat nog op transport. Dealer gaf aan dat het waarschijnlijk langer duurt omdat men e-Niro's "verzamelt" op de vrachtwagen en pas dan gaan leveren aan de dealers.

Beetje raar verhaal, maar goed, zal wel niet lang meer duren.
Precies hetzelfde door gekregen vandaag van de dealer! Staat op transport, wachten tot er een vrachtwagen voor het zuiden vol is.

Verwachting tegen eind volgende week bij dealer, en dan ws. nog 2 weken voordat ik hem kan ophalen..

Vraag is alleen wat mijn huidige LM vraagt om de lease 3 tot 4 weken eerder te stoppen aangezien huidige lease nog tot begin maart loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
eltron schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:38:
[...]

Heeft Stedin niets gezegd over een (on) deelbaar object? Lang lang geleden bij een netbeheerder gewerkt. Daar konden ze op 1 object geen twee aansluitingen registreren. Daarvoor waren aparte huisnummers of toevoegingen voor nodig (A, B etc). Voor toevoegingen moeten percelen worden gesplitst. Splitsingen kunnen pas door de gemeente als er in beide delen voorzieningen zijn (eigen sanitair, voordeur, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
even google..... zat over te vinden

https://www.energielevera...ranciers-een-aansluiting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ja maar dat gaat over 2 leveranciers op 1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:33:
[...]

1-fase vindt ik zelf niet z'n probleem. Range zat, goede snellaadsnelheid, je laad hem thuis makkelijk vol (tenzij je elke dag met zowat nul aankomt om 23:00 en om 7:00 weer weg moet voor 400km).

Zo heeft iedereen wel iets dat die mist. Ik mis de app zelf niet voor die paar dagen dat het koud is. Ik mis eerder een panoramadak, minder bekrachtigde stuurbekrachtiging en stoffen bekleding i.p.v. leder. Groter navi scherm hoger op het dashboard zou ook leuk geweest zijn.
Maarja tot je een S-klasse/7 serie/A8 kan rijden blijft er altijd iets te wensen over. En zelfs als je in die klasse kan shoppen zal er iets zijn wat je mist in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:42:
[...]

Inderdaad is wettelijk geregeld dat je op 1 EAN code maar 1 aansluiting kunt krijgen. Ik denk dat de beoordeling van de aanvraag niet goed is gegaan. Wordt nog wel gecorrigeerd.

https://www.consumentenbo...elijken/netbeheer-energie

Of hij krijgt 2 meters achter 1 aansluiting, dat kan wel maar helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
mailwisseling met Stedin hierover:

"Onderwerp: aparte buitenkast voor elektrisch laden?
Op uw website is hierover het volgende vermeld:
" Een tweede aansluiting mag niet in de bestaande bebouwing (meterkast) komen. Een aparte buitenkast is wel mogelijk, maar hier zitten hoge kosten aan vast. Neem contact op met onze afdeling Elektrisch Vervoer voor meer informatie."
Ik wil graag een aparte aansluiting voor mijn bedrijfsauto. Kun u mij aangeven wat de mogelijkheden zijn en met welke kosten (hoeveel) ik dan rekening moet houden?"

Reactie Stedin:
"Helaas is het niet mogelijk voor u om een extra aansluiting aan te vragen.
Zowel vanuit veiligheid als reguleringsoogpunt wordt dit niet toegestaan."

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ik zou voor de zekerheid contact met ze opnemen over mogelijk verschillende interpretatie van het begrip aansluiting.

En als je geen begrijpbaar gemotiveerd antwoord krijgt dan een klacht indienen.
Die termijnen zijn wel erg lang.....
daemonix schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:12:
[
Of hij krijgt 2 meters achter 1 aansluiting, dat kan wel maar helpt niet.
Ik denk dat dit de praktijk wordt. Dus 2 meters met elk een hoofdzekering waarbij de meters info doorsturen naar de bijbehorende providers. De netbeheerkosten van je ene aansluiting worden dan ook naar rato verdeeld over de 2 providers. Op elke factuur dus een deel netbeheerkost.

[ Voor 50% gewijzigd door joepie de p op 25-01-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
beetje verwarring van mijn kant wellicht, je mag 2 meters op een aansluiting. Of dat in een meterkast mag weet ik niet.
Zelfde capaciteit, maar op een meter wel lager tarief voor ev's.

2e losse aansluiting (dus nieuwe kabel), dat zal denk ik wel zeker een aparte kast worden en dan heb je ook 2 huisnummers nodig of zoals hier een woon/werk bestemming (dan kan het wel).
Zakelijk kan het ook: 2e aansluiting puur voor laden.

Maar beetje of topic.... volgens mij in topic over laadpalen al paar keer voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
eltron schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:17:
mailwisseling met Stedin hierover:

"Onderwerp: aparte buitenkast voor elektrisch laden?
Op uw website is hierover het volgende vermeld:
" Een tweede aansluiting mag niet in de bestaande bebouwing (meterkast) komen. Een aparte buitenkast is wel mogelijk, maar hier zitten hoge kosten aan vast. Neem contact op met onze afdeling Elektrisch Vervoer voor meer informatie."
Ik wil graag een aparte aansluiting voor mijn bedrijfsauto. Kun u mij aangeven wat de mogelijkheden zijn en met welke kosten (hoeveel) ik dan rekening moet houden?"

Reactie Stedin:
"Helaas is het niet mogelijk voor u om een extra aansluiting aan te vragen.
Zowel vanuit veiligheid als reguleringsoogpunt wordt dit niet toegestaan."
Wat heb je precies aangevraagd? Een nieuwe aansluiting in een buitenkast? Ik kan me voorstellen dat men dat te gevaarlijk vindt en niet gereguleerd.

Ik heb een extra aansluiting laten aanleggen in een buitenberging, dus in een afgesloten ruimte die deel uitmaakt van mijn woning. Daar heeft de elektricien een groep plus hoofdschakelaar en automaat aangelegd. Daar zijn twee gaten geboord door de vloer naar buiten: 1 voor de kabel die (de aannemer van ) Enexis heeft gebruikt om een nieuwe aansluiting aan te leggen vanuit de straat naar de nieuwe groep en 1 voor de kabel die de elektricien heeft gebruikt voor het aanleggen van de kabel vanuit de nieuwe groep naar de laadpaal. Enexis heeft ook de nieuwe meter geplaatst.

Het alternatief was om een extra aansluiting te laten aanleggen naar de bestaande meterkast maar dan moet je daar wel ruimte (nog) voor hebben. Ik heb daar niet voor gekozen omdat de afstand van mijn meterkast naar de laadpaal erg groot zou zijn en omdat mijn huis geen kruipruimte heeft. De buitenberging is ongeveer 7 meter vanaf de laadpaal.

Ik heb in mijn aanvraag ook duidelijk aangegeven waarom ik een extra aansluiting wilde: louter en alleen voor een laadpaal, dat de auto maar een 1 fase 32A aansluiting heeft en dat ik daarom ook graag een 1 fase 40A elektriciteitsaansluiting wil. Op de factuur die ik van Enexis heb gekregen staat ook netjes dat het om een aansluiting gaat voor een elektrische laadpaal.
Verder heb ik ook veel reacties gekregen van mensen die zeiden dat het niet kon: dat je maar 1 EAN code op een privé WOZ-object kan hebben, dat je de woning moet splitsen en een extra huisnummer moet hebben etc etc. Ik heb mijn woning niet gesplitst, heb nog steeds 1 en hetzelfde huisnummer maar heb nu wel 2 EAN codes voor elektriciteit.

Als je wilt kan ik je wel een foto sturen van mijn aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
PS. Je hebt maar 1 netwerkbeheerder, dus je kunt niet kiezen. Stedin is wat dat betreft dus een monopolist. Als je het door wilt zetten wijs ze er dan op dat andere netwerkbeheerders wel de mogelijkheid bieden voor een extra aansluiting. Aanvragen extra aansluiting verloopt centraal via mijnaansluiting.nl maar dat weet je waarschijnlijk al wel.

Nogmaals: ik denk dat ze het hebben afgewezen omdat je over een buitenkast praat.Ik kan me voorstellen dat dat niet kan. Alleen tijdens bouwwerkzaamheden kun je een bouwkast laten plaatsen, maar die moet ook aan allerlei voorschriften voldoen en is tijdelijk van aard.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mooi!

Wat betaal je voor de 2e aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
15.86 ex btw per maand aan netwerkbeheerkosten. Aanleggen extra aansluiting door Enexis was 591 ex btw.

[ Voor 5% gewijzigd door Harvest2002 op 26-01-2019 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Harvest2002 top geregeld, dat heb je echt goed voorelkaar nu! _/-\o_
En dan straks met een volgende EV wellicht omzetten naar 3x25A.

Ben benieuwd hoe Liander hier in staat. Maar misschien beter om verdere discussie hierover in het [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen topic te doen, heb daar naar je oplossing verwezen, er zijn meer Tweakers die dit overwegen of hebben overwogen en afgewezen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 07:21:
@Harvest2002 top geregeld, dat heb je echt goed voorelkaar nu! _/-\o_
En dan straks met een volgende EV wellicht omzetten naar 3x25A.

Ben benieuwd hoe Liander hier in staat. Maar misschien beter om verdere discussie hierover in het [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen topic te doen, heb daar naar je oplossing verwezen, er zijn meer Tweakers die dit overwegen of hebben overwogen en afgewezen zijn.
Exact. Heb ook een laadpaal die max 22 kWH aankan dus met een eventuele nieuwe 3 fase auto in de toekomst, zijn er genoeg mogelijkheden.

Als iemand specifieke info wil, kan ie mij ook even een DM sturen. Graag bereid mijn ervaringen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Een 2e aansluiting kan bijna altijd, doen we zakelijk vaker op projecten: noemen ze een bouwaansluiting (bv. bij een installatie in de berm op een industrieterrein), Je kunt dus bv. een buitenkastje laten plaatsen met meters erin op je oprit en daar je laadpaal op aansluiten.

Kun je aanvragen op mijnsluiting.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
prettig schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 08:32:
Een 2e aansluiting kan bijna altijd, doen we zakelijk vaker op projecten: noemen ze een bouwaansluiting (bv. bij een installatie in de berm op een industrieterrein), Je kunt dus bv. een buitenkastje laten plaatsen met meters erin op je oprit en daar je laadpaal op aansluiten.

Kun je aanvragen op mijnsluiting.nl.
En dat betwijfel ik dus. Een bouwaansluiting is volgens mij voor een tijdelijke aansluiting gedurende de bouw van een project bedoeld en niet als een permanente aansluiting. Ik denk dat daarom ook de aanvraag van Eltron is afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Harvest2002 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 08:45:
[...]

En dat betwijfel ik dus. Een bouwaansluiting is volgens mij voor een tijdelijke aansluiting gedurende de bouw van een project bedoeld en niet als een permanente aansluiting. Ik denk dat daarom ook de aanvraag van Eltron is afgewezen.
hallo.... wij doen dit maandelijks op de zaak voor projecten: permanente kast met eigen nummer.
Gaat dan elektra heen en ook glasvezel.

p.s. de naam dekt niet de lading hoor..... en ja die gebruiken ze ook bij bouwprojecten en zeggen hem daarna weer op.

[ Voor 10% gewijzigd door prettig op 26-01-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
En waarom wijst Stedin dat dan af voor Eltron 'zowel vanuit veiligheid als reguleringsoogpunt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Harvest2002 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:00:
En waarom wijst Stedin dat dan af voor Eltron 'zowel vanuit veiligheid als reguleringsoogpunt'?
Omdat het een starre monopolistische moloch is?

Ik was vast niet de enige die deze week verbaasd was om te lezen dat netbeheerders verbaasd waren over de snelle opkomst van PV... Die gaan nu pas nadenken over maatregelen en verzwaringen. Dan heb je toch echt een poosje zitten slapen. En dan ligt het aan de politiek dat processen te lang duren. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door joepie de p op 26-01-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Weer een on-topic vraag. In reviews werd gezegd dat je de e-niro met de gewone stekker kunt laden. Dus zonder laadstation enzo. Is dat nu echt mogelijk en doet een van jullie dat ook?

Ik heb een vrije groep op de schuur waarnaast ik soms de auto kan neerzetten. Permanent parkeren gaat/mag daar niet. Zou wel eens kunnen stekkeren.
Had die optie ook voor ogen voor buitenland tripjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Heren.... off-topic.... laadpalen topic (hier kunnen we heel lang over doorgaan).

On-topic:
- Bjorn gaat de kona testen iets van 1200km trip, live stream

Weten we gelijk hoelang het duurt om naar Oostenrijk te rijden met de Kona (noorwegen is nu stuk kouder), dus dan zitten we ruim qua marge. Ben benieuwd.

Hij meld het op het einde van deze video:

[ Voor 20% gewijzigd door prettig op 26-01-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@prettig zakelijk is het allemaal anders en waarschijnlijk makkelijker te regelen via zakelijke afdelingen, voor particulier in een woning is het volgens mij andere koek, maar idd ander topic.
joepie de p schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:
Weer een on-topic vraag. In reviews werd gezegd dat je met de gewone stekker kunt laden. Dus zonder laadstation enzo. Is dat nu echt mogelijk en doet een van jullie dat ook?

Ik heb een vrije groep op de schuur waarnaast ik soms de auto kan neerzetten. Permanent parkeren gaat/mag daar niet. Zou wel eens kunnen stekkeren.
Ja dat is mogelijk met de zogenaamde “granny charger” (zit er standaard bij), maar max 10A (2,3 kW) dus na 10 uur laden ongeveer 30% batterij erbij. Als je daar voldoende aan hebt dan bespaar je op een laadstation.

Ik ga het de eerste week meemaken want mijn laadpaal komt te laat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
joepie de p schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:
Weer een on-topic vraag. In reviews werd gezegd dat je de e-niro met de gewone stekker kunt laden. Dus zonder laadstation enzo. Is dat nu echt mogelijk en doet een van jullie dat ook?

Ik ben ook benieuwd naar deze manier van opladen. Ik weet dat de stekker erbij zit, maar lees ook dat je bedrading thuis hier wel geschikt voor moet zijn. Heb je een heel oud huis met oude bedrading, dan wordt afgeraden je auto op deze manier te laden.

Ben ook benieuwd naar de beveiliging van de stekker. Ik heb geen groep over, dus zo'n stekker komt bij mij op een stopcontact met een groep waar ook andere apparatuur op zit. Knalt die groep er dan niet uit als je ook de auto gaat laden?

Ik krijg een laadpaal, dus zal deze manier thuis niet gebruiken. Maar voor nood zou het wel eens nodig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Akubra groepen zijn in de regel afgezekerd op 16A, maar grootverbruikers hebben vaak een eigen groep (wasmachine, oven, droger, etc). Wel even uitzoeken wat er nog meer op die groep zit maar je hebt dan sowieso nog 6A = 1400 Watt “over”, en je kunt best nog voor een korte periode meer gebruiken voordat de zekering eruit klapt en hij moet uiteraard geaard zijn. Beste is om aparte groep te laten aanleggen of te laten checken door een elektricien.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Dat is mooi. Ik kijk uit naar de zomerdagen dat PV thuis gelijk de e-niro inkan. Op zonnige dagen wel 10 uur lang 10A over. 10A is ook op sommige campings te doen... als je daar toch een paar dagen zit te lummelen. Vraag me af of de campingeigenaar dat ook OK vindt. Of bij een overnachtingsadres.

10A (2300W) is vergelijkbaar met een oventje, waterkoker, verwarming in wasmachine, elektrische kookplaat en klassieke droger.. Koffieautomaat en warmtepompdroger zitten op de helft. Andere apparaten zitten een stuk lager in verbruik. Kwestie van een beetje puzzelen. In het ergste geval gaat de zekering er een keer uit dan weet je exact waar de grens zit. Alle bedrading moet tot 16A belast kunnen worden toch? Of het moet heeel oud zijn, met van die vlasmantels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:09:
@Akubra groepen zijn in de regel afgezekerd op 16A, maar grootverbruikers hebben vaak een eigen groep (wasmachine, oven, droger, etc). Wel even uitzoeken wat er nog meer op die groep zit maar je hebt dan sowieso nog 6A = 1400 Watt “over”, en je kunt best nog voor een korte periode meer gebruiken voordat de zekering eruit klapt en hij moet uiteraard geaard zijn. Beste is om aparte groep te laten aanleggen of te laten checken door een elektricien.
Dat klopt voor je eigen huis omdat je weet wat die verdeling is. Maar wat is de beveiliging vanuit de stekker als je eens op bezoek bent bij familie / vrienden en je mag je auto daar aan stopcontact hangen. Dan weet je die verdeling niet.

Kortom, is het raadzaam je auto zomaar ergens aan een 220v stopcontact te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Laatst online: 26-10-2022
prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Als je thuis laadt inderdaad iets minder relevant. Ik kan echter niet thuis laden, dus afhankelijk van de publieke laadpalen in de wijk. Dan is bij de 11kw palen het altijd fijner om 11kw/u te kunnen laden dan 3.5kw/u.
Dat geldt ook voor vele palen in het buitenland (zoals vakantie Frankrijk/ Spanje).

Maar dit was al bekend van te voren dus ik zal wat vaker ook de snelladers moeten opzoeken.

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
prettig schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:13:
Heren.... off-topic.... laadpalen topic (hier kunnen we heel lang over doorgaan).

On-topic:
- Bjorn gaat de kona testen iets van 1200km trip, live stream

Weten we gelijk hoelang het duurt om naar Oostenrijk te rijden met de Kona (noorwegen is nu stuk kouder), dus dan zitten we ruim qua marge. Ben benieuwd.

Hij meld het op het einde van deze video:
[YouTube: I returned the e-tron and got a Kona instead]
Hij is net begonnen met zijn tripje, je kan hem hier live volgen:
[YouTube: Kona to Bergen and Stavanger]

[ Voor 6% gewijzigd door Wackerstamfer op 26-01-2019 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Akubra schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Dat klopt voor je eigen huis omdat je weet wat die verdeling is. Maar wat is de beveiliging vanuit de stekker als je eens op bezoek bent bij familie / vrienden en je mag je auto daar aan stopcontact hangen. Dan weet je die verdeling niet.

Kortom, is het raadzaam je auto zomaar ergens aan een 220v stopcontact te hangen?
Als je daar ook zou twijfelen om het gourmetstel in te pluggen dan zou ik het niet doen. Anders zie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob313

rob313

Kreeg vandaag te horen wat mijn outlander inruil waard was op inruil van de al bestelde e-kona.
Zoals ik al verwachtte bieden ze niks als er niet meer onderhandelt kan worden, wat een droevige gelukszoeker die dealer. Volgende week kona ophalen en er nooit meer komen. Voor de service neem ik wel echte dealer.

e-niro en e-kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha, Bjørn weer even shiiiit momentje in de live stream: de radar van de Kona was weer eens blocked door de sneeuw waardoor de ACC uitschakelde. Hij had wel meteen een workaround gevonden, je kunt alsnog een normale cruise control activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Laatst online: 06:36
Bericht van Fastnet:

Ik heb mijn E-NIro pas in mei maar wil dit bericht plaatsen voor mensen die een route plannen... :|

Fastned schakelt tijdelijk 175 kW laders uit terwijl onderzoek naar mogelijk veiligheidsprobleem met laadkabels loopt
26 januari 2019

Op advies van HUBER + SUHNER, de leverancier van onze vloeistofgekoelde kabels, hebben we besloten tijdelijk een aantal laders uit te schakelen wegens een potentieel veiligheidsprobleem. Dit advies werd wereldwijd aan alle HUBER+SUHNER klanten gegeven die gebruik maken van deze kabels.

Alleen de 175 kW laders met vloeistofgekoelde kabels worden uitgeschakeld. De 50 kW CCS/CHAdeMO/AC laders zijn gewoon beschikbaar waardoor er op alle stations geladen kan worden. Enkele 175 kW laders zonder vloeistofgekoelde kabels blijven ook beschikbaar.

Hoewel we van de leverancier begrepen dat het veiligheidsprobleem ontstond bij een kabel van een oude testserie met een ander ontwerp (die aan minder strenge eisen zijn getoetst) hebben we desondanks afgelopen nacht uit veiligheidsoverwegingen besloten om alle vloeistofgekoelde kabels uit te zetten zodat de leverancier onderzoek kan doen en de veiligheid van onze kabels kan bevestigen.

We vinden het erg jammer om deze beslissing te moeten nemen maar de veiligheid van onze klanten heeft voor ons de hoogste prioriteit. We houden je op de hoogte via sociale media, onze website en per email

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
rob313 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:10:
Kreeg vandaag te horen wat mijn outlander inruil waard was op inruil van de al bestelde e-kona.
Zoals ik al verwachtte bieden ze niks als er niet meer onderhandelt kan worden, wat een droevige gelukszoeker die dealer. Volgende week kona ophalen en er nooit meer komen. Voor de service neem ik wel echte dealer.
Zelf verkopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@marc4547 misschien moeilijk voor te stellen maar dit forum is breder dan dit Kona/Niro topic ;)
Zie fewips in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" en vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob313

rob313

Doe ik ook heb al een bod 6750 hoger dan de dealer :)

e-niro en e-kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:16:
Haha, Bjørn weer even shiiiit momentje in de live stream: de radar van de Kona was weer eens blocked door de sneeuw waardoor de ACC uitschakelde. Hij had wel meteen een workaround gevonden, je kunt alsnog een normale cruise control activeren.
Ja inderdaad, distance naar voorganger uitzetten en het wordt CC ipv ACC :) Viel me mee hoe snel dat ging.

Nooit gedacht dat ik op een zaterdag ochtend naar een veredelde dashcam in een kona zou gaan kijken. Wel relaxed voor op de achtergrond.

Nu zit hij op een bevroren weg en is de kona toch wel een beetje aan het glijden. Maar goed, hij gaat dan ook met 80 km/h door de bocht.
Giving Bjørn a red car might not be the best idea
:+

Hij zit nu bij -5C op 175 kWh/100km en hij rijdt best door.

edit:
Heel Nederland plat door een beetje sneeuw, moet je die wegen daar zien! 8)7

Zelfs met wintermode on, haalt Bjørn bij een 175kW Ionity charger maar 44 kWh #ColdGate :X

[ Voor 8% gewijzigd door Wackerstamfer op 26-01-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:27:

Ja dat is mogelijk met de zogenaamde “granny charger” (zit er standaard bij), maar max 10A (2,3 kW) dus na 10 uur laden ongeveer 30% batterij erbij. Als je daar voldoende aan hebt dan bespaar je op een laadstation.

Ik ga het de eerste week meemaken want mijn laadpaal komt te laat ;)
Gelijk ff verdiept in de granny charger. Vond deze laadtest. Geeft inzicht in kabelverliezen.

[ Voor 14% gewijzigd door joepie de p op 26-01-2019 14:32 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.